jasperdeman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:07:
[...]
Dit is ook zoiets waar ik mijn vraagtekens bij zet. Tijdens je herstelritten fasted rijden. Dan ben je dus eigenlijk alleen maar je herstel aan het belemmeren en werk je het doel van je rit een beetje tegen. Of je daadwerkelijk een herstelrit nodig had, als je dit zonder problemen (
structureel) kan doen kan je je dan wel gaan afvragen. Wellicht had je gewoon op een goede intensiteit met goede voeding kunnen doen en had je meer adaptaties gekregen, beter geworden, etc.
dit was niet fasted he, dit was gewoon na een normaal ontbijt en lunch, enkel geen carbs tijdens de rit
dat is wat anders dan fasted (op een lege maag)
verder was de recovery onderdeel van het plan, na 3 weken met sweetspot, threshold, vo2max:
trainerroad heeft wat aanpassingen doorgevoerd met meer kortere blokken en lagere recovery. heb altijd een beetje de neiging gehad recovery deels te skippen (afhankelijk van hoe intensief het blok was..), maar wil het nu eens wat meer een kans geven
Ook het feit dat de vorige rit een paar dagen geleden was en de volgende ook pas na 2 of 3 dagen, speelt mee in de beslissing om enkel water te pakken)
(oja en aan het einde van de training na 90 min een 1s power pr zetten zegt ook wel wat over hoeveel er nog in de tank zat

)
Op zich is decoupling een mooie check, maar op zo'n lage intensiteit zegt het vrij weinig natuurlijk. Kan je beter bij wat hogere Z2 of lage Z3 steadyritten naar kijken. Daarnaast kan decoupling door van alles komen en is het niet per definitie een slecht teken.
klopt dat het niet altijd een slecht teken is, maar bij een korte , low intensity rit -zou- het naar mijn idee niet voor moeten komen.. Als dat wel het geval is, dan is er wellicht toch wat mis met je herstel, eten, drinken, intensiteit..
Juist bij zo'n rit zegt het dus wel wat, omdat je duidelijk wat kan verwachten.
Bij langere (3+ uur) ritten rond de 60-70% zie ik ook wel decoupling, zeker na een periode van minder duurtraining, waarbij het dus een mooie maatstaf is voor je duurvermogen.
Bij intensievere ritten ontkom je er niet aan.
Maar dan mocht de decoupling hoger uitvallen dan verwacht, dan is dat vaak wel een teken dat er iets mis is.. laatst voor een griepje (of covid..?) was het ook erg hoog, of een rit die iets zwaarder was dan gepland met te weinig drinken en carbs, dan schiet het na een uur of 2 ook omhoog..
meestal is er wel een reden te vinden, soms in fitness, soms in externe oorzaken. In dien ze op te lossen zijn is dat altijd beter
[
Voor 17% gewijzigd door
Prulleman op 04-01-2024 13:33
]