Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 532 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:11
Ik drink bij de langere ritten graag wat extra suiker. Maar het wordt toch best duur. Daarom aan het kijken om zelf te gaan mixen. Tot ik de sportdrank van Kruidvat tegenkwam.
https://www.kruidvat.nl/k...ic-sports-drink/p/3748893

Wat mij niet duidelijk is, is de verhouding maltodextrine en fructose. Heeft er iemand ervaring mee?

In 2023 totaal 4800km gefietst. Doel voor komend jaar is 5 uur per week (7500km). Een kilo of acht afvallen en mijn ftp verhogen naar 300W.
En natuurlijk de elfstedentocht fietsen!

[ Voor 21% gewijzigd door StecaGrid op 02-01-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:25
StecaGrid schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:02:
Ik drink bij de langere ritten graag wat extra suiker. Maar het wordt toch best duur. Daarom aan het kijken om zelf te gaan mixen. Tot ik de sportdrank van Kruidvat tegenkwam.

Wat mij niet duidelijk is, is de verhouding maltodextrine en fructose. Heeft er iemand ervaring mee?
" 36g Koolyhdraten waarvan 14g suikers"

Net geen 2:1 dus.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:39

Wat mij niet duidelijk is, is de verhouding maltodextrine en fructose.
De Jumbo heeft huismerk sportdrank met 2:1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 11:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Das op zich toch niet uitzonderlijk goedkoop?
Decathlon heeft gewoon hun ISO voor zelfs net iets minder.
https://www.decathlon.be/...518573&fl=Rode%20vruchten

Ik heb zelf altijd de ISO +, die is iets duurder, maar op lange duur doet mijn maag het er iets beter mee (de suikerverhouding ligt wel heel hoog in de gewone ISO. Bij de ISO+ is die verhouding ongeveer 1/1.

En de verhouding, op zich is de 'gulden ratio' volgens wat aangenomen wordt 2/1. En dat lijkt die kruidvat wel te doen. 35gram suiker van de 89 gram koolhydraten.

Op zich, tenzij je echt intens en lang gaat fietsen. Niet teveel van aantrekken. Kijk wat je maag goed trekt (ook op lange termijn)en probeer nog wat normaal te eten zolang het kan.
O en wat je lekker vind natuurlijk ook.
Is al direct 'een stuk' duurder. Maar zoals ik al zei, het is wat je zelf lekker vind en wat je maag trekt.

[ Voor 12% gewijzigd door Joindry op 02-01-2024 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:05
Joindry schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:25:
[...]

Das op zich toch niet uitzonderlijk goedkoop?
[
Volgens mij gaat het erom dat het een aanbieding is… 3,89 voor 500gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:10

Kluus

Gang is alles

Die van de Jumbo heb ik een tijdje geprobeert toen ze, in onze lokale Jumbo, alle Isostar hadden vervangen voor deze. Maar ik snap dit niet zo goed in een product wat per definitie al vol zit met suikers:
zoetstof: sucralose
Ik proef dat er volgens mij ook echt doorheen bij deze waardoor ik hem niet lekker vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
Verhouding die optimaal is volgens Maurten en Sis 1:0.8 :
1:0.8 ratio
The most significant breakthrough of Beta Fuel lies in its 1:0.8 ratio of carbohydrates, which sets it apart from the traditional 2:1 ratio found in other energy drinks. This optimized ratio has been scientifically proven to unlock a range of advantages.
Ik hou het gewoon op normale suiker(soms basterd suiker) (en vooral met warme weer ook paar gram zout)
Die heeft een verhouding van 1:1

Gewoon flink wat in bidon gooien, ik doe vaak 300 gram en dan aanvullen met water.
Op lange ritten gewoon 1 of 2 zakjes van 300gram meenemen om onderweg weer bij te vullen.
Stuk goedkoper dan al die speciale voedingen.
En nee zo'n bidon drink je niet in 1 uur leeg, maar zeg 3 a 4 uurtjes.
Ook wel makkelijk in de winter als je handschoenen aan hebt en niet wilt klooien om reepjes te openen.

Extra info/goede uitleg:
YouTube: I used Sugar as my Sports Drink for 2 years, Why? | Scientific Analysis

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 02-01-2024 10:46 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54

Ik deed eerder maltodextrine met karvan cevitam, snufje zout. Maar nu een zak van decatlon (met BCAA) en ik moet zeggen dat ik daar wel heel lekker de festive500 op door ben gekomen!

Vooral ook om dit:
DDX schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:37:

[...]

Ook wel makkelijk in de winter als je handschoenen aan hebt en niet wilt klooien om reepjes te openen.
Met al die wind en regen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
dt_swiss schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:57:
Schakelen met GRX zou echt vergelijkbaar moeten zijn met R7000 IMHO, wellicht is het geluid idd de ketting. Die herken ik zelf niet namelijk :)

En ja, die Giant banden zijn echt loodzwaar en wmb niet al te best. Wielen en banden zijn je grootste upgrademogelijkheid :)
Ik vind GRX aanzienlijk minder soepel schakelen.
Ook toen die fiets gloedjesnieuw was en vergeleken met een gebruikte 10spd Tiagra.

Lees op verschillende fora ook vaker negatiefs over KMC in de KMC vs. Shimano kettingen vergelijking dan andersom.
Lekker de KMC oprijden en daarna terug naar Shimano en eens zien wat het verschil is.
Zelfde met bandjes, paar duizend km en dan weer lekker terug naar GP5000 8)

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

TheTinusNL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Ik vind GRX aanzienlijk minder soepel schakelen.
Ook toen die fiets gloedjesnieuw was en vergeleken met een gebruikte 10spd Tiagra.

Lees op verschillende fora ook vaker negatiefs over KMC in de KMC vs. Shimano kettingen vergelijking dan andersom.
Lekker de KMC oprijden en daarna terug naar Shimano en eens zien wat het verschil is.
Zelfde met bandjes, paar duizend km en dan weer lekker terug naar GP5000 8)
Bij mij schakelt GRX op de woon-werk ook echt prima en mijn vergelijkingsmateriaal is twee generaties Ultegra Di2 op mijn racers...

Ik gebruik inderdaad wel een shimano ketting momenteel maar in het verleden ook KMC en daarmee ook weinig issues. Ook gebruik ik de clutch eigenlijk niet op die fiets, die heb ik er altijd af staan, misschien dat dat uit maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Kluus schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Bij mij schakelt GRX op de woon-werk ook echt prima en mijn vergelijkingsmateriaal is twee generaties Ultegra Di2 op mijn racers...

Ik gebruik inderdaad wel een shimano ketting momenteel maar in het verleden ook KMC en daarmee ook weinig issues. Ook gebruik ik de clutch eigenlijk niet op die fiets, die heb ik er altijd af staan, misschien dat dat uit maakt.
Issues is een groot woord, van die KMC is alleen de geluidsproductie bizar, de rest absoluut niets te klagen.

Die GRX clutch heb ik ook bijna altijd uit staan, alleen als ik soms MTB trails of bospaden met veel boomwortels pak dan zet ik hem aan, dat beïnvloedt de schakelprestaties wel negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Mistraller schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:43:
[...]

Ik deed eerder maltodextrine met karvan cevitam, snufje zout. Maar nu een zak van decatlon (met BCAA) en ik moet zeggen dat ik daar wel heel lekker de festive500 op door ben gekomen!

Vooral ook om dit:

[...]

Met al die wind en regen.
Welke van de decathlon? Lees dat ze moeilijk oplossen. Wat is jouw ervaring?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 21:24
Hier op 30 december ook nog een leuke rit van ~120km gedaan om op een rond getal uit te komen (uiteindelijk 300m te weinig gefietst, maar boeiend). Ook een jaar vol onverwachte hoogtepunten, maar vooral plezier door de ritjes die geen pakkende titel of mooie plaatjes hebben. Wel ga ik de regen onthouden. In de bijna 15 jaar dat ik een racefiets heb nog nooit zoveel water gehad onderweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sgt_MiZDBkZ0G_2m0FhgvzR9yyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7uXV8VgIKIzZ9wUPg9v0OUgt.png?f=fotoalbum_large

Een paar hoogtepunten:
- Van mijn woonplaats naar Tsjechië gefietst in 5 dagen
- Triglav Nationaal Park in Slovenië
- The Green Divide/Kroondomein en hoe mooi Nederland is
- Nieuwe fiets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbob5t4xstC_sUssVjmuxEnQcn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOkaQFQ5KnGchznQtEtlvXvl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vg3iYW38JRo2vTVLn6pfiDFKngU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1eOPDEftm4sZquZGi9apfPA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HbkXuAxUz7P-1KWnjyXhV9SfFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEsO8fkso97PV56mmj03IAru.jpg?f=fotoalbum_tile

Doelen voor komend jaar:
- Amstel Gold Race
- Marmotte
- Fietskampeervakantie om afstuderen te vieren
- Velomediane
- 10.000km

Ben persoonlijk niet van de grootschalige evenementen, maar kijk er wel naar uit om met vrienden een paar weekenden te fietsen. Vind het ook wel fijn om doelen te hebben en zo plezier te beleven aan de regenachtige winterse ritjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 16:45
2023 was voor mij een uitzonderlijk jaar. Na een ongeluk in 2022 uiteindelijk de knoop doorgehakt dat werken en herstellen naar een voor mij acceptabel niveau niet samen gingen en vanaf februari 5 maanden thuis gezeten. De Marmotte kwam net een maand of twee te vroeg in mijn herstel, maar toch blij en trots dat me dat gelukt is.
Vanaf juli weer aan het werk op zo'n 50 km van huis en het lukt me heel aardig 4 van de tien ritten op de fiets te doen, waardoor ik lekker aan m'n kilometers kom. Ruim 16k weg kunnen trappen dit jaar en gisteren al weer m'n eerste werk-woon rit gedaan.
Geen bijzondere doelen dit jaar: zit nu nog in het veldseizoen (regionale competitie en af en toe achteraan bungelen in een landelijke veldrit) en zometeen vooral elke week 1 of 2 trainingskoersjes rijden, gewoon omdat het kan en lekkeris.
Marmotte staat weer op de kalender (ik vind zo'n massaal evenement eigenlijk hartstikke gaaf om te doen) en ik wil graag nog een paar MTB marathons rijden. Daarnaast ben ik voorzichtig begonnen met lopen en ga ik daarmee rustig verder opbouwen, kijken of ik mezelf daarmee richting het volgende veldseizoen wat kan verbeteren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
2023 was voor mij ook een bijzonder fietsjaar. Het eerste jaar dat de focus 100% op wielrennen lag en niet op Crossfit, hardlopen, volleyball, motorcross of andere sporten.

In maart in Girona had ik het weer zo naar mijn zin dat het frustrerend begon te worden dat mijn 2 fietsvrienden me op elke klim minuten eraf fietsen (op Rocacorba deden zij 50 min ipv 60 minuten). Toen 2 doelen gesteld om mezelf te motiveren:

1. De Ventoux harder dan de 2 vrienden opfietsen
2. Samen met de 2 fietsvrienden de Marmotte doen in augustus

Join had ik al vaker gebruikt, maar nu voor het eerst echt serieus genomen en veel tijd gestoken in fietsen. Ging ook stuk makkelijker omdat ik vanuit Amsterdam naar 'het platte land' verhuisd was en gelijk de deur uit heerlijk kan fietsen. Vanaf maart vrij steady 8-12 uur per week gefietst en ontzettend grote stappen gemaakt. Die progressie is eigenlijk nog het meest verslavende :). Veel geleerd ook over trainen, eten, rusten, mede ook dankzij de tips hier.

Doel 1. overigens niet gehaald, was nog 5 minuten langzamer dan de lichtgewicht dame die een waanzinnig w/kg haalt op de klimmen. Motiveerde mij wel om harder te trainen voor doel 2 en dat was eigenlijk wel waar alles samen kwam. Paar weken voor de Marmotte nog een trainingskamp in m'n eentje in de Vogezen en daar 2x al een soort Marmotte simulatie gedaan qua afstand / hm. Dat was slim, hielp me veel om in te zien hoe ik moest pacen en eten/drinken.

Op de Marmotte dag kwam alles top samen, voelde me echt heel sterk op de fiets. Dat gevoel dat je niet hard werkt en ook niet per se het gevoel hebt dat je hard gaat, maar dat de andere 2 die je er normaal affietsen het al snel moeilijk krijgen. Mooiste was voor mij niet per se de absolute piek-vermogens of vol-gas klimmen, maar dat al die trainingsarbeid ertoe leidde dat ik de laatste klim van de dag het hardste opreed en gedurende de 8.5 uur op de fiets gewoon niet slechter werd. Dat was wel een waanzinnig gevoel.

Overigens respect voor sommige uren/km's die ik voorbij zie komen. Ik heb echt keihard gewerkt, maar net niet tot 10k gekomen dit jaar. Ik zie mezelf ook absoluut niet snel meer dan 10k fietsen in een jaar qua tijd die ik heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZooNU3XB7zFiA4EaCtvkHCDdLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PXkJB3n0sTJYamI8HJcE42E2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

StecaGrid schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Die met BCAA is de ISO+. Klopt dat ze moeilijk oplossen, het duurt soms wel 20 minuten. Er blijft initieel een soort luchtig/poederig schuim bovenin de bidon zitten. Maar na een tiental minuten nog eens schudden en lost het wel op (letterlijk en figuurlijk)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:47
Om ook de wat minder fanatieke renners te motiveren om publiekelijk terug te kijken op 2023, hierbij mijn stats:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi_xsxXMelLnN0K5nHMucPT3hew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SdJt0DUMonPZrLhgFfwLwHw.jpg?f=fotoalbum_large

Eerlijk gezegd ben ik er niet ontevreden mee gezien ik naast wielrennen ook nog werk, studeer, een kleine man en een vrouw heb en begin augustus een ongeluk heb gehad.. dan natuurlijk ook nog alle randsmoesjes om niet te fietsen.

Doelen voor 2024:
- eerste ronde 100+
- eerste tourtocht fietsen: Gran Fondo Rosa 120 of 170km
- 6000+km fietsen = nieuwe fiets
- 10kg afvallen
- Master thesis schrijven inleveren en afronden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:01

sebasd

loopt op espresso

Hier ook plannen om, naast het voorzichtig weer gaan hardlopen, ook meer uren op de fiets te maken.

Voornaamste doelen zijn mijn eerste century rijden (Ronde van NH in april, precies 160km) en later in het jaar een eerste 200km (misschien een BRM, misschien niet).

Maar vooral veel uurtjes lekker fietsen, consistent blijven sporten, geen blessures en een kilo of 12 kwijtraken om de kans daarop te verhogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
2023 was voor mij het eerste echte serieuze seizoen, ook voor het eerst weer een heel jaar bij een club gefietst.

Veel leuke nieuwe mensen leren kennen, en meer kilometers dan ooit gefietst, ik ben inmiddels 5 jaar actief op strava, maar heb 60% van al mijn kilometers afgelopen jaar gefietst.. Totaal kwam ik op 5700km uit. Doel was 5000..

Dit jaar en vooral de komende 5-6 maanden staan in het teken van The Ride, veel endurance ritjes en klaarstomen voor het lange klimmen, want 1300km en 20.000 hoogtemeters in 8 dagen gaan er wel in hakken ben ik bang..

Blji dat ik sinds het najaar een tacx heb en dus niet stil sta deze winter, afgelopen jaren lag ik altijd 5-6 maanden stil en koste het mij veel tijd en moeite om weer een beetje op niveau te komen..

Als straks in maart de club weer naar buiten gaat denk ik dat ik de nieuwe kopman wordt, de rest van de groep zie ik namelijk niet meer zo actief op strava..

Verder gewoon veel plezier en blessure vrij blijven is mijn doel..
Qua afstand denk ik dat ik de 10k wel ga halen komend jaar, maar ik staar mij nog niet blind op dit soort doelen.

Verder hoop ik dat ik mijn vermogen nog wat omhoog kan krijgen in mijn endurance zone.. Streven is 200-210W en mijn hartslag onder de 135bpm op een lange duurrit van 3-4 uur.. (zit nu op 175W ongeveer)
Maarja dat moet wel gaan lukken met de 250 uur training die nog op de planning staat tot eind mei.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
StecaGrid schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Deze. https://www.decathlon.nl/...g/_/R-p-304199?mc=8518580

Mijn ervaring? Bakje in een bidon van 500ml, water erbij, 20 seconden schudden, wegfietsen en lekker opdrinken. Geen enkel probleem met oplosbaarheid ervaren.

Smaakt ook beter dan onze vorige; Watermeloen van Body&Fit.

---------------

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Hier ook mijn jaar. Redelijk tevreden wat ik bereikt heb ondanks 7 weken blessure en 5 weken vakantie, dus in totaal bijna 3 maanden niet tot amper kunnen fietsen.

Qua wkg was ik goed bezig tot de blessure en vakantie waarna veel van de kilo's weer terug waren. Maar mooi doel voor komend jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yc6lO9n4_Rb4whEmAlDdKKDwCtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwb90UgYbDErToJlJj3gRSW9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Buitenspel op 02-01-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Wat vinden jullie deze fiets nog waard? Ik denk dat de verkoper met € 2999 als vraagprijs wel wat aan de hoge kant zit.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Strider schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:48:
Wat vinden jullie deze fiets nog waard? Ik denk dat de verkoper met € 2999 als vraagprijs wel wat aan de hoge kant zit.
Dat denk ik ook maar goed daar komt die dan vanzelf achter. Hij heeft hem goed gepoetst maar valt wel een klein beetje door de mand: wat heeft ie met zijn dropouts en cranks uitgevreten?

Als deze "zo goed als nieuw" wordt aangeboden vraag ik me af of ik mijn eigen zaken niet veel te snel als "gebruikt" te koop zet... :+

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 02-01-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid

[...]

Ik hou het gewoon op normale suiker(soms basterd suiker) (en vooral met warme weer ook paar gram zout)

Gewoon flink wat in bidon gooien, ik doe vaak 300 gram en dan aanvullen met water.
Op lange ritten gewoon 1 of 2 zakjes van 300gram meenemen om onderweg weer bij te vullen.
Stuk goedkoper dan al die speciale voedingen.
En nee zo'n bidon drink je niet in 1 uur leeg, maar zeg 3 a 4 uurtjes.

Extra info/goede uitleg:
YouTube: I used Sugar as my Sports Drink for 2 years, Why? | Scientific Analysis
Interessante benadering. Wetenschappelijk wat kort door de bocht maar in ieder geval het proberen waard!
Meer mensen die dit doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Zelf afgelopen jaar uiteindelijk meer dan 9000 km gefietst met zeker de tweede helft van het jaar heel consequent kilometers blijven maken en daardoor ook veel sterker geworden. Voorheen lag mijn focus vooral op de lange ritten (200+km) maar afgelopen jaar max 160 km in 1 rit. Dat is mij eerlijk gezegd prima bevallen en graag werk ik weer naar een leuk doel toe wat meer gericht is om kortere ritten.

Afgelopen jaar als absoluut hoogtepunt de Riderman etappekoers gereden(la_fusion in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21") en zoiets zou ik graag nog meer doen. Alleen zit ik wel met 3 jonge kinderen thuis en een vriendin, waardoor het allemaal wat minder makkelijk te plannen valt. Een specifiek weekend ergens in het buitenland is wat dat betreft een leuke optie maar een echt doel erbij hebben is natuurlijk nog leuker.

Voor mij is een enkeldaags event wel leuk maar richt zich(gek genoeg..) op die ene dag. Zelf al eens gekeken naar de Flandrien challenge maar die is dan ook wel weer flink wat kilometers incl hoogtemeters. Daarnaast is het natuurlijk wel makkelijker om te motiveren voor een wedstrijd dan voor een doel op zich.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-09 10:40

aerofreak

Steve Jobs

2023 was een mooi jaar. AGR en marmotte gefietst en jaardoel gehaald. Privé opleiding afgerond naast mn baan. 2024 geen doelen, behalve blijven fietsen. Binnen nu en 2 maanden komt bevalt mn vrouw van de derde en van de zomer verhuizen, dus mag blij zijn als ik volgend dit jaar de helft haal :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UznD5FTNk7tI4nOXXoAfVauypw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkWB9ClEchiwlSCSi9gnMIjk.jpg?f=fotoalbum_large

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Kluus schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Dat denk ik ook maar goed daar komt die dan vanzelf achter. Hij heeft hem goed gepoetst maar valt wel een klein beetje door de mand: wat heeft ie met zijn dropouts en cranks uitgevreten?

Als deze "zo goed als nieuw" wordt aangeboden vraag ik me af of ik mijn eigen zaken niet veel te snel als "gebruikt" te koop zet... :+
Die cranks is vermoedelijk schuren van een overschoen bij elke omwenteling, heb ik ook.
Grote voeten -> brede schoenen -> grote overschoenen, dat wordt nogal krap.

Alleen op het topje van de crank zou dat niet te verklaren zijn, maar het lijkt op reflectie/vertekend beeld van de foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

TheTinusNL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Die cranks is vermoedelijk schuren van een overschoen bij elke omwenteling, heb ik ook.
Grote voeten -> brede schoenen -> grote overschoenen, dat wordt nogal krap.

Alleen op het topje van de crank zou dat niet te verklaren zijn, maar het lijkt op reflectie/vertekend beeld van de foto?
Ja klopt wel, ik snapte eigenlijk wel hoe dit wordt veroorzaakt, maar om dan zo'n fiets aan te merken als "zo goed als nieuw"... En dan is een crank nog te vervangen, die roestige dropouts vind ik nog minder fraai, kudo's dat hij het eerlijk duidelijk op de foto zet maar volgens mij is deze fiets echt wel goed gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 02-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
TheTinusNL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:26:
[...]
Powermeter op pedalen die daarlangs draait ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mistraller
Als we dan toch aan het posten zijn.... toch veloviewer eens proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRe_NF05IWJAjZUJ_1f4hn6FUrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X75ooT6WEZGum0xff8pZOArM.png?f=fotoalbum_large

Doel voor 2024;

zéker niet meer dan 10k; dit was echt wel de max
Een BRM300+

Langjarig doel; mijn pa overtroeven met 450km in 1 rit. 8)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Powermeter op pedalen die daarlangs draait ?
Denk niet dat dat zo groot is, sowieso is de "pod" geen draaiend deel en zou daar uiteraard ook nooit tegenaan moeten komen... Ik denk toch dat hij daar met zijn schoen tegenaan zat. Er is ook nog een stukje wel zwart, waar het pedaal zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 18:50
Kluus schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Denk niet dat dat zo groot is, sowieso is de "pod" geen draaiend deel en zou daar uiteraard ook nooit tegenaan moeten komen... Ik denk toch dat hij daar met zijn schoen tegenaan zat. Er is ook nog een stukje wel zwart, waar het pedaal zat.
Idd, tenen te ver naar binnen, dan krijg je dit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 22:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsC2Dk2Vi8Do2Fh1NrR2fJllV-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rTXAjlLIoCBVxTatxfgXPVlc.png?f=fotoalbum_large

Hier een niet zo getalenteerde fietser met het afgelopen jaar wel heel veel uren op de fiets. Na 2 jaren met 5000km nu bijna 7000km.

Langste rit van 200km op het vlakke in Nederland en gestart in de Marmotte, het werd uiteindelijk een Marmotton, maar ondanks het afzien een geweldige dag op de fiets gehad. Helaas eerste weekend van November gevallen en sleutelbeen gebroken en aardig wat kilo's aangekomen.

Nu weer langzaam beginnen en hoop toch weer richting de 7500km te komen dit jaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Leuk om die verhalen zo te lezen van iedereen van het afgelopen jaar.

Ik heb zelf dit jaar 2800km gefietst en sinds augustus een nieuwe fiets gekocht. Komend jaar heb ik als doel om 2x per week met de fiets naar m'n werk te komen (27km enkele reis), een paar mooie evenementen te rijden en de fiets weer mee te nemen op een vakantie. Ook ga ik mee doen met een collega met de Rad am Ring. Ben groot fan van de Nordschleife en heb er behoorlijk wat rondjes op gereden, maar nog niet op de fiets!

En om af te sluiten volgende maand nieuwe hoge velgen kopen en monteren. Nu al zin in :)

Valt me trouwens op dat véél mensen hier (willen) afvallen. Goed bezig.

[ Voor 7% gewijzigd door Giel op 02-01-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:39

[...]

[...]
Ik vind dit een raar verhaal. Tafelsuiker is sacharose. Je kan niet over een verhouding van 1:1 spreken, want het bestaat maar uit één stofje. Suiker wordt uiteindelijk in je lichaam wel afgebroken in fructose en glucose (en dat wel in een verhouding van 1:1) maar ik kan geen informatie vinden over hoe snel dat gaat (en of je op die manier aan de 60-90 gram per uur kan komen).
De bewering dat suiker "goed" is omdat het afgebroken wordt in 1:1 heeft nadere onderbouwing nodig. Met die logica kan je ook beargumenteren dat bruine boterhammen het ultieme wielrenvoedsel zijn, want die breekt je spijsvertering uiteindelijk ook af...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Ik ga er iig goed op en zo ken ik nog wel paar mensen.

Nog paar filmpjes met info:

YouTube: Sugar Water to Fuel your Cycling? Sports DIETITIAN REVIEWS
YouTube: Go Faster with Plain White Sugar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Giel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:38:

Ik heb zelf dit jaar 2800km gefietst en sinds augustus een nieuwe fiets gekocht. Komend jaar heb ik als doel om 2x per week met de fiets naar m'n werk te komen (27km enkele reis), een paar mooie evenementen te rijden en de fiets weer mee te nemen op een vakantie. Ook ga ik mee doen met een collega met de Rad am Ring. Ben groot fan van de Nordschleife en heb er behoorlijk wat rondjes op gereden, maar nog niet op de fiets!
:o
Nog nooit van dit evenement gehoord, maar maar ,mijn interesse is gewekt. In mijn jeugd voldoende rondjes gedaan op de nordschleife op mijn playstation :P
Al is "flugplatz" waarschijnlijk iets minder spectaculair aan 35 km/u :P

[ Voor 5% gewijzigd door Joindry op 02-01-2024 16:14 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-09 23:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx-x8Cx0Sd8W99J_wdbHzHJaM1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0kWbzbuPeBCQUrLWMgrtdQTr.png?f=fotoalbum_large

Doelen voor 2024:
- 10k
- PR op de Camerig verbeteren :+
- Meer naar de Eifel/Ardennen (t.a.v. 2023)
- Maar vooral: genieten op de fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Joindry schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:05:
[...]

:o
Nog nooit van dit evenement gehoord, maar maar ,mijn interesse is gewekt. In mijn jeugd voldoende rondjes gedaan op de nordschleife op mijn playstation :P
Al is "flugplatz" waarschijnlijk iets minder spectaculair aan 35 km/u :P
En ook de klimmetjes zullen wat moeizamer gaan dan op de motor/auto. Het zou me puur gaan om de ervaring. En we maken er een weekend van. De andere dag maken we elders in de Eifel een mooie tocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 16:45
Giel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:38:

Volgens mij is er wel eerder iets over Rad am Ring geschreven. Juist door de mix van ervaren en minder ervaren (wedstrijd)renners met de hoge snelheden die gehaald worden in de dalende stukken gaat er best wel eens iets serieus mis.
Ik rij er iig liever met de auto dan met de fiets...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Tussen alle statistieken door, als ik 1 ding zeker weten zal onthouden aan 2023 dan is dat wat voor pleurisweer het was wanneer ik tijd had om te fietsen (zo ook vandaag), en wat voor prachtig weer het was wanneer ik andere verplichtingen had. :+
Deels ook bevestigd door 2023 dat het natste jaar ooit werd in Nederland.
Goede spatborden zijn dan geweldig om opspattende zooi van de weg tegen te houden, maar als het water nog steeds van boven komt is de lol en snel vanaf.

Voor elk jaar stel ik mijzelf het doel om meer uur te fietsen dan het voorgaande jaar.
Begonnen in 2019 en in 2020, 2021 en 2022 ging dat met gemak.
In april 2023 liep ik al 16 uur voor op 2022, zag er dus rooskleurig uit, maar in week 51 lag 2022 opeens 6 uur voor. |:(
Ook de nodige fysieke en materiële pech gehad, net in mooiweer-periodes, maar met een eindsprint is het wonderbaarlijk alsnog gelukt in 2023.

Kleine kans dat 2024 slechter (lees: natter) wordt, dus ik ga er van uit dat dat in 2024 ook wel weer lukt :+
Veel veilige en plezierige fietskilometers gewenst aan iedereen hier in 2024 *O*

Dit soort grafieken zijn wel grappig, informatief maar ook treurig om naar te kijken:
Maandsommen neerslag, normalen, anomalieën
Grafieken en kaarten, deze maand

[ Voor 17% gewijzigd door TheTinusNL op 02-01-2024 20:15 . Reden: knmi ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
StevenK schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:15:
[...]

Volgens mij is er wel eerder iets over Rad am Ring geschreven. Juist door de mix van ervaren en minder ervaren (wedstrijd)renners met de hoge snelheden die gehaald worden in de dalende stukken gaat er best wel eens iets serieus mis.
Ik rij er iig liever met de auto dan met de fiets...
In 2013.
Toen had ik nog geen kinderen en dacht nog niet na tijdens een cyclo. Zou het nu niet meer doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3F_pIef_a4fEE2wotSMV777gDg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lMsPaby5xfMHJcG0eXvKhJQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:47
Damn was veel mensen hier die 10k+ fietsen per jaar, respect!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:45
Nog een fan hier.

Het is even spelen met de smaak, en oplossen van 300g suiker in 700ml water gaat het best in heet water de avond van te voren, dus plannen. Maar dan heb je en een vrijwel optimale verhouding (te optimaliseren met iets van maltodextrose toevoegen) en eens bang for bucks oplossing.

Enige waar je wel wat rekening mee moet houden is isotoon/hypertoon/hypotoon verhaal. Die is wat lastiger te doseren met een suikerbidon. Voor elke kwart suikerbidon (75g) moet je idealiter ~0,75l water drinken om op 8% verhouding carbs/water uit te komen (=isotoon) en dan mis je eigenlijk nog 25g carbs als je elk uur een kwart suikerbidon pakt.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Ja idealiter zou het handig zijn als er om het half uur iemand langs de kant van de weg staat om je bidons aan te geven.
Maar als non prof moet je soms maar beetje aanklooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Ik heb een suiker bidonnetje geprobeerd gisteravond op de kickr. Ritje van 2u15m. 80gr suiker in een 800ml bidon. Half theelepeltje zout erdoor. Bidonnetje met water ernaast om 't weg te spelen. Maar ik vind de suikersmaak toch echt te overheersend. Denk niet dat ik er op deze manier aan kan wennen. Hoe maken jullie het drinkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 17:52
TheTinusNL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:13:
Tussen alle statistieken door, als ik 1 ding zeker weten zal onthouden aan 2023 dan is dat wat voor pleurisweer het was wanneer ik tijd had om te fietsen (zo ook vandaag), en wat voor prachtig weer het was wanneer ik andere verplichtingen had. :+
Deels ook bevestigd door 2023 dat het natste jaar ooit werd in Nederland.
Goede spatborden zijn dan geweldig om opspattende zooi van de weg tegen te houden, maar als het water nog steeds van boven komt is de lol en snel vanaf.

Voor elk jaar stel ik mijzelf het doel om meer uur te fietsen dan het voorgaande jaar.
Begonnen in 2019 en in 2020, 2021 en 2022 ging dat met gemak.
In april 2023 liep ik al 16 uur voor op 2022, zag er dus rooskleurig uit, maar in week 51 lag 2022 opeens 6 uur voor. |:(
Ook de nodige fysieke en materiële pech gehad, net in mooiweer-periodes, maar met een eindsprint is het wonderbaarlijk alsnog gelukt in 2023.

Kleine kans dat 2024 slechter (lees: natter) wordt, dus ik ga er van uit dat dat in 2024 ook wel weer lukt :+
Veel veilige en plezierige fietskilometers gewenst aan iedereen hier in 2024 *O*

Dit soort grafieken zijn wel grappig, informatief maar ook treurig om naar te kijken:
Maandsommen neerslag, normalen, anomalieën
Grafieken en kaarten, deze maand
Grappig. Feitelijk heb je natuurlijk helemaal gelijk dat 2023 een heel nat jaar was. Echter in 2023 heb ik denk ik de meeste buiten ritten ooit gemaakt tussen apr - okt. Vooral door het goede weer buiten. Buiten die periodes was het idd alleen maar regen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 17:52
StecaGrid schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:21:
Ik heb een suiker bidonnetje geprobeerd gisteravond op de kickr. Ritje van 2u15m. 80gr suiker in een 800ml bidon. Half theelepeltje zout erdoor. Bidonnetje met water ernaast om 't weg te spelen. Maar ik vind de suikersmaak toch echt te overheersend. Denk niet dat ik er op deze manier aan kan wennen. Hoe maken jullie het drinkbaar?
Gewoon die isotone poeder kopen. Werkt en smaakt prima. Is het geld wel waard imo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08:52

Reginas

Queen of Core Stability

@StecaGrid : scheutje suikervrije siroop erbij voor de smaak, zoals Teisseire? Ik vind dat dat merk echt lekkere smaken in het assortiment heeft. Mik ook graag een scheutje daarvan in mijn waterbidon, omdat sommige bidons -naar mijn mening- een vrij overheersende plastic smaak hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Reginas schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:37:
@StecaGrid : scheutje suikervrije siroop erbij voor de smaak, zoals Teisseire? Ik vind dat dat merk echt lekkere smaken in het assortiment heeft. Mik ook graag een scheutje daarvan in mijn waterbidon, omdat sommige bidons -naar mijn mening- een vrij overheersende plastic smaak hebben.
Mijn Camelbak Podium bidons hebben nooit een plastic smaak afgegeven, ik ontwijk specifiek bidons met een plastic smaakje ivm vrijkomende chemicaliën ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:20
Ik gebruik zefal, tacx en elite bidons, ik proef geen plastic smaak met puur water er in.

Vroeger was het wel veelvoorkomend, plastic smaak bij bidons, de laatste paar jaar heb ik het niet meer opgemerkt.

[ Voor 39% gewijzigd door mountainbiker op 03-01-2024 10:12 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Scheutje citroensap doe ik er wel eens doorheen.
Maar ik heb er eigenlijk geen last van, ja het smaakt zoet maar daar wen je wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 21:34
Ik doe meestal een schepje (+/- 15g) van een energy mix voor de smaak (in mijn geval nduranz) en dan 3 tot 5 schepjes (45-75g) suiker (of maltodextrose of combinatie als intensiteit van rit en dus energiebehoefte lager is).

Dat is dus ongeveer 60 tot 90g en dat is per uur. Dan nog aanvullen met zout en eventueel caffeïne.

Dan vind ik het goed te drinken. Als je het de avond van te voren met warm water aanmaakt kan je makkelijk 300g in een bidon van 700ml kwijt en daarna in de koelkast. Dan zoals gezegd in de andere bidon puur water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
MMUilwijk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:34:
[...]

Nog een fan hier.

Het is even spelen met de smaak, en oplossen van 300g suiker in 700ml water gaat het best in heet water de avond van te voren, dus plannen. Maar dan heb je en een vrijwel optimale verhouding (te optimaliseren met iets van maltodextrose toevoegen) en eens bang for bucks oplossing.

Enige waar je wel wat rekening mee moet houden is isotoon/hypertoon/hypotoon verhaal. Die is wat lastiger te doseren met een suikerbidon. Voor elke kwart suikerbidon (75g) moet je idealiter ~0,75l water drinken om op 8% verhouding carbs/water uit te komen (=isotoon) en dan mis je eigenlijk nog 25g carbs als je elk uur een kwart suikerbidon pakt.
Volgens mij is het idee van isotoon/hypertoon enzo een stuk complexer dan dat. En wellicht wel iets waar je je niet echt zorgen om hoeft te maken. Je vertrekt toch zelden met een volledig lege maag, dus er zullen altijd al voedingsstoffen en vloeistof in je maag zitten die de isotoniteit beïnvloeden. Je merkt op de fiets vanzelf of je dorst hebt of niet. Maar het is inderdaad wel een goede tip/vuistregel om per uur ook 500-750ml water te drinken, zeker in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
aaaido schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Gewoon die isotone poeder kopen. Werkt en smaakt prima. Is het geld wel waard imo..
Ik heb idd zojuist twee doosjes van Kruidvat opgehaald. Voor die prijs ga ik niet lopen klooien idd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 06:35

Phydomir

Dennis

Dat is voor mij ook een reden dat ik puur suiker niet lekker vind werken, naast dat mijn maag er niet hele lekker op gaat. Ik mix gewoon m'n eigenlijk maltodextrine en fructose. Omdat het grootste gedeelte dan malto is wordt het ook nooit echt zoet.

Over Rad Am Ring. Dit jaar de 75KM wedstrijd gedaan en ik vond het eigenlijk best wel mee vallen qua gevaar. Op de fiets is de ring nog best breed en als je een beetje goed oplet heb je alle ruimte.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Oja, even 300gram suiker+water en dat refillen per rit moet je wel even aan wennen.
Eigenlijk zoals alle voedsel tijdens fietsen, probeer het uit.

Al genoeg mensen gezien/gehoord die een super gelletje kopen en dat dan uitproberen tijdens 'belangrijke rit'

En ja ik heb ook wel eens maag/eet issues bij lange ritten, maar dat is vaak omdat je lichaam na 12 uur fietsen eigenlijk wel klaar is en niet nog meer eten naar binnen wilt werken.
Terwijl je dan nog misschien wel 10 uur moet fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:18
DDX schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:05:
[...] maar dat is vaak omdat je lichaam na 12 uur fietsen eigenlijk wel klaar is en niet nog meer eten naar binnen wilt werken.
En dan? Wat is de oplossing?

#askingforafriend

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
ElGreco schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:46:
[...]

#askingforafriend
:r en door :) (zo eens bijna 150km op enkel vetverbranding gereden, gelukkig heb ik daar flinke voorraad van)

Beste is gewoon om even hotel op te zoeken, lekker slapen en na paar uur weer fris verder.
Daarom heb ik ook zo'n haat/liefde verhouding met 600km ritten zegmaar.
Fiets veel liever gewoon meerdere dagen 300+

[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 03-01-2024 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 23:12
ElGreco schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:46:
[...]

#askingforafriend
`
McMiGHtY schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:28:
[...]

Als je dan [...] iets normaler rond gaat fietsen..heb je het dag 3 ook leuk,., denk ik dan maar.
Dat vat het wel een (klein) beetje samen (voor de sterfelijken onder ons). ;)

edit:
Alsof ze mee lezen in dit topic, verschijnt er vandaag een artikel op fiets.nl m.b.t. het optimaliseren van koolhydraten:
https://www.fiets.nl/voeding/koolhydraten-maximaliseren/

[ Voor 16% gewijzigd door guapper op 03-01-2024 15:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 06:35

Phydomir

Dennis

DDX schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:05:
En ja ik heb ook wel eens maag/eet issues bij lange ritten, maar dat is vaak omdat je lichaam na 12 uur fietsen eigenlijk wel klaar is en niet nog meer eten naar binnen wilt werken.
Denk niet dat veel mensen hier tegen dit probleem aan zullen lopen :)

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Phydomir schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Nee die mensen lopen er tegenaan als ze rondje IJselmeer gaan fietsen en langer dan 6 uur op de fiets zitten.
Al aantal keer meegemaakt dat mensen na 250km geen eten meer naar binnen krijgen. (waar ik dus soms last van krijg bij 400+ ritten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
Om de setup op de nieuwe fiets weer compleet te krijgen heb ik een hidemybell, lezyne 1000xxl en lezyne Go Pro adapter besteld zodat alles aan de voorkant mooi weggewerkt kan worden. Nu kom ik er tijdens het openen van het pakketje achter dat de nieuwe hidemybell zonder GoPro adapter wordt geleverd, en dat daarvoor nog een extra 17 euro wordt gevraagd.. Ik meen me toch te herinneren dat ik die de vorige keer bij de hidemybell kreeg? Mis ik dit onderdeel bij mijn bestelling of is dit inderdaad enkel los verkrijgbaar en moet ik die 17 euro voor dat stukje plastic maar neertellen?

Voor de duidelijkheid, het gaat om dit onderdeeltje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujO9lTanliy8weMW6AJS5DGe6E8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9GqVJXX0vxj83ZeMGaWwunhS.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
Luuk741 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:46:
Om de setup op de nieuwe fiets weer compleet te krijgen heb ik een hidemybell, lezyne 1000xxl en lezyne Go Pro adapter besteld zodat alles aan de voorkant mooi weggewerkt kan worden. Nu kom ik er tijdens het openen van het pakketje achter dat de nieuwe hidemybell zonder GoPro adapter wordt geleverd, en dat daarvoor nog een extra 17 euro wordt gevraagd.. Ik meen me toch te herinneren dat ik die de vorige keer bij de hidemybell kreeg? Mis ik dit onderdeel bij mijn bestelling of is dit inderdaad enkel los verkrijgbaar en moet ik die 17 euro voor dat stukje plastic maar neertellen?

[Afbeelding]
Ik heb zo'n ding niet, maar als ik op mantel kijk worden die hidemybells zonder die mount geleverd. Dan zou je die los er bij moeten kopen voor veel te veel geld. Of je kijkt of je ergens op ali/marktplaats een goedkope mount kunt scoren en boort er een gat in voor dat boutje.

Wat voor mount zit je op de lamp zelf dan om hem daar op te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Phydomir schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:45:
[...]

Dat is voor mij ook een reden dat ik puur suiker niet lekker vind werken, naast dat mijn maag er niet hele lekker op gaat. Ik mix gewoon m'n eigenlijk maltodextrine en fructose. Omdat het grootste gedeelte dan malto is wordt het ook nooit echt zoet.

Over Rad Am Ring. Dit jaar de 75KM wedstrijd gedaan en ik vond het eigenlijk best wel mee vallen qua gevaar. Op de fiets is de ring nog best breed en als je een beetje goed oplet heb je alle ruimte.
Hoe ging het in de afdalingen? Daar is het bij mij een paar jaar geleden misgegaan.. mensen die niet snappen dat het niet handig is om met 80 km/h van buiten naar binnen te sturen als er nog weet ik hoeveel andere mensen rondom je heen fietsen.

Mooi evenement maar door mijn valpartij en bijbehorende verblijf in het ziekenhuis aldaar, twijfel ik (en mijn vriendin) om er nog eens aan deel te nemen.

Inmiddels bedacht om een paar mooie gran fondo's uit te gaan zoeken voor deze zomer(juli-augustus-september). Liefste op zo'n 4-5 uur max rijden vanuit zuid Nederland. Tips op basis van eigen ervaringen zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[Afbeelding]
Zit er inderdaad niet (meer?) bij is mijn ervaring. Ik heb in plaats van de gopro adapter deze adapter gekocht waar mijn Lezyne 800xl met de standaard band omheen kan:

https://www.closethegap.c...mybell-uni-light-adapter/

Nog steeds duur voor een stukje plastic maar iets goedkoper én voor mij het voordeel dat ik de lamp zo ook gewoon op mijn andere fietsen met rond stuur kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:47
Phydomir schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Voor dergelijke lange ritten werkt afwisseling tussen zoet en hartig heel goed bij mij. Alleen zoet krijg ik niet naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:24
la_fusion schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Hoe ging het in de afdalingen? Daar is het bij mij een paar jaar geleden misgegaan.. mensen die niet snappen dat het niet handig is om met 80 km/h van buiten naar binnen te sturen als er nog weet ik hoeveel andere mensen rondom je heen fietsen.

Mooi evenement maar door mijn valpartij en bijbehorende verblijf in het ziekenhuis aldaar, twijfel ik (en mijn vriendin) om er nog eens aan deel te nemen.

Inmiddels bedacht om een paar mooie gran fondo's uit te gaan zoeken voor deze zomer(juli-augustus-september). Liefste op zo'n 4-5 uur max rijden vanuit zuid Nederland. Tips op basis van eigen ervaringen zijn welkom!
Heb zelf de Trois Ballons gereden. Vind die erg mooi, zit eraan te denken om die dit jaar weer te doen. Is redelijk dichtbij, verder erg benieuwd naar andere suggesties.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:27

[Afbeelding]
Heb hem zelf geprint in/met PET
Werkt prima!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
raymondw schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Heb hem zelf geprint in/met PET
Werkt prima!
Hahah, had ik maar een 3D printer.. Maar dat kan ik me zeker voorstellen ja, prima onderdeeltje wat geprint kan worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:27
Luuk741 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Hahah, had ik maar een 3D printer.. Maar dat kan ik me zeker voorstellen ja, prima onderdeeltje wat geprint kan worden
Als je wil, dan gaan we dat regelen.
Aan jou de keuze, stuur maar een PB bij interesse.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jasperdeman
guapper schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:09:
edit:
Alsof ze mee lezen in dit topic, verschijnt er vandaag een artikel op fiets.nl m.b.t. het optimaliseren van koolhydraten:
https://www.fiets.nl/voeding/koolhydraten-maximaliseren/
Pff, ik weet niet of je dit artikel al te veel waarde moet gunnen...
Overigens blijft het feit staan dat je met name de koolhydraatstofwisseling traint als je intensief fietst. Ik raad iedere fietser aan om ook je duurvermogen te trainen door juist niet te veel aan te vullen: je duurvermogen is op peil als je vier uur rustig kunt fietsen op alleen water.
Vier uur fietsen op alleen water is echt slecht advies. Of je fietst zo'n lage intensiteit dat je net zo goed op de bank had kunnen zitten, of je pleegt roofbouw op je lichaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
jasperdeman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:11:
[...]

[...]

Vier uur fietsen op alleen water is echt slecht advies. Of je fietst zo'n lage intensiteit dat je net zo goed op de bank had kunnen zitten, of je pleegt roofbouw op je lichaam.
Wat een grap, 4 uur op water fietsen.

Zelfs de allerbest getrainde profs doen dat soort dingen alleen bij hoge uitzondering wanneer ze 'fasted trainen' etc. Dat moet je nooit als een standaard routine willen doen, want ook al fiets je rustig, je verbrandt hoe dan ook een deel koolhydraten.

Er komt wel steeds meer onderzoek dat iets minder koolhydraten bij duurtrainingen mogelijk kunnen helpen bij de creatie van meer mitochondriën (onderzoek van oa Matthijs Hesselink in Maastricht, zie ook: https://www.slimmer-prest...ficientere-mitochondrien/).

Praktisch betekent dit volgens mij vooral dat je tijdens duurritjes wat minder koolhydraten kunt proberen te nemen. Maar nooit 0. En voor de duidelijkheid: dit soort dingen zijn al de meer geavanceerde strategiën. Voor 95% van de mensen voegt dit weinig toe omdat ze de basisprincipes van goed trainen nog niet goed toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
jasperdeman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:11:
[...]

[...]

Daar heb je een punt: ik heb daar glad overheen gelezen.

Wel grappig, want als ik me niet vergis vertelt Tom Dumoulin in de aangehaalde podcast juist dat die manier van denken (het lichaam trainen/forceren om vet te gaan verbranden op lange trainingsritten) achterhaald is, en dat die nieuwe inzichten in eten hem zeker geholpen hebben bij het winnen van de Giro.

https://podcastluisteren....n-dat-het-nu-zo-hard-gaat
Requiem19 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Wat een grap, 4 uur op water fietsen.
[...]

Praktisch betekent dit volgens mij vooral dat je tijdens duurritjes wat minder koolhydraten kunt proberen te nemen. Maar nooit 0. En voor de duidelijkheid: dit soort dingen zijn al de meer geavanceerde strategiën. Voor 95% van de mensen voegt dit weinig toe omdat ze de basisprincipes van goed trainen nog niet goed toepassen.
Ik zou verwachten dat een zelfde percentage mensen ook lang niet voldoende eet/drinkt tijdens het fietsen om dat gedurende langere tijd (meer dan 2 uur) vol te kunnen houden.

[ Voor 27% gewijzigd door guapper op 04-01-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
guapper schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Ik zou verwachten dat een zelfde percentage mensen ook lang niet voldoende eet/drinkt tijdens het fietsen om dat gedurende langere tijd (meer dan 2 uur) vol te kunnen houden.
Je bedoelt dat veel mensen eigenlijk te weinig eten?

Eens. Dat is het met fietsen he, zijn veel van die 'wijsheden' van vroeger die doorgegeven worden waardoor redelijk wat mensen nog fietsen/trainen met verouderde denkbeelden over fietsen. Niet heel gek, want tot 6-7 jaar geleden waren er zelfs prof teams die nog op die manier trainden (en in Frankrijk zijn er nog steeds profteams die niet mee zijn gegaan met de nieuwere inzichten).

Als ik het puur spiegel naar mezelf was meer eten in het begin echt een game-changer. Naarmate je véél gefietst hebt en aeroob getrainder wordt merk je dat je wat meer kunt experimenteren qua voeding op je rustige ritjes. Intensieve ritjes is voor mij altijd gewoon veel eten, dan gaan zware threshold+ blokken aan het einde simpelweg nog beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08:52

Reginas

Queen of Core Stability

Even kort aanhakend op bovenstaande: ik heb in juni een uitgebreid sportmedisch onderzoek gehad met aanvullend een advies gericht op (sport)voeding en de betreffende sportarts (tevens verbonden aan Visma|LAB) gaf aan dat het in mijn geval (vrouw, hoog BMI, hoog vetpercentage) een interessante optie is om 1x per week een rustige rit (zone 1) van 60-90 minuten te maken, op nuchtere maag, met alleen water in de bidon. Idee hierachter was de vetverbranding een extra boost geven, om op die manier tot een meer optimale lichaamssamenstelling te komen. Dit advies was niet direct gericht op het verbeteren van de performance of de aanmaak van mitochondriën.

Ik heb dit advies nog niet in de praktijk gebracht. Enerzijds omdat ik een beetje bang ben voor hongerklop (hoewel ik gewoon eten en druivensuiker mee kan nemen), anderszijds omdat ik mezelf maar moeilijk kan stimuleren om zo vroeg voor het ontbijt op te staan, zodat ik daadwerkelijk tijd heb voor een training op nuchtere maag. Maar goed, ik heb nu een indoortrainer, dus misschien toch maar proberen. Ook dichterbij de keuken als het toch misgaat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Reginas schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:13:
Even kort aanhakend op bovenstaande: ik heb in juni een uitgebreid sportmedisch onderzoek gehad met aanvullend een advies gericht op (sport)voeding en de betreffende sportarts (tevens verbonden aan Visma|LAB) gaf aan dat het in mijn geval (vrouw, hoog BMI, hoog vetpercentage) een interessante optie is om 1x per week een rustige rit (zone 1) van 60-90 minuten te maken, op nuchtere maag, met alleen water in de bidon. Idee hierachter was de vetverbranding een extra boost geven, om op die manier tot een meer optimale lichaamssamenstelling te komen. Dit advies was niet direct gericht op het verbeteren van de performance of de aanmaak van mitochondriën.

Ik heb dit advies nog niet in de praktijk gebracht. Enerzijds omdat ik een beetje bang ben voor hongerklop (hoewel ik gewoon eten en druivensuiker mee kan nemen), anderszijds omdat ik mezelf maar moeilijk kan stimuleren om zo vroeg voor het ontbijt op te staan, zodat ik daadwerkelijk tijd heb voor een training op nuchtere maag. Maar goed, ik heb nu een indoortrainer, dus misschien toch maar proberen. Ook dichterbij de keuken als het toch misgaat. :+
Voor zover ik weet spreek je eigenlijk niet extra een vetreserve aan als je tot 1,5 a 2 u op een nuchtere maag gaat trainen. Het enige wat je gaat doen is de iets diepere glycogeen voorraden aanspreken. In lever en ander organen. Wanneer je zone 2 rijdt, is de hoeveelheid waarmee je vet kan omzetten naar glycogeen al maximaal aan de gang. En om dit optimaal te doen, heb je zelfs een bepaalde hoeveelheid suiker nodig.
Na die rit is het eerste wat gebeurt toch weer het aanvulling van die glycogeenvoorraad.

Ik heb2 jaar 1.5u nuchter gereden (zone2), 1* per week. Ik zou (persoonlijk) eigenlijk meer adviseren om te leren eten op de fiets. Je maag beter leren omgaan met voeding. Nuchter op de fiets, heus ontbijt nemen tijdens je zone 2 rit. Geen full english natuurlijk, maar mijn maag had het snel moeilijk na een 3tal uur. Met wat training ging dat precies wel beter.

(komt ook ergens terug in de 'beter worden' podcast)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Joindry schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Voor zover ik weet spreek je eigenlijk niet extra een vetreserve aan als je tot 1,5 a 2 u op een nuchtere maag gaat trainen. Het enige wat je gaat doen is de iets diepere glycogeen voorraden aanspreken. In lever en ander organen. Wanneer je zone 2 rijdt, is de hoeveelheid waarmee je vet kan omzetten naar glycogeen al maximaal aan de gang. En om dit optimaal te doen, heb je zelfs een bepaalde hoeveelheid suiker nodig.
Na die rit is het eerste wat gebeurt toch weer het aanvulling van die glycogeenvoorraad.

Ik heb2 jaar 1.5u nuchter gereden (zone2), 1* per week. Ik zou (persoonlijk) eigenlijk meer adviseren om te leren eten op de fiets. Je maag beter leren omgaan met voeding. Nuchter op de fiets, heus ontbijt nemen tijdens je zone 2 rit. Geen full english natuurlijk, maar mijn maag had het snel moeilijk na een 3tal uur. Met wat training ging dat precies wel beter.

Het zal eraan liggen wanneer en hoeveel je de avond ervoor gegeten hebt denk ik. Je kunt best wakker worden met een lage glycogeen voorraad in je lever en spieren. Als je dan fasted gaat fietsen kan je lichaam bijna alleen vet gebruiken als brandstof. Gaat alleen echt niet lekker voelen, alsof je heel weinig energie (en ook mentale zin) hebt.

Dit soort adviezen voor fasted rides klinkt mij dan ook beetje OF vrij geavanceerd in de oren, of juist beetje ouderwets. 1 uurtje fietsen op bijv 120watt is 'maar' 430kcal. Kun je imo beter gewoon normaal vooraf/achteraf eten en dan zorgen dat je over de hele dag ong 500kcal negatieve energiebalans hebt. Val je precies even veel af...

(500kcal deficit per dag is ongeveer 0.5kg afvallen per week, oftewel 2kg per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Nee die mensen lopen er tegenaan als ze rondje IJselmeer gaan fietsen en langer dan 6 uur op de fiets zitten.
Al aantal keer meegemaakt dat mensen na 250km geen eten meer naar binnen krijgen. (waar ik dus soms last van krijg bij 400+ ritten)
Krijg je ook last van met wandeltochten zoals een Kennedymars... Op den duur weet je van gekkigheid niet meer wat te eten, en wil je eigenlijk alleen maar slapen. Is natuurlijk wel andere intensiteit. Maar ik krijg op den duur dan wel een gevoel dat ook mijn maag gewoon doodop is :P

4 uur low intensity op alleen water, is dat niet gewoon een hypothetische stelling? Ik denk dat ik dat best zou kunnen maar dan kom ik niet erg ver, en mijn mijn hoge stofwisseling kan ik dan wel een half paard op naderhand. En het moet natuurlijk wel koel weer zijn anders krijg je problemen met je zoutbalans.

Voedselinname/behoefte is deels ook persoonsgebonden.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13

Of het effect heeft weet ik niet, maar de echt rustige ritjes die ook nog eens kort zijn, zouden in ieder geval wel zonder problemen moeten lukken. Het is een beetje vergelijkbaar met een stevige wandeling, dat zou ook geen probleem moeten zijn.

en los hiervan, maar over de discussie over koolhydraten mix of puur water bij wat langere (duur)inspanningen.. vergeet de elektrolyten niet.. puur water wordt een stuk slechter opgenomen en is dus lang niet zo effectief. Zeker onder warme omstandigheden, of indoor kan je behoorlijk uitdrogen ondanks een redelijke hoeveelheid "water".

(zelf gebruik ik eigenlijk altijd gewoon decathlon mix, krijg ik er nooit last van en lijkt prima te werken voor de basis, naar gelang de inspanning en omstandigheden pak ik nog wat extra eten/stroopwatels,ontbijtkoek,repen, gels erbij en zout capsules)

Als ik te weinig heb gepakt, dan merk je dat bv in het 2e deel van een rit, of de rest van de dag na de rit (gaar, hoofdpijn, moe, ..) als je een trainingsplan volgt en je voelt je zo, dan is dat niet best voor je herstel en zal de training (en de volgende) niet zo effectief zijn. Beter eten en drinken zorgt voor beter herstel en effectievere trainingen.

en ja er zijn ook wel uitzonderingen, deze week een recovery weekje en gisteren een 90min ritje op 55-58% FTP gedaan, gemiddelde hartslag 116 over deze blokken (zonder warmup en cooldown). Dus -echt- een rustig ritje. Dit is prima te doen op 1 grote bidon water. Je verbruikt dan relatief zo weinig energie dat je simpelweg alles aan boord hebt om de rit te doen en de rest van de dag normaal door te komen.

een mooie check is ook via intervals.icu naar je decoupling te kijken.. of gewoon naar je hartslag voor het 1e en laatste deel van de rit..

deze 2 55% blokken waren gelijk met 115 BPM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW-_GLWdNBMv_Z4MZ8gx2jpTXmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FVAJ3n8zXiWHYqmVQIr6J6i8.png?f=fotoalbum_large

en deze 2 zo goed als met 117 en 118
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lnY43TO_TPABbz8ZzPn7YLNKF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bWaAdKsn73ufCvWDzqOCTU5K.png?f=fotoalbum_large

een prima teken dat je niks te kort bent gekomen tijdens de rit. Dit is zeker weleens anders, zeker bij langere en intensievere ritten.

[ Voor 30% gewijzigd door Prulleman op 04-01-2024 12:45 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
Op zich kan een uurtje nuchter weinig kwaad. De vraag is of je je tijd niet beter kan besteden. Ik denk dat een dergelijke training pas echt effectief wordt als je de avond daarvoor een zwaardere interval training heb gedaan en je glycogeen voorraad hebt uitgeput en niet heb bijgevuld, maar bijvoorbeeld alleen eiwit heb genomen na afloop. Maar dat is een vrij marginal gains training. Ik denk dat je beter af bent om dat uurtje iets zwaarder trainen om simpelweg meer calorieen te verbranden.
Prulleman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:25:
[...]

en ja er zijn ook wel uitzonderingen, deze week een recovery weekje en gisteren een 90min ritje op 55-58% FTP gedaan, gemiddelde hartslag 116 over deze blokken (zonder warmup en cooldown). Dus -echt- een rustig ritje. Dit is prima te doen op 1 grote bidon water. Je verbruikt dan relatief zo weinig energie dat je simpelweg alles aan boord hebt om de rit te doen en de rest van de dag normaal door te komen.
Dit is ook zoiets waar ik mijn vraagtekens bij zet. Tijdens je herstelritten fasted rijden. Dan ben je dus eigenlijk alleen maar je herstel aan het belemmeren en werk je het doel van je rit een beetje tegen. Of je daadwerkelijk een herstelrit nodig had, als je dit zonder problemen (structureel) kan doen kan je je dan wel gaan afvragen. Wellicht had je gewoon op een goede intensiteit met goede voeding kunnen doen en had je meer adaptaties gekregen, beter geworden, etc.
een mooie check is ook via intervals.icu naar je decoupling te kijken.. of gewoon naar je hartslag voor het 1e en laatste deel van de rit..

een prima teken dat je niks te kort bent gekomen tijdens de rit. Dit is zeker weleens anders, zeker bij langere en intensievere ritten.
Op zich is decoupling een mooie check, maar op zo'n lage intensiteit zegt het vrij weinig natuurlijk. Kan je beter bij wat hogere Z2 of lage Z3 steadyritten naar kijken. Daarnaast kan decoupling door van alles komen en is het niet per definitie een slecht teken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
jasperdeman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Dit is ook zoiets waar ik mijn vraagtekens bij zet. Tijdens je herstelritten fasted rijden. Dan ben je dus eigenlijk alleen maar je herstel aan het belemmeren en werk je het doel van je rit een beetje tegen. Of je daadwerkelijk een herstelrit nodig had, als je dit zonder problemen (structureel) kan doen kan je je dan wel gaan afvragen. Wellicht had je gewoon op een goede intensiteit met goede voeding kunnen doen en had je meer adaptaties gekregen, beter geworden, etc.
dit was niet fasted he, dit was gewoon na een normaal ontbijt en lunch, enkel geen carbs tijdens de rit :)
dat is wat anders dan fasted (op een lege maag)
verder was de recovery onderdeel van het plan, na 3 weken met sweetspot, threshold, vo2max:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCbFZWqLFAGcr_Q0wMeSyaaGF4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8FNMmRgiH10iTjsOpwoKIRTP.png?f=fotoalbum_large

trainerroad heeft wat aanpassingen doorgevoerd met meer kortere blokken en lagere recovery. heb altijd een beetje de neiging gehad recovery deels te skippen (afhankelijk van hoe intensief het blok was..), maar wil het nu eens wat meer een kans geven

Ook het feit dat de vorige rit een paar dagen geleden was en de volgende ook pas na 2 of 3 dagen, speelt mee in de beslissing om enkel water te pakken)

(oja en aan het einde van de training na 90 min een 1s power pr zetten zegt ook wel wat over hoeveel er nog in de tank zat ;))
Op zich is decoupling een mooie check, maar op zo'n lage intensiteit zegt het vrij weinig natuurlijk. Kan je beter bij wat hogere Z2 of lage Z3 steadyritten naar kijken. Daarnaast kan decoupling door van alles komen en is het niet per definitie een slecht teken.
klopt dat het niet altijd een slecht teken is, maar bij een korte , low intensity rit -zou- het naar mijn idee niet voor moeten komen.. Als dat wel het geval is, dan is er wellicht toch wat mis met je herstel, eten, drinken, intensiteit..
Juist bij zo'n rit zegt het dus wel wat, omdat je duidelijk wat kan verwachten.

Bij langere (3+ uur) ritten rond de 60-70% zie ik ook wel decoupling, zeker na een periode van minder duurtraining, waarbij het dus een mooie maatstaf is voor je duurvermogen.
Bij intensievere ritten ontkom je er niet aan.
Maar dan mocht de decoupling hoger uitvallen dan verwacht, dan is dat vaak wel een teken dat er iets mis is.. laatst voor een griepje (of covid..?) was het ook erg hoog, of een rit die iets zwaarder was dan gepland met te weinig drinken en carbs, dan schiet het na een uur of 2 ook omhoog..
meestal is er wel een reden te vinden, soms in fitness, soms in externe oorzaken. In dien ze op te lossen zijn is dat altijd beter :)

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 04-01-2024 13:33 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Mistraller schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Krijg je ook last van met wandeltochten zoals een Kennedymars... Op den duur weet je van gekkigheid niet meer wat te eten, en wil je eigenlijk alleen maar slapen. Is natuurlijk wel andere intensiteit. Maar ik krijg op den duur dan wel een gevoel dat ook mijn maag gewoon doodop is :P

4 uur low intensity op alleen water, is dat niet gewoon een hypothetische stelling? Ik denk dat ik dat best zou kunnen maar dan kom ik niet erg ver, en mijn mijn hoge stofwisseling kan ik dan wel een half paard op naderhand. En het moet natuurlijk wel koel weer zijn anders krijg je problemen met je zoutbalans.

Voedselinname/behoefte is deels ook persoonsgebonden.
Redelijk offtopic, maar bedankt voor het noemen van de Kennedymars. Ik kende het niet en wellicht een leuke uitdaging voor 2024. Wel de 80km versie dan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Decoupling is een hele mooie maatstaf.

In de huidige trend van 'power power power is the only thing that matters' wordt hartslag beetje aan de kant geschoven. Zonde, want als je de context meeneemt kun je veel afleiden uit hartslag.

Power laat alleen de output zien. Vaak is het even interessant om te zien hoe die power onder de motorkap tot stand komt. Ik zit daarom ook stiekem beetje te kijken om ooit zo'n Moxy Monitor aan te schaffen. Dat geeft ook wel echt coole inzichten als je die goed leert gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Joindry schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Nuchter trainen doe je volgens mij eerder in zone 1. Dat zou ook de zone zijn om een paar uur op enkel water te rijden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• guapper
Crazy D schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Nuchter trainen doe je volgens mij eerder in zone 1. Dat zou ook de zone zijn om een paar uur op enkel water te rijden.
uhm, in welke zone-taal/model spreken we hier?
:?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSELC0Dl2ygEa-_L1MumDK7d-_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HXT6yT7uHdxrUYQxIoQTMkvk.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

guapper schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:06:
[...]

uhm, in welke zone-taal/model spreken we hier?
:?
[Afbeelding]
Ik sprak over het 5 zone model, waar het plaatje dus ook mooi mijn stelling volgt. Maximale vetverbranding, kleine hoeveelheid suiker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Joindry schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Ik sprak over het 5 zone model, waar het plaatje dus ook mooi mijn stelling volgt. Maximale vetverbranding, kleine hoeveelheid suiker.
Misschien beetje muggenzifterij, maar op Fatmax (het punt waarop je de meeste vetten verbrandt), verbrand je óók meer koolhydraten dan op hele rustige intensiteit. Dat gaat hand in hand.

Dit plaatje verduidelijkt het wel aardig. Zo te zien een behoorlijk goed getrainde atleet in de bovenste grafiek die een Fatmax heeft op ongeveer 225 watt. Je ziet de vetverbranding stijgen van ongeveer 0.5 g/min bij 140 watt naar 0.7 g/min bij 225 watt. Tegelijkertijd zie je de CHO (=carb) verbranding stijgen van 1.5 g/min op 140watt naar 3 g/min bij 225 watt. Vetverbranding en koolhydraten verbranding stijgen dus allebei tot het punt van Fatmax. Sterker nog, van 140 watt naar 225 watt is de vetverbranding 'maar' met 40% toegenomen, terwijl de CHO oxidatie 100% is toegenomen. Je zult in de fatmax zone dus ook meer carbs verbruiken en dus meer moeten eten om niet op een gegeven moment niet een carb tekort te hebben, ook al fiets je in de 'vetverbrandinszone'.

Het leuke van dit plaatje is dat je in de onderste grafiek het verschil ziet met een matig getrainde atleet. Je ziet bij de eerste stijging van intensiteit dat vetverbranding gelijk snel afneemt en hij snel overschakelt op meer carbs. Het verschil dat je hier ziet is goed getraind duurvermogen en geen duurvermogen.

Beginnende fietsers moeten daarom ook echt meer eten op de fiets. Het aerobe vermogen is er gewoon bijna nog niet. Alsof je fietst met 1 motor ipv met 2 motoren.

Afbeeldingslocatie: https://trainright.com/wp-content/uploads/2020/10/crossovergraphs-sugarbusterworkout.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperdeman
Joindry schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Je kan inderdaad prima 4 uur op fietsen op <50% FTP (Z1) zonder eten. Dan zit je ook nog best ruim onder Fatmax. Maar wat je daar mee opschiet? Volgens mij helemaal niks. Je je verbrand wat meer vet op dat moment maar op de lange termijn doet het minder voor je vetverbranding dan 4 uur op 75% te fietsen met voldoende koolhydraten. Simpelweg omdat je dan veel meer adaptie krijgt en mitochondriën e.d. aanmaakt, verbetert etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
Requiem19 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:37:
[...]
[...]
Beginnende fietsers moeten daarom ook echt meer eten op de fiets. Het aerobe vermogen is er gewoon bijna nog niet. Alsof je fietst met 1 motor ipv met 2 motoren.

[Afbeelding]
"Je begrijpt me niet: ik wil jujst afvallen."

"Ja maar, als je wil afvallen, moet je zeker voldoende eten!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
guapper schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:47:
[...]

"Je begrijpt me niet: ik wil jujst afvallen."

"Ja maar, als je wil afvallen, moet je zeker voldoende eten!"
Precies! Niet eten => korter ritje want je kunt niet meer. Of lagere intensiteit want carbs volledig op => in totaal minder vet verbrandt.

Stap 1 van fietsen is langzaam het volume uitbouwen en dat aerobe vermogen opbouwen. Als je daar even 2-3 maanden in investeert verandert je fietsleven en wordt het écht veel makkelijker om af te vallen.

Ik heb dit jarenlang niet begrepen en bleef altijd maar op 73-75kg hangen met 1.80. Ik stond vanochtend op de weegschaal en zag, met zelfde ftp, 65.5 8) terwijl ik echt minder moeite doe om af te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:14
Zolang je maar niet van je fiets afvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Giel schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Redelijk offtopic, maar bedankt voor het noemen van de Kennedymars. Ik kende het niet en wellicht een leuke uitdaging voor 2024. Wel de 80km versie dan. :)
Het hele idee van een Kennedymars is 80km. (~50 mijl) Meer of minder is geen kennedymars.

Maar om toch even de relatie te leggen, ik doe op de fiets ook veel duurrit, en weinig op hoog intensief. Afgelopen jaar geen enkele lange afstandloop getraind, maar wel record tijden neergezet tijdens zowel vierdaagse als kennedymars. En dat kwam vooral door minder te rusten en meer focus op consistent tempo.

Dus ik zie wel verband tussen deze (duur)sporten.

Qua voeding; afgelopen jaar mijn langste rit (310km) gereden, en ik merkte dat ik teveel energy bars etc had ingepakt, en te weinig slow food. Zoals broodjes of boterhammen; ik had zelfs geen banaan bij me. Maag was aan het eind behoorlijk van streek en hongergevoel ging niet echt meer weg. Snackbar was de oplossing maar eigenlijk te laat.
Meer naar mijn gevoel moeten luisteren, en net als bij een wandelmars, gewoon brood eten, daar ga ik toch echt het beste op. Ik neem tijdens 80+ fietstochtje ook altijd twee boterhammen mee; naast de zoetigheid.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Requiem19 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Precies! Niet eten => korter ritje want je kunt niet meer. Of lagere intensiteit want carbs volledig op => in totaal minder vet verbrandt.

Stap 1 van fietsen is langzaam het volume uitbouwen en dat aerobe vermogen opbouwen. Als je daar even 2-3 maanden in investeert verandert je fietsleven en wordt het écht veel makkelijker om af te vallen.

Ik heb dit jarenlang niet begrepen en bleef altijd maar op 73-75kg hangen met 1.80. Ik stond vanochtend op de weegschaal en zag, met zelfde ftp, 65.5 8) terwijl ik echt minder moeite doe om af te vallen.
Welk volume fiets je nu? Vorig jaar zat ik op 3-4 uur per week. Alleen zit ik met dezelfde lengte op een kilootje of 80

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
StecaGrid schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:43:
[...]

Welk volume fiets je nu? Vorig jaar zat ik op 3-4 uur per week. Alleen zit ik met dezelfde lengte op een kilootje of 80
Ik zat vorig jaar op 8-12 uur p/w. Sinds okt 4-5 uur p/w. Voelt alsof in die 6-7 maanden 8-12 uur p/w fietsen m’n lichaam echt veranderd is. Naast de fiets echt veel minder cravings in zoetigheid.

Ik eet nu ook geen suiker meer. Geen koekjes, taartjes, snoepjes etc. Dat was vroeger niet vol te houden maar nu kost het geen moeite en blijf gestaag iets lichter worden zonder dat ik bewust weinig eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Ah dat ga ik niet redden. Doel dit jaar is minimaal 5uur per week. Vooral te bereiken door de ritjes van 1 uur naar 2 uur te brengen. Sinds 3 maanden volledig gestopt met alcohol dus dat scheelt ook. Doel is naar de 70-75 kg te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
StecaGrid schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:08:
Ah dat ga ik niet redden. Doel dit jaar is minimaal 5uur per week. Vooral te bereiken door de ritjes van 1 uur naar 2 uur te brengen. Sinds 3 maanden volledig gestopt met alcohol dus dat scheelt ook. Doel is naar de 70-75 kg te komen
Geen alcohol scheelt al enorm veel. Wat mij ook hielp is na het avondeten niet meer snacken. Je zit dan vaak op de bank en verbrandt niet zoveel. Alles wat je eet sla je dan op. Hoogstens bakje kwark als ik honger heb.

Voor / tijdens / na fietsritten ben ik altijd gewoon goed en veel blijven eten. Afvallen doe je imo niet op de fiets, maar naast de fiets.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 13:29

Wat mij dan weer opvalt... Dat iemand jarenlang gestudeerd heeft en inmiddels sportarts is en advies geeft. En vervolgens alle ''ervaringsdeskundigen'' hier op het forum vraagtekens plaatsen en het beter (denken te) weten. O-)

Ik zou het gewoon gaan doen @Reginas waarom zou je bang zijn voor de hongerklop? En wat dan nog als je de hongerklop krijgt, leer je ook weer van en weet je hoe jou lichaam hierop reageert.

Als je de handdoek nu al gooit, ''moeilijk te stimuleren om vroeg voor ontbijt op te staan'', denk ik dat het inderdaad niets gaat worden. Je doel bereiken is voor een groot gedeelte ook mindset.

Je moet jezelf eens afvragen wanneer je het wel gaat uitvoeren en met wat voor voldaan gevoel jij straks aan je ontbijt zit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Ik fiets/train heel vaak s'avonds, meestal een half uur tot een uur na het avondeten..
Je hebt dan echt wel genoeg brandstof om 1-2 uur lekker te trainen, in de bidom heb ik hooguit 30 gram aan koolhydraten qua sportdrank.
Na de training een recoveryshake, en wat fruit. En dan zit het voor mij wel goed.
Honger heb ik sowieso niet tot weinig na een training, dat helpt ook wel.

Als ik niet heb getraind dan komt het snack gevoel vaak wel rond een uur of 8-9, en dan heb je wel wilskracht nodig om het te weerstaan. Simpele oplossing is gewoon niet in huis halen, maar met jonge kinderen in huis is er altijd wel wat lekkers in huis..

Op dagen dat ik train eet ik overdag wel wat extra, maar niet overdreven.. Op trainingsdagen heb ik ook zeker wel een calorie tekort van 500-600kcal.
Op dagen dat ik niet train zit ik gewoon op 0 of hooguit op -100kcal als ik wat gewicht wil kwijtraken..
Zolang je je eiwitten goed op peil hebt, breek je qua spiermassa niets af en na de training wat koolhydraten (recovery shake + wat fruit) eet dan red je het prima tot de volgende maaltijd of ochtend.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Annocdotal evidence: Als ik 's ochtends een rondje van 30km ofzo fiets dan ontbijt ik ook pas daarna meestal. Merk daar eigenlijk weinig van op de fiets. Maar dat is meer omdat ik dan nog niet echt zin heb om ontbijt naar binnen te duwen :)
Pagina: 1 ... 532 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).