Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 504 ... 691 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

pier87 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:21:
Ik begrijp sommige dingen nooit zo goed, (misschien wil ik ze ook wel niet begrijpen ;) )

Waarom zie ik/ lees ik hier mensen ontzettend veel geld uitgeven voor een nieuwe racefiets/mtb/ gravelbike etc. Maar als het dan op enkele accessoires aankomt wordt er weer bezuinigd en wordt Ali afgestruind waarbij je altijd maar moet afwachten wat de kwaliteit is.

Afgelopen winter ook, fietsmaatje vooraf maar opscheppen over zijn nieuwe Ali lampje zoveel lumen en lange batterijduur. Ik had inderdaad een wat duurdere variant (Lezyne Macro Drive 1300XXL) in de aanbieding gekocht. Maar na 1.5 uur deed mijn lampje het nog uitstekend terwijl die van mijn maatje begon te haperen en even later (mogelijk vanwege de kou) bijna geen licht meer gaf. Later bij de kachel deed hij het namelijk weer beter...

Maar goed, ik zal de Ali fanboys hier wel niet blij mee maken ;) ik ben in iedergeval verre van een Ali-Fanboy ;)
omdat 9 van de 10x zo'n duur lampje ook gewoon een ali lampje is maar dan met een ander kleurtje en logootje.

blup

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:58
ElGreco schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Ik zie het probleem niet, op halve kracht ga jij nog steeds hard zat.
Hangt van degene af die meefietsen. Als jij meefietst waarschijnlijk wel :P

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:34

Kluus

Gang is alles

Oja over lampjes! In het kader van veel licht maar niet iedereen willen verblinden, ik ben als woon-werk fietser wel fan van de Overdrive Race Mode van de Lezyne lampjes, dan werk je net als met het grootlicht/dimlicht van je auto. 8)

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-11 16:59
Bezulba schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

omdat 9 van de 10x zo'n duur lampje ook gewoon een ali lampje is maar dan met een ander kleurtje en logootje.
;w

Je hebt helemaal gelijk, Top Gear kwam er een aantal jaren geleden ook achter. BMW is bijvoorbeeld gewoon een chinese Auto. Alleen ander kleurtje maar inderdaad verder identiek! 8)7

https://www.youtube.com/watch?v=K0bNf-jcVU0

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:21
GerbenBK schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Waren dat dan SRAM Red Aeroglides oid waar je op probeerde te besparen? Op normale wieltjes bespaar je toch hooguit een paar tientjes? Voor dat verschil zou ik het niet eens proberen.
Nee, ging niet eens zo zeer om de prijs, betrof een 11 speed xt derailleur, standaard wieltjes zijn niet zo duur, maar ook niet bijzonder. Die van Ali waren oversized en keramische lagers 8)7 kei tof natuurlijk, helaas wel bagger kwaliteit :/

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Nee, ging niet eens zo zeer om de prijs, betrof een 11 speed xt derailleur, standaard wieltjes zijn niet zo duur, maar ook niet bijzonder. Die van Ali waren oversized en keramische lagers 8)7 kei tof natuurlijk, helaas wel bagger kwaliteit :/
Dan had jij dus eigenlijk geluk dat alleen de tandjes braken. ;)

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11 10:40
Ik begrijp sommige dingen nooit zo goed, (misschien wil ik ze ook wel niet begrijpen ;) )

Waarom zie ik/ lees ik hier mensen ontzettend veel geld uitgeven voor een nieuwe racefiets/mtb/ gravelbike etc. Maar als het dan op enkele accessoires aankomt wordt er weer bezuinigd en wordt Ali afgestruind waarbij je altijd maar moet afwachten wat de kwaliteit is.

Afgelopen winter ook, fietsmaatje vooraf maar opscheppen over zijn nieuwe Ali lampje zoveel lumen en lange batterijduur. Ik had inderdaad een wat duurdere variant (Lezyne Macro Drive 1300XXL) in de aanbieding gekocht. Maar na 1.5 uur deed mijn lampje het nog uitstekend terwijl die van mijn maatje begon te haperen en even later (mogelijk vanwege de kou) bijna geen licht meer gaf. Later bij de kachel deed hij het namelijk weer beter...

Maar goed, ik zal de Ali fanboys hier wel niet blij mee maken ;) ik ben in iedergeval verre van een Ali-Fanboy ;)
Hahaha ja fiets mag gerust 5-6k kosten maar banden van 50-60 ps gaat dan weer te ver zeg maar. Als je mooi spul wilt, kost het gewoon geld. Buy once, cry once. Al te vaak een net niet product gekocht en dan achteraf toch weer spijt en upgraden. Beter maar in 1 keer goed. Ali is vaak toch allemaal rommel.

Muqzi maakt nog wel prima tools voor oa bottom bracket die ik daar wel haal. Maar ik zie mensen ook aero sokken enzo daar halen 8)7

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik koop bij twijfel altijd het duurste ^^.

Edit, misschien even toelichten: ik heb meer spijt van goedkope miskopen dan van dure miskopen.

Mijn ervaring is dat dure spullen regelmatig ook beter bevallen. Ik investeer(de) 10 uur per week en meerdere vakanties aan fietsen per jaar. Dan wil ik dat alles tip top in orde is en betaald ik met liefde een paar tientjes meer voor een lampje of een goede bibshort.

Vorige maand een Pas Normal Studios kledingsetje gekocht. Wel echt prijzig, maar zit fantastisch en gaf mij uitstekende moraal. Idem met banden, tubeless latex, wielen, casette etc etc.

Tegelijkertijd moet iedereen ook zelf weten hoeveel hij spendeert aan z’n hobby. De combi 6k+ fiets en Chinese budget assecoires zal ik in ieder geval niet begrijpen. Doe alles dan budget?

[ Voor 89% gewijzigd door Requiem19 op 29-08-2023 12:52 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
Beetje zelfde discussie als bijv sensors. Waar ik bij bosjes Garmin sensors en HR banden zie sneuvelen, blijven mijn Ali sensors maar doorgaan. Ik heb ook chinese hoge velgen. Niks mis mee, alleen betaal ik 1500 euro minder...
Die mooie HideMybell die bij iedereen afbreekt ook zo'n leuke. Kwaliteit kost geld 8)7

Als je de reviews een beetje bekijkt en niet voor ultralage prijzen gaat dan kan je ook bij ali prima spullen vinden. Je moet alleen wat meer vooronderzoek doen.
En ja, je kan een dure fiets kopen, maar dat betekent niet dat je je hele uitrusting gelijk maar op nivo tour de france hoeft te brengen ;)
Koop gewoon waar je blij van wordt. Voor de één is dat Ali voor de ander Lezyne. Ik vind het zo grappig dat veel mensen direct in de afkraakmodus gaan met Chinese producten. Ik ben van mening dat er gewoon veel zaken overpriced zijn.
Beetje zoeken naar spullen is toch ook leuk. "Hebben van de zaak is het eind van het vermaak" ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:48:
...
Niks mis mee, alleen betaal ik 1500 euro minder...
...
1500 euro minder ten opzichte van wat? Want dit lijkt mij niet helemaal terecht, Zipp 404 of 303 FC's zijn bijvoorbeeld absolute topwielen en kosten in ieder geval minder dan 1500 euro.

Of kreeg je er geld bij?

• Requiem19
  • Nu online
Mistraller schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:48:
Beetje zelfde discussie als bijv sensors. Waar ik bij bosjes Garmin sensors en HR banden zie sneuvelen, blijven mijn Ali sensors maar doorgaan. Ik heb ook chinese hoge velgen. Niks mis mee, alleen betaal ik 1500 euro minder...
Die mooie HideMybell die bij iedereen afbreekt ook zo'n leuke. Kwaliteit kost geld 8)7

Als je de reviews een beetje bekijkt en niet voor ultralage prijzen gaat dan kan je ook bij ali prima spullen vinden. Je moet alleen wat meer vooronderzoek doen.
En ja, je kan een dure fiets kopen, maar dat betekent niet dat je je hele uitrusting gelijk maar op nivo tour de france hoeft te brengen ;)
Koop gewoon waar je blij van wordt. Voor de één is dat Ali voor de ander Lezyne. Ik vind het zo grappig dat veel mensen direct in de afkraakmodus gaan met Chinese producten. Ik ben van mening dat er gewoon veel zaken overpriced zijn.
Beetje zoeken naar spullen is toch ook leuk. "Hebben van de zaak is het eind van het vermaak" ;)
1500€ minder dan mijn handgemaakte (gespaakte) velgen betekent dat jij ongeveer 200€ betaald hebt?

Impressive 😎.

Pss, Hide My Bell doet het hier al jaren prima :-).

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:15

Ik heb jarenlang veel spullen gekocht bij Ali, met verschillende resultaten. Veelal is de overweging nu anders geworden, merken bij Ali waar goed over geschreven is, of waar ik goede reviews van kan vinden, vind ik over het algemeen geen enkel probleem. Magene sensoren bijvoorbeeld. Maar ik heb ook diverse aankopen gedaan die het geld gewoon niet waard waren (je kent van wel het "ow, dat ziet er handig uit!", komt 2 weken later in de meuk-la of kliko), of erger nog, kapot gingen bij normaal gebruik. 3 euro voor stuurlint, krijg je natuurlijk ook waar je voor betaald. Bezuinigen op accessoires begrijp ik overigens wel weer wanneer je een dure fiets hebt aangeschaft. Ik zou ook liever een dure fiets kopen en voor tijdelijk met bijvoorbeeld een 75 euro helm in plaats van de 250 euro helm rijden.

Tracevelo heeft nog wel eens wat leuke dingen langs komen, maar veel verder dan de Magene sensoren, een carbon bidon houder, spd-l opzet clips (voor als je een stukje moet wandelen naar je appeltaar) en wat nieuw stuurlint ga ik tegenwoordig ook niet meer (en ook bij die dingen moet je dus eigenlijk nooit de goedkoopste halen).

Strava & Untappd - Do not combine!

• wisselwerking
rolandos582 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Hahaha ja fiets mag gerust 5-6k kosten maar banden van 50-60 ps gaat dan weer te ver zeg maar. Als je mooi spul wilt, kost het gewoon geld. Buy once, cry once. Al te vaak een net niet product gekocht en dan achteraf toch weer spijt en upgraden. Beter maar in 1 keer goed. Ali is vaak toch allemaal rommel.

Muqzi maakt nog wel prima tools voor oa bottom bracket die ik daar wel haal. Maar ik zie mensen ook aero sokken enzo daar halen 8)7
Ik vind de vergelijking tussen producten van Aliexpress en banden niet helemaal een juiste. Banden van € 25 kun je ook prima gebruiken. De QC zal daar ook goed zijn. Dat is bij Ali producten nog wel eens een vraagteken. Ze hebben alleen andere rij eigenschappen (waarvan maar de vraag is wat de gemiddelde wielertoerist daar van merkt).

[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 29-08-2023 14:28 ]

• Mistraller
Requiem19 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:53:
[...]

1500€ minder dan mijn handgemaakte (gespaakte) velgen betekent dat jij ongeveer 200€ betaald hebt?

Impressive 😎.

Pss, Hide My Bell doet het hier al jaren prima :-).
Ik denk dat mijn punt duidelijk is zonder al te veel in details te vervallen ;)

Ik durf op mijn materiaal te vertrouwen, jij ook. En bij beiden gaan de zaken lang mee. Ik heb wat meer voorwerk gehad wellicht met uitzoeken en ben daarmee goedkoper uit.

Maar ben jij nou gelukkiger, of ik? Maakt geen bal uit toch.

Een fiets koop ik mede voor de looks, maar iets als een lampje 100% voor de functionaliteit.

Ik rij ook een Skoda en geen Audi trouwens :P
wisselwerking schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Ik vind de vergelijking tussen producten van Aliexpress en banden niet helemaal een juiste. Banden van € 25 kun je ook prima gebruiken. De QC zal daar ook goed zijn. Dat is bij Ali producten nog wel eens een vraagteken. Ze hebben alleen andere rij eigenschappen (waarvan maar de vraag is wat de gemiddelde wielertoerist daar van merkt).
Ik wilde gisteren nieuwe bandjes bestellen voor mijn woonwerk fiets. 10 euro duurder geworden, vorige kocht ik voor 22,45 per stuk.
Nu al 32 euro. Precies dezelfde continental, zal me niks verbazen als het zelfs nog oude voorraad is.

Wij betalen toch wel. Maar dat geldt voor bijna alles wat we hier kopen, productieprijs is maar een fractie van het totaal. Da's de hoofdreden waarom die Chinezen het zoveel goedkoper kunnen.

De banden op mijn chinese velgen zijn trouwens wel Hutchinson ;) 37 euro pre-corona prijs.

[ Voor 39% gewijzigd door Mistraller op 29-08-2023 14:47 ]

---------------

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 12:23

joker1977

Tweakert

[...]

Sorry, maar ik denk dat je wel slachtoffer bent geworden van de marketing-verhaaltjes en ik lijk ook wel wat cognitieve dissonantie te lezen in je verhaal. Ook is het zeker geen kwestie van "Buy once, cry once" als je het over vervangings-onderdelen als banden hebt.

Ik denk dat niemand ontkent dat er kwaliteitsverschillen zitten tussen diverse producten. Maar 50-60 euro per stuk voor een band dan betaal je niet voor kwaliteit maar voor de naam en de winstmarge van de (tussen)handel. Als je er blij van wordt, vooral doen! Maar het enkel en alleen afdoen alsof er een verschil in kwaliteit is.. nee dat is écht niet de (enige) verklaring hoor.

Was jij het niet die een fabrikage-foutje had in de de superkwaliteit banden ? Wat zegt je dat over het fabrikage- en kwaliteitsproces van die banden als ze "gewoon" op jouw velgen terechtkomen? Schijnbaar is dat niet op het niveau wat je misschien wel zou (moeten) verwachten voor die prijs, toch ?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Mistraller met alle respect, ik begrijp je punt, maar je noemt zelf bedragen die wel heul erg overdreven zijn betreffende de wielset. Tenzij je jouw ali wielen wil gaan vergelijken met top-of-the-line wielen uit het prof-segment zoals Zipp NSW, Roval CLX of alles van ENVE.

Goede "middenklasse" carbon wielen van de grote merken komen meestal rond die 1500 euro uit voor een set en de "entry" levels (Zipp 303S, Roval C32) vaak nog (ruim) onder de 1000 euro. (Even de kwalificaties middenklasse en entry tussen quotes omdat we het nog altijd wel over carbon wielen van goede kwaliteit hebben).

En voor custom wielen kom je ook ruwweg op zulke bedragen uit zoals @Requiem19 terecht aanhaalt.

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 29-08-2023 15:25 ]

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:13
[...]

Sorry hoor maar snap niet dat jij die rommel in je buurt laat komen van je bottom bracket. Koop gewoon een mooie set van Wheels MFG. Buy once cry once. Tovert elke keer een glimlach op mijn gezicht als ik hem uit de doos haal. Ik vervang nooit meer een bb zonder.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• wisselwerking
joker1977 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Sorry, maar ik denk dat je wel slachtoffer bent geworden van de marketing-verhaaltjes en ik lijk ook wel wat cognitieve dissonantie te lezen in je verhaal. Ook is het zeker geen kwestie van "Buy once, cry once" als je het over vervangings-onderdelen als banden hebt.

Ik denk dat niemand ontkent dat er kwaliteitsverschillen zitten tussen diverse producten. Maar 50-60 euro per stuk voor een band dan betaal je niet voor kwaliteit maar voor de naam en de winstmarge van de (tussen)handel. Als je er blij van wordt, vooral doen! Maar het enkel en alleen afdoen alsof er een verschil in kwaliteit is.. nee dat is écht niet de (enige) verklaring hoor.

Was jij het niet die een fabrikage-foutje had in de de superkwaliteit banden ? Wat zegt je dat over het fabrikage- en kwaliteitsproces van die banden als ze "gewoon" op jouw velgen terechtkomen? Schijnbaar is dat niet op het niveau wat je misschien wel zou (moeten) verwachten voor die prijs, toch ?
Ik dacht dat het ontploffen een feature was en geen bug. :+

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-10 10:25
Hallo allemaal, ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.

Ik heb een vintage Batavus Criterium 0025 van de sloop gered.
Het is de oude racefiets van mijn vader, die jarenlang bij mijn broer in de vergetelheid in een schuur heeft gelegen.
Op zich is de fiets er nog goed uit gekomen. Geen roest of rare schades.
Nu ben ik zelf meer van het mountainbiken, maar het leek mij wel geinig om af en toe eens een rondje te doen op deze fiets.

Eigenlijk is alles nog goed, behalve het achterwiel. Die is zo krom als een hoepel.
Ik ben met deze hoepel bij 3 fietsenmakers binnen gelopen en ze gaven alle drie aan dat dit wiel niet meer te redden is.

Ik geloof ze :+

Maar nu komt het, ik kan geen nieuw wiel vinden. Het schijnt een vreemde maat te zijn die nergens meer te vinden is.
Het is een 23-622 freewheel uitval wiel. (Daarmee word denk ik het quick release gebeuren mee bedoeld) met een x6 casette.

Schakelen gaat via de hendeltjes op de buis, en niet geïndexeerd. Dus volgens mij maakt het dan niet zoveel uit of er een cassette met meer tandwielen op zit.
Na veel speuren denk ik dat dit wel moet passen:

https://www.cycle4you.nl/...rvs-spaak-voor-racefiets/

Maar met 80 euro kost mij dat eigenlijk meer dan ik eraan uit wil geven.
Dat is vast vloeken in de kerk met liefhebbers van fietsen van 1000en euro's, maar dit is dan ook meer voor de lol voor erbij.
Marktplaats is helemaal een gedoe, ik kan wel complete fietsen vinden. Maar dan zit ik met 2 van die dingen :P

Is er een andere optie met een moderner wiel dat hier misschien in gaat passen?

Haal NOOIT een spookrijder in !

• Requiem19
  • Nu online
Mistraller schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Ik denk dat mijn punt duidelijk is zonder al te veel in details te vervallen ;)

Ik durf op mijn materiaal te vertrouwen, jij ook. En bij beiden gaan de zaken lang mee. Ik heb wat meer voorwerk gehad wellicht met uitzoeken en ben daarmee goedkoper uit.

Maar ben jij nou gelukkiger, of ik? Maakt geen bal uit toch.

Een fiets koop ik mede voor de looks, maar iets als een lampje 100% voor de functionaliteit.

Ik rij ook een Skoda en geen Audi trouwens :P
Ik denk niet dat het verdubbelen van prijzen van wielsets een detail is :-).

Daarnaast vind ik het persoonlijk ook leuk (en goed) om zoveel mogelijk lokale ondernemers en bedrijven te steunen met mijn aankopen en zo min mogelijk de Chinese economie (en daarmee politiek) te ondersteunen.

Initieel was ik ook op het spoor van een Chinese wielset, maar via een tip hier uitgekomen bij een Custom wielset die praktisch even duur is, veel meer keuzevrijheid in materialen en persoonlijke benadering. En als bonus ook nog mooi dat je een lokale ondernemer support (ook al komt ongetwijfeld een deel van de grondstoffen en/of halffabrikaten uit China).

Uiteindelijk mag iedereen z’n eigen afweging maken, maar dan vind ik wel dat we de zaken (zoals prijzen) eerlijk moeten voorstellen 8).

• GerbenBK
  • Laatst online: 09:13
Requiem19 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

Initieel was ik ook op het spoor van een Chinese wielset, maar via een tip hier uitgekomen bij een Custom wielset die praktisch even duur is, veel meer keuzevrijheid in materialen en persoonlijke benadering. En als bonus ook nog mooi dat je een lokale ondernemer support (ook al komten ongetwijfeld een deelvan alle de grondstoffen en/of halffabrikaten uit China).
FTFY ;)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Requiem19
  • Nu online
Ik zie wel eens wat BOM’s van fietsen voorbijkomen op werk -> het zal je verbazen over de hoeveelheid onderdelen die niet China als country of origin hebben :-).

• Mistraller
Requiem19 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

Ik denk niet dat het verdubbelen van prijzen van wielsets een detail is :-).

Daarnaast vind ik het persoonlijk ook leuk (en goed) om zoveel mogelijk lokale ondernemers en bedrijven te steunen met mijn aankopen en zo min mogelijk de Chinese economie (en daarmee politiek) te ondersteunen.

Initieel was ik ook op het spoor van een Chinese wielset, maar via een tip hier uitgekomen bij een Custom wielset die praktisch even duur is, veel meer keuzevrijheid in materialen en persoonlijke benadering. En als bonus ook nog mooi dat je een lokale ondernemer support (ook al komt ongetwijfeld een deel van de grondstoffen en/of halffabrikaten uit China).

Uiteindelijk mag iedereen z’n eigen afweging maken, maar dan vind ik wel dat we de zaken (zoals prijzen) eerlijk moeten voorstellen 8).
Niet zo zagen over die prijs. Die set was €319,65 destijds. Stond nog in mijn ali history. BTW + invoer erbij zal toen op iets van 425 zijn geweest ofzo en met wat mazzel hadden ze mijn pakket wellicht doorgelaten... De wielen die ik toen zelf over twijfelde waren toen iets van 1700. (mid-corona) Kom op we hebben het over ~200 euro verschil of zo; dat is 20% tov het totale prijsverschil. Of moeten we voordat we iets roepen een analyse doen van wat de exact gemiddelde verkoopprijs is van een exact vergelijkbare wielset... Daar ging het me écht niet om. Anno nu zijn de prijzen weer compleet anders. In China duurder, elders gedaald.
En ik kon ook kleurtje, decals, nipples, spaken, hub kiezen als ik wilde btw.

En of je nu de amerikaanse of weet ik veel wat voor economie wilt steunen is weer een compleet ander argument. Zolang je ook maar iets met een accu koopt steun je china :+ .

Enfin. Kunnen we er nu over ophouden? O+

---------------

• Requiem19
  • Nu online
Mistraller schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:59:
[...].

En of je nu de amerikaanse of weet ik veel wat voor economie wilt steunen is weer een compleet ander argument. Zolang je ook maar iets met een accu koopt steun je china :+ .

Enfin. Kunnen we er nu over ophouden? O+
Nu het over e-bikes gaat kunnen we er inderdaad beter over ophouden. >:)

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 19:47
Ik zal even aftrappen met een potentiele noob-vraag:
Volgend seizoen wil ik misschien een nieuwe fiets aanschaffen. Ik wil dan bij pedaalkracht een bikefit doen vóór de aanschaf waardoor ik meer inzicht krijg in wat er bij mij past.

Nu zijn er super veel (top)merken maar ik heb geen idee wat het verschil is (behalve het logo). Hebben merken specifieke eigen eigenschappen/voor- en nadelen? En/of is er een plek waar ik al die merken makkelijk kan vergelijken met elkaar?

Het gaat hier dus niet om de afmontage o.i.d.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-11 20:48
ZtaaB schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:52:
Hallo allemaal, ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.

Ik heb een vintage Batavus Criterium 0025 van de sloop gered.
Het is de oude racefiets van mijn vader, die jarenlang bij mijn broer in de vergetelheid in een schuur heeft gelegen.
Op zich is de fiets er nog goed uit gekomen. Geen roest of rare schades.
Bravo! Die fiets is echt wel een wiel van 80 Euro waard. :)

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:44
crimby schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:14:

Nu zijn er super veel (top)merken maar ik heb geen idee wat het verschil is (behalve het logo). Hebben merken specifieke eigen eigenschappen/voor- en nadelen? En/of is er een plek waar ik al die merken makkelijk kan vergelijken met elkaar?
Het eerlijke antwoord is dat het verschil tussen merken voor 95% neerkomt op marketingpraat. Je hebt A-merken zoals Specialized, Trek, Willier, Pinarello en B-merken zoals Bulls en Focus. Die laatste zullen iets zwaardere frames hebben die iets minder verfijnd zijn, maar zelfs de grootste liefhebber in dit topic zou er geblinddoekt* bijna onmogelijk het verschil uithalen (bij gelijke geometrie en afmontage).

Laat je dus vooral leiden door wat je zelf mooi vindt, betaalbaar acht en liefst bij een fietsmaker in de buurt kan kopen/laten onderhouden.

* geblinddoekt fietsen is natuurlijk geen aanrader, en misschien daarom zijn objectieve reviews zo moeilijk te vinden. :+

• crimby
CyberThijs schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:51:
[...]

Het eerlijke antwoord is dat het verschil tussen merken voor 95% neerkomt op marketingpraat. Je hebt A-merken zoals Specialized, Trek, Willier, Pinarello en B-merken zoals Bulls en Focus. Die laatste zullen iets zwaardere frames hebben die iets minder verfijnd zijn, maar zelfs de grootste liefhebber in dit topic zou er geblinddoekt* bijna onmogelijk het verschil uithalen (bij gelijke geometrie en afmontage).

Laat je dus vooral leiden door wat je zelf mooi vindt, betaalbaar acht en liefst bij een fietsmaker in de buurt kan kopen/laten onderhouden.

* geblinddoekt fietsen is natuurlijk geen aanrader, en misschien daarom zijn objectieve reviews zo moeilijk te vinden. :+
Dit gaat mij een boek koppijn schelen en dan heb ik nog niet eens geblinddoekt gefietst. Mijn lokale FM verkoopt eigenlijk nauwelijks fietsen maar is verder wel heel kundig. Dan wordt het gewoon even de bikefit afwachten, budget/eisen stellen en de mooiste uitzoeken :-)

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 17:52
CyberThijs schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:51:
[...]

Ohhh dus omdat Bulls en Focus allebei Duits zijn is het een B-merk? Zou het dan niet juist een D-merk moeten zijn?

Even zonder gekkigheid wel een interessante discussie wat iets een A-merk maakt. Ik ben bijzonder fan van Focus en weet wel zeker dat die qua niveau niks minder zijn dan de genoemde A-merken. Zijn die A-merken dan A doordat ze duurder zijn, meer geld in ontwikkeling en marketing stoppen en wij er dan 'intrappen'/denken dat het A is?

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:44
@Jojo19 het laatste wat ik wil doen is zeggen dat die B-merken minderwaardig zijn. Ze positioneren zich gewoon iets anders in de markt: iets betaalbaarder, iets minder de grote Jan uithangen over hoeveel R&D ze doen, welke "unieke" features hun frames hebben, het aantal pro-teams dat ze sponsoren etc.

En natuurlijk kan je eindeloos discusieren over of een merk nu een A-merk, B-merk, A+++ merk of juist een C-merk is. Een beetje afhankelijk van welk marketingpraatje je het liefst hoort.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:31
Vooral die R&D moet je niet onderschatten. Iedere paar jaar zijn de frames nog stijver, nog aerodynamischer en nog lichter. Ik begrijp inmiddels niet meer hoe ik 20 jaar geleden überhaupt vooruit kon komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gebanned op 29-08-2023 21:43 ]

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:00
Canyon is een B-merk.

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-10 10:36
Nee canyon is een C-merk. Net als Cannondale.
Bianchi is een B-merk..

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-10 21:04
Zijn het niet allemaal F-merken?

• Ypuh
Zonder gekheid; verschillen zijn er zeker, maar slechte fietsen worden niet meer gemaakt. Bulls, Sensa en Decathlon is allemaal prima, maar je hebt wel een ondergrens van zo rond de €750.

Qua high-end frames is het niet alleen marketing (al verdenk ik Canyon dat er meer geld naar MvdP gaat dan naar hun QC of R&D afdelingen), maar het is niet zo genereliseerbaar dat Bianchi comfortabel is en Specialized extra stijf. Net als met auto's liggen merken als Mercedes, BMW en Audi tegenwoordig zo dicht bij elkaar dat het een kwestie is van voorkeur.

Er is eigenlijk maar één ding dat telt; een fiets die bij jouw lichaam past. De instapmodellen hebben doorgaans allemaal een middle of the road geometrie (meer richting endurance), maar bij het midden- en hogere segment lopen deze verder uiteen. Trap dus niet in de valkuil dat je alleen focust op wat je mooi vindt, een maat 56 kan bij het ene merk 4cm langer en/of 5cm lager zijn dan bij het andere. Ook binnen merken zie je verschillende series, zoals bijvoorbeeld Specialized met de Tarmac SL8 (lang en laag) of Diverge (kort en hoog), of Giant met de Propel/TCR (lang en laag) vs. de Defy (gemiddeld qua lengte/hoogte).

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:38
Dank allemaal voor de leuke reacties op mijn post! @mhr-zip @dfbt @CyberThijs en ook de rest voor de interessante discussie over fietslampjes uit China. :P Ik zou zelf geen Chinese namaakonderdelen die met het fietsen te maken hebben op m'n fiets zetten maar voor een simpel stukje techniek van een 18650 batterij, twee ledjes met een lensje en wat plastic er omheen geloof ik wel dat er fabrikanten zijn die dat zowel kwalitatief goed als goedkoper kunnen maken. Moet je wel door de rotzooi heen kijken natuurlijk en niet verwachten dat je voor 12,50 een fantastische lamp met 1600 lumen hebt. Maar ik heb denk ik goeie tips gekregen, zeker van Cyberthijs voor Towild, dat ziet er interessant uit thx.
Ook goeie tip om in het najaar voor zomerkleding te kijken en in het voorjaar voor winterkleding! Helaas heb ik die luxe dit jaar nog even niet :P .

Begin wel een beetje haast te krijgen met die lampjes want vandaag was het om 8 uur al een beetje te donker om door het bos te rijden zonder verlichting.
Maar eerste keer een rondje met wat maten gedaan, was echt supergaaf. Ik kon me er niet zo veel bij voorstellen hoe zeer dat zou helpen als je dicht achter iemand in het wiel hangt maar dat was echt lekker joh, haha. Ik sloeg op kop rijden deze keer nog effe over want ik dacht als ik er per ongeluk na 40km al helemaal af lig zijn we verder van huis maar het ging echt lekker, super leuk om te doen. Merk ook nu alweer minder last van de rug en het lijf dan twee weken geleden, dat is fijn.

Ook leuke tips en relativering over het trainen! Podcasts vind ik meestal geen snars aan maar die Beter Worden hoort volgens mij ook een beetje bij het cultuurtje, misschien waag ik nog eens een poging. :P Ik ga effe wat verder lezen en die Join app eens een slinger geven.

• crimby
Ypuh schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:33:
Zonder gekheid; verschillen zijn er zeker, maar slechte fietsen worden niet meer gemaakt. Bulls, Sensa en Decathlon is allemaal prima, maar je hebt wel een ondergrens van zo rond de €750.

Qua high-end frames is het niet alleen marketing (al verdenk ik Canyon dat er meer geld naar MvdP gaat dan naar hun QC of R&D afdelingen), maar het is niet zo genereliseerbaar dat Bianchi comfortabel is en Specialized extra stijf. Net als met auto's liggen merken als Mercedes, BMW en Audi tegenwoordig zo dicht bij elkaar dat het een kwestie is van voorkeur.

Er is eigenlijk maar één ding dat telt; een fiets die bij jouw lichaam past. De instapmodellen hebben doorgaans allemaal een middle of the road geometrie (meer richting endurance), maar bij het midden- en hogere segment lopen deze verder uiteen. Trap dus niet in de valkuil dat je alleen focust op wat je mooi vindt, een maat 56 kan bij het ene merk 4cm langer en/of 5cm lager zijn dan bij het andere. Ook binnen merken zie je verschillende series, zoals bijvoorbeeld Specialized met de Tarmac SL8 (lang en laag) of Diverge (kort en hoog), of Giant met de Propel/TCR (lang en laag) vs. de Defy (gemiddeld qua lengte/hoogte).
Thanks. Dan kan ik gewoon naar de specificaties kijken en welke ik het mooiste vind binnen de mogelijkheden die uit de bikefit komen.
Al heb ik weinig ervaring met aero of endurance, neig ik behoorlijk naar endurance vanwege het comfort voor de lange ritten.

Ik heb nu de Giant Contend SL 1 Disc. Volgens mij is dit ook een redelijke endurance. Deze heb ik gekocht om te kijken of de sport wat voor me is en de volgende mag toch wel een upgrade worden :-)

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-11 20:10
crimby schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 06:51:
[...]

Thanks. Dan kan ik gewoon naar de specificaties kijken en welke ik het mooiste vind binnen de mogelijkheden die uit de bikefit komen.
Al heb ik weinig ervaring met aero of endurance, neig ik behoorlijk naar endurance vanwege het comfort voor de lange ritten.

Ik heb nu de Giant Contend SL 1 Disc. Volgens mij is dit ook een redelijke endurance. Deze heb ik gekocht om te kijken of de sport wat voor me is en de volgende mag toch wel een upgrade worden :-)
Ik ben ook al een tijdje bezig met een nieuwe fiets, koop gewoon waar je echt blij van wordt en aan je eisen voldoet..

Ik had zelf de volgende eisen:

- Geometrie moet mij passen, ik wil klachtenvrij op de fiets kunnen zitten.
- Snel over een kort rondje (60-70 km), dit omdat ik het leuk vind om hard met de club te fietsen, en 90% van de tijd doe ik dit.
- Licht gewicht, ik wil er ook mee kunnen klimmen mocht ik ooit de bergen in gaan, al zal dit bij lange na het hoofddoel niet zijn.
- Looks, mag best agressief ogen.en met plezier kijken naar je fiets is wel echt een must voor mij, het nodigt gewoon uit om extra te fietsen op een super mooie fiets.
- Prijs, ik wilde gewoon een droom fiets, maar die zijn echt schreeuwend duur met dura-ace etc.. Dus gewoon voor Ultegra DI2 gegaan, al zijn die natuulijk ook niet meer echt goedkoop.
- comfort op lange ritten is niet echt een ding voor mij, ik fiets af en toe langere ritten (150+), en vind het niet erg als ik er een beetje gebroken af kom, al zit dit ook meer in training dan dat een fiets echt oncomfortabel zal zijn op lange afstanden, de pro's rijden ook de Vuelta op een stijve aero fiets.
En aangezien ik vaak genoeg herstel tijd heb na een lange rit, vind ik het niet erg om ff brak te zijn na een lange rit.

Daarom heb ik gekozen voor de Tarmac SL8, deze zit aan de snelle/aero kant, maar volgens de specs zit er ook nog wel iets comfort in.. En als je de reacties leest op diverse fora dan kun je er ook prima een meerdaagse fietstocht mee maken.

Update rondom mijn aankoop soap, ik heb volgende week een bike-fit op een leen fiets (Tarmac SL7) van de fietsenmaker waarmee ik een fit uit mag voeren bij een erkende bikefitter.
De gwenste SL8 is ook onderweg naar mijn fietsenmaker en als de fit goed is dan rij ik volgende week waarschijnlijk al op de SL8 rond 8)

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• dfbt
  • Laatst online: 30-10 20:48
is gewicht voor amateurs nou echt nog een heel ding op nieuwe fietsen?

Als je een mooie carbon fiets koopt met ultegra van een bepaald A/B/ merk zit je dan vandaag de dag niet al tussen 7 en 8,5 kilo?

Kan mij zelf echt wel inbeelden dat iedere kg telt, maar iets harder trainen, zelf gewicht verliezen is denk veel makkelijker dan echt op gewicht een racefiets te gaan kopen?

• Requiem19
  • Nu online
dfbt schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:39:
is gewicht voor amateurs nou echt nog een heel ding op nieuwe fietsen?

Als je een mooie carbon fiets koopt met ultegra van een bepaald A/B/ merk zit je dan vandaag de dag niet al tussen 7 en 8,5 kilo?

Kan mij zelf echt wel inbeelden dat iedere kg telt, maar iets harder trainen, zelf gewicht verliezen is denk veel makkelijker dan echt op gewicht een racefiets te gaan kopen?
Je kunt inderdaad het makkelijkste zelf gewicht verliezen. Daar kunnen de meeste mensen meer op winnen dan op gewichtsbesparing op een fiets :).

Maar je kunt natuurlijk ook gewicht verliezen op jezelf EN op je fiets. Wel belangrijk om te weten: voor 95% van ons zal een paar honderd gram winnen op je fiets geen groot merkbaar prestatieverschil opleveren in de bergen. Op lange klimmen win je 'slechts' 1 minuut per 1 kg minder. 500 gram winnen op een lichtere fiets wint je dus 30 seconden op een klim van 1 uur en 30 minuten...

Wat ik wel een merkbaar verschil vindt tussen mijn zware wielen en mijn lichte wielen is dat de fiets gevoelsmatiger reactiever wordt als je even uit het zadel gaat. Het voelt iets levendiger.

Als je zelf een beetje wilt kijken wat gewichtsverlies doet op een klim:
https://www.wielersportinfo.nl/klimtool.htm

• Ypuh
Een lichte fiets voelt ook gewoon levendiger om te rijden. Ik denk niet dat die 1 of 2 kilo er echt toe doen, maar een leuke rij-ervaring is ook wat waard.

Helemaals onderschatten zou ik het ook niet doen. 2kg scheelt toch al snel 2-3% op je totaalgewicht of ca. ~10 Watt. Om dat te winnen moet ik een maand of twee voor trainen. Maakt dat uit, niet echt, maar het is ook niet verwaarloosbaar.

• verstappen33
Klopt, mijn huidige fiets weegt iets meer dan 10kg incl pedalen..
De nieuwe SL8 Pro weegt ongeveer 7,4kg incl pedalen, toch bijna 3kg verschil. (daarnaast 15kg afgevallen tov van vorig jaar), dus huge gains..

Daarnaast beter frame, betere wielen, elektronisch schakelen..

Het was echt een dag/nacht verschil ervaring voor mij om van een "instapper" van 1000 euro op een fiets van 9k te stappen..

En tuurlijk doet de prijs ook wel wat met je gevoel, maar zo'n sprong in vooruitgang qua techniek en fietsgevoel was echt schokkend voor mij..
Al weet ik als ik over enkele jaren weer een nieuwe fiets zou willen, ik een veeeeeel minder grotere sprong zal maken qua rij-eigenschappen, mijn verwachting is dus ook dat ik komende 5-7 jaar echt niet nog een keer een nieuwe fiets ga kopoen.

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 30-08-2023 08:58 ]

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:09
Als we het toch over kopen van nieuwe fietsen hebben: zijn er grote nadelen bij het kopen bij grote clubs, zoals Mantel of 12gobiking? Ik wil graag lokale winkels steunen, maar bij de meeste fietsen zit er wel een paar honderd euro verschil tussen. Daarnaast is de keuze bij de lokale winkels beperkter (minder verschillende merken).

[ Voor 16% gewijzigd door Hoof op 30-08-2023 09:04 ]

• verstappen33
Hoof schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:03:
Als we het toch over kopen van nieuwe fietsen hebben: zijn er grote nadelen bij het kopen bij grote clubs, zoals Mantel of 12gobiking? Ik wil graag lokale winkels steunen, maar bij de meeste fietsen zit er wel een paar honderd euro verschil.
Mijn huidige fiets komt van 12go, 150km van huis af..
Ben er 1x geweest, fiets gekocht en gelijk meegenomen, en nooit meer teruggekomen.. :+

Gezien mijn budget wat toen rond de 1000 euro lag kon ik er eigenlijk geen miskoop aan doen, ze hadden de grootste voorraad en het grootste voordeel was dat ik dus ruime keuze had..

Nu ik weet wat ik precies wil ben ik meer naar de lokale winkelier gegaan, ook vanwege de prijs die een stuk hoger ligt wilde ook gewoon een goed gevoel hebben bij de winkelier ivm garantie afhandeling etc..

Nu zal 12go en Mantel prima zijn qua garanties, maar ze zitten niet bij mij om de hoek.
Dus ff snel binnenwippen met een kraakje of een issue is gewoon zeer lastig.

En mijn ervaring is dat je ook prima korting kunt krijgen bij de lokale fietsenmaker, zo heb ik ook wat korting en gratis dingen bedongen op mijn nieuwe SL8 die in de planning staat.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

De grote clubs zijn geen probleem als je op zoek bent naar een goedkope fiets of als je precies weet wat je wil. Ik heb er de fietsen van mijn kinderen bijvoorbeeld altijd gehaald (zowel Mantel als 12Go). Het verschil op een simpele Cortina transportfiets met terugtrap rem en 3 versnellingen was ook al 200 euro... 8)7 En mijn woon-werk fiets heb ik er ook gehaald.

Verwacht geen deskundig advies bij Mantel, 12Go weet ik niet, ik heb daar alleen fietsen online besteld. Veel verkoop personeel bij Mantel kan nog wel wat leren van de gemiddelde forummer hier en de fietsenmakers zijn vaak een beetje belerende standaard fietsenmakers vind ik (waarschijnlijk ook vanwege ervaringen met de gebruikelijke clientele). Toen ik de huidige MTB van mijn zoontje haalde kreeg zonder aanleiding ik een standaard preek dat ik geen WD40 op de ketting mocht gebruiken.

Maar ze leveren uiteindelijk prima fietsen af.

• crimby
verstappen33 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:30:
[...]

Ik ben ook al een tijdje bezig met een nieuwe fiets, koop gewoon waar je echt blij van wordt en aan je eisen voldoet..

Ik had zelf de volgende eisen:

- Geometrie moet mij passen, ik wil klachtenvrij op de fiets kunnen zitten.
- Snel over een kort rondje (60-70 km), dit omdat ik het leuk vind om hard met de club te fietsen, en 90% van de tijd doe ik dit.
- Licht gewicht, ik wil er ook mee kunnen klimmen mocht ik ooit de bergen in gaan, al zal dit bij lange na het hoofddoel niet zijn.
- Looks, mag best agressief ogen.en met plezier kijken naar je fiets is wel echt een must voor mij, het nodigt gewoon uit om extra te fietsen op een super mooie fiets.
- Prijs, ik wilde gewoon een droom fiets, maar die zijn echt schreeuwend duur met dura-ace etc.. Dus gewoon voor Ultegra DI2 gegaan, al zijn die natuulijk ook niet meer echt goedkoop.
- comfort op lange ritten is niet echt een ding voor mij, ik fiets af en toe langere ritten (150+), en vind het niet erg als ik er een beetje gebroken af kom, al zit dit ook meer in training dan dat een fiets echt oncomfortabel zal zijn op lange afstanden, de pro's rijden ook de Vuelta op een stijve aero fiets.
En aangezien ik vaak genoeg herstel tijd heb na een lange rit, vind ik het niet erg om ff brak te zijn na een lange rit.

Daarom heb ik gekozen voor de Tarmac SL8, deze zit aan de snelle/aero kant, maar volgens de specs zit er ook nog wel iets comfort in.. En als je de reacties leest op diverse fora dan kun je er ook prima een meerdaagse fietstocht mee maken.

Update rondom mijn aankoop soap, ik heb volgende week een bike-fit op een leen fiets (Tarmac SL7) van de fietsenmaker waarmee ik een fit uit mag voeren bij een erkende bikefitter.
De gwenste SL8 is ook onderweg naar mijn fietsenmaker en als de fit goed is dan rij ik volgende week waarschijnlijk al op de SL8 rond 8)
Helemaal mee eens, maar ik was op zoek naar de UPS per merk. Aangezien er zo enorm veel merken zijn die waarschijnlijk allemaal claimen het beste te zijn was ik benieuwd wat hun key eigenschappen zijn. Als dit inderdaad zo enorm dichtbij elkaar ligt, dan ga ik gewoon op basis van mijn eisen-lijstje en voorkeur naar de winkel.

• Ypuh
De garantie afhandeling bij zaken als Mantel en 12Go is uit eigen ervaring wel stukken beter. Bij de lokale wielerzaken is het altijd "moeilijk, moeilijk" en "we gaan het uitzoeken, je hoort nog van ons" gevolgd door weken/maanden radiostilte.

Bij Mantel/12Go stellen ze weinig vragen en gaan direct aan de slag. Al een paar keer meegemaakt dat ze gewoon een onderdeel van een fiets uit de showroom trekken en dat je binnen 10 minuten weer buiten staat, zelfs die keer dat ik aangaf dat het mijn eigen schuld was.

Echte expertise hoef je nergens meer te verwachten. Een band plakken lukt nog wel, maar iets als een wiellager en ze kijken je al snel glazig aan.

• verstappen33
crimby schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:51:
[...]

Helemaal mee eens, maar ik was op zoek naar de UPS per merk. Aangezien er zo enorm veel merken zijn die waarschijnlijk allemaal claimen het beste te zijn was ik benieuwd wat hun key eigenschappen zijn. Als dit inderdaad zo enorm dichtbij elkaar ligt, dan ga ik gewoon op basis van mijn eisen-lijstje en voorkeur naar de winkel.
Precies dat, al raad ik je wel aan om diverse merken uit te proberen..
Zo ben ik bijna alle bekende merken af gegaan en diverse fietsen uitgeprobeerd (zover dat mogelijk was).
Als je zoals ik van een goedkope fiets af komt dan lijkt het alsof van een fiat panda in een Ferrari of een Lambo stapt.. Alles voelt goed en snel.

Daarom een wensenlijstje gemaakt en enkele must haves voor de lange termin en daarop een selectie gemaakt..

Uiteindelijk kwamen er bij mij 2 fietsen naar boven, de Cannondale SuperSix en de Tarmac..

En dan komt het gewoon aan op emotie, welke vind je het mooist en zie je jezelf het meest op rijden..

@Ypuh Er zit veel verschil tussen fietsenwinkels.. Je hebt idd horken van fietsenmakers die niet heel klantvriendelijk zijn, maar je hebt er ook genoeg bij die goed werk leveren..

Zo kan mijn vrouw met haar e-bike vaak zonder afspraak terecht voor kleine mankementen, wordt 9 van de 10x gelijk geholpen en fietst idd met 15 minuten weer weg.

Ook een andere fietsenmaker 500m van mijn huis, hork van een vent, ga er altijd met een slecht gevoel naar binnen, maar helpt altijd goed.. Laatst was de trommelrem van mijn dochters fiets helemaal gaar gedraaid.. smorgens binnen gebracht, tegen de lunch klaar..

Maar aan de andere kant, de grootste Cannondale dealer hier in de regio was weer zeer klantonvriendelijk met mijn nieuwe fiets uitzoeken/proberen..
Als ik voor de SuperSix zou hebben gekozen, grote kans dat ik hem daar niet zou aanschaffen.. Het voelde alsof ik een nummertje was voor hun, en deden totaal geen moeite.. Een proefritje was mogelijk maar niet langer dan 2-3 minuten want anders zouden er teveel gebruikers sporen op de aandrijving komen..

Ik snap het wel, maar als je duizenden euro's wilt uitgeven dan moet je wel als koning behandeld worden vind ik.

En daarnaast heb je genoeg winkeliers die racefietsen er niet maar even bij doen, die hebben zeker de kennis in huis om je goed te helpen/adviseren en zullen ook reparaties snel en vakkundig uit kunnen voeren..

*mits er geen voorraad issues zijn.

• Mistraller
Hoof schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:03:
Als we het toch over kopen van nieuwe fietsen hebben: zijn er grote nadelen bij het kopen bij grote clubs, zoals Mantel of 12gobiking? Ik wil graag lokale winkels steunen, maar bij de meeste fietsen zit er wel een paar honderd euro verschil tussen. Daarnaast is de keuze bij de lokale winkels beperkter (minder verschillende merken).
Ik heb mijn racer gekocht bij een kleine shop en daar heel vervelende (idd belerend want "wie is hier de ex-prof wielrenner, jij of ik") discussies gehad. Maar nu bij een andere voor onderhoud, en daar is het wel heel fijn, die denken gewoon met je mee.

Mijn MTB komt van Mantel, want daar was ie op voorraad, en geen gezeur met klaarzetten voor een proefritje, (Wil je hem niet? Geen probleem) en ik kreeg in de zaak ook gewoon de online prijs.

Bij een grote zaak heb je vaak veel merken fietsen in meerdere maten, dus dat is wel heel erg fijn, en ik vind het dan wel gek als je daar wel gaat kijken en proberen, en vervolgens je fiets bij de kleine winkel koopt.

Fiets van mijn vrouw komt van fietsenwinkelgelderland, ook een grote. En die geven korting "Want je komt hier toch niet terug voor je onderhoud". En dat klopt, want dat doe ik grotendeels zelf en mijn vrouw laat er graag ook eens per jaar de LBS naar kijken, vorig jaar heeft die keurig nog een nieuw wiel geleverd onder garantie.

Als je een fijne fietsenmaker met kennis van zaken in de buurt hebt, en daar voor onderhoud komt, dan is zo iemand uiteindelijk ook tevreden toch.
Vaak krijg je bij een fiets bij een kleinere dealer de eerste/tweede beurt gratis, en dat doet bijv Mantel niet.

@Kluus ik heb wel zo de indruk waar jij je eigen fietsen haalt... Dat is wel de beste lokale shop die ik in een hele wijde omtrek ken in elk geval :) Daar komt die van je kids vast niet vandaan haha

---------------

• wackmaniac
  • Laatst online: 03-11 15:46
Er is echt wel kennis aanwezig bij 12GO, maar het is wel een beetje een dozenschuiver natuurlijk. Ik heb mijn fiets ook bij 12GO gehaald, omdat ze in tegenstelling tot "mijn" fietsenmaker wel een fiets konden leveren in minder dan 6 maanden 😅

Mijn ervaring is dat garantie prima is bij ze, maar het is een grote tent en dus is er veel communicatie via computer; mijn fiets was in de showroom gemonteerd met de voorrem rechts ipv links. Aangegeven dat ik liever voor "gewoon" links heb zitten. Werd er in de computer gezet "remmen omdraaien", dus toen ik de fiets kwam ophalen was het alsnog verkeerd om. Dat heb je bij een kleine(re) fietsenmaker minder.

Read the code, write the code, be the code!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:16:
[...]
...

@Kluus ik heb wel zo de indruk waar jij je eigen fietsen haalt... Dat is wel de beste lokale shop die ik in een hele wijde omtrek ken in elk geval :) Daar komt die van je kids vast niet vandaan haha
Haha, ja dat klopt, de mechaniekers daar zijn ook gewoon echt liefhebbers, dat merk je wel en dat kan je ook niet overal verwachten. ;)

Ik heb er wel eens geinformeerd voor een MTB voor mijn zoontje trouwens en ik had daar ook best een meerprijs voor over gehad om hem daar te halen. Maar zijn maat was toch nog wel lastig. De volgende wellicht...

• verstappen33
wackmaniac schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:18:
Er is echt wel kennis aanwezig bij 12GO, maar het is wel een beetje een dozenschuiver natuurlijk. Ik heb mijn fiets ook bij 12GO gehaald, omdat ze in tegenstelling tot "mijn" fietsenmaker wel een fiets konden leveren in minder dan 6 maanden 😅

Mijn ervaring is dat garantie prima is bij ze, maar het is een grote tent en dus is er veel communicatie via computer; mijn fiets was in de showroom gemonteerd met de voorrem rechts ipv links. Aangegeven dat ik liever voor "gewoon" links heb zitten. Werd er in de computer gezet "remmen omdraaien", dus toen ik de fiets kwam ophalen was het alsnog verkeerd om. Dat heb je bij een kleine(re) fietsenmaker minder.
Vergeten door drukte etc. kan gebeuren.. Dat had ik ook 2 jaar geleden toen ik mijn 2e hands auto kocht bij een dealer..

Enkele puntjes waren niet gedaan voor aflevering, maar is alsnog naderhand prima opgelost.

Bij 12Go hebben ze mijn fiets ook prima afgeleverd en naar mijn maten afgesteld. Maarja omdat ze 150km verderop zitten heb ik verder geen band met ze ofzo..
Onderhoud doe ik 95% zelf en wat ik niet kan doe ik via de lokale winkeliers..

Straks met de Tarmac zal dat niet anders zijn, maar ik vind de gedachte dat de winkelier 8km verderop zit wel fijn, de eigenaar is nauw betrokken bij de klanten en zeer toegankelijk. Het is een familie bedrijf wat al 60 jaar bestaat, service staat voorop en dat merk je ook wel bij de klandizie, er komen veel serieuze wielrenners/mountainbikers speciaal naar hem toe. Daarnaast heeft hij nog de normale fietsen en onderhoud wat zijn hoofdinkomen is. Maar hij is zelf ook een fervent wielrenner/mountainbiker en zit bij de lokale (grote) fietsclub waar hij veel ervaring deelt.

• Requiem19
  • Nu online
Voor wie het interessant vindt (van een Weight Weenies user), een overzicht van de windtunnel testen van het Duitse Tour Magazine:

https://docs.google.com/s...tsKXhRiva86_k4/edit#gid=0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEhkEsTQWu3-3KgMt_68oN-YHeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/34oF2Psxzk5qHaqM7s75TX47.png?f=fotoalbum_large

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-11 20:24

McMiGHtY

- burp -

Ik vind eigenlijk..als je dan zo'n heerlijke fiets wil aankopen, dat je dan ook gelijk budget voor een fijn setje handgespaakte wielen moet reserveren. Dan maak je zo'n fiets _echt_ af.

Zeker op comfort win je dan echt behoorlijk is mijn ervaring!

Zo'n standaard bijgeleverd fabriekssetje...ik weet het niet..vaak worden die stiekem toch nog heel snel en onzorgvuldig in elkaar gezet waarmee je de kwaliteit van het fietsen op zo'n strakke bak gelijk weer omlaag haalt..vaak zijn die ook nog minder aero, zwaarder en gevoeliger voor spaakbreuken

[ Voor 14% gewijzigd door McMiGHtY op 30-08-2023 10:52 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:39:
Voor wie het interessant vindt (van een Weight Weenies user), een overzicht van de windtunnel testen van het Duitse Tour Magazine:

Jammer dat ze de Tarmac SL8 nog niet hebben kunnen testen. Ben wel benieuwd hoe die zou scoren ten opzichte van de SL7 en of die nog een paar van de pure aero bakken in dit overzicht voorbij streeft...

• verstappen33
McMiGHtY schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:47:
Ik vind eigenlijk..als je dan zo'n heerlijke fiets wil aankopen, dat je dan ook gelijk budget voor een fijn setje handgespaakte wielen moet reserveren. Dan maak je zo'n fiets _echt_ af.

Zo'n standaard bijgeleverd fabriekssetje...ik weet het niet..vaak worden die stiekem toch nog heel snel en onzorgvuldig in elkaar gezet waarmee je de kwaliteit van het fietsen op zo'n strakke bak gelijk weer omlaag haalt..
Geen idee of het kwaliteit verschil groot is tussen een goed handgespaakte wielen en een "fabriekssetje" op een dure fiets die ook al rond de 1500-1800 euro kost als je het los zou kopen..

Fabrieksetjes zijn vaak wel meer algemeen afgesteld, terwijl je een handgemaakt wiel kunt samenstellen op bepaalde eigenschappen..

Ik zou nu het verschil niet merken, mijn huidige fiets heeft alu velgjes van nog geen 100 euro.. En vond de "fabriekset" carbonwielen al een zeeeer groot verschil (positief gezien).

@Kluus , leuk voor de statistieken natuurlijk, maar als ik als leek naar dit soort tabelletjes kijk dan zal ik echt niet harder fietsen..

Specialized geeft aan dat de SL8 sneller is dan de Venge, dus ik zal hem op 204-205 schatten??
En ze nemen hier niet de weerstand van de fietser mee die toch een heel groot deel van de weerstand veroorzaakt..

Dus of ze nu jou of mij op de fiets zetten, grote kans dat er dan veeeel grotere verschillen uitkomen (in mijn nadeel).. :+

[ Voor 18% gewijzigd door verstappen33 op 30-08-2023 11:00 ]

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als zo'n fabrieksetje 1500-1800 euro moet kosten..dan weet ik wel waar ze hun marge pakken..en..je blijft een beetje fietsen op zo'n 13 in een dozijn fiets met zo'n complete af fabriek look..

Maar goed..laat maar weten als je fabriekswielen op marktplaats komen..ik heb nog een wintersetje nodig

[ Voor 19% gewijzigd door McMiGHtY op 30-08-2023 11:01 ]

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

aerofreak

Steve Jobs

Requiem19 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:39:

[Afbeelding]
Ik zie het al, het ligt aan de wielen!

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• verstappen33
McMiGHtY schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:59:
Als zo'n fabrieksetje 1500-1800 euro moet kosten..dan weet ik wel waar ze hun marge pakken..en..je blijft een beetje fietsen op zo'n 13 in een dozijn fiets met zo'n complete af fabriek look..

Maar goed..laat maar weten als je fabriekswielen op marktplaats komen..ik heb nog een wintersetje nodig
https://www.specialized.c...74214?color=350602-174214
Deze zitten op mijn nieuwe fiets, 1800 euro's voor een setje..

Voor mij nu topwielen, maarja misschien dat er ooit behoefte komt voor hand gespaakt, geen idee, maar ik zal het je met de tijd laten weten.
Kun je ze overnemen voor 1650 euro.. (koopje :P )

• Ypuh
McMiGHtY schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:59:

Voor de duidelijkheid; Zipp, DT Swiss, Enve, Roval etc. zijn ook allemaal handgemaakt hé.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

https://www.specialized.c...74214?color=350602-174214
Deze zitten op mijn nieuwe fiets, 1800 euro's voor een setje..

Voor mij nu topwielen, maarja misschien dat er ooit behoefte komt voor hand gespaakt, geen idee, maar ik zal het je met de tijd laten weten.
Kun je ze overnemen voor 1650 euro.. (koopje :P )
Voor dat koopje laat ik wel een set maken compleet naar m'n wensen, met de juiste spaakspanningen en zonder die lelijke decals die schreeuwen dat ze duur zijn.

En natuurlijk zijn er een boel merken handgespaakt..maar die worden onder veel meer tijdsdruk met meer kans op foutjes in elkaar gefrot.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:12
verstappen33 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:55:
[...]
een "fabriekssetje" op een dure fiets die ook al rond de 1500-1800 euro kost als je het los zou kopen..
Je wielset kost 1800 euro, je frame 5,5k, je groepset 2,5k, je zadel 0,5k en de rest van de spullen 2,5k.

En toch hoef je maar 9K af te rekenen....

Ik weet het juiste marketing woord hiervoor niet, maar in @mhr-zip taal heet het: je wordt genept.

En dat geeft ergens ook niet, ik rij ook niet op een Batavus. Als je er een premium gevoel bij hebt is het helemaal goed. Maar het is niet zo dat 1800 OEM euro's vergelijkbaar zijn met 1800 handgespaakte euro's. (Kortom deze Rovals vs. de set die @Requiem19 pasgeleden aangeschaft heeft).

Ken je trouwens dat spreekwoord niet:
In de OEM wereld is je gulden, 50 cent waard.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
mhr-zip schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Je wielset kost 1800 euro, je frame 5,5k, je groepset 2,5k, je zadel 0,5k en de rest van de spullen 2,5k.

Ik weet het juiste marketing woord hiervoor niet, maar in @mhr-zip taal het het: je wordt genept.

En dat geeft ergens ook niet, ik rij ook niet op een Batavus. Als je er een premium gevoel bij hebt is het helemaal goed. Maar het is niet zo dat 1800 OEM euro's vergelijkbaar zijn met 1800 handgespaakte euro's. (Kortom deze Rovals vs. de set die @Requiem19 pasgeleden aangeschaft heeft).

Gulden?
Jemig, ben je al zo oud?

www.vanspeykwheels.nl

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
Ypuh schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Voor de duidelijkheid; Zipp, DT Swiss, Enve, Roval etc. zijn ook allemaal handgemaakt hé.
Niet allemaal. Ook binnen deze merken heb je gradaties in hoeveel aandacht er in een wiel mag gaan qua tijd, want tijd is geld. En tijd is ook QC. En of het machinaal gaat of iemand met zijn vieze tengels er aan zit.

Hoe duurder hoe meer aandacht gemiddeld, maar ook hoe meer marge want ergens houden de kosten van het materiaal en tijd op. Maar niet de marketing.

www.vanspeykwheels.nl

• verstappen33
mhr-zip schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Ik weet het juiste marketing woord hiervoor niet, maar in @mhr-zip taal het het: je wordt genept.

Klopt helemaal..
Voordeel van bulk afzet is dat je de kosten laag kunt houden, en combinatieverkopen is natuurlijk ook weer een winstpakker voor een merk.

Want als een merk veel fietsen met Shimano Ultegra DI2 wilt afzetten, dan zullen ze echt wel een dealtje maken met Shimano om die groepsets goedkoop in te slaan..
Retail kost zo'n setje (met powermeter) 2100 euro. Maar dat zal Trek of Specialized nooit betalen, misschien 600-700 euro?
Zelfde geld voor wielen, cockpit, etc..

Losse verkoop zal altijd duurder zijn dan combinatie verkoop..

Een goede fietsenmaker zal ook hierin kunnen snijden voor je.. Ik kon de Tarmac SL8 Pro ook met de C38 Rovals krijgen, 500 euro korting, of geen wielen, en zelf wielen aanleveren..
Ik kon ook alleen een frame krijgen en een 105 DI groep erop zetten..

Maarja ik koop voor nu het liefst een "ready as intended" fiets, en mocht er in de toekomst ooit behoefte komen voor een persoonlijk setje wielen of een andere cockpit etc dan zie ik dat tegen die tijd wel.

• mhr-zip
En dan 1800 euro korting O+

• verstappen33
Dat denk ik niet, want hij zal die wielen ook weer moeten zien te verkopen, denk eerder 1000-1200 euro korting.. :+

• Requiem19
  • Nu online
verstappen33 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:39:
[...]

Losse verkoop zal altijd duurder zijn dan combinatie verkoop..
Ik las op Weightweenies juist dat de S-Works SL8 goedkoper is om in losse onderdelen te kopen ipv de gehele fiets...

:).

• verstappen33
Requiem19 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Ik las op Weightweenies juist dat de S-Works SL8 goedkoper is om in losse onderdelen te kopen ipv de gehele fiets...

:).
Zou kunnen, maar ik koop geen S-Works.. Dat geld heb ik er niet voor over..
Dit was al 2 jaar zeuren bij de CFO thuis..

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:22
Vaak is een los frame duurder dan zelfde frame met instap wielen/groep.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• verstappen33
DDX schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:51:
Klopt, in het geval van de Tarmac betaal je 4000 euro voor het frame, terwijl je voor 6500 euro een complete fiets hebt met "instapspullen".

Als je eenmaal goede spullen hebt, en dit kunt overzetten naar een nieuw frame, dan loont het vaak wel.
Zo heeft een clubmaatje alles high end, en koopt nu alleen een nieuw frame en zet al het spul over van zijn oude fiets.
Zo fietst hij voor een "fractie van de prijs" op het nieuwste model..

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:09
Dank voor de inzichten over winkels. Ik heb mijn huidige fiets ook bij de lokale winkel gekocht, in de winkel waren ze erg vriendelijk en bij het terugkomen om het wat beter af te stellen ook. Later daar nog een grote beurt laten doen, daar voelde ik me wel bekocht (veel geld voor weinig). Daardoor, gecombineerd met het beperkte aanbod en de hogere prijs, ben ik bij de grote ketens gaan kijken. Ik zal er nog maar eens even flink over nadenken ;)

• verstappen33
Hoof schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:01:
Dank voor de inzichten over winkels. Ik heb mijn huidige fiets ook bij de lokale winkel gekocht, in de winkel waren ze erg vriendelijk en bij het terugkomen om het wat beter af te stellen ook. Later daar nog een grote beurt laten doen, daar voelde ik me wel bekocht (veel geld voor weinig). Daardoor, gecombineerd met het beperkte aanbod en de hogere prijs, ben ik bij de grote ketens gaan kijken. Ik zal er nog maar eens even flink over nadenken ;)
Onderhoud bij fietsenmakers is gewoon duur..
Adviesprijs onderdelen + uurloon tikt aardig aan..

Online zijn de prijzen veel lager voor de onderdelen, en als je zelf een beetje handig bent heb je al je gereedschappen met 2-3 onderhoudsbeurtjes weer terugverdiend.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:06

Phydomir

Dennis

Ik heb qua onderhoud geen klagen gehad bij Mantel Arnhem. Nu doe ik het meeste zelf maar lagers van de wielen van m'n vorige fiets ging ik niet aan beginnen. Was in de tijd dat het spul allemaal moeilijk leverbaar was. Even langs geweest zodat ze konden controleren wat er precies inzat. Daarna besteld en toen het binnen was een afspraak gemaakt om het te laten vervangen. Allemaal prima gegaan en netjes optijd.

Verder moet je qua verkopers altijd een beetje geluk hebben wie je treft. Maar dat is in iedere grote keten wel zo.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Mistraller
verstappen33 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Geen idee of het kwaliteit verschil groot is tussen een goed handgespaakte wielen en een "fabriekssetje" op een dure fiets die ook al rond de 1500-1800 euro kost als je het los zou kopen..
Op mijn Scott Addict zaten precies dezelfde wielen als een uitvoering een stuk lager, maar een fiets die bijna het dubbele kost (addict RC) had nog steeds diezelfde wielset!
Dat zie je best vaak. En ook al zat ik dik 50kg onder het maximaal toegestane gewicht, ik heb er 2x spaakbreuk mee gehad.
Overigens wel NAdat de LBS er "onderhoud" aan had gedaan; "ik vermoed nog altijd dat ie een stagiair heeft gezegd, "doe ze allemaal maar een kwart slagje strakker"; want de discussie destijds ging onder meer over een spaakspanningsmeter en "Nee meneer dat doen we hier allemaal op gevoel".

Toen pas kreeg ik zin om andere wielen te kopen. Niet omdat ik sneller wilde, maar vanwege het zoekgeraakte vertrouwen en de looks; en ben nog steeds heel blij met mijn hoge hoepels.

Ik denk dat er ook nog een behoorlijk verschil zit tussen "stock wielen" die in massa's onder een fiets worden gestoken, of fabriekswielen die je als losse set koopt. Want in dat laatste geval koop je de wielen om de wielen, terwijl er niemand een fiets koopt omwille van die hele mooie wielen ;)

En bij handgespaakt is dat effect natuurlijk nog sterker, als de kwaliteit daar niet uitmuntend zou zijn, zou het geen meerwaarde hebben; als wielenbouwer voeg je volgens mij echt wel iets toe.

---------------

• wisselwerking
verstappen33 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Klopt, in het geval van de Tarmac betaal je 4000 euro voor het frame, terwijl je voor 6500 euro een complete fiets hebt met "instapspullen".

Als je eenmaal goede spullen hebt, en dit kunt overzetten naar een nieuw frame, dan loont het vaak wel.
Zo heeft een clubmaatje alles high end, en koopt nu alleen een nieuw frame en zet al het spul over van zijn oude fiets.
Zo fietst hij voor een "fractie van de prijs" op het nieuwste model..
Maar per saldo schiet je daar toch niet echt wat mee op?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik ben persoonlijk geen fan van de Roval Rapide CL II wielen, maar toen ik mijn Tarmac SL7 Expert kocht (die destijds nog wel was uitgerust met Ultegra, voor dezelfde prijs waar je nu Rival krijgt op de SL8) was dit een populaire upgrade die veel mensen namen ten opzichte van de standaard Roval C32 wielen bij dit model. Je kunt het dus niet echt een stock wielset noemen vind ik. Ik denk ook niet dat @verstappen33 ze snel op marktplaats zal zetten want op zich is het een goede wielset.

Omdat de Rapide CL II niet echt bij mijn wensen paste heb ik toen zelf overigens gekozen om de Roval C32's te houden als (vrij luxe) reserve/vakantie wielen en een handgespaakte set laten samen stellen door onze bekende griekse wielbouwer. Met die keuze ben ik nog steeds erg gelukkig :).

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 30-08-2023 12:43 ]

• verstappen33
wisselwerking schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:29:
[...]

Wel als je high end rijdt, zoals met hele dure wielen en groepsets..

Je kunt dan een nieuwe fiets kopen voor 15000 euro, of een frame voor 5500 euro en je zet je oude spullen over.. Scheelt je best veel geld..

En mocht er in de toekomst een nieuwere groepset uitkomen die hij graag wil, dan vervangt hij dat alleen en niet de rest van de fiets..

Het scheelt gewoon dat je niet alles in 1x hoeft te kopen, maar dat alles een eigen levensduur heeft en je dus alles wat meer geleidelijk vervangt (en in je persoonlijke smaak) ipv alles in 1x bij een nieuwe fiets..

• wisselwerking
@verstappen33 ik bedoel eigenlijk, waarom zou je überhaupt een ander frame kopen (er van uit gaande dat hij niet kapot is)

• Ypuh
DDX schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:51:
Helemaal Trek heeft hier een handje van.
Los frame: https://www.trekbikes.com...2688/?colorCode=black_red
Complete fiets: https://www.trekbikes.com.../?colorCode=bluedark_blue

Edit: Zie nu dat je zelfs de proprietary zadelpen a €200 niet eens meer meegeleverd krijgt met de frameset.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 30-08-2023 12:55 ]

• verstappen33
wisselwerking schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:49:
@verstappen33 ik bedoel eigenlijk, waarom zou je überhaupt een ander frame kopen (er van uit gaande dat hij niet kapot is)
Ander merk/soort? Of betere frame eigenschappen?? Waarom kopen mensen elk jaar de nieuwste Iphone?
Omdat het kan.. :+

• wisselwerking
verstappen33 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:51:
[...]

Ander merk/soort? Of betere frame eigenschappen?? Waarom kopen mensen elk jaar de nieuwste Iphone?
Omdat het kan.. :+
Oftewel het klassieke "kijk mijn materiaal eens" verplassen. Helder

• verstappen33
wisselwerking schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

Oftewel het klassieke "kijk mijn materiaal eens" verplassen. Helder
Vaak wel, in het geval van mijn clubgenoot ging hij over naar een ander merk, van Trek naar Giant als ik me niet vergis, compleet ander frame..
Afmontage is niet anders, dus waarom alles nieuw kopen als het allemaal nog goed en actueel is..
Daarnaast is het natuurlijk ook hobby, lekker sleutelen en afstellen etc.

En het voordeel, zijn oude frame verkoopt die vaak nog goed, dus netto is de overstap dan niet eens heel duur.

[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 30-08-2023 12:58 ]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Met een Giant ga je een wedstrijd ver plassen niet winnen...

Hij wil.

• wisselwerking
verstappen33 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Vaak wel, in het geval van mijn clubgenoot ging hij over naar een ander merk, van Trek naar Giant als ik me niet vergis, compleet ander frame..
Afmontage is niet anders, dus waarom alles nieuw kopen als het allemaal nog goed en actueel is..
Daarnaast is het natuurlijk ook hobby, lekker sleutelen en afstellen etc.

En het voordeel, zijn oude frame verkoopt die vaak nog goed, dus netto is de overstap dan niet eens heel duur.
Dat maken mensen zichzelf ook wijs als ze iets in de aanbieding kopen wat ze eigenlijk niet nodig zijn ;)

• verstappen33
wisselwerking schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Dat maken mensen zichzelf ook wijs als ze iets in de aanbieding kopen wat ze eigenlijk niet nodig zijn ;)
Ach, ik heb ook geen dure fiets nodig, al vind ik het wel super gaaf...
Zolang men het financieel kan veroorloven maak ik mij er niet druk om en moet men het juist doen, je leeft immers maar 1x en achteraf spijt hebben dat je iets niet hebt gedaan (terwijl het wel mogelijk was) is doodzonde.
En dat is voor mij ook de reden om nu een super fiets aan te schaffen, ik ben nog relatief jong, geld is het probleem niet, en ik vind fietsen leuk..

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:00:
Met een Giant ga je een wedstrijd ver plassen niet winnen...
Nou, de TCR Advanced SL 0 doet het hier in de regio op zich best goed in die contest.

Edit: Hoewel ook hier de "stock" wielen mij niet zouden bekoren. 19mm intern hookless... ;(

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 30-08-2023 13:17 ]

• DDX
Maar wat schiet je nou echt op met een frame van 3 jaar nieuwer ofzo ?

Een frame van 5500 euro, koopje :X

Toen ik vorig jaar mijn canyon grizl kocht, los frame koste volgens mij 800 euro minder dan de etap versie.
Alleen de etap groep los zit je al aan die 800 euro.
Nog even dat los frame enkel in het zwart (of grijs?) leverbaar is.

• DDX
Ypuh schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

Edit: Zie nu dat je zelfs de proprietary zadelpen a €200 niet eens meer meegeleverd krijgt met de frameset.
Steekassen krijg je er denk niet eens bij.
Die moest ik bij mijn domane rsl frame iig nog los kopen...

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:14

Crazy D

I think we should take a look.

verstappen33 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Wel als je high end rijdt, zoals met hele dure wielen en groepsets..

Je kunt dan een nieuwe fiets kopen voor 15000 euro, of een frame voor 5500 euro en je zet je oude spullen over.. Scheelt je best veel geld..

En mocht er in de toekomst een nieuwere groepset uitkomen die hij graag wil, dan vervangt hij dat alleen en niet de rest van de fiets..

Het scheelt gewoon dat je niet alles in 1x hoeft te kopen, maar dat alles een eigen levensduur heeft en je dus alles wat meer geleidelijk vervangt (en in je persoonlijke smaak) ipv alles in 1x bij een nieuwe fiets..
Maar hoeveel win je dan met het nieuwe frame? Tenzij je echt een crappy frame rijdt met wel high-end spul, maar als je in die prijsklasse shopt denk ik niet dat je nu met een instappertje rijdt maar wel dure wielen en high end afmontage.

Exact expert nodig?

• klaaas
  • Nu online
Kluus schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Nou, de TCR Advanced SL 0 doet het hier in de regio op zich best goed in die contest.

Edit: Hoewel ook hier de "stock" wielen mij niet zouden bekoren. 19mm intern hookless... ;(
Blijft een Giant 8)

Hij wil.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 12:23

joker1977

Tweakert

[...]

Zeker wel, je kunt de aero-drag verlagen van 203 naar 201 Watt. En je kunt aan je maatjes laten zien dat je een Tarmac superdeluxe SLzoveel hebt en S-Works en weet ik het.

Afschrijving is natuurlijk enorm maar als je hobby "showen met overpriced spullen" is, is niks te duur?

• mhr-zip
[...]

Gast, laat jij die 0,6 nano watt aero-voordeel liggen voor slechts 6.5K?

Ben je over 360 km, met een gemiddelde van 72km/u toch minimaal 4 seconden sneller bij de koffiestop.

Ik zie alleen maar gemiste kansen als je het niet doet.

• verstappen33
Crazy D schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:21:
[...]

Maar hoeveel win je dan met het nieuwe frame? Tenzij je echt een crappy frame rijdt met wel high-end spul, maar als je in die prijsklasse shopt denk ik niet dat je nu met een instappertje rijdt maar wel dure wielen en high end afmontage.
Als het dezelfde type fiets is (bv aero) dan is de winfactor denk ik vrij klein. Maar ga je van Aero naar een licht gewicht klimfiets, dan krijg je al hele andere rij eigenschappen..

Maarja verder is er weinig te winnen en heb je dezelfde discussie waarom iemand elk jaar de nieuwste Iphone wilt hebben..

• mhr-zip
wisselwerking schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Je hebt het zwaar in de Grunn-app O+

• klaaas
  • Nu online
verstappen33 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Als het dezelfde type fiets is (bv aero) dan is de winfactor denk ik vrij klein. Maar ga je van Aero naar een licht gewicht klimfiets, dan krijg je al hele andere rij eigenschappen..
Het is toch gangbaar om een klimfiets naast je aerofiets te kopen (of andersom). Niet in plaats van toch?

Hij wil.

• Prulleman
Ypuh schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

dit is wel heel ernstig, ik wilde nog een opmerking maken dat de losse framesets vaak de duurste carbon samenstelling/layup hebben, en de "betaalbare" complete fiets een zwaarder/ander/goedkoper frame.. maar hier is het beide de SL versie zo te zien (of kan daar nog verschil in zitten bij trek?)

naja, blijkbaar verkopen ze liever complete fietsen en zijn de marges dus prima op onderdelen

Trek heeft overigens een "goedkopere" variant van de Madone gen 7 uitgebracht, die was er alleen in duur (SLR) carbon, maar nu ook in 2 SL versies, de rode komt wel op de shortlist voor een nieuwe fiets
https://www.trekbikes.com...-7/p/41466/?colorCode=red
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Te55EYdrJSIJr0xpVJO07S3elP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EnENXWTXx3yun3lyxdyreJia.png?f=fotoalbum_large

Strava

• verstappen33
klaaas schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:45:
[...]

Het is toch gangbaar om een klimfiets naast je aerofiets te kopen (of andersom). Niet in plaats van toch?
Dan moet jij eens gaan praten met mijn vrouw, die doet al moeilijk over mijn oude fiets te behouden voor de tacx..
2e hands zou die hooguit 300 euro opleveren maar zou ideaal zijn om op de tacx te zetten.

Nu verwacht ze dat ik hem verkoop er telkens mijn nieuwe fiets erop ga zetten.
Mijn wens voor een MTB of Gravelbike hoef ik niet eens over te beginnen.. -O-

• Prulleman
verstappen33 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

Dan moet jij eens gaan praten met mijn vrouw, die doet al moeilijk over mijn oude fiets te behouden voor de tacx..
2e hands zou die hooguit 300 euro opleveren maar zou ideaal zijn om op de tacx te zetten.

haha, die discussie kan ik mooi uit de weg.. er zit nu een 10 speed cassette op de trainer en onze fietsen zijn nu beide 10 speed.. de nieuwe 12 speed kan dus nooit op de trainer (tenzij ze ook een nieuwe fiets wil... 8)7 )

Strava

• klaaas
  • Nu online
verstappen33 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

Ah. En die fietsmaat die steeds van frame wisselt is getrouwd met dezelfde vrouw? Ja, dan snap ik wel dat ze jullie kort houdt.

Hij wil.

Pagina: 1 ... 504 ... 691 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).