Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 563 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 20:07

derx666

mecker ende blaet

Requiem19 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:51:
[...]

Ik zit even comfortabel op m’n Aeroad als m’n Cannondale gravel fiets. Fiets zelfs iets gemakkelijker 150+km op de Aeroad.

Volgens mij denken we teveel in labeltjes: ‘oh racer, die is niet comfortabel’. Nee, dat is niet zo. Hij is niet comfortabel als de geometrie niet bij je past. Dat staat los van racer/endurance/gravel (waar uiteraard minder stack etc voor sommige mensen snel meer comf is).

Probeer gewoon uit wat voor je werkt, door bijv dag fiets te huren bij het Shimano center in Valkenburg of op vakantie etc.

Daarnaast is het ook gewoon leuk om een fiets te kopen die je super gaaf vindt qua looks. Het hoeft niet allemaal 100% praktisch te zijn, er mag best een stuk irrationeel gevoel en voorkeur bij zitten :-).
Ik zit niet oncomfortabel op m'n Colnago, ik zit alleen comfortabeler op de Cube. Daarbij heb ik ook het idee dat het frame de trillingen van de weg beter wegfiltert. Op de Colnago met dezelfde wielset (nja de velgrem variant van de DT511) gereden met dezelfde banden, tpu biba en bandendruk. De Colnago is gewoon aan alle kanten stijver, en geeft ook meer trillingen van de weg door dan de Cube. Voor een ritje van 2-3 uur boeit dat niet zo, maar na een uur of 5 ben ik gewoon merkbaar frisser op de Cube. Vandaar dat ik nu dan ook kies voor de Roadmachine. Ik heb een stuk op het vorige model gefietst. Gevoel was dat ik de stijfheid van de Colnago had, zonder in te leveren op het comfort van de Cube. Best of 2 worlds dus. Morgen zal ik zien of het nieuwe model hetzelfde is, maar dat verwacht ik van wel.

Maargoed, ieder z'n ding :) En het oog wil natuurlijk ook wat, als je lekker op de fiets zit, maar je vindt het een lelijk gedrocht, dan ga je er niet op zitten. En vice versa. Dat heb ik wel met m'n Colnago. Elke keer als ik er naar kijk krijg ik een glimlach op m'n gezicht. Hij gaat ook zeker niet verkocht worden, aangezien dit de fiets is waarmee ik m'n "dikke" periode (van 165kg -> 90kg) heb afgesloten door Alpe d'Huez te fietsen in 73 minuten. Dit was bijna 1 uur sneller dan ik in 1994 gedaan had (dat was wel op m'n toenmalige stalen fiets met 2x 5 versnellingen, onderbuis shifters en 52/39 - 11/26 (volgens mij) versnellingen. Hele stukken moeten lopen toen :)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:38
GerbenBK schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:12:
[...]

Volgens mij ging het er om dat je lichaamshouding het meest van invloed is op aero of niet en niet de fiets. Ook op een endurance model zul je het moeten trainen als je langere tijd comfortabel in de beugels wil kunnen rijden.

Daarnaast denk ik dat je ongeacht wat voor racefiets dan ook flink aan de bak moet om 8 uur "comfortabel" te kunnen fietsen. Om je eigen argument te gebruiken: Welke gewone sterveling gaat dat doen?
Dat gaf ik dus ook aan in mijn eerste post..
Als je houding goed is, je fiets past bij je en je weinig tot geen last hebt van fysieke beperkingen dan is het goed trainbaar om 8 uur lekker te fietsen..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:55
verstappen33 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:31:
[...]

Dat gaf ik dus ook aan in mijn eerste post..
Als je houding goed is, je fiets past bij je en je weinig tot geen last hebt van fysieke beperkingen dan is het goed trainbaar om 8 uur lekker te fietsen..
Ok. Dan zijn we het volgens mij wel eens. En "goed trainbaar" vereist in dit geval ook wel echt commitment. Dat geldt dus ook voor 'diep' zitten.

off-topic. Ik keek even in Strava naar al mijn 8+ uur ritten (11x) en daar zit geen enkele bij waar ik gewoon even lekker heb gefietst; of ze zijn meer dan 300km of ze hebben meer dan 3000hm.... :o

[ Voor 5% gewijzigd door GerbenBK op 24-04-2024 10:39 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 14:46

McMiGHtY

- burp -

#humblebrag

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
GerbenBK schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:36:
[...]

Ok. Dan zijn we het volgens mij wel eens. En "goed trainbaar" vereist in dit geval ook wel echt commitment. Dat geldt dus ook voor 'diep' zitten.

off-topic. Ik keek even in Strava naar al mijn 8+ uur ritten (11x) en daar zit geen enkele bij waar ik gewoon even lekker heb gefietst; of ze zijn meer dan 300km of ze hebben meer dan 3000hm.... :o
Lekker gefietst is natuurlijk voor iedereen anders..
Voor mij is lekker fietsen dat je na de rit gewoon afstapt en hooguit flink vermoeid bent, loop je de laatste 2-3 uur tegen allerlei pijntjes en ongemakken te vechten die te maken hebben met je fietshouding dan is het natuurlijk niet lekker..

Heb je gewoon verzuurde benen of ben je alleen vermoeid van de inspanning, dan kan dat ook gewoon lekker zijn en een voldaan gevoel geven van een leuke rit..
Ik ben gisteren ook aardig diep gegaan qua inspanning (niet qua tijd), laatste paar kilometers was de tank behoorlijk leeg en voelde mijn benen wel redelijk branden van de inspanning/verzuring..
Maar toch heerlijk gefietst..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
verstappen33 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:47:
[...]

die te maken hebben met je fietshouding dan is het natuurlijk niet lekker..
Misschien is het de leeftijd maar ik stap ook na een autorit van 8 uur nogal gebroken uit. Bij 8 uur op een racefiets, krijg ik zeker last van ongemakken. Dat is los van het feit dat het (zeker achteraf ;)) prachtige ritten kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
GerbenBK schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:12:
[...]

Misschien is het de leeftijd maar ik stap ook na een autorit van 8 uur nogal gebroken uit. Bij 8 uur op een racefiets, krijg ik zeker last van ongemakken. Dat is los van het feit dat het (zeker achteraf ;)) prachtige ritten kunnen zijn.
Meestal type 2 fun inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
GerbenBK schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:12:
[...]

Of je moet nodig je stoel verstellen/upgraden natuurlijk.
Ik ga er zomaar van uit dat daar nog steeds dezelfde stoel in zit als waarmee de auto van de band gerold is...
:P

[ Voor 11% gewijzigd door guapper op 24-04-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Daarom is comfort op langere ritten dus fijn..
Even inhakend op 8 uur in de auto, in mijn eigen auto heb ik daar weinig tot geen last van, maar ik heb ook AGR stoelen erin die super fijn zitten.
2 weken geleden zat ik toevallig in mijn pa's auto met wat minder comfortabele stoelen en ik kwam inderdaad na 3 uur gebroken uit de auto..

Met fietsen is dat hetzelfde, op mijn vorige fiets vind ik 100+ km ook niet echt fijn, stapte regelmatig gebroken af.. Maar op mijn huidige fiets stap ik na 8-9 uur alleen vermoeid af, maar geen last van rug/nek/armen etc. vanwege een verkeerde houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
verstappen33 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:19:
Daarom is comfort op langere ritten dus fijn..
Even inhakend op 8 uur in de auto, in mijn eigen auto heb ik daar weinig tot geen last van, maar ik heb ook AGR stoelen erin die super fijn zitten.
2 weken geleden zat ik toevallig in mijn pa's auto met wat minder comfortabele stoelen en ik kwam inderdaad na 3 uur gebroken uit de auto..

Met fietsen is dat hetzelfde, op mijn vorige fiets vind ik 100+ km ook niet echt fijn, stapte regelmatig gebroken af.. Maar op mijn huidige fiets stap ik na 8-9 uur alleen vermoeid af, maar geen last van rug/nek/armen etc. vanwege een verkeerde houding.
d:)b

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
Requiem19 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:51:
[...]

Ik zit even comfortabel op m’n Aeroad als m’n Cannondale gravel fiets. Fiets zelfs iets gemakkelijker 150+km op de Aeroad.
Met de Aeroad zit je ook een stuk korter op de fiets voor 150km 8)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:47

Pelle

🚴‍♂️

TheTinusNL schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:21:
Las gister ook met verbazing dit:

[...]

Zo'n groot verschil in geometrie en dan je keuze laten afhangen van voorraad vond ik wel opmerkelijk. Of ben je zo flexibel dat je écht op elke fiets past? :o

Kon ik een half jaar terug in de tijd, had ik een Defy gekocht i.p.v. TCR (XL). Gegokt en verloren.
De stack/reach zijn niet eens het probleem, maar de 72,5° zitbuishoek wel. Opmerkelijk dat ze dat op de nieuwe TCR (gen 10) nog steeds zo hebben gelaten.
Ik heb op de TCR gezeten en een rondje uitgeprobeerd en dat zat prima voor mij. Was dat niet het geval geweest dan had ik hem natuurlijk niet gekocht.
Hadden ze een Defy staan waar ik een rondje op had kunnen maken dan had ik natuurlijk ook afgehaakt als het niet goed had gezeten.

Als ik voor mijn maat (S) de geometrie vergelijk dan zijn het marginale verschillen overigens.
Zitbuishoek: 74 (TCR) vs 74 (Defy)
Balhoofdbuis hoek: 72,3 vs 71,8
Naloop: 64 vs 63,4mm

Grootste verschil zit in wielbasis (977 vs 994mm), stack (528 vs 541mm) en reach (383 vs 375mm).
Wielbasis is het resultaat van andere geometrische eigenschappen. 13mm stack en 8mm reach zijn zaken die prima met spacers en zadelpositie zijn op te lossen.

/edit Ben wel benieuwd naar het probleem met de zitbuishoek btw. Wat maakt dat dat voor jou op de TCR zo'n probleem is?

[ Voor 4% gewijzigd door Pelle op 24-04-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:15
Pelle schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:58:
[...]

/edit Ben wel benieuwd naar het probleem met de zitbuishoek btw. Wat maakt dat dat voor jou op de TCR zo'n probleem is?
Bij grotere framematen wordt de zitbuishoek kleiner gemaakt en steekt de zadelpen over het algemeen ook nog eens verder uit. Mijn ervaring als lang persoon is dat door de hoge zadelstand i.c.m. een te kleine zitbuishoek je zadel te ver naar achter komt, en je zitpositie te ver achter de pedalen komt waardoor je minder goed je kracht kwijt kan. Ik heb in de winkel op een TCR (XL) gezeten, veel te gestrekt voor mij vanwege zitbuishoek plus de 12cm stuurpen. Qua aero ongetwijfeld goed, maar niet qua comfort en gevoel op de fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 14:40
derx666 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:28:
[...]

Ik zit niet oncomfortabel op m'n Colnago, ik zit alleen comfortabeler op de Cube. Daarbij heb ik ook het idee dat het frame de trillingen van de weg beter wegfiltert. Op de Colnago met dezelfde wielset (nja de velgrem variant van de DT511) gereden met dezelfde banden, tpu biba en bandendruk. De Colnago is gewoon aan alle kanten stijver, en geeft ook meer trillingen van de weg door dan de Cube. Voor een ritje van 2-3 uur boeit dat niet zo, maar na een uur of 5 ben ik gewoon merkbaar frisser op de Cube. Vandaar dat ik nu dan ook kies voor de Roadmachine. Ik heb een stuk op het vorige model gefietst. Gevoel was dat ik de stijfheid van de Colnago had, zonder in te leveren op het comfort van de Cube. Best of 2 worlds dus. Morgen zal ik zien of het nieuwe model hetzelfde is, maar dat verwacht ik van wel.

Maargoed, ieder z'n ding :) En het oog wil natuurlijk ook wat, als je lekker op de fiets zit, maar je vindt het een lelijk gedrocht, dan ga je er niet op zitten. En vice versa. Dat heb ik wel met m'n Colnago. Elke keer als ik er naar kijk krijg ik een glimlach op m'n gezicht. Hij gaat ook zeker niet verkocht worden, aangezien dit de fiets is waarmee ik m'n "dikke" periode (van 165kg -> 90kg) heb afgesloten door Alpe d'Huez te fietsen in 73 minuten. Dit was bijna 1 uur sneller dan ik in 1994 gedaan had (dat was wel op m'n toenmalige stalen fiets met 2x 5 versnellingen, onderbuis shifters en 52/39 - 11/26 (volgens mij) versnellingen. Hele stukken moeten lopen toen :)
Precies, je Colnago is dus behoorlijk stijf en geeft meer trillingen door. Betekent niet dat alle racer frames dat hebben.

Een SL7 is bijvoorbeeld ook echt een behoorlijk comfortabel frame vind ik. Enve Melee laatst ook dag geprobeerd, denk meest comfi racer die ik gereden heb tot nu toe. Aurum Magma was weer wat directer (en speelser), Supersix Evo zat mooi in het midden qua rij-ervaring. M’n aeroad gaat richting de wat directer / less ‘compliant’ kant, maar sinds ik 28mm tubeless rij met 3.8 bar is z’n scherpe kant er wel af :-).

Tldr: ook tussen racers zit er onderling veel verschil tussen comfort. Én grootste gamechanger - voor mij - is stap naar tubeless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 22:24
Requiem19 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:29:
[...]

Precies, je Colnago is dus behoorlijk stijf en geeft meer trillingen door. Betekent niet dat alle racer frames dat hebben.

Een SL7 is bijvoorbeeld ook echt een behoorlijk comfortabel frame vind ik. Enve Melee laatst ook dag geprobeerd, denk meest comfi racer die ik gereden heb tot nu toe. Aurum Magma was weer wat directer (en speelser), Supersix Evo zat mooi in het midden qua rij-ervaring. M’n aeroad gaat richting de wat directer / less ‘compliant’ kant, maar sinds ik 28mm tubeless rij met 3.8 bar is z’n scherpe kant er wel af :-).

Tldr: ook tussen racers zit er onderling veel verschil tussen comfort. Én grootste gamechanger - voor mij - is stap naar tubeless.
Heb een vaag vermoeden dat in de stijfheid van het frame en de fiets in het algemeen voor mij ook het grootste verschil gaat zitten ten opzichte van de geometrie wat betreft rijdcomfort. Ik rijd nu op een (naar mijn idee redelijk stijve) Kuota Kharma XXL uit 2011 met 23mm banden op 7 bar ongeveer (kan helaas niet groter) en nog een 'ouderwets' lang zadel, dus heb zo'n idee dat een moderne racer + zadel met 28mm tubeless al een wereld aan verschil gaat brengen.

Wat betreft geometrie is die van mijn huidige fiets qua stack/reach ratio (~1.45) en afstand midden zadel tot midden stuur (72 cm, ongeveer lengte frame horizontaal + lenge stuurpen) redelijk gelijk aan een TCR in XL. Deze afstelling is tot stand gekomen door middel van een bikefit midden vorig jaar en qua houding voelt het ook onder in de beugels goed, ik kom alleen altijd wel vrij stijf van de fiets na meer dan ongeveer 1.5 uur fietsen. Zoals ik hierboven al aangeef komt dat naar mijn idee vooral door het gebrek aan demping dan aan een te agressieve geometrie, maar ik hoor graag jullie mening daarover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
https://www.cyclingnews.c...re-staff-report-suggests/
Stages Cycling ceases operations and lays off entire staff, report suggests

Supplier orders cancelled, products out of stock at esteemed power meter and indoor cycling brand

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 11:03
Iets weerhoudt me ervan om te gaan rijden als de weg nog niet helemaal is opgedroogd, ik ben té zuinig op mijn spullen denk ik.

Mijn idee is dat als de weg nog niet goed droog is, er allemaal troep in je casette en aandrijving komt. Zou namelijk ook graag tussen de buien door willen rijden. Is het echt voldoende om na zo'n rit een doek langs de ketting te halen? En eventueel even met een nat microvezel doekje het frame af te nemen?

Want ik hoor ook, zodra de ketting nat is van bijvoorbeeld wassen, je hem weer opnieuw moet smeren. Maar dan smeer je weer nieuwe lube over de oude lube, dus moet je weer de hele ketting ontvetten??? (Gebruik wax op de nieuwe racefiets overigens).

Er lijkt gewoon geen eenduidig antwoord te bestaan, zelfs de mensen bij de LBS geven allemaal weer ander advies over wel of niet wassen, wel of niet smeren.

[ Voor 38% gewijzigd door flugelisoke op 24-04-2024 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:48
flugelisoke schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:40:
Iets weerhoudt me ervan om te gaan rijden als de weg nog niet helemaal is opgedroogd, ik ben té zuinig op mijn spullen denk ik.

Mijn idee is dat als de weg nog niet goed droog is, er allemaal troep in je casette en aandrijving komt. Zou namelijk ook graag tussen de buien door willen rijden. Is het echt voldoende om na zo'n rit een doek langs de ketting te halen? En eventueel even met een nat microvezel doekje het frame af te nemen?
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 14:42

Want ik hoor ook, zodra de ketting nat is van bijvoorbeeld wassen, je hem weer opnieuw moet smeren. Maar dan smeer je weer nieuwe lube over de oude lube, dus moet je weer de hele ketting ontvetten??? (Gebruik wax op de nieuwe racefiets overigens).

Er lijkt gewoon geen eenduidig antwoord te bestaan, zelfs de mensen bij de LBS geven allemaal weer ander advies over wel of niet wassen, wel of niet smeren.
  1. Als je een fiets hebt die je niet vies wil maken waarom heb je dan geen hometrainer :+
  2. Antwoord op vraag 1 en 2: ja

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Oke :+ Misschien om het wat meer in perspectief te zetten. Als ik de ketting niet op de juiste manier smeer en schoonmaak, komt het erop neer dat ik slechts wat vaker de ketting en casette moet laten vervangen? Is dit ongeveer het enige dingetje? Het is een 105 groepset, geen dur(e)a ace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

N+1. Goed weer + slecht weer fiets.
Op de goed weer fiets ben je zuinig.
Bij de slecht weer fiets onderhoud je wel de ketting maar een beetje (veel) vuil/modder op frame kan geen kwaad , hoeft niet telkens gepoetst te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:36

Reginas

Queen of Core Stability

flugelisoke schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:01:
Oke :+ Misschien om het wat meer in perspectief te zetten. Als ik de ketting niet op de juiste manier smeer en schoonmaak, komt het erop neer dat ik slechts wat vaker de ketting en casette moet laten vervangen? Is dit ongeveer het enige dingetje? Het is een 105 groepset, geen dur(e)a ace.
Hij loopt minder soepel na een tijdje (mogelijk zwaarder trappen), maakt meer geluid, schoonmaken is een intensievere job.

Zie het als mondzorg: minder vaak poetsen betekent slechts dat je eerder gaatjes moet laten vullen? Ik weet wel wat mijn keuze is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Thx allemaal, ik weet het, vol vragen en zuinigheid op mijn fietsen :+

Het is meer dat ik soms door de bomen het bos niet zie qua schoonmaak tips. En wil uiteraard mijn fiets in een goede staat houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:10
flugelisoke schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:01:
Ik merk dat schakelen minder soepel gaat. En de herrie inderdaad

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Iets weerhoudt me ervan om te gaan rijden als de weg nog niet helemaal is opgedroogd.
Vind je dit niet zonde van je vrije tijd?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
Vergeet niet dat je ook moet genieten. Hoevaak maak je je “stadsfiets” helemaal schoon? Dat doe je ook niet na ieder woonwerk ritje of iedere keer na het boodschappen doen of na het zondagsbezoek bij oma..

Schoon is schoon, geniet ervan en maak het zo nu en dan schoon. Ik ben gestopt met het om de rit te doen. Een doekje is genoeg voor het frame, en zo nu en dan de drivetrain eens grondig is prima (3x per seizoen).

Iedere minuut die je aan het schoonmaken bent had je ook op de fiets kunnen zitten om te trainen en beter te worden en te genieten.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
(Gebruik wax op de nieuwe racefiets overigens).
Houdt er met wax wel rekening mee dat je onder natte omstandigheden wat vaker moet bijdruppelen. Niets ingewikkelds (doek er over en op elke schakel even een drupje) maar water en wax is niet de beste combinatie.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 15:04
Vervelend nieuws in het algemeen. En in het bijzonder omdat ik in bezit ben van een Stages SB20 smartbike.

Dat ziet er dus slecht uit qua support vanaf nu. :/ Hopelijk komt er een andere partij die de IP daarvan wil overnemen zodat het ding ondersteund blijft, want anders is het ook wel huilen qua restwaarde... (en die was hoog, want smartbikes zijn enorm waardevast).

[ Voor 6% gewijzigd door Bakkenist op 24-04-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
stevens20 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:28:
Vergeet niet dat je ook moet genieten. Hoevaak maak je je “stadsfiets” helemaal schoon? Dat doe je ook niet na ieder woonwerk ritje of iedere keer na het boodschappen doen of na het zondagsbezoek bij oma..

Schoon is schoon, geniet ervan en maak het zo nu en dan schoon. Ik ben gestopt met het om de rit te doen. Een doekje is genoeg voor het frame, en zo nu en dan de drivetrain eens grondig is prima (3x per seizoen).

Iedere minuut die je aan het schoonmaken bent had je ook op de fiets kunnen zitten om te trainen en beter te worden en te genieten.
Klopt, enige wanneer ik wel goed poets of droog maak is na een regen/modder rit..
Dan spoel ik hem even af met de tuinslang en maak hem even goed droog, en smeer ik de ketting weer bij..
doe ik dat niet dan heb ik zo roest op de cassette of ketting.

Verder als de weg etc droog is dan valt het vuil wel mee en is even om de 2-3 ritten met een doekje over de ketting voldoende.
Af en toe een paar druppels olie erop, en gaan.

Om de 800-1000km maak ik de hele boel even goed schoon en smeer ik de ketting weer goed in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guapper
  • Nu online
@flugelisoke de afschrijving op je fiets is jaarlijks meer dan een paar setjes ketting+cassette
;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Pelle schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:58:
[...]

Ik heb op de TCR gezeten en een rondje uitgeprobeerd en dat zat prima voor mij. Was dat niet het geval geweest dan had ik hem natuurlijk niet gekocht.
Dat zullen er niet veel zijn die een proefrondje op een TCR doen en gelijk goed zitten. Lekker d:)b
Hadden ze een Defy staan waar ik een rondje op had kunnen maken dan had ik natuurlijk ook afgehaakt als het niet goed had gezeten.

Als ik voor mijn maat (S) de geometrie vergelijk dan zijn het marginale verschillen overigens.
Zitbuishoek: 74 (TCR) vs 74 (Defy)
Balhoofdbuis hoek: 72,3 vs 71,8
Naloop: 64 vs 63,4mm

Grootste verschil zit in wielbasis (977 vs 994mm), stack (528 vs 541mm) en reach (383 vs 375mm).
Wielbasis is het resultaat van andere geometrische eigenschappen. 13mm stack en 8mm reach zijn zaken die prima met spacers en zadelpositie zijn op te lossen.
Dat lijkt inderdaad mee te vallen qua verschillen. Zie dat ze ook beide een 90mm stuurpen hebben en ga er vanuit dat ze ook hetzelfde stuur qua geometrie hebben (?).
Bij de XL gaat het over 19mm stack, 10mm reach + 10mm stuurpen.
Maar als je dat op papier uittekent, is het ook bijna niks :+
@EkkeHH noemde al het begin: het zadel staat door de kleine zadelbuishoek i.c.m. hoog zadel ver achter de bottom bracket (iets met cosinus ofzo, lang geleden :+).
Ja, dat lange personen verder achter de BB zitten is tot op zekere hoogte logisch, want langer dijbeen, maar ik heb het idee dat de TCR* hierin té ver gaat.

Vervolgens zitten er standaard 175mm cranks op, waardoor je op de 3-uur/9-uur positie (voorste punt) nog wat verder naar voren zit met je voet.
De basis is dus al dat de hoeken tussen cleats-enkel-knie-zitvlak niet lekker zijn, ik merk dat ik altijd verder naar voren wil zitten op het zadel, maar dat gaat niet omdat het al helemaal naar voren staat**.
Bijkomend probleem, versterkt door diepe stack en/of lange reach, is dat je geen fijne, open genoege heuphoeken kunt aannemen.
Op mijn "gravel"bike met 73,5 graden voelt dit alles heel anders, veel relaxter, ondanks dat het netto verschil (inclusief spacers, stuurpen, stuur) slechts 20mm reach en 7mm stack is.

*Maar bijv. ook een Foil. Een Aeroad/Ultimate bijvoorbeeld hebben 73,5 graden, in het midden zitten een Tarmac of S5 met 73,0.

**Peak Torque (YouTube, rijdt ook een XL TCR) heeft er ook in meerdere video's over geklaagd, ik kan ze zo gauw niet voor de geeft halen.

Het is een beetje lastig om tekstueel over te brengen. Als je het zelf wilt ervaren, kun je eens je zadel helemaal naar achter op de rails zetten, als je kunt de zadeloffset omdraaien naar achter, en je cleats zo ver mogelijk naar de neus van de schoen zetten :+

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:19
flugelisoke schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:01:
Thx allemaal, ik weet het, vol vragen en zuinigheid op mijn fietsen :+

Het is meer dat ik soms door de bomen het bos niet zie qua schoonmaak tips. En wil uiteraard mijn fiets in een goede staat houden.
Het is een gebruiksvoorwerp. Als je zo graag wil schoonmaken dan kun je daar zelfs je werk van maken. Mijn fiets is nog vies van de Ardennen van afgelopen weekend (behalve de ketting). Dus morgen naar het werk maakt het mij dan niet uit of de weg nu wel.of niet vies is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:19
@wisselwerking opgedroogd vuil is naar mijn mening wel moeilijker schoonmaken, maar het blijft inderdaad een gebruiksvoorwerp.

Ik vind zelf een hele rit buiten fietsen in de regen of met overal naar wegdek niet leuk. Ik heb velgremmen, dus dan remt dat minder goed. Ook kan zand of ander spul zich ophopen tussen mijn voorvork en voorwiel, waardoor ik dat weer niet gaan schoonmaken onderweg. Daarnaast is de weg gladder, dus grotere kans om te vallen. Dus dan rijd ik ook minder ontspannen. Ook kijk ik in de regen minder om me heen, wat het fietsen ook minder leuk maakt. Dus, daarom doe ik het liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
@AMD1800 dat de weg gladder is in de regen zal misschien zo zijn, maar zo spannend is dat toch niet? Je moet hooguit wat voorzichtiger door de bochten. Als je rekening houdt met weersomstandigheden kun je zelfs wel in de sneeuw fietsen met een racefiets (ook met 25mm bandjes).

Maar als ik mag kiezen, kies ik uiteraard ook voor mooi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
stevens20 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:28:

Helemaal waar natuurlijk! Vanavond met de MTB lekker even door het bos gegaan, even een nat doekje daarna, drogen, ketting afpoetsen en klaar.. Valt het toch wel mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:36
The Legend schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:42:
[...]

Als je er werk van wil maken: ik heb Chain Stripper van Silca gebruikt. Duur spul, maar schijnt goed herbruikbaar te zijn en werkt echt goed. Daar je ketting 10 minuten in laten weken, beetje schudden en daarna afspoelen onder de kraan en je ketting is helemaal ontdaan van (fabrieks)vet. Vervolgens Silca drip wax erop gedaan (hot wax vond ik nog een brug te ver :p).
Wasbenzine doet hetzelfde. Verdampt zonder residu, en als je het vuil laat bezinken kan het nog een rondje mee. Wel in een glazen pot bewaren. wel bij de supermarkt kopen, zag dat het bij de karwei 3x (!) zo duur is!

Na ontvetten beste wel 2 rondjes waxen. Ff laten indrogen/intrekken en dan nog een tweede keer.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
GerbenBK schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:45:
[...]

Niet per se alleen persoonlijk maar het is naast aanleg vooral trainbaar. In de beginjaren fietste ik 95% met de handen op de hoods / stuur. Toen ben ik gewoon gaan trainen met steeds langer in de beugels rijden. Nu kan ik prima een paar uur redelijk comfortabel in de beugels rijden (met wat afwisselingsmomenten).
Ik heb voor de afwisseling een ligstuurtje. Is niet veel dieper dan de beugels maar je armen zitten wel meer aero. Of het wat scheelt weet ik niet, maar het voelt wel zo :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
verstappen33 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:47:
[...]

Lekker gefietst is natuurlijk voor iedereen anders..
Als ik lekker comfortabel wil fietsen dan moet ik de toerfiets pakken. Heerlijk zacht zadel, rechtop zitten, dikke banden...
:+

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Na de eerste krassen of jaren wordt dat minder hoor. Ik heb een keer door modder gereden die klei bleek te zijn; en dat zat overal tussen mijn frame. Toen ben ik gestopt met zuinig doen.
Er komt natuurlijk altijd wel wat viezigheid op, maar bij nat wegdek blijft het meer plakken. Als het echt vies is dan spuit ik alles even af met een gewone tuinslang. Drivetrain blaas ik even droog met compressor tegen de roest. Voor de volgende rit wel even opnieuw olie of wax erop. Frame droog ik een beetje lafjes af met een theedoek. Geen hele poetssessies meer tegenwoordig. Uitgezonderd als er wat geshowed gaat worden; maar normaal rij ik solo dus dat is niet zo vaak. 4 mei weer :P
Bij vies weer rij ik geen wax, dat ben je veel sneller kwijt. In de winter wet lube (olie dus) en ik ben nog niet geswitched naar wax. Maar olie gaat er gewoon overheen hoor, ik trek de ketting er pas af als er veel viezigheid in hangt. (zand/stof dus) En dan gaan ook de kransjes er even af. Maar als je ketting dus niet heel plakkerig is dan is het zand bij een rondje spuiten weg en dan is bijsmeren geen enkel probleem.
Wassen: Als je een mooie fiets wil rijden dan poets je na elke rit. Wil je je drivetrain goed houden dan doe je het alleen als het nodig is. (kijk en voel gewoon dus)
Smeren: als de boel kraakt en piept of roest of slecht loopt dan moet je smeren. (Als ik afgespoten heb en ik vergeet te smeren, dan weet ik het gauw genoeg bij een ritje!)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
wisselwerking schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:24:
@AMD1800 dat de weg gladder is in de regen zal misschien zo zijn, maar zo spannend is dat toch niet? Je moet hooguit wat voorzichtiger door de bochten. Als je rekening houdt met weersomstandigheden kun je zelfs wel in de sneeuw fietsen met een racefiets (ook met 25mm bandjes).

Maar als ik mag kiezen, kies ik uiteraard ook voor mooi weer.
Ik ben in de regen denk ik erg voorzichtig. Als ik over klinkers rijd, dan haal zowat alle snelheid in bochten er uit en rijd ik nog trager door de bocht dan wat ik met mijn stadsfiets zou doen. Voor de rest probeer ik niet over putdeksels te rijden en te sturen, want die zijn dan glad. In regen over een asfaltweg rijden vind ik of wel prima, maar voor de rest houdt het wel een beetje op met ontspannen fietsen voor mij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 21:00
Stufferdt schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:29:
[...]

Top! Bedankt voor je uitgebreide review. Fijn om te horen dat het proces ansich prima verloopt.

Eerste hobbel is ondertussen genomen. Betreft een J.Guillem en dat merk staat niet in de database. Via een ietswat shabby route aangeraden door de helpdesk staat ie volgens mij online ondertussen. Now we wait.
@Stufferdt Hoe gaat het met de verkoop?
Vandaag 3 weken geleden werd mijn fiets opgehaald en van ups krijgen ze de fiets niet afgeleverd op huisadres en ook niet bij ups punt 🙈
Waar het probleem zit weet ik niet maar man man als je toch zo lang op een fiets moet wachten (en betaald hebt).
Ik heb m verkocht en geld binnen (en lang en breed bij de nieuwe fiets gedaan 😉) mgoed wel een beetje apart.

Plaatje bij het praatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fjcCN2BndwvuXuI9sduXkNq2zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZfvovBffnaRbn0JqN4einQi.jpg?f=fotoalbum_large

De Giant heeft plaats gemaakt voor de Liv.
Inmiddels de Liv wat gefinetuned qua afstellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI3LuIj6rpWQv0Ee795TA3qAAD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alet35wTS1Z6f7t2MQcDXkuY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:06
TheTinusNL schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:00:
[...]

Dat zullen er niet veel zijn die een proefrondje op een TCR doen en gelijk goed zitten. Lekker d:)b

[...]

Dat lijkt inderdaad mee te vallen qua verschillen. Zie dat ze ook beide een 90mm stuurpen hebben en ga er vanuit dat ze ook hetzelfde stuur qua geometrie hebben (?).
Bij de XL gaat het over 19mm stack, 10mm reach + 10mm stuurpen.
Maar als je dat op papier uittekent, is het ook bijna niks :+

[...]

@EkkeHH noemde al het begin: het zadel staat door de kleine zadelbuishoek i.c.m. hoog zadel ver achter de bottom bracket (iets met cosinus ofzo, lang geleden :+).
Ja, dat lange personen verder achter de BB zitten is tot op zekere hoogte logisch, want langer dijbeen, maar ik heb het idee dat de TCR* hierin té ver gaat.

Vervolgens zitten er standaard 175mm cranks op, waardoor je op de 3-uur/9-uur positie (voorste punt) nog wat verder naar voren zit met je voet.
De basis is dus al dat de hoeken tussen cleats-enkel-knie-zitvlak niet lekker zijn, ik merk dat ik altijd verder naar voren wil zitten op het zadel, maar dat gaat niet omdat het al helemaal naar voren staat**.
Bijkomend probleem, versterkt door diepe stack en/of lange reach, is dat je geen fijne, open genoege heuphoeken kunt aannemen.
Op mijn "gravel"bike met 73,5 graden voelt dit alles heel anders, veel relaxter, ondanks dat het netto verschil (inclusief spacers, stuurpen, stuur) slechts 20mm reach en 7mm stack is.

*Maar bijv. ook een Foil. Een Aeroad/Ultimate bijvoorbeeld hebben 73,5 graden, in het midden zitten een Tarmac of S5 met 73,0.

**Peak Torque (YouTube, rijdt ook een XL TCR) heeft er ook in meerdere video's over geklaagd, ik kan ze zo gauw niet voor de geeft halen.

Het is een beetje lastig om tekstueel over te brengen. Als je het zelf wilt ervaren, kun je eens je zadel helemaal naar achter op de rails zetten, als je kunt de zadeloffset omdraaien naar achter, en je cleats zo ver mogelijk naar de neus van de schoen zetten :+
Ongeveer 8 jaar geleden een TCR gekocht (ongezien, ongetest) na een 1,5 jaar op een oude Gazelle racefiets te hebben gereden en direct heerlijk gefietst! Wellicht scheelt het dat ook ik in de kleinere maten kijk naar fietsen waardoor ik ook niet zoveel last heb van rare verhoudingen. Wat dat betreft wellicht ook wat te makkelijk gedacht over de overstap naar de Scott Addict RC maar grote kans dat de volgende weer een TCR wordt. Moeten ze wel de kleurstellingen een beetje op orde krijgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:21
Via buycycle weinig actie uiteindelijk. Daar 300 viewers, paar likes en nul reaties. Doordat het merk niet in het bestand stond kreeg ik een aantal zaken niet goed. Dus fiets stond slecht aangegeven (carbon ipv titanium, bouwjaar, merk, model niet goed) en aanschafprijs kreeg ik niet aangepast. Helpdesk kreeg het ook niet goed eigenlijk. Dus dat is jammer!

Maarr, uiteindelijk een bod van 2500 via marktplaats. Uiterst vriendelijke mensen die nog een kopje koffie hebben gedronken en zeer in hun nopjes waren. Dus uiteindelijk schoonvader tevreden (want prima prijs die hoger is dan inruil) en die mensen blij :)
Vandaag 3 weken geleden werd mijn fiets opgehaald en van ups krijgen ze de fiets niet afgeleverd op huisadres en ook niet bij ups punt 🙈
Waar het probleem zit weet ik niet maar man man als je toch zo lang op een fiets moet wachten (en betaald hebt).
Ik heb m verkocht en geld binnen (en lang en breed bij de nieuwe fiets gedaan 😉) mgoed wel een beetje apart.
Poh. Gelukkig heb je je geld binnen!
Blijft inderdaad toch het gevaar van dit soort dingen. Al vind ik een fiets wel iets waar ik voor thuis zou blijven. Welk land woont de koper?
Plaatje bij het praatje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Looks good!

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 10:00
rinslll schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:36:
[...]

@Stufferdt Hoe gaat het met de verkoop?

Plaatje bij het praatje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Veel plezier met je nieuwe fiets!

Is je verkochte fiets een Giant Contend SL 1 Disc 2021? Zo ja ben ik wel benieuwd hoeveel je er voor gekregen hebt (als je wil delen, mag ook in PM natuurlijk)... mijne gaat wellicht ook binnekort in de verkoop (of overweeg deze te houden als Zwift-fiets).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevens20
Dames en heren,

Voor de gene die geïnteresseerd zijn om een keer een tijdritje te rijden: in Doornenburg is er halverwege juni een van 18km. Twee rondes van 9km die grotendeels op de dijken gereden worden. Wie weet komen we elkaar daar tegen:

https://www.sportdorpdoornenburg.nl/#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 10:00
stevens20 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:01:
Dames en heren,

Voor de gene die geïnteresseerd zijn om een keer een tijdritje te rijden: in Doornenburg is er halverwege juni een van 18km. Twee rondes van 9km die grotendeels op de dijken gereden worden. Wie weet komen we elkaar daar tegen:

https://www.sportdorpdoornenburg.nl/#
Was er niet vorige week of week daarvoor ook eentje in Bemmel? Zag de foto’s voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Zie ik goed dat er een keerpunt in de lus zit? Dat is toch ook knap onhandig? Ik bedoel dus dat je 180 graden moet keren.

Of is dat normaal bij tijdritten?

[ Voor 34% gewijzigd door Webgnome op 26-04-2024 07:57 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 21:00
Stufferdt schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:16:
[...]

Via buycycle weinig actie uiteindelijk. Daar 300 viewers, paar likes en nul reaties. Doordat het merk niet in het bestand stond kreeg ik een aantal zaken niet goed. Dus fiets stond slecht aangegeven (carbon ipv titanium, bouwjaar, merk, model niet goed) en aanschafprijs kreeg ik niet aangepast. Helpdesk kreeg het ook niet goed eigenlijk. Dus dat is jammer!

Maarr, uiteindelijk een bod van 2500 via marktplaats. Uiterst vriendelijke mensen die nog een kopje koffie hebben gedronken en zeer in hun nopjes waren. Dus uiteindelijk schoonvader tevreden (want prima prijs die hoger is dan inruil) en die mensen blij :)

[...]

Poh. Gelukkig heb je je geld binnen!
Blijft inderdaad toch het gevaar van dit soort dingen. Al vind ik een fiets wel iets waar ik voor thuis zou blijven. Welk land woont de koper?

[...]

Looks good!
Mooi dat de fiets verkocht is.

De fiets is in België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:04
Vakanties geboekt!
We gaan een klein weekje naar omgeving Vogezen (Ballons des Vosges) en daarna door voor een weekje naar de Franse Alpen om daar de Marmotte 2024 te fietsen.

Nu ben ik in training voor de Marmotte en wil die tijd natuurlijk gebruiken om daar te fietsen. Maar mijn partner fietst niet zo heel vaak maar wil toch gezellig mee.

Vandaar even mijn vraag, weten jullie waar ik een elektrische race/gravel fiets kan huren zodat ze toch mee kan op alle bergen? Kan weinig op internet vinden die ook echt beschikbaarheid hebben. Ben vrij flexibel kan hem ook al vanuit NL meenemen (randstad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:49
[b]Webgnome schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:34:[/b

Redelijk normaal. Zijn volgens mij ook vaak "out and back". Dus dan fiets je dezelfde route gewoon op en neer met een keerpunt op een rotonde oid.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:22
Webgnome schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:34:
Zie ik goed dat er een keerpunt in de lus zit? Dat is toch ook knap onhandig? Ik bedoel dus dat je 180 graden moet keten.

Wielrennen is iets anders dan een hoog FTP of simpelweg hard rechtdoor rijden.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
@edoappelhof dat snap ik. Was alleen in de veronderstelling dat een tijdrit vaak gewoon eenrichtingsverkeer was. Maar blijkbaar niet. ( nu moet ik zeggen dat ik nooit wielrennen kijk op tv ;) ).

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Webgnome schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:58:
@edoappelhof dat snap ik. Was alleen in de veronderstelling dat een tijdrit vaak gewoon eenrichtingsverkeer was. Maar blijkbaar niet. ( nu moet ik zeggen dat ik nooit wielrennen kijk op tv ;) ).
Het is in (professionele) wedstrijden eenrichtingsverkeer. Hier ook vermoed ik, ws hek in het midden v/d weg oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000

Phydomir

Dennis

Webgnome schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:58:
Bij langere tijdritten zie je vaak wel dat het qua parcours redelijk rechttoe, rechtaan is. In korte tijdritten / prologen is het vaak wel wat draaien en keren. Vaak ook omdat die in steden worden gereden. Dat stuk dijk is redelijk breed en kan je wel goed een 180 graden draai maken. Maar het is wel tot bijna stilstand komen en dan weer vol aan moeten zetten voor een goede tijd.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000

Bezulba

Formerly known as Eendje

Phydomir schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:55:
[...]

Bij langere tijdritten zie je vaak wel dat het qua parcours redelijk rechttoe, rechtaan is. In korte tijdritten / prologen is het vaak wel wat draaien en keren. Vaak ook omdat die in steden worden gereden. Dat stuk dijk is redelijk breed en kan je wel goed een 180 graden draai maken. Maar het is wel tot bijna stilstand komen en dan weer vol aan moeten zetten voor een goede tijd.
Gewoon via de boarding de draai maken, gaat helemaal goed komen!

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
Webgnome schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:34:
Zie ik goed dat er een keerpunt in de lus zit? Dat is toch ook knap onhandig? Ik bedoel dus dat je 180 graden moet keren.

Dat is redelijk normaal. Hier zitten twee keerpunten per ronde in plus een scherpe bocht om je tweede ronde in te gaan.

Dat maakt het juist wel uitdagend, na het keren de boel weer op gang trekken… je moet overigens ook vier keer een dijk op en je hebt een stukje klinkers.

Dus een redelijk technisch parcours. Ik heb twee jaar geleden ook meegedaan. Ongeveer hetzelfde parcours en heb toen gemiddeld 36km/u gefietst, de winnaar reed ruim 44km/u gemiddeld. Daarmee reed ik rond de 30ste plek van de 40 deelnemers.

Dit jaar hoop ik tegen de 39km/u te fietsen. Maar ik moet nog trainen en oefenen in de houding en snelheid houden gedurende deze tijdspanne. Sinds de AGR ligt de focus op tijdrijden en dat is echt heel anders en heeeeeel erg zoeken in de trainingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000

Bezulba

Formerly known as Eendje

stevens20 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:43:
[...]

Dat is redelijk normaal. Hier zitten twee keerpunten per ronde in plus een scherpe bocht om je tweede ronde in te gaan.

Dat maakt het juist wel uitdagend, na het keren de boel weer op gang trekken… je moet overigens ook vier keer een dijk op en je hebt een stukje klinkers.

Dus een redelijk technisch parcours. Ik heb twee jaar geleden ook meegedaan. Ongeveer hetzelfde parcours en heb toen gemiddeld 36km/u gefietst, de winnaar reed ruim 44km/u gemiddeld. Daarmee reed ik rond de 30ste plek van de 40 deelnemers.

Dit jaar hoop ik tegen de 39km/u te fietsen. Maar ik moet nog trainen en oefenen in de houding en snelheid houden gedurende deze tijdspanne. Sinds de AGR ligt de focus op tijdrijden en dat is echt heel anders en heeeeeel erg zoeken in de trainingen.
Lijkt mij echt super lastig om fatsoenlijk te trainen op tijdritten. Idealiter wil je niet eens vooruit kijken, maar dat is toch wel handig als je niet in de berm wil eindigen en je moet toch opletten op auto's/fietsers/loslopende schapen. Maar goed, ik ben geen wielrenner, ik ben maar een toerist ;)

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Bezulba schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:47:
[...]

Lijkt mij echt super lastig om fatsoenlijk te trainen op tijdritten. Idealiter wil je niet eens vooruit kijken, maar dat is toch wel handig als je niet in de berm wil eindigen en je moet toch opletten op auto's/fietsers/loslopende schapen. Maar goed, ik ben geen wielrenner, ik ben maar een toerist ;)
Ik kan mij een interview herinneren met een profrenner die inderdaad tijdritten amper naar voren keek,
Die keek ook recht naar beneden en aan de hand van tijd/snelheid kon die bepalen waar die ongeveer zat op het parcour en dus inschatten wanneer er een bocht of obstakel zou zijn.
Maar die keek dus 95% van de tijd gewoon naar de grond en trapte zo hard als die kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Nu online
verstappen33 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:38:
[...]

Ik kan mij een interview herinneren met een profrenner die inderdaad tijdritten amper naar voren keek,
Die keek ook recht naar beneden en aan de hand van tijd/snelheid kon die bepalen waar die ongeveer zat op het parcour en dus inschatten wanneer er een bocht of obstakel zou zijn.
Maar die keek dus 95% van de tijd gewoon naar de grond en trapte zo hard als die kon.
zilverpapier om je stuur wikkelen en als spiegel gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 14:48
[...]

Ik vermoed dat de radio met de ploegwagen ook wel aardig helpt in zo'n geval..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]

Ik meen me te herinneren dat schaatser Bob de Jong ooit geexperimeteerd heeft met een prismabril, om zijn hoofd aerodynamisch naar beneden te kunnen kantelen, maar toch vooruit te kijken. Dat is niks geworden omdat hij er kotsmisselijk van werd. :P

In mijn zoektocht naar een artikel daarover kwam ik dit tegen: https://www.decathlon.nl/...arineblauw/_/R-p-X8495297 Binnen het klimmen bestaat er dus een degelijke bril :) Ik sta niet voor de gevolgen van het gebruik in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Iemand nog tips voor race / comfy bar tape? Mijn canyon bar tape lijkt al vroeg op z'n einde. Hij is sowieso verkeerd om aangebracht.

Ik zat zelf te kijken naar de Pro race comfort.

Hebben jullie een go-to bar tape?
Er lijkt zoveel verschil in te zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Ik heb bijna op alle fieten de Fizik Tempo Microtex Classic Bar Tape zitten.
Heb op m'n Emonda de Fizik Bondcush zitten, net iets meer grip maar niet echt handig voor fiets waarmee je ook in slechter weer/regen fietst.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
Bezulba schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:47:
[...]

Zo ver ga ik ook niet hoor, ik zal in de rit ook gewoon kijken. Heb een ligstuur op de racer en dat is het. Die houding wil ik wel echt trainen, plus dat je op zoek moet naar de cadans en het haalbare vermogen voor tijdens de wedstrijd.

Obstakels, bochten, mede weggebruikers oid zie ik meer als mogelijkheid om het optrekken en daarna weer in de houding te gaan te oefenen. Persoonlijk vind ik het niet netjes om met 40km/u iemand in te halen als de ruimte daar niet voor is.

Dus houding (op het ligstuur) met cadans en vermogen (pacing) oefenen is het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:32
Hier mensen ervaring met de trois ballons en dan vooral de bevoorradingen? Voeding zal ik grotendeels zelf meenemen, aangezien ik dat getest wil hebben maar hebben ze bv elektrolyten sportdrank of is het alleen water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
jasperz89 schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:02:
Hier mensen ervaring met de trois ballons en dan vooral de bevoorradingen? Voeding zal ik grotendeels zelf meenemen, aangezien ik dat getest wil hebben maar hebben ze bv elektrolyten sportdrank of is het alleen water?
Afgelopen jaar stond Powermax er met spul bij de bevoorrading. Ook repen en dergelijke van hen. Rest was tucjes, stukken brie en appels volgens mij. Dus zou zeker eigen voeding meenemen. Sportdrank was prima

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:29

rally

Deyterra Consultancy

jasperz89 schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:02:
Ik heb hem vorig jaar gereden. Bevoorrading was prima. Er werd zowel water als sportdrank (hoewel ik geen sportdrank drink omdat mijn maag die niet verdraagt).
Eten was ook prima. Tuc, Bananen uiteraard en zelfs Brie (maar daar zou ik *ver* bij wegblijven :P )

Je moet er alleen wel “op tijd” bij zijn. Als je wat later bij de laatste stops bent, dan wordt het wel wat minder allemaal.
En als je op tijd boven bent, dan staat er een mooi pasta maaltijd te wachten. :)

De rit was niet eenvoudig, maar over het algemeen prima te doen.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerbenBK
rally schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:13:
[...]
Brie (maar daar zou ik *ver* bij wegblijven :P )
De eerste stops dacht ik ook "bah!" Maar bij de laatste was het toch wel lekker een stukje brood met brie in plaats van al die zoete meuk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:29

rally

Deyterra Consultancy

GerbenBK schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:19:
[...]

De eerste stops dacht ik ook "bah!" Maar bij de laatste was het toch wel lekker een stukje brood met brie in plaats van al die zoete meuk :9
Nou ja… er lag genoeg, dus er zullen idd wel deelnemers zijn geweest die er gretig gebruik van hebben gemaakt. :P
Maar mijn maag is “een beetje gevoelig” en zo’n vet stuk kaas zou de rit er voor mij niet comfortabeler hebben gemaakt >:)

Nog wel de tip om wel wat (carbo)reepjes en/of gelletjes mee te nemen. Is soms wel handig/lekker voor transistie stukken. De fourage is goed verspreid, maar op tussenstukken vind ik het soms wel prettig om de hongerklop voor te zijn :X

[ Voor 9% gewijzigd door rally op 28-04-2024 17:36 ]

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
Experimentje "Oôs bin zuunig"
Kransje 18 en 19 (De glimmende, 4 en 5 van links) heb ik het meest gereden en waren na kettingwissel dus niet meer okee. 2 kransjes los bijgekocht. Vertanding staat iets anders tov het originele blad, maar met schakelen merk ik geen verschil. Alleen even in de straat getest.
Ben benieuwd hoe dit uitpakt, is toch goedkoper en weer een beetje duurzamer; mocht het goed blijven functioneren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkPvbVJRwRDb0oMQI22fpGm0JRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zF98fMs8SH3CSyy42QHZhIkI.jpg?f=fotoalbum_large

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
rally schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:35:
[...]

Nou ja… er lag genoeg, dus er zullen idd wel deelnemers zijn geweest die er gretig gebruik van hebben gemaakt. :P
Maar mijn maag is “een beetje gevoelig” en zo’n vet stuk kaas zou de rit er voor mij niet comfortabeler hebben gemaakt >:)

Nog wel de tip om wel wat (carbo)reepjes en/of gelletjes mee te nemen. Is soms wel handig/lekker voor transistie stukken. De fourage is goed verspreid, maar op tussenstukken vind ik het soms wel prettig om de hongerklop voor te zijn :X
Ik zorg sowieso dat ik 80gr kh per uur bij me heb in de vorm van gels/chews/bidon. Alles wat ik daar kan pakken is extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:19:
[...]

Ik ja ze bij l3b niet gezien maar volgens mij had ik vorig jaar gewoon veul gels bij en bij de stops alleen de sportdrank getankt.

Brie dus ook niet gezien, maar ik kan het me zo voorstellen. Ik ken het wel van de Marmotte Pyrenees, daar dacht ik ook ooit snel een gebakje mee te grissen maar dat bleek ook een of andere zoute hap te zijn, had ik me niet op ingesteld… }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:37
Vind zout altijd wel fijn om in zon bevoorrading binnen te krijgen, toch het idee dat je dat met gelletjes en dranken e.d. net wat weinig binnen krijgt. Zo konden we bij de Bartje200 (mtb, bah! ;), wel op de gravel bike gedaan) gewoon van die Knorr bouillon krijgen, officieel soep maar zat niks in, dat was lekker zeg!

Is natuurlijk voor de organisatie wel irritant omdat je die potten warm moet houden, maar dat zou echt op meer plekken mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Giku schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:34:
Vind zout altijd wel fijn om in zon bevoorrading binnen te krijgen, toch het idee dat je dat met gelletjes en dranken e.d. net wat weinig binnen krijgt. Zo konden we bij de Bartje200 (mtb, bah! ;), wel op de gravel bike gedaan) gewoon van die Knorr bouillon krijgen, officieel soep maar zat niks in, dat was lekker zeg!

Is natuurlijk voor de organisatie wel irritant omdat je die potten warm moet houden, maar dat zou echt op meer plekken mogen.
Ja is ook wel, in mijn geval was het even schakelen omdat ik een zoet cakeje had verwacht en het in een keer in mijn mond douwde en dan blijkt het totaal iets anders te zijn. Ik weet ook nog steeds niet wat het was (ook geen brie in ieder geval), we reden redelijk door in een groepje dus heb niet uitgebreid gekeken in de bevoorrading, gewoon snel iets gepakt en door. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 29-04-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVerhaegh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-08 14:12
Nu het toch over de 3 ballon gaat, heeft er iemand ervaring hoe de beschikbaarheid van de wegen is voor niet deelnemers tijdens het evenement? Wij zijn toevallig hetzelfde weekend in de omgeving van de 3 Ballons en willen graag zelf een rondje fietsen, moeten we de wegen/beklimmingen van de gran fondo vermijden of is dit geen prolbeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
TomVerhaegh schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:29:
Nu het toch over de 3 ballon gaat, heeft er iemand ervaring hoe de beschikbaarheid van de wegen is voor niet deelnemers tijdens het evenement? Wij zijn toevallig hetzelfde weekend in de omgeving van de 3 Ballons en willen graag zelf een rondje fietsen, moeten we de wegen/beklimmingen van de gran fondo vermijden of is dit geen prolbeem?
Niet in het bijzonder op gelet vorig jaar, maar zou volgens mij op meeste plekken niet zo'n probleem moeten zijn, wellicht dat je wat raar aangekeken wordt bovenop de Planche tussen mensen die daar finishen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Het is denk ik gewoon te rijden, toen ik L3B had hadden we zelfs overlap met een triathlon op de Ballon d'Alsace. De Planche des Belles Filles is de slotklim dus die zou ik persoonlijk wel vermijden op die dag.

Je kan die dag ook kiezen om de klimmen aan de bovenkant van het gebied te doen, Col de la Schlucht, Petit Ballon etc, dan kan je ook een mooie rit maken en kom je ze niet tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
Parcours is niet afgesloten, dus lijkt me dat je er gewoon kunt fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 17-09 22:56
Hoewel je het niet voor mogelijk houdt, blijkt er toch een limiet te zijn aan de grootte van een gaatje wat tubeless sealant nog volledig kan dichten.

Aangezien de band toch al een eind op was en ook droogtescheurtjes begon te vertonen heb ik er een nieuwe band om gelegd. Het was wel weer een hele worsteling om de band op de velg te krijgen. Voordeel is dan wel dat als die zo strak zit de boel zonder sealant ook al meteen luchtdicht is.

Onderstaande gaatje was net te groot om de band nog goed op spanning te kunnen houden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nL2LHaf.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:12
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen,

Ik ben bezig met trainingen met join en ben een beetje zoekende wat nu handig is om tijdens de workout te zien op mijn garmin. Wat hebben jullie allemaal aan staan? Ik heb nu de balk met de vermogenszones en hartslag en cadans maar ben benieuwd naar jullie tips, en welke tijd voor vermogen houden jullie nu aan gemiddeld? De trainingen komen vanuit Join automatisch met een 3 seconde gemiddelde maar dat vind ik heel lastig vlak te houden zetten jullie deze langer, en hoe kun je dit aanpassen? Moet dit in Join of op de garmin?

[ Voor 26% gewijzigd door luuk66 op 29-04-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
kwiebus schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:59:
Hoewel je het niet voor mogelijk houdt, blijkt er toch een limiet te zijn aan de grootte van een gaatje wat tubeless sealant nog volledig kan dichten.

Aangezien de band toch al een eind op was en ook droogtescheurtjes begon te vertonen heb ik er een nieuwe band om gelegd. Het was wel weer een hele worsteling om de band op de velg te krijgen. Voordeel is dan wel dat als die zo strak zit de boel zonder sealant ook al meteen luchtdicht is.

Onderstaande gaatje was net te groot om de band nog goed op spanning te kunnen houden:

[Afbeelding]
Daar hebben ze plugs voor uitgevonden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
luuk66 schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:17:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen,

Ik ben bezig met trainingen met join en ben een beetje zoekende wat nu handig is om tijdens de workout te zien op mijn garmin. Wat hebben jullie allemaal aan staan? Ik heb nu de balk met de vermogenszones en hartslag en cadans maar ben benieuwd naar jullie tips, en welke tijd voor vermogen houden jullie nu aan gemiddeld? De trainingen komen vanuit Join automatisch met een 3 seconde gemiddelde maar dat vind ik heel lastig vlak te houden zetten jullie deze langer, en hoe kun je dit aanpassen? Moet dit in Join of op de garmin?
Lap power is essentieel als je buiten (gestructureerd) traint. Dan kun je veel makkelijker uitkomen op het opgegeven vermogen.

Verder heb ik op mijn trainingspecifieke scherm:

- 10s power
- hartslag
- Cadans
- nummer van de interval (2/5 bijv)
- Lap time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Laatst online: 07:49
Requiem19 schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:17:
[...]

Lap power is essentieel als je buiten (gestructureerd) traint. Dan kun je veel makkelijker uitkomen op het opgegeven vermogen.

Verder heb ik op mijn trainingspecifieke scherm:

- 10s power
- hartslag
- Cadans
- nummer van de interval (2/5 bijv)
- Lap time
Hoe doe je die "nummer van de interval"?

Als ik blokjes train (of sprints), dan weet ik nooit wanneer ik daarmee begin als ik buiten fiets. Meestal hangt dat van de gekozen route af, en dan is het altijd afwachten wanneer ik aankom op het punt waar ik wil starten met de blokjes. Dus ik stel nooit van te voren een training in.

Is de Garmin in staat om te herkennen dat je blokjes aan het trainen bent? Of doe je dat met de lap knop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
Mistraller schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:43:
Kransje 18 en 19 (De glimmende, 4 en 5 van links) heb ik het meest gereden en waren na kettingwissel dus niet meer okee. 2 kransjes los bijgekocht. Vertanding staat iets anders tov het originele blad, maar met schakelen merk ik geen verschil. Alleen even in de straat getest.
Ben benieuwd hoe dit uitpakt, is toch goedkoper en weer een beetje duurzamer; mocht het goed blijven functioneren.

[Afbeelding]
Dit denk ik dan ook wel eens als ik een casette wissel. :+
Alleen waar bestel je dan los Shimano kransjes (c.q. géén replica)?

Zou ook wel eens willen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
HeleBoel schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:12:
[...]

Als ik blokjes train (of sprints), dan weet ik nooit wanneer ik daarmee begin als ik buiten fiets. Meestal hangt dat van de gekozen route af, en dan is het altijd afwachten wanneer ik aankom op het punt waar ik wil starten met de blokjes. Dus ik stel nooit van te voren een training in.

Is de Garmin in staat om te herkennen dat je blokjes aan het trainen bent? Of doe je dat met de lap knop?
Daarvoor moet je wel een workout laden met x intervallen, pas dan kan je edge y/x tonen.

Je kan heel makkelijk in connect een workout maken, bv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZLy7uotC-m8o-Ln8cDIsjdPeJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Sz6NvoxeSlDtVFxk04yC3Qh.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zou je dan bv 1/5 zien

Zonder workout zou je de lap summary kunnen gebruiken. Dan zien je gewoon alle laps met bv avg power en tijd

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 30-04-2024 08:37 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Mistraller schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:43:

[Afbeelding]
Doe dit al jaren (voornamelijk op de mtb). Al 5 keer kransjes gewisseld (doorgaans de 3 op een na kleinste). Verder nog steeds dezelfde cassette. Ben ik elke keer klaar voor minder dan een tientje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
HeleBoel schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:12:
[...]

Ik maak mijn workouts in intervals.icu en stel ze zo in dat m’n blokken beginnen bij push op lap button.

Nummer van de interval heet vlgs mij ‘workout step’.

Overigens doe ik simpele workouts gewoon zonder een workout te laden. 5x5 min x vermogen rijden kan ik wel onthouden. Dan gewoon een kwestie van lap button induwen als je begint en klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 17-09 22:19
Als voorbereiding op 3ballons (en ook wel een beetje omdat de vrouw naar de zon wou) ga ik van 10 tot 17 mei naar Mallorca. Ik ga daar een fiets huren, regio Alcudia. Iemand die wat leuke routes kan delen van daaruit? Om de kerk in het midden te houden bij de halve trouwboek, max 120 km :). Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Cloclo100 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:59:
Als voorbereiding op 3ballons (en ook wel een beetje omdat de vrouw naar de zon wou) ga ik van 10 tot 17 mei naar Mallorca. Ik ga daar een fiets huren, regio Alcudia. Iemand die wat leuke routes kan delen van daaruit? Om de kerk in het midden te houden bij de halve trouwboek, max 120 km :). Thanks!
Nooit geweest maar op mijn lijstje voor als ik ga staat iig de Sa Calobra klim.

Oh en deze ;), maar dan moet je vrouw wel mee in de volgauto want iets over je max: YouTube: We Tried To Beat Ineos' Mallorca Lap Record!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik zit er nu anderhalve week (vlak bij waar jij zit), de leuke routes zijn vrij snel duidelijk. Je kunt me toevoegen op Strava als je wilt afkijken :)

https://strava.app.link/Qtz6MLQedJb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 17-09 22:19
Requiem19 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:19:
[...]

Ik zit er nu anderhalve week (vlak bij waar jij zit), de leuke routes zijn vrij snel duidelijk. Je kunt me toevoegen op Strava als je wilt afkijken :)

https://strava.app.link/Qtz6MLQedJb
super, will do!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
@Requiem19 doet er alles aan om zijn OnlyFans schare uit te breiden. Ouwe influenzaer.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:06
Laatst was er discussie over de drukte in Zuid Limburg tijdens de AGR maar hoe is die er op zondagmiddag? Normaliter ga ik op een doordeweekse dag vroeg op pad in het zuiden van het land als dat zo uitkomt maar nu verwacht ik wat later op de morgen pas te kunnen beginnen en wel op zondagmorgen. Daarmee effectief van 11:00-15:00 aan het fietsen. In Brabant meestal ideaal om overal tegen e-bikers aan te fietsen. Hoe is jullie ervaring met de drukte in de Limburgse heuvels rond dat tijdstip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 12:00
Paar jaar terug daar geweest. Toen zat ik in Port d'Alcudia. Geen kant en klare routes om te delen, maar fietsen naar Cap de Formentor is een mooie route (kan wel druk zijn met auto's die daar gaan lunchen). Naar Sa Calobra en terug is te doen (iets van 100 km) je komt dan langs een klooster wat blijkbaar een highlight is daar. Daar zit vlakbij ook nog een klim om te doen. Kun je al prima 2 a 3 dagen fietsen,

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Requiem19
ElGreco schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:59:
@Requiem19 doet er alles aan om zijn OnlyFans schare uit te breiden. Ouwe influenzaer.
Learning from the best :). Kleine teaser dan. Verslag & tips en tricks voor de M312 volgt nog.

Lichtblauw shirt, witte Kask helm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9t8476q-lXajP7xZ98z2TVz-gpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYb1BQbQ70WTaTDAAS6pceZO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYS_neLXpW1kBiYKRWZCF5EwC2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqXOKSEb5vMJZkCt37pzLulI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
Een aero fiets van 10k hoef je dus ook niet mee te nemen met zo'n rode windvanger voorop.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:11
la_fusion schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:07:
Hoe is jullie ervaring met de drukte in de Limburgse heuvels rond dat tijdstip?
Sja, wat zal ik zeggen. Het is het drukste moment van de week... maar dat hangt ook heel erg van het weer af en de vakantie periodes. Beetje rekening houden met elkaar kan geen kwaad (dus ook soms een e-biker...).

Als je poging gaat doen om de KOM op de Camerig te pakken, zou ik een andere dag + tijdstip kiezen ;-)

Edit: Verder zijn er ook legio sluipweggetjes (en klimmetjes) die minstens net zo mooi zijn en waar je de ergste toeristen ontziet

[ Voor 14% gewijzigd door RR46 op 30-04-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Inderdaad. Houd er rekening met dat soort plekken dat de weekenden vanaf een uur of half 11 gewoon druk zijn. Zelfde bij de Posbank daar moet je echt voor 10 ochtends al weg zijn anders is het aansluiten op mooie dagen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Dix0r schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:20:
[...]

Dit denk ik dan ook wel eens als ik een casette wissel. :+
Alleen waar bestel je dan los Shimano kransjes (c.q. géén replica)?

Zou ook wel eens willen testen.
Tja die zijn er dus denk ik niet. Daarom komen deze gewoon van Ali, de reviews waren goed. Ik heb van de triple ook wel het een en ander bewaard maar ik denk dat dat niet past want het is 10spd. Maar het ligt er nog niet op, met de eerstkomende rit heb ik toch liever klimverzetje en dit spul is een 12-25 cassette.

[ Voor 11% gewijzigd door Mistraller op 30-04-2024 18:23 ]

---------------

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Dix0r @Mistraller Die zijn er wel, maar ik heb ze alleen in buitenlandse web shops kunnen vinden. Bijvoorbeeld.

https://www.bike-discount...heel-for-cs-r7000/cs-5800
https://www.bike-discount...heel-for-cs-r8000/cs-6800

Wel heel goed opletten dat je de juiste kransjes voor je specifieke cassette bestelt.

Heb er zelf alleen ervaring met voor mijn MTB waar ik slechts 2 kransje hoefde te vervangen.
Pagina: 1 ... 563 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).