My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Vooral dat je veel harder gekund had…La1974 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:51:
[...]
Ik heb vandaag, ook met de 303S, gemiddeld 32,2 km/h gereden maar met een gemiddeld vermogen van 179 watt.
Een gigantisch verschil met jou.
Wat zegt dat dan?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Neemt je analyse ook temperatuur en luchtdruk mee?Tom-Z schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:05:
Ik ben bezig met een leuk nerd-projectje, en ik ontdekte net iets grappigs dat ik wil delen. Laatst heb ik mezelf getrakteerd op een setje Zipp 303 S wielen, en ik wilde graag numeriek aantonen dat dat een zinvolle upgrade was.
Nu is het probleem dat ritjes heel lastig te vergelijken zijn. Zo reed ik met m'n Zipps een kort rondje 262W en 32.4km/h, en in het verleden heb ik dat rondje ook wel eens gereden - en toen had ik ook gemiddeld 262W - maar kwam de snelheid uit op 31.2km/h. Case closed dus, dat was een goede besteding van bijna €1000.
Zou je denken dan. Maar zijn die rondjes wel zo vergelijkbaar? Misschien stond de wind wel anders? Of was m'n pacing beter? Had ik meer pech of geluk met de verkeersomstandigheden?
Met een formule van bikecalculator.com kan je uitrekenen welk vermogen bij welke snelheid hoort en vice-versa. Het is een nogal ruwe schatting die (in ieder geval voor mij) ver van de werkelijke waarde af kan zitten. Maar toen bedacht ik wat leuks: hoe ver die schatting afwijkt van het werkelijke vermogen geeft een indicatie van hoe efficiënt je fietst. Die schatting heeft geen idee van welke wielen er onder mijn fiets zitten, dus als ik kan laten zien dat die schatting hoger is ten opzichte van het werkelijke vermogen dan met m'n oude wielen, dan heb ik het bewijs dat ik zoek.
Dus ben ik aan het programmeren geslagen om mijn ritjes op die manier te analyseren. Een zo goed mogelijke schatting van het per seconde getrapte vermogen berekenen (op basis van snelheid, stijgingspercentage, acceleratie) met zelfs compensatie voor de windsnelheid en -richting en dat dan vergelijken met het daadwerkelijk getrapte.
Op basis van de paar ritjes die ik tot nu toe heb kan ik het niet met zekerheid zeggen. Ik zie in de schattingen nu gemiddeld een verschil van 8,3W ten voordele van de Zipps bij een gemiddelde van 27km/u. Een half kilometertje per uur voordeel.
Maar wat valt me nu op? Vanaf half maart zie ik een enorm verschil in de schattingen. Tussen de ritjes vóór 17 maart en ná 17 maart zit gemiddeld een verschil van maar liefst 28W!! Ik snapte er niets van, en dacht aan een fout in mijn methode. Maar wat blijkt? Dat valt echt precies samen met het moment dat ik de stock banden verving door GP5000's.
TLDR: Het verschill tussen Zipp 303s en box section wheels kan ik in m'n data nog niet echt zien, maar het verschil tussen goedkope stock zooi (Giant Gavia Fondo 1) en GP5000's is meer dan duidelijk
PS - Leuk truucje: een powermeter kan ook dienst doen als anemometer. De windrichting die de correlatie van het geschatte vermogen met het werkelijke vermogen maximaliseert klopt heel goed met historische data.
Voor 17 maart was het natuurlijk kouder en dat scheelt wel aanzienlijk in km/h.
Wel leuke analyse natuurlijk. Wordt nog leuker als je op 1 dag de test doet met/zonder je 303’s en met/zonder je GP5000’s 😉.
Ik snap dat er meerdere redenen zijn waarom je onze ritten niet kan vergelijken. Vond alleen het verschil in wattage zo groot.Tom-Z schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 01:06:
[...]
Dat je niet in Zuid-Limburg woont
Klopt, ik woon aan de kust
En meer aero op de fiets zit en misschien wat minder zwaarlijvig bent.
Geen idee. 81Kg
Of je had wind mee
Ik heb een rondje gereden. Tegen en mee dus.
of reed in een groepje. Dat laatste lijkt me eigenlijk nog het meest waarschijnlijk.
Ik heb alleen gereden.
Dat lukt me nog niet echt. Ik rijd met Join. Hou me netjes aan het schema maar echt progressie merk ik nog niet.SirLenncelot schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 07:38:
[...]
Vooral dat je veel harder gekund had…
Boven de 33 km is me nog niet gelukt.
Ik blijf oefenen.
Even voor de duidelijkheid, je hebt wel een powermeter of gebruik je Strava's aanname?La1974 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:45:
[...]
Dat lukt me nog niet echt. Ik rijd met Join. Hou me netjes aan het schema maar echt progressie merk ik nog niet.
Ik blijf oefenen.
Assioma DualDutX schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:49:
[...]
Even voor de duidelijkheid, je hebt wel een powermeter of gebruik je Strava's aanname?
Zijn jouw waardes correct ingevuld bij het begin van jouw schema? Gebruik je een garmin of Wahoo head unit?
hoe groot is de afwijking die je kan verwachten? En zijn verschillen groter tussen de verschillende vormen/locaties powermeter (dus is mijn Quarq spider beter te vergelijken met andere spider-powermeters (of ze nu van quart zouden zijn of niet) dan met bijvoorbeeldpedaal-powermeters?Requiem19 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:51:
Powermeters onderling vergelijken werkt sws niet.
Voor zover ik weet staat alles goed. Ik gebruik een Karoo 2.ElGreco schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:05:
[...]
Zijn jouw waardes correct ingevuld bij het begin van jouw schema? Gebruik je een garmin of Wahoo head unit?
De Join trainingen sync is via Trainerroad met Power als uitgangspunt.
Heb geduld. Volg het schema en dan komt het vanzelf. Onthoud ook dat lang niet alles in nummertjes is uit te drukken. Heb ook periodes gehad waarin ik qua nummers niet het idee had echt sterker te worden, maar qua gevoel wel.La1974 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:45:
[...]
Dat lukt me nog niet echt. Ik rijd met Join. Hou me netjes aan het schema maar echt progressie merk ik nog niet.
Ik blijf oefenen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Als je een vergelijkbare erg rijdt niet hoor (qua stoplichten, verkeer, ,...)Luuk741 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:29:
@La1974 de duur van je rit heeft ook met het schalen van je gemiddeld getrapte vermogen te maken natuurlijk. Of het een uurtje knallen of een duurrit van 6 uur was bijvoorbeeld.
En vergeten we het hele aero aspect niet een beetje? Het houdt niet op bij wielen...
Als je ruim boven de 33 zit met 180 watt ben je best aero (houding, kleding, helm, alle 3 niet te onderschatten en met houding en kleding is meer te behalen dan wielen en frame).
Ik ben zelf ook niet zo aero denk ik, maar mijn rondjes over het algemeen ook niet ideaal. Ik zit met 200 watt meestal rond de 31.
Erg vervelend. Ik wilde graag van die spacertoren af.. Geen zin om daar zelf aan te klooien dus ik naar de lokale FM. Ik kwam daar aan, op de deur stond open maar alles was gesloten. Via achter gaan kijken want daar zit de werkplaats en daar was de meneer. Hij was zo druk dat hij de winkel dicht had gegooid. Moment afgesproken (week verder) dat het voor hem uitkwam en dan kon ik de fiets brengen, zou hij het gelijk even doen.Tjebakka schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:36:
Hoe lang duurt het meestal voordat jullie fiets klaar is bij de fm? Mijne staat er nu al voor de 9e(!) dag. Ik zit er sterk aan te denken om hem maar ongerepareerd op te halen want dit duurt wel erg lang.
Ik doe meestal alles zelf, maar heb niet de tools en know how om een slag uit het wiel te halen. Aangezien ik het druk heb heb ik hem ook gevraagd mijn remmen opnieuw te vullen (heb de leidingen omgedraaid en voorzien van foam) en een nieuwe BB te plaatsen icm wat primer enzo.
Kom ik aan, kon de fiets neerzetten en einde van de dag zou het waarschijnlijk klaar zijn. Twee dagen later niets gehoord. Gebeld. Ja over een uur is hij klaar! Oke, dan kom ik er morgen ochtend even om. Ben ik daar, niets gebeurd aan de fiets. Ik ga het nu gelijk doen vertelde hij en hij vroeg hoe laat ik de fiets kon ophalen. Aangegeven dat ik twee uur later nog wel even tijd had dus dat afgesproken. De fiets zou dan klaar staan. Kom ik daar op het afgesproken moment aan, is hij nog bezig. Ben maar in de winkel blijven staan om er zeker van te zijn dat het zou gebeuren.
Kom ik thuis: balhoofd niet goed gesteld, stuur stond schuin en de boel was scheef afgezaagd.
Gewoon blijven volgen. Ik heb dit ook gehad, alleen ben toen is terug gaan zoeken naar wat strava gegevens van een jaar geleden. Ik kwam tot de ontdekking dat de rondjes die ik rond de 30 km/h reed ik een gemiddelde hartslag had van ongeveer 130. Nu rij ik hetzelfde alleen dan met een hartslag van ongeveer 120. Voor mij is het dus geschoven van hoog z2 naar midden z2. Het is natuurlijk niet allemaal direct met elkaar te vergelijken (wind, slaap, stress, koffie, warmte etc) maar zie wel een trend.La1974 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:45:
[...]
Ik blijf oefenen.
[ Voor 8% gewijzigd door The DenMan op 27-08-2022 11:51 ]
Staan je waardes ook goed ingesteld in Trainerroad? Je moet overal alles gelijk hebben staan. Anders kunnen er rare zaken plaatsvinden.La1974 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:08:
[...]
Voor zover ik weet staat alles goed. Ik gebruik een Karoo 2.
Het is hier boven ook genoemd. Geduld.
Ik zie ook in mijn historische gegevens en dat merk ik ook tijdens het rijden zelf, dat ik niet per se harder ga maar dat mijn hartslag lager is bij dezelfde wattage tov een tijd terug. Je hartslag/wattage verhouding gaat verschuiven dus ook je zones. Dat is de basis waaruit je later uit kunt bouwen naar een hogere snelheid omdat je langere tijd een bepaalde wattage/hartslag aan kunt houden.
Trainerroad of TrainingPeaks?La1974 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:08:
[...]
Voor zover ik weet staat alles goed. Ik gebruik een Karoo 2.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
En wat is nu de voor de hand liggende moraal van dat verhaal?R0y. schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:42:
[...]
Erg vervelend. Ik wilde graag van die spacertoren af.. Geen zin om daar zelf aan te klooien dus ik naar de lokale FM. Ik kwam daar aan, op de deur stond open maar alles was gesloten. Via achter gaan kijken want daar zit de werkplaats en daar was de meneer. Hij was zo druk dat hij de winkel dicht had gegooid. Moment afgesproken (week verder) dat het voor hem uitkwam en dan kon ik de fiets brengen, zou hij het gelijk even doen.
Kom ik aan, kon de fiets neerzetten en einde van de dag zou het waarschijnlijk klaar zijn. Twee dagen later niets gehoord. Gebeld. Ja over een uur is hij klaar! Oke, dan kom ik er morgen ochtend even om. Ben ik daar, niets gebeurd aan de fiets. Ik ga het nu gelijk doen vertelde hij en hij vroeg hoe laat ik de fiets kon ophalen. Aangegeven dat ik twee uur later nog wel even tijd had dus dat afgesproken. De fiets zou dan klaar staan. Kom ik daar op het afgesproken moment aan, is hij nog bezig. Ben maar in de winkel blijven staan om er zeker van te zijn dat het zou gebeuren.
Kom ik thuis: balhoofd niet goed gesteld, stuur stond schuin en de boel was scheef afgezaagd.
Onlangs nieuwe Roubaix gekocht. Tijdens lange ritten en ritten waar ik op lage intensiteit fiets met een hoge cadans, krijg ik last van zadelpijn en mijn rechterknie.
Daarom ben ik onlangs naar de lokale Specialized dealer gegaan om mij hierover te laten informeren. Volgens de dealer wordt dit hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt doordat mijn reach nu 2cm te lang is (obv van eerdere lichaamsmeting). Volgens de dealer kan dit worden opgevangen door mijn huidige zadelpen te vervangen (20mm offset naar 0 offset). Vervangen van de zadelpen kost € 240.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik ben namelijk bang dat mijn trappers hierdoor misschien te ver naar “achter” komen te zitten.
Hoor graag!
Groet
[ Voor 7% gewijzigd door Eikenhout op 27-08-2022 16:10 ]
Daar heb je DC Rainmaker's tool voorRequiem19 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:51:
Powermeters onderling vergelijken werkt sws niet.

Beter zelf doenKeezx schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:25:
[...]
En wat is nu de voor de hand liggende moraal van dat verhaal?
Of je progressie maakt voel je in de trainingen niet echt. Je zou wel verschil moeten merken de volgende keer dat je met je maten gaat fietsen en je net iets langer meekunt, de rest eraf rijdt en toch nog lucht over hebt om een grap te maken daarna.
Met een ftp-test zou je het ook inzichtelijk kunnen maken, maar dan zou ik er wel veel tijd tussen laten zitten.
Zelf vond ik de trainingen van Join say lafjes voelen. Maar als ik ze dan zelf iets uitbreidde, bijvoorbeeld door een piek-blokje extra toe te voegen dan was ik daarna vaak wel echt uitgeput, dus blijkbaar zitten de trainingen (in mijn geval) wel echt tegen de grens aan.
Ik zou een second opinion vragen bij een echte expert, d.w.z. een bike-fitter oid. Formeel is de reach de horizontale afstand tussen de BB en het begin van de stuurpen (of evt. afgeleiden daarvan). Een wijziging in de offset van je zadelpen verandert dus niks aan de reach. Normaliter heb je je stuur niet vast bij het begin van de stuurpen, dus een kortere stuurpen zou je 'effectieve' reach wel kunnen verkleinen. Ik vraag me echter wel af of dat knie-klachten veroorzaakt.Eikenhout schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:13:
Hi allen,
Onlangs nieuwe Roubaix gekocht. Tijdens lange ritten en ritten waar ik op lage intensiteit fiets met een hoge cadans, krijg ik last van zadelpijn en mijn rechterknie.
Daarom ben ik onlangs naar de lokale Specialized dealer gegaan om mij hierover te laten informeren. Volgens de dealer wordt dit hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt doordat mijn reach nu 2cm te lang is (obv van eerdere lichaamsmeting). Volgens de dealer kan dit worden opgevangen door mijn huidige zadelpen te vervangen (20mm offset naar 0 offset). Vervangen van de zadelpen kost € 240.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik ben namelijk bang dat mijn trappers hierdoor misschien te ver naar “achter” komen te zitten.
Hoor graag!
Het is sowieso niet normaal dat je wijzigingen voor de reach doet in het zit-deel van de fiets: Dat is de basis waar alles om draait en dat moet eerst goed. Daarna pas je de rest aan, niet andersom (wat deze dealer doet).
Knieklachten zijn er in diverse soorten en maten. Zit het aan de voorkant, binnen zijkant, buiten zijkant of achterkant (knieholte) van je knie ? In beginsel:
Knieholte / achterkant knie: Komt bijna altijd door een te grote kniehoek, dus overstrekken. Zadel te hoog of te ver naar achteren. Zet je zadel wat lager en/of wat verder naar voren.
Zijkanten: Bijna altijd schoenplaatjes
Voorkant: Kan van alles zijn. Check even of je zadel niet te laag staat, maar bij voorkant en 'in de knie' zou ik al snel richting fysio gaan als er niks 'uitspringt' op je fiets qua fitting.
Dank voor de reactie Joker. Ik vraag mij - net als jij - af of dit het probleem daadwerkelijk gaat oplossen. Ik ga binnenkort naar Bikeshoe4u voor een nieuw paar schoenen. Zie dat zij ook bikefits doen. Zal vragen of ze hier misschien ook over mee zouden willen denken.joker1977 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:47:
[...]
Ik zou een second opinion vragen bij een echte expert, d.w.z. een bike-fitter oid. Formeel is de reach de horizontale afstand tussen de BB en het begin van de stuurpen (of evt. afgeleiden daarvan). Een wijziging in de offset van je zadelpen verandert dus niks aan de reach. Normaliter heb je je stuur niet vast bij het begin van de stuurpen, dus een kortere stuurpen zou je 'effectieve' reach wel kunnen verkleinen. Ik vraag me echter wel af of dat knie-klachten veroorzaakt.
Het is sowieso niet normaal dat je wijzigingen voor de reach doet in het zit-deel van de fiets: Dat is de basis waar alles om draait en dat moet eerst goed. Daarna pas je de rest aan, niet andersom (wat deze dealer doet).
Knieklachten zijn er in diverse soorten en maten. Zit het aan de voorkant, binnen zijkant, buiten zijkant of achterkant (knieholte) van je knie ? In beginsel:
Knieholte / achterkant knie: Komt bijna altijd door een te grote kniehoek, dus overstrekken. Zadel te hoog of te ver naar achteren. Zet je zadel wat lager en/of wat verder naar voren.
Zijkanten: Bijna altijd schoenplaatjes
Voorkant: Kan van alles zijn. Check even of je zadel niet te laag staat, maar bij voorkant en 'in de knie' zou ik al snel richting fysio gaan als er niks 'uitspringt' op je fiets qua fitting.
Aan je zit positie, als deze goed is, moet je niet meer komen. Is het geheel te lang: kortere stuurpen en/of andere stuur met een kortere reach en minder diepe beugels.Eikenhout schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:38:
[...]
Dank voor de reactie Joker. Ik vraag mij - net als jij - af of dit het probleem daadwerkelijk gaat oplossen. Ik ga binnenkort naar Bikeshoe4u voor een nieuw paar schoenen. Zie dat zij ook bikefits doen. Zal vragen of ze hier misschien ook over mee zouden willen denken.
240 euro voor een zadelpen. Wat is daar zo $peciaal aan?
Vind dat toch eigenlijk net even teveel qua budget.Mistraller schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:46:
[...]
Die derde ga je het lekkerste op fietsen qua groep. Mijn broer heeft ook die romagna. (Hij heeft alleen disc en dit is velgrem) Maar verder is ie er heel blij mee. Die 1e is echt al een oudje hoor. Bij nummer 2 geloof ik die 500km echt niet, dat zijn dan wel hele vieze kilometers geweest als ik die drivetrain mag beoordelen. Is overigens ook een 105 groep van een generatie eerder dan de nummer 3.
Ik ken het budget niet maar ik zou 3 doen. Die verkoop je eventueel ook weer het makkelijkste door. Stuurpen is inderdaad kort maar dat zijn de kosten niet. Misschien heeft de man de originele nog wel liggen want origineel zit er een langere op. (mijn broer heeft er ook mee geexperimenteerd)
Wat vinden jullie van deze fiets:
https://link.marktplaats.nl/m1878350864
Kan, maar dan moet je hem vooraf al meteen schrappenSethro schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:07:
[...]
Vind dat toch eigenlijk net even teveel qua budget.
Dit is wel een compact en geen triple, niet dat het wat uitmaakt maar dan zijn het dus geen 30 versnellingen
Wat me wel opvalt, die eerdere 3 bikes waren allemaal 58 framesize. Deze is 56. Hoe zit het met de maat eigenlijk; hoe lang ben je en wat is je binnenbeenlengte?
Verder kan je er pas echt iets over zeggen als je naast de fiets staat of de fiets een bedrag waard is. Als je die romagna te duur vond is dit, mits de maat goed is, een leuke fiets denk ik. Volgens mij modeljaar 2017, advies nieuwprijs 999.
Bron: https://racefietsblog.nl/...acefiets-onder-1000-euro/
---------------
Prima fiets, heb ik zelf ook 😉Sethro schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:07:
[...]
Vind dat toch eigenlijk net even teveel qua budget.
Inderdaad geen 30 versnellingen, maar 2x10.
Zo op de foto's ziet ie er inderdaad weinig gebruikt uit een dan heb je voor dat geld en prima fiets mits de maat goed is.
De cruciale maten worden als reach en stack gegeven en daar komt de framehoogte zelfs niet in voor.
Kom je met een enigszins normale stuurpen reach) zonder heel veel spacers (stack) goed uit, daar gaat het om.
Dus maattabelletjes die een framemaat geven op grond van de binnenbeenlengte mag je eigenlijk gewoon overslaan, het kan toevallig wel eens kloppen, maar heel vaak ook niet.
Een beoogd frame dus vooral beoordelen op :
-Kom ik goed bij het stuur , nadat het zadel goed is gezet.
-Staat het stuur op een redelijke hoogte zonder > 30 mm spacers
Ik heb al enige jaren de Trekz Titanium en ik ben er nog steeds erg tevreden over. Ik heb inderdaad een bril en een helm. Het is even prutsen om de juiste volgorde van plaatsing op je hoofd te vinden maar dan is het prima rijden. Het frequentiebereik van het geluid is natuurlijk niet als met een gewone koptelefoon dus pianomuziek of diepe techno gaat hem niet worden. Maar rock en dance werkt prima.Thomas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:40:
Vraag; merk toch dat ik wel muziek wil luisteren op de fiets. Daar gaat veiligheid 100% voor alles, dus ik kijk naar zo'n bone conducting gevalletje (nu toevallig een van Philips voor nog geen 70 euro in de aanbieding bij Amazon), of eventueel de Sony Linkbuds (open oordopjes). Denk dat je met bone conducting 'veiliger' zit, maar vraag me af hoe het gaat met een bril en helm. Zijn hier mensen met ervaring?
Ja dat begreep ik, maar in dit geval better safe than sorry. Voor mijn eigen veiligheid en die van anderen wil ik mijn omgeving goed kunnen horen, dus ik ga zeker niet mijn IEMS indoen op de fiets. Goed om te horen iig dat je zo'n bone conducting koptelefoon gewoon kan combineren met bril en helm!eddemans schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:50:
[...]
Ik heb al enige jaren de Trekz Titanium en ik ben er nog steeds erg tevreden over. Ik heb inderdaad een bril en een helm. Het is even prutsen om de juiste volgorde van plaatsing op je hoofd te vinden maar dan is het prima rijden. Het frequentiebereik van het geluid is natuurlijk niet als met een gewone koptelefoon dus pianomuziek of diepe techno gaat hem niet worden. Maar rock en dance werkt prima.
Link naar Strava.
Zoals al eerder hier gemeld, via cycloworld.cc een deelname gewonnen aan de Velomediane. Ik heb gekozen voor de 133km-variant. De volle variant met 40km en een paar honderd HM extra trokken me niet + ik moest tijdig thuis zijn 's avonds.
Voorbereiding:
Voorbereiding was niet ideaal. Na twee weken vakantie, met wat fietsen (langzaam/sociaal) maar met voornamelijk veel biertjes verscheen ik niet in topvorm (Lees: topzwaar) aan de start.
Materiaal:
Ik had voor de zekerheid een lange derrie en een 11-32 cassette meegenomen, zodat ik nog kon besluiten deze te monteren. Maar het leek me niet nodig. Hoe zwaar kan 1km aan 11,3% zijn?!
Reis:
Op de dag zelf moest ik vanuit Zeeuws-Vlaanderen richting la Roche afreizen. Ik wou om 9u15 starten, waardoor ik om uiterlijk 7 uur moest vertrekken. Dat is zeer zeker niet gelukt en ik ben uiteindelijk om 10u10 over de start gerold. Bepakt met 2 bidons BetaFuel (redders van de dag achteraf) en 4 jellies (veel te weinig, 21gram koolhydraten per reep) begonnen aan de eerste klim. Hier ging ik vrij hard voor mijn doen en ik heb me daarna voorgenomen wat langzamer te klimmen.
Je kon starten tussen 9u15 en 10u30 aan de middenafstand, dus ik begon redelijk in de achterhoede. Ik begon gestaag mensen in te halen en ben na ongeveer 40km aangehaakt bij 2 Fransmannen die een prima tempo reden bergop. Nadat we 2 Nederlands inhaalden ben ik hier aangehaakt en uiteindelijk hebben we samen gereden tot post 2 (op 110km). Tempo bergop was relaxed en goed vol te houden. Terugkijkend had ik zeker harder gekund, maar heb het eigenlijk wel prima gepaced.
Na 66km kwam de eerste serieuze bult: de Mur de la Velomediane. 1,8km aan 8,8%, met een stravasegment dat het heeft over 1,01km a 11,7%. Zoals dus wel vaker die dag, rekent de organisatie vlakkere uitloopstukken mee om de percentages te drukken. Dit stuk ging dusdanig slecht dat ik overwoog om te draaien naar La Roche en te wachten op de vriendin met het vervoer naar huis. Uiteindelijk besloten door te rijden en me voorgenomen de volgende puist wat behoudener op te rijden. Na een passage midden door La Roche konden we de volgende muurtjes op: Cote de Saint Quoilin (1,0km – 11,3%), Cote du Parc a Gibier (0,3 km – 15,2%), Col de Haussiere (partie) (1,3km – 11,0%). Wat ik niet had begrepen uit het routeboekje dat bij de post zat, is dat deze segementen aansluitend zijn. Dus uiteindelijk was het 2,6 km afzien en ploeteren. Bovenop even op adem gekomen (ademen deed zeer
Vanaf post 2 op 110km (met eten in overvloed) solo verder gegaan nadat 1 van de heren een langere pauze nodig had om de inspanningen te verwerken. Laatste 23km van post 2 tot finish bergop flink doorgetrapt (veel ingehaald) en de lange afdaling naar de finish lekker laten rollen. Hier lag prachtig asfalt en mooie bochten, dus genoten en wat vertrouwen getankt. Ik ben geen fan van afdalen…
Uiteindelijk heb ik aldus Strava 5u52m34s gedaan over 143.44km (gemiddeld 24.4). Ik sta niet in de uitslag van de organisatie, dus wellicht iets misgegaan met m'n chip
TL;DR:
les 1: Als je een lichtere cassette hebt, altijd monteren. 34-28 is haalbaar op de Haussiere, maar 6 minuten gemiddeld 57rpm is niet aangenaam
Les 2: Neem genoeg reepjes mee. 2 bidons betafuel en 4 reepjes is te weinig.
Les 3: Niet vertrouwen op de voedselposten. Eerste voedselpost (na 70!km) was leeg op enkele stukken aangevreten sinaasappel na. Tweede post op 110km kwam wat te laat.
Les 4: het is nergens vlak.
Positieve dingen:
1. Prachtige route. Mooie klimmen en goede afwisseling tussen lopende klimmetjes en steile muurtjes.
2. Goed geregeld met verkeersregelaars die het verkeer voor je tegenhouden.
3. Goed uitgepijld (op 1 blauw bord na blijkbaar…)
4. Leuke finish met bier en ambiance.
Minder(e) (positieve) dingen:
1. Blauw bord gemist samen met tientallen anderen waardoor ik 10km extra heb gereden.
2. Eerste verzorgingspost was volkomen leeg en werd al opgeruimd. Door de wespen aangevreten sinaasappelpartjes en water was nog over. Post twee was prima.
3. Het parkeerterrein door de organisatie aangegeven (per brief) was niet vindbaar met de navigatie (Chemin des Eveux moest het zijn aldus de website). En het terrein zelf was amper begaanbaar met de auto en zeker niet met de fiets. Het was een soort heidelandschap met onkruid tot je borst.
Conclusie: Zou ik 'm aanraden? YES! Al met al toch een prachtige tocht. Ik zou wel lekker een hotelletje boeken de avond ervoor, La Roche is volgens mij een prachtig dorpje. En ik zou met een groepje gaan, zeker op de tussenstukken valt er veel tijd te winnen.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
- In juli(!) een afspraak gemaakt voor 17 augustus bij de fm
- de fm hoeft geen onderdelen te bestellen om de werkzaamheden uit te voeren
- Inmiddels dus bijna 2 weken verder
Slechte service kan ik het niet noemen, want er is letterlijk geen enkele service gegeven.
If it aint fixed, it's broken.
Cycloworld heeft dus ook een hele goede podcast om je hierop voor te bereiden met de do's and don'ts.
Ook aan te raden luistervoer als je nooit van plan bent om een Cyclo te rijden, maar gewoon lekker wat rond fietst net als de meeste van ons!!

Ik heb een jaar een coach gehad die de schema's maakte (Join bestond nog niet...), en veel trainingen voelen idd lafjes aan. Maar na een paar maanden merk je opeens wel echte verschillen. Dat is juist de grap. Als je het gevoel hebt "lekker wat gedaan te hebben" zat je waarschijnlijk net te hoog voor rustige duur, maar te laag voor intensief. Wat dus grijs genoemd wordt bij de Beter Worden podcast. Rustig is echt rustig, intensief is echt intensief.SirLenncelot schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:30:
@La1974 als je de schema’s van Join volgt dan fiets je als het goed is de meeste tijd in een erg lage zone met een aantal piekmomenten erin. Dat is -volgens de actuele overtuigingen- goed voor je progressie.
Of je progressie maakt voel je in de trainingen niet echt. Je zou wel verschil moeten merken de volgende keer dat je met je maten gaat fietsen en je net iets langer meekunt, de rest eraf rijdt en toch nog lucht over hebt om een grap te maken daarna.
Met een ftp-test zou je het ook inzichtelijk kunnen maken, maar dan zou ik er wel veel tijd tussen laten zitten.
Zelf vond ik de trainingen van Join say lafjes voelen. Maar als ik ze dan zelf iets uitbreidde, bijvoorbeeld door een piek-blokje extra toe te voegen dan was ik daarna vaak wel echt uitgeput, dus blijkbaar zitten de trainingen (in mijn geval) wel echt tegen de grens aan.
Exact expert nodig?
Goede tip inderdaad! Ken de podcast ook. En wist het meeste natuurlijk ook wel op voorhandmhr-zip schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:36:
[...]
Cycloworld heeft dus ook een hele goede podcast om je hierop voor te bereiden met de do's and don'ts.
Ook aan te raden luistervoer als je nooit van plan bent om een Cyclo te rijden, maar gewoon lekker wat rond fietst net als de meeste van ons!!
Maar was al wat laat en gestresst dus vergat de helft van m'n reepjes sowieso (had 2 dozen fruit jellies en 2 dozen Nakd bij in de auto...).
En waarom zou je uit voorzorg een cassette steken die eventueel wat marge biedt?
@Ypuh Hoe ging het bij jou? Goud gehaald?
Jim blijft inderdaad altijd terugkomen op 'niemand rijdt wit als er rustige duur staat'. Ik heb tijdens m'n vakantie met m'n schoonvader rondom Frankfurt gefietst/geklommen en bij m'n ouders met m'n vader rondjes gereden. Ideale manier om wit te fietsen voor mij + sociaal te doenCrazy D schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:41:
[...]
Ik heb een jaar een coach gehad die de schema's maakte (Join bestond nog niet...), en veel trainingen voelen idd lafjes aan. Maar na een paar maanden merk je opeens wel echte verschillen. Dat is juist de grap. Als je het gevoel hebt "lekker wat gedaan te hebben" zat je waarschijnlijk net te hoog voor rustige duur, maar te laag voor intensief. Wat dus grijs genoemd wordt bij de Beter Worden podcast. Rustig is echt rustig, intensief is echt intensief.
[ Voor 33% gewijzigd door Stufferdt op 29-08-2022 11:53 ]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ik gebruik gewoon een 'oortje' in mijn rechteroor. Luister primair podcasts en heb nergens last van dat ik iets niet zou horen. Het voelt helemaal niet onveilig want ik hoor met links alles. Muziek of podcasts kunnen ook iets overstemmen en dan trek ik hem uit mijn oor en stop hem achterin als het druk is in een binnenstad ofzo.Thomas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:40:
Vraag; merk toch dat ik wel muziek wil luisteren op de fiets. Daar gaat veiligheid 100% voor alles, dus ik kijk naar zo'n bone conducting gevalletje (nu toevallig een van Philips voor nog geen 70 euro in de aanbieding bij Amazon), of eventueel de Sony Linkbuds (open oordopjes). Denk dat je met bone conducting 'veiliger' zit, maar vraag me af hoe het gaat met een bril en helm. Zijn hier mensen met ervaring?
Als veiligheid 100% is: Geen muziek gaan luisterenThomas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:40:
Vraag; merk toch dat ik wel muziek wil luisteren op de fiets. Daar gaat veiligheid 100% voor alles...
---------------

Exact expert nodig?
Maar even een post hierzo omdat hier veel knowhow zit en ik niet weet waar deze vraag anders moet:
Ik heb een fiets met irritante kraak. Het tikt bij elke pedaalomwenteling. Intergooglewebs zegt dat het aan tig dingen kan liggen. Ik ben al een keer langs de fietsenmaker geweest en die vertelt dat het aan speling in het stuurlagerhuis kan liggen. Vervangingskosten €80,-
Nou wil ik eerst kijken waar het anders aan kan liggen, ook qua kosten. Invetten van de pedalen deed niks. Invetten van de QR-as deed niks (wel eens voorgesteld op dit forum). Nu kijken of het invetten van de cranks/trapas-verbinding wat doet.
Ik heb een Hollowtech 1 systeem. Nu zie ik op diverse filmpjes dat je hiervoor een cranktrekker met een dopje nodig hebt. Ik heb er alleen 1 liggen zonder dopje.
:strip_exif()/f/image/R2imzQmIDed2WW46UffASnaM.jpg?f=fotoalbum_medium)
(Cranktrekker met dopje boven)
Hoe noodzakelijk is dit rubbertje? Kan ik niet gewoon wat metalen ringetjes of een stukje binnenband plaatsen tussen as en cranktrekker? (Wil liefst toch die 14 piek uitsparen).
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Of helemaal niet fietsenMistraller schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:14:
[...]
Als veiligheid 100% is: Geen muziek gaan luisteren

op mijn MTB met cannondale crank ging het ook met een crank puller zonder dopje, uiteindelijk moet het ding wat je in je crank draait tegen de spindle aanduwen, en dan komt de crank los van de spindle..AxzZzeL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:32:
Hoi allemaal,
Maar even een post hierzo omdat hier veel knowhow zit en ik niet weet waar deze vraag anders moet:
Ik heb een fiets met irritante kraak. Het tikt bij elke pedaalomwenteling. Intergooglewebs zegt dat het aan tig dingen kan liggen. Ik ben al een keer langs de fietsenmaker geweest en die vertelt dat het aan speling in het stuurlagerhuis kan liggen. Vervangingskosten €80,-
Nou wil ik eerst kijken waar het anders aan kan liggen, ook qua kosten. Invetten van de pedalen deed niks. Invetten van de QR-as deed niks (wel eens voorgesteld op dit forum). Nu kijken of het invetten van de cranks/trapas-verbinding wat doet.
Ik heb een Hollowtech 1 systeem. Nu zie ik op diverse filmpjes dat je hiervoor een cranktrekker met een dopje nodig hebt. Ik heb er alleen 1 liggen zonder dopje.
[Afbeelding]
(Cranktrekker met dopje boven)
Hoe noodzakelijk is dit rubbertje? Kan ik niet gewoon wat metalen ringetjes of een stukje binnenband plaatsen tussen as en cranktrekker? (Wil liefst toch die 14 piek uitsparen).
Het is een beetje afhankelijk van de maten of het werkt..
Als je de boel toch los hebt check ook de interface tussen je kettingbladen en je crank, ik neem aan dat dit een direct mount systeem is, maar daar zat uiteindeljk bij mij de kraak. (nadat ik de bb30 lagers tevergeefs had vervangen..)
Ik heb een Aftershokz en draag die altijd onderop. Dan helm, daarna bril. Gaat uitstekend! Zeer tevreden, je hoort de omgeving nog, voelt een stuk beter dan maar 1 oortje in doen.Thomas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:40:
Aan de hoeveelste Aftershokz zit jij inmiddels? Ik heb inmiddels al 2 stuks liggen met rammelde onderdelen (de 2e is gekomen vanuit aftercare bij Shokz en mocht de oude houden...die inmiddels helemaal overleden is).Ravocs schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:59:
[...]
Ik heb een Aftershokz en draag die altijd onderop. Dan helm, daarna bril. Gaat uitstekend! Zeer tevreden, je hoort de omgeving nog, voelt een stuk beter dan maar 1 oortje in doen.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Ging het om een slagje uit het wiel halen...Tjebakka schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:34:
Nu bijna twee weken zonder racefiets. Vandaag is de fm dicht maar morgen ga ik toch echt meteen m'n fiets ophalen. Waardeloos gedoe dit. Nogmaals:
- In juli(!) een afspraak gemaakt voor 17 augustus bij de fm
- de fm hoeft geen onderdelen te bestellen om de werkzaamheden uit te voeren
- Inmiddels dus bijna 2 weken verder
Slechte service kan ik het niet noemen, want er is letterlijk geen enkele service gegeven.
Welke regio hebben we het over?
Mooi verslag; die heerlijke onder- (of over)schatting is waar iedereen de eerste keer intrapt bij het rijden van de Velomediane. Het parcours blijkt in de praktijk lastiger dan de individuele hellingen of afstand/hoogtemeters doen vermoeden.
Voor mij was dit de 4e keer. Vorige keer op 88 seconden goud gemist, maar gezien de regen die er toen viel en dat ik iets te laat was en achteraan kon starten was dat nog steeds een mooie uitslag voor mijzelf. Afgelopen jaar door drukte veel minder kunnen fietsen, maar tussendoor eten/snoepen lukte prima. Had mezelf dus ook geen illusies gemaakt dat goud dit jaar wel zou lukken.
Op dinsdagavond kwam een fietsmaatje met het heldere idee om vanuit regio Utrecht naar La Roche te gaan fietsen. Het ontbrak mij aan excuses, dus zo gezegd zo gedaan en donderdag op de fiets gestapt naar Maastricht (160km) en vrijdag door naar onze vaste B&B (115km) waar de rest van de groep verbleef. Echt in vorm ben ik niet, maar de laatste weken wel wat kilometers kunnen maken en de basisconditie was goed, dus op zaterdag geprobeerd er het beste van te maken.
Had op de Mur de Maboge/Velomediane (65km) al de eerste kramp en die kwam op de Haussire (80km) en Roche-a-Frene (115km) terug. Had gelukkig wel een bergverzetje gemonteerd en was op de steile stukken veruit de langzaamste wetende dat ik mezelf niet op moest blazen, maar op de vlakke en dalende stukken ging het goed. Gevoel in de benen was sowieso ver te zoeken dus heb gewoon rondjes gedraait met het idee dat ze er vanzelf mee op zouden houden maar ook dat leek gelukkig mee te vallen.
Ben uiteindelijk in 6:07u gefinisht met 2 stops van 5 minuten. Een ruim half uur te kort voor goud (5:35u) maar was zelf wel prima tevreden. Het bier en barbecuen drinken ging daarna ongeveer hetzelfde als de koers; vroeg pieken en vroeg naar bed.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Oh, wauw! Dat is niet goed. Ik heb gewoon m'n 1e Aftershokz Aeropex. Doet het nu een half jaar uitstekend, voor zowel hardlopen als wielrennen...Joarie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:01:
[...]
Aan de hoeveelste Aftershokz zit jij inmiddels? Ik heb inmiddels al 2 stuks liggen met rammelde onderdelen (de 2e is gekomen vanuit aftercare bij Shokz en mocht de oude houden...die inmiddels helemaal overleden is).
Ah ja, bij mij kwamen de problemen pas daarna. Neef van mij zat geloof ik inmiddels aan zijn 4e vervangingRavocs schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:02:
[...]
Oh, wauw! Dat is niet goed. Ik heb gewoon m'n 1e Aftershokz Aeropex. Doet het nu een half jaar uitstekend, voor zowel hardlopen als wielrennen...
Al ben ik benieuwd of de nieuwe Gen 8 generatie een verbetering op dat vlak heeft gegeven. De mijne is namelijk 2 jaar geleden aangeschaft.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Hydraulische remmen vullen en afstellenKeezx schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:28:
[...]
Ging het om een slagje uit het wiel halen...
Welke regio hebben we het over?
Bottom bracket installeren met primer en adhesive
Slagje uit wiel halen
Dat lijkt me +/- een uur tot anderhalf uur werk
Regio SW Friesland
Tsja volgens mij is het met alle oortjes schering en inslag. Heb twee keer Jaybird vista 2 gehad maar 2 keer kapot en uit de garantie geld terug. Daarna 2 keer Beats Powerbeats Pro en hierbij hetzelfde verhaal, momenteel ook alweer de 2e setje oortjes.Joarie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:06:
[...]
Ah ja, bij mij kwamen de problemen pas daarna. Neef van mij zat geloof ik inmiddels aan zijn 4e vervanging
Al ben ik benieuwd of de nieuwe Gen 8 generatie een verbetering op dat vlak heeft gegeven. De mijne is namelijk 2 jaar geleden aangeschaft.
Qua veiligheid, @Thomas of ik nou met of zonder oortjes fiets, met wat tegenwind of stevig doortrappen hoor ik het achterop komend verkeer toch bijna niet. Maar 100% veilig is het inderdaad niet..
Hoor ik idd ook niet / slecht met tegenwind. Zal in de stad sowieso geen geluid aanzetten, maar een deuntje in de polder is natuurlijk wel fijn.pier87 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:21:
[...]
Tsja volgens mij is het met alle oortjes schering en inslag. Heb twee keer Jaybird vista 2 gehad maar 2 keer kapot en uit de garantie geld terug. Daarna 2 keer Beats Powerbeats Pro en hierbij hetzelfde verhaal, momenteel ook alweer de 2e setje oortjes.
Qua veiligheid, @Thomas of ik nou met of zonder oortjes fiets, met wat tegenwind of stevig doortrappen hoor ik het achterop komend verkeer toch bijna niet. Maar 100% veilig is het inderdaad niet..
Haha ja. Heb dit jaar sowieso voor het eerst in het buitenland gefietst en (enigzins serieus) geklommen, dus waar de illusie vandaag kwam dat ik geen bergverzetje nodig had; geen ideeYpuh schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:48:
[...]
Mooi verslag; die heerlijke onder- (of over)schatting is waar iedereen de eerste keer intrapt bij het rijden van de Velomediane. Het parcours blijkt in de praktijk lastiger dan de individuele hellingen of afstand/hoogtemeters doen vermoeden.
En mooi uizicht, zulke plaatjes heb ik niet gezien helaas (of niet opgemerkt...).
Ik heb tijdens de ritten alleen podcasts aan staan (met de botgeleiding koptelefoon). Daardoor heb je genoeg vermaak en omgevingsgeluid is heel snel te herkennen. Uiteraard is het windgeruis een factor waardoor je alsnog de omgeving iets minder snel waarneemt.Thomas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:24:
[...]
Hoor ik idd ook niet / slecht met tegenwind. Zal in de stad sowieso geen geluid aanzetten, maar een deuntje in de polder is natuurlijk wel fijn.
precies slotje op dit onderwerp hier valt niets meer aan toe te voegenrolandos582 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:31:
Denk ook dat het vooral ligt aan waar je fietst, tijdens rustige duurritten luister ik ook wel podcasts of muziek met normale draadloze oordopjes. Gewoon omdat het lekker is. In combinatie met mijn Varia Radar + Groningse wegen, kom ik zelden in een positie dat ik me onveilig voel. Maar ik me voorstellen dat als je op de posbank fietst ofzo. Het een ander verhaal word, stuk drukker met verkeer etc.
Heb ik geen probleem mee, maar de regio is te ver helaas.Tjebakka schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:06:
[...]
Hydraulische remmen vullen en afstellen
Bottom bracket installeren met primer en adhesive
Slagje uit wiel halen
Dat lijkt me +/- een uur tot anderhalf uur werk
Regio SW Friesland
Ik was er al een tijd over aan het twijfelen maar ik vond deze deal toch wel heel goed klinken voor 259 euro de 105 crank. Ik ben heel benieuwd naar de trainingen ermee. Van de winter op de tacx een ftp gedaan en die bepaald. Ik denk dat het goed is om daar rekening mee te gaan houden en die mogelijk nog een keer over te doen. En vooral benieuwd of ik er ook werkelijk goed gericht mee kan gaan trainen zoals nu toch wel trend is.
Ik probeer ook een beetje prijs per reep verhouding zo laag mogelijk te houden. Wel met zo veel mogelijk koolhydraten.
Zijn er hier mensen die energierepen maken en een bepaald recept gebruiken?
Ingrediënten die ik vaak voor bij zie komen en ook wel wil gebruiken:
- Havermout
- Bananen
- Dadels
- Pindakaas 100% (voor binding en eiwitten)
- Honing (voor binding en suikers)
- Chocolade druppels
- Vanille extract (voor de smaak)
- Rozijnen
- Jam?
- Verschillende soorten zaden
Ik hoor graag of jullie zelf ook energierepen maken en welke recepten jullie gebruiken.
Hier een heleboel inspiratie: Youtube over GCN powerbarsMrFortune schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:26:
Ik zit eens wat te onderzoeken naar het zelf maken van energierepen. Dit dan op basis van havermout vlokken. Het internet staat vol met recepten, daar is genoeg te vinden. Vaak is het wel in Amerikaanse "cups". Omreken schema's is dan een prima hulpmiddel. Ook al een boek gedownload "Power Hungry: The Ultimate Energy Bar Cookbook". Ik zie door de bomen even het bos niet meer.
Ik probeer ook een beetje prijs per reep verhouding zo laag mogelijk te houden. Wel met zo veel mogelijk koolhydraten.
Zijn er hier mensen die energierepen maken en een bepaald recept gebruiken?
Ingrediënten die ik vaak voor bij zie komen en ook wel wil gebruiken:
- Havermout
- Bananen
- Dadels
- Pindakaas 100% (voor binding en eiwitten)
- Honing (voor binding en suikers)
- Chocolade druppels
- Vanille extract (voor de smaak)
- Rozijnen
- Jam?
- Verschillende soorten zaden
Ik hoor graag of jullie zelf ook energierepen maken en welke recepten jullie gebruiken.
Ik heb zelf deze een tijdje gemaakt: Si's energy bars. Bevielen mij erg goed.
Tegenwoordig maak ik vaak bananenbrood met het recept van Miljuschka. Is ook prima in te vriezen en eet wat eenvoudiger weg dan taaie repen.
Collega maakt vaak rijstcakejes naar het recept van Nigel Mitchells.
Maar dat bananenbrood recept ziet er wel goed uit!
Ik weet dat het boutje ~3cm lang is, en ik heb er een maat 4 inbus voor nodig. Ik gok dat ik dus een m4*30mm of m5*30mm boutje nodig heb. Nou zit ik een beetje in dubio. Nieuwe boutjes bestellen (titanium?) met de kans dat het toch niet past, of voor bijna dezelfde prijs een nieuwe klem kopen. Geen idee of zoiets makkelijk te vervangen is.
Hebben hier toevallig anderen eens met dit bijltje gehakt?
Voor die prijs de 3e generatie denk ik? Heb je de video van GPLama gezien? Ik ben voor de 2e generatie gegaan daarom...Nixo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:14:
Vandaag bij Futurum een nieuwe crank gekocht, maar met een powermeter erin deze keer van 4iiii.
Ik was er al een tijd over aan het twijfelen maar ik vond deze deal toch wel heel goed klinken voor 259 euro de 105 crank. Ik ben heel benieuwd naar de trainingen ermee. Van de winter op de tacx een ftp gedaan en die bepaald. Ik denk dat het goed is om daar rekening mee te gaan houden en die mogelijk nog een keer over te doen. En vooral benieuwd of ik er ook werkelijk goed gericht mee kan gaan trainen zoals nu toch wel trend is.
Of even langs de ijzerwarenwinkel in de stad gaan en beide boutjes kopen. Gewoon normale boutjes, kosten nog geen euro. En als je weet welke het is, die in titanium kopen.Thomas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:05:
Ik ben hier een beetje dom geweest. Bij het afstellen van het zadel merkte ik dat het boutje waarmee de zadelpenklem (?) Niet meer helemaal lekker mee kwam. Die is enigszins dolgedraaid, maar krijg ik nog wel los. Ik wil een vervangend boutje kopen, maar er is geen standaard maat. Meten is ook lastig als het ding er in zit. Het is een klem die niet los wordt verkocht van Supra.
Ik weet dat het boutje ~3cm lang is, en ik heb er een maat 4 inbus voor nodig. Ik gok dat ik dus een m4*30mm of m5*30mm boutje nodig heb. Nou zit ik een beetje in dubio. Nieuwe boutjes bestellen (titanium?) met de kans dat het toch niet past, of voor bijna dezelfde prijs een nieuwe klem kopen. Geen idee of zoiets makkelijk te vervangen is.
Ja gezien. Ik verwacht met updates dat ze dat fixen. Accuduur is me ook veel waard. En ik weet niet of ik van dat issue ook zelf hinder ga krijgen als amateur.Ravocs schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:24:
[...]
Voor die prijs de 3e generatie denk ik? Heb je de video van GPLama gezien? Ik ben voor de 2e generatie gegaan daarom...
Ben wel benieuwd naar DCrainmaker zijn review.
Hele kleine onderdeeltjes en schroefjes wil de fabrikant ook nog wel eens gewoon in een envelopje opsturen. Ik heb er wel eens gebruik van gemaakt bij schroefjes die in een afwijkende kleur kwamen. Probeer ze eens te mailen.Thomas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:05:
Ik ben hier een beetje dom geweest. Bij het afstellen van het zadel merkte ik dat het boutje waarmee de zadelpenklem (?) Niet meer helemaal lekker mee kwam. Die is enigszins dolgedraaid, maar krijg ik nog wel los. Ik wil een vervangend boutje kopen, maar er is geen standaard maat. Meten is ook lastig als het ding er in zit. Het is een klem die niet los wordt verkocht van Supra.
Niet mis met accuduur van eerste (al hebben ze het over v3, is podium dan v2?)Nixo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:25:
[...]
Ja gezien. Ik verwacht met updates dat ze dat fixen. Accuduur is me ook veel waard. En ik weet niet of ik van dat issue ook zelf hinder ga krijgen als amateur.
Ben wel benieuwd naar DCrainmaker zijn review.
Gaat zeker een maand mee met mijn km's dus laat staan als je wat minder fietst.
Een ding is zeker: hier ga ik niet nog een keer mijn fiets naartoe brengen.
Nu maar op zoek naar een zaak die er wel zin in heeft om de shifter onder garantie te vervangen. En op zoek naar een tijdelijke vervanger. (Ultegra R8070).
[ Voor 7% gewijzigd door Tjebakka op 30-08-2022 14:34 ]
Welke fietsenmaker is dit? In de regio ZW Friesland ben ik wel benieuwd...Tjebakka schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:32:
Fiets is weer terug. Heeft veel te lang geduurd voor een paar simpele werkzaamheden. En dan ook nog een vrij hoge rekening erbij gekregen. Helaas blijkt de linkershifter defect waardoor de rem niet meer goed is af te stellen. Nog geen jaar oud. De fm (een Shimano Service Center nog wel) wil de shifter niet opsturen naar Shimano omdat hem dat teveel tijd en gedoe kost. Tenzij ik voor de uren zou betalen. Nou, nee. Nu is het wel zo dat ik de shifter daar niet heb gekocht, maar je zou toch wat meer service verwachten.
Nu maar op zoek naar een zaak die er wel zin in heeft om de shifter onder garantie te vervangen. En op zoek naar een tijdelijke vervanger. (Ultegra R8070).
Heb je de fiets ook bij deze fietsenmaker gekocht? Geen idee hoe een fabrikant kosten van een garantie-reparatie omgaat.Tjebakka schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:32:
Fiets is weer terug. Heeft veel te lang geduurd voor een paar simpele werkzaamheden. En dan ook nog een vrij hoge rekening erbij gekregen. Helaas blijkt de linkershifter defect waardoor de rem niet meer goed is af te stellen. Nog geen jaar oud. De fm (een Shimano Service Center nog wel) wil de shifter niet opsturen naar Shimano omdat hem dat teveel tijd en gedoe kost. Tenzij ik voor de uren zou betalen. Nou, nee. Nu is het wel zo dat ik de shifter daar niet heb gekocht, maar je zou toch wat meer service verwachten.
Ben ooit heel boos geworden bij Belga in Groningen; Er zat een scheurtje in het frame en ze zouden contact opnemen met de fabrikant, maar ik moest er rekening mee houden dat ik wel de kosten van het af- en opbouwen moest betalen. Heb toen contact opgenomen met de rechtsbijstandsverzekering en die meldden mij dat er in het geval van een garantiekwestie geen kosten in rekening mogen worden gebracht voor de reparatie. Met daarbij de kanttekening dat dit niet geldt voor dingen die je extra op de fiets hebt gezet; Ze zouden dus uurloon mogen rekenen voor het verwijderen en weer terugzetten van je Garmin mount zeg maar. Maar toen had ik de fiets ook bij Belga gekocht. Lijkt mij voor een fietsenmaker wel iets anders als je de fiets elders hebt aangeschaft.
Het frame is overigens niet onder garantie gerepareerd door Focus; Garantie van Focus op frame was vier jaar en de melding werd vier jaar en twee of drie maanden later gemeld bij Focus
Read the code, write the code, be the code!
Vorig jaar had mijn vriendin ook het probleem met een defecte linker shifter, betreft 105 7000 serie. Alleen wilde de LBS graag de shifter repareren, maar het betreffende onderdeel was niet leverbaar. Hij mocht van Shimano de shifter niet retour sturen, omdat de fiets niet door hem verkocht was. Uiteindelijk de fiets terug gebracht naar de winkel waar die gekocht is en die hebben meteen actie ondernomen. Shifter keurig onder garantie vervangen. Hebben toen gelijk de fiets nagelopen en nog een scheurtje in de voorvork geconstateerd. Ook die onder garantie vervangen (in dezelfde kleur als de fiets). Uiteindelijk door dit hele gedoe wel een week of 5 bezig geweest, maar het kan dus wel goed gaan.Tjebakka schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:32:
Zie ook reactie van @ONWdolf, lijkt erop dat de verkopende partij het uurloon moet aftikken.
Hoe dan ook dat zal voor de consument niks moeten uitmaken, jij hebt namelijk een complete fiets gekocht, niet alleen een shifter. Maar als de fiets ergens anders gekocht is snap ik best de reactie van de FM, je gaat voor je VW ook geen garantie reparatie aanvragen bij een Opel dealer.
Als beide FM'ers leverancier zijn van hetzelfde merk zouden ze dat mogelijk wel moeten, maar dat ligt aan hun contract met de importeur/fabrikant.
En die krijgt dan vanuit de leveranciereen vergoeding voor de uren.
Komt de fiets via grijze import dan wordt het wat lastiger.
Maar in principe heb jij niets met importeur of fabrikant te maken en is de verkopende partij (de fietsenmaker) de partij die je garantie moet geven/zaken moet oplossen.
Kan natuurlijk wel zijn dat als je een goede relatie hebt met je lbs die eerder een shifter uit zijn voorraad zal pakken om probleem op te lossen ipv opsturen en weken/maanden wachten op vervanging.
Gewoon zorgen voor n+1 zodat je zelf doorkan.
Ik heb wel eens half jaar moeten wachten op nieuwe pedalen omdat shimano niets had en wiggle daar weer op zat te wachten. (en uiteindelijk heb ik toen na 6 maanden geld terug gehad)
Via bike24 recent binnen week geld teruggekregen voor zadel die scheur had in carbon schaal (of hoe je dat noemt)
Helaas is dat model niet meer leverbaar....
[ Voor 40% gewijzigd door DDX op 30-08-2022 15:33 ]
Waarom zou een fietsenmaker je gratis moeten helpen met een shifter die je daar niet hebt gekocht? De verkoper van de shifter moet dat oplossen (inclusief de kosten voor het (de-)monteren van de shifter).Tjebakka schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:32:
Nu is het wel zo dat ik de shifter daar niet heb gekocht, maar je zou toch wat meer service verwachten.
Omdat ze een Shimano Service Center zijn. Je kan via Shimano dealers kapotte Shimanospullen opsturen naar Shimano voor garantie (samen met de originele factuur enz). Hij wilde daar naar eigen zeggen geen halve dag mee bezig zijn.Tom-Z schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:06:
[...]
Waarom zou een fietsenmaker je gratis moeten helpen met een shifter die je daar niet hebt gekocht? De verkoper van de shifter moet dat oplossen (inclusief de kosten voor het (de-)monteren van de shifter).
Ooit eens een boutje van mijn dropperpost kwijt geraakt. Bike-components heeft veel van dit soort kleine onderdelen.Thomas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:05:
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Zo kort buiten de garantie is er ook nog zoiets als coulance. Een beetje zaak regelt daar iets in.wackmaniac schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:04:
[...]
Heb je de fiets ook bij deze fietsenmaker gekocht? Geen idee hoe een fabrikant kosten van een garantie-reparatie omgaat.
Ben ooit heel boos geworden bij Belga in Groningen; Er zat een scheurtje in het frame en ze zouden contact opnemen met de fabrikant, maar ik moest er rekening mee houden dat ik wel de kosten van het af- en opbouwen moest betalen. Heb toen contact opgenomen met de rechtsbijstandsverzekering en die meldden mij dat er in het geval van een garantiekwestie geen kosten in rekening mogen worden gebracht voor de reparatie. Met daarbij de kanttekening dat dit niet geldt voor dingen die je extra op de fiets hebt gezet; Ze zouden dus uurloon mogen rekenen voor het verwijderen en weer terugzetten van je Garmin mount zeg maar. Maar toen had ik de fiets ook bij Belga gekocht. Lijkt mij voor een fietsenmaker wel iets anders als je de fiets elders hebt aangeschaft.
Het frame is overigens niet onder garantie gerepareerd door Focus; Garantie van Focus op frame was vier jaar en de melding werd vier jaar en twee of drie maanden later gemeld bij Focus
Fietsenmaker heeft mij gemeten en ik kom eigenlijk net aan het randje van een maat 53-55. Ikzelf ben 1m79 maar het model die hij daar heeft staan is een maat 55 (die start vanaf 1m80).
Moet ik mij hier blind op staren? Heb een testritje gemaakt en de houding was even wennen, en dat zag hij ook. Hij vond wel dat ik er prima op stond.
Iets in me moet toch 2x nadenken en hopen dat ie niet gewoon iets wilt verkopen (en who cares voor dat lichte maatverschil).
Heb ik gelijk of lastig om te oordelen?
Dat is precies de reden dat ik deze club bij naam noemcordonbleu schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:37:
[...]
Zo kort buiten de garantie is er ook nog zoiets als coulance. Een beetje zaak regelt daar iets in.
Read the code, write the code, be the code!
Het ligt ook wel aan je binnenbeenlengte (bbl). Ik heb de stack en reach van de M30 even vergeleken met mijn fiets. Zelf ben ik 1.77m en heb een bbl van 84 cm. Ik heb van mijn fiets een L. Als ik dan stack en reach naast elkaar zet:jmignolet schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:25:
Ben vandaag voor mijn eerste koersfiets gaan shoppen en het zou gaan om een Orbea Orca M30 die in de showroom klaar staat.
Fietsenmaker heeft mij gemeten en ik kom eigenlijk net aan het randje van een maat 53-55. Ikzelf ben 1m79 maar het model die hij daar heeft staan is een maat 55 (die start vanaf 1m80).
Moet ik mij hier blind op staren? Heb een testritje gemaakt en de houding was even wennen, en dat zag hij ook. Hij vond wel dat ik er prima op stond.
Iets in me moet toch 2x nadenken en hopen dat ie niet gewoon iets wilt verkopen (en who cares voor dat lichte maatverschil).
M30, maat 55: stack 579 mm, reach 388 mm
X-Road, maat L : stack 578 mm, reach 392 mm
Op basis van deze informatie denk ik dat het moet lukken, tenzij je hele korte of hele lange benen hebt.
Edit: Leuk fietsje trouwens, welke kleur staat er? Die witte is wel heul lekker!
Waar staat dit? Ik lees dit nergens.Tjebakka schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:33:
[...]
Omdat ze een Shimano Service Center zijn. Je kan via Shimano dealers kapotte Shimanospullen opsturen naar Shimano voor garantie (samen met de originele factuur enz). Hij wilde daar naar eigen zeggen geen halve dag mee bezig zijn.
Ik lees wel dat retailers zelf mogen beslissen hoe zij hun service inrichten.
Een garantiekwestie van een andere leverancier zie ik nergens staan (wat ik op zich logisch vind).
Je moet toch echt naar je leverancier. Dat is wettelijk de enige partij waar je mee te maken hebt.
Binnenbeenlengte is 86cm hier. En het zou gaan om de kleur 'Raw Carbon - Titanium'. Je ziet duidelijk de carbon stukjes erin. Fijn om naar te kijken hoorMaSw85 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:37:
[...]
Het ligt ook wel aan je binnenbeenlengte (bbl). Ik heb de stack en reach van de M30 even vergeleken met mijn fiets. Zelf ben ik 1.77m en heb een bbl van 84 cm. Ik heb van mijn fiets een L. Als ik dan stack en reach naast elkaar zet:
M30, maat 55: stack 579 mm, reach 388 mm
X-Road, maat L : stack 578 mm, reach 392 mm
Op basis van deze informatie denk ik dat het moet lukken, tenzij je hele korte of hele lange benen hebt.
Edit: Leuk fietsje trouwens, welke kleur staat er? Die witte is wel heul lekker!
Dit zou hem weleens kunnen zijn!
Dan denk ik dat die fiets je wel gaat passen. Maar N=1 in dit geval, dus pin me er niet op vastjmignolet schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:25:
[...]
Binnenbeenlengte is 86cm hier. En het zou gaan om de kleur 'Raw Carbon - Titanium'. Je ziet duidelijk de carbon stukjes erin. Fijn om naar te kijken hoorZwart/donkergrijze tint.
Hier ook binnenbeenlengte van 86 bij 1.79.
Gemiddeld genomen kom je dan uit op een 56 bij de meeste fietsfabrikanten. M.i. geen 53 of 54. Een 55 is ok.
Bij Canyon is dat een M (in mijn geval). Je zou de tabellen van Canyon even tegen je Orbea kunnen houden voor een vergelijk.
Conclusie:
Een 55 lijkt me prima kunnen. Het frame kan beter iets kleiner zijn dan te groot.
Die M30 is ook de fiets die ik overweeg. Erg van gecharmeerd. Een van de weinige fietsen in deze prijsklasse ook die een mooi cleane look heeft door de weggewerkte kabels. Mocht je er voor gaan ben ik zeer benieuwd hoe hij rijdt en bevalt.jmignolet schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:25:
[...]
Binnenbeenlengte is 86cm hier. En het zou gaan om de kleur 'Raw Carbon - Titanium'. Je ziet duidelijk de carbon stukjes erin. Fijn om naar te kijken hoorZwart/donkergrijze tint.
@BreadFan ja hij oogt wel erg clean. Stiekem aan het denken om er andere wielen op te zetten. Richting de 38.
Even terzijde, de aankoop gebeurt op basis van een fietsleasing van mijn werkgever. Elke accessoire die op de fiets gemonteerd kan worden, mag in de leasing gerekend worden. Indien ik dus andere wielen wenst, best dat ze mee verrekend worden in het leasebedrag dan achteraf zelf wielen aan te schaffen.
Misschien maak ik daar dus wel gebruik van.
Ik ben 1m80 BBL 89. Ik heb een Scott Addict (Niet RC, endurance model dus) maat L / 56.jmignolet schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:25:
[...]
Nog even getwijfeld of het niet toch een XL / 58 moest worden zelfs. Maar inmiddels heb ik op mijn 56 een kortere stuurpen gepakt dus blij dat ik niet voor de 58 ben gegaan. Een 54 was het bij mij in elk geval absoluut niet.
Maar goed, blijft natuurlijk een persoonlijke voorkeur mbt zithouding en ook beetje merkafhankelijk.
---------------
Even wennen is dan logisch.jmignolet schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:25:
Ben vandaag voor mijn eerste koersfiets gaan shoppen en het zou gaan om een Orbea Orca M30 die in de showroom klaar staat.
Kwa maat, 53 en 55 ontlopen elkaar niet heel veel in reach (382 vs 388) zelfs 57 zit daar vlak bij met 395
Verschil wat prima op te lossen is met andere stuurpen.
Zou naar stack kijken welke van de 3 maten je moet nemen.
Als in hoe diep je wilt zitten/zodat je niet paar cm spacers hoeft te monteren. (misschien wil je zelfs wel een 51 als je wat kortere benen hebt, diep wilt zitten)
Ook wel weer mooi dat die getallen van framemaat ook hier weer random getal zijn en verder nergens terugkomen in geometry tabel.
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 31-08-2022 10:09 ]
Met 1m79 BBL 86 zit je qua beenlengte al wel iets bovengemiddeld volgens mij.DDX schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:46:
[...]
Zou naar stack kijken welke van de 3 maten je moet nemen.
Als in hoe diep je wilt zitten/zodat je niet paar cm spacers hoeft te monteren. (misschien wil je zelfs wel een 51 als je wat kortere benen hebt, diep wilt zitten)
---------------
Alleen vandaag nog geldig!
https://bike.shimano.com/nl-NL/information/warranty.htmlLa1974 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:01:
[...]
Waar staat dit? Ik lees dit nergens.
Ik lees wel dat retailers zelf mogen beslissen hoe zij hun service inrichten.
Een garantiekwestie van een andere leverancier zie ik nergens staan (wat ik op zich logisch vind).
Je moet toch echt naar je leverancier. Dat is wettelijk de enige partij waar je mee te maken hebt.
Inmiddels een dealer gevonden die de claim gaat indienen. Nieuwe shifter is ook onderweg.OMGANG MET DE GARANTIE
Breng voor het indienen van een geldige claim onder deze garantie het Shimano-product terug naar een geautoriseerde Shimano-dealer, bij voorkeur de dealer bij wie het gekocht is, samen met het originele, gedateerde ontvangstbewijs.
Als Shimano na inspectie erkent dat het Shimano-product gebreken vertoont, zal Shimano (naar eigen inzicht) het Shimano-product kosteloos repareren of vervangen.
[ Voor 4% gewijzigd door Tjebakka op 31-08-2022 13:22 ]
Maar nu het ding, hij heeft het Shimano Service Centre label. Mag je er niet vanuit gaan dat je daar altijd geholpen kunt worden ongeacht waar je je fiets aangeschaft hebt?
SirLenncelot schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:29:
Laatst bij de FM geweest met de vraag om mijn derailleur even af te stellen, ik kreeg het zelf net niet lekker. Meneer had het te druk om dat zonder afspraak te doen (fair) maar vermeldde mij ook even dat ik met een online bestelde fiets ook maar online moest zorgen de derailleur afgesteld werd. Niet zo slim natuurlijk, want hoewel ik hem begrijp is het enige dat hij ermee bewerkstelligt dat ik mijn volgende fiets ook niet bij hem ga kopen (maar bij zijn concurrent in het volgende dorp die mijn derailleur goed afstelde binnen een dag).
Maar nu het ding, hij heeft het Shimano Service Centre label. Mag je er niet vanuit gaan dat je daar altijd geholpen kunt worden ongeacht waar je je fiets aangeschaft hebt?
/f/image/OIcNhgkeKlTVRdeaQRoj7Bjh.png?f=fotoalbum_large)
Mijn mening is dat een groot gedeelte van de fietsenmakers überhaupt geen bestaansrecht meer heeft.SirLenncelot schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:29:
Laatst bij de FM geweest met de vraag om mijn derailleur even af te stellen, ik kreeg het zelf net niet lekker. Meneer had het te druk om dat zonder afspraak te doen (fair) maar vermeldde mij ook even dat ik met een online bestelde fiets ook maar online moest zorgen de derailleur afgesteld werd. Niet zo slim natuurlijk, want hoewel ik hem begrijp is het enige dat hij ermee bewerkstelligt dat ik mijn volgende fiets ook niet bij hem ga kopen (maar bij zijn concurrent in het volgende dorp die mijn derailleur goed afstelde binnen een dag).
Vast wel. Maar met welke prioriteit?Maar nu het ding, hij heeft het Shimano Service Centre label. Mag je er niet vanuit gaan dat je daar altijd geholpen kunt worden ongeacht waar je je fiets aangeschaft hebt?
Ze regelen de garantie met Shimano, maar ik denk niet dat Shimano de arbeid vergoed. En als je fiets niet bij die FM gekocht hebt......
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic