Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 528 ... 672 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ben wel benieuwd of er (veel) mensen zijn hier dit in de winter ook een beetje krachttraining doen?

Via Wod Science kwam vandaag weer een oud onderzoek voorbij (https://www.instagram.com...k&igshid=MzRlODBiNWFlZA==), waaruit blijkt dat 8 weken krachttraining een flink effect kan hebben op je CE (Cycling Economy), namelijk een toename van 5% in dit onderzoek. Betekent dus eigenlijk dat je met hetzelfde zuurstof verbruik 5% meer vermogen levert en simpelweg efficiënter je spieren gebruikt.

En wie wil dat nu niet... met dezelfde fysieke inspanning harder gaan. Free speed....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVtaMnsBOzY2JlJFJA5JH1ocLXA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I3EUZm9Gn8s7V5H8WYabmskf.png?f=user_large

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19855311/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-08 16:29
Requiem19 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:29:
Ben wel benieuwd of er (veel) mensen zijn hier dit in de winter ook een beetje krachttraining doen?

Via Wod Science kwam vandaag weer een oud onderzoek voorbij (https://www.instagram.com...k&igshid=MzRlODBiNWFlZA==), waaruit blijkt dat 8 weken krachttraining een flink effect kan hebben op je CE (Cycling Economy), namelijk een toename van 5% in dit onderzoek. Betekent dus eigenlijk dat je met hetzelfde zuurstof verbruik 5% meer vermogen levert en simpelweg efficiënter je spieren gebruikt.

En wie wil dat nu niet... met dezelfde fysieke inspanning harder gaan. Free speed....

[Afbeelding]

Speed for Free?

Daar moet je keihard voor werken jongen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
guapper schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:40:
[...]

Speed for Free?

Daar moet je keihard voor werken jongen..
Gelukkig hoef je volgens de wetenschappers maar half-squats te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:42

[Afbeelding]

Wij hebben een bodybuilder collega die met PV uitjes mee gaat mtb-en. Opgepompte spieren van heb ik me jou daar...in 15 minuten ligt ie er altijd af :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Mistraller schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:56:
[...]

Wij hebben een collega die met PV uitjes mee gaat mtb-en. Opgepompte spieren van heb ik me jou daar...in 15 minuten ligt ie er altijd af :P
Ja omdat hij waarschijnlijk álleen maar z'n spieren oppompt ;-). Dan gaat hij ongetwijfeld de eerste 5 minuten flink hard. Maar zonder duurvermogen gaat dan het lichtje snel uit natuurlijk.

De truc zit hem erin zowel duurtraining te doen als krachttraining (in de winter).

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08 14:14
Cloclo100 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:27:
[...]

In dubio want leasefiets 🙃...
Zie dan zeker wel dat je een extra diepe fork plug er in steekt. Met de standaard plug wordt de vork op de plek waar de stuurpen op klemt niet van binnenuit ondersteund door die plug wat wel de bedoeling is. Een beetje te veel moment op de bouten en in een putje rijden en krak zegt je vork.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-08 21:56
DDX schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:02:
Mooie kleur, maar eerste vraag waarom niet een maatje groter ? (zodat je niet 5cm aan spacers nodig hebt)
Mij storen vooral de ventieldopjes :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-08 09:37

djfrankel

It's a trap!

...

[Afbeelding]

Zeker! Ik probeer het zelfs het hele jaar door te doen, maar ik vind het lastig om het constant te doen. Afgelopen jaar kwam het er ook niet echt van door blessures. Echter sinds een paar weken weer gestart.
De wetenschap zegt inderdaad dat er veel voordelen aan zitten, dus dat is voor mij reden genoeg om dit te doen. Zie ook de filmjes die een van mijn favoriete kanalen Dylan Johnson hier over gemaakt heeft. Daar blijkt ook wel uit dat het 'oppompen van de spieren' zoals hierboven aangehaald niet zo veel helpt.

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-08 21:39
Squats helpen denk ik wel om bijv. bij lage cadans hoger vermogen te trappen/dat toch rond te krijgen, vooral bergop. Althans dat is mijn ervaring wanneer ik meer roei, zal ook zitten in de sterkere core. Planking is ook goed hiervoor. Echte krachttraining zal vooral zorgen voor meer spiermassa/gewicht wat vooral bergop natuurlijk niet zal helpen, en blessures lees ik, heb ik nog nooit gehad en lijkt mij ook niet goed. Maakt niet uit wat je doet maar heel blijven is toch wel prio 1 bij mij ten minste.

[ Voor 9% gewijzigd door KleineJoop op 16-11-2023 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-07 20:16

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ja, het hele jaar door zelfs! Niks heftigs, maar braaf 3x in de week een half uur coretraining. Heb nog steeds het gevoel dat het helpt, al doe je met wielrennen minder met je lijf dan met bijv mountainbiken.

Bij die laatste merk ik het verschil meer, na een dag (zeg 70-100km) crossen met mijn fietsmaatje heeft hij lamme armen en kan ik nog wel ff door. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:16
Klopt helemaal @Requiem19 ik heb absoluut geen dikke amateur carrière in het wedstrijdjes rijden, ik ben ergens achterin de 20 pas begonnen met wat wedstrijdjes te rijden bij de amateurs en na de komst van mn kinderen is alles op een laag pitje gegaan (nog steeds overigens :P)

In het begin was het vooral ontdekken, hoe moet ik trainen? Waar ik als beginnende renner moeite mee had is de criteriums, ik kon simpelweg niet tegen dat constante aanzetten na elke bocht wat mij in korte criteriumrondjes vaak een DNF opleverde.

Ik ben op een gegeven moment in de winter begonnen met krachttraining bij de sportschool, en dan met name gericht op squats en single squats. Toen het seizoen weer begon kon ik met name merken dat ik veel makkelijker uit de bochten kwam, Het aanzetten na een bocht ging mij veel makkelijker af, ik had daar echt wel voordeel mee. Niet dat ik wedstrijden zou gaan winnen, maar ik kon wel makkelijker meekomen.

Dus ik zou snel halters aanschaffen @Requiem19 ;):P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
pier87 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:34:
Klopt helemaal @Requiem19 ik heb absoluut geen dikke amateur carrière in het wedstrijdjes rijden, ik ben ergens achterin de 20 pas begonnen met wat wedstrijdjes te rijden bij de amateurs en na de komst van mn kinderen is alles op een laag pitje gegaan (nog steeds overigens :P)

In het begin was het vooral ontdekken, hoe moet ik trainen? Waar ik als beginnende renner moeite mee had is de criteriums, ik kon simpelweg niet tegen dat constante aanzetten na elke bocht wat mij in korte criteriumrondjes vaak een DNF opleverde.

Ik ben op een gegeven moment in de winter begonnen met krachttraining bij de sportschool, en dan met name gericht op squats en single squats. Toen het seizoen weer begon kon ik met name merken dat ik veel makkelijker uit de bochten kwam, Het aanzetten na een bocht ging mij veel makkelijker af, ik had daar echt wel voordeel mee. Niet dat ik wedstrijden zou gaan winnen, maar ik kon wel makkelijker meekomen.

Dus ik zou snel halters aanschaffen @Requiem19 ;):P
Haha, platen en barbell zijn er allemaal al. Tot 2022 vrij intensief gecrossfit waar ook veel krachttraining bij zit. Maar nooit ‘wielrenspecifieke’ krachttraining gedaan en ook nooit echt een combi van duur + kracht. Meestal lag de focus op het een of het ander. Voordeel van jaar of 10 krachttraining is dat die 5-10-15 seconden sprintjes nog steeds wel aardig gaan. Nadeel is dat de duurconditie opbouwen en bijhouden meer werk en tijd kost.

Deze winter van plan om wel de combi op te pakken - benieuwd of ik het ga merken dit voorjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-08 22:17
Kracht is idd wel fijn, ik doe zelf 3x in de week wat oefeningen naast de fiets zoals squats, burpees, planks, etc..
Primaire doel is mijn core te verstevigen en daarnaast wat extra kracht in de benen is natuurlijk ook wel fijn, maar ik doe niet iets met gewichten, alles met eigen lichaamsgewicht..

Voordeel hiervan is dat het allemaal wel wat steviger wordt met spieren, maar je wordt niet echt breder of dat je veel veel extra massa kweekt..

Kijk naar sprinters in de wielerwereld, die hebben zeker niet zulke benen als bodybuilders, maar hebben wel veel explosieve kracht..

voordeel van squads en burpees is dat je naast je core ook vooral je benen traint op kracht maar ook op explosiviteit door de springende beweging op het eind.

Ook spring oefeningen om bijvoorbeeld op een verhoging te komen is een leuke oefening, naast ons huis hebben we een betonnen tafeltennistafel staan, ik schat 80-90cm hoog, probeer daar maar eens op te springen met beide benen vanuit stilstand.. Kost wat moeite in het begin, maar uiteindelijk lukt het je wel.. En juist deze explosiviteit kan je goed helpen bij sprinten of even hard aanzetten na een bocht om aansluiting te vinden..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:03

Reginas

Queen of Core Stability

Ik combineer fietsen met yoga. Bij de yogastudio waar ik kom hebben ze ook een routine specifiek gericht op rompstabiliteit. Ik vind het een waardevolle toevoeging. Ik merk dat mijn houding verbetert, op en naast de fiets. Ik ben flexibeler waardoor ik gemakkelijker diep kan zitten en de ademhalingstechnieken komen van pas op inspannende klimmen, zodat ik rustig kan blijven doorademen. Op dit moment doe ik zo’n 3 à 4 yogasessies per week, maar ik denk dat je met minder yoga ook al profijt hebt van de oefeningen.

Hier kun je ook wat informatie terugvinden over poses die vooral voor fietsers/wielrenners voordelen kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Aangezien ik op zoek ben naar een nieuwe powermeter kwam uit op mantel, waar een 4iiii met black friday korting nu 239 euro is. Omdat die kortingen altijd wat dubieus zijn: heeft iemand enig idee of dat daadwerkelijk een goeie deal is?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ugchel schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:34:
Aangezien ik op zoek ben naar een nieuwe powermeter kwam uit op mantel, waar een 4iiii met black friday korting nu 239 euro is. Omdat die kortingen altijd wat dubieus zijn: heeft iemand enig idee of dat daadwerkelijk een goeie deal is?
Om welke 4iii gaat het precies?

https://www.futurumshop.n...c-r7000-power-meter.phtml
https://www.futurumshop.n...5-r7000-power-meter.phtml

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Van beide ben ik benieuwd of het echt een goeie deal is, verschil tussen beide varianten kan ik niet helemaal inschatten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:28
Dat is inderdaad een prima deal

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Als ik die twee powermeters naast elkaar houdt, klopt het dan dat de duurdere als enige voordeel heeft:

- de ‘Apple zoek mijn’ functie
- een verbeterde antenne

Het scheelt maar 20 euro maar vraag me af of het dat verschil waard is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Ugchel schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:01:
[...]

Als ik die twee powermeters naast elkaar houdt, klopt het dan dat de duurdere als enige voordeel heeft:

- een verbeterde antenne

Apple zoek mijn is eigenlijk een soort Airtag.

Menig persoon hier heeft een airtag in zijn fiets zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:28
Ugchel schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:01:
[...]

- een verbeterde antenne

klopt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Voor het nageslacht, 4iiii blijkt het zelf ook uit te leggen (:+):
The ‘+’ refers to the Apply Find My technology that is integrated in the powermeter. For more information on Apple Find My, and how it works on PRECISION 3+, follow the link below:

LINK XXXXXXX

Other than the Apple Find My technology, the PRECISION 3+ plus powermeter is the same as the PRECISION 3 powermeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:15
Hebben jullie enig idee of de Abus regenhoes voor de helm ook goed past op wielrenhelmen of specifiek de Abus Powerdome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:56
crimby schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:57:
Hebben jullie enig idee of de Abus regenhoes voor de helm ook goed past op wielrenhelmen of specifiek de Abus Powerdome?
Er staat op de site: Universeel fel gele regenhoes. De vorm maakt dat deze hoes geschikt voor verschillende helmen, vooral met vizier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
DutX schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:24:
[...]

Er staat op de site: Universeel fel gele regenhoes. De vorm maakt dat deze hoes geschikt voor verschillende helmen, vooral met vizier.
Jep dat had ik gelezen en zover ik weet hebben wielrenhelmen nooit een vizier. De specifiek genoemde in ieder geval niet… dus ben ben ik benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
crimby schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:28:
[...]

Jep dat had ik gelezen en zover ik weet hebben wielrenhelmen nooit een vizier. De specifiek genoemde in ieder geval niet… dus ben ben ik benieuwd naar de ervaringen.
Soms is het best fijn, zo'n afdakje boven je snuffert. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Oops; BOA garanti, verkeerde topic. Verplaatst naar fietskleding topic

[ Voor 73% gewijzigd door guapper op 19-11-2023 19:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• orange.x
  • Laatst online: 18-07 10:57
CedricD schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:51:
Mij storen vooral de ventieldopjes :9
Klopt, heb hier een foto met maar 1 dopje. En wat beter zicht op de matte afwerking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7xgnm-0zFAKU36MrkYiccOCcvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snABBEmvJEEaiOuoPkYejm4U.jpg?f=fotoalbum_large

Verder vordert het nog niet echt. Verkeerde bottombracket was geleverd en kwam erachter dat ik ook voor het persen niet de juiste maat ringen had (dat had ik wel even van te voren kunnen bedenken :+). Die komen als het goed is deze week binnen. De zaag is al binnen en de tool voor klemmen en geleiden van de zaag zal ook wel ergens eind deze of begin volgende week komen. Als het goed is heb ik in ieder geval een goede week de tijd om even naar de positie te kijken als het BB erin zit. Even een paar ritjes op zwift maken voor het bepalen van het aantal spacers en positie van zadel.

Al met al duurt het denk ik nog een weekje of 2 voordat alles klaar is en geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
orange.x schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:32:
[...]

Al met al duurt het denk ik nog een weekje of 2 voordat alles klaar is en geinstalleerd.
Kalm aan; je hebt nog de hele winter om haar rustig af te bouwen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-08 13:21
Ik heb afgelopen week een nieuwe racefiets gekocht en daar zit een af fabriek shimano ketting op gemonteerd, dus met het conserveringsvet.

Nu zei de fietsen maker dat het voldoende was om met een doek het overtollige vet van de buitenkant af te halen en na een paar honderd km te beginnen met mijn eigen squirt chain lube. Er zijn echter ook aardig wat stromingen op internet die pleiten voor het volledig reinigen van de ketting in een ontvetter omdat het conserveringsvet vuil zou vasthouden en het grootste kwaad dan al geschied is.

Hier zitten behoorlijk wat users die regelmatig een nieuwe ketting installeren. Waar doe ik verstandig aan?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
coelho schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:55:
Ik heb afgelopen week een nieuwe racefiets gekocht en daar zit een af fabriek shimano ketting op gemonteerd, dus met het conserveringsvet.

Nu zei de fietsen maker dat het voldoende was om met een doek het overtollige vet van de buitenkant af te halen en na een paar honderd km te beginnen met mijn eigen squirt chain lube. Er zijn echter ook aardig wat stromingen op internet die pleiten voor het volledig reinigen van de ketting in een ontvetter omdat het conserveringsvet vuil zou vasthouden en het grootste kwaad dan al geschied is.

Hier zitten behoorlijk wat users die regelmatig een nieuwe ketting installeren. Waar doe ik verstandig aan?
Lijkt mij dat je een ketting volledig van vet moet ontdoen, voordat je wax gaat toepassen..

Aanvullend kun je je afvragen: is het niet gewoon verstandiger om in de winter, vanwege het natte weer, te rijden met een olie gesmeerde ketting, en in het voorjaar een nieuwe ketting er op te leggen die netjes ontvet en gewaxed is?

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 20-11-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 12:53

Kluus

Gang is alles

Ik doe wat jouw fietsenmaker zegt, maar in plaats van squirt of een andere wax gebruik ik all weather course lube van cyclon (het hele jaar, daarom "all weather", lekker makkelijk), na nieuwe olie doe ik altijd weer de buitenkant afnemen. Als "ontvetter" hiervoor gebruik ik lampenolie.

Laatste Shimano Ultegra 12 speed ketting is op deze manier 8k km mee gegaan en toen viel de checker nog steeds niet in de 0,5% maar op dat moment vond ik zelf dat die ketting met een welverdiend pensioen mocht.

Ik voorspel overigens dat je op deze vraag zeer uiteenlopende antwoorden en ervaringen zal krijgen ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online

Ik rij ook met Squirt, en doe het ook gewoon zoals je fietsenmaker zegt. Gaat prima, en ik ben echt niet de enige hier die dat zo doet.

En het internet weet altijd een manier aan te dragen hoe het utopisch nog beter kan.
Ik zou een door elfjes bij volle maanlicht gesmede ketting nemen, dan zit je in ieder geval safe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Zelfde combi maar ik heb hem voor de zekerheid wel volledig ontvet.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:49

joker1977

Tweakert

Wat de fietsenmaker zegt is helaas niet waar. De Squirt Chain Lube is een emulsie van water en was. De gedachte erachter is dat het water de was meevoert tot het binnenste van de ketting en dat het water daar verdampt en de was achterblijft op het metaal.

Als je de ketting niet goed ontvet kan het zich niet hechten aan het metaal, want daar zit nog "oud vies vet". Je krijgt dan een mengelmoes van vuil, was en vet wat uiteraard niet bevorderlijk is. Het smeert vast wel, maar minder goed en afhankelijk van wat er aan vuiligheid in zit kan dat ook sneller slijten.

Wie vertrouw je meer, de fietsenmaker die er indirect bij gebaat is dat de bende zsm. slijt of de fabrikant van Squirt die er bij gebaat is dat je "veel Squirt Lube" gebruikt ? Als ze dat laatste niet promoten, maar juist wel het goed ontvetten voor gebruik, dan lijkt me het een logische conclusie om die weg te vervolgen.

Dat mensen "prima resultaten" halen zonder ontvetten is ongetwijfeld mogelijk, maar er zijn legio mensen die prima resultaten hebben met voor-het-zingen-de-kerk-uit als voorbehoedsmiddel, maar ik zou er niet op vertrouwen dat het ook werkt in jouw geval ;)

Zoveel moeite is het niet om de bende even "goed" te ontvetten, nieuwe ketting even een nachtje in de wasbenzine, lampolie (petroleum) of andere ontvetter, goed uitspoelen e.d. en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-08 13:21
Dank voor alle input en meningen. Ik voel wat voor het verhaal van @joker1977 en omdat het tot woensdag toch niet droog is en ik mijn nieuwe fiets niet in de regen ga uitproberen, is een nachtje wasbenzine zo gepiept.

Toch nog een tweede vraag als jullie me toestaan: De ketting zit standaard vast met de quicklink SM-CN910. Die zou non-reusable zijn. Maar bedoelen ze daar nou mee dat zodra ik 'm losmaak er een nieuwe op moet, of dat ik die niet meer bij een volgende ketting kan gebruiken?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller

Dit is weer zo'n leuke discussie die eens in de zoveel tijd voorbij komt. Ik zit in het kamp vet "oprijden" en dan reinigen en smeren naar keuze. Net als bijvoorbeeld een veelrijder als @DDX .

In de zomer rij ik met wax, in de winter met olie. Als ik naar de wax overga, gaat de ketting in de wasbenzine, daarna drogen en waxen.
Als ik een nieuwe ketting in de winter rij, dan smeer ik gewoon bij met olie.
Als de fiets afgespoten moet worden, dan blaas ik de drivetrain droog met perslucht, en na verder doordrogen even opnieuw wax of olie.

Ik denk niet dat het een veel beter is dan de ander, het is een stukje persoonlijke voorkeur. Zelf rij ik ca 6000km op een ketting en ik fiets ook met vies weer.
coelho schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:06:
Dank voor alle input en meningen. Ik voel wat voor het verhaal van @joker1977 en omdat het tot woensdag toch niet droog is en ik mijn nieuwe fiets niet in de regen ga uitproberen, is een nachtje wasbenzine zo gepiept.

Toch nog een tweede vraag als jullie me toestaan: De ketting zit standaard vast met de quicklink SM-CN910. Die zou non-reusable zijn. Maar bedoelen ze daar nou mee dat zodra ik 'm losmaak er een nieuwe op moet, of dat ik die niet meer bij een volgende ketting kan gebruiken?
KMC zou reusable zijn, maar bij beide merk ik na een aantal keren openen en sluiten dat ze bijna met het handje los te maken zijn. Non reusable is dat het haakje beschadigt bij het openen. Dus inderdaad een nieuwe kopen als je hem opent.
Ik negeer dat altijd een beetje. In theorie kan je dus ineens een losse ketting hebben, maar als je kettingspanning op orde is, lijkt me dat wel zo'n edgecase... Ik doe per ketting een nieuwe (Die zit er toch bij) en een spare in de zadeltas. Tenzij.... ik merk dat er in de quicklink play is ontstaan. 1x gehad, toen zat de hele ketting nog op 0,5% rek behalve als ik over de quicklink meette (mat?) dan was het 1%. En dat kon ik voelen bij fietsen.
Wil je echt voor safe gaan dan zou je dus niet moeten openen. Maar dan gaat het voordeel van een quicklink natuurlijk al snel over, dan kan je net zo goed breekpennen gebruiken, maar daar verdiende de firma shimano minder goed aan ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Mistraller op 20-11-2023 14:16 ]

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:19
Die zou non-reusable zijn. Maar bedoelen ze daar nou mee dat zodra ik 'm losmaak er een nieuwe op moet, of dat ik die niet meer bij een volgende ketting kan gebruiken?
Loshalen is officieel weggooien inderdaad. In = de praktijk kan je hem echter wel een paar keer opnieuw gebruiken. Maar ymmv. O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
Hoe ik het altijd doe is hergebruiken. Neem in je onderwegmeeneemspullen een nieuw setje mee. Mocht om wat voor reden die quicklink eruit vliegen dan heb je een extra setje bij je die gewoon moet werken.

En wat andere zeggen is af en toe eencheck doen, kan mogelijk iets voorkomen. Ik vind het voor het waxen van mijn ketting wel handig om de ketting even los te halen. Maar ik heb zelden een nieuw setje gepakt bij 10/11s kettingen en ben er nog nooit een verloren. Nu bij mijn 12s setup heb ik wel vast wat voorraad aangelegd. Kan me voorstellen dat het "haakpunt" voor die schakels nog wat dunner is en misschien sneller stukgaat. Time will tell.

[ Voor 27% gewijzigd door orange.x op 20-11-2023 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:09
Je kunt quicklinks wel een paar keer hergebruiken, maar vervang ze wel bij een nieuwe ketting. Het is gewoon een schakel die net zo slijt als de andere schakels. Als een ketting op is, is je quick link ook op. 3-4x loshalen gedurende de levensduur van een ketting lijkt me geen enkel probleem.
Mistraller schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:08:
Dit is weer zo'n leuke discussie die eens in de zoveel tijd voorbij komt. Ik zit in het kamp vet "oprijden" en dan reinigen en smeren naar keuze. Net als bijvoorbeeld een veelrijder als @DDX.
Zo doe ik het ook. Mocht je toevallig thuis een ultrasoon reiniger hebben en een crockpot met wax, dan kan het vast ook geen kwaad om je nieuwe kettingen mee te nemen. Zelf heb ik de behoefte nog niet gehad om wax uit te proberen, maar meeste ervaringen lijken wel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:33

Je zegt het precies goed. Het is conserveringsvet. Dat is veel te visceus om goed als smeermiddel te dienen tijdens het fietsen en het werkt inderdaad ook als magneet voor zand en ander vuil. Geen goede start van het leven van je nieuwe ketting. Ik schud nieuwe kettingen daarom altijd meteen uit in een oude bidon met een beetje terpentine. Daarna even wassen met water en afwasmiddel, afdrogen en hij is klaar voor een lang leven met Squirt lube. Mijn kettingen gaan op die manier plm 10k mee.

BTW heb ook wel eens geprobeerd om eerst met fabrieksvet te rijden, maar vond na 1 rit de herrie al niet meer om te harden en het was veel meer werk om hem daarna schoon te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door marcel3 op 20-11-2023 14:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaSw85
  • Nu online

Er zijn er ook die een Connex Wippermann reusable quicklink gebruiken, die maak je zonder tools vast en los en is erg fijn met schoonmaken van zowel fiets al ketting. En kan gewoon mee naar een volgende ketting.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-08 08:41

McMiGHtY

- burp -

MaSw85 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:18:
[...]

Er zijn er ook die een Connex Wippermann reusable quicklink gebruiken, die maak je zonder tools vast en los en is erg fijn met schoonmaken van zowel fiets al ketting. En kan gewoon mee naar een volgende ketting.
Ik wilde dit net posten.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
[...]

Lijkt me een slecht plan om hem mee te nemen naar de volgende ketting.
Zoals @Ypuh hierboven al postte: Het is gewoon een schakel die net zo slijt als de andere schakels. Een re-usable quicklink gaat maximaal één kettingleven mee, of de link nou door Wipperman, SRAM, Shimano of KMC is gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door DieAnder op 20-11-2023 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08 12:16
[...]

Bedankt voor de link, ik zocht nog een webshop waar ik deze kan kopen.

Sinds kort doe ik kettingen waxen met paraffin en een klein beetje ptfe poeder in een slow cooker. Gebruik hiervoor 3 kettingen die ik afwissel. En eens in de zoveel tijd alles weer waxen. Ik kan er nog wel een keer wat uitgebreider over schrijven op het forum, maar dan moet ik eerst wat meer ervaringen opdoen om een goed beeld te kunnen weergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Nu online
DieAnder schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:56:
[...]

Lijkt me een slecht plan.
Zoals @Ypuh hierboven al postte: Het is gewoon een schakel die net zo slijt als de andere schakels. Een re-usable quicklink gaat maximaal één kettingleven mee, of de link nou door Wipperman, SRAM, Shimano of KMC is gemaakt.
Oke, gaat misschien net zo lang mee als een ketting maar het ontwerp is wel gerichtt op (de)monteren en mijns inziens in dat geval beter dan een standaard missing link van bijvoorbeeld Shimano, die gewoon zelf zeggen dat die maar eenmalig te gebruiken is. Vond het zelf een verademing met schoonmaken dat je die ketting er dan zo af wipt, met minder kans op krassen door je ketting op je seatstay bijvoorbeeld wanneer je wiel eruit is.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
marcel3 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:51:
[...]

... Dat is veel te visceus om goed als smeermiddel te dienen tijdens het fietsen...
Van dit deel van je post ben ik het volstrekt oneens. In veel mechanische delen is vet bij uitstek geschikt omdat het blijft zitten waar je het wilt hebben en by far het beste beschermt tegen binnendringen van vocht. Denk aan je kogellagers, maar verder zal je in talloze tandwielkasten en wrijvingssystemen altijd vet aantreffen en nooit olie.

De enige reden waarom vet uiteindelijk voor een ketting minder geschikt is, is inderdaad dat vuil blijft plakken, omdat het een open systeem is. Als je vervolgens met olie gaat smeren is dat verder prima want dat verdunt gewoon het vet.

Ik weet niet hoe een ketting op een nieuwe fiets wordt aangeleverd, maar ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat een ketting bij de fietsenmaker eerst in de onvetter gaat. :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Eens met @Mistraller, als er veel zooi aan het vet blijft plakken met lawaai als gevolg heb je waarschijnlijk de buitenkant niet even schoon gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Heeft iemand wel eens geprobeerd om Reach+ van verschillende merken te vergelijken?
Reach+ is the horizontal distance from the bottom bracket to the centre of the handlebar tops (where your stem clamps to your bars).
(aldus Canyon, die heb ik als basis gebruikt)

Ik ben begonnen met een overzichtje maken, want ik twijfel om een kortere stuurpen op mijn fiets (oranje entry hier beneden) te zetten voor 1) comfort (onderrug) en 2) directer sturen in het bos en op singletracks/trails.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_hSxvJbaDH9VLRSuKeD_Tm0tpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MhMYvCvUdBnBZ5eTzfDSM08E.png?f=fotoalbum_large
(rode cel = onzeker, maar die effecten zijn minimaal gegeven de bandbreedte)

Ik heb de formule gebruikt van BB tot stuurpeneinde (Reach+) of tot hoods (Reach++).
Reach+ = Reach + cos(pi/180 * (90 - headtubehoek - stuurpenhoek))*stuurpenlengte.
Reach++ = Reach+ + stuur reach.

Maar bijvoorbeeld Canyon's Endurace komt met hun eigen Reach+ van 493 en 474 voor XL en L, ik kom tot 513.4 en 495.3.
Zie ik iets over het hoofd? Of laat zo iets zich niet berekenen?

Mijn trend tot nu toe is in ieder geval wel dat mijn gravelbike langer zit dan alle endurance fietsen voor de maten die uit de maattabellen komen voor mij... dat versterkt mijn wens voor een kortere stuurpen.
Stack maak ik mij geen zorgen over want ik kan prima dieper zitten zonder dat dat invloed heeft op mijn onderrug, ook voor verschillende zadelhoogtes en spacertorens.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:19
TheTinusNL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:51:

Maar bijvoorbeeld Canyon's Endurace komt met hun eigen Reach+ van 493 en 474 voor XL en L, ik kom tot 513.4 en 495.3.
Zie ik iets over het hoofd? Of laat zo iets zich niet berekenen?
de Reach+ veranderd ook nog op basis van de top cap, hoeveelheid spacers en dikte stuurpen. En pak je het hart van de bars of het verste punt van de bars. Je zegt zelf al "stuurpeneinde" terwijl stuurpenmaat hart op hart is, niet het verste punt. En de hoods is helemaal vaag, verschilt ook nog per groepset.

Ik ben bij de bouw van m'n gravelbike hier ook wel mee bezig geweest. Maar ik heb gewoon een schetsje gemaakt in autocad met wat wijzigbare parameters zodat ik heel snel het effect kon zien van veranderingen. Maar uiteindelijk was de houding toch beduidend anders dan verwacht.
Ben dan ook van mening dat je fietsmaten echt niet op de centimeter met elkaar kan/moet vergelijken aangezien ze niet door 1 instantie met 1 meetmethode gemeten worden.

[ Voor 4% gewijzigd door GWBoes op 21-11-2023 10:13 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
GWBoes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:02:
[...]
de Reach+ veranderd ook nog op basis van de top cap en hoeveelheid spacers.
Klopt, maar ik mag wel hopen dat in dit geval Canyon hier rekening mee houdt door Reach+ zonder spacers te meten. Anders krijg je nog een soort Reach-meting waar Stack in verwerkt zit. Lijkt mij raar dat ze daar geen rekening mee houden als ze wel zo ver gaan als Stack+ en Reach+ meten en opgeven bovenop de standaard geometriegetalletjes.
En pak je het hart van de bars of het verste punt van de bars. Je zegt zelf al "stuurpeneinde" terwijl stuurpenmaat hart op hart is, niet het verste punt.
Klopt, maar Reach eindigt bij het hart van het balhoofdbuis en -op een paar mm na, maar voor alle fietsen- begint daar het hart van de stuurpen.
Ook voor het stuur: dat begint in het hart van de stuurpen.

Dan is het weer de vraag hoe de Reach van de sturen wordt gemeten...
En de hoods is helemaal vaag, verschilt ook nog per groepset.
Eens, ik ga er in mijn Reach++ gemakshalve maar vanuit dat ze allemaal vergelijkbaar gemonteerd zijn, anders is er geen beginnen aan omdat ze dan ook nog met verschillende hoeken op de drops gaat rekenen.
Ik ben bij de bouw van m'n gravelbike hier ook wel mee bezig geweest. Maar ik heb gewoon een schetsje gemaakt in autocad met wat wijzigbare parameters zodat ik heel snel het effect kon zien van veranderingen. Maar uiteindelijk was de houding toch beduidend anders dan verwacht.
Ben dan ook van mening dat je fietsmaten echt niet op de centimeter met elkaar kan/moet vergelijken aangezien ze niet door 1 instantie met 1 meetmethode gemeten worden.
Dat laatste is dus juist het gebrek dat ik hier een beetje probeer inzichtelijk te krijgen, nog zonder succes :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

TheTinusNL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:51:

Ik ben begonnen met een overzichtje maken, want ik twijfel om een kortere stuurpen op mijn fiets (oranje entry hier beneden) te zetten voor 1) comfort (onderrug) en 2) directer sturen in het bos en op singletracks/trails.
Ik heb geen ervaring met betrekking tot je vraag maar wat ik me wel af vraag is of je nu onderrug klachten hebt die je wil oplossen? Je kan namelijk ook te krap zitten, ik heb ook wel eens een korte stuurpen geprobeert met dezelfde gedachte en kreeg juist enorme last van mijn onderrug. Dus "if it ain't broken, don't fix it".

Voor wat betreft stuurgedrag op singletracks betwijfel ik een beetje of het een vooruitgang gaat zijn, dat is meer van toepassing op slacke mountainbikes, volgens je lijstje heeft jouw Romagna een balhoofdhoek van maar liefs 72 graden, dat lijkt mij kwa stuurgedrag zenuwachtigdirect genoeg eerlijk gezegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 21-11-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Kluus schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:31:
[...]

Ik heb geen ervaring met betrekking tot je vraag maar wat ik me wel af vraag is of je nu onderrug klachten hebt die je wil oplossen? Je kan namelijk ook te krap zitten, ik heb ook wel eens een korte stuurpen geprobeert met dezelfde gedachte en kreeg juist enorme last van mijn onderrug. Dus "if it ain't broken, don't fix it".
Goede suggestie en iets waar ik ook al eens over nagedacht heb. Totdat ik geometrietabellen (geometrygeeks, bikeinsights) ben gaan vergelijken en er achter kwam dat mijn gravelbike (ook alleen qua stack en reach) meer endurance-roadbike (of zelfs nog ietsje agressiever) is dan gedacht.

Klachten is dan ook een groot woord, want ik kan prima uurtjes maken. Redelijk recent nog 6+ uur duurrit gedaan en dat ging ook prima. Maar ik merk na circa 2 uur dat ik steeds naar voren op het zadel schuif (onbewuste compensatie? zadel staat waterpas) en veel fijner met handen een paar centimeter voor de hoods (bewuste compensatie?) fiets.
Bij offroad komt dat punt wat eerder. Zondag al na een uurtje, maar uiteindelijk wel 3,5 uur volgemaakt.

een andere oplossing is een bikefit + andere (weg)fiets, iets wat voor 2024 waarschijnlijk op de planning komt :9
Voor wat betreft stuurgedrag op singletracks betwijfel ik een beetje of het een vooruitgang gaat zijn, dat is meer van toepassing op slacke mountainbikes, volgens je lijstje heeft jouw Romagna een balhoofdhoek van maar liefs 73,5 graden, dat lijkt mij kwa stuurgedrag zenuwachtigdirect genoeg eerlijk gezegd.
72* graden HT hoek = balhoofdhoek. Ik twijfel ook nog of de stuurpen misschien 120 is aangezien 115 een rare maat is (ja ze bestaan, nee ik zie ze niet veel). Ik grap soms dat ik een tractor of vliegtuig aan het besturen ben met een vrije lange wielbasis + stuurpen.

Mijn gedachte was daarom dat ik met en kortere stuurpen 2 vliegen in 1 klap kan slaan, waarbij dat stuurgedrag vooral voor TheTinusNL in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@TheTinusNL klopt, 73,5 graden had ik verkeerd gelezen, dat had ik al aangepast naar 72 maar blijkbaar te laat voor je reactie :). Alsnog is 72 graden behoorlijk stijl als je bedenkt dat 69 graden op ouderwetse XC MTB's al achterhaald is, die gaan voor de steilste XC fietsen al richting 67,5 voor pure XC en nog een graad slacker voor pure downcountry. Dan ga je inderdaad kijken naar een kortere stuurpen maar daarnaast ook een breder stuur om die kortere stuurpen te compenseren. Deze frames hebben uiteraard ook een langere reach zoals je Sensa, maar dus ook nog andere belangrijke eigenschappen die helaas niet zo makkelijk over te nemen zijn maar wel het stuurgedrag bepalen.

Echter, experimenteren kan natuurlijk altijd! En dan is een stuurpen ook niet het spannendste onderdeel om dit mee te doen (mits je nog gewoon lekker een losse stuurpen/stuur combinatie hebt).

Maar inderdaad past deze discussie verder wat beter in het gravel topic, ik ben zo iemand die de disciplines ouderwets strict gescheiden houd dus daar kom ik niet zo veel in tegenstelling tot deze en het MTB topic ;). Wel een goed idee om de meningen daar eens te checken hierover, ben ook wel benieuwd.

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 21-11-2023 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:03

Reginas

Queen of Core Stability

@TheTinusNL Ter overweging: een minder diep stuur (shallow handlebar), zodat je wel het effect hebt van een kortere reach, zonder dat je het stuurgedrag effectief beïnvloed door het installeren van een kortere stuurpen? Wellicht kun je dan wel gemakkelijker met je handen op de shifters rijden, zonder dat je de neiging krijgt ze te verplaatsen naar een positie voor de shifters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
DDX schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:57:
[...]

Ja, zou eigenlijk niet weten waarom je de Tattico nog zou willen kopen.
Gravelero is lichter en kan tot 5,5bar ruim voldoende lijkt mij.
Tenzij je nog van de oude stempel bent, maar dan zou ik deze kopen :

https://silcavelo.eu/coll...mpero-ultimate-frame-pump
Nog even follow up op deze: zojuist bij Silca besteld met 20% BF korting, en nog eens 15% kortingscode daar bovenop gevonden, geen slechte deal dus!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guapper
Reginas schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:04:
@TheTinusNL Ter overweging: een minder diep stuur (shallow handlebar), zodat je wel het effect hebt van een kortere reach, zonder dat je het stuurgedrag effectief beïnvloed door het installeren van een kortere stuurpen? Wellicht kun je dan wel gemakkelijker met je handen op de shifters rijden, zonder dat je de neiging krijgt ze te verplaatsen naar een positie voor de shifters.
Het enige verschil tussen die 2 opstellingen is (bij een horizontaal gepositioneerde stuurpen) de positie van je handen OP het stuur (het gedeelte dat door de stuurpen loopt zeg maar).

8cm stuurpen + 10cm stuurbocht is het zelfde als 11cm stuurpen + 7cm stuurbocht, wanneer je de hoek van de stuurpen buiten beschouwing laat.

Dus afgezien van interne bekabeling, kun je snel even de stuurpen wisselen om het effect van de aanpassing te proberen. Dat kan ook met een pen van MP, FM of een kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:04
Ik zit met een schuin oog naar de Giant TCR te kijken, ook door de black friday deals.

https://www.giant-bicycle...r-advanced-pro-disc-1-di2

Ik heb nu een cannondale synapse endurance frame en een canyon grizl gravelbike en vind bij beide dat het nog wel wat agressiever kan qua houding. Daarnaast zijn beide fietsen ook 10kg oid, dus niet echt de meeste lichte wendbare fietsen (Ik zelf ook niet, maar das een ander verhaal).

Als ik het in geometrygeeks invoer dan kom ik op het volgende:

https://geometrygeeks.bik...rizl-cf-sl-7-etap-2022-l/

Ik denk dat een L dan waarschijnlijk het beste past, maar weet het niet helemaal zeker. Het verschil in stack/reach lijkt minimaal, maar ik vind het lastig te beoordelen hoeveel 7mm minder reach en 2cm lagere stack nu echt impact heeft (tegenover de grizl).

Iemand met verstand van fiets geometrie die hier iets zinnigs over kan zeggen? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zo, hier ook eens gebruik gemaakt van een BF dealtje, Assioma Duo voor 605 euro. Geen idee of dat een heule goede deal is, maar goed genoeg voor mij. Er kunnen nu twee stages en een setje pedalen op MP dus dat scheelt ook weer iets.

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 21-11-2023 23:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-08 07:35
Kluus schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:01:
Zo, hier ook eens gebruik gemaakt van een BF dealtje, Assioma Duo voor 605 euro. Geen idee of dat een heule goede deal is, maar goed genoeg voor mij. Er kunnen nu twee stages en een setje pedalen op MP dus dat scheelt ook weer iets.
Prima deal, mijne ook voor gekocht. Voor FS wel een deal die vaker voorbij komt. Goedkoopste wat ik ooit gezien heb is iets van 550-560 euro. Maar alsnog krijg je er geen spijt van! :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:58

jasperv91

PSN: Glutinator91

Na eerst uitgeloot te zijn bij de AGR, net een bericht gekregen dat we alsnog mee kunnen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009

Niellie41

[object Object]

Hier helaas weer uitgeloot. (150 km en een team inschrijving van 3). :-(

Dan maar op zoek naar een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:23
Iemand nog een tip voor een nieuwe helm? :)
Liefst zo licht mogelijk.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:59:
Iemand nog een tip voor een nieuwe helm? :)
Liefst zo licht mogelijk.
Nee, maar wel de tip om je toekomstige helm hier te checken op veiligheid! https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
jasperv91 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:38:
Na eerst uitgeloot te zijn bij de AGR, net een bericht gekregen dat we alsnog mee kunnen doen!
Hier nog geen mail helaas.

Edit, volgens de website ook de tweede keer niet ingeloot.

[ Voor 11% gewijzigd door J-M-T op 22-11-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Pimorez schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:22:
[...]

Nee, maar wel de tip om je toekomstige helm hier te checken op veiligheid! https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html
Er zijn tegenwoordig ook zoveel helmen. Ik denk dat ik de POC Octal MIPS eens ga proberen, die is met 160 euro nu nog wel ok + licht en veilig. Bij sommige mensen staat deze helm best goed, ik denk bij degene die een wat groter hoofd hebben. De nieuwe Lazer helmen vind ik ook interessant, licht, nieuwe techniek, maar volgens de reviews zit er mechanism in de weg bij je brilpootjes.

BlaBlaBla

• orange.x
Mochten er nog mensen twijfelen over een wielset van Elite, met de Black Friday korting en een extra kortingscode incl 40eu verzending (seller's shipment methode voor goede invoering) kan je onder de 500 komen.
https://nl.aliexpress.com...EL6Y&gatewayAdapt=glo2nld

Via https://kortingscodes.ad.nl/aliexpress kan je deze code vinden: 23AE50 voor 47 korting, eventueel zou deze code kunnen werken voor 50 euro: BF50

Vriend van mij kwam uit rond de 490.

[ Voor 7% gewijzigd door orange.x op 23-11-2023 11:35 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Strider schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:02:
[...]

Er zijn tegenwoordig ook zoveel helmen. Ik denk dat ik de POC Octal MIPS eens ga proberen, die is met 160 euro nu nog wel ok + licht en veilig. Bij sommige mensen staat deze helm best goed, ik denk bij degene die een wat groter hoofd hebben. De nieuwe Lazer helmen vind ik ook interessant, licht, nieuwe techniek, maar volgens de reviews zit er mechanism in de weg bij je brilpootjes.
Ik ben ook tijden tevreden gebruiker geweest van de POC Octal, ik vind 160 nog best aan de prijs, volgens mij heb ik ze wel eens goedkoper gezien.

Bij vanbon in ieder geval al iets: https://vanbon-sport.nl/k...cehelm-uranium-black-matt

Tegenwoordig over op de Ventral Air, maar ik weet nog steeds niet echt wat het grote verschil is met de Octal, als ik nu zou kopen zou ik een van die twee met mips waar op dat moment de beste aanbieding op is nemen (en dat lijkt nu inderdaad de Octal te zijn).

NB als ik nu zoek vind ik niet eens meer zo veel Ventral Air, ik denk eigenlijk dat dat gewoon een poging was om de Octal te renamen naar iets wat een associatie legt met de Ventral, maar dat ze nu gewoon weer terug zijn op de specifieke namen (Octal = licht en luchtig, Ventral = "aero").

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 23-11-2023 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:16
Strider schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:02:
[...]

Ik ben zelf inmiddels bezitter van een Abus helm. Mooie helm, goed afgewerkt en zit perfect. Daar zou ik ook zeker eens naar gaan kijken als ik jou was.

• Strider
Kluus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:27:
[...]

Ik ben ook tijden tevreden gebruiker geweest van de POC Octal, ik vind 160 nog best aan de prijs, volgens mij heb ik ze wel eens goedkoper gezien.

Bij vanbon in ieder geval al iets: https://vanbon-sport.nl/k...cehelm-uranium-black-matt

Tegenwoordig over op de Ventral Air, maar ik weet nog steeds niet echt wat het grote verschil is met de POC, als ik nu zou kopen zou ik een van die twee met mips waar op dat moment de beste aanbieding op is nemen (en dat lijkt nu inderdaad de POC te zijn).

NB als ik nu zoek vind ik niet eens meer zo veel Ventral Air, ik denk eigenlijk dat dat gewoon een poging was om de POC te renamen naar iets wat een associatie legt met de Ventral, maar dat ze nu gewoon weer terug zijn op de specifieke namen (POC = licht en luchtig, Ventral = "aero").
Is de Ventral niet een verbeterde versie van de Octal? Waarbij de Octal nogal lomp lijkt en de Ventral wat kleiner, minder paddenstoel achtig lijkt?

BlaBlaBla

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Strider schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:47:
[...]

Is de Ventral niet een verbeterde versie van de Octal? Waarbij de Octal nogal lomp lijkt en de Ventral wat kleiner, minder paddenstoel achtig lijkt?
Ja lees (bijna) overal waar ik net "POC" typte "Octal" trouwens, ik haalde even merk en model naam door elkaar, inmiddels gewijzigd :D.

Dat was het verhaal, maar de grote verschillen met mijn oude Octal zie ik niet echt. Dan gaat het dus over de Ventral Air, de gewone Ventral was volgens mij al langer het Aero model en de Ventral Air inderdaad een mix tussen de Ventral en de Octal. Ik zie de Ventral Air nu ook niet echt meer verkrijgbaar, vandaar mijn conclusie, maar misschien kijk ik er langs.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 23-11-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Kluus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:59:
[...]

Ja lees (bijna) overal waar ik net "POC" typte "Octal" trouwens, ik haalde even merk en model naam door elkaar, inmiddels gewijzigd :D.

Dat was het verhaal, maar de grote verschillen met mijn oude Octal zie ik niet echt. Dan gaat het dus over de Ventral Air, de gewone Ventral was volgens mij al langer het Aero model en de Ventral Air inderdaad een mix tussen de Ventral en de Octal. Ik zie de Ventral Air nu ook niet echt meer verkrijgbaar, vandaar mijn conclusie, maar misschien kijk ik er langs.
De Ventral Air is nog steeds te koop toch, staat gewoon te koop bij POC zelf maar ook bij webshops zoals bike discount? Alleen inderdaad niet meer bij Mantel en Futurumshop.

BlaBlaBla

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Strider schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:37:
[...]

De Ventral Air is nog steeds te koop toch, staat gewoon te koop bij POC zelf maar ook bij webshops zoals bike discount? Alleen inderdaad niet meer bij Mantel en Futurumshop.
Hmm zou kunnen dan dat ik niet goed genoeg zoek, anyway, zowel de Octal en de Ventral Air heb ik inmiddels veel gebruikt en beide vind ik erg fijne helmen. ;)

Verder heb ik ook een POC Omne in gebruik als buts-helm, ook prima, maar wel een stuk zwaarder en ik mis de "Eye Garage" een beetje met die helm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
yeehaw schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:43:
Ik zit met een schuin oog naar de Giant TCR te kijken, ook door de black friday deals.

Ik heb nu een cannondale synapse endurance frame en een canyon grizl gravelbike en vind bij beide dat het nog wel wat agressiever kan qua houding. Daarnaast zijn beide fietsen ook 10kg oid, dus niet echt de meeste lichte wendbare fietsen (Ik zelf ook niet, maar das een ander verhaal).

Als ik het in geometrygeeks invoer dan kom ik op het volgende:

https://geometrygeeks.bik...rizl-cf-sl-7-etap-2022-l/

Ik denk dat een L dan waarschijnlijk het beste past, maar weet het niet helemaal zeker. Het verschil in stack/reach lijkt minimaal, maar ik vind het lastig te beoordelen hoeveel 7mm minder reach en 2cm lagere stack nu echt impact heeft (tegenover de grizl).

Iemand met verstand van fiets geometrie die hier iets zinnigs over kan zeggen? :)
Kijk ook eens naar de onderdelen en staar je niet blind op stack en reach alleen.
Zo zit er op jouw Grizl ook een 2cm kortere stuurpen, m.a.w. op die L TCR heb je (zo goed als)
(-7+20=)+13mm reach en -24mm stack.

Of je moet toevallig een 2cm langere stuurpen dan standaard op die Grizl hebben.
Reach van het stuur scheelt dan ook nog, maar in mijn ervaring (TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21") scheelt dat maar max 5mm.

[ Voor 0% gewijzigd door TheTinusNL op 24-11-2023 08:52 . Reden: oeps, rekentypo ]

• TheTinusNL
  • Niet online
Kluus schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:01:
Dan ga je inderdaad kijken naar een kortere stuurpen maar daarnaast ook een breder stuur om die kortere stuurpen te compenseren.
Ook als ik juist directer stuurgedrag wil? Met een breder stuur compenseer je dat toch juist weer terug?
Het blijft een dropbar fiets, dan blijf ik graag bij mijn 44cm stuur met ~43cm schouderbreedte.
Echter, experimenteren kan natuurlijk altijd! En dan is een stuurpen ook niet het spannendste onderdeel om dit mee te doen (mits je nog gewoon lekker een losse stuurpen/stuur combinatie hebt).
Klopt, gelukkig heb ik dat nog, go team functie over vorm 8)

• TheTinusNL
  • Niet online
Reginas schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:04:
Ik snap even niet hoe een korter stuur (qua reach; shallow handlebar) het stuurgedrag niet beïnvloedt.
Effectief breng je met zowel kortere stuurpen als korter stuur het contactpunt (handen) toch even veel dichterbij?
Of wat zie ik hier over het hoofd?

Ookal is in mijn bijzondere geval ander stuurgedrag juist gewenst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

TheTinusNL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:35:
[...]

Ook als ik juist directer stuurgedrag wil? Met een breder stuur compenseer je dat toch juist weer terug?
Het blijft een dropbar fiets, dan blijf ik graag bij mijn 44cm stuur met ~43cm schouderbreedte.
Ja dat is inderdaad om het stuurgedrag weer rustiger te maken, zelfs met die luie balhoofdhoek, maar dan heb je het ook wel over erg korte stuurpennen hoor, niet waar jij naar kijkt. Met een krom stuur moet je dat niet willen inderdaad dat was ook een beetje mijn punt, ik weet niet zeker of nog directer stuurgedrag wel is wat je wil: het gaat in ieder geval niet meer vertrouwen geven op single tracks, maar aan de andere kant zullen de effecten van bijv 120mm naar 110mm ook beperkt zijn denk ik.

[ Voor 40% gewijzigd door Kluus op 24-11-2023 06:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
Top deal voor favero's https://cycling.favero.co...ign=BF_UE%2FExtra+UE_2023

Zeker een aanrader, zeker voor die prijs!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hmm heb ik toch niet lang genoeg gewacht/gezocht… Achja..

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:56
Ik ben voor gebruik in Spanje opzoek naar een (2e handse) elektrische gravelbike. Aangezien dit genre relatief nieuw is is het aanbod relatief laag.

Is er iemand met een tip waar ik goed kan slagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:00:
[...]

Hmm heb ik toch niet lang genoeg gewacht/gezocht… Achja..
Had je gewaarschuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Kluus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:20:
[...]

Ja dat is inderdaad om het stuurgedrag weer rustiger te maken, zelfs met die luie balhoofdhoek, maar dan heb je het ook wel over erg korte stuurpennen hoor, niet waar jij naar kijkt. Met een krom stuur moet je dat niet willen inderdaad dat was ook een beetje mijn punt, ik weet niet zeker of nog directer stuurgedrag wel is wat je wil: het gaat in ieder geval niet meer vertrouwen geven op single tracks, maar aan de andere kant zullen de effecten van bijv 120mm naar 110mm ook beperkt zijn denk ik.
Los van comfort, dus puur voor stuurgedrag, dacht ik aan ongeveer 90mm stuurpen of misschien nog wat minder i.p.v. de 115 of 120 die ik nu heb. Mijn wiskundige brein dacht simpel: de rest van het systeem gelijk blijvend (stuur en 73.5 graden balhoofdhoek), kortere stuurpen = kortere straal van balhoofd naar handpositie = meer wieldraaiing voor zelfde armbeweging = directer stuurgedrag, wat voor mij dus is waar ik (denk ik) naar op zoek ben voor trails/cx. Ook op de weg merk ik dat de fiets vaak erg graag rechtdoor wilt :+

Aan de andere kant: wielbasis blijft hetzelfde, dus dan twijfel ik inderdaad of een kortere stuurpen wel is wat ik zoek.
Echter kost het geen zak en is het wisselen een eitje, dus misschien toch proberen... in het slechtste geval een paar euro kwijt en in het middelmatige geval nog hetzelfde stuurgedrag maar meer comfort (rechterop).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yeehaw
TheTinusNL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:30:
[...]

Kijk ook eens naar de onderdelen en staar je niet blind op stack en reach alleen.
Zo zit er op jouw Grizl ook een 2cm kortere stuurpen, m.a.w. op die L TCR heb je (zo goed als)
(-7+20=)+13mm reach en -24mm stack.

Of je moet toevallig een 2cm langere stuurpen dan standaard op die Grizl hebben.
Reach van het stuur scheelt dan ook nog, maar in mijn ervaring (TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21") scheelt dat maar max 5mm.
Ik heb een tijdje op de grizl gefietst met 2 cm langere stuurpen en een 2cm spacer minder en dat ging goed, maar vond ik voor gravel niet zo fijn.

Dus in theorie pas ik erop, alleen slam the stem gaat hem niet worden verwacht ik :+

Misschien dat een Defy iets realistischer is, de nieuwe ziet er ook erg mooi uit met de integrated cockpit.

Morgen even proefritje maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-08 16:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pev1bght6Bw6KAO-WyU79FNTN6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xcLqy1oqoY8ryZUkepnr2zg.jpg?f=fotoalbum_large
Zo, vandaag een carbon zadelpen op mijn Synapse laten zetten. En was toch bij mij ouders in het dorp dus daar maar even de drivetrain goed schoongemaakt en de fiets een goede schoonmaakbeurt gegeven. Komende tijd toch maar gewoon flink Zwiften.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
yeehaw schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:55:
[...]

Morgen even proefritje maken.
Vanmorgen proefrit gemaakt bij Giant Beekhoven in Amsterdam-Noord op zowel de TCR als de Defy. Allebij in Maat L, wat gelijk goed voelde.

De Defy fietst echt exact als de Canyon Grizl. Echt een endurance frame, hoge zit, wil graag rechtdoor en is superstabiel. Wel heel bekend, maar ook wel zo hetzelfde als de Grizl dat het opzich niet nodig is twee endurance fietsen te hebben. Viel voor mij gelijk af.

De TCR voelt meteen een stuk levendiger en je merkt ook echt dat het een enorm lichte fiets is. Was echt wel onder de indruk wat een verschil er zit tussen de twee fietsen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de TCR, of een andere fiets met vergelijkbaar gedrag. Ik hoef er ook geen honderden kilometers op te kunnen zitten, dan pak ik de grizl wel.

Beide fietsen wel met de volledige spacertoren gefietst, het voelde voor de TCR alsof de reach nog wel iets verder kon en dan ook een beetje lager. Maarja, in een proefrit van 10-15 minuten toch lastig om te bepalen.

Verder supernetjes geholpen in de winkel trouwens, daarover niks dan lof.

Nu nog de knoop doorhakken, nu kopen of wachten op het volgende model met waarschijnlijk integrated headset..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-08 15:19
yeehaw schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:59:
[...]

Vanmorgen proefrit gemaakt bij Giant Beekhoven in Amsterdam-Noord op zowel de TCR als de Defy. Allebij in Maat L, wat gelijk goed voelde.

De Defy fietst echt exact als de Canyon Grizl. Echt een endurance frame, hoge zit, wil graag rechtdoor en is superstabiel. Wel heel bekend, maar ook wel zo hetzelfde als de Grizl dat het opzich niet nodig is twee endurance fietsen te hebben. Viel voor mij gelijk af.

De TCR voelt meteen een stuk levendiger en je merkt ook echt dat het een enorm lichte fiets is. Was echt wel onder de indruk wat een verschil er zit tussen de twee fietsen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de TCR, of een andere fiets met vergelijkbaar gedrag. Ik hoef er ook geen honderden kilometers op te kunnen zitten, dan pak ik de grizl wel.

Beide fietsen wel met de volledige spacertoren gefietst, het voelde voor de TCR alsof de reach nog wel iets verder kon en dan ook een beetje lager. Maarja, in een proefrit van 10-15 minuten toch lastig om te bepalen.

Verder supernetjes geholpen in de winkel trouwens, daarover niks dan lof.

Nu nog de knoop doorhakken, nu kopen of wachten op het volgende model met waarschijnlijk integrated headset..
Integrated headset is leuk tot dat er aan geklust moet worden. Een nieuw model zal waarschijnlijk ook direct een stuk duurder zijn.
Wat is de afmontage?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
ElGreco schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:27:
[...]

Integrated headset is leuk tot dat er aan geklust moet worden. Een nieuw model zal waarschijnlijk ook direct een stuk duurder zijn.
Wat is de afmontage?
Shimano 105 di2 (schakelt een stuk verfijnder als etap op de grizl, maar het motortje maakt wel een hoop herrie)
Giant SLR1 wielset

[ Voor 11% gewijzigd door yeehaw op 25-11-2023 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bal130
  • Laatst online: 12:55
yeehaw schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:35:
[...]

Shimano 105 di2 (schakelt een stuk verfijnder als etap op de grizl, maar het motortje maakt wel een hoop herrie)
Giant SLR1 wielset

Ik had dit model eind april al op het oog maar altijd uitgesteld omdat mijn oude Pinarello in principe ook nog altijd prima is. Eind oktober zelf de hoge kortingen bij Giant gezien en toen meteen de knoop doorgehakt en dit model besteld. Fiets inmiddels al drie weken in bezit maar voorlopig pas een klein ritje mee gemaakt maar eerste bevindingen waren positief!

Tijdens het ophalen gaf lokale Giant dealer wel aan dat hij een vermoeden had dat deze hoge kortingen bij Giant zelf niet snel opnieuw zullen voorkomen. Er waren momenteel nog behoorlijke overschotten waar ze vanaf wouden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-08 15:19
Giant heeft (ik dacht van de zomer) eenzijdig het betalingstermijn naar de toeleveranciers verruimd. Dat is vaak een eerste teken dat er iets niet in balans is. Oftewel teveel op de plank liggen waardoor de liquide middelen even onder druk staan.
Op zich wel plausibel dat dit niet eindeloos het geval zal zijn en dat er op een gegeven moment die kortingen niet meer nodig zijn.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Imo zullen de kortingen nog wel even aanhouden. Voor de meeste grote OEM’s is de verwachting dat ze pas eind 2024 een beetje terugkeren naar normaal qua voorraadniveaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:49

joker1977

Tweakert

yeehaw schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:35:
[...]

Vind je? Ik heb een fiets met Rival AXS en toegang tot een Ultegra Di2 en 105 Di2 en kan niet zeggen dat ik de laatsten verfijnder vindt schakelen.

Nou is verfijnder ook een lastig begrip - maar in de praktijk denk ik eigenlijk geen verschil in de beide groepen te "voelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Misschien ligt het aan de manier waarop ik de fiets gebruik. Schakel mogelijk op de verkeerde momenten oid. Maar bij de rival groep is er vaak wel een klonk te horen als je schakelt.

Bij de shimano groep hoor ik alleen het motortje maar is het verder soepel
bal130 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:44:
[...]

Ik had dit model eind april al op het oog maar altijd uitgesteld omdat mijn oude Pinarello in principe ook nog altijd prima is. Eind oktober zelf de hoge kortingen bij Giant gezien en toen meteen de knoop doorgehakt en dit model besteld. Fiets inmiddels al drie weken in bezit maar voorlopig pas een klein ritje mee gemaakt maar eerste bevindingen waren positief!

Tijdens het ophalen gaf lokale Giant dealer wel aan dat hij een vermoeden had dat deze hoge kortingen bij Giant zelf niet snel opnieuw zullen voorkomen. Er waren momenteel nog behoorlijke overschotten waar ze vanaf wouden. ;)
Je kan dit natuurlijk niet posten zonder fotos erbij te plaatsen ;)

[ Voor 60% gewijzigd door yeehaw op 26-11-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:31

The Legend

*Plop*

Requiem19 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:11:
Imo zullen de kortingen nog wel even aanhouden. Voor de meeste grote OEM’s is de verwachting dat ze pas eind 2024 een beetje terugkeren naar normaal qua voorraadniveaus.
Ik ben op Cannondale nog geen kortingen tegengekomen. Stiekem aan het loeren naar een SuperSix Evo 3, maar die staat overal gewoon voor 4500 euro.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
The Legend schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:09:
[...]

Ik ben op Cannondale nog geen kortingen tegengekomen. Stiekem aan het loeren naar een SuperSix Evo 3, maar die staat overal gewoon voor 4500 euro.
Zij vallen onder Pon. De geluiden die ik hoor uit de fietswereld is dat Pon over het algemeen iets eerder de voorraadproblematiek zag aankomen en het wat beter onder controle heeft dan gemiddeld.

Maar ook daar zullen ze meer voorraad hebben dan gewenst. Geldt natuurlijk niet voor alle modellen overigens..dus zou kunnen dat er geen over voorraad is voor de SSE Evo 3. Bellen met een dealer en beetje aftasten of er ruimte is kan je sws doen natuurlijk…

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-07 23:15
Echt een top uitvinding tubeless, maar vandaag kon het mij toch niet redden.
1e lekke band dit jaar, niet slecht op ruim 40k km.

Dit lag op de weg :
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/904aMqykP_l1jAu079P86vgpMMnLgizUIG0hTcSYngA-2048x1152.jpg

En als resultaat :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Gdp7Iyz3Nh6KILoSeP92v3zHyh42BeFrKqu6RV1NJgY-1152x2048.jpg

Er kwam genoeg latex uit dat gat maar iets te groot...

Binnenband icm verpakking van reepje en voorzichtig naar huis.
Nog even over gedacht om richting trein te fietsen maar de gok maar genomen.
Gelukkig zat de band er al 6100km op, lulliger als band er net op had gezeten.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/jZA8kWyZ3lWmym5T_VJOPbgmDF462u80IPVTZFWoE5Q-1152x2048.jpg

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:20
The Legend schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:09:
[...]

Pedaleur in Velp en Doetinchem hebben nu aardige kortingen op Cannondale. Zie https://www.pedaleur.nl/p...gn=eindejaarsaanbiedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:31

The Legend

*Plop*

Ascension schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:32:
[...]

Pedaleur in Velp en Doetinchem hebben nu aardige kortingen op Cannondale. Zie https://www.pedaleur.nl/p...gn=eindejaarsaanbiedingen
Thx! Helaas ook hier geen korting voor de SuperSix van dit jaar.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:09:
Echt een top uitvinding tubeless, maar vandaag kon het mij toch niet redden.
1e lekke band dit jaar, niet slecht op ruim 40k km.

Dit lag op de weg :
[Afbeelding]

En als resultaat :

[Afbeelding]

Er kwam genoeg latex uit dat gat maar iets te groot...

Binnenband icm verpakking van reepje en voorzichtig naar huis.
Nog even over gedacht om richting trein te fietsen maar de gok maar genomen.
Gelukkig zat de band er al 6100km op, lulliger als band er net op had gezeten.

[Afbeelding]
Mini rolletje duct tape (om een stukje vliegerstok, of bandenlichter oid)... Kan je ook mooi een steun lapje van maken.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-07 23:15
Mistraller schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:02:
[...]

Mini rolletje duct tape (om een stukje vliegerstok, of bandenlichter oid)... Kan je ook mooi een steun lapje van maken.
Ja dat is ook een goede idd, zat ik ook aan te denken.
Was nu best klooien om stukje plastic op juiste plek te krijgen/houden.

Maargoed hoe vaak maak je dit nou mee.
Gelukkig kan je het meestal wel ontwijken, maar met slechtweer (of 's avonds) zie je zoiets te laat.

[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 26-11-2023 20:17 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-08 21:56
DDX schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:09:
[...]

Ja dat is ook een goede idd, zat ik ook aan te denken.
Was nu best klooien om stukje plastic op juiste plek te krijgen/houden.
Voor de mensen die geen plastic of iets anders bij hebben: briefjesgeld heeft me ook al eens gered :)
Pagina: 1 ... 528 ... 672 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).