Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 503 ... 691 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:51
mhr-zip schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

In de stand "Radar only" gaat hij het langst mee :+
Gaat hij dan ook flikkeren bij naderend verkeer?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:35
Joindry schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:52:
[...]
maar buitenzool slijt niet (die plaatjes vervang je gewoon)
Ik heb paar spd schoenen waar buienzool bij contactpunt wel ingesleten is. (voet die meeste in/uitklikt)
Die is helaas niet echt meer bruikbaar (denk max 5 to 10 duizend km mee gefietst oid) doordat ik voet nu teveel klappert niet echt vast zit.
Bij spd-sl schoenen nog geen last van gehad gelukkig, maar zal uiteindelijk ook wel gebeuren.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:56
DDX schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Ik heb paar spd schoenen waar buienzool bij contactpunt wel ingesleten is. (voet die meeste in/uitklikt)
Die is helaas niet echt meer bruikbaar (denk max 5 to 10 duizend km mee gefietst oid) doordat ik voet nu teveel klappert niet echt vast zit.
[...]
Hierop inhakend:

Ik merk dat ik met 1 voet lastiger uit het (spd) pedaal los kom. Is dat wat jij ook merkt, of kan het zijn dat de plaatjes versleten zijn?

Mijn pedalen zijn nog van het antieke Deore LX/DX (PD-M535) type. Nieuwere pedalen (bijvoorbeeld PD-M520) hebben andere klauwen, zien er anders uit. Als ik daar in vast durf te klikken, komt de schoen alleen met gereedschap nog los... Zijn de plaatjes in de loop van de jaren veranderd qua vorm?

Edit: vraag verplaatst naar "Het grote mountainbike topic". Daar is deze beter op zijn plaats denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 25-08-2023 11:24 ]

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-10 10:39
DialOut schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:30:
Nu verlichting actueel is; Hoe lang kunnen jullie doen met Varia achterlicht en in welke stand?
Ik heb het idee dat de 4e stand (daglicht knipper) de meest zuinige is voor accu alleen dan is die bij mij ook na 4/5 uur leeg.
Daglicht knipper gaat bij mijn RTL515 Varia zeker 10-12 uur mee.

• DDX
guapper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

Hierop inhakend:

Ik merk dat ik met 1 voet lastiger uit het (spd) pedaal los kom. Is dat wat jij ook merkt, of kan het zijn dat de plaatjes versleten zijn?
Nee juist dat hier te los zit.

Te vast kan ook zijn wat veer in pedalen vesleten/verroest is oid.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@guapper Mijn ervaring met versleten spd cleats is dat ze juist losser gaan zitten of dat je zelfs geen klik meer krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door pdukers op 25-08-2023 11:35 ]

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:43
Zo, ik ben net teruggekeerd van mijn fietsvakantie met mijn vriendin door Nederland. We gingen voor het eerst op de fiets weg om te kijken of we bikepacken/touren leuk zouden vinden. Via Komoot wat routes uitgestippeld en via Vrienden op de fiets gelogeerd. Achteraf hadden we denk ik wat andere routes kunnen kiezen maar in het moment voelden deze routes fijn om te fietsen.

Wat een fantastische ervaring zeg. Qua weer hebben we enorme mazzel gehad. Iedere dag heerlijk weer. Soms een beetje wind tegen maar dat vind ik wel lekker. Normaal gesproken rijden we ritten van 60km. Dus dit was wel even een uitdaging voor onze benen. Uiteindelijk hebben we een krappe 700km op de teller staan. Mijn benen zijn ongekend gespierd geworden. Enorme spierdefinitie boven op mijn bovenbenen en ook op mijn kuiten. Mijn vriendin wist niet wat ze zag 🙈. We hebben gedurende rit goed op ons eten gelet en dat heeft zijn vruchten afgeworpen denk ik. Ik navigeerde via mijn Garmin Venu SQ 2 met de Komootapp, en dat liet wat te wensen over wanneer je de route achteraf aanpastte. Dan kon je niet zien of de aangepaste route al gepusht was naar de horloge. Maar dit beviel ons zo goed, dat ik denk ik een Explore 2 ga halen. Ik heb denk ik alle bikepacking filmpjes online gekeken en met trots kan ik zeggen dat ik niks overbodigs heb meegenomen. Alles is gebruikt. 1 bib met lange pijpen, 1 met korte, arm- en beenstukken, bandana, korte broek, lange broek, t shirt, boxershorts, sokken. Uiteindelijk had ik in mijn stuur- en zadeltas veel ruimte over. Op locatie konden we telkens wassen dus deed ik snel ff een handwasje en droogde ik het snel met de handdoeken die op iedere locatie aanwezig waren.

En ik heb Chamois creme ontdekt en ik wil nooit meer zonder 😍

We zijn nu bezig met het plannen van een volgende tour. Mocht iemand nog tips hebben voor een vergelijkbare afstand, maar dan richting het zuiden van het land dan is het welkom!

Onze route voor de liefhebber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8Gs1F7B3iDdXy7lPULInyagUKY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X6ImxngyAA9ws8IPIBkVE9pr.png?f=fotoalbum_large

• DialOut
  • Laatst online: 23-10 22:25
Ramon 73 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:18:
[...]
Daglicht knipper gaat bij mijn RTL515 Varia zeker 10-12 uur mee.
Dat ga ik niet redden volgens mij. Maar eens bijhouden, zit nu nog garantie op..

@mhr-zip haha :F Maar door de polder ben ik wel blij met een lampje.
@MochiGohan ik heb de versie zonder camera. Gebruik van camera zal zeker uitmaken ja.

• DDX
Hangt ook beetje af hoe vaak de radar afgaat.
Mijn rtl510 geeft an 6 tot 8 uur vaak een battery low melding.
Maar dan kan je nog wel wat uurtjes verder.

Als je in het donker fietst natuurlijk wat sneller.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22
DDX schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Bij spd-sl schoenen nog geen last van gehad gelukkig, maar zal uiteindelijk ook wel gebeuren.
bij crankbrothers pedalen heb je dit een stuk erger, die bieden ook bescherm plaatjes aan:

hier zie je een voorbeeldje van een behoorlijk aangetast titanium bescherm plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vztomtkt_w1uq6O4q9OGa3z-F5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ypammwXz54wgJswE9pbjlnfv.png?f=fotoalbum_large
kon even geen ander voorbeeld vinden, maar ik heb ook wel plaatjes gezien waarbij er gewoon een gat in de zool zit :), die bescherm plaatjes zijn helaas wel nodig (maar ondertussen ben ik zelf weer over op spd, toch prettiger dan CB)

maar de vorm van crankbrothers pedalen is ook echt wel anders met meer punt druk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZv5FNnfLHPwwlnk-lQF2jssR40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AZ0zoB0LU7jyxiS4JPeh1qmj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 25-08-2023 13:04 ]

Strava

• DDX
En dan heb je ook nog eens dat die rode rubbers wegslijjten, waardoor je minder contact hebt met pedalen.
Krijg je ook klapperende schoenen op je pedalen.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:58
DDX schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:56:

Hier in Spanje voor een ritje van 100KM zo'n 350 autos gemiddeld, ik haal 5-6u denk ik.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

joker1977

Tweakert

DDX schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:56:

Hangt het af hoe vaak ie afgaat? Dat is me nog nooit opgevallen :O

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:51
Als hij ingesteld is op enkel radar, flikkert hij dan wel bij naderende auto's?

• DialOut
@Cloclo100 volgens Garmin niet
Turns the tail light itself off while allowing the radar to still display vehicle detection. (Warning! Lights will not flash to warn oncoming traffic to your presence)
https://support.garmin.com/en-US/?faq=tOjnytDD5k2Rq7TKKOIfx6

• jochy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-10 15:20
Misha schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:49:
We zijn nu bezig met het plannen van een volgende tour. Mocht iemand nog tips hebben voor een vergelijkbare afstand, maar dan richting het zuiden van het land dan is het welkom!
Mooie ronde hebben jullie gemaakt. Ik heb een aantal jaar terug op dezelfde manier een trip door Vlaanderen gemaakt. Onze "Ronde van Vlaanderen" was geloof ik ook iets van 600-700km, we fietsten toen door alle grote Vlaamse steden (Antwerpen, Leuven. Brussel, Geraardsbergen, Ieper, Oostende, Brugge, Gent). Slapen deden we toen in de steden (want lekker eten en biertjes) maar kun je natuurlijk ook in de dorpen er tussenin doen.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-10 12:51
@Misha zijn zoveel mooie routes naar het zuiden. Paar jaar geleden in praktisch 2 dagen Limburg op en neer gefietst als onderdeel van een langere fietsvakantie. Terugweg een heel stuk van de maasroute gevolgd, loopt tot aan Rotterdam, is erg mooi maar kan wel erg druk zijn. Voordeel van zulke lange aftands routes is dat er gewoon gigantisch veel voorzieningen langs zitten wat voor een wat relaxtere vakantie zorgt, altijd wel ergens koffie te vinden :) .

Flickr - Strava

• Misha
  • Laatst online: 07:43
GWBoes schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:54:
@Misha zijn zoveel mooie routes naar het zuiden. Paar jaar geleden in praktisch 2 dagen Limburg op en neer gefietst als onderdeel van een langere fietsvakantie. Terugweg een heel stuk van de maasroute gevolgd, loopt tot aan Rotterdam, is erg mooi maar kan wel erg druk zijn. Voordeel van zulke lange aftands routes is dat er gewoon gigantisch veel voorzieningen langs zitten wat voor een wat relaxtere vakantie zorgt, altijd wel ergens koffie te vinden :) .
Cool, dit ziet er goed uit! Bedankt voor de tip!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bedankt voor het linkje. Ben er nu achter waarom mijn Varia pas aan ging als ik m'n activiteit gestart had. Blijkbaar heb je dus 3 keuzemenu's om een lampje in te stellen. B)
Heb verder nog weinig gelet op de accuduur (paar maanden geleden aangeschaft). Vorige keer is hij zeker 10 uur meegegaan, maar geen idee in welke lichtmodus.

• DialOut
@VantageR haha, ik had het linkje paraat omdat ik mij vandaag ook pas verdiept had in de verschillende instellingen op de Edge zelf. Ik heb nu de Varia ingesteld op 'auto', dat is altijd knipperen (dag of nacht modus gaat die zeld bepalen). eens kijken wat dat doet.
En mijn Edge widgets weer even aangepast zodat ik snel bij die van het licht kan komen.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:58
Giel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:02:
Bij mij, nu ik wat vaker op de nieuwe Bianchi fiets en 2x per week woon-werk doe, begin ik wat meer last te krijgen van m'n kont. Ook het schuren tussen de benen/billen/balzak. Ik kijk het nog even aan voordat ik actie onderneem qua zadel, en wil het morgen even proberen met wat fietsvaseline er tussen. Kijken hoe dat gaat. Rijden jullie lagere ritten ook met dat spul of wordt dat helemaal niet gebruikt?

Ben wel benieuwd of het een "standaard" is dat te gebruiken of dat het vooral het wegnemen van een klacht is dat eigenlijk door iets anders (slechte zeem/afstelling/zadel) veroorzaakt is.

[Afbeelding]
Vanmorgen bij de fietsenzaak geweest. Terwijl de SRAM etap wat beter werd afgesteld even gehad over m’n zitbotjes die pijn doen. Direct even opgemeten daar (10,5cm tussenastand) en m’n zadel 143mm is wel juist. Toch een Sella Italia meegekregen om te testen een weekje en de hoek van het zadel iets veranderd. Komende week even kijken of het iets brengt.

Blij met de service en het snelle handelen iig. Blijft toch wel een groot voordeel tov online shoppen. Direct advies en handelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Giel op 25-08-2023 17:44 ]

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-11 16:08
Majora schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:33:
Even een vraag om advies: na een val is het stukje frame waar de derailleur op zit van mijn Triban RC120 zodanig omgebogen dat deze eigenlijk praktisch mn wielen inkomt; ergo, fiets is onbruikbaar. Nou hoor ik veel nare verhalen over omgebogen aluminium frames. Moet ik het maar accepteren zoals het is en er een singlespeed fiets van maken? Of heeft het nog zin om hem bij de Decathlon langs te brengen voor reparatie? De wachtrijen hier voor reparatie zijn echt schandalig hoog, tot nu toe geen nabije afspraak kunnen maken, dus als jullie misschien input hebben scheelt dat ook weer weken wachten op een dode mus.
Op verzoek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XIihVbBiGOOuzXZP1Bc1LCdBlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1h9KId2g16w7N7gpfDnbIqC3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_4eNCMMNdn7iVwFVnnSXUXI7OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wurVQwh2wLTC0HNje4cwlhcU.jpg?f=fotoalbum_large

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:06
Smeer jij je cassette met lava?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Gisteren de Marmotte gefietst 🦫.

https://strava.app.link/4D65XuuEzCb

Heel cool om te doen, ondanks de temperatuur van 38 graden. M’n training en voorbereiding was goed, kon Alpe d’huez nog hard op fietsen (1:09) en reed de hele dag steady alle beklimmingen op. 9:14 fietstijd, 11:50 totale tijd (moesten elke klim op 1 vriend wachten en goed geluncht in Valloire).

Doel voor dit jaar gehaald en dat betekent dat ik ook wat minder actief ga worden in dit topic. Even genoeg gefietst en nu weer focus op wat andere sporten 😎.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_TgRORoWThxMMIZKnSz-webx3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zl8QhqnJ5aAAbGeBCwUdUkO.jpg?f=fotoalbum_large

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-11 18:29
Requiem19 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:51:

Heel cool om te doen, ondanks de temperatuur van 38 graden. M’n training en voorbereiding was goed, kon Alpe d’huez nog hard op fietsen (1:09) en reed de hele dag steady alle beklimmingen op. 9:14 fietstijd, 11:50 totale tijd (moesten elke klim op 1 vriend wachten en goed geluncht in Valloire).

Doel voor dit jaar gehaald en dat betekent dat ik ook wat minder actief ga worden in dit topic. Even genoeg gefietst en nu weer focus op wat andere sporten 😎.

[Afbeelding]
Netjes hoor! Wel een beetje jammer dat je niet de 2023-editie versie hebt gedaan ;) Die is wel erg mooi met de Mollard.

• mhr-zip
Zo moet ik het ook altijd verwoorden van mijn vrouw O-)

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-10 22:13
Die is afgeschreven.
Technisch gezien zou er door een vakman mss iets mee gedaan kunnen worden maar de kool is het sop niet waard. Zo’n decathlon fiets heeft een waardevermindering van 100% zodra hij de winkel uitrolt.

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-11 13:34
Ik ben nu enkele weken aan het fietsen en gebruik mijn telefoon in de zakjes van mijn wielershirt om via Strava mijn rit bij te houden. Nu zou ik deze op mijn stuur willen hebben om hem te gebruiken als een fietscomputer en eventueel later een echte fietscomputer aanschaffen.

Nu heb ik de Quad Lock gezien bij een kennis en dat ziet er goed uit maar ik ben benieuwd of jullie nog andere goede alternatieven hebben. Ik zie dat er via Alie en Temu ook heel veel aangeboden word maar qua kwaliteit weet ik niet wat ik daarvan moet verwachten.

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

• mhr-zip
jordyyyys schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:37:
Ik ben nu enkele weken aan het fietsen en gebruik mijn telefoon in de zakjes van mijn wielershirt om via Strava mijn rit bij te houden. Nu zou ik deze op mijn stuur willen hebben om hem te gebruiken als een fietscomputer en eventueel later een echte fietscomputer aanschaffen.

Nu heb ik de Quad Lock gezien bij een kennis en dat ziet er goed uit maar ik ben benieuwd of jullie nog andere goede alternatieven hebben. Ik zie dat er via Alie en Temu ook heel veel aangeboden word maar qua kwaliteit weet ik niet wat ik daarvan moet verwachten.
Het geld dat een Quad lock kost, is alvast de korting op je fietscomputer.

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-11 09:12

Ik zou inderdaad dan nog even wachten en doorsparen voor een dedicated fietscomputer en die meteen aanschaffen (of even MP afzoeken voor een mooi dealtje). Daarnaast zou ik zeker de Ali/Temu meuk laten voor wat het is, zeker als je telefoon je lief is O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-11 22:42

Ook ik zou een fietscomputer aanraden. Onderstaand product heb ik echter enkele weken gebruikt om mijn telefoon op het stuur te bevestigen en daarmee bleef de telefoon goed zitten.

https://www.hema.nl/vrije...ouder-zwart-41120011.html

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:50

Vorig jaar zat ik in precies dezelfde positie, maar een quadlock is al behoorlijk prijzig en daarbij heeft een fietscomputer een stuk meer voordelen (beter zicht, langere batterijduur, etc). Hierdoor heb ik het besluit genomen om voor een garmin edge 530 te gaan. Ben er zo blij mee, echt een aanrader en niet de hoofdprijs

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-11 16:08
mhr-zip schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Smeer jij je cassette met lava?
Handgeplukt.
DieAnder schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:33:
[...]

Die is afgeschreven.
Technisch gezien zou er door een vakman mss iets mee gedaan kunnen worden maar de kool is het sop niet waard. Zo’n decathlon fiets heeft een waardevermindering van 100% zodra hij de winkel uitrolt.
Dat is zonde :'(.

• Tom-Z
  • Laatst online: 07:33
Colletje afgestreept dat denk ik best wel zeldzaam is hier. Technisch gezien niet op een racefiets. Maar met een eigenlijk-te-kleine "cross bike" (?) best nog een uitdaging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2qsESCqyL4JQr1CMlmTRylWc9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jujuCvCwoYuyasFOa1b08Re.jpg?f=fotoalbum_large

• GWBoes
Tom-Z schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:43:
Colletje afgestreept dat denk ik best wel zeldzaam is hier. Technisch gezien niet op een racefiets. Maar met een eigenlijk-te-kleine "cross bike" (?) best nog een uitdaging.

[Afbeelding]
Tof! Moest even Google Translate aan te pas komen maar dat is idd een unieke plek!
Ook een mooie middelvinger naar iedereen die denkt dat je zonder carbon racefiets met schijfremmen geen berg meer op of af komt tegenwoordig.

Flickr - Strava

• Jorconmgn
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-11 17:47
Je kon het Mt Fuji niet lezen in het logo erboven?
:)

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:03
Tom-Z schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:43:

[Afbeelding]
Lekkere afstelling van het zadel ook :-(

Hij wil.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-11 20:42

Wees wel bewust dat de camera van je telefoon uiteindelijk kapot gaat als je hem op je stuur monteert. Dit komt door de trillingen. Voor Quad Lock is daarvoor een vibration dampener module beschikbaar om dit risico te verkleinen.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-11 17:34
klaaas schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Lekkere afstelling van het zadel ook :-(
Ik wou het net zeggen, dat moet zeer gedaan hebben aan het zaakje.

• mhr-zip
DieAnder schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:33:
[...]

Die is afgeschreven.
@Majora probleem is niet alleen dat je hanger gebogen is, maar ook nog eens ter plaatse van het schroefdraad. Als je het al netjes terug gebogen krijgt, past je boutje van de derailleur waarschijnlijk niet meer. Moet je daar weer een tap voor hebben etc.

Ik zou vragen wat Decathlon kan betekenen. En als dat echt serieus geld kost, en fietsen is je ding kijken of je wat anders op de kop kan tikken.

Aan de andere kant, kapot is het toch al......

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10 13:50
Wat is een beetje de periode meestal dat er aardige uitverkoopjes zijn voor onderdelen? Met name groepsets :)
Zoekende naar een AXS Force D1 of een AXS Rival...

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-11 22:13
orange.x schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:22:
Wat is een beetje de periode meestal dat er aardige uitverkoopjes zijn voor onderdelen? Met name groepsets :)
Ben je net te laat, bike-components had mooie korting deze week.

• GWBoes
Jorconmgn schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:00:
Je kon het Mt Fuji niet lezen in het logo erboven?
:)
Op mn telefoonscherm is dat zo klein dat het net zo goed Chinees... Euh, Japans had kunnen zijn :+

Flickr - Strava

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01
Die draad maakt het lastiger. Maar ik ben het zeker niet eens met "afgeschreven". We zijn hier op tweakers ;)
Ik zou toch eerst eens kijken of het met goed gereedschap recht te zetten is. Desnoods gaatje dicht laten lassen, opnieuw boren en tappen. Of een nieuw stukje eraan lassen. Wel zinvol om iemand te kennen die dat leuk vind en gratis doet :P

Of gewoon afzagen, gaatje boren/tappen en alsnog een echte derailleurhanger erop, ik denk dat deze wellicht al bruikbaar is.

https://www.decathlon.nl/p/derailleurpad/_/R-p-100599

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:14
Mistraller schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

Die draad maakt het lastiger. Maar ik ben het zeker niet eens met "afgeschreven". We zijn hier op tweakers ;)
Ik zou toch eerst eens kijken of het met goed gereedschap recht te zetten is. Desnoods gaatje dicht laten lassen, opnieuw boren en tappen. Of een nieuw stukje eraan lassen. Wel zinvol om iemand te kennen die dat leuk vind en gratis doet :P

Of gewoon afzagen, gaatje boren/tappen en alsnog een echte derailleurhanger erop, ik denk dat deze wellicht al bruikbaar is.

https://www.decathlon.nl/p/derailleurpad/_/R-p-100599
Eens, ooit in Rotterdam een aluminium frame laten lassen en repareren. Was geloof ik 35 euro kwijt. (Wel 8 jaar terug). Die gasten hebben dat zo gefixed

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-10 20:48

[Afbeelding]
Netjes!! is dat 9:14 inclusief afdalingen?
Want tijdens de Marmotte zijn die natuurlijk geneutraliseerd.

• Requiem19
  • Nu online
dfbt schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:29:
[...]

Netjes!! is dat 9:14 inclusief afdalingen?
Want tijdens de Marmotte zijn die natuurlijk geneutraliseerd.
Yes, inclusief afdalingen.

In de Marmotte is alleen de eerste afdaling geneutraliseerd. Op de route die wij reden is dat de Glandon af, denk iets van 30 minuten afdalen.

• StevenK
  • Laatst online: 06:53
Majora schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:33:
Even een vraag om advies: na een val is het stukje frame waar de derailleur op zit van mijn Triban RC120 zodanig omgebogen dat deze eigenlijk praktisch mn wielen inkomt; ergo, fiets is onbruikbaar. Nou hoor ik veel nare verhalen over omgebogen aluminium frames. Moet ik het maar accepteren zoals het is en er een singlespeed fiets van maken? Of heeft het nog zin om hem bij de Decathlon langs te brengen voor reparatie? De wachtrijen hier voor reparatie zijn echt schandalig hoog, tot nu toe geen nabije afspraak kunnen maken, dus als jullie misschien input hebben scheelt dat ook weer weken wachten op een dode mus.
Alu buigen maakt dat het sneller breekt. Daarom ook dat je een gebogen derailleurpad altijd moet vervangen. Hetzelfde geldt trouwens ook voor lassen. Dat gezegd hebbende: ik heb vaak zat een derailleurpad recht moeten buigen dat het goed ging. Ik zou dus een derailleurpadrichter erop zetten en hem recht buigen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:03:
[...]

Yes, inclusief afdalingen.

In de Marmotte is alleen de eerste afdaling geneutraliseerd. Op de route die wij reden is dat de Glandon af, denk iets van 30 minuten afdalen.
In 2010 is dat geneutraliseerd afdalen volgens mij ingevoerd. Een jaar ervoor reed een Nederlander een bocht rechtdoor en viel daardoor het ravijn in als ik het me goed kan herinneren.

Zelf reed ik 7.28 in 2010.

[ Voor 3% gewijzigd door Simbob op 27-08-2023 09:15 ]

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:51
orange.x schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:22:
Wat @rolandos582 zegt. Zelf Rival Etap AXS gekocht voor een mooie prijs tijdens de actie. Verder zijn er over het algemeen niet echt goede momenten denk ik, wellicht dat je met Black Friday een kans hebt.

Komoot

• Mistraller
StevenK schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:53:
[...]

Alu buigen maakt dat het sneller breekt. Daarom ook dat je een gebogen derailleurpad altijd moet vervangen. Hetzelfde geldt trouwens ook voor lassen. Dat gezegd hebbende: ik heb vaak zat een derailleurpad recht moeten buigen dat het goed ging. Ik zou dus een derailleurpadrichter erop zetten en hem recht buigen.
Een goede las is niks mis mee. Bovendien, een derrailleurhanger hoeft natuurlijk geen enorme krachten te verwerken!
Een padje vervangen is vaak ook gewoon puur vanwege het gemak.

Recht buigen met een padrichter kan niet want het gat is niet recht volgens mij dus die bout past er niet in. En zo'n ding is voor het precieze werk. Hier moet eerst een stukje lomp werk gedaan worden.

Ik ken hier iemand die bij Heesen Yachts in Oss heeft gewerkt als aluminium lasser/bewerker. Gepensioneerd en dat zijn vaak wel de mannen die de handjes hebben voor dit soort klusjes. Onze LBS laat daar ook wel eens wat lassen.

---------------

• StevenK
  • Laatst online: 06:53
Mistraller schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Een goede las is niks mis mee
Zeker. Maar alu lassen is erg lastig.
Het probleem met lassen van aluminium is dat in het smeltbad de addititieven die juist sterkte aan het materiaal geven verdampen, klonteren, etc, waardoor de last minder sterk is dan het originele materiaal.Daarom zie je bijvoorbeeld ook dat een gelast frame als het weer kapot gaat net naast de las scheurt: de las haalt nog sterkte uit z'n dikte, maar direct daarnaast is het materiaal chemisch vervormd en minder sterk.
Recht buigen met een padrichter kan niet want het gat is niet recht volgens mij dus die bout past er niet in. En zo'n ding is voor het precieze werk. Hier moet eerst een stukje lomp werk gedaan worden.
Ik zou proberen eerst het gat met een tap te zuiveren en dan de padrichter erop te zetten. Lukt dat niet, dan oplassen, boren, opnieuw tappen.
Maar ik heb de luxe dit alles en meer tot m'n beschikking te hebben op m'n werk.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-11 11:28
Vandaag weer ftp test gedaan.
Maart 237, nu 273 met bijna 4,1w/kg.

Consistentie en uitbouwen heeft gewerkt. Niet gewerkt met join, maar wel powermeter op de fiets en veel in zone 2 fietsen.

Tot juni altijd 4-6 uur per week gefietst
Daarna die 6 uur uitgebouwd tot uiteindelijk +- 14 uur en maand geleden. Dan een week rust, een week in de bergen gefietst en nu een week later de ftp test.

Ik fiets nu 3 jaar en dit jaar echt wel veel meer uren, maar had nooit deze progressie verwacht!

Bijkomend voordeel, rondjes 30 gemiddeld doe ik nu met een rustige hartslag van +- 140. (Max 180).

Nu alleen nieuwe doelen stellen om de conditie vast te houden. Zat misschien te denken aan de Drenthe 200, maar andere ideeën of suggesties zijn welkom! :)

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:38

Ik heb SP Connect spul. Ervaringen met telefoon als fietscomputer zijn echter slecht en niet vanwege SP Connect. Heb de camera van de telefoon al eens moeten laten repareren (waarschijnlijk door trillingen op het stuur) en ik wilde zowel Strava (rit bijhouden) als Komoot (route) hebben draaien op mijn telefoon. Daardoor leken beide apps niet goed te werken. Sinds ik een dedicated fietscomputer heb nergens meer last van.

WoT stats

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:15
Ik ben ook zeker voor kamp 'Dedicated fietscomputer'.
Rij zelf met de Wahoo Elmnt Bolt V2 en bevalt goed.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:49
Er is een speciaal fietscomputer topic, maar de richting hiervan is al snel dat je er een wil of hebt ;)
Leek mij aardig om er een poll over te maken, ben wel nieuwsgierig naar de uitkomst en/of evt alternatieven.
Indien je niet wil loggen, verzoek ik je optie 3 te kiezen. (cq de : Anders)

Poll: Gebruik je een fietscomputer of telefoon?
Fietscomputer
Telefoon
Anders (zie reactie)
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405912&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:45

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik ging mijn casette even wisselen van heuvelverzet terug naar meer polderwerk :) Tot mijn verbazing zie ik op mijn nieuwe body al enorme slijtplekken. Ik heb nieuwe dtswiss p1800 wielen en ik denk dat er nog geen 1000 km in zit. Wat kan er mis gegaan zijn? Ik lees wel dat de combinatie van shimano met relatief lage kransjes en te zachte alu van de DT swiss bodies, dit vaker voorkomt, maar dit lijkt mij toch bizar.

Het is niet dat dit de eerste keer is dat ik casettes wissel, ook met vorige fietsen vaak gedaan. Stelt ook weinig voor maar ga mij nu afvragen of ik iets fundamenteels verkeerd heb gedaan? Enige wat ik mij kan voorstellen dat ik hem niet strak genoeg heb aangedraaid? 40nm is best wel wat, heb het nu maar met de momentsleutel gedaan maar ik controleer wel altijd op speling...heel vaag allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jta8qz-6cb-c8HJTv9NZCuoxJ_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NGeK19A9Zb8vBaAOTZH7gP4Y.png?f=fotoalbum_large

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• GWBoes
@bonzz.netninja nee, je hebt niks verkeerd gedaan. Lijkt mij redelijk standaard slijtage op een aluminium body, ook na maar 1000km. Op mijn wielset moet ik de losse kransjes echt al uit de slijtgroef draaien als ik cassettes wissel.

Flickr - Strava

• Prulleman
bonzz.netninja schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:35:
Ik ging mijn casette even wisselen van heuvelverzet terug naar meer polderwerk :) Tot mijn verbazing zie ik op mijn nieuwe body al enorme slijtplekken. Ik heb nieuwe dtswiss p1800 wielen en ik denk dat er nog geen 1000 km in zit. Wat kan er mis gegaan zijn? Ik lees wel dat de combinatie van shimano met relatief lage kransjes en te zachte alu van de DT swiss bodies, dit vaker voorkomt, maar dit lijkt mij toch bizar.

Het is niet dat dit de eerste keer is dat ik casettes wissel, ook met vorige fietsen vaak gedaan. Stelt ook weinig voor maar ga mij nu afvragen of ik iets fundamenteels verkeerd heb gedaan? Enige wat ik mij kan voorstellen dat ik hem niet strak genoeg heb aangedraaid? 40nm is best wel wat, heb het nu maar met de momentsleutel gedaan maar ik controleer wel altijd op speling...heel vaag allemaal.

[Afbeelding]
gewoon wat zachter materiaal dan wat je gewend bent, maar het kan verder ook weinig kwaad.. als het echt erg wordt, kan het lastig zijn om de cassette te verwijderen, maar zolang die er nog gewoon af glijdt is er niks aan de hand.

Strava

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:58
user_tweakers schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:19:

Consistentie en uitbouwen heeft gewerkt. Niet gewerkt met join, maar wel powermeter op de fiets en veel in zone 2 fietsen.

Daarna die 6 uur uitgebouwd tot uiteindelijk +- 14 uur en maand geleden. Dan een week rust, een week in de bergen gefietst en nu een week later de ftp test.

Ik fiets nu 3 jaar en dit jaar echt wel veel meer uren, maar had nooit deze progressie verwacht!

Bijkomend voordeel, rondjes 30 gemiddeld doe ik nu met een rustige hartslag van +- 140. (Max 180).

Nu alleen nieuwe doelen stellen om de conditie vast te houden. Zat misschien te denken aan de Drenthe 200, maar andere ideeën of suggesties zijn welkom! :)
Netjes, consistentie is idd heel belangrijk, maar ook jezelf elke keer uitdagen door variatie in je trainingen..
Nu komende winter je vorm zien vast te houden, anders zit je straks in het voorjaar weer op 237W :P

Voor mij zit de uitdaging vaak in bepaalde tochten, zo fiets ik elk jaar enkele 200+ tochten, of wil ik op de club mee kunnen komen met de snelste jongens, laatst voor het eerst met 35+ over 70km over de finish gekomen.. Dat geeft voor mij vaak wel een kick,

En daarnaast stel ik soms andere persoonlijke doelen, deze zomer ook de 5x100 challenge gedaan, 5 dagen achter elkaar 100km fietsen...
Normaal heb ik geen probleem met 100km, maar na 3 dagen begin je het wel te voelen..

Doel voor 2024 voor mij wordt een meerdaagse fietstocht, bij voorkeur in het buitenland via een fiets organisatie. lekker 6-7 dagen door de Dolemieten, of Pyreneeën fietsen..

Zo'n groot doel geeft me altijd wel veel motivatie om lekker te trainen en beter te worden.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:29
raymondw schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:47:
Leek mij aardig om er een poll over te maken, ben wel nieuwsgierig naar de uitkomst en/of evt alternatieven.
Zelden een poll gezien die zo duidelijk is, maar betekent ook dat we gelukkig geen hele discussie op hoeven te starten.

Een fietscomputer (met navigatie) is veruit mijn favoriete accessoire. Je gebruikt hem gewoon altijd en maakt de hobby zoveel leuker doordat je op plekken komt waar je anders nooit zou komen, en vaak liggen deze gewoon vlakbij je huis. Ook is het leuk en motiveert het om een logboekje te hebben van je fietsprestaties. Een fietsnavigatie heeft de praktische voordelen van waterdicht en trilvast te zijn en een accu die lang genoeg mee gaat om een hele dag op de fiets te overleven.

Een telefoon zal je bij de eerste regendruppel of kassei in de steek laten, en anders wel op batterijduur of bediening.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 28-08-2023 09:21 ]

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

raymondw schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:47:
Er is een speciaal fietscomputer topic, maar de richting hiervan is al snel dat je er een wil of hebt ;)
Indien je niet wil loggen, verzoek ik je optie 3 te kiezen. (cq de : Anders)

Poll: Gebruik je een fietscomputer of telefoon?
Fietscomputer
Telefoon
Anders (zie reactie)
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel afgelopen jaar gefietst heb met mijn sporthorloge (forerunner) en dat ging eigenlijk ook kei goed, connect ook gewoon aan mijn ant+ spullen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Prulleman
bonzz.netninja schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:30:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel afgelopen jaar gefietst heb met mijn sporthorloge (forerunner) en dat ging eigenlijk ook kei goed, connect ook gewoon aan mijn ant+ spullen
Maar een (garmin) GPS horloge is ook gewoon een fietscomputer met een kleiner scherm en op een onhandige plek, verder zijn de functies gelijk aan een edge, ook de accuduur is prima.

Ik zou ook liever mijn horloge gebruiken dan mijn telefoon, maar ik heb gelukkig ook een edge :)

als de edge vandaag stuk zou gaan, bestel ik vandaag nog een nieuwe

Strava

• CyberThijs
ElPaco schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:49:
Heb de camera van de telefoon al eens moeten laten repareren (waarschijnlijk door trillingen op het stuur)
Een algemeen probleem bij het gebruik van een smartphone als fietscomputer aan het stuur. Apple erkent dit zelfs in de documentatie van de iPhone: https://support.apple.com/en-us/102175 . Dit gaat over gebruik op motorfietsen, maar ik durf gerust stellen dat een smartphone het op een koersfiets zwaarder te verduren krijgt. Ik raad het iedereen dan ook expliciet af.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33

[Afbeelding]
Dit is niets en kan vele malen erger kan ik je vertellen.
Als je op een punt komt dat de kransjes wat moeilijker er af glijden kun je de bramen met een kleine vijl vlak maken. En weer gaan. Als de kransjes zich echt in de body graven en je moet ze eruit bikken dan had je al een nieuwe body moeten hebben.

www.vanspeykwheels.nl

• mhr-zip

[Afbeelding]
Vijl er langs, helemaal prima.

Sowieso is dit een statisch samengestelde verbinding. Zolang je tandwielen er op en af gaan is er niks aan de hand.

• Requiem19
  • Nu online
user_tweakers schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:19:

Zet een ECHT heel gaaf doel in de verre toekomst, maar niet te verre toekomst.

In maart dit jaar als doel gezet om in mei sneller de Ventoux op te rijden dan m'n 2 beste fietsvrienden.
Na de Ventoux als volgende doel gezet om eind augustus de Marmotte sneller te rijden dan m'n 2 beste fietsvrienden.

Doel 1 half gelukt (sneller dan 1). Voor doel 2 had ik meer tijd en merkte ik meteen dat de consistentie week in, week uit echt uitbetaald heeft. Waar fietsvriend 1 nog 5 minuten sneller de Ventoux op ging in mei, was fietsvriend 1 tijdens de Marmotte elke bergen minuten langzamer dan ik. Uiteindelijk reed ik de Alpe d'huez 20 minuten sneller op dan fietsvriend 1 (fietsvriend 2 deed er 40 minuten over, die kon echt niet meer).

Nu even gas terug met fietsen, maar al met dit groepje afgesproken om volgend jaar de Mallorca 312 Gran Fondo te rijden (de echte wedstrijd eind april). Als we dat in onze agenda's zetten, ga ik automatisch al een trainingsplanning maken voor eind april 2024 en dat motiveert enorm.

Kortom: kies een uitdagend doel, bij voorkeur met een groepje (fiets)vrienden van vergelijkbaar niveau.

https://www.cycloworld.cc/kalender/a

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 17:52
Even en vraagje voor de eventuele deskundige hier. Ik ben een nieuwe fietsen aan het opbouwen en daar hoort natuurlijk ook een mooie set wielen bij. Zat zelf eerst te kijken naar en de FFWD Ryot 55 (FFWD is een mooi merk en was daar vroeger kind aan huis), maar die zijn 31mm breed en dat gaat dus niet passen met max 28mm clearance.

Zit nu te denken aan de Zipp 404FC, maar die zijn wel hookless. Was sowieso van plan om Pro One 28mm tubeless te rijden, dus dat is geen probleem. Zouden ongeveer als 29mm vallen gok ik en dat moet wel lukken qua ruimte. De vraag zit hem alleen in de max druk en het feit dat ik als renner van 2,10m al snel 95kg ben. Volgens de SRAM tool blijf ik ruim onder de 5bar dus het zou geen probleem moeten zijn, maar misschien dat een van jullie er een andere kijk op heeft (@ElGreco als deskundige misschien?)

Alvast bedankt voor de input!

• mhr-zip
Jojo19 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:41:
Even en vraagje voor de eventuele deskundige hier. Ik ben een nieuwe fietsen aan het opbouwen en daar hoort natuurlijk ook een mooie set wielen bij. Zat zelf eerst te kijken naar en de FFWD Ryot 55 (FFWD is een mooi merk en was daar vroeger kind aan huis), maar die zijn 31mm breed en dat gaat dus niet passen met max 28mm clearance.

Zit nu te denken aan de Zipp 404FC, maar die zijn wel hookless. Was sowieso van plan om Pro One 28mm tubeless te rijden, dus dat is geen probleem. Zouden ongeveer als 29mm vallen gok ik en dat moet wel lukken qua ruimte. De vraag zit hem alleen in de max druk en het feit dat ik als renner van 2,10m al snel 95kg ben. Volgens de SRAM tool blijf ik ruim onder de 5bar dus het zou geen probleem moeten zijn, maar misschien dat een van jullie er een andere kijk op heeft (@ElGreco als deskundige misschien?)

Als ik zo snel kijk wat een setje Zipp 404FC kost, valt handgespaakt ook binnen je budget. Nu zeg ik niet dat je die dan maar moet kopen, maar ik zou het zeker even in je overweging* meenemen. Offerte opvragen bijv.

*Ik zeg niet dat je zwaar bent, maar je bent ook niet heel licht O-)

• ElGreco
Jojo19 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:41:

Banden clearance en de breedte van de velgen hebben een relatie met elkaar maar niet in de zin die jij beschrijft. Op de plek waar je velg rond draait is de clearance altijd groter dan waar je band zit.
Vaak is de hoogte van de band bij je voor kroon en de bb de pijnpunten. Gevolgd door de chainstay.
De Ryots zijn 21mm intern. Een 28mm tubeless band zal dan ook als een 28mm band vallen. Dat hoeft geen probleem te zijn met jouw fiets.

Ik begrijp je sentiment voor FFWD. Maar de verhouding prijs/onderdelen/gewicht voor de 55er vind ik best slecht eigenlijk. Het kan lichter, mooier en goedkoper.

De Zipps hebben een interne breedte van 23mm en als jouw frame echt maar 28mm banden kan verdragen, zou dit een issue kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ElGreco op 28-08-2023 12:02 ]

www.vanspeykwheels.nl

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

ElGreco schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Dit is niets en kan vele malen erger kan ik je vertellen.
Als je op een punt komt dat de kransjes wat moeilijker er af glijden kun je de bramen met een kleine vijl vlak maken. En weer gaan. Als de kransjes zich echt in de body graven en je moet ze eruit bikken dan had je al een nieuwe body moeten hebben.
Dank allemaal! Ben ik weer gerust haha. Toch vreemd, de afgelopen 20 jaar op de fiets echt nooit gezien. Ik fiets gemm. 2000 per jaar dus niet zo heel veel, maar op geen van vorige fietsen heb uberhaupt slijtage op de bodies gezien

• GWBoes
bonzz.netninja schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

de afgelopen 20 jaar op de fiets echt nooit gezien.
Ook allemaal met aluminium body's? volledig aluminium body's is nog verre van de standaard. Bij (sommige?) Hope naven heb je zelfs de keuze tussen staal en aluminium en dan zijn er nog merken waar ze een stalen of titanium strip in de body verwerken tegen dit probleem.

Flickr - Strava

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

GWBoes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Ook allemaal met aluminium body's? volledig aluminium body's is nog verre van de standaard. Bij (sommige?) Hope naven heb je zelfs de keuze tussen staal en aluminium en dan zijn er nog merken waar ze een stalen of titanium strip in de body verwerken tegen dit probleem.
Ik heb geen idee eigenlijk, zal dan wel niet.

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 17:52
mhr-zip schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Als ik zo snel kijk wat een setje Zipp 404FC kost, valt handgespaakt ook binnen je budget. Nu zeg ik niet dat je die dan maar moet kopen, maar ik zou het zeker even in je overweging* meenemen. Offerte opvragen bijv.

*Ik zeg niet dat je zwaar bent, maar je bent ook niet heel licht O-)
Hmm handgespaakt is natuurlijk ook nog een optie. Ik was alleen bang dat die toch wel een stukje duurder gingen zijn en het wel even duurt voor ze er zijn. Haha dat gewicht deel heb ik wel gemerkt toen ik van de zomer tegen mijn zusje rond Alpe d'Huez ging fietsen.
ElGreco schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Banden clearance en de breedte van de velgen hebben een relatie met elkaar maar niet in de zin die jij beschrijft. Op de plek waar je velg rond draait is de clearance altijd groter dan waar je band zit.
Vaak is de hoogte van de band bij je voor kroon en de bb de pijnpunten. Gevolgd door de chainstay.
De Ryots zijn 21mm intern. Een 28mm tubeless band zal dan ook als een 28mm band vallen. Dat hoeft geen probleem te zijn met jouw fiets.

Ik begrijp je sentiment voor FFWD. Maar de verhouding prijs/onderdelen/gewicht voor de 55er vind ik best slecht eigenlijk. Het kan lichter, mooier en goedkoper.

De Zipps hebben een interne breedte van 23mm en als jouw frame echt maar 28mm banden kan verdragen, zou dit een issue kunnen zijn.
I know, maar ik dacht meer dat wanneer de externe breedte meer is dan de band het niet lekker ging en daarom de opmerking. Hier is het pijnpunt dat de achterbrug naar binnen gaat (voor past zelfs 33mm zonder problemen).

Het was niet de bedoeling hier een wieladvies vraag te gaan maken, maar gezien je opmerking ben ik stiekem wel benieuwd waar je dan naar zou kijken?

Ik was er stiekem ook een beetje bang voor, maar ik las dat Schwalbe als 29mm valt en dan lukt het nog wel.

• mhr-zip
Prulleman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Maar een (garmin) GPS horloge is ook gewoon een fietscomputer met een kleiner scherm en op een onhandige plek, verder zijn de functies gelijk aan een edge, ook de accuduur is prima.

Ik zou ook liever mijn horloge gebruiken dan mijn telefoon, maar ik heb gelukkig ook een edge :)

als de edge vandaag stuk zou gaan, bestel ik vandaag nog een nieuwe
Horloge heb je ook adaptertjes voor om aan je stuur te hangen. Navigeren lijkt me onhandig, maar hartslag en snelheid* moeten prima kunnen (gokken dat je dat als een beginner er op zet).

* mhr-zip als semi-prof heeft natuurlijk allang geen snelheid meer op zijn fietscomputer :+

• ElGreco
Jojo19 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:19:
[...]

Hmm handgespaakt is natuurlijk ook nog een optie. Ik was alleen bang dat die toch wel een stukje duurder gingen zijn en het wel even duurt voor ze er zijn. Haha dat gewicht deel heb ik wel gemerkt toen ik van de zomer tegen mijn zusje rond Alpe d'Huez ging fietsen.

[...]

I know, maar ik dacht meer dat wanneer de externe breedte meer is dan de band het niet lekker ging en daarom de opmerking. Hier is het pijnpunt dat de achterbrug naar binnen gaat (voor past zelfs 33mm zonder problemen).

Het was niet de bedoeling hier een wieladvies vraag te gaan maken, maar gezien je opmerking ben ik stiekem wel benieuwd waar je dan naar zou kijken?

Ik was er stiekem ook een beetje bang voor, maar ik las dat Schwalbe als 29mm valt en dan lukt het nog wel.
Levertijd handgespaakt is afhankelijk van je wensen. Wil je vandaag klikken en morgen in huis hebben, ja dat gaat niet lukken. Maar een levertijd van 2 a 3 weken is gangbaar en best redelijk lijkt mij.

Jij bent 95kg. Jij zal of 2x24 Sapim CX-Sprint of 2x28 CX-Ray moeten hebben qua spaken (eerste zijn wat dikker aero spaken, dus kun je met iets minder doen zeker gezien de hoogte van de velgen die je voor ogen hebt).
Constructie technisch gezien zit er weinig verschil in de zin a is sterker dan b als je appels met appels vergelijkt qua velgen. Maar zware (ik heb een referentiekader van velg gewichten per hoogte/breedte), mat grijze velgen zijn in essentie goedkoop in elkaar gezet. T700 carbon wat betekent meer epoxy dan carbon => zwaar. Duurdere velgen hebben T800 vezels en minder epoxy => lichter maar net zo sterk als variant A. Met T800 vezels kun je ook velgen maken met een mooiere afwerking dan die saaie mat grijze verf aangezien je dan geen oneffenheden hoeft weg te werken.

Het is niet alsof je een miskoop doet maar ik ben zelf kritisch als ik weet dat er beters te krijgen is voor hetzelfde geld. En niet per se bij mij hé, laat ik hier duidelijk over zijn.

Verder is de vraag wat voor naven je zelf graag wilt en of dat past in jouw gebruik.

Dit is een deel van de aspecten die meewegen bij het kiezen van onderdelen.

Je gaat niet heel veel sneller fietsen met lichtere velgen maar je fiets reageert sneller en is wat wendbaarder waardoor het rijgedrag aanzienlijk beter is dan met zwaardere velgen. Voor een berg specifieke set kan een laag gewicht wel voordelen hebben maar je moet ook naar het groot plaatje kijken (is die zadeltas van 2kg echt nodig?)

Resumerend, aandachtspunten:
- Wat voor en hoeveel spaken zitten in de wielen?
- Zijn de onderdelen proprietair (hallo Mavic!) of kun je overal vervangende onderdelen krijgen?
- Wat is het gewicht tov andere wielen in hetzelfde prijssegment?
- Garantie?
- Huismerk naven kunnen heel goed zijn. Maar hoe weet je dat? Of ga je voor safe en kies je iets als DT Swiss of een ander bekend merk?

www.vanspeykwheels.nl

• Tacoos
  • Laatst online: 09:06

Tacoos

i am i

Ypuh schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:19:
[...]

Zelden een poll gezien die zo duidelijk is, maar betekent ook dat we gelukkig geen hele discussie op hoeven te starten.

Een fietscomputer (met navigatie) is veruit mijn favoriete accessoire. Je gebruikt hem gewoon altijd en maakt de hobby zoveel leuker doordat je op plekken komt waar je anders nooit zou komen, en vaak liggen deze gewoon vlakbij je huis. Ook is het leuk en motiveert het om een logboekje te hebben van je fietsprestaties. Een fietsnavigatie heeft de praktische voordelen van waterdicht en trilvast te zijn en een accu die lang genoeg mee gaat om een hele dag op de fiets te overleven.

Een telefoon zal je bij de eerste regendruppel of kassei in de steek laten, en anders wel op batterijduur of bediening.
Sinds ik ooit in de middle of nowhere in de Kroatische wildernis stilviel met een telefoon die er mee stopte omdat ie oververhit raakte en kort daarna leeg was, ben ik genezen van fietsnavi per telefoon.
Sindsdien is een Edge 530 mijn navi en de telefoon lifeline/hulpline en meer niet

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:00
Laatste tijd hier weinig gefietst. Er zit nog altijd een kraak in mijn fiets. Na de BB30 van nieuwe lagers te hebben voorzien, blijft de zelfde kraak, dus lijkt daar niet aan te liggen. Zadelpen al opnieuw ingevet, hielp niets. Ik ga nu denk ik het zadel even er af halen, even nalopen, beetje "stay fixed" er op, en opnieuw plaatsen. Het probleem lijkt eigenlijk iedere keer op te treden als ik een beetje heen en weer beweeg op de fiets. Pedalen kunnen het ook dus nog zijn.

Twijfel steeds vaker over een nieuwe fiets (en de andere 2 weg), want deze blijft ieder jaar weer nieuwe kraakjes en geluidjes krijgen. Fietsen blijft leuk, maar ook nog steeds een heel dure hobby op deze manier.

Strava & Untappd - Do not combine!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-11 15:06
Raznov schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:30:
Laatste tijd hier weinig gefietst. Er zit nog altijd een kraak in mijn fiets. Na de BB30 van nieuwe lagers te hebben voorzien, blijft de zelfde kraak, dus lijkt daar niet aan te liggen. Zadelpen al opnieuw ingevet, hielp niets. Ik ga nu denk ik het zadel even er af halen, even nalopen, beetje "stay fixed" er op, en opnieuw plaatsen. Het probleem lijkt eigenlijk iedere keer op te treden als ik een beetje heen en weer beweeg op de fiets. Pedalen kunnen het ook dus nog zijn.

Twijfel steeds vaker over een nieuwe fiets (en de andere 2 weg), want deze blijft ieder jaar weer nieuwe kraakjes en geluidjes krijgen. Fietsen blijft leuk, maar ook nog steeds een heel dure hobby op deze manier.
Bij mijn fiets heeft had ik ook wat random kraakjes en die zaten uiteindelijk in de assen van de pedalen. Daar was toch een klein beetje zand in gekomen en zorgde bij de juiste positie voor een kraakje. Even losmaken, schoonmaken en weer vastzetten is natuurlijk een kleine moeite om het nog eens te proberen..

• pdukers
  • Niet online

Quick release / thru axle goed vast zetten (of minder vast) misschien? Bij mij de afgelopen 8 jaar al ongeveer 4x meegemaakt dat de krak/tik daar vandaan kwam. Slechts 1x de BB en nog nooit het zadel / zadelpen.

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-11 16:42
Ik heb twee weken geleden m'n eerste racefiets gekocht dus ik meld me in dit topic, leuke hobby :w . Mijn vrienden zitten allemaal al een poosje op de racefiets en de weekendplannen werden steeds vaker op zondag een tochtje maken in plaats van op zaterdag een biertje drinken, en voor mijn eigen fitheid is het ook geen overbodige luxe om meer in beweging te zijn. Nadat ik deze zomer een fiets had gehuurd om mee te fietsen in Limburg op een weekendje weg was ik verkocht. Inmiddels de eerste vijf ritten op m'n eigen fiets achter de rug en ik vind het gaaf!

Op Marktplaats een mooi dealtje tegengekomen van een Trek Émonda uit 2016, alu met Ultegra 6800 groep. Die had al een poosje stilgestaan maar het frame en de groep waren in goede staat, na een weekend poetsen, sleutelen en afstellen met nieuwe banden, ketting, zadel, remblokjes en kabels rijdt ie weer als een trein. Kreeg prettig genoeg ook een montagestandaard mee, vond het klussen aan die fiets ontzettend leuk, alle kapotte fiets-trauma's uit m'n jeugd verwerkt :P snap nu eindelijk hoe een derailleur werkt.
Volgende klusje op de planning is met de spaken aan de gang om te kijken of ik de wielen iets rechter kan maken, al is het slag heel klein (denk 2/3mm) en zie ik daar eigenlijk een beetje tegenop.

Toen was het natuurlijk tijd om te fietsen! Er zat ook een Garmin 1000 met sensoren bij de fiets, misschien inmiddels een oudje maar kan alles wat ik nodig heb om direct leuke tochtjes te maken in de omgeving en ze mooi te registreren. Drie paar fietsschoenen geprobeerd en vele malen afstappen om bijvoorbeeld m'n zadel of m'n schoenplaatjes af te stellen later heb ik redelijk het gevoel dat ik wel aardig op die fiets zit, al heb ik nog wel last van m'n onderrug en soms wat andere pijntjes. Vind die houding op de fiets nog het meest complex om uit te vogelen als beginner, het kriebelt eigenlijk al om een keer een bikefit te doen. Maar heb nu wel effe genoeg kosten gemaakt en ik denk ook dat eerst wat meer ervaring en conditie opdoen een beter idee is.

Maar de eerste ritjes in de omgeving (Utrecht) waren ontzettend tof! Genoten van het buiten zijn, de mooie natuur en het mezelf afmatten. Best opwindend om zo rap over de weg te vliegen. Heb tot nu toe relatief korte ritjes gemaakt (45-50km) en ging er dan volle bak voor, en was dan in m'n nopjes dat ik gemiddelden van 30,5 tot 32,6 haalde. Maar dat is wel echt op hoge intensiteit en dan zijn m'n benen nog de hele dag zuur, kom er nu bij het inlezen achter dat het ook heel goed is om op lage intensiteit te trainen.

Omdat ik hier iets slimmer mee wil omgaan heb ik voor jullie de vraag, weten jullie een goede bron met hoge kwaliteit informatie over hoe je het beste kan trainen? Ik lees op de eerste pagina van google vooral varianten op 3 trainingen in de week, een intensieve, een herstel/lage intensiteit en een duurtraining. Dat zal allemaal best prima zijn maar ik wil me er wat meer in verdiepen, is er misschien een boek of site ofzo met goede uitleg over hoe ik als beginner een trainingsschema voor mezelf samenstel? Of is een app toch de way to go, bij het zoeken in dit topic kwam ik Join en TrainerDay tegen, of is er nog een andere gouden tip?

En nog een andere vraag, ik denk dat het niet lang zal duren voordat ik in het donker moet gaan fietsen als ik de drie keer per week wil halen. Ik zie natuurlijk prachtige lampen online met 500 of wel 1000 lumen maar wat heb ik nou eigenlijk echt nodig om over een onverlichte weg te fietsen? En ik zit met een a-merk set van 150 euro vast wel goed maar zijn er ook al budget/Chinese merken die hoge kwaliteit fietslampen maken? Wat is de Ali-express aanrader? :P

Thanks allemaal voor het lezen van deze post en voor de discussie in dit topic, die is voor mij heel leerzaam in een hobby die bijna overweldigend complex is als beginner. Ik zat net effe in het fietskleding topic, jezus zelfs dat is complex haal me weg hier :P .

• mhr-zip
Sebastiaannn schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 02:40:
Omdat ik hier iets slimmer mee wil omgaan heb ik voor jullie de vraag, weten jullie een goede bron met hoge kwaliteit informatie over hoe je het beste kan trainen?
Beter worden podcast. Is ism Join. Trainer road heeft ook podcast, en er zijn er wel meer.

Verder dit plaatje even uit je hoofd leren :+ '

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02IYzZN0u9C3yMc4O3Im9uf2wEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HXT6yT7uHdxrUYQxIoQTMkvk.webp?f=fotoalbum_large
En nog een andere vraag, ik denk dat het niet lang zal duren voordat ik in het donker moet gaan fietsen als ik de drie keer per week wil halen. Ik zie natuurlijk prachtige lampen online met 500 of wel 1000 lumen maar wat heb ik nou eigenlijk echt nodig om over een onverlichte weg te fietsen? En ik zit met een a-merk set van 150 euro vast wel goed maar zijn er ook al budget/Chinese merken die hoge kwaliteit fietslampen maken? Wat is de Ali-express aanrader? :P
Ik heb ook 3 lampjes gehad van ome Alie. Dat had alvast korting kunnen zijn op de Cateye* die ik gekocht heb en al jaren gebruik.
Het milieu was me ook dankbaar geweest.

*Lezyne is gangbaarder op het forum, heeft vaak ook redelijke aanbiedingen.

Als laatste leer jezelf aan om je seizoens aankopen een half jaar te spiegelen. Nu is het tijd om zomerkleding te kopen, in het voorjaar/zomer je winterkleding, lampen en indoortrainers.

[ Voor 21% gewijzigd door mhr-zip op 29-08-2023 07:49 ]

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-11 20:42

Als je nog met uitvalnaven rijdt dan even de snelspanners iets verdraaien en een fractie strakker zetten. Dat lost ook vaak niet verklaarbare kraakproblemen op.

• dfbt
Ik heb twee weken geleden m'n eerste racefiets gekocht dus ik meld me in dit topic, leuke hobby :w . Mijn vrienden zitten allemaal al een poosje op de racefiets en de weekendplannen werden steeds vaker op zondag een tochtje maken in plaats van op zaterdag een biertje drinken, en voor mijn eigen fitheid is het ook geen overbodige luxe om meer in beweging te zijn. Nadat ik deze zomer een fiets had gehuurd om mee te fietsen in Limburg op een weekendje weg was ik verkocht. Inmiddels de eerste vijf ritten op m'n eigen fiets achter de rug en ik vind het gaaf!

Op Marktplaats een mooi dealtje tegengekomen van een Trek Émonda uit 2016, alu met Ultegra 6800 groep. Die had al een poosje stilgestaan maar het frame en de groep waren in goede staat, na een weekend poetsen, sleutelen en afstellen met nieuwe banden, ketting, zadel, remblokjes en kabels rijdt ie weer als een trein. Kreeg prettig genoeg ook een montagestandaard mee, vond het klussen aan die fiets ontzettend leuk, alle kapotte fiets-trauma's uit m'n jeugd verwerkt :P snap nu eindelijk hoe een derailleur werkt.
Volgende klusje op de planning is met de spaken aan de gang om te kijken of ik de wielen iets rechter kan maken, al is het slag heel klein (denk 2/3mm) en zie ik daar eigenlijk een beetje tegenop.

Toen was het natuurlijk tijd om te fietsen! Er zat ook een Garmin 1000 met sensoren bij de fiets, misschien inmiddels een oudje maar kan alles wat ik nodig heb om direct leuke tochtjes te maken in de omgeving en ze mooi te registreren. Drie paar fietsschoenen geprobeerd en vele malen afstappen om bijvoorbeeld m'n zadel of m'n schoenplaatjes af te stellen later heb ik redelijk het gevoel dat ik wel aardig op die fiets zit, al heb ik nog wel last van m'n onderrug en soms wat andere pijntjes. Vind die houding op de fiets nog het meest complex om uit te vogelen als beginner, het kriebelt eigenlijk al om een keer een bikefit te doen. Maar heb nu wel effe genoeg kosten gemaakt en ik denk ook dat eerst wat meer ervaring en conditie opdoen een beter idee is.

Maar de eerste ritjes in de omgeving (Utrecht) waren ontzettend tof! Genoten van het buiten zijn, de mooie natuur en het mezelf afmatten. Best opwindend om zo rap over de weg te vliegen. Heb tot nu toe relatief korte ritjes gemaakt (45-50km) en ging er dan volle bak voor, en was dan in m'n nopjes dat ik gemiddelden van 30,5 tot 32,6 haalde. Maar dat is wel echt op hoge intensiteit en dan zijn m'n benen nog de hele dag zuur, kom er nu bij het inlezen achter dat het ook heel goed is om op lage intensiteit te trainen.

Omdat ik hier iets slimmer mee wil omgaan heb ik voor jullie de vraag, weten jullie een goede bron met hoge kwaliteit informatie over hoe je het beste kan trainen? Ik lees op de eerste pagina van google vooral varianten op 3 trainingen in de week, een intensieve, een herstel/lage intensiteit en een duurtraining. Dat zal allemaal best prima zijn maar ik wil me er wat meer in verdiepen, is er misschien een boek of site ofzo met goede uitleg over hoe ik als beginner een trainingsschema voor mezelf samenstel? Of is een app toch de way to go, bij het zoeken in dit topic kwam ik Join en TrainerDay tegen, of is er nog een andere gouden tip?

En nog een andere vraag, ik denk dat het niet lang zal duren voordat ik in het donker moet gaan fietsen als ik de drie keer per week wil halen. Ik zie natuurlijk prachtige lampen online met 500 of wel 1000 lumen maar wat heb ik nou eigenlijk echt nodig om over een onverlichte weg te fietsen? En ik zit met een A-merk set van 150 euro vast wel goed maar zijn er ook al budget/Chinese merken die hoge kwaliteit fietslampen maken? Wat is de Ali-express aanrader? :P

Thanks allemaal voor het lezen van deze post en voor de discussie in dit topic, die is voor mij heel leerzaam in een hobby die bijna overweldigend complex is als beginner. Ik zat net effe in het fietskleding topic, jezus zelfs dat is complex haal me weg hier :P .
Na een paar ritjes wat last van pijntjes ,onderrug is ook gewenning. Ik zou ook eerst lekker een half jaar/jaartje fietsen wellicht even een plaatselijke fietsenmaker/racezaak inlopen en vragen of ze met een schuin oog even je zadel/stuur willen kijken/goed zetten. Mocht je echt nu al niet meer kunnen lopen, zoveel last van schouders, nek, rug, billen etc. hebben kan je t wellicht overwegen. Vaak gaan echte fietsmetingen samen met een nieuwe (nieuwe) fiets kopen. Ik heb de beter worden podcast geluisterd. zijn nu ongeveer 80 afleveringen en je leert echt een hoop. Join trainingen dit jaar hebben mij flink geholpen om ongeveer binnen een jaar net iets meer als 10% beter te worden ( flinke vooruitgang)
Snelle ritjes buiten, met je fietsmaten meekunnen is echt leuk. Maar als je thuiskomt en een dag niet kan lopen en flinke verzuring heb zal je echt te hard gaan. Wat natuurlijk niet gek is als je net een fiets hebt :9
Ik heb dat ook echt 2 jaar lang gedaan, en kan uit ervaring vertellen dat je er niet echt beter van word. Mijn hartslag bleef 2 jaar t zelfde bij de zelfde intensiteit en mijn vermogen/kracht ging niet echt vooruit. Consistent blijven fietsen, mooie ritten maken, maar ook af en toe een tandje terug zal je de meeste vooruitgang geven. Het begint allemaal met een goede duurvermogen. Maar doe vooral dingen die je op de fiets houden en plezier geven. Waarschijnlijk word je ook niet de nieuwe pogacar :D

• dfbt

is je fiets wegbrengen naar een goede specialistenzaak die misschien binnen half uur/uur jouw probleem gezien hebben/kunnen verhelpen niet een makkelijker idee :D?

Doe het zelf/uitvinden/sleutelen helemaal leuk. Maar als je al zoveel heb gedaan, uitgezocht en t blijft terugkomen heb je misschien toch iets over t hoofd gezien. wellicht is een nieuwe fiets helemaal nog niet nodig en ben je voor 100 euro klaar.

• CyberThijs
En ik zit met een a-merk set van 150 euro vast wel goed maar zijn er ook al budget/Chinese merken die hoge kwaliteit fietslampen maken? Wat is de Ali-express aanrader? :P
Een goed AliExpress merk van fietstochten is (wat mij betreft) Towild. Ik heb zelf de CL600, en dat voldoet om in de schemer te fietsen. Wil je echt in het donker kunnen fietsen dan zou ik opteren voor iets uit hun 1000 of 1200 reeks.

+ komt met GoPro mount zodat het netjes onder mijn hidemybell gps mount past
+ komt met afstandsbediening zodat je vanop je stuur de instellingen kan aanpassen of kan "flashen" naar tegenliggers
- CL reeks heeft geen mogelijkheid om batterij on-the-fly te vervangen, andere reeksen van hen wel.

• Raznov
dfbt schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:51:
[...]

is je fiets wegbrengen naar een goede specialistenzaak die misschien binnen half uur/uur jouw probleem gezien hebben/kunnen verhelpen niet een makkelijker idee :D?

Doe het zelf/uitvinden/sleutelen helemaal leuk. Maar als je al zoveel heb gedaan, uitgezocht en t blijft terugkomen heb je misschien toch iets over t hoofd gezien. wellicht is een nieuwe fiets helemaal nog niet nodig en ben je voor 100 euro klaar.
Daar heb je zeker een punt. Het probleem bij dit soort dingen onstaat veelal bij het moment waarop je denkt "ah, het is dit, dus dat vervang ik dan even". En zo heb je ineens 4 "dit" gehad, en ben je veelal niets opgeschoten. Ik vind het leuk om aan de fiets te sleutelen, en heb er ook ondertussen wel de tools voor, dus kan het ook zien als hobby. Maar ondertussen in 3 weken tijd net 20km gefietst is natuurlijk niets.

Overigens gisteren alsnog het zadel even opnieuw vast gezet. Deze zat ook wel degelijk een beetje los. Daarna zoals door meerderen aangegeven, de QR ook iets losser gehaald. Hopelijk morgen weer eens een ritje om te testen. Wanneer ik nu op het zadel druk lijkt de kraak niet meer voor te komen, geen idee wat het was, maar we gaan het meemaken.

Ik zit al wel langer na te denken om beide fietsen weg te doen (Bianchi Oltre XR en Rose Pro Cross) en te vervangen met 1. Alleen twijfel ik nog altijd heel flink. Ik vind het heel fijn om een aero fiets te hebben, hier in en rond Almere en de dijken naar o.a. Lelystad. Maar daarnaast vind ik het ook heel gaaf om zo nu en dan even meer richting Ermelo e.o. te gaan om iets meer het bos in te gaan. Eigenlijk is een aero gravel fiets het beste, maar die keuze is nog best beperkt. Het blijft nu nog even bij een dingetje in mijn hoofd denk ik :). In ieder geval, iedereen bedankt voor het meedenken, ik laat nog even weten of het nu verholpen is.

• Mistraller
Ik rij al jaren met Ali lampen. Rockbros. Hebben me nog nooit in de steek gelaten. Ik heb ze ook gewoon vast aan de fiets zitten, onder de garmin mount heb ik er geen last van. En achter heb ik hem overdag op knipper.

Qua lampen, max hoeveelheid lumen is ook niet alles want dan wennen je ogen minder aan het donker. En je wil je medeweggebruikers ook niet verblinden. Als je het wegdek goed kunt zien is het prima, je hoeft geen konijnen te gaan vangen.

---------------

• dfbt
Mistraller schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:45:
Ik rij al jaren met Ali lampen. Rockbros. Hebben me nog nooit in de steek gelaten. Ik heb ze ook gewoon vast aan de fiets zitten, onder de garmin mount heb ik er geen last van. En achter heb ik hem overdag op knipper.

Qua lampen, max hoeveelheid lumen is ook niet alles want dan wennen je ogen minder aan het donker. En je wil je medeweggebruikers ook niet verblinden. Als je het wegdek goed kunt zien is het prima, je hoeft geen konijnen te gaan vangen.
het ligt denk ik ook een beetje aan de hoeveelheid kilometers die hij wilt rijden, hoe donker zijn omgeving is, bekende routes, of ook af en toe wat onbekends. dan is t wel fijn als je iets meer ziet als alleen t wegdek binnen een x aantal meters. Vind t ook wel lekker om al even van te voren te zien hoe bochten lopen etc.

• Edwin987
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:30
Mistraller schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:45:
je wilt je medeweggebruikers inderdaad niet verblinden, maar gelukkig hebben die lampen dan ook meerdere standen. Van standje 'zoeklicht' tot 'je kan mij zien fietsen'. In de polder waar bijna geen medeweggebruikers zijn en de hoeveelheid licht beperkt is, kan het fijn zijn om een goede hoeveelheid lumen te hebben.

• Raznov
Ik heb zelf de Lezyne Micro Drive 600XL / Strip Drive set. In het verleden diverse Aliexpress lampjes gebruikt, waarbij eigenlijk de beste ervaring simpelweg zaklamp-achtige modellen (veelal xml t6) waren. Nadeel daarvan was dan wel weer dat het nogal een lomp object was, en zodra deze vol aan staat, kon het wel eens heel vervelend worden voor andere weggebruikers. Batterij was ook niet altijd top, of het moest met een externe powerbank werken. Daarom toen over gegaan naar de Lezyne set, en deze is eigenlijk gewoon goed genoeg voor de meeste ritten.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik begrijp sommige dingen nooit zo goed, (misschien wil ik ze ook wel niet begrijpen ;) )

Waarom zie ik/ lees ik hier mensen ontzettend veel geld uitgeven voor een nieuwe racefiets/mtb/ gravelbike etc. Maar als het dan op enkele accessoires aankomt wordt er weer bezuinigd en wordt Ali afgestruind waarbij je altijd maar moet afwachten wat de kwaliteit is.

Afgelopen winter ook, fietsmaatje vooraf maar opscheppen over zijn nieuwe Ali lampje zoveel lumen en lange batterijduur. Ik had inderdaad een wat duurdere variant (Lezyne Macro Drive 1300XXL) in de aanbieding gekocht. Maar na 1.5 uur deed mijn lampje het nog uitstekend terwijl die van mijn maatje begon te haperen en even later (mogelijk vanwege de kou) bijna geen licht meer gaf. Later bij de kachel deed hij het namelijk weer beter...

Maar goed, ik zal de Ali fanboys hier wel niet blij mee maken ;) ik ben in iedergeval verre van een Ali-Fanboy ;)

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-11 20:13
mhr-zip schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:25:
[...]

Beter worden podcast. Is ism Join. Trainer road heeft ook podcast, en er zijn er wel meer.

Verder dit plaatje even uit je hoofd leren :+ '

[Afbeelding]
Als ik jouw afbeelding zo bekijk, weet ik niet of mijn lever een marathon met Jack Daniels gaat overleven ;)

• Prulleman
@pier87 eens hoor, ik koop ook nog weleens wat op ali, maar ben wel een stuk selectiever geworden.. zo ook een keer een setje derailleur wieltjes... tot er een paar dagen voor een wedstrijd 2 tandjes afbraken.. kon gelukkig de orginele (nog niet helemaal versleten) terug zetten, maar wel een ritje halverwege moeten afbreken en op halve kracht naar huis ...

https://www.strava.com/activities/5728074240/overview

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 29-08-2023 12:45 ]

Strava

• GerbenBK
pier87 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:21:
Ik begrijp sommige dingen nooit zo goed, (misschien wil ik ze ook wel niet begrijpen ;) )
Is toch niet zo moeilijk. :+

In sommige gevallen volstaat een Ali oplossing prima voor een fractie van het geld (niet "wat duurder" maar echt een groot verschil).

In andere gevallen niet. Verlichting waar je van op aan moet kunnen omdat je bijvoorbeeld veel in het donker (race)fietst is wellicht zo'n geval. Ik heb zelf overigens beide. Begon met een Ali lamp met externe batterij die 1,5 jaar prima heeft gefunctioneerd met een enorme bak licht. Toen die begon te haperen een Lezyne gekocht met interne usb oplaadbare batterij en die gebruik ik sindsdien.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• mhr-zip

Waarom zie ik/ lees ik hier mensen ontzettend veel geld uitgeven voor een nieuwe racefiets/mtb/ gravelbike etc. Maar als het dan op enkele accessoires aankomt wordt er weer bezuinigd en wordt Ali afgestruind waarbij je altijd maar moet afwachten wat de kwaliteit is.

Afgelopen winter ook, fietsmaatje vooraf maar opscheppen over zijn nieuwe Ali lampje zoveel lumen en lange batterijduur. Ik had inderdaad een wat duurdere variant (Lezyne Macro Drive 1300XXL) in de aanbieding gekocht. Maar na 1.5 uur deed mijn lampje het nog uitstekend terwijl die van mijn maatje begon te haperen en even later (mogelijk vanwege de kou) bijna geen licht meer gaf. Later bij de kachel deed hij het namelijk weer beter...

Maar goed, ik zal de Ali fanboys hier wel niet blij mee maken ;) ik ben in iedergeval verre van een Ali-Fanboy ;)
Helemaal mee eens.
En dat je daar nog iets koopt van een Garmin mount, of ventielkern ala. Daar kan niet veel mis mee. Maar alles wat elektrisch is, is vaak niet gekeurd en uiteindelijk alleen maar belasting voor portemonnee en het milieu (nee ben geen milieu freak, maar al die troep van Ali is bij mij allemaal heel snel de toedeledokie bak in gegaan. Daar koop ik nooit meer iets met een stekker er aan.).

Nu heb ik al 6/7 jaar een Cateye, en als de batterij er mee stopt, kan ik er gewoon een vervangende batterij voor krijgen.

Qua lumen is voor mij 400 (europese) lumen prima*.
Vaak heb je lampen in uitvoering 400/800/1200. Ze zijn allemaal in te stellen op 400 lumen, maar de 400 versie doet 1 uur met de batterij, de 800 2 uur, de 1200 3 uur, etc**.

*Prima is nogal variabele waarde. Het maakt nogal uit of je altijd de zelfde (woon-werk) route rijdt. Nog iets van straat verlichting hebt. Strak asfalt rijdt of juist veel onverwachte boomwortels gaat tegen komen.

**Niet exact en kan per merk verschillen.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:04

Kluus

Gang is alles

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 29-08-2023 13:08 ]

• GerbenBK
Prulleman schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:30:
@pier87 eens hoor, ik koop ook nog weleens wat op ali, maar ben wel een stuk selectiever geworden.. zo ook een keer een setje derailleur wieltjes... tot er een paar dagen voor een wedstrijd 2 tandjes afbraken.. kon gelukkig de orginele (nog niet helemaal versleten) terug zetten, maar wel een ritje halverwege moeten afbreken en op halve kracht naar huis ...
Waren dat dan SRAM Red Aeroglides oid waar je op probeerde te besparen? Op normale wieltjes bespaar je toch hooguit een paar tientjes? Voor dat verschil zou ik het niet eens proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door GerbenBK op 29-08-2023 11:48 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:18

In het verleden heb ik ook wel het een en ander van Ali gekocht. Vooral mijn Solarstorm X2 en X3 heb ik heel veel, naar tevredenheid, gebruikt bij ritten in het donker (o.a. Drenthe 200 en LRM1200). Inmiddels is het al een tijd geleden dat ik wat gekocht heb bij Ali. Reden: er zit teveel variatie in kwaliteit. Waardoor het voor kan komen dat je soms meerdere producten "moet" kopen voordat je tevreden bent. Dan koop ik liever direct een goed product.

• ElGreco
Prulleman schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:30:
maar wel een ritje halverwege moeten afbreken en op halve kracht naar huis ...
Ik zie het probleem niet, op halve kracht ga jij nog steeds hard zat.

www.vanspeykwheels.nl

Pagina: 1 ... 503 ... 691 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).