Interessant die discussie over tweede wielsets. Toevallig op YouTube ook recent (afgelopen weekend) wat video's over geüpload door o.a.
GCN en
David Arthur/Just Ride Bikes over gravelbikes met asfaltwielset en een tijdje terug hebben beiden ook de andere kant op gedaan (roadbike met gravelwielset).
Ik twijfel ook al maanden wat ik nou eigenlijk wil... ik dacht ruim een maand geleden de knoop doorgehakt te hebben (
TheTinusNL in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)"), maar nu ben ik toch weer aan het twijfelen...
Één van de punten die ik gebruikte was dat MTB tracks bagger rijdt, specifiek voor mij: Utrechtse Heuvelrug Zeist/Austerlitz. Die week daarna kon ik een MTB lenen, wat een verschil. PRs aan gort gereden, veel meer vertrouwen in de fiets en belangrijker: in mijzelf. Die week daarna hetzelfde op mijn ongeveerde gravelbike gedaan en je raadt het misschien al: weer PRs gesloopt (en niet gevallen). Misschien is het toch meer techniek dan fiets...

Maar ooit komt er een punt dat de fiets de limiterende factor is en niet de techniek. Wat dat betreft staat dit "argument" nog steeds.
Het andere argument dat ik noemde was de geometrie, maar hier loop ik nog op vast.
Ik kan niet goed beoordelen hoe agressief mijn Sensa Romagna Gravel (met ik geloof 120 of 130mm stuurpen) nou is. Ik dacht altijd dat dit een hele relaxete geometrie was, maar als ik hem vergelijk op bijvoorbeeld
https://geometrygeeks.bike/ of
https://bikeinsights.com/ dan begrijp ik er minder van.
Als ik hem bijvoorbeeld
naast een Domane leg (heb vorig jaar lang getwijfeld tussen een Domane (bedankt @
wisselwerking 
) of mijn Sensa als do-it-all bike, maar eerdergenoemde heeft natuurlijk nog een MTB), is die Domane qua stack en Reach een flink stuk relaxeter. Ook
vergeleken met een Cube Agree, die op de schaal van endurance tot aero-race in het midden wordt gezet, en waarvan ik een kleinere maat in bezit van een familielid heb kunnen aanschouwen, lijkt mijn Sensa ook agressiever.
Een Emonda is bijna hetzelfde.
Pas als je hem naast een Canyon
Ultimate of
Aeroad, of Giant TCR legt, zie je het verschil.
Alles op een rijtje.
Mijn Sensa heeft een zitbuishoek van 73,5 graden wat zo te zien hoger is dan normaal en een balhoofdbuishoek van 72 wat weer lager is (zorgt voor de grote wielbasis), zit het hem dan daar in dat ik een soort van in elkaar word geplooid?
Ik moet er qua heup- en kniehoeken niet aan denken om nóg verder naar achter te zitten, eerder andersom naar voren maar dan heb ik echt het gevoel op zo'n urban explorer fiets te zitten
Of heb ik vorig jaar (gewoon per ongeluk) een "gravel-racer" gekocht?
In dat geval kan ik lekker aan blijven pielen op MTB tracks hier in de buurt met een goede gravelset totdat de fiets de bottleneck wordt, en verder lekker gravellen en (cyclo)crossen... en hopen dat ik met een tweede asfaltwielset geen gepiel krijg met afstelling van schijfremmen/cassette/ketting/derailleur/??. Dus op zoek naar een set met
Shimano RS470 hubs zoals ik nu heb? En dan een 11-28 cassette er op en dan meen ik uit een YouTube comment ergens te herinneren dat, omdat 28 < 34 (heb nu 11-34), ik niets hoef te veranderen aan mijn achterderrie?
Dat 30-46 crankstel neem ik voorlopig maar voor lief op asfalt want het heeft met 30-34 (voor-achter!) ook zijn offroad voordelen.
@
Prulleman noemde het woord "compromis" en ik denk dat als je dat woord combineert met "budget" dat je de kern van het verhaalt heel goed samenvat.
#teamArmeStudent