Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 535 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:26
TheTinusNL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:27:
Ik zag door de powermeters het bos niet meer, 4iiii Stages Quarq DFour Dub DZero Sub P2M SRM spider PowerPro Assioma Powrlink... en weet ik veel wat nog meer, tot ik opeens de Magene PES P505 Base langs zag komen.
Samengevat heb/had ik een 105 4iiii left-crank voor mijn gravellaar (GRX 46/30 172.5mm) die ook dienst deed als racert, maar heb ik sinds een maand een nieuwe echte racert (105 R7000 52/36 175mm) waar die 4iiii nu op zit.

Idee is dus: P505 Base op racert, 4iiii terug naar gravellaar.

Voor's:
+ geen mismatch 172.5 en 175 op racert, ook al merk ik er niets van... net als de verschillende Q-factor op gravelbike
+ powermeter terug op gravellaar (ik voel mij nu erg leeg zonder :+ )
+ dual sided op racer
+ 165mm cranks, net als de profs mee met de trend naar kortere cranks voor betere heuphoeken, niet omdat het hip (:+) is maar omdat ik 1) weet dat mijn heupmobiliteit tegenvalt en 2) ik een diepe zit wel aan kan maar nu word gehinderd door de heuphoeken van 175mm cranks
+ eventueel voor €70 setje 50/34 Magene kettingbladen voor het klimwerk, al vraag ik mij af of die ~5% verschil tussen 34-34 en 36-34 het verschil gaat maken tussen wel en niet bovenkomen in de Alpen; eventueel zelfs mogelijk om 34/52 te proberen a la Peak Torque (YouTube, kan de video zo snel niet vinden)

Tegen's:
- ??? geld uitgeven

Het klinkt allemaal zo goed dat het misschien te mooi is om waar te zijn.
Niet zo zeer qua kwaliteit, genoeg positiviteit van o.a. GPLama, GC Performance en ik lees ook in de reacties genoeg goede ervaringen.
Op moment van schrijven €350 zonder kettingbladen, €420 inclusief.
Het enige waar ik mij zorgen om maak ik compatibiliteit.

Het klinkt allemaal zo simpel en aantrekkelijk, mis ik iets???
Assioma komt dit jaar ook uit met een gravel/mtb powermeter. In pre-order 490€. Kan het maar moeilijker maken :)
Meer info: https://cycling.favero.com/en/shop/assioma-pro-mx-2-preserie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Als we het over nieuwe pedalen gaan hebben, er lijken ook PWM pedalen a la Favero aan te komen van Magene...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:56
UnderAVoidSky schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Assioma komt dit jaar ook uit met een gravel/mtb powermeter. In pre-order 490€. Kan het maar moeilijker maken :)
Volgens mij moet je dan wel italiaan zijn, zie 'Unità pre-serie disponibili solamente in Italia in quantità limitata.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:18
Bastard schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Volgens mij moet je dan wel italiaan zijn, zie 'Unità pre-serie disponibili solamente in Italia in quantità limitata.'
Dat is nu nog wel het geval. In de lente komen ze breder in de handel kreeg ik de horen.

Ik had geprobeerd om een set te kopen via een Italiaanse adres maar je moet ook je Italiaanse BSN nummer invullen (BSN nummer invullen voor een online order, dat is dan weer bijzonder 8)7 )

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:32
Ik zag door de powermeters het bos niet meer, 4iiii Stages Quarq DFour Dub DZero Sub P2M SRM spider PowerPro Assioma Powrlink... en weet ik veel wat nog meer, tot ik opeens de Magene PES P505 Base langs zag komen.
Samengevat heb/had ik een 105 4iiii left-crank voor mijn gravellaar (GRX 46/30 172.5mm) die ook dienst deed als racert, maar heb ik sinds een maand een nieuwe echte racert (105 R7000 52/36 175mm) waar die 4iiii nu op zit.

Voor's:
+ geen mismatch 172.5 en 175 op racert, ook al merk ik er niets van... net als de verschillende Q-factor op gravelbike
+ dual sided op racer
+ 165mm cranks, net als de profs mee met de trend naar kortere cranks voor betere heuphoeken, niet omdat het hip (:+) is maar omdat ik 1) weet dat mijn heupmobiliteit tegenvalt en 2) ik een diepe zit wel aan kan maar nu word gehinderd door de heuphoeken van 175mm cranks
+ eventueel voor €70 setje 50/34 Magene kettingbladen voor het klimwerk, al vraag ik mij af of die ~5% verschil tussen 34-34 en 36-34 het verschil gaat maken tussen wel en niet bovenkomen in de Alpen; eventueel zelfs mogelijk om 34/52 te proberen a la Peak Torque (YouTube, kan de video zo snel niet vinden)

Tegen's:
- ??? geld uitgeven

Niet zo zeer qua kwaliteit, genoeg positiviteit van o.a. GPLama, GC Performance en ik lees ook in de reacties genoeg goede ervaringen.

Aller eerst hoop ik dat je de Magene koopt. Wat is er nu mooier dan dat we er hier ervaring mee krijgen, op jou kosten 8)

Alternatief dat ik zou kunnen bedenken: 165mm 105 cranks kopen en de linker crank naar 4iii of stages opsturen dat ze er “zo’n ding” opplakken. (Heb je wel alleen links power, maar zelf vind ik dat niet zo’n probleem).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:56
ElGreco schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Dat is nu nog wel het geval. In de lente komen ze breder in de handel kreeg ik de horen.

Ik had geprobeerd om een set te kopen via een Italiaanse adres maar je moet ook je Italiaanse BSN nummer invullen (BSN nummer invullen voor een online order, dat is dan weer bijzonder 8)7 )
Als ze dan in de handel komen voor 750 euro is mijn interesse ook meteen weg, mooi spul maar da's echt te gortig voor een setje pedalen :X.

Ik kan eens kijken of ik een van mijn italiaanse collega's voor deze kar kan spannen :9 .

[ Voor 7% gewijzigd door Bastard op 12-01-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:28
Cranzai schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:37:
[...]

een 172.5mm crank gecombineerd met een 175mm :?
De 4iii left-only power meter die bij mijn Canyon kwam gaf enkele maanden geleden de geest. Terwijl ik deze had teruggestuurd voor herstelling had ik maar 1 optie om verder te kunnen rijden: de crankarm van mijn oude 172.5mm fiets overzetten op mijn 175mm Canyon. Eerlijk: ik heb er helemaal niets van gemerkt. Kan imho dus prima :)

Ik verdenk die overstap van 172.5 naar 175mm er trouwens wel van dat het knieproblemen heeft veroorzaakt: pas nadat ik een bikefitting op mijn nieuwe Canyon liet doen, waarbij mijn beenlengteverschil werd gecompenseerd door shims, verdween het probleem terug. Dat terwijl ik in +/- dezelfde positie op mijn vorige fiets gedurende tienduizenden kms geen last had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:53
Die Magene Pes P505 heb ik ook naar zitten kijken, maar helaas is ie niet compatibel met een GRX trapas... En op mijn racer heb ik al een 4iiii die (estethisch) niet echt op de gravelaar past... Maar Magene maakt op zich wel redelijk goede sensoren over het algemeen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Bastard schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Als ze dan in de handel komen voor 750 euro is mijn interesse ook meteen weg, mooi spul maar da's echt te gortig voor een setje pedalen :X.

Ik kan eens kijken of ik een van mijn italiaanse collega's voor deze kar kan spannen :9 .
Vraag of jouw tussenpersoon 2 setjes wil aanschaffen aub 😅

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05
Ik overweeg al een tijdje om bloeddonor te worden. Vraag me alleen af hoeveel je in conditie gaat merken na afname en wanneer dit weer volledig hersteld is. Iemand ervaring?

BlaBlaBla

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:33
Strider schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:11:
Ik overweeg al een tijdje om bloeddonor te worden. Vraag me alleen af hoeveel je in conditie gaat merken na afname en wanneer dit weer volledig hersteld is. Iemand ervaring?
Ik ben vooral loper en doe het fietsen erbij. En ik was 3 jaar bloeddonor waarna ik steeds meer merkte dat een donatie impact had op (de effectiviteit van) trainingen. Het duurde minstens anderhalve week voor ik weer 'op niveau' kon trainen. Het ging telkens wel, maar duidelijk minder soepel.

Vandaar dat ik een half jaar geleden ben overgestapt op donatie van plasma. Met een beetje reguliere bloedgroep is de bloedbank eigenlijk ook beter geholpen met plasma dan met bloed. Ik was al een paar keer gevraagd of ik niet wilde switchen.

Het voordeel is dat plasmadonatie vaker kan omdat je direct je rode bloedlichamen terugkrijgt. Daarmee zou je zelfs iedere twee weken kunnen doneren. Maar dat _hoeft_ dus niet. Elke twee weken is me ook te veel, want je ligt wel bijna een uur aan het apparaat. Dus één keer per maand vind ik genoeg en ik merk duidelijk geen enkele impact op conditie en/of training.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik had bij bloed ongeveer anderhalve dag nodig om voor mijn gevoel weer 100% te zijn (voor zover ik dat ooit ben geweest ;) ). Vanuit Sanquin wordt ook afgeraden om binnen 24u intensief te sporten (edit: het ziet ernaar uit dat ze de website hebben geupdate, er staat nu sporten in het algemeen binnen 12u na donatie wordt afgeraden). Een duurritje ging prima binnen die 24u maar zodra je tegen de bovengrens van je duurzones aan zit zal je het wel merken.

Met plasma heb ik nergens last van, daar raadt Sanquin ook aan dat je al eerder weer kunt sporten omdat het enkel om het plasma gaat en niet je rode bloedlichaampjes. Dit is wel enkel het geval als ik voor en na donatie goed water drink. Vooraf is sowieso nodig zodat je bloed goed door blijft stromen, naderhand natuurlijk om je plasma weer op te bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pimorez op 12-01-2024 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:34
Fysiologisch duurt het bijna een half jaar voordat alles weer op het level is van voor de donatie. Dus de aanmaak van rode bloedcellen en daarna het aanvullen van de ‘materialen’ die daarvoor nodig zijn waarbij ijzer de grootste limiterende factor is. Dus ja, dat ga je wel merken, op korte termijn maar zeker ook lange termijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
[...]

Ik moest eventjes 3x lezen maar later zei je het zelf ook al, een 172.5mm crank gecombineerd met een 175mm :? Anyhow, niet het punt. 5 mm, mwoah... misschien vanaf 7.5mm dat het merkbaar wordt en ik denk dat 10mm wel degelijk een verschil kan zijn dus daar ben ik stiekem wel benieuwd naar.

Waar je vooral over na zult moeten denken is garantie/support en wat je doet als het ding niet meer werkt.
Het blijft elektronica en powermeters zullen zo nu en dan hun quirks hebben. Als je zoiets hebt, joh, als ie stuk is koop ik wel een nieuwe, dan denk ik dat je geen buil kan vallen aan Magene. Mocht je wel waarde hechten aan garantie en support is het het proberen waard. Mijn favero's speelden laatst op, uiteindelijk zelf kunnen fixen, maar was geruststellend te weten dat ik garantie had.
Yep, 172.5mm links en 175mm rechts. Ik merk er helemaal niks van. Ik keek ook eens op een rolmaat en kon mij sowieso moeilijk voorstellen hoe zoiets merkbaar zou kunnen zijn.

Maar inderdaad, goed (blijvend terecht) punt van de garantie.
Bij onderdelen heb ik zo iets van: ik doe bijna al mijn onderhoud zelf en bespaar daar veel kosten mee, als er dan eens iets kapot gaat en garantie kan het niet oplossen, jammer dan, maar die extra kosten heb ik dan al bespaard.

Wel erg tevreden tot nu toe over Garmin support, HRM Dual had een was slecht overleefd (ondanks opvolgen van wasvoorschriften), zonder gezeur een nieuwe gekregen. Ook bandjes (keepers ofzo) van horloge gratis gekregen toen mijne kapot ging. Toppie.
ElGreco schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Wat voor schoenen gebruik je op de gravelaar? SPD?
Ja, en ook op de racert. Lekker makkelijk, lekker goedkoop 8)
UnderAVoidSky schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Leuk dat ze (eindelijk) met SPD Assioma's komen, zonder 3rd party workarounds.
Maar naast dat ik geen Italiaan ben, heb ik daar ook het geduld niet voor :+
En de 4iiii op gravellaar werkte prima.
mhr-zip schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Aller eerst hoop ik dat je de Magene koopt. Wat is er nu mooier dan dat we er hier ervaring mee krijgen, op jou kosten 8)
Ik kan ook een GoFundMe starten :+
Alternatief dat ik zou kunnen bedenken: 165mm 105 cranks kopen en de linker crank naar 4iii of stages opsturen dat ze er “zo’n ding” opplakken. (Heb je wel alleen links power, maar zelf vind ik dat niet zo’n probleem).
Wist niet dat dat mogelijk was, maar zie het inderdaad.
Maar ik zie ook dat het, als ik het goed begrijp voor mijn 105 R7000 linker crank, maar €5 scheelt tussen zo'n factory install of een compleet nieuwe "Ride Ready" crank kopen.
Dan kun je beter zo'n Ride Ready kopen en de oude crank verkopen... mag hopen dat dat meer oplevert dan vijf euros :+

Maar inderdaad, alleen links power is ook dikke prima... maar als ik de prijs van die dualsided Magene vergelijk met een linker crank: scheelt amper wat en dan krijg je er ook nog een Spindle (Nederlands?) + 2 cranks bij waarvan 1 "gratis" t.o.v. linkercrank powermeter.
Nogmaals, lijkt haast te mooi om waar te zijn. :/

[ Voor 3% gewijzigd door TheTinusNL op 12-01-2024 20:22 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Met het idee rondlopen om donor te worden is al +veel _/-\o_

Ik heb in een periode van 1,5 jaar 6 keer bloed gedoneerd.
Dat viel samen met het beginnen van mijn wielerhobby, dus ik vind het lastig om te oordelen wat het effect daar van was. Ik had er weinig last van, ook al stonden mijn algemene sportactiviteiten toen op een erg laag pitje.

Toen moest ik opeens overstappen op plasma doneren, omdat mijn ferritinegehalte te laag was. Hb-waardes waren wel altijd goed tot zeer goed.
Tot op de dag van vandaag is de oorzaak nog niet duidelijk. Het kan te snel achter elkaar doneren i.c.m. te weinig ijzer binnen krijgen zijn, maar ik vond het wel heeeeeeel toevallig dat ik die overstap moest maken nét nadat Sanquin een nieuwe manier van lichaamskeuring (inclusief ferritine) had geïntroduceerd.

Maar ik ben nog steeds plasmadonor, al ga ik niet zo vaak als ik zou willen (iets met druk zijn...)
Op de dag van een plasmadonatie doe ik geen inspannende activiteiten en voor de zekerheid de dag daarna geen intensieve workouts. Maar gewoon een rondje Z2 fietsen gaat meer dan prima.

Ik zou zeggen: probeer bloed eens, je kunt altijd nog overstappen naar plasma. :)
De koektafel na afloop is het sowieso waard 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Geen idee, vraag het Thomas Dekker of Michael Boogerd :X
Holk schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:40:
Fysiologisch duurt het bijna een half jaar voordat alles weer op het level is van voor de donatie. Dus de aanmaak van rode bloedcellen en daarna het aanvullen van de ‘materialen’ die daarvoor nodig zijn waarbij ijzer de grootste limiterende factor is. Dus ja, dat ga je wel merken, op korte termijn maar zeker ook lange termijn
Iets serieuzer: Echt zo lang? Dan zouden de bloeddopers dat tot hun teruglevering toch ook gemerkt hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
BreadFan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Geen idee, vraag het Thomas Dekker of Michael Boogerd :X

[...]

Iets serieuzer: Echt zo lang? Dan zouden de bloeddopers dat tot hun teruglevering toch ook gemerkt hebben?
Die kunnen bijslikken, de in de volksmond bekende ‘staalpillen’ vielen er niet onder, zeker niet in het off-season. En als je eerst een paar weken op hoogste zit, heb je meer om te isoleren voordat je weer op normale hoogte terug komt ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:47
Ik doneer ook. Ik merk er niet heel veel van meestal, maar ik hou er ook wel een beetje rekening mee. Als ik een BRM of vierdaagse ga doen en ik krijg een oproep dan meld ik me af. Maar ik ga maandag ook weer, en voor de vrijdag erop ga ik wel weer gewoon een duurritje doen denk.
Maar een Vo2 max zou ik dan wel even mee wachten. Je hebt simpelweg even 10% minder transport van zuurstof. Maar je conditie zit in veel meer dan alleen je bloedcellen.
Je moet dit gewoon uitproberen, want afmelden is nooit een probleem. Als jij je beter voelt bij alleen doneren in de winter vinden ze dat bij Sanquin ook helemaal prima.

ik doneer bij mijn werk in de buurt en tegenwoordig fiets ik na de donatie ook gewoon naar huis (20km)
Ik ben dan meer bang dat het verbandje losschiet dan dat ik out ga ;)
Plasma is voor mij geen optie. Doordat het in die donatieruimte meestal vrij fris is, gaan mijn bloedvaten altijd meteen knijpen, dus het stroomt nét goed genoeg. Voor plasma moet je echt een vlotte volbloed donatie hebben. Ook dat moet je even ervaren. Van een plasma donatie herstel je vele malen sneller.

Overigens heb ik B pos, dus ik wordt hooguit 2x per jaar opgeroepen.

Je mag echter maximaal 5x per jaar als man, dus je bent na een maand of 2 á 3 weer de oude.

Je lichaam kent 2 ijzervoorraden; Die van de rode bloedcellen zelf, en daarnaast een "voorraadvat", dat is je ferritine. Tegenwoordig wordt ook je ferritinegehalte gemeten na je donatie. Als dat te laag is heb je dus geen lichamelijke problemen maar kan je lichaam het ijzer in de rode bloedcellen minder goed aanvullen.

Ik heb nu 2x gehad dat ik bij een donatie korter dan 3 maanden achter elkaar, een brief kreeg dat mijn ferritine te laag was en dat ik minstens 6 maanden niet opgeroepen zou worden. Aan mijn HB kon je dit echt niet zien want ik zit altijd rond de 10. (HB wordt altijd vóór de donatie gemeten middels vingerprik)

Sanquin houdt jouw gezondheid ook goed in de gaten! O+

[ Voor 20% gewijzigd door Mistraller op 13-01-2024 16:39 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:51

sebasd

loopt op espresso

Zo, de fiets staat schoongemaakt en wel weer in de garage na het eerste ritje van het jaar, net iets over de 50km. Weekje weg en vorst hielden me tot nu toe van de fiets af, maar ben blij dat ik weer ben begonnen.

Nu weer aan de ausdauer werken, ik hoop 30 april mijn eerste century te rijden en wil dit jaar (en eigenlijk voor de zomervakantie al) ook mijn eerste 200 rijden. Ik ben redelijk bekend met ritjes van 100km, maar daar ga ik er nog wel een paar van nodig hebben in de voorbereiding.

Zin an!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:51

sebasd

loopt op espresso

.

[ Voor 99% gewijzigd door sebasd op 13-01-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Na festive begon de boel toch wel wat stroef te draaien dus tijd voor onderhoud. Nondrive side van bottombracket klonk gruizig dus voor het eerst mijn BB tool gebruikt.

Deze tool: waarmee je het lager er ook uit kunt persen met een extra cupje. (Ik had een maat gepakt die op de BB cup steunt om dus alleen het lager eruit te drukken.
https://nl.aliexpress.com/item/33014750656.html

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB12QXvVhnaK1RjSZFBq6AW7VXaz/Muqzi-Mountainbike-Road-Fixes-Gear-Fiets-As-Cente-Press-In-As-Statische-Installatie-Demontage-Tool-Pak.jpg

Dat leek wel goed te gaan, klonk even een beetje gek, maar het lager floepte eruit. Nu zag ik helaas dat het metalen randje van de tool dat de het lager eruit drukt, de kunststof cup heeft beschadigd.

Volgens de scott specs is het een BB RS500 PB.

Had ik eigenlijk heel de cup en het lager er in één keer uit moeten drukken? Kan ik nu de plastic cup er nog uitslaan? Ik heb de indruk dat mijn tool die rand van de cup niet goed pakt in elk geval. Ik weet ook niet hoe vast dit normaliter zit.

Ok in het kader: "vaak ben je te bang" nu toch maar even de tool, en een hamer gebruikt en de cup is eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzeNSTPuZMn088G3739STDyAefg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wimoC8SJzHJn4Zq5QnqDxoHA.jpg?f=fotoalbum_large
Je kunt zien waar de tool had aangegrepen, en die had dus eigenlijk gewoon de cup mee getrokken, maar de adapter hield hem tegen.
Dus ik bestel wel ff nieuwe BB dan heb ik weer wat geleerd :)

Deze zouden prima passen toch?

105 https://www.mantel.com/shimano-bb71-race-
Ultegra https://www.mantel.com/shimano-bb72

Beide 86,5mm

Oh en is het dan beste te monteren met:
montagevet
carbon vet
niks?

Want ik wil natuurlijk geen kraakjes. De cup zit in carbon zag ik. (Geen metaal)

[ Voor 35% gewijzigd door Mistraller op 13-01-2024 17:32 ]

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Niet eens bij Ali vandaan. Ik ben hier een beetje stil van.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ElGreco schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Niet eens bij Ali vandaan. Ik ben hier een beetje stil van.
Die tool werkte uiteindelijk helemaal prima hoor. Het was de idioot die de handleiding niet gelezen had en niet voldoende wist hoe een pressfit BB in elkaar steekt. A fool with a tool is still a fool. Gekocht op basis van een aantal reviews 3 jaar geleden. (niet op ali zelf, maar ook daar waren ze goed)

Die adapter die ik had gebruikt uit het setje was niet voor dit klusje bedoeld. De hamer met de tool werkte namelijk prima. (En zo leggen ze het ook in alle youtube filmpjes uit 8) )

Ik heb nu in 10 jaar fietsen 3x een bottombracket geserviced en 2 daarvan was BSA. Is geen dagelijks klusje. Dan ga ik geen pro gereedschap kopen.

Als je het dan toch over budget hebt dan kan je je beter afvragen waarom er geen 105 serie BB op een "volledig 105 afgemonteerde" fiets zit. Dát vind ik pas cheap. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 13-01-2024 21:51 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Mistraller schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:12:
[...]

Als je het dan toch over budget hebt dan kan je je beter afvragen waarom er geen 105 serie BB op een "volledig 105 afgemonteerde" fiets zit. Dát vind ik pas cheap. ;)
Het is ook bijna standaard dat ze een ketting monteren die 1 stapje lager is in de reeks dan de rest van de groep. En dan hebben we het over een onderdeel waarbij het prijsverschil een paar euro is, maar toch blijven ze daarop besparen. Hetzelfde voor de rotor, Ultegra klauwen en dan een Tiagra rotor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Holk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Het is ook bijna standaard dat ze een ketting monteren die 1 stapje lager is in de reeks dan de rest van de groep. En dan hebben we het over een onderdeel waarbij het prijsverschil een paar euro is, maar toch blijven ze daarop besparen. Hetzelfde voor de rotor, Ultegra klauwen en dan een Tiagra rotor 8)7
Klopt, maar een ketting is in een vloek en een scheet vervangen en je trapas lagers niet. Op mijn Scott zat echt alles uit de 105 lijn verder qua drivetrain en remmen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:27

Kluus

Gang is alles

In carbon monteer ik ze meestal droog, zo zitten ze ook in mijn oude MTB, nooit kraakjes gehad.

Die Muqzi tool heb ik ook, maar niet voor deze BB's, ik heb hem voor mijn Tarmac SL6 (OSBB :() waar een BB van WheelsMfg in zit waarvan je de industrielagers los kan vervangen. Bij die Shimano pressfit BB's die bedoeld zijn om in zijn geheel te vervangen is het gewoon hameren. Kan eigenlijk niets mis gaan want die tool valt geheel in de cup aan de binnenkant.

Waarschijnlijk was er dus niets mis met de reviews die je gelezen hebt tav de Muzqi maar de ene pressfit is de andere niet ;).

Ik vind het overigens helemaal niet zo veel werk om BB's te vervangen als je het vaker hebt gedaan en het juiste gereedschap hebt. Maar inderdaad, die Shimano BB's kosten eigenlijk ook nog eens niets dus geen idee waarom ze daar op bezuinigen maar dat geld dan ook voor kettingen ja..

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 15-01-2024 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Holk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:45:
[...]

In coronatijd was het ook een kwestie van leverbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:46

McMiGHtY

- burp -

Zowel bloed als plasma donor, bloed is al weer een tijd geleden maar daar merkte ik niet veel van. Plasma merk ik niks van

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
@DDX Nav die banden met studs, dat zijn Schwalbe Winter Active toch zo te zien? Beetje zitten kijken online want ik heb daar al vaker over getwijfeld dus misschien toch maar eens kopen...
Wat me opvalt is dat de foto's bij winkels alleen de middelste rij studs gevuld heeft, de buitenkant zijn lege gaatjes. Op jouw foto zag ik dat je 4 rijen studs hebt. Heb je die extra geplaatst of zijn alle gaatjes bij levering gevuld?
Ben je al eens studs verloren? (Maw heb je spares nodig?)

Verder twijfel ik nog over de maat. Mijn commuter kan echt max 35mm aan, maar dan zitten die zwarte sliertjes al wel tegen het frame. Dus op die fiets zou ik 30mm moeten nemen, want die studs steken natuurlijk nog uit. Maar goed, mijn velgsetje is ook maar heel smal (intern 15mm) maar ik wil niet breder want anders zit ik bij elke wissel met de remmen te klooien.

35 of breder kan wel op de stadsfiets... -O- (Voordeel is dan weer wel dat de spatborden geen probleem zijn)

Neem aan dat je een 35mm band met studs moet zien als een 36 of 37?

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:36
Mistraller schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:27:
@DDX Nav die banden met studs, dat zijn Schwalbe Winter Active toch zo te zien? Beetje zitten kijken online want ik heb daar al vaker over getwijfeld dus misschien toch maar eens kopen...
Wat me opvalt is dat de foto's bij winkels alleen de middelste rij studs gevuld heeft, de buitenkant zijn lege gaatjes. Op jouw foto zag ik dat je 4 rijen studs hebt. Heb je die extra geplaatst of zijn alle gaatjes bij levering gevuld?
Ben je al eens studs verloren? (Maw heb je spares nodig?)
Ik heb de Marathon Winter Plus, met 240 spikes :
https://www.schwalbetires...n-Winter-Plus-11116448.02

Dan heb je ook de Marathon Winter die 120 spikes heeft :
https://www.schwalbetires.com/Winter-11100599.01

Zover ik weet nog geen studs verloren, maar zoveel km's maak ik er natuurlijk niet mee.
Neem aan dat je een 35mm band met studs moet zien als een 36 of 37?
Studs zitten vooral bovenop, dus echt breder gaat je band niet worden.
Smaller dan 35mm zijn ze er niet.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Mistraller had je die gisteren/vandaag echt heel hard nodig? Wij hebben een beetje hetzelfde commute gebied en ik hoop morgen (na een korte blessure door het MTB'en :+) weer met de fiets naar het werk te kunnen alleen ik wil natuurlijk niet nog een keer op mijn gekneusde pols vallen. ;) Ik hoopte dat het op de gebaande paden wel weer zou gaan...

Gisteren was natuurlijk wel uitzonderlijk, toen was het hier op de gestrooide wegen voor korte tijd ook wel erg glad inderdaad. Maar ik zie het niet zitten om met studs te gaan rijden op de woon-werk voor die paar uur per jaar dat het echt glad is... Al heb ik hier nog wel een stock wielsetje hangen waar ze op zouden kunnen.

Van @DDX snap ik het omdat die een streak heeft vol te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 16-01-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Ik had met de studs vandaag zelfs paar schuif momentjes (maar dan blijf je iig rechtop) dus zou niet zo snel met normale racefiets banden gaan rijden.
Op gestrooide/wegen waar auto's rijden lag hoop zooi en soms van die bulten.

Bij rotondes heb je altijd van die leuke hopen/bulten liggen.
Spd-sl is op zo'n dag ook niet heel handig, had misschien beter even spd pedalen kunnen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:55:
Ik had met de studs vandaag zelfs paar schuif momentjes (maar dan blijf je iig rechtop) dus zou niet zo snel met normale racefiets banden gaan rijden.
Op gestrooide/wegen waar auto's rijden lag hoop zooi en soms van die bulten.

Bij rotondes heb je altijd van die leuke hopen/bulten liggen.
Spd-sl is op zo'n dag ook niet heel handig, had misschien beter even spd pedalen kunnen monteren.
Als ik jouw foto’s zie op Strava heb jij er ook wel spannendere stukken in zitten. Ik kan mijn woon werk route volledig van A-B over een “snelfietspad” die doorgaans wel goed schoon wordt gehouden. Dus dat speelt zeker mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:38:
@Mistraller had je die gisteren/vandaag echt heel hard nodig? Wij hebben een beetje hetzelfde commute gebied en ik hoop morgen (na een korte blessure door het MTB'en :+) weer met de fiets naar het werk te kunnen alleen ik wil natuurlijk niet nog een keer op mijn gekneusde pols vallen. ;) Ik hoopte dat het op de gebaande paden wel weer zou gaan...

Gisteren was natuurlijk wel uitzonderlijk, toen was het hier op de gestrooide wegen voor korte tijd ook wel erg glad inderdaad. Maar ik zie het niet zitten om met studs te gaan rijden op de woon-werk voor die paar uur per jaar dat het echt glad is... Al heb ik hier nog wel een stock wielsetje hangen waar ze op zouden kunnen.

Van @DDX snap ik het omdat die een streak heeft vol te houden.
Ik was natuurlijk laat weg uit Den Bosch, en het stuk naar Rosmalen op de F59 glinsterde en was echt glad. Paar keer op de belijning uitgegleden, maar niet gevallen. In Nuland was het een spiegeltje, daar zag ik wat fietsers vallen, toen ben ik maar even gaan lopen, was niet te doen (klinkers). Ook vanmorgen bij mij voor de deur maar even gestrooid, ik kan die vallende fietsers echt niet aanzien.
Ik heb ze ook echt niet hard NODIG, maar ik vind het winterse tafereel zo mooi. Het moet echt wel bar en boos zijn wil ik op mijn kantoordagen toch niet gaan fietsen. (En de route die jij fietst vind ik saai ;) )
2 jaar terug ook eens goed op mijn plaat gegaan, ik had toen de gravelwielen eronder gedaan maar dat helpt natuurlijk niet veel op ijs. Het zullen inderdaad nooit veel ritjes zijn, maar ik heb hier toch nog een wielsetje slingeren in de juiste maat dus why not. Is ook beetje om mevrouw Mistraller gerust te stellen. Die vond het al spannend dat ik na die bloeddonatie met kou ook nog ging fietsen. (Waar ik in z'n geheel niks van merkte overigens)

@DDX De NIET plus is er wel in 1.20 inch (30mm) en op de foto's zie je dan wel die loze gaatjes. Je zou zeggen dat je daar ook studs in kunt proppen. :P
Probleem bij mijn commuter is niet de breedte maar de hoogte, er zit zo'n tussenbalkje tussen de seatstays waar het wiel nét onderdoor draait.

Ik zag dat de versie met 120 studs ~22 euro kostte bij bike24. Als ik daarmee een valpartij voorkom of wat lekkerder kan fietsen :)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Gewoon even proberen dan en je kan extra studs kopen, wel even klusje als je er 120 in wilt stoppen.
Opzich is voorband voldoende om veilig te kunnen fietsen, achterwiel voel je wel glijden/kan je makkelijker opvangen.

Maar 120 studs kan je ook gewoon proberen, ik had zo van als ik dan toch een band koop kan ik net zo goed de 240 kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 16-01-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Mistraller ja die is ook saai, daar heb je gelijk in ;). Maar je komt er wel de meeste speedpedelecs tegen om bij in het wiel te zitten. 8)

Gisteren was het inderdaad wel uitzonderlijk, rond de tijd dat jij op de fiets zat moest ik volgens mij mijn dochter naar de voetbalclub brengen en dat was niet te doen, ook niet op de grotere wegen, maar op de terugweg ging het alweer veel beter dus dat was wel bijzonder. Er viel echt in korte tijd te veel voor de pekel om het "bij te houden" ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 16-01-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:22
Grin schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:26:
[...]

Zoek niet verder: Keego

Heb er nu vier en wil nooooooit meer wat anders.
[Afbeelding]
Nog steeds enthousiast over de Keego bidons? En kan je inmiddels wat zeggen over de duurzaamheid/levensduur?

ZIjn er andere mensen met ervaring met Keego bidons?
Online lees ik zowel positieve als erg negatieve reviews.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jlve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:27

Voor's:
+ dual sided op racer

Tegen's:
- ??? geld uitgeven

Ik heb nu ruim een jaar een Magene powermeter voor de gravelfiets (Sram Force 1x) en bevalt prima.
[...]

Ik moest eventjes 3x lezen maar later zei je het zelf ook al, een 172.5mm crank gecombineerd met een 175mm :? Anyhow, niet het punt.

Waar je vooral over na zult moeten denken is garantie/support en wat je doet als het ding niet meer werkt.
Het blijft elektronica en powermeters zullen zo nu en dan hun quirks hebben. Als je zoiets hebt, joh, als ie stuk is koop ik wel een nieuwe, dan denk ik dat je geen buil kan vallen aan Magene. Mocht je wel waarde hechten aan garantie en support is het het proberen waard. Mijn favero's speelden laatst op, uiteindelijk zelf kunnen fixen, maar was geruststellend te weten dat ik garantie had.
Wel de garantieondersteuning moeten testen maar is goed verlopen. Communicatie met Magene zelf verliep via e-mail, wat foto's mee verstuurd. Vervolgens spider terug moeten sturen richting China en meter weer binnen drie weken retour gekregen. Zal bij een lokaler product iets vlotter zijn maar voor het geld niets te klagen.

PSN ID: JLvanEs0305

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
jlve schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Wel de garantieondersteuning moeten testen maar is goed verlopen. Communicatie met Magene zelf verliep via e-mail, wat foto's mee verstuurd. Vervolgens spider terug moeten sturen richting China en meter weer binnen drie weken retour gekregen. Zal bij een lokaler product iets vlotter zijn maar voor het geld niets te klagen.
Wie betaald het versturen naar China, en waar had je hem gekocht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jlve
mhr-zip schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:29:
[...]

Wie betaald het versturen naar China, en waar had je hem gekocht?
Gekocht op Ali, wel via de Magene official store. Verzenden naar china zelf betaald maar dat viel mij alles mee, iets meer dan een tientje volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
jlve schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:53:
[...]
jlve schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Gekocht op Ali, wel via de Magene official store. Verzenden naar china zelf betaald maar dat viel mij alles mee, iets meer dan een tientje volgens mij.
Fijn om zo'n ervaring te lezen.
Voor een tientje is zo'n gok nog wel te wagen en 3 weken is ook geen eeuwigheid.
Wat was er precies mis mee?

Ik heb die P505 Base in mijn hoofd eigenlijk al lang gekocht... :+
Ik moet alleen nog kiezen welke cranklengte ik neem en of ik er een setje 50/34 kettingbladen bij wil.

Als lange Hollander word ik ook niet echt wijzer over cranklengtes. :/
Het lijkt een beetje 50/50 tussen "hoe langer lichaam/benen, hoe langer de cranks" en "korte cranks = meer open heuphoek = comfortabeler, zonder impact op vermogen" voor zowel theorie als praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
TheTinusNL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:27:
[...]
Als lange Hollander word ik ook niet echt wijzer over cranklengtes. :/
https://debiomechanieker....07/een-goede-cranklengte/

Edit: op de baan rijden ze allemaal met 165 mm volgens mij. Te kort is “nooit” een probleem, te lang wel.

[ Voor 17% gewijzigd door mhr-zip op 16-01-2024 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Omdat geld toch moet rollen en ik wil het toch wel eens uitproberen;

2x Schwalbe Winter 30-622 besteld. Ik zag na lang zoeken ergens een echte foto van het loopvlak van deze band en hij mist 1 rij nopjes tov de 35mm en breder, dus er kunnen ook simpelweg maar max 118 spikes in. Die gaatjes zitten alleen op bredere versies. Voor de zekerheid wel extra spikes + tool gekocht, was maar een tientje, je kan het maar hebben haha. Bij bike24 was die band €22,36 dus dat viel reuze mee.

Nu hopen dat ie niet te hoog is voor mijn frame, en dan eens kijken hoe vaak ik ermee op pad zal gaan :)
Ik verwacht dat de banden binnen zijn nadat alle sneeuw en ijs weer weg is :+

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 17-01-2024 00:12 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Dan heb je ze voor volgende keer iig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:11:
Dan heb je ze voor volgende keer iig :)
"Wees paraat" zeiden ze vroeger bij de scouting altijd :P
Ik post nog wel foto's als ik ze heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 17-01-2024 11:56 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 21:44
Mijn doel voor dit jaar is de Marmotte fietsen. Daar zag ik dat je een medische verklaring / keuring nodig hebt.

Mijn aanvullende zorgverzekering vergoedt sport medische keuringen. Kan ik zon medische keuring gebruiken als verklaring voor de organisatie?

Daarnaast, hebben er mensen ervaring met een goede sportmedische keuring met de focus op wielrennen in omgeving Leiden / Randstad? Andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Cormo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:21:
Mijn doel voor dit jaar is de Marmotte fietsen. Daar zag ik dat je een medische verklaring / keuring nodig hebt.

Mijn aanvullende zorgverzekering vergoedt sport medische keuringen. Kan ik zon medische keuring gebruiken als verklaring voor de organisatie?

Daarnaast, hebben er mensen ervaring met een goede sportmedische keuring met de focus op wielrennen in omgeving Leiden / Randstad? Andere tips?
Zeker, dit is meer dan genoeg, in principe volstaat alleen een briefje getekend door je huisarts al, maar niet alle huisartsen werken hier zomaar aan mee. Gewoon even aangeven bij de sportarts waar je de keuring laat doen, die kan jou een getekend briefje geven die voor de Marmotte organisatie volstaat.

Ik ken alleen helaas geen sportartsen in jouw regio.

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 17-01-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
Is het leuk om onze doelen in de startpost op te nemen en dan te checken of we het gaan halen? Geen idee of dit haalbaar en leuk wordt gevonden.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
mhr-zip schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:09:
[...]

https://debiomechanieker....07/een-goede-cranklengte/

Edit: op de baan rijden ze allemaal met 165 mm volgens mij. Te kort is “nooit” een probleem, te lang wel.
Mja, ik vind het geen overtuigend artikel, toch vooral anekdotisch.

En zo zijn er nog duizenden websites, blogs, video's en posts op subfora te vinden met anekdotes voor kampen "korte crank" en "lengte-afhankelijke crank".

Misschien ligt de waarheid wel in het midden... lees: 170mm :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:16
Is voor mij typisch iets dat ik gewoon niet verander tenzij er blessureklachten zijn.

Don’t fix it if it isn’t broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jlve
TheTinusNL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:27:
[...]

[...]

Fijn om zo'n ervaring te lezen.
Voor een tientje is zo'n gok nog wel te wagen en 3 weken is ook geen eeuwigheid.
Wat was er precies mis mee?
De lijmverbinding was denk ik niet goed, in de moessonperiode eind vorig jaar vocht in gekomen waarna de calibratie en de output nogal rare data gaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58

joker1977

Tweakert

TheTinusNL schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:09:
[...]

Mja, ik vind het geen overtuigend artikel, toch vooral anekdotisch.

En zo zijn er nog duizenden websites, blogs, video's en posts op subfora te vinden met anekdotes voor kampen "korte crank" en "lengte-afhankelijke crank".

Misschien ligt de waarheid wel in het midden... lees: 170mm :+
Ben het wel met je eens. Het hele artikel is doorspekt met dingen die leuk bekken, maar uiteindelijk nauwelijks onderbouwd worden cq. geen stand houden als je er langer over nadenkt. Hij verwijst naar een artikel waaruit blijkt dat verschillende lengtes van crank nauwelijks van invloed is op de vermogens (<0.5% vermogensverschil tussen grootste en kortste geteste crank) maar vervolgens zegt hij later zelf dat hij meer kracht kan leveren met een kortere crank.

Denk dat je gewoon de crank-lengte moet kiezen waar je je fijn bij voelt. Kortere cranks maken bochtjes weleens wat makkelijker, dat zou een voordeel kunnen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:37
Weet niet of ik hier dergelijke vragen mag stellen, maar doe het lekker toch.

Ik ben bezig om onderdelen van mijn winterfiets up te graden. Van Campagnolo Veloce naar Shimano 105.
Dit betreft vervangen van de shifters, body, cassette, ketting en derailleur. (zaten al shimano voorbladen op)

In middels ben ik al zo ver dat ik de shifters, body, cassette, ketting en derailleur gemonteerd heb. Kabels zijn ook al door het frame gehaald naar de juiste plekken.
Voorderailleur/shifter werkt en kan schakelen naar binnen of buitenblad (nog wel fijn afstelling nodig).

Ik zit alleen met het probleem van de rechter shifter. De kabel lijkt soms niet te klikken, of beweegt niet als ik van versnelling verwissel.
Heb de kabel ook al aan de achterderailleur gehad maar deed toen ook vrij weinig. Ook met de kabel los door het frame en niet aangesloten aan de achterderailleur lijkt de de kabel niet te verspringen

Heb het een en ander gelezen dat de kabel intern (bij het puntje/metalen dopje) los is geraakt waardoor hij zichzelf niet strak kan trekken.
Dit zal dan via een zwart klepje aan de onder moeten gebeuren.

Ben een beetje op zoek naar de goede richting om vanavond niet weer 2,5 uur bezig te zijn de fiets aan de praat te krijgen.

Iemand een idee?

Edit:
Heb het gevoel heel dichtbij te zijn om het af te ronden en het stuurlint erom te doen. Hoop in ieder geval nog dit weekend met de fiets te kunnen fietsen.

[ Voor 6% gewijzigd door MrFortune op 18-01-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:19
MrFortune schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:08:
Weet niet of ik hier dergelijke vragen mag stellen, maar doe het lekker toch.

Ik ben bezig om onderdelen van mijn winterfiets up te graden. Van Campagnolo Veloce naar Shimano 105.
Dit betreft vervangen van de shifters, body, cassette, ketting en derailleur. (zaten al shimano voorbladen op)

In middels ben ik al zo ver dat ik de shifters, body, cassette, ketting en derailleur gemonteerd heb. Kabels zijn ook al door het frame gehaald naar de juiste plekken.
Voorderailleur/shifter werkt en kan schakelen naar binnen of buitenblad (nog wel fijn afstelling nodig).

Ik zit alleen met het probleem van de rechter shifter. De kabel lijkt soms niet te klikken, of beweegt niet als ik van versnelling verwissel.
Heb de kabel ook al aan de achterderailleur gehad maar deed toen ook vrij weinig. Ook met de kabel los door het frame en niet aangesloten aan de achterderailleur lijkt de de kabel niet te verspringen

Heb het een en ander gelezen dat de kabel intern (bij het puntje/metalen dopje) los is geraakt waardoor hij zichzelf niet strak kan trekken.
Dit zal dan via een zwart klepje aan de onder moeten gebeuren.

Ben een beetje op zoek naar de goede richting om vanavond niet weer 2,5 uur bezig te zijn de fiets aan de praat te krijgen.

Iemand een idee?

Edit:
Heb het gevoel heel dichtbij te zijn om het af te ronden en het stuurlint erom te doen. Hoop in ieder geval nog dit weekend met de fiets te kunnen fietsen.
Je hebt wel de juiste eindkapjes gebruikt (qua maatvoering) en er zitten geen scherpe bochten in de interne kabelroute?
Misschien de complete kabel "even" extern routen om de werking te controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
@MrFortune Heb je nieuwe binnenkabels door de oude buiten'bescherming' getrokken of volledig alles nieuw? In het eerste geval kan me voorstellen dat het wat minder soepel kan lopen vanwege mogelijk net iets dikkere binnenkabels van Shimano tov Campagnolo. Als je beide hebt vervangen is het mogelijk dat je ergens een lus hebt gekregen (zeer omwaarschijnlijk), je zou kunnen proberen om aan beide kanten tegelijk te trekken om te zien of er speling op zit. Er moet namelijk wel spanning op staan om te kunnen schakelen

[ Voor 6% gewijzigd door Holk op 18-01-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:23
joker1977 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:02:
[...]

Ben het wel met je eens. Het hele artikel is doorspekt met dingen die leuk bekken, maar uiteindelijk nauwelijks onderbouwd worden cq. geen stand houden als je er langer over nadenkt. Hij verwijst naar een artikel waaruit blijkt dat verschillende lengtes van crank nauwelijks van invloed is op de vermogens (<0.5% vermogensverschil tussen grootste en kortste geteste crank) maar vervolgens zegt hij later zelf dat hij meer kracht kan leveren met een kortere crank.

Denk dat je gewoon de crank-lengte moet kiezen waar je je fijn bij voelt. Kortere cranks maken bochtjes weleens wat makkelijker, dat zou een voordeel kunnen zijn :)
Ik fiets wel eens een stukje op de veel-kleinere stadsfiets van mijn vrouw, en ik heb mij weleens afgevraagd waarom ik niet vooruit kom op dat ding. Los van dat een Nexus7 naaf is, zelfs na oppompen van de banden en de zadelhoogte enigszins corrigeren, schiet het nog niet op. De versnellingen zijn ook groot/zwaar genoeg en het is wel een fiets met 28" wielen. :o

Het verschil is de crank-lengte, de trapbeweging is alweer afgelopen als ik voor m'n gevoel pas net aanzet en je trapt in het luchtledige. Bij een tegendruk die normaal aanvoelt zit ik op een een veel te lage cadans.

Dus een crank kan zeker te klein zijn. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58

joker1977

Tweakert

Patrick4 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Ik fiets wel eens een stukje op de veel-kleinere stadsfiets van mijn vrouw, en ik heb mij weleens afgevraagd waarom ik niet vooruit kom op dat ding. Los van dat een Nexus7 naaf is, zelfs na oppompen van de banden en de zadelhoogte enigszins corrigeren, schiet het nog niet op. De versnellingen zijn ook groot/zwaar genoeg en het is wel een fiets met 28" wielen. :o

Het verschil is de crank-lengte, de trapbeweging is alweer afgelopen als ik voor m'n gevoel pas net aanzet en je trapt in het luchtledige. Bij een tegendruk die normaal aanvoelt zit ik op een een veel te lage cadans.

Heel eerlijk geloof ik er niks van. De diameter (grootte) van de trap-beweging is veel minder belangrijk dan het absolute hoogte-verschil tussen je kont en het centrum van die trap-beweging.

Zodra je spreekt over "enigszins corrigeren" van zadelhoogte ga ik er een beetje vanuit dat dat al gauw meer dan 2 cm. afwijkt van wat wenselijk is. Dan heb je het al over een positie-verschil van 20 mm. wat een veelvoud is van de cranklengte-afwijking, gok ik.

Om maar te zwijgen van de rest van de houding die natuurlijk compleet anders is dan een fiets die wel voor jouw voldoende groot is. De afwijkingen daarin zijn een veelvoud van de verschillen in crank-lengte tussen haar en jouw fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Stoppertjes voor de buitenkabels op de juiste plekken? Ik neem aan dat de interne routing zonder buitenkabel is tenminste. Gaat ie goed door de geleiding onder je bottombracket?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Holk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:46:
@MrFortune Heb je nieuwe binnenkabels door de oude buiten'bescherming' getrokken of volledig alles nieuw? In het eerste geval kan me voorstellen dat het wat minder soepel kan lopen vanwege mogelijk net iets dikkere binnenkabels van Shimano tov Campagnolo. Als je beide hebt vervangen is het mogelijk dat je ergens een lus hebt gekregen (zeer omwaarschijnlijk), je zou kunnen proberen om aan beide kanten tegelijk te trekken om te zien of er speling op zit. Er moet namelijk wel spanning op staan om te kunnen schakelen
Ik heb inderdaad de "nieuwe" (het zijn 2e hands shifters van een jaar oud) door de buiten bescherming van de eerdere campagnolo heen getrokken. Ik heb dit echter ook bij de voorderailleur gedaan en daar werkt het nu. Ik kan wellicht nog eens proberen om de kabel er opnieuw in te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Ik fiets wel eens een stukje op de veel-kleinere stadsfiets van mijn vrouw, en ik heb mij weleens afgevraagd waarom ik niet vooruit kom op dat ding. ..
Ik rij nog geregeld woon/werk op mijn stads/toerfiets dat is "gewoon" een3x7 maar dat voelt ook als een slome fiets hoor. Volgens mij is dat gewoon een optelsom van gewicht, rolweerstand, matige drivetrain, houding, en het gevoel tussen de oren van de berijder ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Mistraller schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:10:
[...]

Stoppertjes voor de buitenkabels op de juiste plekken? Ik neem aan dat de interne routing zonder buitenkabel is tenminste. Gaat ie goed door de geleiding onder je bottombracket?
In principe heb ik de 2de hands shifters aangeleverd gekregen met de kabel er nog in, dus ik zou verwachten de stoppers/nippels goed zitten. Kabel komt op de juiste plek uit, bij mijn frame gaat hij langs de bottom bracket.

Edit:
Ik dacht even dat je de stoppers van de metalen kabel bedoelde, maar je bedoeld de stopper van de zwarte buitenkabel. Die heb ik alleen voor de achterderailler vervangen die meegeleverd was bij de shimano deraileur

[ Voor 17% gewijzigd door MrFortune op 18-01-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:23
Uiteraard heeft alles wat je noemt ook invloed. Ik stel (snelsnel) het zadel zo in dat een gestrekt been voelt zoals ik gewend ben. Maar dan voelt het gek dat de benen niet ver genoeg omhoog komen en ook weer snel beneden zijn.

Voor mij in ieder geval genoeg reden om van de cranks van mijn eigen fietsen af te blijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Patrick4 op 18-01-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
MrFortune schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb inderdaad de "nieuwe" (het zijn 2e hands shifters van een jaar oud) door de buiten bescherming van de eerdere campagnolo heen getrokken. Ik heb dit echter ook bij de voorderailleur gedaan en daar werkt het nu. Ik kan wellicht nog eens proberen om de kabel er opnieuw in te doen.
Als ik snel op Google zoek dan lees ik dat Campagnolo 1.1mm dik is (maar ook 1.2mm kan zijn) en Shimano 1.2mm. Lijkt minimaal verschil, maar kan zomaar zijn dat je daarom bij de ene geluk hebt en de andere pech en het te dik is (lees; een 1.2mm kabel in een 1.1mm gat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MrFortune schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:14:
[...]

In principe heb ik de 2de hands shifters aangeleverd gekregen met de kabel er nog in, dus ik zou verwachten de stoppers/nippels goed zitten. Kabel komt op de juiste plek uit, bij mijn frame gaat hij langs de bottom bracket.
Nee dat bedoel ik niet. Als ik naar mijn fietsen kijk dan heb ik voor de achterderrie altijd 2 stukjes buitenkabel. Ook bij de fietsen met cablerouting buitenom.
Buitenkabel 1 begint bij de shifter en eindigt vlak voorbij het balhoofd op het frame, daar zit de kabel in een busje. Dan loopt de kabel bij de bottombracket door een geleider, om pas op de chainstay weer in een buitenkabel te duiken om de bocht naar de derrie te maken. Er zitten dan dus 2 stoppers op het frame, de andere 2 zijn de shifter en de derrie zelf. Kabel in een bocht moet in een buitenkabel zitten. Tenzij je natuurlijk de volledige lengte met buitenkabel hebt. Maar dat zie je zelden volgens mij omdat het veel frictie oplevert (dus schakelt ruk) + gewicht.
Als die buitenkabel inderdaad niet de juiste maat heeft gaat het ook niet lekker werken. Speling is garantie voor slecht schakelen.
Shifter-buitenkabel is sowieso anders qua mantel (dan een remkabel) om zoveel mogelijk stijfheid te bieden. (Staaldraden lopen parallel aan de shiftercable, bij een remkabel zijn ze gewikkeld)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Mistraller schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Ik rij nog geregeld woon/werk op mijn stads/toerfiets dat is "gewoon" een3x7 maar dat voelt ook als een slome fiets hoor. Volgens mij is dat gewoon een optelsom van gewicht, rolweerstand, matige drivetrain, houding, en het gevoel tussen de oren van de berijder ;)
En stijfheid van het frame. Weet niet of het een dames fiets is? Als je daar op fietst voelt het bijna alsof je zwabbert.

Mbt verschil in fietsen: ik was zondag fietsen met een vriendin met wie ik vaker fiets. Kleine dame, trapt meestal op het vlakke 25-30 watt minder dan ik. Ik was deze keer echter op m'n gravelbike met 42mm banden en drivetrain die ik niet helemaal spik en span had (terwijl ik normaal op m'n Aeroad fiets). Samen dus hele rondje gefietst, ik gemiddeld 190 watt, zij gemiddeld 130 watt (zelfde power meter,assioma's)

Waar het normale verschil tussen ons altijd 20-30 watt is, was het nu opeens 60watt. Dat is wel echt een enorm verschil vond ik in ieder geval. Combi van de brede banden, ketting die niet goed gesmeerd was en het frame/houding etc etc.

Maar bottom line, er kan dus wel echt veel verschil zitten tussen fietsen. Zelfs binnen de categorische (gravel)racers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Requiem19 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:24:
[...]

En stijfheid van het frame. Weet niet of het een dames fiets is?
Nee gewoon een lomp zware alu fiets in de juiste maat. Wat ik altijd wel lollig vind, je staat bij het stoplicht, GROEN, trekt je "aanzetvoet" omhoog en dan kijk je even verbaasd waarom je pedaal niet mee omhoog is gekomen :+

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Holk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Als ik snel op Google zoek dan lees ik dat Campagnolo 1.1mm dik is (maar ook 1.2mm kan zijn) en Shimano 1.2mm. Lijkt minimaal verschil, maar kan zomaar zijn dat je daarom bij de ene geluk hebt en de andere pech en het te dik is (lees; een 1.2mm kabel in een 1.1mm gat)
Hij ging er wat stroef in, maar dat komt misschien ook omdat het uiteinde wat gebogen was. Er lijkt, naar mijn idee, genoeg speling/strakte op te zitten dat ik het kan bewegen in de zwarte buiten omheining.
Wellicht de kabel schoonmaken (met wat eigenlijk?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
MrFortune schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Hij ging er wat stroef in, maar dat komt misschien ook omdat het uiteinde wat gebogen was. Er lijkt, naar mijn idee, genoeg speling/strakte op te zitten dat ik het kan bewegen in de zwarte buiten omheining.
Neuh, dat hoort er soepel door te gaan. Persoonlijk zou ik de buitenkabel ook vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MrFortune schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Is die binnenkabel dan inderdaad nog goed zoals je zelf al aangaf. Even los van de kabels en fiets, die shifter zelf moet wel de kabel inhalen bij lichter schakelen en vice versa.
Binnenkabel schoonpoetsen met een doek, als er aanslag op zit: vervangen. Je kunt hem lichtjes insmeren met vetvrije vaseline.
Buitenkabels: Bij twijfel, vervangen. Er zit een soort siliconen binnentube in (die an sich al voor voldoende gladheid gaat zorgen dus die vaseline is meer om de boel watervrij te houden) en als die tube versleten raakt krijg je ook weer meer speling.
Kabels kosten je de kop in elk geval niet. Maar pak het stap voor stap aan, en monteer niet meteen de hele boel van voor tot achter om dan te zien dat het niet werkt.
En misschien een open deur maar ik stel de vraag toch: heb je de remkabel en de shifterkabel niet per ongeluk verwisseld?

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFortune
Holk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Neuh, dat hoort er soepel door te gaan. Persoonlijk zou ik de buitenkabel ook vervangen.
Ik ben er ook bang voor, dat wordt aan het einde van de middag even een rondje fietsenzaak.

Ik ga er even niet vanuit maar komt een nieuwe buitenkabel ook direct op de juiste plek uit? of is het handig om beide aan elkaar te plakken om dan vervolgens oude eruit te trekken waarbij de automatisch op de jusite plek uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:19
...
nevermind

[ Voor 178% gewijzigd door guapper op 18-01-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MrFortune schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Ik ben er ook bang voor, dat wordt aan het einde van de middag even een rondje fietsenzaak.

Ik ga er even niet vanuit maar komt een nieuwe buitenkabel ook direct op de juiste plek uit? of is het handig om beide aan elkaar te plakken om dan vervolgens oude eruit te trekken waarbij de automatisch op de jusite plek uit komt?
Even een foto zoals het bij mij zit (toevallig ligt mijn Bottom bracket er nog uit dus kan je het goed zien.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxo9V9UouQmiLIqDJfxUpXziEPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHZQzITybPRuGXlz1XyUXfC2.jpg?f=fotoalbum_large

Je kijkt er hier in vanaf de NON drive side. In het gat van de trapas die je 2 kabels, beide zonder buitenkabel. rechts is de achterderrie, links de voorderrie, die steekt in een bocht naar boven weer door het frame naar buiten. Kan je rechts op de foto net zien.

Meestal is het hierdoor altijd ff een gepiel om interne cable routing goed te krijgen. Maar nogmaals, dat is vooral als de rechte stukken geen buitenkabel hebben.

Dat zwarte geleidingsblokje kan je vanaf de onderkant servicen, je hoeft je trapaslagers daar niet voor te verwijderen. Al kan je er dan natuurlijk wel stukken beter bij.

Bij kabels trekken, of dat nou in je fiets of in je huis is; de oude aan de nieuwe maken is altijd een goed idee. Al zal dat voor alleen een binnenkabel niet gaan.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Mistraller schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Is die binnenkabel dan inderdaad nog goed zoals je zelf al aangaf. Even los van de kabels en fiets, die shifter zelf moet wel de kabel inhalen bij lichter schakelen en vice versa.
Binnenkabel schoonpoetsen met een doek, als er aanslag op zit: vervangen. Je kunt hem lichtjes insmeren met vetvrije vaseline.
Buitenkabels: Bij twijfel, vervangen. Er zit een soort siliconen binnentube in (die an sich al voor voldoende gladheid gaat zorgen dus die vaseline is meer om de boel watervrij te houden) en als die tube versleten raakt krijg je ook weer meer speling.
Kabels kosten je de kop in elk geval niet. Maar pak het stap voor stap aan, en monteer niet meteen de hele boel van voor tot achter om dan te zien dat het niet werkt.
En misschien een open deur maar ik stel de vraag toch: heb je de remkabel en de shifterkabel niet per ongeluk verwisseld?
Mistraller schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Even een foto zoals het bij mij zit (toevallig ligt mijn Bottom bracket er nog uit dus kan je het goed zien.)

[Afbeelding]

Je kijkt er hier in vanaf de NON drive side. In het gat van de trapas die je 2 kabels, beide zonder buitenkabel. links is de achterderrie, rechts de voorderrie, die steekt in een bocht naar boven weer door het frame naar buiten. Kan je rechts net zien.

Meestal is het hierdoor altijd ff een gepiel om interne cable routing goed te krijgen. Maar nogmaals, dat is vooral als de rechte stukken geen buitenkabel hebben.

Dat zwarte geleidingsblokje kan je vanaf de onderkant servicen, je hoeft je trapaslagers daar niet voor te verwijderen. Al kan je er dan natuurlijk wel stukken beter bij.

Bij kabels trekken, of dat nou in je fiets of in je huis is; de oude aan de nieuwe maken is altijd een goed idee. Al zal dat voor alleen een binnenkabel niet gaan.
Bij mij komt alleen de voorderailleur kabel bij de bracket naar boven.
Die van de achterderailleur komt ergens achter de voorbladen uit het frame, daar zit dan weer een zwarte buitenkabel. Hij gaat dan weer door een klein gaatje waar hij "open" is, zonder buitenkabel om vervolgens in de bocht naar de achterderailleur uit te komen.

Gaat in ieder geval om een Merida Reacto 500 frame, mocht je het specifieker op willen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 18:00
Veronderstel … ik trap 200watt op :
- een fiets van 13kg , en weeg 77kg ( oude fully equipped gravel/travel/commute -bike, en 5kg afvallen)
Of
- een fiets van 8kg , en blijf op 82kg (kassa, kassa, maar niks moeten afvallen)
Wat is dan het effect vlak/beklimming ?
Totaalgewicht is in dit geval hetzelfde, maar prijs van de fiets factor x^2 vermoed ik ( lees: is 5kg afvallen even efficiënt dan duurdere fiets)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:55
PaulC schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:59:
- een fiets van 13kg , en weeg 77kg ( oude fully equipped gravel/travel/commute -bike, en 5kg afvallen)
Of
- een fiets van 8kg , en blijf op 82kg (kassa, kassa, maar niks moeten afvallen)
Totaalgewicht is in dit geval hetzelfde, maar prijs van de fiets factor x^2 vermoed ik ( lees: is 5kg afvallen even efficiënt dan duurdere fiets)
Veel variabelen in deze vraag.. en lijkt me ook niet dat er 1 antwoord op te geven valt. Voordeligste manier is waarschijnlijk om 5 kilo af te vallen ;-) wat voor de meeste mensen prima te doen is door iets meer te bewegen en bewuster om te gaan met eten en drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Of
Als je het heel theoretisch benadert, wil je je gewicht zo laag mogelijk hebben om het zwaartepunt te verlagen. Dat betekent in ieder geval stabielere wegligging. In dat geval zou het voordeliger zijn een zwaardere fiets te hebben dan zelf de vetjes omdat jij hoger bent dan de fiets.

Wat je er in de praktijk van merkt, geen idee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Of
Er is wel een verschil in waar de massa zit. Zo zal je zwaardere wielen sneller merken dan een zwaarder frame. In the bigger picture zal het voor 99,9% van alle amateurs niet per se uitmaken of het gewichtsverlies in de fiets zit, of in het lichaam.

Het mooiste is natuurlijk allebei :). Als jij 5kg afvalt en je fiets wordt 5kg lichter win je 10kg. Dat scheelt al snel 10 minuten op een serieuze beklimming. Heb je eenmaal die lichte fiets, kun je ws nog eens 12k stukslaan op het duurste model om 500gram te winnen. Dat schiet dan gewoon niet meer zo op, zeker niet omdat het exponentieel duurder wordt.

Persoonlijk vind ik wel dat als je veel tijd steekt in de hobby fietsen en je wilt ook de bergen in, dat het dan een fijn idee is dat je niet met een 13kg fiets rond rijdt. Dan zou ik wel gewoon een fiets willen hebben van 8kg of lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
MrFortune schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:45:
[...]

[...]

Bij mij komt alleen de voorderailleur kabel bij de bracket naar boven.
Die van de achterderailleur komt ergens achter de voorbladen uit het frame, daar zit dan weer een zwarte buitenkabel. Hij gaat dan weer door een klein gaatje waar hij "open" is, zonder buitenkabel om vervolgens in de bocht naar de achterderailleur uit te komen.

Gaat in ieder geval om een Merida Reacto 500 frame, mocht je het specifieker op willen zoeken.
Met respect voor de fiets van @Mistraller, dat is ook wel een oud systeem. Bij moderne fietsen gaat de hele buitenkabel door het frame (vaak door schuimrubberen buizen tegen het klapperen) en heb je niet zo'n houder in je fiets.

Je kunt die buitenkabels aan elkaar monteren en daar kun je plakband voor gebruiken, maar dan past het vaak niet lekker door alle kleine gaatjes en hoekjes. Ik heb zo'n kitje van Pro, dan draai je zo'n taps-lopende schroef in je oude kabel, trek je door je frame, dan de nieuwe er op en terugtrekken.

edit: deze dus (en wat zijn die krengen duur geworden zeg)
https://www.futurumshop.nl/pro-kabelgeleider-tool.phtml

[ Voor 5% gewijzigd door Holk op 18-01-2024 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Holk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Met respect voor de fiets van @Mistraller, dat is ook wel een oud systeem. Bij moderne fietsen gaat de hele buitenkabel door het frame (vaak door schuimrubberen buizen tegen het klapperen) en heb je niet zo'n houder in je fiets.

Je kunt die buitenkabels aan elkaar monteren en daar kun je plakband voor gebruiken, maar dan past het vaak niet lekker door alle kleine gaatjes en hoekjes. Ik heb zo'n kitje van Pro, dan draai je zo'n taps-lopende schroef in je oude kabel, trek je door je frame, dan de nieuwe er op en terugtrekken.

toevallig recent een ali kabel geleider setje gekocht. 1 keer gebruikt, maar werkte prima. Zitten koppelingen voor rem (hydraulisch, kabel) versnellingen en di2 bij + een mageet en een kabel.
https://www.aliexpress.co...st_main.23.21ef1802S9bVQ8

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
0.46 cent.. minder dan 1% van die futurumshop versie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Of
met wielen zit je nog met acceleratie e.d. zoals eerder gezegd, maar in principe gaat het met klimmen om het totaal gewicht, je kan dus het beste je bidons onderaan de berg weggooien ;)

https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html
Dit is best wel een accurate berekening, en je kan dus zien dat als je 10% wilt klimmen met 200 watt, je met 8 kg fiets en 82 kg berijder 7.58 km/h gaat.
https://www.gribble.org/c...dwind=0&p2v=200&v2p=35.41
ga je schuiven, maar hou je het totaal gewicht op 90 kg, dan veranderd de snelheid bij 200 watt niet:|
77/13:
https://www.gribble.org/c...dwind=0&p2v=200&v2p=35.41

5 kg minder is ongeveer een halve km per uur sneller.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Holk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:31:
0.46 cent.. minder dan 1% van die futurumshop versie :+
4.70 bij mij... 46 cent is wel heel weinig.. 100 kopen en winst maken :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:37:
[...]

4.70 bij mij... 46 cent is wel heel weinig.. 100 kopen en winst maken :D
Mocht er maar 1 kopen voor dat bedrag. Wel gedaan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Holk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Fiets is 3 jaar oud he ;) (okee wordt 4 dit jaar)
De Liv van mijn vrouw (2021) idem; alleen buitenkabel voor de bochten buiten het frame en intern alleen binnenkabel.

Foam is niet nodig als je geen buitenkabel gebruikt; bij een goed afgestelde fiets hangt die kabel simpelweg nooit los, dus tikt er ook niks. (Zit wel om de remleiding want hydraulisch maar zie je niet op die foto, die loopt boven de BB langs.)

Ik denk dat de fiets van @MrFortune ouder zal zijn anders ga je niet je hele drivetrain upgraden toch.
Post eens foto's want die benamingen worden jarenlang aanhouden terwijl de hele fiets met de jaren verandert. "105" groepset zegt ook niet alles, ik heb hier ook 2 105 groepjes maar wel met dik 10 jaar ontwikkeling ertussen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 18-01-2024 14:30 ]

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:30

Reginas

Queen of Core Stability

Requiem19 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:26:
[...]

Het mooiste is natuurlijk allebei :). Als jij 5kg afvalt en je fiets wordt 5kg lichter win je 10kg. Dat scheelt al snel 10 minuten op een serieuze beklimming. Heb je eenmaal die lichte fiets, kun je ws nog eens 12k stukslaan op het duurste model om 500gram te winnen. Dat schiet dan gewoon niet meer zo op, zeker niet omdat het exponentieel duurder wordt.

Persoonlijk vind ik wel dat als je veel tijd steekt in de hobby fietsen en je wilt ook de bergen in, dat het dan een fijn idee is dat je niet met een 13kg fiets rond rijdt. Dan zou ik wel gewoon een fiets willen hebben van 8kg of lichter.
Oh jee, ik voel hier een N+1 aankomen. Ik heb een stalen fiets in bestelling staan onder het mom van “met mijn gewicht voel je die 1 of 2kg extra toch niet”. :+

Zonder gekheid: als je de middelen hebt om in een lichtere fiets te investeren en het lukt je misschien ook om wat gewicht te verliezen, dan profiteer je dubbel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Inderdaad, dat heeft op zich niet echt met oud te maken, meer met het doel van de fiets volgens mij, buitenkabel door het frame betekend onderhoudsvriendelijker want er zijn minder plekken waar vuil en vocht de kabel binnen kan komen. Maar bij performance racefietsen zit het dan juist vaak weer zoals bij @Mistraller, waarschijnlijk met name vanwege de gewichtsbesparing: geen schuimrubberen buizen en minder buitenkabel nodig.

Het klopt wel dat je dit steeds minder ziet maar dat komt meer door de verschuiving naar hydraulische disc brakes en elektronisch schakelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Kluus op 18-01-2024 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Reginas schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:32:
[...]

Oh jee, ik voel hier een N+1 aankomen. Ik heb een stalen fiets in bestelling staan onder het mom van “met mijn gewicht voel je die 1 of 2kg extra toch niet”. :+

Zonder gekheid: als je de middelen hebt om in een lichtere fiets te investeren en het lukt je misschien ook om wat gewicht te verliezen, dan profiteer je dubbel.
Misschien kun je binnenkort in Spanje eens een dagje een lichtgewicht fiets huren om te kijken of je het verschil merkt ;-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Ik zou ook die Nexus 7 niet uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFortune
Mistraller schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:20:
[...]

Fiets is 3 jaar oud he ;) (okee wordt 4 dit jaar)
De Liv van mijn vrouw (2021) idem; alleen buitenkabel voor de bochten buiten het frame en intern alleen binnenkabel.

Foam is niet nodig als je geen buitenkabel gebruikt; bij een goed afgestelde fiets hangt die kabel simpelweg nooit los, dus tikt er ook niks. (Zit wel om de remleiding want hydraulisch maar zie je niet op die foto, die loopt boven de BB langs.)

Ik denk dat de fiets van @MrFortune ouder zal zijn anders ga je niet je hele drivetrain upgraden toch.
Post eens foto's want die benamingen worden jarenlang aanhouden terwijl de hele fiets met de jaren verandert. "105" groepset zegt ook niet alles, ik heb hier ook 2 105 groepjes maar wel met dik 10 jaar ontwikkeling ertussen :)
Het is ook weer geen hele oude fiets. Rond 2017 is het frame vervangen voor een merida reacto 500 wegens problemen van het andere frame. Toen is destijds alles overgezet naar dit frame. Dus het campagnolo spul zit er al wat langer op.

Met "105" bedoel ik 7000 series. Via marktplaats setje shifters gehaald en via Mantel upgrade set.

Hier een foto van 2 jaar terug toen ik op fietsvakantie ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUrqCYhKsBlxyc6KHd08WRJP_sY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cc10FyR1TLpBa6HzBebCj3qW.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik al wel een volledige carbon Merida Reacto 6000 uit 2023 als "main" fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MrFortune schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Het is ook weer geen hele oude fiets.
De kabel waar we hier op kijken is voor de rem volgens mij, hier zit zo'n laag geplaatste klauw op; die loopt helemaal door inderdaad. (vuilgevoelige plek denk ik; zeker voor een winterfiets?)

Bij de chainstay zie ik een stuk open kabel, dus ik durf op basis hiervan nog niet te zeggen hoe jouw shiftercable de trapas passeert.

Mooi tailfinnetje btw :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Mistraller schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:36:
[...]

De kabel waar we hier op kijken is voor de rem, hier zit zo'n laag geplaatste klauw op; die loopt helemaal door inderdaad. (vuilgevoelige plek denk ik; zeker voor een winterfiets?)

Bij de chainstay zie ik een stuk open kabel, dus ik durf op basis hiervan nog niet te zeggen hoe jouw shiftercable de trapas passeert.

Mooi tailfinnetje btw :)
Onder de M van Merida zie je een opening waar een kabel uitkomt, door de glinstering zie je enigzins de zwarte kabel. Deze gaat verder achter de voorbladen. Dat is de kabel voor de achterderailleur.

[ Voor 3% gewijzigd door MrFortune op 18-01-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MrFortune schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Onder de M van Merida zie je een opening waar een kabel uitkomt, door de glinstering zie je enigzins de zwarte kabel. Deze gaat verder achter de voorbladen. Dat is de kabel voor de achterderailleur.
ja die zie ik, maar ik had gedacht dat die naar je achterrem ging. Maar ik ken die ondermontage van die remmen niet verder.
Maar als dat de kabel dus is dan zit er ergens achter je voorblad een busje op je frame gelast waar je binnenkabel in ligt toch?

---------------

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• stevens20
Het is eindelijk zo ver! Hij is er! Mijn nieuwe fiets. Vanmiddag binnengekregen en gelijk een stukje op gefietst. Wat een verschil net mijn instap merida (300 disk uit 2019), dit gaat gelijk in plaats van dat je het op gang moet trekken. Fijner smaller en platter stuur waar je je handen comfortabeler op heb liggen.
De reach is AANZIENLIJK groter, ik hoef mijn benen niet meer stil te houden in een bocht om te voorkomen dat ik met mijn knieën tegen het stuur kom.
Schakelen gaat ook onder druk soepel, ik kan gewoon schakelen zonder de benen stil te moeten houden en alles gaat even soepel en snel. Wel even wennen hoe je moet schakelen gezien dit elektrisch is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3rTHev48itq0VlW8m5k76tIBBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JS8JpEpQm87AFI6BExringgq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Jiw8iI4loSdDkaFJ996Ck-n6IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PNv1Jn0srjNDdSSwzZzoFcJ.jpg?f=fotoalbum_large

Het zadel staat inmiddels 20 cm lager. Op de foto is het nog hoe het uit de doos was. De witte is overigens de nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets!

Is het de Supersix evo?

Ziet er strak uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
yeehaw schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:13:
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets!

Is het de Supersix evo?

Ziet er strak uit
Ja. Dit is de Supersic Evo ja. Ik hoop komende weken wat vaker buiten te fietsen ipv op Zwift. Helaas wel weinig tijd dus het is wel uurtjes schrapen.

Ander onderwerp:
Ik heb na mijn testrit gekeken naar een vergelijkbare rit van een jaar terug. Met dezelfde hartslag fiets ik nu normalized 33Watt meer. Dus dat lijkt de goede kant op te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

stevens20 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:47:
Het is eindelijk zo ver! Hij is er! Mijn nieuwe fiets. Vanmiddag binnengekregen en gelijk een stukje op gefietst. Wat een verschil net mijn instap merida (300 disk uit 2019), dit gaat gelijk in plaats van dat je het op gang moet trekken. Fijner smaller en platter stuur waar je je handen comfortabeler op heb liggen.
De reach is AANZIENLIJK groter, ik hoef mijn benen niet meer stil te houden in een bocht om te voorkomen dat ik met mijn knieën tegen het stuur kom.
Schakelen gaat ook onder druk soepel, ik kan gewoon schakelen zonder de benen stil te moeten houden en alles gaat even soepel en snel. Wel even wennen hoe je moet schakelen gezien dit elektrisch is. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Het zadel staat inmiddels 20 cm lager. Op de foto is het nog hoe het uit de doos was. De witte is overigens de nieuwe.
Nice! Heb vandaag de viper green gepast en de knoop ook maar doorgehakt. Volgende week zaterdag bikefit, en dan nog ff wachten op de wielen van @ElGreco O-)

De Chalk stond ook bij de LBS. Ze vonden daar ook dat de ‘folder-foto’s’ beide kleuren geen eer deden. In het echt een stuk mooier. De Chalk is in het ene licht bijna wit en in het andere diepgrijs, mooi.

[ Voor 6% gewijzigd door The Legend op 18-01-2024 23:02 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
stevens20 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:47:
Schakelen gaat ook onder druk soepel, ik kan gewoon schakelen zonder de benen stil te moeten houden en alles gaat even soepel en snel. Wel even wennen hoe je moet schakelen gezien dit elektrisch is. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Nice... een witte en een zwarte. Dat wordt vast vaker poetsen ;)

Als je niks over het zadel had gezegd had ik het ook geloofd. Wat is de drop, nu het zadel op de juiste hoogte staat?

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
Mistraller schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 01:27:
[...]

Nice... een witte en een zwarte. Dat wordt vast vaker poetsen ;)

Als je niks over het zadel had gezegd had ik het ook geloofd. Wat is de drop, nu het zadel op de juiste hoogte staat?
Vanaf de grond naar de bovenkant van het stuur is 101cm. Vanaf de grond naar de bovenkant van het zadel (in het midden) is nu 111. Dat maakt dan een drop van 10cm. Nu verwacht ik wel dat mijn zadel nog iets omhoog gaat, ongeveer 2 á 3cm.
Ik zou het moeten bekijken maar volgens mij is de drop bij mijn oude fiets een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tegenwoordig zou ik een glans wit frame best aandurven, ben ook overgestapt van (saai ;) )zwart naar kleurtjes voor inmiddels al mijn fietsen maar wel glans en dat is super makkelijk schoon te houden. Met mat is dat wel anders.

Mooi hoor @stevens20 ga je vast veel plezier van hebben! Als je de oude drop fijn vond zou ik niet te bang zijn om wat spacers weg te halen. Ik heb het vorige seizoen ook rondgereden met minder drop omdat de dealer vond dat ik zo wel voldoende drop had... Maar nu zelf alles terug gebouwd naar mijn oude fit (centimetertje er af), dat het mooier kijkt is mooi meegenomen, ik ben niet van de spacer politie, maar ik zit toch gewoon prettiger op een of andere manier.

Maar als je minder drop wilde is dat dikke prima zo natuurlijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 19-01-2024 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Als de reach al veel groter is, is het niet zo gek dat de drop kleiner is natuurlijk. Is toch afstand die je bovenlichaam moet overbruggen.
Pagina: 1 ... 535 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).