https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
ik had even de aanname dat koolhydraten, zeker tijdens de inspanning wel gecovered waren, de meeste zijn daar inmiddels wel van op de hoogtejasperv91 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:50:
Vaak zitten er ookal eiwitten in de (drink)voeding die je pakt tijdens het fietsen.
Denk ook dat het heel belangrijk is je niet blind te staren op de eiwitten inname maar ook zeker een stuk koolhydraten.
Eiwitten worden met name aangesproken voor spierherstel en zeker als je langere tijd al traint of meerdere uren dan trek je je pool met koolhydraten leeg.
In theorie zou het zelfs betekenen zolang je je koolhydraten maar aan blijft vullen je dus kan blijven fietsen.
Volgens mij was jumbo-visma ook bezig met een op maat gemaakt schema per renner tijdens de TDF maar wilde ze dit doen via een bepaald metingsprotocol wat (nog) niet toegestaan was.
Ok en dan nu; hoe ga je daar ruim overheen ?Michaelg schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:04:
[...]
[Afbeelding]
Even een screenshotje van vandaag .
Zo kom ik dus uit op 124g eiwitten bij 73kg. (1.7g per kg)
Je moet flink je best doen wil je er last van krijgen is mijn idee. En er zal ook nog een veiligheids marge in die getallen van 1,6 en 1,8 zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 14-03-2023 15:18 ]
De glucose meter bedoel je denk ik?jasperv91 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:50:
Vaak zitten er ookal eiwitten in de (drink)voeding die je pakt tijdens het fietsen.
Denk ook dat het heel belangrijk is je niet blind te staren op de eiwitten inname maar ook zeker een stuk koolhydraten.
Eiwitten worden met name aangesproken voor spierherstel en zeker als je langere tijd al traint of meerdere uren dan trek je je pool met koolhydraten leeg.
In theorie zou het zelfs betekenen zolang je je koolhydraten maar aan blijft vullen je dus kan blijven fietsen.
Volgens mij was jumbo-visma ook bezig met een op maat gemaakt schema per renner tijdens de TDF maar wilde ze dit doen via een bepaald metingsprotocol wat (nog) niet toegestaan was.
https://www.telegraaf.nl/...egens-dragen-glucosemeter
Ja om eroverheen te gaan zal voor de meeste echt een uitdaging zijn. Denk ook eerder dat mensen er moeite mee hebben om uberhaupt op die 1g per kg te komen.DDX schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:18:
[...]
Ok en dan nu; hoe ga je daar ruim overheen ?
Je moet flink je best doen wil je er last van krijgen is mijn idee. En er zal ook nog een veiligheids marge in die getallen van 1,6 en 1,8 zitten.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Tweakers die dit probleem herkennen, gaat een bikefit dit oplossen? Ik heb namelijks sterk mijn twijfels.
Heeft daarnaast iemand ervaring met https://www.cyclolab.nl/? Ik heb een zorgverzekering bij NN inclusief het Fitpakket en daarmee kan ik € 150 euro declareren voor een Bikefit bij Cyclolab, daarmee wordt een Bikefit wel ineens goed betaalbaar.
BlaBlaBla
Kan absoluut helpen. Ik had ook vaak een stijve nek voor m’n bikefit (en tintelende handen). Ik zat teveek voorover qua gewichtsverdeling kortgezegd. Na de bikefit werd dit beter.Strider schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:13:
Al jaren loop ik tegen een fysiek probleem aan wat voor mij het fietsen vaak minder leuk maakt en dat is mijn nek. Vooral als ik diep ga krijg ik redelijk snel last van mijn nek en voel ik dat de dag erna ook nog steeds. De klachten zitten altijd rond de C7 wervel. Ik heb hiervoor ook al een tijdje bij de fysio gelopen en daar is het mij wel duidelijk geworden dat de klachten gewoon sneller opkomen door mijn kantoorbaan en ook mijn houding (hoofd teveel naar voren). Als ik dan ook nog ga fietsen waarbij je je nek nog meer belast (want je hoofd is nu eenmaal zwaar) is het kassa.
Tweakers die dit probleem herkennen, gaat een bikefit dit oplossen? Ik heb namelijks sterk mijn twijfels.
Heeft daarnaast iemand ervaring met https://www.cyclolab.nl/? Ik heb een zorgverzekering bij NN inclusief het Fitpakket en daarmee kan ik € 150 euro declareren voor een Bikefit bij Cyclolab, daarmee wordt een Bikefit wel ineens goed betaalbaar.
Het helpt wel als je een bikefitter zoekt die ook fysiotherapeut is, of vergelijkbare ervaring heeft zoals deze: https://cyclingperformance.nl/
Ik ben het volledig met je eens! Alleen vroeg mij af in hoeverre dat het gaat en wordt gedaan om mensen die zwart rijden dat te verhinderen.Mistraller schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:55:
[...]
Ook een jaarlijkse discussie met de vierdaagse... Je moet je als niet-deelnemer afvragen waarom er inschrijflimieten zijn, en of het wel zo fair is voor deelnemers om de drukte nóg verder op te voeren. Probleem is dat mensen vinden dat je overal gewoon mag komen, maar op de dag van het evenement wordt door de organisatie moeite gedaan om een parcours te beveiligen, en daar draag je niet aan bij (niet in de kosten en ook niet door je aanwezigheid).
En op grote delen van een parcours zal het allemaal best kunnen, maar juist op de hotspots is het rete irritant als je niet door kunt in je eigen tempo.
Wil je het met een groepje doen? Er zijn vast wel mensen die een keer met je mee willen om de route te rijden, een oproepje is zo geplaatst.
Mijn ervaring is dat als je zoiets organiseert dat er voor je het weet een groepje is wat met je mee wil.
https://grimpeur.nl/category/routes/
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Naar RouteYou gaan, daar staat de download knop.jasperv91 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:27:
[...]
Ik kan toch echt hier alleen via routeyou de route bekijken en niks downloaden?
Heb je ook tips voor omgeving Den Bosch?Requiem19 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:53:
[...]
Het helpt wel als je een bikefitter zoekt die ook fysiotherapeut is, of vergelijkbare ervaring heeft zoals deze: https://cyclingperformance.nl/
Wel Nijmegen als dat te doen is voor je: https://beteropdefiets.nl/
Edit: Ervaring mee, heeft me van hardnekkige rugklachten af geholpen. Is ook fysio van origine.
[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 15-03-2023 13:15 ]
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
Ik heb een bikefit gehad bij een gediplomeerd sportarts. Dit nav een achillespeesblessure.Strider schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:13:
Al jaren loop ik tegen een fysiek probleem aan wat voor mij het fietsen vaak minder leuk maakt en dat is mijn nek. Vooral als ik diep ga krijg ik redelijk snel last van mijn nek en voel ik dat de dag erna ook nog steeds. De klachten zitten altijd rond de C7 wervel. Ik heb hiervoor ook al een tijdje bij de fysio gelopen en daar is het mij wel duidelijk geworden dat de klachten gewoon sneller opkomen door mijn kantoorbaan en ook mijn houding (hoofd teveel naar voren). Als ik dan ook nog ga fietsen waarbij je je nek nog meer belast (want je hoofd is nu eenmaal zwaar) is het kassa.
Deze blessure was na een klein aanpassing snel opgelost (liep er al een paar jaar mee)
De rest van de bikefit was dramatisch. Onderdeel van het advies was om 20mm hoger te gaan zitten. Heb in 600.000Km nog nooit zo verrot op de fiets gezeten. Met name de C7 wervel waar jij ook last van hebt. Ik kon gewoon na een uurtje nog amper mijn kop bewegen en kreeg ook moeite met concentratie.
Ik ben uiteindelijk weer grotendeel terug gegaan naar mijn oude zit. Nekprobleem opgelost en geen tintelingen meer in de handen die er met de bikefit bij waren gekomen.
Metingen in een bikefit zijn leuk, maar met mijn ervaring (N=1) gaat het toch meer om de balans op de fiets en wellicht ook muscle memory als je al vele jaren rijdt.
Ga dus niet blind op de bikefit, maar gebruik ook je eigen gevoel en verstand.
Beetje de reden dat ik geen bikefit heb gedaan ooit, ik zit nu lekker en dat gaat alleen maar twijfel geven. Want ze laten je vermoedelijk niet vertrekken met "Ja je zit precies goed, niks aan doen verder!"Stillekracht schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Metingen in een bikefit zijn leuk, maar met mijn ervaring (N=1) gaat het toch meer om de balans op de fiets en wellicht ook muscle memory als je al vele jaren rijdt.
Ga dus niet blind op de bikefit, maar gebruik ook je eigen gevoel en verstand.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
"Ja je zit precies goed, niks aan doen verder! Dat is dan 350.- dank u wel"Mistraller schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:16:
[...]
Beetje de reden dat ik geen bikefit heb gedaan ooit, ik zit nu lekker en dat gaat alleen maar twijfel geven. Want ze laten je vermoedelijk niet vertrekken met "Ja je zit precies goed, niks aan doen verder!"
Mocht je toch wel handgespaakte wielen overwegen, volgens mij doet @ElGreco daar iets in. Heb ik me wel eens laten vertellen... en zat er ook niet een goede zaak in Nijkerk die advies gaf over iets?
Toevallig een aantal jaar geleden een bikefit gedaan ivm problemen aan mijn zitvlak. Conclusie was dat ik bijna perfect zat maar paar kleine aanpassingen zou kunnen doen. Problemen met zitvlak bleven bestaan, ook met een ander zadel. Uiteindelijke conclusie was dat de problemen met het zitvlak uitingen waren van andere problemen in mijn lichaam. Daarna dus weer fijn terug naar de normale instellingen.Mistraller schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:16:
[...]
Beetje de reden dat ik geen bikefit heb gedaan ooit, ik zit nu lekker en dat gaat alleen maar twijfel geven. Want ze laten je vermoedelijk niet vertrekken met "Ja je zit precies goed, niks aan doen verder!"
Afhankelijk van wat het doel is en of de bikefitter de pijnvrije situatie kent, valt er denk ik best wel wat te halen voor een hoop mensen maar als je zonder klachten prima kunt fietsen voor wat je zelf als doel hebt, zou ik er ook nog eens 2x over nadenken.
Vorige week lek gereden met mijn Pro One's en de sealant dichtte het niet lekker. Op dat moment zat er de Doc Blue sealant in. Het was een vrij klein sneetje.
Ik had eerder al nieuwe sealant gekocht, maar nog niet vervangen dus nu mooi de kans om te testen of deze sealant het wel zou dichten. https://www.mantel.com/dy...uGZ23hjwOutRoCGFAQAvD_BwE
Na vervangen het wiel 1x rond gedraaidte hebben werd hij gedicht. Ondertussen al 160km verder en nog steeds zit hij netjes dicht.
/f/image/es2aHvdyCllBjiAVeXL11CeT.png?f=fotoalbum_large)
Dat is ook altijd het lastige, het is een oordeel vanuit de visie van de persoon, het is geen exacte wetenschap. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld een wiel.la_fusion schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:34:
[...]
Toevallig een aantal jaar geleden een bikefit gedaan ivm problemen aan mijn zitvlak. Conclusie was dat ik bijna perfect zat maar paar kleine aanpassingen zou kunnen doen. Problemen met zitvlak bleven bestaan, ook met een ander zadel. Uiteindelijke conclusie was dat de problemen met het zitvlak uitingen waren van andere problemen in mijn lichaam. Daarna dus weer fijn terug naar de normale instellingen.
Afhankelijk van wat het doel is en of de bikefitter de pijnvrije situatie kent, valt er denk ik best wel wat te halen voor een hoop mensen maar als je zonder klachten prima kunt fietsen voor wat je zelf als doel hebt, zou ik er ook nog eens 2x over nadenken.
Mijn broer heeft ook een bikefit gedaan vanwege zadelpijn. Het heeft hem wel overtuigd van de juiste maat van z'n fiets (daar zat ook twijfel) maar de instellingen heeft ie uiteindelijk teruggedraaid, en nu een compleet ander type zadel dan geadviseerd. En wat meer kilometers deed de rest.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Mocht je iemand of de kennis gevonden hebben dan hoor ik dat graag... Ik worstel zelf met dezelfde vragen, vooral vanuit de invalshoek 'afvallen maar toch prestatiegericht meefietsen met het lokale clubje'. Ik loop er vaak tegenaan dat ik óf te weinig energie heb voor de rit óf dat ik zoveel eet dat ik aankom (maar dan heb ik wel energie). Ik fiets maar lullige stukjes, 2 uurtjes op woensdagavond, 2 ~ 3 uur op zondagochtend en tussendoor nog wat uurtjes op de tacx. Geen afstanden waar je met een voedingsplan eigenlijk alsnog nooit genoeg kunt eten, maar wel afstanden waar ik steeds aan blijf lopen tegen een onbalans tussen energie en inspanning.The DenMan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:10:
Voorbeeld: Vanavond is er training met de vereniging. Zal zo'n 2,5 uur zijn a 200w gem of 220 a 230 NP. Nu eet en drink tijdens de training voldoende zover ik weet (2x 950ml bidon met energy, 1x gel, 1x energy bar alles SiS). Alleen na de training krijg ik nooit meer die 1500 kcal bij gegeten en als ik de voeding tijdens de training erbij neem blijft er alsnog bijna 1000 Kcal over.
Vandaar de vraag dus of iemand goede ervaringen heeft met een voedingscoach. Denk ook niet dat ik dit langdurig nodig heb, moet alleen even de goede kant op geduwd worden.
Stel ik ben serieus aan het letten op m'n inname, wánneer moet ik dan wát eten om op woensdagavond voldoende energie te hebben om niet na een intensief uur opgebrand te zijn (intensief is voor mij een NP van 220 ~ 240 gok ik)? Meer eten dan goed voor me is heb ik al onder de knie als competentie, nu nog uitgebalanceerd eten t.o.v. een activiteit.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
We zijn van plan om naar zuid Frankrijk te gaan dus de fiets gaat mooi mee
het zal vermoedelijk met de caravan zijn dat we gaan, laten jullie je fiets in de voortent staan dan of hoe pakken jullie dat aan?
Stacaravan hier maar ik move de fiets telkens naar de veranda, als we “thuis” zijn en in de caravan/huisje als we weg gaan.jasperv91 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:40:
Hoe doen jullie het met fietsen en vakantie.
We zijn van plan om naar zuid Frankrijk te gaan dus de fiets gaat mooi mee![]()
het zal vermoedelijk met de caravan zijn dat we gaan, laten jullie je fiets in de voortent staan dan of hoe pakken jullie dat aan?
Met een echte caravan zou ik dat ook zo doen denk ik, toch wel prettiger gevoel als de fiets echt “binnen” is als je op pad bent.
Ik denk dat niemand hier een alles oplossend antwoord heeft, maar ik heb wel benieuwd naar hoe je dan fietst? Als in, ga je elk rondje voluit? Want op rondjes van 2 uur zou je eigenlijk met minimaal eten op de fiets het prima moeten volbrengen.Ugchel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:18:
[...]
knip
Lang verhaal over trainen, eten en afvallen
/knip
Daarnaast zou je nog kunnen kijken naar de kwaliteit van het eten dat je gedurende de dag eet. Als je zondag moeite hebt om de 3 uur uit te fietsen, maar je eet zaterdag in principe voldoende calorieën, maar bestaat dat uit (gechargeerd) spareribs dan is dat wellicht wat minder gek.
En wellicht je heb wat aan het volgende, ik vind zijn kanaal altijd wel tof maar ik houd ook wel van de wetenschappelijke kijk op trainen:
Mijn ervaring is dat als ik serieus bezig ben met op inname letten, ik na een anderhalf uur de pijp leeg heb. (Voornamelijk koolhydraatbeperkt eten.) Dat is dan tussen de 35 en 40 gemiddeld per uur (de keren dat het gebeurd is). Als ik gewoon ‘volle kracht’ eet rijd ik die ritten wel uit. (In de bidon heb ik dan dorstlesser zonder koolhydraten.)djfrankel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:20:
[...]
Ik denk dat niemand hier een alles oplossend antwoord heeft, maar ik heb wel benieuwd naar hoe je dan fietst? Als in, ga je elk rondje voluit? Want op rondjes van 2 uur zou je eigenlijk met minimaal eten op de fiets het prima moeten volbrengen.
Kwaliteit van eten is wel prima denk ik, maar misschien te koolhydraatbeperkt. Filmpje ga ik kijken, dank!Daarnaast zou je nog kunnen kijken naar de kwaliteit van het eten dat je gedurende de dag eet. Als je zondag moeite hebt om de 3 uur uit te fietsen, maar je eet zaterdag in principe voldoende calorieën, maar bestaat dat uit (gechargeerd) spareribs dan is dat wellicht wat minder gek.
En wellicht je heb wat aan het volgende, ik vind zijn kanaal altijd wel tof maar ik houd ook wel van de wetenschappelijke kijk op trainen:
[Video: What is the Most Effective Way to Lose Weight for Cycling? The Science]
Zo doe ik het ookKluus schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:43:
[...]
Stacaravan hier maar ik move de fiets telkens naar de veranda, als we “thuis” zijn en in de caravan/huisje als we weg gaan.
Met een echte caravan zou ik dat ook zo doen denk ik, toch wel prettiger gevoel als de fiets echt “binnen” is als je op pad bent.
Wat eet je dan tijdens het fietsen? Als je wil dat inname tijdens het fietsen (voor een rit van 1,5uur) nut heeft moet je wel zorgen dat dit snelle suikers zijn. Je zou dus kunnen kijken of het beter gaat met sportdrank in je bidons in plaats van eten.Ugchel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:20:
Mijn ervaring is dat als ik serieus bezig ben met op inname letten, ik na een anderhalf uur de pijp leeg heb. (Voornamelijk koolhydraatbeperkt eten.) Dat is dan tussen de 35 en 40 gemiddeld per uur (de keren dat het gebeurd is). Als ik gewoon ‘volle kracht’ eet rijd ik die ritten wel uit. (In de bidon heb ik dan dorstlesser zonder koolhydraten.)
Een tweede wat kan is dat je de rest van de dag ook te weinig koolhydraten eet waardoor je al begint met een beperkte glycogeen voorraad in je spieren. Dat kan je tijdens een heftige training ook opbreken tegen het einde.
Ik ben (al even geleden) van 85 naar 75Kg gegaan (1.85 lang). Dit door inname bij te houden in myfitnesspal (alles wegen!). Als je met een powermeter rijd kun je ook redelijk accuraat bij houden wat je verbruikt (kj = Kcal is niet 100% nauwkeurig, maar naar een paar weken weet je wel of je dit een beetje moet bijstellen). Ik zorgde dat mijn eiwit inname rond de 1,5g per kg gewicht zat en dan per dag mikken op ongeveer 500Kcal minder inname dan verbranding. Ben zo zeer steady ongeveer een halve KG per week verloren maar wel te koste van power op de fiets. Als in, mijn ftp is in die tijd gelijk gebleven. Wel een veel betere w/KG nadien dus nog steeds een positief resultaat wat mij betreft.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik lees hier ook 2x koolhydraat beperkt, gaat dat over je reguliere dieet en neem je daarom ook geen sportdrank mee?Ugchel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:20:
[...]
Mijn ervaring is dat als ik serieus bezig ben met op inname letten, ik na een anderhalf uur de pijp leeg heb. (Voornamelijk koolhydraatbeperkt eten.) Dat is dan tussen de 35 en 40 gemiddeld per uur (de keren dat het gebeurd is). Als ik gewoon ‘volle kracht’ eet rijd ik die ritten wel uit. (In de bidon heb ik dan dorstlesser zonder koolhydraten.)
[...]
Kwaliteit van eten is wel prima denk ik, maar misschien te koolhydraatbeperkt. Filmpje ga ik kijken, dank!
Het is afhankelijk van hoe vaak je fietst maar naar mijn mening is koolhydraat beperkt dieten meer geschikt voor “bankzitters”. Als regelmatige duursporter kan je naar mijn idee beter je kcals bezuinigen op vetten en inderdaad vooral gevarieerd en kwaliteit eten.
Voor amateurs die willen afvallen is tussen de 35 en 40 gemiddeld per uur simpelweg véél te hard om zonder een serieuze glycogeen-voorraad te rijden (want koolhydraat-arm dieet). Als je dan vervolgens ook nog eens geen koolhydraten tijdens de inspanning doet...Ugchel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:20:
[...]
Kwaliteit van eten is wel prima denk ik, maar misschien te koolhydraatbeperkt. Filmpje ga ik kijken, dank!
Serieus: Trainen met de intentie om beter te worden én afvallen is een combinatie die vrijwel nooit goed gaat. Beter worden betekent gemiddeld dat je serieuze inspanningen doet die een fikse aanslag op je reserves zijn. Als je die structureel niet volledig aanvult doordat je ook aan het afvallen bent, wat verwacht je dan.
Maak alsjeblieft een keus: Óf afvallen, óf trainen met de intentie om beter te worden. Beide tegelijk gaat niet.
Je kunt prima afvallen in combinatie met sporten, maar dan moet je laag in de intensiteit zitten. Ritjes waar je jezelf binnen anderhalf uur helemaal naar de gallemiezen rijdt zijn dan Threshold-inspanningen met delen VO2max, anaeroob.
Als ik dat gemiddelde wil rijden moet de kruissnelheid op minimaal 50 per uur. Stukje bebouwde kom of stoplichtje vermoord je gemiddelde altijd.
Of de autopauze op 30 per uur, dat kan ook
Paar keer in een stacaravan op vakantie geweest, daar zet ik hem 's nachts binnen. Overdag op de veranda.jasperv91 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:40:
Nu hebben we 2 jaar geleden een caravan gekocht. Daar laat ik hem op de fietsendrager staan achterop de caravan. Wel met 2 sloten eraan.
Ik ben er in mij reply even vanuit gegaan dat het hier om het aantal gram koolhydraten gaat, niet om z'n gemiddelde snelheid.joker1977 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:37:
Voor amateurs die willen afvallen is tussen de 35 en 40 gemiddeld per uur simpelweg véél te hard om zonder een serieuze glycogeen-voorraad te rijden (want koolhydraat-arm dieet). Als je dan vervolgens ook nog eens geen koolhydraten tijdens de inspanning doet...
Dat is op de dijk in een groepje met veel sterkere fietsers op kop. Overigens gaat het me niet over de snelheid, maar ik heb op de buitenfiets geen powermeter en vermogen berekend door strava is volgens mij niet heel accuraat.Morrar schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:49:
35-40 gemiddeld, is dat binnen op de baan en/of in een peleton?
Als ik dat gemiddelde wil rijden moet de kruissnelheid op minimaal 50 per uur. Stukje bebouwde kom of stoplichtje vermoord je gemiddelde altijd.
Of de autopauze op 30 per uur, dat kan ook
Maar eenieder bedankt voor de reacties, het is duidelijk dat koolhydraatarm eten in combinatie met intensieve ritten eigenlijk niet de juiste keuze is en misschien meer kapot maakt dan ik opbouw.
Heb de bewuste rit er net eens bij gezocht op strava en ik heb daar een HR van gemiddeld 176 en max 190 in een tijdspanne van ruim 2 uur, dus misschien is dit rit met al het eten van de wereld te heftig voor mijn niveau. Tot 60 kilometer gaat het nog, daarna is de koek vrij abrupt op:
:strip_exif()/f/image/CMUy7NUJexoC6Bhdom7msPtQ.jpg?f=fotoalbum_large)
(En misschien gebruik ik gemiddelde verkeerd en bedoel ik meer kruissnelheid. In bovenstaande afbeelding zit je vanaf km 10 tot 50-55 op de dijk zonder verkeerslichten of veel verkeer.)
Ik las ook dat het om snelheid ging hoor, er staat ook dat het in een prestatie gericht groepje ging. Dan haal je dat soort snelheden al vlug, maar ik ben het 100% met @joker1977 eens dat je dat dan niet echt kan combineren met koolhydraat beperkt..Phydomir schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:16:
[...]
Ik ben er in mij reply even vanuit gegaan dat het hier om het aantal gram koolhydraten gaat, niet om z'n gemiddelde snelheid.
Overigens hoef je daar echt geen kruissnelheid van 50km/u voor te rijden hier in de "provincie" hoor.
Edit: ahja eigenlijk is deze reactie een beetje spuit11 na het bericht van @Ugchel
[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 17-03-2023 08:49 ]
Je bent je hier eigenlijk twee uur lang aan het leeg rijden, niet zo gek dat je dan leeg raakt. In dit soort ritten kan je eigenlijk niet genoeg eten. Met deze gemiddelde hartslag is het knap dat je na anderhalf uur niet uitgeput van je fiets valt. Maar het lijkt erop dat je het licht hebt gezienUgchel schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:40:
Heb de bewuste rit er net eens bij gezocht op strava en ik heb daar een HR van gemiddeld 176 en max 190 in een tijdspanne van ruim 2 uur, dus misschien is dit rit met al het eten van de wereld te heftig voor mijn niveau. Tot 60 kilometer gaat het nog, daarna is de koek vrij abrupt op:
ps: Strava estimates wat betreft calorie verbranding en vermogen zijn ongeveer net zo accuraat als een random number generator.
Ik beperk mijn koolhydraat inname ook behoorlijk (anders wordt ik gewoon weer dik en zwaar) en heb ook een tijd ketogeen op de fiets gezeten. Bij een grote inspanning was ik na 80 km helemaal naar de klote (niet eens perse helemaal moe, maar wel naar de klote). Ook eens volledig verzuurd na 80 km, wat ineens over was na wat extra koolhydraten tot mij te nemen. Ik leef nog steeds koolhydraat beperkt, maar niet als ik lange en intensieve ritten maak, dan eet ik gewoon een redelijke hoeveelheid koolhydraten en kan ik prima mee komen (maar waarschijnlijk niet met 50-55 km/u, want dat is gewoon boven mijn niveau). Ik gooi sowieso een sportdrank met wat koolhydraten in mijn bidon, want anders kom ik in de problemen (goed eten tijdens het fietsen blijft moeilijk voor mij, zeker tegen threshold aan).Ugchel schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:40:
[...]
Dat is op de dijk in een groepje met veel sterkere fietsers op kop. Overigens gaat het me niet over de snelheid, maar ik heb op de buitenfiets geen powermeter en vermogen berekend door strava is volgens mij niet heel accuraat.
Maar eenieder bedankt voor de reacties, het is duidelijk dat koolhydraatarm eten in combinatie met intensieve ritten eigenlijk niet de juiste keuze is en misschien meer kapot maakt dan ik opbouw.
[Afbeelding]
(En misschien gebruik ik gemiddelde verkeerd en bedoel ik meer kruissnelheid. In bovenstaande afbeelding zit je vanaf km 10 tot 50-55 op de dijk zonder verkeerslichten of veel verkeer.)
Laatste 2 jaar naar Frankrijk geweest op vakantie. Daar hadden we een huurtent. Vaak achter de tent vast gemaakt met een simpel slot. Werd er regen voorspeld dan ging hij 's avonds naar binnen. Nu had ik ook een hele oude fiets, die niet zo diefstal gevoelig was. Als ik het vergelijk met wat er nog meer was op de camping. Voor dit jaar moet ik ook nog eens goed gaan bedenken hoe ik het ga doen. Ook bij de stops onderweg, aangezien ik nu een flink duurdere fiets heb.jasperv91 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:40:
Wat voor stops bedoel je, overnachtingen of gewoon lunch etc? Ik heb dit jaar twee stops (heen- en terugweg) gepland bij hotels via booking.com en die heb ik gewoon een berichtje gestuurd met de vraag of de fiets ergens veilig kan staan. Bij beiden was dit geen probleem en ik mag de fiets in hun garage zetten tijdens de overnachting.The DenMan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:42:
[...]
Laatste 2 jaar naar Frankrijk geweest op vakantie. Daar hadden we een huurtent. Vaak achter de tent vast gemaakt met een simpel slot. Werd er regen voorspeld dan ging hij 's avonds naar binnen. Nu had ik ook een hele oude fiets, die niet zo diefstal gevoelig was. Als ik het vergelijk met wat er nog meer was op de camping. Voor dit jaar moet ik ook nog eens goed gaan bedenken hoe ik het ga doen. Ook bij de stops onderweg, aangezien ik nu een flink duurdere fiets heb.
Andere tussenstops hou ik mijn fiets in principe een beetje in zicht en ik zet hem even met een extra ketting slot vast aan de drager gedurende de stop, naast de klem die ook al op slot zit. Mijn drager zit daarnaast op slot op de trekhaak dus ze moeten al behoorlijk gaan slopen of zoeken (naar een sleutelnr ofzo) willen ze de drager met fiets en al meenemen. Ik geloof niet dat ze dat op een drukke parkeerplaats gaan doen, zeker niet wanneer ik zelf ook de meeste tijd een oogje in het zeil heb.
Mijn fiets is dit jaar ook een stuk duurder maar ik denk niet dat dat er echt vanaf straalt ten opzichte van mijn vorige fiets waar het toch al een aantal vakanties goed mee is gegaan (afkloppen).
Dan heb je voor de rit volle en opgeladen spieren en nog genoeg in mijn systeem zitten om spieren aan te vullen..
Dit doe ik natuurlijk niet altijd, alleen bij lange ritten van 4-5 uur of nog langer, of als ik weet dat ik 2 uur hard wil knallen.
Tijdens de ritten gebruik ik alleen snelle koolhydraten, bij hoge inspannning rond de 60gr per uur, en bij lage intensiteit 30-45.. Meer kan je maag toch niet verwerken. (bij een gemiddeld persoon).
Tijdens een normaal trainingritje zit ik toch 60-80% vetverbrandingsmodus, en hoef ik eigenlijk niet te letten op wat ik op die dag (of dagen ervoor) gegeten heb.. Mijn ritjes beginnen vaak 30-45 na een maaltijd, als dit een avondmaal is, dan eet ik mij niet helemaal vol, en eet ik naderhand nog wat kwark/fruit/eiwitshake etc.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik ben geen foodexpert, maar vanuit mijn eigen ervaring:Ugchel schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:40:
[...]
Dat is op de dijk in een groepje met veel sterkere fietsers op kop. Overigens gaat het me niet over de snelheid, maar ik heb op de buitenfiets geen powermeter en vermogen berekend door strava is volgens mij niet heel accuraat.
[Afbeelding]
Voor mij zou 2 uur lang een hartslag van 175 echt krankzinnig intensief zijn. Mogelijk ligt jou max hr nog een stuk boven de 190, maar anders heb je wel echt een heftige workout gedaan en is het niet zo gek dat je leeg en op bent. Het lijkt me dat dit een inspanning is waar niet of nauwelijks tegenop te eten valt, en je met een goeie buffer moet starten. Misschien is het wel verstandiger om een rustigere rit te doen?
Die inspanning waarbij je 'volle kracht eet', was die net zo zwaar, en wat betekend dat volle kracht eten precies? Gaat dat over tijdens de rit, of ook de dag voorafgaand aan de rit?
In mijn ervaring werkt het goed om ook kort voor de rit (vooropgesteld dat je niet onmiddellijk na een maaltijd vertrekt) wat extra's te eten. Al is het maar een banaan ofzo.
ik was afgelopen zaterdag ook iets te enthousiast geweest met een trainings ritje met 5 x 10 min sweet spot erin. Indoor stelt dat niet zoveel voor, want dan ga je in ERG mode in de rust intervallen netjes naar 40% / 125 watt, maar daar heb ik dus buiten wat moeite mee, dan kruipt het toch al snel naar de 200 watt.
uiteindelijk ruim 2 uur gereden, met een NP van 243, wat eigenlijk gewoon veel te hoog is (voor mij).
Mijn hartslag was gem 148 (max 187), dus net geen 80% van max.. Op de sweet spot blokken rij ik dan met 160 bpm (85% max).
Dan nog een beetje grijs naar huis en de totale rit was eigenlijk te intensief, 2 dagen later kreeg ik de pedalen niet rond op een vo2max workout, die de week ervoor nog wel ging. Dat is dus overall gezien niet zo goed voor je training..
2 uur met een HR op 92% van max klinkt als een race met een slechte pacing (mijn eerste wedstrijd was 4,5 uur lang met gemiddeld 166 bom / 89%, dat was NIET ok)
(of wat @Jesse zegt inderdaad.. misschien is je max wel 200.. )
Nadeel van dit soort "ritten" (want een training kan je het dus eigenljk niet noemen) is dat je herstel te lang duurt, zeker als je niet genoeg suikers pakt tijdens, voor en na de rit is je herstel tijd gigantisch lang, een klap voor je immuunsysteem en gewoon totaal niet productief
[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 17-03-2023 11:52 ]
Helder! Dat maakt wel uit ja. Ik haal hier solo langs de kust meestal 30-33 gemiddeld en dat is flink doortrappen. Maar ik ben ook niet MvdP; FTP zal rond de 230 - 245 liggen afhankelijk van hoe fit ik ben.Ugchel schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:40:
[...]
Dat is op de dijk in een groepje met veel sterkere fietsers op kop.
...
Heb de bewuste rit er net eens bij gezocht op strava en ik heb daar een HR van gemiddeld 176 en max 190 in een tijdspanne van ruim 2 uur, dus misschien is dit rit met al het eten van de wereld te heftig voor mijn niveau. Tot 60 kilometer gaat het nog, daarna is de koek vrij abrupt op.
Die 2 uur met gemiddelde HR van 176 is wel echt flink doorbeuken, dus geen wonder dat de koek dan op raakt. Ik ken je HR zones natuurlijk niet, maar dat is sowieso verre van een duurritje...
Denk dat je dan alleen kan bijvullen met pure suikers (gel, sportdrank) vanwege de intensiteit, maar ook dan loop je vrij snel tegen grenzen aan (60-90 gram / uur). Meer gaat je lichaam niet opnemen, terwijl het wel flink blijft vragen.
Qua training is 2 uur rammen volgens mij niet het meest effectief. Je kunt beter korte, intensieve ritjes met blokjes op de max afwisselen met lange duurritten ver onder de max. Met de eerste verbeter je dan anaeroob en met de tweede aeroob (oprekken van je vetverbrandingsgrens).
Maar anderen kunnen dat vast veel beter toelichten (of luister beter worden / trainerroad podcasts) . Maar eerlijk gezegd, als ik zelf op de fiets zit wil ik ook gewoon lekker door stoempen; het is toch een *race* fiets
[ Voor 26% gewijzigd door Morrar op 17-03-2023 12:06 ]
Ik heb zoiets:jasperv91 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:40:
https://www.staalkabelstunter.com/nl/slotkabel-5-meter.html
Die kan door frame en wielen heen, en daarbij een goed slot, en de andere kant gaat om een boom heen. En eigenlijk altijd een dekentje oid eroverheen.
Op een camping heb je toch heel snel een stukje sociale controle die mensen die niet op je veldje horen wel tegenhouden is mijn ervaring.
Niet mijn definitie van veilig, want wie hebben er toegang tot die garagebox ?Kluus schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:54:
[...]
bij hotels via booking.com en die heb ik gewoon een berichtje gestuurd met de vraag of de fiets ergens veilig kan staan. Bij beiden was dit geen probleem en ik mag de fiets in hun garage zetten tijdens de overnachting.
Hotel gaat fiets gewoon mee naar de kamer, tja misschien lastig als hij echt onder de modder zit.
Vakantie op camping fiets in de auto.
M'n vader doet het ook zoals @McMiGHtY goed slot met dikke kabel om boom heen.
En zeil over fiets(en)
Ja ik zal hem in die garage ook nog op slot zetten. Mijn ervaring is dat veel hotels het niet zien zitten als je de fiets mee neemt naar je kamer helaas. Voor één nachtje durf ik het zo wel aan.DDX schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:43:
[...]
Niet mijn definitie van veilig, want wie hebben er toegang tot die garagebox ?
Hotel gaat fiets gewoon mee naar de kamer, tja misschien lastig als hij echt onder de modder zit.
Vakantie op camping fiets in de auto.
M'n vader doet het ook zoals @McMiGHtY goed slot met dikke kabel om boom heen.
En zeil over fiets(en)
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 17-03-2023 13:10 ]
En ik heb geen groot hangslot ofzo mee als ik ga fietsen.
Mijn ervaring is dat het prima kan, soms kijken ze je gek aan maar ik ben toch klant en betaal genoeg om te overnachten ?
Wilt wel helpen als je geen familiehotel boekt waar je 3 trappen op moet ofzo.
[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 17-03-2023 13:12 ]
Ik zelf heb zoiets:
https://www.bol.com/nl/nl...V9t92UfvZDJEaAkG9EALw_wcB
Nog nooit issues mee gehad, ook niet in dure/sjieke hotels.
Ik heb wel eens in een hotel gezeten die er nogal scherp op waren. Twee personen hadden de fiets al langs de receptie gesneaked. Nummer drie raakt per ongeluk met zijn achterwiel de grond, drie tikken van zijn vrijloop en gelijk de hotelmanager voor zijn neus
Edit: @verstappen33 die hoes is wel een goeie! Dat ga ik ook bestellen denk ik, dat zal het wel makkelijker maken ja, thanks!.
[ Voor 39% gewijzigd door Kluus op 17-03-2023 13:38 ]
En ketting langs een witte muur, geen idee wat je voor maffe dingen met je ketting doet.
Koffer openslaan, langs muur etc veel meer kans op schade.
[ Voor 54% gewijzigd door DDX op 17-03-2023 13:41 ]
Als je met je vrouw en twee kinderen op vakantie bent?DDX schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:39:
Maar als je een dagje weggaat gaat je fiets toch gewoon mee
Dan vraag je er zelf omKluus schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:41:
[...]
Als je met je vrouw en twee kinderen op vakantie bent?
Trek jij die dan niet netjes uit bij de receptieMcMiGHtY schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:12:
En je loopt ook in je kamer/door het hotel op schoenen toch?
Haha eens! We vieren vakantie met camper. Doen ter plaatse alles met de fiets, en alleen het reizen van plek naar plek gaat met camper maar dan staan de fietsen natuurlijk achterop.DDX schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:39:
Maar als je een dagje weggaat gaat je fiets toch gewoon mee
Op campings staan de fietsen 's nachts gewoon tegen de achterkant van de camper met twee sloten vast aan de fietsendrager.
Ja klopt, dat is vooral de "moeilijkheid" in deze
Nog zoiets, wat doen jullie als je op zo'n algemeen bekende bestemming bent waar je op de laatste dag wel om 10:00 uit je huisje moet maar de hele dag gebruik kan maken van het zwembad?
Tot nu toe heb ik "de rest" zo ver gekregen dat ze gelijk naar huis gaan maar voel me dan altijd wel een beetje schuldig
[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 17-03-2023 13:45 ]
Die hoes is ideaal, ook voor vervoer in je auto als je geen fietsendrager hebt (zoals ik), dan blijft je auto ook lekker schoon..Kluus schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:32:
Dan ga ik het gewoon proberen ter plaatse, als het wel kan is het wel fijner ja. Maar als het niet kan vind ik een afsluitbare garage veilig genoeg hoor. Er is altijd wel iets van een risico, ook als je je fiets (en de rest van je spullen) in een huisje of stacaravan zet op de eindbestemming en je gaat een dagje weg. Daar kunnen ook allerlei onderhoudsploegen in.
Ik heb wel eens in een hotel gezeten die er nogal scherp op waren. Twee personen hadden de fiets al langs de receptie gesneaked. Nummer drie raakt per ongeluk met zijn achterwiel de grond, drie tikken van zijn vrijloop en gelijk de hotelmanager voor zijn neus.
Edit: @verstappen33 die hoes is wel een goeie! Dat ga ik ook bestellen denk ik, dat zal het wel makkelijker maken ja, thanks!.
Bij Bol is die snel leverbaar, maar als je nog even de tijd hebt kun je hem ook via AliExpress bestellen en scheelt het de helft..
Sarcasme ...right?DDX schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:42:
[...]
Trek jij die dan niet netjes uit bij de receptie
Naar huis toe fietsen is altijd de beste oplossing.Kluus schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:44:
[...]
Ja klopt, dat is vooral de "moeilijkheid" in deze.
Nog zoiets, wat doen jullie als je op zo'n algemeen bekende bestemming bent waar je op de laatste dag wel om 10:00 uit je huisje moet maar de hele dag gebruik kan maken van het zwembad?
Tot nu toe heb ik "de rest" zo ver gekregen dat ze gelijk naar huis gaan maar voel me dan altijd wel een beetje schuldig. Kan ze natuurlijk altijd de keuze geven dat ik gewoon naar huis ga fietsen en zij zelf in het zwembad blijven en zelf naar huis rijden....
Zo heb ik het ook gedaan. Alles een paar maanden bij gehouden met Myfitnesspal, en zo gericht mijn Kcal inname kunnen sturen. Van 89 naar 81 Kg gegaan op anderhalfve maand.Phydomir schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:42:
[...]
Wat eet je dan tijdens het fietsen? Als je wil dat inname tijdens het fietsen (voor een rit van 1,5uur) nut heeft moet je wel zorgen dat dit snelle suikers zijn. Je zou dus kunnen kijken of het beter gaat met sportdrank in je bidons in plaats van eten.
Een tweede wat kan is dat je de rest van de dag ook te weinig koolhydraten eet waardoor je al begint met een beperkte glycogeen voorraad in je spieren. Dat kan je tijdens een heftige training ook opbreken tegen het einde.
Ik ben (al even geleden) van 85 naar 75Kg gegaan (1.85 lang). Dit door inname bij te houden in myfitnesspal (alles wegen!). Als je met een powermeter rijd kun je ook redelijk accuraat bij houden wat je verbruikt (kj = Kcal is niet 100% nauwkeurig, maar naar een paar weken weet je wel of je dit een beetje moet bijstellen). Ik zorgde dat mijn eiwit inname rond de 1,5g per kg gewicht zat en dan per dag mikken op ongeveer 500Kcal minder inname dan verbranding. Ben zo zeer steady ongeveer een halve KG per week verloren maar wel te koste van power op de fiets. Als in, mijn ftp is in die tijd gelijk gebleven. Wel een veel betere w/KG nadien dus nog steeds een positief resultaat wat mij betreft.

Jeetje, Cervelo toch? Geven ze ook aan waarom het zo lang duurt? Het is een aantal in dit topic (inclusief ikzelf) toch al gelukt om binnen enkele weken na besluit/aankoop een fiets geleverd te krijgen...Stancke schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:09:
Nou, vandaag 7 maand aan het wachten op #newbikeday , het verlangen begint toch iedere week groter en groter te worden maar blijft voorlopig tandenbijten

Valt toch allemaal wel mee, wedstrijden op 90-92% heb ik ook geregeld, natuurlijk niet als peloton vulling maar als je actief mee doet en flinke inspanningen levert. Heb ik dat ook wel en ik fiets toch vrij veel met elke week 1-2 wedstrijden. Bovendien, wat zegt hartslag nou? Kan per dag nog weer verschillen, 1e wedstrijd meer spanning etc.Prulleman schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:50:
dat is 2 uur lang op 92% van je max HR, dat is echt heel veel. Dat zou je eigenlijk alleen bij een wedstrijd moeten doen, bij een training is dat gekkewerk.
ik was afgelopen zaterdag ook iets te enthousiast geweest met een trainings ritje met 5 x 10 min sweet spot erin. Indoor stelt dat niet zoveel voor, want dan ga je in ERG mode in de rust intervallen netjes naar 40% / 125 watt, maar daar heb ik dus buiten wat moeite mee, dan kruipt het toch al snel naar de 200 watt.
uiteindelijk ruim 2 uur gereden, met een NP van 243, wat eigenlijk gewoon veel te hoog is (voor mij).
Mijn hartslag was gem 148 (max 187), dus net geen 80% van max.. Op de sweet spot blokken rij ik dan met 160 bpm (85% max).
Dan nog een beetje grijs naar huis en de totale rit was eigenlijk te intensief, 2 dagen later kreeg ik de pedalen niet rond op een vo2max workout, die de week ervoor nog wel ging. Dat is dus overall gezien niet zo goed voor je training..
2 uur met een HR op 92% van max klinkt als een race met een slechte pacing (mijn eerste wedstrijd was 4,5 uur lang met gemiddeld 166 bom / 89%, dat was NIET ok)
(of wat @Jesse zegt inderdaad.. misschien is je max wel 200.. )
Nadeel van dit soort "ritten" (want een training kan je het dus eigenljk niet noemen) is dat je herstel te lang duurt, zeker als je niet genoeg suikers pakt tijdens, voor en na de rit is je herstel tijd gigantisch lang, een klap voor je immuunsysteem en gewoon totaal niet productief
Dus ik ga never nooit 90% halen, mag blij zijn als ik gemiddelde hartslag op 140/150 krijg, terwijl ik dan best tijden op kop 170 hartslag kan zien. (max hartslag 190, maar dat haal ik alleen als ik 'rustig' op klim afrijd en dan mezelf helemaal opblaas)
Ik kijk niet direct naar hartslag trouwens, meer naar powermeter.
Hartslag is daarna een indicatie die ik vergelijk met wat ik normaal verwacht te zien. (maar kan dus per dag best opeens 20 slagen hoger of lager zijn)
Op lange ritten powermeter om mezelf te pacen, maar soms is dat wel een nadeel dat je niet dieper gaat dan je gewend bent.
[ Voor 32% gewijzigd door DDX op 17-03-2023 18:09 ]
Nou ben jij natuurlijk ook niet echt een goed voorbeeld, jij fietst denk ik het gemiddelde van minimaal 10 man hier. Dan is je basis een stuk beter door al die WW ritjes etc. Maar inderdaad vermogen > hartslag.DDX schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:04:
En wisselt ook per persoon, als ik in een wiel kan 'uitrusten' duikt mijn hartslag redelijk rap.
Dus ik ga never nooit 90% halen, mag blij zijn als ik gemiddelde hartslag op 140/150 krijg, terwijl ik dan best tijden op kop 170 hartslag kan zien. (max hartslag 190, maar dat haal ik alleen als ik 'rustig' op klim afrijd en dan mezelf helemaal opblaas)
Ik kijk niet direct naar hartslag trouwens, meer naar powermeter.
Hartslag is daarna een indicatie die ik vergelijk met wat ik normaal verwacht te zien. (maar kan dus per dag best opeens 20 slagen hoger of lager zijn)
Op lange ritten powermeter om mezelf te pacen, maar soms is dat wel een nadeel dat je niet dieper gaat dan je gewend bent.
Nog 2 maandjes gok ik. Wanneer is de gender reveal party?Stancke schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:09:
Nou, vandaag 7 maand aan het wachten op #newbikeday , het verlangen begint toch iedere week groter en groter te worden maar blijft voorlopig tandenbijten
Is een fietsleasing dus kan deze niet zomaar annuleren (alhoewel, weet ik eigenlijk niet maar heb geen ambitie om te annuleren). Dezelfde fiets is MY23 600€ duurder geworden voor exact dezelfde specs. Toen ik bestelde begin september werd er aangegeven dat “80% van de orders nog werden beloofd door Cervelo om in ‘22 nog binnen te komen.” Ik neem mezelf voor dat de fiets in mei/juni zal toekomen. Voor de rest werd er geen reden opgegeven.Kluus schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:56:
[...]
Jeetje, Cervelo toch? Geven ze ook aan waarom het zo lang duurt? Het is een aantal in dit topic (inclusief ikzelf) toch al gelukt om binnen enkele weken na besluit/aankoop een fiets geleverd te krijgen...
Weekje na mijn bestelling werd de Solist gelanceerd, misschien had ik deze wél al in mijn bezit vandaag maar was ook 6000€ en dat is boven mijn mentale grens.
Geduldig afwachten maar…
Allereerst denk ik niet dat jouw wedstrijden 2 uur lang zijn, want 2 uur op 90-92% van je max HR is echt wel behoorlijk over het randje. Het geeft ook duidelijk aan dat de persoon in kwestie niet aan herstel toe komt, ook niet in het wiel. Dat is écht iets fundamenteel anders dan jouw wedstrijd - waar je echt niet continu in het rood fietst, mag ik hopen.rolandos582 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:01:
[...]
Valt toch allemaal wel mee, wedstrijden op 90-92% heb ik ook geregeld, natuurlijk niet als peloton vulling maar als je actief mee doet en flinke inspanningen levert. Heb ik dat ook wel en ik fiets toch vrij veel met elke week 1-2 wedstrijden. Bovendien, wat zegt hartslag nou? Kan per dag nog weer verschillen, 1e wedstrijd meer spanning etc.
Daarnaast meen ik dat de persoon in kwestie het als een training zag en het is niet echt normale trainingsleer om iemand 2 uur full-gas op 90-92% van zijn max HR te zien trainen.
Natuurlijk kun je zeggen "wat zegt hartslag nou" maar juist voor intensiteit over lange ritten zegt het veel.
Ervan uitgaande dat de max HR klopt kun je (in tegenstelling tot bij vermogen) niet zeggen "Ik had een goede dag, dus mijn max HR was even 20 slagen hoger". Bij vermogen kan dat prima, zeker als je geen recente FTP-test hebt. Daarnaast is FTP een getal wat vrij lastig te bepalen is voor onervaren rijders en de correlatie tussen je FTP en bv. je 3, 5, 20, 30 en 120 min. waardes kunnen toch behoorlijk afwijken van de theoretische waardes.
Het kan best zijn dat je een hogere hartslag had bij hetzelfde vermogen - maar die max HR is wel een harde fysiologische grens - anders dan vermogen.
Ik ben het helemaal met je eens dat vermogen een geweldige tool is om een trainingsprogramma mee te maken (en beter is dan op hartslag), maar voor een relatief ongetraind persoon is juist de intensiteit gebaseerd op je HR% een prima maatstaf.
Verder lekker weer met afwisselend zon. Prima vermaakt. Uiteindelijk 118km en net geen 4 uur weggeweest.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ik heb op mijn carbon Lapierre velgen Schwalbe One’s die op zijn. Aan een kant willen ze nog wel uit de “hook” ploppen, maar de andere kant lijkt wel verlijmd. Omdat de banden toch weg moeten een groot gat gemaakt, maar zelfs met een punttang krijg ik het banddeel wat in/onder de velgrand zit niet in beweging.
@ElGreco @DDX? Iemand anders?
Everytime I suffer I become a better man because of it
Even een foto erbij misschien? Maar anders kun je met een tangetje waarschijnlijk de hiel-draad er wel ergens uit trekken met een tang. Zodra je em ergens uit de hooked rim trekt kun je em doorknippen en is het klaar, toch ?MMUilwijk schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:28:
Iemand ervaring met het verwijderen van banden op hooked rims die zo vast zitten dat ze wel verlijmd lijken te zijn?
Ik heb op mijn carbon Lapierre velgen Schwalbe One’s die op zijn. Aan een kant willen ze nog wel uit de “hook” ploppen, maar de andere kant lijkt wel verlijmd. Omdat de banden toch weg moeten een groot gat gemaakt, maar zelfs met een punttang krijg ik het banddeel wat in/onder de velgrand zit niet in beweging.
Gezien mijn budget niet al te ruim is vroeg ik mijn af of dit haalbaar voor onder de 500 euro? Wat zijn jullie ervaringen hierin?
3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning
Je zag er vroeger best sterk uit. Valt me een beetje tegen. Harder drukken zou ik zeggen. Met trekken zul je schuin omhoog trekken waardoor je de band tegen de haak aan trekt. Duimen er op en naar beneden drukken.MMUilwijk schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:28:
Iemand ervaring met het verwijderen van banden op hooked rims die zo vast zitten dat ze wel verlijmd lijken te zijn?
Je kunt kijken of je ergens een bandenwipper tussen kunt wrikken, maar waarschijnlijk niet.
Je zou ook op een plek de föhn erop kunnen zetten op lage temperatuur, puur om de band een beetje soepeler te maken. Hij hoeft niet heet, gewoon een beetje opwarmen.
Heerlijk salty :-DElGreco schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:47:
[...]
Je zag er vroeger best sterk uit. Valt me een beetje tegen. Harder drukken zou ik zeggen. Met trekken zul je schuin omhoog trekken waardoor je de band tegen de haak aan trekt. Duimen er op en naar beneden drukken.
Je kunt kijken of je ergens een bandenwipper tussen kunt wrikken, maar waarschijnlijk niet.
Je zou ook op een plek de föhn erop kunnen zetten op lage temperatuur, puur om de band een beetje soepeler te maken. Hij hoeft niet heet, gewoon een beetje opwarmen.
Ik had wat specifieker mogen zijn: een kant van de band is los, maar de andere kant blijft ondanks de genoemde tips volledig vast zitten. Ik heb een van de twee banden zelfs over de lengte doorgeknipt in de hoop dat de spanning er dan af was, maar wat nog in de hook zit laat niet los. Verder zoeken dus.
Everytime I suffer I become a better man because of it
Post eens een foto van het slachtofferMMUilwijk schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:03:
[...]
Heerlijk salty :-D
Ik had wat specifieker mogen zijn: een kant van de band is los, maar de andere kant blijft ondanks de genoemde tips volledig vast zitten. Ik heb een van de twee banden zelfs over de lengte doorgeknipt in de hoop dat de spanning er dan af was, maar wat nog in de hook zit laat niet los. Verder zoeken dus.
Ik heb goede ervaringen met Maatwielen.nl. Had zelfde probleem en zelfde gewicht. Inmiddels rij ik al 5 jaar probleemloos op een setje wielen van toen onder het budget dat jij geeft. Neem via de site contact met hem op en bespreek de opties.Alfa! schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:27:
Na een aantal fabriekswielen te hebben gehad welke steeds breuken geven en snel krom trekken wil ik eens gaan kijken naar een handgemaakte wiel. Gezien mijn gewicht van 98 kilo zal dit mij dit extra rust in het hoofd geven als ik de fiets meeneem naar het buitenland.
Gezien mijn budget niet al te ruim is vroeg ik mijn af of dit haalbaar voor onder de 500 euro? Wat zijn jullie ervaringen hierin?
Ik weet niet in welke categorie @ElGreco zit. Maar die maakt volgens mij ook handgemaakte wielen. Misschien kun je eens bij hem aankloppen?Alfa! schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:27:
Na een aantal fabriekswielen te hebben gehad welke steeds breuken geven en snel krom trekken wil ik eens gaan kijken naar een handgemaakte wiel. Gezien mijn gewicht van 98 kilo zal dit mij dit extra rust in het hoofd geven als ik de fiets meeneem naar het buitenland.
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Interessant. Harder trekken zou ik zeggen
Velg onder je voeten, tang er op en trekken om je leven te redden.
Ik zou daarna of tussendoor proberen om de band een beetje op te warmen, ze worden dan iets minder stug.
Last resort zou ik met een scheermesje een inkeping/snee proberen te maken zo dicht mogelijk bij de velg. Een ouderwetse scheermes (een losse) gaat zo door een band heen.
5 jaar geleden waren de prijzen waarschijnlijk iets anders.ONWdolf schreef op zondag 19 maart 2023 @ 07:24:
[...]
Ik heb goede ervaringen met Maatwielen.nl. Had zelfde probleem en zelfde gewicht. Inmiddels rij ik al 5 jaar probleemloos op een setje wielen van toen onder het budget dat jij geeft. Neem via de site contact met hem op en bespreek de opties.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Terechte opmerking, maar als ik de website bekijk is het nog steeds haalbaar afhankelijk van de wensen.mhr-zip schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:28:
[...]
5 jaar geleden waren de prijzen waarschijnlijk iets anders.
En wanneer is die pagina het laatst bijgewerkt?ONWdolf schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:57:
[...]
Terechte opmerking, maar als ik de website bekijk is het nog steeds haalbaar afhankelijk van de wensen.
Maar als iemand het wil is er zo een offerte op gevraagd. Ik wil wel weten waar we staan.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
verschillende oorzaken mogelijk:Stofkapje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:17:
Op mijn onlangs opgebouwde racefiets (met SRAM Force) moet ik de remhendel redelijk ver inknijpen (bijna tegen het stuur aan) om maximaal te remmen. Mijn vraag is of dit normaal is of dat ik mogelijk nog lucht in het systeem heb zitten. Hoeveel ruimte mag er zitten tussen het stuur en de maximaal ingeknepen remhendel?
- inderdaad lucht in het systeem, --> ontluchten, gebruik wel het juiste bleedblock, zie oorzaak 2
- te weinig dot vloeistof in het systeem. Er zit een bepaalde marge in, die het slijten van de blokjes op kan vangen, maar als je bij het afvullen van een nieuw systeem niet aan de bovenkant gaat zitten, dan kan je op een gegeven moment onder de marge uitkomen. --> opnieuw afvullen met het juiste bleedblock. volledig afgevuld met een bleedblock zou ervoor moeten zorgen dat je aan de bovenkant van de marge zit.
- sticky pistons, het kan zijn dat je met vuile, stroeve, droge rubbers niet de zelfstellende werking hebt. (ook als je remmen vrij weinig gebruikt, en er dus lange tijd niet of nauwelijks "bijgesteld" wordt, dan kan het voorkomen dat ze niet meer goed zelf stellen. --> Schoonmaken, en weer gangbaar maken van de pistons is dan de oplossing, gangbaar maken kan je bv doen door de pistons verder te forceren door je wiel en de blokken te verwijderen en dan pompen, als dat niet werken, met een brede plastic bandelichter 1 van de pistons tegenhouden, daarna de andere
(hier meer over het zelfstellende mechanisme: Prulleman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21")
Toen ik mijn gravelfiets had opgebouwd met SRAM Rival was ik er juist erg aangenaam door verrast hoe "hard" je de remmen kan afstellen in vergelijking met Shimano. Ik zou je remmen dus opnieuw bleeden, en zeker de tijd nemen om ook alle opgeloste lucht uit de olie te halen door onderdruk te creëren. (cfr. vanaf 5:20 in dit GCN Tech filmpje)Stofkapje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:17:
Op mijn onlangs opgebouwde racefiets (met SRAM Force) moet ik de remhendel redelijk ver inknijpen (bijna tegen het stuur aan) om maximaal te remmen. Mijn vraag is of dit normaal is of dat ik mogelijk nog lucht in het systeem heb zitten. Hoeveel ruimte mag er zitten tussen het stuur en de maximaal ingeknepen remhendel?
https://www.sram.com/en/s...ting-etap-axs-disc-brakesStofkapje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:17:
Ik had zelf hier last van:
/f/image/O1eFLJqnNT9F7wKiLYNx2eR4.png?f=fotoalbum_large)
"If the bike is brand new, first try the pad advance procedure outlined above. It may simply be that you need to get the new pistons moving and ready to brake. "
(die valt ook onder mijn puntje 3)Michaelg schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:33:
[...]
https://www.sram.com/en/s...ting-etap-axs-disc-brakes
[Afbeelding]
"If the bike is brand new, first try the pad advance procedure outlined above. It may simply be that you need to get the new pistons moving and ready to brake. "
Dat is wel een goede om eerst te proberen, mocht dat niet werken dan maar opnieuw bleeden met gebruik te maken van de gegeven tipsMichaelg schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:33:
[...]
https://www.sram.com/en/s...ting-etap-axs-disc-brakes
[Afbeelding]
[ Voor 198% gewijzigd door Stofkapje op 20-03-2023 13:38 ]
Is dit nou Tweakers of niet??…Stofkapje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:36:
Ik zie overigens in de filmpjes over het bleeden van SRAM remmen er gebruik wordt gemaakt van isopropyl / isopranol alcohol om de DOT vloeistof op te vegen. Ik heb dit gewoon met water gedaan. Raden jullie het gebruik van isopropyl aan en zo ja waar kan je dit makkelijk kopen?
https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic