Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 562 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 20:02
pdukers schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:11:
[...]

Dat is wel mogelijk mbv activityfix als je een garmin hebt (wahoo weet ik niet, maar denk het wel aangezien connectie met wahoo cloud ondersteund is).
Werkt ongeacht je head unit.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:10
Iemand ervaring hiermee? Is dit het waard of is het troep?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbEIkMDy5HWLvoV2FE5IKyemfFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yq9x8bZu15dTD2Ppanyu6XIL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:58
Mmm vandaag weer een probleempje met di2. Had een paar keer de Posbank gedaan en ineens deed de achterderailleur niks. Zelfde als tijdens de Arnhems mooiste.

Volgens internet zou het de crash modus zijn. Iemand ervaring mee? Ik dacht eerst nog een batterij probleempje maar dat is toch raar na 125km? (De AGR) Nou ja, ik heb de batterij vervangen (want een vervanger bij) en daarna deed ie het weer zoals ik zou verwachten.

[ Voor 15% gewijzigd door Webgnome op 20-04-2024 14:41 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:00
Webgnome schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:22:
Mmm vandaag weer een probleempje met di2. Had een paar keer de Posbank gedaan en ineens deed de achterderailleur niks. Zelfde als tijdens de Arnhems mooiste.

Volgens internet zou het de crash modus zijn. Iemand ervaring mee? Ik dacht eerst nog een batterij probleempje maar dat is toch raar ja 125km? (De AGR)
@Salteh kom er maar in!

Ugh. Zit momenteel op de tacx want tegen en veel wind lijkt het. Maar ziet er behoorlijk lekker uit vanachter het glas. Foute inschatting…

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Stufferdt schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:33:
[...]

@Salteh kom er maar in!

Ugh. Zit momenteel op de tacx want tegen en veel wind lijkt het. Maar ziet er behoorlijk lekker uit vanachter het glas. Foute inschatting…
Die inschatting had ik vanmorgen ook willen maken uiteindelijk blij dat ik toch gewoon naar buiten ben gegaan. Er kwamen wat druppeltjes, niet genoeg om nat te worden. En natuurlijk net nadat ik vond dat ik klaar was begon de zon ontzettend te schijnen :+.
Soms moet je gewoon gaan en als het dan toch te erg is draai je om en was het weer genoeg voor vandaag.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik zit over een week 2 weken in Barntrup en de fiets gaat mee.
Nu heb ik een compact 50-34 en een 11-25 en een 11-34.
Welke zouden jullie monteren voor zoiets?
https://www.komoot.com/nl-nl/smarttour/9031359?ref=wdd

Mijn gevoel zegt dat ik het met de 11-25 wel zou moeten redden, harken ben ik wel bekend mee vanaf mijn single speed mountainbike. ;)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
crimby schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:38:
[Afbeelding]
Ik zie nltourrides. Dan zal het wel troep zijn.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:36
Ik zie een box van veel dingen voor niks dus zal wel troep zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 07:10
@ElGreco @Beavbusi dacht ik al, maar fomo dus denk check het ff!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:53
Webgnome schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:22:

Volgens internet zou het de crash modus zijn. Iemand ervaring mee? Ik dacht eerst nog een batterij probleempje maar dat is toch raar na 125km? (De AGR) Nou ja, ik heb de batterij vervangen (want een vervanger bij) en daarna deed ie het weer zoals ik zou verwachten.
Tsja! Of het crash mode is of niet kan je zelf zien aan de derailleur: YouTube: Di2 Crash Mode for Dummies

Maar als ‘ie het spontaan weer deed na het vervangen van de batterij dan lijkt crash mode me niet heel waarschijnlijk.

Ik zou het dan eerder zoeken in een kabeltje dat niet helemaal OK is of niet helemaal goed zit, hoewel een probleem met de batterij/shifters/derailleur natuurlijk ook de oorzaak kan zijn :))

Zelf zou ik denk ik op het moment zelf m’n andere shifter instellen zodat deze de achterderailleur schakelt, om de shifter uit te sluiten. Maar goed, dan moet je wel kunnen verbinden met de telefoon/app en een extra shifter of knoppen hebben.

Deed de voorderailleur het nog wel? Dan was de accu in ieder geval niet leeg :). En als zoiets gebeurt zou ik even een knop van de shifter 2-5 sec ingedrukt houden, dan zou de LED op de junction A aan moeten geven hoe vol/leeg de batterij is.

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:05
ElGreco schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:42:
[...]

Werkt ongeacht je head unit.
Met mijn Bryton is het me nog niet gelukt, volgens mij wordt het ANT nummer niet geëxporteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:32
Deze week ontdekt dat ik op vakantie ben in de Alpen nét op het moment dat het de Marmotte is.
Zou zonde zijn om hem niet te fietsen. Iemand tips of need to knows? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Salteh schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:50:
[...]

Tsja! Of het crash mode is of niet kan je zelf zien aan de derailleur: YouTube: Di2 Crash Mode for Dummies

Maar als ‘ie het spontaan weer deed na het vervangen van de batterij dan lijkt crash mode me niet heel waarschijnlijk.

Ik zou het dan eerder zoeken in een kabeltje dat niet helemaal OK is of niet helemaal goed zit, hoewel een probleem met de batterij/shifters/derailleur natuurlijk ook de oorzaak kan zijn :))

Zelf zou ik denk ik op het moment zelf m’n andere shifter instellen zodat deze de achterderailleur schakelt, om de shifter uit te sluiten. Maar goed, dan moet je wel kunnen verbinden met de telefoon/app en een extra shifter of knoppen hebben.

Deed de voorderailleur het nog wel? Dan was de accu in ieder geval niet leeg :). En als zoiets gebeurt zou ik even een knop van de shifter 2-5 sec ingedrukt houden, dan zou de LED op de junction A aan moeten geven hoe vol/leeg de batterij is.
De voorderraileur deed het nog wel inderdaad. Dat was de vorige keer ook het geval. Ik had even naar de batterij gekeken en zag inderdaad dat die helemaal vol zou moeten zijn maar toch gebeurde er vrij weinig. Ik hoorde wel de servo in de derailleur 'iets' doen. Hoe stel je de andere shifter in? Heb de app nog niet geïnstalleerd want de dealer waar ik mijn handbike van heb zei dat je daar dan weer een aparte unit voor nodig hebt.. of zoiets ;)

Als ik het filmpje bekijk over die crash mode dan lijkt het verdacht veel op wat ik had. Alleen wist ik dus ook niet dat je dan moest door klikken. Volgende keer maar in de gaten houden of het inderdaad crash mode was

[ Voor 6% gewijzigd door Webgnome op 20-04-2024 17:38 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-09 18:58
Vandaag de ketting bladen vervangen van 52-36 naar 50-34, en de cassette van 11-30 naar 11-34.
Gelijk een nieuwe ketting erop gezet, al zat er eigenlijk helemaal geen rek in de oude ketting na 6000km (waarvan 3500 op de tacx).
Die nog maar even als reserve terug gelegd in de kast. (Tooltje viel ook niet tussen de schakels).

Morgen een dagje klimmen (Hennie Kuiper Classic) in het Teutoburgerwoud.
Benieuwd hoe het nieuwe verzet bevalt op de klimmetjes.
En heb nog mooi de tijd om het goed in te rijden voor The Ride over 6 weken.

Was ook gelijk een mooi moment om alles eens goed schoon te maken rondom de BB, je komt er normaal zo lastig bij. ☺️

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 20-04-2024 17:49 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 19:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
blitzkrieg schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:57:

Mijn gevoel zegt dat ik het met de 11-25 wel zou moeten redden, harken ben ik wel bekend mee vanaf mijn single speed mountainbike. ;)
https://www.gear-calculat...9,21,23,26,30,34&UF2=2125

Ik weet niet aan welke cadans je zit te denken bij harken? Persoonlijk zou ik voor een de 34 gaan, maar goed, wellicht heb ik net een andere bouw, voorkeur, ervaring, fitheid etc :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:53
Yep, je hebt inderdaad een aparte unit nodig (of een display).. dus de app gaat m niet worden.

Als de derailleur geluid maakt dan komt het signaal in ieder geval wel aan… dan zou het best crash mode kunnen zijn, of hij is stervende 😅.

Om uit crash mode te komen kun je de knop op de junction / naast de oplaadpoort zo’n 5-6 seconden ingedrukt houden. Op een gegeven moment gaat de LED rood knipperen en dan zou de achterderailleur alle versnellingen af moeten gaan.

Je kunt (fysiek) ook nog wel een en ander afstellen zodat ‘ie wat minder snel in crash mode gaat, dus als dat het blijkt te zijn kunnen we dat fixen ;)
Webgnome schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:34:
[...]

De voorderraileur deed het nog wel inderdaad. Dat was de vorige keer ook het geval. Ik had even naar de batterij gekeken en zag inderdaad dat die helemaal vol zou moeten zijn maar toch gebeurde er vrij weinig. Ik hoorde wel de servo in de derailleur 'iets' doen. Hoe stel je de andere shifter in? Heb de app nog niet geïnstalleerd want de dealer waar ik mijn handbike van heb zei dat je daar dan weer een aparte unit voor nodig hebt.. of zoiets ;)

Als ik het filmpje bekijk over die crash mode dan lijkt het verdacht veel op wat ik had. Alleen wist ik dus ook niet dat je dan moest door klikken. Volgende keer maar in de gaten houden of het inderdaad crash mode was

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorconmgn
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-08 07:10
Op zich prima spul hoor, maar het is geen topkleding. Sokken zijn op zich prima, die kortingsbonnen etc zijn leuk, maar gebruik je in de praktijk vaak niet (denk ik).

Dus als je een extra shirt en sokken zoekt en deze zien er leuk uit is het prima.
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:53
R0y. schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:52:
Iemand ervaring met zachte fietstransport tassen? Ik twijfel zelf tussen de tas van Ekoi (link) en de Pro fiets reistas (link naar futurum)? Al kan ik over beide niet zo heel veel vinden.

Ik wil in de zomer mijn fiets meenemen richting Italië en de fietsendrager zit waarschijnlijk al vol. Ik zit nu te denken om de fiets achterin de auto te leggen of in de dakkoffer (met nog eventueel wat zachts er onder om de trillingen te dempen).

Daarnaast past de klem van de fietsendrager niet lekker op de zadelpen van mijn Aeroad en vind ik het idee van de fiets in de auto hebben (en uit het zicht als we ergens stoppen) toch net wat fijner.
Vandaag de tas van Ekoi ontvangen. Voelt echt degelijk, had dat niet verwacht voor €60. Fiets (Aeroad XS) past er makkelijk in samen met de wielen. De tas past (+inhoud) nu ook makkelijk achter de bestuurders stoel dus dat is ook nog een optie.

Ik wil nog wel iets maken (eventueel iets van karton ofzo) om de derailleur te ontlasten voor het eventueel verbuigen van de pad. Wat buisissolatie rond het frame en dan komt het vast wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 15:27
[Afbeelding]
Als je in dit topic of op Google zoekt op NL Tourrides ervaringen kom je veel geklaag (o.a. van mij) tegen. Matige tourtochten, nog matigere organisatie en meerdere verhalen van mensen die geen, of pas na een half jaar, hun shirts kregen.

Sowieso kan je je natuurlijk afvragen wat je kan verwachten van 4 shirts voor 35 piek... Nog los van alle andere dingetjes die je er bij krijgt. Ik zou m'n geld liever naar een andere organisatie brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
schilderstape schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:13:
[...]

Met mijn Bryton is het me nog niet gelukt, volgens mij wordt het ANT nummer niet geëxporteerd
Ah dat is jammer. Er moet wel iets van een is van het apparaat in de fit file opgenomen worden zodat dit herkend kan worden.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Wat zijn een beetje de tips om veilig een steile afdaling te nemen?

Heb voor mijn doen een best steile afdaling om van de camping af te komen. Net even met normale kleren ( wel helm en klik schoenen ) getest maar vond de weg nog te nat om af te dalen, klein stukje omhoog fietsen ging wel.

Lees dat je vooral met je voorrem moet remmen maar niet in de bocht. Maar vlieg je dan niet vrij snel voorover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGRgyCSW9mZHHKhgpGFhxtbJfeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wa2qUiQo5HnbKJtQZpLC1Ybz.jpg?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Tinusvolkel schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:23:
Wat zijn een beetje de tips om veilig een steile afdaling te nemen?

Heb voor mijn doen een best steile afdaling om van de camping af te komen. Net even met normale kleren ( wel helm en klik schoenen ) getest maar vond de weg nog te nat om af te dalen, klein stukje omhoog fietsen ging wel.

Lees dat je vooral met je voorrem moet remmen maar niet in de bocht. Maar vlieg je dan niet vrij snel voorover?

[Afbeelding]
Steile afdaling?
Gewicht naar achteren verplaatsen, probeer btje achter je zadel te hangen met je kont, laat je hakken zakken

Met beleid beide remmen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Cranzai schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:36:
[...]

Steile afdaling?
Gewicht naar achteren verplaatsen, probeer btje achter je zadel te hangen met je kont, laat je hakken zakken

Met beleid beide remmen gebruiken.
Ik zie mensen dat inderdaad wel eens doen, de hakken naar beneden duwen tijdens een afdaling. Wat is het nut/effect daarvan? Zelf doe ik het nooit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
HeleBoel schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:18:
[...]

Ik zie mensen dat inderdaad wel eens doen, de hakken naar beneden duwen tijdens een afdaling. Wat is het nut/effect daarvan? Zelf doe ik het nooit.
Voorkomt vooral dat je niet zo makkelijk je eigen gewicht kan verschuiven naar voren. Als je je voeten vlak houd, en je moet je voorrem flink aantrekken, dan kun je veel makkelijker zelf voorover komen waardoor er teveel druk naar voren gaat en je dus otb kunt gaan. Als je je hielen naar beneden duwt, duw je wel alle energie in de voorkant van de fiets (dus daar waar je remvermogen zit), maar voorkom je dat je makkelijk eroverheen gaat. Tenzij je natuurlijk TE veel voor remt, dan gaat het hoe dan ook gebeuren :).

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
HeleBoel schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:18:
[...]

@Michaelg heeft het wel redelijk goed verwoord denk ik, verder merk ik zelf dat ik me met de hakken naar beneden iets meer schrap kan zetten ofzo dat ik meer stabiel op de fiets zit (of eigenlijk sta, want dan is mijn kont een beetje los van het zadel).

[ Voor 7% gewijzigd door Cranzai op 21-04-2024 15:27 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• verstappen33
Vandaag de Hennie Kuiper Classic gereden, vorig jaar was deze route (toen zelfstandig gereden) echt killing, zat er toen na 70-80km helemaal doorheen met kramp scheuten op elke klim.

Vorige week natuurlijk al de AGR, gereden en deze tocht opdezelfde manier aangepakt, lekker rustig tussen de klimmen, en beetje gas bij als het echt stijl werd, verder goed op de pacing gelet tijdens het klimmen door niet gelijk in het rode te trappen.

Met ruim 1800hm en 135km met een best wel aanwezige wind een heerlijke dag gehad in het Teutoburgerwoud.

Ik ben zeker nog geen klimgeit, maar krijg wel steeds meer vertrouwen dat het straks in Frankrijk ook prima zal gaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:48

sebasd

loopt op espresso

Gisteren de ronde van NH dus geskipt, dan vandaag maar naar buiten voor een rondje Renkum vanuit Amersfoort. Heen via Amerongen, Rhenen en Wageningen, terug via Wolfheze, Ede, Lunteren en De Glind / Achterveld.

Paar koude buitjes maar verder prima ritje. Net iets meer dan 100km, en zonder dat ik aan het einde echt geen zin meer had (wat ik eerder bij hetzelfde rondje wel heb gehad), conditie is dus niet slecht.

Wel k met p dat mijn favoriete ijssalon in Lunteren (nog) niet open was. Daar fiets ik voor verdomme.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Bedankt voor de tips @Cranzai & @Michaelg (y)
Net even getest in een kort ritje en gaf iig voldoende zelfvertrouwen :)
Dus zo maar is een route uitstippelen met serieuzere afstanden en klimmetjes.

Verder komt elektrisch schakelen in de heuvels wel een stuk meer tot z’n recht.
Laat hem zelf maar nadenken hoe het voor en achter blad moeten staan als ik lichter of zwaarder schakel.

Ook de clibm functie en de radar is ideaal :)

[ Voor 37% gewijzigd door Tinusvolkel op 21-04-2024 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
pdukers schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:51:
@Mistraller kun je alternatieven noemen? Strava is inderdaad vrij eenvoudig, maar het enige dat ik mis is het onderdelen wisselen.
Statshunters.com/gear
mainTrack.app
probikegarage.com

Die laatste twee zijn app-only en van maintrack is nog geen android versie.

Ik heb er zelf ook nog niet de tijd ingestoken btw, maar ik doe niet alles op mijn telefoon. Dus app-only weerhoudt me nog een beetje.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 06:43
verstappen33 schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:52:
Vandaag de Hennie Kuiper Classic gereden, vorig jaar was deze route (toen zelfstandig gereden) echt killing, zat er toen na 70-80km helemaal doorheen met kramp scheuten op elke klim.

Vorige week natuurlijk al de AGR, gereden en deze tocht opdezelfde manier aangepakt, lekker rustig tussen de klimmen, en beetje gas bij als het echt stijl werd, verder goed op de pacing gelet tijdens het klimmen door niet gelijk in het rode te trappen.

Met ruim 1800hm en 135km met een best wel aanwezige wind een heerlijke dag gehad in het Teutoburgerwoud.

Ik ben zeker nog geen klimgeit, maar krijg wel steeds meer vertrouwen dat het straks in Frankrijk ook prima zal gaan.
Ik wil je niet ontmoedige, maar die puistjes hier in België en Nederland zijn toch nog wel iets heel anders dan bv. Mont Ventoux (vanuit Bedoin/Malucène). :) Ik wist vorig jaar ook niet goed wat verwachten na enkel de Ardennen als ervaring en de Ventoux was mijn eerste echte grote Col ooit. Die hoogtemeters die je zaterdag gedaan hebt krijg je op 20KM en dat is heel anders klimmen. Ik ben nogal aëroob en heb het goed kunnen indelen, maar wat was ik blij dat ik boven was :). Jij moet daarna nog meerdere cols over, veel sterkte alleszins, maar die korte klimmetjes hier zijn dus onvergelijkbaar. Denk dat je het belangrijkste al gedaan hebt; dat nieuwe verzet steken zodat je een groter bereik hebt en rustig kunt peddelen indien nodig. Ik ben nu via Join voor 3 Ballons aan het trainen en krijg vaak grotere tempoblokken van een 20/30 minuten, misschien nog iets om meer in de training op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 15:27
pdukers schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:51:
@Mistraller kun je alternatieven noemen? Strava is inderdaad vrij eenvoudig, maar het enige dat ik mis is het onderdelen wisselen.
Ik zie dat het ook kan op intervals.icu, maar die functie heb ik daar nog nooit gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Cloclo100 schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:58:
[...]

Ik wil je niet ontmoedige, maar die puistjes hier in België en Nederland zijn toch nog wel iets heel anders dan bv. Mont Ventoux (vanuit Bedoin/Malucène). :) Ik wist vorig jaar ook niet goed wat verwachten na enkel de Ardennen als ervaring en de Ventoux was mijn eerste echte grote Col ooit. Die hoogtemeters die je zaterdag gedaan hebt krijg je op 20KM en dat is heel anders klimmen. Ik ben nogal aëroob en heb het goed kunnen indelen, maar wat was ik blij dat ik boven was :). Jij moet daarna nog meerdere cols over, veel sterkte alleszins, maar die korte klimmetjes hier zijn dus onvergelijkbaar. Denk dat je het belangrijkste al gedaan hebt; dat nieuwe verzet steken zodat je een groter bereik hebt en rustig kunt peddelen indien nodig. Ik ben nu via Join voor 3 Ballons aan het trainen en krijg vaak grotere tempoblokken van een 20/30 minuten, misschien nog iets om meer in de training op te nemen.
Dat ben ik mij zeker bewust dat de Ventoux andere koek is..
Afgelopen jaar knalde ik die puistjes gewoon zo hard als ik kon op, dat doe ik dit jaar dus niet, en zorg onderaan de heuvel al dat ik in het juiste verzet zit en probeer enigszins rustig omhoog te fietsen, hartslag stijgt natuurlijk wel iets, maar ik blaas mezelf niet meer op.

Gisteren dus ook lekker kunnen fietsen en had genoeg reserve in de tank op het eind.
Als het moest zou ik het vandaag zo weer kunnen, voel me prime en totaal niet zware benen.

Met die blokjes ben ik bekend, die krijg ik ook regelmatig in mijn programma.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 13:11
Hier wel de LBL challenge gedaan afgelopen zaterdag. Omdat ik de hele afstand al eens heb gedaan nu voor de 155 km gegaan, uiteindelijk met het ritje van- en terug naar het appartement toch over de 200 km heen gekomen met ongeveer 3500 hoogtemeters.

Ik heb het redelijk rustig aan gedaan en er ongeveer 7.5 uur over gedaan. Ook op de klimmetjes lukte het me redelijk om niet te gek te doen (rond de 4w/kg). Regenkleding en veel laagjes zorgden er voor dat het zeker bergop ook al snel niet prettig was om hard te gaan stampen.

Conclusies:

- Omgeving prachtig (cote de niaster en mur de durbuy!)
- Goed georganiseerd, veel vrijwilligers, alles ruim voorhanden (verzorging etc.)
- Qua deelnemers een beetje zoals elke grote toertocht, meesten zijn goed getraind, sommigen niet, en uiteraard zitten er ook wat kamikaze en aso's bij (volledig pas normal pakje, als een idioot proberen af te dalen, gelletjes weggooien in de bosjes, dat type).

Zeker een aanrader om eens te proberen als je er over nadenkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Biohazzard21 op 22-04-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
blitzkrieg schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:57:

Als ik voor mezelf spreek is een 11-25 wel voldoende. Maar wat weeg je, hoeveel fiets je etc :) Want los van de beginklim en eindklim is 8% is beetje het steilste wat je tegen gaat komen zag ik zo snel. Maar als je voor zekerheid wilt gaan dan is een 34 geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
verstappen33 schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:52:

Hier ook de HKC gedaan (https://www.strava.com/activities/11231080994). 5 jaar geleden daar voor het laatst geweest en blijft toch een mooi gebied. We waren met 3 man waarvan 1 iets minder getraind / nog een heel stuk te zwaar is. Maar heuvelop lekker doorgereden, soms met zijn allen, en anders bovenop gewacht of al gedaald en daar gewacht bij een kruising, of ergens op een plekje in de zon als die er was :P

Verder ging alles wel prima. Had vooraf nog even een stukje schuurpapier weer bij de zadelpen erin geplakt met dubbelzijdig tape, goed de carbon pasta gebruikt en de klem op tegen de 10Nm gezet. Eigenlijk geen problemen gehad maar merkte dat met nog 20km te gaan de pen toch weer een stukje gezakt was. Verder tijdens de rit het in de gaten gehouden maar moet echt in de laatste 20km gebeurd zijn. Even terug naar de tekentafel dus. Even kijken hoever hij dan naar beneden gegaan is en even wachten ook op antwoord van Elves. Misschien dat ik deze week eens kijk of ik een stuk oude binnenband heb, misschien kan ik die er eens om proberen te trekken zodat dat nog wat extra weerstand geeft.. Maar misschien is dat wel weer te dik ofzo... Beetje een jammer dingetje is dit nog voor nu.

Tijdens de rit verder dus alles wel prima kunnen verlopen. Klimmen ging lekker, "vlakke" stukken waren prima. Was nog wel een crash van 2 gasten die ook wel behoorlijk doorreden. Er was eerst nog een steile klim van 10% voor 500m, daarna stukje vlak en vervolgens weer naar beneden. Daar was een scherpe bocht met daarna een soort haarspeldbocht maar de laatste 2 van die groep gingen onderuit. De voorste van de 2 heeft denk ik de bocht gemist of iets want die was op zijn rechter kant/voorkant gevallen en heeft behoorlijk veel geluk gehad omdat hij onder een prikkeldraad doorgeschoven is. Dat had echt zoveel lelijker kunnen aflopen. Degene achter hem kon niet uitwijken en is op die ander terecht gekomen maar vooral op de weg gebleven meen ik. Wij zaten er vlak achter dus gelijk even gestopt om te helpen. De minst erge had enorme kramp in een been dus heb ik even geholpen en vriend van mij begon met het losmaken van de andere. Het prikkeldraad zat wel in z'n achterzakje vast. Helm was aan de achterkant echt helemaal door. Wat bloed in het gezicht etc... Nu waren ze ook wel als bakstenen aan het dalen.... Hopelijk leren ze er van. Dalen is zeker leuk, maar als je zo'n toertocht als soort halve wedstrijd beschouwd en alles moet op de limiet, ja, dan ben je niet goed bezig als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:02

Reginas

Queen of Core Stability

orange.x schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:49:
[...]

Verder ging alles wel prima. Had vooraf nog even een stukje schuurpapier weer bij de zadelpen erin geplakt met dubbelzijdig tape, goed de carbon pasta gebruikt en de klem op tegen de 10Nm gezet. Eigenlijk geen problemen gehad maar merkte dat met nog 20km te gaan de pen toch weer een stukje gezakt was. Verder tijdens de rit het in de gaten gehouden maar moet echt in de laatste 20km gebeurd zijn. Even terug naar de tekentafel dus. Even kijken hoever hij dan naar beneden gegaan is en even wachten ook op antwoord van Elves. Misschien dat ik deze week eens kijk of ik een stuk oude binnenband heb, misschien kan ik die er eens om proberen te trekken zodat dat nog wat extra weerstand geeft.. Maar misschien is dat wel weer te dik ofzo... Beetje een jammer dingetje is dit nog voor nu.
Ter overweging: fysiotape om je zadelpen draaien. Dat heeft een vrij ruw oppervlak, kun je strak aantrekken en op die manier in dunne lagen tot de gewenste dikte opbouwen. Mocht het toch niet bevallen, dan kun je de lijmresten gemakkelijk verwijderen met een beetje olie op een doekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Reginas schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:10:
Ter overweging: fysiotape om je zadelpen draaien. Dat heeft een vrij ruw oppervlak, kun je strak aantrekken en op die manier in dunne lagen tot de gewenste dikte opbouwen. Mocht het toch niet bevallen, dan kun je de lijmresten gemakkelijk verwijderen met een beetje olie op een doekje.
Goede tip, zal de buurvrouw eens vragen of zij wat heeft. Die loopt geregeld hard :)
Ook nog maar even gemaild naar Elves.co.uk. Misschien zijn zij wat sneller.

[ Voor 7% gewijzigd door orange.x op 22-04-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 18:33
Tweakers,

zijn hier gebruikers van een Polarsporthorloge? Ik wil graag mijn trainingen van Wahoo, automatisch in de Polar Flow app hebben. Alleen ik krijg dit momenteel even niet voor elkaar.

Ik gebruik namelijk op mijn racefiets Wahoo, en dagelijks woon werk etc een Polar sporthorloge. Heeft iemand hier een tip hoe ik alles in de polarflow app krijg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43
pier87 schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:30:
Tweakers,

zijn hier gebruikers van een Polarsporthorloge? Ik wil graag mijn trainingen van Wahoo, automatisch in de Polar Flow app hebben. Alleen ik krijg dit momenteel even niet voor elkaar.

Ik gebruik namelijk op mijn racefiets Wahoo, en dagelijks woon werk etc een Polar sporthorloge. Heeft iemand hier een tip hoe ik alles in de polarflow app krijg?
Ik zeg niet dat onderstaande werkt, maar dat gebruikte ik vroeger om te synchroniseren tussen verschillende platforms.

https://tapiriik.com

(Destijds was handmatig synchroniseren gratis, en voor 2 euro per jaar ging het automatisch volgens mij. Maar je kan het dus gratis testen).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Hebben mensen hier ervaring met het afstellen en monteren van een tijdritstuur? Is het aan te raden hier een nieuwe bikefit voor te doen?

Ik heb 23 juni een halve triatlon en heb daarvoor een tijdritstuur op mijn Aria gezet. Vanmorgen eerste ritje gereden (26km) en het is wel wennen. Kreeg ook beetje slaperige rechterarm. Zal vast ook wel gewenning zijn, maar wil wel graag weten of men hier ervaring er mee heeft. Tevens heb ik de buizen en armplaatjes verder naar voren gezet (zit nu redelijk 90 graden tussen onder- en bovenarm) maar kom met m'n knieen wel erg dicht bij m'n ellebogen en helemaal oppassen met uit het zadel gaan.

En een spier in m'n nek doet zeer en wordt stijf, maar dat komt omdat ik 3 weken terug op mijn werk van de trap ben gevallen. Hier moet ik echt nog mee naar de fysio want het is niet fijn fietsen zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B099ntGNug2NHHTLIR8IYVbdCus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cffIBQSo16AdDx56oQRL3pou.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Giel op 22-04-2024 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
@Giel Heb voorheen op mijn gewone wegfiets ook wel eens een ligstuurtje gebruikt. Ik zou in deze positie bijna zelfs zeggen dat je ligstuur te ver weg staat en te ver naar boven gericht staat. Geen idee hoe flexibel je bent, maar je zou voor de gein ook eens kunnen testen met wat spacers verplaatsen naar boven je stuurpen. Probleem is alleen dat je dan lager en dichter naar je knieen komt dus ik vraag me af of dat echt gaat werken voor je..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:02

Reginas

Queen of Core Stability

@Giel allereerst: wat ziet jouw Bianchi er knap uit met dit opzetstuur. Bellissima!

Ter overweging: je zadel een stukje naar voren zetten. In tijdritpositie zit je niet alleen met je bovenlichaam anders, maar met je gehele lichaam. Pro-tip: even markeren op je zadelrails wat de huidige positie is met een puntje stift of stukje tape (als je dat nog niet gedaan hebt), zodat je het zadel eenvoudig weer in de juiste positie kan zetten als het niet bevalt of wanneer je opzetstuur er weer af mag.

Op YouTube staan ook genoeg filmpjes van aero clip-on bars op racefietsen en hoe deze af te stellen, dus misschien kom je er zelf ook wel uit zonder direct een bezoekje te brengen aan een bikefitter.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 00:31
Is het niet verstandig om eerst die nekklachten nav trauma te addresseren alvorens jezelf in een timetrial-houding te frotten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:28
pier87 schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:30:
Tweakers,

Wellicht is Rungap (voor iOS) een optie? Daarmee kan je allerlei verschillende services met elkaar koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
wibblemoo schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:11:
Is het niet verstandig om eerst die nekklachten nav trauma te addresseren alvorens jezelf in een timetrial-houding te frotten?
Daar heb je een heel goed punt... ik wil met dit soort dingen altijd weer veel te snel verder gaan met waar ik gebleven was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 01:04

Pelle

🚴‍♂️

TorpedoX_88 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:24:
Mijn eisen zijn ongeveer hetzelfde (wil daarom ook de nieuwe TCR) maar in principe gelden alle punten wel voor de Defy en TCR, had je nog specifieke redenen om voor de TCR te gaan?
Nee, geen specifieke redenen. Als de Defy in mijn maat op voorraad was geweest en de TCR niet, dan had het net zo goed een Defy kunnen zijn.
De Defy zal qua geometrie wel net wat meer op comfort gericht zijn - de TCR net iets meer op snelheid.

Als je beide kunt proberen zou ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Biohazzard21 schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:40:
- Omgeving prachtig (cote de niaster en mur de durbuy!)
Hoelaat kwamen jullie door / bij Durbuy? Heb om die klim heen afgelopen zaterdag gewandeld maar niks gezien.

En is die klim een aanrader? En verder nog meer tips voor deze omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

ZieMaar! schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:49:
[...]

https://www.gear-calculat...9,21,23,26,30,34&UF2=2125

Ik weet niet aan welke cadans je zit te denken bij harken? Persoonlijk zou ik voor een de 34 gaan, maar goed, wellicht heb ik net een andere bouw, voorkeur, ervaring, fitheid etc :).
orange.x schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:35:
[...]

Als ik voor mezelf spreek is een 11-25 wel voldoende. Maar wat weeg je, hoeveel fiets je etc :) Want los van de beginklim en eindklim is 8% is beetje het steilste wat je tegen gaat komen zag ik zo snel. Maar als je voor zekerheid wilt gaan dan is een 34 geen overbodige luxe.
82kg, ben redelijk fit, hele winter beetje doorgetraint.

Denk dat ik de 11-34 monteer, mijn vrouw neemt de fiets ook mee en die heeft wel een 11-34 en is iets minder fit. Als we dan samen fietsen is het wel gezellig als ik dezelfde snelheid aan kan houden. <3

De andere kant op zit een klim met een stuk 15%, dan is het ook wel lekker.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Salteh schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:55:
Yep, je hebt inderdaad een aparte unit nodig (of een display).. dus de app gaat m niet worden.

Als de derailleur geluid maakt dan komt het signaal in ieder geval wel aan… dan zou het best crash mode kunnen zijn, of hij is stervende 😅.

Om uit crash mode te komen kun je de knop op de junction / naast de oplaadpoort zo’n 5-6 seconden ingedrukt houden. Op een gegeven moment gaat de LED rood knipperen en dan zou de achterderailleur alle versnellingen af moeten gaan.

Je kunt (fysiek) ook nog wel een en ander afstellen zodat ‘ie wat minder snel in crash mode gaat, dus als dat het blijkt te zijn kunnen we dat fixen ;)

[...]
Had het gisteren weer :( . Gewoon op een lang recht stuk en in eens 'boem' weer wilde de deraileur niet naar een lichter verzet. Dus uit de handbike gekropen en meteen gecheckt of het de crash mode was. En ja hoor het lijkt de crash mode. Wat ik raar vind is dat op de video's het lijkt alsof het vrij simpel is om even uit de crash mode te komen maar dat ging bij mij toch iets lastiger. Uiteindelijk heb ik de tip uit het filmpje gebruikt om m handmatig maar even een handje te helpen maar echt nodig lijkt mij dit niet. De rest van de training had ik er gelukkig geen last meer van dus het lijkt misschien een combi van wegdek en de manier waarop de derailleur op een handbike zit waardoor Shimano het niet meer snapt op een bepaald moment?

Nu maar even kijken of ik het bij de volgende training weer heb en zo ja dan ga ik eens overleggen met de leverancier wat hier nu mee moet. Ik wil hier namelijk in Juni een berg mee op en dan is het knap lastig als ie in de crash mode zou schieten :+

[ Voor 7% gewijzigd door Webgnome op 23-04-2024 07:08 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 13:11
Tinusvolkel schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:21:
[...]

Hoelaat kwamen jullie door / bij Durbuy? Heb om die klim heen afgelopen zaterdag gewandeld maar niks gezien.

En is die klim een aanrader? En verder nog meer tips voor deze omgeving?
De gehele dag kwamen daar fietsers voorbij, dus misschien niet opgelet :D Is zeker een aanrader om te doen, maar het is maar een kleine klim. In de omgeving vesder en ourthe vallei is het mooi fietsen, je kunt de klassiekers uit LBL doen , zoals la redoute, roche aux faucons, stockeu. Wat andere aanraders: chambralles, rue sainry, rue de la foret en de cote de niaster die ik al eerder noemde.

[ Voor 3% gewijzigd door Biohazzard21 op 23-04-2024 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 16:17
Zo, heb een trekhaak onder mijn auto laten installeren en een fietsendrager gekocht. Laat die fietsavonturen maar komen!

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen onder ons, beschermen jullie de fiets nog achterop een fietsendrager?

Ik zag dat er van die fietssokken verkrijgbaar zijn. Is dat wat?
Aan de ene kant denk ik dat het wel beschermt tegen steentjes etc. Maar misschien je ook een windvanger hebt. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:19
Weet iemand een goede montagestandaard? Is die van decathlon goed genoeg? Of beter iets meer geld neerleggen?

Zag wag over die van Lidl in het topic maar kan die vinden online

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
Cormo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:11:
Zo, heb een trekhaak onder mijn auto laten installeren en een fietsendrager gekocht. Laat die fietsavonturen maar komen!

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen onder ons, beschermen jullie de fiets nog achterop een fietsendrager?

Aan de ene kant denk ik dat het wel beschermt tegen steentjes etc. Maar misschien je ook een windvanger hebt. Hoe doen jullie dit?
Ik bescherm mijn fiets niet achterop. Als je het niet vertrouwd zou ik met wat buisisolatie aan het werk gaan. Dat vangt geen wind maar beschermt wel (wel goed vasttbinden)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16-09 15:45

Flipmo

OMG !!

gewoon achterop zetten, vast is vast (aan carbon frame)
that's it. gebruik geen hoezen oid. (zie ik ook maar heeeeeeeeeeel zelden dat iemand dat doet)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

KW25 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:11:
Weet iemand een goede montagestandaard? Is die van decathlon goed genoeg? Of beter iets meer geld neerleggen?

Zag wag over die van Lidl in het topic maar kan die vinden online
https://www.lidl.nl/p/cri...ntagestandaard/p100372221
Alstu, prima standaard.
Gebruik hem naar tevredenheid, net als meerderen in dit topic geloof ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33

Ik doe dat nooit. Wat wel belangrijk is, is een goeie fietsendrager. Sowieso niet een die op de crank klemt (bv de infamous twinny loads). Daarnaast, zeker als je carbon hebt, wil je niet te hard op de buizen klemmen. Ik klem altijd op de zadelpen (die is van aluminium). Fiets zit nagenoeg helemaal achter de auto, en dus ook uit de wind. Ik denk dat opspattende steentjes in een afdaling meer schade doen eigenlijk.

oh ja, pas op met achteruit rijden / parkeren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Flipmo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:15:
[...]

gewoon achterop zetten, vast is vast (aan carbon frame)
that's it. gebruik geen hoezen oid. (zie ik ook maar heeeeeeeeeeel zelden dat iemand dat doet)
Ik ken iemand die dat heeft gedaan (tegen mijn advies) liep niet goed af, hele weg naar Spanje heeft een ritsje in die hoes tegen de onderhuids lopen jutteren, het gevolg kan je wel inbeelden.

Zelf al meerdere keren naar zuid Frankrijk en Italie met de fiets “onbeschermd” achterop, soms door weer en wind, geen krasje te zien, tenminste niet daar van.

Ik klem altijd handvast op het carbon frame, wel met zo’n Thule carbon beschermer er tussen voor de zekerheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 23-04-2024 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Kluus schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:32:
[...]

Ik ken iemand die dat heeft gedaan (tegen mijn advies) liep niet goed af, hele weg naar Spanje heeft een ritsje in die hoes tegen de onderhuids lopen jutteren, het gevolg kan je wel inbeelden.

Zelf al meerdere keren naar zuid Frankrijk en Italie met de fiets “onbeschermd” achterop, soms door weer en wind, geen krasje te zien, tenminste niet daar van.

Ik klem altijd handvast op het carbon frame, wel met zo’n Thule carbon beschermer er tussen voor de zekerheid.
Same here, Italie, Oostenrijk, Luxemburg allemaal zonder problemen zonder hoes.
oei.. ik kan het me voorstellen van dat ritsje! mooie kale plek op zijn frame waarschijnlijk :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:18
Opletten dat je fiets niet vlak bij je uitlaat hangt, wel eens foto's van gesmolten wielen gezien.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:07
Ik was dus op zoek naar een nieuwe racefiets: 105 afmontage en endurance geometrie.
Nu heb ik goed gezeten op de Trek Domane en Cube Attain. Nu zag ik bij onze duitse vrienden (online) deze BMC heel scherp geprijsd (voordelen: Carbon en di2) echter heb ik er nooit op gezeten.

Maar bij veel frames is het cm en/of mm werk (zie screenshot). De reach kan je nog mee "spelen" door een kortere stuurpen? de stack echter niet.

https://www.staterabikes....-shimano-105-di2-30002444

Nu gaat het om deze fiets, ik kan nergens in de buurt proefzitten, zouden jullie dit riskeren? terugsturen lijkt me namelijk wel een dingetje..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92kdyOQtRm3U6vQFIILLLVrTdlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4t4waftskE6Cq7hdcDqPzuKZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oms-mc8dtLGtrWIZnzIlpCmPTmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f1jSwk331C3G8z6y0gJbBLPQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:24
Pelle schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:32:
[...]

Nee, geen specifieke redenen. Als de Defy in mijn maat op voorraad was geweest en de TCR niet, dan had het net zo goed een Defy kunnen zijn.
De Defy zal qua geometrie wel net wat meer op comfort gericht zijn - de TCR net iets meer op snelheid.

Goed om te weten, bedankt voor je reactie!

Na een aantal merken (o.a. Canyon, Van Rysel, Sensa en Scott) en fietsen overwogen/bekeken te hebben is de keuze gevallen op Giant vanwege lokale verkoop en value for money, maar twijfel nu nog heel erg tussen de Defy en TCR (beiden Advanced Pro 1, wielen en afmontage bijna identiek). Train op dit moment voor de Marmotte dus gaat vooral gebruikt worden voor trainingsritjes en gran fondos, maar zou in de toekomst ook graag eens een criterium of iets dergelijks en een rondje op (licht en droog) gravel willen doen op dezelfde fiets. Kan iemand me helpen een keuze te maken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:03:
Maar bij veel frames is het cm en/of mm werk (zie screenshot). De reach kan je nog mee "spelen" door een kortere stuurpen? de stack echter niet.
Stack is toch gelijk als ik je plaatje zo kijk ?
Stak kan je ook mee spelen door spacers te monteren of stuurpen met ander percentage.
En let op lengte van stuurpen maakt ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 22:57
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:03:
Ik was dus op zoek naar een nieuwe racefiets: 105 afmontage en endurance geometrie.
Nu heb ik goed gezeten op de Trek Domane en Cube Attain. Nu zag ik bij onze duitse vrienden (online) deze BMC heel scherp geprijsd (voordelen: Carbon en di2) echter heb ik er nooit op gezeten.

https://www.staterabikes....-shimano-105-di2-30002444

Nu gaat het om deze fiets, ik kan nergens in de buurt proefzitten, zouden jullie dit riskeren? terugsturen lijkt me namelijk wel een dingetje..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stack is toch prima in spacer marges?

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 18:36

derx666

mecker ende blaet

Ik heb 1x zo'n fietssok/hoes geprobeerd. Volgens mij had ik die bij de decathlon gekocht, zo'n ding die je ook wel eens ziet op fietsen die achterop een camper hangen. Na 2km heb ik de auto aan de kant gezet en dat ding eraf getrokken. Continu wapperen en klapperen in de wind. Buiten het feit dat je hiermee je frame zou kunnen beschadigen, maakte het een klere herrie, en zal het ook niet bevorderlijk zijn voor het brandstof verbruik. Op een camper/caravan heb je van dat klapperen veel minder last omdat de fiets daar veel minder wind vangt (plus je hoort het toch niet :) ).

Andere tip (buiten het opletten waar je uitlaat zit zodat je geen gesmolten carbon velgen krijgt): haal alle semi losse dingen van de fiets af, bv pompje, lampjes, zadeltasje, etc.

Voor wat betreft steenslag zou ik me niet teveel zorgen maken tenzij je echt een kleine auto hebt, en de fiets ver uitsteekt aan de zij / bovenkant. Dan zou je evt kunnen overwegen om goedkope wielen erin te zetten voor transport, en je goede wielen in de auto te leggen. Als hij aan de bovenkant uitsteekt zou je bv van die buis isolatie stukken om de uitstekende delen van het frame kunnen doen en die met tiewraps ofzo vastzetten.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orange.x

Wat je kan doen, afhankelijk van de soort klem, is oude vaatdoekjes of handdoeken in strookjes knippen of snijden en die gebruiken voor tussen de klem of de band. Mocht je een hele vieze tocht gehad hebben kan je nog een flesje water meenemen om even de plek waar je op het frame klemt schoon te spoelen zodat je zeker geen zand ertussen hebt zitten. Dit kan je voor je wielen net zo goed doen als je je velgen mooi wilt houden.

@DaYwaLkUr Ik vind ze allemaal redelijk in de buurt komen. De groene, dus de onbekende van die 3, lijkt ietsje meer rechtop te komen. Dit kan je compenseren door zadel iets naar achteren te zetten maar het kan misschien net iets minder comfortabel zijn. Stack is zoals gezegd met spacers op te lossen en je kan met je stuurpen inderdaad nog best wat kanten op. Maar dat laatste hangt mogelijk weer af van hoe die BMC qua stuur afgemonteerd is. Losse vervangbare pen of een complete cockpit zijn wel andere dingen.

Hier contact gehad met Elves. Ik mocht de zadelpenklem zelfs wel tot 12Nm doen. Toen ik ging inspecteren hoever de pen gezakt was ging ik het daarna losmaken om te kijken wat er intern gebeurd was. Daar kon ik al snel de conclusie trekken dat de bout weer losser zat dan de 10Nm die ik er voor het weekend opgedraaid had. Mogelijk heeft het probleem daar dus ingezeten. De pen was met het stukje schuurpapier in zijn geheel gezakt dus de lijm van die dubbelzijdige tape was ook niet je van het. Goed, welk strookje tape houdt een compleet persoon tegen qua gewicht en kracht waar blijkbaar ook nog wat gestuiter bijzat en de druk nog hoger werd.
Uiteindelijk nog even snel naar de Karwei gereden en daar van Tesa anti slip tape gekocht. Eigenlijk gewoon een rol met schuurpapierachtig oppervlak op een plakstrip. Voor het testen van die anti slip strip had ik even wat carbon pasta gepakt en rondom gesmeerd, de plaklaag liet al snel los dus de carbon pasta heb ik alleen op de zijkant en voorkant van de pen gesmeerd. Verder nog een flesje Bison Lock Bond borgmiddel gekocht aangezien ze geen blauwe loctite hadden maar alleen een soort lijmvariant. Maar die lijmvariant was al gebruikt door Mantel en hield dus ook niet goed. Deze van Bison zou schok- en trilbestendig moeten zijn.
Dus nu alles weer gemonteerd. De plakstrip heb ik een strookje van 8cm erin gedaan, verder ging mijn vinger niet om goed aan te duwen. De bout op 12Nm gezet en dat borgmiddel dus lekker zijn gang laten gaan. Vanavond maar eens weer een wedstrijdtraining doen en dan kijken of het allemaal blijft zitten. Als dit ook niet meer werkt dan kan het mogelijk zo zijn dat ze een nieuwe pen op gaan sturen. Maar ik hoop dat het niet zover hoeft te komen.

[ Voor 53% gewijzigd door orange.x op 23-04-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
orange.x schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:20:
[...]
De groene, dus de onbekende van die 3, lijkt ietsje meer rechtop te komen. Dit kan je compenseren door zadel iets naar achteren te zetten maar het kan misschien net iets minder comfortabel zijn.
Daar zou ik echt mee oppassen, zadelstand is een belangrijk uitgangspunt en op basis daarvan ga je stuurpen/reach instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
DDX schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:52:
Daar zou ik echt mee oppassen, zadelstand is een belangrijk uitgangspunt en op basis daarvan ga je stuurpen/reach instellen.
Heb je zeker gelijk in. Wat ik alleen zie is dat de hoek van de zadelbuis bij de BMC wat meer rechtop lijkt te staan tov de andere frames in de vergelijker. Qua positionering van je zitvlak kan je dus wel op dezelfde positie uitkomen bij dezelfde frames, maar zoals aangegeven is deze hoek wel van invloed op de rijeigenschappen en kan dus minder comfortabel aanvoelen.
Wat in het hele verhaal nog misschien wel belangrijker is is hoeveel de setback is van de bijgeleverde zadelpennen van die 3 frames. Een setback van 2,5cm tov 1cm is ook weer van invloed. Als de BMC een grotere setback heeft dan de andere dan zit je technisch gezien alweer dichter op die andere frames. Maar dat zal misschien niet zo snel het geval zijn aangezien de andere 2 wel op endurance gericht zijn en dan zou een zadelpen met minder setback niet direct logisch zijn.

Dus ben het zeker met je eens dat je niet alles altijd kan compenseren hoor :) Soms is het ook accepteren en aanpassen, mits het lichaam dat ook een beetje toelaat qua flexibiliteit. Wat dat betreft zit ik in een bevoorrechte positie(ha).

[ Voor 12% gewijzigd door orange.x op 23-04-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik meet zelf trouwens setback door achterwiel tegen muur te zetten en dan afstand bottombracket tot muur te meten en achterkant zadel.
(op elke fiets zelfde type zadel, heb je dat niet dan moet je meten op basis van zelfde punt op zadel, meestal ergens in het midden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:43:
Opletten dat je fiets niet vlak bij je uitlaat hangt, wel eens foto's van gesmolten wielen gezien.
Klopt ja, ligt er ook wel aan wat voor auto en uitlaat je hebt denk Ik kom zo! Dit zal vast eerder gebeuren met een dikke sportuitlaat dan met mijn burgerlijke Seat Leon ST, die blaast de hete lucht mooi richting het astvalt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:07
orange.x schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:24:
[...]

Heb je zeker gelijk in. Wat ik alleen zie is dat de hoek van de zadelbuis bij de BMC wat meer rechtop lijkt te staan tov de andere frames in de vergelijker. Qua positionering van je zitvlak kan je dus wel op dezelfde positie uitkomen bij dezelfde frames, maar zoals aangegeven is deze hoek wel van invloed op de rijeigenschappen en kan dus minder comfortabel aanvoelen.
Wat in het hele verhaal nog misschien wel belangrijker is is hoeveel de setback is van de bijgeleverde zadelpennen van die 3 frames. Een setback van 2,5cm tov 1cm is ook weer van invloed. Als de BMC een grotere setback heeft dan de andere dan zit je technisch gezien alweer dichter op die andere frames. Maar dat zal misschien niet zo snel het geval zijn aangezien de andere 2 wel op endurance gericht zijn en dan zou een zadelpen met minder setback niet direct logisch zijn.

Dus ben het zeker met je eens dat je niet alles altijd kan compenseren hoor :) Soms is het ook accepteren en aanpassen, mits het lichaam dat ook een beetje toelaat qua flexibiliteit. Wat dat betreft zit ik in een bevoorrechte positie(ha).
Dus samengevat, beter niet online kopen ;) bedankt iedereen voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:34
Flipmo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:17:
[...]

Alstu, prima standaard.
Ja kijk wel uit wanneer je deze in de tuin zet in combinatie met wind, zet er dan wat zwaars tegen aan.
Die voetjes zijn wat klein en geven net niet genoeg steun om hevige wind op te vangen (niet mijn ervaring gelukkig...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 19:54
Kluus schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:39:
[...]

Klopt ja, ligt er ook wel aan wat voor auto en uitlaat je hebt denk Ik kom zo! Dit zal vast eerder gebeuren met een dikke sportuitlaat dan met mijn burgerlijke Seat Leon ST, die blaast de hete lucht mooi richting het astvalt. ;)
Daarom ook geen trekhaak op mijn Seat Leon ST Cupra(zo'n snelle variant :+), hoef ik daar ook geen rekening mee te houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:43:
Dus samengevat, beter niet online kopen ;) bedankt iedereen voor de reacties!
Oh dat zeker niet hoor. Die van mij komt uit China, nooit kunnen passen maar nu na genoeg ritten wel redelijk aangepast naar deze afmetingen en instellingen. Maar wat ik al eerder aangaf ben ik behoorlijk flexibel dus heb niet zo heel snel last van dingen, zeker niet als mijn zadel wat lager gezet wordt.

Maar het blijft een gok en anders vooraf even goed informeren wat te doen met retourneren enzo. Of je moet even kijken of je in de buurt ergens een winkel kan vinden die hem wel heeft staan en daar even kan proefzitten of rijden. Van de 3 is het wel de mooiste als je het mij vraagt :)

[ Voor 3% gewijzigd door orange.x op 23-04-2024 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 06:19
Flipmo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:17:
[...]

Alstu, prima standaard.
Thanks! Vaag dat hij er bij mij niet tussen stond.

Heb hem besteld.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Laatst online: 16-09 11:03
Vanmorgen nieuwe fiets opgehaald, gevraagd of ze hem meteen wax ready konden maken.

Nu een ritje van 55km erop en uiteraard met een doek de ketting doen, kwam best veel zwart vanaf. Is dit normaal bij een nieuwe gewaxte ketting?

Ik was in de veronderstelling dat wax het einde van een zwart afgevende ketting betekende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
TorpedoX_88 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:14:
[...]

Goed om te weten, bedankt voor je reactie!

Na een aantal merken (o.a. Canyon, Van Rysel, Sensa en Scott) en fietsen overwogen/bekeken te hebben is de keuze gevallen op Giant vanwege lokale verkoop en value for money, maar twijfel nu nog heel erg tussen de Defy en TCR (beiden Advanced Pro 1, wielen en afmontage bijna identiek). Train op dit moment voor de Marmotte dus gaat vooral gebruikt worden voor trainingsritjes en gran fondos, maar zou in de toekomst ook graag eens een criterium of iets dergelijks en een rondje op (licht en droog) gravel willen doen op dezelfde fiets. Kan iemand me helpen een keuze te maken? :?
"eens een criterium of iets dergelijks" klinkt niet heel overtuigend om écht een TCR "nodig" te hebben.
Dat gaat ook prima op een Defy voor "eens" en als je de smaak te pakken krijgt: koop desnoods een tweede, langere en diepere stuurpen en/of afwisselen met je spacers.

Verder allemaal redenen voor de Defy.

Licht en droog gravel kan trouwens naar mijn mening in Nederland ook gewoon op 28mm of zelfs 25mm... doe ik ook op mijn TCR met de standaard 28mm Giant Course 1.

Las gister ook met verbazing dit:
Pelle schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:32:
[...]

Zo'n groot verschil in geometrie en dan je keuze laten afhangen van voorraad vond ik wel opmerkelijk. Of ben je zo flexibel dat je écht op elke fiets past? :o

Kon ik een half jaar terug in de tijd, had ik een Defy gekocht i.p.v. TCR (XL). Gegokt en verloren.
De stack/reach zijn niet eens het probleem, maar de 72,5° zitbuishoek wel. Opmerkelijk dat ze dat op de nieuwe TCR (gen 10) nog steeds zo hebben gelaten.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Kluus schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:39:
[...]

Pickups, terreinwagens en SUV's zullen hier eerder last van hebben dan een normale auto. Bij dit soort auto's staat de trekhaak lager tov de bumper omdat deze auto's hoog op hun poten staan. Dan komt je drager sneller voor de uitlaat te hangen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:24
TheTinusNL schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:21:
[...]

"eens een criterium of iets dergelijks" klinkt niet heel overtuigend om écht een TCR "nodig" te hebben.
Dat gaat ook prima op een Defy voor "eens" en als je de smaak te pakken krijgt: koop desnoods een tweede, langere en diepere stuurpen en/of afwisselen met je spacers.

Verder allemaal redenen voor de Defy.

Licht en droog gravel kan trouwens naar mijn mening in Nederland ook gewoon op 28mm of zelfs 25mm... doe ik ook op mijn TCR met de standaard 28mm Giant Course 1.

Las gister ook met verbazing dit:

[...]

Zo'n groot verschil in geometrie en dan je keuze laten afhangen van voorraad vond ik wel opmerkelijk. Of ben je zo flexibel dat je écht op elke fiets past? :o

Kon ik een half jaar terug in de tijd, had ik een Defy gekocht i.p.v. TCR (XL). Gegokt en verloren.
De stack/reach zijn niet eens het probleem, maar de 72,5° zitbuishoek wel. Opmerkelijk dat ze dat op de nieuwe TCR (gen 10) nog steeds zo hebben gelaten.
Bedankt voor je waardevolle reactie!

Wat betreft klim gran fondo's was mijn gedachte dat het lagere gewicht en hogere stijfheid van de TCR daar een voordeel zouden kunnen hebben, maar daarvoor is dus vrijwel altijd het hogere comfort van de Defy te preferen?

Goed om te horen ook van je eigen ervaring, voor mij gaat het ook om een XL en ben zeker ook niet de meeste flexibele persoon op aarde. Begon net een beetje meer te neigen naar de TCR vanwege de iets diepere en bredere wielen en de vermogensmeter (bij de Advaned Pro 1 uitvoeringen), maar denk dat het toch de Defy gaat worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

flugelisoke schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:54:
Vanmorgen nieuwe fiets opgehaald, gevraagd of ze hem meteen wax ready konden maken.

Nu een ritje van 55km erop en uiteraard met een doek de ketting doen, kwam best veel zwart vanaf. Is dit normaal bij een nieuwe gewaxte ketting?

Ik was in de veronderstelling dat wax het einde van een zwart afgevende ketting betekende?
Je ketting pikt alsnog wel wat viezigheid op tijdens het rijden dus ook bij een gewaxte ketting komt er nog wel wat van af. Maar dat zou wel beperkt moeten zijn, na een paar keer ronddraaien tussen een microfiberdoek is bij mij de viezigheid weer helemaal weg en blinkt ‘ie weer. Als dat bij jou niet het geval is, ben ik bang dat ze de ketting niet eerst helemaal ontvet hebben, maar er gewoon drip wax op hebben gesmeerd.

Als je er werk van wil maken: ik heb Chain Stripper van Silca gebruikt. Duur spul, maar schijnt goed herbruikbaar te zijn en werkt echt goed. Daar je ketting 10 minuten in laten weken, beetje schudden en daarna afspoelen onder de kraan en je ketting is helemaal ontdaan van (fabrieks)vet. Vervolgens Silca drip wax erop gedaan (hot wax vond ik nog een brug te ver :p).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
The Legend schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:42:
[...]

Je ketting pikt alsnog wel wat viezigheid op tijdens het rijden dus ook bij een gewaxte ketting komt er nog wel wat van af. Maar dat zou wel beperkt moeten zijn, na een paar keer ronddraaien tussen een microfiberdoek is bij mij de viezigheid weer helemaal weg en blinkt ‘ie weer. Als dat bij jou niet het geval is, ben ik bang dat ze de ketting niet eerst helemaal ontvet hebben, maar er gewoon drip wax op hebben gesmeerd.

Als je er werk van wil maken: ik heb Chain Stripper van Silca gebruikt. Duur spul, maar schijnt goed herbruikbaar te zijn en werkt echt goed. Daar je ketting 10 minuten in laten weken, beetje schudden en daarna afspoelen onder de kraan en je ketting is helemaal ontdaan van (fabrieks)vet. Vervolgens Silca drip wax erop gedaan (hot wax vond ik nog een brug te ver :p).
Hmm, zou zomaar kunnen omdat de derailleur wieltjes ook helemaal zwart zijn als ze ronddraai bij een doek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
flugelisoke schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:42:
[...]

Hmm, zou zomaar kunnen omdat de derailleur wieltjes ook helemaal zwart zijn als ze ronddraai bij een doek.
Hier vanavond ook in de regen gereden en bij thuiskomst snel even de tuinslang nog erop gezet voordat hij naar binnen ging om af te drogen. Maar de ketting idd ronddraaien en kwam amper vuil vanaf. En de ketting is nu denk ik alweer een paar 100km onderweg dus als het heel zwart was dan hebben ze iets niet goed gedaan. Je kan het ff informeren natuurlijk.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 16-09 18:36

derx666

mecker ende blaet

TorpedoX_88 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:30:
[...]

Wat betreft klim gran fondo's was mijn gedachte dat het lagere gewicht en hogere stijfheid van de TCR daar een voordeel zouden kunnen hebben, maar daarvoor is dus vrijwel altijd het hogere comfort van de Defy te preferen?

Goed om te horen ook van je eigen ervaring, voor mij gaat het ook om een XL en ben zeker ook niet de meeste flexibele persoon op aarde. Begon net een beetje meer te neigen naar de TCR vanwege de iets diepere en bredere wielen en de vermogensmeter (bij de Advaned Pro 1 uitvoeringen), maar denk dat het toch de Defy gaat worden :)
Wat mensen vaak vergeten bij gran fondo's is dat het voor het gros van ons meer dan 7 uur fietsen is. Op die tijdsduur gaat comfort meer voor je betekenen dan een paar honderd gram wat een TCR frame lichter is dan een Defy frame (even er vanuit gaande dat de rest van de build identiek is). Moet de video van GCN gaan zoeken waar ze een bierviltje berekening / test doen met meer gewicht, en dat was echt marginaal wat een kilo extra je aan tijd kost op een klim als bv Alpe d'Huez. En dan heb ik het nog niet gehad over wat slecht wegdek met je lichaam doet over 7 uur. Voor mensen als DDX maakt het wellicht niet uit (nja, die doet er waarschijnlijk ook geen 7 uur over ;) ), maar voor normale stervelingen die ergens tussen de 5 en 15k per jaar fietsen denk ik dat je met een Defy een fijnere fiets hebt.

Laten we eerlijk zijn, wedstrijden rijden (en kans hebben om te winnen) doen de meesten van ons niet. Waarom dan voor een fullblown racer kiezen? Zodat je je 60km avondrondje in 1:50 rijdt ipv 2u? En wat heb je dan gewonnen ? 10 minuten ? Ik heb dan 2 uur lang lekker gefietst, nog een beetje om me heen gekeken naar de natuur en uitzichten, niet druk gemaakt omdat die auto nou net een beetje in de weg reed waardoor m'n gemiddelde 0.1kmh lager is, niet gescholden omdat Opa en Oma op de e-bike de bel (of schreeuw, want licht he, dus geen bel....) niet gehoord hadden, en dus niet snel genoeg aan de kant gegaan waren, etc.

Bij mij zijn de ogen open gegaan nadat ik m'n Cube Nuroad Race gravel fiets gekocht had, en daarop ging fietsen. Buiten gravel ben ik deze ook als winter fiets gaan gebruiken om mijn Colnago carbon fiets een beetje te sparen in de winter. Extra setje wielen (DT511 met 350 naven en 28mm Gp5000) erbij en klaar. Het is ondertussen eind April en ik rij nog steeds op de Cube. Niet vanwege het weer, maar hij fietst en zit zo verdomde lekker. En er zit best een groot verschil tussen de fietsen:
Colnago CLX evo (2021) carbon, Ultegra R8050 di2, FFWD 45mm wielen met 28mm Schwalbe Pro One TLE (tubeless) banden, ~8kg.
Cube Nuroad Race (2022), alu, GRX 600/800 mix mechanisch, 32mm DT511 wielen met 28mm GP5000 met tpu binnenbandjes, ~10.5kg.

Ja de Colnago accelereert wat sneller, voelt wat meer responsive, etc, maar kwa rijcomfort wint de Cube.
Dat gezegd hebbende, ik ga donderdag kijken naar een nieuwe BMC Roadmachine. Recentelijk een financiele meevaller gehad, en de Colnago wordt permanent naar de tacx (nja, Wahoo Kickr) verhuisd. Ik kies ook specifiek voor de Roadmachine en niet de Teammachine vanwege de endurance geo. Als ik de reviews van de oude mag geloven dan zou het frame ook nog eens comfy moeten zijn, en de nieuwe kan tot 40mm banden kwijt. Nu ga ik dat niet gebruiken, in eerste instantie 32mm en kijken hoe die valt. Wellicht als die op zijn 34mm (iig achter).

tldr: om te genieten van het fietsen hoef je full aero racer te kopen. In 1994 reden ze de Marmotte ook nog gewoon met stalen fietsen met een 2x 5 versnelling binnen 8u. Een moderne endurance fiets is vele malen lichter en sneller (en comfortabeler) dan de fietsen van toen, dus een goeie tijd in de Marmotte gaat ook prima op een Endurance fiets.

[ Voor 21% gewijzigd door derx666 op 24-04-2024 02:08 ]

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:36
@derx666 Wat betekent rijcomfort dan in je verhaal? Stap je met pijn van je Colnago af aan het eind van een rit? En zou er een significant snelheidsverschil zijn tussen de twee fietsen, met de zelfde inspanning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
AMD1800 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 06:58:
@derx666 Wat betekent rijcomfort dan in je verhaal? Stap je met pijn van je Colnago af aan het eind van een rit? En zou er een significant snelheidsverschil zijn tussen de twee fietsen, met de zelfde inspanning?
De meeste snelheidswinst behaal je door de houding van de rijder, een meer aero houding zal snel 40-80 watt schelen (afhankelijk van snelheid).

Verder is het heel persoonlijk hoe je fijn op de fiets zit, de ene kan uren in een super aero houding zitten, de ander krijg na 10 minuten al last van de rug etc..

De bikefitter zei tegen mij, de meeste snelle fiets/houding is de fiets waar de balans tussen aero en comfort goed is..
Dus kijk naar je doelen, fiets je hooguit 2-3 uurtjes en vind je wat minder comfort in het laatste stukje minder erg, ga dan lekker aero, maar wil je vaak lange dagen maken van 6-8 uur, kies dan voor wat meer comfort, want niemand zit nog graag 4-5 uur op de fiets met allerlei ongemakken van een te aero positie.

Profs wurmen zich in allerlei houdingen om super aero te zijn, maar hun geven ook vaak genoeg aan dat dit niet fijn zit, maar wel snel.. Voor een tijdritje van 50 minuten is dat geen probleem, maar ga je 6-8 uur fietsen dan wordt het wel anders..

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 24-04-2024 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 23:05
verstappen33 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:31:
[...]
Verder is het heel persoonlijk hoe je fijn op de fiets zit, de ene kan uren in een super aero houding zitten, de ander krijg na 10 minuten al last van de rug etc..
Niet per se alleen persoonlijk maar het is naast aanleg vooral trainbaar. In de beginjaren fietste ik 95% met de handen op de hoods / stuur. Toen ben ik gewoon gaan trainen met steeds langer in de beugels rijden. Nu kan ik prima een paar uur redelijk comfortabel in de beugels rijden (met wat afwisselingsmomenten).

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 07:54
derx666 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 01:52:
[...]

Wat mensen vaak vergeten bij gran fondo's is dat het voor het gros van ons meer dan 7 uur fietsen is. Op die tijdsduur gaat comfort meer voor je betekenen dan een paar honderd gram wat een TCR frame lichter is dan een Defy frame (even er vanuit gaande dat de rest van de build identiek is). Moet de video van GCN gaan zoeken waar ze een bierviltje berekening / test doen met meer gewicht, en dat was echt marginaal wat een kilo extra je aan tijd kost op een klim als bv Alpe d'Huez. En dan heb ik het nog niet gehad over wat slecht wegdek met je lichaam doet over 7 uur. Voor mensen als DDX maakt het wellicht niet uit (nja, die doet er waarschijnlijk ook geen 7 uur over ;) ), maar voor normale stervelingen die ergens tussen de 5 en 15k per jaar fietsen denk ik dat je met een Defy een fijnere fiets hebt.

Laten we eerlijk zijn, wedstrijden rijden (en kans hebben om te winnen) doen de meesten van ons niet. Waarom dan voor een fullblown racer kiezen? Zodat je je 60km avondrondje in 1:50 rijdt ipv 2u? En wat heb je dan gewonnen ? 10 minuten ? Ik heb dan 2 uur lang lekker gefietst, nog een beetje om me heen gekeken naar de natuur en uitzichten, niet druk gemaakt omdat die auto nou net een beetje in de weg reed waardoor m'n gemiddelde 0.1kmh lager is, niet gescholden omdat Opa en Oma op de e-bike de bel (of schreeuw, want licht he, dus geen bel....) niet gehoord hadden, en dus niet snel genoeg aan de kant gegaan waren, etc.

Bij mij zijn de ogen open gegaan nadat ik m'n Cube Nuroad Race gravel fiets gekocht had, en daarop ging fietsen. Buiten gravel ben ik deze ook als winter fiets gaan gebruiken om mijn Colnago carbon fiets een beetje te sparen in de winter. Extra setje wielen (DT511 met 350 naven en 28mm Gp5000) erbij en klaar. Het is ondertussen eind April en ik rij nog steeds op de Cube. Niet vanwege het weer, maar hij fietst en zit zo verdomde lekker. En er zit best een groot verschil tussen de fietsen:
Colnago CLX evo (2021) carbon, Ultegra R8050 di2, FFWD 45mm wielen met 28mm Schwalbe Pro One TLE (tubeless) banden, ~8kg.
Cube Nuroad Race (2022), alu, GRX 600/800 mix mechanisch, 32mm DT511 wielen met 28mm GP5000 met tpu binnenbandjes, ~10.5kg.

Ja de Colnago accelereert wat sneller, voelt wat meer responsive, etc, maar kwa rijcomfort wint de Cube.
Dat gezegd hebbende, ik ga donderdag kijken naar een nieuwe BMC Roadmachine. Recentelijk een financiele meevaller gehad, en de Colnago wordt permanent naar de tacx (nja, Wahoo Kickr) verhuisd. Ik kies ook specifiek voor de Roadmachine en niet de Teammachine vanwege de endurance geo. Als ik de reviews van de oude mag geloven dan zou het frame ook nog eens comfy moeten zijn, en de nieuwe kan tot 40mm banden kwijt. Nu ga ik dat niet gebruiken, in eerste instantie 32mm en kijken hoe die valt. Wellicht als die op zijn 34mm (iig achter).

tldr: om te genieten van het fietsen hoef je full aero racer te kopen. In 1994 reden ze de Marmotte ook nog gewoon met stalen fietsen met een 2x 5 versnelling binnen 8u. Een moderne endurance fiets is vele malen lichter en sneller (en comfortabeler) dan de fietsen van toen, dus een goeie tijd in de Marmotte gaat ook prima op een Endurance fiets.
Ik zit even comfortabel op m’n Aeroad als m’n Cannondale gravel fiets. Fiets zelfs iets gemakkelijker 150+km op de Aeroad.

Volgens mij denken we teveel in labeltjes: ‘oh racer, die is niet comfortabel’. Nee, dat is niet zo. Hij is niet comfortabel als de geometrie niet bij je past. Dat staat los van racer/endurance/gravel (waar uiteraard minder stack etc voor sommige mensen snel meer comf is).

Probeer gewoon uit wat voor je werkr, door bijv dag fiets te huren bij het Shimano center in Valkenburg of op vakantie etc.

Daarnaast is het ook gewoon leuk om een fiets te kopen die je super gaaf vindt qua looks. Het hoeft niet allemaal 100% praktisch te zijn, er mag best een stuk irrationeel gevoel en voorkeur bij zitten :-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
Goed verhaal @derx666 lekker kort ;) zonder gekheid, ben het wel met je eens. Het grote verschil merkte ik destijds met name in aanzetten na elke bocht (criteriums/ koersjes/ triainingskoersjes) dan merk je wel het verschil tussen een wat duurder segment fiets waarbij alles stijver is. Verder ga je vrij weinig merken is mijn ervaring.

Maar het is ook wat @GerbenBK met trainen kun je minstens zoveel bereiken, maar dit hangt ook weer sterk af van of je de juiste fiets hebt gekocht. Je ziet zo vaak dat mensen enkele duizenden euro's investeren in een racefiets, maar die laatste 200 euro kan er niet af voor een goede bikefitter. Of ze gaan naar de bikefitter om de hoek omdat deze 50 euro kost terwijl 2 uurtjes rijden een bikefitter wat meer kost maar ook met een plan komt en laat zien wat het verschil in houding doet op de fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 06:43
derx666 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 01:52:
[...]

Goed uitgelegd. Mensen vergeten ook vaak dat de snelheidsvoordelen van een Aero fiets pas echt beginnen vanaf bepaalde snelheden die de gemiddelde amateur wielrenner quasi nooit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Het is misschien trainbaar om op een aerofiets/houding te zitten, maar hoeveel mensen nemen die moeite, de gemiddelde wielrenner fietst 4-6 uur per week en zal niet daarnaast nog veel aan yoga of andere oefeningen doen om flexibeler of beter te worden in bepaalde houdingen...

Als je heel veel tijd hebt kun je bepaalde dingen goed trainen, maar als ik naar mijzelf kijk dan ben ik al blij als ik 2-3 uurtjes kan vrijmaken om lekker te fietsen op een avondje.. En dan stap ik liever op de fiets dan dat ik op een yoga matje lig.

Voor de gemiddelde renner moet men de doelstellingen wat je wil bereiken helder hebben, en daar de juiste fiets bij zoeken.
Wil je verder dan vallen er nog genoeg gains te vinden, maar dan zit je al bij het clubje die een stuk serieuzer met deze hobby omgaat dan 90% van de mensen.

[ Voor 18% gewijzigd door verstappen33 op 24-04-2024 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 16:17
[...]

Ik heb vorig jaar ook een nieuwe TCR gekocht. Zit er prima op en geniet nog elke keer van de fiets. Maar eerlijk gezegd, als toen die nieuwe Defy uit was. Dan had ik voor die gegaan. Zoals iedereen al aangaf is een stuk comfort beter dan die paar gram lichter etc.

Daarnaast merk ik ook dat de tyre clearance ook een stuk beter is, je kan volgens mij bij de Defy tot 38mm banden erin stoppen ipv net aan 32mm bij de TCR. Dit is echt wel een groot voordeel voor comfort en je kan dan bijna elk gravel stukje in NL ook meepakken.

Ook zag ik de video van Just Ride Bike op youtube die aangaf in real life totaal niet langzamer te zijn op de Defy dan zijn TCR. Dus je mist niet echt snelheid maar wel de keuze van veel meer comfort.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pier87
verstappen33 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:05:
Het is misschien trainbaar om op een aerofiets/houding te zitten, maar hoeveel mensen nemen die moeite, de gemiddelde wielrenner fietst 4-6 uur per week en zal niet daarnaast nog veel aan yoga of andere oefeningen doen om flexibeler of beter te worden in bepaalde houdingen...

Als je heel veel tijd hebt kun je bepaalde dingen goed trainen, maar als ik naar mijzelf kijk dan ben ik al blij als ik 2-3 uurtjes kan vrijmaken om lekker te fietsen op een avondje.. En dan stap ik liever op de fiets dan dat ik op een yoga matje lig.

Voor de gemiddelde renner moet men de doelstellingen wat je wil bereiken helder hebben, en daar de juiste fiets bij zoeken.
Wil je verder dan vallen er nog genoeg gains te vinden, maar dan zit je al bij het clubje die een stuk serieuzer met deze hobby omgaat dan 90% van de mensen.
Wat is dit nou voor redenering, je kunt toch prima beginnen met elk uur 10 minuten onderin de beugel te fietsen, wanneer je een duurritje maakt? Dit bouw je geleidelijk uit. Wie heeft het hier over Yoga of oefeningen. Daarnaast hoef je ook helemaal geen uren op een matje te liggen om hiervan te profiteren, als je elke ochtend 5-10 minuten wat core oefeningen doet boek je al snel vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:16

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Ik beaam dat oefening kunst baart (afstand, zadelpijn, comfort, ...).
Toen ik 3 jaar geleden begon, kon ik ook amper 30 kilometer (rechtop zittend) rijden en dan nog met zadelpijn achteraf (onder andere door de 23mm banden op 8 bar = ik wist niet beter).
Nu doe ik comfortabel 100+ km ritjes zonder ongemak (bij tegenwind in de beugel door oefening) en door het comfort dat ik uit mijn bandendikte en -druk haal. Geometrie speelt voor mij geen rol meer.
Ik zit nu even comfortabel op mijn "racer" van 8 kg dankzij de banden van 32mm als op mijn cross/gravel slechtweerfiets (= meer endurance) van 12 kg.
(en nu ik dit weet wil ik een lichtere race slechtweerfiets want alhoewel ik zelf iets te veel weeg, die extra 4 kg in fietsgewicht is merkbaar).

[ Voor 5% gewijzigd door jorrefunk op 24-04-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
pier87 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:12:
[...]

Wat is dit nou voor redenering, je kunt toch prima beginnen met elk uur 10 minuten onderin de beugel te fietsen, wanneer je een duurritje maakt? Dit bouw je geleidelijk uit. Wie heeft het hier over Yoga of oefeningen. Daarnaast hoef je ook helemaal geen uren op een matje te liggen om hiervan te profiteren, als je elke ochtend 5-10 minuten wat core oefeningen doet boek je al snel vooruitgang.
Veel mensen lopen tegen fysieke beperkingen aan als ze echt diep willen zitten, die beperkingen zijn soms te verhelpen met wat simpele oefeningen, maar vaak ook niet, dan zul je echt wel meer moeten doen (als het uberhaupt lukt)..

Ik ben van nature heel flexibel, en voor mij was dieper zitten makkelijker trainbaar, maar een maatje van mij kan dat absoluut niet, als die diep gaat zitten dan is zijn heup flexibiliteit niet goed, dit is gewoon een fysieke beperking en zeer moeilijk trainbaar.. Je kunt het wel iets verbeteren maar het houdt natuurlijk ook een keer op.

Een goede bikefitter/fysio kan je hier goed in adviseren als je tegen problemen aan loopt..
Maar het is niet vanzelfsprekend dat het altijd opgelost kan worden door simpel erop te trainen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• flugelisoke
Letterlijk waarom ik een andere fiets heb gekocht, van een 25mm aerobike naar een 28mm endurance. Een wereld van verschil, gisteren een tochtje van 55km gemaakt. Waar ik op de aero al ging lopen strekken na een half uur, stapte ik weer fris van de fiets op de endurance. Ook qua comfort joh, even een dorpsstraat getest met klinkers, totaal geen last van de klappen die de aero gaf eerst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kSFlAFSVYa2yhH0vgOsKYL1JZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abyzHJK8GOLxygw7jehexh9n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGatHahrqXGWEZlv-5cXhoqOHQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDlBeLHPXVA162EJSmD8xk99.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8b_7P94I5rpEQ9YPjzmr-abJt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiXcNvMfIqcRhoqMwycT5D7e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVEzRxt3r6GknESXukYseqzHJng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ue4c08vVydGKjSwMPuohF7v4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door flugelisoke op 24-04-2024 09:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
verstappen33 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:45:
[...]

Veel mensen lopen tegen fysieke beperkingen aan als ze echt diep willen zitten, die beperkingen zijn soms te verhelpen met wat simpele oefeningen, maar vaak ook niet, dan zul je echt wel meer moeten doen (als het uberhaupt lukt)..

Ik ben van nature heel flexibel, en voor mij was dieper zitten makkelijker trainbaar, maar een maatje van mij kan dat absoluut niet, als die diep gaat zitten dan is zijn heup flexibiliteit niet goed, dit is gewoon een fysieke beperking en zeer moeilijk trainbaar.. Je kunt het wel iets verbeteren maar het houdt natuurlijk ook een keer op.

Een goede bikefitter/fysio kan je hier goed in adviseren als je tegen problemen aan loopt..
Maar het is niet vanzelfsprekend dat het altijd opgelost kan worden door simpel erop te trainen.
Ja zo kan ik er nog wel een paar opnoemen, willen is (vaak) kunnen. Als jij al met de redenatie komt ik ga liever 2-3 uurtjes trainen ipv op een matje, dan haak ik eigenlijk al af. Want dan wil je gewoon niet en heet het niets met kunnen uit te staan. Je kunt nog zo'n drukke agenda hebben maar elke dag 10 minuten vrij maken om even wat belangrijke oefeningen te doen...

Welke fysieke beperkingen heb je het überhaupt over? Of gaat het nu in dit specifieke geval over je fietsmaatje?

Volgens mij is het simpel, alles is te trainen. Je kunt overal progressie in boeken maar het is maar net hoe graag je het zelf wil. En op een gegeven moment bereik jij je plafond en dan moet je extra oefeningen doen of andere hulpmiddelen zoeken om progressie te boeken.

Het is heel makkelijk om altijd maar te verschuilen achter, druk thuis, fysieke problemen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
pier87 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:57:
[...]

Ja zo kan ik er nog wel een paar opnoemen, willen is (vaak) kunnen. Als jij al met de redenatie komt ik ga liever 2-3 uurtjes trainen ipv op een matje, dan haak ik eigenlijk al af. Want dan wil je gewoon niet en heet het niets met kunnen uit te staan. Je kunt nog zo'n drukke agenda hebben maar elke dag 10 minuten vrij maken om even wat belangrijke oefeningen te doen...

Welke fysieke beperkingen heb je het überhaupt over? Of gaat het nu in dit specifieke geval over je fietsmaatje?

Volgens mij is het simpel, alles is te trainen. Je kunt overal progressie in boeken maar het is maar net hoe graag je het zelf wil. En op een gegeven moment bereik jij je plafond en dan moet je extra oefeningen doen of andere hulpmiddelen zoeken om progressie te boeken.

Het is heel makkelijk om altijd maar te verschuilen achter, druk thuis, fysieke problemen etc.
Nee dat is niet verschuilen achter iets, dat is gewoon de werkelijkheid..
Dat jij iets kunt betekend niet dat iedereen dat kan...

Ik ben het met je eens dat veel dingen oplosbaar zijn door (extra) training, maar veel dingen ook niet..
En iedereen is anders, en heeft eigen limieten waar men tegen aan kan lopen.
En dan is inderdaad de vraag, hoeveel moeite wil je doen om toch op die aerofiets te passen, wanneer je voor veeeeeel minder moeite op een wat meer endurance model klachtenvrij zit en maar 0,5 km/u langzamer bent, maar wel 8 uur comfortabel op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
verstappen33 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:05:
[...]
En dan is inderdaad de vraag, hoeveel moeite wil je doen om toch op die aerofiets te passen, wanneer je voor veeeeeel minder moeite op een wat meer endurance model klachtenvrij zit en maar 0,5 km/u langzamer bent, maar wel 8 uur comfortabel op zit.
Volgens mij ging het er om dat je lichaamshouding het meest van invloed is op aero of niet en niet de fiets. Ook op een endurance model zul je het moeten trainen als je langere tijd comfortabel in de beugels wil kunnen rijden.

Daarnaast denk ik dat je ongeacht wat voor racefiets dan ook flink aan de bak moet om 8 uur "comfortabel" te kunnen fietsen. Om je eigen argument te gebruiken: Welke gewone sterveling gaat dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
[...]

Er zijn in de tussentijd al vele goede reacties voorbijgekomen, op 2 wil ik nog aanhaken.

Zoals de praktische negeerbaarheid van die paar gram.
Verder gebruikt Giant, voor zo ver ik de naamgeving en documentatie (launch nieuwe fietsen, correct me if I'm wrong) goed meekreeg, gebruik van dezelfde carbon in eenzelfde carbonrange (bijv. Advanced Pro). Het carbon zelf is dus even stijf. Alleen de plekken waar in het frame is anders, dat bepaalt de algemene stijfheid van het frame, maar ook daar heb ik weer mijn twijfels over wat wij als amateurs daar nou aan hebben. ;)
Waar ik wel zeker van ben, is dat die paar seconden die je in het begin van zo'n lange rit sneller bent op een TCR niet opwegen tegen de extra vermogens die je aan het eind van de rit nog op een Defy kunt trappen omdat je nog frisser bent :)

@Requiem19 maakt het hele goede punt dat een geometrie an sich niet zo veel bepaalt; het is hoe het in combinatie met jouw lichaam past. Er zullen vast mensen zijn die op een TCR comfortabeler zitten dan op een Defy.
Maar gebaseerd op normaalverdelingen van het menselijk lichaam en de daarbij horende statistiek, zullen meer mensen op een Defy lekkerder zetten. Dat is waarom we de labels endurance en race hebben.
Maar er zit natuurlijk ook overlap, daar kun je ook mee spelen. Snel voorbeeld: TCR L vs Defy XL. Zelfde reach, zelfde stuurpen, zelfde zadelbuishoek. Verschil is 1) hoe ver je zadelpen uitsteekt en 2) hoeveel spacers je gebruikt i.v.m. verschillende stack, maar zo heb je een "race"- en "endurance"model dat je akelig dicht bij elkaar in de buurt kunt maken.
Achteraf was dat voor mij misschien interessant geweest, omdat ik prima dieper kan zitten, maar vooral (i.c.m. zitbuishoek) moeite heb met het uitgestrekt zitten.

Maar samenvattend zou ik gewoon een Defy kiezen en mocht je nog specifieke vragen hebben over de XL TCR dan mag je altijd DMen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
GerbenBK schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:12:
[...]

Daarnaast denk ik dat je ongeacht wat voor racefiets dan ook flink aan de bak moet om 8 uur "comfortabel" te kunnen fietsen. Om je eigen argument te gebruiken: Welke gewone sterveling gaat dat doen?
Uhhh... komende vrijdag, als het weer het toelaat... it's me, hi? :+
Lekker laag in Z2 kilometers peddelen.

(nee, waarschijnlijk niet op mijn TCR :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
TheTinusNL schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:23:
[...]

Uhhh... komende vrijdag, als het weer het toelaat... it's me, hi? :+
Lekker laag in Z2 kilometers peddelen.

(nee, waarschijnlijk niet op mijn TCR :+)
Als je in dit topic meer dan 5 posts hebt geplaatst tel je niet meer als gewone sterverling. :*)

Pagina: 1 ... 562 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).