Heeft mij lang geleden ook geholpen. Is erg sterk!CedricD schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:17:
[...]
Voor de mensen die geen plastic of iets anders bij hebben: briefjesgeld heeft me ook al eens gered
2Wielercentrum Ede heeft een stevige opruiming met Cannondale. Enige risico is dat wanneer je daar gaat kijken, je toch met een Specialized naar buiten looptThe Legend schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:09:
[...]
Ik ben op Cannondale nog geen kortingen tegengekomen. Stiekem aan het loeren naar een SuperSix Evo 3, maar die staat overal gewoon voor 4500 euro.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Klopt maar duct tape heeft meerdere handige doelen. Zo kan je ook een gebroken spaak tijdelijk fixeren, stuurlint ff vastzetten, gat in je kleding maskeren, etc vul maar in. Het weegt niks, past overal en multi inzetbaarDDX schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:09:
[...]
Ja dat is ook een goede idd, zat ik ook aan te denken.
Was nu best klooien om stukje plastic op juiste plek te krijgen/houden.
Maargoed hoe vaak maak je dit nou mee.
Gelukkig kan je het meestal wel ontwijken, maar met slechtweer (of 's avonds) zie je zoiets te laat.
Ik heb met vliegerstok meerdere kleine rolletjes gemaakt, bij elke fiets 1. Hoef ik er nooit over na te denken.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dit neemt anders ook geen ruimte in.DDX schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:09:
[...]
Ja dat is ook een goede idd, zat ik ook aan te denken.
Was nu best klooien om stukje plastic op juiste plek te krijgen/houden.
Maargoed hoe vaak maak je dit nou mee.
Gelukkig kan je het meestal wel ontwijken, maar met slechtweer (of 's avonds) zie je zoiets te laat.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Wij rijden meerdere malen per jaar langere afstanden met de fietsen op de fietsendrager. Vooralsnog hebben we dat zonder hoes gedaan, maar soms regent het ècht hard en dat is natuurlijk niet goed voor de fietsen.
Vraag: wie heeft er ervaring met een fietshoes en wat zijn aanraders? Nog specifieke aandachtspunten?
Vraag: wie heeft er ervaring met een fietshoes en wat zijn aanraders? Nog specifieke aandachtspunten?
Waarom is dat niet goed, precies? Na afloop droog je je fiets (en ketting) even af en klaar, toch ?Reginas schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:37:
Wij rijden meerdere malen per jaar langere afstanden met de fietsen op de fietsendrager. Vooralsnog hebben we dat zonder hoes gedaan, maar soms regent het ècht hard en dat is natuurlijk niet goed voor de fietsen.
Had ie maar geen fiets moeten worden
Beetje dezelfde redenering als ik hoorde van iemand die z’n fiets niet mee wilde nemen op zomervakantie omdat ‘ie dan een paar weken buiten in de zon zou staan

Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb begrepen dat niet goed zou zijn voor allerhande lagers, als het met 120 km/u inregent. Die ketting geloof ik wel, afdrogen en opnieuw waxen inderdaad. We proberen natuurlijk wel te vermijden om te rijden met harde regen met de fietsen achterop, maar soms tref je het niet met de weersomstandigheden op een bepaalde datum.joker1977 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:43:
[...]
Waarom is dat niet goed, precies? Na afloop droog je je fiets (en ketting) even af en klaar, toch ?
Had ie maar geen fiets moeten worden
Ik ben dit jaar ook door de stromende regen van Italie naar huis gereden met de fiets achterop, en het jaar ervoor ook uit zuid frankrijk, hele weg regen, geen enkel probleem, enkel de ketting had even wat aandacht nodig maar dat is logisch.Reginas schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:37:
Een maatje van mij dacht slim te zijn en is met zo'n hoes om de fiets naar Spanje gereden afgeklopen zomer. Heeft de halve rit een of ander ritsje tegen zijn frame zitten jutteren, allemaal krassen op zijn onderbuis. Je ziet dat ook altijd aan al die campers, met fietsen in hoezen achterop het gaat allemaal lopen klapperen, logisch ook want zo'n zeil vangt ineens een boel extra wind, zeker als het in plaats van een camper een personenauto is.
Dan heb ik liever een lagertje wat heel eventueel iets eerder voor een tientje vervangen moet worden, als dat al zo is want je krijgt natuurlijk geen directe straal continu precies op het lager achterop de auto. Ik heb zelf nog geen extra slijtage aan lagers gemerkt hierdoor.
[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 27-11-2023 11:53 ]
Hoe kiezen jullie een nieuwe helm? Er zijn zoveel helmen te koop en over iedere helm is wel iets negatiefs te vinden. Mijn huidige helm is alweer 8 jaar oud en daarom denk ik wel aan vervanging toe.
BlaBlaBla
Passen in een winkel.Strider schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:59:
Hoe kiezen jullie een nieuwe helm? Er zijn zoveel helmen te koop en over iedere helm is wel iets negatiefs te vinden. Mijn huidige helm is alweer 8 jaar oud en daarom denk ik wel aan vervanging toe.
Ik roep altijd dat je schoenen moet passen, maar bij een helm is dat nog veel belangrijker.
@Strider vooral niet te veel naar die reviews kijken, een helm is zo persoonlijk dat een review bijna niet voor iedereen kan kloppen. Kwa veiligheid zijn er geen slechte helmen, zeker als je iets zoekt met mips of een merk-specifieke equivalent ervan. Kijk naar gewicht of ventilatie als je dat belangrijk vind en ga vooral even ergens passen. Dan koop je degene die het fijnste en mooiste zit.
@Strider en vergeet bij het passen je fietsbril niet mee te nemen! Zou zonde zijn als je een mooie helm hebt en een toffe bril, maar de combinatie niet past.
Geprobeerd en gefaald. Klappert inderdaad als een gek en liet op de stuurlinten echt nare witte uitslag achter toen het regende.Reginas schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:37:
Sindsdien altijd zonder en dat gaat prima. Grootste ‘probleem’ is onderweg een hotel vinden waar ze ergens veilig binnen mogen staan.
Kies er een die je mooi vindt, lees wat reviews over de ventilatie en pasvorm en pas hem dan zelf.Strider schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:59:
Je kunt ook nog kijken naar welke helmen MIPS hebben, nog een stapje veiliger.
Het lager dat het meeste te verduren krijgt bij een fiets die op het dak staat, lijkt me het onderste balhoofdlager. Dat is sowieso al het lager dat het meeste shit voor de kiezen krijgt (letterlijk en figuurlijk), maar tevens het lager dat blij mag zijn met 3 volledige rotaties gedurende zijn leven. Altijd een beetje dubbel wat je daar het beste mee kunt doen, maar minimaal 1x per 1-2 jaar even loshalen en voorzien van nieuw dik vet lijkt me voldoende om te zorgen dat deze niet vast-slaat.
Wiellagers zijn doorgaans wel goed beschermd. Het is vaak je buitenste body lager die als eerste begint met piepen, maar dat komt meer van het schoonmaken en niet goed drogen, dan van autorijden.
Bottom bracket lagers zijn doorgaans vrij open, maar zijn ook relatief grote lagers en de seal doet z'n werk wel. Deze slijten eerder door zand/vuil en drempels en zul je sowieso regelmatig willen controleren/vervangen om kraken en schade aan de crank-as te voorkomen. Alles is afhankelijk van gebruik en omstandigheden, maar ook hier zie ik niet echt negatieve invloed van een fietsdrager.
Kortom; ik zie het nut ook niet direct van een fietshoes op een achterdrager. Linksom- of rechtsom krijg je toch wel wat krasjes op je fiets als je deze vervoert. De enige manier om dat te voorkomen is in de auto.
Wiellagers zijn doorgaans wel goed beschermd. Het is vaak je buitenste body lager die als eerste begint met piepen, maar dat komt meer van het schoonmaken en niet goed drogen, dan van autorijden.
Bottom bracket lagers zijn doorgaans vrij open, maar zijn ook relatief grote lagers en de seal doet z'n werk wel. Deze slijten eerder door zand/vuil en drempels en zul je sowieso regelmatig willen controleren/vervangen om kraken en schade aan de crank-as te voorkomen. Alles is afhankelijk van gebruik en omstandigheden, maar ook hier zie ik niet echt negatieve invloed van een fietsdrager.
Kortom; ik zie het nut ook niet direct van een fietshoes op een achterdrager. Linksom- of rechtsom krijg je toch wel wat krasjes op je fiets als je deze vervoert. De enige manier om dat te voorkomen is in de auto.
Ja klopt, laatste vakantie voor het eerst sinds ik de fiets meeneem de reis met tussenovernachtingen gedaan. Een keer mocht ie in een afgesloten garage staan, ok dat is nog steeds "mwah" maar was voor mij goed genoeg.Requiem19 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:47:
[...]
Geprobeerd en gefaald. Klappert inderdaad als een gek en liet op de stuurlinten echt nare witte uitslag achter toen het regende.
Sindsdien altijd zonder en dat gaat prima. Grootste ‘probleem’ is onderweg een hotel vinden waar ze ergens veilig binnen mogen staan.
Tweede keer in het zuiden van Duitsland moest ik hem in eerste instantie ergens in de (niet afgesloten achtertuin) in een houthok zetten. Die hadden eigenlijk ook een garage voor fietsen maar een andere handige harry had daar zijn auto praktisch tegen de kiepdeur aan geparkeert en vervolgens uit gaan eten. Buurt was ook nogal mwah dus ik vond het nogal a-relaxed. Uiteindelijk toch maar gevraagd aan de eigenaresse of ik hem niet mee naar de kamer mocht nemen en daar deed ze een beetje lacherig om maar mocht uiteindelijk wel gewoon. #durftevragen dus.
Maar wel fijner als het vooraf allemaal duidelijk is (en dat er dan niet een pipo alsnog de vooraf aangeboden faciliteit blokkeert).
Ach in nood kun je de fiets altijd nog demonteren en achterin gooien of op de achterbank leggen.Kluus schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:16:
[...]
Ja klopt, laatste vakantie voor het eerst sinds ik de fiets meeneem de reis met tussenovernachtingen gedaan. Een keer mocht ie in een afgesloten garage staan, ok dat is nog steeds "mwah" maar was voor mij goed genoeg.
Tweede keer in het zuiden van Duitsland moest ik hem in eerste instantie ergens in de (niet afgesloten achtertuin) in een houthok zetten. Die hadden eigenlijk ook een garage voor fietsen maar een andere handige harry had daar zijn auto praktisch tegen de kiepdeur aan geparkeert en vervolgens uit gaan eten. Buurt was ook nogal mwah dus ik vond het nogal a-relaxed. Uiteindelijk toch maar gevraagd aan de eigenaresse of ik hem niet mee naar de kamer mocht nemen en daar deed ze een beetje lacherig om maar mocht uiteindelijk wel gewoon. #durftevragen dus.
Maar wel fijner als het vooraf allemaal duidelijk is (en dat er dan niet een pipo alsnog de vooraf aangeboden faciliteit blokkeert).
Gewoon meenemen op de kamer. Niet vragen maar doen alsof het heel gewoon is, net als met je kinderwagen of rolstoel.Requiem19 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:47:
[...]
Als je het chique wilt doen draag je hem op je schouder, dan trekt het geratel van het freewheel ook geen aandacht.
Als je het vraagt, moeten ze een antwoord gevenDieAnder schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 00:42:
[...]
Gewoon meenemen op de kamer. Niet vragen maar doen alsof het heel gewoon is, net als met je kinderwagen of rolstoel.
Als je het chique wilt doen draag je hem op je schouder, dan trekt het geratel van het freewheel ook geen aandacht.
Precies, maar 'ja' heb je, en 'nee' kun je krijgen.mhr-zip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:58:
[...]
Als je het vraagt, moeten ze een antwoord geven
Opvoedingstechnisch gezien gebruik ik die zin precies andersom... vreemd. :
[ Voor 15% gewijzigd door guapper op 28-11-2023 09:53 ]
afgelopen zomer op de heenweg met 1 overnachting de fietsen ook op de kamer gezet. Op de terug weg 2 nachtjes en moest ook de drager van de auto omdat we nog op pad gingen met de auto, dus toen de drager en de fietsen in het "bagage hok" naast de receptie gezet, voor de zekerheid een kettingslot eromheen (die had ik toch bij voor de langere pitstops). In principe is er altijd wel wat mogelijk. De klant is koning
Heb 1 keer gehad dat ik mijn fiets ook nergens kwijt kon bij een overnachtingshotel (Straatsburg). Heb uiteindelijk mijn auto pal aan de inrit van het naast het hotel gelegen politiebureau kunnen parkeren. Dik slot er aan en de auto zo neergezet dat de portier mijn fiets (hopelijk) zoveel mogelijk in zicht had. Weet niet of de portier de hele nacht in dat hokje heeft gezeten (neem aan van niet
), maar de volgende ochtend zat mijn fiets nog netjes op de drager.
Ook weleens bij een bed en breakfast in een of ander Frans slaapdorpje van 40 inwoners de fiets achterop laten zitten. Verwachtte daar niet al te veel criminaliteit.
Ook weleens bij een bed en breakfast in een of ander Frans slaapdorpje van 40 inwoners de fiets achterop laten zitten. Verwachtte daar niet al te veel criminaliteit.
En vanaf nu is het (bijna) droog maar is het pekel seizoen vanmorgen weer begonnen.coelho schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:06:
Dank voor alle input en meningen. Ik voel wat voor het verhaal van @joker1977 en omdat het tot woensdag toch niet droog is en ik mijn nieuwe fiets niet in de regen ga uitproberen, is een nachtje wasbenzine zo gepiept.
Toch nog een tweede vraag als jullie me toestaan: De ketting zit standaard vast met de quicklink SM-CN910. Die zou non-reusable zijn. Maar bedoelen ze daar nou mee dat zodra ik 'm losmaak er een nieuwe op moet, of dat ik die niet meer bij een volgende ketting kan gebruiken?
Je kunt natuurlijk ook de hoes er omheen doen zodra je gearriveerd bent. De grootste vrees van een hoteleigenaar zal toch zijn dat zijn vloerbedekking er aan gaat door een vieze fiets. Met hoes er omheen kun je ze daarin tegemoet komen.Requiem19 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:47:
[...]
Geprobeerd en gefaald. Klappert inderdaad als een gek en liet op de stuurlinten echt nare witte uitslag achter toen het regende.
Ik kon het niet laten. Voor 385,- een setje Elitewheels besteld van Ali, ter vervanging van mijn 10 jaar oude fulcrum quattro's. Ik heb gekozen voor de SLT verise, 45mm hoog met andere spaken. Die moeten zo'n 1550 gram gaan wegen. Heb begrepen dat de wielen van Orbea/Storck/Rose ook uit deze fabriek komen en ervaringen op internet zijn veelal positief. Heb er daardoor wel vertrouwen in. @orange.x @Mistraller bedankt voor jullie bericht. Zal t.z.t. hier wel mijn ervaring delen.orange.x schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:28:
@Giel Dit zijn Elitewheels Edge 50D:
https://nl.aliexpress.com...EL6Y&gatewayAdapt=glo2nld
Via https://kortingscodes.ad.nl/aliexpress kan je nog codes vinden, die van €30 korting (11SALE30) werkt nog, mogelijk dat (11SALE50) ook werkt voor €50 korting. Je moet alleen wel kiezen voor de verzending met iets van €40 verzendkosten, dan skip je douanekosten (was bij mij in ieder geval wel zo). Dan zou je nu op een totaalprijs van om en nabij de 515 komen (met 30 euro korting) of nog goedkoper dus als die code van 50 werkt. Ik heb zelf in totaal 516 betaald.
Zijn er mensen die voor in de winter/kouder weer een andere helm gebruiken? Heb nu maar 1 helm maar met veel ventilatiegaten dus je kan het al raden dat mijn hoofd koud begint te krijgen op ritjes, ondanks een muts.
Ik zie nergens "winterhelmen" staan maar iemand die ook hetzelfde probleem heeft/had en andere helm heeft gekocht die minder koud is tijdens de winter? Welke helm?
Ik zie nergens "winterhelmen" staan maar iemand die ook hetzelfde probleem heeft/had en andere helm heeft gekocht die minder koud is tijdens de winter? Welke helm?
Mooie prijs. Welke interne breedte en hub?EkkeHH schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:02:
[...]
Ik kon het niet laten. Voor 385,- een setje Elitewheels besteld van Ali, ter vervanging van mijn 10 jaar oude fulcrum quattro's. Ik heb gekozen voor de SLT verise, 45mm hoog met andere spaken. Die moeten zo'n 1550 gram gaan wegen. Heb begrepen dat de wielen van Orbea/Storck/Rose ook uit deze fabriek komen en ervaringen op internet zijn veelal positief. Heb er daardoor wel vertrouwen in. @orange.x @Mistraller bedankt voor jullie bericht. Zal t.z.t. hier wel mijn ervaring delen.
Dat die andere merken daar ook wielen laten maken wist ik trouwens niet.
Ik was vooraf een beetje bang voor snelle lakschade oid maar ze zijn nog steeds mooi. En nog altijd perfect luchtdichte combi met mijn TL hutchinsons. Nu in ruste want in de winter rij ik stock wielen.
---------------
Gewoon een muts eronder hier. En evt een buff hoog opgetrokken. Ik heb meer een oren probleem als het vriest...Stancke schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:44:
Zijn er mensen die voor in de winter/kouder weer een andere helm gebruiken? Heb nu maar 1 helm maar met veel ventilatiegaten dus je kan het al raden dat mijn hoofd koud begint te krijgen op ritjes, ondanks een muts.
En anders een helmcover?

.
.
.
.
Geintje; dit soort dingen dus. Zelfs decathlon heeft ze dacht ik te zien.

En voor die zeldzame keer dat het echt zó koud is zou je natuurlijk ook je ski/snowboard helm kunnen pakken.
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 28-11-2023 16:50 ]
---------------
In de zomer rijd ik met een Specialized Prevail. Die is gericht op veel koeling. In de winter gebruik ik m'n aero helm - Kask Utopia. Die heeft minder koelingssleuven. Icm een goede fietsmuts die ook m'n oren bedekt werkt dat prima voor mij tot 0 graden.Stancke schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:44:
Interne breedte 21mm, extern 28mm, wil op 28mm gaan rijden. Standaard hub die zij zelf produceren, 4-pawl, kermische lagers (who cares). Ik rij alleen in droog weer dus dat scheelt. Ze verkopen ook een setje van 38mm die 1282 gram weegt voor 385,- maar die hebben helaas 15,6 interne breedte, 21 externe breedte.Mistraller schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:45:
[...]
Mooie prijs. Welke interne breedte en hub?
Dat die andere merken daar ook wielen laten maken wist ik trouwens niet.
Ik was vooraf een beetje bang voor snelle lakschade oid maar ze zijn nog steeds mooi. En nog altijd perfect luchtdichte combi met mijn TL hutchinsons. Nu in ruste want in de winter rij ik stock wielen.
Wat voor bovenkleding dragen jullie met dit weer? Dus rond de 0 graden.
Winter jersey, baselayer en eventueel nog een gilet?
BlaBlaBla
Je kunt een schaatshelm overwegen. Die hebben weinig tot geen gaten, om te voorkomen dat er een schaatsijzer in terecht komt.Stancke schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:44:
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Gistermorgen bij het nieuws werd vermeld dat de schaatshelmen aardig op zijn, dus dat kan een uitdaging worden.Aiolos schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:03:
[...]
Je kunt een schaatshelm overwegen. Die hebben weinig tot geen gaten, om te voorkomen dat er een schaatsijzer in terecht komt.
Meer kans dus dat je kunt gaan schaatsen met een fietshelm deze winter. ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 28-11-2023 22:35 ]
Oja, da's waar ook...guapper schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:33:
[...]
Gistermorgen bij het nieuws werd vermeld dat de schaatshelmen aardig op zijn, dus dat kan een uitdaging worden.
Meer kans dus dat je kunt gaan schaatsen met een fietshelm deze winter. ;-)
Maar met die fietshelm gaan schaatsen brengt wel wat risico's mee zoals in mijn gelinkte artikel genoemd (al is het natuurlijk de vraag of het onveiliger wordt dan zonder helm...)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Is zo'n beetje dezelfde dan, ik heb er ook 28mm op liggen (ENT disc). (tubeless met chinees tape en chinese ventielen). Alleen heb ik een 6pal. Ik hoef zelden te bellen zeg maarEkkeHH schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:00:
[...]
Interne breedte 21mm, extern 28mm, wil op 28mm gaan rijden. Standaard hub die zij zelf produceren, 4-pawl, kermische lagers (who cares). Ik rij alleen in droog weer dus dat scheelt. Ze verkopen ook een setje van 38mm die 1282 gram weegt voor 385,- maar die hebben helaas 15,6 interne breedte, 21 externe breedte.
---------------
Dat ligt aan de wind, neerslag en ritafstand. Tussen de 2 en 5 lagenStrider schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:02:
---------------
Je vergeet een belangrijke: de intensiviteit van je rit.Mistraller schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:06:
[...]
Dat ligt aan de wind, neerslag en ritafstand. Tussen de 2 en 5 lagen
Ja dat bedoelde ik met de afstand, als ik 100+ doe dan gaat het bij mij altijd een stukje rustigerDDX schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:12:
[...]
Je vergeet een belangrijke: de intensiviteit van je rit.
---------------
Met jouw dagelijkse ritten moet jij hierin wel de expert zijnDDX schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:12:
[...]
Je vergeet een belangrijke: de intensiviteit van je rit.
[ Voor 3% gewijzigd door Strider op 29-11-2023 00:25 ]
BlaBlaBla
@Strider Hier is het merinowollen sokken van de decathlon, sinds kort een merino ondershirt korte mouw van Siroko. Vaak dan nog een ondershirt met lange mouwen van Crivit / Lidl. Een soort van schaatsbroek, in ieder geval lang en hoog doorlopend over de buik maar dan zonder zeem. Daarover nog een normale bibshort. En over de lange mouwen van het ondershirt doe ik dan nog armstukken en uiteindelijk een gewone jersey. Meestal gecomplimenteerd met lange handschoenen van van Rysel.
Wordt het echt veel kouder dan kan ik ook ipv armstukken en jersey een Gorewear jas erover doen en heb nog zo'n nekkraag gebeuren van fleece of evt een mutsje. Maar het is ook een beetje inderdaad van wat ga je doen. Als ik op zaterdag met mijn zoon meerij in de veldrijtraining dan is het erheen fietsen en soms over het parcours op redelijk lage intensiteit, dan zou ik wat sneller warmer aankleden. Zou ik zelf gaan voor een wat intensievere rit, dan blijft vaak het mutsje of kraag wel thuis.
En afhankelijk van de pokkeheid van het weer kan ik nog overschoenen er overheen knallen. Bij vrieskou eigenlijk altijd wel, of het dan nat is of niet voor de warmte. Overigens heb ik alleen zomerschoenen waarvan ik 1 paar (voor de racefiets dan) ooit eens de binnenkant de ventilatiegaten dichtgeplakt heb met ductape, ook de onderkant onder de zool. Dat helpt ook nog wel iets. Mijn andere raceschoenen zijn nog veel dunner en luchtiger en gebruik ik echt voor wedstrijdjes.
@Ypuh Had jij nou pas nieuwe buitenbanden gekocht vna ik meen Schwalbe die lekvrij zouden moeten blijven? Kon je post ff niet zo snel vinden maar was even benieuwd naar welke dat precies zijn. Mijn stadsfietsbanden beginnen rood te worden
Tijd om iets te veranderen daar en die buitenbanden die er nu op zitten zijn ook veel te lomp (van die cargo moet heel breed stoere papa dingen).
Wordt het echt veel kouder dan kan ik ook ipv armstukken en jersey een Gorewear jas erover doen en heb nog zo'n nekkraag gebeuren van fleece of evt een mutsje. Maar het is ook een beetje inderdaad van wat ga je doen. Als ik op zaterdag met mijn zoon meerij in de veldrijtraining dan is het erheen fietsen en soms over het parcours op redelijk lage intensiteit, dan zou ik wat sneller warmer aankleden. Zou ik zelf gaan voor een wat intensievere rit, dan blijft vaak het mutsje of kraag wel thuis.
En afhankelijk van de pokkeheid van het weer kan ik nog overschoenen er overheen knallen. Bij vrieskou eigenlijk altijd wel, of het dan nat is of niet voor de warmte. Overigens heb ik alleen zomerschoenen waarvan ik 1 paar (voor de racefiets dan) ooit eens de binnenkant de ventilatiegaten dichtgeplakt heb met ductape, ook de onderkant onder de zool. Dat helpt ook nog wel iets. Mijn andere raceschoenen zijn nog veel dunner en luchtiger en gebruik ik echt voor wedstrijdjes.
@Ypuh Had jij nou pas nieuwe buitenbanden gekocht vna ik meen Schwalbe die lekvrij zouden moeten blijven? Kon je post ff niet zo snel vinden maar was even benieuwd naar welke dat precies zijn. Mijn stadsfietsbanden beginnen rood te worden
[ Voor 11% gewijzigd door orange.x op 29-11-2023 10:08 ]
Lange base layer en een Gabba. Als het nou nog kouder wordt dan doe ik een extra sleeveless baselayer onder mijn lange base layer. Dat heeft mij tot nu toe altijd warm gehouden.Strider schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:02:
Semi-off-topic; afgelopen jaar geïnvesteerd in een skull cap, een buff en extra dikke handschoenen. Dat soort "kleine" dingen maakt echt een behoorlijk verschil in comfort en dus in fietsplezier. Volgende stap is winterschoenen, want koude tenen blijf ik ondanks dikke wintersokken en overschoenen wel een beetje houden 😅
Read the code, write the code, be the code!
Heb wel net nieuwe Schwalbe Almotion banden in 40mm gekocht. Dat zijn niet specifieke anti-lek banden, maar met de voorganger (Schwalbe Marathon Supreme) heb ik in +/- 15.000 km geen enkele keer lekgereden. Gebruik ze voor mijn Surly om te gravellen, tijdens fietsvakanties en nu in de winter, alleen zijn ze inmiddels glad geworden.orange.x schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:06:@Ypuh Had jij nou pas nieuwe buitenbanden gekocht vna ik meen Schwalbe die lekvrij zouden moeten blijven? Kon je post ff niet zo snel vinden maar was even benieuwd naar welke dat precies zijn. Mijn stadsfietsbanden beginnen rood te wordenTijd om iets te veranderen daar en die buitenbanden die er nu op zitten zijn ook veel te lomp (van die cargo moet heel breed stoere papa dingen).
Weet niet waarom, maar ze zijn ook nog eens mega goedkoop momenteel (dit is de OEM verpakking zonder doosje). Meestal kosten ze gewoon €40 p/s. De 'Plus' variant heeft nog een extra anti-lek strip onder het rubber. https://www.bike-discount...uard-28x1.50-folding-tire
Als je ze koopt mag je voor mij nog wel 2 reserve meebestellen
:strip_exif()/f/image/pMsBBowBUnvb9fa09z1Lzd1d.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 29-11-2023 10:57 ]
ik heb eigenlijk genoeg met een 100% merino ondershirt (van huismerk futurumshop) en dan heb ik geïnvesteerd in zo een Castelli Alpha RoS 2 voor lage temperaturen en heb zo eigenlijk nooit koud aan het bovenlijf. Ik rij voorts met een all weather broek en daar ben ik echt extreem tevreden van. Ik heb snel wintertenen/vingers en heb met deze handschoenen gewoon geen koude vingers meer. Qua voeten lukt het me maar niet.. heb merino liner sokken, dan nog dikke sokken met een waterdicht membraan en dan neopreen overschoenen, wat ik ook doe.. altijd vrij snel koude tenen en daarna zelfs gevoelloos. Iemand met de gouden tip?
(zonder winterschoenen te kopen want dat krijg ik thuis niet verkocht)
@Ypuh Ik zal thuis eens kijken wat voor velgen er op die stadsfiets zitten, ze zijn vrij smal volgens mij, maar ziet er verder wel prima uit en de prijs is inderdaad niet zo duur, uberhaupt niet voor een band
Dus eest die schaatsbroek (zonder zeem) en daaroverheen een bibshort met zeem? Dat zit toch, hmm... nou ja, niet lekker?orange.x schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:06:
@Strider Een soort van schaatsbroek, in ieder geval lang en hoog doorlopend over de buik maar dan zonder zeem. Daarover nog een normale bibshort.
Andersom lijkt mij inderdaad ook prettiger, dus eerst de bib met zeem en dan de schaatsbroek. Maar je hebt ook fietsbroeken zonder zeem hiervoor.BreadFan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:49:
[...]
Dus eest die schaatsbroek (zonder zeem) en daaroverheen een bibshort met zeem? Dat zit toch, hmm... nou ja, niet lekker?
Daar is een skullcap uitermate geschikt voor. Of bedoel je dat met 'muts'?Stancke schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:44:
Lazer heeft aeroshells voor een aantal helmen zodat je de ventilatiegaten dicht kan zetten.Stancke schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:44:
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Ondanks dat er zelfs idd op die plek wel een sticknaad zit heb ik er eigenlijk vrij weinig last van. Goed, dat hele gebied daar is al zo goed als dood johBreadFan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:49:
[...]
Dus eest die schaatsbroek (zonder zeem) en daaroverheen een bibshort met zeem? Dat zit toch, hmm... nou ja, niet lekker?
Winterschoenen kopenCloclo100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:40:
iQua voeten lukt het me maar niet.. heb merino liner sokken, dan nog dikke sokken met een waterdicht membraan en dan neopreen overschoenen, wat ik ook doe.. altijd vrij snel koude tenen en daarna zelfs gevoelloos. Iemand met de gouden tip?(zonder winterschoenen te kopen want dat krijg ik thuis niet verkocht)
Onderzijde aftapen waar de ventilatie is aangebracht. Onder de bestaande inlegzool een thermo inlegzool aanbrengen. Verder wordt ook wel de gewone geitenwollensokken gebruikt door sommige fietsers.
Dat aftapen wil ik nog wel eens proberen. Thermo inlegzool wordt moeilijk.. Ik heb al een steunzool dus dat gaat niet in de schoen passen. Iemand zo een verwarmde sokken al geprobeerd? Krijgt goede reviews.EdwinW schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:33:
[...]
Winterschoenen kopen![]()
Onderzijde aftapen waar de ventilatie is aangebracht. Onder de bestaande inlegzool een thermo inlegzool aanbrengen. Verder wordt ook wel de gewone geitenwollensokken gebruikt door sommige fietsers.
Ik ben heel content van de heat pads van deze firma voor extra warmte https://www.theheatcompan...vHvcVZyd_LQaAmc9EALw_wcBp
[ Voor 7% gewijzigd door jorrefunk op 29-11-2023 20:59 ]
Veelgemaakte fout is té gekneld zitten in de schoenen. Ik rij eigenlijk zomer en winter met dezelfde schoenen en sokken en heb eigenlijk nooit koude voeten.Cloclo100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:40: Qua voeten lukt het me maar niet.. heb merino liner sokken, dan nog dikke sokken met een waterdicht membraan en dan neopreen overschoenen, wat ik ook doe.. altijd vrij snel koude tenen en daarna zelfs gevoelloos. Iemand met de gouden tip?(zonder winterschoenen te kopen want dat krijg ik thuis niet verkocht)
Die krijg je wel thuis verkocht en winterschoenen niet?Cloclo100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:35:
[...]
Dat aftapen wil ik nog wel eens proberen. Thermo inlegzool wordt moeilijk.. Ik heb al een steunzool dus dat gaat niet in de schoen passen. Iemand zo een verwarmde sokken al geprobeerd? Krijgt goede reviews.
Schoenen ziet ze sneller 🤐. Daarnaast heb ik echt heel snel koude tenen, geen zekerheid dat die met winterschoenen gaan verdwijnen..Kluus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:48:
[...]
Die krijg je wel thuis verkocht en winterschoenen niet?
Interessant, ga er eens op letten of het uitmaakt. Heb best brede schoenen dus zal ze eens minder aandraaien. Denk alleszins toch niet dat ik met mijn zomersokjes geen koud zou hebben 🙃.CedricD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:37:
[...]
Veelgemaakte fout is té gekneld zitten in de schoenen. Ik rij eigenlijk zomer en winter met dezelfde schoenen en sokken en heb eigenlijk nooit koude voeten.
..en die sokken kun je ook thuis op de bank gebruiken. Ik snap dat wel.Cloclo100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:06:
[...]
Schoenen ziet ze sneller 🤐. Daarnaast heb ik echt heel snel koude tenen, geen zekerheid dat die met winterschoenen gaan verdwijnen..
Nee gewoon beter verstoppen dan schoenen 😬.guapper schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:17:
[...]
..en die sokken kun je ook thuis op de bank gebruiken. Ik snap dat wel.
Toevallig iets vergelijkbaars gekocht, maar pas a.s zaterdag de kans om uit te proberen. Degene die je linkt vind ik wel extreem duur. De mijne waren maar 30 euro met nog hogere capaciteit accu’s. Vermoed dat de lage prijs ook komt door mindere goede afwerking.Cloclo100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:35:
[...]
Iemand zo een verwarmde sokken al geprobeerd? Krijgt goede reviews.
Thermo pads heb ik ook al geprobeerd, maar vond ik niet goed genoeg. Ik vermoed dat met mijn fiets schoenen er niet genoeg zuurstof bij kon, waardoor er na een uur de warmteafgifte te laag werd.
Welke heb je gekocht? Laat je zaterdag weten of ze al dan niet goed werken?pdukers schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:52:
[...]
Toevallig iets vergelijkbaars gekocht, maar pas a.s zaterdag de kans om uit te proberen. Degene die je linkt vind ik wel extreem duur. De mijne waren maar 30 euro met nog hogere capaciteit accu’s. Vermoed dat de lage prijs ook komt door mindere goede afwerking.
Thermo pads heb ik ook al geprobeerd, maar vond ik niet goed genoeg. Ik vermoed dat met mijn fiets schoenen er niet genoeg zuurstof bij kon, waardoor er na een uur de warmteafgifte te laag werd.
Whaahoo!! Ik mag!! Ik mag!! Ik heb toestemming!! De n+1 wordt uitgebreid. Een paar jaar terug heb ik mijn merida scultura 300 met tiagra gekocht en tot nu toe redelijk tevreden mee, sinds een maand staat hij op de hometrainer en het wielrennen is echt wel een blijvertje. Die fiets heb ik destijds gekocht om te kijken of ik de sport wat vind en ik word alleen maar enthousiaster. Hier en daar een tijdritje in de buurt meepakken, lekker toeren en inmiddels ben ik ook echt aan het trainen om beter te worden.
Ik heb een doel voor na de winter, de AGR 125km goed uitrijden. De ene keer dat ik daar was kwam ik de laatste klimmetjes amper nog op in een tocht van 60km. Dus er is werk aan de winkel in de winter, daar wordt hard aan gewerkt en de eerste 6kilo zijn er al af , nog 10 te gaan en dan ben ik wat dat betreft waar ik wil zijn. Nu heb ik toestemming on een nieuwe fiets te kopen. Ik wil een echte upgrade tov de merida en heb voor mezelf een budget van ongeveer 4000,- neergezet om mijn droomfiets voor de komende jaren mee te kopen.
Wat ga ik doen: voornamelijk tmritten tussen de 30 en 60km met soms wat verdere rondes (100/130km). Hier en daar een keer een tijdritje meepikken, dat vind ik echt een leuke activiteit! In de zomer rij ik wel eens mee met de gele rijders uit arnhem.
Ik ben nu aan het zoeken naar de juiste geometrie, dat is nog best lastig, mijn huidige fiets vind ik te kort(reach) maar ik ben niet lenig (kom halverwege mijn schenen) dus een echt wedstrijdframe is misschien weer net te veel. Het wordt dus een hele zoektocht en misschien hebben jullie tips in welke richting ik man kijken of wel site(s) ik kan raadplegen.
Ik heb een doel voor na de winter, de AGR 125km goed uitrijden. De ene keer dat ik daar was kwam ik de laatste klimmetjes amper nog op in een tocht van 60km. Dus er is werk aan de winkel in de winter, daar wordt hard aan gewerkt en de eerste 6kilo zijn er al af , nog 10 te gaan en dan ben ik wat dat betreft waar ik wil zijn. Nu heb ik toestemming on een nieuwe fiets te kopen. Ik wil een echte upgrade tov de merida en heb voor mezelf een budget van ongeveer 4000,- neergezet om mijn droomfiets voor de komende jaren mee te kopen.
Wat ga ik doen: voornamelijk tmritten tussen de 30 en 60km met soms wat verdere rondes (100/130km). Hier en daar een keer een tijdritje meepikken, dat vind ik echt een leuke activiteit! In de zomer rij ik wel eens mee met de gele rijders uit arnhem.
Ik ben nu aan het zoeken naar de juiste geometrie, dat is nog best lastig, mijn huidige fiets vind ik te kort(reach) maar ik ben niet lenig (kom halverwege mijn schenen) dus een echt wedstrijdframe is misschien weer net te veel. Het wordt dus een hele zoektocht en misschien hebben jullie tips in welke richting ik man kijken of wel site(s) ik kan raadplegen.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Mooi @stevens20! Ik zou nog geen fietsen uitsluiten op basis van die zelftest mbt lenigheid, ik heb ook echt een lange reach nodig, anders krijg ik last van mijn rug, maar ben ongeveer net zo lenig als jij volgens die “scheenbeen meting”.
Toch kan ik langdurig diep zitten, ook op een race geo. Misschien eerst eens specialist naar laten beoordelen.
Toch kan ik langdurig diep zitten, ook op een race geo. Misschien eerst eens specialist naar laten beoordelen.
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 30-11-2023 07:35 ]
Wat win je er mee door zo aero te gaan? Voor de langere ritjes wil je juist comfortabel zitten. Als je dan de fiets laat staan omdat je anders pijntjes krijgt, is het heel erg zonde.
Meten is weten. Heb je al eens een bikefit gedaan?
Aangezien je wel al naar de goede dingen zoekt, zoals reach, heb je er zo te horen wel al verstand van?
Ik zou vooral kijken naar fietsen die neer gericht zijn op endurance, zoals de Cervelo Caledonia, Canyon Endurace en Specialized Roubaix.
Aangezien je wel al naar de goede dingen zoekt, zoals reach, heb je er zo te horen wel al verstand van?
Ik zou vooral kijken naar fietsen die neer gericht zijn op endurance, zoals de Cervelo Caledonia, Canyon Endurace en Specialized Roubaix.
Beetje flauw, maar waarom wil je een nieuwe fiets? Wat is er op je huidige Merida dat je niet fijn vindt en wat wil je graag in je nieuwe fiets?stevens20 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:18:
Whaahoo!! Ik mag!! Ik mag!! Ik heb toestemming!! De n+1 wordt uitgebreid. Een paar jaar terug heb ik mijn merida scultura 300 met tiagra gekocht en tot nu toe redelijk tevreden mee, sinds een maand staat hij op de hometrainer en het wielrennen is echt wel een blijvertje. Die fiets heb ik destijds gekocht om te kijken of ik de sport wat vind en ik word alleen maar enthousiaster. Hier en daar een tijdritje in de buurt meepakken, lekker toeren en inmiddels ben ik ook echt aan het trainen om beter te worden.
Definieer “zo aero”? Er is ook nog wel wat verschil tussen een echte aero fiets of een all-rounder. Ik lees gele rijders en tijdritten in het verhaal van @stevens20, gele rijders is bij mijn weten een behoorlijk snelle groep (alsin 40+ gemiddeld, toch(?)).Speed24 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:24:
Wat win je er mee door zo aero te gaan? Voor de langere ritjes wil je juist comfortabel zitten. Als je dan de fiets laat staan omdat je anders pijntjes krijgt, is het heel erg zonde.
Ik denk niet dat je zonder meer automatisch voor het meest endurance model moet gaan, zeker als je af en toe competitief rijd. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet alsnog de beste keuze kan zijn. Misschien kom je met een race geo maar een maatje groter wel waar je wil zijn met betrekking tot stack en reach tov je huidige fiets bijvoorbeeld.
Even een bikefitter laten beoordelen lijkt mij inderdaad de beste optie.
[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 30-11-2023 08:12 ]
Die hebben verschillende groepenKluus schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:46:
[...]
gele rijders is bij mijn weten een behoorlijk snelle groep (alsin 40+ gemiddeld, toch(?)).
/f/image/FdLNhzoBuldxIfH1psGCgFek.png?f=fotoalbum_large)
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Requiem19 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:32:
[...]
Beetje flauw, maar waarom wil je een nieuwe fiets?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
vanochtend ongelukje gehad. Ik wilde op een fietspad langs een spoorbrug een groepje scholieren inhalen. Dus ik netjes bellen en inhalen stuurt op het laatste moment de achterste volledig naar links om waarschijnlijk ook in te halen dus ik vol in de remmen en toen met mijn hoofd (deuk in helm) en schouder tegen het hek tussen het fietspad en het spoor gekomen, gelukkig wel rechtopgebleven.
Iets van haar fiets is denk ik in mijn voorwiel gekomen waardoor het ventiel en een aantal spaken verbogen zijn. Het wonder is dat de velg nog wel uitgelijnd lijkt te zijn. Ik kwam er pas op mijn werk achter dat ik deze schade had.
:strip_exif()/f/image/vzNJ8oj1sx4zsKr22PGUgdly.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik gewoon de gebogen spaken en binnenband vervangen en weer door? Of zijn er nog andere dingen die jullie zouden doen/adviseren?
Iets van haar fiets is denk ik in mijn voorwiel gekomen waardoor het ventiel en een aantal spaken verbogen zijn. Het wonder is dat de velg nog wel uitgelijnd lijkt te zijn. Ik kwam er pas op mijn werk achter dat ik deze schade had.
:strip_exif()/f/image/vzNJ8oj1sx4zsKr22PGUgdly.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik gewoon de gebogen spaken en binnenband vervangen en weer door? Of zijn er nog andere dingen die jullie zouden doen/adviseren?
Inderdaad gewoon vervangen en klaar.Owios schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:16:
vanochtend ongelukje gehad. Ik wilde op een fietspad langs een spoorbrug een groepje scholieren inhalen. Dus ik netjes bellen en inhalen stuurt op het laatste moment de achterste volledig naar links om waarschijnlijk ook in te halen dus ik vol in de remmen en toen met mijn hoofd (deuk in helm) en schouder tegen het hek tussen het fietspad en het spoor gekomen, gelukkig wel rechtopgebleven.
[Afbeelding]
Beetje flauw, maar hij wil nu een Stevens om bij z'n naam te matchen.Requiem19 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:32:
[...]
Beetje flauw, maar waarom wil je een nieuwe fiets?
Deels eens, maar net als dat ik niet blind een aero fiets zou kopen, zou ik ook niet blind een endurance fiets kopen omdat je geen wedstrijden rijdt. Zoek gewoon een fiets uit die past +/- max.1 cm afwijking voor stack en reach. Een te rechtop zit worden je rug en kont ook niet blij van.Speed24 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:24:
De frames die je noemt zijn dan wel redelijke allemans vriendjes dus zullen de meeste mensen wel passen, maar voor iemand die tijdritten ambieert misschien wel iets te hoog en voor sommige echte tourrijders nog steeds te racy.
Als je van plan bent €4.000 uit te geven, kan er ook vast wel een bikefit van €200 aan vooraf. Mijn tip is om daar blanco in te gaan, of neem je huidige fiets mee als uitgangspunt en bestudeer van 5~ modellen de geometrie tabellen die je kunt overleggen met je bikefitter. Idealiter beperk je jezelf niet tot 'past model X?' en dat je opgezadeld wordt met een simpele ja/nee en dan niet weet waarom.
Ah ok, voor ieder wat wils zie ik, kende alleen de A groep (van horen zeggen).Michaelg schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:38:
[...]
Die hebben verschillende groepen
[Afbeelding]
Aangezien je nu niet helemaal goed lijkt te zitten zou je kunnen overwegen om een deel van het budget in te zetten voor een goede fietsmeting. Weet even niet wat de prijzen tegenwoordig zijn maar in Barneveld zit Velometric en zij doen ook statische metingen gebaseeerd op je lichaamsmaten:stevens20 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:18:
https://velometric.nl/fietsmetingen/statische-fietsmeting/
Een ander alternatief zou zijn dat je ergens een meting laat doen die ook kijkt naar maten en waarbij ze dan een soort spinbike helemaal in kunnen stellen qua maten en je daar een bepaalde maat uitkrijgt. Met die afmetingen kan je dan gaan vergelijken welke fietsen daar bij passen etc. Al is dat soms nog best uitdagend omdat niet alle merken verschillende stuurbreedtes laten kiezen of cranklengte etc. Dus dat kan soms ook een beetje een gok zijn. Maar, als dat heel belangrijk is dan kan je bijvoorbeeld niet voor een aero cockpit gaan maar normale stuurpen + stuur combi zodat je daar naderhand nog wijzigingen in aan kan brengen.
Maar succes in ieder geval
Ik zou ook een bike-fit aanraden, die je op een statische fiets kan afstellen, dus je hebt niet een eigen fiets nodig. Bijvoorbeeld bij pedaalkracht in Nijmegen..stevens20 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:18:
Kies op voorhand 2-3 modellen uit die jou heel mooi lijken, hij kan dan de geometrie overnemen op de stel-fiets en kijken hoe je houding is.
Zo weet je gelijk of de fiets bij je past en welke maat en evt aanpassingen je precies nodig hebt (langere of kortere stuurpen etc.).
Het is prijzig, maar als je een fiets van 4k wilt kopen is 350 euro natuurlijk niet zo heel veel en voorkomt dat je de verkeerde fiets koopt waar je later spijt van krijgt..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
@stevens20 Gewoon kijken wat je mooie fietsen vind en wat je huidige fiets is en dan bedenken of je nog wat lager/langer kan/wil. Proefritje maken bij de dealer en dan aanschaffen.
Stiekem snap ik dat gezeur niet over bikefits (kan ook komen dat ik eigenlijk nog nooit last heb gehad op de fiets terwijl ik op een aero bik rijd met 1cm spacer).
Valt me tbh wel tegen wat je nu voor 4k krijgt.
Stiekem snap ik dat gezeur niet over bikefits (kan ook komen dat ik eigenlijk nog nooit last heb gehad op de fiets terwijl ik op een aero bik rijd met 1cm spacer).
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Is opzich wel waar wat je zegt dat het mogelijk overbodig is. Maar zoals je zelf aangeeft is het voor jou blijkbaar makkelijker om je aan te passen naar de fiets. Ik ken mensen die echt meerdere fittings gehad hebben en ook telkens weer aanpassingen doen aan de fiets. Je kan ook zeggen zeur niet zoKW25 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:17:
@stevens20 Gewoon kijken wat je mooie fietsen vind en wat je huidige fiets is en dan bedenken of je nog wat lager/langer kan/wil. Proefritje maken bij de dealer en dan aanschaffen.
Zelf heb ik ook niet zoveel last van veranderingen zo op het eerste idee. Maar als je denkt dat het prima is en je moet een keer 2 uur wel in die houding en dat valt ineens vies tegen dan zit je daar weer mee. Van 5 minuutjes testrijden ga je niet ondervinden dat je net tever naar voren moet leunen waardoor je last van je handen of onderrug gaat krijgen.
Ik heb pas voor het bepalen van de 1e zaagsnede in de stuurbuis heb ik op zwift even wat gefietst in houdingen maar voor korte tijd en dan kan ik met 4cm spacers prima rijden, maar zondr spacers zit ik ook prima, zo op het 1e gevoel. Maar het liefste ga ik toch even buiten fietsen en verschillende dingen doen om te kijken of het echt goed zit. Dat ga je met statisch zitten op een trainer ook niet voor elkaar krijgen. Maar leg je een goede basis neer dan kan je daar in de toekomst nog een beetje schaven.
Je laatste punt klopt sowieso
Deze: https://www.amazon.nl/dp/B0CDL9YG21Cloclo100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:54:
[...]
Welke heb je gekocht? Laat je zaterdag weten of ze al dan niet goed werken?
Nu hogere prijs omdat ik ze als Black Friday aanbieding gekocht heb. Zal zeker laten weten hoe het bevalt.
Op zich ben ik het helemaal met je eens, maar in dit geval geeft @stevens20 zelf een beetje aan te twijfelen over welke geometrie voor hem geschikt is.KW25 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:17:
Dan vind ik het ook een goed idee iemand te laten kijken in plaats van op basis van internet meningen en aannames fietsen al dan niet uit te sluiten.
Iemand een idee. Vanochtend de crank van m’n nieuwe racefiets gehaald om lagers goed in te vetten zodat ik bij een buitenritje niet gelijk alles om zeep help. Dus ik smeren en doen en crank teruggeschoven, merk ik ineens op dat ik echt een onwijze speling heb linksrechts. Ik heb gewoon een SRAM DUB BB geinstalleerd. Heb dus ook al eens op zwift wat testgereden probleemloos en dat ik niet op kon merken dat ik linksrechts speling had.
Maar alsnik nu dus los al m’n driveside deel tegen het lager houd, dan komt m’n binnenbladboutje al tegen mijn frame aan. Hoe dan dat het eerder gewerkt heeft…. Ik begrijp er helemaal nix van. Die preload ding zit op de nondriveside en doe je als laatste als de boel al vastzit en jelemaal tegen het bottombracket geduwd is..
Het buitenblad loopt ook ineens tegen de voorderailleur aan als ik hem helemaal tegen het lager doe. Ik heb geen ringen er tussen gehad… op de plek waar ik bezig ben zie ik ook jiet iets dat er mee te maken heeft…
Als ik ga meten dan lijkt het binnenbladboutje 11mm naar binnen te komen tov de plek waar de crank tegen het BB aankomt. Maar die ruimte heb ik idd niet van buitenkant lager naar binnen toe gemeten. Ik snap dan ook niet hoe ik al op zwift heb kunnen testen zonder dat dit opgemerkt was..
Oke… toch nog eens naar die ring gekeken die bij BB zat. Is 3mm, nu tussen driveside en lager gedaan en lijkt goed te gaan. Dan zal ik wel geluk gehad hebben met zwiften dan ofzo… snap het niet…
Maar alsnik nu dus los al m’n driveside deel tegen het lager houd, dan komt m’n binnenbladboutje al tegen mijn frame aan. Hoe dan dat het eerder gewerkt heeft…. Ik begrijp er helemaal nix van. Die preload ding zit op de nondriveside en doe je als laatste als de boel al vastzit en jelemaal tegen het bottombracket geduwd is..
Het buitenblad loopt ook ineens tegen de voorderailleur aan als ik hem helemaal tegen het lager doe. Ik heb geen ringen er tussen gehad… op de plek waar ik bezig ben zie ik ook jiet iets dat er mee te maken heeft…
Als ik ga meten dan lijkt het binnenbladboutje 11mm naar binnen te komen tov de plek waar de crank tegen het BB aankomt. Maar die ruimte heb ik idd niet van buitenkant lager naar binnen toe gemeten. Ik snap dan ook niet hoe ik al op zwift heb kunnen testen zonder dat dit opgemerkt was..
Oke… toch nog eens naar die ring gekeken die bij BB zat. Is 3mm, nu tussen driveside en lager gedaan en lijkt goed te gaan. Dan zal ik wel geluk gehad hebben met zwiften dan ofzo… snap het niet…
[ Voor 19% gewijzigd door orange.x op 01-12-2023 13:27 ]
Ik ben een koukleum en heb heel snel koude handen en vingertoppen. Welke handschoenen raden jullie aan voor de huidige temperaturen? Graag dan ook wind en waterdicht.
Daar ging het eerder deze week nog over in het fietskleding topiccordonbleu schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:21:
Ik ben een koukleum en heb heel snel koude handen en vingertoppen. Welke handschoenen raden jullie aan voor de huidige temperaturen? Graag dan ook wind en waterdicht.
Het grote fietskleding topic
[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 01-12-2023 13:26 ]
Als ik de handleiding van Sram er bij pak moet er altijd spacer aan de aandrijfkant. Lijkt me handig daar eerst eens te beginnen.orange.x schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:15:
Ik heb geen ringen er tussen gehad…
Waarom het eest wel goed was durf ik niet te zeggen. Misschien was de wrijving tussen de as en de lagers bij eerste montage net genoeg om het vast te laten voelen.
[ Voor 15% gewijzigd door GWBoes op 01-12-2023 13:29 ]
Daar lijkt het dan heel sterk op ja. Naja. Probleem lijkt opgelost gelukkig, en zonder problemen in de tussentijd!! PohGWBoes schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:29:
[...]
Als ik de handleiding van Sram er bij pak moet er altijd spacer aan de aandrijfkant. Lijkt me handig daar eerst eens te beginnen.
Waarom het eest wel goed was durf ik niet te zeggen. Misschien was de wrijving tussen de as en de lagers bij eerste montage net genoeg om het vast te laten voelen.
@Kluus
Ik ben ook van plan om een bikefit te doen. Heb mijn huidige fiets gekocht op basis van een platje en een telefoontje waarbij alleen mijn lichaamslengte besproken is. Ik ben nooit helemaal tevreden geweest met deze fiets. Ik het de stuurpen vervangen, het zadel vervangen en helemaal naar voren gezet en nog steeds het gevoel dat het t.o.v. de trapas te ver naar achteren is en ben altijd nog met het instellen bezig. Een sprintje trekken of staan op deze fiets is bijvoorbeeld lastig omdat ik met de knieën tegen het stuur aan kom, dus ik moet altijd behouden "sprinten/staan". Daarbij vind ik mijn stuur te breed en stoor ik mij aan de kabels rond het stuur (maar dat is een esthetisch dingetje)
Echter is het niet zo dat ik persé heel aero wil zitten, ik wil goed zitten en met plezier 120km en een tijdrit op diezelfde fiets kunnen fietsen. NK-tijdrijden hoef ik mijn echt niet druk over te maken zeg maar, ik heb niet echt talent met het sporten maar wil wel alles geven en voor mijzelf het "maximale" eruit halen. Bij de gele rijders doe ik mee met maximaal de D-groep tot nu toe, dus tussen de 31 en 34km/u over 70km (incl van huis en terug).
@Requiem19
De geometrie is niet fijn, ik moet nu onderdelen gaan vervangen (cassette en daarmee derailleur ivm groter bereik) plus de andere tandwielen zijn binnenkort aan vervanging toe. Ik heb heel erg het gevoel dat deze fiets voor mij te klein is. Ik ben 194 en fiets op een 58 (xl bij merida).
@GWBoes
Jij zegt dat maar ik zat inderdaad ook naar de Arcalis te kijken, mede omdat deze een langere reach heeft. De naam is dan wel leuk en misschien goed voor het moraal maar haalt het niet om dat voorrang geven over een fiets die toch beter bij me past.
@Speed24
Ik heb nog geen bikefit gedaan, ben nog aan het kijken wat een goede is hier in de buurt. Ik ben nu druk met me inlezen in allerlei zaken (hoort bij de voorpret). Ik zit zeker niet vast op een specifiek merk of model en sluit dus eigenlijk niks uit (behalve de KOGA Kinsei, wat een gedrogt is dat!)
@Ypuh
Ik ben er zelf van overtuigd dat je eerder een wedstijd zult winnen op een fiets waar je je goed op voelt en vol zelfvertrouwen en plezier op zit dan op een aero fiets die niet lekker zit. Dat laatste is voor mij ook gewoon belangrijk, natuurlijk wil ik sneller fietsen en train ik om beter te worden en doe ik in de buurt een tijdritje maar dat doe ik alleen als ik me goed en fit voel en dat haal ik alleen door met plezier mijn kilometers te maken.
@orange.x
Thnx voor de tip, ik ga eens een kijkje nemen. Met dit bedrag wil ik een fiets kopen waar ik JAAAREN met trots en plezier op ga zitten. Dus ik neem ook de tijd en een bikefit is daarbij iets dat ik wel van plan was.
Ik twijfel inderdaad welke geometrie geschikt is, daar kom je grotendeels achter door ook proefritjes te maken en te proberen. Dingen die ik nu wel weet is dat ik een 2x12 speed wil, en smaller stuur en een langere reach en het zadel wat verder naar voren ten opzichte van de trapas. Meer aero is wat mij betreft geen must, ik heb liever plezier dan pijntjes Nederlands kampioen ga ik in een enkele categorie worden en dat is het me dan dus ook niet waard.
Mijn zoektocht gaat dus verder, ik ga in ieder geval wat doen met jullie tips. THNX
Ik ben ook van plan om een bikefit te doen. Heb mijn huidige fiets gekocht op basis van een platje en een telefoontje waarbij alleen mijn lichaamslengte besproken is. Ik ben nooit helemaal tevreden geweest met deze fiets. Ik het de stuurpen vervangen, het zadel vervangen en helemaal naar voren gezet en nog steeds het gevoel dat het t.o.v. de trapas te ver naar achteren is en ben altijd nog met het instellen bezig. Een sprintje trekken of staan op deze fiets is bijvoorbeeld lastig omdat ik met de knieën tegen het stuur aan kom, dus ik moet altijd behouden "sprinten/staan". Daarbij vind ik mijn stuur te breed en stoor ik mij aan de kabels rond het stuur (maar dat is een esthetisch dingetje)
Echter is het niet zo dat ik persé heel aero wil zitten, ik wil goed zitten en met plezier 120km en een tijdrit op diezelfde fiets kunnen fietsen. NK-tijdrijden hoef ik mijn echt niet druk over te maken zeg maar, ik heb niet echt talent met het sporten maar wil wel alles geven en voor mijzelf het "maximale" eruit halen. Bij de gele rijders doe ik mee met maximaal de D-groep tot nu toe, dus tussen de 31 en 34km/u over 70km (incl van huis en terug).
@Requiem19
De geometrie is niet fijn, ik moet nu onderdelen gaan vervangen (cassette en daarmee derailleur ivm groter bereik) plus de andere tandwielen zijn binnenkort aan vervanging toe. Ik heb heel erg het gevoel dat deze fiets voor mij te klein is. Ik ben 194 en fiets op een 58 (xl bij merida).
@GWBoes
Jij zegt dat maar ik zat inderdaad ook naar de Arcalis te kijken, mede omdat deze een langere reach heeft. De naam is dan wel leuk en misschien goed voor het moraal maar haalt het niet om dat voorrang geven over een fiets die toch beter bij me past.
@Speed24
Ik heb nog geen bikefit gedaan, ben nog aan het kijken wat een goede is hier in de buurt. Ik ben nu druk met me inlezen in allerlei zaken (hoort bij de voorpret). Ik zit zeker niet vast op een specifiek merk of model en sluit dus eigenlijk niks uit (behalve de KOGA Kinsei, wat een gedrogt is dat!)
@Ypuh
Ik ben er zelf van overtuigd dat je eerder een wedstijd zult winnen op een fiets waar je je goed op voelt en vol zelfvertrouwen en plezier op zit dan op een aero fiets die niet lekker zit. Dat laatste is voor mij ook gewoon belangrijk, natuurlijk wil ik sneller fietsen en train ik om beter te worden en doe ik in de buurt een tijdritje maar dat doe ik alleen als ik me goed en fit voel en dat haal ik alleen door met plezier mijn kilometers te maken.
@orange.x
Thnx voor de tip, ik ga eens een kijkje nemen. Met dit bedrag wil ik een fiets kopen waar ik JAAAREN met trots en plezier op ga zitten. Dus ik neem ook de tijd en een bikefit is daarbij iets dat ik wel van plan was.
Ik twijfel inderdaad welke geometrie geschikt is, daar kom je grotendeels achter door ook proefritjes te maken en te proberen. Dingen die ik nu wel weet is dat ik een 2x12 speed wil, en smaller stuur en een langere reach en het zadel wat verder naar voren ten opzichte van de trapas. Meer aero is wat mij betreft geen must, ik heb liever plezier dan pijntjes Nederlands kampioen ga ik in een enkele categorie worden en dat is het me dan dus ook niet waard.
Mijn zoektocht gaat dus verder, ik ga in ieder geval wat doen met jullie tips. THNX
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Ik heb een Sunrace 11speed 11-34 gekregen, nu plaatste ik deze om te passen even op mijn wiel in plaats van een normale Shimano 11-32 speed SC-5800 casette, toen merkte ik gelijk dat hij er anders op zat dan de gewone Shimano casette, de lockring had wat meer ruimte ofzo. Weet iemand toevallig of deze casette's gewoon 1-op-1 uit te wisselen zijn of moet ik hier nog spacers toepassen?
Eventjes kijken of er aan de achterkant van de cassette misschien nog een spacertje moet. Bij de meeste Shimano cassettes zit die er aan vast (in het geval van de HG los)Toppertje schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:28:
Ik heb een Sunrace 11speed 11-34 gekregen, nu plaatste ik deze om te passen even op mijn wiel in plaats van een normale Shimano 11-32 speed SC-5800 casette, toen merkte ik gelijk dat hij er anders op zat dan de gewone Shimano casette, de lockring had wat meer ruimte ofzo. Weet iemand toevallig of deze casette's gewoon 1-op-1 uit te wisselen zijn of moet ik hier nog spacers toepassen?
Als dat een 1-op-1 vervanging is van de Shimano 11-34 (CS-HG800-11) cassette dan moet er idd. nog een vulstuk als eerste op de body worden gezet (dus vulring --> 34 -- .. -- 11 -- lockring)Toppertje schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:28:
Kreeg net een pop-up om een desktop app van Komoot te installeren. Werkt een stuk fijner dan in je browser. Is dat nieuw?
Moet wel, ik heb em (nog) nietYpuh schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:03:
Kreeg net een pop-up om een desktop app van Komoot te installeren. Werkt een stuk fijner dan in je browser. Is dat nieuw?
Na wat opzoekwerk, twijfelen en passen. Een Hybride bike, Gravel bike, Endurance bike of toch een Racefiets ... is de kogel door de kerk; de TREK Emonda ALR 6
Gelukkig stond die bij de dealer, want het passen was de beslissende factor, deze zat me beter dan de Domane en dat had ik echt niet verwacht.
Toch al eens 5km gereden, maar nu eerst de ketting waxen en wachten op een mooie winterdag. In het voorjaar vervang ik de bandjes.
Ik moet me nog inlezen over fiets computers, maar dat is niet voor meteen. Kan iemand me een iPhone app aanraden om wat "tracking" te doen? Gewoon in de zak, zonder bike mount. Geen social media of map nodig, ik vind batterij duur belangrijker.
Gelukkig stond die bij de dealer, want het passen was de beslissende factor, deze zat me beter dan de Domane en dat had ik echt niet verwacht.
Toch al eens 5km gereden, maar nu eerst de ketting waxen en wachten op een mooie winterdag. In het voorjaar vervang ik de bandjes.
Ik moet me nog inlezen over fiets computers, maar dat is niet voor meteen. Kan iemand me een iPhone app aanraden om wat "tracking" te doen? Gewoon in de zak, zonder bike mount. Geen social media of map nodig, ik vind batterij duur belangrijker.
Gefeliciteerd! Je kunt natuurlijk gewoon de Strava app gebruiken op je telefoon.poing schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:03:
Na wat opzoekwerk, twijfelen en passen. Een Hybride bike, Gravel bike, Endurance bike of toch een Racefiets ... is de kogel door de kerk; de TREK Emonda ALR 6![]()
Ik zou gewoon vooruit lopen en de gedachte loslaten dat je geen Strava/Garmin wilt. Geen Strava kan ik me nog iets bij inbeelden, maar uiteindelijk is het niet meer dan een logboek (wat mij betreft staat alles op private en volg je niemand).
Een Garmin daarentegen i.c.m. een routeplanner zoals Komoot is fantastisch. Het opent zoveel nieuwe deuren en wegen en voegt ontzettend veel toe aan het fietsplezier. Ik denk dat dat voor bijna iedereen geldt; tenzij je moeite hebt met technologie. Zal niet zeggen dat je geen fietsplezier kunt hebben zonder, maar ontdek wekelijks nog nieuwe weggetjes of gebieden op soms minder dan 10 kilometer van huis. Samen met de routes die je kunt rijden vanuit andere locaties in Nederland en buitenland, maakt dat het wel leuker.
Vorige week eindelijk mijn Veloviewer vierkantje uit kunnen breiden naar 39x39. Het gaat inmiddels een stuk langzamer. Gemiddelde afstand voor een paar nieuwe vakjes is al snel 130-150km.
Een Garmin daarentegen i.c.m. een routeplanner zoals Komoot is fantastisch. Het opent zoveel nieuwe deuren en wegen en voegt ontzettend veel toe aan het fietsplezier. Ik denk dat dat voor bijna iedereen geldt; tenzij je moeite hebt met technologie. Zal niet zeggen dat je geen fietsplezier kunt hebben zonder, maar ontdek wekelijks nog nieuwe weggetjes of gebieden op soms minder dan 10 kilometer van huis. Samen met de routes die je kunt rijden vanuit andere locaties in Nederland en buitenland, maakt dat het wel leuker.
Vorige week eindelijk mijn Veloviewer vierkantje uit kunnen breiden naar 39x39. Het gaat inmiddels een stuk langzamer. Gemiddelde afstand voor een paar nieuwe vakjes is al snel 130-150km.
/f/image/hsyzpfvvg1LYAChEXqoSiLJE.png?f=fotoalbum_large)
Ah, je hebt een paar fijne "weilandvakjes" die ik nog mis rond IJsselstein/Polsbroek zie ik 😅
Ja, vraag me niet hoe.wackmaniac schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:51:
Ah, je hebt een paar fijne "weilandvakjes" die ik nog mis rond IJsselstein/Polsbroek zie ik 😅
Eén van de laatste was naar de Naturistenvereniging Zon en Leven. Schijnt dat naaktlopen en -2 graden niet echt samengaan, maar toch blijf je kijken of je iets ziet
Zijn de tiles bij Veloviewer anders dan bij Statshunters?Ypuh schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:45:
Ik zou gewoon vooruit lopen en de gedachte loslaten dat je geen Strava/Garmin wilt. Geen Strava kan ik me nog iets bij inbeelden, maar uiteindelijk is het niet meer dan een logboek (wat mij betreft staat alles op private en volg je niemand).
[Afbeelding]
Zelf mis ik in mijn Statshunters blok al lange tijd 1 blokje bij het militair oefenterrein Leusderheide en wat blokjes in de weilanden bij Polsbroek-Lopik-Benschop.
De lol bij mij zit er wel in om de tiles binnen de regels/wetten te halen, en belangrijker: fietsend.
Daarom vind ik cluster een leuker doel.
Informaticus of vakkundig Googler?
@TheTinusNL VV en SH vierkanten zijn identiek. SH pakt alleen standaard ook andere activiteiten als hardlopen en wandelen mee.
Cluster is voor mij ook interessanter. vierkant zit redelijk vast tussen een paar natuurgebieden waar je alleen varend of schaatsend (legaal) kan komen. Vierkant zou uitkomen dat m'n woonplaats in de hoek komt te staan waardoor het wel erg lange ritten worden.
Cluster is voor mij ook interessanter. vierkant zit redelijk vast tussen een paar natuurgebieden waar je alleen varend of schaatsend (legaal) kan komen. Vierkant zou uitkomen dat m'n woonplaats in de hoek komt te staan waardoor het wel erg lange ritten worden.
Die vakjes zijn te krijgen via wandelpaden; Hoenkoopserijweg in de bocht het fietspad op en dan links aanhouden. Is ongeveer een 800 meter. Is voetpad. Damweg gaat een wandelpad tegenover de watertoren. De M.A. Reinaldaweg heeft halverwege Montfoort en Benschop een wandelroute (Wandelroute Noordzijdse Kade). Die zou je kunnen doen met een mountainbike, maar zijn allemaal wandelpaden waar fietsen niet toegestaan is - of gewaardeerd wordt 🙄 Die vakjes heb ik dus niet.TheTinusNL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:03:
[...]
Zelf mis ik in mijn Statshunters blok al lange tijd 1 blokje bij het militair oefenterrein Leusderheide en wat blokjes in de weilanden bij Polsbroek-Lopik-Benschop.
Tussen Polsbroek en Cabauw zit ook nog een lastig vakje, maar net voorbij het "centrum" van Cabauw is er een fietspad naar Polsbroek. Als het ook maar enigszins droog is, is dat fietspad goed te doen met een racefiets.
Same here. Bij de Meije/Woerden zitten een aantal vakjes, waarbij je over privéterrein moet. Dat hoeft van mij niet zoTheTinusNL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:03:
De lol bij mij zit er wel in om de tiles binnen de regels/wetten te halen, en belangrijker: fietsend.
Daarom vind ik cluster een leuker doel.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic