Maar als je volle spatborden goed passend krijgt geeft dat toch wel veel meerwaarde boven clip-on spatborden vind ik. Juist het deel achter je seatstay houd je fiets en met name de drivetrain veel schoner.
Ik heb al 4 weken niet meegedaan met de wielertraining... hard wind en regen? Mij niet gezien.. er zijn leukere dingen te doen in het water.McMiGHtY schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:53:
Met dit weer kun je beter een waterfiets pakken..,.
blup

Ook vorige week donderdag gewoon een rondje gedaan met de racer, lekker uitwaaien.
En off-topic want MTB, maar gisteren was het inderdaad ook weer prima te doen:

De herfst vind ik eigenlijk een pracht seizoen om te fietsen, ook al is het nu wat natter.
[ Voor 46% gewijzigd door Kluus op 10-11-2023 11:58 ]
Update:mhr-zip schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:28:
Hij was heel de tijd uitverkocht, en nu is hij er weer voor een prima prijs:
[Afbeelding]
code:
1 FSPF20
1
| FSINGLESDAY15 |
€127,49 voor een RTL515
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ge-wel-dig apparaat voor een ge-wel-di-ge prijs! Kan niet zonder de mijne. Als je num nog niet hebt: DOEN!mhr-zip schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:47:
[...]
Update:
code:
1 FSINGLESDAY15
€127,49 voor een RTL515
oke oke je hoeft niet zo aan te dringen, ik heb hem zojuist besteld. Ik hoop dat ik geen meter meer zonder rijd als ik hem heb!derhenno schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:10:
[...]
Ge-wel-dig apparaat voor een ge-wel-di-ge prijs! Kan niet zonder de mijne. Als je num nog niet hebt: DOEN!
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Uw naasten zullen u dankbaar zijn! Veel veilige(re) km's toegewenstGerbenBK schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:26:
[...]
oke oke je hoeft niet zo aan te dringen, ik heb hem zojuist besteld. Ik hoop dat ik geen meter meer zonder rijd als ik hem heb!
Goedenavond ,
Hoera! Shoefresh bestaat vandaag 10 jaar!
En wie jarig is, trakteert!
Daarom krijg je alleen dit weekend 20,- korting op de nieuwe Shoefresh opod met de kortingscode "10-jaar".
Klik hier om naar onze webshop te gaan.
Let op: dit is onze enige aanbieding dit jaar. We hebben geen actie met Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas of Kerst. Dus dit is je enige kans om met korting te bestellen.
Met vriendelijke groet,
Team Shoefresh
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Hoe doe je dat? De laatste 6-7 ritten is de score voor een nat pak 100%. En met nat bedoel ik ook; het zand tussen je bilnaat en na 3 dagen drogen komt er nog steeds water uit je schoenzolen en helm.Kluus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:37:
Ik heb nog geen moment aan indoor fietsen gedacht afgelopen maand.
Paddestoeltjes en herfstkleuren zijn geinig; maar het moet je hobby wel zijn om nog leuk te vinden.
Toch heb ik weinig in de regen gefietst eigenlijk, op thuiswerk dagen heb ik telkens redelijk om de buien kunnen plannen. En op de woonwerk fiets wel een aantal keer in de regen gezeten maar daarmee maakt het me minder uit, goede spatborden en winterschoenen doen een boel.Ypuh schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:32:
[...]
Hoe doe je dat? De laatste 6-7 ritten is de score voor een nat pak 100%. En met nat bedoel ik ook; het zand tussen je bilnaat en na 3 dagen drogen komt er nog steeds water uit je schoenzolen en helm.
Paddestoeltjes en herfstkleuren zijn geinig; maar het moet je hobby wel zijn om nog leuk te vinden.
In het bos weet ik inmiddels redelijk de paadjes te vinden die droog blijven ivm zandgrond en niet te druk met andere fietsers, dus dat scheelt ook.
Maar jij hebt er zelf vandaag ook weer een aardige rit doorheen kunnen fietsen zag ik!
Tip: aerofreak in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"Ypuh schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:32:
[...]
na 3 dagen drogen komt er nog steeds water uit je schoenzolen en helm.
Helaas was de witte al uitverkocht gisteren…aerofreak schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:15:
Voor degene die nog geen Shoefresh hebben... Sla nu je slag. Geen aandelen verder, gewoon een top apparaat.![]()
[...]
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de mini? Dat lijkt me ook wel handig (ook om mee te nemen).
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Ah, dank, die antibacteriële werking van ozon is nu net de meerwaarde die ik zieaerofreak schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:45:
Geen ozon en het duurt wat langer, maar beter dan de verwarming
Die antibacteriële werking van Ozon wordt blijkbaar nog betwist. Ik ben in ieder geval nog niet helemaal overtuigd. Voor te drogen een prima apparaat, maar dat kan dan goedkoper.spok9 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:46:
[...]
Ah, dank, die antibacteriële werking van ozon is nu net de meerwaarde die ik zie
Ik ben ook niet overtuigd. Mijn schoenen zijn daarvoor echter een prima testcase, dus ik wil dat toch wel eens proberen (vooral vanwege die 90 dagen garantie).derhenno schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:55:
[...]
Die antibacteriële werking van Ozon wordt blijkbaar nog betwist. Ik ben in ieder geval nog niet helemaal overtuigd. Voor te drogen een prima apparaat, maar dat kan dan goedkoper.
Je kunt de witte pre-orderen, dat heb ik ook gedaan. 14 november komt de nieuwe voorraad.spok9 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:35:
Helaas was de witte al uitverkocht gisteren…
Ik mis nog de spatbordjesYpuh schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:28:
@aerofreak @mhr-zip Nou, ben er ingetrapt hoor. Met een Shoefresh en Radar in de aanslag, laat de herfst maar komen.
Voor de sfeer ook nog paar foto's van afgelopen week:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wellicht, het helpt in ieder geval wel om de stank uit mijn sneakers te krijgen na een flinke regenbui en niet voldoende drogen. Het duurt even en zet ze om de dag een half uurtje op dat ding, en de geur wordt echt minder.derhenno schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:55:
[...]
Die antibacteriële werking van Ozon wordt blijkbaar nog betwist. Ik ben in ieder geval nog niet helemaal overtuigd. Voor te drogen een prima apparaat, maar dat kan dan goedkoper.
Goed bezig, je handschoenen kunnen er trouwens ook op!Ypuh schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:28:
@aerofreak @mhr-zip Nou, ben er ingetrapt hoor. Met een Shoefresh en Radar in de aanslag, laat de herfst maar komen.
Kl***BreadFan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:38:
Kak, had een nieuwe racefiets op het oog, bij Mantel in de outlet. Vandaag en morgen 20% extra korting op de outlet prijs, is precies vandaag mijn maat er niet meer.
Dank voor de tip, dat wist ik niet. Zonet besteld.Ypuh schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:32:
[...]
Je kunt de witte pre-orderen, dat heb ik ook gedaan. 14 november komt de nieuwe voorraad.
Ik ben heel benieuwd, want ik heb echt heel veel geprobeerd om geur uit schoenen te krijgen

Ik heb geloof ik de BT-DN110(-A). Deze ochtend toen ik checkte was hij leeg.
Uurtje aan de lader gehangen en dan 4 uur gefietst, maar de laatste 5 km was hij leeg
En met levenduur bedoel ik niet dat deze 2000 km meekan op een lading, maar de echte levensduur.
Zou het kunnen dat hij na 4,5 jaar en 66000 km gewoon kapot is?
Of is er iets anders aan de hand?
@Salteh meld je!CedricD schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:35:
Heeft iemand een idee wat de levensduur is van een di2 batterij?
Uurtje aan de lader gehangen en dan 4 uur gefietst, maar de laatste 5 km was hij leeg.
En met levenduur bedoel ik niet dat deze 2000 km meekan op een lading, maar de echte levensduur.
Verwarming heb je alleen voor de zooltjes nodig. Schoenen prop je gewoon vol met kranten. Nachtje laten staan en volgende dag, trek je een prop natte kranten uit je schoenen, maar zijn de schoenen zelf volledig droog.aerofreak schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:45:
Geen ozon en het duurt wat langer, maar beter dan de verwarming
Yes!
@CedricD je kunt controleren of ook echt de batterij stuk is door 'm helemaal op te laden (... en check daarna met de shifters of de batterij ook echt vol is) en daarna de batterij los te koppelen - kabel eruit.
Dan laat je 'm een dag (of langer) liggen, daarna verbind je de batterij weer met de fiets en dan moet 'ie nog steeds 100% vol zijn.
Als dat niet zo is dan is het waarschijnlijk de batterij, ja.
Bij mij is er nog nooit een stuk gegaan en ze zouden 5-10 jaar mee moeten gaan (volgens Shimano langer, uiteraard... 300 laadcycli).... maar alles kan stuk.
Ik heb de witte met een optie om twee paar schoenen te drogen tegelijkertijd en de mini.spok9 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:35:
[...]
Helaas was de witte al uitverkocht gisteren…
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de mini? Dat lijkt me ook wel handig (ook om mee te nemen).
Eerste thuis goed in gebruik. Tweede standaard mee op vakantie of overnachtingen
Goede koop.
Als er eenmaal goeie stank in zit is het volgens mij einde verhaal.spok9 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:44:
[...]
Dank voor de tip, dat wist ik niet. Zonet besteld.
Ik ben heel benieuwd, want ik heb echt heel veel geprobeerd om geur uit schoenen te krijgen
Ik heb hier ook al azijn, wasmiddel, antischoenenmeurspray geprobeerd. Helaas. Het lijkt redelijk maar 1 regenbui en het ruikt alsof er de hele rit een dooie muis in heeft liggen meuren.
Nu andere schoenen en die gaan dus braaf bij elk spoortje vocht op de dryer.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Voor de commuter, dus beetje slecht weer moesten ze kunnen hebben, antilek en liefst reflectie ivm donkere ritjes. Dus dan kom je al snel bij de Schwalbe Durano plus (28mm)
Ik las dat de vouwband moeilijk om te leggen was dus draadband gekozen.... Nou die ging dus net zo moeilijk. Bandenknechtje nodig gehad. Helaas ook 1 biba mee gesloopt. Maar het ligt erop en het hoeft er vast nooit meer af, want ze zijn...
:strip_exif()/f/image/uxGeoPAG5nVKa5Rd73bCes2y.jpg?f=fotoalbum_large)
ONPLATBAAR

Beter nog dan tubeless dus. Reserve biba kan thuisblijven!
---------------
Paar dagen in de vriezer wil ook nog wel eens helpen tegen hardnekkige geurtjes. Het zijn bacteriën die dat veroorzaken en die vries je dus dood…Mistraller schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:16:
[...]
Als er eenmaal goeie stank in zit is het volgens mij einde verhaal.
Ik heb hier ook al azijn, wasmiddel, antischoenenmeurspray geprobeerd. Helaas. Het lijkt redelijk maar 1 regenbui en het ruikt alsof er de hele rit een dooie muis in heeft liggen meuren.
Nu andere schoenen en die gaan dus braaf bij elk spoortje vocht op de dryer.
Ik vind dit altijd zo'n rare opmerking. Als je niet goed bent met letten op de status van je batterij dan kan ik dat begrijpen, maar het is toch niet zo moeilijk om ééns in de zoveel weken of maanden de oplader eraan te hangen? Of heb je ook een tweede telefoon voor als je eerste leeg is?McMiGHtY schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:06:
Wat dat betreft zit ik qua elektrische schakelen meer in de sram hoek...extra batterij erbij en roteren
Normaliter heeft Di2 geen enkel probleem. Gaat 2000-3000km mee op één volle batterij. Dat kwiebus en CedricD te maken hebben met een waarschijnlijke kapotte batterij of firmware probleem is redelijk bijzonder te noemen.
Azijn is daartoe ook prima in staat. En mijn vrouw werkt op een farmaceutisch lab met vriezers van -80 en daar stoppen ze dingen niet in om dood te makenNutsky schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:36:
[...]
Paar dagen in de vriezer wil ook nog wel eens helpen tegen hardnekkige geurtjes. Het zijn bacteriën die dat veroorzaken en die vries je dus dood…
Het kunnen denk ik ook schimmels zijn.
Anyway; voorkomen is beter dan genezen. Gewoon na de rit zorgen dat je schoenen snel droog zijn.
---------------
Ja eens, op de MTB heb ik nu ook SRAM AXS en dat werkt prima, maar ik vind het di2 systeem veel fijner, bijna 2000km (voor 12 speed, 11 speed inderdaad nog langer) op een accu. En de Garmin piept ruim op tijd als er opgeladen moet worden.Pimorez schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:21:
[...]
Ik vind dit altijd zo'n rare opmerking. Als je niet goed bent met letten op de status van je batterij dan kan ik dat begrijpen, maar het is toch niet zo moeilijk om ééns in de zoveel weken of maanden de oplader eraan te hangen? Of heb je ook een tweede telefoon voor als je eerste leeg is?
Normaliter heeft Di2 geen enkel probleem. Gaat 2000-3000km mee op één volle batterij. Dat kwiebus en CedricD te maken hebben met een waarschijnlijke kapotte batterij of firmware probleem is redelijk bijzonder te noemen.
Mijn SRAM AXS derailleur heb ik nu in een maand al 3x moeten opladen. Nu heb ik nog wel veel aan de fiets gesleuteld waarbij de derailleur dankzij die motion sensor telkens wakker wordt en verbruikt eagle wellicht wat meer dan de road groepen door de clutch, maar toch heb ik er nu in een maand al bijna meer “werk” aan gehad dan aan di2 in een heel seizoen.
De fiets was wel al een aantal maanden niet gebruikt en deze staat altijd op een plek waar de verwarming uit staat, wellicht heeft dat een rol gespeeld. Ik heb de lader er ongeveer een uur en een kwartier er aan gehangen en toen was de batterij voor 90% vol. Na een kort ritje van 76.5 km geeft de batterij nog steeds aan dat deze voor 90% vol is.Pimorez schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:21:
[...]
Check, will do.Salteh schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:42:
[...]
Yes!
@CedricD je kunt controleren of ook echt de batterij stuk is door 'm helemaal op te laden (... en check daarna met de shifters of de batterij ook echt vol is) en daarna de batterij los te koppelen - kabel eruit.
Dan laat je 'm een dag (of langer) liggen, daarna verbind je de batterij weer met de fiets en dan moet 'ie nog steeds 100% vol zijn.
Als dat niet zo is dan is het waarschijnlijk de batterij, ja.
Bij mij is er nog nooit een stuk gegaan en ze zouden 5-10 jaar mee moeten gaan (volgens Shimano langer, uiteraard... 300 laadcycli).... maar alles kan stuk.
Gisteren volledig opgeladen (wel met andere adapter) en vandaag geen problemen.
Je moet er dus 500000 km mee kunnen fietsen, zal me niet lukken denk ik
Jij fietst natuurlijk ook niet snel genoeg...CedricD schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:15:
[...]
Check, will do.
Gisteren volledig opgeladen (wel met andere adapter) en vandaag geen problemen.
Je moet er dus 500000 km mee kunnen fietsen, zal me niet lukken denk ik
oh wacht
Informaticus of vakkundig Googler?
Verder vorige week nog wel een veldrijbanden/wielset gescoord. Mijn zoon doet wielrennen en in de winter veldrijden vanuit de club. Nu sprak ik een trainer die ook wedstrijden bij de 40+ (Masters) meerijd en het begon wel te kriebelen toen ik die wedstrijdjes zag, zeker ook die van gisteren bij AXA Veenendaal. Maar was dus al opzoek gegaan naar banden en een aanbieding. Uiteindelijk op MP een wielset op de kop getikt met Challenge Grifo Tubeless banden, wielen die uit een Cube cyclocross fiets gekomen zijn en schijven gemonteerd die samen met de bandjes behoorlijk nieuw waren nog. En dat alles voor het bedrag van € 150,-. Een snelle rekensom maakt dat ik de wielset an sich dus voor € 10-20 gescoord heb
Nu hopen dat ik deze week even een goed-nieuws-update krijg over dat frame. Heb wel zin om er mee aan de slag te gaan.
Edit: Ja, mogelijk komt dit toch doordat ze bij Elves DE dan al vast de trackingcode maken maar eerst de levering van China naar DE buiten mijn beeld is zeg maar. Dat alleen dus het eindtraject van DE naar hier zichtbaar is. Die trackingcode lijkt ook als verzendadres er een in Duitsland aan te geven. Ach, wat meestal bij mij zo is is dat als ik net begin te denken dat dingen lang duren en ik misschien even navraag moet gaan doen dat vlak daarna meer duidelijk wordt.
Edit 2: Dit bedoel ik dus hahahah. De tracking url heeft ZOWAAR een update

Ah, die Shoefresh actie was dus alleen dit weekend, net jammer. Heb nu van die gevallen die je in de schoenen kan stoppen vanuit een stekker, maar dat duurt toch behoorlijk lang voordat ze droog zijn. Thuis eens overleggen en anders kijken of ze vanuit Shoefresh nog een uitzondering willen maken
[ Voor 38% gewijzigd door orange.x op 13-11-2023 14:40 ]
Ik heb bij de skischoenen nog wel eens de tip gekregen om de boel een nachtje in de verdunde (originele) dettol te leggen. Dat heb ik toen gedaan en je schoenen ruiken dan flink naar de dettol, maar er komt inderdaad (voor lange tijd ook!) geen vieze geur meer vanaf.Nutsky schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:36:
[...]
Paar dagen in de vriezer wil ook nog wel eens helpen tegen hardnekkige geurtjes. Het zijn bacteriën die dat veroorzaken en die vries je dus dood…
Die dettol doodt uiteraard de bacterien ook vrij efficient.
De hele handel stond idd ineens op de stoep... Was een bijzondere ervaring.orange.x schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:19:
@Grin Ik denk ook wel dat het goed komt hoor. Alleen ik snap dan niet dat de ene tracking vanuit China supergedetailleerd is (wielen bijvoorbeeld van Elitewheels) en dat hier echt 0,0 nog te zien is na 18-19 dagenStonden ze trouwens ook zomaar ineens op de stoep of kwam daar nog wel een aankondiging van dan
Ah, die Shoefresh actie was dus alleen dit weekend, net jammer. Heb nu van die gevallen die je in de schoenen kan stoppen vanuit een stekker, maar dat duurt toch behoorlijk lang voordat ze droog zijn. Thuis eens overleggen en anders kijken of ze vanuit Shoefresh nog een uitzondering willen maken
Eens dat je dat gewoon lekker bij moet houden. sram Heeft dan wel weer het voordeel dat (als je een 2x hebt) de batterijen uitwisselbaar zijn (kijk maar naar Sep) en je niet zoals met een di2 die leeg is in 1 versnelling naar huis moet sukkelen.Pimorez schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:21:
[...]
Ik vind dit altijd zo'n rare opmerking. Als je niet goed bent met letten op de status van je batterij dan kan ik dat begrijpen, maar het is toch niet zo moeilijk om ééns in de zoveel weken of maanden de oplader eraan te hangen? Of heb je ook een tweede telefoon voor als je eerste leeg is?
Wie zijn billen brandt...McMiGHtY schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:27:
[...]
Eens dat je dat gewoon lekker bij moet houden. sram Heeft dan wel weer het voordeel dat (als je een 2x hebt) de batterijen uitwisselbaar zijn (kijk maar naar Sep) en je niet zoals met een di2 die leeg is in 1 versnelling naar huis moet sukkelen.
[ Voor 97% gewijzigd door scraemus op 14-11-2023 11:11 ]
Ik heb ook eens (gelukkig binnen garantie) mee gemaakt dat de batterij stuk was. Hele nacht opladen en dan na 3x schakelen alweer helemaal leeg (batterij gaf wel aan 100% geladen te zijn) of gewoon 1 dag laten staan en niets doen was de batterij ook helemaal leeg.CedricD schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:35:
Heeft iemand een idee wat de levensduur is van een di2 batterij?
Uurtje aan de lader gehangen en dan 4 uur gefietst, maar de laatste 5 km was hij leeg.
Nieuwe batterij erin gekregen en gaat (klopt even af op onbehandeld hout) tot nu toe helemaal goed (al 3 laad cycli gehad).
Ik heb een Parktool TM-1 spaakspanningsmeter en heb bij dit wiel alle spaken aan de ene kant netjes op 20 gedraaid en aan de andere kant op 25 (wat bij dit wiel nodig zou zijn). (met 20 en 25 bedoel ik dat wat de TM-1 aangeeft).
Maar als ik dat dus gedaan heb, dan zit er een gigantische slinger in het wiel! Om deze slinger eruit te halen, kan de spanning alle spaken niet gelijk blijven.
Maar goed... overal lees ik dat de spanning op de spaken gelijk moet zijn... Ik snap niet goed wat hierachter zit. Iemand met een paar korte zinnen of tips waar ik verder zou kunnen zoeken?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ja maar di2 geeft verschillende indicatoren waarbij hij al “rood” wordt en je alerts krijgt bij 25% waarmee je nog 500km kan rijden, daarnaast geeft hij op de garmin ook een percentage weer. Als je leeg komt te staan heb je het dus echt niet goed op zitten letten (tenzij er dus problemen zijn zoals bij @CedricD maar dat is zeldzaam).McMiGHtY schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:27:
[...]
Eens dat je dat gewoon lekker bij moet houden. sram Heeft dan wel weer het voordeel dat (als je een 2x hebt) de batterijen uitwisselbaar zijn (kijk maar naar Sep) en je niet zoals met een di2 die leeg is in 1 versnelling naar huis moet sukkelen.
Wat ik tot nu toe heb gezien van AXS op mijn MTB is dat die mooi weer speelt tot de laatste 10% waarbij die 10% ook nog eens een pak minder is dan 10% van di2. En dan heb ik op de mtb nog maar 1 device om te checken… Ik heb voor de zekerheid ook maar een extra accu gekocht om te wisselen want ik zie het wel gebeuren dat je zo eens zonder staat wat ik met di2 niet snel zal hebben.
Bij AXS heb je toch dat ie rood kleurt bij tussen de 6-15 uur resterend en knippert bij minder dan 6?Kluus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:40:
[...]
Ja maar di2 geeft verschillende indicatoren waarbij hij al “rood” wordt en je alerts krijgt bij 25% waarmee je nog 500km kan rijden, daarnaast geeft hij op de garmin ook een percentage weer. Als je leeg komt te staan heb je het dus echt niet goed op zitten letten (tenzij er dus problemen zijn zoals bij @CedricD maar dat is zeldzaam).
Wat ik tot nu toe heb gezien van AXS op mijn MTB is dat die mooi weer speelt tot de laatste 10% waarbij die 10% ook nog eens een pak minder is dan 10% van di2. En dan heb ik op de mtb nog maar 1 device om te checken… Ik heb voor de zekerheid ook maar een extra accu gekocht om te wisselen want ik zie het wel gebeuren dat je zo eens zonder staat wat ik met di2 niet snel zal hebben.
ps. Bedenk me nu ook dat je ook een push melding kunt krijgen van de Sram axs app.
[ Voor 5% gewijzigd door GerbenBK op 14-11-2023 18:09 . Reden: overbodig ]
:strip_exif()/f/image/4NBgkfy1oTTiHdrGhuipoen5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mhBBOINHj76EEsYId8dRaWWB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H7LyuY21VyoA4z3RGILQV2zN.jpg?f=fotoalbum_large)
Als dit elektrisch wil schakelen en dit is de reden om voor SRAM te kiezen, moet je het lekker bij mechanisch houden.McMiGHtY schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:27:
[...]
Mijne ook, maar direct door de dealer op maat laten zagen. Zei hij niets van
Bij mij eerder voor doorverkoop. Tenzij ik hier een gravel fiets van maak natuurlijk 🤔GerbenBK schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:50:
[...]
Mijne ook, maar direct door de dealer op maat laten zagen. Zei hij niets van
Ah. Degene aan wie ik hem ooit doorverkoop moet maar gewoon gaan stretchenCloclo100 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:25:
[...]
Bij mij eerder voor doorverkoop. Tenzij ik hier een gravel fiets van maak natuurlijk 🤔
Ja dat klopt, overigens werken veel van die dingen van de axs app ook goed samen met di2, sinds ik die app heb ivm mijn MTB gebruik ik hem vollop voor beide!GerbenBK schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:00:
[...]
Bij AXS heb je toch dat ie rood kleurt bij tussen de 6-15 uur resterend en knippert bij minder dan 6?
ps. Bedenk me nu ook dat je ook een push melding kunt krijgen van de Sram axs app.
Officieel is dit volgens veel fabrikanten ook niet toegestaan als het een crabon stuurbuis betreft, want dan klemt hij onder de expander.Cloclo100 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:25:
[...]
Bij mij eerder voor doorverkoop. Tenzij ik hier een gravel fiets van maak natuurlijk 🤔
Die expander (plug) moet je toch op de juiste lengte toepassen, afhankelijk van het aantal vulringen dat nog boven de stuurpen/nok zit?Kluus schreef op woensdag 15 november 2023 @ 06:24:
[...]
Officieel is dit volgens veel fabrikanten ook niet toegestaan als het een crabon stuurbuis betreft, want dan klemt hij onder de expander.
[knip]
Of is dat wat je bedoelt, en zeg je dat het tijd wordt dat die stuurbuis ingekort wordt?
[ Voor 27% gewijzigd door guapper op 15-11-2023 09:03 ]
Ik weet niet of we hetzelfde bedoelen maar ik bedoel inderdaad dat het tijd wordt om de stuurbuis in te kortenguapper schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:00:
[...]
Die expander (plug) moet je toch op de juiste lengte toepassen, afhankelijk van het aantal vulringen dat nog boven de stuurpen/nok zit?
[knip]
Of is dat wat je bedoelt, en zeg je dat het tijd wordt dat die stuurbuis ingekort wordt?
Zo'n expander plug kun je niet altijd op de juiste hoogte toepassen want veel liggen met de bovenste rand op de stuurbuis en steken dan een aantal cm's de buis in.
We bedoelen hetzelfde.Kluus schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:09:
[...]
Ik weet niet of we hetzelfde bedoelen maar ik bedoel inderdaad dat het tijd wordt om de stuurbuis in te korten.
Zo'n expander plug kun je niet altijd op de juiste hoogte toepassen want veel liggen met de bovenste rand op de stuurbuis en steken dan een aantal cm's de buis in.
[Afbeelding]
Nog even gezocht op 'XXL expander plug', maar de resultaten waren anders dan verwacht..

@Cloclo100 : de ZAAG er in!
Heb nog zo een buissnijder waar ik mijn mountainbikestuur mee ingekort heb, dat zal ook wel kunnen dienen zeker?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g4DupmKinFltcyIEnfqqa5Xx.jpg?f=user_large)
Het zou niet mijn eerste keuze zijn, dit is meer voor metaal lijkt mij. Check het even bij fabrikant.Cloclo100 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:24:
Ik heb dus niet zo een expander plug neem ik aan, of wat mis ik hier?
Heb nog zo een buissnijder waar ik mijn mountainbikestuur mee ingekort heb, dat zal ook wel kunnen dienen zeker? [Afbeelding]
edit: Bij Parktool zie ik ook alleen geleiders voor een zaag, niet die pijpsnijder.
Wat @Salteh zegt
[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 15-11-2023 09:37 ]
Nee. Doe het niet! Vraag het dan aan de fietsenmakerCloclo100 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:24:
Heb nog zo een buissnijder waar ik mijn mountainbikestuur mee ingekort heb, dat zal ook wel kunnen dienen zeker? [Afbeelding]
Of lees https://escapecollective....to-cut-carbon-components/
:fill(white):strip_exif()/f/image/4QNr0r9mVxJ9G70nDpX8bN04.png?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Salteh op 15-11-2023 09:38 ]
Als ik dit zo lees, weet je niet hoe jouw vorkbuis er van binnen uit ziet. Ook dat je carbon zeker niet met een pijpsnijder moet afzagen.Cloclo100 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:24:
Het is geen commentaar, maar het lijkt mij veiliger als je de de FM dit laat doen en blijf er bij staan om te kijken wat ie doet, dan leer je er ook van voor de volgende ronde. Er komt meer bij kijken dan sec een zaag er in zetten. 1mm er naast zitten en je krijgt je spacers, plug en topcap niet meer goed op hun plaats.
Neem wel een goede fietsenmaker die misschien de expertise meer heeft liggen op de racefietskant. Gisteren even lijkt mijn FM gereden en gevraagd of het ingekort kon worden door hen. Dat wilde hij opzich wel doen, maar vroeg van joh, wat voor merk is het? Mocht het dan misgaan ofzo dan kon er contact opgenomen worden bla bla. Ik zeg ja, het is Chinees... Ja, nou, hij wilde het dan evt wel zien maar de vrijheid hebben om het ook niet te doen.Salteh schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:34:
[...]
Nee. Doe het niet! Vraag het dan aan de fietsenmaker
Nou, ik vermoed zomaar dat ik het zelf wel ga doen
@ElGreco Stel dat je over de diameter je buis niet compleet recht hebt en een verloop van 1mm hebt, dan hoeft dat niet direct een probleem te zijn hoor. Je topcap leunt als het goed is OP je stuur en als het randje van waar de topcap op loopt aan de ene kant bij wijze van gelijk is aan die rand en aan de andere kant 1mm eronder zit, maakt dat echt niet zoveel uit. Wat vooral belangrijk is is dat die laagjes niet delamineren inderdaad. Dat is een stuk risicovoller dan dat kleine hoogteverschil.
[ Voor 19% gewijzigd door orange.x op 15-11-2023 09:40 ]
strak plan!ElGreco schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:37:
[...]
Als ik dit zo lees, weet je niet hoe jouw vorkbuis er van binnen uit ziet. Ook dat je carbon zeker niet met een pijpsnijder moet afzagen.
Het is geen commentaar, maar het lijkt mij veiliger als je de de FM dit laat doen en blijf er bij staan om te kijken wat ie doet, dan leer je er ook van voor de volgende ronde. Er komt meer bij kijken dan sec een zaag er in zetten. 1mm er naast zitten en je krijgt je spacers, plug en topcap niet meer goed op hun plaats.
Oude stuurpenorange.x schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:38:
[...]
En een houder, ik denk dat als je het een beetje kan klemmen en een verstekbak hebt je al een heel eind komt. Gewoon de zaag z'n werk laten doen.
Dat is ook nog een goede optie inderdaad, al weet ik ff zo 123 niet of ik die heb liggen. Maar zo'n stuurpen is in ieder geval goedkoper in aanschaf dan zo'n speciale klem.ElGreco schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:41:
Oude stuurpen
Het gaat niet om de hoogte verschil tussen punt A en punt B. Maar waar je je vork moet zagen.orange.x schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:38:
[...]
@ElGreco Stel dat je over de diameter je buis niet compleet recht hebt en een verloop van 1mm hebt, dan hoeft dat niet direct een probleem te zijn hoor. Je topcap leunt als het goed is OP je stuur en als het randje van waar de topcap op loopt aan de ene kant bij wijze van gelijk is aan die rand en aan de andere kant 1mm eronder zit, maakt dat echt niet zoveel uit. Wat vooral belangrijk is is dat die laagjes niet delamineren inderdaad. Dat is een stuk risicovoller dan dat kleine hoogteverschil.
Dit filmpje legt alles uit: rond minuut 4 wordt er verteld dat je niet moet zagen waar de bovenkant van je stuurpen zit maar iets dieper en dat hangt af van de dikte van het randje van je expander.
YouTube: How To Cut A Carbon Road Bike Fork Steerer Tube
Als je een spacer boven je stuurpen wilt houden (veel fabrikanten geven aan dat een spacer van 5mm boven je stuurpen verplicht is), moet je dus meten op het punt waar die bovenste spacer ophoudt aan de bovenkant en dan trek je daar vanaf de dikte van het randje van je expander.
[ Voor 13% gewijzigd door ElGreco op 15-11-2023 09:48 ]
Een stuurpen gebruiken is een goede optie maar let wel op dat het een normale is, er zijn stuurpennen waarvan je met een sleeve de hoek aan kan passen en die zijn alsnog ook niet recht.
Ik mag binnenkort ook aan de gang voor de MTB van mijn zoontje waar ik een nieuwe vork voor heb besteld en ik heb er gelijk maar zo'n ding bij besteld:

Inderdaad dit. En een zaagblad voor carbon. Zonder deze twee gereedschappen gewoon niet zelf beginnen aan carbon zagen.Kluus schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:08:
Kijk uit als je aan de gang gaat met een verstekbak! De buis is heeft "tapering" naar je vorkkroon toe, als je je stuur dan met een stuk wat al schuin loopt in de verstekbak legt ga je alsnog scheef zagen, been there, done that...
Een stuurpen gebruiken is een goede optie maar let wel op dat het een normale is, er zijn stuurpennen waarvan je met een sleeve de hoek aan kan passen en die zijn alsnog ook niet recht.
Ik mag binnenkort ook aan de gang voor de MTB van mijn zoontje waar ik een nieuwe vork voor heb besteld en ik heb er gelijk maar zo'n ding bij besteld:
[Afbeelding]
Is het nog steeds een ding, vorkbuizen niet af te zagen omwille van doorverkoop?GerbenBK schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:40:
[...]
Ah. Degene aan wie ik hem ooit doorverkoop moet maar gewoon gaan stretchen
Kan mij voorstellen dat je nog 5mm aan speelruimte overhouden wilt aan de boven(-en onder)kant, maar voor de rest maakt het toch niet uit als hij eenmaal verkocht is. Heb op Marktplaats nooit iemand gehoord over; "Dit was de perfecte fiets, maar helaas is de vorkbuis te kort"
Zoals @Kluus schijft, als je een expander plug gebruikt zoals de meeste moderne frames, dan is dit niet eens toegestaan uit veiligheidsoverwegingen.
Inderdaad en zo te zien is de Domane van @Cloclo100 vrij sensible afgesteld, als je daar desnoods nog een halve centimeter spacer boven laat kan iemand alsnog alle kanten op. Als iemand zijn stuur zo hoog moet zetten als nu (nog) mogelijk is is er echt wat anders mis. En dan gaat het hier ook nog eens over een endurance geometrie.Ypuh schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:41:
[...]
Is het nog steeds een ding, vorkbuizen niet af te zagen omwille van doorverkoop?
Kan mij voorstellen dat je nog 5mm aan speelruimte overhouden wilt aan de boven(-en onder)kant, maar voor de rest maakt het toch niet uit als hij eenmaal verkocht is. Heb op Marktplaats nooit iemand gehoord over; "Dit was de perfecte fiets, maar helaas is de vorkbuis te kort"![]()
Zoals @Kluus schijft, als je een expander plug gebruikt zoals de meeste moderne frames, dan is dit niet eens toegestaan uit veiligheidsoverwegingen.
Dat is wel gewoon wat ik gedaan heb. Toegegeven, wel 3-4x stack/reach en alles gemeten om zeker te zijn. Eén verrassing was dat de nieuwe stuurpen 10mm lager was dan de oude, daar moest dus rekening mee gehouden worden t.o.v. framestack en aantal spacers. Met interne bekabeling wil je een voorvork liefst in 1x goed doen om later niet weer 2-3u kwijt te zijn met het knippen en ontluchten van remleidingen.ElGreco schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:37:
Er komt meer bij kijken dan sec een zaag er in zetten. 1mm er naast zitten en je krijgt je spacers, plug en topcap niet meer goed op hun plaats.
Met een pick een streep gezet op waar de stuurpen eindigde, een plakbandje daar 2mm onder en stuurpen en gaan. Heb ook geen houder gebruikt, maar met een beetje beleid in de bankschroef. Wel een zenuwachtig moment, maar uiteindelijk moest die fiets gewoon in elkaar.
[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 15-11-2023 11:00 ]
Je hebt waarschijnlijk juist wel een expander plug alleen je stuurpen knijpt nu mogelijk lager in de (holle) buis dan waar die expander zit en tegendruk geeft, dat is het "probleem".Cloclo100 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:24:
...
NB: Overigens denk ik zelf niet dat je nu direct groot gevaar loopt hoor, zeker niet als je verder netjes aan de specs voldoet mbt aandraai moment, maar officieel is het standpunt van veel fabrikanten dus dat dit niet mag, dat lijkt mij een prima argument richting de fietslease club, mochten die er moeilijk over doen.
[ Voor 38% gewijzigd door Kluus op 15-11-2023 10:57 ]
Ah ok, dus het gaat erom dat deze opstelling net nefast is en dus een inkorting nodig is. Had ik ff niet doorKluus schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:50:
[...]
Je hebt waarschijnlijk juist wel een expander plug alleen je stuurpen knijpt nu mogelijk lager in de (holle) buis dan waar die expander zit en tegendruk geeft, dat is het "probleem".
NB: Overigens denk ik zelf niet dat je nu direct groot gevaar loopt hoor, zeker niet als je verder netjes aan de specs voldoet mbt aandraai moment, maar officieel is het standpunt van veel fabrikanten dus dat dit niet mag, dat lijkt mij een prima argument richting de fietslease club, mochten die er moeilijk over doen.
Ik heb in Nieuwegein wel een klem voor je te leen.orange.x schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:43:
[...]
Dat is ook nog een goede optie inderdaad, al weet ik ff zo 123 niet of ik die heb liggen. Maar zo'n stuurpen is in ieder geval goedkoper in aanschaf dan zo'n speciale klem.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Ik heb dat zelf nog nooit meegemaakt en lijkt mij een productiefout? Of gebeurt dat vaker bij deze 'goedkopere' velgen met zo'n naad en moet ook dat deel de latex dichten?
(is een nieuwe Canyon en een expert op de chat zei ze dat het normaal was en dat hij het wiel gewoon kan gebruiken... ik twijfel hieraan, vandaar mijn vraag aan deze (echte) experts
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JmZFovFqCJssZHuDJDYatGQM.jpg?f=user_large)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Dit is een DT Swiss velg van de goedkope klasse. De naden zijn niet gelast waardoor je de kans hebt dat dit kan gebeuren (niet helemaal luchtdicht).Galois schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:29:
Ik kreeg vandaag een vraag van een maatje van mij die zijn banden tubeless heeft gemonteerd op zijn nieuwe (maand oud) fiets en dat er lucht langs de naad van de velg lekt. Zie de foto hieronder.
Ik heb dat zelf nog nooit meegemaakt en lijkt mij een productiefout? Of gebeurt dat vaker bij deze 'goedkopere' velgen met zo'n naad en moet ook dat deel de latex dichten?
(is een nieuwe Canyon en een expert op de chat zei ze dat het normaal was en dat hij het wiel gewoon kan gebruiken... ik twijfel hieraan, vandaar mijn vraag aan deze (echte) experts)
[Afbeelding]
Het is een hit and run geval. Bij een set met R460 velgen had ik hier ook last van. Een set met R500 dan weer niet. Beiden hebben dezelfde constructie als op de foto.
Mijn oplossing was: eerst een stuk tubeless tape dwars over de naad en daarna pas tubeless tape op de normale manier.
Het is dan nog niet 100% luchtdicht maar je geeft de latex zo meer kans om zijn werk te doen.
Ja, ik las hier en daar ook dit soort oplossingen. Maar goed, ik ben van mening dat als Canyon zo’n velg als ‘geschikt voor tubeless’ verkoopt en deze ‘hit ‘n’ run’ niet het geval is, dat ze dat mogen oplossen toch?ElGreco schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:20:
[...]
Dit is een DT Swiss velg van de goedkope klasse. De naden zijn niet gelast waardoor je de kans hebt dat dit kan gebeuren (niet helemaal luchtdicht).
Het is een hit and run geval. Bij een set met R460 velgen had ik hier ook last van. Een set met R500 dan weer niet. Beiden hebben dezelfde constructie als op de foto.
Mijn oplossing was: eerst een stuk tubeless tape dwars over de naad en daarna pas tubeless tape op de normale manier.
Het is dan nog niet 100% luchtdicht maar je geeft de latex zo meer kans om zijn werk te doen.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Kijk nog eens verder op Youtube en lees het boek nog eens (ik ken het boek niet).Galois schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:30:
Ik heb een setje oude wielen en ik wil leren om wielen goed te onderhouden en de spaken op de juiste spanning te hebben. Ik ben dus een beetje daarmee (en met YouTube en het boek Wheelpro) aan het leren. Mijn doel is nog niet om een heel wiel zelf te kunnen bouwen, maar om een wiel waar een slag in zit of een gebroken spaak is geweest, deze te vervangen en alle spaken op de juiste spanning te brengen.
Ik heb een Parktool TM-1 spaakspanningsmeter en heb bij dit wiel alle spaken aan de ene kant netjes op 20 gedraaid en aan de andere kant op 25 (wat bij dit wiel nodig zou zijn). (met 20 en 25 bedoel ik dat wat de TM-1 aangeeft).
Maar als ik dat dus gedaan heb, dan zit er een gigantische slinger in het wiel! Om deze slinger eruit te halen, kan de spanning alle spaken niet gelijk blijven.
Maar goed... overal lees ik dat de spanning op de spaken gelijk moet zijn... Ik snap niet goed wat hierachter zit. Iemand met een paar korte zinnen of tips waar ik verder zou kunnen zoeken?
Maar met wielen spaken zul je altijd variatie op de spaakspanning hebben.
Daarnaast is de Park Tool spanningsmeter gevoelig voor hoe snel je hem loslaat, probeer het maar eens op dezelfde spaak.
Met wielen spaken is het continue controleren met de dish, hoogteslag en zijdelingse slag. Zorg dat het niet uit de pas loopt. Je begint met praktisch geen spanning en bouwt het langzaam op, terwijl je continue je slag in beide richtingen controleert en af en toe de dish. In het begin lijkt het allemaal niet op te schieten, totdat het op een gegeven moment heel hard gaat, vooral op het einde hoef je steeds minder te corrigeren. Dus geduldig en secuur werken en blijven controleren, dish, hoogteslag, zijdelingse slag.
Kijk ook eens naar de instructiefilmpjes van Park Tool en de geschreven uitleg: Park Tool wheel truing
Als de vork met topcap en alles nu allemaal goed sluit en probleemloos gemonteerd kan worden en je wilt er een spacer van 10mm tussenuit halen en niet bovenop plaatsen dan lijkt het mij inderdaad goed dat je de hele buis 10mm korter maakt.ydderf schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:07:
M.b.t de lengte bepalen bij het inkorten van de voorvork. Denk ik te simpel, wanneer je een spacer van 10mm verwijdert, de vork ook 10mm korter moet worden? (Er vanuit gegaan dat hij de juiste lengte had)
Lees nu pas, maar ik heb vanochtend eentje via Ali besteld. Ik ga eerst nog even de boel (op stuur etc na) installeren zodat ik even op Zwift kan kijken of de afstellingen prima zijn.Aiolos schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:20:
Ik heb in Nieuwegein wel een klem voor je te leen.
Maar gisteren was dus de grote dag
Had een klein "probleempje" met een ring die op het balhoofdlager geplaatst wordt en waar de cap bovenop komt voor het afsluiten. Daat zit een beste kier. Maar na wat contact blijkt dit te liggen aan het nog niet gemonteerd hebben met de topcap die alles goed samen moet drukken (6Nm) dus dat kan het verklaren. Zou dus opgelost moeten worden.
Wat wel lijkt te missen is een paar afdichtrubbertjes voor waar normaliter de derailleurkabeltjes eruit komen aan de voorkant en achterkant. Er zitten wel rubbertjes, maar die zijn niet dicht en aangezien ik SRAM ga installeren en het draadloos is moet ik daar dus nog even wat voor verzinnen. Als iemand tips heeft waar ze zoiets simpels verkopen (ongetwijfeld Ali maar moet even nog wat maten weten) dan hoor ik het graag
Qua houding is de fiets ietsje korter dan nu mijn Rose. Mijn stuur zit iets dichter op het zadel en iets met 5cm aan spacers (Rose heeft 4cm dacht ik) zit het stuur nog iets lager dan de Rose. Maar ik ga de komende dagen even het BB installeren en de crank etc zodat ik even via Zwift op de trainer kan kijken hoe het zit met die positie. Ik zit tegen hypermobiel aan dus ik kom waarschijnlijk ietsje voorover te zitten wat niet een complete ramp zou moeten worden. En ik kan evt mijn zadel nog iets naar achteren zetten als de houding te agressief wordt. Kwestie van wat gaan proberen.
Picca's:
:strip_exif()/f/image/gOL1GACnvdguW3Y8K8TPJ61E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/enXZdHwRSTD3f3VQv17UHXdL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bqUmqWFq6iStLj0pUmkk7A4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jT6TA3rgtpm8235BSLXmDtzE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verschil tussen het glans en matt is zo in het donker minder goed zichtbaar. Vrijdag dus nog eens in daglicht een foto maken.
[ Voor 96% gewijzigd door orange.x op 16-11-2023 10:20 ]
Spacers was bij deze fiets onvermijdelijk. Waarschijnlijk is 4 voldoende. Maar een maat groter had een iets langere wielbasis maar slechts 6mm reach extra. De stack was 11mm hoger dus dan zou ik alsnog een 3cm aan spacers nodig hebben. Maar ik vind het geen enkel probleem qua looks. Deze discussie was er pas ook. En ja dan kan je zeggen dat ik dus uberhaupt niet dit merk had moeten nemen of dit model. Maar de portemonnee spreekt soms ookDDX schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:02:
Mooie kleur, maar eerste vraag waarom niet een maatje groter ? (zodat je niet 5cm aan spacers nodig hebt)
Overigens ben ik dus wel voor dit frame uiteindelijk gegaan in plaats van de Evo. De Evo heeft de bovenbuis overlopen in de stuurpen, mits je dus een slammed positie hebt. Aangezien ik bij die fiets daar ook niet onderuit zou komen om spacers te moeten gebruiken en de lijn dus sowieso niet over zou lopen in de stuurpen ben ik ook deels voor deze gegaan omdat dit een wat meer "normaal uiterlijk" heeft voor wat betreft een racefiets in mijn ogen. En dat uiterlijk bevalt mij helemaal prima
[ Voor 7% gewijzigd door orange.x op 16-11-2023 11:11 ]
Mooi ding hoor. Weer eens wat anders! Wat voor velgen heb jij?orange.x schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:52:
[...]
Als de vork met topcap en alles nu allemaal goed sluit en probleemloos gemonteerd kan worden en je wilt er een spacer van 10mm tussenuit halen en niet bovenop plaatsen dan lijkt het mij inderdaad goed dat je de hele buis 10mm korter maakt.
[...]
Lees nu pas, maar ik heb vanochtend eentje via Ali besteld. Ik ga eerst nog even de boel (op stuur etc na) installeren zodat ik even op Zwift kan kijken of de afstellingen prima zijn.
Maar gisteren was dus de grote dagDe hele bups is binnen. Eerste indruk is heel goed. Kwaliteit van spuitwerk is heel goed. Alle vlakken waarop gemonteerd moet worden (bottombracket en remklauwen) zijn goed gefaced (op het oog dan want dat merken we na montage van alles wel). Ook intern waar de lagers van het balhoofd moeten komen en de binnenkant bij het BB zien er heel clean en schoon uit. Zal zo ff nog wat foto's toevoegen al zijn ze binnen gemaakt en dus nog niet met daglicht (heb ik zelf ook nog niet gezien
, dat komt morgen zelfs pas).
Had een klein "probleempje" met een ring die op het balhoofdlager geplaatst wordt en waar de cap bovenop komt voor het afsluiten. Daat zit een beste kier. Maar na wat contact blijkt dit te liggen aan het nog niet gemonteerd hebben met de topcap die alles goed samen moet drukken (6Nm) dus dat kan het verklaren. Zou dus opgelost moeten worden.
Wat wel lijkt te missen is een paar afdichtrubbertjes voor waar normaliter de derailleurkabeltjes eruit komen aan de voorkant en achterkant. Er zitten wel rubbertjes, maar die zijn niet dicht en aangezien ik SRAM ga installeren en het draadloos is moet ik daar dus nog even wat voor verzinnen. Als iemand tips heeft waar ze zoiets simpels verkopen (ongetwijfeld Ali maar moet even nog wat maten weten) dan hoor ik het graag
Qua houding is de fiets ietsje korter dan nu mijn Rose. Mijn stuur zit iets dichter op het zadel en iets met 5cm aan spacers (Rose heeft 4cm dacht ik) zit het stuur nog iets lager dan de Rose. Maar ik ga de komende dagen even het BB installeren en de crank etc zodat ik even via Zwift op de trainer kan kijken hoe het zit met die positie. Ik zit tegen hypermobiel aan dus ik kom waarschijnlijk ietsje voorover te zitten wat niet een complete ramp zou moeten worden. En ik kan evt mijn zadel nog iets naar achteren zetten als de houding te agressief wordt. Kwestie van wat gaan proberen.
Picca's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het verschil tussen het glans en matt is zo in het donker minder goed zichtbaar. Vrijdag dus nog eens in daglicht een foto maken.
https://nl.aliexpress.com...EL6Y&gatewayAdapt=glo2nld
Via https://kortingscodes.ad.nl/aliexpress kan je nog codes vinden, die van €30 korting (11SALE30) werkt nog, mogelijk dat (11SALE50) ook werkt voor €50 korting. Je moet alleen wel kiezen voor de verzending met iets van €40 verzendkosten, dan skip je douanekosten (was bij mij in ieder geval wel zo). Dan zou je nu op een totaalprijs van om en nabij de 515 komen (met 30 euro korting) of nog goedkoper dus als die code van 50 werkt. Ik heb zelf in totaal 516 betaald.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic