ah dank voor de link, had ik ook al wel gegoogeld natuurlijk maar lijkt erop dat het lastig te verkrijgen is bij de gewone (bakstenen) winkelElGreco schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:54:
[...]
Is dit nou Tweakers of niet??…
https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8
Ik wil mij dit jaar focussen op meer klimmen..
Nu zie ik binnenkort deze tocht van start gaan: https://www.owc-oldenzaal...eutoburgerwaldtocht-2023/
Ik zit te denken aan de tocht van 95km en 1300hm te doen..
Maar ik ben nog redelijk ongetraind qua klimmen.. 95km op vlak terrein is geen probleem voor mij, maar 1300 hm (ongeveer 10-12 kleine beklimmingen), heb ik nooit eerder gedaan..
Wat is jullie ervaring met zulke tochtjes?? Is dit met matige training en wat doorzettingsvermogen goed te doen?
Nu zie ik binnenkort deze tocht van start gaan: https://www.owc-oldenzaal...eutoburgerwaldtocht-2023/
Ik zit te denken aan de tocht van 95km en 1300hm te doen..
Maar ik ben nog redelijk ongetraind qua klimmen.. 95km op vlak terrein is geen probleem voor mij, maar 1300 hm (ongeveer 10-12 kleine beklimmingen), heb ik nooit eerder gedaan..
Wat is jullie ervaring met zulke tochtjes?? Is dit met matige training en wat doorzettingsvermogen goed te doen?
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Als je de juiste versnellingen tot je beschikking hebt moet dit geen probleem zijn. Als je namelijk genoeg versnellingen hebt dat hoeft een klim namelijk niet perse zwaarder te zijn dan vlak. Ondanks dat je vaak wel zonder dat je het door hebt harder gaat.
Zorg dat je niet volledig in het rood gaat op de klimmetjes, voldoende eet en drinkt en dan moet het goed komen.
Zorg dat je niet volledig in het rood gaat op de klimmetjes, voldoende eet en drinkt en dan moet het goed komen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
@verstappen33 als je een powermeter hebt en je weet je FTP, dan zou je wat mee sweetspot/threshold stukjes kunnen toevoegen in je rit, dan ben je beter voorbereid om met een hoger tempo te klimmen. (vaak komt dat toch neer op sweet spot). En het wordt een stukje makkelijker om je te pacen, als je de 1e klim al op threshold op gaat, dan ga je dat de rest van de rit bekopen..
met wat langere efforts kan je ook wel een beetje pacen op hartslag, voor mij (persoonlijk!!) zou ik bv bij dat soort klimmetjes mijn hartslag rond de 160 willen houden (bij een max van 187). Je moet er dan vooral rekening mee houden dat het even duurt voor je hartslag in die zone zit, en je dus extra moet opletten dat je niet te hard begint. (je kan dit dus in trainingen en in je event toepassen)
(en inderdaad wat @Phydomir zegt, zolang je versnellingen licht genoeg zijn kan je in ieder geval de pedalen rond krijgen en kom je wel boven
met wat langere efforts kan je ook wel een beetje pacen op hartslag, voor mij (persoonlijk!!) zou ik bv bij dat soort klimmetjes mijn hartslag rond de 160 willen houden (bij een max van 187). Je moet er dan vooral rekening mee houden dat het even duurt voor je hartslag in die zone zit, en je dus extra moet opletten dat je niet te hard begint. (je kan dit dus in trainingen en in je event toepassen)
(en inderdaad wat @Phydomir zegt, zolang je versnellingen licht genoeg zijn kan je in ieder geval de pedalen rond krijgen en kom je wel boven
@verstappen33 ik heb die tocht wel meerdere keren gefiets, extreem lange klimmen zijn het niet, maar gaat constant op en af, als je een beetje interval kunt dan is het denk ik nog te doen. je gemiddelde snelheid zal wel een stuk lager liggen als 95 vlak
Tnx..
Verzet moet goed komen, ik heb een 50x34 voor en een 11-32 achter.
Het gaat mij ook niet om de snelste te zijn, en zal ook gedoseerd gaan rijden.. Liever de laatste 10km kapot gaan dan in de eerste 10km..
Ik schrijf me gewoon in en ik zie wel of ik het red.. Ik heb nog 3,5 week en dus ongeveer nog 400-450 training kiilometers in de planning..
Verzet moet goed komen, ik heb een 50x34 voor en een 11-32 achter.
Het gaat mij ook niet om de snelste te zijn, en zal ook gedoseerd gaan rijden.. Liever de laatste 10km kapot gaan dan in de eerste 10km..
Ik schrijf me gewoon in en ik zie wel of ik het red.. Ik heb nog 3,5 week en dus ongeveer nog 400-450 training kiilometers in de planning..
Ik heb momenteel een TCR Advanced 2 modeljaar 2017, maar ben met een schuin oog aan het kijken naar een andere fiets. Ik ben niet een type dat merkengeil is, maar kies liever voor een bang for buck fiets. Ook met mijn postuur maakt een 200 gram lichtere derailleur niet het grootste verschil. Ik zit daarom te kijken naar een fiets met 105 afmontage in de prijsklasse rond 2500 euro, met wat rek richting de 3000.
Ik kom nu op de volgende modellen uit:
Giant TCR Advanced 2 Disc
Trek Emonda SL 5 Disc
Canyon Ultimate CF SL 7
Cube Agree C:62
ik ben 1,87 lang met een binnenbeenlengte van 91 cm. Is een maat 58 dan de meest logische maat? Mijn huidige Giant TCR is een maat L. Qua stack/reach (link naar geometrie) zie ik geen grote schokkende verschillen tussen de frames. De Canyon zit er 2 mm naast, de Trek is 6mm korter en de Agree 10mm hoger en 5mm korter. Niets wat een spacer niet oplost.
Qua afmontage is de Canyon wel verzorgd. De Cube heeft een 105 Di2 groep wat hem ook wel interessant maakt. Iemand ervaring met een van deze fietsen en zijn ze de moeite waard om te gaan bekijken? En mis ik nog fietsen welke ik aan de lijst kan toevoegen?
Trek Emonda SL 5 Disc
Canyon Ultimate CF SL 7
ik ben 1,87 lang met een binnenbeenlengte van 91 cm. Is een maat 58 dan de meest logische maat? Mijn huidige Giant TCR is een maat L. Qua stack/reach (link naar geometrie) zie ik geen grote schokkende verschillen tussen de frames. De Canyon zit er 2 mm naast, de Trek is 6mm korter en de Agree 10mm hoger en 5mm korter. Niets wat een spacer niet oplost.
Qua afmontage is de Canyon wel verzorgd. De Cube heeft een 105 Di2 groep wat hem ook wel interessant maakt. Iemand ervaring met een van deze fietsen en zijn ze de moeite waard om te gaan bekijken? En mis ik nog fietsen welke ik aan de lijst kan toevoegen?
De wijzen komen uit het Oosten!
Scott Addict 20 (2022) komt met Ultegra:
https://www.12gobiking.nl/scott-addict-20-2022
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik rijd al een paar jaar rond op een Cube Agree C62 (2020 versie) met ultegra di2 en die fiets bevalt mij prima. Wel mijn eerste carbon frame, dus weinig vergelijkingsmateriaal met betrekking tot de stijfheid van het frame (wel stijver dan mijn vorige alu fiets, maar die had ook continu last van een shimmy op hogere snelheid)NoepZor schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:31:
Ik heb momenteel een TCR Advanced 2 modeljaar 2017, maar ben met een schuin oog aan het kijken naar een andere fiets. Ik ben niet een type dat merkengeil is, maar kies liever voor een bang for buck fiets. Ook met mijn postuur maakt een 200 gram lichtere derailleur niet het grootste verschil. Ik zit daarom te kijken naar een fiets met 105 afmontage in de prijsklasse rond 2500 euro, met wat rek richting de 3000.
Trek Emonda SL 5 Disc
Canyon Ultimate CF SL 7
Aanvulling: Ik ben zelf 1.83 m en rijd rond op een 56, dus ik vermoed idd dat jij op een 58 zou moeten rond rijden.
Ik heb een Scott Addict 20 (2020) die was toen met 105 (frame is veranderd inmiddels). Ben 1m80 BBL89 en ik heb een L (56). Met jouw specs zou ik inderdaad voor XL (58) gaan.NoepZor schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:31:
ik ben 1,87 lang met een binnenbeenlengte van 91 cm. Is een maat 58 dan de meest logische maat?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Bij 12gobiking even heeeel goed naar het model kijken. Ze hebben daar een handje van het veranderen van de jaartallen van het model weet ik uit eigen ervaring. Ik heb destijds in 2021 het 2021 model gekocht. Inmiddels is exact dat model (zelfs dezelfde foto”s) het 2023 model.MrAngry schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:36:
Scott Addict 20 (2022) komt met Ultegra:
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Ter ilustratie: de link in mijn post gaat over de 2021 versie van mijn fiets. Dat is nu simpelweg de 2023 variant geworden. Klick en u zult zien.stevens20 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:17:
Zo, ik ben heel erg blij! Mijn Merida scultura 300 disk 2021 is binnen! Net een klein testrondje (nog geen km) en het gaat als een trein. Morgen het ligstuur monteren en hopelijk een echt rondje maken als de weg droog is. Ik heb nu al wel geleerd dat je goed warm aankleden een must is. Mijn god wat krijg je het snel koud. Erg blij met de aankoop en hopelijk volgen er veel plezierige kilometers. Vandaag is de fiets €50,- duurder geworden dan dat ik ervoor betaald heb.
Foto komt morgen als het ligstuur er op zit.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Wat vreemd, was me nooit opgevallen. Bij Scott zetten ze juist de jaartallen van oudere modellen erbij.stevens20 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:51:
[...]
Ter ilustratie: de link in mijn post gaat over de 2021 versie van mijn fiets. Dat is nu simpelweg de 2023 variant geworden. Klick en u zult zien.
edit: bij andere merken staan die er ook zie ik.
[ Voor 10% gewijzigd door GerbenBK op 22-03-2023 08:29 ]
Na jullie meedenken zijn de Chinese wielen binnengekomen, bedankt voor alle tips! Nu nog tubeless buitenbanden scoren, ik dacht gewoon te gaan voor GP5000's, maar de G5000 TL zijn niet meer te koop, de GP5000 S TR slijten veel te hard. Als ik het goed begrijp zijn er net twee nieuwe kandidaten op de markt sinds maart 2023:
GP5000 AS TR
Pirelli P Zero RACE TLR (met Speedcore)
Ik ben eigenlijk op zoek naar 32 mm's, maar ik heb nog geen webshop bevonden waar ik één van beide kan scoren. Jullie tips?
Ik heb één duitse shop gevonden die de GP5000 AS TR in 28 mm verkoopt, maar één van de redenen voor nieuwe wielen was juist de overstap van 28 (tubes) naar 32 mm (tubeless).
GP5000 AS TR
Pirelli P Zero RACE TLR (met Speedcore)
Ik ben eigenlijk op zoek naar 32 mm's, maar ik heb nog geen webshop bevonden waar ik één van beide kan scoren. Jullie tips?
Ik heb één duitse shop gevonden die de GP5000 AS TR in 28 mm verkoopt, maar één van de redenen voor nieuwe wielen was juist de overstap van 28 (tubes) naar 32 mm (tubeless).
Ik doe hier al 5000 km met mijn S TR's en de slijtage-indicator is nog lang niet weggesleten. Dat valt dus wel mee.NO2 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:49:
ik dacht gewoon te gaan voor GP5000's, maar de G5000 TL zijn niet meer te koop, de GP5000 S TR slijten veel te hard. Als ik het goed begrijp zijn er net twee nieuwe kandidaten op de markt sinds maart 2023:
Die AS TR's zijn nog niet goed te verkrijgen en ook (nog meer) duurder. Ik denk dat dat op dit moment nog geen optie is, dus volgens mij is dan de S TR geen slechte koop als je die nu wel direct geleverd kan krijgen.
Zijn er mensen die de Extended Display Mode gebruiken op hun Garmin Edge? Ik heb zelf de 130+ momenteel wat prima werkt. Ik wil er nu mee navigeren via mijn Fenix 6 en op de 130+ zie je dan alleen een pijltje met over hoeveel meter je moet afslaan. Geen kaart. Is dit bij mensen met een 530 of 830 wel met kaart of ook alleen maar een pijltje? Ik kan dit niet vinden online/handleiding.
De 530/830 hebben sowieso navigatie met kaart, ook zonder Extended Display Mode.Dagg schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:29:
Zijn er mensen die de Extended Display Mode gebruiken op hun Garmin Edge? Ik heb zelf de 130+ momenteel wat prima werkt. Ik wil er nu mee navigeren via mijn Fenix 6 en op de 130+ zie je dan alleen een pijltje met over hoeveel meter je moet afslaan. Geen kaart. Is dit bij mensen met een 530 of 830 wel met kaart of ook alleen maar een pijltje? Ik kan dit niet vinden online/handleiding.
Ik heb een fenix7 en een Edge530, ik heb even kort geexperimenteerd met de Extended Display Mode en zie geen enkele toegevoegde waarde om dat te gebruiken met die combinatie van apparaten.
Wat is de use-case dat je het overweegt ?
Volgens mij werkt de kaart niet met Extende Display Mode. Zie hier video van Desfit (2m06s):Dagg schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:29:
YouTube: Garmin Edge Extended Display w/ fēnix 5/Forerunners + Edge 130 First...
CSC wheelset: 45x28 mm, Tubeless, 6 bolt, Quick Release, UD mat, color all Black, Shimano 11, DPD Shipping.
Dank voor je reactie. Afgaand op andere reviews doen ze het erg goed bij jou!Tom-Z schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:26:
Ik doe hier al 5000 km met mijn S TR's en de slijtage-indicator is nog lang niet weggesleten. Dat valt dus wel mee.
Die AS TR's zijn nog niet goed te verkrijgen en ook (nog meer) duurder. Ik denk dat dat op dit moment nog geen optie is, dus volgens mij is dan de S TR geen slechte koop als je die nu wel direct geleverd kan krijgen.
Zelf neig ik er naar om voor 'veilig' te gaan en toch de GP5000 AS TR's op 28mm te scoren. Als ze dan ooit op zijn, dan maar overstappen op 32 mm.
"Veilig" is overstappen op banden die een maand geleden gelaunched zijn en nog geen serieuze onafhankelijke reviews hebben ?NO2 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:30:
Dank voor je reactie. Afgaand op andere reviews doen ze het erg goed bij jou!
Zelf neig ik er naar om voor 'veilig' te gaan en toch de GP5000 AS TR's op 28mm te scoren. Als ze dan ooit op zijn, dan maar overstappen op 32 mm.
Bandjes zijn een trade-off tussen prijs, lekbestendigheid, grip en snelheid. Er is geen magische 'pick all 3' optie.
Op de 130+ niet, dat klopt. Ik kom hier voor de andere toestellen geen informatie over tegen alleen dan zoals jouw video voor de 130+ Op de navigatie prompts na dan want die krijg je wel op je scherm te zien kwam ik achter na het te testen. Op de 103+ staan geen kaarten en daarom vraag ik mij af of het op een 530/830 wel werkt omdat op die toestellen wel standaard een kaart staat.GerbenBK schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:11:
[...]
Volgens mij werkt de kaart niet met Extende Display Mode. Zie hier video van Desfit (2m06s):
YouTube: Garmin Edge Extended Display w/ fēnix 5/Forerunners + Edge 130 First...
Volgens mij dan ook niet (ergens gezien bij DCrainmaker). MAar dan ben ik het wel eens met de reactie van Joker1977, waarom zou je dat willen? Je hebt dan al een map op je device.Dagg schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:05:
[...]
Op de 130+ niet, dat klopt. Ik kom hier voor de andere toestellen geen informatie over tegen alleen dan zoals jouw video voor de 130+ Op de navigatie prompts na dan want die krijg je wel op je scherm te zien kwam ik achter na het te testen. Op de 103+ staan geen kaarten en daarom vraag ik mij af of het op een 530/830 wel werkt omdat op die toestellen wel standaard een kaart staat.
de extended functie is eigenlijk alleen relevant voor bv een triathlon, waarbij je dus een activiteit op je horloge start en DIE activiteit ook op je edge kan tonen. Ik heb een fenix 6 en een edge 530 en 1 keer mee gespeelt en tot de conclusie gekomen dat het 0,0 toegevoegde waarde heeft voor mij. Ik snap dat het leuk zou zijn om van een non map edge een map edge te maken, maar dat gaat dus niet. Of ik de maps van mijn fenix op mijn 530 kan laten zien, dat denk ik ook niet, je kan datavelden over sturen, maar geen maps, maar zoals eerder gezegd, dat heeft ook geen zin.
Het is meer de gimmick die mij leuk lijkt inderdaad @Prulleman, op de Velodrome werkt het prima. Denk dat het beter is om de Fenix gebruiken om te loggen en een (nieuwe) Edge voor de kaartfunctie op de weg. Eens kijken voor een goedkope tweedehands 530.
Als je meerdere van dat soort plekken hebt zou ik er een nieuw bandje opleggen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Na enig nadenken en disclaimer: k heb het verder niet getest, het enige "nut" wat ik me dan nog kon bedenken is dat je bv. een nieuwere generatie horloge een dataveld hebt wat nog niet beschikbaar is op je oudere generatie Edge.Prulleman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:34:
de extended functie is eigenlijk alleen relevant voor bv een triathlon, waarbij je dus een activiteit op je horloge start en DIE activiteit ook op je edge kan tonen. Ik heb een fenix 6 en een edge 530 en 1 keer mee gespeelt en tot de conclusie gekomen dat het 0,0 toegevoegde waarde heeft voor mij. Ik snap dat het leuk zou zijn om van een non map edge een map edge te maken, maar dat gaat dus niet. Of ik de maps van mijn fenix op mijn 530 kan laten zien, dat denk ik ook niet, je kan datavelden over sturen, maar geen maps, maar zoals eerder gezegd, dat heeft ook geen zin.
In de praktijk is dat nut beperkt tot bv. het dataveld Stamina (Garmin's W'bal implementatie) maar ik weet niet eens of je dat dataveld kunt laten zien op je Edge dan.
Ik vind Stamina (ook) zinloos - dus ik zie voor mezelf sowieso geen nut, maar niet iedereen is gelijk tenslotte.
waarom niet gewoon de edge volledig gebruiken op de fiets, de fenix voegt daar toch niks toe?Dagg schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:09:
Het is meer de gimmick die mij leuk lijkt inderdaad @Prulleman, op de Velodrome werkt het prima. Denk dat het beter is om de Fenix gebruiken om te loggen en een (nieuwe) Edge voor de kaartfunctie op de weg. Eens kijken voor een goedkope tweedehands 530.
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
naja, voor multisport dus.. dat is ook hoe garmin het zelf omschrijft:JP_S schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:46:
[...]
waarom niet gewoon de edge volledig gebruiken op de fiets, de fenix voegt daar toch niks toe?
Certain Edge cycling computers can display data fields from compatible Garmin multisport watches during activities. This is helpful for multistage activities such as triathlons, duathlons, or brick workouts, since the full activity can be recorded on the watch, but grants the functionality of the Edge for cycling portions of the activity. It allows you to see your cumulative stats, such as total time and distance, right on your Edge device and, after saving the activity, complete statics can be viewed in Garmin Connect. Check the list below for compatibility with this feature.
Wat is eigenlijk de 'catch' met een Cube Agree? De fiets is marginaal duurder dan concurrenten, maar is dan wel voorzien van een 105 di2 groep. Fietsen met die groep kosten bij andere merken zo 3500+ euro.scraemus schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:45:
[...]
Ik rijd al een paar jaar rond op een Cube Agree C62 (2020 versie) met ultegra di2 en die fiets bevalt mij prima. Wel mijn eerste carbon frame, dus weinig vergelijkingsmateriaal met betrekking tot de stijfheid van het frame (wel stijver dan mijn vorige alu fiets, maar die had ook continu last van een shimmy op hogere snelheid)
Aanvulling: Ik ben zelf 1.83 m en rijd rond op een 56, dus ik vermoed idd dat jij op een 58 zou moeten rond rijden.
Volgens mij is de toegepaste carbon type anders dan bij duurdere fietsen (en dat zie je bij wel meer merken overigens), maar verder altijd wel veel bang for buck bij Cube zover ik weet. Enige is wel dat cube vaak een wat afwijkende standaard hanteerd met betrekking tot de zadelpen (vaak 27.2 mm ipv 30+ mm)NoepZor schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:39:
[...]
Wat is eigenlijk de 'catch' met een Cube Agree? De fiets is marginaal duurder dan concurrenten, maar is dan wel voorzien van een 105 di2 groep. Fietsen met die groep kosten bij andere merken zo 3500+ euro.
Ik heb een instap cube gravelaar maar daar zie ik wel dat de marge gehaald wordt door te bezuinigen op lagers, kwaliteit kabels, kwaliteit ketting etc. Binnen een jaar tijd had ik daar allemaal issues mee.
Niet dat je met Cube een slechte fiets koopt, ik zie er veel mensen hartstikke gelukkig mee fietsen, maar bij veel bang for buck is het altijd wel goed om even te checken waar dan op bezuinigd is.
Niet dat je met Cube een slechte fiets koopt, ik zie er veel mensen hartstikke gelukkig mee fietsen, maar bij veel bang for buck is het altijd wel goed om even te checken waar dan op bezuinigd is.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Dat is ook lastig om direct te zien. Een canyon CF SL kost ook 2700 en heeft een mechanische 105 groep. Een Giant TCR advanced 2 kost 2550 en ook ‘slechts’ 105. Van laatstgenoemde zie ik trouwens her en der nog overjarige modellen uit 2021 of 2022. Zijn er in die tijd nog schokkende frame updates geweest of is het puur een ander kleurtje?
Bij ronde zadelpennen is 27.2mm. de standaard bij veel meer merken(Sensa, Canyon, etc). Dat zie ik niet als echt afwijkend, d.w.z. je kunt "gewoon" 27.2 mm. aftermarket zadelpennen gebruiken mocht je dat willenscraemus schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:26:
[...]
Volgens mij is de toegepaste carbon type anders dan bij duurdere fietsen (en dat zie je bij wel meer merken overigens), maar verder altijd wel veel bang for buck bij Cube zover ik weet. Enige is wel dat cube vaak een wat afwijkende standaard hanteerd met betrekking tot de zadelpen (vaak 27.2 mm ipv 30+ mm)
Zodra je naar aero/D-shaped zadelpennen gaat is vrijwel alles "afwijkend" en zit je min-of-meer gelocked in selecte modellen.
Ik heb ook een Cube MTB met dezelfde zadel pen maat, probeer daar maar eens een betaalbare dropperpost voor te vinden, die zie je eigenlijk alleen in 30+ mm dus kan zeker wel afweikend zijnjoker1977 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:16:
[...]
Bij ronde zadelpennen is 27.2mm. de standaard bij veel meer merken(Sensa, Canyon, etc). Dat zie ik niet als echt afwijkend, d.w.z. je kunt "gewoon" 27.2 mm. aftermarket zadelpennen gebruiken mocht je dat willen
Zodra je naar aero/D-shaped zadelpennen gaat is vrijwel alles "afwijkend" en zit je min-of-meer gelocked in selecte modellen.
Echt? Valt wel mee, toch ?scraemus schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:49:
[...]
Ik heb ook een Cube MTB met dezelfde zadel pen maat, probeer daar maar eens een betaalbare dropperpost voor te vinden, die zie je eigenlijk alleen in 30+ mm dus kan zeker wel afweikend zijn
https://www.bike24.com/mt...earchTerm=&sort=price_asc
(edit: Overigens, ik denk niet dat de beschikbaarheid voor een dropper-post echt een issue is voor de keus van een race-fiets voor de meeste mensen..)
[ Voor 13% gewijzigd door joker1977 op 23-03-2023 09:18 ]
Iemand ervaring met de DT Swiss OXIC wielen? Ik wil geen carbon wielen voor mijn fiets met velgremmen, maar wil wel graag geen silveren remrand zien. Had voorheen Mavic wielen waarbij de remrand vrij lang zwart bleef, maar uiteindelijk na een km of 10.000 toch silver waren. Las dat de Oxic wielen nog beter waren (mits je niet in natte omstandigheden fietst).
Fiets uitsluitend in Zuid-Limburg, maar ben een angsthaas op afdalingen, dus ik wil wel de remprestaties van alu wielen.
Ooit koop ik mij wel een fiets met schijfremmen, maar dat is tegenwoordig een flinke investering om een fiets minimaal zo goed te krijgen als mijn huidige.
Fiets uitsluitend in Zuid-Limburg, maar ben een angsthaas op afdalingen, dus ik wil wel de remprestaties van alu wielen.
Ooit koop ik mij wel een fiets met schijfremmen, maar dat is tegenwoordig een flinke investering om een fiets minimaal zo goed te krijgen als mijn huidige.
[ Voor 14% gewijzigd door Yakolev op 23-03-2023 09:18 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
MTB of racer zijn 2 aparte disciplines. Op de racer is 27.2 een standaard maat. Daar hoeft geen dropper in. Een dikkere pen is ook niet nodig.scraemus schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:49:
[...]
Ik heb ook een Cube MTB met dezelfde zadel pen maat, probeer daar maar eens een betaalbare dropperpost voor te vinden, die zie je eigenlijk alleen in 30+ mm dus kan zeker wel afweikend zijn
ja precies, probleem bij 27.2 dropper is niet zozeer dat ze niet te krijgen of te duur zijn, de diameter is simpelweg te klein om een stevige lange dropper te maken, dus bij de meeste houd het met 100-120mm wel op. (wat op zich voor XC prima is). Verder wordt deze maat ook een beetje overgeslagen door de high end markt.
ik had op mijn hardtail mtb een 27,2 105 mm dropper van brand-X ( ook wel tranzX en nog een aantal merknamen uit dezelfde fabriek voor OEMs en huismerken), en die voldeet prima, maar ben nu met de dikkere oneup 180mm wel blijer
ik had op mijn hardtail mtb een 27,2 105 mm dropper van brand-X ( ook wel tranzX en nog een aantal merknamen uit dezelfde fabriek voor OEMs en huismerken), en die voldeet prima, maar ben nu met de dikkere oneup 180mm wel blijer
Hej,
Gisteren bij de lokale cannondale dealer de nieuwe SuperSix EVO bekeken..
Ze hadden enkele HI-MOD's staan, maar waren allemaal al gereserveerd/verkocht maar ook buiten mijn budget..
Ik zou graag het model eronder willen hebben, maar de dealer gaf aan dat leveringen moeizaam op gang kwamen en ze geen idee hadden of ze deze op korte termijn binnen zouden krijgen, daarnaast ook maar de vraag welke maat/kleur er binnen zou komen..
Nu kan ik alle dealers in NL gaan afbellen om te vragen of ze deze fiets hebben staan, maar ik heb het liefst de dealer ook dichtbij ivm garantie..
Ik heb verder nog niet doorgevraagd bij mijn dealer wat de mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld de fiets via andere dealers over te nemen, maar wat is jullie ervaring?
Dit betreft een vrij grote cannondale dealer, die heeft mogelijk ook wel een "netwerk" met andere dealers om zo fietsen sneller uit te kunnen ruilen en te leveren etc..
Klopt dit?
Of wordt het toch zelf dealers nabellen om te vragen of ze de juiste fiets hebben staan?
Of gewoon bestellen bij de lokale dealer en hopen op het beste?
Wat zouden jullie doen?
Ik heb geen hele grote haast, als het juni/juli wordt is het voor mij ook prima.
betreft deze fiets: https://www.cannondale.co...vo/supersix-evo-2-c11453u
Ze hadden enkele HI-MOD's staan, maar waren allemaal al gereserveerd/verkocht maar ook buiten mijn budget..
Ik zou graag het model eronder willen hebben, maar de dealer gaf aan dat leveringen moeizaam op gang kwamen en ze geen idee hadden of ze deze op korte termijn binnen zouden krijgen, daarnaast ook maar de vraag welke maat/kleur er binnen zou komen..
Nu kan ik alle dealers in NL gaan afbellen om te vragen of ze deze fiets hebben staan, maar ik heb het liefst de dealer ook dichtbij ivm garantie..
Ik heb verder nog niet doorgevraagd bij mijn dealer wat de mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld de fiets via andere dealers over te nemen, maar wat is jullie ervaring?
Dit betreft een vrij grote cannondale dealer, die heeft mogelijk ook wel een "netwerk" met andere dealers om zo fietsen sneller uit te kunnen ruilen en te leveren etc..
Klopt dit?
Of wordt het toch zelf dealers nabellen om te vragen of ze de juiste fiets hebben staan?
Wat zouden jullie doen?
Ik heb geen hele grote haast, als het juni/juli wordt is het voor mij ook prima.
[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 23-03-2023 10:10 ]
Mooi fiets!verstappen33 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:07:
Hej,
Klopt dit?
Wat zouden jullie doen?
Ik zou zeggen, gewoon rondbellen. Mijn fiets komt ook een uur rijden hier vandaan omdat die daar binnen korte tijd geleverd kon worden. Voor eventuele garantiegevallen ben ik niet bang, daar lees je zo weinig over en als het gebeurt is een uur rijden de moeite niet.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Zoals @Prulleman zegt, multisports maar ook dat de Fenix meer data kan laten zien en tracken dan een Edge wat ik interessant vind om bij te houden.JP_S schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:46:
[...]
waarom niet gewoon de edge volledig gebruiken op de fiets, de fenix voegt daar toch niks toe?
Je kunt met de Fenix ook Heart Rate Broadcast doen naar de Edge maar denk dat ik dat het makkelijker is om de Fenix te gebruiken om te tracken en de Edge voor de routing waar ik dan wel de heart rate en power sensors aan koppel om te kunnen zien dat ik mijzelf niet te snel opblaas.
Zeker mooie fiets! Wat bedoel je met 'ivm garantie'. Als er iets is mbt garantie is het toch 1x wegbrengen en later weer ophalen (of nieuwe fiets).verstappen33 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:07:
Wat zouden jullie doen?
Als je zelf het onderhoud niet doet en dat graag door de dealer wil laten doen snap ik het wel.
Als je geen grote haast hebt, zou ik gewoon bij je lokale dealer bestellen en lekker te genieten van de voorpret
Garantie is misschien het verkeerde woord, ik bedoel meer de service..GerbenBK schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:31:
[...]
Zeker mooie fiets! Wat bedoel je met 'ivm garantie'. Als er iets is mbt garantie is het toch 1x wegbrengen en later weer ophalen (of nieuwe fiets).
Als je zelf het onderhoud niet doet en dat graag door de dealer wil laten doen snap ik het wel.
Als je geen grote haast hebt, zou ik gewoon bij je lokale dealer bestellen en lekker te genieten van de voorpret. Ikzelf heb mijn laatste fiets op 1,5 uur rijden gekocht en zou dat in principe weer doen als er dichterbij geen (snellere) opties waren.
Mijn ervaring is als je ergens een fiets koopt, en je hebt een klein probleempje, bijvoorbeeld deraileur afstelling niet helemaal meer goed, of een kraakje, dat ze vaak wel service bieden om het voor je op te lossen..
Wanneer je de fiets er niet gekocht hebt dan is het vaak uurtje/factuurtje of ze moeten heel schappelijk zijn..
Ook bij kleine garantie problemen, als er iets kleins kapot is, dan hoef je niet eerst 100km te rijden (of meer) om even iets te fixen.
In het ergste geval rijd je dus 2x op en neer om je fiets weg te brengen / op te halen en ben je een tank benzine verder..
Maarja, eerst maar eens goedkeuring krijgen van de financial controller thuis, en een bikefitting doen voor de exacte maat/geometrie.. Zit namelijk net tussen een 56-58 in qua specs.. (1m84)
Ja klopt, dan is het wel handiger als ze dichtbij zitten.verstappen33 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:48:
[...]
Garantie is misschien het verkeerde woord, ik bedoel meer de service..
Mijn ervaring is als je ergens een fiets koopt, en je hebt een klein probleempje, bijvoorbeeld deraileur afstelling niet helemaal meer goed, of een kraakje, dat ze vaak wel service bieden om het voor je op te lossen..
Ik weet niet hoe dat bij Cannondale zit, maar bij Specialized was het zo. Als de andere winkel waar jouw fiets wel op voorraad is, dan kan hij verplaatst worden naar de winkel waar je hem wil kopen. Dus misschien even vragen of dit ook bij Cannondale zo is.verstappen33 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:07:
Hej,
Klopt dit?
Wat zouden jullie doen?
@verstappen33 ik heb ook mijn Specialized Tarmac bij een andere dealer op voorraad gevonden en deze laten verplaatsen naar mijn eigen Specialized dealer. Dit was geen probleem. Via de site van specialized kon ik gewoon vinden waar deze in de juiste kleur, maat en uitvoering op voorraad was dus hoefde niet alles af te bellen. Zo te zien heeft de site van Cannondale een soortgelijke zoekoptie, dus dat zou je kunnen proberen.The DenMan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:15:
[...]
Ik weet niet hoe dat bij Cannondale zit, maar bij Specialized was het zo. Als de andere winkel waar jouw fiets wel op voorraad is, dan kan hij verplaatst worden naar de winkel waar je hem wil kopen. Dus misschien even vragen of dit ook bij Cannondale zo is.
Bij mijn Specialized dealer zijn ze ook redelijk flexibel in het aanpassen van een build naar een bepaalde spec, dus wellicht zijn daar ook nog opties in te bespreken.
Edit: hmm bij nader inzien geeft de Cannondale site alleen "Bel voor beschikbaarheid" waar de Specialized site gewoon in de beschikbare voorraad van verschillende winkels kan zoeken. Dat is wel jammer.
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 23-03-2023 15:23 ]
Heb mijn Cannondale (Caad13) twee jaar geleden via Bikeexchange gevonden in de gewenste maat en kleur. Moest ik niet iedere verdeler afbellen. Was een uurtje rijden naar de verdeler die mijn exemplaar in voorraad had staan. Onderhoud laat ik nu lokaal doen
Ik weet niet in hoeverre je perse het nieuwste model wil hebben maar er zijn ook een heel aantal zaken sinds dit jaar geen dealer meer van Cannondale die wel nog wat fietsen op voorraad hebben staan. Die gaan geregeld met flinke kortingen de deur uit en zou je dus mogelijk nog wat op kunnen leveren.verstappen33 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:48:
[...]
Garantie is misschien het verkeerde woord, ik bedoel meer de service..
Wanneer je de fiets er niet gekocht hebt dan is het vaak uurtje/factuurtje of ze moeten heel schappelijk zijn..
Ook bij kleine garantie problemen, als er iets kleins kapot is, dan hoef je niet eerst 100km te rijden (of meer) om even iets te fixen.
In het ergste geval rijd je dus 2x op en neer om je fiets weg te brengen / op te halen en ben je een tank benzine verder..
Maarja, eerst maar eens goedkeuring krijgen van de financial controller thuis, en een bikefitting doen voor de exacte maat/geometrie.. Zit namelijk net tussen een 56-58 in qua specs.. (1m84)
De dealers die ik gesproken heb gaven allemaal aan dat ze niet het hele Cannondale gamma wilde gaan verkopen maar via ingewijden heb ik ook begrepen dat het een tactiek is van Cannondale om wat minder dealers te krijgen.
De hele fiets is nieuw, dit jaar is de 4e generatie uitgekomen die best veel veranderingen heeft tov het vorige model.la_fusion schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:30:
[...]
Ik weet niet in hoeverre je perse het nieuwste model wil hebben maar er zijn ook een heel aantal zaken sinds dit jaar geen dealer meer van Cannondale die wel nog wat fietsen op voorraad hebben staan. Die gaan geregeld met flinke kortingen de deur uit en zou je dus mogelijk nog wat op kunnen leveren.
De dealers die ik gesproken heb gaven allemaal aan dat ze niet het hele Cannondale gamma wilde gaan verkopen maar via ingewijden heb ik ook begrepen dat het een tactiek is van Cannondale om wat minder dealers te krijgen.
Het vorige model heb ik inderdaad ook wel voorbij zien komen tegen gereduceerde prijzen, maar aangezien ik maar 1x in de 10 jaar een nieuwe fiets koop gaat mijn voorkeur wel uit naar het laatste model, zeker nu er een nieuwe generatie uit is..
Als het alleen een ander kleurtje was dan vond ik het niet erg, maar dat is nu niet het geval.
I know(ik was ook in de running voor een SuperSix Evo) maar dacht dat de verschillen bij het nieuwe model nogal beperkt waren ten opzichte van het vorige model.verstappen33 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:22:
[...]
De hele fiets is nieuw, dit jaar is de 4e generatie uitgekomen die best veel veranderingen heeft tov het vorige model.
Het vorige model heb ik inderdaad ook wel voorbij zien komen tegen gereduceerde prijzen, maar aangezien ik maar 1x in de 10 jaar een nieuwe fiets koop gaat mijn voorkeur wel uit naar het laatste model, zeker nu er een nieuwe generatie uit is..
Als het alleen een ander kleurtje was dan vond ik het niet erg, maar dat is nu niet het geval.
Heeft iemand een tip waar te parkeren aanstaande zondag met de omloop van Zandvoort? De parkeerkaarten zijn uitverkocht en parkeergarages volgeboekt.
Dichtstbijzijnde treinstation en dan met de trein naar Zandvoort wellicht een optie?MOOS schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:08:
Heeft iemand een tip waar te parkeren aanstaande zondag met de omloop van Zandvoort? De parkeerkaarten zijn uitverkocht en parkeergarages volgeboekt.
Heel schokkend is het natuurlijk niet, een upgrade van de 3e generatie naar de huidige 4e generatie is geen nieuwe fiets waard..la_fusion schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:17:
[...]
I know(ik was ook in de running voor een SuperSix Evo) maar dacht dat de verschillen bij het nieuwe model nogal beperkt waren ten opzichte van het vorige model.
Maar ik kom van een alu instapper, en wil graag het laatste en de "beste" model..
Straks tegen de tijd als het vakantiegeld en de belastingteruggave weer gestort wordt maar een kijken wat de beschikbaarheid is..
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat de groep actueel is ipv het kader. Dus liever een 12sp op model 2021 dan een 11sp op model 2023.verstappen33 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:59:
[...]
Heel schokkend is het natuurlijk niet, een upgrade van de 3e generatie naar de huidige 4e generatie is geen nieuwe fiets waard..
Maar ik kom van een alu instapper, en wil graag het laatste en de "beste" model..
Straks tegen de tijd als het vakantiegeld en de belastingteruggave weer gestort wordt maar een kijken wat de beschikbaarheid is..
Morgen AGR trainingsrondje gepland rond Nijmegen (vooral nodig voor mijn broer) maar ik heb al voorgesteld dat ie, gezien het weer, misschien z'n tacx maar mee moet nemen...

---------------
Morgen lijkt niet gek toch?Mistraller schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:44:
Morgen AGR trainingsrondje gepland rond Nijmegen (vooral nodig voor mijn broer) maar ik heb al voorgesteld dat ie, gezien het weer, misschien z'n tacx maar mee moet nemen...
Zondag wordt ellende in deze streken...
Hmm, ik zou juist liever andersom hebben, frame kan echt rij eigenschappen beïnvloeden, ik vind persoonlijk dat ik van overstap 11 speed naar 12 speed weinig merk, de rij eigenschappen van het destijds nog modernere frame zijn wel significant verbeterd en merkbaar. Tevens is een groepset vele malen makkelijker te wisselen dan even een nieuw frameset kopen.HierarchyHero schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:18:
[...]
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat de groep actueel is ipv het kader. Dus liever een 12sp op model 2021 dan een 11sp op model 2023.
Ligt er aan of het een echt nieuw frame is. Nu met die mallen voor carbon, blijven de frames heel lang hetzelfde. Ieder jaar ander kleur frame, ander merk stuurpen en als het marketing afdeling het echt uit zijn broek wil laten hangen: een andere naam voor nagenoeg het zelfde carbon. En hoppa, weer een heel nieuw model jaar.edoappelhof schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:58:
[...]
Hmm, ik zou juist liever andersom hebben, frame kan echt rij eigenschappen beïnvloeden, ik vind persoonlijk dat ik van overstap 11 speed naar 12 speed weinig merk, de rij eigenschappen van het destijds nog modernere frame zijn wel significant verbeterd en merkbaar. Tevens is een groepset vele malen makkelijker te wisselen dan even een nieuw frameset kopen.
Versnellingen doen mij ansich niet zoveel, ik zou met 10 speed ook makkelijk uit komen. En een groepset wisselen is meestal goedkoper dan een frame wisselen.
Als je iets nieuws koopt moet het ook wel echt voordelen hebben te opzichte van je huidige fiets. En alleen een andere fiets kopen omdat het een ander model is....
Ik zie ook veel mensen iets anders kopen, alleen omdat het nieuw is. En veel concessies doen, omdat het budget beperkt is.
Maar mijn mening is dat upgraden meestal duurder is dan in één keer goed. Dus sparen met je flikker, koop je maar een jaar later een fiets.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Behalve als de kleuren dit jaar perfect zijn. Stel je voor dat die gekke designers dat volgend jaar helemaal vern*ken... 😉mhr-zip schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:10:
[...]
Maar mijn mening is dat upgraden meestal duurder is dan in één keer goed. Dus sparen met je flikker, koop je maar een jaar later een fiets.
Hij wil.
Voor de mensen met sram brake calipers. Hebben jullie een apart tooltje om die t25 schroefjes los te maken? Ik doe het nu met mijn torgue wrench, maar die is eigenlijk te dik en komt tegen de rotor aan. Dit maakt het afstellen vrij irritant.
Zou mooi zijn als er een stukje gereedschap voor is wat ook gelijk de juiste torque meegeeft, maar dat zal haast niet
Zou mooi zijn als er een stukje gereedschap voor is wat ook gelijk de juiste torque meegeeft, maar dat zal haast niet
Je kunt daar in prima een https://www.bike-discount...-adjustable-torque-driver voor gebruiken biojvoorbeeld. Die komt ook met T25. Normale T25 hex kom je ook vrij ver mee. Of een verlengstukje.yeehaw schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:27:
Voor de mensen met sram brake calipers. Hebben jullie een apart tooltje om die t25 schroefjes los te maken? Ik doe het nu met mijn torgue wrench, maar die is eigenlijk te dik en komt tegen de rotor aan. Dit maakt het afstellen vrij irritant.
Snap je probleem wel, vooral voor is dat een issue. Achter niet zo.
Wat is jullie voorkeur bij lange ritten mbt bagage?
Momenteel heb ik mijn nieuwe fiets net binnen. (Zal nog wel een foto posten). Canyon endurace.
Stuurtas of bovenbuis is een optie, maar aangezien ik in beide geen ervaring heb ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Hier dacht ik aan:
https://www.canyon.com/nl...op-tube-bag/10005997.html
Of een kleine stuurtas bijvoorbeeld:
https://www.mantel.com/ag...bag-venture-stuurtas&spec[]=285&spec[]=23024
Het is voornamelijk om kleine spullen in te doen zoals wat reepjes, boterhammen etc.
Moet voldoende in passen voor ritten van 150km. En het liefst een bepaald materiaal wat krassen voorkomt.
Ik fiets ook nog met een niet heel mooi zadeltasje, maar functie gaat boven aanzicht.
Momenteel heb ik mijn nieuwe fiets net binnen. (Zal nog wel een foto posten). Canyon endurace.
Stuurtas of bovenbuis is een optie, maar aangezien ik in beide geen ervaring heb ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Hier dacht ik aan:
Het is voornamelijk om kleine spullen in te doen zoals wat reepjes, boterhammen etc.
Moet voldoende in passen voor ritten van 150km. En het liefst een bepaald materiaal wat krassen voorkomt.
Ik fiets ook nog met een niet heel mooi zadeltasje, maar functie gaat boven aanzicht.
Voedsel voor een rit van 150 km kan je gewoon kwijt in je jersey, daar heb je geen speciale fietstassen voor nodig. 150 km is een rit van 5-6 uur. Je lichaam kan per uur ongeveer maximaal 360 kcal verwerken. Dat komt overeen met anderhalf/twee snelle jelles, dus voor zo'n rit moet je (maximaal) ongeveer het equivalent van 8-10 snelle jelles aan voedsel meenemen.user_tweakers schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:55:
[...]
Ik heb van Decathlon "endurance racer" jerseys; die hebben 8 zakken en kan je echt alles in kwijt.
Zo'n top tube bag is prima, maar er past niet veel in. Denk aan een telefoon en twee marsrepen. Het is wel handig omdat je er makkelijk bij kan, ook tijdens het fietsen.
Een stuurtas is qua aerodynamica niet heel goed, en vaak zitten je rem-/versnellingskabels in de weg. Afhankelijk van het gewicht dat je er in doet kan het het stuurgedrag negatief beïnvloeden en/of de druk op de versnellingskabels kan je schakelen minder soepel laten gaan (alhoewel dat met zo'n klein tasje wel mee zal vallen).
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een grotere zadeltas. Je hebt die in alle maten van 500 ml tot 15 liter. Voor langere ritten waarbij ik ook nog onderweg kleding wil wisselen heb ik een 2.5 L zadeltas. Als ik naar de andere kant van het land wil fietsen met een overnachting neem ik een 15 L zadeltas om normale kleding mee te nemen.
Om krassen te voorkomen moet je beschermende tape op je fiets doen. Er is geen materiaal dat uit zichzelf krassen voorkomt. Een zadeltas is wat dat betreft makkelijker omdat die niet aan je frame zit.
[ Voor 3% gewijzigd door Tom-Z op 25-03-2023 14:57 . Reden: getalsmatige fout in aantal kcal ]
Dat is wellicht niet voor iedereen weggelegd.
Fair, maar waar laat je dan regenjasje, armstukken en handschoenen?Tom-Z schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:10:
[...]
Voedsel voor een rit van 150 km kan je gewoon kwijt in je jersey, daar heb je geen speciale fietstassen voor nodig.
Of fiets je alleen 150km als het heel de dag droog is en 18+ graden?
Als je er vanuit gaat dat het om een geoefend sporter gaat is dat toch niet zo vreemd? Dat is 25-30/u gemiddeld.ElGreco schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:49:
[...]
Dat is wellicht niet voor iedereen weggelegd.
Het punt dat hij vooral wou maken (denk ik) is dat je helemaal niet zoveel eten nodig hebt als sommige mensen denken. Je moet maar maximaal zoveel moet eten als je lichaam kan verwerken. Vorige week nog 150km gefiets met een 1600hm erbij en heb denk ik een stuk of 4 koeken (peperkoek, wafeltje etc) gegeten wat meer dan voldoende is voor mij. Iedereen moet wat zoeken wat hij of zij nodig heeft maar voor dergelijke tocht zou ik 2 of 3 perpoeken of snelle jelle en 1 of 2 gelletjes meenemen.
(De Canyon endurace is trouwens een topfiets, heb er een 45k mee gereden en nu in gebruik als 2de fiets)
Need to say more?
amrstukken omplooien en om de pols laten, kan je nog gebruiken als zweetbandje. De rest opvouwen en in de achterzak of onder de trui / in de broek. Bv bij het beklimmen van een col waarbij je grote verschillen hebt tussen dal en top kan je een windvest eventueel oprollen en onder je trui op de rug dragen. Niet ideaal maar soms moet het tenzij je een volgwagen hebt.mhr-zip schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:57:
[...]
Fair, maar waar laat je dan regenjasje, armstukken en handschoenen?
Regenjas gebruik niet veel want ofwel ben je nat van de regen ofwel nat van het zweet.
Of je neemt gewoon een tasje mee.HierarchyHero schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:11:
[...]
amrstukken omplooien en om de pols laten, kan je nog gebruiken als zweetbandje. De rest opvouwen en in de achterzak of onder de trui / in de broek. Bv bij het beklimmen van een col waarbij je grote verschillen hebt tussen dal en top kan je een windvest eventueel oprollen en onder je trui op de rug dragen. Niet ideaal maar soms moet het tenzij je een volgwagen hebt.
Regenjas gebruik niet veel want ofwel ben je nat van de regen ofwel nat van het zweet.
Goed idee @user_tweakers!
Op jouw ritje heb je waarschijnlijk tussen de 3000 a 4000 kcal verbrand.HierarchyHero schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Als je er vanuit gaat dat het om een geoefend sporter gaat is dat toch niet zo vreemd? Dat is 25-30/u gemiddeld.
Het punt dat hij vooral wou maken (denk ik) is dat je helemaal niet zoveel eten nodig hebt als sommige mensen denken. Je moet maar maximaal zoveel moet eten als je lichaam kan verwerken. Vorige week nog 150km gefiets met een 1600hm erbij en heb denk ik een stuk of 4 koeken (peperkoek, wafeltje etc) gegeten wat meer dan voldoende is voor mij. Iedereen moet wat zoeken wat hij of zij nodig heeft maar voor dergelijke tocht zou ik 2 of 3 perpoeken of snelle jelle en 1 of 2 gelletjes meenemen.
(De Canyon endurace is trouwens een topfiets, heb er een 45k mee gereden en nu in gebruik als 2de fiets)
Hoeveel kcal waren die peperkoeken wel niet als dat ‘meer dan voldoende’ was voor jou? 😄.
De meeste mensen eten niet wat ze rijden, een deel halen ze "gewoon" uit hun glycogeen- en vet-reserves wat ze later ook wel "weer" aanvullen. Of eerder hebben aangevuldRequiem19 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:22:
[...]
Op jouw ritje heb je waarschijnlijk tussen de 3000 a 4000 kcal verbrand.
Hoeveel kcal waren die peperkoeken wel niet als dat ‘meer dan voldoende’ was voor jou? 😄.
Bij enigszins een fatsoenlijke inspanning is het onmogelijk om bij te eten, het is - afhankelijk van je gewicht en inspanning - prima mogelijk om 800 - 1000 kcal / uur te verbranden op de fiets. Dat ga je natuurlijk nooit bij-eten tijdens de rit en dat hoeft ook niet.
Last resort was met een scalpel letterlijk de laatste vezel in de breedte van de band door snijden, toen schoten ze allebei in een keer los. Nu maar hopen dat ik geen beschadigingen aan het carbon heb gemaakt waardoor elke binnenband direct lek isElGreco schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:17:
[...]
Interessant. Harder trekken zou ik zeggen
Velg onder je voeten, tang er op en trekken om je leven te redden.
Ik zou daarna of tussendoor proberen om de band een beetje op te warmen, ze worden dan iets minder stug.
Last resort zou ik met een scheermesje een inkeping/snee proberen te maken zo dicht mogelijk bij de velg. Een ouderwetse scheermes (een losse) gaat zo door een band heen.
Everytime I suffer I become a better man because of it
150km op de mtb... is iets anders dan 150km op de weg..
Het punt is nog steeds dat je niet al die kcal tijdens je rit erbij kan eten. Het grootste deel van de energie tijdens het fietsen van een lange tocht haal je uit verbranding van je eigen reserves (voornamelijk vet).Requiem19 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:22:
[...]
In den beginne nam ik op dergelijk lange tochten altijd de halve supermarkt mee, maar inmiddels heb ik ontdekt dat het veel beter gaat als ik een beetje matig met eten.
"mbt" is iets anders dan "mtb"McMiGHtY schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:46:
150km op de mtb... is iets anders dan 150km op de weg..
Dat staat in mijn post: als ik kleding meemoet doe ik een medium formaat zadeltas.mhr-zip schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:57:
[...]
Fair, maar waar laat je dan regenjasje, armstukken en handschoenen?
Maar als het even kan zoek ik een dag uit met mooi weer
[ Voor 18% gewijzigd door Tom-Z op 25-03-2023 14:54 ]
Meetal gebruik ik deze :yeehaw schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:27:
https://www.parktool.com/...-compatible-wrench-ph-t25
Bij strandfiets heb ik deze nodig voor achterrem omdat parktool tool tegen frame aankomt :
https://www.wolftoothcomponents.com/products/t25-l-wrench
Juiste torque is niet echt nodig voor remklauw, gewoon vast is genoeg.
En voor die vraag van tas, gewoon een tailfin halen, handig voor lange ritten. (van 10u+ in mijn geval
Je merkt amper dat je hem mee hebt en je kan er wat extra spullen in kwijt zoals kleding etc.
Alleen als het bochtig wordt en je echt veel mee hebt kan je merken dat er aan achterkant wat extra gewicht hangt, moet je wel beetje rekening mee houden bij ingaan van bochten.
[ Voor 23% gewijzigd door DDX op 25-03-2023 15:04 ]
Het is genuanceerder: in hoeverre je je energie haalt uit vet reserves hangt af van de mate van de inspanning. Hogere inspanningen gaan nagenoeg volledig op koolhydraten.Tom-Z schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:53:
[...]
Het punt is nog steeds dat je niet al die kcal tijdens je rit erbij kan eten. Het grootste deel van de energie tijdens het fietsen van een lange tocht haal je uit verbranding van je eigen reserves (voornamelijk vet).
Daarnaast hangt het ook af van je getraindheid. Een echte duursporter kan op een hoger percentage van z’n omslagpunt nog veel energie uit vetten halen. Minder getrainden schakelen veel sneller over op koolhydraten.
Dat het voor jou werkt zegt iets specifieks over jou. Het is niet direct een algemeen toepasbaar.
Wat je wel in z’n algemeenheid kunt zeggen is dat zodra iemands glycogeen voorraad bijna op is en er geen / weinig koolhydraten worden gegeten, de intensiteit van de inspanning flink omlaag moet.
Ik heb geleerd niet zozeer op die kcal te richten, maar eerder op 80-90gr koolhydraten per uur. Dat zou voor de meesten voldoende zijn en perfect te halen uit bv. 2 repen + 500ml isotone drank per uur. Heb net ook 4,5u Gent-Wevelgem gereden(in weliswaar helse omstandigheden) en dat ging perfect met 6 repen. Eerste anderhalf uur haal je energie uit je reserves. Dus een tasje voor eten vind ik zelf ook wat overkill. Maar als je dan nog een pompje, gsm, portefeuille etc wilt meenemen.. Doe dan lekker je eigen ding.
Wat je ook in z'n algemeenheid kan zeggen is dat er een limiet is aan hoe snel je je koolhydraten kan aanvullen. Als je probeert een lange rit te maken op hoge intensiteit kan je daar nooit tegen op eten zonder misselijk te worden.Requiem19 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:10:
[...]
Het is genuanceerder: in hoeverre je je energie haalt uit vet reserves hangt af van de mate van de inspanning. Hogere inspanningen gaan nagenoeg volledig op koolhydraten.
Daarnaast hangt het ook af van je getraindheid. Een echte duursporter kan op een hoger percentage van z’n omslagpunt nog veel energie uit vetten halen. Minder getrainden schakelen veel sneller over op koolhydraten.
Dat het voor jou werkt zegt iets specifieks over jou. Het is niet direct een algemeen toepasbaar.
Wat je wel in z’n algemeenheid kunt zeggen is dat zodra iemands glycogeen voorraad bijna op is en er geen / weinig koolhydraten worden gegeten, de intensiteit van de inspanning flink omlaag moet.
Ik wilde ook helemaal niet zeggen dat er iets mis is met eten meenemen in een fietstasje, alleen dat het een optie is om het gewoon in je jersey te doen en dat je voor een dergelijke rit misschien minder eten nodig hebt dan je zou denken.
Maar wat is de definitie van lange rit ?
Als je paar uurtjes gaat fietsen ja dan kan je prima was zooi in shirtje proppen.
Maar ga je hele dag fietsen dan is een tas zodat je niet uitpuilende zakjes hebt wel handig.
Hangt ook van moment van jaar af natuurlijk, hoog zomer heb kans dat je weinig extra kleding nodig hebt.
Als je paar uurtjes gaat fietsen ja dan kan je prima was zooi in shirtje proppen.
Maar ga je hele dag fietsen dan is een tas zodat je niet uitpuilende zakjes hebt wel handig.
Hangt ook van moment van jaar af natuurlijk, hoog zomer heb kans dat je weinig extra kleding nodig hebt.
Bedankt voor de antwoorden.
Meestal lukt het wel om alles mee te nemen, maar komende zomer ga ik een week in Italië fietsen zonder volgauto. Ritten van 150km met 2000hm zijn redelijk normaal, daarom zat ik er misschien over na te denken.
Aan de andere kant is er ook bijna altijd wel wat eten/drinken bij een benzine pomp te vinden in geval van nood.
Meestal lukt het wel om alles mee te nemen, maar komende zomer ga ik een week in Italië fietsen zonder volgauto. Ritten van 150km met 2000hm zijn redelijk normaal, daarom zat ik er misschien over na te denken.
Aan de andere kant is er ook bijna altijd wel wat eten/drinken bij een benzine pomp te vinden in geval van nood.
Als volle zakken een probleem is, stop je toch gewoon je koolhydraten in je bidon? Je kan tot ongeveer 240g koolhydraten (suiker) in 750ml bidon kwijt. Dat is afhankelijk van je intensiteit goed voor 3-5 uur. Doe er nog 3 reepjes bij en je hebt nog twee achterzakjes kwijt voor je gilet en telefoon.
Je voedselopname start niet samen met de rit maar met het ontbijt (en zelfs de dag(en) voordien bij echt zware tochten). Daarnaast blijft het feit dat een menselijk lichaam niet oneindig veel energie kan opnemen. Alles boven deze grens heeft geen nut en kan zelfs tot maag en darmklachten tot gevolg hebben wat zeer vervelend is tijdens het fietsen. Je hoef dus maar zoveel te eten en te drinken dan je lichaam kan verwerken (bij warm weer zal je uiteraard meer moeten drinken dan bij koud weer om niet uit te drogen). Naast het vaste voedsel heb je ook nog de (isotone) dranken waar je ook nog de nodige energie kan uithalen. De peperkoeken en isotone drank zijn dus slechts een aanvulling op het ontbijt en uiteraard zit je na de rit met een tekort wat moet aangevuld worden met de correcte voeding om de recuperatie te bevorderen.Requiem19 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:22:
[...]
De correct som om aan de kcal te geraken is dus eenvoudig gezegd ontbijt + eten & isotone drank tijdens + lichamelijke reserve. De reserve is na de rit aan te vullen.
lees ook eens dit beknopte voedingsadvies van Paul Van Den Bosch (coach van ondermeer Sven Nys, Tim Wellens, Thomas De Gendt en André Greipel) : https://www.nieuwsblad.be/cnt/gc22nph72
Ik hou me helemaal niet bezig met caloriën tellen, maat ik tel inderdaad gewoon de boterhammen. Verschil tussen een korte en lange rit zit bij mij met name in het ontbijt.HierarchyHero schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:04:
[...]
Je voedselopname start niet samen met de rit maar met het ontbijt
Met de vierdaagse in Nijmegen let ik daar ook op; hoe godvergeten vroeg het ook is; ik begin altijd met flink eten.
---------------
Kan je beter de dag ervoor meer eten. Meer dan 90-120g koolhydraten opnemen voor ontbijt gaat je lichaam toch niet trekken. Met 4-5 belegde boterhammen bijvoorbeeld zit je daar al aan. Meer eten gaat je niet veel helpen.Mistraller schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:43:
[...]
Ik hou me helemaal niet bezig met caloriën tellen, maat ik tel inderdaad gewoon de boterhammen. Verschil tussen een korte en lange rit zit bij mij met name in het ontbijt.
Met de vierdaagse in Nijmegen let ik daar ook op; hoe godvergeten vroeg het ook is; ik begin altijd met flink eten.
Op langere ritten wil ik wat meer kleding en voedsel mee dan dat er fatsoenlijk in een jersey past, ik heb daarvoor dat Agu tasje en dat bevalt me uitstekend. Er past zeker zoveel in als in je jersey pockets, dus het is echt een mooie aanvulling. (verdubbeling van de opslagruimte)user_tweakers schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:55:
Hier dacht ik aan:
Een toptube tasje lijkt me ook een mooie oplossing, zeker als je schroefbusjes in je bovenbuis hebt daarvoor.
Afhankelijk van je framemaat en hoe grote bidons je mee rijd kan een frametasje ook wel een mooie oplossing zijn waar nog wat meer in kan.
En mocht je meer willen weten over eten op de fiets, luister de Beter Worden Podcast aflevering #9.
[ Voor 4% gewijzigd door Jesse op 26-03-2023 10:31 ]
Ik weet niet hoe het bij jullie zit? Maar ik zit vanaf 12 uur al te F5-en om @rolandos582 zijn koersverslag van de plaatselijke ronde in Groningen te lezen.
Verwacht minimaal top 10 met al die uren training van hem
Met alle die geïnvesteerde euro's, minimaal podium.pier87 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:55:
Ik weet niet hoe het bij jullie zit? Maar ik zit vanaf 12 uur al te F5-en om @rolandos582 zijn koersverslag van de plaatselijke ronde in Groningen te lezen.
Hehehhee ik moest ook nog naar huis enzo. Nee prima, omstandigheden waren allemaal in orde. 1e ''officiele'' koers van het seizoen weer. Na de 1e ronde ging er al een elite vandoor om vervolgens 45min solo op +/- 10-15sec te rijden. Daarachter werd niet echt gereden, dus constant demarrages etc. zaten er niet in. Na 45min teruggepakt en begon het spelletje wel te beginnen. Werd snel duidelijk dat niemand ging wegkomen en dat het gewoon een massasprint werd. Kwam goed de bocht uit, veel meer snelheid, stopt die gast gewoon met trappenpier87 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:55:

Uiteindelijk 7e plek, zat zeker meer in. Maar ik ben helemaal tevreden met een heel moraal/fiets.

Zin in meer! Volgende koers zal wel Wielerronde Ureterp 2023 worden over 2 weken.
Om nog even terug te komen op dat binnenkrijgen van koolhydraten via het drinken.. ik heb daar vorig jaar eens wat voor geprobeerd middels maltodexterine als ook een andere 'complete sportmix' maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik er destijds zoveel verschil in merkte tijdens mijn fietstochten. Ik heb het destijds gebruikt als aanvulling naast mijn gebruikelijke mueslireep/peperkoek/etc. In hoeverre hebben de 'gebruikers' (
) hier daar een bepaalde positieve/negatieve/neutrale ervaring mee?
zijn nog een hoop andere factoren uiteraard, intensiteit bv, en hoe getraind je bent, op de fiets, maar ook met eten/suikers verwerken.la_fusion schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:46:
Om nog even terug te komen op dat binnenkrijgen van koolhydraten via het drinken.. ik heb daar vorig jaar eens wat voor geprobeerd middels maltodexterine als ook een andere 'complete sportmix' maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik er destijds zoveel verschil in merkte tijdens mijn fietstochten. Ik heb het destijds gebruikt als aanvulling naast mijn gebruikelijke mueslireep/peperkoek/etc. In hoeverre hebben de 'gebruikers' () hier daar een bepaalde positieve/negatieve/neutrale ervaring mee?
bij lagere intensiteit kan je uiteraard langer door op de beschikbare voorraad, maar werkt je spijsvertering ook nog redelijk, dus vast voedsel komt uiteindelijk ook wel in je systeem.
maar na lange of intensieve ritten (zeker als je dat minder gewend bent), dan kan het voor je herstel ook positief zijn om je tank niet al te leeg te rijden
240 g koolhydraten in 1 bidon van 750 ml?jasperdeman schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:38:
Als volle zakken een probleem is, stop je toch gewoon je koolhydraten in je bidon? Je kan tot ongeveer 240g koolhydraten (suiker) in 750ml bidon kwijt. Dat is afhankelijk van je intensiteit goed voor 3-5 uur. Doe er nog 3 reepjes bij en je hebt nog twee achterzakjes kwijt voor je gilet en telefoon.
Dan krijg je toch een super suikerige bidon wat niet weg te drinken is? Alle sportdranken die ik ken zijn rond 40 gram per 500 of 750 en bij een uitzondering een bidon morten van 80 gram.
Om je hydratie te blijven aan vullen raden ze een bidon per uur aan. Meer als 80 of 90 gram per uur opnemen is voor amateurs toch niet echt een ding.
Als ik een rit van 150 km maak, dan heb ik 2 start bidons met elk 40 gram kolydraten, 1 banaan, 2 snelle jelle's en daarnaast nog wat repen of gelletjes ( past nog allemaal in standaard 3 achterzakken) . 1 bidon + snelle jelle is genoeg voor 1 uur. Dus met 2 bidonnetjes en 2 snelle jelle's ben ik na 2 uur of 2,5 uur wel klaar. Dan komt er nog banaantje bij, vul ik onderweg ergens bidon met water en ga ik over naar repen of gellen. Soms sla ik keer bidon of reepje over in mijn schema omdat ik er geen behoefte aan heb.
Voor ieder persoon is het anders, maar om net zo hard te fietsen bij start rit en einde rit , ga ik toch echt koolhydraten tellen.
Ik ken wel een paar sporters die bidons va 200ml meeslepen gevuld met een papje van isotone poeder/water en daarmee de exact gewenste hoeveelheid koolhydraten naar binnen pompen. In de bidons zit dan alleen nog waster. Gaat wel ver hoor...
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ik ga er vanuit dat ze dat bidon dan gebruiken als opslag en ieder uur het andere bidon met water vullen + 15% van het "concentraat-bidon" ? Anders is dat idd. toch niet te hachelen...dfbt schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:11:
[...]
240 g koolhydraten in 1 bidon van 750 ml?
Dan krijg je toch een super suikerige bidon wat niet weg te drinken is? Alle sportdranken die ik ken zijn rond 40 gram per 500 of 750 en bij een uitzondering een bidon morten van 80 gram.
Om je hydratie te blijven aan vullen raden ze een bidon per uur aan. Meer als 80 of 90 gram per uur opnemen is voor amateurs toch niet echt een ding.
Ah, je had ook nog wat isotone drank op je ritje dus? Dat haalde ik niet uit je post:HierarchyHero schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:04:
[...]
Je voedselopname start niet samen met de rit maar met het ontbijt (en zelfs de dag(en) voordien bij echt zware tochten). Daarnaast blijft het feit dat een menselijk lichaam niet oneindig veel energie kan opnemen. Alles boven deze grens heeft geen nut en kan zelfs tot maag en darmklachten tot gevolg hebben wat zeer vervelend is tijdens het fietsen. Je hoef dus maar zoveel te eten en te drinken dan je lichaam kan verwerken (bij warm weer zal je uiteraard meer moeten drinken dan bij koud weer om niet uit te drogen). Naast het vaste voedsel heb je ook nog de (isotone) dranken waar je ook nog de nodige energie kan uithalen. De peperkoeken en isotone drank zijn dus slechts een aanvulling op het ontbijt en uiteraard zit je na de rit met een tekort wat moet aangevuld worden met de correcte voeding om de recuperatie te bevorderen.
De correct som om aan de kcal te geraken is dus eenvoudig gezegd ontbijt + eten & isotone drank tijdens + lichamelijke reserve. De reserve is na de rit aan te vullen.
lees ook eens dit beknopte voedingsadvies van Paul Van Den Bosch (coach van ondermeer Sven Nys, Tim Wellens, Thomas De Gendt en André Greipel) : https://www.nieuwsblad.be/cnt/gc22nph72
Als je alleen op 4 peperkoeken / wafeltjes rijdt op een rit van 150km met 1600hm, is de kans behoorlijk aanzienlijk dat je te weinig eet naar mijn mening. Een peperkoek bevat ongeveer 38g koolhydraten. Over zo'n rit zullen de meeste mensen 5 a 6 uur doen, dan zit je op iets van 30g koolhydraten per uur. Dat Zonder sportdrank (met koolhydraten), zou dat erg weinig zijn voor een dergelijke rit voor de meeste mensen. Met sportdrank wordt het een ander verhaal. Een bidon Isostar heeft ongeveer 30-40g koolhydraten. Als je per uur een bidon drinkt + een peperkoek per uur zit je mooi op 80g koolhydraten per uur.Vorige week nog 150km gefiets met een 1600hm erbij en heb denk ik een stuk of 4 koeken (peperkoek, wafeltje etc) gegeten wat meer dan voldoende is voor mij.
Na ongeveer 1 a 1.5 uur is je glycogeen voorraad erdoor heen en fiets je op wat je eet / vetten voor zover het lage intensiteit betreft. Wat in het moderne fietsen wordt aangeraden in het algemeen is om op langere ritten (+2 uur) eigenlijk gelijk te beginnen met eten, waarbij de hoeveelheid afhankelijk is van de intensiteit.
Op een rit van 150km +1600hm zou dat voor mij betekenen dat ik vanaf het eerste uur gelijk 60-80 gram koolhydraten zou eten om te voorkomen dat ik in uur 5 geparkeerd sta.
Wat ik veel verkeerd zie gaan bij mensen in mijn omgeving die beginnen met wielrennen is dat ze op lange ritten pas beginnen met eten zodra ze honger gaan krijgen (na 1.5 uur). In uur 4 staan die personen dan echt geparkeerd en komen ze ook helemaal brak thuis, wat feitelijk gezien weer slecht voor je herstel is.
Overigens zit ik ook in team geen zadeltasje, die wielershirts zijn zo gemaakt dat er belachelijk veel in de pouches kan. Helpt natuurlijk ook als je een karretje bij hebt, dan kun je nog makkelijker veel meenemen
:strip_exif()/f/image/wabJu0HFOMDVpY1hEtLL4ic0.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ook zonder karretje kan het prima.
Ik eet dus 4 boterhammen; en nog wat yoghurt oid. Maar wat wilde voorstellen met een meerdaags event als de vierdaagsejasperdeman schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:21:
[...]
Kan je beter de dag ervoor meer eten. Meer dan 90-120g koolhydraten opnemen voor ontbijt gaat je lichaam toch niet trekken. Met 4-5 belegde boterhammen bijvoorbeeld zit je daar al aan. Meer eten gaat je niet veel helpen.
Ik weet gelukkig vrij aardig waar ik goed op ga. En als ik met 2 boterhammen vertrek met meer dan 80km voor de boeg dan staat de man met de hamer onder weg klaar.
---------------
Het is mijn standaard voeding op de fiets tijdens lange duur ritten (3+ uur). Zo'n 60g (40malto/20fructose) per uur in de fles en dan nog zo'n 20g tot 30g per uur aan vast voedsel. Meestal een banaan, sultana's, stroopwafel of krentenbol. Maar gebruik dit al tijden en voor mij werkt dat goed. Maar zoal alles is het een kwestie van uitproberen en testen.la_fusion schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:46:
Om nog even terug te komen op dat binnenkrijgen van koolhydraten via het drinken.. ik heb daar vorig jaar eens wat voor geprobeerd middels maltodexterine als ook een andere 'complete sportmix' maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik er destijds zoveel verschil in merkte tijdens mijn fietstochten. Ik heb het destijds gebruikt als aanvulling naast mijn gebruikelijke mueslireep/peperkoek/etc. In hoeverre hebben de 'gebruikers' () hier daar een bepaalde positieve/negatieve/neutrale ervaring mee?
Wat ik wel weet is dat sinds ik richting die 90g per uur ben gegaan ik de middag na zo'n duur rit me veel beter voel dan met minder voeding.
haha mooi man! Ureterp is wel andere koek kan ik je vertellen, daar sta je met een man of 70 aan de start op een klein criteriumrondje... Paar jaar geleden stapte ik met dezelfde ambities op in Ureterp, dat heb ik gewetenrolandos582 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:18:
[...]
Hehehhee ik moest ook nog naar huis enzo. Nee prima, omstandigheden waren allemaal in orde. 1e ''officiele'' koers van het seizoen weer. Na de 1e ronde ging er al een elite vandoor om vervolgens 45min solo op +/- 10-15sec te rijden. Daarachter werd niet echt gereden, dus constant demarrages etc. zaten er niet in. Na 45min teruggepakt en begon het spelletje wel te beginnen. Werd snel duidelijk dat niemand ging wegkomen en dat het gewoon een massasprint werd. Kwam goed de bocht uit, veel meer snelheid, stopt die gast gewoon met trappenmannen kwamen er met 50+ rechts overeen, schiet 1 er (vermoedelijk) uit zijn pedaal, vliegt over de straat, 2 man er vol overheen met 55+ km/h , vliegend door de lucht. Maja, heel jammer. Onnodig.
Uiteindelijk 7e plek, zat zeker meer in. Maar ik ben helemaal tevreden met een heel moraal/fiets.![]()
Zin in meer! Volgende koers zal wel Wielerronde Ureterp 2023 worden over 2 weken.

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic