My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik heb heel snel koude voeten. Maar belangrijker, die overschoenen hebben ook een extra laagje "lucht" tussen schoen en overschoen, waardoor nat koud water (spray van de weg, voorganger etc) niet zoveel de schoen en dus mijn voet afkoelt.Kluus schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:45:
[...]
Dan moet het wel echt dik onder het vriespunt zijn bij mij. In principe zijn de winterschoenen winddicht dus daarvoor hoeven de overschoenen niet, die functie hebben ze wel bij zomerschoenen. Als het koud wordt trek ik meestal een dikkere sok aan en dat is voor mij tot nu toe altijd voldoende.
Maar ik vind ze, net als jij, een absolute aanrader! Kouwe poten is funest voor de lol anders buiten
Ik fiets meestal niet dag-na-dag door de regen dus het is overkomelijk, maar zijn er schoenendrogers/oplossingen die wel de hele schoen drogen? Of is mijn go4dry schoendroger gewoon niet goed?
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Nou, dat laagje lucht is volgens mij niet zo veel toch?joker1977 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:02:
[...]
Ik heb heel snel koude voeten. Maar belangrijker, die overschoenen hebben ook een extra laagje "lucht" tussen schoen en overschoen, waardoor nat koud water (spray van de weg, voorganger etc) niet zoveel de schoen en dus mijn voet afkoelt.
Maar ik vind ze, net als jij, een absolute aanrader! Kouwe poten is funest voor de lol anders buiten
ik heb een paar voetenwarmers gekocht van de decathlon om te testen als het een keer vriest. Kijken of dat iets is.
---------------
Ik heb/ken de go4dry schoenendroger niet, maar er is wel een schoenendroger die veelvuldig (o.a. in dit topic) wordt aangeraden... even zoeken op ''shoefresh''.Ugchel schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:11:
Ik fiets meestal niet dag-na-dag door de regen dus het is overkomelijk, maar zijn er schoenendrogers/oplossingen die wel de hele schoen drogen? Of is mijn go4dry schoendroger gewoon niet goed?
Zelf maak ik gebruik gebruik van kranten (evt. icm vloerverwarming), werkt ook prima.
Ja ik heb die ook, maar ik herken de problemen niet echt. Wel regelmatig 2 cycli nodig maar dat kan gelukkig door bij aanvang 2x op de knop te drukken. Daarna zijn ze meestal redelijk droog, in ieder geval gelijkmatig.Ugchel schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:11:
Heeft iemand hier een go4dry schoenendroger toevallig? Ik heb er al een hele tijd eentje waar ik niet echt tevreden over ben, vooral omdat ze mijn schoenen niet echt drogen. Zeker niet in 1 cyclus, en als er al merkbaar verschil optreedt na n-keer opnieuw aanzetten, is dat alleen bij de tenen terwijl de rest gewoon nog nat is.
Wat bij de shoefresh helpt is om de zak/tas die je erbij kan kopen over je schoenen heen te doen, dan gaat de warme lucht nog wat langs de buitenkant.
De nieuwe vangt het water niet meer zelf op, en als 1 uur niet voldoende is om te drogen zet ik 'em nog een uurtje aan.
Vandaag na natgeregend te zijn een poosje in een warme auto gezeten: wat een putlucht komt er dan van je schoenen en de rest van je kleren...
Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren
Ga ik er toch nog eens naar kijken, heb ook de indruk dat hij niet heel warm wordt maar heb geen metingen en/of een idee wat normaal is. Die knop twee keer indrukken kende ik niet!Kluus schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:23:
[...]
Ja ik heb die ook, maar ik herken de problemen niet echt. Wel regelmatig 2 cycli nodig maar dat kan gelukkig door bij aanvang 2x op de knop te drukken. Daarna zijn ze meestal redelijk droog, in ieder geval gelijkmatig.
Uit de marteling van Bathasar Gerards : "..Hij praatte nog steeds niet genoeg en men deed hem te kleine schoenen aan van nat ongelooid hondenleer. Ze zetten hem voor een groot vuur zodat de schoenen krompen en zijn voeten brandden.. "
Nou historisch museum, die fietsschoenen heb ik dus.
Bikeshoe4u heeft andereMTLPB schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:55:
Mijn schoenen zijn te smal en daardoor heb ik ook snel last van pijnlijke voeten. Ik denk er eigenlijk nooit aan om ze te vervangen dus rijd ik al twee jaar erg oncomfortabel.
Uit de marteling van Bathasar Gerards : "..Hij praatte nog steeds niet genoeg en men deed hem te kleine schoenen aan van nat ongelooid hondenleer. Ze zetten hem voor een groot vuur zodat de schoenen krompen en zijn voeten brandden.. "
Nou historisch museum, die fietsschoenen heb ik dus.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Voor zover ik weet is de meest voorkomende oorzaak van tintelende vingers dat er te veel druk op je handen komt, vaak omdat je core de boel niet stabiel houdt. Zo werd het in de BW podcast ook ongeveer uitgelegd.Thomas schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:48:
Hola, vraagje. Ik heb sinds een tijdje last van tintelende vingers (voornamelijk pink en ringvinger) bij het rijden - op dezelfde manier als wanneer je been in slaap valt. Gek genoeg alleen aan mijn linker hand. Ondertussen niks veranderd aan mijn handschoenen, alleen mijn stuur heb ik 1 spacertje omlaag gezet - zou dat het dan zijn? En kan ik iets doen aan de positie van mijn stuur zonder hem weer omhoog te zetten?
Geen idee of dat ene spacertje nu een wereld van verschil maakt, maar het zou wel kunnen dat je daardoor net wat meer druk op je handen krijgt denk ik.
Je zult ws nét iets meer voorover leunen qua gewichtsverdeling, dus grote kans dat het daar door komt.Thomas schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:48:
Hola, vraagje. Ik heb sinds een tijdje last van tintelende vingers (voornamelijk pink en ringvinger) bij het rijden - op dezelfde manier als wanneer je been in slaap valt. Gek genoeg alleen aan mijn linker hand. Ondertussen niks veranderd aan mijn handschoenen, alleen mijn stuur heb ik 1 spacertje omlaag gezet - zou dat het dan zijn? En kan ik iets doen aan de positie van mijn stuur zonder hem weer omhoog te zetten?
Spacer terugzetten en ritje maken. Weet je meteen of dat het is.
Heb/had ik ook met mijn gravel bike. Na de bikefit van afgelopen vrijdag is inderdaad mijn stuur een spacer (1 cm) omhoog gegaan en zit nu veel relaxter op de fiets (ook geen kromme rug en opgetrokken schouders meer). Nog niet lang genoeg gefietst om te kunnen merken of het probleem nu opgelost is, maar het is in jouw geval dus zeker wel aannemelijk dat de spacer het probleem isThomas schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:48:

Van één fietsbroek is de naad aan het rafelen, waardoor er uiteindelijk een gaatje ontstaat (bekend probleem, terugroepactie voor geweest).
Tweede broek heb ik uit de terugroepactie van de eerste gekregen (eerste mocht ik houden), maar deze is gesneuveld bij een valpartij. Ter hoogte van mijn rechter dijbeen, zit een klein gat.
Gaat trouwens om bioracer clubkleding. Ik heb de kledingcommissie ook een bericht gestuurd. Die zei dat ik zelf bioracer moet contacteren.
De data & lijn in de grafiek lijkt mij te stoppen medio/eind september, terwijl we inmiddels medio/eind oktober leven.Cloclo100 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:48:
Iemand een idee wat deze strava screenshot wilt zeggen ivm mijn jaardoel? Ik heb een 8783km gereden maar die regel daaronder snap ik niet, daar staat 7929km? [Afbeelding]
Edit: waarom de grafiek en data erboven niet actueel is, dat weet ik dan weer niet.
[ Voor 6% gewijzigd door FrankyD86 op 22-10-2023 18:16 ]
Pas goed hiermee op. Ik heb er 7 weken uitgelezen door dit (beschadigde zenuw, na 4u indoor). Ik ga binnenkort ook bikefit doen, maar inderdaad teveel druk op hand. Bij mij ook toevallig links, maar dat zegt niet zoveel volgens mij.Thomas schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:48:
Cloclo100 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:48:
Iemand een idee wat deze strava screenshot wilt zeggen ivm mijn jaardoel? Ik heb een 8783km gereden maar die regel daaronder snap ik niet, daar staat 7929km? [Afbeelding]
/f/image/Bg5zllAWVDlHsub565ufIBsG.png?f=fotoalbum_large)
Gewoon Veloviewer gebruiken. Is een pak duidelijker
Strava is traag met het updaten van stats.
Projected year end: 40304 km. Omtrek van de aarde: 40075 km.
Heb ik zonet nog een doel gevonden voor dit jaar?
Kijkende naar deze grafiek heb ik het idee dat je de kantjes er een beetje van af loopt Cedric.CedricD schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:52:
[...]
[Afbeelding]
Gewoon Veloviewer gebruiken. Is een pak duidelijker.
Dit bedoelen ze met consistentie in training!CedricD schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:52:
[...]
[Afbeelding]
Gewoon consistent elke maand een paar banden verslijten.
Op zoek gaan naar een kleermaker die ook zig-zag steken kan maken, das belangrijk voor elastisch spul. Gaatje bij je dij is prima te repareren, heb ik zelf ook gehad, kleermaker er een stukje achter laten zetten en goed vast gestikt.hoi1234 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:52:
Weet iemand een goede klerenmaker in de buurt van Nijmegen die 2 fietsbroeken kan repareren voor mij?
Van één fietsbroek is de naad aan het rafelen, waardoor er uiteindelijk een gaatje ontstaat (bekend probleem, terugroepactie voor geweest).
Tweede broek heb ik uit de terugroepactie van de eerste gekregen (eerste mocht ik houden), maar deze is gesneuveld bij een valpartij. Ter hoogte van mijn rechter dijbeen, zit een klein gat.
Gaat trouwens om bioracer clubkleding. Ik heb de kledingcommissie ook een bericht gestuurd. Die zei dat ik zelf bioracer moet contacteren.
Ben toen bij Kinh-Do in Nijmegen geweest, maar die kunnen geen zig-zag steek.
Dus gewoon bij een willekeurige kleermaker binnenlopen en vragen of ze dat gaatje dicht kunnen maken middels een lapje stikken met een zigzagsteek?Cranzai schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:37:
[...]
Op zoek gaan naar een kleermaker die ook zig-zag steken kan maken, das belangrijk voor elastisch spul. Gaatje bij je dij is prima te repareren, heb ik zelf ook gehad, kleermaker er een stukje achter laten zetten en goed vast gestikt.
Ben toen bij Kinh-Do in Nijmegen geweest, maar die kunnen geen zig-zag steek.
En wat te doen met de broek met kapotte naad? Die moet losgemaakt worden en opnieuw gestikt met een zigzagsteek?
Tja, zoveel lucht heb je niet nodig, hoor. Hoe denk je dat (ouderwets) thermopane glas werkt of waarom mensen vaak laagjes kleding aanraden in de kou ?Mistraller schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:34:
[...]
Nou, dat laagje lucht is volgens mij niet zo veel toch?
ik heb een paar voetenwarmers gekocht van de decathlon om te testen als het een keer vriest. Kijken of dat iets is.
Klopt hier wel gewoon (als in beide geven zelfde aantal km's aan), misschien even resfreshen oid ?Cloclo100 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:48:
[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 22-10-2023 20:48 ]
Eventjes google reviews checken ofzo en dan gewoon binnenlopen en vragen, die mensen hebben er meer verstand van dan ikhoi1234 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:11:
[...]
Dus gewoon bij een willekeurige kleermaker binnenlopen en vragen of ze dat gaatje dicht kunnen maken middels een lapje stikken met een zigzagsteek?
En wat te doen met de broek met kapotte naad? Die moet losgemaakt worden en opnieuw gestikt met een zigzagsteek?
Misschien hebben ze niet eens de zigzagsteek nodig maar dat kunnen ze zelf het beste beoordelen, idem voor of zo'n naad te fixen is.
Daar zit echt lucht tussen. Een schoenwarmer sluit nauw aan op de schoen. Om in die sector te blijven: Dan ben je een dubbelsteensmuur met een spouwmuur aan het vergelijken.joker1977 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:31:
[...]
Tja, zoveel lucht heb je niet nodig, hoor. Hoe denk je dat (ouderwets) thermopane glas werkt of waarom mensen vaak laagjes kleding aanraden in de kou ?
Ik heb met neopreen overschoenen in elk geval toch nog best vaak kouwe poten gehad. Het kleine beetje lucht is niet genoeg. Komt ook door matige doorbloeding; als er geen warmte aangevoerd wordt is er ook geen houwen aan natuurlijk.
De luchtlaag wil je het liefst zo dicht mogelijk bij de huid hebben; vandaar meerdere laagjes en daarom werkt een winterschoen bij mij beter dan een overschoen denk ik.
---------------
Repair cafehoi1234 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:11:
[...]
Dus gewoon bij een willekeurige kleermaker binnenlopen en vragen of ze dat gaatje dicht kunnen maken middels een lapje stikken met een zigzagsteek?
Ik werk er zelf ook als vrijwilliger, we hebben 2 naaisters in het team, waarvan 1 een machine heeft waarmee je de meest exotische steken kunt zetten.
---------------
Of statshunters. Hollandse makelijCedricD schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:52:
[...]
[Afbeelding]
---------------
Wie kan mij helpen?
Ik heb een uitdaging met de maatselectie van de Grizl CF SL 7.
Volgens de Canyon website kom ik met een lengte van 170 en een binnenbeen lengte van 79 uit op een XS.
De XS uitvoering heeft 650B wielen en vanaf de S heeft de Grizl 700C wielen.
Vanmorgen tijdens de OFM Gravel tourtocht in Reusel de kans gekregen om met beide maatvoeringen door het centrum van Reusel te fietsen :wink:
Beide maten voelen prima aan, maar de XS wat nerveuzer en tegelijkertijd sportiever dan de S. De S zit ik relaxedter op en voelt vanaf het begin comfortabeler en zekerder. Ik moet erbij vermelden dat ik tot heden enkel cross country MTB ervaring heb. Hierdoor voelt de dropbar misschien al snel nerveus voor mij.
Afgelopen voorjaar en zomer heb ik enkel racer ervaring opgedaan met drie wegritjes à 80 km op een oude racer van mijn vader als referentie. Dat voelde toen ook wat nerveus en onwennig.
Ik heb het vermoeden dat mijn huidge MTB ook groter is, dan op papier zou worden geadviseerd obv mijn lengtes (Bulls Coperhead 3 - 27,5 - 2014 - M)
De wegritjes van afgelopen zomer waren de aanleiding om op zoek te gaan maar een Gravelbike. De Grizl lijkt mij naast mijn budget en de specificaties de beste keuze van twee of zelfs drie werelden (weg - gravel - singletrack)
Ik ben van plan om Gravel, offroad af te wisselen met de weg. Zo nu en dan zal ik een tochtje met wielrenners (28 tot 30 km/u) meerijden. Hiervoor overweeg ik op termijn een tweede wielset aan te schaffen. Wanneer ik offroad rijd ben ik van plan om ook singletracks mee te pakken à Vrachelse Heiden, Drunense Duinen of Stadsbos 013. Wie weet ga ik ook eens bikepacking ervaring opdoen.
Ik weeg tussen 70 - 73 kg en mijn benen zijn gemiddeld korter dan mijn bovenlichaam.
Onderstaande gegevens heb ik na de metingen bij Canyon service centrum te Eindhoven ontvangen.
Grizl CF SL 7
Maat: undefined
Jouw PPS gegevens
169,7cm
79,5cm
Wanneer ik de zelfde gegevens op de Canyon website invoer krijg ik onderstaande uitslag.
De beste maat voor jou: XS
Op basis van je lichaamsafmetingen raden we je deze framemaat aan.
Jouw afmetingen: 169,7cm / 79,5cm
Wij adviseren ook een zadelhoogte van 694 - 704 mm, gebaseerd op je binnenbeenlengte.
Geometrie XS
Zadelhoogte in mm (A)
653 - 753
Stack in mm (I)
537
Reach in mm (J)
382
Geometrie S
Zadelhoogte in mm (A)
683 - 783
Stack in mm (I)
556
Reach in mm (J)
397
Volgens de medewerker van Canyon kunnen beide fietsen op mij worden afgestemd.
Zijn er mensen die de zelfde keuzestress hebben? XS of S?
Het is bij deze overweging niet enkel het frame wat bij de selectie van de maat meespeelt maar ook de wielmaten die bij beide frame maatvoeringen van elkaar verschillen.
Is er per toeval iemand met vergelijkbare lichaamslengte die al ervaring hebben met een S of XS? Onder het mom van, referentie is de beste reclame.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties
[ Voor 65% gewijzigd door Middenbrabant op 22-10-2023 22:31 ]
Ik ben zelf 1.65m en binnenbeenlengte van 75cm. Ik heb een grizl cf 7 in maat XS (niet de SL, weet niet of die anders is). Canyon raadde mij 2XS aan, maar ik ging zelf voor de iets comfortabelere zit. De grizl is op zichzelf al best wel sportief qua houding voor een gravel bike. Ik zou voor de S gaan.Middenbrabant schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:30:
Hallo allemaal,
Wie kan mij helpen?
Ik heb een uitdaging met de maatselectie van de Grizl CF SL 7.
Volgens de Canyon website kom ik met een lengte van 170 en een binnenbeen lengte van 79 uit op een XS.
De XS uitvoering heeft 650B wielen en vanaf de S heeft de Grizl 700C wielen.
Vanmorgen tijdens de OFM Gravel tourtocht in Reusel de kans gekregen om met beide maatvoeringen door het centrum van Reusel te fietsen :wink:
Beide maten voelen prima aan, maar de XS wat nerveuzer en tegelijkertijd sportiever dan de S. De S zit ik relaxedter op en voelt vanaf het begin comfortabeler en zekerder. Ik moet erbij vermelden dat ik tot heden enkel cross country MTB ervaring heb. Hierdoor voelt de dropbar misschien al snel nerveus voor mij.
Afgelopen voorjaar en zomer heb ik enkel racer ervaring opgedaan met drie wegritjes à 80 km op een oude racer van mijn vader als referentie. Dat voelde toen ook wat nerveus en onwennig.
Ik heb het vermoeden dat mijn huidge MTB ook groter is, dan op papier zou worden geadviseerd obv mijn lengtes (Bulls Coperhead 3 - 27,5 - 2014 - M)
De wegritjes van afgelopen zomer waren de aanleiding om op zoek te gaan maar een Gravelbike. De Grizl lijkt mij naast mijn budget en de specificaties de beste keuze van twee of zelfs drie werelden (weg - gravel - singletrack)
Ik ben van plan om Gravel, offroad af te wisselen met de weg. Zo nu en dan zal ik een tochtje met wielrenners (28 tot 30 km/u) meerijden. Hiervoor overweeg ik op termijn een tweede wielset aan te schaffen. Wanneer ik offroad rijd ben ik van plan om ook singletracks mee te pakken à Vrachelse Heiden, Drunense Duinen of Stadsbos 013. Wie weet ga ik ook eens bikepacking ervaring opdoen.
Ik weeg tussen 70 - 73 kg en mijn benen zijn gemiddeld korter dan mijn bovenlichaam.
Onderstaande gegevens heb ik na de metingen bij Canyon service centrum te Eindhoven ontvangen.
Grizl CF SL 7
Maat: undefined
Jouw PPS gegevens
169,7cm
79,5cm
Wanneer ik de zelfde gegevens op de Canyon website invoer krijg ik onderstaande uitslag.
De beste maat voor jou: XS
Op basis van je lichaamsafmetingen raden we je deze framemaat aan.
Jouw afmetingen: 169,7cm / 79,5cm
Wij adviseren ook een zadelhoogte van 694 - 704 mm, gebaseerd op je binnenbeenlengte.
Geometrie XS
Zadelhoogte in mm (A)
653 - 753
Stack in mm (I)
537
Reach in mm (J)
382
Geometrie S
Zadelhoogte in mm (A)
683 - 783
Stack in mm (I)
556
Reach in mm (J)
397
Volgens de medewerker van Canyon kunnen beide fietsen op mij worden afgestemd.
Zijn er mensen die de zelfde keuzestress hebben? XS of S?
Het is bij deze overweging niet enkel het frame wat bij de selectie van de maat meespeelt maar ook de wielmaten die bij beide frame maatvoeringen van elkaar verschillen.
Is er per toeval iemand met vergelijkbare lichaamslengte die al ervaring hebben met een S of XS? Onder het mom van, referentie is de beste reclame.
Ook de weerstand valt prima mee. Ik rijd zo'n 28 kmu gemiddeld op weg ritten op ongeveer 175 watt ~75kg momenteel. Met zo'n 2.7 bar tubeless.
Op hetzelfde vermogen rijd ik 30 kmu gemiddeld met m'n cube agree c62.
tering jantje, ik weet dat sommige profs nog niet eens aan 40k komenCedricD schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:52:
[...]
[Afbeelding]
Hoop woon/werk? Of ben je gewoon elke dag 100 km aan t fietsen
Als je nog met zoveel vragen zit, waarom kijk je dan naar Canyon?Middenbrabant schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:30:
Je hebt ze zo te zien beide wel uitgeprobeerd, dus trek mijn anti-Canyon statement deels in.
Met 650B wielen ga je het lastig krijgen op de weg. Je geeft aan wel eens met groepjes mee te willen rijden die 28-30 km/u rijden, maar dat heb je vaak zelf niet in de hand. Soms gaat het eens 33 km/u, of voor de wind als ze er zin in hebben 38-40 km/u. Bij een bepaald omslagpunt gaat een pure gravelfiets je in de weg zitten.
Of een wielrenfiets nerveus aanvoelt is subjectief, maar went snel. Tussen mijn racefietsen zit een verschil in wielbasis van 2 cm, als ik ze moest omschrijven is de één super nerveus en de ander ultra stabiel. Iemand die van een mtb komt zal bij een rondje om de kerk weinig verschil merken tussen beide.
Last but not least; een do-it-all bike die zowel singletracks (is net iets meer offroad dan gravel) als groepsritten (is vaak net iets sneller dan een casual solo-wegrit) aankan is denk ik iets teveel gevraagd van één fiets. Mijn persoonlijke voorkeur gaat daarnaast eerder uit naar een groter frame (in dit geval met 700c wielen) zonder spacers, maar ben zelf dan ook niet flexibel genoeg en heb weinig wedstrijdambities voor een kleiner frame te kiezen waar je lager kunt zitten en door de kortere wielbasis scherper kunt sturen.
[ Voor 76% gewijzigd door Ypuh op 23-10-2023 10:04 ]
Ik heb mijn Tacx Neo Bike als sensor moeten loskoppelen van de Edge en nu terug gekoppeld, maar alle instellingen zijn weg en de snelheden kloppen niet meer. Ik zie bij de sensor details oa. Gear ratio & wheel size staan (in mm). Wheel size heb ik kunnen Googlen, maar bij gear ratio twijfel ik. Ik rij op mijn racefiets met een 46/33 en vanachter 10-36 (12 speed). Is mijn gear ratio nu 46/10 = 4,6?
Een do-it-all fiets kan opzich prima. Maar dan moet je investeren in een 2e wielset. Met dikkere banden kan je prima meekomen bij snellere wegritten. Ik kan op mijn gravelbike met ik meen 42-45 breedte ok prima 35 over het asfalt cruisen als de wind niet helemaal ongunstig staat. Maar dat heeft dan wel weer met bandenkeuze te maken ook.
En wat ook altijd nog kan is als je de S koopt met 700C velgen, dat je daar uiteindelijk wegbanden voor koopt. Dan kan je een 2e wielset desnoods van 650B nemen met veel dikkere banden voor wat meer singletracks. Ik weet niet wat de maximale clearance is voor de S bij 700C wielen, maar zoals gezegd heb ik op mijn gravelbike (Isaac Torus) dus 42-45mm banden en daar kan ik behoorlijk goed mee uit de voeten op de singletracks.
Is de vraag wat je voor gear ratio moet instellen op jouw in indoor-omgeving?Cloclo100 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:02:
Heb deze ook in de indoorgroep gevraagd, maar helaas geen antwoord. Is er iemand die me hierop kan antwoorden?
Ik heb mijn Tacx Neo Bike als sensor moeten loskoppelen van de Edge en nu terug gekoppeld, maar alle instellingen zijn weg en de snelheden kloppen niet meer. Ik zie bij de sensor details oa. Gear ratio & wheel size staan (in mm). Wheel size heb ik kunnen Googlen, maar bij gear ratio twijfel ik. Ik rij op mijn racefiets met een 46/33 en vanachter 10-36 (12 speed). Is mijn gear ratio nu 46/10 = 4,6?
Of wat de gear ratio van jouw fiets is?
Dat eerste: geen idee, geen ervaring mee.
Dat tweede: een fiets heeft niet 1 gear ratio (wel een gear range), elk verzet heeft zin eigen gear ratio.
Jouw zwaarste verzet op jouw racefiets is bijvoorbeeld inderdaad die 46/10 = 4.6.
Jouw kleinste is 33/36 =~= 0.92 en daarmee heeft jouw fiets een gear range van 4.6 / 0.92 =~= 500%.
Hoe dat op die Tacx Neo Bike ziet moet je zelf even uitzoeken, maar inderdaad gewoon voorblad delen door achterblad.
Informaticus of vakkundig Googler?
Uit eigen ervaring met brede voeten kan ik Lake aanbevelenMTLPB schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:55:
Mijn schoenen zijn te smal en daardoor heb ik ook snel last van pijnlijke voeten. Ik denk er eigenlijk nooit aan om ze te vervangen dus rijd ik al twee jaar erg oncomfortabel.
Het eerste, indooromgeving. Ja samen zorgen cadans, "gear ratio" en wielmaat ervoor dat Garmin "snelheid" en "afgelegde afstand" kan berekenen en deze aan de training kan toevoegen. Anders kun je de snelheid en afstand niet inschatten zoals deze in de echte wereld worden weergegeven. Is nog maar een ruwe schatting imo, maar voorheen klopte die best goed.TheTinusNL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:09:
[...]
Is de vraag wat je voor gear ratio moet instellen op jouw in indoor-omgeving?
Of wat de gear ratio van jouw fiets is?
Dat eerste: geen idee, geen ervaring mee.
Dat tweede: een fiets heeft niet 1 gear ratio (wel een gear range), elk verzet heeft zin eigen gear ratio.
Jouw zwaarste verzet op jouw racefiets is bijvoorbeeld inderdaad die 46/10 = 4.6.
Jouw kleinste is 33/36 =~= 0.92 en daarmee heeft jouw fiets een gear range van 4.6 / 0.92 =~= 500%.
Hoe dat op die Tacx Neo Bike ziet moet je zelf even uitzoeken, maar inderdaad gewoon voorblad delen door achterblad.
Bikester dus ook, amai. Ze accepteren ondertussen geen retours meer daar.McMiGHtY schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:18:
Even oppassen waar je besteld:
https://www.pinkbike.com/...-declares-insolvency.html
Hopelijk komt het goed dan.
Klopt, al geeft de klantenservice aan dat ze hopen dat het 'interne probleem' volgende week opgelost is en je weer kan retourneren....Stancke schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:58:
[...]
Bikester dus ook, amai. Ze accepteren ondertussen geen retours meer daar.
Bike24 en Bike-Discount zijn ook mijn go-to adressen. Ze waren een tijdje onderdeel van Wiggle/CRC, maar dat heeft (gelukkig) niet lang geduurd.Casual Ruud schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:32:
Schrok eventjes want ik heb zondag een wielset gekocht bij bike24 maar die staat er niet tussen.
Hopelijk komt het goed dan.
Heb het idee dat Wiggle en CRC ook onderuit gegaan zijn door Brexit en dat corona uitstel van executie was. Bikester heb ik raar maar waar nog nooit iets besteld; vond dat maar een vage shop en hun klantenservice was altijd al belabberd. Hopelijk hebben onze oosterburen de zaakjes beter op orde. Mantel, Futurum of Hopmans zou ik me ook niet direct zorgen om maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 24-10-2023 11:04 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Opzich niets mis met Bikester hoor. Heb recent nog 2 paar fietsschoenen voor oudste zoon besteld en was allemaal helemaal prima. Eerder nog een freehub besteld en 2 Fidlock houders...NoepZor schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:22:
Ik bestel in DE ook weleens bij bike-components, naast die twee hierboven genoemde. In NL vaak Mantel of Hopmans. Eigenlijk altijd goed gegaan. Bikester inderdaad ook een vage shop, ook niet altijd de goedkoopste. Dus volgens mij nog nooit besteld.
Signa Sports is onderdeel van Signa en daar zit een meneer achter die heel goed geboerd heeft na 2008 door vastgoed goedkoop op te kopen en duur te verkopen. Dat heeft ie ook met bedrijven gedaan. Nu blijkt dat dit vooral met geleend geld is gebeurd, maar nu de rente's al een tijd aan het stijgen zijn, wordt het terugbetalen van de leningen enigszins problematisch. Nu is geld lenen om acquisities te doen niet gek, maar als het bedrag te lang openstaat en de rente te snel stijgt, klopt je hele businesscase niet meer.
Nu willen de banken boter bij de vis en dan begint een groot geld schuif festijn binnen zo'n holding. Het ene gat dichten met het andere tot dat de mogelijkheden tot geschuif met assets en geld ophoudt.
[ Voor 47% gewijzigd door Kluus op 24-10-2023 11:23 ]
Bikester heb ik heel lang geleden nog wel eens gebruikt, maar zit eigenlijk niet meer in mijn standaard lijstje (bike24, rose, mantel, bike-components, bike-discount, futurum)
I.v.m. woon-werkverkeer wil ik op mijn tweede fiets een spatbord met bagagedrager bij het voorwiel monteren. Schroefgaten zitten er al, schroefje ook. Echter, 1 van de 2 gaten bevat bijna geen schroefdraad waardoor het boutje niet pakt.
Dikker of langer schroefje past niet en aangezien het gat aan de binnenkant van framevork zit is het niet te doen om er met gereedschap aan te sleutelen (met alle mogelijke gevolgen van dien).
Welke ervaringen hebben jullie met een soortgelijk probleem en wat werkt hierin wel of juist niet?
Ik zit te denken om een poging te wagen met loctite, kunsthars erin gieten of iets dergelijks. Goed advies is welkom om geklungel te voorkomen.
Het is geen vereiste dat het schroefje ooit nog los hoeft te komen. Voor hoge snelheden, lange afstanden en PR's heb ik mijn primaire fiets
PSN ID = Jorco
Ik bestelde vaak bij Wiggle. Was ook altijd te spreken over hun huismerk producten, zo ligt er redelijk wat dhb kleding in de kast hier. Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren.McMiGHtY schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:18:
Even oppassen waar je besteld:
https://www.pinkbike.com/...-declares-insolvency.html
DHB hier ook altijd fan van, hopelijk kunnen we het op een andere manier gaan bestellen binnenkort.Hermanos schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:46:
[...]
Ik bestelde vaak bij Wiggle. Was ook altijd te spreken over hun huismerk producten, zo ligt er redelijk wat dhb kleding in de kast hier. Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren.
Er zit nu dus een boutje in, die eigenlijk vrij los zit? Of bedoel je dat hij niet meer pakt als je er een poot van een bagagedrager/spatbord tussen hebt? Ik zou even langs een (goede) fietsenmaker gaan, de mijne heeft vaak wel een juiste oplossing voor allerhande problemen. Ik zou zelf niet heel erg prettig rondfietsen met een gebeunde oplossing rondom het voorwiel...Jorco schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:42:
Ik heb een probleem waarvan ik denk dat er hier ongetwijfeld een aantal ervaringsdeskundigen zijn die mij een oplossing of goed advies kunnen geven.
I.v.m. woon-werkverkeer wil ik op mijn tweede fiets een spatbord met bagagedrager bij het voorwiel monteren. Schroefgaten zitten er al, schroefje ook. Echter, 1 van de 2 gaten bevat bijna geen schroefdraad waardoor het boutje niet pakt.
Dikker of langer schroefje past niet en aangezien het gat aan de binnenkant van framevork zit is het niet te doen om er met gereedschap aan te sleutelen (met alle mogelijke gevolgen van dien).
Welke ervaringen hebben jullie met een soortgelijk probleem en wat werkt hierin wel of juist niet?
Ik zit te denken om een poging te wagen met loctite, kunsthars erin gieten of iets dergelijks. Goed advies is welkom om geklungel te voorkomen.
Het is geen vereiste dat het schroefje ooit nog los hoeft te komen. Voor hoge snelheden, lange afstanden en PR's heb ik mijn primaire fiets
Er zit nu geen boutje. Bij nat weer pak ik liever de autoUgchel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:12:
[...]
Er zit nu dus een boutje in, die eigenlijk vrij los zit? Of bedoel je dat hij niet meer pakt als je er een poot van een bagagedrager/spatbord tussen hebt? Ik zou even langs een (goede) fietsenmaker gaan, de mijne heeft vaak wel een juiste oplossing voor allerhande problemen. Ik zou zelf niet heel erg prettig rondfietsen met een gebeunde oplossing rondom het voorwiel...
In deze tijd van het jaar zal ik toch eens door een bui of over een nat wegdek moeten fietsen en dan is een spatbord i.c.m. bagagedrager wel handig.
Zowel de fietsenmaker als de ijzerboer gaf aan dat Loctite misschien kan werken maar aangezien ze dat sowieso deze week niet op voorraad krijgen ben ik benieuwd naar jullie inzichten.
PSN ID = Jorco
Oke, omdat je zei 'schroefgaten zitten er al, schroefje ook' dacht ik dat er al eentje zat. Weet je zeker dat je dan niet met het verkeerde boutje aan het klooien bent? Of pakt hij aan de andere kant wel goed? Weet niet wat voor materiaal het is, maar volgens mij moet een goede fietsenmaker er wel een grotere maat in kunnen tappen? Weet niet waar dat bevestigingspunt zit maar die tapsetjes zijn meestal niet zo lang (althans wat ik bij mijn FM gezien heb)Jorco schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:23:
[...]
Er zit nu geen boutje. Bij nat weer pak ik liever de auto
In deze tijd van het jaar zal ik toch eens door een bui of over een nat wegdek moeten fietsen en dan is een spatbord i.c.m. bagagedrager wel handig.
Zowel de fietsenmaker als de ijzerboer gaf aan dat Loctite misschien kan werken maar aangezien ze dat sowieso deze week niet op voorraad krijgen ben ik benieuwd naar jullie inzichten.
Aan de maat van het boutje heb ik inderdaad ook even getwijfeld maar het andere boutje aan de andere heeft dezelfde maat en past perfect.Ugchel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:30:
[...]
Oke, omdat je zei 'schroefgaten zitten er al, schroefje ook' dacht ik dat er al eentje zat. Weet je zeker dat je dan niet met het verkeerde boutje aan het klooien bent? Of pakt hij aan de andere kant wel goed? Weet niet wat voor materiaal het is, maar volgens mij moet een goede fietsenmaker er wel een grotere maat in kunnen tappen? Weet niet waar dat bevestigingspunt zit maar die tapsetjes zijn meestal niet zo lang (althans wat ik bij mijn FM gezien heb)
Foto's:
![]() | ![]() |
PSN ID = Jorco
Busje met schroefdraad erin laten zetten of nieuw schroefdraad tappen geen mogelijkheden?Jorco schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:40:
[...]
Aan de maat van het boutje heb ik inderdaad ook even getwijfeld maar het andere boutje aan de andere heeft dezelfde maat en past perfect.
Foto's:
[Afbeelding] [Afbeelding]

Dit. Even met een handtap erin draaien. Het lijkt er op dat dat best zou kunnen werken. Of een helicoil, wellicht dat dat kan werken.scraemus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:42:
[...]
Busje met schroefdraad erin laten zetten of nieuw schroefdraad tappen geen mogelijkheden?
Al vind ik dat een fietsenmaker ook wel op dit idee zou moeten komen.
[ Voor 5% gewijzigd door Giel op 25-10-2023 14:15 ]
[ Voor 11% gewijzigd door cordonbleu op 25-10-2023 15:33 ]

Foto's:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jev9SpTlFBDImhitkF2SkGML.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V6SdNl7vCvrFO3xe3JlXFZhf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PuJEUxgvGc1egAc3uCJkIUG9.jpg?f=user_large)
[ Voor 37% gewijzigd door orange.x op 26-10-2023 11:16 ]
WOW!orange.x schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:43:
Veeeeel sneller dan verwacht heb ik bericht met foto's gekregen van mijn custom Elves Falath Pro Disc frame! We zijn vandaag zo'n 4,5 week onderweg na definitief bestellen en dat is dus veel sneller dan de verwachting van tussen de 8-10 weken in huis en tussen de 7-9 weken een set foto's van het resultaat. Maar nu na 4,5 week dus al een foto dus hopelijk volgende week het frame binnen zodat ik kan gaan opbouwen!
Foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, ben dr ook wel blij mee. Dat matt rode kleurtje was even onzeker omdat ik daar geen voorbeeld van heb gezien. Maar ik ben zo van de foto er wel content mee. En ben echt benieuwd naar de rest van het rode. Zo van de foto's bekeken lijkt het een beetje metallic-achtig. Er zit in ieder geval iets in wat het een beetje "diepte" lijkt te geven dan simpel gewoon een kleurtje.
Terwijl ik eerst dacht: ik ga gewoon voor een hele witte met de rest allemaal zwart ben ik toch wel blij dat ik voor iets meer kleur gegaan ben. Al blijft een volledig witte fiets ook iets heel klassieks hebben
Wellicht heb je het al eerder keer besproken, maar neem aan dat het frame gemaakt is in China (?). Als dat zo is en jij bent degene die het frame invoert, is de kans aannemelijk dat je 48,5% extra douanerechten moet betalen. Kan uiteraard ook dat Elves (of een andere partij waar je het frame gekocht hebt) hem invoert en dat voor haar rekening neemt...orange.x schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:54:
[...]
Ja, ben dr ook wel blij mee. Dat matt rode kleurtje was even onzeker omdat ik daar geen voorbeeld van heb gezien. Maar ik ben zo van de foto er wel content mee. En ben echt benieuwd naar de rest van het rode. Zo van de foto's bekeken lijkt het een beetje metallic-achtig. Er zit in ieder geval iets in wat het een beetje "diepte" lijkt te geven dan simpel gewoon een kleurtje.
Terwijl ik eerst dacht: ik ga gewoon voor een hele witte met de rest allemaal zwart ben ik toch wel blij dat ik voor iets meer kleur gegaan ben. Al blijft een volledig witte fiets ook iets heel klassieks hebben
In ieder geval goed om te weten dat er voor fietsen en componenten van fietsen die een Chinese oorsprong hebben speciale douaneregels gelden. (Dit heet 'anti-dumping' en komt voort uit de wens van Europa om de interne markt te beschermen tegen zeer laag geprijsde Chinese producten).
https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:32023R0611
Whatever.
Het is even afwachten hoe dat proces precies gaat verlopen inderdaad. Het lijkt er idd op dat het in principe zonder BTW of invoerrechten betaald is. Maar de wielen die ik gekocht heb die door Elite via DPD gestuurd zijn (wel €30 voor bijbetaald) heb ik verder ook nooit een rekening van gehad. Dus wellicht maakt dat nog uit maar dat is een kwestie van afwachten nu. Kan 2 kanten opgaan denk ik. Dat zou de totale prijs wel een stuk kunnen verhogen, maar hoe dan ook is de totale prijs dan nog steeds veel lager dan een regulier merk.Requiem19 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:00:
Wellicht heb je het al eerder keer besproken, maar neem aan dat het frame gemaakt is in China (?). Als dat zo is en jij bent degene die het frame invoert, is de kans aannemelijk dat je 48,5% extra douanerechten moet betalen. Kan uiteraard ook dat Elves (of een andere partij waar je het frame gekocht hebt) hem invoert en dat voor haar rekening neemt...
In ieder geval goed om te weten dat er voor fietsen en componenten van fietsen die een Chinese oorsprong hebben speciale douaneregels gelden. (Dit heet 'anti-dumping' en komt voort uit de wens van Europa om de interne markt te beschermen tegen zeer laag geprijsde Chinese producten).
Zonder die eventuele extra kosten zit het nu voor de totale fiets (minus een paar onderdelen die ik al had) zo rond de 2900. Maar als daar dan nog een 400-500 bij kan komen dan wordt de fiets wel wat duurder ja.
Op mijn huidige fiets, die ik op de trainer wil zetten, heb ik nu een 11-32 cassette.
Vanavond heb ik gepoogd mijn fiets icm de 11-34 te monteren, maar er gaan meerdere dingen fout, zo lijkt het:
Bij beide cassettes zitten de grootste 3 tandwielen aan elkaar; de overige 8 kransjes schuif je indivivueel over de body heen. Maar Bij de 11-32 zat er vanuit de verpakking géén 'afstandhouder' tussen de 3 vaste kransjes en kransje 8, maar bij de 11-34 zit er vanuit de verpakking een hele dunne afstandhouder tussen die er ook compleet anders uitziet als de overige afstandhouders tussen de rest van de kransjes en tevens van een metaal is ipv plastic zoals de rest van de afstandhouders.
Voor mij is dit erg verwarrend; moet ik deze extra dunne afstandhouder wél, of niet mee monteren? Zat het er slechts tussen als een soort transportbeveiliger? Zonder lijkt er namelijk eenzelfde afstand tussen de kransje 8 en 9 te zitten, terwijl mét de tussenafstand groter is dan bij de 11-32 cassette.
:strip_exif()/f/image/GqGPRHJciSYwfggRZGgkPgkM.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter bij montage zónder, gaat de ketting op de Tacx zonder een compleet nieuwe indexactie te moeten doen alle kanten op bij het schakelen.
[ Voor 13% gewijzigd door r0g3r op 26-10-2023 22:44 ]
:strip_exif()/f/image/vEa5WYUVzzFpW2gMfh3HxrFk.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kunnen enkele tanden op de 2 kleinste tandwielen er zó uitzien???
Deze cassette is 3800 KM oud en ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik vrijwel nooit op deze kleinste kransjes rijd.
Ik heb enkele weken terug onderhoud aan m'n fiets laten uitvoeren voor een excessief bedrag (waarbij ook een 'achternaaf-revisie' is uitgevoerd, dus vervangen lagers, de cassette is eraf geweest); is het raar om te denken dat deze random LBS een paar verrotte kransjes heeft teruggeplaatst?
[ Voor 24% gewijzigd door r0g3r op 26-10-2023 22:58 ]
Die horen zo te zijn. Ver-/afgesleten kransjes zien er echt wel anders uit. Dan zie je ook een verdikking aan de randen, waar het materiaal zich 'opgehoopt' heeft
[ Voor 35% gewijzigd door henri86 op 26-10-2023 23:08 ]
Als ik dit retailplaatje van de 105 cassette 11-32 bekijk, zie ik echter geen tandjes die er zo extreem uitzien?henri86 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:07:
[...]
Die horen zo te zijn. Ver-/afgesleten kransjes zien er echt wel anders uit. Dan zie je ook een verdikking aan de randen, waar het materiaal zich 'opgehoopt' heeft

Appels en peren. Je stuurt een plaatje mee met 12 als kleinste tandwiel. 11 ziet er alweer heel anders uit.r0g3r schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:11:
[...]
Als ik dit retailplaatje van de 105 cassette 11-32 bekijk, zie ik echter geen tandjes die er zo extreem uitzien?
[Afbeelding]
11-34 cassette komt met een extra spacer die je als eerste op de body moet gooien. Daarna de eerste set tandwielen.r0g3r schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:40:
Ik heb een Tacx Neo 2T aangeschaft icm met een nieuwe Shimano 105 11-34 cassette.
Op mijn huidige fiets, die ik op de trainer wil zetten, heb ik nu een 11-32 cassette.
Vanavond heb ik gepoogd mijn fiets icm de 11-34 te monteren, maar er gaan meerdere dingen fout, zo lijkt het:
Bij beide cassettes zitten de grootste 3 tandwielen aan elkaar; de overige 8 kransjes schuif je indivivueel over de body heen. Maar Bij de 11-32 zat er vanuit de verpakking géén 'afstandhouder' tussen de 3 vaste kransjes en kransje 8, maar bij de 11-34 zit er vanuit de verpakking een hele dunne afstandhouder tussen die er ook compleet anders uitziet als de overige afstandhouders tussen de rest van de kransjes en tevens van een metaal is ipv plastic zoals de rest van de afstandhouders.
Voor mij is dit erg verwarrend; moet ik deze extra dunne afstandhouder wél, of niet mee monteren? Zat het er slechts tussen als een soort transportbeveiliger? Zonder lijkt er namelijk eenzelfde afstand tussen de kransje 8 en 9 te zitten, terwijl mét de tussenafstand groter is dan bij de 11-32 cassette.
[Afbeelding]
Echter bij montage zónder, gaat de ketting op de Tacx zonder een compleet nieuwe indexactie te moeten doen alle kanten op bij het schakelen.
/f/image/g8ZSC94iGsKCoWo26H0ar1FU.png?f=fotoalbum_large)
Let op: Je moet die extra spacer (die er anders uitziet, dikte ed) dus bij de cassette bewaren, want je hebt em enkel nodig bij de 11-34
Dat is nou Hyperglide. Zorgt onder andere voor beter schakelen onder kracht.r0g3r schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:55:
Tevens heb ik een tweede vraag die zich opwierp bij het verwisselen van de twee bovenstaande cassettes:
...
Hoe kunnen enkele tanden op de 2 kleinste tandwielen er zó uitzien???
[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 27-10-2023 08:34 ]
Vriend van me heeft een Elves en bij hem kwam het frame uit een depot uit Spanje dacht ik. En anders sowieso wat reserveonderdelen. Maar wellicht heeft @Grin ervaring hiermee? Jij hebt een Elves toch?Requiem19 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:00:
[...]
Wellicht heb je het al eerder keer besproken, maar neem aan dat het frame gemaakt is in China (?). Als dat zo is en jij bent degene die het frame invoert, is de kans aannemelijk dat je 48,5% extra douanerechten moet betalen. Kan uiteraard ook dat Elves (of een andere partij waar je het frame gekocht hebt) hem invoert en dat voor haar rekening neemt...
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
In het geval van mijn vader nam de importeur (Elves UK) die voor zijn rekening. Het was niet nodig maar als die kosten erbij waren gekomen dan betaalde zij.Requiem19 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:00:
[...]
wauw, thanks, hier was ik zelf niet zo snel achter gekomen denk ik! Wat is het dan extra verwarrend dat ze deze spacer vanuit de verpakking tussen de 3 vaste en de 4e losse krans verpakken, terwijl hij dus als 1e op de body moet!joker1977 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:32:
[...]
11-34 cassette komt met een extra spacer die je als eerste op de body moet gooien. Daarna de eerste set tandwielen.
[Afbeelding]
Let op: Je moet die extra spacer (die er anders uitziet, dikte ed) dus bij de cassette bewaren, want je hebt em enkel nodig bij de 11-34
Voor nu had ik al m'n oude cassette op de Taxc gemonteerd en de nieuwe 11-34 op m'n achterwiel, maar merkte daar al verontrustend veel speling en gerammel, achteraf logisch als het vulstuk er niet tussen zit natuurlijk.
En nog verwarrender dat de 11-34 kennelijk de enige variant cassette is welke géén vernieuwde Hyperglide+ heeft (HG ipv R7000). De varianten van de Mantel website:
:fill(white):strip_exif()/f/image/0gXT6HhmrKIxNfYuTuTy5MZ1.png?f=user_large)
Wat ik ook constateerde is dat onderdeel (C) uit de afbeelding 'vulstuk borgring' bij m'n oude cassette beschadigd en deels gebroken is (zit er nog wel soort van omheen). Is dit een groot probleem? Als ik hem bij het monteren 3 maanden terug al had beschadigd, dan heeft de LBS er een paar weken terug sowieso voor gekozen om hem in deze staat weer terug op m'n fiets te zetten...
Ik vind het sowieso lastig in te schatten met hoeveel kracht je de cassette uiteindelijk vast moet zetten. Op het eind gaat de cassette-afnemer in schokken en stoten, hoe ver moet je op zo'n moment nog gaan?
Dat eerste is niet echt een probleem. Sowieso zit bij iedere cassette zo'n ringetje/vulstuk, dus die kun je ook hergebruiken.r0g3r schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:33:
Wat ik ook constateerde is dat onderdeel (C) uit de afbeelding 'vulstuk borgring' bij m'n oude cassette beschadigd en deels gebroken is (zit er nog wel soort van omheen). Is dit een groot probleem? Als ik hem bij het monteren 3 maanden terug al had beschadigd, dan heeft de LBS er een paar weken terug sowieso voor gekozen om hem in deze staat weer terug op m'n fiets te zetten...
Ik vind het sowieso lastig in te schatten met hoeveel kracht je de cassette uiteindelijk vast moet zetten. Op het eind gaat de cassette-afnemer in schokken en stoten, hoe ver moet je op zo'n moment nog gaan?
Cassette "moet" met 40 Nm. worden vastgezet, als je een sleutel met een arm van 20 cm. hebt is dat ongeveer met 20 kilo kracht op het uiteinde. Dat "horten en stoten" komt door de groefjes op de sluit-ring, gewoon zo goed vast dat de cassette niet 'heen-en-weer' kan bewegen op de body.
Kan ik deze het beste vervangen door dezelfde of wellicht een ander merk? Giant bv een langere levertijd dan futurum of mantel..
Je kan een willekeurige andere stem uitzoeken. Het zijn allemaal standaardmaten.crimby schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:18:
Kan ik deze het beste vervangen door dezelfde of wellicht een ander merk? Giant bv een langere levertijd dan futurum of mantel..
Zolang de diameters voor de stuurpen en het stuur overeenkomen kun je er gewoon een uitzoeken. En een keuze maken qua lengte en hoek natuurlijkcrimby schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:18:
Helaas door enige lompigheid aan mijn zijde moet ik mijn stuurpen vervangen. Het gaat om een standaard Giant Contact van 100mm. Deze kwam standaard bij mijn Giant Content Sl 1 disc uit 2021.
https://www.futurumshop.n...s-08-stuurpen-zwart.phtml
Het staat er allemaal niet super duidelijk, maar volgens mij past deze ook op een 1 1/8 ? Ik lees in een expert beantwoording dat Giant en Canyon gebruik maken van een andere maat dan de standaard (1 1/8 blijkbaar?). Maar de compact stem lijkt ook gewoon 1 1/8 te zijn. Of is dat inmiddels overal hetzelfde?
En de hoek van BBB is 6 graden, bij Giant kan ik het nergens vinden.
Dat expert answer is fout (of verouderd). De Giant steerer tube is gewoon 1 1/8" en daar past die BBB stem dus op. Als je het zeker wil weten kan je natuurlijk het nameten bij je fiets.crimby schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:38:
Het staat er allemaal niet super duidelijk, maar volgens mij past deze ook op een 1 1/8 ? Ik lees in een expert beantwoording dat Giant en Canyon gebruik maken van een andere maat dan de standaard (1 1/8 blijkbaar?). Maar de compact stem lijkt ook gewoon 1 1/8 te zijn. Of is dat inmiddels overal hetzelfde?
Bij de Giant stem die je linkte in je vorige bericht, staat +/-8 graden.crimby schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:38:
En de hoek van BBB is 6 graden, bij Giant kan ik het nergens vinden.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Ah thanks! Vond het allemaal maar erg onduidelijk. Heb de BBB besteld, komt morgen binnen. Eens kijken of ik daar iets mee kan :-)ydderf schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:30:
[...]
Bij de Giant stem die je linkte in je vorige bericht, staat +/-8 graden.
Inmiddels ben ik naast Canyon Grizl ook andere types en merken aan het onderzoeken.
De Grail 2024 is overigens ook een mooie optie met standaard 700C bij XS frame. Goede zet van Canyon.
Nuroad in maat S, Ridley Fast in S heb ik beide getest. Hiervan was de laatste te groot. Ridley blijkt groot uit te vallen. Cube was ik niet van onder de indruk.
Daarna heb ik op een Cannondale Topstone 3 carbon in maat S gezeten. Deze maat voelede direct confortabel. Bij Cannondale communiceert men dat maat S geschikt is voor lichaamslengte tussen 1,60 en 1,76. Ideaal voor mijn lichaamslengte van 1,70.
De wielen zijn standaard 700c 45 mm met de optie om deze uit te wisselen met 48 mm in 650B.
In de winkel gaf men terecht aan, dat in de praktijk de wielsets eens per twee seizoenen worden uitgewisseld. Een winter en zomerbanden wissel. Als deze uitwisseling al gebeurd. Met de standaard banden 700C 45 verwacht ik prima mee te kunnen bij 70 tpt 80 km lange wegritjes met c.a. 30 km/u gemiddeld. Voor slecht weer en extremere offroad ritjes en technische singletracks heb ik nog een Mountainbike.
Stapje voor stapje kom ik vast tot een juiste fiets...
Er zijn nogsteeds tips of suggesties welkom 😃
Als je de geometrie tabellen naast elkaar legt zou ik zeggen;
- Cube is het langste en het laagste, met ook nog eens de langste wielbasis (te lang?), met een vrij steile seat angle i.c.m. (te) luie headtube angle. Een vreemde combinatie in maat S. In mijn maat (L) klopt de geometrie al een stuk beter
- De Ridley Kanzo heeft meer weg van een wegfiets met iets langere chainstays en een iets luiere balhoofdhoek om ruimte te maken voor dikkere voorbanden. Denk dat je hiermee prima ook op de weg rijden kunt met voldoende clearance voor dikkere banden en net dat beetje extra wielbasis en lagere BB om hem wat meer offroad stabiliteit te geven
- De Cannondale Topstone ziet er qua geometrie ook goed uit. Zou hem zelf niet kopen door alle gravel gimmicks die er op zitten, maar puur naar geometrie kijkende is hij misschien nog wel iets minder gravel-achtig dan de Ridley. De Ridley is ca. 12mm hoger bij dezelfde lengte, heeft een 5mm langere wielbasis, minder ruimte bij de chainstays, iets lager BB en iets luiere HT angle
- Om de Grizl er dan ook nog maar even bij te pakken; maat XS is wel echt klein, dus kijkende naar de maat S is die wel echt een stuk langer (17mm). Je zult hier dus meer uitgestrekt op zitten. Daarnaast ligt het bb iets lager en is de wielbasis 2cm langer. Dit is de meest 'gravel' van de 3. De maat XS komt meer overeen qua zitpositie en rijeigenschappen met de Ridley en Cannondale, maar dan is de voorkant wel 25 tot 15mm lager. Als je de XS koopt kun je net zo goed een wegfiets kopen qua rij-eigenschappen omdat alles zo ingekort wordt
Op papier zal de Cannondale iets 'racier' aanvoelen dan de Ridley, maar in de praktijk heb je dat geneuzel van een extreem sloping frame en 2 carbondelen die tegen elkaar schuren wat ze ingebouwde vering noemen. Samen met een ronde en lang uitstekende dunne zadelpen zal het ongetwijfeld wat comfort opleveren. Verder heeft de Cannondale van die vage dingen als ruimte voor bidonhouders op de voorvork, bochel in je chainstay, getaperde top tube en opbergvakje in je downtube, en mijn keuze moge duidelijk zijn.
Nou ben ik absoluut niet de fitste met een FTP van ~3.8 W/kg, maar schaal dat naar lang en dus relatief zwaar en dan haak ik vrij makkelijk aan in een wiel op basis van absoluut vermogen. Zeker voor X=30 en Y=40*. X=35 lukt meestal ook nog wel, vanaf dan wordt het wel lastig.
Kop overnemen bedank ik meestal wel voor
* Terreno Dry
Kan mij voorstellen dat dat voor een lichter (kleiner) iemand met zelfde FTP/kg misschien lastiger is om dat absolute vermogen rond te kunnen trappen?
[ Voor 8% gewijzigd door TheTinusNL op 28-10-2023 15:33 ]
Informaticus of vakkundig Googler?
Op het vlakke is absoluut vermogen inderdaad belangrijker dan vermogen tov lichaamsgewicht.TheTinusNL schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:31:
Op de weg meekomen met snelheid X op gravelbandbreedte Y hangt ook, naast de triviale fitheid en gekozen band (merk/model), af van wat voor type renner (lichaam) je bent (hebt)?
Nou ben ik absoluut niet de fitste met een FTP van ~3.8 W/kg, maar schaal dat naar lang en dus relatief zwaar en dan haak ik vrij makkelijk aan in een wiel op basis van absoluut vermogen. Zeker voor X=30 en Y=40*. X=35 lukt meestal ook nog wel, vanaf dan wordt het wel lastig.
Kop overnemen bedank ik meestal wel voor
* Terreno Dry
Kan mij voorstellen dat dat voor een lichter (kleiner) iemand met zelfde FTP/kg misschien lastiger is om dat absolute vermogen rond te kunnen trappen?
Wat grotere en zwaardere gasten kunnen op het vlakke flink meekomen door het absolute vermogen dat ze trappen. Als het omhoog gaat, of de ondergrond wordt zachter (strand bijv) verandert dat uiteraard.
Mijn 40mm Tufo Thundero’s op m’n Gravelfiets zijn ong 2 - 3 km/h langzamer dan een vergelijkbaar rondje op m’n racer met hetzelfde vermogen…
De ene zegt huur een Bike Box Alan, de ander roept leen mijn Evoc Bike Bag.
Even teveel prikkels
Iemand tips. Do's, don'ts
Edit: geen kartonnendozen, geen fietshuren op locatie
@DDX, wat voor koffer heb jij?
[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 28-10-2023 18:56 ]
Ja, das allemaal hip met je gesponsorde fiets. Maar niks voor mij.silencedead schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:29:
Hier geen ervaringsdeskundige, maar zag gister bij een YouTuber in de achtergrond, bijna iedereen met kartonnendozen waar de fietsen origineel in geleverd werden.
Weet niet wat je plan is, maar persoonlijk zou ik ter plekke een fiets huren, minder risico voor mezelf en dan maar een niet perfect passende fiets. Daarbij, op de favoriete fietslocaties schijnen vaak best prima fietsen verhuurd te worden.
Ik denk fietsen?silencedead schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:46:
[...]Weet niet wat je plan is, [...]
Onder het mom, we zitten hier op Tweakers heb ik vandaag een tweede wielset in elkaar gezet en gemonteerd met een nieuw setje 50mm Novatec R5.
Omdat het verschillende naven zijn, was de kans natuurlijk dat de sets niet goed uitlijnen op de schijfrem. Voor past het inmiddels, maar achter zal er een spacer tussen moeten. Schat 0,5-1mm. Kan ik daar gewoon een paar 35mm spacer van 0,2mm bij de ijzerhandel voor halen of moet ik nog ergens rekening mee houden?
Alvast een fotootje.
:strip_exif()/f/image/zy4WaUYhChj5eJr2liT952JX.jpg?f=fotoalbum_large)
Stuur me een PM. Ik heb hier een shitload van die dingen liggen. Ik stop er wat in een envelop jouw kant op.Casual Ruud schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:46:
Helaas heb ik er geen ervaring mee, anders dan dat ik de laatste keer op Eindhoven Airport mensen met dozen zag sleuren. Maar dat wil je dus niet.
Onder het mom, we zitten hier op Tweakers heb ik vandaag een tweede wielset in elkaar gezet en gemonteerd met een nieuw setje 50cm Novatec R5.
Omdat het verschillende naven zijn, was de kans natuurlijk dat de sets niet goed uitlijnen op de schijfrem. Voor past het inmiddels, maar achter zal er een spacer tussen moeten. Schat 0,5-1mm. Kan ik daar gewoon een paar 35mm spacer van 0,2mm bij de ijzerhandel voor halen of moet ik nog ergens rekening mee houden?
Alvast een fotootje.
[Afbeelding]
Geen ervaring met de gelinkte koffers, maar heeel lang geleden een fietskoffer van rose gehad. Plastic in trapezium vorm. Uiteindelijk verkocht omdat hij weinig gebruikt werd en veel ruimte in nam.mhr-zip schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:53:
Iemand die hier nog wat zinnigs kan zeggen over fietskoffers om mee te vliegen?
De ene zegt huur een Bike Box Alan, de ander roept leen mijn Evoc Bike Bag.
Even teveel prikkels![]()
Iemand tips. Do's, don'ts
Tips:
- voor de bescherming had ik een oude deken en wat stukken verwarmingsbuis isolatiemateriaal.
- zadelpen en pedalen tapte ik vast aan de fiets zodat dat niet door de koffer slingerde. De fiets kon je vast zetten met een riempje.
- neem iets met vier wieltjes. Twee vaste en twee zwenk, zodat je de koffer met 1 hand kunt meetrekken en in de andere hand je normale koffer.
- laag gewicht van de koffer, zodat je nog wat extra in de koffer kunt gooien.
- kijk ook of de koffer in de auto past.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Ik bedoel meer, paar dagen lekker toeren door de omgeving, of een serieuze meerdaagse tocht, een wedstrijd, o.i.d.
Ik heb een aantal keer die evoc gehuurd (vooral omdat mijn lbs die goedkoop aanboodt tdt), dat is echt wel de eindbaas wat mij betreft .mhr-zip schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:53:
Iemand die hier nog wat zinnigs kan zeggen over fietskoffers om mee te vliegen?
Echt goede wieltjes
Soft: dus zal nooit catastrofaal falen (dit is een voordeel want in een vliegtuig/vliegveld gaat het om klappen en knallen niet om voortdurende druk)
Ruim/groot: Je kan er naast de 10kg fiets en ~10kg tas dus nog 5kg shit in kwijt, helm schoenen, gereedschap etc, ik had alles er in. Hardcase zijn nog zwaarder en gaan over de limiet als je ze vol stopt.
Tof: bij de bagage ben je het mannetje, alleen lui met een nieuwere evoc hebben een betere bag .
Nadelen zijn er ook:
Hij is wel echt tering groot dus past echt niet in een normale taxi. Meestal is dit geen issue omdat je dat planned, maar soms denken Taxi centrales dat ze het beter weten dan jij.
Hij is echt tering groot dus lastig thuis te krijgen, ik fietste er altijd mee door Amsterdam omdat de wieltjes echt goed zijn, maar leuk is anders.
Ik denk dat dit voor de meeste koffers geldt, maar ik heb alleen de evoc gebruikt: het is echt wel even een bouwpakket, stuur pedalen en wielen gaan eraf en met name stuur ben je dus wel even mee bezig.
Mijn fiets heeft het altijd goed gehouden, wel altijd nog wat extra bescherming toegevoegd met verwarming isolatie materiaal. Een maat van me heeft een keer gedacht: als ze zien dat het een fiets is dan doen ze toch wel beheerst ermee? En hem zonder koffer vervoerd, die had een gebroken achterbrug (alu) bij thuiskomst
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic