Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 687 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:25
Ondanks het advies hier, zoals eerder gezegd, toch een power meter gekocht als beginnend fietser.

In de bergen vond ik het een onwijs gave toevoeging als data nerd omdat het laat zien dat je in lichtere verzetten bergop ook gewoon veel kracht levert. Hielp mij ook echt om langere beklimmingen (bijv Grand Ballon, 16km) niet te snel te beginnen, ook al voelen de eerste km’s altijd zo makkelijk.

Nu schat de Garmin mijn FTP in op 245 watt / 3.28watt/kg. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen bij wie het FTP vermogen vergroot is. Gebeurt dit (in het begin) door gewoon vaak te fietsen, of moet je dan gericht gaan trainen?

Ik begrijp dat de meeste winst zit in minder kg lichaamsgewicht, maar ivm krachtsport zit daar bij mij niet mega veel meer te halen. Ik zal dus meer moeten inzetten op vergroten van het vermogen denk ik.

Ik ben ook wel benieuwd naar de FTP stats van de meer ervaren fietsers trouwens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
@Requiem19 Nog nooit echt een FTP test gedaan, maar ik schat dat de mijne ergens tussen de 275-290W ligt (3,5 - 3,7W/kg).

Ik heb me dit jaar niet toegelegd op het vergroten van mijn FTP. Heb vooral veel duurtrainingen gedaan om het uithoudingsvermogen te vergroten.

Volgend jaar van plan om wat meer sweetspot/intervaltraining te doen om zo hopelijk 4W/kg te halen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:17
Naast MTB’en begin ik toch steeds meer interesse te krijgen voor een wielrenfiets, puur voor erbij.

Wat zijn aandachtspunten om op te letten bij aankoop van een eerste racefiets. In het specifiek schakelmateriaal voor een hobbyist? En carbon frame daadwerkelijk noodzakelijk? Deze 2 factoren bepalen immers in grote mate de prijsklasse van de fiets.

Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wilt, maar het moet wel een beetje leuk blijven met de kanttekening dat ik iets koop voor langere termijn, ik wil niet na 1 jaar (met normaal gebruik en onderhoud) torenhoge kosten hebben omdat het schakelmateriaal al aan het begeven is.

Ik woon in een heuvellachtig regio dus veel klimmetjes gegarandeerd🙈.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 12:13
Requiem19 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:56:
Ondanks het advies hier, zoals eerder gezegd, toch een power meter gekocht als beginnend fietser.

Nu schat de Garmin mijn FTP in op 245 watt / 3.28watt/kg. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen bij wie het FTP vermogen vergroot is. Gebeurt dit (in het begin) door gewoon vaak te fietsen, of moet je dan gericht gaan trainen?

Ik begrijp dat de meeste winst zit in minder kg lichaamsgewicht, maar ivm krachtsport zit daar bij mij niet mega veel meer te halen. Ik zal dus meer moeten inzetten op vergroten van het vermogen denk ik.

Ik ben ook wel benieuwd naar de FTP stats van de meer ervaren fietsers trouwens :).
Dat zijn m.i. best aardige stats voor een beginnend fietser. Ik fiets inmiddels weer 1,5 jaar actief (voorheen enkel krachttraining) waarvan het laatste half jaar serieuzer m.b.v. interval etc. (3x per week). Naast fietsen nog 1 a 2x per week kracht.

Mijn gewicht zit tussen de 71 a 73 kg. Garmin schat 258watt. Wat neer komt op FTP ~3,6 w/kg. Bijzondere is weer dat Zwift mijn FTP vermogen schat op 268 watt. Het is en blijft variabel (wss met name door omstandigheden).

Gericht trainen op interval heeft me wel sterker gemaakt. Een wattage meter inc. analyzeren van je trainingen is goed gereedschap (tip: Elevate plugin voor Strava). Ben sindskort ook eens aangepikt bij een echt snelle groep om mezelf te meten (gemiddelden van minimaal 40 km/u op een rondje van 40km). Ik merk dat ik daar echt stuk van ga en eigenlijk tekort kom. Je merkt dat die gasten over het algemeen meer km's maken en toch wel 4x per week op de fiets zitten (of gewoon voor een continentale ploeg rijden of ex prof zijn :+)

[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 25-07-2019 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
RR46 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:07:
Naast MTB’en begin ik toch steeds meer interesse te krijgen voor een wielrenfiets, puur voor erbij.

Wat zijn aandachtspunten om op te letten bij aankoop van een eerste racefiets. In het specifiek schakelmateriaal voor een hobbyist? En carbon frame daadwerkelijk noodzakelijk? Deze 2 factoren bepalen immers in grote mate de prijsklasse van de fiets.

Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wilt, maar het moet wel een beetje leuk blijven met de kanttekening dat ik iets koop voor langere termijn, ik wil niet na 1 jaar (met normaal gebruik en onderhoud) torenhoge kosten hebben omdat het schakelmateriaal al aan het begeven is.

Ik woon in een heuvellachtig regio dus veel klimmetjes gegarandeerd🙈.
Carbon frame noodzakelijk: Nee. :P

Schakelmateriaal: Als ik het even bij Shimano hou zou ik zeggen, geen Sora of Claris, alles daarboven (Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace) is van prima tot top.

Ik vond dit tabelletje (weet alleen niet exact hou oud dit is), kun je het even matchen aan Campagnolo en SRAM:

Afbeeldingslocatie: https://wheelies.azureedge.net/assets/Images/UserPages/StaticPages/Guides/Upgrades/Road-Groupsets.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:22

Phydomir

Dennis

RR46 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:07:
Ik heb vorig jaar een Cube Attain Disc gekocht met 10 speed Tiagra groep. Destijds was ik echt beginner en inmiddels ben ik wel wat enthousiaster geraakt, heb een power meter gekocht en gebruik de fiets nu ook om echt sneller te worden in plaats van alleen maar leuk rondjes fietsen.

Als ik met de kennis van nu een fiets had gekocht dan was ik zeker voor een fiets met 105 gegaan. Het is toch net wat gangbaarder dan Tiagra en het is allemaal wat makkelijker mixen met Ultegra en Dura-ace spullen. Je bent net wat beter voorbereid op de toekomst. 10 en 11 speed mixt niet zo lekker.

Alu of carbon kan ik zelf niet echt over oordelen aangezien ik nog nooit op een carbon fiets heb gereden. Ik heb 0 interesse in wedstrijden rijden en rij puur voor mezelf, zie me bij een eventuele nieuwe fiets nog niet extra betalen voor een carbon frame.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
@BreadFan Thnx, zeer handig overzicht!

@Phydomir Precies daarom wil ik goed vooronderzoek doen, ken mezelf al te goed (en met MTB heb ik hetzelfde ervaren)...

Is het aantal (1/2/3) tandwielen @ trapas afhankelijk van het 10 of 11 speed? Heb n.l. in mijn hoofd om te kiezen voor 2 tandwielen op de trapas. Is hier een vuistregel/logica of schema voor?😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 13:41
Ik heb 2 jaar geleden een Giant Contend gekocht, alu met 105, en nog steeds erg tevreden over, mijn fietsenmaker wil eigenlijk ook niks minder verkopen aan iemand die een beetje serieus wil fietsen. Eerst gekocht om fit te blijven tijdens de zomerstop maar inmiddels fiets ik tijdens het seizoen ook min 1x per week zodra het weer het toelaat.

2 voor is eigenlijk de standaard tegenwoordig. 3 voor zie je volgens alleen nog maar op fietsen met sora of claris om nog wat extra bereik te halen. Sowieso heb je in Nederland over het algemeen niet zulke kleine tandwielen voor nodig. Ik heb het kleine blad iig nog nooit gebruikt.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

RR46 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:07:
Is het aantal (1/2/3) tandwielen @ trapas afhankelijk van het 10 of 11 speed? Heb n.l. in mijn hoofd om te kiezen voor 2 tandwielen op de trapas. Is hier een vuistregel/logica of schema voor?😊
3 voor zie je heel weinig. 2 (compact) is wel de standaard en dan heb je met 105 en hoger (11 achter) meer dan genoeg. Zoals @GWBoes ook al zei gebruik je het kleine blad heel weinig in Nederland. Ik gebruik hem bij mij in de buurt alleen als ik de Posbank over ga, dan ben ik wel er wel blij mee.

Met een compact (50/34) is het vooral opletten wat er achter op ligt als je veel in de heuvels rijdt. Vorig jaar was ik nog een stuk minder qua fietsen en was ik heel blij dat ik op de Posbank achter 34-11 had. Dat grootste tandwiel had ik toen ook echt nodig. Nu kom ik op die klimmetjes niet meer in de 3 lichtste versnellingen en zit ik wel te kijken naar een andere cassette, ook omdat ik op het vlak vaker het idee heb dat ik tussen twee versnellingen zit. Dan zit ik bijvoorbeeld met 105rpm te trappen maar één zwaarder zak ik gelijk onder de 90 (met dezelfde wattages).

Waar je trouwens in het algemeen ook nog op moet letten is de ergonomie van de fiets. Daar zit nog wel wat verschil in. Je hebt fietsen die gebouwd zijn om echt in een race houding op te zitten maar ook waarbij je wat rechterop zit die wat meer gemaakt zijn om wat comfortabeler lange stukken te rijden. Daarvoor kan je het beste langs een winkel gaan om de verschillen zelf te voelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Phydomir op 25-07-2019 11:46 ]

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:28

Typhone

Who Dares Wins

Phydomir schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Waar je trouwens in het algemeen ook nog op moet letten is de ergonomie van de fiets. Daar zit nog wel wat verschil in. Je hebt fietsen die gebouwd zijn om echt in een race houding op te zitten maar ook waarbij je wat rechterop zit die wat meer gemaakt zijn om wat comfortabeler lange stukken te rijden. Daarvoor kan je het beste langs een winkel gaan om de verschillen zelf te voelen.
Zo'n fiets (Canyon Roadlite AL) heb ik waarbij je veel rechter zit dan op een racefiets. Voornaamste reden die ik daarvoor had was het relatief mindere verschil met de MTB waar ik vaker op zit. Gisteren in de 35c met een vriend nog een rondje gemaakt. Warm ja, maar erg goed te doen verder. Wel vaker stukjes asfalt die aan de banden bleven plakken trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:44
Froggle schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:33:
Vandaag is m'n nieuwe fiets officieel gedoopt, want hij heeft op het frame een partij krasjes opgelopen. :/ Eerste moment balen, maar er zullen er vast wel meer volgen, alleen hoop je dat niet in de eerste weken al mee te worden geconfronteerd.

Maar heeft misschien iemand ervaring met pots middel waarmee je op een carbon frame de wond minder zichtbaar kan maken? Mijn idee is dat het er meestal alleen maar erger van wordt, maar ik sta open voor jullie suggesties. :)
Heb ik ervaring mee. De lak bestaat uit een basecoat, de kleurlaag en daarna een clearcoat (bij een gloss frame uiteraard).
Kras in de clearcoat kun je polijsten met polijstmiddel en spons. Is de kras geheel door de clearcoat dan kun je met een sateprikker clearcoat in de kras aanbrengen, en daarna polijsten.
Is de kras door de kleurlaag heen, dan eerst met een sateprikker (dun!) de juiste kleurlaag weer aanbrengen, goed laten drogen, daarna clearcoat aanbrengen met sateprikker en polijsten.
Vooral de sateprikker is belangrijk in de zin dat je geen lak of clearcoat aanbrengt op onbeschadigd gebied, dat maakt het alleen maar erger.
Als je het goed doet kun je krassen dramatisch minder zichtbaar maken. Het is overigens ook best weinig werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
@RR46 Lijkt me handiger om je budget te verklappen, want je gaat nu van 600 euro naar 4000 euro..

Mijn tip: groep selecteren, Shimano 105
Budget bepalen en dan de fiets zoeken. Ga je voor 1000 euro, dan kom je bij Sensa of Canyon uit en dan is het om het even of het carbon is of niet. Kijk je wat hoger (lees merk duurdere segment) dan heb je alu fietsen van Trek die echt goed zijn en niet bijzonder veel zwaarder zijn. Maar alles valt of staat met het budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:48
Requiem19 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:56:

In de bergen vond ik het een onwijs gave toevoeging als data nerd omdat het laat zien dat je in lichtere verzetten bergop ook gewoon veel kracht levert. Hielp mij ook echt om langere beklimmingen (bijv Grand Ballon, 16km) niet te snel te beginnen, ook al voelen de eerste km’s altijd zo makkelijk.

Geschat FTP is nutteloos als je nooit een echt FTP test hebt gedaan. Je zult (helaas) toch een keer pijn moeten lijden om het echt te weten.

Ik ben van een FTP van 320 naar 360 gegaan in anderhalf jaar tijd. En weer terug naar 320 en 330 na een blessure. W/kg is wel flink verandert door afvallen. De basis had ik al en mijn FTP is vooral omhoog gegaan van sweetspot training en andere interval trainingen. Maar die duur training basis is essentieel.

Nu nog opbouwende na die blessure, dus ben benieuwd of ik weer terugkom op die 360watt. Ik vraag me af of dat het maximaal haalbare is met de tijd en intensiteit die ik nu kan trainen. Of dat het met tactischer trainen (een goed schema) nog beter kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:23
Afgelopen vakantie een leuk klimmetje gedaan (5km a 16%), was geen probleem echter was de afdaling minder. Ik rij met carbon wielen met velgrem (Roval CLX40) en ondanks dat ik ongeveer elke kilometer gestopt ben om mijn wielen af te laten koelen zit er nu wel een lelijke bobbel van elke mm's hoog in het wiel waardoor remmen nu schokkerig verloopt... Balen!

Aangezien ik deze zomer o.a. nog de Angliru op het programma heb staan overweeg ik nu toch een setje bergwielen. Eisen zijn dus aluminium remrand, niet te zwaar en niet te duur. Iemand goede tips?

Is dit bijvoorbeeld iets? Degelijk merk en slechts 1600 gram.

[ Voor 19% gewijzigd door Ascension op 25-07-2019 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
Ascension schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:38:
Afgelopen vakantie een leuk klimmetje gedaan (5km a 16%), was geen probleem echter was de afdaling minder. Ik rij met carbon wielen met velgrem (Roval CLX40) en ondanks dat ik ongeveer elke kilometer gestopt ben om mijn wielen af te laten koelen zit er nu wel een lelijke bobbel van elke mm's hoog in het wiel waardoor remmen nu schokkerig verloopt... Balen!

Aangezien ik deze zomer o.a. nog de Angliru op het programma heb staan overweeg ik nu toch een setje bergwielen. Eisen zijn dus aluminium remrand, niet te zwaar en niet te duur. Iemand goede tips?

Mmh dat klinkt niet goed. Je rem rand zou dat gewoon moeten kunnen doorstaan, zeker bij Roval wielen.
- Of er klopt iets niet aan je rem blokken of afstelling. Juiste carbon remblokkken?
- Of je wielen waren een maandag ochtend moddelletje. Sowieso terug voor garantie.
- Je rem/daal techniek moet nog wat gepolijst worden. Ik vermoed dat je niet het postuur van Egan Bernal hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Ascension schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:38:

Dat zit tegenwoordig vrij standaard op nieuwe fietsen dus denk dat je daar een heel eind mee komt. Ook even je remblokken vervangen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:23
Noxa schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:05:
[...]

Mmh dat klinkt niet goed. Je rem rand zou dat gewoon moeten kunnen doorstaan, zeker bij Roval wielen.
- Of er klopt iets niet aan je rem blokken of afstelling. Juiste carbon remblokkken?
- Of je wielen waren een maandag ochtend moddelletje. Sowieso terug voor garantie.
- Je rem/daal techniek moet nog wat gepolijst worden. Ik vermoed dat je niet het postuur van Egan Bernal hebt?
Heb carbon remblokken van Swissstop, meen dat deze ook door Specialized worden geadviseerd. Heb de blokken al vervangen maar dat mocht niet baten, zit echt een bobbeltje in het remvlak.

Garantie wordt het niet meer ben ik bang, de fiets en wielen zijn ongeveer 4 jaar oud dus gewoon pech.

Aan mijn daaltechniek zal ongetwijfeld wat te verbeteren zijn maar heb wel behoorlijk wat ervaring, deze afdaling was wel echt vervelend steil. 16% naar beneden, smalle weg, af en toe een auto tegemoet en wat blinde bochten, dan hang je wel veel in de remmen. Heb ze echter wel een aantal keer af laten koelen maar kennelijk niet genoeg.

Qua postuur, geen Bernal maar met 70kg toch niet echt zwaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Ascension schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:13:
[...]

Heb carbon remblokken van Swissstop, meen dat deze ook door Specialized worden geadviseerd. Heb de blokken al vervangen maar dat mocht niet baten, zit echt een bobbeltje in het remvlak.

Garantie wordt het niet meer ben ik bang, de fiets en wielen zijn ongeveer 4 jaar oud dus gewoon pech.

Aan mijn daaltechniek zal ongetwijfeld wat te verbeteren zijn maar heb wel behoorlijk wat ervaring, deze afdaling was wel echt vervelend steil. 16% naar beneden, smalle weg, af en toe een auto tegemoet en wat blinde bochten, dan hang je wel veel in de remmen. Heb ze echter wel een aantal keer af laten koelen maar kennelijk niet genoeg.

Qua postuur, geen Bernal maar met 70kg toch niet echt zwaar ;)
Met 70kg moet dat geen probleem zijn ja. Zou toch proberen om terug te gaan met die wielen. Niet geschoten.... Kan het zijn dat je remrand gewoon op is na 4 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 12:13
Noxa schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:37:
[...]

Geschat FTP is nutteloos als je nooit een echt FTP test hebt gedaan. Je zult (helaas) toch een keer pijn moeten lijden om het echt te weten.

Ik ben van een FTP van 320 naar 360 gegaan in anderhalf jaar tijd. En weer terug naar 320 en 330 na een blessure. W/kg is wel flink verandert door afvallen. De basis had ik al en mijn FTP is vooral omhoog gegaan van sweetspot training en andere interval trainingen. Maar die duur training basis is essentieel.

Nu nog opbouwende na die blessure, dus ben benieuwd of ik weer terugkom op die 360watt. Ik vraag me af of dat het maximaal haalbare is met de tijd en intensiteit die ik nu kan trainen. Of dat het met tactischer trainen (een goed schema) nog beter kan worden.
Niet helemaal eens m.b.t. FTP test, althans met huidige ervaring. Mijn Zwift FTP wijkt 10w af t.o.v. mijn Garmin schatting. Heb nog niet eerder de moeite genomen om ook outdoor een FTP test te doen, nog wel een keer op het programma omdat ik ook diverse verhalen lees dat outdoor vs indoor ook weer afwijkt. Er zijn zoveel variabelen.

Je vermogen is best aardig, bij hoeveel kg? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Dix0r schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:09:
[...]

Niet helemaal eens m.b.t. FTP test, althans met huidige ervaring. Mijn Zwift FTP wijkt 10w af t.o.v. mijn Garmin schatting. Heb nog niet eerder de moeite genomen om ook outdoor een FTP test te doen, nog wel een keer op het programma omdat ik ook diverse verhalen lees dat outdoor vs indoor ook weer afwijkt. Er zijn zoveel variabelen.

Je vermogen is best aardig, bij hoeveel kg? :-)
Als je in Zwift een FTP hebt gedaan zit je wel safe hoor. Zal paar wat schelen maar dat kan het sowieso per dag/vorm/temperatuur etc. Ik heb in het najaar een FTP test gedaan buiten en later in Zwift daar zat maar een paar watt tussen.

Huidige gewicht is tussen de 78 en 80kg. Toen ik begon met vermogensmeter was ik wel 4 a 5 kg zwaarder. Zit nu op zelfde FTP als 2 jaar terug maar wel 4 a 5kg lichter. Van de winter hard getraint en flink FTP neergezet, maar helaas knie overbelast en nu weer terug bij af... Don't over do it guys...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
@Holkers klopt, heb je helemaal gelijk in. € 1000 - 1750,- had ik in gedachten als richtlijn, wil ook geen echte instapper nemen maar liever iets voor langere termijn.

Maar een 105 groep (11 speed) is dus meer dan prima als ik dat zo proef, dan wel voor een beginner als licht gevorderd voor hobbymatig gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:53
105 is vergelijkbaar met SLX op de MTB. En voor mijn gevoel heb je meer aan een fatsoenlijke groep zoals XT op de MTB dan op de racefiets (zeg ik met een leenfiets met tiagra wat prima werkt en xt op de MTB). Op de MTB zit je eerder tegen de limiet dan op de racefiets.
Als ik een andere racefiets zou kopen zou dit ook met 105 zijn, maar dan met name om de 11 speed compatibiliteit.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
Enig tijdje terug hier wat adviezen gevraagd en wat ideeën uitgewisseld voor een eerste racefiets (waarvoor dank nogmaals).

https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-ltd-105-2019

Deze gisteravond gekocht. Kon er zelfs nog best een leuk bedrag af krijgen :) . Puur psychologisch is dat altijd een lekker gevoel, haha. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat we 2 fietsen afnamen omdat mn broer ook wil beginnen met fietsen, anders was het denk ik gewoon 949 gebleven, overigens ook nette prijs denk ik.

Ben er blij mee. Goede service gehad daar, werd goed maar vooral ook eerlijk geholpen. Fiets was op voorraad, kon hem dus gisteravond direct meenemen. Werd nog even helemaal goed afgesteld en buiten nog even stukje gefietst.

Voelde erg goed aan, ben er blij mee. Op naar het eerste echte rondje fietsen d:)b

[ Voor 18% gewijzigd door Sleehond op 26-07-2019 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
En is zelf bouwen interessant? Risico zit hem dan natuurlijk in de frame maat versus zithouding...

Daarnaast moet je natuurlijk enkele specifieke gereedschappen kopen, maar daar heb je op lange termijn met onderhoud alleen maar profijt van.

@Prulleman exact wat je zegt, met een MTB lijdt het allemaal veel meer. Daarmee denk ik dat 105 (om te starten) - meer dan - prima is. Koersfiets is voor mij mooi weer en hooguit eens een onvoorziene regenbui onderweg. Thnx!

[ Voor 32% gewijzigd door RR46 op 26-07-2019 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:44
Sleehond schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 07:15:
Enig tijdje terug hier wat adviezen gevraagd en wat ideeën uitgewisseld voor een eerste racefiets (waarvoor dank nogmaals).

https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-ltd-105-2019

Deze gisteravond gekocht. Kon er zelfs nog best een leuk bedrag af krijgen :) . Puur psychologisch is dat altijd een lekker gevoel, haha. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat we 2 fietsen afnamen omdat mn broer ook wil beginnen met fietsen, anders was het denk ik gewoon 949 gebleven, overigens ook nette prijs denk ik.

Ben er blij mee. Goede service gehad daar, werd goed maar vooral ook eerlijk geholpen. Fiets was op voorraad, kon hem dus gisteravond direct meenemen. Werd nog even helemaal goed afgesteld en buiten nog even stukje gefietst.

Voelde erg goed aan, ben er blij mee. Op naar het eerste echte rondje fietsen d:)b
Nice, hoeveel kon je er nog af krijgen? Goed om te weten voor de rest hier, vooral dat het blijkbaar ook mogelijk is bij modellen die toch al in de sale zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
RR46 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 07:18:
En is zelf bouwen interessant? Risico zit hem dan natuurlijk in de frame maat versus zithouding...

Daarnaast moet je natuurlijk enkele specifieke gereedschappen kopen, maar daar heb je op lange termijn met onderhoud alleen maar profijt van.

@Prulleman exact wat je zegt, met een MTB lijdt het allemaal veel meer. Daarmee denk ik dat 105 (om te starten) - meer dan - prima is. Koersfiets is voor mij mooi weer en hooguit eens een onvoorziene regenbui onderweg. Thnx!
Als jij je comfortabel voelt bij het opbouwen van een fiets, dan zou ik je niet tegenhouden. Maar vaak ben je niet goedkoper uit, want de totale deals bij bijvoorbeeld 12GO maken de fietsen goedkoper. Kun je beter 900 voor de fiets uitgeven en dan de rest in een wielset die je echt wilt (al is het maar voor de looks).

Kijk gewoon eens rond op de site van 12GO, waar ze de meeste merken wel hebben en kies er wat uit wat je mooi vind of goed gevoel bij hebt en ga dan in detail verder zoeken. Beter is passen, even langs is altijd handig. Zelf voorstander van 12GO voor de aanschaf van een fiets, tegenstander qua reparatie. Als je dat laatste zelf kan zou ik dat doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman

Zelf bouwen is zeker interessant, maar vrijwel nooit qua prijs, zeker niet bij een instapper. Dan moet je heel veel goede deals krijgen om in de buurt te komen van een mooie complete fiets.
Je moet het doen als:
- je graag zelf knutselt
- hele specifieke/speciale onderdelen op het of hebt
- geld geen rol speelt

Ik denk dat je (ik in ieder geval) zo maar 1500 euro kwijt bent ipv 1000 voor een alu 105 fiets al is het alleen al omdat je niet de aller goedkoopste componenten uitkiest.
Frame 300
105 450
Wielen 200
Banden 60
Cockpit 100
Klein spul (trapas, balhoofd, ...)100
Vast nog wat...

Een canyon bv is een mooier totaal plaatje dat zoiets. Ik heb er ook over nagedacht en zou het in deze prijsklasse nooit doen. Je hebt minder fiets voor meer geld. Vanaf pak em beet 3000 euro kan je een mooie fiets bouwen waarbij je alles met eigen wens samenstelt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Even wat anders. Ik heb tijdens het fietsen altijd enorm last van een loopneus. Nu schijnt dit wel vaker voor te komen tijdens het sporten en ik heb (voor zover ik weet) geen allergiën. Opzich niet heel hinderlijk maar het voorkomt wel dat ik door mijn neus kan ademen. Nu kom ik met wat googlen wel meer mensen met het probleem tegen maar niet echt een oplossing. Iemand een middeltje wat hier tegen kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:37
Ik weet niet wat je onder een loopneus verstaat. Ik heb wel soms last dat mijn neus verstopt raakt. Het snot loopt er dan niet uit maar hindert wel de ademhaling. Dan moet ik altijd even de neus vrijmaken en dat gaat op vrij ranzige manier. De zogenaamde snot rocket. Ik kijkt of er niemand in je wiel zit. Heel belangrijk. Je buigt je iets naar buiten en blaast zo het slijm in de berm.

YouTube: Blow The Perfect 'Snot Rocket' - How To Clear Your Airways Like A Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Seriph schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:06:
Ik weet niet wat je onder een loopneus verstaat. Ik heb wel soms last dat mijn neus verstopt raakt. Het snot loopt er dan niet uit maar hindert wel de ademhaling. Dan moet ik altijd even de neus vrijmaken en dat gaat op vrij ranzige manier. De zogenaamde snot rocket. Ik kijkt of er niemand in je wiel zit. Heel belangrijk. Je buigt je iets naar buiten en blaast zo het slijm in de berm.

YouTube: Blow The Perfect 'Snot Rocket' - How To Clear Your Airways Like A Pro
Hij raakt niet verstopt. Het loopt er letterlijk uit als ik me neus niet ophaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:47
Prulleman schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:45:
[...]Zelf bouwen is zeker interessant, maar vrijwel nooit qua prijs, zeker niet bij een instapper. Dan moet je heel veel goede deals krijgen om in de buurt te komen van een mooie complete fiets.
Wat Prulleman zegt. Die grote merken kopen zo goedkoop in, dat je het voor het geld eigenlijk nooit uit kan. Ik heb vorig jaar als experiment zelf een alu frame opgebouwd en ben daarbij veel voor 2e hands onderdelen en de goedkoopste oplossing gegaan en dan nog kwam ik boven de 500 euro uit.

Groep 140
Frame 59
Remmen 10
Wielset 75
Finishing kit 34
Headset 11
Zadel 23
bb/crankset 50
Voorvork 67
Spacers headtube 5
Kabels / binnen/buiten 25
Bidonhouders 20
Stelmoertjes 5
ketting 15
539

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 20:11
Gisteren na het bekijken van de tour de France op de Galibier meteen vetrokken om voor de meute de Lautaret af te kunnen fietsen richting Bourg-d'Oisans. Er was slecht weer op komst. Onderweg enorm onweer en grote hagelstenen. Was erg blij met mijn helm, want ze kwamen hard aan. In een van de donkere tunnels nog een klapband gekregen. Snel gewisseld en door.

Uiteindelijk precies op tijd vertrokken, want nog geen half uur later was de weg volledig dicht ivm meerdere modder stromen en rotsblokken op de weg:

https://www.ledauphine.co...de-la-commune-de-la-grave

Erg blij dat we weer veilig op de camping waren. Vervelend voor iedereen die om moest rijden met de auto of een tijdelijke overnachting ter plaatse heeft moeten pakken.

Dit soort ritjes zijn mij iets te spannend op de racefiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
@RR46
Canyon (zelf fan van mede om de prijs)
https://www.canyon.com/nl...2179_pv_rahmengroesse=2XL
Topper in Alu, schijfrem (zal je als MTB’er gaan waarderen) en volledige Ultegra groep
Voor 1600 euro (komen 50 tientjes bij voor bidonhouders en doos)

Trek Emonda bij 12GO:
https://www.12gobiking.nl/trek-emonda-alr-5-disc-2019
1600 euro

Carbon met velgrem:
https://www.12gobiking.nl/cube-attain-gtc-pro-2018

Zomaar een kleine greep. Kan echt wel goedkoper als je dealtjes gaat zoeken, maar met én carbon frame én beetje groep kom je niet onder de 1200. Met Alu veel meer mogelijkheden en met de frames van tegenwoordig heb je toch nog een stijve fiets die niet gelijk 12 kilo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Charly schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:22:
[...]

[...]

Wat Prulleman zegt. Die grote merken kopen zo goedkoop in, dat je het voor het geld eigenlijk nooit uit kan. Ik heb vorig jaar als experiment zelf een alu frame opgebouwd en ben daarbij veel voor 2e hands onderdelen en de goedkoopste oplossing gegaan en dan nog kwam ik boven de 500 euro uit.

Groep 140
Frame 59
Remmen 10
Wielset 75
Finishing kit 34
Headset 11
Zadel 23
bb/crankset 50
Voorvork 67
Spacers headtube 5
Kabels / binnen/buiten 25
Bidonhouders 20
Stelmoertjes 5
ketting 15
539
Dat wil ik nog wel doen om een fiets te maken voor op de Tacx. Frame, 105 groep erop, stuur, lelijk voorwiel, zadelpen met zadel en gaan. Moet voor een euro of 300 wel lukken (marktplaats spul is prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:04
Heeft iemand ervaring met de racefiets in de trein? Ik wil in plaats van een rondje rijden wat verder weg en dan met de trein terug. Kun je dan bij je fiets blijven (geen slot)? En is er kans op beschadiging (in een rek of iets dergelijks)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:09
Zapato schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:08:
Heeft iemand ervaring met de racefiets in de trein? Ik wil in plaats van een rondje rijden wat verder weg en dan met de trein terug. Kun je dan bij je fiets blijven (geen slot)? En is er kans op beschadiging (in een rek of iets dergelijks)?
2 dagen geleden voor het eerst gedaan. Fiets stond in trein model koploper. In het tussenstuk kun je de fiets prima tegen de wand van de trein zetten. Als je hem iets leunend tegen de wand zet staat ie stevig en helt/valt ie niet zomaar om bij een draaing van de trein. Ik zat zelf in de coupé, beetje opletten als de trein stil staat op het station en er mensen uitstappen. Ik had m niet op slot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Holkers schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:31:
@RR46
Canyon (zelf fan van mede om de prijs)
https://www.canyon.com/nl...2179_pv_rahmengroesse=2XL
Topper in Alu, schijfrem (zal je als MTB’er gaan waarderen) en volledige Ultegra groep
Voor 1600 euro (komen 50 tientjes bij voor bidonhouders en doos)

Trek Emonda bij 12GO:
https://www.12gobiking.nl/trek-emonda-alr-5-disc-2019
1600 euro

Carbon met velgrem:
https://www.12gobiking.nl/cube-attain-gtc-pro-2018

Zomaar een kleine greep. Kan echt wel goedkoper als je dealtjes gaat zoeken, maar met én carbon frame én beetje groep kom je niet onder de 1200. Met Alu veel meer mogelijkheden en met de frames van tegenwoordig heb je toch nog een stijve fiets die niet gelijk 12 kilo is
Zijn flink dure bidonhouders en een hele luxe doos dan bij Canyon voor 50 tientjes :9

Je zou ook nog kunnen kijken naar een CAAD 12 van Cannondale. De CAAD 13 is sinds kort leverbaar dus hier kan je waarschijnlijk ook nog een nette deal op scoren. (ik heb even niet helder of er specifiek wordt gezocht naar een endurace-model? De CAAD 12 is wel een racebakje).

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il Maravilla
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Jup, ik heb vorig jaar de trein gepakt naar Den Helder om langs de kust terug te fietsen naar Hoek van Holland. Gaat prima, in de intercity is er speciaal plek voor fietsen waarbij je ernaast kunt zitten. Je moet wel een los fietskaartje hebben (~ 7 euro dacht ik) en je kunt niet in de spits reizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Il Maravilla schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:09:
[...]

Jup, ik heb vorig jaar de trein gepakt naar Den Helder om langs de kust terug te fietsen naar Hoek van Holland. Gaat prima, in de intercity is er speciaal plek voor fietsen waarbij je ernaast kunt zitten. Je moet wel een los fietskaartje hebben (~ 7 euro dacht ik) en je kunt niet in de spits reizen.
Klopt, de Fietskaart dal voor 6,90.
Ik stapte over in Amersfoort op de Valleilijn en daar was dit kaartje ook gewoon geldig. voorwaarden staan in de link.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Stufferdt schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:31:
[...]

Zijn flink dure bidonhouders en een hele luxe doos dan bij Canyon voor 50 tientjes :9

Je zou ook nog kunnen kijken naar een CAAD 12 van Cannondale. De CAAD 13 is sinds kort leverbaar dus hier kan je waarschijnlijk ook nog een nette deal op scoren. (ik heb even niet helder of er specifiek wordt gezocht naar een endurace-model? De CAAD 12 is wel een racebakje).
+1 voor CAAD12 (disc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Daar ga ik ook stiekem voor kijken. Dat paarse frame vind ik erg mooi (net als die roze CAAD13).

Morgen eens kijken of ik hem in het echt kan vinden in Petten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Seriph schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:00:
[...]

Daar ga ik ook stiekem voor kijken. Dat paarse frame vind ik erg mooi (net als die roze CAAD13).

Morgen eens kijken of ik hem in het echt kan vinden in Petten.
Die paarse kleur is geweldig inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40
Ik doe dit al jaren regelmatig (8 keer per jaar ofzo). Ik zet hem nooit op slot en gaat altijd goed. Vaak op zondag(avond) als het druk in de trein is, soms moet je even iemand wijzen op de voorrang voor fietsen, maar zoals gezegd, nooit gezeik. Het enige vervelende is als de fietsen 3-4 dik komen te staan en een aantal mensen geven geen fuck om hun fiets (en dus ook niet om de jouwe). Makkelijk te voorkomen door bij drukke entree stations even te overleggen met de nieuwe fietseigenaren over de stapelvolgorde en wie waar er uit moet.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:05
Ik ga ook wel eens met de trein en dan terugfietsen om de reikwijdte wat te vergroten. Zondag ochtend is het nooit zo druk, heb geen slot bij me en blijf er meestal gewoon naast zitten op zo’n klapstoeltje.

Wel leuk hoor, vind treinreizen alleen best duur incl dat fietskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Die CAAD13 in Mantis 😍

Ik kan echter weinig details vinden over het gewicht van die alu modellen. Ik hou wel van de klassieke look, maar niet als het 1,5 kilo zwaarder wordt dan een Carbon fiets van dezelfde prijs. Dan hoef ik geen nieuwe te kopen, die heb ik al.

En gebruiken ze de r7000 serie van de 105?

[ Voor 7% gewijzigd door SirLenncelot op 27-07-2019 08:47 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:06
SirLenncelot schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 08:42:
Die CAAD13 in Mantis 😍

Ik kan echter weinig details vinden over het gewicht van die alu modellen. Ik hou wel van de klassieke look, maar niet als het 1,5 kilo zwaarder wordt dan een Carbon fiets van dezelfde prijs. Dan hoef ik geen nieuwe te kopen, die heb ik al.

En gebruiken ze de r7000 serie van de 105?
Ze geven aan dat de CAAD13 gelijk is aan de 12 in gewicht. De Force etap axs is 8.79kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@SirLenncelot
Cannondale has brushed over the weight of the CAAD13, simply stating that it weighs the same as the CAAD12. A 56cm rim-brake CAAD12 frame is quoted at 1,098g, while the disc version is 1,094g. Comparatively, the new SuperSix Hi-Mod Disc is just 866g (+389g fork) in the same size
Dus verre van 1.5 kg verschil :D
En de caad12 had al r7000

Mooi geavanceerd spul, de alu Cannondale frames, doet niet veel onder voor carbon, zeker niet voor instap carbon (Zelfs beter dan veel goedkope carbon frames denk ik). Maar ik heb wel recent mijn caad MTB frame gebroken (zadelbuis - bovenhuis las). Ik denk dat carbon wel heel was gebleven op die plek. Gelukkig is de garantie van Cannondale prima. Bij een race frame zou ik me minder druk maken, maar voor mij geen alu MTB meer

[ Voor 37% gewijzigd door Prulleman op 27-07-2019 09:51 ]

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seriph
Ik ben aan de forse kant. Dan koop ik liever duur alu dan goedkoop carbon. En ik kan beter zelf 10 kilo afvallen. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Mooie info, thanx! Ga ik eens een dealer zoeken in omgeving Nijmegen.

En @Seriph jouw argument geldt voor mij ook, met mn 94 kilogram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:50

Grin

Ride si sapis.

Seriph schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:47:
Ik ben aan de forse kant. Dan koop ik liever duur alu dan goedkoop carbon. En ik kan beter zelf 10 kilo afvallen. 😜
Zelfkennis altijd +1.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Holkers schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:08:
Vandaag dag 1 van de Tour de France en dag 1 van menig Tour poule. Nu heb ik er 1 bij zitten waarbij ik 20% van de afstand van de Tour ook zelf moet fietsen.. 692 km in 3 weken. Voor sommigen hier 3 dagen, voor mij met een gemiddelde van 150/180 per week een uitdaginkje. Elke dag op de fiets gaat niet wat worden dus soms wat langere tochten inplannen. Zo weg voor de eerste 45 km, uittrappen van afgelopen donderdag (174 km rondje)
Toch volbracht. 707 kilometer in 21 dagen koers. Eindspurt van 437 kilometer in een week hielp, alleen vond m’n knie dat minder grappig. Nu weekje rust houden en sport kijken ipv beoefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Oeps

[ Voor 93% gewijzigd door Holk op 28-07-2019 16:07 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Niet online
Zoals beloofd nog een foto van mijn nieuwe fiets. Een Emonda SL6 Pro Disc is het geworden. Wat een verademing ten opzichte van mijn oude, net iets te grote aluminium fiets. Ben er erg blij mee!

Emonda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@RegularJohn Ah, je gaat backpacken door Azië(?), zie ik. Wat wordt je route? :+
Mooie fiets verder! Bewijst maar weer eens: een mooie fiets is een zwarte fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleehond
1e keer gefietst op mijn nieuwe racefiets. Voelde lekker aan! Leuk ritje gemaakt, klein rondje, gewoon puur om de fiets even te leren kennen en het hele weekend geklust en verhuisd dus benen wilden eigenlijk niet meewerken. Maarja die nieuwe fiets keek me maar aan.... ;)

Beetje jammer alleen... Strava aangezet, bij thuiskomst een of andere error, niks opgenomen.... :o

Stond er in de Android instellingen bij de app opeens een vinkje uit bij achtergrond gegevens toestaan.... 8)7

Nouja, er zijn ergere dingen.... :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:40

Crazy D

I think we should take a look.

Sleehond schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:45:
Nouja, er zijn ergere dingen.... :+
Nou... nu telt je rit niet dus heb je nog steeds niet gereden op je fiets! :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
“If it isn’t on Strava, it didn’t happen”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Crazy D schreef op maandag 29 juli 2019 @ 08:08:
[...]

Nou... nu telt je rit niet dus heb je nog steeds niet gereden op je fiets! :+
Ssst :9 !

Snel vergeten, van de week maar echt beginnen d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
Fiets meenemen in de trein is en blijft wat mij betreft een willekeur van de conducteurs die je tegen komt.
Ik doet het ongeveer maandelijks (goedkoepr dan een auto kopen alleen daarvoor).

Opzichzelf gaat het redelijk prima, maar je moet wel gruwelijk geduldig zijn.. Het wil wel eens druk zijn qua fietsen in het stukje waar je je fiets mag plaatsen en ben dan ook al meerdere malen geweigerd in de trein omdat er al te veel fietsen waren (moet je dus weer een half uur wachten).

Daarnaast doe ik dit dus altijd in het weekend en de trein + weekend is gedoemd voor vertraging, uitval, werzaamheden, niet met de vervangende bus meemogen en andere problemen.

Gisteren van Hengelo (ov) naar Osnabruck geweest heb heb 3 uur langer over het reizen gedaan in 2 bussen moeten zitten, in 1 bus geweigerd en daardoor 25km alsnog weer zelf moeten fietsen (terwijl ik al 6 uur mijn benen kapot had lopen trappen). Dit gebeurd mij dan ook regelmatig in Nederland.

Ik ben eens een keer de trein uitgezet door een conducteur die de regels niet goed kende en vond dat ik geen fiets mee mocht nemen in de ICE (die als vervanging diende voor een uitgevallen trein).

Al met al, mocht ik ooit een auto nodig hebben voor meer dan alleen fietsen, dan zal ik nevernooit meer mijn fiets meenemen in de trein.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-10 20:55

McMiGHtY

- burp -

Tot nu toe een paar keer met de fiets in de trein geweest, eigenlijk geen problemen gehad, wel gewoon in de buurt blijven zitten om te zorgen dat andere fietsers er een beetje netjes mee omgaan en die niet opeens verdwijnt. Klapstoeltjes..vind ik zelf niet zo lekker zitten...

En idd, niet in de spits..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:15
In de zomerperiode mag de fiets ook in de spits gewoon mee in de trein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Word je daar blij van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:15
's ochtends meer dan 's middags vermoed ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:14
inmiddels is mijn 10 jaar oude racer wel aan vervanging toe (prima staat maar vind dat er wel weer een nieuwe kan/mag komen). Echter heb ik destijds een fietsframe van 64 inch gekocht om daar als 2.04m groot persoon op te kunnen fietsen.

meeste leveranciers gaan niet verder dan 61/62 inch. De daadwerkelijke zadelhoogte moet ik nog even opmeten maar in de meeste gevallen gaat het lastig worden. iemand tips voor een fietsmerk/leverancier die ook de wat grotere maten kan leveren?

Reactie mag eventueel per dm om daar dit topic niet verder voor te misbruiken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:21

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

koentjuh1987 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:28:
inmiddels is mijn 10 jaar oude racer wel aan vervanging toe (prima staat maar vind dat er wel weer een nieuwe kan/mag komen). Echter heb ik destijds een fietsframe van 64 inch gekocht om daar als 2.04m groot persoon op te kunnen fietsen.

meeste leveranciers gaan niet verder dan 61/62 inch. De daadwerkelijke zadelhoogte moet ik nog even opmeten maar in de meeste gevallen gaat het lastig worden. iemand tips voor een fietsmerk/leverancier die ook de wat grotere maten kan leveren?

Mocht je niks vinden kan je gerust een maatje 62 nemen en gewoon zadelhoogte (seatpost) aanpassen en misschien andere "stem" monteren. "een maatje te klein" is ook populair in het peloton vanwege aero... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Joindry schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:32:
[...]

Mocht je niks vinden kan je gerust een maatje 62 nemen en gewoon zadelhoogte (seatpost) aanpassen en misschien andere "stem" monteren. "een maatje te klein" is ook populair in het peloton vanwege aero... :+
mijn huidige zadelhoogte moet ik nog even opmeten. maar bij diverse frames (bijv canyon) staat ook aangegeven wat de maximale zadelhoogte is... Of ik dat ga halen is dan even een 2de...

zou het jammer vinden als dadelijk je frame scheurt door een te hoog zadel..

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Niet online
Grin schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:22:
@RegularJohn Ah, je gaat backpacken door Azië(?), zie ik. Wat wordt je route? :+
Mooie fiets verder! Bewijst maar weer eens: een mooie fiets is een zwarte fiets.
Haha grapjas. Ik ben zo iemand die als het er niet aanvast zit het vergeet mee te nemen helaas... :P

Ik zou liever een route door Zuid Amerika doen trouwens, de carretera Austral (Chili) of Ruta 40 (Argentinië) lijkt me we wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:21

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

koentjuh1987 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:33:
[...]

mijn huidige zadelhoogte moet ik nog even opmeten. maar bij diverse frames (bijv canyon) staat ook aangegeven wat de maximale zadelhoogte is... Of ik dat ga halen is dan even een 2de...

zou het jammer vinden als dadelijk je frame scheurt door een te hoog zadel..
Gewoon een langere zadelbuis nemen. Zodat je zeker nog de nodige lengte in frame hebt.
Het zijn natuurlijk extra kosten, maar houdt het als een last resort optie. Ik ken namelijk ook niet echt merken die fietsen groter dan 62 maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry

Een maat van me is 2.10 oid en die rijdt op de grootste Canyon. Volgens mij verschilt de maatvoering een beetje per model bij Canyon dus moet je zelf even naar kijken. Daarvoor reedt hij op een 66cm van Tuyll, ik denk dat die custom was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Niet online
Ik weet dat de Trek Émonda er i.i.g. in maat 64 is, daar zou je naar kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
MrAngry schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:03:
[...]

Een maat van me is 2.10 oid en die rijdt op de grootste Canyon. Volgens mij verschilt de maatvoering een beetje per model bij Canyon dus moet je zelf even naar kijken. Daarvoor reedt hij op een 66cm van Tuyll, ik denk dat die custom was.
voornamelijk de aluminium frames hebben iets meer mogelijkheden voor lange mensen. de carbon frames zijn wat dat betreft wat beperkter als het gaat om grote framematen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:35
Rose heeft ook fietsen tot 64cm. Volgens mij de GF/endurance fietsen tot 64 en de racemodellen tot 62.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online

Ik heb een Bulls maat 62, was er ook in maat 64. Maar dat was in 2014, geen idee hoe dat momenteel zit. Is het wellicht ook model-afhankelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seriph
Ik heb een Cube alu met maat 64 met mijn 1.96 maar dat is een beetje de grootste maat die ze hebben. We hebben op de club een nog grotere man rondlopen maar die heeft een custom frame. Zit er een beetje raar uit want alles is oversized maar hij rijdt er goed op.

Ik zou gisterochtend een rondje Markermeer rijden met de club. GPX geregeld en zo. Mijzelf aangekleed en ingesmeerd. Stond op het punt te vertrekken kom ik er achter dat mijn schoenen nog achterin de auto van mijn vader lagen. Ik snel op mijn gewone schoenen naar mijn vaders huis om deze op te halen. Ligt ie nog te snurken met de deur op het nachtslot dus ik kon er niet in. Na een half uurtje voor zijn deur hangen en aanbellen ben ik maar onverrichter zake terug naar huis gegaan. Hele zondag verpest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Seriph schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:26:
Ik heb een Cube alu met maat 64 met mijn 1.96 maar dat is een beetje de grootste maat die ze hebben. We hebben op de club een nog grotere man rondlopen maar die heeft een custom frame. Zit er een beetje raar uit want alles is oversized maar hij rijdt er goed op.

Ik zou gisterochtend een rondje Markermeer rijden met de club. GPX geregeld en zo. Mijzelf aangekleed en ingesmeerd. Stond op het punt te vertrekken kom ik er achter dat mijn schoenen nog achterin de auto van mijn vader lagen. Ik snel op mijn gewone schoenen naar mijn vaders huis om deze op te halen. Ligt ie nog te snurken met de deur op het nachtslot dus ik kon er niet in. Na een half uurtje voor zijn deur hangen en aanbellen ben ik maar onverrichter zake terug naar huis gegaan. Hele zondag verpest.
:')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Staar je niet blind op de framemaat in cm of in een 'maat L/XL/XXL' dit verschilt erg per merk en is niet altijd goed onderling te vergelijken. Stack en Reach zijn beter om te gebruiken. En ook: een frame beter iets kleiner dan te groot.

https://www.bikeexchange.com/blog/bike-geometry-charts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
Wat een perfect fietsweer deze avond :D.
Een zonnetje, 23 graden en weinig wind. Zo mag de zomer nog een tijdje doorgaan _/-\o_.

Zelf een half uurtje langer gereden dan ik van plan was (mede ook omdat ik verkeerd gereden ben :9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier was het nog wel warm. 26-27 graden nog rond 21:30.
2 bidons van 750ml erdoor gejaagd in amper 2 uur.

Fietsen ging wel lekker, maar had helaas geen eten bij waardoor ik het 2e uur het een stuk zwaarder had en de kruissnelheid ook wat inkakte.

Maar toch weer 56km weggetrapt.

Vandaag komt mijn Garmin fietscomputer eindelijk binnen en kan ik dus eindelijk eens trainen met een hartslagmeter.

Laatste tijd best veel gelezen maar zie even door het bos de bomen niet meer en ben bijna op het punt om een professionele inspanningstest te laten doen om goed te starten. :?

Wat is nu een goede manier om te starten met trainen icm een hartslagmeter?

Zelf zat ik te denken om eerst de maximale hartslag te bepalen met een “veldtest”
https://www.fietssport.nl...maximale-hartslag-bepalen

En dan vervolgens de zones te bepalen.
Maar ook hier leest ik weer veel verschillen in.
Zo gaat de 1 alleen uit van maximale hartslag en neemt hier percentages van, en de ander neemt ook de rusthartslag mee in de berekening.

En als laatste vraag, hoe bepaal je nu hoelang je in welke zone moet trainen voor het beste resultaat?
Ik fiets gemiddeld 2x per week.
Ik wil 1x een duurtraining doen, en 1x gericht op kracht/uithoudingsvermogen (hogere FTP) om beter te worden in klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:54
@Remko24 Als je je bij een sportmedisch centrum aanmeldt voor een sporttest, met onder andere een inspanningstest, krijg je persoonlijk advies. Bij het intakegesprek wordt gekeken wat voor een soort sporter je bent en hoe veel uur je per week hieraan besteed. Na de test krijg je de uitgebreide gegevens en trainingsadvies voor jouw situatie.
Nb. afhankelijk van je ziektekostenverzekering kan een dergelijke sportkeuring (deels) worden vergoed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:03
Terugkomend op mijn eerdere opmerking, eindelijk de upgrade van mn fiets afgerond. Van een Tiagra met instap Bianchi remmen uit 2013, denk ik, naar een 105 5800. Vorige week zondag al het meeste werk gedaan en later in de afgelopen week de crank erop en versnellingen afgesteld, wat nog een aardig klusje was. Daarnaast een nieuw stuur en nieuwe pedalen gemonteerd. Gisteren eerste rondje mee gefietst, echt heel tevreden mee.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/AxZE-A5Y3Oz0zqWdPxbtTXY_bNi8op_j55txLeO9vzoTqx1kK67PR10q3gvnLruGpm8CmcOL1y2JuwsuIWhae7ug6fPn-7gHASZ3wRoThOIqaVOztpArbXuO2gYa22DYB0t846VrDQvrfTSIh45fQks4Dv6OcUqlm6yWXI6cvl59ElE-nskrYUZKYOn0zXd0M_cMyJ7uke9yQczkkBFA3ntje4J29y-zdpUvy4rjFFDyD2PP8kQAcUnMafAsqc_2N9PDYPMBGYEUDOEbGA4MfFb6rG9xBmoYWYOUsvHWM5IA34JMLuhBjMdyFZYQbBK_BXIu26Z1ACLgtwEUn-DMwBd_EmfIsFzNt_nR5LbSBIl6Q0ToLdjkGlsxDwyMLmR9XZ-fa1LhP6-JCF5eIWjxAGlWrBbAlkcZNHeAzr_hxDYn6fJh9w1AQLq7x0eB06p8IXjBisa7SYkFcK87FQZo41cCJbFJ1rnLaLN_dmxuz_Ar-U4QNBvDSF5ttwnEymhTQLGiaA4RICtn71PPLRiNvNOycoKmsixG7GdjNNAa8r6m8d1E2mqHulH-teux_vQgJLv3vmwJy1zs9RY-LLwiTnJdr4M0IahV7kdeO9cZB-TSRV7iVJ89r0k-GA2FLrVrvADwHixVknT6PgI9XKfbLFcSLMXNODfm=w1737-h977-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EdwinW schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:21:
@Remko24 Als je je bij een sportmedisch centrum aanmeldt voor een sporttest, met onder andere een inspanningstest, krijg je persoonlijk advies. Bij het intakegesprek wordt gekeken wat voor een soort sporter je bent en hoe veel uur je per week hieraan besteed. Na de test krijg je de uitgebreide gegevens en trainingsadvies voor jouw situatie.
Nb. afhankelijk van je ziektekostenverzekering kan een dergelijke sportkeuring (deels) worden vergoed.
Dat snap ik, maar een uitgebreide test kost al snel 250 euro.
Ben helaas niet aanvullend verzekerd hiervoor.
Gezien dit jaar het eerste jaar is/wordt dat ik wil werken aan mijn fitheid/gezondheid vind ik het net een stapje te ver op dit moment.
Misschien dat ik begin volgend jaar een test laat doen aangezien in januari weer mijn polis kan bijstellen.

Daarnaast zit ik ook schuin te kijken naar een bike fitting ivm lage rugklachten na 1,5 a 2 uur fietsen.

En aangezien ik geen onbeperkt banksaldo heb wil ik eerst van mijn rugklachten af, en vervolgens kijken naar een inspanningstest.

Daarom zoek ik nu wat handvaten om zelf goed aan de slag te kunnen met mijn hartslagmeter en trainingsdoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:13:
Hier was het nog wel warm. 26-27 graden nog rond 21:30.
2 bidons van 750ml erdoor gejaagd in amper 2 uur.

Fietsen ging wel lekker, maar had helaas geen eten bij waardoor ik het 2e uur het een stuk zwaarder had en de kruissnelheid ook wat inkakte.

Maar toch weer 56km weggetrapt.

Vandaag komt mijn Garmin fietscomputer eindelijk binnen en kan ik dus eindelijk eens trainen met een hartslagmeter.

Laatste tijd best veel gelezen maar zie even door het bos de bomen niet meer en ben bijna op het punt om een professionele inspanningstest te laten doen om goed te starten. :?

Wat is nu een goede manier om te starten met trainen icm een hartslagmeter?

Zelf zat ik te denken om eerst de maximale hartslag te bepalen met een “veldtest”
https://www.fietssport.nl...maximale-hartslag-bepalen

En dan vervolgens de zones te bepalen.
Maar ook hier leest ik weer veel verschillen in.
Zo gaat de 1 alleen uit van maximale hartslag en neemt hier percentages van, en de ander neemt ook de rusthartslag mee in de berekening.

En als laatste vraag, hoe bepaal je nu hoelang je in welke zone moet trainen voor het beste resultaat?
Ik wil 1x een duurtraining doen, en 1x gericht op kracht/uithoudingsvermogen (hogere FTP) om beter te worden in klimmen.
Hartslag zones bepalen is best moeilijk en kost naar mijn mening wat tijd om te finetunen. Als je je ritten opslaat in bijvoorbeeld Strava dan heb je na een tijdje best wat data om je zone's uit te destilleren.

Volgens mij is de beste manier je max hartslag te halen bij een all-out berg op sprint. Goed opwarmen, vol gas richting een berg/heuvel rijden en dan op de berg trappen alsof je leven er van af hangt. Als je bijna boven bent en alles in je zegt dat je moet stoppen moet je nog een keer op schakelen en versnellen. Dikke kans dat je dan wel je max hartslag hebt.

Daarna kun je bepalen wat je omslag punt/sweetspot is. Dat is grofweg 85% van je max hartslag ofwel je sweetspot. Als het goed is voelt fietsen op je sweetspot zwaar maar wel te verdragen. Zwaar ademen maar net niet hijgend over je stuurpen.

En die sweetspot is weer perfect voor korte pittige trainingen om je conditie en klim vermogen te verbeteren. Met 3 kwartier of een uurtje sweetspot heb je een hele effectieve training.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik heb begin dit jaar een inspanningstest gedaan, vond het resultaat wel ok maar niet schokkend anders dan wat ik zelf ingelezen had en de zones die ik zelf bepaalde adhv vuistregels.

Fijn om van een arts te horen hoe het zit en dat ik gezond was. Enige advies, zorg dat je afvalt. Nou dat wist ik al 😋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
Als je 2 keer per week fietst kan je net zo goed de HR laten liggen en gewoon zo hard gaan als dat je over de beoogde afstand kan volhouden. Wordt je ook snel sterker van en met zo'n lage frequentie herstel je wel voor de volgende training.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:45:
[...]

Dat snap ik, maar een uitgebreide test kost al snel 250 euro.
Ben helaas niet aanvullend verzekerd hiervoor.
Gezien dit jaar het eerste jaar is/wordt dat ik wil werken aan mijn fitheid/gezondheid vind ik het net een stapje te ver op dit moment.
Misschien dat ik begin volgend jaar een test laat doen aangezien in januari weer mijn polis kan bijstellen.

Daarnaast zit ik ook schuin te kijken naar een bike fitting ivm lage rugklachten na 1,5 a 2 uur fietsen.

En aangezien ik geen onbeperkt banksaldo heb wil ik eerst van mijn rugklachten af, en vervolgens kijken naar een inspanningstest.

Daarom zoek ik nu wat handvaten om zelf goed aan de slag te kunnen met mijn hartslagmeter en trainingsdoelen.
Ik zou de euro's voor een fitting of een inspanningstest lekker in je zak houden.

Goeie trainingen als je 2x in de week gaat:
Training 1: duurrit op tempo waarbij je nog redelijk goed zou kunnen praten.
Training 2: duurrit met tempoversnellingen waarin je 10x1min, 8x2min, 5x5min of 3x10min op een tempo rijdt waarbij je steeds verlangd naar het einde van die tijdsinterval. Neem ongeveer 1-5 minuten rust tussen de intervallen, zodat je steeds weer (bijna) volledige hersteld.
Training 2 - alternatief: rij hard tussen twee punten waarop je lekker door kunt trappen en rustig op punten waar dit lastiger gaat (bijv. hard van dorp-tot-dorp, rustig door een dorp).

Geen hartslagmeters voor nodig, gratis, goed voor zowel conditie als kracht en een leuke afwisseling.

Als je dan steeds gewoon met je hartslagmeter om fietst dan heb je na een paar weken/maanden een prima beeld van welke hartslagen bij welke inspanningen horen. Daarmee heb je je inspanningstest bespaard.

Als je dan voldoende uren gemaakt hebt dan is je lichaam ook vanzelf gewend aan de houding op de fiets en verminderen/vervagen de rugklachten. Eventueel aanvullen met wat core oefeningen. Daarmee heb je je bikefitting bespaard.

[ Voor 11% gewijzigd door MrAcid op 30-07-2019 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:52:
[...]

Ik zou de euro's voor een fitting of een inspanningstest lekker in je zak houden.

Goeie trainingen als je 2x in de week gaat:
Training 1: duurrit op tempo waarbij je nog redelijk goed zou kunnen praten.
Training 2: duurrit met tempoversnellingen waarin je 10x1min, 8x2min, 5x5min of 3x10min op een tempo rijdt waarbij je steeds verlangd naar het einde van die tijdsinterval. Neem ongeveer 1-5 minuten rust tussen de intervallen, zodat je steeds weer (bijna) volledige hersteld.
Training 2 - alternatief: rij hard tussen twee punten waarop je lekker door kunt trappen en rustig op punten waar dit lastiger gaat (bijv. hard van dorp-tot-dorp, rustig door een dorp).

Geen hartslagmeters voor nodig, gratis, goed voor zowel conditie als kracht en een leuke afwisseling.

Als je dan steeds gewoon met je hartslagmeter om fietst dan heb je na een paar weken/maanden een prima beeld van welke hartslagen bij welke inspanningen horen. Daarmee heb je je inspanningstest bespaard.

Als je dan voldoende uren gemaakt hebt dan is je lichaam ook vanzelf gewend aan de houding op de fiets en verminderen/vervagen de rugklachten. Eventueel aanvullen met wat core oefeningen. Daarmee heb je je bikefitting bespaard.
Ik maak al genoeg uren in het zadel dit jaar. Kleine 2000km tot nu op de racefiets. En nog steeds lage rug klachten na 1,5 a 2 uur.
Dit haalt het plezier aardig omlaag om langere ritten te maken.

De rugklachten hebben echt te maken met de fietshouding aangezien deze gelijk verdwijnen als ik afstap of even met de handen los rechtop fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:35:
[...]

Ik maak al genoeg uren in het zadel dit jaar. Kleine 2000km tot nu op de racefiets. En nog steeds lage rug klachten na 1,5 a 2 uur.
Dit haalt het plezier aardig omlaag om langere ritten te maken.

De rugklachten hebben echt te maken met de fietshouding aangezien deze gelijk verdwijnen als ik afstap of even met de handen los rechtop fiets.
Als het je plezier ontneemt zou ik het vooral wél doen. Dat lijkt me toch het belangrijkste. :) Als je kosten wilt besparen dan kun je gewoon meer uren maken, ik weet bijna zeker dat het dan op termijn wel beter wordt. 2000km is niet weinig, maar ook weer niet overdreven veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Remko24 Beetje fitness erbij om je rug/core sterker te maken kan een hoop uitmaken bij dit soort klachten (zoek maar eens op core training voor fietsers). Maar er kunnen ook 100 andere redenen zijn. Zadel 1 cm te hoog, punt van je zadel net niet laag genoeg, zadel net te ver naar achteren. Stuur net te laat (of zelfs te hoog kan ook nog). Of een bike fitter dit eruit kan halen ligt er maar net aan..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Ik heb recent een nieuwe fiets zoals hier gemeld. Ik heb een relatief klein rondje gemaakt van 45min a 1uur ongeveer. Om op te bouwen en wat gevoel van de fiets te krijgen. Ik had toch wat zadelpijn merkte ik.

Zadel te hard? Zeem niet goed genoeg (Ik heb geloof ik wel een goede die ik voor MTB ook had aangeschaft)? Moet het zadel anders staan (lager, hoger of meer naar voren/achter)?

Bij aanschaf wel goed op mij afgesteld. Maar zadelpijn na deze tijd lijkt me niet de bedoeling.

Moet wel zeggen.... heb een erg dunne bips... :D

Tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Sleehond op 30-07-2019 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Sleehond schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:54:
Ik heb recent een nieuwe fiets zoals hier gemeld. Ik heb een relatief klein rondje gemaakt van 45min a 1uur ongeveer. Om op te bouwen en wat gevoel van de fiets te krijgen. Ik had toch wat zadelpijn merkte ik.

Zadel te hard? Zeem niet goed genoeg (Ik heb geloof ik wel een goede die ik voor MTB ook had aangeschaft)? Moet het zadel anders staan (lager, hoger of meer naar voren/achter)?

Bij aanschaf wel goed op mij afgesteld. Maar zadelpijn na deze tijd lijkt me niet de bedoeling.

Tips?
Zie hierboven: kilometers/uren maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Eerst eens wennen ;)

[edit]
Ja, met ^^ dus. :)

[ Voor 43% gewijzigd door BreadFan op 30-07-2019 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Sleehond schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:54:

Tips?
Als je voor het eerst (sinds tijdens) weer fietst is dit heel normaal. Als je een paar dagen later weer opstapt zul je het nog steeds merken. Als je al wat langer fietst dan zou je na een week of twee toch wel overal vanaf moeten zijn. Ik had begin dit jaar zelfs na slechts 3 maanden niet fietsen zadel pijn die wel even aanhield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Dank allen voor de antwoorden, stelt me gerust om het nog even rustig af te wachten.

Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik heb wel een bikefit bij een fysiotherapeut gedaan, daar was ik wel heel content mee. Besteedde veel aandacht aan goede houding om pijnloos sterk te fietsen. Kennis die de bikefit door een mecanicien had laten doen zat waarschijnlijk beter voor de race maar had pijn in zijn hele lichaam na het fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Same here. Bij een nieuw zadel had ik enkele weken wat gevoeligheid (niet vervelend) en dat met systematisch 250-300 km per week. Daarna nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jch88
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:49
Iemand hier al ervaring met Fondo, de nieuwe trainingsapp van de KNWU? Oogt mooi en duidelijk, alleen mist het nog wel ondersteuning voor vermogensmeters en fietscomputers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Heb hem laatst geinstalleerd. Vind de app er erg nice uitzien, trainingen lijken er logisch uit te zien.
Idd jammer dat je geen sync heb naar je fiets computer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD

Imo is eten bij trainingen korter dan 2u30 niet nodig, zeker niet als het avondtrainingen zijn.
Hetzelfde met suikerdranken. Ik neem eigenlijk nooit drank met suikers mee, enkel met elektrolyten.
Ik heb druivensuikers mee voor het geval ik een dipje krijg :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:15
CedricD schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:30:
[...]

Imo is eten bij trainingen korter dan 2u30 niet nodig, zeker niet als het avondtrainingen zijn.
Hetzelfde met suikerdranken. Ik neem eigenlijk nooit drank met suikers mee, enkel met elektrolyten.
Je wordt goed in wat je traint. JIJ zal ongetwijfeld 2:30 uur kunnen fietsen zonder eten. Minder getrainde, kunnen dat niet (zonder prestatie verlies).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:43

Galois

1811 - 1832

CedricD schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:30:
[...]

Dat zal er ook aan liggen wat je hebt gegeten van tevoren. Als ik goed gegeten heb en goed gedronken, heb ik ook zeker geen energietekort in 2,5 uur. Neem voor dit soort ‘korte’ ritjes nooit eten mee, maar zorg ervoor dat ik goed gegeten heb. En als het niet te warm is, dan heb ik ook aan een bidon van 75 cL genoeg.

Als ik in de zomer bv. in de bergen fiets en 1000-2000 hm maak, dan heb ik ook aan 2 bidons genoeg, maar zorg ik er wel voor dat ik van tevoren heel goed gedronken heb (en dus kleurloze urine heb).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Pagina: 1 ... 51 ... 687 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).