Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 433 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:16

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Uitdaging hier, en ik kan wat input goed gebruiken

in 2012 2e hands fulcrum racing 1 wielen gekocht; 8 jaar lang probleemloos mee rond gereden.
Vorig jaar nieuwe fiets gekocht, en de wielenset bij mijn vrouw op haar fiets gezet.

Tot mijn grote verbazing heeft mijn vrouw ineens een spaakbreuk in het voorwiel, + slag in het wiel.
Naar de lokale FM en die meldde dat het vermoeiing was, en dat als je dit repareert, binnen no time de resterende spaken ook kapot gaan... -O- :N

Wat is wijsheid, velg toch laten repareren (iemand nog een goed adresje in den haag) en is het verhaal van de FM onzin, los nieuw voorwiel aanschaffen (MP heeft een fulcrum racing 0 voorwiel staan) of de hele set afschrijven (lijkt me zonde, zoveel is er niet op gefietst, ca 15K)

input is welkom :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
Sparhawk schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:33:

in 2012 2e hands fulcrum racing 1 wielen gekocht; 8 jaar lang probleemloos mee rond gereden.
Vorig jaar nieuwe fiets gekocht, en de wielenset bij mijn vrouw op haar fiets gezet.

Tot mijn grote verbazing heeft mijn vrouw ineens een spaakbreuk in het voorwiel, + slag in het wiel.
Naar de lokale FM en die meldde dat het vermoeiing was, en dat als je dit repareert, binnen no time de resterende spaken ook kapot gaan... -O- :N

Wat is wijsheid, velg toch laten repareren (iemand nog een goed adresje in den haag) en is het verhaal van de FM onzin, los nieuw voorwiel aanschaffen (MP heeft een fulcrum racing 0 voorwiel staan) of de hele set afschrijven (lijkt me zonde, zoveel is er niet op gefietst, ca 15K)

sja, weinig over te zeggen met 1 spaakbreuk. Op zich geen onzin wat de FM zegt, maar met 10 jaar en 15k zou er op zich niet zoveel aan de hand moeten zijn.

niet de bedoeling om een echtelijk conflict te starten, maar gewicht kan ook een factor zijn natuurlijk, en daarnaast doet rijstijl ook heel wat, er zijn mensen die gewoon blind zijn voor putten en stoepranden, dat helpt uiteraard ook niet mee.

Persoonlijk zou ik 1 gebroken spaak nog wel vervangen (de slag wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de gebroken spaak, de spanning die daar weg is trekt de velg dan krom). Maar je moet ook even de remrand in de gaten houden, Met 15k zou die ook niet op moeten zijn, maar als het 15k woon werk met veel regen en stoplichten etc dan kan is dat wat anders dan enkel mooie rondjes bij mooi weer.

Als er dan onverhoopt nog een andere spaak breekt, dan zou ik de set wel afschrijven. (maar dus niet direct als de velg verder in orde is, remrand, spaakgaten geen micro scheurtjes, ..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Spaakbreuk door vermoeiing is bij voorwielen eigenlijk zo goed als onbekend, en bij 15000 km moet er gewoon een andere oorzaak zijn zoals een slechte spaak vanaf fabriek.
Remrand zal na 15000 km ook niet op zijn, dus gewoon een nieuwe spaak erin en karren maar weer.
Als een gebruikt wiel goedkoper is dan de reparatie, kan je dat overwegen, ik zou dat zelf doen voor reserveonderdelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Keezx op 24-08-2022 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:57

joker1977

Tweakert

10 jaar geleden tweedehands wielen gekocht en nu is er een spaak stuk ? Ik zou garantie claimen bij de verkoper op marktplaats, dit is écht ongehoord.

Als je in 10 jaar minder dan 15K hebt gefietst (de originele eigenaar zal ook nog wel wat gereden hebben?) dan is het nog wel een gokje waard.

Aan de andere kant, voor EUR 65.00 heb je een NIEUW voorwiel (https://www.mantel.com/sh...100-racefiets-wielen&spec[]=10015) - dus of het een hele discussie waard is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Prulleman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

sja, weinig over te zeggen met 1 spaakbreuk. Op zich geen onzin wat de FM zegt, maar met 10 jaar en 15k zou er op zich niet zoveel aan de hand moeten zijn.
Dat niks aan de hand was ook mijn idee ;)
niet de bedoeling om een echtelijk conflict te starten, maar gewicht kan ook een factor zijn natuurlijk, en daarnaast doet rijstijl ook heel wat, er zijn mensen die gewoon blind zijn voor putten en stoepranden, dat helpt uiteraard ook niet mee.
Haha, mooi dat je het zo diplomatiek brengt, maar ik ben 20+ zwaarder dan mijn vrouw, dus daarom keek ik ook zo al van WFT 8)7 .
Ook is ze nog steeds aan het herstellen van long covid, dus hard / onvoorzichtig heeft ze zeker niet gereden...
Persoonlijk zou ik 1 gebroken spaak nog wel vervangen (de slag wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de gebroken spaak, de spanning die daar weg is trekt de velg dan krom). Maar je moet ook even de remrand in de gaten houden, Met 15k zou die ook niet op moeten zijn, maar als het 15k woon werk met veel regen en stoplichten etc dan kan is dat wat anders dan enkel mooie rondjes bij mooi weer.
Mooiweerfietsers hier, remrand is ok...
Als er dan onverhoopt nog een andere spaak breekt, dan zou ik de set wel afschrijven. (maar dus niet direct als de velg verder in orde is, remrand, spaakgaten geen micro scheurtjes, ..)
Tnx voor je input
Keezx schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:29:
Spaakbreuk door vermoeiing is bij voorwielen eigenlijk zo goed als onbekend, en bij 15000 km moet er gewoon een andere oorzaak zijn zoals een slechte spaak vanaf fabriek.
Remrand zal na 15000 km ook niet op zijn, dus gewoon een nieuwe spaak erin en karren maar weer.
Als een gebruikt wiel goedkoper is dan de reparatie, kan je dat overwegen, ik zou dat zelf doen voor reserveonderdelen.
Tnx!
joker1977 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:39:
10 jaar geleden tweedehands wielen gekocht en nu is er een spaak stuk ? Ik zou garantie claimen bij de verkoper op marktplaats, dit is écht ongehoord.

Als je in 10 jaar minder dan 15K hebt gefietst (de originele eigenaar zal ook nog wel wat gereden hebben?) dan is het nog wel een gokje waard.
Grapjas :)
Aan de andere kant, voor EUR 65.00 heb je een NIEUW voorwiel (https://www.mantel.com/sh...100-racefiets-wielen&spec[]=10015) - dus of het een hele discussie waard is...
euhh, dit was nieuw een set van 500+ euro, dus ik ga liever repareren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:02
Sparhawk schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:33:

Wiel andersom gemonteerd, dan draait ie achteruit. Daar kunnen ze slecht tegen 8)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Mistraller schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Wiel andersom gemonteerd, dan draait ie achteruit. Daar kunnen ze slecht tegen 8)
;( :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 21:59
Strider schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:58:
Heeft er iemand ervaring met de Bontrager Arvada Comp zadel?

Heeft bij Mantel best veel positieve reviews. Ik ben eigenlijk toch wel op zoek naar een wat zachter zadel.

[Afbeelding]
Ja, zaten standaard op mijn Trek fietsen. Fijne zadels, maar voor mij net iets te breed.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:11
Hierbij enkele foto's en ervaringen van wat fietstochtjes gedurende mijn (helaas nu weer afgelopen) vakantie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnLRj1UgR9MrRYTtwvWnoXpfmRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yePbo4zYBzMYKMpBjsHDovi2.jpg?f=fotoalbum_large
1. De spoorbrug over de Maas bij Anchamps, Frankrijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxfdjIz3Tzv6frq9KQf0TDUT1gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkOd3fp7qEQtNLXKQqLDTaG8.jpg?f=fotoalbum_large
2. Brug over de Semois bij Naux, Frankrijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4cDRtlsGfIFRzedk2KsMfpNMxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnxHAC9ETt2DL0oY2Ci1pNJB.jpg?f=fotoalbum_large
3. Virée des Pommiers, België.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilHoLMAAC29DivKjmzmXViY3_60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSHTCH6bDWs3kfQwaO0fRT2h.jpg?f=fotoalbum_large
4. Kallstadt (aan de Deutsche Weinstrasse), Rheinland-Pfalz, Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdbmBvlGYroVH3AHQOf4ZP6Ybmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSWZQ8uIZWUEN0TMMFMJHfxZ.jpg?f=fotoalbum_large
5. Hochspeyerbachtal nabij Neidenfels, Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1qN-PYDyLyBcBq-ehP1kAJ-WOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nl6c2RncQZYIH9xBYCFkqDWJ.jpg?f=fotoalbum_large
6. De Palatia-Radweg van Speyer naar Lambrecht (hier langs de Waldgraben), Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6hy_mtaUX_XyIk4frUSYmM1hgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5zBEtDC0OSnlffzJnfYB0Ls.jpg?f=fotoalbum_large
7. Hessigheimer Felsengärten, aan de Neckar, Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HVZEVOMm7anB5fnREdjrmiednY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MEBxhM7NwrNirpKF7FZ6wLA.jpg?f=fotoalbum_large
8. Mijn aluminium ros op de brug over de Murr bij Steinheim an der Murr, Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMhivUP9cByBV3KQ6v4MXLcvOio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ls4Ezga0iPGQHlBrrv8MKfQc.jpg?f=fotoalbum_large
9. Het Murr dal nabij Kirchberg an der Murr, Duitsland.

En dan de ervaring: het was echt te gek. :) Het was prachtig weer (op één ochtend na) en fietsen is een fantastische manier om een nieuw gebied te ontdekken. De fiets had ik achter in de auto gegooid, en ik heb steeds een paar dagen op een plek gebivakkeerd, eerst een keer in België en daarna op twee plekken in Duitsland.

Zoals op de foto's te zien was ik op mijn gravelfiets, een Cannondale Topstone 2. :> (Dat beviel uitstekend, zowel vanwege het lichte verzet als vanwege de dikke banden.)
Vol goede moed plande ik daarom een gravelrit rond de Belgisch/Franse grens. Wat blijkt, het voornaamste verschil tussen road en gravel in Komoot is dat als je gravel kiest er wat afgesneden wordt over onverharde wegen, waarbij gravel met name double/singletracks bezaaid met grote losse stenen zijn (waar je in een mum van tijd je bidon verliest), met hellingen van 23%. :/
Er lopen ook prachtige fietspaden over bijvoorbeeld voormalige spoorbaantjes, waar nu mooie stevig gepakte gravel ligt, maar om voor mij onduidelijke reden stuurt Komoot je daar niet vanzelf overheen. :?

Ook in Duitsland is Komoot niet bepaald perfect, en lijkt het een moeilijk af te leren voorkeur te hebben voor soms bijzonder drukke provinciale wegen (ook als er geen fietspad langs loopt en soms van het type waar je in Nederland 100 mag met de auto).
Mijn ervaring is dat je de echt mooie fietspaden vindt door de lokale fietsroutenetwerken te gebruiken. Google op het gebied/rivier/dal of waar je ook bent i.c.m. radweg (in Duitsland) of zoek een route van RAVeL (in Wallonië) en je vindt prachtige fietsroutes langs plekken zoals foto 1, 2, 4 en 6 - 9.

Bij ad-hoc navigeren keek ik op Google Maps welke kant ik op wilde en zocht ik vervolgens de fietspaden met een paarse lijn erbij op m'n Hammerhead of volgende ik de fietsbewegwijzering naar de volgende plaats. Zelfs dat laatste werkte beduidend beter dan Komoot een route te laten plannen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:40
Jesse schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:11:
Vol goede moed plande ik daarom een gravelrit rond de Belgisch/Franse grens. Wat blijkt, het voornaamste verschil tussen road en gravel in Komoot is dat als je gravel kiest er wat afgesneden wordt over onverharde wegen, waarbij gravel met name double/singletracks bezaaid met grote losse stenen zijn (waar je in een mum van tijd je bidon verliest), met hellingen van 23%. :/
Er lopen ook prachtige fietspaden over bijvoorbeeld voormalige spoorbaantjes, waar nu mooie stevig gepakte gravel ligt, maar om voor mij onduidelijke reden stuurt Komoot je daar niet vanzelf overheen. :?
Als je er met een normale racefiets overheen kan telt het niet als gravel ;)
Ook in Duitsland is Komoot niet bepaald perfect, en lijkt het een moeilijk af te leren voorkeur te hebben voor soms bijzonder drukke provinciale wegen (ook als er geen fietspad langs loopt en soms van het type waar je in Nederland 100 mag met de auto).
Mijn ervaring is dat je de echt mooie fietspaden vindt door de lokale fietsroutenetwerken te gebruiken. Google op het gebied/rivier/dal of waar je ook bent i.c.m. radweg (in Duitsland) of zoek een route van RAVeL (in Wallonië) en je vindt prachtige fietsroutes langs plekken zoals foto 1, 2, 4 en 6 - 9.
Als je Komoot Premium hebt kan je de fietsroutenetwerken als overlay op de kaart krijgen; de wegen krijgen dan een kleurtje en opschrift als ze bij een fietsroutenetwerk horen. Beetje zot dat dat €60 per jaar kost (het is volgens mij gewoon gratis data van OSM), maar het is wel écht handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:48

Bij ad-hoc navigeren keek ik op Google Maps welke kant ik op wilde en zocht ik vervolgens de fietspaden met een paarse lijn erbij op m'n Hammerhead of volgende ik de fietsbewegwijzering naar de volgende plaats. Zelfs dat laatste werkte beduidend beter dan Komoot een route te laten plannen. :)
Ik zie dat Komoot sterk in populariteit wint, ondanks dat men er niet altijd even enthousiast over is.

Zelf gebruik ik https://bikerouter.de Je geeft aan welk profiel je wilt gebruiken (bijvoorbeeld gravel). Dan gebruikt hij zoveel mogelijk de daarvoor geschikte wegen. Je kan heel eenvoudig inzichtelijk krijgen wat voor soort wegen en ondergronden er in je route zitten met wat voor stijgingspercentages.

Qua gravel zitten er 4 profielen in. Deze staan dus nog los van aparte MTB profielen.

In NL werkt bikerouter wat mij betreft prima. Handige tool om zandpaden wat uit de routes te managen. Ik heb het op drie routes in Duitsland gebruikt. Dat was ook prima. In september ga ik het wat intensiever testen als ik in Oberhof zit (Rennsteig). Ik vermoed dat het wel goed zal gaan omdat het een Duits initiatief is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:41

Flipmo

OMG !!

Hierbij enkele foto's en ervaringen van wat fietstochtjes gedurende mijn (helaas nu weer afgelopen) vakantie:
......
Gaaf om te zien die foto's! en mooie fiets ook ;)
Lijkt me ook gaaf om zulke ritjes te maken op de gravelbike.

Heb sinds 2 weken dezelfde fiets als jou, ook erg blij mee 8)
Vorige week andere wielen eronder gezet, en mijn vrouw heeft een sticker gemaakt van het cannondale logo. Die kleurt alle kleuren van de regenboog, net hoe het licht erop valt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKGdeEDSwgDh64lf5eaGlnxHoEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29ULoU4LLHFr17rpkv7HtSlE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIM42Q1CQ_VCTuB7WE8uMArcsNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQ2XnZVPt4xDrJvKkFvAovbA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nw8NrqobnKEJE5ghZicP7ZJnsP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYzXJwZo5QNLs1PIFC7clkL6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Flipmo op 25-08-2022 08:49 ]

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Van de week een paard onbedoeld hevig laten schrikken. Paard en ruiter reden voor mij op een smalle weg en ik wilde er niet onaangekondigd voorbij fietsen (want ik wild hem niet laten schrikken), dus op ruime afstand even een belletje...

Begon dat paard me toch een partij te steigeren :X Mevrouw beet me van schrik nog het een en ander toe, maar ik vraag me serieus af wat ze wenselijker had gevonden. Ben er de rest van het weggetje maar achter gebleven want echt heel rustig werd het paard niet meer.

Uiteindelijk nog maar even mijn hand op gestoken en sorry gezegd om niet de kutwielrenner te zijn, maar ja. Denk meer dat dit een overmatig gestrest paard was.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

BreadFan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:27:
Van de week een paard onbedoeld hevig laten schrikken. Paard en ruiter reden voor mij op een smalle weg en ik wilde er niet onaangekondigd voorbij fietsen (want ik wild hem niet laten schrikken), dus op ruime afstand even een belletje...

Begon dat paard me toch een partij te steigeren :X Mevrouw beet me van schrik nog het een en ander toe, maar ik vraag me serieus af wat ze wenselijker had gevonden. Ben er de rest van het weggetje maar achter gebleven want echt heel rustig werd het paard niet meer.

Uiteindelijk nog maar even mijn hand op gestoken en sorry gezegd om niet de kutwielrenner te zijn, maar ja. Denk meer dat dit een overmatig gestrest paard was.
Voor sommige paarden geldt dat ze overal van schrikken. Fietsbel, ratel van je freewheel, of je zomaar langs fietst of gewoonweg een blad dat van een boom valt, een overstekende mier of de stand van de zon.

Kortom: Sommige paarden zijn simpelweg niet vertrouwd op de openbare weg. In zo'n geval zit de ruiter fout, niet de fietser die "gewoon" netjes belt bij het voorbij fietsen.

Als zo'n vrouw je dan ook nog van alles toebijt dan is er weinig eer nog te behalen, dat soort types zijn gewoon knettergek. Sowieso met schrikkende paarden op de openbare weg is vragen om een ongeluk. Dat soort schrikkende dieren zijn simpelweg te onbetrouwbaar om te berijden - maar dat zien die lui vaak niet in, tot het misgaat.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb altijd geleerd bij paarden om op een afstandje alvast wat te roepen , "pardon fietser achter" of zoiets. Sowieso bel ik bij dieren zelden aangezien veel dieren veel beter kunnen horen en een tingeling voor hun echt flink als kut geluid kan klinken en ze juist schrikken van het onverwachte geluid van een bel (helemaal omdat elke bel anders klinkt, terwijl stemmen toch wel redelijk in dezelfde frequentie zitten qua geluid)..

Exact expert nodig?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:11
Flipmo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

Vorige week andere wielen eronder gezet, en mijn vrouw heeft een sticker gemaakt van het cannondale logo. Die kleurt alle kleuren van de regenboog, net hoe het licht erop valt :)

*knip*
Waarom heb je er andere wielen op gezet? Vond je de velgen te breed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Jesse schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Waarom heb je er andere wielen op gezet? Vond je de velgen te breed?
Had deze nog liggen van de racefiets.
Staan wat mooier, ze zijn wat lichter en pakken wat sneller na een bocht.
Zijn kwalitatief ook wat betere wielen :)
(idd wel minder breed, maar de banden vallen er goed op)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Crazy D schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:22:
Ik heb altijd geleerd bij paarden om op een afstandje alvast wat te roepen , "pardon fietser achter" of zoiets. Sowieso bel ik bij dieren zelden aangezien veel dieren veel beter kunnen horen en een tingeling voor hun echt flink als kut geluid kan klinken en ze juist schrikken van het onverwachte geluid van een bel (helemaal omdat elke bel anders klinkt, terwijl stemmen toch wel redelijk in dezelfde frequentie zitten qua geluid)..
Als zo'n beest schrikt van een fietsbel dan schrikt ie van werkelijk alles wat ie kan tegenkomen op de openbare weg. Claxons, luidruchtige kinderen, you name it.

Als "boerenlul van het platteland" is mijn ervaring met paarden dat die beesten simpelweg niet zonder selectie en training op de openbare weg horen. Die selectie en training zou moeten gelden voor zowel begeleider cq. berijder als het paard (!) Een aangelijnde hond kun je onder controle houden (of dat zou je mogen verwachten) - maar een paard...

Dat klinkt misschien cru, maar de realiteit is dat áls zo'n dier op hol slaat je niet in staat bent om het dier te controleren. En zo'n beest van ruim een halve ton stop je niet even zomaar. Voeg daar aan toe dat paarden van nature vluchtdieren zijn en letterlijk van alles kunnen schrikken en je hebt simpelweg een in potentie levensgevaarlijke combinatie op de weg.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
BreadFan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:27:

Pff, als een paard schrikt van een belletje dan hoort ie daar niet thuis. En dat is de verantwoordelijkheid van de ruiter.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:18
Ik ben helemaal geen liefhebber van die beesten, maar vind het nogal kort-door-de-bocht opmerkingen dat zo'n paard niet op de weg zou horen. Het blijft een dier, ook al zijn ze getraind, kan overal van schrikken. Anders horen al die van een fietsbel schrikkende bejaarden ook niet op de openbare weg :9

Heb ook eens hetzelfde als @BreadFan meegemaakt. Was in het bos en dacht ook vriendelijk te bellen, schrikt dat paard dus. Gelukkig alles goed met paard en ruiter afgelopen. De vriendelijke dame in kwestie (snapte ook wel dat ik niet kon weten dat zo'n beest kan schrikken van een luide bel) gaf me nog wel de tip mee om ipv te bellen te gaan praten als je van achter een ruiter te paard wil inhalen. Sindsdien pas ik dat toe en nooit meer problemen gehad. Beesten reageren daar veel beter op.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
f4stf0rw4rd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:08:
Anders horen al die van een fietsbel schrikkende bejaarden ook niet op de openbare weg :9
Dat vind ik ook juist.

Je kunt alleen deelnemen aan het verkeer als je daartoe in staat bent. Een blinde gaat niet autorijden, maar iemand die niet meer flexibel genoeg is om naar links en rechts te kijken mag blijkbaar wel op een fiets stappen. Idem voor al die lui die belletjes niet eens horen omdat ze muziek in hun oren tetteren.

En natuurlijk kan een paard ergens van schrikken, maar die ruiter is verantwoordelijk. Die kan niet andere verkeersdeelnemers kwalijk nemen dat het paard schrikt. De ruiter moet het paard begeleiden en belletjes komen nu eenmaal voor in het verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Tom-Z schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:37:
[...]

Als je er met een normale racefiets overheen kan telt het niet als gravel ;)

[...]

Als je Komoot Premium hebt kan je de fietsroutenetwerken als overlay op de kaart krijgen; de wegen krijgen dan een kleurtje en opschrift als ze bij een fietsroutenetwerk horen. Beetje zot dat dat €60 per jaar kost (het is volgens mij gewoon gratis data van OSM), maar het is wel écht handig.
Ik gebruik OsmAnd (de app van Openstreetmap dus). Met de plusversie kan je onbeperkt kaarten downloaden met desgewenst hoogtelijnen. (ideaal ook als je geen mobiel bereik hebt)
Daarin zitten ook de fiets- en wandelknooppunten. App heeft wel een steile leercurve, maar kan wel erg veel.
Verder kan je met routeyou ook gratis routes maken tussen knooppunten.

Voor fietsen gebruik ik meestal strava. Met komoot kan ik op de een of andere manier niet overweg.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
f4stf0rw4rd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:08:
Ik ben helemaal geen liefhebber van die beesten, maar vind het nogal kort-door-de-bocht opmerkingen dat zo'n paard niet op de weg zou horen. Het blijft een dier, ook al zijn ze getraind, kan overal van schrikken. Anders horen al die van een fietsbel schrikkende bejaarden ook niet op de openbare weg :9

Heb ook eens hetzelfde als @BreadFan meegemaakt. Was in het bos en dacht ook vriendelijk te bellen, schrikt dat paard dus. Gelukkig alles goed met paard en ruiter afgelopen. De vriendelijke dame in kwestie (snapte ook wel dat ik niet kon weten dat zo'n beest kan schrikken van een luide bel) gaf me nog wel de tip mee om ipv te bellen te gaan praten als je van achter een ruiter te paard wil inhalen. Sindsdien pas ik dat toe en nooit meer problemen gehad. Beesten reageren daar veel beter op.
Mensen reageren soms ook veel beter op gesproken woord. ;)

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
BraX schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:19:
https://www.giant-bicycles.com/nl/showcase/propel-advanced

[Afbeelding]

De nieuwe Giant propel staat op de website!
Ik had gehoopt een op betaalbare ultegra di2 variant. .........
Wat een prijzen. Wachten op de nieuwe canyon ultimate dan maar?
En toen kwam er een nog een oude Canyon Ultimate CF SL 8 disc in true grey beschikbaar, snel op de bestel knop gedrukt. Levering ergens eind oktober.
Blijft een lekkere prijs voor een carbon racer met powermeter, en oke wielset voor onder de 3k. Het lange wachten kan beginnen.
Nu dromen over mooie upgrades? Diep carbon wielsetje? O+

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Flipmo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even heel wat anders, hoe krijg je je fiets zo mooi rechtop op de foto, standaardje mee? :D

• Eikenhout
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-08-2022
Hi allen,

Graag ontvang ik jullie input / tips over het volgende.

Vandaag heb ik nieuwe Lakes CX238 gekocht (maatje 45) vanwege mijn behoorlijk brede voeten (11,6cm) en wat hogere wreef.

Qua lengte en breedte zitten de schoenen oké (kan misschien heel klein beetje breder, maar het leer zal vermoedelijk nog een beetje gaan uitzetten). Ik merk echter dat de schoenen bij mijn hiel echt behoorlijk los zitten. Als ik bijvoorbeeld ga lopen op de schoenen, dan verplaatst mijn hiel zich eenvoudig omhoog en naar beneden. Ook kan ik eenvoudig een vinger aan de zijkant van mijn hiel in de schoen stoppen. Verder merk ik aan de voorkant van de schoen dat ik mijn tenen makkelijk kan “opkrullen”.

Volgens de verkoper kon dit niet veel kwaad en zou deze bewegingsvrijheid beperkte impact hebben tijdens het fietsen.

Ik twijfel echter. Voor het bedrag (€ 300) verwacht ik eigenlijk schoenen die 100% goed zitten. Hoe kijken jullie hiernaar?

Hebben jullie daarnaast misschien nog suggesties qua schoenen? Ik heb nu al wat verschillende schoenen geprobeerd (Specialized Torch 3.0 etc.), maar zonder succes.

Ik heb een keer bij Bever een scan laten doen en daar kwam het volgende uit (om jullie een idee te geven): https://my.volumental.com...6029/?utm_medium=myvemail

Hoor graag en bij voorbaat dank!

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 18:16

Fisico

by Fabian

@Eikenhout wanneer je dit soort bedragen voor schoenen uitgeeft, ga dan langs bikeshoe4u in Nijkerk. Toch @mhr-zip ?

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 20:24
Fisico schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:12:
@Eikenhout wanneer je dit soort bedragen voor schoenen uitgeeft, ga dan langs bikeshoe4u in Nijkerk. Toch @mhr-zip ?
@Eikenhout ik kan bovenstaand van harte aanbevelen. Ik heb eerder in precies dezelfde situatie gezeten. Twijfelde vanaf het begin al, voelden net wat te groot, niets mee gedaan. Ga je toch wat ‘klauwen’ met je tenen. Naar bikeshoe4u gegaan, supergoed geholpen, wereld van verschil!

Oftewel bij twijfel, ruilen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Eikenhout schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:01:
Hi allen,

Graag ontvang ik jullie input / tips over het volgende.

Vandaag heb ik nieuwe Lakes CX238 gekocht (maatje 45) vanwege mijn behoorlijk brede voeten (11,6cm) en wat hogere wreef.

Qua lengte en breedte zitten de schoenen oké (kan misschien heel klein beetje breder, maar het leer zal vermoedelijk nog een beetje gaan uitzetten). Ik merk echter dat de schoenen bij mijn hiel echt behoorlijk los zitten. Als ik bijvoorbeeld ga lopen op de schoenen, dan verplaatst mijn hiel zich eenvoudig omhoog en naar beneden. Ook kan ik eenvoudig een vinger aan de zijkant van mijn hiel in de schoen stoppen. Verder merk ik aan de voorkant van de schoen dat ik mijn tenen makkelijk kan “opkrullen”.

Volgens de verkoper kon dit niet veel kwaad en zou deze bewegingsvrijheid beperkte impact hebben tijdens het fietsen.

Ik twijfel echter. Voor het bedrag (€ 300) verwacht ik eigenlijk schoenen die 100% goed zitten. Hoe kijken jullie hiernaar?

Hebben jullie daarnaast misschien nog suggesties qua schoenen? Ik heb nu al wat verschillende schoenen geprobeerd (Specialized Torch 3.0 etc.), maar zonder succes.

Ik heb een keer bij Bever een scan laten doen en daar kwam het volgende uit (om jullie een idee te geven): https://my.volumental.com...6029/?utm_medium=myvemail

Hoor graag en bij voorbaat dank!

Groetjes
Als je net als ik brede voeten hebt, kun je zn beetje alleen lake dragen (althans volgens de verkoper van bikeshoe4u, misschien hebben ze geen alternatief in hun assortiment?). Heb je niet gewoon een kleinere maat nodig? Ik heb ook maat 46 cx238 waar m'n voeten als een kattenklauw opkrullen. Ben toen bij bikeshoe4u geweest. Daar heb ik maat 45 mx219 gekocht. Zit echt stukken beter.

Misschien toch een keer naar bikeshoe4u? Als totale leek zou ik denken dat je een kleinere maat nodig hebt. Misschien is een custom maat nog wat? Maar ik bikeshoe4u kunnen ze daar vast meer over vertellen.

Overigens heb ik de cx238 bij pedaalkracht gekocht inclusief voetmeting. Ik vraag me dus echt af waar het fout gegaan is. Er hangt me iets van bij dat ik 45 niet prettig vond. Achteraf valt het allemaal wel mee. Bij bikeshoe4u hielden ze vrij stellig vol dat ik mt45 nodig had. Bij pedaalkracht gingen ze als ik het me goed herinner toch overstag.

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 25-08-2022 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 13:13
Fisico schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:12:
Je kan het ook op de dure manier leren…….

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Eikenhout
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-08-2022
Hi allen,

Dank voor de snelle reacties.

Bikeshoe4u ziet er goed uit! Vanwege de reisafstand vraag ik mij af of jullie wellicht ook goede ervaringen hebben met vergelijkbare zaken dichter bij mijn huis (Leiden e.o.)? Zo nee, dan zal ik proberen een afspraak in te plannen bij Bikeshoe4u.

Groetjes

• mhr-zip
Eikenhout schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:00:
Hi allen,

Dank voor de snelle reacties.

Bikeshoe4u ziet er goed uit! Vanwege de reisafstand vraag ik mij af of jullie wellicht ook goede ervaringen hebben met vergelijkbare zaken dichter bij mijn huis (Leiden e.o.)? Zo nee, dan zal ik proberen een afspraak in te plannen bij Bikeshoe4u.

Groetjes
Nope, karren met die hap.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

Nijkerk is op fietsafstand van Leiden..?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
McMiGHtY schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:32:
Nijkerk is op fietsafstand van Leiden..?
Zonder schoenen natuurlijk lastig…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
SirLenncelot schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 06:39:
[...]

Zonder schoenen natuurlijk lastig…
Doe als Lachlan. Gewoon op slippers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Nu we toch de speciaalzaken richting in gaan, is er in Nederland misschien ergens een zaak met een flinke dosis helmen specialisatie?

Ik heb bij mijn helmen (en de paar die ik toch teruggestuurd heb) dat ze op voor en achterhoofd wel aansluiten maar op de slapen flink wat speling hebben. Ik dacht dat dat normaal was, maar na wat rondvragen afgelopen woensdag blijkt dat niet voor iedereen te zijn (n=2).

Anyway, ik zou wel eens wat advies willen in een deskundige zaak. Iemand met tips?

Als het maar op fietsafstand is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
BraX schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

En toen kwam er een nog een oude Canyon Ultimate CF SL 8 disc in true grey beschikbaar, snel op de bestel knop gedrukt. Levering ergens eind oktober.
Blijft een lekkere prijs voor een carbon racer met powermeter, en oke wielset voor onder de 3k. Het lange wachten kan beginnen.
Nu dromen over mooie upgrades? Diep carbon wielsetje? O+
Dat is een leuke fiets, veel fiets plezier er mee!

Ik ben net ook weer begonnen met rondjes maken na een wat rommelig jaar met mn gezondheid. Heb de voorloper van je nieuwe fiets, helaas zonder powermeter. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb me er bij neergelegd dat ik nooit echt passende schoenen zo vinden, maar ik heb wel werkbare schoenen gevonden.

Ik gebruik nu Lake MX241 Wide. Die hebben in principe ook een wat thermoplastisch vervormbaar hielstuk, maar zoveel lijkt dat niet te doen.

Ik heb wel eens gewone schoenen op maat laten maken, dat was niet goedkoop, en kan vziw ook voor fietsschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000

Bezulba

Formerly known as Eendje

ugh, waarom zijn powermeters zo duur..
ik dacht dat het als beginnende fietser wel geinig zou zijn, kost het de helft van mijn nieuwe biciclette.. nou dank je feestelijk :/

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 18:40
Bezulba schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:08:
ik dacht dat het als beginnende fietser wel geinig zou zijn, kost het de helft van mijn nieuwe biclette.. nou dank je feestelijk :/
Vind het eigenlijk wel meevallen, wanneer je bedenkt dat deze een aantal jaar geleden nog vele malen duurder waren.
Powermeters heb je al vanaf €200, als je tijdens black friday een 4iiii 105 left crank PM zoekt.
Zelfs nu heb je al een 4iiii 105 voor €220

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SirLenncelot schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:10:

Ik heb bij mijn helmen (en de paar die ik toch teruggestuurd heb) dat ze op voor en achterhoofd wel aansluiten maar op de slapen flink wat speling hebben. Ik dacht dat dat normaal was, maar na wat rondvragen afgelopen woensdag blijkt dat niet voor iedereen te zijn (n=2).
Lastig inderdaad, en een winkel waar je veel kan proberen is eigenlijk de enige manier om echt goed helmen te kunnen vergelijken. Ik (ook vaak ruimte bij de slapen) kwam uiteindelijk uit op een Abus stormchaser M, die eigenlijk net te klein is qua aangegeven omtrek, maar op de maximale stand toch net nog comfortabel zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Thomas schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Even heel wat anders, hoe krijg je je fiets zo mooi rechtop op de foto, standaardje mee? :D
Op de eerste foto steunde een pedaal tegen wat heideplantjes.
Hij viel daar gelukkig net niet om ;)

2de foto heb ik mijn helm onder het pedaal zitten. Neem niks extra's mee voor de foto haha.
Meestal ligt er ergens wel een stokje ofzo wat je schuin tegen je fiets kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

NewbieNeo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Vind het eigenlijk wel meevallen, wanneer je bedenkt dat deze een aantal jaar geleden nog vele malen duurder waren.
Powermeters heb je al vanaf €200, als je tijdens black friday een 4iiii 105 left crank PM zoekt.
Goed, dan kan ik niet goed zoeken, ik zag de eerste hits voorbij komen met 900 euro+...

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 17:44
Bezulba schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Goed, dan kan ik niet goed zoeken, ik zag de eerste hits voorbij komen met 900 euro+...
Dat zijn de dubbelzijdige PMs van Garmin etc. die zijn overpriced over het algemeen. Assioma Faveros zijn ook nog een optie als je ' betaalbare' dubbelzijdige PMs wil.

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

scraemus schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Dat zijn de dubbelzijdige PMs van Garmin etc. die zijn overpriced over het algemeen. Assioma Faveros zijn ook nog een optie als je ' betaalbare' dubbelzijdige PMs wil.
Ik denk dat ik een enkelzijdige wil. En als het bevalt ooit misschien wat meer. over een jaar of 10 ofzo.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 13:33
Bezulba schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Ik denk dat ik een enkelzijdige wil. En als het bevalt ooit misschien wat meer. over een jaar of 10 ofzo.
precies! eerst zorgen dat er wat vermogen is om te meten ;) voordeel van bv de assioma's is dat je later de rechter er nog bij kunt kopen als je wil dubbelzijdig wilt. Of je kunt voor een oplossing gaan die de spider gebruikt, dan meet je ook alles.

Ik heb een dubbelzijdige pm, en verschil tussen links en rechts is minder dan 2%, dus aan een kant meten werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
begintmeta schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Ik heb me er bij neergelegd dat ik nooit echt passende schoenen zo vinden, maar ik heb wel werkbare schoenen gevonden.

Ik gebruik nu Lake MX241 Wide. Die hebben in principe ook een wat thermoplastisch vervormbaar hielstuk, maar zoveel lijkt dat niet te doen.

Ik heb wel eens gewone schoenen op maat laten maken, dat was niet goedkoop, en kan vziw ook voor fietsschoenen.
Ej, heb jij ook Donald Duck voeten O+

Ik heb de Lake CX241 wide (scheelt alleen SPD-SL vs SPD). Daar ben ik nog mee naar de schoenmaker geweest, en hebben ze met een knobbeltang het leer wat op kunnen rekken bij mijn kleine teen.
Nu passen ze perfect.

Beetje lastig uitleggen, maar het is ook een optie om het touwtje van de onderste BOA alleen door de bovenste 2 haakjes te lussen, ipv alle 4, dan hebben je tenen ook wat meer bewegingsruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Het grote fietskleding topic

Is meer een discussie voor schoenen enzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
NewbieNeo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

@Bezulba

De GEN3 is ook strak geprijsd (als de GEN2 past, dan past de GEN3 ook). Daarnaast only left powermeter is echt echt echt meer dan prima voor ons.

https://www.futurumshop.n...c-r7000-power-meter.phtml

Moet je nog wel even 25 euro kortingsbon op toevoegen.

Als je nog kortingsbon zoekt, weten jullie vast de weg O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravocs
  • Laatst online: 18-09 19:47
mhr-zip schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

@Bezulba

De GEN3 is ook strak geprijsd (als de GEN2 past, dan past de GEN3 ook). Daarnaast only left powermeter is echt echt echt meer dan prima voor ons.

https://www.futurumshop.n...c-r7000-power-meter.phtml

Moet je nog wel even 25 euro kortingsbon op toevoegen.

Als je nog kortingsbon zoekt, weten jullie vast de weg O-)
Ik ben voor de GEN2 gegaan, omdat ik door de review van GPLama YouTube: 4iiii PRECISION 3 Power Meter: Details // Data // Review 🚲⚡️📈 niet zoveel vertrouwen in de GEN3 heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
SirLenncelot schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:10:
Ik heb bij mijn helmen (en de paar die ik toch teruggestuurd heb) dat ze op voor en achterhoofd wel aansluiten maar op de slapen flink wat speling hebben.
Ik heb precies het tegenovergestelde probleem (helmen aan de slapen vaak te strak). Ik had laatst een Abus (GameChanger) geprobeerd en die was echt rampzalig. Misschien wat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Tom-Z schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Ik heb precies het tegenovergestelde probleem (helmen aan de slapen vaak te strak). Ik had laatst een Abus (GameChanger) geprobeerd en die was echt rampzalig. Misschien wat voor jou?
Bij mij zitten Giro helmen altijd heel strak bij mijn slaap.

Abus zat al een stuk ruimer, Bontrager ging ook wel. Tegenwoordig doe ik een Calimero imitatie met een POC helm, die zit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik wil graag wielrennen als sport proberen. Ik snap dat een helm, goede broek en schoenen nodig zijn. Items die ik nieuw wil kopen.

Voor de fiets overweeg ik om deze van Marktplaats te halen. Ik mik dan op een recenter model beginnersfiets of een intermediate fiets met wat meer ervaring.

Omdat ik het toch moeilijk vind om een knoop door te hakken graag jullie advies over deze fietsen:

Optie 1: https://link.marktplaats.nl/m1873580297

Optie 2: https://link.marktplaats.nl/m1864511786

Optie 3: https://link.marktplaats.nl/m1871916907

Ik neig nu naar de eerste omdat deze meest recent is. De tweede heeft een betere groep. De derde is dubbel de prijs en betaald dat zich dan ook uit?

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 26-08-2022 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:31
Sethro schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:25:
Ik wil graag wielrennen als sport proberen. Ik snap dat een helm, goede broek en schoenen nodig zijn. Items die ik nieuw wil kopen.

Voor de fiets overweeg ik om deze van Marktplaats te halen. Ik mik dan op een recenter model beginnersfiets of een intermediate fiets met wat meer ervaring.

Omdat ik het toch moeilijk vind om een knoop door te hakken graag jullie advies over deze fietsen:

Ik neig nu naar de eerste omdat deze meest recent is. De tweede heeft een betere groep. De derde is dubbel de prijs en betaald dat zich dan ook uit?
Waarom neig je naar de eerste?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Sethro vind die eerste maar een raar model eigenlijk.. kan dan wel een "specialized" zijn, maar van deze 3 volgens mij toch de oudste (met de meest eenvoudige onderdelen). dan zou ik voor de prijs nog eerder de 2e nemen, hoewel je die "500km" ook met een korreltje zou moet nemen, die is wat moderner en beter afgemonteerd. De 3e is (volgens mij) nieuwer met denk ik een 11 speed 105 groep ipv 10 speed. Dus wat modernere onderdelen. of dat het verschil met de 2e waard is.. mwah.. niet helemaal denk ik, maar wellicht gaat ie voor minder ook weg

de secteur is gemaakt t/m 2015, dit kleurenschema lijkt uit 2014:
https://www.specialized.c.../49910?color=149496-49910
met 3x8 claris.. dan zou ik echt direct voor 2x10 105 kiezen (de 2e dus). en als het prijsverschil niet te groot is voor 2x11 105.

Ik heb zelf een fiets met de vorige generatie tiagra en dat is best ok, maar wat mij betreft wel een beetje het minimum, Mijn vrouw heeft een nieuwere fiets met tiagra en schijfremmen, dat is waarshijnlijk gelijkwaardig aan de 10 speed 105 en gewoon prima.
Hoe moderner de groep, hoe beter het functioneert, ook voor het lower end spul.
Maar 2014 claris.. :X

[ Voor 26% gewijzigd door Prulleman op 26-08-2022 12:47 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
ElGreco schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:29:
[...]

Waarom neig je naar de eerste?
Zou het recentste model moeten zijn (2019). Maar uit bovenstaande reactie lijkt dat misschien niet te zijn. Verder klinkt Specialized betrouwbaar. Groep wel wat simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
.

[ Voor 99% gewijzigd door Sethro op 26-08-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sethro schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Zou het recentste model moeten zijn. Maar uit bovenstaande reactie lijkt dat misschien niet te zijn. Verder klinkt Specialized betrouwbaar. Groep wel wat simpel.
verkoper geeft aan dat ie er een jaar op gefietst heeft, niet dat ie een jaar oud is.. wellicht 2e hands gekocht..

ik zou deze echt links laten liggen

/edit, waar komt 2019 vandaan? contact met de verkoper?

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 26-08-2022 12:50 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Prulleman schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

verkoper geeft aan dat ie er een jaar op gefietst heeft, niet dat ie een jaar oud is.. wellicht 2e hands gekocht..

ik zou deze echt links laten liggen
Oke dan valt die dus af! Wat vind je dan van optie 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sethro schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Oke dan valt die dus af! Wat vind je dan van optie 2?
had mijn 1e post hierboven nog bijgewerkt, de 2e is een prima instapper, de 3e is beter, maar niet 2x (maar op de 2e wordt nog geboden en kan nog oplopen wie weet kan je de 3e wel voor minder krijgen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:58
Claris met extene schakelkabels is sowieso van voor 2017. maar idd links laten liggen. Lijkt mij ook geen carbon vork itt de Sensa's wat wel zo lekker rijdt.
2e en 3e zijn om het even. 10 vs 11 speed maar die 11 speed is ook al ca.5 jaar oud. Dus waar die 2022 vandaan komt?. Stuurpen van de 3e is wel heel kort, lijkt mij niet lekker rijden.
Ik zou voor de 2e gaan als je die voor een mooie prijs kan krijgen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
GWBoes schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:53:
Claris met extene schakelkabels is sowieso van voor 2017. maar idd links laten liggen. Lijkt mij ook geen carbon vork itt de Sensa's wat wel zo lekker rijdt.
2e en 3e zijn om het even. 10 vs 11 speed maar die 11 speed is ook al ca.5 jaar oud. Dus waar die 2022 vandaan komt?. Stuurpen van de 3e is wel heel kort, lijkt mij niet lekker rijden.
Ik zou voor de 2e gaan als je die voor een mooie prijs kan krijgen.
Wat zou je een nette prijs vinden voor zo’n fiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus

Qua onderhoud is de derde zeker wel het meest onderhouden op dit moment (ook terug te lezen in de advertentie). Fiets is zeker al 2 jaar oud (de verkoper geeft aan 2 zomers op gefietst). De groepset van deze is ook nieuwer dan van de 2e optie, dat is al een oudere versie. Geen idee hoe daar de verkrijgbaarheid van onderdelen nog is (overigens voor die andere ook wel iets lastig op het moment). Mijn keuze zou naar de laatste gaan uit deze 3, vooral vanwege de staat van de onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ik zou voor fiets no. 2 gaan als je niet al teveel wilt uitgeven, mits je zelf wat basics kan doen. Ketting en cassette zijn waarschijnlijk vlot aan vervanging toe en dat hoeft niet veel te kosten bij 10X

De derde is duidelijk veel moderner - maar behoeft in ieder geval een andere stuurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 21-09 20:31
De groepset van de laaste Sensa is 105 5800 11 speed. Daar passen ook onderdelen van de nieuwere 105 R7000. Daar kun je dan even wat langer mee doen.

1e is echt oud. Qua onderdelen maar ook qua frame. Ben benieuwd of een 25mm bandje daar goed in past. Specialized is in een ding goed: teveel geld vragen voor het gebodene. Let op, ik heb het niet over de kwaliteit maar over de prijzen.

De 2e is meh. Dat is 105 van 3 generaties. De fietsen met zo'n oude groep die ik in mijn handen heb gehad waren een dag en nacht verschil met minimaal de 105 5800.

3e dus de beste en de Romagnas zijn prima fietsen. Je moet wel 30 euro rekenen voor een nieuwe stuurpen.

[ Voor 4% gewijzigd door ElGreco op 26-08-2022 13:19 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:53

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Hoe lang duurt het meestal voordat jullie fiets klaar is bij de fm? Mijne staat er nu al voor de 9e(!) dag. Ik zit er sterk aan te denken om hem maar ongerepareerd op te halen want dit duurt wel erg lang.

Ik doe meestal alles zelf, maar heb niet de tools en know how om een slag uit het wiel te halen. Aangezien ik het druk heb heb ik hem ook gevraagd mijn remmen opnieuw te vullen (heb de leidingen omgedraaid en voorzien van foam) en een nieuwe BB te plaatsen icm wat primer enzo.

[ Voor 40% gewijzigd door Tjebakka op 26-08-2022 13:38 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 08:42
joker1977 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:40:
[...]
Als zo'n vrouw je dan ook nog van alles toebijt dan is er weinig eer nog te behalen, dat soort types zijn gewoon knettergek. ....
Iemand die op een steigerend paard zit, verliest wss een beetje relativeringsvermogen. Om die gelijk weg te zetten als "knettergek" gaat me wat ver.

Verder heb je wel gelijk natuurlijk, elk dier dat je niet onder controle hebt, heeft (met het baasje) niets in het verkeer te zoeken. Da's vragen om problemen. Ik heb zelf een soort van opgevoerde Jack Russel, die kan ik wel vrij los laten lopen, maar dat wordt niet echt gezellig met andere trouwe viervoeters kan ik je garanderen. Als er aan de andere kant een hond loopt, kijkt hij niet eerst rechts, dan naar links en dan nog een keer naar rechts, ondanks dat ik hem dat keer op keer uitgelegd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:17
Dat is toch gewoon kwestie van vragen/afspreken 8)7

Tijdens vakantie lagers in achterwiel laten vervangen, 's ochtends langgegaan en gevraagd of en wanneer ze het konden oplossen.
Lastig want druk/ze gingen over paar dagen op vakantie.
Ze hadden onderdelen wel boden die aan/zodat ik het zelf kon doen.
Aangegeven dat ik op camping stond en geen tools ed bij me had.
Boden ze aan om het toch even tussendoor te doen, kon eind van de middag wiel weer ophalen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

DDX schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:39:
Dat is toch gewoon kwestie van vragen/afspreken 8)7

Tijdens vakantie lagers in achterwiel laten vervangen, 's ochtends langgegaan en gevraagd of en wanneer ze het konden oplossen.
Lastig want druk/ze gingen over paar dagen op vakantie.
Ze hadden onderdelen wel boden die aan/zodat ik het zelf kon doen.
Aangegeven dat ik op camping stond en geen tools ed bij me had.
Boden ze aan om het toch even tussendoor te doen, kon eind van de middag wiel weer ophalen.
Ik heb eind juli de afspraak al gemaakt. Dan zou je toch verwachten dat hij dezelfde dag (17 augustus) al weer klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:15
Tjebakka schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:36:
Hoe lang duurt het meestal voordat jullie fiets klaar is bij de fm? Mijne staat er nu al voor de 9e(!) dag. Ik zit er sterk aan te denken om hem maar ongerepareerd op te halen want dit duurt wel erg lang.

Ik doe meestal alles zelf, maar heb niet de tools en know how om een slag uit het wiel te halen. Aangezien ik het druk heb heb ik hem ook gevraagd mijn remmen opnieuw te vullen (heb de leidingen omgedraaid en voorzien van foam) en een nieuwe BB te plaatsen icm wat primer enzo.
Ik kan mijn fiets niet zomaar langsbrengen. Ik moet een afspraak maken, en dan is hij doorgaans de volgende dag klaar. Als er onderdelen besteld moeten worden hoef ik de fiets ook pas langs te brengen als alles binnen is. Werkt super, alhoewel ik soms wel mijn fiets pas twee of drie weken later kan brengen. Als er niets stuk is kan je iig tot die tijd nog fietsen.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Tjebakka schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Ik heb eind juli de afspraak al gemaakt. Dan zou je toch verwachten dat hij dezelfde dag (17 augustus) al weer klaar is.
Zou je zeggen als ze de onderdelen ook kunnen krijgen.
Dat laaste kan nog wel een dingetje zijn, dus daarom handig om dit ook echt te vragen zegmaar.

Misschien zien ze die afspraak enkel dat je hem dan brengt en dat ze dan pas gingen kijken wat er nodig was en bestellen.
Maar ook dat, gewoon even vragen wat planning is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

DDX schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Zou je zeggen als ze de onderdelen ook kunnen krijgen.
Dat laaste kan nog wel een dingetje zijn, dus daarom handig om dit ook echt te vragen zegmaar.

Misschien zien ze die afspraak enkel dat je hem dan brengt en dat ze dan pas gingen kijken wat er nodig was en bestellen.
Maar ook dat, gewoon even vragen wat planning is ?
Onderdelen hebben ze (bottom bracket heb ik meegegeven). Olie hebben ze zelf gewoon, net als de gereedschappen.
scraemus schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Meestal 3 dagen (inderdaad wel even een belletje van te voren). Dit klinkt inderdaad ook meer als een gevalletje bepaald onderdeel niet op voorraad |:(
Zie hierboven.

[ Voor 25% gewijzigd door Tjebakka op 26-08-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus

Meestal 3 dagen (inderdaad wel even een belletje van te voren). Dit klinkt inderdaad ook meer als een gevalletje bepaald onderdeel niet op voorraad |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Laatst online: 19-08 08:54

Mocht je voor die tweede gaan, daar kan je wel een mooi prijsje voor maken. Hij staat al een tijdje te koop. Ik heb daar zelf ook twee maanden geleden naar gekeken (niet langs geweest, er kwam wat anders op m'n pad) en ook op een normale manier contact met de verkoper gehad. :) Dat is altijd nog maar de vraag op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Tjebakka schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Onderdelen hebben ze (bottom bracket heb ik meegegeven). Olie hebben ze zelf gewoon, net als de gereedschappen.

[...]

Zie hierboven.
Dan zou ik gewoon vragen waarom ze nog geen zin hebben gehad.
Als je afspraak maakt zou je verwachten zelfde dag klaar als het uurtje werk is ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Laatst online: 14:12

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Tjebakka schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

[...]

Zie hierboven.
Heb je al gebeld / ben je al langsgegaan om te vragen wat er aan de hand is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Laatst online: 12:54

Ik had volledige onderhoud plus twee nieuwe banden aangevraagd. Zaterdag gebracht en de woensdag daarop al weer kunnen halen. Dus tja de ene fm is sneller dan de ander.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

Ben wel benieuwd wat dit voor FM is.....

De FM hier op het durp is ook redelijk groot, maar daar zag ik pas geleden ook een carbonnen Defy bungelen in de zelfde haken als de ebikes. En ja, dat kan uiteraard goed gaan. Maar was gelijk weer duidelijk waarom ik er niet met mijn racefiets naar toe ga (en dat ik 4 keer terug moest met die andere fiets hielp ook niet).

PS: meeste wat ik hier weet voor grote beurt: Maandag brengen, vrijdag ophalen (vaak ook eerder als tie klaar is).

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 26-08-2022 15:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Ik zou eens langs de FM van @hoi1234 gaan, die heeft een reputatie razendsnel te leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Frenz64 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:49:
Ik zou eens langs de FM van @hoi1234 gaan, die heeft een reputatie razendsnel te leveren
Is dat dezelfde waar je zo goedkoop je biba kan laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Laatst online: 19-08 08:54
mhr-zip schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Ben wel benieuwd wat dit voor FM is.....

De FM hier op het durp is ook redelijk groot, maar daar zag ik pas geleden ook een carbonnen Defy bungelen in de zelfde haken als de ebikes. En ja, dat kan uiteraard goed gaan. Maar was gelijk weer duidelijk waarom ik er niet met mijn racefiets naar toe ga (en dat ik 4 keer terug moest met die andere fiets hielp ook niet).

PS: meeste wat ik hier weet voor grote beurt: Maandag brengen, vrijdag ophalen (vaak ook eerder als tie klaar is).
Wat is daar verkeerd aan? Serieuze vraag (ik ben net pas sinds 2 maanden aan het wielrennen dus nog weinig verstand van ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Giel schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:09:
[...]

Wat is daar verkeerd aan? Serieuze vraag (ik ben net pas sinds 2 maanden aan het wielrennen dus nog weinig verstand van ;) )
Een carbon frame is kwetsbaar voor bepaalde soorten belasting. Een carbon buis is heel sterk als je er aan trekt of hem probeert te buigen, maar kan breken als je er in knijpt, bijvoorbeeld als je hem klemt in een werkstandaard. Een carbon fiets mag je eigenlijk alleen aan de zadelpen vastklampen (die is - ook als die van carbon gemaakt is - wel ontworpen om klemkrachten op te vangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Frenz64 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:49:
Reparatie was toen binnen het uur klaar hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Nou ik klem mijn carbon fietsen (met carbon zadelpennen) echt niet in een standaard.
Ik heb zelf zo'n standaard waar je fiet opzet door bottombracket op steun te zetten en voor of achterwiel vast te zetten.

En ophangen in haken (die je aan stuur en zadel hangt) is ook prima oplossing.
Helaas thuis geen ruimte voor om zoiets te hebben.
Niets mis mee en veel beter dan fiets vastklemmen aan frame of zadelpen.

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 26-08-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
hoi1234 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:19:
[...]

Reparatie was toen binnen het uur klaar hoor.
Inclusief oppompen? Met de juiste druk op twee decimalen nauwkeurig met een geijkte meter?

Maar zonder dollen: is de Stevens al binnen of is er al een leverdatum in de nabije toekomst bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Frenz64 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

Inclusief oppompen? Met de juiste druk op twee decimalen nauwkeurig met een geijkte meter?

Maar zonder dollen: is de Stevens al binnen of is er al een leverdatum in de nabije toekomst bekend?
Laatste keer was het november. Maar denk dat het nog later wordt. Ik wacht wel, als het echt te lang duurt, koop ik dan wel iets anders. Er is altijd wel iets op voorraad.

Sowieso heb ik niet meer zo heel veel vertrouwen in de verwachte leverdata. Telkens worden ze weer naar voren geschoven. Wel bijzonder dat het ook vanuit Shimano zo slecht geregeld is. Tenminste als je Q4 2021/Q1 2022 belooft en als deze termijn verstreken is telkens gaat schermen met dat de onderdelen niet leverbaar zijn, kan ik me niet voorstellen dat Shimano ook wat met de vertraging te maken heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
hoi1234 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

.....als het echt te lang duurt, koop ik dan wel iets anders.....
Ik zei het al tegen je tijdens de SR in Limburg (ook al weer drie, nee vier SR's geleden). Het duurt al echt te lang, bizar te lang. Geld terugvragen en iets anders kopen, je wordt gepiepeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 14:46
hoi1234 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

Laatste keer was het november. Maar denk dat het nog later wordt. Ik wacht wel, als het echt te lang duurt, koop ik dan wel iets anders. Er is altijd wel iets op voorraad.

Sowieso heb ik niet meer zo heel veel vertrouwen in de verwachte leverdata. Telkens worden ze weer naar voren achter geschoven. Wel bijzonder dat het ook vanuit Shimano zo slecht geregeld is. Tenminste als je Q4 2021/Q1 2022 belooft en als deze termijn verstreken is telkens gaat schermen met dat de onderdelen niet leverbaar zijn, kan ik me niet voorstellen dat Shimano ook wat met de vertraging te maken heeft.
Even iets in de tekst aangepast. Als de leveringsdatum naar voren geschoven was, dan was je nu al aan het fietsen.

Ik zou de bestelling annuleren en op zoek gaan naar een andere fiets. Ik kan mij niet voorstellen dat deze fiets zo bijzonder is dat je daar nog veel langer op wil wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 18:16

Fisico

by Fabian

Hangt wel af van de afspraak die je hebt gemaakt. Ik kan die van mij morgen langs brengen, maar als ze geen tijd hebben dan wordt er ook niets gedaan. Meestal maak ik voor een bepaalde dag een afspraak en is hij ook die dag klaar. Zelf kies ik dan vaak voor brengen en halen wanneer het mij uit komt.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:23:
[...]

Ik zou de bestelling annuleren en op zoek gaan naar een andere fiets.
Ik niet! Heerlijk smullen deze soap.

Vroeger hadden we nog wel eens goede discussies.

Wat vinden jullie trouwens van:

Velg/schijfremmen
Tubeless
Zadeltasjes
Zwarte Canyon's

O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 14:46
mhr-zip schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:37:
[...]

Ik niet! Heerlijk smullen deze soap.

Vroeger hadden we nog wel eens goede discussies.

Wat vinden jullie trouwens van:

Velg/schijfremmen Voor velg, achter schijfrem is het mooist
Tubeless Voor tubeless, achter een binnenband
Zadeltasjes Ik hou niet van zadels
Zwarte Canyon's Mag je tegenwoordig nog zwarte Canyon's zeggen of zijn dat Afro-Amerikaanse Canyons?

O-)
Maar we hebben het al eerder geadviseerd. Dus de kans is klein dat hij nu wel gaat luisteren. Dus doe de popcorn nog maar niet weg :+

Ook maar even antwoord gegeven op jouw vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Bezulba schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:08:
ik dacht dat het als beginnende fietser wel geinig zou zijn, kost het de helft van mijn nieuwe biciclette.. nou dank je feestelijk :/
Ik had een left 4iiii met een korting van futurumshop voor onder de 200. Stel dat je je originele arm nog verpatst op mp dan is het best te overzien.
Alleen moet je dan niet net als mijn vrouw bedenken dat je het woordje "ultegra" belangrijk vind, omdat de rest van je bike wel ultegra is (crankset was budget) en dan dus een ultegra left PM kopen; en dan vervolgens besluiten om toch ook maar de hele crankstel ultegra te maken want dan ziet het er toch het beste uit. 8)7

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:20:
Nou ik klem mijn carbon fietsen (met carbon zadelpennen) echt niet in een standaard.
Ik heb zelf zo'n standaard waar je fiet opzet door bottombracket op steun te zetten en voor of achterwiel vast te zetten.

En ophangen in haken (die je aan stuur en zadel hangt) is ook prima oplossing.
Helaas thuis geen ruimte voor om zoiets te hebben.
Niets mis mee en veel beter dan fiets vastklemmen aan frame of zadelpen.
Ik doe dit inderdaad altijd, touwtje aan stuur en zadel en dan hijs ik hem op. Frame van de garagedeur is daar ideaal voor.
En onze fietsendrager is gekozen omdat ie op de zadelpen klemt en dat vertrouw ik wel, want dat is alleen voor de balans, gewicht komt niet op een rare manier in het frame terecht.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Die derde ga je het lekkerste op fietsen qua groep. Mijn broer heeft ook die romagna. (Hij heeft alleen disc en dit is velgrem) Maar verder is ie er heel blij mee. Die 1e is echt al een oudje hoor. Bij nummer 2 geloof ik die 500km echt niet, dat zijn dan wel hele vieze kilometers geweest als ik die drivetrain mag beoordelen. Is overigens ook een 105 groep van een generatie eerder dan de nummer 3.
Ik ken het budget niet maar ik zou 3 doen. Die verkoop je eventueel ook weer het makkelijkste door. Stuurpen is inderdaad kort maar dat zijn de kosten niet. Misschien heeft de man de originele nog wel liggen want origineel zit er een langere op. (mijn broer heeft er ook mee geexperimenteerd)

---------------

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tom-Z
Ik ben bezig met een leuk nerd-projectje, en ik ontdekte net iets grappigs dat ik wil delen. Laatst heb ik mezelf getrakteerd op een setje Zipp 303 S wielen, en ik wilde graag numeriek aantonen dat dat een zinvolle upgrade was.
Nu is het probleem dat ritjes heel lastig te vergelijken zijn. Zo reed ik met m'n Zipps een kort rondje 262W en 32.4km/h, en in het verleden heb ik dat rondje ook wel eens gereden - en toen had ik ook gemiddeld 262W - maar kwam de snelheid uit op 31.2km/h. Case closed dus, dat was een goede besteding van bijna €1000.
Zou je denken dan. Maar zijn die rondjes wel zo vergelijkbaar? Misschien stond de wind wel anders? Of was m'n pacing beter? Had ik meer pech of geluk met de verkeersomstandigheden?

Met een formule van bikecalculator.com kan je uitrekenen welk vermogen bij welke snelheid hoort en vice-versa. Het is een nogal ruwe schatting die (in ieder geval voor mij) ver van de werkelijke waarde af kan zitten. Maar toen bedacht ik wat leuks: hoe ver die schatting afwijkt van het werkelijke vermogen geeft een indicatie van hoe efficiënt je fietst. Die schatting heeft geen idee van welke wielen er onder mijn fiets zitten, dus als ik kan laten zien dat die schatting hoger is ten opzichte van het werkelijke vermogen dan met m'n oude wielen, dan heb ik het bewijs dat ik zoek.
Dus ben ik aan het programmeren geslagen om mijn ritjes op die manier te analyseren. Een zo goed mogelijke schatting van het per seconde getrapte vermogen berekenen (op basis van snelheid, stijgingspercentage, acceleratie) met zelfs compensatie voor de windsnelheid en -richting en dat dan vergelijken met het daadwerkelijk getrapte.
Op basis van de paar ritjes die ik tot nu toe heb kan ik het niet met zekerheid zeggen. Ik zie in de schattingen nu gemiddeld een verschil van 8,3W ten voordele van de Zipps bij een gemiddelde van 27km/u. Een half kilometertje per uur voordeel.

Maar wat valt me nu op? Vanaf half maart zie ik een enorm verschil in de schattingen. Tussen de ritjes vóór 17 maart en ná 17 maart zit gemiddeld een verschil van maar liefst 28W!! Ik snapte er niets van, en dacht aan een fout in mijn methode. Maar wat blijkt? Dat valt echt precies samen met het moment dat ik de stock banden verving door GP5000's.

TLDR: Het verschill tussen Zipp 303s en box section wheels kan ik in m'n data nog niet echt zien, maar het verschil tussen goedkope stock zooi (Giant Gavia Fondo 1) en GP5000's is meer dan duidelijk :)

PS - Leuk truucje: een powermeter kan ook dienst doen als anemometer. De windrichting die de correlatie van het geschatte vermogen met het werkelijke vermogen maximaliseert klopt heel goed met historische data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Dit soort dingen is IMO totaal zinloos over enkele ritjes genomen, omdat de factor wind, richting en sterkte NOOIT exact gelijk zijn wat de minimale verschilletjes in materiaal overheerst, tenzij je het over honderden ritjes gaat middelen, dan KAN er mogelijk wat zinnigs uitkomen
Op het TOUR forum (inmiddels ter ziele) waren er ook wel eens die het nieuwe speeltje wilden uitproberen/testen / whatever en men redeneert het resultaat naar de verwachting toe.
Tiet verknooit, behalve als je er lol aan beleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Tom-Z schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:05:
Ik ben bezig met een leuk nerd-projectje, en ik ontdekte net iets grappigs dat ik wil delen. Laatst heb ik mezelf getrakteerd op een setje Zipp 303 S wielen, en ik wilde graag numeriek aantonen dat dat een zinvolle upgrade was.
Nu is het probleem dat ritjes heel lastig te vergelijken zijn. Zo reed ik met m'n Zipps een kort rondje 262W en 32.4km/h, en in het verleden heb ik dat rondje ook wel eens gereden - en toen had ik ook gemiddeld 262W - maar kwam de snelheid uit op 31.2km/h. Case closed dus, dat was een goede besteding van bijna €1000.
Zou je denken dan. Maar zijn die rondjes wel zo vergelijkbaar? Misschien stond de wind wel anders? Of was m'n pacing beter? Had ik meer pech of geluk met de verkeersomstandigheden?

Met een formule van bikecalculator.com kan je uitrekenen welk vermogen bij welke snelheid hoort en vice-versa. Het is een nogal ruwe schatting die (in ieder geval voor mij) ver van de werkelijke waarde af kan zitten. Maar toen bedacht ik wat leuks: hoe ver die schatting afwijkt van het werkelijke vermogen geeft een indicatie van hoe efficiënt je fietst. Die schatting heeft geen idee van welke wielen er onder mijn fiets zitten, dus als ik kan laten zien dat die schatting hoger is ten opzichte van het werkelijke vermogen dan met m'n oude wielen, dan heb ik het bewijs dat ik zoek.
Dus ben ik aan het programmeren geslagen om mijn ritjes op die manier te analyseren. Een zo goed mogelijke schatting van het per seconde getrapte vermogen berekenen (op basis van snelheid, stijgingspercentage, acceleratie) met zelfs compensatie voor de windsnelheid en -richting en dat dan vergelijken met het daadwerkelijk getrapte.
Op basis van de paar ritjes die ik tot nu toe heb kan ik het niet met zekerheid zeggen. Ik zie in de schattingen nu gemiddeld een verschil van 8,3W ten voordele van de Zipps bij een gemiddelde van 27km/u. Een half kilometertje per uur voordeel.

Maar wat valt me nu op? Vanaf half maart zie ik een enorm verschil in de schattingen. Tussen de ritjes vóór 17 maart en ná 17 maart zit gemiddeld een verschil van maar liefst 28W!! Ik snapte er niets van, en dacht aan een fout in mijn methode. Maar wat blijkt? Dat valt echt precies samen met het moment dat ik de stock banden verving door GP5000's.

TLDR: Het verschill tussen Zipp 303s en box section wheels kan ik in m'n data nog niet echt zien, maar het verschil tussen goedkope stock zooi (Giant Gavia Fondo 1) en GP5000's is meer dan duidelijk :)

PS - Leuk truucje: een powermeter kan ook dienst doen als anemometer. De windrichting die de correlatie van het geschatte vermogen met het werkelijke vermogen maximaliseert klopt heel goed met historische data.
Hoe warmer het is, hoe dunner de lucht en zo zijn er nog meer onzekerheden. In mijn ogen kan je het niet zelf “ff testen”.

Het enige wat boeit is of je er een beter gevoel aan over houdt. Dus als je hebt “aangetoond” dat je sneller bent, dit vooral vasthouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:49
mhr-zip schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:48:
[...]

Het enige wat boeit is of je er een beter gevoel aan over houdt. Dus als je hebt “aangetoond” dat je sneller bent, dit vooral vasthouden.
Dat in combinatie met je blijheid als je naar je fiets kijkt met die Zipps :9

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Tom-Z schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:05:

Ik heb vandaag, ook met de 303S, gemiddeld 32,2 km/h gereden maar met een gemiddeld vermogen van 179 watt.

Een gigantisch verschil met jou.

Wat zegt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Keezx schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:33:
Dit soort dingen is IMO totaal zinloos over enkele ritjes genomen, omdat de factor wind, richting en sterkte NOOIT exact gelijk zijn wat de minimale verschilletjes in materiaal overheerst, tenzij je het over honderden ritjes gaat middelen, dan KAN er mogelijk wat zinnigs uitkomen
Dat is dus het leuke, ik kan mijn rekenmethode loslaten op m'n hele strava-historie sinds ik een vermogensmeter heb. Met die Zipp's heb ik nog lang niet genoeg ritjes gedaan om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar wat ik heel gaaf vind is dat ik dus die banden heel duidelijk terug zie in de data. Ik ben heel benieuwd of ik over een paar maanden wel iets zinnigs over de Zipps kan zeggen.
whatever en men redeneert het resultaat naar de verwachting toe.
En dat is het mooie, ik was helemaal niet bezig met toeredeneren naar een conclusie over banden. Dat kwam er toevallig uitrollen.
mhr-zip schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:48:
[...]

Hoe warmer het is, hoe dunner de lucht en zo zijn er nog meer onzekerheden. In mijn ogen kan je het niet zelf “ff testen”.

Het punt van m'n post is niet dat ik verschil met die Zipps heb aangetoond, dat heb ik niet. Misschien dat ik dat in de toekomst (met voldoende ritjes) wel zichtbaar kan krijgen, maar nu natuurlijk nog niet. Dat het "iets" uitmaakt geloof ik sowieso, dus daar heb ik mooi een goed gevoel over, maar ik ben gewoon benieuwd hoeveel "iets" dan is en of ik dat ook kan aantonen.
Punt van m'n post was meer dat die bandenwissel wél heel goed zichtbaar is.

Ik heb 67 ritjes met de GP5000's gelogd, en 24 ritjes met de oorspronkelijke Gavia Fondo 1 banden. Het gemiddelde verschil in vermogen is 29W, met een 95%-betrouwbaarheidsinterval van 22 tot 35W. En ik bedoel met "verschil in vermogen" dus niet dat ik op die ritjes meer of minder heb zitten trappen, maar dat een formule die vermogen aan de hand van snelheid voorspelt, zoveel meer of minder voorspelde ten opzichte van het daadwerkelijke vermogen. Die formule weet niks van die bandenwissel, dus dat enorme verschil in voorspelling moet eigenlijk wel door de banden komen.
La1974 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:51:
[...]

Ik heb vandaag, ook met de 303S, gemiddeld 32,2 km/h gereden maar met een gemiddeld vermogen van 179 watt.

Een gigantisch verschil met jou.

Wat zegt dat dan?
Dat je niet in Zuid-Limburg woont ;)
En meer aero op de fiets zit en misschien wat minder zwaarlijvig bent. Of je had wind mee of reed in een groepje. Dat laatste lijkt me eigenlijk nog het meest waarschijnlijk.
Pagina: 1 ... 433 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).