Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 502 ... 691 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• scubamichel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:10
loyske schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:50:
Zijn er hier rijders met de Shimano 12 speed Di2 (9200 en 8100) die ook last hebben van trillende Di2 buttons op de shifters?
Iemand die dit herkend?
Ik weet niet of we het over hetzelfde hebben maar ik heb bij de 11 speed Di2 wel last gehad van rammelen van de rechter shifter hendeltjes en dat kwam door (kalk?) aanslag. Een van de twee hendeltjes neemt namelijk de ander mee terug door een veertje. En er bleek nogal wat aanslag (ik neem aan dat het als gevolg van vocht is gekomen) te zitten in een soort ring die aan het hendeltje zit en over een bus gaat. Daardoor ging het hendeltje niet meer soepel over de bus en dus niet goed terug in zijn normale positie en daardoor ging het andere hendeltje dus rammelen.
Toen vond ik op YouTube een filmpje van iemand die het schakelaartje ging vervangen en dat zag er simpel uit dat ik het wel aandurfde om de boel uit elkaar te halen. Ik heb toen wel een laken onder mijn montage standaard gelegd want de schroefjes zijn zo klein dat als ze weg stuiteren ze je denk ik nooit meer terugvind.
Vervolgens heb ik de hendeltjes goed schoongemaakt en met wat naaimachine olie weer gemonteerd. Weg rammelen en kwam weer prima in de juiste positie terug.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:19
Ypuh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:06:
[...]

Gefeliciteerd DDX! De context ontgaat me, maar je hebt het verdiend
Als je me had zien fietsen (of foto op instagram/stava had gezien) had je het ook geweten 8) Z

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/2XsS5XFnmq0ocq5EKtxZTJft-BvbWGKM3XUXCXzeFZo-1536x2048.jpg

https://www.strava.com/athletes/2323035

• DDX
loyske schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:50:
Zijn er hier rijders met de Shimano 12 speed Di2 (9200 en 8100) die ook last hebben van trillende Di2 buttons op de shifters?
Ik ben nogal allergisch voor ratels/tikjes etc aan mijn fiets. Maar op ruw wegdek, hoor ik de shifter buttons een soort zoemend geluid maken alsof een bij op je stuur vast zit.
Iemand die dit herkend?

@Salteh jij hier iets over gehoord ooit?
Wel bij de 9070 last van gehad, bleek stukje plastic bovenop de shifter te missen bij button.
Dus foto die Salteh post en dan stukje plastic wat je bij de 10 ziet :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZg65uQDMhwb1Gp2_IykwfBPjMs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3hp8wcr9KDhoi3GCigk81GMW.jpg?f=user_large

Opgelost met stukje duct tape, want dat onderdeel was niet los te bestellen.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10 11:48
Salteh schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Ik weet van niks - heb daar zelf nog geen last van gehad.

Je zou kunnen kijken of de knopjes zelf niet losgetrild zijn. Zou nooit moeten gebeuren natuurlijk,maar je weet het nooit :). Hieronder een plaatje van ST-R8050, maar ST-R8170/50 etc hebben allemaal dezelfde schroefjes.
Ik zou ze er niet helemaal af halen. Er zitten 4 veertjes in die je daarna weer terug moet prutsen. Wel goed te doen, maar als het niet hoeft...

<knip>
Thanks zal er eens naar kijken, maar bij mij is het in ieder geval vanaf begin geweest.
Gisteren (op belgische wegen) weer genoeg aan geirriteerd om er nu toch maar eens werk van te maken :+

• DDX
Anders gewoon garantie aanspreken, zo oud kunnen die shifters niet zijn lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 21-08-2023 15:20 ]

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:06
Ah ja ik heb dat bij mijn rechtershifter van mijn R8100 groep, echter gaat het tril geluid weg als ik mijn vinger tegen de shiftknop voor het zwaarder schakelen achter blijf houden. Wel irritant maar nog altijd steeds te weinig tijd ingestoken om te kijken wat nu precies trilt.

• Sméagol
  • Nu online

Sméagol

Master of Mayhem

Ik ben geen wielrenner, maar ik denk dat jullie hier het meest ervaring hebben met dit soort afstanden.

Afgelopen vrijdag ben ik naar Brugge gefietst. Ik wilde een weekendje weg en had zin in een uitdaging. Nou ben ik prima in Brugge aangekomen, maar ik begon het laatste stukje last te krijgen van m'n knie. Aan de buitenkant en alleen m'n linker knie. Nou heb ik er geen verstand van, maar gezien de omstandigheden trek ik de conclusie dat het overbelasting is, wat Google lijkt te bevestigen. Tijdens het lopen heb ik er nauwelijks last van, maar traplopen (vooral naar beneden) en verder fietsen is pijnlijk op dit moment. Ik ben nou terug, en ga het rustig aan doen, de komende dagen laat ik de fiets staan. Knie voelt al beter na een dag rust, maar voelt ook nog zo dat ik denk dat het weer erger wordt als ik wel weer zou fietsen. Ik ga morgen, als ik op tijd opsta, wel kijken hoe zwemmen gaat.

Na een tijdje rust moet ik denk ik juist wat vaker gaan fietsen, en de afstand opbouwen. Ik fiets natuurlijk regelmatig, maar niet die afstanden. Tijdje terug nog een rondje Leiden gedaan zonder problemen (rond de 120 KM als het goed is), dus ik dacht dat dit ook wel zou gaan. Dus ik ga wat regelmatiger proberen afstanden van 100 KM te fietsen, hopenlijk wordt m'n knie daar sterker van.

Over de route overigens, ik had een leuk stuk tussen Renesse en Burgh-Haemstede, en het laatste stuk tussen Sluis en Brugge vond ik ook tof. Tussen Sluis en Brugge heb je een lang, nagenoeg recht stuk, met niet al te beste asfalt, maar 't is lekker groen met veel bomen en geen drukke wegen, en een aantal gezellig uitziende cafés onderweg.

Make lovecraft not warcraft.

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:57
Sméagol schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:12:
Ik ben geen wielrenner, maar ik denk dat jullie hier het meest ervaring hebben met dit soort afstanden.

Afgelopen vrijdag ben ik naar Brugge gefietst. Ik wilde een weekendje weg en had zin in een uitdaging. Nou ben ik prima in Brugge aangekomen, maar ik begon het laatste stukje last te krijgen van m'n knie. Aan de buitenkant en alleen m'n linker knie. Nou heb ik er geen verstand van, maar gezien de omstandigheden trek ik de conclusie dat het overbelasting is, wat Google lijkt te bevestigen. Tijdens het lopen heb ik er nauwelijks last van, maar traplopen (vooral naar beneden) en verder fietsen is pijnlijk op dit moment. Ik ben nou terug, en ga het rustig aan doen, de komende dagen laat ik de fiets staan. Knie voelt al beter na een dag rust, maar voelt ook nog zo dat ik denk dat het weer erger wordt als ik wel weer zou fietsen. Ik ga morgen, als ik op tijd opsta, wel kijken hoe zwemmen gaat.

Na een tijdje rust moet ik denk ik juist wat vaker gaan fietsen, en de afstand opbouwen. Ik fiets natuurlijk regelmatig, maar niet die afstanden. Tijdje terug nog een rondje Leiden gedaan zonder problemen (rond de 120 KM als het goed is), dus ik dacht dat dit ook wel zou gaan. Dus ik ga wat regelmatiger proberen afstanden van 100 KM te fietsen, hopenlijk wordt m'n knie daar sterker van.

Over de route overigens, ik had een leuk stuk tussen Renesse en Burgh-Haemstede, en het laatste stuk tussen Sluis en Brugge vond ik ook tof. Tussen Sluis en Brugge heb je een lang, nagenoeg recht stuk, met niet al te beste asfalt, maar 't is lekker groen met veel bomen en geen drukke wegen, en een aantal gezellig uitziende cafés onderweg.
Te zware versnelling is nog wel een voor de hand liggende oorzaak. De knieen is inderdaad wel de stereotypische eerste 'blessure' voor de beginnende (lange afstands) fietser.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:42

Google, of liever GPT eens op ITBS. Het lijkt erop dat je daar last van hebt.

Om de symptonen te bestrijden kan je tapen (youtube zoeken op ITBS tapen)

Het belangrijkste is om de oorzaak aan te pakken. Kan een verkeerde positie op je fiets zijn in combinatie met overbelasting. Rij je met clickpedalen? Zo ja, dan ook de afstelling van je plaatjes controleren.

Wellicht de snelste en beste aanpak is een bezoekje aan de fysiotherapeut.

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:46
cctl01 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:12:
Graag adviezen voor een stuk weg waar een ftp test makkelijk en vooral veilig uit te voeren is in de buurt van Voorhout. Ik zat zelf te denken aan de ringvaart, beginnen bij Crucius richting A'dam.
Nogmaals dezelfde vraag, wellicht is mijn bericht eerder ondergesneeuwd. Ik kan me bijna niet voorstellen dat jullie geen adviezen hebben.

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:54
cctl01 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Nogmaals dezelfde vraag, wellicht is mijn bericht eerder ondergesneeuwd. Ik kan me bijna niet voorstellen dat jullie geen adviezen hebben.
Zonder context beetje moeilijk te beantwoorden. Waar woon je? Een berg a 3-4% is het makkelijkste, dus zoek een mooie berg uit zou ik zeggen.

Anders kan je ook de trein nemen naar Lelystad op een dag dat het ZW4 is en naar Almere fietsen over de dijk. Of de Col du Neeltje Jans beklimmen op een dag met forse windkracht.
Of je pakt gewoon je tacx, kan je zonder gevaar voor medeweggebruikers helemaal los gaan

Buiten de Randstad zijn er genoeg wegen waar je zelden iemand tegenkomt, 2s je benen stil houden om een rotonde te passeren gaat ook geen enorme deuk slaan in je 20 min. waarde.

[ Voor 11% gewijzigd door Ravocs op 22-08-2023 10:09 ]

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-10 16:01
cctl01 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Ken de omgeving niet maar een afgelegen dijkje van enkele kilometers lijkt me een geschikte locatie.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ravocs schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Zonder context beetje moeilijk te beantwoorden. Waar woon je? Een berg a 3-4% is het makkelijkste, dus zoek een mooie berg uit zou ik zeggen.

Anders kan je ook de trein nemen naar Lelystad op een dag dat het ZW4 is en naar Almere fietsen over de dijk. Of de Col du Neeltje Jans beklimmen op een dag met forse windkracht.
Of je pakt gewoon je tacx, kan je zonder gevaar voor medeweggebruikers helemaal los gaan

Buiten de Randstad zijn er genoeg wegen waar je zelden iemand tegenkomt, 2s je benen stil houden om een rotonde te passeren gaat ook geen enorme deuk slaan in je 20 min. waarde.
"in de buurt van Voorhout".....

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:47
Ik heb een PERFECT ftp segment bij mij om de hoek, maar dat is wel 20 minuutjes boven Amsterdam.

Wat misschien dichter bij is: Ronde Hoep?

• Requiem19

Opeens veellllll meer belasting => overbelasting. Waarschijnlijk inderdaad de fameuze runners knee.

Beste is nu wat rust nemen en kortere afstanden fietsen. Er flink doorheen fietsen verergert het alleen maar.

Als het na goede rust terugkomt, even kijken naar positie op de fiets en bezoekje aan fysio voor analyse (core / bilspieren etc).

• DDX
Graag adviezen voor een stuk weg waar een ftp test makkelijk en vooral veilig uit te voeren is in de buurt van Voorhout. Ik zat zelf te denken aan de ringvaart, beginnen bij Crucius richting A'dam.
Ringvaart lijkt me niet handig met vele oversteeks en stoplichten.
Polderweggetje ergens uitzoeken waar je rondjes kan fietsen ?

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10 11:48
la_fusion schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:30:
Ah ja ik heb dat bij mijn rechtershifter van mijn R8100 groep, echter gaat het tril geluid weg als ik mijn vinger tegen de shiftknop voor het zwaarder schakelen achter blijf houden. Wel irritant maar nog altijd steeds te weinig tijd ingestoken om te kijken wat nu precies trilt.
Precies dat dus! Ook bij mij de rechter shifter. Vinger erop en het is weg.
Gisteren de boel eens nagekeken, maar alles zit netjes vast, ook de schroefjes voor de reach zitten niet los, dus die zijn het ook niet. Het is echt de shifter button.
DDX schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:20:
Anders gewoon garantie aanspreken, zo oud kunnen die shifters niet zijn lijkt me.
Jaartje oud nu en hebben het vanaf begin gedaan. Garantie maar eens proberen dan.
Alleen de dealer zit 1 uur rijden enkel.... en Shimano zal me wel naar de dealer verwijzen.

[ Voor 21% gewijzigd door loyske op 22-08-2023 11:40 ]

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:23
Requiem19 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:06:
Ik heb een PERFECT ftp segment bij mij om de hoek, maar dat is wel 20 minuutjes boven Amsterdam.

Wat misschien dichter bij is: Ronde Hoep?
Welk segmentje is dat dan? Langs de dijk bij Edam ofzo?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-10 12:51
@Sméagol klinkt mij wel bekend. Vorig jaar na een fietsvakantie op de gravelbike (2.5week 1600km en 165000 hoogtemeters) weer op de racefiets gestapt en na 40-50km doortrappen last van m'n linkerknie. Ik denk door de combinatie van andere houding, andere schoenen en iets betere benen dan voor de vakantie.
Paar maanden mee gelopen, elke keer wat langer rust pakken en dan weer rustig trainen, maar had niet het idee dat het veel beter werd. Ook fysio bezocht en wat oefeningen gekregen (kniestrekkingen met rubber band) maar kreeg niet het idee dat dat veel hielp.
Uiteindelijk toch gestart in de Drenthe 200 en ondanks dat ik na 130km ben afgestapt, mede om de knie, was dat wel de laatste keer dat ik er echt last van heb gehad. Voel hem af en toe nog wel maar dat is vooral na een tijd niet fietsen met veel stilzitten en na een paar km weer weg.

Als het met een week of zo niet over gaat zo ik iig langs een fysio gaan. Stuk beter dan aanmodderen zoals ik heb gedaan :) .

[ Voor 7% gewijzigd door GWBoes op 22-08-2023 12:00 ]

Flickr - Strava

• Requiem19
KW25 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

Welk segmentje is dat dan? Langs de dijk bij Edam ofzo?
De Zuiddijk vanaf Purmerend richting de Rijp. Die kun je doorfietsen tot Schermerhorn zonder bochten / kruispunten. Dat is 17km zonder kruispunten.

Dan op 17km een doodstille rotonde en kun je nog even door naar Avenhorn if needed, maar ik heb m’n 20 minute. Er dan wel opzitten (met wind tegen).

• cctl01
  • Laatst online: 17:46
Dit maal bedankt voor alle reacties ;)
@Ravocs Op de tacx bepalen kan wel (dat doe ik normaal) maar ik lees dat de buiten resultaten bij sommige mensen verschillen. Ik ben hier benieuwd naar.
Tegenwind is een goed advies, hierdoor hoeft de afstand aanzienlijk korter te zijn. Moet het wel wind zonder vlagen zijn en een niet al te bochtig segment. (lees combinatie die tot veel snelheidswisselingen zal leiden.
@Requiem19 ronde hoep ziet er op maps wel geschikt uit door het gebrek aan zijstraten.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-10 19:40

McMiGHtY

- burp -

Ringvaart en Ronde Hoep..word veel gefietst.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-10 19:40

McMiGHtY

- burp -

Ramon 73 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:50:
[...]

Nee. Nooit boven 26°C.
Met dit plakweer draag ik een bibshort en daarop een triathlon shirt, vestje zonder mouwen. En dan rits ik het ook nog open als ik het warm krijg.
Goed, nu heb ik wel een hele mooie borstkas, goeie bos haar erop en rij zo snel dat niemand ziet dat ik half naakt op de fiets zit 😂😂😝
Nu de Velominati dit weten zou ik geod om me heen kijken tijdens het fietsen :D

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:39

Welkom in mijn hometown! Heel wat mooie baantjes richting Sluis die in betere staat zijn als hetgeen waarop je gereden hebt. Ik begin er niet meer aan, teveel incompetente fieters op dat stuk en wegdek in slechte staat.

Dit is een betere en aangenamere route:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dozYZCmtHJ68c0fcg_CeDhYG98M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWxyjojg4tvQQjssjHky6CYq.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende keer stuur je maar een PM als naar Brugge komt ;)

Had er ook al aan gedacht om de wind te ontwijken en eens het gevoel te hebben om in het donker te fietsen, dus gisteren rond 20u30 vertrokken and I really liked it! _/-\o_ Geen andere fietsers op de baan, amper wagens, goede verlichting, aangename temperatuur en weinig tot geen wind. Wel veel slakken, motten en ander gespuis op de baan 8)

Zeker eens de moeite waard!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ju9pjJl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wG16dML.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9czyJTF.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5Rfkg5e.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XAUO9DP.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RIgq34U.jpg

• jmu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-02-2024

jmu

Ik tracht mijn Garmin Edge 1000 te updaten mbv de Garmin Express applicatie. Van de Garmin Express applicatie heb ik de meest recente versie op mijn laptop staan. Tevens heb ik een nieuwe Micro SDHC 32GB in het apparaat gedaan. Deze externe geheugenkaart wordt door de Windows verkenner herkend + de beschikbare ruimte wordt conform verwachting aangegeven.

Echter wanneer ik via de Garmin Express applicatie de kaart update wil doen, wordt de externe geheugenkaart niet gesignaleerd waardoor ik een melding krijg dat er te weinig capaciteit beschikbaar is. Heeft iemand een gouden tip hoe ik dit kan verhelpen? Alvast bedankt!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:16

Phydomir

Dennis

jmu schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:47:
Ik tracht mijn Garmin Edge 1000 te updaten mbv de Garmin Express applicatie. Van de Garmin Express applicatie heb ik de meest recente versie op mijn laptop staan. Tevens heb ik een nieuwe Micro SDHC 32GB in het apparaat gedaan. Deze externe geheugenkaart wordt door de Windows verkenner herkend + de beschikbare ruimte wordt conform verwachting aangegeven.

Echter wanneer ik via de Garmin Express applicatie de kaart update wil doen, wordt de externe geheugenkaart niet gesignaleerd waardoor ik een melding krijg dat er te weinig capaciteit beschikbaar is. Heeft iemand een gouden tip hoe ik dit kan verhelpen? Alvast bedankt!
Eerste gedachte is verkeerd geformatteerd. Zonder dat ik de specs weet van dat specifieke device. Zou in de handleiding moeten staan. Anders even hier: Het grote fietscomputer topic vragen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:04
Ik zag de afgelopen week de volgende 2 filmpjes over hot melting wax en dat vond ik erg interessant.

Ik dacht altijd dat hot waxen veel moeite was voor wat marginal gains wat voor mij als recreant niet belangrijk is. Maar het lijkt erop dat het ook een groot positief effect heeft op de levensduur en daardoor ook de kosten van je drive train, zie bijvoorbeeld onderstaande tabel.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met beide methodes en zien jullie verschillen in slijtage?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-C7xZFBFxZn_TdYAJBRDZgZDTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/adA6OcmhWBRxLAH5orr0H7jZ.png?f=fotoalbum_large

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:25

Kluus

Gang is alles

Die tabel slaat echt nergens op. Ik geloof niet dat iemand die een beetje zorg draagt voor zijn fiets op zulke slijtage getallen uit komt bij deze producten.

Ik heb laatst na 8000 kilometer toch maar mijn ketting vervangen omdat er de nodige aanslag op kwam aan de buitenkant doordat de fiets op de camping twee weken lang "buiten" onder een overkapping heeft gestaan. Maar verder nog geen 0.5 rek op de slijtage meter, geen geluidjes, schakelde soepel etc, dus technisch was die ketting eigenlijk nog gewoon goed. Ik gebruik redelijk normale olie van Cyclon (All weather Course Lube).

Cassette was nog goed en werkt nog prima op de nieuwe ketting.

Edit: oja en het gaat hier om 12 speed ;).

[ Voor 39% gewijzigd door Kluus op 22-08-2023 14:41 ]

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:54
Kluus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:36:
Die tabel slaat echt nergens op. Ik heb laatst na 8000 kilometer toch maar mijn ketting vervangen omdat er de nodige aanslag op kwam aan de buitenkant doordat de fiets op de camping twee weken lang "buiten" onder een overkapping heeft gestaan.

Maar verder nog geen 0.5 rek op de slijtage meter, geen geluidjes, schakelde soepel etc, dus technisch was die ketting eigenlijk nog gewoon goed. Ik gebruik redelijk normale olie van Cyclon (All weather Course Lube).

Longkanker slaat echt nergens op want mijn oma is 94 geworden en rookte 2 pakjes shag per dag.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:13
Ketting na 4.000 km vervangen bij gebruik van Squirt Wax. Dat wordt voor ervaringsdeskundige @DDX met zijn 40.000 km/jaar dan 10 kettingen per jaar (verdeeld over meerdere fietsen).

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:04
Kluus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:36:
Die tabel slaat echt nergens op. Ik geloof niet dat iemand die een beetje zorg draagt voor zijn fiets op zulke slijtage getallen uit komt bij deze producten.

Ik heb laatst na 8000 kilometer toch maar mijn ketting vervangen omdat er de nodige aanslag op kwam aan de buitenkant doordat de fiets op de camping twee weken lang "buiten" onder een overkapping heeft gestaan. Maar verder nog geen 0.5 rek op de slijtage meter, geen geluidjes, schakelde soepel etc, dus technisch was die ketting eigenlijk nog gewoon goed. Ik gebruik redelijk normale olie van Cyclon (All weather Course Lube).

Hier trouwens de informatiebron waarin ook het testprotocol wordt beschreven: https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/

In de echte wereld hebben de (weers)omstandigheden natuurlijk ook een grote impact op de levensduur wat tot grote verschillen kan lijden.

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 20:05
Owios schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:20:
Ik zag de afgelopen week de volgende 2 filmpjes over hot melting wax en dat vond ik erg interessant.
[YouTube: This Video Is Not an Ad. Drivetrain Efficiency With Adam Kerin]

[YouTube: 15,000km on ONE Chain!? // Bike Chain Waxing Success!]

Ik dacht altijd dat hot waxen veel moeite was voor wat marginal gains wat voor mij als recreant niet belangrijk is. Maar het lijkt erop dat het ook een groot positief effect heeft op de levensduur en daardoor ook de kosten van je drive train, zie bijvoorbeeld onderstaande tabel.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met beide methodes en zien jullie verschillen in slijtage?

[Afbeelding]
Ben geruime tijd overgestapt (>1,5 jaar) naar hot waxen van de kettingen (Race / Gravel & MTB). Voorheen gebruikt ik een dripwax (Squirt) en daarvoor regulier kettingolie.

Doe het overigens niet voor de efficiency winst maar vooral omdat de ketting en hele drivetrain veel beter schoon blijft. Er zit na een rit nagenoeg geen vuil op de ketting en je kan behoorlijk wat km fietsen voor je de ketting weer moet waxen. Een dripwax is in dit opzicht al beter dan olie maar wordt vaak toch na een paar ritten plakkerig en daarna toch behoorlijk vuil. Hot-waxen houdt bijna geen vuil vast. Daarnaast vind ik het ook gewoon een leuk klusje.

Pros / Cons:
+ Ketting en hele drivetrain blijft (veel) langer schoon (o.a. cassette / detaileurwieltjes e.d.). Zowel op de racefiets, gravelbike als MTB kom je altijd thuis met een nagenoeg brandschone drivetrain
+ Ketting e.d. lijken langer mee te gaan (zeker weten doe ik dat niet, voor dat ik overging op waxen maakte ik de boel vaak en grondig schoon). In ieder geval aannemelijk want de boel blijft zichtbaar schoner.
+ Schoonmaken van een hot-wax ketting is super eenvoudig. Ketting van de fiets, afspoelen met heet water, even laten drogen en hij kan weer in het hotwax badje
+ Begint de boel wat ruw te klinken dan weet je dat een nieuw waxbeurtje nodig is
+ Hot-wax wordt itt dripwax na een tijdje niet alsnog plakkerig, is beter bestand tegen nattigheid (vs drip-wax) en geeft ook minder rommel bij indoorfietsen
+ Niet meer voor of na elke rit je ketting van dripwax (of olie) te hoeven voorzien, afhankelijk van ketting**/omstandigheden gaat de wax behoorlijk wat km mee
+ je kan eenvoudig meerdere kettingen tegelijk waxen bijv. een aparte training / race ketting. Of gewoon om meerdere kettingen op voorraad te hebben om snel te kunnen wisselen en minder vaak te hoeven waxen
+ Is prima te combineren met een dripwax (squirt bijv.) als het nodig is. Dus je hoeft je slowcooker*** niet mee te nemen op vakantie ;)

- Een nieuwe ketting helemaal ontvetten en brandschoon is niet moeilijk maar wel cruciaal en even een werkje. Een ketting waar nog sporen van het (transport)vet of olie op zitten geeft problemen met de hechting van de wax. Gelukkig is dit alleen nodig bij nieuwe kettingen, zoals gezegd als de ketting één keer is gewaxed is alleen even schoonspoelen met heet water voldoende
- * Hoeveel KM je haalt voor je opnieuw moet waxen is erg afhankelijk van de ketting en vooral weersomstandigheden. Claims dat je >1000 km haalt voor je weer moet waxen zou ik wel met een kerreltje zout nemen ;)
- Om de eerste keer een ketting schoon te krijgen heb je vrij krachtige ontvetters nodig (bijv. eerst paar keer reinigen met wasbenzine en daarna paar keer isopropanol), deze moet je wel op een juiste manier afvoeren(!), gelukkig kan je ze wel meermaals gebruiken
- ** Niet alle coatings op kettingen zijn optimaal voor hot-waxen (of waxen in het algemeen). De Dura Ace ketting die ik nu gebruik moet ik door de coating die er op zit na minder km weer opnieuw waxen dan bijv. Ultegra/105. De DA schrijnt wel meest snelle (marginal gains) ketting te zijn, al heb ik dat zelf niet gemerkt (ook niet opgelet).
- ** Wat extra spullen nodig. Tenminste kleine slow cooker voor de wax (een pannetje waar je de wax in gaat smelten kan te heet worden, risico op brand en niet goed voor de wax) / metalen satéprikker als haakje voor de ketting in de wax en om hem uit te laten lekken
- Quick links, als je vaker je ketting van de fiets haalt heb je ook vaker nieuwe QL nodig (al gebruik ik de QL meermaals zonder problemen, YMMV)

[ Voor 3% gewijzigd door roelwillems op 22-08-2023 15:04 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Owios schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:50:
[...]

Hier trouwens de informatiebron waarin ook het testprotocol wordt beschreven: https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/

In de echte wereld hebben de (weers)omstandigheden natuurlijk ook een grote impact op de levensduur wat tot grote verschillen kan lijden.
Dat laatste snap ik, maar die 8000 kilometer die ik benoem is gereden van februari t/m juli dit jaar, grotendeels in NL en niet binnen, want daar heb ik een andere fiets voor. Laten we het er op houden dat de omstandigheden niet altijd ideaal waren voor de drivetrain. Ik neem de ketting wel regelmatig af met een drupje lampenolie, misschien is dat het wondermiddel?

Maar goed, ketting onderhoud kan best een leuke hobby zijn dus iedereen moet vooral zijn ding doen. Ik ga nu weer in mijn hok, want reacties zoals die valse vergelijking hierboven heb ik helemaal niet zo'n zin in.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-10 10:15
Ter vergelijk.

Sinds vorig jaar mijn 1e ketting met Squirt.

Gemiddeld ging er bij mij om de 5 a 6k een nieuwe op (meter viel in de 0.5) bij gebruik van Shimano smeermiddel / olie.

Op mijn Squirt ketting heb ik nu 9883km gereden en mijn meter valt nog steeds niet in de 0.5. Ik kan het eigenlijk bijna niet geloven. Wel reed ik voorheen 11-25 en nu 11-30 waardoor mijn kettinglijn rechter is. Daarnaast fiets ik niet bij slecht weer, of pak dan een andere fiets..

Toch maar eens wisselen voor de vakantie a.s. vrijdag? :/

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 22-08-2023 15:12 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verschil in kettinglijn speelt bij mij trouwens ook, van 12-25, 11 speed, naar 11-30 12 speed. Daarvoor met 11 speed haalde ik ook 6k ongeveer, ik stond er ook van te kijken dat hij er nu maar niet in wilde vallen, terwijl ik niets heb gewijzigd in mijn "smeer protocol".

Overigens vind ik 6k voor een ketting ook al best acceptabel en ook cassettes gingen minstens 3 kettingen mee toen.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-10 12:59
8)7 ja hierop is nog geen advies gegeven omdat het in de categorie vragen valt waarbij ik vaak denk, zit er nou lucht of zand in een voetbal? En om nou vanuit Friesland hierop te reageren?

In de regio voorhout is toch wel een landweg te vinden van enkele kilometers rechtdoor, weinig verkeer waarbij je met wind tegen 15 kilometer tegen de wind een FTP test kunt doen, desnoods op een tijdstip als zondagochtend 7 uur?

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023

Toen ik 't fietsen weer oppakte had ik ongeveer dezelfde klachten.
Op aanraden van de (sport)fysio:
1) rust
2) rust
3) rustig fietsen
4) oefeningen op het matje. Altijd core en dan diverse kracht oefeningen om de gebieden rond de knieën wat sterker te krijgen.
5) fietsen opbouwen

Begin je weer last te krijgen zie stap 1.

Maar beginnen bij de fysio is in mijn optiek het best.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07
Requiem19 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

De Zuiddijk vanaf Purmerend richting de Rijp. Die kun je doorfietsen tot Schermerhorn zonder bochten / kruispunten. Dat is 17km zonder kruispunten.

Dan op 17km een doodstille rotonde en kun je nog even door naar Avenhorn if needed, maar ik heb m’n 20 minute. Er dan wel opzitten (met wind tegen).
Hey, dat is mijn segment volgens Strava :o
Die rotonde is niet heel doodstil en de auto's hebben voorrang...
Heb er nooit aan gedacht daar een FTP te doen, meestal doe ik dat op "vol rondje Twiske vanaf Noord"
Mini meet op Rondje Beemster plannen? ;)

Vandaag met de Mrs RaymondW op stap geweest, het heeft even geduurd en de heren van Mantel waren eindelooooooooos geduldig, maar het is gelukt!
Het werd een Trek Domane in silver en rood ter vervanging van een Liv tour fiets.
Ben erg benieuwd of het wat langere chassis gaat bevallen tov de kortere Cube's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqRnlPt_U1zJw19JRiBlbnZakOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOkLOeJawbxVfbNStJsgq3KC.jpg?f=fotoalbum_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Noxa
  • Laatst online: 17:34
Gefeliciteerd met je streak @DDX , ga je nu een rust weekje nemen?

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-10 20:44
De 'boender' in Noordwijkerhout. Wij deden daar vaak tijdrittrainingen met RTV de Bollenstreek en Swabo cycling team.

• DDX
Noxa schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:54:
Gefeliciteerd met je streak @DDX , ga je nu een rust weekje nemen?
Wat denk je zelf 8)

• Noxa
  • Laatst online: 17:34
Had al zo’n vermoeden! :)

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:12
Nu 2000 dagen niet fietsen. Kijken hoe lang jij dat vol kan houden :+

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:08
Even een vraag om advies: na een val is het stukje frame waar de derailleur op zit van mijn Triban RC120 zodanig omgebogen dat deze eigenlijk praktisch mn wielen inkomt; ergo, fiets is onbruikbaar. Nou hoor ik veel nare verhalen over omgebogen aluminium frames. Moet ik het maar accepteren zoals het is en er een singlespeed fiets van maken? Of heeft het nog zin om hem bij de Decathlon langs te brengen voor reparatie? De wachtrijen hier voor reparatie zijn echt schandalig hoog, tot nu toe geen nabije afspraak kunnen maken, dus als jullie misschien input hebben scheelt dat ook weer weken wachten op een dode mus.

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Majora schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:33:
Even een vraag om advies: na een val is het stukje frame waar de derailleur op zit van mijn Triban RC120 zodanig omgebogen dat deze eigenlijk praktisch mn wielen inkomt; ergo, fiets is onbruikbaar.
Derailleur zit vaak aan een vervangbare ‘pad’ die gemaakt is om te sneuvelen. Hopelijk is dat bij jouw fiets ook zo, dan kan iedere fietsen maker (of jij zelf) het vervangen. Een foto zou helpen dat te beoordelen.

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-10 22:46
Majora schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:33:
Even een vraag om advies: na een val is het stukje frame waar de derailleur op zit van mijn Triban RC120 zodanig omgebogen dat deze eigenlijk praktisch mn wielen inkomt; ergo, fiets is onbruikbaar. Nou hoor ik veel nare verhalen over omgebogen aluminium frames. Moet ik het maar accepteren zoals het is en er een singlespeed fiets van maken? Of heeft het nog zin om hem bij de Decathlon langs te brengen voor reparatie? De wachtrijen hier voor reparatie zijn echt schandalig hoog, tot nu toe geen nabije afspraak kunnen maken, dus als jullie misschien input hebben scheelt dat ook weer weken wachten op een dode mus.
Deel even een foto van de situatie. Ik denk dat die Triban geen aparte pad heeft maar direct aan het aluminium zit?Wat je kan doen is het opwarmen tot ongeveer 150 graden. Maak je het buigzamer en dan voorzichtig terug buigen. Denk dat Decathlon dit ook als enige optie heeft.
Zou wel mooi zijn als iemand in je omgeving een derailleur richter heeft.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:19
tinusterror schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 06:28:
[...]

Denk dat Decathlon dit ook als enige optie heeft.
Moeten ze wel de spullen hebben en iemand die het kan.

Denk denk dat een goede echte FM dit beter kan. Moet hij het wel willen, want kans op falen is er ook.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:33

joker1977

Tweakert

tinusterror schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 06:28:
[...]

Deel even een foto van de situatie. Ik denk dat die Triban geen aparte pad heeft maar direct aan het aluminium zit?Wat je kan doen is het opwarmen tot ongeveer 150 graden. Maak je het buigzamer en dan voorzichtig terug buigen. Denk dat Decathlon dit ook als enige optie heeft.
Zou wel mooi zijn als iemand in je omgeving een derailleur richter heeft.
https://www.reddit.com/r/...erailleur_hanger_part_of/

https://contents.mediadec...jpg?format=auto&f=720x720

Lijkt erop dat je gelijk hebt idd. Met een beetje geweld kun je dat waarschijnlijk wel rechtbuigen, maar ik zou denk ik de de derailleur er eerst afhalen en misschien een metalen "rod" erop zetten om het voorzichting te buigen. Zou denk ik niet eens verwarmen, vraag me af of dat veel doet bij die relatief lage temperatuur.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:31
joker1977 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

https://www.reddit.com/r/...erailleur_hanger_part_of/

https://contents.mediadec...jpg?format=auto&f=720x720

Lijkt erop dat je gelijk hebt idd. Met een beetje geweld kun je dat waarschijnlijk wel rechtbuigen, maar ik zou denk ik de de derailleur er eerst afhalen en misschien een metalen "rod" erop zetten om het voorzichting te buigen. Zou denk ik niet eens verwarmen, vraag me af of dat veel doet bij die relatief lage temperatuur.
Verwarmen zal je behoorlijk flink moeten doen omdat de warmte naar de rest van het frame trekt; en door fink verhitten gaat sowieso de lak eraf. Ik denk dat áls het uiteindelijk alsnog breekt, dat het nog wel te lassen is door een goede alu lasser.
Bij het recht buigen in elk geval zorgen dat het gat niet vervormt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:55
Al de hele week! Sram Rival Etap incoming \o/

Edit: Met PM, voor €1028. Nog wel remschijven, BB, extra cassette en freehubs erbij maar mag de pret niet drukken. Ook de extra cassette en BB met korting meebesteld, de remschijven morgen met de 15% korting bestellen.

Vandaag maar even nadenken over korting op spare banden voor race en gravel.

[ Voor 39% gewijzigd door MaSw85 op 24-08-2023 10:11 ]

Komoot

• mhr-zip
Mistraller schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

Verwarmen zal je behoorlijk flink moeten doen omdat de warmte naar de rest van het frame trekt; en door fink verhitten gaat sowieso de lak eraf. Ik denk dat áls het uiteindelijk alsnog breekt, dat het nog wel te lassen is door een goede alu lasser.
Bij het recht buigen in elk geval zorgen dat het gat niet vervormt.
Decathlon staat bij mij bekend als coulant, daar even informeren kan geen kwaad. Zodra het (veel) geld gaat kosten, zou ik kijken of het in eigen beheer te repareren is.

Alu is lastig lassen als je niet het basis materiaal weet.

Ik zou ook kiezen voor verwarmen, maar dan echt echt warm stoken. De schade aan de lak zou ik voorlief nemen (kapot is het nu toch al).

Ik weet niet welke regio @Majora woont, misschien weet iemand een goede FM in zijn regio.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-10 07:55
Zet het tenminste in het Engels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxu8whS5rV_JVBf9SNTzrdvW6PA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vQqi7E83cgzAf3BrI6jbqaYc.png?f=user_large

Ik houd me in! Wel mooie deals gezien

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-10 20:00
rolandos582 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
Zet het tenminste in het Engels
Duits lijkt mij wel logischer voor een Duitse winkel ;)

• wibblemoo
  • Nu online
Ja de Duitse is wat duidelijker wat mij betreft. Wie heeft 'aandrijving' vertaald naar 'touchpoint categories'?

• DDX
Jammer dat ik die aandrijving heb gemist.
Net iig wat bandjes besteld. (helaas was de pro one 28mm niet op voorraad)

@wibblemoo in duits staat er ook touchpoint ? geen idee wat dat voor onderdelen zijn.
aandrijving was maandag.

[ Voor 44% gewijzigd door DDX op 24-08-2023 11:31 ]

• rolandos582
Touchpoint is precies zoals je zou vermoeden, alles wat je aanraakt, zadels, stuur, zadelpen etc. Best interessant ;) Had bijna nog een S-Works mirror zadel gehaald maar kon me inhouden.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:58
Bij mij, nu ik wat vaker op de nieuwe Bianchi fiets en 2x per week woon-werk doe, begin ik wat meer last te krijgen van m'n kont. Ook het schuren tussen de benen/billen/balzak. Ik kijk het nog even aan voordat ik actie onderneem qua zadel, en wil het morgen even proberen met wat fietsvaseline er tussen. Kijken hoe dat gaat. Rijden jullie lagere ritten ook met dat spul of wordt dat helemaal niet gebruikt?

Ben wel benieuwd of het een "standaard" is dat te gebruiken of dat het vooral het wegnemen van een klacht is dat eigenlijk door iets anders (slechte zeem/afstelling/zadel) veroorzaakt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9gC8-0cj9ZzlitnsZ3Fo2p-3O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qHE3oCXQzZua5HmuFgxjPgZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Giel op 24-08-2023 12:02 ]

• wibblemoo
  • Nu online
DDX schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:29:
Jammer dat ik die aandrijving heb gemist.
Net iig wat bandjes besteld. (helaas was de pro one 28mm niet op voorraad)

@wibblemoo in duits staat er ook touchpoint ? geen idee wat dat voor onderdelen zijn.
aandrijving was maandag.
du hast recht. Raar woord wel.

• rolandos582
Giel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:02:
Bij mij, nu ik wat vaker op de nieuwe Bianchi fiets en 2x per week woon-werk doe, begin ik wat meer last te krijgen van m'n kont. Ook het schuren tussen de benen/billen/balzak. Ik kijk het nog even aan voordat ik actie onderneem qua zadel, en wil het morgen even proberen met wat fietsvaseline er tussen. Kijken hoe dat gaat. Rijden jullie lagere ritten ook met dat spul of wordt dat helemaal niet gebruikt?

Ben wel benieuwd of het een "standaard" is dat te gebruiken of dat het vooral het wegnemen van een klacht is dat eigenlijk door iets anders (slechte zeem/afstelling/zadel) veroorzaakt is.

[Afbeelding]
Gebruikt standaard Assos Chamois Creme, ook op ritten van 5-6 uur geen problemen. 1x in de zoveel tijd smeer ik mijn bibs ook even in. Zo'n chamois wat daar in zit gaat ook niet oneindig mee natuurlijk en moet soms even worden vernieuwd.

• DDX
rolandos582 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:55:
Touchpoint is precies zoals je zou vermoeden, alles wat je aanraakt, zadels, stuur, zadelpen etc. Best interessant ;) Had bijna nog een S-Works mirror zadel gehaald maar kon me inhouden.
Lol, dat zou ik dus echt nier vermoeden.
Ik zat te denken aan misschien iets van electronica ofzo. (maar dan zou ik dat gewoon als electronica benoemen)

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020

[Afbeelding]
Een goede broek en een passend zadel (juiste vorm en op de goede hoogte) is de beste oplossing, zo'n creme is geen permanente oplossing vind ik maar meer een tijdelijk lap middel..

Als de broek en zadel goed is dan heb je geen last van schuurplekken en zul je dus ook geen creme nodig hebben.
Ik heb dit jaar meerdere keren boven de 150km gefietst en geen enkel probleem gehad met mijn zitvlak of binnenkant dijen.

Maar dat is mijn mening/ervaring, misschien ligt het ook aan je huidtype, heb je een dunne of dikke huid en ben je er wel of niet gevoelig voor..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• wibblemoo
  • Nu online
Ik dacht in de richting van slijtage-onderdelen, dus drive train. Maar daar zou remmen dan ook weer onder vallen. Enfin.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10 13:50
Even een kleine crosspost/vraag die ik ook in MTB forum had gekwakt, maar volgens mij is dit iets actiever :-P

Ik ga bij Ali een wielsetje kopen, maar nu moet ik bij betalen ineens toch niet de BTW betalen maar gebeurd dit later. Waarschijnlijk dan ook met invoerkosten en de hele mik. Die toko, Elitewheels, gaf aan dat ik het beste kon betalen voor de zending, 30 euro via DPD, en dat het dan allemaal wel mee zou vallen, of dat het misschien sneller gaat ofzo...
Maar bij het afrekenen wordt de BTW dus ineens geskipped.. Moet ik dan dus straks over zeg nu de kosten 540 euro invoerrechten betalen, zeg 10%, en dan over dat bedrag nog 21% BTW?

Heb vaak iets besteld bij Ali, maar ben met dit soort dure aankopen gewoon onbekend. Als iemand er wat zinnigs over kan zeggen of een vergelijkbaar voorbeeld kan geven over het proces of de te verwachte kosten dan kan ik me een beetje voorbereiden :)

• wackmaniac
  • Laatst online: 29-10 11:43
Hier ook een tevreden Chamois crème-gebruiker, maar zadel, broek en afstelling zijn zeker ook belangrijk. Assos-broeken werken bijvoorbeeld niet bij mij, omdat de zeem in mijn liezen snijdt. Het licht er vooral aan waar je last van hebt. Je kan tijdens het fietsen wat van positie veranderen op het zadel, en kijken of dat verlicht. Probeer ook eens als je gaat fietsen een inbus-sleutel mee te nemen en de hoogte van het zadel te veranderen. Bij mij persoonlijk hielpen een ander zadel en een andere broek al heel veel.

Read the code, write the code, be the code!

• verstappen33
orange.x schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:06:
Even een kleine crosspost/vraag die ik ook in MTB forum had gekwakt, maar volgens mij is dit iets actiever :-P

Ik ga bij Ali een wielsetje kopen, maar nu moet ik bij betalen ineens toch niet de BTW betalen maar gebeurd dit later. Waarschijnlijk dan ook met invoerkosten en de hele mik. Die toko, Elitewheels, gaf aan dat ik het beste kon betalen voor de zending, 30 euro via DPD, en dat het dan allemaal wel mee zou vallen, of dat het misschien sneller gaat ofzo...
Maar bij het afrekenen wordt de BTW dus ineens geskipped.. Moet ik dan dus straks over zeg nu de kosten 540 euro invoerrechten betalen, zeg 10%, en dan over dat bedrag nog 21% BTW?

Heb vaak iets besteld bij Ali, maar ben met dit soort dure aankopen gewoon onbekend. Als iemand er wat zinnigs over kan zeggen of een vergelijkbaar voorbeeld kan geven over het proces of de te verwachte kosten dan kan ik me een beetje voorbereiden :)
https://www.belastingdien...20u%20ook%20invoerrechten.

invoerrechten is over de kosten + verzending + evt verzekering.

BTW is 21% over de kosten + verzending + evt verzekering + invoerrechten

Tel alles bij elkaar op en je hebt de totaal prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 24-08-2023 13:11 ]

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-10 12:43

[Afbeelding]
Gebruik chamois creme alleen als ik bijv. een meerdaagse rijd waarvan ik weet dat ik bijvoorbeeld in nat weer rijd. Verder is het kapot rijden van m'n zitvlak voor mij vaak de trigger om naar een osteopaat te gaan (hij zegt dat het iets met mijn SI gewrichten te maken heeft), daarna ben ik dan weer een hele tijd klachtenvrij.

• DDX
verstappen33 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

vergeet de 10-20 euro inklaringskosten niet die postnl (of ups etc) ook nog eens wilt hebben

• orange.x
verstappen33 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Ja, zou dit dan vallen onder autoonderdelen? :P Staat niet iets specifieks over rest, of sport artikelen ofzo.
Als dat het dan zou zijn dan betaal ik op voorhand geen BTW, dus hoef ik 4,5% extra te betalen over het bedrag EX BTW en dan daarover de BTW nog en inklaringskosten waarschijnlijk... Dus kortom: ik zal waarschijnlijk niet voor enorme verrassingen komen te staan ineens.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:58
wackmaniac schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Hier ook een tevreden Chamois crème-gebruiker, maar zadel, broek en afstelling zijn zeker ook belangrijk. Assos-broeken werken bijvoorbeeld niet bij mij, omdat de zeem in mijn liezen snijdt. Het licht er vooral aan waar je last van hebt. Je kan tijdens het fietsen wat van positie veranderen op het zadel, en kijken of dat verlicht. Probeer ook eens als je gaat fietsen een inbus-sleutel mee te nemen en de hoogte van het zadel te veranderen. Bij mij persoonlijk hielpen een ander zadel en een andere broek al heel veel.
Dank voor ieders antwoord. Het wordt gewoon proberen.

Die Assos chamois creme heb ik thuis liggen, maar vergeet het vaak te gebruiken. Ik zal dat morgen eens doen en komende ritten. Als het blijft dan maar even verder kijken en zadel op laten meten.

• verstappen33
orange.x schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Ja, zou dit dan vallen onder autoonderdelen? :P Staat niet iets specifieks over rest, of sport artikelen ofzo.
Als dat het dan zou zijn dan betaal ik op voorhand geen BTW, dus hoef ik 4,5% extra te betalen over het bedrag EX BTW en dan daarover de BTW nog en inklaringskosten waarschijnlijk... Dus kortom: ik zal waarschijnlijk niet voor enorme verrassingen komen te staan ineens.
Geen idee, maar je hebt nu wel een idee van de kostenopbouw.
Je kunt je vraag natuurlijk nog even stellen op de social media van de belastingdienst, maar ik zou uit gaan van gemiddeld 10% wat je zo links en rechts leest over invoer rechten..
Valt het lager uit, dan is dat mooi meegenomen, maar het zal niet heel veel hoger uitvallen denk ik.

Maar ik heb er geen ervaring mee, ik ben nog niet gepakt door de douane. :+
Nu bestel ik ook amper wat in china, maar ik heb 2 jaar geleden wel iets duurs besteld in china en werdt gewoon afgeleverd door PostNL zonder dat ik invoerrechten etc hoefde te betalen..
En nee, dit zat niet bij de prijs in van de webwinkel.

• orange.x
verstappen33 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

Geen idee, maar je hebt nu wel een idee van de kostenopbouw.
Je kunt je vraag natuurlijk nog even stellen op de social media van de belastingdienst, maar ik zou uit gaan van gemiddeld 10% wat je zo links en rechts leest over invoer rechten..
Valt het lager uit, dan is dat mooi meegenomen, maar het zal niet heel veel hoger uitvallen denk ik.

Maar ik heb er geen ervaring mee, ik ben nog niet gepakt door de douane. :+
Nu bestel ik ook amper wat in china, maar ik heb 2 jaar geleden wel iets duurs besteld in china en werdt gewoon afgeleverd door PostNL zonder dat ik invoerrechten etc hoefde te betalen..
En nee, dit zat niet bij de prijs in van de webwinkel.
Ik ga er maar vanuit dat ik bij moet betalen, als dat helemaal niet het geval is dan wordt het in ieder geval een mazzelaankoopje haha.

• verstappen33
orange.x schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:41:
[...]

Ik ga er maar vanuit dat ik bij moet betalen, als dat helemaal niet het geval is dan wordt het in ieder geval een mazzelaankoopje haha.
Idd, ik hield er ook rekening mee dat ik moest betalen, dus ik was aardig verrast dat het gewoon werd afgeleverd.
Maar het heeft volgens mij ook te maken hoe het verpakt is, wat de beschrijving is, wie de afzender is etc..
Als er niets bekend is dan zullen ze er misschien in kijken om de waarde te bepalen, maar ze krijgen duizenden pakketten per dag binnen om te verwerken, dus er zal echt wel wat tussendoor glippen..

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:01
Bike-Components heeft eerst alle prijzen met 15% verhoogd.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:51

Ik dacht dat Ali tegenwoordig BTW int op alle aankopen daar wat ze met de fiscus hier afhandelen? Net als een Duitse winkel verplicht is om NL BTW tarieven te rekenen voor Nederlandse klanten.

Of vallen dure aankopen op Ali boven 150,- buiten die regeling?

Edit: mijn fake aankoop van 400,- + blijft staan met BTW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW8wQUFT_qN-kVUsHXbNaVjMgxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8XqIYmDKld1SqMnPXXppGoi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door ElGreco op 24-08-2023 14:23 ]

www.vanspeykwheels.nl

• orange.x
ElGreco schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Ik dacht dat Ali tegenwoordig BTW int op alle aankopen daar wat ze met de fiscus hier afhandelen? Net als een Duitse winkel verplicht is om NL BTW tarieven te rekenen voor Nederlandse klanten.

Of vallen dure aankopen op Ali boven 150,- buiten die regeling?
Daar lijkt het op ja, als ik een willekeurig ander duur product zou gaan bestellen dan wordt ook eerst de BTW er weer afgetrokken. Daarom ook een beetje de hele opzet van mijn vraag omdat ik ook in de veronderstelling was dat dit sinds een tijdje allemaal al geregeld werd zodat je niet ineens met extra kosten te maken zou hebben. Maar op deze manier lijkt het in ieder geval wel een verduidelijking tov wat het geweest is dan misschien.

Was te snel met quoten, als je doorklikt naar Betalen, dan krijg je ineens wel de BTW aftrek. Deze melding komt er dan bij:
Price Adjustment
Orders shipped from outside of EU with a goods value above EUR150 will be subject to VAT upon importation into the EU. The price of your order has been adjusted to reflect a later collection of VAT at the customs. You are encouraged to confirm the logistics and tax payment arrangement (for VAT, duties, agent fees, etc.) with the seller.

[ Voor 22% gewijzigd door orange.x op 24-08-2023 14:28 ]

• Mistraller
verstappen33 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

Een goede broek en een passend zadel (juiste vorm en op de goede hoogte) is de beste oplossing, zo'n creme is geen permanente oplossing vind ik maar meer een tijdelijk lap middel..

Als de broek en zadel goed is dan heb je geen last van schuurplekken en zul je dus ook geen creme nodig hebben.
Dat ligt natuurlijk ook aan de manier van fietsen en vaak ook aan het weer. Als je heel beweeglijk zit heb je wellicht meer last.

---------------

• verstappen33
Mistraller schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Dat ligt natuurlijk ook aan de manier van fietsen en vaak ook aan het weer. Als je heel beweeglijk zit heb je wellicht meer last.
Klopt, maar naar mijn beleving zou je bekken niet heel erg bewegelijk moeten zijn maar juist redelijk stabiel op je zadel, en de beweging juist vanuit je heupen moeten komen.
Dit zou in mijn ogen dus ook weinig tot geen wrijving mogen geven bovenop het zadel (kont + scrotum).
De enige wat naar mijn idee veel langs het zadel beweegt zijn je liezen, dit vanwege het draaien van je heup/benen.. En daar komt de vorm van het zadel om de hoek kijken.

Daarnaast helpt een strak / goedzittende broek, die vangt de wrijving tussen zadel en been op, je zal schuurplekken krijgen wanneer de broek over de huid schuurt..

Ik had er in het alle begin ook wel wat last van, maar dat kwam voornamelijk door een verkeerde (te grote) broek en ook een te smal zadel.

• Mistraller

Ik had je in het MTB forum al geantwoord mbt kwaliteit/betrouwbaarheid. Bij duurdere items betaal je gewoon btw bij inklaring. Het heeft daar geen zin voor Ali om het vooraf al te doen. Ik zou geen extra kosten maken voor andere shipper. Calculeer de kosten gewoon in. Naast invoerrechten en btw betaal je ook nog afhandelingskosten trouwens.

---------------

• Requiem19
Bij zendingen boven de EUR 150 is de ‘Import One Stop Shop’ niet van toepassing (de marktplaats kan niet en mag dan niet de btw voldoen via deze regeling).

Dat betekent dat de verkoper twee opties heeft:

- Of hij (en dus niet Ali) voert de goederen in op eigen naam -> dat zal hij niet willen, want dan zal hij de douanerechten + btw moeten voldoen. Dit vereist een btw-registratie vooor hem, wat onwenselijk is)
- Of de koper (jij) voert in. Hierbij zal jij invoer-btw en douanerechten moeten betalen. De btw zal in principe 21% zijn en de douanerechten hangen af van de tariff code.

• dfbt
  • Laatst online: 30-10 20:48
2 vraagstukken :D
Gister avond voor t eerst een FTP test buiten gedaan. Hiervoor altijd binnen op kickr en laatste stamde van 8-9 maanden geleden.

ik heb nu 4 FTP test totaal gedaan in een tijdspan van 2 jaar.
2 jaar geleden ongeveer in Augustus:
Augustus2021Binnen test kickr 20 min programma Zwift: FTP 250
Maart2022Binnen test kickr Ramp programma Zwift: FTP 261
November2022Binnen test kickr Ramp programma Zwift: FTP 269
Augustus2023Buiten test kickr 20 min programma Join: FTP 281

nu voelde mijn FTP buiten gister makkelijker aan ten op zichtte van een binnen test.
Ervaren andere dat ook? t was alsnog flink afzien, en buiten wat misselijkheid en flinke steken bij minuut 19 had ik t gevoel veel makkelijker hogere wattages te trappen als op de indoor.

mijn hartslag omslagpunt was voorheen 184 ( laatste FTP)
mijn hartslag omslangpunt is nu ineens naar 167 gegaan.
Is dat iets wat zo snel kan gebeuren? ik ben wel +- 20 kilo afgevallen sinds de laatste meting.
Data van hartslag meter klopte wel, ik had zowel horloge als een band om zodat ik zeker wist dat data goed was. beide klopte ( apple vs garmin)
Nu geeft Join aan dat ik bepaalde trainingen in hartslagen/power moet doen die voor mij zelf nog niet echt matchen. Nu doe ik alles op vermogen, maar hartslag kijk ik ook nog wel eens na. Bepaalde zones rijden met bepaalde hartslagen gaat nu niet meer lukken.

[ Voor 11% gewijzigd door dfbt op 24-08-2023 16:14 ]

• lerssi
  • Laatst online: 12:18

Laatst ook gedaan, met die extra betaling ben je overal vanaf.

Als hadden geweest is, is hebben te laat

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:12
@dfbt hartslag is wel een groot verschil in korte tijd.. misschien dat de vorige test om verschillende redenen hoog uitpakte en nu erg laag.. een hoge gemiddelde hr kan liggen aan te hard starten en daar niet goed van herstellen en op die manier altijd achter de feiten aan trappen. Naast voeding, uitgerust, weer/temperatuur, koffie etc kunnen er nog een hoop zaken meespelen ..

Ik zou join trainingen vooral op power doen en niet op HR.. volgens mij als je power hebt vervallen ook HR targets (maar nog geen ervaring met join).

Strava

• Requiem19
dfbt schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:11:
2 vraagstukken :D
Gister avond voor t eerst een FTP test buiten gedaan. Hiervoor altijd binnen op kickr en laatste stamde van 8-9 maanden geleden.

ik heb nu 4 FTP test totaal gedaan in een tijdspan van 2 jaar.
2 jaar geleden ongeveer in Augustus:
Augustus2021Binnen test kickr 20 min programma Zwift: FTP 250
Maart2022Binnen test kickr Ramp programma Zwift: FTP 261
November2022Binnen test kickr Ramp programma Zwift: FTP 269
Augustus2023Buiten test kickr 20 min programma Join: FTP 281

nu voelde mijn FTP buiten gister makkelijker aan ten op zichtte van een binnen test.
Ervaren andere dat ook? t was alsnog flink afzien, en buiten wat misselijkheid en flinke steken bij minuut 19 had ik t gevoel veel makkelijker hogere wattages te trappen als op de indoor.

mijn hartslag omslagpunt was voorheen 184 ( laatste FTP)
mijn hartslag omslangpunt is nu ineens naar 167 gegaan.
Is dat iets wat zo snel kan gebeuren? ik ben wel +- 20 kilo afgevallen sinds de laatste meting.
Data van hartslag meter klopte wel, ik had zowel horloge als een band om zodat ik zeker wist dat data goed was. beide klopte ( apple vs garmin)
Nu geeft Join aan dat ik bepaalde trainingen in hartslagen/power moet doen die voor mij zelf nog niet echt matchen. Nu doe ik alles op vermogen, maar hartslag kijk ik ook nog wel eens na. Bepaalde zones rijden met bepaalde hartslagen gaat nu niet meer lukken.
Binnen is voor bijna iedereen zwaarder inderdaad. Meeste mensen trappen binnen ook iets lagere vermogens. Vooral omdat je de warmte minder goed kwijt kunt.

Rijwind zorgt echt voor flinke koeling :-).

Dit kan ook een verklaring zijn voor je lagere omslagpunt?

• mr.DJ95
  • Laatst online: 31-10 16:01
Heeft iemand toevallig een goede tip voor een lamp (voorkant) welke past op een Garmin mount, kan worden opgeladen via USB-C en is voorzien van ANT?

Ik zie steeds vaker fietsers met verlichting overdag en dat valt toch wel prettig op in bosrijk gebied en Spanje waar je op de weg moet fietsen.

• KW25
  • Laatst online: 20:23
Waarom zou je een voorlanp willen verbinden via Ant+

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• dfbt
  • Laatst online: 30-10 20:48
Requiem19 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:54:
[...]

Binnen is voor bijna iedereen zwaarder inderdaad. Meeste mensen trappen binnen ook iets lagere vermogens. Vooral omdat je de warmte minder goed kwijt kunt.

Rijwind zorgt echt voor flinke koeling :-).

Dit kan ook een verklaring zijn voor je lagere omslagpunt?
Ja dat is nog wel een optie. Maar ik heb vorig jaar ook een klein mini koers gereden voor beginners die 20/30 min duurde waarbij mijn hartslag piekte op 205, nu kwam ik echt niet verder als 180.
Misschien wel echt wisselende waardes afhankelijk van de dag wat @Prulleman schreef.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:16

Phydomir

Dennis

Als je standaard threshold hartslag rond de 200 is, dan vind ik 180 wel wat laag. Probleem is echter dat hartslag door veel dingen worden beïnvloed. Vermoeidheid, warmte en cafeïne om er maar een paar te noemen. Dus om daar direct iets van een oordeel uit te halen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:51
KW25 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:51:
Waarom zou je een voorlanp willen verbinden via Ant+
Batterij niveau aflezen?

www.vanspeykwheels.nl

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
mr.DJ95 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:31:
Heeft iemand toevallig een goede tip voor een lamp (voorkant) welke past op een Garmin mount, kan worden opgeladen via USB-C en is voorzien van ANT?

Ik zie steeds vaker fietsers met verlichting overdag en dat valt toch wel prettig op in bosrijk gebied en Spanje waar je op de weg moet fietsen.
Ik heb zo'n bluetooth setje van Lezyne, de voorlamp zit met een Gopro mount aan mn Garmin houder. Voordeel is ook dat je de achterlamp met de voorlamp kunt bedienen of via de Garmin.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-10 10:39

Bontrager Ion 200 RT Light https://amzn.eu/d/8Mg42Le

Samen met

https://www.hopmansfietsg...n-mount-601842054192.html

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon 73 op 24-08-2023 23:20 ]

• Mistraller

Ik heb overdag alleen achterlichtje aan. (blink by day, steady at night)
Voor heb ik een metalen mount op de boutjes van de stem; onderzijde gopro mount waar een rockbros lamp aan zit, en bovenop een garmin mount.
Ant+ zie ik niet directe meerwaarde van... Want je moet het toch checken.
Zo zegt Garmin dat ie de radar netjes uitzet als ik de Edge uitschakel. En toch gebeurt dat in zeker 50% van de gevallen niet. Daar zou ik met een lampje ook niet op vertrouwen; dan is bewegingssensor eigenlijk logischer.

---------------

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Ion 200 RT heeft bij mijn weten (nog) geen USB-C… weet niet hoe hard die eis is?

Voor gezien te worden (soort dagrijverlichting), dikke prima. Om zelf veel te kunnen zien, geen aanrader (en zou ik op zoek gaan naar ene met meer lux versus grotere batterij).

Ant optie is leuk en fijn, bewust lampjes op geselecteerd, maar uiteindelijk heb ik het uitgeschakeld. Is uiteraard geheel persoonlijk.

Fiets zelf altijd met bovengenoemd achterlicht (op de laagste stand), ongeacht het tijdstip van de dag. De extra zichtbaarheid voor overig verkeer geeft mij een beter gevoel.

• verstappen33
Nog een kleine update over mijn nek klachten waar ik afgelopen tijd een beetje mee zat.
Het is nu voor 80% verholpen door de tips en wat aanpassingen van de lokale fietsenmaker die mij de SL8 wil verkopen..

Ik heb de laatste 4 ritjes steeds minder problemen en mijn nek blijft soepel..

Wat is er gedaan op mijn oude fiets?
- stuurpen verkort van 110 naar 90mm en weer omgedraaid (6 graden hoek naar beneden wijzend).
- Zadelhoogte met 1cm verhoogd, ik zat te laag volgens hem.
- Zadel setback weer op default (10mm offset zadelpen, zadel op 0). stond 1cm naar voren

Verder flink aan de slag gegaan met core oefeningen die ik nu op dagen dat ik niet fiets uitvoer. gemiddeld 15-20 minuten per dag.

Zijn redenatie was dat ik te ver naar voren zat op het zadel en de reach te groot was, door het zadel werd het gewicht teveel op de handen geplaatst, en door de iets te langere reach werd de druk nog meer verhoogd.

En door mijn core te verstevigen zou ik langer in een betere houding blijven zonder in te zakken qua postuur en de klachten nog meer verminderen of zelfs verhelpen.

Ik zit nu weer een stuk dieper dan voorheen (9cm drop vanaf het zadel, was 6cm), maar ervaar veel minder druk op de handen waardoor ik de schouders ook weer wat ontspannen heb.

11 oktober staat nog steeds een echte bikefit op de planning voor de nieuwe fiets, maar ik ben blij dat ik afgelopen 2 weken al flinke stappen heb gemaakt qua klachten verminderen..

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 25-08-2023 08:37 ]

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-10 10:39
RR46 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:47:
Ion 200 RT heeft bij mijn weten (nog) geen USB-C… weet niet hoe hard die eis is?
Aha, dat had ik even vergeten. Verklaart mss waarom de Ion 200 RT heel slecht leverbaar is cq niet meer op voorraad komt bij diverse webshops. Het lijkt (nadruk LIJKT) erop dat er niets nieuws gaat komen.

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-10 22:25
Nu verlichting actueel is; Hoe lang kunnen jullie doen met Varia achterlicht en in welke stand?
Ik heb het idee dat de 4e stand (daglicht knipper) de meest zuinige is voor accu alleen dan is die bij mij ook na 4/5 uur leeg.

• mhr-zip
DialOut schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:30:
Nu verlichting actueel is; Hoe lang kunnen jullie doen met Varia achterlicht en in welke stand?
Ik heb het idee dat de 4e stand (daglicht knipper) de meest zuinige is voor accu alleen dan is die bij mij ook na 4/5 uur leeg.
In de stand "Radar only" gaat hij het langst mee :+

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-10 09:02
DialOut schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:30:
Hier gaat hij met continu camera en radar en daglicht knipper inderdaad zo'n 4 uur mee. Als je de camera uitzet zal hij veel langer mee gaan verwacht ik, maar dat heb ik nog niet geprobeerd (heb hem pas een paar weken)

• la_fusion
Hoewel het mogelijk beter past in het kleding topic, wil ik toch de vraag hier stellen. Ik heb inmiddels zo'n 6 jaar met volle tevredenheid gefietst met mijn racefietsschoenen en heb recent wel wat klachten qua houding. Zou dit naar jullie idee ook kunnen komen doordat de schoenen 'versleten' zijn of is dat niet vergelijkbaar met normale schoenen?

TLDR: moeten racefietsschoenen na een bepaalde periode vervangen worden?

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-10 15:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

la_fusion schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:45:
Hoewel het mogelijk beter past in het kleding topic, wil ik toch de vraag hier stellen. Ik heb inmiddels zo'n 6 jaar met volle tevredenheid gefietst met mijn racefietsschoenen en heb recent wel wat klachten qua houding. Zou dit naar jullie idee ook kunnen komen doordat de schoenen 'versleten' zijn of is dat niet vergelijkbaar met normale schoenen?

TLDR: moeten racefietsschoenen na een bepaalde periode vervangen worden?
Tenzij mensen je eerder ruiken dan zien, en de oorzaak zijn je fietsschoenen. Dan wel, anders niet.

De binnenzool kan mss wat vervormd zijn, maar buitenzool slijt niet (die plaatjes vervang je gewoon)
Al moet ik zeggen dat dat bij mij altijd extreem dunne binnenzooltjes zijn en ik nog nooit een verschi gevoeld heb daarin. Ik doe gemiddeld 7 jaar met één paar schoenen.
Ik rij nu 17 jaar en zit aan mijn derde paar schoenen. Ze zien wel weinig modder en worden goed onderhouden wanneer vuil of nat. Vorige twee paar werden eigenlijk vervangen vanwege 'schaafwonden' na een valpartij. Dus geen idee hoe lang ik eigenlijk zou doen met een paar.

TLDR; neen
Pagina: 1 ... 502 ... 691 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).