Heb hm erop gezet, we gaan het zien! Gek dat de schade ook niet zoveel doet.. of nja de verwachting. Dat geeft me weer budget voor extra fiets-goodiesR0y. schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:32:
@crimby
Vorig jaar december mijn cube attain sl met 11 speed 105 (nieuw €1300) verkocht voor €900. Ik zit hier in een uithoek en ik denk dat dit de reden is (plus een wat kleiner frame, 53) dat het wat langer duurde. Was een jaar oud en zag er nog goed uit.
Je hoeft er dus echt niet al te veel op in te leveren als je het mij vraagt.
Ik voel me echt gezegend met m'n partner. Zij weet hoe belangrijk het fietsen voor me is tegenwoordig. Niet alleen voor m'n fysieke gezondheid / conditie, maar ook voor mentale gezondheid. Het fietsen is voor mij echt een moment om even de kop leeg te krijgen, even nergens aan denken dan aan lekker trappen, van de omgeving genieten, etc. Ik vertel thuis ook hoelang ik ongeveer denk weg te zijn, en dankzij Garmin livetrack (maar je kunt bv ook Strava hiervoor gebruiken) weet ze precies waar ik ben. Als er een keer echt iets is dan belt ze wel, en dan weet ik ook meteen dat er ergens stront aan de knikker is. Er zijn verder ook maar weinig telefoontjes waar ik op reageer als ik op de fiets zit (eigenlijk alleen ouders, en m'n zus als ze 2x meteen achter elkaar belt), de rest belt later nog maar eens, of stuurt maar een mail / app....
Ik zou vooral ook aan je partner duidelijk maken dat je hier echt naar uitgekeken hebt, en dat fietsen door de regen toch een stuk minder fijn is (neem aan dat zij ook niet voor het plezier even 2-3u door de regen gaat fietsen / lopen / paardrijden). Misschien snapt ze de volgende keer dan dat ze het eerst even zelf moet proberen op te lossen.
Ik zou vooral ook aan je partner duidelijk maken dat je hier echt naar uitgekeken hebt, en dat fietsen door de regen toch een stuk minder fijn is (neem aan dat zij ook niet voor het plezier even 2-3u door de regen gaat fietsen / lopen / paardrijden). Misschien snapt ze de volgende keer dan dat ze het eerst even zelf moet proberen op te lossen.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
la_fusion schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:39:
Waarschijnlijk gaat iedereen zeggen dat het allemaal prima fietsen zijn, je er eens op moet gaan zitten om te kijken hoe het past en daarnaast de geometrie van de modellen naast elkaar te leggen met allerlei websites. Daarnaast zou ik als jou was ook eens kijken wat je er nu echt aan uit wil geven en dan eens gaan kijken of er wellicht een zaak is die je ook nog wat leuke korting kan geven of wellicht zelfs meerdere modellen heeft staan uit je lijst ;-)
magic_nl schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:59:
[...]
De fietsen die je noemt variëren nogal in prijs. Grootste verschil is zo’n €1000,-
Begin met alleen die fietsen op een lijstje te zetten die aan alle eisen voldoen.
Achteraf aanpassen van bijv. een groepsreis doet (bijna) niemand.
dank voor de reacties. Vandaag even wezen kijken bij een aantal fietsen. De Sensa Giulia GF Ultegra 2024 is het beste bevallen qua zit/specs en looks. Daarnaast vond ik de BMC verassend mooi!Holk schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:57:
[...]
Koop nou gewoon die te dure fiets want dat is wat je wil, wij gaan daar volmondig “doen!” op zeggen, je partner vindt het te duur maar je hebt bevestiging gekregen van forum experts
Gewoon doen
Morgen ga ik nog even op pad om de Merida te zien en voelen, ben benieuwd!
Vriendin zei vooral: ja die hoge wielen is wel echt mooi, dat moet je wel doen hoor
[ Voor 19% gewijzigd door bakkie1985 op 20-05-2024 19:41 ]
Misschien verkeert begrepen maar het ging toch om de zus van @sapphire of begreep ik het deel met de jongste dochter even niet?
Hoe dan ook, je kan hier best aangeven dat je niet a la minute terug kan zijn en als je zus voor je kids wilde zorgen en er ineens geen zin meer in had, moet ze zelf ook maar leren (je zus misschien ook maar opvoeden). En als je partner wil dat je a la direct maar terug moet komen, kan je dat haar ook aangeven.
Het gaat niet eens op die ene specifieke fietsrit (of wat je dan ook even aan het doen bent), het gaat erom dat zij ook juist hun (afgesproken tijdelijke) verantwoordelijkheid nemen!
Hoe dan ook, je kan hier best aangeven dat je niet a la minute terug kan zijn en als je zus voor je kids wilde zorgen en er ineens geen zin meer in had, moet ze zelf ook maar leren (je zus misschien ook maar opvoeden). En als je partner wil dat je a la direct maar terug moet komen, kan je dat haar ook aangeven.
Het gaat niet eens op die ene specifieke fietsrit (of wat je dan ook even aan het doen bent), het gaat erom dat zij ook juist hun (afgesproken tijdelijke) verantwoordelijkheid nemen!
Zwemmen kon ook vandaag!wibblemoo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:02:
Iemand de Elfstedentocht nog gefietst?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
@verstappen33 , @McMiGHtY , @ElGreco komen misschien wel met een verhaaltjewibblemoo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:02:
@wisselwerkingElPaco schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:34:
[...]
@verstappen33 , @McMiGHtY , @ElGreco komen misschien wel met een verhaaltje
11-kroegentocht?wibblemoo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:37:
En de meneer met-een-paar-biertjes-op sprint, meen ik?
Korte samenvatting. We hebben gefietst, stempels gekregen, kruisje gehaald (die van mij aan @ElGreco gegeven) en een beetje nat geworden.ElPaco schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:34:
[...]
@verstappen33 , @McMiGHtY , @ElGreco komen misschien wel met een verhaaltje
Mooi dagje.
Oh ja, en het waaide
Nog bezig met de 3de helft?wibblemoo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:37:
En de meneer met-een-paar-biertjes-op sprint, meen ik?
Vorig jaar werden mijn rondjes steeds een stukje groter en kwam ik rond deze periode een groep bikkels tegen die een (voor mij) enorme prestatie hadden gedaan.
Dus deze kwam destijds op mijn bucketlist, en van de week is hij afgevinkt!
Samen met een vriend vroeg gestart ivm de temperatuur en een verjaardag.
Afstand op de Wahoo 144km en volgens de voorspelling een mooi briesje uit het Noorden.
Helaas werd dat briesje Z/ZO en hebben we Enkhuizen-Lelystad-Almere "wind" tegen gehad.
Op de dijk was het wel bikkelen met alle muggen, denk dat ik de komende twee weken nog zwarte prut uit m'n haar peuter.
Lekker gepaced en op 69km een korte pauze naast een heel mooi stukje Nederland!
De laatste 15km na Amsterdam was zwaar, door het briesje mee wel lekker de snelheid kunnen behouden.
Ga hem zeker nog eens overdoen
Eens bedenken wat de volgende lange afstand uitdaging gaat worden.
Dus deze kwam destijds op mijn bucketlist, en van de week is hij afgevinkt!
Samen met een vriend vroeg gestart ivm de temperatuur en een verjaardag.
Afstand op de Wahoo 144km en volgens de voorspelling een mooi briesje uit het Noorden.
Helaas werd dat briesje Z/ZO en hebben we Enkhuizen-Lelystad-Almere "wind" tegen gehad.
Op de dijk was het wel bikkelen met alle muggen, denk dat ik de komende twee weken nog zwarte prut uit m'n haar peuter.
Lekker gepaced en op 69km een korte pauze naast een heel mooi stukje Nederland!
De laatste 15km na Amsterdam was zwaar, door het briesje mee wel lekker de snelheid kunnen behouden.
Ga hem zeker nog eens overdoen
Eens bedenken wat de volgende lange afstand uitdaging gaat worden.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
@AMD1800 tx!
voor zover ik gemerkt heb ben ik niet geprikt.
Denk er wel aan om de volgende keer een doek voor m'n mond te doen.
Heb de 11-steden route gezien, misschien iets voor volgend jaar of over 2 jaar.
Gevoelsmatig klinkt die 8hr wel een enorm stuk langer dan de 5hr die ik nu had.
Misschien eerst nog maar eens wat oefenen
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
144km in 5 uur is ook een erg net gemiddelde. Als je dat iets rustiger pacet en rond de 25km/u gaat zitten is 8 uur goed te doen denk ik.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Als je je niet druk maakt over de snelheid dan is het uitfietsen geen probleem. Er doen niet alleen mensen op een racefiets aan mee, maar ook mountainbike, stadsfiets, tandem, ov-fiets, bakfiets enz enz. Dus dat komt wel goed.raymondw schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:37:
@AMD1800 tx!
Nee, dat klopt, maar was ook even een test om te kijken wat er met de bloedsuikerspiegel gebeurde.Louislouislouis schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:51:
[...]
Sprinten na een paar biertjes lijkt me ook niet echt lekker.
Als je 5,5 uur niks eet, dan een aantal biertjes drinkt en vervolgens hard gaat fietsen is een slap gevoel niet zo raar toch?
aka pluim003
Thanx. En dat lees ik helaas pas nu. Volgens mij wel iemand, of meerdere iemanden, met roze sokken gezien. :-)McMiGHtY schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:04:
[...]
Succes morgen en als je iemand met roze sokken ziet zwaai ff
aka pluim003
Komende zaterdag eens wat anders dan koersen op de MTB, 220 km toertocht Limburgs Mooiste met wat vrienden. Ben benieuwd wat ik van zoiets vind. Vooral een mooie dag van maken!
En met zo'n 15000 anderen fietsten we gisteren de Elfstedentocht. Met de sensor en onderweg steeds de bloedsuikerspiegel meten. De tip om een logboek bij te houden met wat en wanneer ik at heb ik helaas niet gedaan. Onderweg net iets teveel gedoe. Bij aantal stops een krentenbol, banaan, energiereep. In Sneek, bij de ouders van mijn fietsmaat een redelijk uitgebreide lunch en toen zat ik best vol. En mooi de eerste bui zien vallen. Vervolgens verder en een hoosbui op onze koppen in IJlst. Het mocht de pret niet echt drukken. Binnen 2 kilometer alles doorweekt. Vervolgens vrolijk verder en in Stavoren hoor ik achter me: Dick, ik heb een probleem. Ik stoppen, dacht lekke band misschien, want had even ervoor nog gezegd om bij de volgende stop even de banden te checken met het oog op de gevallen regen. Nee,fietsmaat kon trappen wat ie wilde, de ketting draaide en de cassette maar het wiel niet. Heb hem vooruitgetrokken naar de stempelpost en daar zei iemand: o, dan zijn 3 nokjes in de as afgebroken, kleinigheidje. Fietsenmaker opgezocht die vertelde dat het in de body van de cassette zat en die kon dat ook niet verhelpen. De servicewagen gebeld, en die zeiden al dat als de fietsenmaker het niet kan zij het ook niet kunnen. Een volgende fietsenmaker zou in Workum zijn, maar 20km fietsmaat op sleeptouw nemen was ook geen optie. De servicewagen stelde de bezemwagen voor. Ja, dat gaan we niet doen. Ineens kreeg ik het idee om zijn vader in Sneek te bellen. Die heeft ook nog een racefiets die fietsmaat ook bij laatste triathlon in Friesland had gebruikt en voorgesteld of we niet fietsen konden wisselen? Senior gebeld en die kwam per auto naar Stavoren, fiets gewisseld en met anderhalf uur vertraging weer door. En op de radar zag ik buien over Bolsward gaan om half 6 en half 7 en die hebben we mooi gemist. In Bolsward aangekomen met een gemiddelde van bijna 29. Onderweg geen inzinking gehad en voelde me ook goed. Wel was na de finish de bloedsuikerspiegel iets aan de lage kant, maar dit keer niet dusdanig dat ik misselijk enzo werd. Wel even wat rillingen maar ja, dat kan ook komen van de toch wel natte kleding.
Al met al was het weer een prachtige dag. Straks nog even richting huisarts maar denk dat we het lek wel boven hebben.
Al met al was het weer een prachtige dag. Straks nog even richting huisarts maar denk dat we het lek wel boven hebben.
aka pluim003
Het is dan dinsdagochtend, en ik heb echt een prima weekend gehad... maar ik moest even goed kijken, of ik niet per ongeluk op het verkeerde forum beland was... ik dacht even dat ik op het Libelle of Linda forum zat...sapphire schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:05:
Ik hoop hier wat meer begrip te vinden dan thuis, kennen jullie dat je je enorm verheugd had in een ritje en dat het dan om een hele stomme reden niet door kan gaan?
Had ik gisteren en daar de hele dag de pest in gehad
Gisterochtend waren de twee oudste bij mijn zusje blijven logeren en alleen onze jongste dochter thuis.
Dus ik had gisterochtend de tijd, wat ‘s morgens zelden voorkomt en ik fiets het liefst in de ochtend.
Ik had goed geslapen, wat niet vaak gebeurd want kleine kinderen.
Dus mooie rit gepland van 70km, mooi rondje naar de enige puist hier in de buurt. Na 2 jaar tobben met gezondheid ook eindelijk weer een beetje de conditie voor zo’n ritje.
Gisterochtend ook perfect weer, windkracht 2-3, perfecte temperatuur, benen voelde super goed.
En dan na 16km onderweg gebeld worden dat één van de kinderen naar huis wilde en dat ze een half uur later zelf weg wilde gaan. @&&@@?! Dus met een flinke vaart naar huis en vervolgens komt zus pas een half uur later want ze ging toch niet weg.
Nou krijg ik hier alleen maar te horen ‘ga je vanmorgen toch even’ maarja het regent, is koud en heb brak geslapen. Vooral regen heb ik een hekel aan maar heb vooral de pest er nog in van gisteren
Geniet er van. Het schijnt een erg mooie toer te zijn. Hopelijk is het weer wel wat beter dan afgelopen weken in dat deel van het land. Zal er ook zijn. Althans, in de buurt aangezien ik zelf de toer niet fiets. Met een clubje handbikers zuid limburg weekendje gepland en dan op het laatst er achter komen dat het dan ook Limburgs Mooiste is.edoappelhof schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:23:
Komende zaterdag eens wat anders dan koersen op de MTB, 220 km toertocht Limburgs Mooiste met wat vrienden. Ben benieuwd wat ik van zoiets vind. Vooral een mooie dag van maken!
----
Wij gaan met twee groepen. Een groep blijft in Zuid limburg en steekt heel even de grens over en de andere groep , waaronder ik zelf, gaan richting de Ardenne en weer terug.
[ Voor 12% gewijzigd door Webgnome op 21-05-2024 08:50 ]
Dat groeit steeds meer naar elkaar toe. Ik sluit niet uit dat we over een paar jaar gaan fuserenpier87 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:33:
[...]
Het is dan dinsdagochtend, en ik heb echt een prima weekend gehad... maar ik moest even goed kijken, of ik niet per ongeluk op het verkeerde forum beland was... ik dacht even dat ik op het Libelle of Linda forum zat...
Fietsen is meer dan alleen witte sokken, tubeless banden en zadeltasjespier87 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:33:
[...]
Het is dan dinsdagochtend, en ik heb echt een prima weekend gehad... maar ik moest even goed kijken, of ik niet per ongeluk op het verkeerde forum beland was... ik dacht even dat ik op het Libelle of Linda forum zat...
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Nee..vooral roze sokken en een vet agu shirt met streepjes toch?
Zeiken op (schoon)familie is universeelwisselwerking schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:48:
[...]
Dat groeit steeds meer naar elkaar toe. Ik sluit niet uit dat we over een paar jaar gaan fuseren
Na wat forum post, reacties, antwoorden lezen hier, youtube filmpjes kijken,
heb ik 2 weken geleden toch de keuze gemaakt om de thule chariot cross 2 fietskar te kopen.
Weliswaar 2e hands op marktplaats ( van iemand die bij fietsenzaak werkt) moest wel 2x 1 uur enkele reis (maar met vrouwlief een dagje uit van gemaakt)
Maar scheelde uiteindelijk wel ongeveer 500 euro
. Karretje was bijna nog in nieuwstaat. Wel voor de 2 persoon kar gekozen omdat nummer 2 al onderweg is.
In 2 weken tijd nu 2x een ritje gemaakt van ongeveer 25 km. Die kleine van 1.5 vind t echt geweldig ( zodra ik met fietspak beneden sta , en hij niet mee mag omdat ik zelf een rondje ga doen , zijn echt de rapen gaar)
Het is wel zwaar! Toch een beetje op verkeken. Vooral door het trekken van die kar op je wiel/frame is het flink wennen voor mijn rug. Onderrug voornamelijk die met tegenwind flink tegensputtert. Maar goed, met ongeveer 23km per uur en 220 NP power een rondje fietsen met die kleine mee op mooie dagen, terwijl vrouwlief thuis even kan bijkomen is toch echt waar we t voor gedaan hebben. Nu kan ik toch aan sport uren komen, is vrouwlief blij dat ze even rust heeft en die kleine man is al helemaal door t dolle heen.
:strip_exif()/f/image/mcg0I8tvw1SpB66HBdoIOmiS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/32eF2MQB19DGJFsJUnJLvBGh.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet alleen nog wat aan mijn camerawerk doen .
Fietsde langs de waterweg in hoek van holland met tegenwind, na 30 minuten fietsen gewoon even een kleine stop om mijzelf wat rust te geven voor mijn rug.. En toen kon die kleine man even uit papa's bidon drinken
heb ik 2 weken geleden toch de keuze gemaakt om de thule chariot cross 2 fietskar te kopen.
Weliswaar 2e hands op marktplaats ( van iemand die bij fietsenzaak werkt) moest wel 2x 1 uur enkele reis (maar met vrouwlief een dagje uit van gemaakt)
Maar scheelde uiteindelijk wel ongeveer 500 euro
In 2 weken tijd nu 2x een ritje gemaakt van ongeveer 25 km. Die kleine van 1.5 vind t echt geweldig ( zodra ik met fietspak beneden sta , en hij niet mee mag omdat ik zelf een rondje ga doen , zijn echt de rapen gaar)
Het is wel zwaar! Toch een beetje op verkeken. Vooral door het trekken van die kar op je wiel/frame is het flink wennen voor mijn rug. Onderrug voornamelijk die met tegenwind flink tegensputtert. Maar goed, met ongeveer 23km per uur en 220 NP power een rondje fietsen met die kleine mee op mooie dagen, terwijl vrouwlief thuis even kan bijkomen is toch echt waar we t voor gedaan hebben. Nu kan ik toch aan sport uren komen, is vrouwlief blij dat ze even rust heeft en die kleine man is al helemaal door t dolle heen.
:strip_exif()/f/image/mcg0I8tvw1SpB66HBdoIOmiS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/32eF2MQB19DGJFsJUnJLvBGh.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet alleen nog wat aan mijn camerawerk doen .
Fietsde langs de waterweg in hoek van holland met tegenwind, na 30 minuten fietsen gewoon even een kleine stop om mijzelf wat rust te geven voor mijn rug.. En toen kon die kleine man even uit papa's bidon drinken
[ Voor 5% gewijzigd door dfbt op 21-05-2024 09:10 ]
Rare vraag misschien maar hoe reageert het overige verkeer op (een groepje) handbikers?
Iedereen weet wel hoe anderen op wielrenners en groepjes reageren. Maar mij valt op dat wanneer ik op een gewone fiets rij, dat het verkeer al een stuk anders reageert. Laat staan als ik met mijn zoon van 5 jaar fiets, dan zit iedereen op eens in de oplet modus en hebben ze wel allemaal een opvoeding genoten van hun ouders.
Maar hoe zit dat dus bij handbiken?
Dat shirt uit de grabbeldoos die iedereen aanhad met de Elfstedentocht?McMiGHtY schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:01:
Nee..vooral roze sokken en een vet agu shirt met streepjes toch?
Eerder hoe draag ik een helm, dat blijkt toch echt hogere wiskunde te zijn.wisselwerking schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:23:
[...]
Dat shirt uit de grabbeldoos die iedereen aanhad met de Elfstedentocht?
Inderdaad.Phydomir schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:56:
[...]
Fietsen is meer dan alleen witte sokken, tubeless banden en zadeltasjes
Heb jij trouwens mechanisch of elektronisch schakelen?
Overigens is de Fiets 11steden een prachtig evenement, ik heb gisteren met mijn kinderen 3-5-7 jaar enkele uren langs het parcours gestaan, en je zag eigenlijk alleen maar vriendelijke en blije hoofden langskomen.
Een kleine 15.000 deelnemers en eigenlijk hoor je geen wanklank, mooie brede wegen door de weilanden, hier en daar eens een fietspad, en vervolgens Omrop Fryslan die het van 7 tot 22 uur mooi in beeld brengt.
Maar ook de overschatting bij sommige deelnemers, voeding, fanatiek zijn etc. Maar vervolgens voorbij gefietst worden door 2 jongens van 18 met klompen op een tandem die naar eigen zeggen vorige week de knoop hebben doorgehakt om de 11 stedentocht maar eens te gaan fietsen.
Een kleine 15.000 deelnemers en eigenlijk hoor je geen wanklank, mooie brede wegen door de weilanden, hier en daar eens een fietspad, en vervolgens Omrop Fryslan die het van 7 tot 22 uur mooi in beeld brengt.
Maar ook de overschatting bij sommige deelnemers, voeding, fanatiek zijn etc. Maar vervolgens voorbij gefietst worden door 2 jongens van 18 met klompen op een tandem die naar eigen zeggen vorige week de knoop hebben doorgehakt om de 11 stedentocht maar eens te gaan fietsen.
Zoiets?pier87 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:23:
[...]
Eerder hoe draag ik een helm, dat blijkt toch echt hogere wiskunde te zijn.
Interessante vraag. Het is denk ik vergelijkbaar met hoe er werd gereageerd toen e-bikes net opkwamen. Men kan niet inschatten wat er op ze afkomt en dus doen mensen maar wat. Het komt ook voor dat mensen mij gewoon niet zien. Dat neem ik ze niet kwalijk immers zit ik heel erg laag bij de grond en blijkbaar is een vlaggetje (iets groter dan zo'n oranje ding) en een paar lampjes net niet genoeg. Dus je hebt de mensen die het niet zien, de mensen die niet weten wat ze overkomt en heel voorzichtig doen en alles wat daar tussen zit eigenlijk. Maar je hebt altijd wel een paar lompe koeien die ook al rijd je nog net niet in de berm boos gaan toeteren etc.mhr-zip schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:12:
[...]
Rare vraag misschien maar hoe reageert het overige verkeer op (een groepje) handbikers?
Iedereen weet wel hoe anderen op wielrenners en groepjes reageren. Maar mij valt op dat wanneer ik op een gewone fiets rij, dat het verkeer al een stuk anders reageert. Laat staan als ik met mijn zoon van 5 jaar fiets, dan zit iedereen op eens in de oplet modus en hebben ze wel allemaal een opvoeding genoten van hun ouders.
Maar hoe zit dat dus bij handbiken?
Aangezien ik zelf auto rijd houd ik mij altijd in mijn achterhoofd hoe ik zou willen dat ik mijzelf tegen kwam. Of als ik in een bepaalde situatie zit hoe ik mijzelf zou moeten kunnen zien. Zo zijn er genoeg plekken waar men bij een t splitsing een heg heeft neer gezet. Als fietser kom je daar gewoon boven uit. Als Handbiker is dat niet dus dan zien mensen mij niet maar ik zie mensen ook niet. Je gaat dan vaak op gehoor af of als het te gevaarlijk is dan rijd ik een blokje om. Een ander ding waar ik bewust rekening mee houd is de stand van de zon. Er is hier een mooi stukje over de dijk van Arnhem naar Randwijk. Daar rijd ik bewust niet als de automobilist zon in zijn gezicht heeft. Dus savonds of heel vroeg smorgens dan maar over het snelfietspad of de dijk de andere kant op. Beter dat dan een auto van onderen bekijken.
Tis een speciaal merkMaarten_E schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:04:
2800 euro voor een met Tiagra afgemonteerde racefiets? Iek.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Heb hem gisteren ook gefietst op de racert. Snelheids verschil was behoorlijk met andere deelnemers. Sfeer was goed! Hier en daar werd er wel flink door gereden.pier87 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:33:
Overigens is de Fiets 11steden een prachtig evenement, ik heb gisteren met mijn kinderen 3-5-7 jaar enkele uren langs het parcours gestaan, en je zag eigenlijk alleen maar vriendelijke en blije hoofden langskomen.
Mijn Strava gaf het volgende aan, 231km met 28km/u gemiddeld.
Leuk om al die fanatieke mensen langs de kant te zien! Het is volksfeest met veel alcohol en vlees op de bbq.
[ Voor 4% gewijzigd door Harmen op 21-05-2024 10:18 ]
Whatever.
En dat vanaf 6 uur 's ochtends..het bier en de bbq zeg maar.Harmen schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:17:
[...]
Leuk om al die fanatieke mensen langs de kant te zien! Het is volksfeest met veel alcohol en vlees op de bbq.
Ik had alleen dit nog even onderweg:
:strip_exif()/f/image/Ei15zdP3CF9DaXUn9qKMKv5a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6HEgk26M2NMpyMJPWshagtoj.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig bijna bij een stempelpost..zet nog even aan en de linkercrankarm schiet door
[ Voor 60% gewijzigd door McMiGHtY op 21-05-2024 10:34 ]
Sommige gasten hebben gewoon doorgehaald, je zag ze bezopen langs de kant staan. hahaMcMiGHtY schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:25:
[...]
En dat vanaf 6 uur 's ochtends..het bier en de bbq zeg maar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gelukkig bijna bij een stempelpost..zet nog even aan en de linkercrankarm schiet door
Oei, een crank die los zit, niet zo best. Kon je nog wel doorfietsen daarna?
[ Voor 10% gewijzigd door Harmen op 21-05-2024 10:47 ]
Whatever.
Ja gelukkig wel..anders had ik bij Dokkum iemand moeten ombrengen het te fixxen.Harmen schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:46:
[...]
Sommige gasten hebben gewoon doorgehaald, je zag ze bezopen langs de kant staan. haha
Oei, een crank die los zit, niet zo best. Kon je nog wel doorfietsen daarna?
(service aldaar heeft hem er weer "goed" opgezet voor me.. Hoop alleen niet dat de groefjes heel erg beschadigd zijn
Huh, heeft palletje niet goed gezeten dat die naar buiten liep ? (nog even los van de bouten die dus niet goed vast zaten)
Ik durf het je niet te zeggen..afgelopen vrijdag de fiets opgehaald bij een toko in Schoorl die eerst in Zijdewind zat...dus dat word nog wel een dingetje zeg maarDDX schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:04:
Huh, heeft palletje niet goed gezeten dat die naar buiten liep ? (nog even los van de bouten die dus niet goed vast zaten)
I feel your pain. Niet alleen met fietsen hoor. Als we al een echtelijke ruzie hebben hier dan is het omdat ik mijn zinnen op een bepaalde target of rit heb gezet en "de kinderen zijn moe"; "sportwedstrijd is verzet en het is heel belangrijk dus je moet komen kijken => het gaat niet door tegenstanders hebben te weinig spelers"; maar ook buienradar heeft er tegenwoordig een handje van. Vrijdag een mooie lange rit gepland, maar dik onweer voorspeld dus andere route gaan rijden. Bij thuiskomst: alle rode vlekken volledig verdwenen.sapphire schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:05:
Ik hoop hier wat meer begrip te vinden dan thuis, kennen jullie dat je je enorm verheugd had in een ritje en dat het dan om een hele stomme reden niet door kan gaan?
Had ik gisteren en daar de hele dag de pest in gehad
...
'T is altijd wat
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Op de foto staat palletje iig omhoog.McMiGHtY schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:05:
[...]
Ik durf het je niet te zeggen..afgelopen vrijdag de fiets opgehaald bij een toko in Schoorl die eerst in Zijdewind zat...dus dat word nog wel een dingetje zeg maar
Benieuwd of je nog foto van eerder hebt waar misschien toevallig te zien is of afsteldopje er toen nog op zat ?
[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 21-05-2024 11:13 ]
Palletje omhoog, afstel kapje weg, crank boutjes zeker niet goed vast.
Gelukkig was het uitrollen naar een van de grotere stempelposten waar ook iets van een service wagen stond.
Scheelt dat het geen steekmuggen zijn.AMD1800 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:06:
@raymondw mooie prestatie zeg! is het de muggen ook nog gelukt om je te prikken?
Maar op sommige dijken is het soms echt extreem.
Ook geen pijl op te trekken, enige dag zwarte wolken en dag erna met zelfde windrichting niets aan de hand.
vooral dit lijkt me een forse impact te geven op de verkoopprijs.crimby schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:35:
...
In augustus 2023 een ongeluk gehad waarbij de schade hersteld is. Enkel nog visuele schade is aanwezig. Linker shifter en stuurlint zijn vervangen. Schaderapport is aanwezig ter onderbouwing van waar de schade zat en wat er gedaan is.
...
Ben je eerlijk: "ik heb er een ongeluk mee gehad" dan krijg je hem niet verkocht.
"er zitten wat krasjes op" dan scheelt het slechts een beetje.
Er is zat keuze immers. Zo zou ik als koper in elk geval redeneren.
Ik zou hem gewoon houden en als backup/slechtweer/binnenfiets gebruiken. (immers N+1)
Maar ik kan je financiën niet inschatten natuurlijk.
---------------
Dan is eigenlijk de keuze voor de Sensa al gemaakt.bakkie1985 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:37:
[...]
[...]
[...]
dank voor de reacties. Vandaag even wezen kijken bij een aantal fietsen. De Sensa Giulia GF Ultegra 2024 is het beste bevallen qua zit/specs en looks. Daarnaast vond ik de BMC verassend mooi!
Morgen ga ik nog even op pad om de Merida te zien en voelen, ben benieuwd!
Vriendin zei vooral: ja die hoge wielen is wel echt mooi, dat moet je wel doen hoor![]()
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik zag in iemand z'n strava post (geen forumlid) dat ie z'n trapas doormidden had gebroken. Gewoon in het midden dus! Was een Ultegra. Ben wel benieuwd hoeveel vermogen dat ie erop had gezet... Maar dat kan dus ook.McMiGHtY schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:48:
[...]
Ja gelukkig wel..anders had ik bij Dokkum iemand moeten ombrengen het te fixxen.
(service aldaar heeft hem er weer "goed" opgezet voor me.. Hoop alleen niet dat de groefjes heel erg beschadigd zijn
---------------
Oei dat is wel een dingetje ja, het is ook te zien dat het schroefje echt los zat (naast het overduidelijke ontbreken van de afsteldop en het omhoog staan van het palletje) want dat schroefje hoort volgens mij helemaal verzonken te zitten, in ieder geval bij mijn Ultegra cranks is dat wel het geval.McMiGHtY schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:25:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ff terug naar die toko dan inderdaad!
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 21-05-2024 11:23 ]
Wim de Vos had er laatst staan voor €2499,-magic_nl schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:17:
[...]
Dan is eigenlijk de keuze voor de Sensa al gemaakt.
("Nieuwe sensa Giulia gf met ultegra di2"..)
@bakkie1985 dat is dus bij een andere Vos, in Oosterhout.
[ Voor 11% gewijzigd door guapper op 21-05-2024 11:26 ]
Ik heb wel eens een linker FSA crank arm gehad die wat los kwam (nog niet eens de schroeven er uit), maar dat begon aardig te kraken en tikken zeg maar. Heb je geen hoorbare waarschuwingen gehad?McMiGHtY schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:25:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Door dat voorval heb ik wel geleerd die schroeven vast te zetten met Loctite Blue. Kost niet de wereld, maar geeft net iets meer gemoedsrust.
Dat afdekdopje is eigenlijk het enige wat er echt voor zorgt dat de crank op z'n plek blijft. Dat plaatje en die 2 bouten bovenop zorgen er voor dat de crank op de as blijft zitten en niet door beweegt, maar dat plastic dopje zorgt ervoor dat de crank er niet van af schuift.Kluus schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:22:
[...]
Oei dat is wel een dingetje ja, het is ook te zien dat het schroefje echt los zat (naast het overduidelijke ontbreken van de afsteldop en het omhoog staan van het palletje) want dat schroefje hoort volgens mij helemaal verzonken te zitten, in ieder geval bij mijn Ultegra cranks is dat wel het geval.
Ff terug naar die toko dan inderdaad!
Fietsmaatje van me was dat ding ooit vergeten terug te draaien na een kleine klus. 500 meter verderop stonden we al stil omdat z'n crank er af was. Kun je draaien aan die bouten bovenop tot je 100 nm er op zet, maakt geen verschil.
(dat enorm lullige prullige plastic dopje kan blijkbaar best veel kracht aan)
Volgens mij klopt dit niet hoor. Het plastic dopje is alleen om de crank op de goede positie te krijgen de krachten gaan toch echt via de klemkracht van de bouten. Ik zou liever met alleen de bouten fietsen dan met het zwarte dopje.Holk schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:43:
[...]
Dat afdekdopje is eigenlijk het enige wat er echt voor zorgt dat de crank op z'n plek blijft. Dat plaatje en die 2 bouten bovenop zorgen er voor dat de crank op de as blijft zitten en niet door beweegt, maar dat plastic dopje zorgt ervoor dat de crank er niet van af schuift.
Fietsmaatje van me was dat ding ooit vergeten terug te draaien na een kleine klus. 500 meter verderop stonden we al stil omdat z'n crank er af was. Kun je draaien aan die bouten bovenop tot je 100 nm er op zet, maakt geen verschil.
(dat enorm lullige prullige plastic dopje kan blijkbaar best veel kracht aan)
Ruim 100km met alleen die bouten gefiets dus dat het afdekkapje er voor zorgt dat die blijft zitten..denk niet dat dat waar is.
En dat plastic dopje moet je ook weer niet te strak aandraaien anders draait het spul allemaal een stuk minder lekker!
@McMiGHtY Zonder dat dopje kwam hij er uiteindelijk wel af, dat heb ik met dopje nog nooit gehad.
@McMiGHtY Zonder dat dopje kwam hij er uiteindelijk wel af, dat heb ik met dopje nog nooit gehad.
[ Voor 30% gewijzigd door Louislouislouis op 21-05-2024 11:54 ]
Ik had problemen met mn bladboutjes..uiteindelijke vorige week nieuwe bladen er op laten zetten (was ook uiteindelijk niet heel erg blij met mn ovals) en vrijdagmiddag werd mij verzekerd dat de tik weg zou blijven.guapper schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:43:
[...]
Ik heb wel eens een linker FSA crank arm gehad die wat los kwam (nog niet eens de schroeven er uit), maar dat begon aardig te kraken en tikken zeg maar. Heb je geen hoorbare waarschuwingen gehad?
Door dat voorval heb ik wel geleerd die schroeven vast te zetten met Loctite Blue. Kost niet de wereld, maar geeft net iets meer gemoedsrust.
Dat was ook het geval..
(maar als ik jouw verhaal zo hoor..zou het ook maar kunnen zijn dat mijn "tik" van die crankarm af zou gekomen zijn..)
Ik geef het je op een blaadje: draai die plastic dop er af en je haalt de eerste kilometer niet zonder dat je crank er af looptOwios schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:50:
[...]
Volgens mij klopt dit niet hoor. Het plastic dopje is alleen om de crank op de goede positie te krijgen de krachten gaan toch echt via de klemkracht van de bouten. Ik zou liever met alleen de bouten fietsen dan met het zwarte dopje.
Edit: ligt ook een beetje aan hoe je beweging in je been is als je fietst. Als dat heel netjes in 1 lijn is zal je verder komen, maar als er een beetje beweging naar buiten is loopt je crank er af
[ Voor 17% gewijzigd door Holk op 21-05-2024 12:01 ]
I object!Holk schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:59:
[...]
Ik geef het je op een blaadje: draai die plastic dop er af en je haalt de eerste kilometer niet zonder dat je crank er af loopt
Vanaf Dokkum zonder dat die er afliep weer in Bolsward gekomen
Zie m’n ninja editMcMiGHtY schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:01:
[...]
I object!
Vanaf Dokkum zonder dat die er afliep weer in Bolsward gekomen
Lees de handleiding van Shimano even.Holk schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:59:
[...]
Ik geef het je op een blaadje: draai die plastic dop er af en je haalt de eerste kilometer niet zonder dat je crank er af loopt
Edit: ligt ook een beetje aan hoe je beweging in je been is als je fietst. Als dat heel netjes in 1 lijn is zal je verder komen, maar als er een beetje beweging naar buiten is loopt je crank er af
Zwarte dop is een afsteldop voor de preload op de lagers. Verder niets.
2 bouten op 14nm houden alles op zijn plek.
[ Voor 10% gewijzigd door ElGreco op 21-05-2024 12:05 ]
Exact dit, wanneer die dingen op dat moment zijn aangedraaid komt het écht niet meer van zijn plek. Het palletje is een extra borging en die ring is puur voor afstellen.ElGreco schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:04:
[...]
Lees de handleiding van Shimano even.
Zwarte dop is een afsteldop voor de preload op de lagers. Verder niets.
2 bouten op 14nm houden alles op zijn plek.
Edit: wat denk ik wel zou kunnen in het verhaal van @Holk is dat door montage zonder afsteldop de crank niet ver genoeg over de as heeft gezeten voor het aandraaien van de klembouten, in dat geval zat de klemming dus niet goed.
[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 21-05-2024 12:23 ]
en... als de boel een keer losgelopen is.. dan is de kans best groot dat de interface/passing verkloot is... dan kan je dopjes en boutjes aandraaien wat je wilt, maar dan blijft de boel loslopen (door micro speling op de splines)
Vanuit de fabriek zit op bijna alle boutjes die je los haalt blauw residu; van Loctite neem ik aan.(?)
Gebruiken de thuis-sleutelaars onder jullie dat ook, en dan altijd en overal, of op specifieke onderdelen?
In het verleden heb ik dat nooit gebruikt, het is dat ik het toevallig eens voor de rc-modelbouw heb aangeschaft dat ik het op de crank kon toepassen.
Lang leve de moderne tecniek!
Gebruiken de thuis-sleutelaars onder jullie dat ook, en dan altijd en overal, of op specifieke onderdelen?
In het verleden heb ik dat nooit gebruikt, het is dat ik het toevallig eens voor de rc-modelbouw heb aangeschaft dat ik het op de crank kon toepassen.
Bij die vierkante assen kon/kun je dan inderdaad meteen op zoek naar een nieuwe crank.Prulleman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:35:
en... als de boel een keer losgelopen is.. dan is de kans best groot dat de interface/passing verkloot is... dan kan je dopjes en boutjes aandraaien wat je wilt, maar dan blijft de boel loslopen (door micro speling op de splines)
Lang leve de moderne tecniek!
[ Voor 38% gewijzigd door guapper op 21-05-2024 12:37 ]
Tijd voor een upgrade van je groepsetPrulleman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:35:
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Vraagje over helmen. Dat kan namelijk alle kanten opgaan qua looks en prijzen en dan nog aero of niet. Nu heb ik een Bell Stratus van al wat jaren oud welk ik ben gaan gebruiken na mijn crash eerder dit jaar. Maar deze reserve helm is naast dat hij al jaren oud is ook al eens op de grond gekomen met fiets bij het omvallen waardoor er een deukje in de plastic shell zit. Goed, misschien tijd om te vervangen.
Nu rij ik over het algemeen best door en doe ook wel wat wedstrijdjes dus een meer aero helm is eventueel ook een optie. Maar zijn die helmen wel voelbaar warmer dan normale helmen met zeg veel meer openingen?
Bij ekoi hebben ze nu mooie aanbiedingen voor bijvoorbeeld de AR14 (https://www.ekoi.com/nl/h...ekoi-ar14-atop-blanc.html) maar ook de voorloper daarvan de AR13 (https://www.ekoi.com/nl/h...i-ar13-a23-noir-noir.html) welke iets meer gaten heeft.
Ik kan ze natuurlijk beide bestellen, maar was even benieuwd naar ervaringen van mensen hier met meer aero helmen en in hoeverre wat merkbaar is ten opzichte van meer ventilerende helmen.
In principe kom ik niet of nauwelijks in de zomer in het buitenland om enorme cols te beklimmen, ik zou wel willen
, dus het is vooral hier voor gebruik en dus ook wel tijdens wedstrijden is de bedoeling.
Nu rij ik over het algemeen best door en doe ook wel wat wedstrijdjes dus een meer aero helm is eventueel ook een optie. Maar zijn die helmen wel voelbaar warmer dan normale helmen met zeg veel meer openingen?
Bij ekoi hebben ze nu mooie aanbiedingen voor bijvoorbeeld de AR14 (https://www.ekoi.com/nl/h...ekoi-ar14-atop-blanc.html) maar ook de voorloper daarvan de AR13 (https://www.ekoi.com/nl/h...i-ar13-a23-noir-noir.html) welke iets meer gaten heeft.
Ik kan ze natuurlijk beide bestellen, maar was even benieuwd naar ervaringen van mensen hier met meer aero helmen en in hoeverre wat merkbaar is ten opzichte van meer ventilerende helmen.
In principe kom ik niet of nauwelijks in de zomer in het buitenland om enorme cols te beklimmen, ik zou wel willen
gelukkig zelf nooit gehad, maar het internet staat er vol mee
Thanks! Ik ga het eens een paar weken afwachten. Heb de foto’s in mijn post ook op marktplaats gebruikt, dus de schade is duidelijk zichtbaar. We gaan het meemaken en anders gaat de regel n+1 in :-)Mistraller schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:14:
[...]
vooral dit lijkt me een forse impact te geven op de verkoopprijs.
Ben je eerlijk: "ik heb er een ongeluk mee gehad" dan krijg je hem niet verkocht.
"er zitten wat krasjes op" dan scheelt het slechts een beetje.
Er is zat keuze immers. Zo zou ik als koper in elk geval redeneren.
Ik zou hem gewoon houden en als backup/slechtweer/binnenfiets gebruiken. (immers N+1)
Maar ik kan je financiën niet inschatten natuurlijk.
Er zit toch ook een palletje in je crank die ervoor zorgt dat die er niet af kan komen??? Die moet je altijd even eruit wippen met een klein schroevendraaiertje voor je je crank eraf kan trekken..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
@orange.x bij Ekoi hebben ze, voor zover ik het kan zien, altijd aanbiedingen. Het is niet zo dat als je het nu niet koopt, het volgende week/maand, geen aanbieding meer is
Nee dat is zeker zo, maar lager dan 60% heb ik ze nog niet gezien. Maar na wat overleg en bekijken van foto's en wat video's heb ik nu voor een witte AR14 gekozen en een zwarte AR13. Die AR13 is al helemaal niet zo duur. Ben benieuwd hoe de 13 past omdat ik een Corsa Light gepast heb gisteren ook in maatvoering S/M welke misschien NET te krap zat. Gek genoeg is bij beide helmen wel de maatvoering 55-58cm. Maar dat gokken we dan maar. En als alles alsnog niet mooi zit of niet past of redenen, dan stuur ik alles terug en ben ik €5,- lichter, maargoed. Dat is nog te overzienwisselwerking schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:04:
@orange.x bij Ekoi hebben ze, voor zover ik het kan zien, altijd aanbiedingen. Het is niet zo dat als je het nu niet koopt, het volgende week/maand, geen aanbieding meer is
Als de AR13 wel gewoon goed past dan is dat mogelijk nog een goed alternatief voor als het echt te warm is of als ik wel veel ga klimmen in het buitenland. Ik ben benieuwd!
JIj hebt toch laatst mijn benen gezien? Je wilt niet weten hoeveel kracht daar uit komt..verstappen33 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:52:
Er zit toch ook een palletje in je crank die ervoor zorgt dat die er niet af kan komen??? Die moet je altijd even eruit wippen met een klein schroevendraaiertje voor je je crank eraf kan trekken..
Na vandaag nog wat Sensa’s te voelen en daarna de Merida Reacto 6000 is het de Merida geworden in mat zwart 🥳guapper schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:23:
[...]
Wim de Vos had er laatst staan voor €2499,-
("Nieuwe sensa Giulia gf met ultegra di2"..)
@bakkie1985 dat is dus bij een andere Vos, in Oosterhout.
Wel jammer dat zich dat niet vertaald in een voorwaartse bewegingMcMiGHtY schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:47:
[...]
JIj hebt toch laatst mijn benen gezien? Je wilt niet weten hoeveel kracht daar uit komt..
Die crankarm schoot zo naar voren anders..wisselwerking schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:18:
[...]
Wel jammer dat zich dat niet vertaald in een voorwaartse beweging
Wij hebben thuis een momentsleutel, die dan ook met enige regelmaat even langs alle onderdelen van de fietsen gaat om te checken of alles nog goed staat. Knutsel er genoeg aan dat dat voldoende is. Dus ik gebruik dat nietguapper schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:35:
Vanuit de fabriek zit op bijna alle boutjes die je los haalt blauw residu; van Loctite neem ik aan.(?)
Meestal komt dit van Precote ipv Loctite. Maar het idee is hetzelfde en Loctite (blauwe/243) zou als vervanger kunnen dienen. Maar over het algemeen met schoon (vetvrij) schroefdraad en het juiste aanhaalmoment niet echt nodig.guapper schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:35:
Toevallig van het weekend nog boutjes bij trek isospeed headset voorzien van loctite.
Tijdje geleden lagers vervangen en boel schoongemaakt maar na paar weken ging een van die boutjes steeds loszitten.
Terwijl ik ze wel op juiste moment vastgezet.
Tijdje geleden lagers vervangen en boel schoongemaakt maar na paar weken ging een van die boutjes steeds loszitten.
Terwijl ik ze wel op juiste moment vastgezet.
Een lichte momentsleutel (ik heb er wel 1 voor de auto) staat nog op de wensenlijst, en komt met prio op nr.1 indien ik een carbon fiets aanschaf.ElPaco schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:09:
[...]
Wij hebben thuis een momentsleutel, die dan ook met enige regelmaat even langs alle onderdelen van de fietsen gaat om te checken of alles nog goed staat. Knutsel er genoeg aan dat dat voldoende is. Dus ik gebruik dat niet
Zit nog even te kijken naar het verschil tussen een generieke lichte momentsleutel - bv https://www.hbm-machines....-14-momentsleutel-5-25-nm - en een momentsleutel specifiek voor fietsen - bv https://www.mantel.com/bbb-cycling-momentsleutel. Scheelt qua prijs nogal wat namelijk 😅
Read the code, write the code, be the code!
Dat die 2e slecht af te lezen is (ik heb ook zo'n variant) en je ook onder 0 kan draaien zegmaar.
Vaak worden momentsleutels specifiek voor de fiets wel bitjes geleverd die nuttiger zijn bij fietsen.
(en een fiets toeslag omdat mensen dan wat meer willen betalen)
Eerste heeft wel groter bereik trouwens, kan daardoor meer afwijking hebben bij lagere waardes. (kan, hoeft dus niet)
Vaak worden momentsleutels specifiek voor de fiets wel bitjes geleverd die nuttiger zijn bij fietsen.
(en een fiets toeslag omdat mensen dan wat meer willen betalen)
Eerste heeft wel groter bereik trouwens, kan daardoor meer afwijking hebben bij lagere waardes. (kan, hoeft dus niet)
[ Voor 64% gewijzigd door DDX op 21-05-2024 15:48 ]
Een Tiagra voor 2800? Dat klinkt mij best prijzig in de oren en de 105 van Specialized voor 3800? Kijk eens bij Rosebikes in Bocholt. Daar heb ik vorig jaar een Rose PRO SL 105 Disc voor iets van 1700 euro op de kop getikt. Fijne fiets, al zeg ik het zelf. En nee, ik heb geen aandelen Rose. :-)bakkie1985 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:30:
Na jaren van afwezigheid ben ik voornemens op korte termijn weer een racefiets te gaan aanschaffen. Ik heb inmiddels een leuk budget en in Excel een lijstje gemaakt wat daar allemaal in past. Ik vind het heel erg lastig moet ik zeggen.
Qua afmontage wil ik in de 105 (di2) of Ultegra (di2) zitten. Ik vind Aero bikes het mooiste maar weet hiermee ook dat het comfort wat zal zakken.
Carbon frame is in elk geval wel een harde eis.
Hieronder mijn lijstje, wellicht kunnen jullie mij een beetje in de juiste richting duwen?
Giant tcr disk 1 di2 € 3.299,00 105 di2
Giant Propel Advanced 2 € 2.999,00 105
Specialized Roubaix SL8 € 2.800,00 Tiagra
Specialized Roubaix SL8 Sport 105 € 3.800,00 105
BMC Teammachine SLR Five € 3.099,00 105 di2
Merida reacto 4000 2024 € 2.699,00 105
Merida reacto 6000 2024 € 3.599,00 105 di2
Sensa Giulia EVO Hazy Grey 105 Disc Di2 € 2.811,00 105 di2
Sensa Giulia Evo Integrale Dark Brush Ultegra Disc € 3.499,00 Ultegra
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-disc-1---di2
https://www.giant-bicycles.com/nl/propel-advanced-2
https://www.specialized.c...16946?color=349866-216946
https://www.specialized.c...457&searchText=94424-6056
https://www.mantel.com/bmc-teammachine-slr-five&spec[]=7935&spec[]=9664&spec[]=23513&spec[]=9490
https://www.12gobiking.nl/cube-attain-gtc-race-2023
https://www.12gobiking.nl/merida-reacto-4000
https://www.12gobiking.nl/merida-reacto-6000-di2
https://www.vosfietsen.nl...vo-hazy-grey-105-disc-di2
https://www.vosfietsen.nl...e-dark-brush-ultegra-disc
Even later: ik zie dit model niet meer op hun site. Nu hebben ze een Blend voor 1200nogwat maar zo te zien alleen Tiagra.
aka pluim003
Als het door de fabrikant is voorgeschreven, of dat het in mij ogen echt niet los mag komen.guapper schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:35:
Bepaalde onderdelen van mijn powermeter moesten met loctite. Bladboutjes doe ik ook vaak een druppel aan. Maar verder niet, wel liefst alles op moment. (Ja vast is vast is ook goed, maar in Carbon kan dat voor mij best lastig zijn*).
Edit:
*Ik bedoel geen loctite in carbon trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 21-05-2024 16:02 ]
Ik denk dat het halve forum dit type heeft:wackmaniac schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:41:
Zit nog even te kijken naar het verschil tussen een generieke lichte momentsleutel - bv https://www.hbm-machines....-14-momentsleutel-5-25-nm - en een momentsleutel specifiek voor fietsen - bv https://www.mantel.com/bbb-cycling-momentsleutel. Scheelt qua prijs nogal wat namelijk 😅
https://www.rosebikes.nl/rose-2-24-nm-momentsleutel-688275
Worden door talloze zaken verkocht, vaak onder eigen/andere naam. Ik heb hem destijds van Wiggle vandaan, maar dat gaat niet meer
"Nadeel" wat niet echt een heel groot nadeel is, is dat hij alleen met de klok mee op moment zet. En je ene pedaal dus niet op moment kan zetten, want die gaat tegen de klok in vast
Voor hogere momenten heb ik destijds deze gekocht. Was toen voor leuke prijs in de aanbieding, en voor alleen cassette is het niet nodig. Maar mijn crank moet ook op moment en iets met beroepsdeformatie enzo
Ik heb de Merida altijd al de beste van het lijstje gevonden. Goede keus!bakkie1985 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:12:
[...]
Na vandaag nog wat Sensa’s te voelen en daarna de Merida Reacto 6000 is het de Merida geworden in mat zwart 🥳
Waarom zou je pedalen op moment willen vastzetten ?mhr-zip schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:01:
[...]
"Nadeel" wat niet echt een heel groot nadeel is, is dat hij alleen met de klok mee op moment zet. En je ene pedaal dus niet op moment kan zetten, want die gaat tegen de klok in vast
Gewoon goed vast met inbus en daarna draaien ze vanzelf wel vaster tijdens fietsen als dat nodig is. (daarom ook altijd montagepasta bij pedalen)
Niet.DDX schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:46:
[...]
Waarom zou je pedalen op moment willen vastzetten ?
Gewoon goed vast met inbus en daarna draaien ze vanzelf wel vaster tijdens fietsen als dat nodig is. (daarom ook altijd montagepasta bij pedalen)
Ik zei ook "nadeel".
Maar de meeste momentsleutels doen het wel allemaal 2 kanten op
Yes. De vijfde keer inmiddels.wibblemoo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:02:
Gisteren erg genoten. Vele dorpen omgetoverd tot dorpsfeest. Allemaal hadden ze dezelfde playlist: Europapa en Engelbewaarder. Allemaal dezelfde smaak: koffie of bier. De sfeer zat er goed in!
Genoten van het wisselende landschap. Vooral zuidwest Friesland blijft prachtig.
Op naar de volgende.
@Prulleman @Kluus @verstappen33
Preload dop zat er op bij de start. Als de boutjes niet goed vastzitten, draait ie langzaam los door de druk van de crank.
Haakje is inderdaad een extra safety onderdeel maar als de boutjes niet op moment zijn aangedraaid, gaat dat ook niet helpen op ten duur met alle gestuiter en hulk wattages van @McMiGHtY. En misschien had de FM het haakje ook al niet goed op zijn plek gedrukt.
Crank is nu inderdaad vernield na dat deze half losschoot. Met geweld erop gerost en de bouten als een malle aangedraaid om de tocht rond te maken. Dat wordt dus een nieuw crankset.
Preload dop zat er op bij de start. Als de boutjes niet goed vastzitten, draait ie langzaam los door de druk van de crank.
Haakje is inderdaad een extra safety onderdeel maar als de boutjes niet op moment zijn aangedraaid, gaat dat ook niet helpen op ten duur met alle gestuiter en hulk wattages van @McMiGHtY. En misschien had de FM het haakje ook al niet goed op zijn plek gedrukt.
Crank is nu inderdaad vernield na dat deze half losschoot. Met geweld erop gerost en de bouten als een malle aangedraaid om de tocht rond te maken. Dat wordt dus een nieuw crankset.
Picture or it didn’t happen!bakkie1985 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:12:
[...]
Na vandaag nog wat Sensa’s te voelen en daarna de Merida Reacto 6000 is het de Merida geworden in mat zwart 🥳
Die gaat komen! maar vanavond moest ik even schuilen *thuis
Nog stervelingen die zaterdag de Boretti Classic meerijden? Ik rijd em gratis mee via het werk, ideale laatste lange toch voor de 3ballons de week erop maar weet niet goed wat te verwachten. (Drukke bezetting, voorraadposten etc)
De Linda/Libelle angle beviel mij wel, dus ik ga ook even mijn beklag doen in de hoop wat emotionele steun te vinden hier.
Waarschuwing, lang verhaal, geen tldr.
Goed, het begint vanochtend. Ik een dag vrij en zou gaan fietsen rondom de Utrechtse heuvelrug. Allemaal leuk en aardig dacht m’n vriendin, ‘maar ik ga ook op de racefiets naar m’n werk. Dus breng jij onze draak maar naar de kinderopvang’. Fijn, zo’n vriendin die ook per se in het groen wil blijven in intervals.icu.
Zeer efficient gelijk bij het opstaan mezelf in het lycra gehesen. Bij het ontbijt alle yoghurt flodders van de draak ontweken en zelfs de P-luier zorgde niet voor vlekken op m’n fietsoutfit. Winnen. Dit begint goed dacht ik.
Snel de draak gedropt bij de kdv en scheuren naar Amerongen. Blijkt dat alle vrachtwagenchauffeurs heel NH weer genaaid hebben. Hielden zich en masse niet aan verbod, waardoor de A7 nu een maand lang 1 rijstrook minder heeft: https://nos.nl/l/2521270
Na een dikke vertraging snel de fiets uit de auto, pompje erbij en bandjes op m’n vaste 3.92 bar zetten. Achter dan, voor is 3.81 bar. Draai ik het ventieldopje eraf, draait doodleuk mn ventielkern mee. Woosh. Erge is, hij zit muurvast in het dopje. Daar sta je dan, op het sportpark van Amerongen met je goede gedrag. Op naar de Amerongse Tennis Association voor een tangetje, waar gelukkig een vrachtwagenchauffeur koffie zat te leuten die de meest flexe toolkit ooit had. ‘Moet jij ook eigenlijk ook hebben he’ gniffelde hij./f/image/NGKg1YM6EUOLFUCPkGIgc7Rs.png?f=fotoalbum_large)
Goed, bandjes op 3.92 en 3.81, Garmin aan. PIEP. Uw Di2 batterij is leeg. NU opladen. Wat? Ik had nog zo m’n Favero’s opgeladen gisterenavond, hoezo vertelt m’n Garmin nu pas dat m’n Shimano leeg is? Amateurs.
Na wat consultaties bleek dat voor schakeken 4x zoveel energie kost als achteren. Ok, schakelen we niet voor en wat minder achter. Want, zo begreep ik, binnenblad heb je niet nodig rond Amerongen.
Cappucino was goed bij de Proloog, alleen jammer dat er 1) meerdere mensen met een teamoutfit zaten. Bora, Rabo. Dat versombert toch weer je humeur als je dag zo begint en 2) dat de lokale 75+ vereniging giechelend hun sjoel party begon.
:strip_exif()/f/image/GgsWKj8yNTzONtxjmDnetISf.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is het 11:00 en heb ik nog geen meter gefietst. Snel op de fiets. Gekke namen hier, ‘defensieweg’ enzo. Al die bonen ook, geen uitzicht te zien.
:strip_exif()/f/image/S0owBaXqMt4yoYBe3YxdvsMO.jpg?f=fotoalbum_large)
En maar grinden met 60rpm omdat ik in de 54-15 blijf.
:strip_exif()/f/image/x4OmxVIyrrAWWsmKO6kT2BS0.jpg?f=fotoalbum_large)
Na ongeveer 1.5 uur denk ik huh, dit herken ik? Ik swipe door het windows 93 scherm van m’n 500€ Garmin en zie ‘ETA 13:05’. Dat kan niet kloppen, ik heb een route van 135km. Heeft dit stukje high tech me teruggenavigeerd. Drommels drommels drommels.
:strip_exif()/f/image/C7yMTCBJ5XWusFJdHwpGV1Ck.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kan ik niet op me laten zitten en van ellende stap ik het eerste beste restaurant in wat ik zie. Schrikken dit, binnen ben ik de enig mens die zonder hulpmiddelen zichzelf kan voortbewegen. Gelukkig hebben ze groentekroketten. Krijg ik de vleeskroket. Zal ik er een punt van maken? Heb de kracht niet meer.:strip_exif()/f/image/FkNP551yMx45xyHBgGRPyUfr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan net de posbank niet meer doen, dan kom ik in het onweer. Snel nog even laatste koffie bij de Proloog. Zul je net zien, gaan ze voor m’n neus precies dicht. Sta je dan voor een dichte deur.
:strip_exif()/f/image/3xTTuJngGhlfwSqmbDMle5Kk.jpg?f=fotoalbum_large)
En die Di2 batterij? Die zat weer te overdrijven als een kleuter van 4. Na 5 uur fietsen nog braaf 2 streepjes.:strip_exif()/f/image/eZLLwetebqLqIF7TPSlLkbPC.jpg?f=fotoalbum_large)
( gebaseerd op echte feiten. Maar was een topdagje voor wie de ironie mistte:) en m’n vriendin is een toppertje. Haalde de draak op en heeft hem keurig gevoed
https://strava.app.link/Vh5gUnORMJb
Waarschuwing, lang verhaal, geen tldr.
Goed, het begint vanochtend. Ik een dag vrij en zou gaan fietsen rondom de Utrechtse heuvelrug. Allemaal leuk en aardig dacht m’n vriendin, ‘maar ik ga ook op de racefiets naar m’n werk. Dus breng jij onze draak maar naar de kinderopvang’. Fijn, zo’n vriendin die ook per se in het groen wil blijven in intervals.icu.
Zeer efficient gelijk bij het opstaan mezelf in het lycra gehesen. Bij het ontbijt alle yoghurt flodders van de draak ontweken en zelfs de P-luier zorgde niet voor vlekken op m’n fietsoutfit. Winnen. Dit begint goed dacht ik.
Snel de draak gedropt bij de kdv en scheuren naar Amerongen. Blijkt dat alle vrachtwagenchauffeurs heel NH weer genaaid hebben. Hielden zich en masse niet aan verbod, waardoor de A7 nu een maand lang 1 rijstrook minder heeft: https://nos.nl/l/2521270
Na een dikke vertraging snel de fiets uit de auto, pompje erbij en bandjes op m’n vaste 3.92 bar zetten. Achter dan, voor is 3.81 bar. Draai ik het ventieldopje eraf, draait doodleuk mn ventielkern mee. Woosh. Erge is, hij zit muurvast in het dopje. Daar sta je dan, op het sportpark van Amerongen met je goede gedrag. Op naar de Amerongse Tennis Association voor een tangetje, waar gelukkig een vrachtwagenchauffeur koffie zat te leuten die de meest flexe toolkit ooit had. ‘Moet jij ook eigenlijk ook hebben he’ gniffelde hij.
/f/image/NGKg1YM6EUOLFUCPkGIgc7Rs.png?f=fotoalbum_large)
Goed, bandjes op 3.92 en 3.81, Garmin aan. PIEP. Uw Di2 batterij is leeg. NU opladen. Wat? Ik had nog zo m’n Favero’s opgeladen gisterenavond, hoezo vertelt m’n Garmin nu pas dat m’n Shimano leeg is? Amateurs.
Na wat consultaties bleek dat voor schakeken 4x zoveel energie kost als achteren. Ok, schakelen we niet voor en wat minder achter. Want, zo begreep ik, binnenblad heb je niet nodig rond Amerongen.
Cappucino was goed bij de Proloog, alleen jammer dat er 1) meerdere mensen met een teamoutfit zaten. Bora, Rabo. Dat versombert toch weer je humeur als je dag zo begint en 2) dat de lokale 75+ vereniging giechelend hun sjoel party begon.
:strip_exif()/f/image/GgsWKj8yNTzONtxjmDnetISf.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is het 11:00 en heb ik nog geen meter gefietst. Snel op de fiets. Gekke namen hier, ‘defensieweg’ enzo. Al die bonen ook, geen uitzicht te zien.
:strip_exif()/f/image/S0owBaXqMt4yoYBe3YxdvsMO.jpg?f=fotoalbum_large)
En maar grinden met 60rpm omdat ik in de 54-15 blijf.
:strip_exif()/f/image/x4OmxVIyrrAWWsmKO6kT2BS0.jpg?f=fotoalbum_large)
Na ongeveer 1.5 uur denk ik huh, dit herken ik? Ik swipe door het windows 93 scherm van m’n 500€ Garmin en zie ‘ETA 13:05’. Dat kan niet kloppen, ik heb een route van 135km. Heeft dit stukje high tech me teruggenavigeerd. Drommels drommels drommels.
:strip_exif()/f/image/C7yMTCBJ5XWusFJdHwpGV1Ck.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kan ik niet op me laten zitten en van ellende stap ik het eerste beste restaurant in wat ik zie. Schrikken dit, binnen ben ik de enig mens die zonder hulpmiddelen zichzelf kan voortbewegen. Gelukkig hebben ze groentekroketten. Krijg ik de vleeskroket. Zal ik er een punt van maken? Heb de kracht niet meer.
:strip_exif()/f/image/FkNP551yMx45xyHBgGRPyUfr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan net de posbank niet meer doen, dan kom ik in het onweer. Snel nog even laatste koffie bij de Proloog. Zul je net zien, gaan ze voor m’n neus precies dicht. Sta je dan voor een dichte deur.
:strip_exif()/f/image/3xTTuJngGhlfwSqmbDMle5Kk.jpg?f=fotoalbum_large)
En die Di2 batterij? Die zat weer te overdrijven als een kleuter van 4. Na 5 uur fietsen nog braaf 2 streepjes.
:strip_exif()/f/image/eZLLwetebqLqIF7TPSlLkbPC.jpg?f=fotoalbum_large)
( gebaseerd op echte feiten. Maar was een topdagje voor wie de ironie mistte:) en m’n vriendin is een toppertje. Haalde de draak op en heeft hem keurig gevoed
https://strava.app.link/Vh5gUnORMJb
Moet je dat er bij zetten? Dan moet ik met terugwerkende kracht nog even 6000 posts editenRequiem19 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:30:
voor wie de ironie mistte:)
Genoten van je verhaal
Maar gelukkig kon ik al semi live meegenieten.
Ik ga niet liegen, maar ik ben blij dat ik lees dat er nog ouders zijn die af en toe moeite hebben om het fietsen vlekkenloos in hun programma te krijgen.
Kwam de laatste tijd iets te veel "hoe je vrouw laat je niet gaan fietsen"-profielen tegen. En dat bedoel ik vooral irl, niet hier voor de duidelijkheid.
Kwam de laatste tijd iets te veel "hoe je vrouw laat je niet gaan fietsen"-profielen tegen. En dat bedoel ik vooral irl, niet hier voor de duidelijkheid.
Ik voel wel een warme band nu idd, dit geeft me de kracht om vandaag op te staan
@Requiem19 Je hebt vergeten te vermelden dat je er 's ochtends achter kwam dat je scheerapparaat een off-day had.
Verder een gestructureerd daggie zo te lezen 😀
Verder een gestructureerd daggie zo te lezen 😀
Die hoorde bij de frites/patat*!!ElPaco schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:01:
@Requiem19 ik weet zeker dat @McMiGHtY trots is op je mayo bij de kroketten!
Het moet echt een verschrikkelijke dag zijn geweest, geen mosterd, sterkte @Requiem19
* Afhankelijk van je relatieve positie tov de rivieren
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/AGa5bK3jDy4bLexl2Tn4uCar.jpg?f=fotoalbum_large)