Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 560 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:16:
[...]

Wow, heftig.
Het viel me wel op hoeveel mensen er eigenlijk niet klaar voor waren qua getraindheid.
Veel mensen die ik onderweg of naderhand sprak op het festival terrein die het loodzwaar hadden gehad en het zwaar onderschat hadden.
Is elk jaar zo. Begin van het seizoen, mensen zijn nauwelijks nog getraind (te nat, te koud) en rijden in de winter nauwelijks hun ritjes. Conditie ver te zoeken en dan meteen 150 km. met de nodige HM's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 13:56
joker1977 schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:22:
[...]

Is elk jaar zo. Begin van het seizoen, mensen zijn nauwelijks nog getraind (te nat, te koud) en rijden in de winter nauwelijks hun ritjes. Conditie ver te zoeken en dan meteen 150 km. met de nodige HM's.
Ja klopt, soms leuk om te zien hoe anderen lopen te zwoegen, maar soms ook wel hinderlijk omdat ze de hele weg nodig hebben op een klimmetje en geen oog voor een ander hebben.

Gisteren ook een paar keer gehad dat ze bijna op me inreden toen ik ze (uiterst links) wilde passeren op een klim.
Gelukkig zag ik het op tijd aan komen en een kleine waarschuwing dat ik eraan kwam zorgde er vaak wel voor dat ze weer de andere kant op zwalkten.

Maarja volgende week de Hennie Kuiper Classic, vergelijkbaar qua klimmetjes als de AGR, alleen 10x rustiger 😎.

[ Voor 7% gewijzigd door verstappen33 op 14-04-2024 18:14 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:05
[...]

Eens. Voor mij komt bijvoorbeeld de AGR echt te vroeg in het seizoen. Vandaag heerlijk iets meer dan 50km gereden maar een AGR had ik niet getrokken. Het zou heel fijn zijn als ze die voor de mooi weer rijders naar september zouden verplaatsen;) dan piek ik meestal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:07

derx666

mecker ende blaet

stutrecht schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:18:
[...]

Eens. Voor mij komt bijvoorbeeld de AGR echt te vroeg in het seizoen. Vandaag heerlijk iets meer dan 50km gereden maar een AGR had ik niet getrokken. Het zou heel fijn zijn als ze die voor de mooi weer rijders naar september zouden verplaatsen;) dan piek ik meestal.
Fietstrainer doet echt wonderen hiervoor. Gewoon lekker kunnen fietsen ook als het buiten k*t weer is.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59
[...]

Wow, heftig.
Het viel me wel op hoeveel mensen er eigenlijk niet klaar voor waren qua getraindheid.
Veel mensen die ik onderweg of naderhand sprak op het festival terrein die het loodzwaar hadden gehad en het zwaar onderschat hadden.
Verbaast mij echt helemaal niets. Ik loop de vierdaagse al vele jaren (dit jaar 25ste) en elk jaar opnieuw bezwijken er mensen omdat ze de boel onderschatten. En hoe meer hulpdiensten en verzorging er vanuit de organisatie geregeld wordt, hoe makkelijker mensen er over denken lijkt het wel.
Maar hartfalen is natuurlijk iets anders dan getraindheid of onderschatting. Als iemand risicofactoren heeft dan is het natuurlijk wel een stukje zelfkennis. Aan de andere kant, het kan zich altijd manifesteren en dan misschien maar beter op een plek waar al veel hulpdiensten aanwezig zijn.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:31
[...]

Wow, heftig.
Jij hebt heel de winter pijn gehad, hun maar 1 dag :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:25
Iemand ervaring met deze inlays?

https://www.salden.nl/tan...-anti-lek-systeem-20.html

Wou net wat anti lek banden halen omdat ik helaas solo ga rijden vanaf dit jaar en dus minder mee kan nemen en dus wil ik wat extra anti lek bescherming.
Ik had al de schwalbe anti lek banden gevonden die aardig wat bescherming geven maar dit is theoretisch nog veel beter. Ik heb alleen geen idee hoe het de rij ervaring/comfort beïnvloed.

Ik rij gemiddeld niet heel snel (28-32 Kmph) en gewicht vind ik ook niet heel boeiend mijn fiets weegt nu met alles erop en eraan (excl. 2 bidons) al 11.5Kg. Die 400 gram gaat dus niet echt verschil maken denk ik ondanks dat het in de wielen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
computerjunky schreef op maandag 15 april 2024 @ 02:00:

Wou net wat anti lek banden halen omdat ik helaas solo ga rijden vanaf dit jaar en dus minder mee kan nemen en dus wil ik wat extra anti lek bescherming.
Ik had al de schwalbe anti lek banden gevonden die aardig wat bescherming geven maar dit is theoretisch nog veel beter. Ik heb alleen geen idee hoe het de rij ervaring/comfort beïnvloed.

Ik rij gemiddeld niet heel snel (28-32 Kmph) en gewicht vind ik ook niet heel boeiend mijn fiets weegt nu met alles erop en eraan (excl. 2 bidons) al 11.5Kg. Die 400 gram gaat dus niet echt verschil maken denk ik ondanks dat het in de wielen zit.
ElGreco in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

@ElGreco heeft het over een systeem in combinatie met tubeless ("dingen zuigen zich vol met latex") terwijl de liner in de link voor de combinatie met binnenbanden gemaakt is.

Persoonlijk zie ik zo'n liner als in de link als overbodig, maar ik heb geen moeite met een lekke band. De vraag is even of zo'n liner veel toevoegt aan een goede lekbestendige buitenband. Als je daarmee lek rijdt is er al een serieus iets door zo'n band gegaan, bv een spijker. Zoiets gaat ook door zo'n liner heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
mhr-zip schreef op maandag 15 april 2024 @ 00:00:
[...]

Jij hebt heel de winter pijn gehad, hun maar 1 dag :+
Weinig pijn gehad hoor, wel heel veel saaie uurtjes op de tacx, maar het echt wel fijn om het seizoen zo te kunnen starten.
Vorige jaren stond ik in de winter altijd 5-6 maanden stil en moest ik idd ook vanaf 0 beginnen.

Dit jaar is het anders en ik haal nu zoveel meer voldoening uit het fietsen, het is niet meer afzien maar genieten van zo’n tocht.

En tuurlijk ik heb het op sommige klimmen ook zwaar gehad, ik ben ook maar een amateur fietser.
Maar het gevoel om elke klim boven te komen zonder helemaal naar de kloten te gaan is echt wel tof.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:01
verstappen33 schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:59:
[...]

Weinig pijn gehad hoor, wel heel veel saaie uurtjes op de tacx, maar het echt wel fijn om het seizoen zo te kunnen starten.
Vorige jaren stond ik in de winter altijd 5-6 maanden stil en moest ik idd ook vanaf 0 beginnen.

Dit jaar is het anders en ik haal nu zoveel meer voldoening uit het fietsen, het is niet meer afzien maar genieten van zo’n tocht.

En tuurlijk ik heb het op sommige klimmen ook zwaar gehad, ik ben ook maar een amateur fietser.
Maar het gevoel om elke klim boven te komen zonder helemaal naar de kloten te gaan is echt wel tof.
Misschien moet je wel even in je achterhoofd houden dat niet iedereen die trainingsarbeid kan leveren gedurende de winter, net zoals jij het jaar ervoor, voordat je over een ander gaat oordelen. Ik rij redelijk gemakkelijk 100, 150 kilometer, maar met de hoogtemeters die we in het westland niet hebben afgezien van een duin plus een zeer beroerde fysieke aanloop deden mij ook plafoneren na de Fromberg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Holk schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:46:
[...]

Misschien moet je wel even in je achterhoofd houden dat niet iedereen die trainingsarbeid kan leveren gedurende de winter, net zoals jij het jaar ervoor, voordat je over een ander gaat oordelen. Ik rij redelijk gemakkelijk 100, 150 kilometer, maar met de hoogtemeters die we in het westland niet hebben afgezien van een duin plus een zeer beroerde fysieke aanloop deden mij ook plafoneren na de Fromberg.
Fysieke aanloop problemen kan je natuurlijk weinig doen. Maar dat je de hoogtemeters niet hebt, en daardoor niet goed kan voorbereiden is natuurlijk onzin.

Uiteindelijk is het gewoon x watts kunnen leveren over x tijd. En of je dat nou op het vlakke tegen de wind in doet(die heb je daar wel genoeg in het Westland) of op een heuvel in Limburg. Afzien van wat onderrug en core belasting zal de training stimulans hetzelfde zijn. Dus kunnen we nou eens eens en voor altijd dat fabeltje de deur uit doen?

En niet persoonlijk bedoeld. Dus voel je vooral niet persoonlijk aangevallen. Maar als mensen denken dat je 150km met 30 gemiddeld kunt rijden maar wel je tong op het stuur hebt liggen, dan weet je zeker dat je het tijdens de AGR zwaar gaat krijgen en als je dat niet denkt. Dan heb je het gewoon onderschat.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Holk schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:46:
[...]

Ik oordeel niet hoor, ik ken mijzelf heel goed en wist voorgaande jaren dat zo'n tocht ook niet voor mij was weggelegd in het vroege voorjaar, mijn conditie kwam meestal pas eind mei op het peil waar ik comfortabel langere afstanden kon fietsen, maar hoogtemeters vermeed ik altijd..

Iedereen moet doen wat ze zelf denken dat ze aan kunnen (of niet).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:32
Volgens mij valt het reuze mee hoor dat evenement, en de incidenten. Er doen jaarlijks 15.000 trimmers mee aan de toerversie van de Amstel Gold Race

als je dan er vanuit gaat dat 150 hiervan een incident krijgen, dmv vallen, etc is dat nog maar 1% van de deelnemers. Maar dit wordt juist weer benadrukt, het gaat altijd over de 1 of 2% waarbij het misgaat, maar je zou net zo goed kunnen zeggen 14.850 deelnemers kwamen lachend over de streep, al dan niet vermoeid maar wel voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 12:24
joker1977 schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:37:
[...]

@ElGreco heeft het over een systeem in combinatie met tubeless ("dingen zuigen zich vol met latex") terwijl de liner in de link voor de combinatie met binnenbanden gemaakt is.

Persoonlijk zie ik zo'n liner als in de link als overbodig, maar ik heb geen moeite met een lekke band. De vraag is even of zo'n liner veel toevoegt aan een goede lekbestendige buitenband. Als je daarmee lek rijdt is er al een serieus iets door zo'n band gegaan, bv een spijker. Zoiets gaat ook door zo'n liner heen.
Ik had inderdaad gereageerd op de Vittoria noodles. Deze insert of hoe dat ding ook mag heten is voor banden met een binnenband.

Ik denk dat je meer baat hebt bij het leren wisselen van een binnenband dan zo'n ding gebruiken. En zoveel ruimte neemt een binnenband nu niet in beslag als je deze mee neemt. Desnoods neem je een TPU binnenband mee voor nood, die zijn heel klein.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Niellie41

[object Object]

Dat er mensen relatief onvoorbereid aan dit soort dingen mee doen, is altijd. Fietsen, hardlopen, wandelen, dat maakt niet uit.

Vorig jaar liepen er al mensen na 1 km (of nog niet eens) bij de 10 km bij de Marathon van Eindhoven en het waren vooral mensen van een of ander regionaal techbedrijf die gratis mee mochten doen.

[ Voor 43% gewijzigd door Niellie41 op 15-04-2024 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 11:53
Ja.. dat blijf je houden bij massa evenementen. Niks aan te doen.

Dat je de hoogtemeters niet kunt trainen is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:08
[...]

En dan vooral Keutenberg en Camerig erbij.....zeker Keutenberg stapt 70% af halverwege de top, gedurende het jaar zonder toertocht. Daardoor mijd ik die klim meestal (woon er in de buurt) als ik wat later vertrek.
Volgende week verlof (wittebroodsweken ;) ) en dan is het lekker rustig in het heuvelland.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:27
Hier ook maar even een kort verslag en de ervaringen delen van de AGR afgelopen zaterdag. We deden de 245 KM dus de gehele afstand. Was voor mij de langste afstand die ik ooit heb gereden. Hiervoor was het een ritje van 202 KM. Dus een flinke uitbreiding in het aantal KM en vooral ook de hoogte meters (die hebben we hier in de kop van Noord-Holland).

Hele winter met behulp van Join en Zwift getraind en wanneer het weer het ook maar een beetje toe liet ook buiten ritjes gemaakt. Ben eind november begonnen met trainen en dat ging tot en met januari goed. Heb daardoor de hele maand januari niet kunnen trainen en mijn beoogde Join score van 26 werd daardoor een score van 20. Aangezien ik van de 8 afkwam (volgens Join) wel een hele mooie verbetering doorgemaakt maar ik wist wel dat het een pittig ritje zou worden.

De gehele rit viel mij alles mee. Het weer was natuurlijk fantastisch en de wind viel ook mee (ben erger gewend) en door de velen groepen waar we tussen konden rijden rij je ook nog lekker uit de wind in de vlakkere gedeeltes. Kreeg van km 180 last van mijn maag die ik de rest van de rit (en avond) bleef houden. Vast een combinatie van de inspanningen en de grote hoeveelheden suikers die je aan het eten bent.

Op de laatste 50 km kon ik niet meer uit het zadel komen (dat vond mijn maag echt niet leuk meer), maar alle klimmen kunnen doen zonder echt in de problemen te komen.
Als ik niet de maagproblemen had gehad had ik vast wat meer kunnen genieten van de laatste klimmetjes en het feest bij de finish maar nu ook erg voldaan van deze mooie rit door het prachtige Limburgse landschap. Uiteindelijk hebben we toch nog een gemiddelde van 26,1 km/h kunnen halen.

Op naar de volgende uitdaging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
computerjunky schreef op maandag 15 april 2024 @ 02:00:

Ik had zoiets op mijn studentenfiets, bijna 30 jaar geleden. Anti-lek werkt inderdaad prima. Maar zelfs op een logge stadsfiets vond ik het nog stug en zwaar rijden. Op een racefiets/gravelbike/sportfiets zou ik er niet aan beginnen. Hoe vaal rijd je nu lek in een jaar? Met 10.000+km/jaar haal ik drie keer in een jaar niet (ja, toen GP5000 net uit was, slechte batch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05
newtastyland schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:22:
[...]

Ben even benieuwd of je deze hebt aangeschaft bij hibike.nl?
Afgelopen vrijdag de order uiteindelijk binnengekregen en alles zonder problemen/gekke dingen.

De nieuwe Shimano RC702 zijn inderdaad behoorlijk stijf, ook een tandje stijver dan de R171 die ik hiervoor had. Merk dat ik de plaatjes nog net wat beter af moet stellen, linkerheup is wat gevoelig na de eerste rit(130 km).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:45
Taenadar schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:36:
Hier ook maar even een kort verslag en de ervaringen delen van de AGR afgelopen zaterdag. We deden de 245 KM dus de gehele afstand. Was voor mij de langste afstand die ik ooit heb gereden. Hiervoor was het een ritje van 202 KM. Dus een flinke uitbreiding in het aantal KM en vooral ook de hoogte meters (die hebben we hier in de kop van Noord-Holland).

Hele winter met behulp van Join en Zwift getraind en wanneer het weer het ook maar een beetje toe liet ook buiten ritjes gemaakt. Ben eind november begonnen met trainen en dat ging tot en met januari goed. Heb daardoor de hele maand januari niet kunnen trainen en mijn beoogde Join score van 26 werd daardoor een score van 20. Aangezien ik van de 8 afkwam (volgens Join) wel een hele mooie verbetering doorgemaakt maar ik wist wel dat het een pittig ritje zou worden.

De gehele rit viel mij alles mee. Het weer was natuurlijk fantastisch en de wind viel ook mee (ben erger gewend) en door de velen groepen waar we tussen konden rijden rij je ook nog lekker uit de wind in de vlakkere gedeeltes. Kreeg van km 180 last van mijn maag die ik de rest van de rit (en avond) bleef houden. Vast een combinatie van de inspanningen en de grote hoeveelheden suikers die je aan het eten bent.

Op de laatste 50 km kon ik niet meer uit het zadel komen (dat vond mijn maag echt niet leuk meer), maar alle klimmen kunnen doen zonder echt in de problemen te komen.
Als ik niet de maagproblemen had gehad had ik vast wat meer kunnen genieten van de laatste klimmetjes en het feest bij de finish maar nu ook erg voldaan van deze mooie rit door het prachtige Limburgse landschap. Uiteindelijk hebben we toch nog een gemiddelde van 26,1 km/h kunnen halen.

Op naar de volgende uitdaging!
Van Join score 8 naar 20, mooi man! (wel jammer voor jezelf dat je weet dat je beter had gekund met 26, maar uiteindelijk is er echt bijna niemand met een perfecte voorbereiding). Maar kan me voorstellen dat het wel heel bevredigend en lekker is dat je na zo'n winter aan voorbereiding dan vrij gemakkelijk de 245 kunt rijden. Heerlijk als het harde werk zich uitbetaalt :).

Mocht je de smaak te pakken hebben voor dit soort lange ritten dan kan het je helpen om het eten op de fiets te gaan oefenen. Ook dat moet je - net als je conditie - eigenlijk stukje bij beetje trainen. Hoe goed je conditie ook is, als er geen brandstof meer is om de motor te laten draaien dan stopt de motor vanzelf helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 15-04-2024 09:53 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mhr-zip
Mijn vraag is: wat ga jij doen het weekend van 22 (en evt 23 ) juni!

Ik kreeg in mijn DM een vraag van een potentiele deelnemer, wat houdt dat in: Longestday
In het Social Ride topic doet De Stichting™ een oproep om mee te doen aan het volgende:
Juni 22, 2024 @ 0:00 < - < 24:00
Longestday

Hintergarden (weg/gravelrit)

Op de langste (zater)dag van 2024 is het een mooie dag voor een lange rit! Hiervoor organiseren we niks collectiefs, maar we gaan wel fietsen natuurlijk! Je start gewoon vanuit de locatie die jezelf kiest.

Je kan eeuwige roem winnen in de categorie:
- Langste tijd op de fiets
- Meeste kilometers
- Mooiste foto's/route
- Selfie met de meeste Tweakers (al rij je alleen maar naar elkaar toe om de foto te maken, we rekenen het goed.)
- Origineelste route
- Vroegste starttijd
- Laatst binnen
- @DDX being @DDX

Verras je mede Tweakers!
@DDX krijgt zijn eigen (buiten)categorie, zodoende kan de rest nog een poging doen om iets te winnen.

Deelnemers onbeperkt
Omstreeks 21 juni is het de langste dag van het jaar. Dan worden er wel meer Longestday Challenges gereden en ook Rebound is omstreeks die tijd. Aantal van die challenges zijn er allerlei voorwaarden verbonden.

De Stichting™ heeft geen voorwaarden, alleen een oproep: Daag jezelf uit.

Doe gewoon eens iets wat je anders niet zou doen.

- Heel vroeg fietsen.
- Met de trein heen en dan met de fiets terug naar huis.
- Ga met vrienden of Tweakers fietsen.
- Van zonsopgang tot zonsondergang.
- Ben je het hele jaar nog niet gaan fietsen, haal je fiets weer uit het stof.
- Misschien ben je super introvert en zit je hier alleen maar te leechen. Plaats een oproep met een klein concept plannetje om andere Tweakers mee te krijgen, of sluit aan bij het plan van iemand anders.
- Koop een fiets.
- Maak er een bikepack weekend van.
- Verzin zelf iets leuks.
- Neem iets van je bucketlist.

Maar fiets!

Je kan heel makkelijk via je DM op Tweakers een groepsgesprek beginnen met max 10 man. (Je kan onderin bij eigenschappen extra nicknames toevoegen.

Ja allemaal leuk @mhr-zip maar wat ga jij dan allemaal doen.

Zelf heb ik nog een 200+ rit op mijn bucketlist staan en evt i.c.m. een rondje Zeeland en kibbeling eten (via Noord Beveland). Dat laatste is optioneel qua wind. Maar omdat we de hele dag hebben, hoeven we niet te jagen langs alle N-wegen (ja dan moet onderstaande route ook nog worden aangepast :+ ) en kunnen we ook langs de mooiere plekjes fietsen.

Ik heb een paar andere Tweakers gevraagd of ze interesse hebben om mee te gaan (@nooberke @Pimorez @Salteh @Jesse). We hebben een app groepje om alvast een beetje voorpret te hebben en dingen te bespreken.

(Eén van de) Concept route(s).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vbi0eNPmjTWG6P4u0Zw85XpvPgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NP56iNXGYqnIxVVRXATeHKoD.jpg?f=fotoalbum_large

Dus wat ga jij doen!?

Longestday is niet iets wat we exclusief kunnen claimen met de social rides, dus vandaar dat ik het in dit topic post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:46

McMiGHtY

- burp -

Flipmo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:34:
[...]

nou.. het is wel de grootste zak hooi van de club.. :X
iemand helpt hem met de band er weer op leggen etc.
Rest wacht netjes, daarna gaat hij vol gas terug naar de eindplek en wij fietsen die laatste km's mooi rustig uit.
Hij niet, want zijn gemiddelde is belangrijker 8)7
Wat een eikel..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:48

Reginas

Queen of Core Stability

mhr-zip schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:04:

[...]

Omstreeks 21 juni is het de langste dag van het jaar. Dan worden er wel meer Longestday Challenges gereden en ook Rebound is omstreeks die tijd. Aantal van die challenges zijn er allerlei voorwaarden verbonden.

- Heel vroeg fietsen.
- Misschien ben je super introvert en zit je hier alleen maar te leechen. Plaats een oproep met een klein concept plannetje om andere Tweakers mee te krijgen, of sluit aan bij het plan van iemand anders.
- Koop een fiets.

Maar fiets!

Je kan heel makkelijk via je DM op Tweakers een groepsgesprek beginnen met max 10 man. (Je kan onderin bij eigenschappen extra nicknames toevoegen.

Dus wat ga jij doen!?

Longestday is niet iets wat we exclusief kunnen claimen met de social rides, dus vandaar dat ik het in dit topic post
Wat ga ik doen? Nou... goede vraag!
Ik ga voor een Sunrise Ride op de langste dag van het jaar. Rond 4 uur 's nachts vertrekken, met lampjes op de fiets, om in een mooi natuurgebied in Zuid-Oost Brabant (naar verwachting de Strabrechtse Heide of de Groote Heide) de zon op te zien komen. Daarna nog een fijn tochtje fietsen, de dag zien ontwaken en afronden met een lekker ontbijtje ergens in de stad. Dat is dan wel verdiend. Qua lengte denk ik aan 75-90 km. Tempo is partypace: 25 km/u gemiddeld. Ook beginners mogen mee met mij, ik vind het wel supertof als je zelf je band kunt verwisselen, maar natuurlijk gaan we niet lek rijden op de langste dag van het jaar (ondanks dat we alle tijd hebben om bandjes te verwisselen :+ ).

Voel je vrij om aan te haken, stuur me een DM, als je denkt "dat is mooi'. Vertrek vanuit Eindhoven, als je je op tijd meldt krijg je van mij een lekkere bak doorloop en een worstenbroodje om de dag te starten. O+ #BrabantseGastvrijheid

[ Voor 5% gewijzigd door Reginas op 15-04-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:41

Ik kreeg in mijn DM een vraag van een potentiele deelnemer, wat houdt dat in: Longestday
In het Social Ride topic doet De Stichting™ een oproep om mee te doen aan het volgende:

[...]

- Heel vroeg fietsen.
- Koop een fiets.

Maar fiets!

Zelf heb ik nog een 200+ rit op mijn bucketlist staan en evt i.c.m. een rondje Zeeland en kibbeling eten (via Noord Beveland). Dat laatste is optioneel qua wind. Maar omdat we de hele dag hebben, hoeven we niet te jagen langs alle N-wegen (ja dan moet onderstaande route ook nog worden aangepast :+ ) en kunnen we ook langs de mooiere plekjes fietsen.

Ik heb een paar andere Tweakers gevraagd of ze interesse hebben om mee te gaan (@nooberke @Pimorez @Salteh @Jesse). We hebben een app groepje om alvast een beetje voorpret te hebben en dingen te bespreken.

[Afbeelding]

Dus wat ga jij doen!?

Ga die dag richting Oostenrijk. Helaas.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01:15
Hier ben ik laatst meegevraagd om op 22 juni een 300km rit te doen, heb nog nooit meer dan 125km gefietst dus gaat een behoorlijke uitdaging worden, dus iemand nog tips hoe je hiervoor het beste kan training?
Op de dag zelf zal het vooral veel eten en je eigen inhouden worden, maar denk dat na verloop alles wel pijn gaat doen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4S1oQvDSI2l1i5kvJHIYJ0klAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERQ9LsWEAvWrxn82N5BNPfda.png?f=fotoalbum_large

Verder gisteren m'n FTP met 10w verhoogd :*)
Had door tijdgebrek (kwam m'n bed niet uit... ) maar een uurtje om te fietsen en had wel is zin om te kijken wat erin zat, en viel nog niks tegen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:27
Requiem19 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:53:
[...]

Van Join score 8 naar 20, mooi man! (wel jammer voor jezelf dat je weet dat je beter had gekund met 26, maar uiteindelijk is er echt bijna niemand met een perfecte voorbereiding). Maar kan me voorstellen dat het wel heel bevredigend en lekker is dat je na zo'n winter aan voorbereiding dan vrij gemakkelijk de 245 kunt rijden. Heerlijk als het harde werk zich uitbetaalt :).

Mocht je de smaak te pakken hebben voor dit soort lange ritten dan kan het je helpen om het eten op de fiets te gaan oefenen. Ook dat moet je - net als je conditie - eigenlijk stukje bij beetje trainen. Hoe goed je conditie ook is, als er geen brandstof meer is om de motor te laten draaien dan stopt de motor vanzelf helaas.
Ja baalde ook echt van dat ik zo lang ziek bleef en daardoor niet kon trainen. Vooral als je vrienden wel lekker door blijven trainen en daardoor net een niveau hoger zitten dan jezelf. Maar het viel mij al met al niet tegen.

Op mijn andere lange ritten hier eigenlijk nooit last van gehad, dus weet niet wat het geweest is. Misschien dat de Amax gel die je gratis kon meepakken toch niet lekker viel. Die was mij echt veel te zoet. Had het misschien meer bij mijn eigen voeding moeten houden van SiS gels en Clif bars. En volgende keer misschien wat meer zout mee, want dat mistte ik eigenlijk wel langs de route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:41
Dat ga ik hier niet vertellen!

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Tinusvolkel schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:31:
Hier ben ik laatst meegevraagd om op 22 juni een 300km rit te doen, heb nog nooit meer dan 125km gefietst dus gaat een behoorlijke uitdaging worden, dus iemand nog tips hoe je hiervoor het beste kan training?
Op de dag zelf zal het vooral veel eten en je eigen inhouden worden, maar denk dat na verloop alles wel pijn gaat doen :)
[Afbeelding]

Had door tijdgebrek (kwam m'n bed niet uit... ) maar een uurtje om te fietsen en had wel is zin om te kijken wat erin zat, en viel nog niks tegen.
Iedere week minimaal 1x lange rustige rit, waarbij je wekelijks de km's uitbouwt. Ik zie dat je FTP 287 is. Rustig is dan ergens tussen 160-210w. Niet letten op km's per uur en niet denken 'goh vandaag voel ik me goed en kan ik wel hele dag 220w rijden' , maar juist discipline hebben en eerder rustiger dan harder op je duurritjes.

2e ding om echt te oefenen is meer carbs eten en drinken tijdens het fietsen. Weet niet wat je nu binnenkrijgt per uur, maar voor 300km zou ik zelf wel 100g+ per uur willen binnenkrijgen. Dat is best heftig voor je maag, dus altijd rustig beginnen en langzaam opbouwen per week.

Om echt lang te leren fietsen zijn er weinig shortcuts. Als je lang wilt fietsen, moet je ook lang trainen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Tinusvolkel schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:31:
[Afbeelding]

Wat voor rit is dat?
Ik had https://www.randonneurs.nl/brevet/brm-300-maasland-2024/ al even zitten bekijken. Maar om dan eerst 120km naar het startpunt te reizen, dan de route fietsen die nagenoeg langs mijn woonplaats komt, en dan weer 120km terug reizen vind ik toch een beetje te veel van het goede ;)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Webgnome schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:27:
[...]

Ga die dag richting Oostenrijk. Helaas.
Weekend ervoor of erna. Doordeweeks. Ik reken alles goed!

Die periode zijn de dagen lang, dus profiteer er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
klaaas schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:39:
[...]

Dat ga ik hier niet vertellen!
Jij mag dat via Signal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Requiem19 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:41:
[...]

Iedere week minimaal 1x lange rustige rit, waarbij je wekelijks de km's uitbouwt. Ik zie dat je FTP 287 is. Rustig is dan ergens tussen 160-210w. Niet letten op km's per uur en niet denken 'goh vandaag voel ik me goed en kan ik wel hele dag 220w rijden' , maar juist discipline hebben en eerder rustiger dan harder op je duurritjes.

2e ding om echt te oefenen is meer carbs eten en drinken tijdens het fietsen. Weet niet wat je nu binnenkrijgt per uur, maar voor 300km zou ik zelf wel 100g+ per uur willen binnenkrijgen. Dat is best heftig voor je maag, dus altijd rustig beginnen en langzaam opbouwen per week.

Om echt lang te leren fietsen zijn er weinig shortcuts. Als je lang wilt fietsen, moet je ook lang trainen :).
Afgelopen donderdag zo'n soort ritje gedaan, echter waren we toen maar met z'n 2e dus niet echt uit de wind gefietst (Is zo ongezellig) maar hopelijk zijn we de komende tijd met meer zodat je dan mooi wat minder inspanning hoeft te leveren door achter elkaar te fietsen.

Verder weet ik vanuit het hardlopen dat rustige km heel belangrijk zijn.

Maar 100g is wel echt veel, had even geteld wat ik afgelopen donderdag had en dat was totaal 80g aan eten en 80g aan drinken. TIjdens m'n marathon gebruikte ik maurten voeding en dat beviel en viel wel goed dus misschien dat ( naast vast voedsel ) dan ook maar gebruiken.
En hoe sjouw je al die voeding mee? zat zelf te denk aan een frametasje achter het stuur, maar hoe doen jullie dat?
Mistraller schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:51:
[...]

Wat voor rit is dat?
Ik had https://www.randonneurs.nl/brevet/brm-300-maasland-2024/ al even zitten bekijken. Maar om dan eerst 120km naar het startpunt te reizen, dan de route fietsen die nagenoeg langs mijn woonplaats komt, en dan weer 120km terug reizen vind ik toch een beetje te veel van het goede ;)
Kreeg de GPX van een maat (die bij een fietsclub zit ) doorgestuurd, is volgens mij geen officiële route, maar als het goed is kan je hem hier downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:41:
[...]

+1, vooral het eten en drinken trainen.. 100gr per uur is best heftig als je het niet gewend bent..
Afgelopen zaterdag tijdens AGR ook zeer constant proberen te eten en drinken, op een gegeven moment begint het lichaam wel tegen te sputteren hoor..
Ikzelf zal op 1 bidon (750ml) per uur in de ochtend, en toen het wat warmer werd zat ik al gauw op meer dan een liter per uur..
Hierin zat ongeveer 50-60gr koolhydraten, daarnaast nog banaantje, reepje of een suikerwafel of iets dergelijks en ik had de gehele rit voldoende energie.

Maar ik moest we echt wel er toe zetten om te blijven eten en drinken, je hebt op een gegeven moment geen gevoel meer of je honger of dorst hebt en je prestaties lijden er wel onder als je te weining gegeten en gedronken hebt.

Ik heb op mijn garmin horloge een reminder ingesteld wanneer ik iets moest drinken (elke 10 minuten) en dat werkte best goed..

En het eten deed ik elk half uur, ene keer een reepje, en de andere keer wat op de verzorgingspost. koek, banaan of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:19
Ik was eens aan het snuisteren door de metrics van mijn AGR beleving. Ik heb eens voor een keer gewoon enkel naar mijn kaartje gekeken en niet op wattages gelet (misschien daardoor die krampen op het einde, maar kom) en vooral genoten van de tocht. Als ik

Als ik onderstaande percentages in mijn vermogenszones optel, kom ik 26% die ik te kort. Is dat benen stil houden of wat mis ik hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_w9qeH0p_QSdEl5nB8V9bdmDu3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ed4VKieOuquEeKj4NoKX8xQu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Cloclo100 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:06:
Ik was eens aan het snuisteren door de metrics van mijn AGR beleving. Ik heb eens voor een keer gewoon enkel naar mijn kaartje gekeken en niet op wattages gelet (misschien daardoor die krampen op het einde, maar kom) en vooral genoten van de tocht. Als ik

Als ik onderstaande percentages in mijn vermogenszones optel, kom ik 26% die ik te kort. Is dat benen stil houden of wat mis ik hier?

[Afbeelding]
Ja, je zone 1 begint bij 137W, alles daaronder pak je dus niet mee..
Zone 1 kun je dus beter vanaf 0W instellen.. Want ook de benen stil is herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tinusvolkel schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:05:
[...]

Afgelopen donderdag zo'n soort ritje gedaan, echter waren we toen maar met z'n 2e dus niet echt uit de wind gefietst (Is zo ongezellig) maar hopelijk zijn we de komende tijd met meer zodat je dan mooi wat minder inspanning hoeft te leveren door achter elkaar te fietsen.
Als ik die rit bekijk zie ik volgens mij nog steeds best wel veel tijd in Z3 (tempo) en daarboven. Ongeveer 42% van je rit zat je boven Z2 wat niet heel gek is als je samen rijdt en af gewoon gezellig naast elkaar wilt rijden etc.. Rustig fietsen is best lastig, zeker als je met iemand anders rijdt vind ik.
Verder weet ik vanuit het hardlopen dat rustige km heel belangrijk zijn.

Maar 100g is wel echt veel, had even geteld wat ik afgelopen donderdag had en dat was totaal 80g aan eten en 80g aan drinken. TIjdens m'n marathon gebruikte ik maurten voeding en dat beviel en viel wel goed dus misschien dat ( naast vast voedsel ) dan ook maar gebruiken.
En hoe sjouw je al die voeding mee? zat zelf te denk aan een frametasje achter het stuur, maar hoe doen jullie dat?
Per bidon doe ik ongeveer 60g carbs en dan eet ik ieder uur nog 1x reep bloks = 100g carbs. Paar bloks meenemen kost niet zoveel ruimte. Poeder voor in je bidon meenemen is lastiger. Zakjes Beta fuel passen goed in je pouches maar die vind ik niet zo chill. Dus ik maak nu zelf maar zakjes en doe die in een frametasje op m'n bovenbuis idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73

[...]

16 Juni vertrek ik naar Oostenrijk, denk dat ik daar longest day challenge doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:41
Of gewoon hier ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
Vraag me echt af of voor ons 'gewone stervelingen' het nodig is om 100g koolhydraten per uur te eten/drinken. Ik lees deze strategie of advies veel, maar ben zelf niet overtuigd van de meerwaarde (als in; ik heb het verschil zelf nog nooit gemerkt).

Ten eerste, veel amateursporters zijn dit niet gewend en krijgen problemen met de maag of het lichaam kan het niet eens opnemen.

Ten tweede, een lange rit/toertocht is echt wat anders dan een race waarin je constant intensief bezig bent

Benieuwd of hier iemand is die een wezenlijk verschil merkt tussen 50-60 gram p/h en 100 gram p/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Biohazzard21 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:24:
Vraag me echt af of voor ons 'gewone stervelingen' het nodig is om 100g koolhydraten per uur te eten/drinken. Ik lees deze strategie of advies veel, maar ben zelf niet overtuigd van de meerwaarde (als in; ik heb het verschil zelf nog nooit gemerkt).

Ten eerste, veel amateursporters zijn dit niet gewend en krijgen problemen met de maag of het lichaam kan het niet eens opnemen.

Ten tweede, een lange rit/toertocht is echt wat anders dan een race waarin je constant intensief bezig bent

Benieuwd of hier iemand is die een wezenlijk verschil merkt tussen 50-60 gram p/h en 100 gram p/h.
Het ligt natuurlijk aan de intensiteit, voor een rustig ritje kun je prima iets lager zitten, zo rond de 60-80gr p/u.
En daarnaast ligt het er ook erg aan wat voor koolhydraten je tot je neemt. De meeste dranken/reepjes hebben een 2:1 verhouding en dan kun je met een beetje oefening wel makkelijk tot 90gr per uur komen..

Maar belangrijkste is drinken, kijk goed wat je lichaam aan vocht nodig heeft, dus weeg jezelf eens vooraf en achteraf van een rit en kijk wat je vochtverlies is geweest.. Probeer hier dan qua inname iets boven te zitten..

Ik verlies momenteel rond de 700-800ml per uur tijdens een redelijk intensief ritje (Z2/Z3), dus ik ga al gauw richting een liter per uur qua inname. En of dat nu sportdrank is of gewoon water dat maakt niet veel uit..

Maar een tekort van 2-3 liter heb je zo te pakken op een lange dag fietsen en dat beinvloedt je prestaties behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
Heb vorig jaar Trois Ballons en de Marmotte gereden en ongeveer 60 gram per uur gegeten, en dan alles wat in de bidons zat (gestart met 2x iso drank, daarna vooral water), als extra gezien. Heb voor m'n gevoel geen moment te laag in de energie gezeten voor wat betreft voeding. Al moet ik wel zeggen dat ik over het algemeen al wat minder eet op de fiets dan de meeste van de vrienden waar ik mee fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Biohazzard21 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:24:

Yup, daarom kun je er ook niet gelijk mee beginnen maar is dit een kwestie van opbouwen en trainen.
Hoe waardevol meer carb intake voor jou persoonlijk is hangt af van de duur van je rit icm de intensiteit. Als jij alleen maar 2 of max 3 uur rijdt kun je prima wat minder eten op de fiets. Hoe langer de rit, hoe meer voordeel het biedt om goed gefueled te zijn. Een rit van 300km doe je toch al snel meer dan 10 uur over. Dan speelt voeding een behoorlijk grote rol om die rit prettig uit te rijden.

Ik heb een fietsvriend die qua FTP en qua getraindheid etc vrij vergelijkbaar met mij is. Vorig jaar samen de Marmotte route gefietst. Eerste berg even hard op, maar Alpe D'huez kwam hij echt niet meer vooruit (35min langzamer dan ik). Hij geloofde toen ook niet zo in veel eten op de fiets. Is inmiddels veranderd en ben erg benieuwd hoe veel beter hij het gaat doen tijdens onze Mallorca 312 over 2 weken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Reeds bij een vochtverlies van 2% van het lichaamsgewicht (1,5 liter voor iemand van 75 kg) neemt het prestatieniveau al duidelijk af. Bij een vochtverlies van 5 à 7% worden prestatieverminderingen vastgesteld van 30% en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Requiem19 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:15:
[...]

Als ik die rit bekijk zie ik volgens mij nog steeds best wel veel tijd in Z3 (tempo) en daarboven. Ongeveer 42% van je rit zat je boven Z2 wat niet heel gek is als je samen rijdt en af gewoon gezellig naast elkaar wilt rijden etc.. Rustig fietsen is best lastig, zeker als je met iemand anders rijdt vind ik.
Qua hartslag zat ik wel mooi in Z2 :) en hebben alleen maar naast elkaar gefietst maar het ritje zou idd nog wel wat rustiger mogen.
[...]

Per bidon doe ik ongeveer 60g carbs en dan eet ik ieder uur nog 1x reep bloks = 100g carbs. Paar bloks meenemen kost niet zoveel ruimte. Poeder voor in je bidon meenemen is lastiger. Zakjes Beta fuel passen goed in je pouches maar die vind ik niet zo chill. Dus ik maak nu zelf maar zakjes en doe die in een frametasje op m'n bovenbuis idd.
Als ik voor maurten ga dan heb ik al mooi een zakje ( met 80g carbs ) per bidon (en ja daar betaal je ook voor :P ) dus verwacht dat 1 per uur wel voldoende zou moeten zijn en we gaan tussendoor ook gewoon ergens eten.
Verder zoals @BravoWhiskyAlfa al aangeeft is dat het geen race is dus je zal voornamelijk in je vetverbranding zitten te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
Requiem19 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:32:
[...]

Yup, daarom kun je er ook niet gelijk mee beginnen maar is dit een kwestie van opbouwen en trainen.

[...]
Goed eten en drinken staat niet ter discussie, zeker niet bij zo'n monsterrit van 300 kilometer natuurlijk. Mijn punt gaat meer over zo'n totaal van 100 gram. Ik zou hier in ieder geval geen doel van maken, maar ben ook benieuwd dus of iemand daadwerkelijk wel eens verschil heeft gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Tinusvolkel schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:39:
[...]

Qua hartslag zat ik wel mooi in Z2 :) en hebben alleen maar naast elkaar gefietst maar het ritje zou idd nog wel wat rustiger mogen.

[...]

Als ik voor maurten ga dan heb ik al mooi een zakje ( met 80g carbs ) per bidon (en ja daar betaal je ook voor :P ) dus verwacht dat 1 per uur wel voldoende zou moeten zijn en we gaan tussendoor ook gewoon ergens eten.
Verder zoals @BravoWhiskyAlfa al aangeeft is dat het geen race is dus je zal voornamelijk in je vetverbranding zitten te fietsen.
Hartslag en vermogen is lastig naast elkaar te leggen..
Ikzelf train voornamelijk op hartslag, maar dat is heel persoonlijk, ik vind dat gewoon makkelijker te volgen dan constant op je poweroutput te moeten letten..

Als ik kijk naar mijn data van de AGR, dan heb ik qua hartslag maar 5 minuten boven mijn omslagpunt gefietst.
Pak ik mijn vermogen erbij dan heb 1u15 (23% van de rit) boven mijn FTP gefietst.. (al is mijn FTP discutabel of die echt klopt)

Het is constant draaien en keren en klimmen tijdens de AGR, je levert dus snel vermogen maar je hart volgt later, dus als de klim voorbij is zit ik qua hartslag nog onderin Z4 terwijl ik qua power waarschijnlijk al in Z6-Z7 heb gefietst..

https://www.strava.com/ac...1611411/zone-distribution
https://www.strava.com/activities/11171611411/heartrate

[ Voor 12% gewijzigd door verstappen33 op 15-04-2024 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

[...]
Ik had laatste keer een ~2L stuurtasje (dus vóór je balhoofd), maar dat was eigenlijk te krap. Want hoewel ik me voor had genomen onderweg wat eten te kopen; deed ik dat uiteindelijk niet. Ik had wel genoeg energie bij me, maar niet in de gewenste vorm. Ik had op den duur heel veel zin in gewoon een broodje kaas of zo. En mijn darmen waren het aan het eind van de rit beu dat er wat weinig vezels voorbij waren gekomen ;)

Ik heb nu een 5L zadeltas gekocht die je ook wat kleiner kan maken eventueel. Want als het weer wat wisselvalliger is, wil je misschien ook nog iets van kleding mee of uit kunnen trekken.
Maar die tas moet nog wel getest.

---------------

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Biohazzard21 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:42:
[...]

Goed eten en drinken staat niet ter discussie, zeker niet bij zo'n monsterrit van 300 kilometer natuurlijk. Mijn punt gaat meer over zo'n totaal van 100 gram. Ik zou hier in ieder geval geen doel van maken, maar ben ook benieuwd dus of iemand daadwerkelijk wel eens verschil heeft gemerkt.
Ik denk dat je volkomen gelijk hebt: Tot een paar jaar geleden "dachten" de prof-clubs dat 90 gr / uur het maximaal haalbare was en dat is al behoorlijk wennen. En dat is dan voor profs die 24/7 met hun beroep bezig zijn, alle dagen van de week trainen en alle faciliteiten hebben om daaraan te wennen.

En nu wordt al aanbevolen om 100 gr / uur te doen voor een "dagje leuk fietsen". En er wordt volkomen voorbijgegaan aan het feit dat je dan een specifieke ratio koolhydraten moet hebben om te voorkomen dat je je darmepitheel overbelast met teveel glucose.

En ja, meer is beter MITS je dat kan verdragen. Je kan beter 60 gr / uur doen dan 100 gr /uur als dat laatste ervoor zorgt dat je na 3 uur maag-darmproblemen hebt terwijl je 12 uur fietsen hebt gepland op the longest ride.

Ik heb een paar keer serieus geprobeerd de inname structureel te verhogen over een langere periode en begin met 90 gr / uur al aardig last te krijgen van mijn maag na een aantal uur. YMMV, maar ik zou in 2 maanden niet meer adviseren om op dat soort getallen uit te komen en "gewoon" te proberen te wennen aan bv. 75 gr / uur. Daar moet je een heel eind mee komen op zo'n dag!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:00
[...]
Vorig jaar rondje IJsselmeer gedaan (toen de afsluitdijk open was).
Ik had toen een zadeltas van een aantal liter mee met eten (combi van gelletjes en repen en een zak haribo die goed van pas kwam op een gegeven moment), sportdrankpoeder, powerbank, zonnebrand, en wat extra kledingstukken zoals o.a armstukken en beenstukken gezien we vroeg vertrokken en laat terugkwamen.
Onderweg 2x ergens gezeten om wat te eten en te drinken.
Verder onderweg even staand of op bankje in combi met plaspauze wat gegeten maar niet ergens nog eten bijgekocht dus redelijk wat eten in zadeltas.

Succes met de voorbereidingen.
Supergaaf gevoel als het lukt 😃
Wij zouden de kortere versie van 220km doen maar avond ervoor besloten de 300km te doen.
Ik heb toen echt een paar dgn het gevoel gehad van wtf? Gewoon 300km gefietst? 😲
Bizar en niet gedacht dat dat zou lukken.
Dus dat is supertof.
Ik had trouwens meer last van de naad van mijn broek en daardoor wat zadelongemakken dan van mijn benen dus test ook even je fietsbroek 😉

Oja ik moest de dag erna werken, toen voelde ik me wel enigszins gaar en of ik door een trein was overreden 😅
Een volgende keer zou ik de dag erna vrijnemen (degene met wie ik fietste hadden dat wel gedaan).

[ Voor 34% gewijzigd door rinslll op 15-04-2024 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:39
pier87 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:11:
Volgens mij valt het reuze mee hoor dat evenement, en de incidenten. Er doen jaarlijks 15.000 trimmers mee aan de toerversie van de Amstel Gold Race

als je dan er vanuit gaat dat 150 hiervan een incident krijgen, dmv vallen, etc is dat nog maar 1% van de deelnemers. Maar dit wordt juist weer benadrukt, het gaat altijd over de 1 of 2% waarbij het misgaat, maar je zou net zo goed kunnen zeggen 14.850 deelnemers kwamen lachend over de streep, al dan niet vermoeid maar wel voldaan.
Zo relativeer ik het ook naar mijzelf, en richting familie noem ik het helemaal niet. Als je 15.000 mensen op een ander evenement bij elkaar brengt gebeuren er ook ongevalletjes.

Feit is wel dat als de AGR er niet was dat zo'n fotograaf die dag niet aangereden was, net als die politiemotor in de dameskoers en waarschijnlijk ook die aanrijding in de afdaling die ik voor m'n neus zag niet, of die man die 100m voor de finish de sprint inzet en vol in de hekken beland (lol :+ ).

Het risico is hoger bij zo'n evenement en de voorvallen gebeuren dus ook, al dan niet door mensen die overmoedig zijn of overweldigd worden door bewijsdrang. Ik vraag me wel eens af waarom ze precies dat moment kiezen om een PR'tje te zetten. Het is vaak niet de veroorzaker die valt, maar diegene die à bloc erachter zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:47
AGR is natuurlijk de bekendste van ons land. Ik ken persoonlijk al een dozijn mensen die zich inschrijven voor 100 of 150 km terwijl ze t hele jaar misschien 1 of 2x een uurtje op de fiets hebben gezeten. Maar ze doen t puur voor de lol, mooi feestje einde dag, lekker weekendje weg met vrienden en op zondag Amstel gold live kijken. Dit zijn dan uiteraard de mensen die al snel moeten lopen op een eyersebos/keut etc.

En voor heel veel mensen die niet indoor fietsen, is t vaak shitweer tot einde maart en kan je eindelijk pas lekker wekelijks fietsen in april buiten. Daardoor begin je natuurlijk nooit goed aan tour tocht met een duizend tal hoogtemeters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:32

Phydomir

Dennis

Tinusvolkel schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:39:
Toch maar weer eens op inhaken want dit lees je nog steeds heel vaak en mist wat mij betreft het punt een beetje.
Even buiten het feit dat je nog steeds flink wat koolhydraten verbrand in je "vetverbranding zone", gaat het op een lange fiets dag niet alleen maar om het bijvullen van je spier voorraad glycogeen. Je lichaam heeft ook gewoon energie nodig voor alle andere functies in je lichaam. Hoe meer je kan aanvullen, hoe lekkerder je op de fiets zal blijven zitten en dan heb ik het niet alleen over hoe de benen voelen.

Die 100g per uur is wat mij betreft dan weer niet nodig voor iedereen. Als je veel fiets en ook vaker back-to-back lange of intensieve dagen maakt heeft het absoluut voordelen. Fiets je door de week 2x een uurtje en doe je in het weekend een ritje van 3 uur, kan het ook allemaal wel wat minder. Maar meestal gaat het dan weer de andere kant op. Stoere verhalen over 3 uur met één bidonnetje water en een banaan. Dan ben je het jezelf echt onnodig moeilijk aan het maken.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

[...]

- Heel vroeg fietsen.
- Koop een fiets.

Maar fiets!

[Afbeelding]

Dus wat ga jij doen!?

Als iemand wil aanhaken laat het ff weten. Er staat alleen nog niks vast.
Mijn idee is niet om te gaan knallen, meer richting 25-28 km/u gemiddeld.
Doch enige vorm van getraindheid is noodzakelijk.

@jasperz89 @avdongen @VantageR

Starten ergens hier optie 1 of optie 2 (of ergens daar tussen). Ligt er ook aan waar de definitieve route naar toe zal voeren.

[ Voor 10% gewijzigd door mhr-zip op 15-04-2024 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Phydomir schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:29:
[...]

Toch maar weer eens op inhaken want dit lees je nog steeds heel vaak en mist wat mij betreft het punt een beetje.
Even buiten het feit dat je nog steeds flink wat koolhydraten verbrand in je "vetverbranding zone", gaat het op een lange fiets dag niet alleen maar om het bijvullen van je spier voorraad glycogeen. Je lichaam heeft ook gewoon energie nodig voor alle andere functies in je lichaam. Hoe meer je kan aanvullen, hoe lekkerder je op de fiets zal blijven zitten en dan heb ik het niet alleen over hoe de benen voelen.

Die 100g per uur is wat mij betreft dan weer niet nodig voor iedereen. Als je veel fiets en ook vaker back-to-back lange of intensieve dagen maakt heeft het absoluut voordelen. Fiets je door de week 2x een uurtje en doe je in het weekend een ritje van 3 uur, kan het ook allemaal wel wat minder. Maar meestal gaat het dan weer de andere kant op. Stoere verhalen over 3 uur met één bidonnetje water en een banaan. Dan ben je het jezelf echt onnodig moeilijk aan het maken.
Kunnen we mooi het onderstaande plaatje weer voor de dag halen :)
Ik zal denk ik vooral blauw/groen fietsen dus best wat vet verbranding maar ook zeker koolhydraten.
Maar het plan is sowieso elk uur een bidon met 80g carbs wat ik van te voren ook ga trainen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSELC0Dl2ygEa-_L1MumDK7d-_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HXT6yT7uHdxrUYQxIoQTMkvk.webp?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:57
mhr-zip schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:38:
[...]

Starten ergens hier optie 1 of optie 2 (of ergens daar tussen). Ligt er ook aan waar de definitieve route naar toe zal voeren.
Ik heb wel voorzichtig interesse. Ik wilde 1 juni m’n eerste 300+ een feit maken dmv rebound maar ga 3 ballons rijden die dag.
Dus dit zou wel een mooie zijn dat alsnog voor elkaar te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door jasperz89 op 15-04-2024 18:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:37

[...]

- Heel vroeg fietsen.
- Koop een fiets.

Maar fiets!

[Afbeelding]

Dus wat ga jij doen!?

Leuk concept! Op 21 juni doe ik de Climate Classic 375km route! Ook een erg leuke route met weinig hoogtemeters en mogelijk alleen maar wind mee ;)! Is dan ook mijn volgende trainingsdoel!

Nu ga ik nog twijfelen om die dag erna nog 130km terug te fietsen ook :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slordervos
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:43
mhr-zip schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:38:
[...]

Leuk idee ! Ik wil wel meedoen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
slordervos schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:12:
[...]

Leuk idee ! Ik wil wel meedoen..
Je hebt een DM.
(Als anderen ook mee willen, stuur mij direct ff een DM).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:54
Hier ook AGR150 gereden. Wij hadden wat uitdagingen met het vinden van het startpunt vanuit maastricht waardoor we uiteindeiljk pas om 9u gestart zijn. Dat gecombineerd met dat we niet zo goed waren in snel wegkomen bij de bevoorrading betekende dat we in de massa de kruisberg, eyserbosweg, keuterberg en cauberg op moest. Met name de keuterberg en cauberg was geen doorkomen aan. De keut zelfs af moeten stappen omdat iemand voor me stil viel. Ik had wel geluk dat bij de eyserbosweg en kruisberg er ander verkeer was waardoor er een gaatje kwam en ik nog net iets van een gaatje had om weer een klein beetje tempo te pakken. Al met al een mooie ervaring om een keer te doen en het is er natuurlijk prachtig fietsen plus het was over het algemeen gewoon goed geregeld, maar de volgende keer wellicht eerder starten en sneller bevoorraden. Dat of de drukte omarmen en met een stadsfiets met voldoende versnellingen gaan.

Wel blij dat ik op vrijdag nog ff een rondje rond vaals heb gedaan en toen een keer lekker de kruisberg op kon zonder al te veel verkeer, misschien mag ik nu ook meedoen met TDT :P :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_skDaElAuCADEyQ5Ya_LtKj7l0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfYcvNtrkgNeTMieXa2nYE3x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryDonker
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:39
Longtime lurker, eerste keer hier iets posten (zit normaal in hardloop/triathlon forum).

Ik heb recent een Pioneer power meter overgenomen, ben zeer tevreden over de werking! Enkel kwam ik er van de week achter dat de CR2032 batterij cover van de linker crank beschadigd is, stukje van de batterij is zichtbaar.

Onderdeel via Pioneer vond ik wel maar vond enkel aanbieders uit Amerika, ik kwam ook nog wel een model voor de 3D printer tegen maar die heb ik niet.

Ik heb nog een CR2032 batterij cover van mijn cardans sensor getest maar deze paste niet.

Heeft iemand hier nog een goede suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:23
Dit weekend wilde ik mijn cassette en ketting vervangen en toen kwam ik erachter dat er een scheur zit in de naaf bij een spaakgat. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk een nieuwe fietsk kopen met schijfremmen, maar mijn huidige fiets is nog met velgrem.

Dus ik wil eigenlijk z'n goedkoop mogelijk achterwiel vinden, iemand nog tips? Of iemand een wiel over voor een zacht prijsje omdat de fiets altijd op de indoortrainer staat?

Goedkoopste wat ik nu heb kunnen vinden is de shimano RS100. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 23:01

Pelle

🚴‍♂️

He, die heb ik een jaar of 7 geleden ook al eens gefietst. In iets kortere variant dan: https://strava.app.link/8NXBNJ56OIb

Mooie route iig!
Ik verwacht dat weekend andere bezigheden te hebben, maar mocht ik die zaterdag vrij zijn dan haak ik wellicht nog wel even aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
jasperz89 schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:07:
[...]

Ik heb wel voorzichtig interesse. Ik wilde 1 juni m’n eerste 300+ een feit maken dmv rebound maar ga 3 ballons rijden die dag.
Dus dit zou wel een mooie zijn dat alsnog voor elkaar te krijgen.
Mss off topic, maar 3 ballons +1 hier.. Ben benieuwd want eerste "grote" gran fondo na eentje in België vorig jaar :). Voorbije periode opgebouwd via Join met als doel AGR, nu doel omgezet naar 3 Ballons met meer langer werk. Dit weekend nog 150km LBL als training, toch weer 500HM meer dan dit weekend. Alleen 20 graden minder 🥲. Join score 27 nu, zou moeten eindigen op 32 en dat zou hoog genoeg moeten zijn hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 20:39
JerryDonker schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:43:
Ik heb recent een Pioneer power meter overgenomen, ben zeer tevreden over de werking! Enkel kwam ik er van de week achter dat de CR2032 batterij cover van de linker crank beschadigd is, stukje van de batterij is zichtbaar.
Hoe kom je eraan? Pioneer was één van de eerste PMs, maar inmiddels wel echt oud/ingehaald. Geen issue verder want ze waren wel goed, maar je bent misschien wel de enige hier.

Ik zou gewoon even contact opnemen met Pioneer Europe: https://www.pioneer-car.eu/eur/support/contactform. Zal vast geen mega grote afdeling zijn, en die units kostte destijd €2.500, dus mag je best een beetje service verwachten.

Ah; dit helpt niet: Pioneer Corporation announced that it has signed an agreement to transfer certain assets of its Cycle Sports business to Shimano, Inc. (“Shimano”), a leading manufacturer of bicycle components globally. Through this agreement, Pioneer will transfer the assets of these technologies and conclude its related operations. Sales by Pioneer of pedaling monitors, cycle computers, and other related products will cease by the end of March 2020.

Dan gaat het lastig worden gok ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Ypuh op 15-04-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:16

nrg

la_fusion schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:01:
[...]

Nee nog nooit gehad; in welke situatie gebeurde het (omhoog/omlaag) en hoe heb je de semi synchro shift ingesteld?
Sorry, late reactie. Ingestelde modus was dat achter meegaat als ik vóór schakel, mode 1 heet dat geloof ik. Ik wilde even ervaren hoe dat werkt en schakelde van grote naar kleine voorblad. Vervolgens weer terug, en nog een keer heen en weer (alle vervolgacties nadat voorgaande klaar was). De laatste keer terug richting grote voorblad schoot de ketting van m’n voorblad (naar buiten eraf).

Misschien limits wat bijstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Giku schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:52:
[...]

Leuk concept! Op 21 juni doe ik de Climate Classic 375km route! Ook een erg leuke route met weinig hoogtemeters en mogelijk alleen maar wind mee ;)! Is dan ook mijn volgende trainingsdoel!

Die wind, da's wel een goeie. Deze ga ik ook eens onthouden. Maar terug...? Zal toch een treintje worden denk ik >:)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Owios schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:59:
Dit weekend wilde ik mijn cassette en ketting vervangen en toen kwam ik erachter dat er een scheur zit in de naaf bij een spaakgat. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk een nieuwe fietsk kopen met schijfremmen, maar mijn huidige fiets is nog met velgrem.

Dus ik wil eigenlijk z'n goedkoop mogelijk achterwiel vinden, iemand nog tips? Of iemand een wiel over voor een zacht prijsje omdat de fiets altijd op de indoortrainer staat?

Goedkoopste wat ik nu heb kunnen vinden is de shimano RS100. Iemand ervaring mee?
Ik heb zelf Rs501 wielen, beetje vergelijkbaar. Prima wiel voor woon-werk in elk geval en indoor.

Maar wellicht is het een idee om ff op marktplaats te kijken? Staan altijd zat wielen op. Ook mensen die de stock wielen meteen wegdoen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:16

Deze gebruik ik voor mijn wheel-on trainer en ook een aantal weken buiten gebruikt toen mijn normale achterwiel net als de jouwe een scheur bij een spaak had. Toevallig Mavic Ksyrium Elite S uit 2013-2015?

Over die RS100; hij is rond dus je komt er op vooruit. Bochten maken lukte ook. Voldoet dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryDonker
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:39
Ypuh schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:44:
[...]

Hoe kom je eraan? Pioneer was één van de eerste PMs, maar inmiddels wel echt oud/ingehaald. Geen issue verder want ze waren wel goed, maar je bent misschien wel de enige hier.

Ik zou gewoon even contact opnemen met Pioneer Europe: https://www.pioneer-car.eu/eur/support/contactform. Zal vast geen mega grote afdeling zijn, en die units kostte destijd €2.500, dus mag je best een beetje service verwachten.

Ah; dit helpt niet: Pioneer Corporation announced that it has signed an agreement to transfer certain assets of its Cycle Sports business to Shimano, Inc. (“Shimano”), a leading manufacturer of bicycle components globally. Through this agreement, Pioneer will transfer the assets of these technologies and conclude its related operations. Sales by Pioneer of pedaling monitors, cycle computers, and other related products will cease by the end of March 2020.

Dan gaat het lastig worden gok ik.
Ik heb hem ook niet nieuw en dat wist ik, kon hem voor een leuke prijs overnemen en zolang ik appels met appels vergelijk over tijd vond ik belangrijker. Vind metingen zoals zit/sta tijd bv ook niet echt van belang.

Bedankt voor je support in de zoektocht maar dus zelfde resultaat helaas!

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Michaelg
Afgelopen zondag samen met @Phydomir de Kalas Cycling Classic Ooijpolder gereden. Een wedstrijd georganiseerd door een studenten wielervereniging N.S.W.V. Mercurius. Het veld zou een mix zijn tussen startlicenties en sportklasse en er stonden 80 man aan de start. Maar man man man zeg, dit is toch wel even anders dan mijn standaard donderdag avond crit rondje :D

Vooraf leek het erop dat het zou meevallen met de wind, maar tijdens het warm rijden viel af direct op dat de wind toch erg aanwezig was. Achterop het parcours een recht stuk waar de wind echt strak op de zijkant stond. Al bedacht dat het daar op de kant getrokken zou worden en dat je daar weinig voordeel hebt van de draft. Dus iedereen zou het daar zwaar krijgen.

Helaas werd er geen loting gedaan en moest ik redelijk van achterin starten. Direct na het startsignaal was het volle bak sprinten om de aansluiting te maken en de eerste gaatjes voorin vielen al. Gelukkig kon ik vrij snel het wiel pakken van een jongen die er ook wel zin in had :) en hij bracht mij netjes naar het peloton.
Vervolgens een zeer langzame bocht haaks rechtsaf (met veel grind in de binnenkant) en daarna werd het inderdaad echt vol op de kant getrokken. 444w voor bijna 2 minuten moeten trappen en alsnog zie je ze voor je wegrijden. Gelukkig daar nog wel de aansluiting naar het peloton kunnen maken waarna het vervolgens echt compleet stil viel. Mooi moment om even bij te komen en hopend dat het de rondes daarna niet zo hard meer zou gaan op dat stuk, want zo'n inspanning kan ik niet al te vaak doen. Vervolgens kwamen we weer het start finish stuk opdraaien (opnieuw een enorm scherpe bocht naar rechts waar je praktisch stil stond) om weer volle bak aan te gaan.
We zouden 7 rondjes doen (ongeveer een uur racen) en na 5-en half moest ik toch helaas achterop het veld lossen. Paar wielen voor mij liet iemand een gaatje en de 2 jongens direct voor mij konden nog wel die extra kick geven, maar ik had echt niks meer in de tank. Overigens was ik niet de enige op dat moment, want na het volgende stuk wind tegen, zag ik echt plukjes renners van het peloton gedropt worden.
Na 48 minuten met een NP van 323 was ik redelijk gebroken. Heb de race wel uitgereden maar helaas was er geen meetsysteem aanwezig waardoor ik geen idee heb hoeveel man er überhaupt gefinished zijn.

Al met al weer een erg vermakelijke zondag middag gehad. Geen echt sketchy zaken gezien en iedereen liet elkaar wel leven. Deze langere rondes vind ik ook zeker tof om te doen! Op naar de volgende!

https://www.strava.com/activities/11179876748

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:23
Mistraller schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 00:06:
[...]

Ik heb zelf Rs501 wielen, beetje vergelijkbaar. Prima wiel voor woon-werk in elk geval en indoor.

Maar wellicht is het een idee om ff op marktplaats te kijken? Staan altijd zat wielen op. Ook mensen die de stock wielen meteen wegdoen.
Ja kijk ik ook op, maar de meeste stock wielen zijn tegenwoordig met schijven, dus het aanbod van budget velgwielen is wel een stuk minder geworden dan een aantal jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
@Michaelg gut, wat een onrustige bedoeling daar achterin zeg. Wat dat betreft begrijp ik je rijstijl wel, maar er zit nog wel wat verbetering in je bochtenwerk :) (lijkt!) Maar kan ook aan de POV liggen van de camera. In het echt kan het allemaal anders aanvoelen dan wat je nu op de video ziet. Lijkt et soms een beetje op dat je meer plekken verliest of vergeeft dan misschien nodig. Maar hoe dan ook lekker hoor! Als het goed is gaat het hier deze week of volgende week ook weer van start met rondjes beuken, heb er wel zin in!

Zit nog even andere video te kijken, maar ik moet deels mijn woorden terug nemen :P Gaat hard zat!

[ Voor 9% gewijzigd door orange.x op 16-04-2024 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
orange.x schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:43:
@Michaelg gut, wat een onrustige bedoeling daar achterin zeg. Wat dat betreft begrijp ik je rijstijl wel, maar er zit nog wel wat verbetering in je bochtenwerk :) (lijkt!) Maar kan ook aan de POV liggen van de camera. In het echt kan het allemaal anders aanvoelen dan wat je nu op de video ziet. Lijkt et soms een beetje op dat je meer plekken verliest of vergeeft dan misschien nodig. Maar hoe dan ook lekker hoor! Als het goed is gaat het hier deze week of volgende week ook weer van start met rondjes beuken, heb er wel zin in!

Zit nog even andere video te kijken, maar ik moet deels mijn woorden terug nemen :P Gaat hard zat!
Deels zeker gelijk hoor. Heb de wedstrijd zelf ook terug gekeken en genoeg momenten waarin ik ingehaald wordt op plekken waar ik eigenlijk zelf het initiatief moet nemen om dat niet te laten gebeuren. Qua bochten ook helemaal gelijk. Ik ben daarin (met name de 2 bochten waar gewoon echt veel vuil lag) echt voorzichtig. Misschien soms wel iets te voorzichtig. Ik heb best wel vertrouwen in mijn stuurkunsten, maar zodra er los zand of grind aan de binnenkant van bochten ligt... dan wordt het toch een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:32
Heerlijke beelden @Michaelg kan hier echt van genieten. Heb zelf ook een aantal beelden van mijn deelname aan wedstrijden, soms kijk ik ze wel eens terug. Geeft mij eigenlijk altijd weer motivatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:47
Giku schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:52:
[...]

Meestal heb je in juni periode veel zuidzuidwesten wind en dus positief. 375 km tegenwind is moeilijk zat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
ik heb een Mirror Pro zadel van Specialized. De bikefitter zei me dat installatie wat moeilijker is vanwege de vorm, daar waar bij andere zadels het punt wordt genomen waar het zadel 7cm breed is gaat dit niet op bij de Mirror Pro. Iemand een idee welk punt ik dan wel best neem op die korte neus zadels? Ik probeer de aangepaste bikefit wat over te brengen op mijn Tacx Bike maar vrees dat ik er volledig ga langs zitten. My 2 cents, ik trek het centrum van de rails door naar bovenkant zadel. Iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73

RS100 is de goedkoopste wielset van Shimano. Zwaar, lomp, redelijk stevig. Vind je vaak op instapmodellen.
Weinig mis mee voor beginners, rondje om de stad, gebruik op een trainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Cloclo100 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:40:
ik heb een Mirror Pro zadel van Specialized. De bikefitter zei me dat installatie wat moeilijker is vanwege de vorm, daar waar bij andere zadels het punt wordt genomen waar het zadel 7cm breed is gaat dit niet op bij de Mirror Pro. Iemand een idee welk punt ik dan wel best neem op die korte neus zadels? Ik probeer de aangepaste bikefit wat over te brengen op mijn Tacx Bike maar vrees dat ik er volledig ga langs zitten. My 2 cents, ik trek het centrum van de rails door naar bovenkant zadel. Iemand de gouden tip?
Gewoon een stevig snijplankje gebruiken die iets groter is dan je zadel, deze leg je op je zadel en dan meet je de hoek met een (digitale) waterpas.
Die stand neem je over op je zadel op de tacx (mits hetzelfde zadel).
Heb je een ander zadel op de tacx dan zou ik vanuit een 0 graden (horizontale) positie gaan toewerken naar een comfortabele zit.

[ Voor 7% gewijzigd door verstappen33 op 16-04-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10
@Cloclo100 gaat het om de setback of de hoek? (ik lees eigenlijk setback, en @verstappen33 leest hoek).

anyway, voor de hoek is het inderdaad een plakje erop en vanaf 0 graden kijken wat het beste past.

wat betreft setback, waarom kan je bij dit zadel niet het 7 cm punt kunnen pakken? (wat wellicht ook een gekke "regel" is, want bij een smal zadel zit dit punt wellicht verder naar achter dan bij een breed zadel).

Je zou dezelfde afwijking op de rails kunnen pakken, maar dat is denk ik ook wel erg afhankelijk van de fabrikant.

Ik zou zelf kijken op welke plek van het zadel je het meest waarschijnlijk met je zitbotjes terecht komt en dat punt op beide zadels gelijk zetten.
Als het dan anders voelt, (als je zadel lager voelt, zou je het zadel iets verder naar achter kunnen zetten en andersom, of als je denkt dat de setback goed is, pas je de hoogte iets aan).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Fields
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-04 09:15
Is de 150 km van de AGR een aanrader om buiten het event zelf te gaan rijden of zijn er leukere routes in dat gebied te doen? Heb het event van de RVV gedaan, door seingevers en politie zijn drukkere punten dan minder een issue maar zou die liefst vermijden aangezien niemand van ons bekend is in die streek.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
@L.Fields Er zijn in die omgeving genoeg routes zelf te doen. De 150 kun je denk ik gerust zelf doen maar je moet dan gewoon meer opletten. Er zijn wat plekken waar je drukke wegen oversteekt waar je dus geen support hebt. Verder gaat het allemaal over landweggetjes en als je je gewoon aan de verkeersregels houd moet dat goed gaan.

Iemand hier overigens bekend met de Hel van Klimmen? Deze kwam ik laatst per toeval tegen en dit is wel een tandje heviger dan de AGR

[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 16-04-2024 11:52 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Prulleman schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:13:
@Cloclo100 gaat het om de setback of de hoek? (ik lees eigenlijk setback, en @verstappen33 leest hoek).

anyway, voor de hoek is het inderdaad een plakje erop en vanaf 0 graden kijken wat het beste past.

wat betreft setback, waarom kan je bij dit zadel niet het 7 cm punt kunnen pakken? (wat wellicht ook een gekke "regel" is, want bij een smal zadel zit dit punt wellicht verder naar achter dan bij een breed zadel).

Je zou dezelfde afwijking op de rails kunnen pakken, maar dat is denk ik ook wel erg afhankelijk van de fabrikant.

Ik zou zelf kijken op welke plek van het zadel je het meest waarschijnlijk met je zitbotjes terecht komt en dat punt op beide zadels gelijk zetten.
Als het dan anders voelt, (als je zadel lager voelt, zou je het zadel iets verder naar achter kunnen zetten en andersom, of als je denkt dat de setback goed is, pas je de hoogte iets aan).
Het gaat inderdaad over de setback en de daarbij horende reach vanuit dat punt. De vorm is nogal atypisch volgens de bikefitter en hij moest een ander punt pakken dan die 7cm. Ik heb er toen niet veel aandacht aan besteed, maar nu wil ik dit even overbrengen op mijn Tacx die dan ook nog eens een andere zadel heeft. Ik heb geen meettools om dit exact over te brengen en die bikefit is nogal precies, ik vind het wat gek om dan op gevoel af te gaan of waar "ongeveer" de zitbotjes zitten. Zal hem eens een mailtje sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:48

Reginas

Queen of Core Stability

Webgnome schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:52:
@L.Fields Er zijn in die omgeving genoeg routes zelf te doen. De 150 kun je denk ik gerust zelf doen maar je moet dan gewoon meer opletten. Er zijn wat plekken waar je drukke wegen oversteekt waar je dus geen support hebt. Verder gaat het allemaal over landweggetjes en als je je gewoon aan de verkeersregels houd moet dat goed gaan.

Iemand hier overigens bekend met de Hel van Klimmen? Deze kwam ik laatst per toeval tegen en dit is wel een tandje heviger dan de AGR
Ik speel met het voornemen om de Kleine Hel van Klimmen te doen, dus de 88km. Denk dat ik er wel beter aan doe om op eigen gelegenheid te gaan, zodat ik de echte KOM-hunters niet in de weg zit tijdens het evenement. Lijkt me wel een toffe uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10
Cloclo100 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:03:
[...]

Het gaat inderdaad over de setback en de daarbij horende reach vanuit dat punt. De vorm is nogal atypisch volgens de bikefitter en hij moest een ander punt pakken dan die 7cm. Ik heb er toen niet veel aandacht aan besteed, maar nu wil ik dit even overbrengen op mijn Tacx die dan ook nog eens een andere zadel heeft. Ik heb geen meettools om dit exact over te brengen en die bikefit is nogal precies, ik vind het wat gek om dan op gevoel af te gaan of waar "ongeveer" de zitbotjes zitten. Zal hem eens een mailtje sturen!
Ik denk dat het met verschillende zadels altijd een beetje gokken en proberen blijft. Net zoals de resultaten van een bikefit niet heilig zijn. (Een andere fit levert gegarandeerd andere cijfertjes, sterker nog als dezelfde fitter je blind nog een keer zou meten zou ik het al knap vinden als alles binnen 10 mm afwijking zit.)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Reginas schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:10:
[...]

Ik speel met het voornemen om de Kleine Hel van Klimmen te doen, dus de 88km. Denk dat ik er wel beter aan doe om op eigen gelegenheid te gaan, zodat ik de echte KOM-hunters niet in de weg zit tijdens het evenement. Lijkt me wel een toffe uitdaging.
Met een maximaal aantal deelnemers van 250 zal je niet zo snel in de weg rijden hoor. Dat is wel iets anders dan zeg 10.000 zoals bij een Limburgs Mooiste (oke, verdeeld over meerdere routes maar toch).

Opzich een leuke route wel. We willen met een groepje nog wel een keer een dagje Limburg doen, dan is dit wel een leuke alternatieve dan de meer "usual suspects" en er zitten ook nog genoeg leuke en bekendere klimmetjes van Limburg in. Moet zeggen dat 35 euro niet per se goedkoop is maar als je ziet wat er dan bij zit dan moet ik zeggen dat dit toch wel nog best een schappelijke prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Reginas schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:10:
[...]

Mij lijkt het dus ook een toffe uitdaging. Het is korter en heviger dan de AGR (125) en je ziet weer net andere klimmetjes. Ook hier, als ik het al doe dan wel buiten de officiele datum om

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
L.Fields schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:48:
Is de 150 km van de AGR een aanrader om buiten het event zelf te gaan rijden of zijn er leukere routes in dat gebied te doen? Heb het event van de RVV gedaan, door seingevers en politie zijn drukkere punten dan minder een issue maar zou die liefst vermijden aangezien niemand van ons bekend is in die streek.

Alvast bedankt!
Zuid-Limburg (of het heuvelland) is zo klein, dat je het haast niet kunt vermijden om af en toe wat op wat drukke wegen te fietsen of over te steken, maar zo kijkend naar de route vind ik het zelf allemaal wel meevallen.

Lijkt mij een prima intro in het Zuid-Limburgse landschap. Het is jammer dat de AGR niet door de voerstreek komt, daar heb je ook leuke klimmetjes zitten.

Voor routes in Zuid-Limburg (en een beetje daarbuiten) is grimpeur.nl een aanrader.
https://grimpeur.nl/category/routes/

[ Voor 7% gewijzigd door Yakolev op 16-04-2024 12:41 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Cloclo100 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:03:
[...]

Ja dat is lastig te bepalen, is het niet mogelijk om hetzelfde zadel te monteren? Dan heb je buiten en binnen gewoon dezelfde setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
verstappen33 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:44:
[...]

Ja dat is lastig te bepalen, is het niet mogelijk om hetzelfde zadel te monteren? Dan heb je buiten en binnen gewoon dezelfde setup.
Nee ik ga nie nog eens zo een duur zadel aanschaffen :D
Ben er overigens wel enorm tevreden van, na een korte gewenning kan ik zeggen dat ik net in een zetel rond rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Cloclo100 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:03:
[...]

Nee ik ga nie nog eens zo een duur zadel aanschaffen :D
Ben er overigens wel enorm tevreden van, na een korte gewenning kan ik zeggen dat ik net in een zetel rond rijd.
Ja ze zijn duur, maar je hebt ook goedkopere varianten met dezelfde vorm..
Ze zitten misschien iets anders qua comfort, maar het zorgt er wel voor dat je in dezelfde bike-fit setup kunt rijden..

Persoonlijk zou ik zelf geen 2 verschillende zadels willen, zeker als je een poosje binnen of buiten rijdt krijg je gewenning op dat type zadel en moet je weer wennen als je op de andere fiets stapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 23:26
verstappen33 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:16:
[...]

Persoonlijk zou ik zelf geen 2 verschillende zadels willen, zeker als je een poosje binnen of buiten rijdt krijg je gewenning op dat type zadel en moet je weer wennen als je op de andere fiets stapt.
Ik heb afgelopen weekend de AGR gefietst op een totaal onbekende fiets. Alleen de zadelhoogte aangepast en door. Geen centje last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
wibblemoo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:26:
[...]

Ik heb afgelopen weekend de AGR gefietst op een totaal onbekende fiets. Alleen de zadelhoogte aangepast en door. Geen centje last.
Dat kan heel goed, ikzelf heb daar wat meer moeite mee, maar dat is denk ik heel persoonlijk hoe men op verandering reageert.

Ik zou een tocht prima kunnen fietsen op een anders afgestelde fiets, maar zal dan wat sneller pijntjes kunnen krijgen in de rug, of doof gevoel in de handen etc. en dat maakt de tocht voor mij minder comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Laatst online: 17-09 11:57

KipCurreh

Nightcrawler

Hi guys,
Zondag 26 mei doen een cycling buddy en ik de Ride London (100 miles).

Als bijkomend extraatje(s) zijn we van plan om met de auto/boot naar Dover te reizen, en dan van Dover naar Londen ook een fietsritje van te gaan maken. Eventueel als alles meezit ook de terugreis op die manier.

25 mei - Dover -> London
26 mei - Ride London
27 mei - London -> Dover

Paspoorten, hotel, boot etc zijn al in orde gebracht. Enige wat ons nog rest is wat de rit heen/terug inplannen. Dit zijn zowat de routes die ik kon vinden.
Meestal ga je over Canterbury (RR16) en vervolgens volg je de NCR1 naar london

https://ridewithgps.com/routes/15766687
https://web.bikemap.net/r/33581
https://www.strava.com/routes/10824

Vraag is of er mede-Tweakers al iets soortgelijks hebben ondernomen ? Ervaringen/Tips/Tricks altijd welkom!

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
KipCurreh schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:47:
Hi guys,

Als bijkomend extraatje(s) zijn we van plan om met de auto/boot naar Dover te reizen, en dan van Dover naar Londen ook een fietsritje van te gaan maken. Eventueel als alles meezit ook de terugreis op die manier.

25 mei - Dover -> London
26 mei - Ride London
27 mei - London -> Dover

Paspoorten, hotel, boot etc zijn al in orde gebracht. Enige wat ons nog rest is wat de rit heen/terug inplannen. Dit zijn zowat de routes die ik kon vinden.

Vraag is of er mede-Tweakers al iets soortgelijks hebben ondernomen ? Ervaringen/Tips/Tricks altijd welkom!
Als je 3 dagen fietsen aankunt met gemiddeld 150km en 1500hm per dag dan zie ik weinig problemen.

Enige kleine uitdaging zie ik met bagage, je zult een rugtas of iets dergelijks mee hebben op de eerste/laatste dag..

Daarnaast even rekening houden met aankomst/vertrek van de boot, je wilt genoeg tijd hebben om die route naar/van Londen te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05
KipCurreh schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:47:
Hi guys,

25 mei - Dover -> London
26 mei - Ride London
27 mei - London -> Dover

Zoiets wel van plan gehad maar met name het stukje bagage comfortabel meenemen was lastig. Natuurlijk heb je daar grotere zadeltassen voor maar zeker voor zo'n evenement wil je toch wel even wat luxe hebben als je het mij vraagt.. voor mij daarom dus afgevallen vanwege de extra logistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:57
Cloclo100 schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:43:
[...]

Mss off topic, maar 3 ballons +1 hier.. Ben benieuwd want eerste "grote" gran fondo na eentje in België vorig jaar :). Voorbije periode opgebouwd via Join met als doel AGR, nu doel omgezet naar 3 Ballons met meer langer werk. Dit weekend nog 150km LBL als training, toch weer 500HM meer dan dit weekend. Alleen 20 graden minder 🥲. Join score 27 nu, zou moeten eindigen op 32 en dat zou hoog genoeg moeten zijn hoop ik.
Zou moeten lukken toch, JOIN zelf adviseert tussen de 25 en 35.
Ik lijk rond de 31 ergens uit te gaan komen ofzo en ben niet bang dat dit onvoldoende zou zijn.
Althans, ik neem aan dat je mee wilt doen om uit te rijden/beste uit jezelf te halen en niet van plan bent mee te doen om de knikkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ik heb voor de Mallorca 312 nog een laatste materiaal keuze die ik vanavond moet maken. Advies gevraagd om de knoop door te hakken ;-).

Route: 312 km, 5400hm

Fiets: Canyon Aeroad 2022

Materiaalkeuze: welke wielset

Of de standaard DT Swiss ARC 1400 Dicut, 62mm hoog
Of @ElGreco's VSW custom wielset, 35mm, Carbon-Ti hub

Voordeel van de DT Swiss is meer aero op de vlakke stukken. Voordeel van de VSW's is uiteraard het gewicht. Met de Dura-Ace cassette en lichtere remschijven is dit verschil iets van 600gram. Nadeel van de DT Swiss is gewicht en windgevoeligheid. Ik neig nu naar de lichtere klimwielen en hoop dat ik op het vlakke vooral veel in groepjes kan rijden).

Thoughts? :D.

Afbeeldingslocatie: https://mallorca312.com/en/wp-content/uploads/sites/3/2024/04/WEB-altimetre-312-1920x908-2.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biohazzard21
Uiteraard die klimwielen..

Als je nou op Sloten ging racen ofzo, ja dan had je echt voordeel van die aero wielen maar nu ga je (schat ik in) niet hard genoeg om er wat van te merken.
Pagina: 1 ... 560 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).