Ypuh schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:38:
Ik zou me niet zoveel zorgen maken en gewoon lekker gaan fietsen.
In de winter liggen hartslagzones alweer iets anders dan in de zomer; kou, wind en regen doet ook het nodige met je lichaam en hartslag. Zorg gewoon dat je tot maart voldoende uren maakt en gebruik maart-april-mei om ook echt weer (top)conditie op te bouwen en 8u blessurevrij op je fiets te kunnen zitten. Uitrijden van The Ride zal altijd wel lukken. Tenzij je ambities hebt m.b.t. voorin rijden; heb je geen 300w+ FTP nodig om hem uit te fietsen.
Meerdaagse fietstochten zijn eerder een mentale dan fysieke uitdaging. De hele positieve sfeer van zo'n evenement zorgt eigenlijk dat het mentale gedeelte ook goed te doen is. Dat geneuzel met in welke zone je
moet rijden begint tegenwoordig grotere vormen aan te nemen dan noodzakelijk is. Als je 8 uur fietst per week voel je vanzelf dat je niet 7 daarvan in de hoogste zones kunt/moet rijden. Probeer zones iedere week gewoon een keer aan te tikken en of je duurritje nou met hartslag 120 of met 140 slagen is omdat de wind verkeerd staat, maakt weinig uit.
Zwift ritten zijn bij mij overigens ook automatisch intensiever. Je hebt minder koeling en houdt over het algemeen je benen niet stil, dus indoor ritten zou ik al snel bij de bovenste zones inschatten. Weet niet of je van plan bent 8u per week binnen te fietsen? Een verdeling van 2u Zwiften gecombineerd met 4-6u buiten freewheelen zal een prima uitgangspunt zijn om de winter goed door te komen.
Klopt.
Ik heb nu al geen problemen om 8u op de fiets te zitten.
Dit jaar al enkele keren een 200+ tocht gefietst en geen problemen ervaren.
Enige waar ik mij een beetje zorgen over maak is de hersteltijd.
8 dagen fietsen is toch wel heel anders dan 1 dag “intensief “ fietsen.
Je maakt best wat hoogtemeters en zal dus ook niet altijd netjes in zone 2 kunnen blijven trappen.
En je wilt de volgende dag wel relatief fit/fris op de fiets stappen.
Als ik ervaringen hoor van andere riders en ook de organisatie dan is het vooral endurance endurance en nog eens endurance trainen.
Zorgen dat je voldoende uithoudingsvermogen traint en zo laag mogelijk in de zones kunt blijven tijdens the ride.
En tuurlijk zijn het geen harde getallen, maar feit is wel dat wanneer je sneller hersteld wanneer je niet maximaal hoeft te trappen.
Qua training zit ik nu vooral op de tacx, dit is idd intensiever dan buiten op de weg en dat merk ik ook aan mijn hartslag. Die zones lopen niet helemaal gelijk aan die van mijn FTP.
Dat is niet erg, maar ik had lichte twijfel wat ik nu het best aan kan houden voor binnen fietsen.
Ik ga mij komende weken toch richten op hartslagzones, en kijken hoe mijn power daar op reageert.
Bij mooi/droog weer ga ik wel lekker naar buiten om lekker duurtrainingen te doen.
Vanaf 1 januari volg ik het trainingsplan van The Ride.