Ik zit niet oncomfortabel op m'n Colnago, ik zit alleen comfortabeler op de Cube. Daarbij heb ik ook het idee dat het frame de trillingen van de weg beter wegfiltert. Op de Colnago met dezelfde wielset (nja de velgrem variant van de DT511) gereden met dezelfde banden, tpu biba en bandendruk. De Colnago is gewoon aan alle kanten stijver, en geeft ook meer trillingen van de weg door dan de Cube. Voor een ritje van 2-3 uur boeit dat niet zo, maar na een uur of 5 ben ik gewoon merkbaar frisser op de Cube. Vandaar dat ik nu dan ook kies voor de Roadmachine. Ik heb een stuk op het vorige model gefietst. Gevoel was dat ik de stijfheid van de Colnago had, zonder in te leveren op het comfort van de Cube. Best of 2 worlds dus. Morgen zal ik zien of het nieuwe model hetzelfde is, maar dat verwacht ik van wel.Requiem19 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:51:
[...]
Ik zit even comfortabel op m’n Aeroad als m’n Cannondale gravel fiets. Fiets zelfs iets gemakkelijker 150+km op de Aeroad.
Volgens mij denken we teveel in labeltjes: ‘oh racer, die is niet comfortabel’. Nee, dat is niet zo. Hij is niet comfortabel als de geometrie niet bij je past. Dat staat los van racer/endurance/gravel (waar uiteraard minder stack etc voor sommige mensen snel meer comf is).
Probeer gewoon uit wat voor je werkt, door bijv dag fiets te huren bij het Shimano center in Valkenburg of op vakantie etc.
Daarnaast is het ook gewoon leuk om een fiets te kopen die je super gaaf vindt qua looks. Het hoeft niet allemaal 100% praktisch te zijn, er mag best een stuk irrationeel gevoel en voorkeur bij zitten :-).
Maargoed, ieder z'n ding
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)