Ik had een (voor 2009 te zijn) zeer lichte MTB met racy positie en smallere flatbar (anders pijn tussen de schouderbladen). Die is 2 jaar geleden naar mijn zoon gegaan en nu wil een nieuwe fiets, leasing via werk.
Eerst ging ik voor een Gravel bike of Hybrid bike gaan vanwege de geometrie, maar ik reed 98% op de baan met semi-slicks en 2% droge veld/bos weg. Mogelijks is een endurance bike zoals de Domane dan een betere keuze.
Ben naar de TREK dealer geweest voor advies en te kijken voor een:
TREK Domane AL 5 GEN 4 met de nieuwe Shimano 7100 groepset. Top kerel luisterde goed naar mijn verhaal: mee fietsen naar school met de kids, iets aan mijn conditie doen, met koersvrienden rijden, woon-werk (combi auto - fiets).
Hij kwam met 2 keuzes af, met (voor mijn verhaal) als voorkeur de 1ste:
- TREK FX SPORT 5 (carbon)
- TREK Domane AL 5 GEN 4 (aluminium)
Zit ik dus terug met een Hybrid bike in het lijstje.
De Hybride zou nauwelijks trager of moeilijker rijden, tenzij mijn vrienden op hoog niveau rijden. Ik kan dat moeilijk geloven, iemand ervaringen mee? Het stuur was veel te breed, zat zelfs ongemakkelijk en zou het m.a.w. moeten afzagen (maar lease fiets).
Het stuur van de Domain ben ik niet gewoon, maar bovenaan tussen de shifters vast nemen voelde heel vertrouwd / perfect aan. Volgens de dealer toch niet de ideale houding, is dat zo? De shifters bovenaan houden was niet verkeerd, toch al veel beter dan de brede bar.
Dan was er nog de maat, mijn lengte zit op maat 56, maar binnenbeen op 54. Een 56 zou een klein beetje comfortabeler zitten omdat het zadel minder hoog staat in vergelijking met het stuur, een 54 dan meer racy. Lijkt overtuigend, maar kon geen 54 proberen.
[
Voor 198% gewijzigd door
poing op 13-10-2023 16:47
]