Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 519 ... 684 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:55
Mistraller schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Probleem is dat de sterkte van een boutje natuurlijk vooral afhankelijk is van de zuiverheid van het metaal en fabrikageproces en dat kan wisselend zijn bij chinese import. Je kan er eentje testen in een bankschroef oid en kijken bij welk aanhaalmoment de kop afbreekt.

Een gebroken kop is overigens ook niet leuk, want zie de draad dan maar eens te verwijderen.
Er gaat niets boven kwaliteit, dat is zeker.

Voor de rest: een afgebroken boutje is te verwijderen, uitgewoonde schroefdraad kun je niet terug breien.
't is maar net hoeveel moeite/energie/tijd het je waard is.

Voor wat het waard is: ik zou fatsoenlijke bouten kopen, en herkomst zegt niet alles (en een momentsleutel voor de fiets heb ik (nog) niet.)

[ Voor 8% gewijzigd door guapper op 03-10-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 09:08
DDX schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:36:
En ftp getal van veel mensen zegt ook helemaal niets.
Die redden dat misschien 30 minuten maar of ze het echt een uur volhouden ?
Die staren zich helemaal blind op de test van 20 minuten die ze gedaan hebben, maar hebben nog nooit een uur lang een berg op gefietst.

Mijn (geschatte) ftp is ook vrij laag(relatief dan, voor veel mensen hoog, 330 oid), maar dat haal ik dan wel weer over een uur en ook wel na een rit van aantal uur naar een berg toe.
Ik kan mijzelf ook erg lastig helemaal leegrijden op een kort segment (of langere klim ook eigenlijk ook niet echt)
Mijn FTP heb ik gemeten over een uur, dus niet even met een 20 min test.

Ik heb als eerst wel een 20min test gedaan om een beeld te krijgen wat mijn vermogen ongeveer zou zijn.
Daarna (week later) ben ik zo goed en hard mogelijk wezen rijden met dit getal in het achterhoofd (en hier het liefst iets boven te blijven) en een uur proberen vol te houden.
Stoplichten etc vermeden.. En toen was mijn gemiddelde vermogen in dat uur 283W, Gewogen gemiddelde was 287W.

Je remt natuurlijk soms iets af voor een bochtje etc. dus 100% accuraat is het niet. Ook was ik niet 100% leeg na 1 uur. hartslag lag gemiddeld over de hele rit 10 slagen onder mijn omslagpunt. Dus ik had in theorie harder gekunt. Maarja op de weg is het niet ideaal om goed te meten en constant te pacen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:27

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Ik heb als eerst wel een 20min test gedaan om een beeld te krijgen wat mijn vermogen ongeveer zou zijn.
Daarna (week later) ben ik zo goed en hard mogelijk wezen rijden met dit getal in het achterhoofd (en hier het liefst iets boven te blijven) en een uur proberen vol te houden.
Stoplichten etc vermeden.. En toen was mijn gemiddelde vermogen in dat uur 283W, Gewogen gemiddelde was 287W.

Je remt natuurlijk soms iets af voor een bochtje etc. dus 100% accuraat is het niet. Ook was ik niet 100% leeg na 1 uur. hartslag lag gemiddeld over de hele rit 10 slagen onder mijn omslagpunt. Dus ik had in theorie harder gekunt. Maarja op de weg is het niet ideaal om goed te meten en constant te pacen.
Als die gemiddelde vermogen en NP zo dicht bij elkaar zit dan zullen die paar bochten het verschil niet maken nee. Een uur pacen is ook heel erg lastig. Zelf 20min pacen is al heel erg moeilijk. Gelukkig is een FTP getal ook geen exacte wetenschap en varieert die ook nog eens van dag tot dag. Zolang je maar "in the ballpack" zit dan is het goed genoeg om je training en pacing op af te stemmen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
TheTinusNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Goede opmerking. Ik vind het lastig oordelen. Als ik mijn laatste 2 weken er bij pak, waar ik amper heb kunnen fietsen (tijdgebrek, fietsenmaker, indekken.nl), kom ik niet uit het grijze.

[Afbeelding]

Het linkse puntje groen was zaterdag 24 juni, een 2,5 uur rustig ritje met 53/56 % FTP avg/NP, dus stabiel (kort) duurritje.
Zondag 25 juni niet gefietst, dus rust (lijn omhoog).
Dan ma-vr alleen WW.
Het bultje blauw was afgelopen zaterdag 1 juli (niet gefietst).
Zondag 2 juli daadwerkelijk beetje grijs getraind (2 uur spelen met de wind; AVG 56% FTP maar NP 67%).
En dan weer alleen maar WW verkeer tot en met vandaag; terugrit naar huis zit er nog niet bij maar dan zal hij wel weer afvlakken.

Stel dat ik 7 dagen in de week WW verkeer zou doen en verder niets, zou ik altijd een zo goed als vlakke Form hebben. :O
Om nog even mijn verhaal wat betreft woon-werkritjes rond te maken (ook nogmaals dank voor de input destijds):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItO01YUZIAkYuUJYS8KEEclCCFo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lVK9lYWFGW3VNZAgs0L8TsTu.png?f=user_large
Kolom links gemiddelde hartslag, kolom rechts Load.
Hartslag lijkt niet echt boeiend te zijn: ook met 100-110 gemiddeld hebben ze 27-29 Load afhankelijk van de tijd (alles tussen de 25 en 35 minuten).

Rijen onder en boven zijn respectievelijk heenweg en terugweg, opgenomen met horloge met (pols)hartslag (geen vermogen).
Middelste is exact hetzelfde ritje, maar dan heenweg + werkdag "pauze" + terugweg samen opgenomen met Edge + vermogensmeter (geen hartslag).
Overigens beide gekoppeld aan dezelfde snelheidssensor, horloge lijkt een agressievere auto-pause te hebben dan de (volgens mij) 3 km/h die ik op de Edge heb.

Naast de Garmin horloge data-analyse en nauwkeurigheid van een aantal posts terug van mij, zet ik ook mijn grote twijfels bij die load-berekeningen van in dit geval intervals.icu op basis van hartslag en/of vermogen.
Bijna 4,5 keer hogere load op basis van hartslag dan op basis van vermogen, voor exact hetzelfde ritje. :/

Om nog een klein vervolg te geven, ga ik binnenkort eens wat ritjes met borsthartslagbond doen en kijken of daar dan ook, i.c.m. vermogen, weer Load +- 13 uit komt, of juist weer rond de 28...
Qua gevoel neig ik eerder naar 13 dan 28.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
[...]

Kudo voor een 60' FTP test *O*

Benieuwd: uit de echte FTP test kwam dus 283/287 Watt, maar welke waarde kwam er uit die 20' test?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:46
Het maakt allemaal niet zoveel uit, je kan FTP voor meerdere zaken gebruiken en afhankelijk waarvoor kan de ene methode beter zijn dan de andere :)
- meten met je maten, (gewoon test pakken die het hoogst uitpakt :X )
- training (meest realistische waarde zien te vinden voor de workouts die je doet)
- pacing (meest realistische waarde zien te vinden voor het event wat je wilt pacen)

voor mij is het in principe voor training, dus als TrainerRoad (in mijn geval) een schatting geeft van 300*, en in combinatie met "progression levels" (soort factor hoe ontwikkeld verschillende zones zijn tov dit FTP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5puKhqro3vF6vLKXrDD1hESfalI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w1C7OHS8uP0DNoWCuRla5X20.png?f=user_large
Sinds TR over is op deze progression levels is er eigenlijk zelden een workout te makkelijk of te moeilijk. Dus dat werkt top.

kan ik 300 een uur volhouden.. ik betwijfel het, denk dat ik net niet zou halen
https://www.strava.com/activities/9476447506
283 / 284NP, HR paar slagen onder drempel.. Beetje hetzelfde als @verstappen33 Er zit wellicht net wat meer in, maar zie het er maar eens uit te krijgen.. :)

* laatste 2 jaar eigenlijk altijd tussen de 290 en 310 gezeten via ramp tests, 20 min tests en nu TR AI FTP detection

(ik ben er in het verleden al achter gekomen dat de ramptest in mijn geval een beetje overschat, ook weleens vergeleken met de 20 minuten test en toen kwam ik tot de conclusie dat ik geen 75%, maar 72% van de laatste minuut waarde moest pakken. Wellicht als je 20 minuten naar een uur omrekent zou ik bv geen 105 maar 104 % moeten nemen.. maar anyway, Als de TR workouts in je progression levels vallen, dan zijn ze niet te zwaar of te licht)

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 03-10-2023 11:15 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
[...]

Merk jij nu veel snelheidsverschil tussen je nieuwe en oude fiets? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:12

joker1977

Tweakert

TheTinusNL schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:57:
Naast de Garmin horloge data-analyse en nauwkeurigheid van een aantal posts terug van mij, zet ik ook mijn grote twijfels bij die load-berekeningen van in dit geval intervals.icu op basis van hartslag en/of vermogen.
Bijna 4,5 keer hogere load op basis van hartslag dan op basis van vermogen, voor exact hetzelfde ritje. :/

Om nog een klein vervolg te geven, ga ik binnenkort eens wat ritjes met borsthartslagbond doen en kijken of daar dan ook, i.c.m. vermogen, weer Load +- 13 uit komt, of juist weer rond de 28...
Qua gevoel neig ik eerder naar 13 dan 28.
Intervals heeft een instelling waarmee load bepaald wordt, die staat standaard op Vermogen > Hartslag > Pace

Je kunt als je zowel Power als HR meet zien hoe de load is berekend bij zowel Power als HR als je dan bij hartslag-data gaat kijken, zie je zoiets als:

This activity has power data so its training load (141) has been calculated using the standard Coggan formula. If power was not available, the training load from HR data would be 135 (based on the model).
Training load for this activity has been estimated using HRSS (normalized TRIMP) as used in Elevate. The model uses time spent at each HR value relative to threshold and your HR reserve (max - resting HR) to estimate training load.

Essentieel is (dus) dat zowel FTP (en dus bijbehorende vermogen-zones) als je Omslag-HR en Resting-HR correct zijn ingevuld in Intervals. En dat de gemeten vermogens en hartslag uiteraard correct zijn. Dat laatste wil met een horloge op de fiets nog weleens problemen opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Strider schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

Merk jij nu veel snelheidsverschil tussen je nieuwe en oude fiets? :)
Ja, ik rij gemiddeld 1,5 a 2km/u harder. Maar dat ligt vooral aan mijn houding die nu ook meer aerodynamischer is tov mijn oudere fiets..
Daarnaast merk ik wel dat de trapefficientie ook wel wat hoger ligt, maar hoeveel dat bijdraagt aan het snellere fietsen? Misschien 2-3 tienden denk ik.
Vooral aanzetten na bochten gaat nu stukken beter, ook op snelheid blijven gaat me beter af..
Kruissnelheid lag eerder rond de 31, nu rond de 33-34 met dezelfde inspanning.. Maarja veel meer aero houding..

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 03-10-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
verstappen33 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:35:
[...]

Ja, ik rij gemiddeld 1,5 a 2km/u harder. Maar dat ligt vooral aan mijn houding die nu ook meer aerodynamischer is tov mijn oudere fiets..
Daarnaast merk ik wel dat de trapefficientie ook wel wat hoger ligt, maar hoeveel dat bijdraagt aan het snellere fietsen? Misschien 2-3 tienden denk ik.
Vooral aanzetten na bochten gaat nu stukken beter, ook op snelheid blijven gaat me beter af..
Kruissnelheid lag eerder rond de 31, nu rond de 33-34 met dezelfde inspanning.. Maarja veel meer aero houding..
Ik vraag mij vaak af wat het snelheidsverschil is tussen fietsen van +/- 10k en bijv. 1.5k instapklasse in NL. Dus redelijk weinig klimmen (afhankelijk van waar je woont), maar wel vaak last van de wind.
Als die +2km/u harder komt door je meer aero positie dan komt zo'n Tarmac niet echt goed tot zijn recht in NL?

Maargoed, ik begrijp ook wel dat snelheid niet de enige factor is :P

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:30:
[...]

Ik vraag mij vaak af wat het snelheidsverschil is tussen fietsen van +/- 10k en bijv. 1.5k instapklasse in NL. Dus redelijk weinig klimmen (afhankelijk van waar je woont), maar wel vaak last van de wind.
Als die +2km/u harder komt door je meer aero positie dan komt zo'n Tarmac niet echt goed tot zijn recht in NL?

* grotendeels door de positie, zeg 2/3 van het verschil, het andere deel zit em dan in wielen, cockpit en op de laatste plaats frame. Qua rendement kan je beter een snelpak en aero sokken kopen. Qua motivatie om hard te trappen werkt een mooie fiets natuurlijk het beste

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Je kunt voor 30 euro een dagje rondscheuren op een 15k fiets bij Shimano in Valkenburg.

Koopje, weet je gelijk hoe het voelt. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
[...]

Paar puntjes die mij opgemerkt zijn tussen mijn oude en nieuwe fiets..

- Frame en wielen zijn stijver, zeker met aanzetten na bochten of met klimmetjes kom je heel snel op snelheid..
- Met de klimmetjes die ik tot nu toe heb gedaan merk ik dat de fiets veel lichter is, zeker uit het zadel gooi je de fiets wat makkelijker heen en weer.. en resulteert vooral in meer voorwaartse beweging
- Di2 is echt fijn tov mechanisch schakelen, zeker geen must, maar wel zeer welkom.
- Aero wielen houden de snelheid goed vast.
- Comfort is stukken beter, oneffenheden in de weg worden goed geabsorbeerd door het frame/zadel(pen).

Maar in mijn geval kwam 80-90% van de directe winst door een meer aero houding, en zoals @Prulleman ook zegt, een nieuwe fiets geeft wel meer motivatie, maar na 1000km op de nieuwe fiets en ook veel met data bezig van de vermogensmeter etc. kan ik zeker beamen dat ik sneller ben geworden door de nieuwe fiets/houding, maar welk deel nu aan de fiets te wijten valt is giswerk.

Maar het is eigenlijk appels met peren vergelijken..
Ik had misschien hetzelfde bereikt op een fiets van 3-4k met dezelfde geometrie als de Tarmac.
Maarja waarom kopen mensen een Ferrari terwijl een Tesla net zo snel, zo niet sneller is op de 0-100? Stukje emotie speelt wel een grote rol.

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 03-10-2023 12:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
verstappen33 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

Paar puntjes die mij opgemerkt zijn tussen mijn oude en nieuwe fiets..

- Frame en wielen zijn stijver, zeker met aanzetten na bochten kom je heel snel op snelheid..
- Met de klimmetjes die ik tot nu toe heb gedaan merk ik dat de fiets veel lichter is, zeker uit het zadel gooi je de fiets wat makkelijker heen en weer.. en resulteert vooral in meer voorwaartse beweging
- Di2 is echt fijn tov mechanisch schakelen, zeker geen must, maar wel zeer welkom.
- Aero wielen houden de snelheid goed vast.

Maar in mijn geval kwam 80-90% van de directe winst door een meer aero houding, en zoals @Prulleman ook zegt, een nieuwe fiets geeft wel meer motivatie, maar na 1000km op de nieuwe fiets en ook veel met data bezig van de vermogensmeter etc. kan ik zeker beamen dat ik sneller ben geworden door de nieuwe fiets.

Maar het is eigenlijk appels met peren vergelijken..
Ik had misschien hetzelfde bereikt op een fiets van 3-4k met dezelfde geometrie als de Tarmac.
Maarja waarom kopen mensen een Ferrari terwijl een Tesla net zo snel, zo niet sneller is op de 0-100? Stukje emotie speelt wel een grote rol.
niks mis met mooi spul ;)

kunnen wel allemaal doen hier of dure fietsen kopen onzin is, maar het gemiddelde hier ligt aardig hoog volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 03-10-2023 12:52 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
joker1977 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Intervals heeft een instelling waarmee load bepaald wordt, die staat standaard op Vermogen > Hartslag > Pace

Je kunt als je zowel Power als HR meet zien hoe de load is berekend bij zowel Power als HR als je dan bij hartslag-data gaat kijken, zie je zoiets als:

This activity has power data so its training load (141) has been calculated using the standard Coggan formula. If power was not available, the training load from HR data would be 135 (based on the model).
Training load for this activity has been estimated using HRSS (normalized TRIMP) as used in Elevate. The model uses time spent at each HR value relative to threshold and your HR reserve (max - resting HR) to estimate training load.

Essentieel is (dus) dat zowel FTP (en dus bijbehorende vermogen-zones) als je Omslag-HR en Resting-HR correct zijn ingevuld in Intervals. En dat de gemeten vermogens en hartslag uiteraard correct zijn. Dat laatste wil met een horloge op de fiets nog weleens problemen opleveren.
Heel interessant dat stukje tekst van load op de hartslagpagina.
Het had nooit mijn aandacht getrokken, maar kan best waardevolle informatie in zitten denk ik.

Als ik een aantal recente rondjes op de racefiets er bij pak:
Duurrit: load op basis van vermogen is steevast (een stuk) lager dan load op basis van hartslag.
Rit met lange blokken (tempo/FTP): ongeveer gelijk.
Rit met korte blokken (klimmetjes/vo2max/sprints): load op basis van vermogen is hoger dan load op basis van hartslag.

Zouden deze niet altijd ongeveer overeen moeten komen? Immers is de geleverde inspanning hetzelfde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:47
Prulleman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

kunnen wel allemaal doen hier of dure fietsen kopen onzin is, maar het gemiddelde hier ligt aardig hoog volgens mij.
Poll: Aanschafwaarde van je duurste fiets
0-500
500-1000
1000-1500
1500-2000
2000-3000
3000-4000
4000-5000
5000-7500
7500-10000
10.000+
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406003&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
O-)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Tinusvolkel schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Poll: Aanschafwaarde van je duurste fiets
0-500
500-1000
1000-1500
1500-2000
2000-3000
3000-4000
4000-5000
5000-7500
7500-10000
10.000+
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
O-)
ook interessant, de totaal waarde van de stal, N+1 is hier ook niet onbekend ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
TheTinusNL schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Zouden deze niet altijd ongeveer overeen moeten komen? Immers is de geleverde inspanning hetzelfde.
Hartslag reageert een stuk trager op intensiteitswisselingen. Vooral bij de laatste situatie heb je kans dat je nog niet eens op je omslagpunt zit tegen het eind van het blok.
Bij duurritten is de inspanning zo constant dat je hartslag ook constanter blijft terwijl je vermogen regelmatig een dip maakt als je uitrolt voor een bocht oid.

Flickr - Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

Zijn ook mensen die daar liever niet bij nadenken. :+

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
GWBoes schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Hartslag reageert een stuk trager op intensiteitswisselingen. Vooral bij de laatste situatie heb je kans dat je nog niet eens op je omslagpunt zit tegen het eind van het blok.
Bij duurritten is de inspanning zo constant dat je hartslag ook constanter blijft terwijl je vermogen regelmatig een dip maakt als je uitrolt voor een bocht oid.
ja precies, kijk maar naar de power en HR grafieken van deze workout (15x 60-80s @125%):
https://www.strava.com/activities/9920010883
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQm1Y91wFwVP8Xhvz2EszNdY0Hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MziNbVwjBJS6oPGVVzhdQE23.png?f=fotoalbum_large

de power zit gelijk op 125% (vo2max), maar de hartslag piekt telkens pas aan het einde van het blokje, en zakt weer vrij snel tijdens de (relatief) lange recovery blokken. deze waren nu 100-120 seconden. Als dit bv ook 60s zou zijn, daalt je HR minder en begin je hoger aan de volgende, en zal je ook een hogere max en hoger gemiddelde halen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
GWBoes schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

Zijn ook mensen die daar liever niet bij nadenken. :+
En dan heb je nog het verschil met wat het echt is en wat ze aan de vrouw vertellen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Prulleman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:52:

Ik hoop het met mijn laatste aankoop weer wat naar beneden te trekken. Niet dat ik het niet zou willen maar momenteel heb ik gewoon een eigen "limiet" waarbinnen ik wil blijven om het nog leuk te vinden. Tuurlijk kan je mooi spul kopen voor 5k+. Ik denk alleen dat als het echt om snelheid gaat dat niet alles te koop is. Zolang het vlak blijft tijdens de ritten misschien wel wat sneller dan wanneer het heuvelop gaat in ieder geval. Wat daar vooral telt zijn kilo's. Ongeacht welke fiets je hebt, laten we er vanuit gaan dat een hele lichte fiets 7kg is en een gemiddelde/ relatief zware fiets zo tussen de 8-8,5kg zit (afhankelijk van model en velgen etc), zal de meeste snelheid komen van goed trainen en vooral lichaamsgewicht verliezen moeten komen.

Maar een ieder moet natuurlijk bovenal zelf doen wat ie wil :) Er is niet echt een slechte keuze als er maar gefietst wordt! Ik ken wat voorbeelden in mijn omgeving waar er dikke fietsen beschikbaar zijn maar het door zin of gebrek aan zin maken niet of nauwelijks gebruikt wordt.... Ja, dat is dan in ieder geval het meest zonde zou ik zeggen.

Nog even over die FTP testen. Er zit denk ik wel een aardig verschil in deze test op de weg doen of op een trainer. Op een trainer kan je, is mijn ervaring, goed in "the zone" komen en hoef je nergens op te letten. Dat zijn simpele dingen als het wegdek, je omgeving, verkeer/verkeerssituaties.. Dat vraagt uiteindelijk ook allemaal energie en dat is op een trainer ongeveer 0 van invloed. Daargezegd denk ik dat een rondje op de weg wel wat nauwkeuriger kan zijn dan op een trianer.
Daarnaast heb je op een trainer via bijv Zwift die ramptest. Die is bij mij altijd best wel wat aan de hoge kant. Goed, ik denk wel dat als je zo'n test vaker doet je er wel wat mee op kan schieten omdat je dan beter kan vergelijken. Als je vooral traint op het lang kunnen rijden van vermogen, voor een klim bijvoorbeeld, dan kan je denk ik ook gewoon beter dat nabootsen op bijv een trainer. Dan weet je in ieder geval of je dat vermogen in de meest optimale situatie (lees zonder afleidingen van vanalles om je heen) kunt halen. Dan is het uiteindelijk nog een kwestie van hopen op een goede dag en goed uitgerust zijn en wie weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
@GWBoes @Prulleman ik weet dat hartslag achterloopt op vermogen, maar dat zou toch niet uit mogen maken voor de berekening van specifiek Load?

Of je (of beter gezegd: intervals.icu/Garmin/etc.) nou naar hartslag of naar vermogen kijkt: de inspanning die je levert is identiek, dus zou daar identieke Load bij moeten horen.
Alleen datgene wat je als gevolg van de inspanning meet, hartslag of vermogen, is anders. Dat is dus waar het hier mis gaat in de berekening van Load.

Stel beide zones (hartslag en vermogen) zouden perfect ingesteld zijn, je bent goed uitgerust, goede warming up, het is niet te warm/koud/vochtig/etc. m.a.w. gewoon normale omstandigheden.
Zouden Load van hartslag en vermogen dan niet identiek moeten zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:58
Prulleman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

Ongeveer 2x zoveel als mijn auto :X (ook meer gereden kilometers dan mijn auto overigens).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

Ongeveer 2x zoveel als mijn auto :X (ook meer gereden kilometers dan mijn auto overigens).
auto? die heb je nodig als je ver weg wilt fietsen, dus belangrijkste eigenschappen:
- trekhaak, dakdragers of grote kofferbak, iets om fietsen te transporteren
- fatsoenlijke navigatie/media (android auto of carplay)

(oja en de kids en de boodschappen moeten er af en toe ook in passen)

dat waren mijn eisen voor de auto :D

(wat ik wil zeggen is.. het is maar net wat je leuk/belangrijk vind.. ik zie mezelf -nooit- veel geld aan een dure auto uitgeven, simpelweg omdat ik er niks om geef, maar ik kan best begrijpen dat iemand anders heel enthousiast wordt van een dikke auto)

[ Voor 19% gewijzigd door Prulleman op 03-10-2023 13:59 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

ja precies, kijk maar naar de power en HR grafieken van deze workout (15x 60-80s @125%):
https://www.strava.com/activities/9920010883
[Afbeelding]

de power zit gelijk op 125% (vo2max), maar de hartslag piekt telkens pas aan het einde van het blokje, en zakt weer vrij snel tijdens de (relatief) lange recovery blokken. deze waren nu 100-120 seconden. Als dit bv ook 60s zou zijn, daalt je HR minder en begin je hoger aan de volgende, en zal je ook een hogere max en hoger gemiddelde halen.
Mja, daar komt de mismatch in Load tussen vermogen en hartslag niet primair vandaan in het geval van @TheTinusNL - verwacht ik.

Er staat een vrij goede uitleg op intervals hoe met HRRS (normalized TRIMP) de load op basis van hartslag wordt bepaald. Zie https://github.com/thomas...41#issuecomment-322047898

Feitelijk wordt er gesommeerd met dat iedere hartslag een bepaalde hoeveelheid "load" meekrijgt per tijdseenheid en er is een aanname dat je een lineair verband hebt tussen je "relatieve HR" en je vermogen. Die "relatieve HR" is een afgeleide op basis van je Treshold HR en je RHR (resting heart rate).

Op beide aannames kun je wel de nodige kritiek hebben: Er zijn genoeg mensen die geen 10% relatief-HR-verhoging hebben bij een 10% Power-verhoging. En belangrijker, er zijn genoeg andere parameters die je power/HR beïnvloeden. Als je uitgeruster bent, kan je HR veel sneller omhoog waardoor je Hartslag-load hoger ligt dan wanneer je niet uitgerust bent.

De meeste mensen krijgen hun hartslag ook nog wel wat hoger als ze (flink) caffeïne tot zich nemen, dat verhoogt je load maar maakt de training niet noodzakelijkerwijs zwaarder.

Last but not least: Als je zo precies je load op basis van HR kon bepalen dan had een vermogensmeter ook niet zoveel nut voor de meeste trainingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Prulleman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

auto? die heb je nodig als je ver weg wilt fietsen, dus belangrijkste eigenschappen:
- trekhaak, dakdragers of grote kofferbak, iets om fietsen te transporteren
- fatsoenlijke navigatie/media (android auto of carplay)

(oja en de kids en de boodschappen moeten er af en toe ook in passen)

dat waren mijn eisen voor de auto :D

(wat ik wil zeggen is.. het is maar net wat je leuk/belangrijk vind.. ik zie mezelf -nooit- veel geld aan een dure auto uitgeven, simpelweg omdat ik er niks om geef, maar ik kan best begrijpen dat iemand anders heel enthousiast wordt van een dikke auto)
Ik hou zeker van mooie spullen en dus ook wel een dikke auto..
Maar mijn vereiste is wel dat ik het kan betalen, ik wil er niet voor krom liggen..

Auto, fiets etc zijn voor mij gebruiksvoorwerpen met een redelijk hoge afschrijving..
De afschrijvingskosten zijn voor mij een beetje de maatstaaf of ik iets koop of niet..

Een auto van 20k heeft voor mij ongeveer 3-4k afschrijving per jaar,
Een fiets van 9k heeft ook 1-2k afschrijving per jaar..

Zeker in deze 2 gevallen wil ik in de toekomst ook blijven fietsen/rijden, als ik die afschrijving niet kan betalen dan betekent dat ik te duur rijd..
Gelukkig is dat momenteel niet het geval, maar kan er wel voor zorgen dat ik in de toekomst goedkoper of misschien toch nog duurder ga rijden..

Ik ga altijd uit van lage restwaarde, en hoge afschrijving, mocht er niets raars gebeurd dan heb je na 4-5 jaar de mogelijkheid wel weer om een nieuwe/andere te kopen, of je spaart weer iets door voor iets duurders/mooiers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-09 13:24
Ik wil graag mijn fiets voorzien van een powermeter, maar het hoeft ook niet direct flink in de papieren te lopen. Daarom zit ik te denken aan een crank powermeter. Mijn fiets is uitgerust met de 11 speed 105 7000 groep. In feite heb ik de keuze uit:

4iiii 105 7000 Precision 3 Powermeter

4iiii 105 R7000 Precision 3+ Powermeter

STAGES SHIMANO 105 R7000 POWER METER LEFT

Heeft de ene nog voorkeur boven de andere, of gewoon de goedkoopste kiezen? En heeft het nog zin om op Black Friday te wachten? Ik ben de komende tijd toch niet van plan buiten te fietsen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 13:06
NoepZor schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:17:
Ik wil graag mijn fiets voorzien van een powermeter, maar het hoeft ook niet direct flink in de papieren te lopen. Daarom zit ik te denken aan een crank powermeter. Mijn fiets is uitgerust met de 11 speed 105 7000 groep. In feite heb ik de keuze uit:

Heeft de ene nog voorkeur boven de andere, of gewoon de goedkoopste kiezen? En heeft het nog zin om op Black Friday te wachten? Ik ben de komende tijd toch niet van plan buiten te fietsen.
Als ik het mij goed kan herinneren heeft de stages variant nog al wat issues met stabiele waarden etc, maar pin mij er niet helemaal op vast O-) Verder is de 3+ weer de soort van opvolger van de 3. Ik heb zelf een enkelzijdige GRX precision 3 en die bevalt tot nu toe prima. Ook geen tot weinig verschil met mijn indoor trainer en Favero Duo-Shi's _/-\o_

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33

Op mijn vorige fiets en huidige fiets heb ik de 4iiii powermeter, werkt prima.
Je hebt dan wel alleen links, maar mij boeide het niet dat het enkelzijdig was.
Mij ging het toch vaak om de gemiddelde waardes op het eind, of tijdens een rit de 10sec gemiddeldes in de gaten houden voor de juiste pacing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman

hoor minder over issues met 4iiii dan met stages, en de plus is bijna hetzelfde, als ik de beschrijving lees is het vooral ondersteuning van "Apple, Find my".

Eenvoudige keuze wat mij betreft, de 4iiii 3+

(heb zelf de 4iiii 105 gen 2 overgenomen en die draait bij mij ook al weer een hele tijd zonder problemen)

futurum met kortings code (20 euro heb je zo te pakken, en je zit op 277, onder de 250 ga je em ook met BF niet vinden, dus als je weinig geduld hebt en een eurotje of 20-25 kan je wel missen zou ik em nu halen, voor je het weet pis je er met BF naast en is de voorraad weer op

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 03-10-2023 14:34 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:58
Prulleman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:31:
[...]

hoor minder over issues met 4iiii dan met stages, en de plus is bijna hetzelfde, als ik de beschrijving lees is het vooral ondersteuning van "Apple, Find my".

(heb zelf de 4iiii 105 gen 2 overgenomen en die draait bij mij ook al weer een hele tijd zonder problemen)

futurum met kortings code (20 euro heb je zo te pakken, en je zit op 277, onder de 250 ga je em ook met BF niet vinden, dus als je weinig geduld hebt en een eurotje of 20-25 kan je wel missen zou ik em nu halen, voor je het weet pis je er met BF naast en is de voorraad weer op
Zou dan toch even de video's van Shane Miller kijken mbt de 4iiii. Was niet accuraat, maar is inmiddels opgelost met nieuwe firmware.
Zelf gebruik ik een GRX Stages left only en dat werkt prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoepZor
Dank voor de reacties :) Het wordt dan een 4iiii. Ik zie inderdaad wel een futurum code slingeren op het net (voor de liefhebber: SPORTW20 vanaf 125 piek). Dat het left only is maakt me niet zoveel uit, kan iets meer afwijking in zitten, maar de meerprijs voor een dubbele meter is me het niet waard. Uiteindelijk moet je zelf trappen en is het meer een handig ballpark getalletje om de inspanning op af te meten. Ben vooral benieuwd hoeveel energie wind tegen rijden kost bijvoorbeeld. Gemiddelde snelheid of hartslag zegt in die gevallen ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:40
Prulleman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:31:
[...]

Zolang je maar wel een 3 hebt. Ik heb een 2, en die is ook wel prima maar die lust aardig wat batterijtjes. (Daar zit chipolo tracking op maar wil ik om die reden eigenlijk uit hebben, maar ik weet nog niet hoe dat moet...)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
joker1977 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:59:
[...]

Mja, daar komt de mismatch in Load tussen vermogen en hartslag niet primair vandaan in het geval van @TheTinusNL - verwacht ik.

Er staat een vrij goede uitleg op intervals hoe met HRRS (normalized TRIMP) de load op basis van hartslag wordt bepaald. Zie https://github.com/thomas...41#issuecomment-322047898

Feitelijk wordt er gesommeerd met dat iedere hartslag een bepaalde hoeveelheid "load" meekrijgt per tijdseenheid en er is een aanname dat je een lineair verband hebt tussen je "relatieve HR" en je vermogen. Die "relatieve HR" is een afgeleide op basis van je Treshold HR en je RHR (resting heart rate).

Op beide aannames kun je wel de nodige kritiek hebben: Er zijn genoeg mensen die geen 10% relatief-HR-verhoging hebben bij een 10% Power-verhoging. En belangrijker, er zijn genoeg andere parameters die je power/HR beïnvloeden. Als je uitgeruster bent, kan je HR veel sneller omhoog waardoor je Hartslag-load hoger ligt dan wanneer je niet uitgerust bent.

De meeste mensen krijgen hun hartslag ook nog wel wat hoger als ze (flink) caffeïne tot zich nemen, dat verhoogt je load maar maakt de training niet noodzakelijkerwijs zwaarder.

Last but not least: Als je zo precies je load op basis van HR kon bepalen dan had een vermogensmeter ook niet zoveel nut voor de meeste trainingen ;)
Interessant die formules, maar dat lineaire verband is dus waar het mis gaat in de fase tussen start van een interval (of beter gezegd: verhoging van vermogen) en de "steady state" van het intervalblok, m.a.w. het punt waarop hartslag stabiel is voor dat intervalblok.
Aan het begin van het interval gaat dat lineaire verband tijdelijk niet op.

Ik ben benieuwd wat er mogelijk is als niet alleen naar de huidige tijdseenheid wordt gekeken, maar ook het toekomst en/of verleden worden meegerekend als soort metadata aan elk datapunt (seconde).
Zonder in de formules te duiken was ik er van uit gegaan dat de slimmeriken dit al deden. :D

Een vermogensmeter blijft overigens nog steeds nodig, ook al zouden we load op basis van hartslag en vermogen net zo nauwkeurig kunnen schatten. Je moet aan het begin van een interval, voor de steady state, nog steeds weten hoeveel vermogen je trapt om daadwerkelijk goed dat interval uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:26

Ik heb hier ook naar gekeken maar ben iiteindeijk gegaan voor de garmin Rally. Dit vanwege dat ik al in da ecosysteem zit maar vooral omdat onze fietsendrager op de crank klemt. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

TheTinusNL schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:03:
[...]

Interessant die formules, maar dat lineaire verband is dus waar het mis gaat in de fase tussen start van een interval (of beter gezegd: verhoging van vermogen) en de "steady state" van het intervalblok, m.a.w. het punt waarop hartslag stabiel is voor dat intervalblok.
Aan het begin van het interval gaat dat lineaire verband tijdelijk niet op.
Deels, maar dat zal niet zo'n groot verschil maken, denk ik. Bij intervallen heb je na de inspanning ook weer een periode waar je HR na-ijlt met de inspanning. Die "lineairiteit is aan de ene kant te hoog en aan de andere kant te laag, zal niet helemaal compenseren maar dat is niet het grote verschil, denk ik. Dat zijn ook relatief korte tijdperiodes.

Waar ik meer op doel is, afgezien van de koffie en wel/niet goed uitgerust je rustig 10-15 slagen anders kan zijn tussen dagen onderling. Waar je de ene dag (bijvoorbeeld) 250W rijdt bij een hartslag van 163, is het de volgende dag 250W bij een hartslag van 152. Dat verschil is waarschijnlijk een veel grotere factor.
Een vermogensmeter blijft overigens nog steeds nodig, ook al zouden we load op basis van hartslag en vermogen net zo nauwkeurig kunnen schatten. Je moet aan het begin van een interval, voor de steady state, nog steeds weten hoeveel vermogen je trapt om daadwerkelijk goed dat interval uit te voeren.
Moah - vroeger kon men (ook) trainen zonder vermogensmeter, dus "nodig" is wel heel sterk uitgedrukt, maar snap je punt! Het is natuurlijk zo dat als je geen vermogensmeter hebt je "doel" voor een interval ook op een andere manier wordt uitgedrukt, dus onmogelijk is dat ook weer niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
joker1977 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Deels, maar dat zal niet zo'n groot verschil maken, denk ik. Bij intervallen heb je na de inspanning ook weer een periode waar je HR na-ijlt met de inspanning. Die "lineairiteit is aan de ene kant te hoog en aan de andere kant te laag, zal niet helemaal compenseren maar dat is niet het grote verschil, denk ik. Dat zijn ook relatief korte tijdperiodes.

Waar ik meer op doel is, afgezien van de koffie en wel/niet goed uitgerust je rustig 10-15 slagen anders kan zijn tussen dagen onderling. Waar je de ene dag (bijvoorbeeld) 250W rijdt bij een hartslag van 163, is het de volgende dag 250W bij een hartslag van 152. Dat verschil is waarschijnlijk een veel grotere factor.

[...]

Moah - vroeger kon men (ook) trainen zonder vermogensmeter, dus "nodig" is wel heel sterk uitgedrukt, maar snap je punt! Het is natuurlijk zo dat als je geen vermogensmeter hebt je "doel" voor een interval ook op een andere manier wordt uitgedrukt, dus onmogelijk is dat ook weer niet..
En hier komt de "vorm van de dag" naar voren..

Je zult altijd meerdere factoren moeten meewegen in een goede workout.. Wanneer je vermoeid bent of niet lekker te pas, en je gaat lekker intervallen op 250W, dan kan dat funest zijn voor je prestatie/conditie..
Om dan lekker door te stampen tegen je gevoel in, breekt meer af dan dat je lief is, en maakt je herstel mogelijk langer dan noodzakelijk..

Iedereen heeft off days maar ook goede dagen, wanneer ik een offday heb of ben vermoeid, dan pas ik de training aan naar mijn gevoel, maar andersom ook, merk ik dat ik een hele goede dag heb dan doe ik er vaak nog wel een schepje bovenop als de omstandigheden het toelaten..

Meestal voel ik in de warmingup wel hoe mijn lichaam eraan toe is en bepaal ik op dat moment wel hoe intens ik de training maak..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
stevens20 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:17:
[...]

Ik heb hier ook naar gekeken maar ben iiteindeijk gegaan voor de garmin Rally. Dit vanwege dat ik al in da ecosysteem zit maar vooral omdat onze fietsendrager op de crank klemt. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Dank voor je reactie. Ik heb een Spinder Xplorer drager welke de fiets bij de zadelbuis klemt, dus dat issue heb ik niet. Daarnaast zie ik dat zo'n oplossing 250 euro duurder is maar dan nog steeds enkelzijdig meet. Ik ben te zwaar, fietsen is puur een hobby en geen topsport voor mij. Ik zie dit ook meer als een gadget, vandaar dat ik er niet zoveel aan wil spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
verstappen33 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:01:
En hier komt de "vorm van de dag" naar voren..

Je zult altijd meerdere factoren moeten meewegen in een goede workout.. Wanneer je vermoeid bent of niet lekker te pas, en je gaat lekker intervallen op 250W, dan kan dat funest zijn voor je prestatie/conditie..
Om dan lekker door te stampen tegen je gevoel in, breekt meer af dan dat je lief is, en maakt je herstel mogelijk langer dan noodzakelijk..

Iedereen heeft off days maar ook goede dagen, wanneer ik een offday heb of ben vermoeid, dan pas ik de training aan naar mijn gevoel, maar andersom ook, merk ik dat ik een hele goede dag heb dan doe ik er vaak nog wel een schepje bovenop als de omstandigheden het toelaten..

Meestal voel ik in de warmingup wel hoe mijn lichaam eraan toe is en bepaal ik op dat moment wel hoe intens ik de training maak..
Ik heb tevaak meegemaakt dat als ik naar mijn gevoel vooraf luisterde en uiteindelijk keek naar de geleverde prestatie dat dit ook enorm verschillend kan zijn. De voorbeelden van de keren dat ik naar de wedstrijdtraining met zware benen, gevoelsmatig, reed en er toch een hele fijne rit uithaalde zijn er echt meer dan genoeg. En zo zijn er ook genoeg bij dat je denkt nou, vanavond ga ik er eens even lekker tegen aan en kan het toch tegenvallen.

Maar het gevoel klopt ook vaak genoeg wel hoor. Alleen is dat in mijn optiek niet iets waar je blind op moet varen, of fietsen dan. Soms is het ook een kwestie van even inkomen of doorkomen. Als ik het zo in zou moeten schatten dan komt het vaker voor dat ik me vooraf minder voel en het uiteindelijk wel meeviel dan andersom.

[ Voor 6% gewijzigd door orange.x op 04-10-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
orange.x schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Ik heb tevaak meegemaakt dat als ik naar mijn gevoel vooraf luisterde en uiteindelijk keek naar de geleverde prestatie dat dit ook enorm verschillend kan zijn. De voorbeelden van de keren dat ik naar de wedstrijdtraining met zware benen, gevoelsmatig, reed en er toch een hele fijne rit uithaalde zijn er echt meer dan genoeg. En zo zijn er ook genoeg bij dat je denkt nou, vanavond ga ik er eens even lekker tegen aan en kan het toch tegenvallen.

Maar het gevoel klopt ook vaak genoeg wel hoor. Alleen is dat in mijn optiek niet iets waar je blind op moet varen, of fietsen dan. Soms is het ook een kwestie van even inkomen of doorkomen. Als ik het zo in zou moeten schatten dan komt het vaker voor dat ik me vooraf minder voel en het uiteindelijk wel meeviel dan andersom.
Klopt, mindset kan ook veel hierin betekenen..
Maar tijdens de workout luisteren naar je lichaam blijft belangrijk..

Zo weet ik van mijzelf dat ik slecht tegen warmte kan, dus afgelopen zomer trainen bij 30graden of warmer is gewoon killing voor mijn prestatie..
Enkele keren toch proberen mee te fietsen met de snelle jongens, maar ik was vooral tegen mijzelf aan het vechten.. Terwijl het enkele dagen later 5-8 graden koeler was en ik "fluitend" mee kon komen..

En het klopt wat je zegt, ik heb ook momenten gehad waarvan ik dacht dat het slecht voelde, maar achteraf toch een goede prestatie had neergezet.

Afgelopen maanden was mijn basis conditie goed op peil dat ik ook op een off-day prima mee kon komen met mijn fietsgroep, maar dit voorjaar was dat wel anders, toen moest ik echt 100% kunnen geven om uberhaupt aan te kunnen haken, en als ik dan een slecht voorgevoel had, dan ging ik liever mee met een niveautje lager..

Komend seizoen heb ik mij als doelstelling gesteld om goed kopwerk te kunnen doen in de huidige groep, en af en toe aan te haken bij een nog snellere groep.
Maar ik weet al wel dat ik geen off-day moet hebben bij de nog snellere groep, want hier is de mentalitiet heel anders en fietsen ze je er gewoon af als je 2-3x niet mee kunt komen en mag je jezelf eerst opnieuw bewijzen voordat je weer een kans krijgt om met hun mee te fietsen.
De uitnodiging heb ik in ieder geval gekregen, nu nog deze winter goed doortrainen en klaar staan in maart-april. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:11
NoepZor schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb een Spinder Xplorer drager welke de fiets bij de zadelbuis klemt, dus dat issue heb ik niet. Daarnaast zie ik dat zo'n oplossing 250 euro duurder is maar dan nog steeds enkelzijdig meet. Ik ben te zwaar, fietsen is puur een hobby en geen topsport voor mij. Ik zie dit ook meer als een gadget, vandaar dat ik er niet zoveel aan wil spenderen.
Dan lekker voor de 4iiii 105 crank gaan, die is best nauwkeurig en geeft je voldoende inzicht (en bragging rights als je een 1xxx wattage trapt). Je kunt altijd nog upgraden naar een andere als je het meer gaat inzetten als training tool of pacing tool. Wel even kijken of het past, deze crank based PM hebben een dopje aan de binnenkant voor de batterij, deze wil dan nog wel eens tegen de chainstay aan komen dus even meten of het past.

Heb zelf bijna 2 jaar met een 4iiii gereden en met de Taxc in de winter gebruik ik het als pacing tool voor trainen (en mezelf inhouden) in de zomermaanden buiten. Ik heb de upgrade naar een Quarq DFour gedaan toen ik m'n fiets een grote onderhoudsbeurt gaf. Mocht je in de markt zijn voor een duurdere PM met meer functionaliteit, is dit ook een aanrader. Let wel dat je met de DFour PM er nog niet bent. Komt een crank stel bij, BB en setje blades dus al met al betaal je fors in vergelijk met een enkele crank

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Zo, dat was een zware bevalling maar het is gelukt: tickets voor de Mallorca312 binnen voor april volgend jaar :D.

De kaartverkoop zou gisterochtend om 11:00 live gaan. Ik, vriendin + 2 vrienden allemaal klaar om te F5'en vanaf 10:59.

Kennelijk waren we niet de enigen. Site volledig plat om 11:00. Hele dag door was de site half online, half offline. Uiteindelijk om 15:00 bedacht de organisatie dat ze toch iets meer servercapaciteit nodig hadden en hebben ze de start van de inschrijving verplaatst naar vandaag 11:00.

Uiteraard weer hetzelfde verhaal, maar gelukkig werkte het vanaf 11:30. Er zijn 'maar' 8000 kaartjes beschikbaar. Laat wel zien hoe populair dit soort Gran Fondo's zijn zeg, jeeminee.

Nu in ieder geval een mooi doel vastgelegd voor april 2023 _/-\o_

EDIT: wow, dat ging dus echt knetterhard met die kaartjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLIIZy7dcQuqf-B44q3astRNQBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rsLoVTxIOFfBAayqGLV4uAOU.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Requiem19 op 04-10-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@NoepZor Je kan nog overwegen om er een van Magene te nemen, is pas ook vermeld een pagina of 6-7 terug.

https://www.aliexpress.co...579%21sh%21NL%21758066692

Met wat reviewcontent van Shane Miller GPLama:

Is wel ietsje duurder dan een losse crankarm, maar heb je wel dualsided.

[ Voor 12% gewijzigd door orange.x op 04-10-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 18:27
orange.x schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:51:
@NoepZor Je kan nog overwegen om er een van Magene te nemen, is pas ook vermeld een pagina of 6-7 terug.

https://www.aliexpress.co...579%21sh%21NL%21758066692

Met wat reviewcontent van Shane Miller GPLama: [YouTube: A Budget Power Meter That Exceeds All Expectations // Magene PES P505 Base Power Meter Review]

Is wel ietsje duurder dan een losse crankarm, maar heb je wel dualsided.
Wow dual sided voor ruim 300 is echt een extreem goede deal... Bijna too good to be true. Of komen daar nog kosten bij zoals invoer / BTW?

Ik heb nul ervaring met Ali: is dit een beetje te vertrouwen en wat als het spul niet werkt?

Voor m'n gravelbikemet GRX is dit wel een mooie optie. Nvm, niet compatible helaas...

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 04-10-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:40
Magene is een bekend merk. Ze maken prima spullen. PM is wel andere koek.
GPLama geeft zelf ook aan. Prima apparaat. Maar..... Garantie. Wordt een dingetje.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Mijn magene sensor-met-foute-firmware werd wel netjes afgehandeld onder garantie.. Maar ja, dingetje van een tientje natuurlijk

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Mistraller schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:21:
Vraagje... Ik wil eigenlijk die Chipolo firmware wel weer van mijn 4iiii PM af hebben. Ik heb het idee dat dit helemaal niet werkt als ie daadwerkelijk gestolen wordt, en het batterijtje gaat er wel sneller van leeg. Maar hoe doe ik dat? Ik heb er niet echt iets zinnigs op kunnen vinden. Ik kan in de 4iiii app geen vinkje uitzetten oid.
Ik ben eruit.... support call naar 4iiii gedaan, en die hebben voor onze serienummers een niet-chipolo firmware klaargezet. Geflashed en nu is het eraf. Ben benieuwd of batterylife nu weer een beetje beter is. Zal een gevoelskwestie blijven ben ik bang.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door ElGreco op 04-10-2023 22:27 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stevens20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:44

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:27:
[...]

Ik ben eruit.... support call naar 4iiii gedaan, en die hebben voor onze serienummers een niet-chipolo firmware klaargezet. Geflashed en nu is het eraf. Ben benieuwd of batterylife nu weer een beetje beter is. Zal een gevoelskwestie blijven ben ik bang.
Nice, enige waar zo'n chipolo goed voor werkt is denk ik als je iets "misplaced". Dus in het geval van fietsen bijna niet inderdaad. Misschien aan het einde van een groot evenement als je je fiets tussen de anderen op een grote fietsenstalling hebt gepleurt en een paar herstelhydraten naar binnen hebt gewerkt. :9B

Hoe lang gaat dat batterijtje dan mee bij jouw 4iiii?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:33:
[...]

Nice, enige waar zo'n chipolo goed voor werkt is denk ik als je iets "misplaced". Dus in het geval van fietsen bijna niet inderdaad. Misschien aan het einde van een groot evenement als je je fiets tussen de anderen op een grote fietsenstalling hebt gepleurt en een paar herstelhydraten naar binnen hebt gewerkt. :9B

Hoe lang gaat dat batterijtje dan mee bij jouw 4iiii?
Nou het stomme is dat je hem dus niet als een volwaardige tracker aan de chipolo app kunt koppelen |:(
Daar heb ik al eens een vraag bij Chipolo over gesteld. Je kan alleen markeren als "missing" en dan in de 4iiii app kijken waar het ding gesignaleerd is.
De vraag mbt "hoe lang gaat ie mee" had ik wel verwacht, dat is ook het lastige; ik heb dat natuurlik niet braaf bijgehouden maar de 4iiii is wel de sensor waar ik veruit het vaakst batterijtjes moet verversen. En omdat mijn vrouw er ook een heeft "hij is ALWEER leeg", hoop ik dat ik het gevoel krijgt dat ze minder gaat zeuren dat ik het batterijtje van haar PM moet vernieuwen. Ik heb Energizer en Renata 2032tjes door elkaar gebruikt en is ook allemaal import dus ook dat is onzekerheidsfactor. Maar de Magene's gaan er prima op.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Vraagje hoe bepalen jullie je interval intensiteit?
Is het gewoon maximaal gaan met wat je denkt dat je vol kan houden? of kan je beter wat meer behouden doen.
Doe nu af en toe sprintjes van 1.5 minuut (dat past nog net op de stukken waar ik fiets)
En 0:30 / 0:30's
Bij het hardlopen had ik meestal wel een doeltempo dus was hier bij het fietsen ook naar op zoek.
Bijvoorbeeld zoveel % van je FTP.

Verder moet ik binnenkort weer is een FTP test doen maar volgens interval.icu gaat m'n eftp weer de goede kant op maar hoeveel waarde moet je daar aan hechten?
Gisteren was ie weer 9w gestegen maar bepaald tijdens de 0:30 / 0:30's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:39:
Is het gewoon maximaal gaan met wat je denkt dat je vol kan houden? of kan je beter wat meer behouden doen.
Doe nu af en toe sprintjes van 1.5 minuut (dat past nog net op de stukken waar ik fiets)
Bij het hardlopen had ik meestal wel een doeltempo dus was hier bij het fietsen ook naar op zoek.

Verder moet ik binnenkort weer is een FTP test doen maar volgens interval.icu gaat m'n eftp weer de goede kant op maar hoeveel waarde moet je daar aan hechten?
Licht er aan, bij langere intervals krijg je als je bijvoorbeeld join gebruikt inderdaad wel een richt vermogen wat een percentage is van je FTP. 30-30's zijn echter meestal VO2max waarbij join ook aangeeft <% FTP>-max dus die ga ik dan ook gewoon maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Mistraller ja bij mij gaan de stages ook wel vaak leeg, ik denk dat ik er zo'n 100 uur mee red. Vroeger had ik een 4iiii en dat was vergelijkbaar. Maar ik heb op 4 fietsen een stages (waarvan een waarschijnlijk leeg is omdat ik die normaal niet gebruik, indoor) dus ik krijg ook wel vaak de melding, dat je denkt pff. Straks in de winter gaan ze nog korter mee is mijn ervaring.

Ik denk ook dat ik op mijn nieuwe MTB geen PM meer ga nemen want ik doe daar verder niets mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Het lijkt zo'n eenvoudige vraag, maar hier zit weer een enorm rabbit hole aan complexiteit achter.

In de eerste plaats: welke intervals bedoel je precies? Extensieve duur, intensieve duur, laag tempo, hoog tempo, threshold, V02 max, neuromusculair?

En nog belangrijker: waarom bedoel je precies dié interval?

Gericht en gestructureerd trainen is niet zomaar een kwestie van interval X doen. Welke intervals je doet, op welk moment, hoe lang en in welke variatie hangt af van bijvoorbeeld je doel, je trainingservaring, waar in je trainingsopbouw je bent etc etc etc.

Je kunt vrij snel een plaatje vinden met %FTP om de verschillende interval-gebieden te definieren. Veel interessanter is hoe je dit gaat toepassen. En om dat te weten moet je eerst door 500 afleveringen Beter Worden podcast heen, of een paar dikke pillen van bijv Friel, onderzoeken lezen van Seiler (op Youtube is hij echt een aanrader) en/of Ronnestadt etc etc.

Om het makkelijk voor je te maken:

Afbeeldingslocatie: https://global.discourse-cdn.com/trainerroad/original/3X/8/b/8b35efe3976c4863fc9dca530fe4072000a0f14c.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Vraagje hoe bepalen jullie je "interval intensiteit"?

Wat bedoel je precies met interval intensiteit?
Intensiteit is een gevolg van de interactie tussen vermogen en tijdsduur.

Qua vermogen zijn er de bekende zones (bijv. Joe Friel) op basis van %FTP, qua tijdsduur hangt af van hoe getraind je bent.
Voor intervalblokjes wordt daarom vaak een bandbreedte van blokjes-duur gegeven. Net als met de zones zijn daar ook weer varianten van.
Voor een beginner kan bijvoorbeeld 3 blokjes van 10 minuten op FTP al slopend zijn, een goed getraind iemand doet bijvoorbeeld 2 blokken van 20 minuten op FTP met relatief gemak.

En dan hangt het ook weer af van wat voor persoon je bent.
Een aerobe en anaerobe renner met hetzelfde FTP reageren anders op blokken. Zo'n anaerobe renner verdraagt de hogere, korte vermogensblokken beter, maar zal misschien moeite hebben om de lagere, langer durende vermogensblokken vol te maken.
En vice versa.

Raadpleeg het internet/de wetenschap en kies een model qua zones en tijdsduur dat goed bij jou past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Dat ligt er maar helemaal wat je wilt trainen.

Kort Vo2Max werk is zo hard als je kan, maar niet zo hard dat je niet de hele training in die zone af kan werken. Dus stel je doet een standaard 30/30 workout van 13x 30/30 en daar dan 3 sets van. Je kan je de eerste 6 30/30 helemaal leeg rijden maar dan is de rest van je training niet effectief. Dus dat is een beetje aanvoelen. Maar VO2Max is eigenlijk het enige waar dit voor geld. De rest van het type trainingen wordt allemaal gebaseerd op percentage van FTP.

Mijn ervaring met de schatting van intervals.icu is vrij goed, maar dan moet je al wel een vrij groot scala aan type trainingen en ritten als basis hebben. Puur een FTP verhoging op een 30/30 set zal niet heel nauwkeurig zijn.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online

Ik volg gewoon de trainingsblokken van Join. Dat gaat veelal volgens de 80/20 regel (https://join.cc/nl/traini...of-gepolariseerd-trainen/)

Laatst tijdens een Q&A+borrel met Jim van den Berg ook over eFTP gesproken. eFTP is een goede indicator, maar niet een absolute waarde. Een FTP test van 20 minuten ook niet, maar dat geeft al een veel betrouwbaarder beeld. Gezien trainingszones ook een range zijn van zo'n 30 watt gaat dat met beide varianten (eFTP of FTP) voor de gevorderde amateur doorgaans prima.

Join geeft ook een eFPT, toevallig was deze gelijk aan intervals.icu. Maar bij de FTP test ging ik daar afgelopen dinsdag ook met 26w overheen. Ik had een goede dag, kwam op een segment met harde wind tegen en afgelopen dagen heb ik ook goed geslapen-gegeten-gerust. Een soort perfect storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
100.000 workouts met een unieke combinatie van intensiteit, lengte, rust en aantal herhalingen.. de truc is de juiste zien te vinden waarbij de balans tussen prikkel en herstel optimaal is. Totaal onmogelijk om op te antwoorden dus.

wat buiten nog wel te doen is, bv een 5x5 vo2 (hoewel ik erg ongelukkig wordt van intervallen boven threshold van langer dan 2 minuten). 5x5 doe je dan bv op 110%, maar wie weet is voor jou 105% al een uitdaging, of is 115% goed te doen (en ook dat is afhankelijk van de rust periode tussen de blokken.

ga je naar kortere intervallen van bv 1 minuut ga je naar 120-130%

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:53

_Z3

Dat laat ik bepalen, tegenwoordig maak ik gebruik van de Join trainings app, beschikbaarheid invullen en gaan. Heb ik een keer wat anders, MTB rittje oid, dan skip ik de training en wordt het schema automatisch aangepast indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Ik zie dat Join nu bij verschillende posts naar boven komen. Wat zijn de ervaringen in de progressie dan zo'n beetje?
Wat ik altijd een beetje lastig vind (is mijn eigen probleem natuurlijk he) is dat het op een manier wel meetbaar is, maar niet echt te vergelijken is met "wat als je wat anders gedaan zou hebben".
Het is opzich logisch dat als je elke fietsrit een vast rondje rijdt met dus een vaste lengte en vaste intensiteit dat het op den duur makkelijker zou moeten worden om dat trucje precies uit te voeren. Of zoals ik meen Merckx zei: fietsen wordt nooit makkelijk, je gaat alleen sneller. Iets van dat.
Maar het alsmaar doen van dezelfde training maakt je niet ineens een betere sprinter, of een betere klimmer etc.

Ik ben misschien nog meer dan geinteresseerd in de achterliggende reden om zoiets te gebruiken in plaats van zelf wat te doen (qua afwisseling). Neem bijvoorbeeld Zwift, daar kan je ook allerlei trainingen doen en maken zoals je zelf wilt. En een balans vinden tussen intensieve trainingen en rustige trainingen moet ook niet ZO moeilijk zijn zou je zeggen.
Dus is het dan dat je misschien vanuit een punt qua conditie/kracht/etc wat je nu hebt dat je met een doel wilt werken naar ik wil over 5 maanden dit of dat kunnen? En lukt dat dan ook bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:14
@orange.x Voor mij is Join vooral de digitale schop onder je kont om uit de luie stoel te komen.
Om dan maar buiten "wat te gaan doen" is niet mijn ding, met de app krijg ik suggesties wat ik kan doen om beter te worden. Probeer mij er aan te houden, al is een rondje vogeltjes kijken echt niet aan mij besteed.

Loggen naar Strava en dat inzichtelijk maken met Intervals geeft mij een compleet beeld ivm andere sporten.
Join pakt iets anders dan fietsen naar mijn idee niet helemaal correct op.

Het doel wat ik in Join gesteld heb is algemeen beter worden of in ieder geval conditie behouden.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Iemand nog tips om fietsbroeken goed zwart te houden of weer zwart te krijgen?

Ik was normaal op 30 graden. Doe het verder niet apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:09
Voor alle mensen met een shoefresh. Ik zag zojuist de volgende melding over ozon luchtreinigers waarin ook schoenreinigers wordt genoemd.

https://www.nvwa.nl/nieuw...nigers-die-ozon-uitstoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:45
orange.x schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:11:
Ik zie dat Join nu bij verschillende posts naar boven komen. Wat zijn de ervaringen in de progressie dan zo'n beetje?
Wat ik altijd een beetje lastig vind (is mijn eigen probleem natuurlijk he) is dat het op een manier wel meetbaar is, maar niet echt te vergelijken is met "wat als je wat anders gedaan zou hebben".
Het is opzich logisch dat als je elke fietsrit een vast rondje rijdt met dus een vaste lengte en vaste intensiteit dat het op den duur makkelijker zou moeten worden om dat trucje precies uit te voeren. Of zoals ik meen Merckx zei: fietsen wordt nooit makkelijk, je gaat alleen sneller. Iets van dat.
Maar het alsmaar doen van dezelfde training maakt je niet ineens een betere sprinter, of een betere klimmer etc.

Ik ben misschien nog meer dan geinteresseerd in de achterliggende reden om zoiets te gebruiken in plaats van zelf wat te doen (qua afwisseling). Neem bijvoorbeeld Zwift, daar kan je ook allerlei trainingen doen en maken zoals je zelf wilt. En een balans vinden tussen intensieve trainingen en rustige trainingen moet ook niet ZO moeilijk zijn zou je zeggen.
Dus is het dan dat je misschien vanuit een punt qua conditie/kracht/etc wat je nu hebt dat je met een doel wilt werken naar ik wil over 5 maanden dit of dat kunnen? En lukt dat dan ook bijvoorbeeld?
Ik gebruik Join nu een kleine 2 maanden en doe dat met behulp van Zwift. Ik ben begonnen met een FTP Test en afgelopen heb ik dat weer gedaan om eens te kijken of er progressie was. In mijn geval bijna 25%! Maar ik was dan ook niet zo goed dus dan ga je al snel vooruit natuurlijk.

Het werkt voor mij enorm dat ik een schema heb en gewoon 3x per week “moet” trainen. Als we weer richting het voorjaar gaan ga ik weer lekker buiten rijden zonder programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@orange.x Ik heb met Join by far de meeste progressie geboekt ooit op de fiets.

MAAR, komt dat omdat ik gewoon veel meer ben gaan fietsen (+/- 10 uur per week tov 4-6 uur). Of komt het door de structuur van Join? Zoals jij al aangeeft is dat moeilijk te vergelijken.

Wat Join mij wel écht geleerd heeft is dat ik een betere balans nodig had tussen hard fietsen en rustig fietsen. Een paar maanden met Join trainen geeft je dat inzicht. Zwift trainingsprogramma's en TR programma's lieten mij te vaak intensieve trainingen doen. Voor mij werkte dat niet en maakte ik pas echt progressie met meer langzame kilometers.

Het hele jaar door met Join fietsen vond ik overigens ook niets. Fiets nu zonder Join, zonder structuur en doe vooral rustige kilometers (base season). Wel 1x per week een V02 max of Threshold training, want recente onderzoeken hebben laten zien dat wielrenners die een periorde base training doen met 1x per 7 a 10 dagen een intensieve training met een hogere fitheid uit base season komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik merk op zich weinig progressie met Join maar het helpt om niet altijd hetzelfde te doen, “Vogeltjes kijken” vind ik heerlijk dus het risico is dat ik mijn solo ritten alsnog daar op terug val, maar op zich werkt dat ook prima omdat ik bij de ritten met ons groepje of op de MTB wel voldoende wordt uitgedaagd.

Eigenlijk moet Join mij meer temperen dan aansporen om te gaan fietsen, en na een tijdje gaat dat zo ver dat ik nauwelijks nog trainingen krijg omdat hij vind dat ik rust nidig heb.

Nu ik bovenstaande zo opgeschreven heb is Join misschien wel helemaal niks voor mij, maar ach, af en toe fietst er wel een training tussendoor die ik kan doen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:29
Kluus schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:57:
Ik merk op zich weinig progressie met Join maar het helpt om niet altijd hetzelfde te doen, “Vogeltjes kijken” vind ik heerlijk dus het risico is dat ik mijn solo ritten alsnog daar op terug val, maar op zich werkt dat ook prima omdat ik bij de ritten met ons groepje of op de MTB wel voldoende wordt uitgedaagd.

Eigenlijk moet Joun mij meer temperen dan aansporen om te gaan fietsen, en na een tijdje gaat dat zo ver dat ik nauwelijks nog trainingen krijg omdat hij vind dat ik rust nidig heb.

Nu ik bovenstaande zo opgeschreven heb is Join misschien wel helemaal niks voor mij, maar ach, af en toe fietst er wel een traininkje tussendoor die ik kan doen…
Allerbelangrijkste is consistentie, dat is bij jouw ook zonder JOIN goed op orde. Dus helpt het om de puntjes op de i te zetten.

Als JOIN je helpt om juist consistentie aan te brengen, dan kan je heel veel bereiken.

Tevens is een veel gemaakte fout om juist teveel van je lichaam te vragen, dan kan JOIN je hier ook goed bij helpen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:57:

Eigenlijk moet Join mij meer temperen dan aansporen om te gaan fietsen, en na een tijdje gaat dat zo ver dat ik nauwelijks nog trainingen krijg omdat hij vind dat ik rust nidig heb.

Nu ik bovenstaande zo opgeschreven heb is Join misschien wel helemaal niks voor mij, maar ach, af en toe fietst er wel een training tussendoor die ik kan doen…
Als je vertrekpunt al op een hoog niveau ligt zal elke vorm van progressie langzamer gaan. Jij fietste volgens mij al behoorlijk veel voordat je met Join begon? Als je op dat 'hoge' (alles is relatief ;)) niveau bent dan gaan alle volgende stapjes wat langzamer. Dus niet heel gek dat je weinig progressie ervaart.

Wat wel écht heel interessant zou zijn, is om eens een gedegen wetenschappelijk onderzoek te lezen met 2 controle groepen: 1 groep die gestructureerd 6 weken traint en 1 groep die 6 weken lang ongestructureerd traint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Requiem19 @mhr-zip klopt ook, dat bedoel ik ook. Wat mij betreft ook zeker geen kritiek op Join. Ik ben ook een vreemde eend in de bijt omdat ik mijn woon-werk ritten niet lekker kwijt kan in Join, daardoor kom ik op de volgende dilemma's:

Ik kan niet mijn volledige fiets week plannen, want dan krijg ik op woon-werk dagen een te lange training. Ik geef dus op dat ik in een woon-werk dag 1,5 uur kan fietsen, dan gaat mijn volume volgens Join dus anderhalf uur zijn op die dag. Maar achteraf komt daar nog een uur bij voor de heen- of terugweg. Ik vind een uur enkele reis te veel om helemaal niet op te geven in Join.

Als ik wel bijvoorbeeld 2,5 uur plan voor zo'n dag krijg ik ook een workout van 2,5 uur maar je kan moeilijk zo'n workout opknippen en 's-morgens een uurtje doen en na 8 uur "rust" de rest :).

Hierdoor planned Join dus structureel voor een fietser met een lager volume dan ik daadwerkelijk heb, waardoor hij na een tijdje rust gaat plannen op woon-werk dagen, ik ga dan uiteraard toch fietsen, rustig weliswaar, maar boven de 1,5 uur per dag telt Join niet als rust, hoe rustig je ook doet, dus de rustdag wordt weer een dag opgeschoven en beland ik in een visueuze cirkel.

Wat wel een kritiekpuntje op Join is is dat dit denk ik relatief simpel zou kunnen worden opgelost als ik in Join meerdere fietsmomenten op een dag zou kunnen opgeven, dus opgeven dat je een bepaalde dag 1x een uur en een keer 1,5 uur of zoiets.

Dan zou ik denk ik een realistisch volume in kunnen vullen binnen Join en zou het iets bruikbaarder worden.

NB: Er is een podcast van LSRF over combineren met woon-werk, die heb ik geluisterd en een aantal tips volg ik ook op en helpen wel, maar op een gegeven moment zegt Jim iets van: als je een rustdag hebt ga je maar een keer met de auto. Maarja, das dus niet waarvoor ik woon-werk fiets :).

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 05-10-2023 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

orange.x schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:11:
Het is opzich logisch dat als je elke fietsrit een vast rondje rijdt met dus een vaste lengte en vaste intensiteit dat het op den duur makkelijker zou moeten worden om dat trucje precies uit te voeren.
Dat is zeker waar, maar ook juist het probleem. Als je steeds hetzelfde doet, word je daar heel goed in, maar niet perse een betere/fittere fietser van. In sommige gevallen kan dit alsnog een zeer effectieve manier van trainen zijn. Denk bijvoorbeeld aan iemand die van vlakke tijdritten zijn specialiteit wil maken. Of schaatser Nils van der Poel die zo trainde dat hij heel erg goed werd in zo vlak mogelijk zijn rondjes te rijden, richting een tijd waarvan hij zeker was dat het voldoende voor goud zou zijn.

Maar meestal is dit niet wat iemand uit zijn training wil halen en willen we juist over de hele breedte beter worden. Dit bereik je door je lichaam steeds net iets over het randje te duwen van comfortabel en daar van te herstellen. De balans vinden tussen die trainingsprikkel en het herstel van het lichaam is de basis van een goed trainingschema.

Het beste hiervoor is een coach maar programma's als Join en TrainerRoad kunnen aan de hand van jouw data (mits je met de juiste apparatuur zoals een hartslagmeter en vermogensmeter rijdt) wel een goede inschatting maken van wat jij nodig hebt en hoe je dat kunt bereiken. Een A, B vergelijking is echter wel heel lastig ja.

Ik ben zelf een paar maanden geleden overgestapt van TrainerRoad naar Join en ik heb in September zo'n beetje ieder persoonlijk power record verbroken, sinds de Zwift Racing League weer is begonnen en ik dus ook echt wordt uitgedaagd tijdens die races. Had ik hetzelfde kunnen bereiken door het blijven gebruiken van TrainerRoad? We zullen het nooit weten. Het enige wat ik kan doen is de trainingen met elkaar vergelijken en aan de hand van de verschillen in stijl daar conclusies uit trekken. Maar ook dat is niet helemaal waterdicht natuurlijk.

Ik denk wel dat gestructureerd trainen een stuk efficiënter is dan gewoon maar wat doen. Helemaal als je al lang en vaak op de fiets zit. Ben je nog beginner, dan zullen die verschillen kleiner zijn. Als je vanaf 0 komt, dan is iedere minuut op de fiets mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 11:28
Requiem19 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:48:
Zo, dat was een zware bevalling maar het is gelukt: tickets voor de Mallorca312 binnen voor april volgend jaar :D.
*O*
Lijkt mij ook heel gaaf alleen nog een brug te ver. Ik ben wel benieuwd. Hoeveel km per week (of jaar) heb jij nu ongeveer? En al veel ritten met vergelijkbare km en hm?
Mooie motivatie om voor te trainen in ieder geval >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
DialOut schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:06:
[...]

*O*
Lijkt mij ook heel gaaf alleen nog een brug te ver. Ik ben wel benieuwd. Hoeveel km per week (of jaar) heb jij nu ongeveer? En al veel ritten met vergelijkbare km en hm?
Mooie motivatie om voor te trainen in ieder geval >:)
Je kan ook de ‘korte’ afstand doen he :).

Ik zit nu op 8.300km dit jaar en heb nu 2 a 3 ritten gedaan rond de 200km met 4500+hm.

Meer dan 200km nog nooit gefietst, dus zal in het voorjaar echt heel hard aan de bak moeten qua duurtraining.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Als je 200 kan moet 300 ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Owios schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:47:
Voor alle mensen met een shoefresh. Ik zag zojuist de volgende melding over ozon luchtreinigers waarin ook schoenreinigers wordt genoemd.

https://www.nvwa.nl/nieuw...nigers-die-ozon-uitstoten
Wij hebben er net eentje in gebruik genomen (decathlon). Ik moet zeggen dat ik niks merk van de ozon, ik dacht dat je dat een beetje kon ruiken (net als bij een laserprinter) maar ik ruik niks. Ben wel gevoelig voor luchtjes maar ik reageer echt in de verste verte niet op het ding. Als het niet veilig zou zijn dan zou ik wel een terugroepactie verwachten? Het was mij overigens ook vooral om de warme lucht te doen. En hij staat in de garage anders gaat het te erg stinken naar zweetpoten in de bijkeuken :X

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Bedankt voor alle tips over trainingen (y)
Het is idd een stuk complexer dan even een waarde noemen.
Hier ook over Join getwijfeld maar loop dan tegen hetzelfde probleem aan van @Kluus met de woon werk ritjes...
Denk dat het op mijn niveau het belangrijks is om uren te maken en wat afwisselend te trainen. zo deed ik het bij het hardlopen ook en heb daarmee m'n persoonlijke doelen af kunnen tikken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:36

Niellie41

[object Object]

Je kan ook Fondo proberen, wat van de KNWU is. Daar heb je ook trainings programma's, maar het is niet zo strak qua planning als ik de verhalen over Join hoor.

Je hoeft bij Fondo alleen aan te geven hoe vaak per week je wilt trainen en dan afvinken als je die hebt gedaan. Dan kan je makkelijk ook je woon-werk ritje bij betrekken.

Dit jaar heb ik Fondo gebruikt als voorbereiding voor AGR en Limburgs Mooiste. Na Limburgs Mooiste had ik geen echt doel en vond ik het iets te vrijdblijvend, waardoor ik minder fietste.

[ Voor 24% gewijzigd door Niellie41 op 06-10-2023 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 20:11

McMiGHtY

- burp -

Requiem19 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:22:
[...]

Je kan ook de ‘korte’ afstand doen he :).

Ik zit nu op 8.300km dit jaar en heb nu 2 a 3 ritten gedaan rond de 200km met 4500+hm.

Meer dan 200km nog nooit gefietst, dus zal in het voorjaar echt heel hard aan de bak moeten qua duurtraining.
Je kan volgend weekend al?

https://www.randonneurs.nl/events/

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Niellie41 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:47:
Je kan ook Fondo proberen, wat van de KNWU is. Daar heb je ook trainings programma's, maar het is niet zo strak qua planning als ik de verhalen over Join hoor.

Je hoeft bij Fondo alleen aan te geven hoe vaak per week je wilt trainen en dan afvinken als je die hebt gedaan. Dan kan je makkelijk ook je woon-werk ritje bij betrekken.

Dit jaar heb ik Fondo gebruikt als voorbereiding voor AGR en Limburgs Mooiste. Na Limburgs Mooiste had ik geen echt doel en vond ik het iets te vrijdblijvend, waardoor ik minder fietste.
Dat is wel een goeie ja, misschien moet ik daar ook (weer) eens naar kijken. Krijg je daar ook geen korting op als je lid bent van de knwu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:14
Kluus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:23:
[...]

Dat is wel een goeie ja, misschien moet ik daar ook (weer) eens naar kijken. Krijg je daar ook geen korting op als je lid bent van de knwu?
Jups. 50% meen ik. Staat in elke nieuwsbrief!
Mistraller schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:51:
[...]

Wij hebben er net eentje in gebruik genomen (decathlon). Ik moet zeggen dat ik niks merk van de ozon, ik dacht dat je dat een beetje kon ruiken (net als bij een laserprinter) maar ik ruik niks. Ben wel gevoelig voor luchtjes maar ik reageer echt in de verste verte niet op het ding. Als het niet veilig zou zijn dan zou ik wel een terugroepactie verwachten? Het was mij overigens ook vooral om de warme lucht te doen. En hij staat in de garage anders gaat het te erg stinken naar zweetpoten in de bijkeuken :X
Shoefresh krijg je de tip te ventileren bij ozon en je ruikt het ook serieus. Ik ben blij dat ik er 1 heb, maar moet vaak meerdere keren drogen om schoenen droog te hebben. Is dat gangbaar? Heb RC901 van Shimano.

Hier voor komend jaar geswitcht van plannen voor de maratona naar Fausto Coppi. Goedkoper, minder massaal, nieuwe regio voor de meeste vrienden en natuurlijk Piemonte! (“ hee, Barolo is 50min met de auto”). Toen dit bekend was werd er snel besloten :+

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier de Go4Dry en ik ruik die ozon ook echt wel. Inderdaad laserprinter-achtige geur maar dan nog wel iets sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 13:06
Ik heb de Shoefresh sinds kort en ik ruik ook wel de ozon wanneer deze aanstaat, maar dat is ook weer snel verdwenen als de ozon generator niet meer draait moet ik zeggen...

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:00
Je ruikt een beetje ja, maar je gaat er toch niet bij blijven als die aan het drogen is ?
Ik heb het idee dat oude laserprinters meer aanwezig waren kwa geur.

Trouwens in dat nieuwbericht :
'Daarnaast kan het voorkomen dat ozon wordt gebruikt in andere consumentenproducten zoals gezichtsstomers'

Dat lijkt me dan een stuk gevaarlijker :o

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Ben ook erg tevreden over de shoefresh, heb nog wel het ''oude'' model, fijn apparaat. Zeker als je schoenen nat zijn of hebt schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Stufferdt schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:41:

Shoefresh krijg je de tip te ventileren bij ozon en je ruikt het ook serieus. Ik ben blij dat ik er 1 heb, maar moet vaak meerdere keren drogen om schoenen droog te hebben. Is dat gangbaar? Heb RC901 van Shimano.
Nou dan is die van mij DOA haha. Of die stinkschoenen overstemmen de ozon :P Het ligt niet aan mijn neus want de laserjet ruik ik prima.
Hoe vaak het nodig is ligt ook aan de hoeveelheid water dat de schoen heeft opgenomen lijkt me? Wij doen wel vaak de schoen andersom en dan nog een keer omdat de hak soms nog nat is.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
Ga ik morgenochtend bij de koppeltijdrit in Bemmel nog medetweakers tegenkomen? Ik ga met mijn schoonvader meedoen. Richtsnelheid zal zo rond de 40km/u gemiddeld zijn. Of dat gaat lukken is nog even afwachten, we hebben dit nog nooit gedaan en ik ben nog herstellende van een fixe griep.

Iemand nog tips?(wind NO2)
https://koppeltijdrit.twctverzetje.nl/parcours/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
stevens20 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:17:
Ga ik morgenochtend bij de koppeltijdrit in Bemmel nog medetweakers tegenkomen? Ik ga met mijn schoonvader meedoen. Richtsnelheid zal zo rond de 40km/u gemiddeld zijn. Of dat gaat lukken is nog even afwachten, we hebben dit nog nooit gedaan en ik ben nog herstellende van een fixe griep.

Ben je bekend met het stukje dijk daar met ruw asfalt? Daar moet je dus ff een stukkie harder trappen voor dezelfde snelheid...

Scheelt dat je wss terugweg wind mee hebt, je zal n aantal keer draaien tov de wind op de dijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Cranzai op 07-10-2023 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
stevens20 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:17:

Ben wel in Bemmel dan, maar al vroeg aan de prosecco en gebak 8)7 heel veel succes en rijdt m’n buurman er niet af, moet nog vaker met hem trappen ;-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stevens20
Zo.. weer met beide benen op de grond. Na afgelopen week nog ziek op bed gelegen te hebben met een fixe griep vandaag de tijdrit gehad. Hele leuke ervaring! Maar niet kunnen brengen wat we wilden. Ik was niet fit en heb onder mijn kunnen gefietst, overduidelijk gevolgen van het ziek zijn. Wel alles gegeven drie keer tot bijna overgeven aan toe. Vrijwel de hele tijdrit in het wiel van mijn schoonvader gezeten (vooraf was het plan precies andersom). Al met al niet de gewenste 40km/u gefietst maar helaas op 35km/u blijven hangen. Heeeeeeel erg ver van de nummer één verwijderd die met 48,9km/u eindigde.

Het was een leuke ervaring, en met deze prestatie hebben we een verbeterbaar PR neergezet. Volgend jaar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 12:38
Vraagje voor de mensen die al BRM's gereden hebben in het verleden.
Komende zaterdag start er eentje op 20 km van m'n deur.
Wil eens eentje rijden, maar vind het allemaal wat vaag.
Is de start effectief op het aangegeven tijdstip? Of kan je ook een uur later starten bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
CedricD schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:05:
Is de start effectief op het aangegeven tijdstip? Of kan je ook een uur later starten bijvoorbeeld?
Als het goed is staat alle info bij de desbetreffende rit. Anders weet @McMiGHtY vast meer.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:52
Start is gezamenlijk, maar staat als het goed is ook op de website. Bij de start krijg je een controle kaart. Dus uur later kan niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
stevens20 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:47:
Zo.. weer met beide benen op de grond. Na afgelopen week nog ziek op bed gelegen te hebben met een fixe griep vandaag de tijdrit gehad. Hele leuke ervaring! Maar niet kunnen brengen wat we wilden. Ik was niet fit en heb onder mijn kunnen gefietst, overduidelijk gevolgen van het ziek zijn. Wel alles gegeven drie keer tot bijna overgeven aan toe. Vrijwel de hele tijdrit in het wiel van mijn schoonvader gezeten (vooraf was het plan precies andersom). Al met al niet de gewenste 40km/u gefietst maar helaas op 35km/u blijven hangen. Heeeeeeel erg ver van de nummer één verwijderd die met 48,9km/u eindigde.

Het was een leuke ervaring, en met deze prestatie hebben we een verbeterbaar PR neergezet. Volgend jaar beter.
Aii balen joh!
Overigens de nr 1 was ook niet perse zomaar iemand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epUT-cTSe8kFnsMj7c9VXtp2bPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gecBlDUW4Lav8FBznJZ9jxsW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
crimby schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Aii balen joh!
Overigens de nr 1 was ook niet perse zomaar iemand.
[Afbeelding]
En ik kan zeggen dat ik door hem ingehaald ben in een wedstrijd! Dat was echt twee keer knipperen en ze waren weg. Wel machtig om te zien! Geeft inspiratie om harder te trainen.

Na volgend weekend gaat de fiets op de trainer op zolder (voor het eerst doorfietsen in de winter) en dan een goede basis neerleggen om de toertocht van de Amstel Gold 125km te volbrengen. Daarna weer richten op tijdrijden en kortere ritten.

Ben stiekem ook aan het kijken naar een racefiets die meer geschikt is voor tijdrijden icm groepsritten. Ik schuif heel erg naar voren op mijn zadel dat al maximaal naar voren staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:29
stevens20 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:11:
[...]

Ben stiekem ook aan het kijken naar een racefiets die meer geschikt is voor tijdrijden icm groepsritten. Ik schuif heel erg naar voren op mijn zadel dat al maximaal naar voren staat.
Kan er geen zadelpen met 0-setback op je fiets?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
mhr-zip schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Kan er geen zadelpen met 0-setback op je fiets?
Oeh! Dat is misschien nog wel een goede. Ga ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:25
Ik heb vandaag een stuk langs de Waddenzee gefietst. Vlak na het dorpje Kleine Huisjes erop en bij Noordpolderzijl er weer af. Onderweg zowel aan de buitenkant van de dijk als aan de binnenkant van de dijk gefietst. Dat is voor mij niet voor herhaling vatbaar. Iig zeker niet al bij Kleine Huisjes erop. Er lag enorm veel schapenpoep op de weg. Het was onmogelijk om er omheen te rijden. Het was zelfs zo erg dat ik 3 keer heb moeten stoppen om met mijn multitool de poep tussen mijn voorvork en mijn voorband weg te halen, omdat het ging aanlopen en ik anders op een moment zeker niet meer verder had kunnen fietsen.

Wat ik me even afvraag: hebben andere mensen een soortgelijke ervaring daar? Of komt het ergens anders door? Misschien heb ik tussen mijn voorvork en voorband relatief weinig ruimte. Of misschien komt het wel omdat de boel nog een beetje vochtig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Volgens mij moet je er dan wel zijn voor je startkaart inderdaad. Maar ik was zelf bij mijn laatste BRM iets verlaat en kreeg gewoon een kaart en kon vertrekken (en ik wist ook wel dat ik het eenvoudig binnen de tijd zou halen; dus geen stress). Gelukkig was ik niet de enige die laat was want nadeel is natuurlijk wel dat je alleen rijdt anders.
Kortom, ik zou niet een uur later aankomen want dan zal de organisatie al wel weg zijn.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

AMD1800 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:29:
Ik heb vandaag een stuk langs de Waddenzee gefietst. Vlak na het dorpje Kleine Huisjes erop en bij Noordpolderzijl er weer af. Onderweg zowel aan de buitenkant van de dijk als aan de binnenkant van de dijk gefietst. Dat is voor mij niet voor herhaling vatbaar. Iig zeker niet al bij Kleine Huisjes erop. Er lag enorm veel schapenpoep op de weg. Het was onmogelijk om er omheen te rijden. Het was zelfs zo erg dat ik 3 keer heb moeten stoppen om met mijn multitool de poep tussen mijn voorvork en mijn voorband weg te halen, omdat het ging aanlopen en ik anders op een moment zeker niet meer verder had kunnen fietsen.

Wat ik me even afvraag: hebben andere mensen een soortgelijke ervaring daar? Of komt het ergens anders door? Misschien heb ik tussen mijn voorvork en voorband relatief weinig ruimte. Of misschien komt het wel omdat de boel nog een beetje vochtig was.
Ik ken de omgeving daar vrij goed, ik ben ook geen fan daar solo te rijden, sowieso zijn de loslopende schapen irritant.

De schapen-stront is bij droog al lastig te ontwijken, maar als het heeft geregend loopt dat uit en is er geen houden aan. In de zomer raad ik af om daar te fietsen tenzij het al een tijdje droog is. In de winter zijn daar vaak geen schapen, daar staat tegenover om daar te geraken je vaak over de wegen moet waar de bieten-campagne actief is, een ander soort zooi...
Pagina: 1 ... 519 ... 684 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).