Ben geruime tijd overgestapt (>1,5 jaar) naar hot waxen van de kettingen (Race / Gravel & MTB). Voorheen gebruikt ik een dripwax (Squirt) en daarvoor regulier kettingolie.
Doe het overigens niet voor de efficiency winst maar vooral omdat de ketting en hele drivetrain veel beter schoon blijft. Er zit na een rit nagenoeg geen vuil op de ketting en je kan behoorlijk wat km fietsen voor je de ketting weer moet waxen. Een dripwax is in dit opzicht al beter dan olie maar wordt vaak toch na een paar ritten plakkerig en daarna toch behoorlijk vuil. Hot-waxen houdt bijna geen vuil vast. Daarnaast vind ik het ook gewoon een leuk klusje.
Pros / Cons:
+ Ketting en hele drivetrain blijft (veel) langer schoon (o.a. cassette / detaileurwieltjes e.d.). Zowel op de racefiets, gravelbike als MTB kom je altijd thuis met een nagenoeg brandschone drivetrain
+ Ketting e.d. lijken langer mee te gaan (zeker weten doe ik dat niet, voor dat ik overging op waxen maakte ik de boel vaak en grondig schoon). In ieder geval aannemelijk want de boel blijft zichtbaar schoner.
+ Schoonmaken van een hot-wax ketting is super eenvoudig. Ketting van de fiets, afspoelen met heet water, even laten drogen en hij kan weer in het hotwax badje
+ Begint de boel wat ruw te klinken dan weet je dat een nieuw waxbeurtje nodig is
+ Hot-wax wordt itt dripwax na een tijdje niet alsnog plakkerig, is beter bestand tegen nattigheid (vs drip-wax) en geeft ook minder rommel bij indoorfietsen
+ Niet meer voor of na elke rit je ketting van dripwax (of olie) te hoeven voorzien, afhankelijk van ketting
**/omstandigheden gaat de wax behoorlijk wat km mee
+ je kan eenvoudig meerdere kettingen tegelijk waxen bijv. een aparte training / race ketting. Of gewoon om meerdere kettingen op voorraad te hebben om snel te kunnen wisselen en minder vaak te hoeven waxen
+ Is prima te combineren met een dripwax (squirt bijv.) als het nodig is. Dus je hoeft je slowcooker
*** niet mee te nemen op vakantie
- Een nieuwe ketting helemaal ontvetten en brandschoon is niet moeilijk maar wel cruciaal en even een werkje. Een ketting waar nog sporen van het (transport)vet of olie op zitten geeft problemen met de hechting van de wax. Gelukkig is dit alleen nodig bij nieuwe kettingen, zoals gezegd als de ketting één keer is gewaxed is alleen even schoonspoelen met heet water voldoende
-
* Hoeveel KM je haalt voor je opnieuw moet waxen is erg afhankelijk van de ketting en vooral weersomstandigheden. Claims dat je >1000 km haalt voor je weer moet waxen zou ik wel met een kerreltje zout nemen

- Om de eerste keer een ketting schoon te krijgen heb je vrij krachtige ontvetters nodig (bijv. eerst paar keer reinigen met wasbenzine en daarna paar keer isopropanol), deze moet je wel op een juiste manier afvoeren(!), gelukkig kan je ze wel meermaals gebruiken
-
** Niet alle coatings op kettingen zijn optimaal voor hot-waxen (of waxen in het algemeen). De Dura Ace ketting die ik nu gebruik moet ik door de coating die er op zit na minder km weer opnieuw waxen dan bijv. Ultegra/105. De DA schrijnt wel meest snelle (marginal gains) ketting te zijn, al heb ik dat zelf niet gemerkt (ook niet opgelet).
-
** Wat extra spullen nodig. Tenminste kleine slow cooker voor de wax (een pannetje waar je de wax in gaat smelten kan te heet worden, risico op brand en niet goed voor de wax) / metalen satéprikker als haakje voor de ketting in de wax en om hem uit te laten lekken
- Quick links, als je vaker je ketting van de fiets haalt heb je ook vaker nieuwe QL nodig (al gebruik ik de QL meermaals zonder problemen, YMMV)
[
Voor 3% gewijzigd door
roelwillems op 22-08-2023 15:04
]