coelho schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:55:
Ik heb afgelopen week een nieuwe racefiets gekocht en daar zit een af fabriek shimano ketting op gemonteerd, dus met het conserveringsvet.
Nu zei de fietsen maker dat het voldoende was om met een doek het overtollige vet van de buitenkant af te halen en na een paar honderd km te beginnen met mijn eigen squirt chain lube. Er zijn echter ook aardig wat stromingen op internet die pleiten voor het volledig reinigen van de ketting in een ontvetter omdat het conserveringsvet vuil zou vasthouden en het grootste kwaad dan al geschied is.
Hier zitten behoorlijk wat users die regelmatig een nieuwe ketting installeren. Waar doe ik verstandig aan?
Dit is weer zo'n leuke discussie die eens in de zoveel tijd voorbij komt. Ik zit in het kamp vet "oprijden" en dan reinigen en smeren naar keuze. Net als bijvoorbeeld een veelrijder als @
DDX .
In de zomer rij ik met wax, in de winter met olie. Als ik naar de wax overga, gaat de ketting in de wasbenzine, daarna drogen en waxen.
Als ik een nieuwe ketting in de winter rij, dan smeer ik gewoon bij met olie.
Als de fiets afgespoten moet worden, dan blaas ik de drivetrain droog met perslucht, en na verder doordrogen even opnieuw wax of olie.
Ik denk niet dat het een veel beter is dan de ander, het is een stukje persoonlijke voorkeur. Zelf rij ik ca 6000km op een ketting en ik fiets ook met vies weer.
coelho schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:06:
Dank voor alle input en meningen. Ik voel wat voor het verhaal van @
joker1977 en omdat het tot woensdag toch niet droog is en ik mijn nieuwe fiets niet in de regen ga uitproberen, is een nachtje wasbenzine zo gepiept.
Toch nog een tweede vraag als jullie me toestaan: De ketting zit standaard vast met de quicklink SM-CN910. Die zou non-reusable zijn. Maar bedoelen ze daar nou mee dat zodra ik 'm losmaak er een nieuwe op moet, of dat ik die niet meer bij een volgende ketting kan gebruiken?
KMC zou reusable zijn, maar bij beide merk ik na een aantal keren openen en sluiten dat ze bijna met het handje los te maken zijn. Non reusable is dat het haakje beschadigt bij het openen. Dus inderdaad een nieuwe kopen als je hem opent.
Ik negeer dat altijd een beetje. In theorie kan je dus ineens een losse ketting hebben, maar als je kettingspanning op orde is, lijkt me dat wel zo'n edgecase... Ik doe per ketting een nieuwe (Die zit er toch bij) en een spare in de zadeltas. Tenzij.... ik merk dat er in de quicklink play is ontstaan. 1x gehad, toen zat de hele ketting nog op 0,5% rek behalve als ik over de quicklink meette (mat?) dan was het 1%. En dat kon ik voelen bij fietsen.
Wil je echt voor safe gaan dan zou je dus niet moeten openen. Maar dan gaat het voordeel van een quicklink natuurlijk al snel over, dan kan je net zo goed breekpennen gebruiken, maar daar verdiende de firma shimano minder goed aan
[
Voor 33% gewijzigd door
Mistraller op 20-11-2023 14:16
]