Toon posts:

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 450 ... 457 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:28
wisselwerking schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:55:
[...]

Maar jij bent ook niet representatief natuurlijk. :P Maar 1 fiets voor alles werkt voor mij ook niet. Naast de racefiets heb ik ook een mountainbike, en die kan ik zeker niet uitwisselen met een gravelbike (of racefiets met gravelbanden). Maar ik kan mij voorstellen dat voor veel boswielrenners een mountainbike wellicht wat overkill is.
Nee mtb is idd iets heel anders.
Net zoals ik mijn strandfiets niet direct kan uitwisselen met gravelbike.
Strandfiets reageert veel logger bijvoorbeeld. (door veel langere wielbasis onder meer)

Mtb heb ik niet, ook niet echt behoefte aan voor wat ik ermee zou gaan doen (/zou durven vooral)
Overigens heb je spatborden binnen 2 minuten gemonteerd. Dus echt een probleem lijkt mij dat ook niet.
Dan heb je het wel over simpele spatbordjes.
Echt goede spatborden ben je wel ff wat langer bezig. En voor de boutjes is het ook niet heel bevordelijk om die steeds los/vast te draaien.

[Voor 4% gewijzigd door DDX op 07-12-2022 13:28]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:36
DDX schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:27:
[...]

Dan heb je het wel over simpele spatbordjes.
Echt goede spatborden ben je wel ff wat langer bezig. En voor de boutjes is het ook niet heel bevordelijk om die steeds los/vast te draaien.
Toevallig hier gisteren de al op maat ingestelde SKS Raceblade Pro XL erop gezet en koste mij echt niet meer dan een minuut. Maar weet niet of die tot de categorie echt goede spatborden hoort maar ik ben er iig tevreden over :) en hier hoef je geen schroefjes los of vast te zetten maar een rubberen band om het frame te halen.

Strava

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:36

Prulleman

a.k.a Nilz

Een fiets die geschikt is voor meerdere disciplines is altijd in meer of mindere mate een compromis. Of dat een probleem (of juist een voordeel) is, hangt af van je budget, je wensen en je doelen.

Als je een beetje mee wilt komen in een koers, zeker als het om een criterium gaat, dan zou ik niet zomaar een (halve) gravel fiets met snelle banden/wielen pakken, maar als je wat meer in de tourfietser hoek zit, en je wilt wel met een groepsrit makkelijker mee komen, maar ook af en toe een gravel rit doen, waarom niet.

Ik zou een fiets kopen waar je blij van wordt als je em uit de schuur pakt, als dat een fiets is waar je de ene keer mee kan gravelen, en de andere keer mee op de weg kan, dan is zoiets prima, maar is eigenlijk een aero racebolide je droomfiets, ga dan niet voor die compromis, maar spaar gewoon even wat langer voor een extra gravel fiets van 1500 euro (bijvoorbeeld).

Zelf heb ik vorig jaar de perfecte MTB voor mij gekocht, snel genoeg voor de (vlakke) lokale rondjes, maar met 120/120mm en vrij vlakke stuurhoek (voor xc) geschikt genoeg voor wat ruiger werk dan de gemiddelde XC fiets. Daarnaast heb ik een simpele alu racer met 2x10 tiagra, die staat vaak op de trainer maar wordt ook buiten gebruikt voor duurritjes of kortere trainingen. Ik hou van mooi materiaal, maar ik wilde eerst die MTB hebben, ik ga nu kijken hoeveel geld ik voor een nieuwe racefiets wil uitgeven, (en langzaamaan de spaarpot weer vullen :))

Strava

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:41
Nadeel is wel dat je met een nieuwe fiets ook weer een nieuw zadeltasje moet aanschaffen. Of zetten jullie je zadeltasje gewoon over van de ene naar de andere fiets?

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:56

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Tinusvolkel schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:31:
[...]

Toevallig hier gisteren de al op maat ingestelde SKS Raceblade Pro XL erop gezet en koste mij echt niet meer dan een minuut. Maar weet niet of die tot de categorie echt goede spatborden hoort maar ik ben er iig tevreden over :) en hier hoef je geen schroefjes los of vast te zetten maar een rubberen band om het frame te halen.
Hoe strak ik die rubbertjes ook deed, door kuilen en stoten verschoven de spatborden altijd. Uiteindelijk maar voor een op maat geschroefde versie gegaan. Nooit meer problemen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:26
JEROENrgfgf schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:32:
Nadeel is wel dat je met een nieuwe fiets ook weer een nieuw zadeltasje moet aanschaffen. Of zetten jullie je zadeltasje gewoon over van de ene naar de andere fiets?
Deze vragen moet je voortaan stellen in het Libelle forum of het Linda forum...

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:13

Guusjee

Omdat ik groot ben..

magic_nl schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:38:
[...]

Hoe strak ik die rubbertjes ook deed, door kuilen en stoten verschoven de spatborden altijd. Uiteindelijk maar voor een op maat geschroefde versie gegaan. Nooit meer problemen.
Ik heb tot op heden nog nooit problemen gehad met het verschuiven van deze spatborden. Heb er toch al heel wat kilometers mee gemaakt en als ze er eenmaal goed opzitten maken ze bij mij geen geluid o.i.d..

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

En een nieuwe outfit, want die moet natuurlijk matchen met de fiets. En nieuwe schoenen. En een nieuwe helm. En handschoenen. En een nieuwe horloge.

Toch wel een dure hobby dat fietsen

blup

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:27
pier87 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:38:
[...]

Deze vragen moet je voortaan stellen in het Libelle forum of het Linda forum...
Als ik kijk hoe wielrenners met "gesoigneerd op de fiets zitten" bezig zijn, dan denk ik dat zelfs de gemiddelde Libelle of Linda forum bezoeker denkt "wat een stel wijven".

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:42
Twee zadeltasjes natuurlijk! Vraag is dan alleen, ook twee Varia Radars?

Komoot

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:46
Ik twijfel bij de nieuwe fiets alleen of ik wel schijfremmen wil. Dat is natuurlijk wel noodzakelijk als er bredere wielen in moeten kunnen maar goed.. dan moet de dakdrager ook vervangen worden omdat die nu specifiek voor velgremfietsen is. Als je dan ook de dakdrager doet, wil je eigenlijk ook direct een andere auto en waarom dan niet direct een andere vriendin.

:+

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:29
Tinusvolkel schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:31:
[...]

@DDX heeft het over ECHTE spatborden die niet alleen jouw rug en kont droog houden. Spatborden die achteraan doorlopen helemaal tot en met je bottom bracket en vooraan ook een aardige stuk onder jouw voorvork vandaan steken. En als je aardig bent voor jouw medefietsers en jouw eigen schoenen en crankstel, lopen deze heel ver door over het wiel naar achter en beneden.

En die zitten bijna altijd vast met boutjes en anders met (teveel) rubbers, waar je ook mee moet kloten. Hoe dan ook, is een wiel er uit halen (achterwiel zeker) altijd noodzakelijk.

Op ten duur ben je dit gewoon zat. Of je laat ze altijd zitten en koopt een twee fiets ernaast.

Of een clip on goed blijft zitten of niet, het zijn maar halve maatregelen.

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic! || www.instagram.com/vanspeykwheels

• wisselwerking
@ElGreco maar die SKS spatborden zorgen er ook voor dat de medefietser schoon blijft. Die lopen vrij ver door. Gisteren nog met dezelfde spatborden gefietst met mijn besmettelijke beige Adidas velosamba, maar ook die bleven prima schoon. Dus het kan wel.

En ja, je hebt uiteraard betere spatborden en in het geval van @DDX kan ik mij goed voorstellen dat het de investering wel waard is. Maar voor de meeste mooi weer fietsers hier is het overkill.

• DDX
Oppassen trouwens met die sks/opklik spatborden dat die gaan schuren op je frame.

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:46

Flipmo

OMG !!

heb paar keer wat electra tape om de zadelpen gedraaid en toen het SKS spatbord vastgezet.
hopelijk is dat voldoende..

(op de gravelbike)

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:55
DDX schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:50:
Oppassen trouwens met die sks/opklik spatborden dat die gaan schuren op je frame.
Daar ben ik inderdaad achter gekomen, helaas.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Interessant die discussie over tweede wielsets. Toevallig op YouTube ook recent (afgelopen weekend) wat video's over geüpload door o.a. GCN en David Arthur/Just Ride Bikes over gravelbikes met asfaltwielset en een tijdje terug hebben beiden ook de andere kant op gedaan (roadbike met gravelwielset).

Ik twijfel ook al maanden wat ik nou eigenlijk wil... ik dacht ruim een maand geleden de knoop doorgehakt te hebben (TheTinusNL in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)"), maar nu ben ik toch weer aan het twijfelen...

Één van de punten die ik gebruikte was dat MTB tracks bagger rijdt, specifiek voor mij: Utrechtse Heuvelrug Zeist/Austerlitz. Die week daarna kon ik een MTB lenen, wat een verschil. PRs aan gort gereden, veel meer vertrouwen in de fiets en belangrijker: in mijzelf. Die week daarna hetzelfde op mijn ongeveerde gravelbike gedaan en je raadt het misschien al: weer PRs gesloopt (en niet gevallen). Misschien is het toch meer techniek dan fiets... :+
Maar ooit komt er een punt dat de fiets de limiterende factor is en niet de techniek. Wat dat betreft staat dit "argument" nog steeds.

Het andere argument dat ik noemde was de geometrie, maar hier loop ik nog op vast. :/
Ik kan niet goed beoordelen hoe agressief mijn Sensa Romagna Gravel (met ik geloof 120 of 130mm stuurpen) nou is. Ik dacht altijd dat dit een hele relaxete geometrie was, maar als ik hem vergelijk op bijvoorbeeld https://geometrygeeks.bike/ of https://bikeinsights.com/ dan begrijp ik er minder van.
Als ik hem bijvoorbeeld naast een Domane leg (heb vorig jaar lang getwijfeld tussen een Domane (bedankt @wisselwerking :P) of mijn Sensa als do-it-all bike, maar eerdergenoemde heeft natuurlijk nog een MTB), is die Domane qua stack en Reach een flink stuk relaxeter. Ook vergeleken met een Cube Agree, die op de schaal van endurance tot aero-race in het midden wordt gezet, en waarvan ik een kleinere maat in bezit van een familielid heb kunnen aanschouwen, lijkt mijn Sensa ook agressiever.
Een Emonda is bijna hetzelfde.
Pas als je hem naast een Canyon Ultimate of Aeroad, of Giant TCR legt, zie je het verschil. Alles op een rijtje.
Mijn Sensa heeft een zitbuishoek van 73,5 graden wat zo te zien hoger is dan normaal en een balhoofdbuishoek van 72 wat weer lager is (zorgt voor de grote wielbasis), zit het hem dan daar in dat ik een soort van in elkaar word geplooid?
Ik moet er qua heup- en kniehoeken niet aan denken om nóg verder naar achter te zitten, eerder andersom naar voren maar dan heb ik echt het gevoel op zo'n urban explorer fiets te zitten :+

Of heb ik vorig jaar (gewoon per ongeluk) een "gravel-racer" gekocht?
In dat geval kan ik lekker aan blijven pielen op MTB tracks hier in de buurt met een goede gravelset totdat de fiets de bottleneck wordt, en verder lekker gravellen en (cyclo)crossen... en hopen dat ik met een tweede asfaltwielset geen gepiel krijg met afstelling van schijfremmen/cassette/ketting/derailleur/??. Dus op zoek naar een set met Shimano RS470 hubs zoals ik nu heb? En dan een 11-28 cassette er op en dan meen ik uit een YouTube comment ergens te herinneren dat, omdat 28 < 34 (heb nu 11-34), ik niets hoef te veranderen aan mijn achterderrie?
Dat 30-46 crankstel neem ik voorlopig maar voor lief op asfalt want het heeft met 30-34 (voor-achter!) ook zijn offroad voordelen.

@Prulleman noemde het woord "compromis" en ik denk dat als je dat woord combineert met "budget" dat je de kern van het verhaalt heel goed samenvat.
#teamArmeStudent

Informaticus of vakkundig Googler?

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-01 19:08
TheTinusNL schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:14:
Of heb ik vorig jaar (gewoon per ongeluk) een "gravel-racer" gekocht?
In dat geval kan ik lekker aan blijven pielen op MTB tracks hier in de buurt met een goede gravelset totdat de fiets de bottleneck wordt, en verder lekker gravellen en (cyclo)crossen... en hopen dat ik met een tweede asfaltwielset geen gepiel krijg met afstelling van schijfremmen/cassette/ketting/derailleur/??. Dus op zoek naar een set met Shimano RS470 hubs zoals ik nu heb? En dan een 11-28 cassette er op en dan meen ik uit een YouTube comment ergens te herinneren dat, omdat 28 < 34 (heb nu 11-34), ik niets hoef te veranderen aan mijn achterderrie?
Dat 30-46 crankstel neem ik voorlopig maar voor lief op asfalt want het heeft met 30-34 (voor-achter!) ook zijn offroad voordelen.
Ja, ik heb er ook ééntje en ik merk weinig verschil tussen de Sensa en mijn Cube Agree C:62 SL (endurance frame). Zit niet heel veel rechter op. Qua casette zou je inderdaad met veel geluk niets hoeven aanpassen. Overigens moet ik zeggen dat je met de 30-46 voor en 11-34 achter nog steeds tot 50 km/u kunt trappen zonder dat je 110+ rpm hoeft te doen dus qua voorblad zou ik mij inderdaad niet al te veel druk maken. Enig voordeel van de 11-28 cassette is dan dat de stapjes wat kleiner zijn, dus mocht het niet lekker lopen kun je ook op de weg wel met een 11-34 uit de voeten (dat doe ik nu ook, want de Sensa is voor mij ook mijn winter/slecht weer fiets O-))

https://www.strava.com/athletes/5891551

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:34
Net terug van een ritje buiten, bijna 2uur onderweg geweest. Het was prima te doen qua temperatuur etc, maar merk dat ik eigenlijk nauwelijks gedronken heb vanwege de kou. Hoe doen jullie dat? Voor en na het fietsen veel drinken of toch tijdens het fietsen dat ijswater naar binnen proberen te krijgen? Ik had al Isostar toegevoegd, want gewoon water lukt al helemaal niet

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 22:35
Vooraf iets meer drinken. En ik heb isolerende bidon, doe daar warmer water in.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

Phydomir

Dennis

Je moet er een gewoonte van maken. Iedere 5-10 minuten wat drinken. Het is nu iets waar ik niet eens meer echt over na hoef te denken, warm, koud weer, maakt niets uit.
Daar kom je vooral door er actief mee bezig te zijn. Meeste fiets computers kan je een timer in programeren, iets wat kan helpen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:29
schilderstape schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:34:
Net terug van een ritje buiten, bijna 2uur onderweg geweest. Het was prima te doen qua temperatuur etc, maar merk dat ik eigenlijk nauwelijks gedronken heb vanwege de kou. Hoe doen jullie dat? Voor en na het fietsen veel drinken of toch tijdens het fietsen dat ijswater naar binnen proberen te krijgen? Ik had al Isostar toegevoegd, want gewoon water lukt al helemaal niet
Ik wil nog wel eens een thermosfles met thee meenemen. Wel wat foam eromheen tegen het rammelen; want het is geen bidon. Ik moet wel echt stoppen om hem open te draaien, maar dan heb ik wel een lekker bakkie :)

[Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 10-12-2022 16:04]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 10:21
Ik zie dit gewoon als een serieuze vraag, dus krijg je een eerlijk en handig antwoord :)

Voor Topeak kun je extra klem (clip) kopen die je op je tweede, derde, vierde, etc. fiets kan monteren:
https://www.mantel.com/topeak-fixer-f25-zadeltas waarmee je vervolgens een zadeltasje van Topeak er aan monteert via een rail-constructie: https://www.mantel.com/to...zadeltas&spec%5B%5D=18727
Bij laatstgenoemde krijg je dus het zadeltasje én de clip zoals op de foto is te zien. Het overzetten van het zadeltasje met inhoud is dus zo gebeurd door een clip op de andere fiets te monteren.

• DDX
Ik heb 9 uurtjes gefietst vandaag, 4 bidons leeggedronken.
Met koude weer drink je minder maar toch moet je blijven drinken.
Tip om poeder in bidons te doen zodat je meteen ook wat energie naar binnen krijgt.
Ik had vandaag zakjes van maurten 320 en Sis beta fuel.
Ja die zijn best prijzig maar op dit soort ritten werken ze perfect.
En voordeel dat je water/sportdrank ook niet bevriest.

Waar ik normaal 1 bidon met sportdrank heb bij lange ritten en andere bidon gewoon water had ik nu beide bidons sportdrank.
Anders heb je 1 bidon met ijsblok waar je niets aan hebt.
Thermobidon heb ik ook wel eens geprobeerd, werkt leuk als je uurtje naar buiten gaat ofzo maar daarna wordt het ook ijs.

[Voor 28% gewijzigd door DDX op 10-12-2022 18:49]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

EdwinW schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:04:
[...]

Ik zie dit gewoon als een serieuze vraag, dus krijg je een eerlijk en handig antwoord :)

Voor Topeak kun je extra klem (clip) kopen die je op je tweede, derde, vierde, etc. fiets kan monteren:
https://www.mantel.com/topeak-fixer-f25-zadeltas waarmee je vervolgens een zadeltasje van Topeak er aan monteert via een rail-constructie: https://www.mantel.com/to...zadeltas&spec%5B%5D=18727
Bij laatstgenoemde krijg je dus het zadeltasje én de clip zoals op de foto is te zien. Het overzetten van het zadeltasje met inhoud is dus zo gebeurd door een clip op de andere fiets te monteren.
Moet je er alleen nog wel ff een andere biba in proppen als je van je retro koersfiets naar je fatbike verhuisd. O-)

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
DDX schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:45:
Ik heb 9 uurtjes gefietst vandaag, 4 bidons leeggedronken.
Met koude weer drink je minder maar toch moet je blijven drinken.
Tip om poeder in bidons te doen zodat je meteen ook wat energie naar binnen krijgt.
Ik had vandaag zakjes van maurten 320 en Sis beta fuel.
Ja die zijn best prijzig maar op dit soort ritten werken ze perfect.
En voordeel dat je water/sportdrank ook niet bevriest.

Waar ik normaal 1 bidon met sportdrank heb bij lange ritten en andere bidon gewoon water had ik nu beide bidons sportdrank.
Anders heb je 1 bidon met ijsblok waar je niets aan hebt.
Thermobidon heb ik ook wel eens geprobeerd, werkt leuk als je uurtje naar buiten gaat ofzo maar daarna wordt het ook ijs.
Vind ik nog weinig, ik gebruikte vandaag mijn camelbak op de MTB. 2 liter in 4.5 uurtjes opgedronken. Die camelbak podium chills gebruik ook met enige regelmaat. Werken opzicht prima maar uiteindelijk word het wel koud. Ik drink sowieso geen water omdat ik ook wat energie etc. naar binnen wil krijgen.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 10:21
Kluus schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:17:
[...]

Moet je er alleen nog wel ff een andere biba in proppen als je van je retro koersfiets naar je fatbike verhuisd. O-)
Een fatbike valt niet in de categorie van dit topic met als onderwerp “Het grote wielrenervarings topic” :P

• mhr-zip
  • Nu online
Ik heb geïsoleerde bidons en een bidon van Elite maar dat is eigenlijk een thermoskan. Warm water of thee er in en gaan.

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

• ElGreco
Die "thermoskan" van Elite heb ik ook. Daar blijft warm water echt urenlang warm.

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic! || www.instagram.com/vanspeykwheels

• wisselwerking
Ik drink gewoon het koude water/sportdrank. Ook wel ritten gehad waar het slushpuppy geworden was. En ook wel dat het tuitje bevroren was. Het is uiteraard fijner om wat warmer drinken te hebben. Maar ja, ritten in een zomerzonnetje zijn ook comfortabeler.

• Mistraller
ElGreco schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:18:
Die "thermoskan" van Elite heb ik ook. Daar blijft warm water echt urenlang warm.
Is dat deze? https://www.decathlon.nl/...ace-550-ml/_/R-p-X8763869

---------------

• Mistraller
Ik lees deze ook even serieus.

Ik heb voor iedere fiets een eigen zadeltasje. Ieder met het juiste gereedschap (bv quicklink 10, 11 of 12 spd; pompje of juist CO2). Ik heb de tasjes bij Ali besteld. prima kwaliteit en kost weinig.
Ik wil niet na hoeven denken, gewoon opstappen en fietsen maar. Op de MTB na hebben ze eigen verlichting, de varia gebruik ik alleen op de racer en de Edge moet ik toch van de lader pakken.
Btw ook mijn vrouw heeft op haar fietsen een eigen tasje.

Geen tasjesschaamte hier.

---------------

• mhr-zip
  • Nu online
wisselwerking schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:15:
Ik drink gewoon het koude water/sportdrank. Ook wel ritten gehad waar het slushpuppy geworden was. En ook wel dat het tuitje bevroren was. Het is uiteraard fijner om wat warmer drinken te hebben. Maar ja, ritten in een zomerzonnetje zijn ook comfortabeler.
Jij zoekt rule #5 ook actief op.

Maar deze luxe prins op zijn carbonnen ros is daar niet zo van.

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

• ElGreco
Ja en de dop is verbeterd zie ik. Ik heb de bidon achtige dop weggelegd (die was kansloos) en de thermos deksel erop. Nadeel is dat ik niet rijdend kan drinken. Deze variant ziet er beter uit.

• thechip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 17:59
la_fusion schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:50:
Hoewel n+1 altijd beter is, zijn er tegenwoordig veel opties om met 1 fiets met meerdere wielsets, toch meerdere fietsen af te kaarten. Zeker nu sommige frames zelfs 35 tot 40 mm banden kunnen huisvesten. Recent is de Ridley grifn gepresenteerd en die zou ook nog eens licht zijn.

Nu ben ik alleen benieuwd in hoeverre er mensen ook daadwerkelijk ervaring hiermee hebben. De theorie is leuk maar hoeveel komt er nu in de praktijk van terecht?

Zelf zou ik het liefste een lichtgewicht fiets kopen waar ook bredere banden in kunnen waarmee het lichtere gravelwerk goed mee te doen is. Veel van die paden kunnen bij droog weer ook met 25 mm maar als het wat vochtiger is of als je niet bij iedere steen bang hoeft te zijn om je velgen stuk te rijden, zijn bredere wielen wellicht fijner.

Reden om een lichte fiets te willen is vooral omdat ik snelle aanzetten en makkelijk om kunnen gooien fijn vind, niet zo zeer omdat ik er veel sneller mee boven kom die enkele weken op vakantie. Huidige fiets is een Giant TCR advanced uit 2016 en is voor mij echt de perfecte fiets met uitzondering van mogelijkheden tot bredere banden.
Het blijft toch echt behelpen en van alles is het net niks. Heb zelf een Aspero behoorlijk lichte gravelbike en daarmee kom je ook goed mee op de weg als je er 30mm gladde bandjes op knalt. Dus in theorie kan het echte wel 1 fiets. Maar zodra ik van de aspero op m’n Tarmac switch dan merk je dat toch echt direct hoor. Zoveel meer race georiënteerd, stijver en klaar om te rammen. Maar goed het is ook wat je belangrijk vindt. Als je daar niks om geeft dan kan dat echt prima met bijvoorbeeld een Aspero, perfect voor gravel maar ook als racer te gebruiken

• Mistraller
ElGreco schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:51:
[...]

Ja en de dop is verbeterd zie ik. Ik heb de bidon achtige dop weggelegd (die was kansloos) en de thermos deksel erop. Nadeel is dat ik niet rijdend kan drinken. Deze variant ziet er beter uit.
Ik las in de reviews dat er inderdaad een kapje op zit wat niet handig is. Maar ik heb met Sinterklaas een decathlon tegoedbon gehad dus dit is denk ik wel een goede besteding. Heb me net weer aangemeld voor de Festive500.... en ik vind toch wel dat je die grotendeels buiten moet rijden. Vrouwlief is nog niet heel erg enthousiast dus of ik het dit jaar weer ga halen is nog even een vraag :P

---------------

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Hmm weet iemand of Strava nog actief ontwikkeld wordt? Als ik bij hun updates kijk zie ik het afgelopen jaar eigenlijk alleen maar een paar nieuwe integraties, maar vrijwel geen nieuwe features... Alleen een paar nieuwe sporten die zijn toegevoegd.

Ook zijn er simpele dingen die me al jaren storen, maar die nooit opgepakt lijken te worden. Bijvoorbeeld dat de grafieken alleen afstand op de X-as hebben en niet tijd... Voor trainingen zou dat veel logischer zijn, en hoeveel werk is het nou om zo'n simpele setting te implementeren?

Ook vind ik die fitness grafiek wel heel sterk gebaseerd op duur / tijd op de fiets, waarbij intensiteit er weinig toe lijkt te doen. Maar misschien zie ik dat verkeerd?

Ik neig een beetje om die 60 euro volgend jaar in m'n zak te houden of te gaan zoeken naar een andere logging app (misschien gewoon de app van m'n Wahoo); suggesties zijn welkom!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 22:35
@Morrar , ik heb sinds dit jaar geen premium meer. Voor mij is Strava vooral sociaal aspect en af en toe als ik zie dat ik een PR heb op segment. De vergelijkingen door de tijd op een segment was wel leuk, maar kan ook zonder. Ik gebruik nu vooral Garmin Connect en Intervals.icu

• ElGreco
@Morrar zonder precies te weten wat je wilt, heb je wel eens naar intervals.icu gekeken? Is dat iets voor je?
Het kan ook zijn dat er een major release er aan komt waar ze alle resources op hebben gezet en de huidige versie even laten voor wat het is.

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 10:04
Morrar schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:00:
Ook zijn er simpele dingen die me al jaren storen, maar die nooit opgepakt lijken te worden. Bijvoorbeeld dat de grafieken alleen afstand op de X-as hebben en niet tijd... Voor trainingen zou dat veel logischer zijn, en hoeveel werk is het nou om zo'n simpele setting te implementeren?

Ook vind ik die fitness grafiek wel heel sterk gebaseerd op duur / tijd op de fiets, waarbij intensiteit er weinig toe lijkt te doen. Maar misschien zie ik dat verkeerd?
Volgens mij zoek je in strava iets dat het niet probeert te zijn. Strava is Social media. Wat jij lijkt te zoeken is training software. Intervals wordt al genoemd, daarnaast heb je nog veel mogelijkheden. Wattsboard.com is bijvoorbeeld ook een optie.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Bedankt voor de tips; en fair enough, Strava is misschien meer social media dan training logboek inderdaad.

Ik heb inderdaad ook een account op intervals.icu. Merk alleen dat ik een app op mobiel wel prettiger vind werken. Volgens mij is er geen intervals app voor Android?

Wattsboard kende ik nog niet, ga ik naar kijken!

• ElGreco
Morrar schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:52:
Bedankt voor de tips; en fair enough, Strava is misschien meer social media dan training logboek inderdaad.

Ik heb inderdaad ook een account op intervals.icu. Merk alleen dat ik een app op mobiel wel prettiger vind werken. Volgens mij is er geen intervals app voor Android?

Wattsboard kende ik nog niet, ga ik naar kijken!
Nee gewoon op de browser van je smartphone. Opzich reageren sites van tegenwoordig prima op kleinere schermen waardoor de noodzaak van het bijhouden van 4 systemen (web, Android, iOS, iPadOS) een beetje wegvalt.
Als je een snelkoppeling maakt op jouw bureaublad (van je smartphone/tablet) kun je er met een klik naar toe.

[Voor 7% gewijzigd door ElGreco op 11-12-2022 16:35]

• JordyBl
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-01 20:30
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Canyon Endurace 7? Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en de Canyon ziet er veelbelovend uit, alhoewel ik ook naar de Scott Speedster 10 aan het kijken ben. Helaas kan ik geen goede (onafhankelijke) reviews vinden, en alvorens ik een ritje naar Koblenz DE maak om de fietsmaten te testen hoor ik graag of er ervaringen van medetweakers zijn met deze fiets?

Link naar fiets: https://www.canyon.com/nl...r_2733_pv_rahmengroesse=M

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
JordyBl schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:42:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Canyon Endurace 7? Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en de Canyon ziet er veelbelovend uit, alhoewel ik ook naar de Scott Speedster 10 aan het kijken ben.
Het lijken me twee vrij vergelijkbare fietsen. Allebei prima. Wat wil je precies weten? Waarom twijfel je tussen deze twee fietsen?
en alvorens ik een ritje naar Koblenz DE maak om de fietsmaten te testen
Je kan misschien ook overwegen naar een bikefitter te gaan. Qua kosten (benzine) vergelijkbaar met een retourtje Koblenz. Die heeft een "testfiets" die hij kan afstellen op iedere gewenste maat: vertel 'm de stack/reach/etc van de Canyon, hij draait aan een paar wieltjes, en je kan het (indoor) uitproberen. Maar hij kan natuurlijk ook advies geven wat het beste bij je past.

• wisselwerking
mhr-zip schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:25:
[...]

Jij zoekt rule #5 ook actief op.

Maar deze luxe prins op zijn carbonnen ros is daar niet zo van.
Ik ben inmiddels door de Groninger app groep inmiddels wel meer een luxe paard geworden. Maar voor mensen zoals @rolandos582 en @Grin zit ik nog steeds als een schaars geklede boerin op de fiets

@ElGreco Nee, als je dat ziet dan krijg je het wel warm hoor :>

[Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 11-12-2022 20:49]

• ElGreco
Tom-Z schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:11:
[...]

Het lijken me twee vrij vergelijkbare fietsen. Allebei prima. Wat wil je precies weten? Waarom twijfel je tussen deze twee fietsen?

[...]

Je kan misschien ook overwegen naar een bikefitter te gaan. Qua kosten (benzine) vergelijkbaar met een retourtje Koblenz. Die heeft een "testfiets" die hij kan afstellen op iedere gewenste maat: vertel 'm de stack/reach/etc van de Canyon, hij draait aan een paar wieltjes, en je kan het (indoor) uitproberen. Maar hij kan natuurlijk ook advies geven wat het beste bij je past.
Een echt goede fitter kost iets meer dan een retourtje Koblenz.

• ElGreco
wisselwerking schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:39:
[...]

Ik ben inmiddels door de Groninger app groep inmiddels wel meer een luxe paard geworden. Maar voor mensen zoals @rolandos582 en @Grin zit er nog steeds als een schaars geklede boerin op de fiets
Ik moest dit 3x lezen en toen zag ik je met je geruite jurk op de fiets zitten. Brrr

• Tom-Z
  • Nu online
ElGreco schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:44:
[...]

Een echt goede fitter kost iets meer dan een retourtje Koblenz.
Vanuit Utrecht is het 320km, een retourtje met de auto kost dus (volgens nibud) een slordige €170.
Ik denk dat je voor €170 een betere bikefit kan krijgen dan naar Canyon rijden en op goed geluk een paar framematen uitproberen.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-01 22:37

Fisico

by Fabian

JordyBl schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:42:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Canyon Endurace 7? Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en de Canyon ziet er veelbelovend uit, alhoewel ik ook naar de Scott Speedster 10 aan het kijken ben. Helaas kan ik geen goede (onafhankelijke) reviews vinden, en alvorens ik een ritje naar Koblenz DE maak om de fietsmaten te testen hoor ik graag of er ervaringen van medetweakers zijn met deze fiets?

Link naar fiets: https://www.canyon.com/nl...r_2733_pv_rahmengroesse=M
Ik zou naar een Canyon-vriendelijke fietsenwinkel gaan en daar een meeting laten doen. Bij Koppel in Amersfoort kan je hem dan ook nog eens laten afleveren en zetten ze alles op de juiste maat. Verder maakt Canyon geen slechte fietsen en met groep zit het ook wel goed.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:35
Tom-Z schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:37:
[...]

Vanuit Utrecht is het 320km, een retourtje met de auto kost dus (volgens nibud) een slordige €170.
Ik denk dat je voor €170 een betere bikefit kan krijgen dan naar Canyon rijden en op goed geluk een paar framematen uitproberen.
Nibud rekent nog wel met 2,32 euro per liter. Is al weer een tijdje geleden dat dat aan de pomp betaald werd.

• JordyBl
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-01 20:30
Tom-Z schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:37:
[...]

Dat is wel heel veel voor een retourtje Koblenz. Ik woon overigens in Maastricht, dus dat is een heel stukje dichterbij en als ik lekker ga inslaan bij kaufland houd ik er misschien zelfs wat aan over ;). In ieder geval dank voor de tip, een bikefitter is misschien geen slechte optie.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Morrar schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:00:
Hmm weet iemand of Strava nog actief ontwikkeld wordt? Als ik bij hun updates kijk zie ik het afgelopen jaar eigenlijk alleen maar een paar nieuwe integraties, maar vrijwel geen nieuwe features... Alleen een paar nieuwe sporten die zijn toegevoegd.

Ik neig een beetje om die 60 euro volgend jaar in m'n zak te houden of te gaan zoeken naar een andere logging app (misschien gewoon de app van m'n Wahoo); suggesties zijn welkom!
Ze halen de laatste tijd naar mijn idee steeds meer weg (en/of zetten dat achter Premium) dan dat ze nuttige dingen toevoegen.
De app vind ik sowieso al ruk en al helemaal vervelend is dat de app en website zo verschillen. Op de website van Strava kun je bijvoorbeeld wel gewoon tijd op de x-as hebben. In de app kun je dan weer makkelijker zoeken naar activiteiten.

Maar goed, ik vind het leuk om te kijken wat vrienden en familie doen en daarvoor website en app beide prima, meer hoef ik niet dus ik zie ook geen meerwaarde in Premium.
Voor routes gebruik ik Garmin en voor trainen Garmin/intervals.icu of misschien binnenkort eens loeren of bijvoorbeeld iets als Trainingpeaks iets voor mij is.
Garmin en intervals.icu zijn helemaal gratiesch, of nou ja, moet je wel een Edge en vermogensmeter hebben om het nuttig te kunnen gebruiken. :+

Informaticus of vakkundig Googler?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:58
JordyBl schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:26:
[...]

Dat is wel heel veel voor een retourtje Koblenz. Ik woon overigens in Maastricht, dus dat is een heel stukje dichterbij en als ik lekker ga inslaan bij kaufland houd ik er misschien zelfs wat aan over ;). In ieder geval dank voor de tip, een bikefitter is misschien geen slechte optie.
Canyon huren in Valkenburg bij t Shimano Experience center? Kost paar tientjes en kun je proberen wat goed voor je werkt.

• Tom-Z
  • Nu online
Requiem19 schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:01:
[...]

Canyon huren in Valkenburg bij t Shimano Experience center? Kost paar tientjes en kun je proberen wat goed voor je werkt.
Valt dan misschien wel weer tegen als je uitendelijk een alu Endurace van €1600 koopt terwijl je de maatvoering hebt uitgeprobeerd op een Canyon Ultimate van €6k >:)

• Requiem19
Tom-Z schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:17:
[...]

Valt dan misschien wel weer tegen als je uitendelijk een alu Endurace van €1600 koopt terwijl je de maatvoering hebt uitgeprobeerd op een Canyon Ultimate van €6k >:)
Ah kak, dacht dat ze ook wel de endurance zouden verhuren.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Gaan ze in Valkenburg ook aan de slag met spacers om hem goed op maat te zetten? Het blijft toch ook vaak een kwestie van wennen, binnen bepaalde marges. De Ultimate heeft minder spacers dan mijn Endurace ooit had en toen ik de Ostro kocht is er ook weer een spacer uit de Ultimate gegaan.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 19:49
Ik hoop dat ik de vraag hier kan stellen.

Ik heb een mogelijk doel in het vizier. Vanuit mijn werk willen we een stuk gaan fiesten voor het goede doel.
Er zijn twee hoofdwielrenners en aan ons is gevraagd of we een stukje mee willen fietsen.

Als je mee zou willen fietsen zijn er een aantal voorwaarden:
1. De rit is 60km lang en
2. je moet die 60km minimaal 25km/h uur constant kunnen vasthouden.

Is het met mijn leeftijd (44) /gewicht (100kg) en negatief uithoudingsvermogen uberhaupt haalbaar om dit voor eind juni volgend jaar te halen?
Daarbij rekening houden dat ik niet alles voor opzij wil zetten. Ik wil best trainen, maar het moet niet worden van: Wie is die man die zondagavond het vlees snijd?

Middelen om te trainen zijn mijn hometrainer en mijn citybike.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
Dj Neo Ziggy schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:52:

Is het met mijn leeftijd (44) /gewicht (100kg) en negatief uithoudingsvermogen uberhaupt haalbaar om dit voor eind juni volgend jaar te halen?
Daarbij rekening houden dat ik niet alles voor opzij wil zetten. Ik wil best trainen, maar het moet niet worden van: Wie is die man die zondagavond het vlees snijd?
Als je consistent gaat fietsen -> opbouwen en dan 2x in de week moet het wel lukken lijkt me. 25kmh is niet super hard.

• joker1977
  • Laatst online: 17:40

joker1977

Tweakert

Dat is zeker haalbaar. Een snelheid van 25 km/h is trouwens vrij snel voor een stads-fiets als je jezelf benoemt als iemand met een negatief uithoudingsvermogen. Zelfs als getraind fietser is 25 km/h op een stadsfiets nog best een uitdaging.

Of is de city-bike nog best een 'sportieve fiets' ? Want qua uitbouwen van je conditie kan dat makkelijk in 6 maanden, maar ik zou wel een beter idee willen hebben op wat voor fiets je dat gaat doen voordat ik een uitspraak erover doe ;)

• Requiem19

Ik heb een mogelijk doel in het vizier. Vanuit mijn werk willen we een stuk gaan fiesten voor het goede doel.
Er zijn twee hoofdwielrenners en aan ons is gevraagd of we een stukje mee willen fietsen.

Is de route vlak? Dan gaat dit je lukken met de juiste commitment, training, voeding en leef patroon.

Tip: luister de eerste paar afleveringen van de ‘beter worden’ podcast.

• Dj Neo Ziggy
Tja, wat is het er voor een, het is een redelijk sportieve fiest met 3x7 versnellingen. Iets dunnere banden, en altijd goed onderhouden. Extra gewicht wat ik er af kan halen zijn de bagagedrager en het slot maar dan heb je het wel gehad.
In een heel ver verleden wel gewielrend, maar das nog voor de tijd dat je schoenen gewoon met riepjes kon vastzetten en met je eigen schoenen kon fietsen.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Dj Neo Ziggy schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:05:
Tja, wat is het er voor een, het is een redelijk sportieve fiest met 3x7 versnellingen. Iets dunnere banden, en altijd goed onderhouden. Extra gewicht wat ik er af kan halen zijn de bagagedrager en het slot maar dan heb je het wel gehad.
In een heel ver verleden wel gewielrend, maar das nog voor de tijd dat je schoenen gewoon met riepjes kon vastzetten en met je eigen schoenen kon fietsen.
Klinkt prima. Ik zou even kijken op https://www.wielersportinfo.nl/fietsschema50kmbeginner.htm en installeer iets zoals Strava op je telefoon zodat je een snelheidsmetertje en afstandsmetertje hebt en je een inschatting kan maken van de gemaakte kilometers en snelheid.

• Flipmo
  • Laatst online: 18:46

Flipmo

OMG !!

in een groep is 25km/h toch niet zo heel spannend? Als je beetje in het midden zit kost het weinig energie.
Je kan nog trainen tot eind juni. Ik zou me nergens zorgen om maken :)

• DDX
Flipmo schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:40:
in een groep is 25km/h toch niet zo heel spannend? Als je beetje in het midden zit kost het weinig energie.
Je kan nog trainen tot eind juni. Ik zou me nergens zorgen om maken :)
Voor beginners is rijden in een groep nog best een uitdaging.
Denk aan veel kracht kwijt zijn na iedere bocht.
Of waar moet je rijden om uit de wind te zitten ?

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

Phydomir

Dennis

Het voordeel van beginnen met negative conditie is dat je ook heel erg snel vooruitgang boekt. Als je per week een uurtje of twee vrij kan maken dan kan je in korte tijd al echte sprongen in conditie maken.

Hoe ver weg is dat doel. Meer dan 3 maanden dan moet het echt goed haalbaar zijn.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Fisico

Fisico

by Fabian

DDX schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:47:
[...]

Ik zou als geoefende wielrenner ook niet graag zo iemand in mijn groepje willen hebben. Elke stap die ik qua niveau maak bij mijn club leidt de eerste paar keer inderdaad tot krachtverspilling na scherpe bochten. Ik kan mij heel goed voorstellen dat het ook voor stress zorgt als je voor het eerst in een groep rijdt en je dus niet op je gemak zit. Allemaal best te fixen in 6 maanden natuurlijk.

• DDX
Maak daar maar 4 maanden van ofzo.
Een beginner gaat nu niet voor z'n plezier buiten fietsen ;)

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:33
DDX schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:39:
Een beginnend fietser gaat nu niet voor z'n plezier buiten fietsen ;)
Fixed that for you :D

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:45
Twee uurtjes buiten over de dijken was meer dan genoeg gisteren inderdaad.
Maar wel voor het eerst met Garmin Varia Radar gereden, dat maakte een hoop goed!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:26

Nou ik voorzie geen problemen, wat hierboven eerder al is gezegd. Regelmaat, Regelmaat, Regelmaat. Als je hier de komende tijd al mee begint heb je tot eind juni nog zeeen van tijd om in conditie te raken.

Het is maar net hoe graag je het zelf wil.

• wisselwerking
Cranzai schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:49:
[...]

Twee uurtjes buiten over de dijken was meer dan genoeg gisteren inderdaad.
Maar wel voor het eerst met Garmin Varia Radar gereden, dat maakte een hoop goed!
Misschien dat lange ritten niet aan iedereen besteed is met de huidige temperaturen, maar voor de opbouw kun je prima beginnen met elke dag regelmatig een uurtje (of zelfs minder). Als je het maar met regelmaat doet. Als je dat doet zie ik niet direct een probleem om over 6 maanden klaar te zijn voor jouw uitdaging.

Goede toevoeging van @joker1977. Ik kan het mij inderdaad amper voorstellen, aangezien zelfs mijn kinderen (jongste is 10) al meer dan een uur per dag op de fiets zitten.

[Voor 13% gewijzigd door wisselwerking op 12-12-2022 14:47]

• joker1977

joker1977

Tweakert

wisselwerking schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:13:
Misschien dat lange ritten niet aan iedereen besteed is met de huidige temperaturen, maar voor de opbouw kun je prima beginnen met elke dag een uurtje (of zelfs minder). Als je het maar met regelmaat doet. Als je dat doet zie ik niet direct een probleem om over 6 maanden klaar te zijn voor jouw uitdaging.
Ik beschouw het een beetje als beroeps-deformatie wat je daar zegt:

Als absoluut beginner ("Negatief uithoudingsvermogen") moet je zéér zeker niet beginnen met elke dag een uurtje.

Als je zo fit bent als jij is het misschien best moeilijk om een voorstelling te maken van hoe onfit je kunt zijn. Ik zou beginnen met 1-2x in de week drie kwartier zodat je wat basis krijgt en dat je dat uiterst rustig opbouwt. De eerdere link die ik gaf is wat dat betreft een prima leidraad.

• Dj Neo Ziggy
Bedankt voor alle info! Ik ga er mee aan de slag!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:36

Prulleman

a.k.a Nilz

DDX schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:47:
[...]

Maar dan is er ook nog een verschil met 25 per uur in een groep rijden of 35+.. (dat laatste is natuurlijk een stuk moeilijker). Ik denk dat met 25 per uur in een groepje van 4 niet zoveel problemen te verwachten zijn

Ik denk dat het prima mogelijk is, beetje afhankelijk van de fiets, versnellingen en dunne banden zegt lang niet alles..

wat een redelijk verschil kan maken is:
- soepele banden (dus geen banden met een 3 dubbele antilek laag...)
- een enigzins aerodynamische zit (stuur niet te hoog/breed)
- enigzins aerodynamische kleding (wapperende flappen scheelt behoorlijk!)

en zoals eerder gezegd, niet voorop rijden :)

Strava

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Dat denk ik ook, en die ervaren wielrenners zullen toch wel een beetje rekening houden met hun niet-wielrennende collega's neem ik aan? Ik zou daar zelf niet zo veel problemen mee hebben, zo'n social ride met minder ervaren collega's, gewoon leuk.

[Voor 4% gewijzigd door Kluus op 12-12-2022 15:29]

• joker1977

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:27:
Dat denk ik ook, en die ervaren wielrenners zullen toch wel een beetje rekening houden met hun niet-wielrennende collega's neem ik aan? Ik zou daar zelf niet zo veel problemen mee hebben, zo'n social ride met minder ervaren collega's, gewoon leuk.
Nou ja, dat hangt er vanaf: Als de "hoofdwielrenners" bijvoorbeeld 10 uur rijden en dat non-wielrenners steeds meerijden maar daardoor het tempo (behoorlijk) drukken dan kan dat best hinderlijk zijn.

Hangt ook van het doel af, natuurlijk.

• Mistraller

Mijn broer heeft in dezelfde tijdspanne en gewicht/leeftijd de uitdaging aangenomen om de AGR te rijden afgelopen jaar. Viel hem erg mee. Je hoeft geen 3x per week 60km te rijden om een aardige progressie te boeken. En uithoudingsvermogen hoef je niet eens op de fiets te trainen, stevig doorwandelen helpt ook.
Zolang je bereid bent af en toe buiten je comfortzone te treden moet dat prima lukken.

Ik mis alleen voorwaarde 3:
Helm

---------------

• wisselwerking
joker1977 schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:24:
[...]

Nou ja, dat hangt er vanaf: Als de "hoofdwielrenners" bijvoorbeeld 10 uur rijden en dat non-wielrenners steeds meerijden maar daardoor het tempo (behoorlijk) drukken dan kan dat best hinderlijk zijn.

Hangt ook van het doel af, natuurlijk.
Je kunt als hoofdwielrenner natuurlijk ook gaan voor wat extra weerstand en meefietsen op de stadsfiets. De vraag is natuurlijk wel of dat gewaardeerd wordt. :+

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:53
En vooral gewoon lekker genieten van je fietsritten. Dan blijft het ook leuk en ga je met plezier weer op pad. Ook ná je fietsrit aankomende zomer.

Hier heb ik namelijk het omgekeerde: de hoeveelheid data is onwijs leuk, maar ook mega confronterend als je minder fietst. Vooral de 'fitheid' grafiek op Intervals.icu maakt verdrietig.

Zeker in de donkere maanden waarbij ik voor/na werk niet meer buiten kan fietsen merk ik dat ik, ondanks m'n zwift setup, gewoon véél te weinig uren maak (hooguit 3/4 uur per week). Op de weg is het drukker waardoor ik later thuis ben, ik maak wat langere dagen omdat het 's winters drukker is op kantoor en de wil om 's ochtends voor het werk nog even te gaan is weg. Dan zie je vervolgens je grafiek teruglopen, je Join score gaat naar beneden en je komt in een negatieve spiraal: 'ik ga niet fietsen want heeft toch geen zin, m'n statistieken zijn er toch al aan en deze rit gaat geen impact maken'.

Dat progressie zichtbaar is in cijfers is leuk, maar dat een gebrek - of zelfs verlies van - progessie ook zichtbaar is ervaar ik toch als een enorme mentale drempel. Ik probeer nu om te schakelen door 'gewoon lekker trappen en we zien wel', maar dat is toch héél moeilijk als je achterin je hoofd weet dat je meer móét doen.

• ElGreco
wisselwerking schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:13:
[...]

Je kunt als hoofdwielrenner natuurlijk ook gaan voor wat extra weerstand en meefietsen op de stadsfiets. De vraag is natuurlijk wel of dat gewaardeerd wordt. :+
Is een hoofdwielrenner een soort van hoofd Piet? Ik kende deze term nog niet.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 07:40

Zeker is dat haalbaar! Het ligt wel aan je inzet en aanpak. Met enkele rondjes om de kerk bij prettig weer ga je het niet redden. 25km/h haal ik ook wel met mijn hybride/citybike, maar daar gaat wel wat oefening aan vooraf.
Wat is je lengte? Om beetje idee te hebben van lichaamsbouw. BMI lijkt beetje aan de hogere kant maar niet zorgwekkend. Als je eenmaal start met vaker bewegen dan gaat dat vanzelf omlaag. Bedenk ook iets om ook op een racefiets te zitten. Als je op de dag zelf de eerste keer een racefiets tussen de benen krijgt dan ga je geen leuke ervaring hebben. Koop ook een fietsbroek met zeem, veel beter voor je zitvlak (zonder onderbroek dragen!). Het ergste is de zadelpijn, conditie bouw je vanzelf op en spierpijn wordt ook vanzelf beter.
Rustig starten, schema's zat te vinden online en volhouden is de sleutel tot succes.

Denk ook aan herstel! Grootste fout is teveel willen doen in beginnend enthousiasme. Je lichaam moet beter worden door het een beetje stuk te maken (oa. spierpijn). Die schade gaat het lichaam herstellen en dan nét een beetje beter dan het was (supercompensatie). Dat is trainen en word je sterker/beter/sneller van. De compensatie moet je halen door te rusten. Fietsen/wandelen is afbreken en rusten is opbouwen. Dat gaat hand-in-hand. Van alleen maar trainen zonder adequate rust word je zwakker, net als door teveel rust(duh). Een schema zoals hierboven aangehaald (er zijn er legio!) gaat je daarmee helpen.

[Voor 13% gewijzigd door Ramon 73 op 12-12-2022 20:14. Reden: Supercompensatie toegevoegd]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Enige wat ik wil toevoegen; huur/leen/steel een fatsoenlijke racefiets. Dat scheelt serieus veel t.o.v. al het andere spul. Ik reed best fatsoenlijk op een toerfiets, maar een racefiets ging makkelijk 5 km/h harder met dezelfde inspanning.

blup

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:00

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn&#039;t care!

Ik heb mij net ingeschreven met een collega voor The Ride, heb er erg veel zin in! Lijkt mij heel gezellig en mooi om door die gebeden heen te rijden in zo'n georganiseerde tocht :).

Gaan er nog meer hier?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:50
Ircghost schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:12:
Ik heb mij net ingeschreven met een collega voor The Ride, heb er erg veel zin in! Lijkt mij heel gezellig en mooi om door die gebeden heen te rijden in zo'n georganiseerde tocht :).

Gaan er nog meer hier?
Nee, maar als je een leuke georganiseerde tocht wil fietsen...

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic!

• McMiGHtY
Ramon 73 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:47:
[...]

Zeker is dat haalbaar! Het ligt wel aan je inzet en aanpak. Met enkele rondjes om de kerk bij prettig weer ga je het niet redden. 25km/h haal ik ook wel met mijn hybride/citybike, maar daar gaat wel wat oefening aan vooraf.
Wat is je lengte? Om beetje idee te hebben van lichaamsbouw. BMI lijkt beetje aan de hogere kant maar niet zorgwekkend. Als je eenmaal start met vaker bewegen dan gaat dat vanzelf omlaag. Bedenk ook iets om ook op een racefiets te zitten. Als je op de dag zelf de eerste keer een racefiets tussen de benen krijgt dan ga je geen leuke ervaring hebben. Koop ook een fietsbroek met zeem, veel beter voor je zitvlak (zonder onderbroek dragen!). Het ergste is de zadelpijn, conditie bouw je vanzelf op en spierpijn wordt ook vanzelf beter.
Rustig starten, schema's zat te vinden online en volhouden is de sleutel tot succes.

Denk ook aan herstel! Grootste fout is teveel willen doen in beginnend enthousiasme. Je lichaam moet beter worden door het een beetje stuk te maken (oa. spierpijn). Die schade gaat het lichaam herstellen en dan nét een beetje beter dan het was (supercompensatie). Dat is trainen en word je sterker/beter/sneller van. De compensatie moet je halen door te rusten. Fietsen/wandelen is afbreken en rusten is opbouwen. Dat gaat hand-in-hand. Van alleen maar trainen zonder adequate rust word je zwakker, net als door teveel rust(duh). Een schema zoals hierboven aangehaald (er zijn er legio!) gaat je daarmee helpen.
Of zoek gewoon een leuke buurman of buurvrouw die een racefiets heeft en ga daar lekker mee stukkies fietsen

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

McMiGHtY schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:58:
[...]

Nee, maar als je een leuke georganiseerde tocht wil fietsen...
Dan? Je vind de The Ride dus niks uit ervaring maak ik hier op uit?

• McMiGHtY
Ircghost schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:12:
[...]

Dan? Je vind de The Ride dus niks uit ervaring maak ik hier op uit?
Geen idee..want die heb ik nog nooit gedaan...

Ik bedoelde meer het linkje in mn handtekening:D

• Ramon 73
McMiGHtY schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:02:
[...]

Of zoek gewoon een leuke buurman of buurvrouw die een racefiets heeft en ga daar lekker mee stukkies fietsen
Fietsen met de buur of met de fiets van de buur?
Heb zelf een hele leuke buuf, fiets ik wel eens mee. Herstelrondjes dan (voor mij), zij is meer van het zwemmen en tennissen.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ramon 73 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:34:
[...]

Fietsen met de buur of met de fiets van de buur?
Heb zelf een hele leuke buuf, fiets ik wel eens mee. Herstelrondjes dan (voor mij), zij is meer van het zwemmen en tennissen.
Was het nodig om die 2e zin erbij te zetten? Voegt weinig toe toch? Like who cares.

Anyhow, waar zijn die mooie plaatjes van mooie fietsen?

• ElGreco
rolandos582 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:41:
[...]

Was het nodig om die 2e zin erbij te zetten? Voegt weinig toe toch? Like who cares.

Anyhow, waar zijn die mooie plaatjes van mooie fietsen?
Liever plaatjes van mooie buurvrouwen

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

McMiGHtY schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:14:
[...]

Geen idee..want die heb ik nog nooit gedaan...

Ik bedoelde meer het linkje in mn handtekening:D
Ah het klonk negatief voor mij ;)

Ik heb mij al opgegeven voor social rides hoor! :)

• Ramon 73
rolandos582 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:41:
[...]

Niet alle teksten op fora zijn zinvol. Learn to live with it :)
Het voorstel om buren te zoeken met een fiets en daarmee te fietsen was er ook zo 1. Vandaar de reactie. Die voegde (bedoeld) net zoveel toe als de eerste.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:46:
[...]

Liever plaatjes van mooie buurvrouwen
Dan wel met een excuusfiets. ;)

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:35
Van het weekend een maat proberen te "helpen" met een co2 pomp. Helaas draaide ik bij het afnemen van de pomp (dus nadat de band hard was) het binnenventiel mee.
Dit gebeurde me zelf ook al een keer bij het bijpompen van mijn strandfiets.

Wat doe ik verkeerd? Het lijkt erop dat door de kou de pomp vastsmelt met het ventiel en daardoor het binnenventiel los komt.

Gaat om deze pomp:

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-01 19:08
MochiGohan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:56:
Van het weekend een maat proberen te "helpen" met een co2 pomp. Helaas draaide ik bij het afnemen van de pomp (dus nadat de band hard was) het binnenventiel mee.
Dit gebeurde me zelf ook al een keer bij het bijpompen van mijn strandfiets.

Wat doe ik verkeerd? Het lijkt erop dat door de kou de pomp vastsmelt met het ventiel en daardoor het binnenventiel los komt.

Gaat om deze pomp:
[Afbeelding]
Dat laatste kan zeer zeker. Iets langer wachten is dan een optie, maar geen garantie dat het helpt. Ik heb dezelfde maar gelukkig dat probleem nog niet gehad (overigens nog maar 3x CO2 hoeven gebruiken *knocks on wood*)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• wisselwerking
@MochiGohan Als ik CO2 pomp heb gebruikt, wacht ik altijd eerst even voordat ik hem er weer afhaal. Komt regelmatig voor dat hij vast vriest. In de tussentijd ruim ik alle spullen weer bij elkaar of eet/drink even wat

• joker1977

joker1977

Tweakert

Kan heel goed dat het komt doordat er (wat) vocht/water op het ventiel terecht is gekomen. Dat bevries je door de snel uitzettende CO2 vast aan het "slangetje". Dan draai je de boel weer los en door het vastgevroren water draai je de ventielkern ook los.

Even met een doekie de boel droogvegen voordat je de bende erin prakt zou best eens kunnen helpen ?

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik heb uiteindelijk een co2 pompje gekocht wat je niet op het ventiel hoeft te schroeven.

[Voor 25% gewijzigd door Kluus op 13-12-2022 17:41]

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:35
Vooral in de kou van afgelopen weekend is wachten niet wenselijk, maar als je het binnenventiel eruit draai moet je nog langer wachten... Zal volgende keer proberen wat geduldiger te zijn en anders gaan we gewoon het pompje van @Kluus halen. d:)b
Pagina: 1 ... 450 ... 457 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen: Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic!!

Andere topics:
  • Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
    Het grote fietscomputer topic
  • Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
    Het grote indoor cycling topic
  • Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
  • Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
    Het grote fietskleding topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee