Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 432 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 17:47

Grin

Ride si sapis.

BraX schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:19:
https://www.giant-bicycles.com/nl/showcase/propel-advanced

[Afbeelding]

De nieuwe Giant propel staat op de website!
Ik had gehoopt een op betaalbare ultegra di2 variant. Maar dat lijkt hem niet te worden.
Entry bike (advanced 2)is mechanisch 105
€2999
De advanced 1 is Rival etap axs €4799

Wat een prijzen. Wachten op de nieuwe canyon ultimate dan maar?
Echt een prima prijs voor wat je allemaal krijgt.
50mm wielen, draadloos schakelen, mooi frame, leuke paintjob.
Alleen dat stuur (mooie geïntegreerde cockpit), zadel en de bidonhouders (vieze plastic meuk) zou ik direct vervangen; de rest is echt prima voor 4800 euro.
Ik wordt echt wel warm van dit fietsje!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:45
BraX schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:19:
https://www.giant-bicycles.com/nl/showcase/propel-advanced

[Afbeelding]

De nieuwe Giant propel staat op de website!
Ik had gehoopt een op betaalbare ultegra di2 variant. Maar dat lijkt hem niet te worden.
Entry bike (advanced 2)is mechanisch 105
€2999
De advanced 1 is Rival etap axs €4799

Wat een prijzen. Wachten op de nieuwe canyon ultimate dan maar?
zoals gezegd, de aeroad is een eerlijkere vergelijking, dan kom je bij de CF SLX 7 uit (geen kabels, rival etap).
Bij canyon zit je dan op 5k.. (krijg je wel een powermeter bij, dus eigenlijk vergelijkbaar geprijst, best netjes voor een "normaal" merk vs een Direct-to-consumer merk). kortom, je krijgt bij Giant voor deze tijd best een hoop voor je geld..

de SL serie bij canyon heb ik nooit echt begrepen, maar dat zal wellicht aan persoonlijke voorkeur liggen. een aero fiets met niet weggewerkte kabels komt er bij mij niet in

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 19-08-2022 14:58 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Heb nu een Bulls Harrier uit 2014. Heb zelf een aantal modellen in gedachten, ik hou dat nog even voor me om te kijken waar de publieke opinie mee komt ;)

Wensen:
* Comfortabel (ben niet onbekend met nek en rugklachten)
* Weggewerkte kabels
* > 28 mm banden, mag graag een stukje onverhard meepakken
* Mag best onder de 9 kg zitten ;)
* Budget: tussen de 2 en 3k
* Remsysteem ben ik nog niet over uit of dat nou per se discs moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:51
Als je >28mm banden wilt gaan gebruiken dan gaan velgremmen niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
M'n wahoo tcker lijkt de geest gegeven te hebben, hij lijkt maar willekeur wat metingen door te geven en geen enkele komt overeen met de werkelijkheid (ik meet met een vingersaturatiemeter een hartslag van 105). De wahoo gaat van 56 naar 150 en weer terug. Heb al een andere band geprobeerd, band een beetje nat maken voor betere metingen, verschillende posities, maar het is allemaal niks.
Hebben jullie wellicht nog suggesties of oplossingen hiervoor?

En zo niet, welk device gebruiken jullie om een hartslagmeting aan strava te koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
chevsticks schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:06:
M'n wahoo tcker lijkt de geest gegeven te hebben, hij lijkt maar willekeur wat metingen door te geven en geen enkele komt overeen met de werkelijkheid (ik meet met een vingersaturatiemeter een hartslag van 105). De wahoo gaat van 56 naar 150 en weer terug. Heb al een andere band geprobeerd, band een beetje nat maken voor betere metingen, verschillende posities, maar het is allemaal niks.

En zo niet, welk device gebruiken jullie om een hartslagmeting aan strava te koppelen?
Ik had ook een Tickr, na een jaar of 4 en 3 banden heeft ie ook de geest gegeven. Nu al 2 jaar een Polar (H9 geloof ik). En die heeft, behalve een paar keer een nieuwe batterij, nog geen enkel probleem gegeven. En die band kan wel tegen de wasmachine, itt die van Wahoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan
  • Laatst online: 19-09 14:06

The DenMan

PSN ID: Thedenman

chevsticks schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:06:

Heb geen oplossing voor je, weet alleen wel dat van de week bij een maatje ook de tickr van slag was. Die bleef de hele tijd hangen op 178. Is er misschien een firmware update oid geweest?

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:43
Even snel vanuit m'n grijze vrijdagmiddag brein...

Trek Domane? Canyon Endurance bike? Zitten in die pricerace, zijn volgens mij met 28mm banden te krijgen en zijn beschikbaar in die price-range met > 105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
The DenMan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Heb geen oplossing voor je, weet alleen wel dat van de week bij een maatje ook de tickr van slag was. Die bleef de hele tijd hangen op 178. Is er misschien een firmware update oid geweest?
Nog even gekeken of er een update is geweest, maar die van mij zit op versie 1.14.0 van afgelopen oktober.
Ben er wel een beetje klaar mee, ga denk ik maar eens op zoek naar een polar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 18:40
BreadFan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:49:
Ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Heb nu een Bulls Harrier uit 2014. Heb zelf een aantal modellen in gedachten, ik hou dat nog even voor me om te kijken waar de publieke opinie mee komt ;)

Wensen:
* Comfortabel (ben niet onbekend met nek en rugklachten)
* Weggewerkte kabels
* > 28 mm banden, mag graag een stukje onverhard meepakken
* Mag best onder de 9 kg zitten ;)
* Budget: tussen de 2 en 3k
* Remsysteem ben ik nog niet over uit of dat nou per se discs moeten zijn.
Zoals eerder gezegd zal je wel naar schijfremmen moeten kijken, als je bredere banden eronder wilt gooien.
Voor de rest maakt het niet zoveel uit of je nou een endurance-, aero- of lichte klimfiets neemt.

De reacto, die ik eerder linkte en waar ik ook zelf op fiets, gaan prima 32mm GP5000 onder.
Heel comfortabel en toch snel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
@chevsticks even voor de zekerheid, een nieuw batterijtje had je al geprobeerd? Door een lege batterij was de mijne twee weken geleden compleet van slag namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
Luuk741 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:52:
@chevsticks even voor de zekerheid, een nieuw batterijtje had je al geprobeerd? Door een lege batterij was de mijne twee weken geleden compleet van slag namelijk
Zou nog vol moeten zijn, maar ik ga voor de zekerheid nog even op jacht naar een nieuwe batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Stillekracht schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:56:
Als je >28mm banden wilt gaan gebruiken dan gaan velgremmen niet lukken.
Wrong, 30 past prima in mijn fiets. 32 wordt lastig idd maar dat schiet ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 07:34

joker1977

Tweakert

Grin schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:21:
[...]

Wrong, 30 past prima in mijn fiets. 32 wordt lastig idd maar dat schiet ook niet op.
Moet je dan je banden ook laten leeglopen om je wiel te verwijderen of gaat dat nog (net) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

joker1977 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

Moet je dan je banden ook laten leeglopen om je wiel te verwijderen of gaat dat nog (net) ?
Nope, snelspanner los, remhoeven opendraaien, wiel d'r uit, klaar.
Doe ik sneller dan met schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Grin schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Nope, snelspanner los, remhoeven opendraaien, wiel d'r uit, klaar.
Doe ik sneller dan met schijfremmen.
Dat is wel een kwestie van geluk en hoe je bandjes op de velgen 'vallen'. Ik heb een andere ervaring (28 mm. Continental en je moet ze half leeg laten lopen om het wiel eruit te nemen)

Ik zou voor een nieuwe fiets, als je >28 mm. wilt meteen maar voor schijfremmen gaan. Er is eigenlijk geen enkele reden om dat niet (meer) te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Neuh, speling zat, zit in mijn geval null komma null geluk bij.
Het is wel frame-afhankelijk idd, ik ken ze ook die (al) problemen hebben met 26mm.

Maar idd, schijfremmen ontkom je niet meer aan tegenwoordig; als het even kan gewoon dat kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
Luuk741 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:52:
Na een nieuwe batterij lijkt hij het weer prima te doen. :+
Morgen tijdens een fietstochtje maar eens kijken of hij de hele rit goed blijft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 08:20
Zojuist een heerlijke rit over de Utrechtse Heuvelrug gemaakt. Had geen zin in het relatief saaie stuk Utrecht-Noordwest -> Heuvelrug, dus heerlijk met de sprinter naar Maarn zodat ik meteen de mooie routes op kon. Via strava een mooi parcours uitgezet met in totaal ruim 400 hoogtemeters op 75km. Daar zat ook 2x de Amerongse berg bij (allebei de kanten een keer). Dat was heerlijk fietsen, vol in de Vuelta-vibes, want het parcours was reeds afgezet voor auto's en langs de hekken liep het langzaam vol met toeschouwers. Het gaf ook heerlijk veel ruimte om even hard de Amerongse Berg af te knallen. Met 57km/u was dat even goed focussen, maar met goed asfalt en een leeg parcours goed te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9FS16H7uUGv467aA7W4MMrT518=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2mLM24DZz3REt7PHPb7cgaST.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9Al43icz6-4sQGtoYtIgCFbfyM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sZeJXURvYEG7CqiGICqB6R70.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1dpW7zt2HhmgIj8lHa8K7kd2jU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LMVXxn3zmJhBnUZjohLe5h4d.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKiZlans5FjYiVLaZ-gNzXQT2sE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LDmjifns6Admidb8M8E5SzNS.png?f=fotoalbum_medium

PS: In mijn vorige berichtje gaf ik aan dat ik moeite had om de hartslag wat meer in de hogere zones te krijgen. Met deze heuvels en goed aan blijven zetten is dat inmiddels wel gelukt. Gemiddelde naar 170 en pieken tussen de 185-190 waren in de heuvels geen uitzondering. Al met al een geslaagde training!

Strava: https://www.strava.com/activities/7669121661/overview

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:46

Steeffoon

Smartphone-nerd

Even een shoutout naar 12Gobiking. Heb vorige maand daar een Sensa Milano Tegra gehaald. Mijn eerste racefiets; welke de verkoper had geadviseerd naar aanleiding van mijn eisen en wensen. Al veel kilometers mee gemaakt, en eigenlijk een prima fiets.

Echter ging ik van de week een ander rondje fietsen toen het net geregend had. Ik had meermaals een vervelend gevoel over de fiets. Schoot met regelmaat 'door' de remmen, duurde lang voordat ik stil stond (terwijl ik niet eens heel hard reed) en soms zwalkte het achterwiel wat. De winkel gebeld en uitgelegd dat ik na een maand er toch achter ben gekomen dat ik meer wil dan deze fiets te bieden heeft. De boosdoeners lijken voornamelijk de velgremmen.

Ontzettend goed meegedacht en ze namen het heel serieus op. Ik mocht hem omruilen voor een andere naar keuze, waarbij de betaalde aanschafprijs volledig in mindering werd gebracht op de nieuwe fiets. Gekozen voor een upgrade met onder andere schijfremmen. Gisteren de Sensa Modena LTD Disc 105 gehaald, gelijk dus met Shimano 105.

Hoop dat ik hiermee een goede keus heb gemaakt :-)

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:59
Afgelopen week in Frankrijk geweest (omgeving Puy de Dome). Helaas maar één keer kunnen fietsen maar wel echt leuk om eens te doen! Mooi uitzicht, leuke (voor mij) uitdagende klimmetjes. En de drukte viel mij erg mee. Automobilisten houden goed rekening met je dus dat is erg prettig.

Na zo'n 15 kilometer had ik een wat mindere ervaring. Ik fietste ergens een flink steil stuk naar boven, zat al flink hoog in mijn hartslag (het was ook erg warm) zie ik ineens een hele schattige hond (#sarcasm) naar mij kijken vanaf een boerderij. Direct trok het beest een sprintje het boerenerf af richting mij. Ik heb zelf altijd honden gehad en ben er normaal gezien niet bang voor maar dit was geen fijne ervaring. Ik moest nog een stuk omhoog, de laatste energie gepakt en ik ben nog harder gaan fietsen. De hond rende op zo'n 10 meter achter mij aan maar ik kon niet harder. Ik keek weer eens om, is er ineens een tweede hond! 8)7

Gelukkig stopte ze ergens in een flauwe bocht maar ik had echt niets meer over. Stukje verder maar even gaan revalideren. Ik twijfelde tijdens mijn sprintje nog, wat als ze gewoon willen spelen maar aan het loopje en het geblaf is het denk ik goed geweest dat ik ben gaan fietsen.

TLDR:
Frankrijk, mooi om te fietsen. Pas op voor loslopende honden.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Stillekracht
Zo te lezen waren dat VO2max honden. Dan hoef je jezelf niet te motiveren voor zo'n soort training.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Stillekracht schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:58:
Zo te lezen waren dat VO2max honden. Dan hoef je jezelf niet te motiveren voor zo'n soort training.
Ah, een beetje zoals die “hazen” bij windhond-races, alleen dan honden die áchter je lopen. Klinkt als een goede motivator inderdaad! 😃

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rikkie99
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:48
[quote]Valorian schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:40:
Zojuist een heerlijke rit over de Utrechtse Heuvelrug gemaakt. Had geen zin in het relatief saaie stuk Utrecht-Noordwest -> Heuvelrug, dus heerlijk met de sprinter naar Maarn zodat ik meteen de mooie routes op kon. Via strava een mooi parcours uitgezet met in totaal ruim 400 hoogtemeters op 75km. Daar zat ook 2x de Amerongse berg bij (allebei de kanten een keer). Dat was heerlijk fietsen, vol in de Vuelta-vibes, want het parcours was reeds afgezet voor auto's en langs de hekken liep het langzaam vol met toeschouwers. Het gaf ook heerlijk veel ruimte om even hard de Amerongse Berg af te knallen. Met 57km/u was dat even goed focussen, maar met goed asfalt en een leeg parcours goed te doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Quote:
Haha de wereld is klein blijkt maar weer. Groetjes van de fotograaf van je eerste foto onder de finishboog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Zit toch eens wat verder te kijken naar andere wielen. Hogere (max 50mm) wielen vind ik erg mooi maar twijfel over hoe het er uit ziet op mijn fiets. Wat denken jullie? Links is origineel, Alex rims 32mm en rechts Bontrager Aelus elite 50.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oB1XnEVbvKsRRs_5O2fpjbLQ-Gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ACCcpSu8TsMIU8PHbmjqpYDZ.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
commentaar op mijn fotosoep technieken mogen eventueel hieronder nadat je hebt gestemd :+)

Poll: Hoge (50mm) wielen op de Cube?
Mooi, doen!
Nee!
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404752&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

De Bontrager aelus elite 50 spreekt mij wel aan. Niet de meest lichte wielen maar er zitten een aantal Trek dealers hier in de buurt mocht er eens wat zijn. Garantie zit volgens mij wel goed. De wielset zit echt wel aan de bovenkant van mijn budget (675,-). Andere opties (carbon en hoog) zijn toch vaak setjes uit China met novatech naven. Sommige fietsenmakers (hier niet in de buurt voor zo ver ik kon vinden) kopen deze zelf in vanuit China, checken of ze ok zijn en verkopen ze dan door met wat winst. Mijn gevoel zegt, als ik dan wat uitgeef dat ik dan bijvoorbeeld beter voor de Bontrager kan gaan wat betreft garantie e.d.. Maar dat is echt wel het maximale wat ik er aan uit wil geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Gewoon doen, uiteindelijk gaat het erom wat jij mooi vind. Niet wat anderen vinden :)

De voordelen, zoals aero gains etc. zijn leuk meegenomen maar het gaat toch om die looks :) Verschillen tussen carbon wielen en alu wielen is ook nog wel wat verschil, wellicht kan https://vanspeykwheels.nl/ nog wat voor je betekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:10

Phydomir

Dennis

Zat gisteren toevallig ook weer even carbon aero wielen te bekijken. Maar dan denk ik toch altijd, ga ik echt wielen monteren die duurder zijn dan de fiets zelf was?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:38
Phydomir schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:25:
... Maar dan denk ik toch altijd, ga ik echt wielen monteren die duurder zijn dan de fiets zelf was?
"wielen kunnen ook mee naar een ander frame" wordt dan vaak als redenatie gebruikt. Of hier dan in ieder geval O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
R0y. schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:13:
Zit toch eens wat verder te kijken naar andere wielen. Hogere (max 50mm) wielen vind ik erg mooi maar twijfel over hoe het er uit ziet op mijn fiets. Wat denken jullie? Links is origineel, Alex rims 32mm en rechts Bontdrager Aelus elite 50.

[Afbeelding]
offtopic:
commentaar op mijn fotosoep technieken mogen eventueel hieronder nadat je hebt gestemd :+)

Poll: Hoge (50mm) wielen op de Cube?
Mooi, doen!
Nee!
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

De Bontdrager aelus elite 50 spreekt mij wel aan. Niet de meest lichte wielen maar er zitten een aantal Trek dealers hier in de buurt mocht er eens wat zijn. Garantie zit volgens mij wel goed. De wielset zit echt wel aan de bovenkant van mijn budget (675,-). Andere opties (carbon en hoog) zijn toch vaak setjes uit China met novatech naven. Sommige fietsenmakers (hier niet in de buurt voor zo ver ik kon vinden) kopen deze zelf in vanuit China, checken of ze ok zijn en verkopen ze dan door met wat winst. Mijn gevoel zegt, als ik dan wat uitgeef dat ik dan bijvoorbeeld beter voor de Bontdrager kan gaan wat betreft garantie e.d.. Maar dat is echt wel het maximale wat ik er aan uit wil geven.
Fraai setje hoor. Zou zelf nooit gaan voor looks maar vooral voor prestatie/gewicht, maar ieder zijn ding :) .. Wel goed om te weten: de wielen zijn niet bont-dragend, dus je diervriendelijk. Ze heten dan ook Bontragers (zonder 'd') :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Keith Bontrager is de naamgever van dat merk, later een huismerk van Trek....
De auteur van diverse spraakmakende uitspraken/geschriften zoals:
-Cheap , light , strong , pick two....
-https://www.clinicalbikefit.com/dispelling-the-myth-of-kops-keith-bontrager/

[ Voor 16% gewijzigd door Keezx op 21-08-2022 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Rikkie99 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:38:

Haha de wereld is klein blijkt maar weer. Groetjes van de fotograaf van je eerste foto onder de finishboog ;)
Ha inderdaad een klein wereldje! Nogmaals dank! Was overigens voor het eerst dat ik even “heen en weer” ging voor een foto, maar dacht zo vaak komt het niet voor dat je knder een finishboog de berg op komt dus toch wel leuk als reminder aan een mooie rit!

Hoorde dat de berg bij de profs een mooi tafereel opleverde met veel tussensprints, omdat niemand kennelijk wist waar de echte top zat. Jullie zaten daar wat dat betreft wel op een hele mooie plek voor de laatste loodjes van de berg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
rolandos582 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:43:
Gewoon doen, uiteindelijk gaat het erom wat jij mooi vind. Niet wat anderen vinden :)

De voordelen, zoals aero gains etc. zijn leuk meegenomen maar het gaat toch om die looks :)
Ik twijfel gewoon nog :). Op aero fietsen vind ik het prachtig, met mijn frame vind ik het wat lastiger. Ik kan op internet ook geen vergelijkbare fietsen vinden met zulke velgen vandaar mijn profi Photoshopje.
Verschillen tussen carbon wielen en alu wielen is ook nog wel wat verschil, wellicht kan https://vanspeykwheels.nl/ nog wat voor je betekenen :)
Had direct op zijn website gekeken maar de carbon wielen zijn mij te duur als ik de vanaf prijs bekijk. Alu gaat tot maximaal 35mm zo uit mijn hoofd. Daarnaast had ik al wat onderzoek gedaan en had ik het één en ander gelezen over traag aanzetten met 'hogere' aluminium velgen en dat je ze daarom ook minder tegen komt. Maar hier zal @ElGreco (huh nieuwe gebruikersnaam?) vast meer over kunnen vertellen :).
Valorian schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:25:
[...]
Wel goed om te weten: de wielen zijn niet bont-dragend, dus je diervriendelijk. Ze heten dan ook Bontragers (zonder 'd') :*)
Fixed. Zou niet willen dat ik straks de dom bontje award win. Mijn spellingscontrole wilt er wel graag Bontkragen van maken zie ik.
DutX schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

"wielen kunnen ook mee naar een ander frame" wordt dan vaak als redenatie gebruikt. Of hier dan in ieder geval O-)
Bedankt. Dit helpt mij de aankoop aanzienlijk beter te verkopen thuis!

[ Voor 9% gewijzigd door R0y. op 21-08-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Stomme vraag misschien, maar als die gele rubbertjes onder mijn SPD-SL schoenplaatjes eraf vallen / weggesleten zijn, kan dat dan kwaad of dienen ze alleen ter demping tijdens lopen? 🤔

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Gisteren de route van Les3ballons gefietst, bij wijze van revanche voor mijn gefaalde Marmotte. Prima gebied en een toffe route. De klimmetjes gingen uitstekend, zijn dan ook wat minder hoog en minder stijl dan in de Alpen. Het hielp ook wel dat ik het tempo van mijn fiets-maatje aangehouden heb waardoor ik veelal met een normale hartslag heb kunnen fietsen.

Vogezen zeker een mooi gebied om te fietsen, kan het iedereen aanraden.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 19:47
Valorian schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:10:
Stomme vraag misschien, maar als die gele rubbertjes onder mijn SPD-SL schoenplaatjes eraf vallen / weggesleten zijn, kan dat dan kwaad of dienen ze alleen ter demping tijdens lopen? 🤔
Dat laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 17:36
Zat gisteren toevallig ook weer even carbon aero wielen te bekijken. Maar dan denk ik toch altijd, ga ik echt wielen monteren die duurder zijn dan de fiets zelf was?
Ik heb ze ook puur voor de looks en zat met hetzelfde dilemma. AliExpress was de oplossing. Onder de 500 euro klaar met lint en ventielen; 45mm. Tot nu toe geen spijt van de wielen. (Alleen zou ik wellicht een iets duurdere achternaaf genomen hebben achteraf.)

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 21-08-2022 20:27 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 18:16

Fisico

by Fabian

SirLenncelot schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:22:

Vogezen zeker een mooi gebied om te fietsen, kan het iedereen aanraden.
Gaaf! welke plaats heb jij als uitvalsbasis gekozen. Ik ben nog een beetje aan het zoeken naar iets voor de eerste week van september.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@Fisico wij zaten in Ronchamps omdat we heel last minute met een groter gezelschap gingen en daardoor de huisjes wat schaars waren. Ik vond dat eigenlijk te zuidelijk om wat variatie in de routes aan te brengen, maar voor de Planche des belles filles zit je daar super (pun intended).

In ons huisje hing wat promo materiaal van de lokale VVV en daarop leek La Bresse een stuk centraler tussen verschillende routes en gebieden te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Fisico schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Gaaf! welke plaats heb jij als uitvalsbasis gekozen. Ik ben nog een beetje aan het zoeken naar iets voor de eerste week van september.
Ik heb meermaals in Gerardmer op de camping gestaan, maar dat was vooral als uitvalsplek voor rotsklimmen, waarbij de highlight de fantastische Martinswand was. Maar of dat voor fietsen ook een fijne start is durf ik niet te zeggen. Al is het in ieder geval niet ver van La Bresse, wat iemand hierboven noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Goedenavond. Ik ben sinds van de week in het bezit van een Sensa Modena 105. Deze krijgt standaard een San Marco Monza Full-Fit zadel mee , zo meldt de omschrijving. Ik heb vandaag mijn 30km lange tocht gemaakt en na een kilometer of 7 begon het zadel te vervelen. Het zat niet lekker, en merkte pijn aan de edele delen.
Qua afstelling is bij afleveren er naar gekeken (het is natuurlijk geen bike-fitting). Het andere zadel van mijn vorige fiets (die ik een maand had) zat wel wat beter, dat was een Supra Comp Line, maar de afstelling lijkt hetzelfde.

Ik hem hem nu ietsje lager gezet omdat ik al het idee had dat ie net wat te hoog stond. Nu wil ik het nog best een kans geven, maar ben de hoop al wel een beetje kwijt. Zoals het nu ging, ga ik hier geen lange tochten op maken.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit iets wat moet wennen, of is dit eigenlijk gelijk al not done? Zijn er tips die ik toe kan passen? Had op de website van Mantel al de keuzehulp gedaan, daar kwam onder andere het Bontrager Verse Elite Zadel uit. Zou dit een goede oplossing zijn, iemand ervaring mee? Of moet ik het eerst ergens anders in zoeken?

Hoor heel graag jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 18:31
Shimano zegt daar zelf over dat het slijtage indicatoren zijn. Dus als de kleur weggesleten is, of het zwarte er onderdoor komt, dien je ze te vervangen.
Maar inderdaad, omdat het een zachter plastic / soort rubber is, zorgt het er ook voor dat je er makkelijker mee kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@SirLenncelot Dank je. Het fijnste is natuurlijk overal heen kunnen fietsen vanaf de locatie. Al gooi ik op vakantie ook regelmatig de fiets in de auto om naar een col te rijden. Ik ben geen liefhebber van eindeloze ritten door een vallei om bij een berg te komen. Ik ga nog een verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Valorian schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

Ik heb meermaals in Gerardmer op de camping gestaan, maar dat was vooral als uitvalsplek voor rotsklimmen, waarbij de highlight de fantastische Martinswand was. Maar of dat voor fietsen ook een fijne start is durf ik niet te zeggen. Al is het in ieder geval niet ver van La Bresse, wat iemand hierboven noemt.
Gerardmer ook ook behoorlijk centraal voor fietstochten in de Vogezen over alle bekende bergjes , aan te bevelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Dat is een uitstekende redenering om een nieuwe fiets met mooie carbon aero wielen te kopen ! Dan los je én je dilemma 'wielen monteren die duurder zijn dan de fiets zelf' op én je hebt mooie nieuwe velgjes :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-09 13:37
Steeffoon schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:03:
Goedenavond. Ik ben sinds van de week in het bezit van een Sensa Modena 105. Deze krijgt standaard een San Marco Monza Full-Fit zadel mee , zo meldt de omschrijving. Ik heb vandaag mijn 30km lange tocht gemaakt en na een kilometer of 7 begon het zadel te vervelen. Het zat niet lekker, en merkte pijn aan de edele delen.
Qua afstelling is bij afleveren er naar gekeken (het is natuurlijk geen bike-fitting). Het andere zadel van mijn vorige fiets (die ik een maand had) zat wel wat beter, dat was een Supra Comp Line, maar de afstelling lijkt hetzelfde.

Ik hem hem nu ietsje lager gezet omdat ik al het idee had dat ie net wat te hoog stond. Nu wil ik het nog best een kans geven, maar ben de hoop al wel een beetje kwijt. Zoals het nu ging, ga ik hier geen lange tochten op maken.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit iets wat moet wennen, of is dit eigenlijk gelijk al not done? Zijn er tips die ik toe kan passen? Had op de website van Mantel al de keuzehulp gedaan, daar kwam onder andere het Bontrager Verse Elite Zadel uit. Zou dit een goede oplossing zijn, iemand ervaring mee? Of moet ik het eerst ergens anders in zoeken?

Sowieso is het een stukje wennen denk ik. Daarnaast is 12go best een aardige winkel maar als ze jou hetzelfde op de fiets gezet hebben als ze bij mij gedaan hebben (daar ook m’n eerste fiets aangeschaft) kan het zomaar zijn dat het daarmee te maken heeft. Van mijn zitpositie is na een bike-fit helemaal niets overgebleven na allerlei pijntjes die inmiddels volledig verdwenen zijn. Oa zadel stond compleet “verkeerd” (verkeerde hoogte en met een lichte tilt) waardoor er vervelende druk kwam op delen waar je dat niet wilt. Natuurlijk kan een nieuw zadel fijn zijn maar je mag toch wel verwachten dat je meer dan 7km zonder pijn kunt fietsen met een standaard zadel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Heeft je zadel een uitsparing in het midden? Ik heb ook een andere fiets en daar is bij de bikefit een ander zadel opgegaan, maar dan een met een uitsparing in het midden. Ik kreeg last van slapende edele delen. Mijn poor mans solution was om met duct tape de uitsparing af te plakken en ik heb inmiddels geen last van mijn edele delen meer. Het kan net dat verschil maken.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

Fisico schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Keezx schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:27:
[...]

Gerardmer ook ook behoorlijk centraal voor fietstochten in de Vogezen over alle bekende bergjes , aan te bevelen
Zelf in 2020 ook in Gerardmer gezeten en dat ligt inderdaad redelijk centraal voor alle bekende klimmen in de buurt. Zie ook
rit voorbeeld 1
rit voorbeeld 2
Plaats zelf vond ik ook best leuk en er omheen is ook genoeg te doen. Route des cretes is dichtbij en er is keuze genoeg qua leuke hikes. Alleen als je de wijn streek in wilt moet je wat verder rijden met de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
djfrankel schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

[...]

Zelf in 2020 ook in Gerardmer gezeten en dat ligt inderdaad redelijk centraal voor alle bekende klimmen in de buurt. Zie ook
rit voorbeeld 1
rit voorbeeld 2
Plaats zelf vond ik ook best leuk en er omheen is ook genoeg te doen. Route des cretes is dichtbij en er is keuze genoeg qua leuke hikes. Alleen als je de wijn streek in wilt moet je wat verder rijden met de auto.
You got me there for a minute. Maar dat is 2x dezelfde rit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

Wat voor broek heb je aan? Een goede bibshort zonder ondergoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

jasperz89 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 07:18:
[...]

Sowieso is het een stukje wennen denk ik. Daarnaast is 12go best een aardige winkel maar als ze jou hetzelfde op de fiets gezet hebben als ze bij mij gedaan hebben (daar ook m’n eerste fiets aangeschaft) kan het zomaar zijn dat het daarmee te maken heeft. Van mijn zitpositie is na een bike-fit helemaal niets overgebleven na allerlei pijntjes die inmiddels volledig verdwenen zijn. Oa zadel stond compleet “verkeerd” (verkeerde hoogte en met een lichte tilt) waardoor er vervelende druk kwam op delen waar je dat niet wilt. Natuurlijk kan een nieuw zadel fijn zijn maar je mag toch wel verwachten dat je meer dan 7km zonder pijn kunt fietsen met een standaard zadel.
Goed om te weten!
wackmaniac schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Heeft je zadel een uitsparing in het midden? Ik heb ook een andere fiets en daar is bij de bikefit een ander zadel opgegaan, maar dan een met een uitsparing in het midden. Ik kreeg last van slapende edele delen. Mijn poor mans solution was om met duct tape de uitsparing af te plakken en ik heb inmiddels geen last van mijn edele delen meer. Het kan net dat verschil maken.
Ik heb geen uitsparing in het midden bij het zadel. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je hebt de opening weer dichtgeplakt? :9 Wat is daarvan precies het voordeel?
HuHu schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Wat voor broek heb je aan? Een goede bibshort zonder ondergoed?
Ik heb de Craft Core Endur bibshort, uiteraard zonder ondergoed.

---

Ik ben vandaag eens aan de slag gegaan met wat zadeltips die ik vond op deze pagina. Op basis van de 109%-methode en de selfback tips; heb ik het zadel naar beneden gezet en ook een stukje naar achteren.

Denk dat ik voor 65 procent de problemen heb opgelost door het zadel anders af te stellen. Even later kreeg ik toch weer pijn bij de gevoelige delen, toen m'n bibshort nog wat hoger aangetrokken, daarna was het een stuk minder.... Die andere 35 procent ligt denk misschien dan toch echt aan het zadel, maar misschien moet dat nog wennen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Laatst online: 21-09 17:18
R0y. schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:13:
Zit toch eens wat verder te kijken naar andere wielen. Hogere (max 50mm) wielen vind ik erg mooi maar twijfel over hoe het er uit ziet op mijn fiets. Wat denken jullie? Links is origineel, Alex rims 32mm en rechts Bontrager Aelus elite 50.
[...]
Niet de meest lichte wielen maar er zitten een aantal Trek dealers hier in de buurt mocht er eens wat zijn.
Ik heb mezelf net een setje Zipp 303S gegund.
Gewicht doet er niet zo veel toe. 500 gram extra de Ventoux opslepen kost 1W extra, of 30 seconden als je hetzelfde wattage blijft trappen. In Nederland kost het je maximaal 3 seconden, op de Camerig. Een paar honderd gram meer of minder op je wielen maakt niets uit, tenzij je een prof bent die een bergetappe wil winnen. Het gaat om (veel) minder dan 1% van je totale gewicht.

Looks maken mij niet veel uit (en ik denk dat het er prima uit ziet op je fiets), het ging mij vooral om het aero voordeel. Het zou net iets meer dan 1km/h op moeten leveren. Op basis van de drie ritjes die ik tot nu toe gedaan heb lijkt het erop dat ik inderdaad wat sneller ga dan ik met een vergelijkbaar vermogen op vergelijkbare andere ritjes ben gegaan, maar er zijn heel veel variabelen.

Qua gevoel merk ik dat het iets anders is, stuurt misschien iets gevoeliger, bepaalde trillingen worden meer/minder doorgegeven, maar het is niet een overweldigend verschil.
Ik vind de kwaliteit van reviews echt ondermaats. Ze beweren van alles over gevoel, dat het "snel voelt" of dat je voelt dat ze "beter klimmen" maar niemand die dat met betrouwbare experimenten onderbouwt (twee keer een random rondje fietsen zonder dat je heel precies een constante snelheid/vermogen fietst zegt niets, want verschillen in pacing hebben een enorm effect op je efficiëntie).
Ik kan me voorstellen dat je het verschil kan voelen als je probeert een bepaalde constante snelheid te fietsen, maar wie doet dat in de praktijk? Ik mik altijd op een bepaalde intensiteit en ongeacht je wielen "voelt" dat hetzelfde, het enige verschil is achteraf je snelheid op Strava. Ik ben gek op getalletjes en ik merk dat het enorm motiveert, dus voor mij de investering waard. Maar het is wel echt een subtiel verschil.
Tja, van een duurdere fiets wordt je niet per se sneller, duurdere wielen helpen wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Dan dien je de plaatjes officieel te vervangen. Het gele deel is bedoeld om het zwarte deel te beschermen tegen slijtage.

Ik heb weleens doorgefietst. Dat gaat heel lang goed. Maar op een zeker punt waren de schoenplaatjes zo versleten dat het zwarte gedeelte helemaal plat was. Dan schiet je een keer uit je pedaal. Best link.

Als je het prettig vindt, vervangen dus. Maar als je goed op let of het zwarte deel niet te erg beschadigd geraakt is, kun je ook nog een tijdje door. Ik vervang na dat voorval het liefst als het gele gedeelte weg is. Het komt altijd slecht uit als de plaatjes helemaal af zijn, dus dan maar liever wegdoen als het geel weg is.

Wat je nog kan doen om het slijtageproces te vertragen is van die schoendoppen kopen. Bij Decathlon kosten die 8 euro of zo. Als je dan loopt met de schoenen, doe je even die doppen er op. Natuurlijk bij een stoplicht of bij het oversteken ook pas voet aan de grond zetten als je helemaal stil staat. Anders slijt het plaatje in no time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:31
Steeffoon schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

Goed om te weten!

[...]

Ik heb geen uitsparing in het midden bij het zadel. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je hebt de opening weer dichtgeplakt? :9 Wat is daarvan precies het voordeel?

[...]

---

Ik ben vandaag eens aan de slag gegaan met wat zadeltips die ik vond op deze pagina. Op basis van de 109%-methode en de selfback tips; heb ik het zadel naar beneden gezet en ook een stukje naar achteren.

Denk dat ik voor 65 procent de problemen heb opgelost door het zadel anders af te stellen. Even later kreeg ik toch weer pijn bij de gevoelige delen, toen m'n bibshort nog wat hoger aangetrokken, daarna was het een stuk minder.... Die andere 35 procent ligt denk misschien dan toch echt aan het zadel, maar misschien moet dat nog wennen...
Zadels komen in verschillende breedtes. Te smal en je zit op je "zachte delen" ipv je zitbotjes. Te breed en je krijgt schaafplekken aan de achterkant van je dijbeen of bij je lies. Ga niet lopen kloten en pijn lijden want dat hoeft echt niet. Ga een zadelmeting doen. Dan weet je in ieder geval of de maat van je zadel goed is of niet.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Die uitsparing is bedoeld om juist je edele delen te ontlasten, maar daar heb je - net als met zadelbreedte en -lengte - met maatvoering te maken. Omdat ik een bikefit heb gehad was het logisch om te kijken naar de verschillen tussen de meting en het zadel en het verschil was de uitsparing. Dan kan je een nieuw zadel aanschaffen om te kijken of je vermoeden klopt, of je kan er een beetje duct tape aan wagen. Mijn vermoeden lijkt te kloppen, dus de volgende stap is een zadel met dezelfde dimensies, maar zonder uitsparing aan te schaffen.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

BreadFan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

You got me there for a minute. Maar dat is 2x dezelfde rit ;)
Whoops, copy pasta foutje. Nu wel de juiste ritten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

[...]

Die bibshort heeft een C4 zeem, dat is niet heel geweldig: https://www.12gobiking.nl/blog/alles-over-de-zemen-van-craft . Mijn vriendin heeft sinds kort een C2 zeem (heb ik ook) en die merkt echt verschil met de C4; het fietst veel lekkerder.

Mocht je geen opties meer hebben om je zadel te verstellen, dan is het wellicht te overwegen om een broek met een betere zeem te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

ElGreco schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:45:
[...]

Zadels komen in verschillende breedtes. Te smal en je zit op je "zachte delen" ipv je zitbotjes. Te breed en je krijgt schaafplekken aan de achterkant van je dijbeen of bij je lies. Ga niet lopen kloten en pijn lijden want dat hoeft echt niet. Ga een zadelmeting doen. Dan weet je in ieder geval of de maat van je zadel goed is of niet.
Ik heb inderdaad een zadelmeting gedaan met de kartonnen ondergrond. Gisteravond en zojuist. Zit op 144,5 mm als afstand tussen de zitbotjes. Het zadel wat ik nu heb is 140 millimeter... zou dit dan de oorzaak zijn van alle problemen? Dan is het misschien geen gek idee naar iets anders te kijken.
wackmaniac schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Die uitsparing is bedoeld om juist je edele delen te ontlasten, maar daar heb je - net als met zadelbreedte en -lengte - met maatvoering te maken. Omdat ik een bikefit heb gehad was het logisch om te kijken naar de verschillen tussen de meting en het zadel en het verschil was de uitsparing. Dan kan je een nieuw zadel aanschaffen om te kijken of je vermoeden klopt, of je kan er een beetje duct tape aan wagen. Mijn vermoeden lijkt te kloppen, dus de volgende stap is een zadel met dezelfde dimensies, maar zonder uitsparing aan te schaffen.
Ah, op die manier. Ik begrijp het! :)
HuHu schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Die bibshort heeft een C4 zeem, dat is niet heel geweldig: https://www.12gobiking.nl/blog/alles-over-de-zemen-van-craft . Mijn vriendin heeft sinds kort een C2 zeem (heb ik ook) en die merkt echt verschil met de C4; het fietst veel lekkerder.

Mocht je geen opties meer hebben om je zadel te verstellen, dan is het wellicht te overwegen om een broek met een betere zeem te kopen.
Thanks voor je bericht. Ik heb voor nu even genoeg geld uitgegeven aan kleding, maar zeker iets om te onthouden voor de volgende keer. Moet wel zeggen dat ik op mijn vorige fiets zonder pijn of ellende fietstochten heb gemaakt van 70 kilometer, en nergens last van had (met de zeem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hier een vervelende ervaring met Mantel. Nog geen twee weken geleden een fiets bij ze gekocht, al snel bleek de voorderailleur niet goed te werken, afstellen hielp niet. Ik vermoedde eigenlijk dat het een faulty derailleur was of dat hij verkeerd zat gemonteerd. Dat kan en wil ik zelf niet fixen, dus heb gebeld met Mantel. Ben naar de winkel in Utrecht gegaan, en heb daar uiteindelijk een uur of 4 gezeten en mijn fiets maar liefst drie keer als zijnde 'gerepareerd' mee terug gekregen met elke keer nog steeds hetzelfde probleem. Nadat ik er klaar mee was en mijn geld terug wilde eindelijk een meer senior medewerker voor mijn neus gekregen die me heeft beloofd dat mijn fiets nog die dag in perfecte staat voor me klaar zou staan, anders zou ik een nieuwe fiets of geld terug krijgen. Het eerste is hem goddank gelukt tegen sluitingstijd. Bleek inderdaad niet goed gemonteerd te zijn.

Vind het wel tamelijk idioot dat ze hem drie keer gewoon stuk aan me hebben teruggegeven. Of het onkunde was of onwil weet ik ook niet, maar ik ga er nooit meer heen voor een fiets. Snap dat het een vervelend lot uit de loterij is - een fiets die niet helemaal goed werkt kan gebeuren - maar de afhandeling vond ik heel onprettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 21-09 20:31
Steeffoon schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

Ik heb inderdaad een zadelmeting gedaan met de kartonnen ondergrond. Gisteravond en zojuist. Zit op 144,5 mm als afstand tussen de zitbotjes. Het zadel wat ik nu heb is 140 millimeter... zou dit dan de oorzaak zijn van alle problemen? Dan is het misschien geen gek idee naar iets anders te kijken.
In de basis waarschijnlijk wel. Ik weet niet hoe iedere merk een zitbotjes afstand vertaalt naar de door hun gemaakte zadels. Dat moet je tijdens een zadelmeting in de winkel bespreken. Bij zo'n meting komen ook andere aspecten in beeld (die je ook zelf moet aankaarten voor alle zekerheid). Zit je relatief rechtop of zit je met je neus op je voorwiel als een aero kogel. Zithouding icm zitbotjes breedte resulteert bij iedere merk tot een paar geschikte zadels. Niet alle zadels van een bepaalde breedte, ongeacht het merk, passen.

Een zadelmeting zit bij een aantal winkels incl bij de aanschaf van een nieuwe zadel en er zijn ook programma's om deze toch om te ruilen als het toch niet de oplossing blijkt te zijn. Ga dus niet lukraak zadels bestellen op internet, uiteindelijk ben je dat duurder uit en veel ellende verder dan een meting + zadel aanschaf in de winkel.

Ik weet dat PRO, Selle Italia, SQLab en Spesh, ieder hun eigen programma hebben. Zoek een dealer op en ga langs. Voor mij werken Spesh zadels het beste. Voor jou is het misschien anders.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:48

Roozzz

Plus ultra

[...]

[...]
Is je zadel 140mm breed? Of is ligt het punt waarop je zitbotjes op het zadel rusten 140mm uit elkaar?

Indien het eerste, dan is de kans zeer groot dat de problemen hieruit voortkomen. Dan is het zadel namelijk veel te smal. Indien het tweede, is het zadel waarschijnlijk ook een deel van de oorzaak maar spelen er misschien ook andere zaken :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

ElGreco schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

In de basis waarschijnlijk wel. Ik weet niet hoe iedere merk een zitbotjes afstand vertaalt naar de door hun gemaakte zadels. Dat moet je tijdens een zadelmeting in de winkel bespreken. Bij zo'n meting komen ook andere aspecten in beeld (die je ook zelf moet aankaarten voor alle zekerheid). Zit je relatief rechtop of zit je met je neus op je voorwiel als een aero kogel. Zithouding icm zitbotjes breedte resulteert bij iedere merk tot een paar geschikte zadels. Niet alle zadels van een bepaalde breedte, ongeacht het merk, passen.

Een zadelmeting zit bij een aantal winkels incl bij de aanschaf van een nieuwe zadel en er zijn ook programma's om deze toch om te ruilen als het toch niet de oplossing blijkt te zijn. Ga dus niet lukraak zadels bestellen op internet, uiteindelijk ben je dat duurder uit en veel ellende verder dan een meting + zadel aanschaf in de winkel.

Ik weet dat PRO, Selle Italia, SQLab en Spesh, ieder hun eigen programma hebben. Zoek een dealer op en ga langs. Voor mij werken Spesh zadels het beste. Voor jou is het misschien anders.
Dank!
Heb even gesproken hierover met Mantel, waar je 30 dagen zadels uit kunt proberen, en zij gebruiken voor het aangeven van de juiste maat, verschillende gegevens en details. Dus dat moet wel goed komen. Ik heb er dus wel echt goed naar gekeken. Mocht dit het toch niet zijn, dan zal ik inderdaad op zoek gaan naar een winkel voor een zadelmeting.

Heb gekozen voor een Bontrager Verse Comp :)
Roozzz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Is je zadel 140mm breed? Of is ligt het punt waarop je zitbotjes op het zadel rusten 140mm uit elkaar?

Indien het eerste, dan is de kans zeer groot dat de problemen hieruit voortkomen. Dan is het zadel namelijk veel te smal. Indien het tweede, is het zadel waarschijnlijk ook een deel van de oorzaak maar spelen er misschien ook andere zaken :P
Nee, het zadel zelf is echt 140 millimeter breed, en dat op het breedste stuk van het zadel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6LZ4MHgJxl14dcG3zehrVmi1jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BansqevoSWPsaQi5ZNPcGYU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:39
Thomas schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:01:
Hier een vervelende ervaring met Mantel. Nog geen twee weken geleden een fiets bij ze gekocht, al snel bleek de voorderailleur niet goed te werken, afstellen hielp niet. Ik vermoedde eigenlijk dat het een faulty derailleur was of dat hij verkeerd zat gemonteerd. Dat kan en wil ik zelf niet fixen, dus heb gebeld met Mantel. Ben naar de winkel in Utrecht gegaan, en heb daar uiteindelijk een uur of 4 gezeten en mijn fiets maar liefst drie keer als zijnde 'gerepareerd' mee terug gekregen met elke keer nog steeds hetzelfde probleem. Nadat ik er klaar mee was en mijn geld terug wilde eindelijk een meer senior medewerker voor mijn neus gekregen die me heeft beloofd dat mijn fiets nog die dag in perfecte staat voor me klaar zou staan, anders zou ik een nieuwe fiets of geld terug krijgen. Het eerste is hem goddank gelukt tegen sluitingstijd. Bleek inderdaad niet goed gemonteerd te zijn.

Vind het wel tamelijk idioot dat ze hem drie keer gewoon stuk aan me hebben teruggegeven. Of het onkunde was of onwil weet ik ook niet, maar ik ga er nooit meer heen voor een fiets. Snap dat het een vervelend lot uit de loterij is - een fiets die niet helemaal goed werkt kan gebeuren - maar de afhandeling vond ik heel onprettig.
Wat denk je zelf? Onwil of onkunde? 🤔 denk je nou dat ze met opzet je fiets niet werkende terug geven?

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ik heb louter positieve ervaringen met Mantel overigens en heb 0.0 aandelen in Mantel 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 15:03
Hier ook prima ervaringen met Mantel. Een fiets heb ik er echter nooit gekocht; ik kom er alleen voor onderdelen.

Maar kan me voorstellen dat je daar dezelfde issues hebt als bij een LBS. Soms wordt er wat geleverd of gerepareerd wat niet werkt zoals je verwacht.

Daarom sleutel ik altijd liever zelf aan mijn fietsen, dat is wat de hobby ook zo mooi maakt. Daarnaast kan ik wanneer ik iets verpruts mezelf de schuld geven.

Niettemin moet een nieuwe fiets gewoon werken zonder issues.

Bij diezelfde Mantel kun je ook een (gratis) zitbotbreedte meting uit laten voeren @Steeffoon (althans in Den Bosch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht

Jammer dat je zo'n ervaring hebt opgedaan. Zo te lezen was dit niet nodig geweest als er wat meer passie in het werk was geweest.

Aan de andere kant is dit ook het risico dat je loopt als je koopt bij een dergelijke zaak. Het voordeel is de grote keuze en voorraadpositie.

Zelf ben ik tevreden over Mantel als logistiek bedrijf. Dat hebben ze gewoon goed voor elkaar. Prijzen zijn over het algemeen prima in orde.

Ik ben wel blij dat ik zelf alles in elkaar sleutel en onderhoud :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zal er best blijven kopen hoor, alleen geen fietsen :+. De medewerker die me uiteindelijk wel goed heeft geholpen verdient een pluim, die ging er echt voor. Verder ook geen problemen met ze want inderdaad; veel voorraad en prima prijzen. Was gewoon een slechte ervaring. Maar ditzelfde kan inderdaad ook gebeuren in een lokale zaak.

Afijn, nu wel een goed werkende fiets waar ik hartstikke blij mee ben. Het is overigens mijn eerste fiets na een tijdje te hebben gereden op een reservefiets van een vriend. Verschil mag er wel zijn.

E: Zelf overigens ook voornemens het meeste onderhoud zelf te doen, maar is natuurlijk nogal een leerproces.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomas op 22-08-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

144,5 is wel behoorlijk breed, dan vallen veel zadels al af. Je moet wel meten in de houding waarin je fietst natuurlijk, hoe dieper je zit, hoe smaller het drukpunt. Daarom is het zadel van een toerfiets ook veel breder want je zit rechtop.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Heeft er iemand ervaring met de Bontrager Arvada Comp zadel?

Heeft bij Mantel best veel positieve reviews. Ik ben eigenlijk toch wel op zoek naar een wat zachter zadel.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=82586&w=760&h=570

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Hier een vervelende ervaring met Mantel. Nog geen twee weken geleden een fiets bij ze gekocht, al snel bleek de voorderailleur niet goed te werken, afstellen hielp niet.
Die ervaring is niet uniek voor Mantel. De nieuwere Shimano derailleurs moet je nét op een andere manier afstellen dan "normale" derailleurs maar de meeste fietsenmakers weten dat niet en doen gewoon wat ze altijd doen. Ik moest drie fietsenmakers langs voordat ik eentje tegenkwam die wél wist hoe het moest. Om het perfect te krijgen heb ik het uiteindelijk maar zelf gedaan, met de dealer-handleiding in de hand is het trouwens best makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Mistraller schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:54:
[...]

144,5 is wel behoorlijk breed, dan vallen veel zadels al af. Je moet wel meten in de houding waarin je fietst natuurlijk, hoe dieper je zit, hoe smaller het drukpunt. Daarom is het zadel van een toerfiets ook veel breder want je zit rechtop.
Thanks. Yes, heb inderdaad wat voorovergebogen gezeten op het karton, hoewel het misschien net niet de fietshouding is. (twijfelde nog om de gordijnen dicht te doen voor dit rare experiment :)
Maar dat zal vast niet gelijk 10 centimeter schelen... heb de Bontrager in de twee verschillende maten besteld, zodat ik goed kan testen welke het beste bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Tom-Z schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:04:
[...]

Die ervaring is niet uniek voor Mantel. De nieuwere Shimano derailleurs moet je nét op een andere manier afstellen dan "normale" derailleurs maar de meeste fietsenmakers weten dat niet en doen gewoon wat ze altijd doen. Ik moest drie fietsenmakers langs voordat ik eentje tegenkwam die wél wist hoe het moest. Om het perfect te krijgen heb ik het uiteindelijk maar zelf gedaan, met de dealer-handleiding in de hand is het trouwens best makkelijk.
Ik begreep zoiets idd, stom dat dat dan zoveel problemen oplevert 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@Thomas mijn ervaringen met Mantel zijn ook wisselend, het is een prima dozenschuiver met goede prijzen en doet zelden moeilijk over ruilen. Maar de kennis van de medewerkers in de winkel (Arnhem) wisselt heel erg. Ik heb al eens heel goed advies gekregen van een medewerker maar heb ook al gehad dat de medewerkers het niveau van vakkenvuller niet ontstegen.

Overigens bij Canyon in het verleden hetzelfde meegemaakt, op en neer sturen van een fiets zonder dat het probleem opgelost werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Tom-Z schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:29:

Ik heb mezelf net een setje Zipp 303S gegund.
Gewicht doet er niet zo veel toe. 500 gram extra de Ventoux opslepen kost 1W extra, of 30 seconden als je hetzelfde wattage blijft trappen. In Nederland kost het je maximaal 3 seconden, op de Camerig. Een paar honderd gram meer of minder op je wielen maakt niets uit, tenzij je een prof bent die een bergetappe wil winnen. Het gaat om (veel) minder dan 1% van je totale gewicht.
Scheelt het niet meer de Ventoux op omdat je het gewicht in een vlakkere bocht weer opgang moet trekken? Ik begreep zoiets ooit in een "beter worden" podcast. Verder inderdaad lekker belangrijk.

Ik vind wielen van Zipp vaak wel echt mooi, dat alleen al geeft energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
SirLenncelot schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:57:
@Thomas mijn ervaringen met Mantel zijn ook wisselend, het is een prima dozenschuiver met goede prijzen en doet zelden moeilijk over ruilen. Maar de kennis van de medewerkers in de winkel (Arnhem) wisselt heel erg. Ik heb al eens heel goed advies gekregen van een medewerker maar heb ook al gehad dat de medewerkers het niveau van vakkenvuller niet ontstegen.

Overigens bij Canyon in het verleden hetzelfde meegemaakt, op en neer sturen van een fiets zonder dat het probleem opgelost werd.
Hoe groter een zaak groeit, hoe meer kans dat er onbekwaam en ongemotiveerd volk rondloopt, da's Murphy's Law, en al helemaal in de huidige krappe arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Fisico schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:35:
[...]

Scheelt het niet meer de Ventoux op omdat je het gewicht in een vlakkere bocht weer opgang moet trekken? Ik begreep zoiets ooit in een "beter worden" podcast.
Alle wat je meer steekt in het versnellen van zware wielen krijg je ook weer meteen terug, steekwoord kinetische energie....
Wat je steekt in het omhoog brengen van meer massa, krijg je pas terug in de afdaling.
Tot zo ver : natuurkunde voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Fisico schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:35:
[...]

Scheelt het niet meer de Ventoux op omdat je het gewicht in een vlakkere bocht weer opgang moet trekken?
Nee. Op het moment dat je de bocht inrolt en de hellingshoek afneemt wordt een deel van je verticale snelheid omgezet in horizontale snelheid. Zodra de hellingshoek weer toeneemt wordt die horizontale snelheid weer omgezet in verticale. Netto kost dat niets.
Bij klimmen is 't gewoon voor 90% E=mgh. Voor de rest raak je zolang je niet remt alleen energie kwijt aan rolweerstand en luchtweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:16
Tom-Z schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:28:
[...]

Nee. Op het moment dat je de bocht inrolt en de hellingshoek afneemt wordt een deel van je verticale snelheid omgezet in horizontale snelheid. Zodra de hellingshoek weer toeneemt wordt die horizontale snelheid weer omgezet in verticale. Netto kost dat niets.
Volgens mij verwar je e.a. met de wet behoud van moment, waardoor kunstschaatsers sneller gaan ronddraaien als ze hun armen intrekken tijdens een pirouette.

Bovendien refereert @Fisico waarschijnlijk naar bochten/hindernissen waar je moet remmen. (Oh nee, op de Ventoux bergop hoeven de meeste mensen niet bij te remmen).

[ Voor 5% gewijzigd door Patrick4 op 23-08-2022 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Bij mij ook wisselende ervaringen met Mantel in Arnhem. Meestal is het uitstekend, soms is het gewoon goed (zoals met de aanschaf van mijn huidige fiets en hoe ze het oplosten met wielen die een structureel probleem bleken te hebben) en soms was het gewoon niet best.

Bij mijn eerste mountainbike een jaar of 10 terug waren ze de boutjes-check vergeten. Tijdens mijn tweede rit trilde mijn Magura velgrem los. Tijdens de derde draaide het stuur rond, zo ver dat mijn remhendels naar mijn dijbenen wezen in plaats van naar voren. Lastig remmen in een afdaling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Hier een vervelende ervaring met Mantel. Nog geen twee weken geleden een fiets bij ze gekocht, al snel bleek de voorderailleur niet goed te werken, afstellen hielp niet. Ik vermoedde eigenlijk dat het een faulty derailleur was of dat hij verkeerd zat gemonteerd. Dat kan en wil ik zelf niet fixen, dus heb gebeld met Mantel. Ben naar de winkel in Utrecht gegaan,
Balen, ik heb tot dusverre louter positieve ervaringen. Mijn huidige racefiets 7 jaar geleden daar online besteld. Helaas voor de LFB, maar prijsverschil (iets van dikke 100 euro) was dermate dat dat toch aantrekkelijker werd. De LFB wilde er nog wel een fietscomputer (van een paar 10tjes) bij doen, maar ja, ik had al een GPS-dinges, en al een paar oude fietscomputers, dus geen behoefte aan.
Fiets netjes afgeleverd.
En onderdelen bestel ik er ook met enige regelmaat (bandjes en dergelijke).

Onderhoud, eerste jaren bij een fietsenmaker die geen racefietsen verkoopt maar er wel verstand van heeft (althans vertelde ie :-) ). Nu probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen, maar kan niet alles.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

DikkieDick schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Balen, ik heb tot dusverre louter positieve ervaringen. Mijn huidige racefiets 7 jaar geleden daar online besteld. Helaas voor de LFB, maar prijsverschil (iets van dikke 100 euro) was dermate dat dat toch aantrekkelijker werd. De LFB wilde er nog wel een fietscomputer (van een paar 10tjes) bij doen, maar ja, ik had al een GPS-dinges, en al een paar oude fietscomputers, dus geen behoefte aan.
Fiets netjes afgeleverd.
En onderdelen bestel ik er ook met enige regelmaat (bandjes en dergelijke).

Onderhoud, eerste jaren bij een fietsenmaker die geen racefietsen verkoopt maar er wel verstand van heeft (althans vertelde ie :-) ). Nu probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen, maar kan niet alles.
Tja, hier was er ook een flink prijsverschil. Mijn pa is ook fervent fietser en maande me eigenlijk om te kopen bij 'zijn' zaak (Snel), maar daar begint het 'eigen merk' bij +- 3000 euro en dan heb je platgezegd een alu frame, carbon voorvork en 105 groep (weet dat dat niet gelijk alles zegt, maar toch). Dat heb ik nu ook voor niet eens de helft. Als dit nou echt mijn favoriete hobby/sport wordt wil ik er over x jaar best wat meer geld tegenaan gooien maar als beginner peins ik er niet over.

Ben voor onderhoud wel van plan om toch een paar keer langs een lokale wielersportzaak te gaan. Zit er hier 1 dicht in de buurt en daar hoor ik goede verhalen over, heeft ook gewoon onderhoudspakketten met een duidelijke prijs dus je weet waar je aan toe bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Thomas schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Tja, hier was er ook een flink prijsverschil. Mijn pa is ook fervent fietser en maande me eigenlijk om te kopen bij 'zijn' zaak (Snel), maar daar begint het 'eigen merk' bij +- 3000 euro en dan heb je platgezegd een alu frame, carbon voorvork en 105 groep (weet dat dat niet gelijk alles zegt, maar toch). Dat heb ik nu ook voor niet eens de helft. Als dit nou echt mijn favoriete hobby/sport wordt wil ik er over x jaar best wat meer geld tegenaan gooien maar als beginner peins ik er niet over.

Ben voor onderhoud wel van plan om toch een paar keer langs een lokale wielersportzaak te gaan. Zit er hier 1 dicht in de buurt en daar hoor ik goede verhalen over, heeft ook gewoon onderhoudspakketten met een duidelijke prijs dus je weet waar je aan toe bent.
Laatste idd ook wel handig. Mooie besparing. Bij mij ging het om iets van 100 euro, en bji Mantel was de fiets dan 600 euro (Trek 1.2 met Sora) welke mijn oude Halfords Kyoso-fiets van ruim 20 jaar oud opvolgde. Zit nou wel eens rond te kiken naar een upgrade. Paar jaar geleden grote onderhoudsbeurt en toen is er eea vervangen, was ruim 2/3e van de aanschafprijs van de fiets. :-)

Zelf proberen dingen te doen vind ik wel weer leuk. En je leert de fiets ook wat beter kennen. Aan vervangen van kabels ben ik overigens niet begonnen en ga dat denk ik ook niet doen. Afstellen derailleur probeer ik wel, maar krijg het nooit 100% goed, maar dat lukt de LFB veelal ook al niet, dwz. ik heb het nooit perfect gehad.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Trouwens een heel andere vraag; hoe staan jullie tegenover onderhouds/schoonmaakmiddelen? Wil binnenkort de ketting eens ontdoen van zijn vet en er squirt chain lube op knallen. Ik zit te dubben of het nou nodig is om een kettingreiniger te kopen of gewoon een huis, tuin en keukenontvetter te gebruiken. Scheelt flink. Zelfde geldt voor een fietsreiniger (ik lees dat dit ook gewoon met een lauw sopje kan, en dat doe ik tot nu toe ook :) ). En is het nodig om was op je frame te smeren (let wel, mijn frame is mat afgewerkt)? Zijn er echt must haves? Zo ook vet voor de lagers e.d.?

Enige wat me echt 100% nodig zijn is goede olie / vet voor de ketting en een borsteltje voor de cassette lijkt me ook wel wat.

[ Voor 17% gewijzigd door Thomas op 23-08-2022 15:40 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:24
Ik meld me ook weer in topic, even lekker 3 weken in Frankrijk gefietst en niet echt op forum lopen neuzen.
Flink wat pr's weer gezet op klimmetjes in de Vercors.
Zelfs nog 1 KOM gescoord :

https://www.strava.com/segments/3119193

Na de rit kreeg ik van intervals.icu ook melding dat estimated FTP op 340 uitkwam 8)

En nu weer afkicken in het vlakke Nederland.
Op het vlakke iets minder motivatie/mogelijkheden om ff uur lang diep te gaan.

Had 2 fietsen mee, de Emonda en de Domane.
Merkte wel dat ik vaker de Domane pakte, 30mm vs 25mm banden en soort van vering met isospeed wat ook wat aangenamer rijd op de soms wat slechte wegen. (nee lang niet zo slecht als in belgie)
Terwijl de Emonda toch denk 2kg scheelt ofzo.
En ja velgremmen vs schijfremmen maar dat is nou niet echt direct het verschil waarom ik de andere fiets pakte.

Wel even gedoe met de Emonda dat achterwiel de lagers opeens herrie begonnen te maken. (zal je altijd net zien als je op vakantie bent)
Maar gelukkig fietsenmaker in de buurt die de lagers netjes heeft vervangen.

[ Voor 40% gewijzigd door DDX op 23-08-2022 16:24 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 18:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Thomas schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:38:
Trouwens een heel andere vraag; hoe staan jullie tegenover onderhouds/schoonmaakmiddelen? Wil binnenkort de ketting eens ontdoen van zijn vet en er squirt chain lube op knallen. Ik zit te dubben of het nou nodig is om een kettingreiniger te kopen of gewoon een huis, tuin en keukenontvetter te gebruiken. Scheelt flink. Zelfde geldt voor een fietsreiniger (ik lees dat dit ook gewoon met een lauw sopje kan, en dat doe ik tot nu toe ook :) ). En is het nodig om was op je frame te smeren (let wel, mijn frame is mat afgewerkt)? Zijn er echt must haves? Zo ook vet voor de lagers e.d.?

Enige wat me echt 100% nodig zijn is goede olie / vet voor de ketting en een borsteltje voor de cassette lijkt me ook wel wat.
Mat frame is oppassen. Das tegelijk de reden waarom ik geen mat frame wil. Maar proper krijgen kan je op zich met gewoon allesreiniger. Ter bescherming zo ik wel een aangepast product zoeken. (op zich kan je je auto ook wassen met dreft, al weet iedereen intussen dat dat ook niet de beste keuze is)
Ketting kan met alles schoongemaakt worden. De keuze gaat vooral over je wat 'eco' wil werken en hoe hard je erop wil frotten. Bij mij gaat ie gewoon de ultrasone (brillen-) reiniger in met een hogere concentratie schoonmaakmiddel. De cassette doe ik gewoon met een vod en ontvetter (van decatlon), 10min max werk, (terwijl de ketting in de ultrasoon zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:42
Nog mensen die komende zaterdag de Velomediane fietsen?

Ik heb via Cycloworld ([thanks @havana ) deelname gewonnen en heb gekozen voor de 138km. Gezien het aantal hoogtemeters en het ontbreken van gezelschap vond ik dit wel een mooie optie.

Ben nog even in dubio of ik een lange kooi met 11-32 ga steken of dat ik gewoon ouderwets ga harken bergop. Er zijn een paar steile pukkels maar lijkt redelijk op de klimclassic voor mijn gevoel, die ging ook prima met 11-28 en 34 voor.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Ikke niet want ik mag naar Asturië voor 2 dagen Vuelta :D

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller

Ketting gooi ik altijd gewoon in een een bakje wasbenzine. Die wasbenzine laat ik in een glazen pot bezinken en blijf ik hergebruiken. Uit laten dampen en dan is de ketting weer keurig.
k heb een deel matte lak (bovenbuis van mijn Scott), en ik gebruik Cyclon Instant polish wax. Niet zo vaak overigens, maar als ik het gebruik ben ik steeds weer verbaasd hoe mooi de lak ervan kleurt. En je hebt maar heel weinig nodig.
Industrielagers valt niet zoveel aan te smeren, maar over het algemeen is een potje kogellagervet, montagevet natuurlijk wel erg handig als je zelf eens wat wilt onderhouden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:11
Mijn Magene (aliexpress) hardslag band is na 3 jaar overleden. En nu de keuze tussen opnieuw aliexpress of een gerenommeerd merk. Wat zijn jullie ervaringen mbt. duurzaamheid? De werking was altijd in orde. Ik begrijp N=1 maar heb toch liever jullie ervaringen dan reviews van internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Waarschijnlijk zit je met Magene goed met prijs/kwaliteit verhouding, maar ik heb zelf goede ervaringen met Garmin en Polar. De Wahoo Tickr ging bij mij erg snel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Patrick4 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:11:
CUT

Bovendien refereert @Fisico waarschijnlijk naar bochten/hindernissen waar je moet remmen. (Oh nee, op de Ventoux bergop hoeven de meeste mensen niet bij te remmen).
Mijn interpretatie is dat , zodra het iets vlakker wordt in een bocht de rijder wat kan versnellen en daarbij al dan niet gehinderd wordt door zware wielen...
Het deed me denken aan de vroegere "micro acceleratie "adepten op bepaalde forums, sommige sprookjes blijven maar voortwoekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
cctl01 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:23:
Mijn Magene (aliexpress) hardslag band is na 3 jaar overleden. En nu de keuze tussen opnieuw aliexpress of een gerenommeerd merk. Wat zijn jullie ervaringen mbt. duurzaamheid? De werking was altijd in orde. Ik begrijp N=1 maar heb toch liever jullie ervaringen dan reviews van internet.
Mijn ervaring is dat er geen significante relatie is tussen prijs en duurzaamheid, Garmin en andere "merken sneuvelen net zo snel als de China brand spullen.
Ik zou zo weer een Magene bestellen (ook op Amazon voor weinig meer en snel in huis)
Overigens gaat ook nogal eens de band zelf stuk, terwijl de sensor nog goed is, daarvoor heb ik een losse band (2€) liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Keezx op 23-08-2022 22:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
Ik heb wel eens gehoord dat het vaak niet de elektronica zelf is die kapot is, maar vaak de stoffen band die niet meer goed geleidt. Misschien de moeite waard om te proberen of het met een nieuwe band wel werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik had met m’n Coospo hartslagmeter op een gegeven moment dat ie het ook niet meer deed. Ondanks een nieuwe batterij.
Voor een paar euro een nieuwe band besteld, en het probleem is opgelost.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 17:44
Tom-Z schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Ik heb wel eens gehoord dat het vaak niet de elektronica zelf is die kapot is, maar vaak de stoffen band die niet meer goed geleidt. Misschien de moeite waard om te proberen of het met een nieuwe band wel werkt.
Dat heb ik inderdaad al 3x gehad met mijn garmin HR. Nu is helaas toch echt het electronisch gedeelte wat niet meer werkt bij mij. Ik heb nu ook een Mangene sensor en merk dat de band al wat begint los te laten na +/- 6 maanden 5-6x per week gebruik (wordt regelmatig gewassen met de hand en 2x per dag afgespoeld met lauw water), gelukkig heb ik nog een Garmin band die nog werkt en waar de mangene sensor ook op past O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 08:42
Qua meetnauwkeurigheid is de gouden standaard overigens Polar: H9 of H10 en die kosten ook niet de wereld.

Qua duurzaamheid is een nieuwe band eerst proberen sowieso de beste keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
scraemus schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Dat heb ik inderdaad al 3x gehad met mijn garmin HR. Nu is helaas toch echt het electronisch gedeelte wat niet meer werkt bij mij. Ik heb nu ook een Mangene sensor en merk dat de band al wat begint los te laten na +/- 6 maanden 5-6x per week gebruik (wordt regelmatig gewassen met de hand en 2x per dag afgespoeld met lauw water), gelukkig heb ik nog een Garmin band die nog werkt en waar de mangene sensor ook op past O-)
Je zou nog ff kunnen kijken of de magene app hem wel ziet.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Ligt het aan mij of zijn de Strava klassementen (web interface) niet beschikbaar? In de app zie ik ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
BreadFan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:09:
Ligt het aan mij of zijn de Strava klassementen (web interface) niet beschikbaar? In de app zie ik ze wel.
Ik heb al regelmatig gemerkt dat op bepaalde momenten deze data niet beschikbaar is. Ik vermoed dat dit gedaan wordt om de load te managen/reduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
pdukers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Ik heb al regelmatig gemerkt dat op bepaalde momenten deze data niet beschikbaar is. Ik vermoed dat dit gedaan wordt om de load te managen/reduceren.
Ik heb ook wel eens gehad dat ze in de browser niet werkte. Bleek dat een browser extensie onder water heel veel requests deed, waardoor ik gelimit werd. in de app had ik daar dan geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
borft schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Ik heb ook wel eens gehad dat ze in de browser niet werkte. Bleek dat een browser extensie onder water heel veel requests deed, waardoor ik gelimit werd. in de app had ik daar dan geen last van.
Ah dat zou het weleens kunnen zijn. Heb onlangs Sauce for Strava geinstalleerd.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik was stiekem altijd van team "lekker boeiend, smeer erop tot het niet meer kraakt", en dan af en toe beetje schoonmaken. Toen keer ergens in uitverkoop een reiniger van Park Tool en een fles schoonmaakspul van Dynamic meebesteld om aan gratis verzenden te komen.

Moet nu bekennen dat die combinatie toch wel goed werkt qua gebruiksgemak + schone drivetrain. :)
Pagina: 1 ... 432 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).