R0y. schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:13:
Zit toch eens wat verder te kijken naar andere wielen. Hogere (max 50mm) wielen vind ik erg mooi maar twijfel over hoe het er uit ziet op mijn fiets. Wat denken jullie? Links is origineel, Alex rims 32mm en rechts Bontrager Aelus elite 50.
[...]
Niet de meest lichte wielen maar er zitten een aantal Trek dealers hier in de buurt mocht er eens wat zijn.
Ik heb mezelf net een setje Zipp 303S gegund.
Gewicht doet er niet zo veel toe. 500 gram extra de Ventoux opslepen kost 1W extra, of 30 seconden als je hetzelfde wattage blijft trappen. In Nederland kost het je maximaal 3 seconden, op de Camerig. Een paar honderd gram meer of minder op je wielen maakt niets uit, tenzij je een prof bent die een bergetappe wil winnen. Het gaat om (veel) minder dan 1% van je totale gewicht.
Looks maken mij niet veel uit (en ik denk dat het er prima uit ziet op je fiets), het ging mij vooral om het aero voordeel. Het zou net iets meer dan 1km/h op moeten leveren. Op basis van de drie ritjes die ik tot nu toe gedaan heb lijkt het erop dat ik inderdaad wat sneller ga dan ik met een vergelijkbaar vermogen op vergelijkbare andere ritjes ben gegaan, maar er zijn heel veel variabelen.
Qua gevoel merk ik dat het iets
anders is, stuurt misschien iets gevoeliger, bepaalde trillingen worden meer/minder doorgegeven, maar het is niet een overweldigend verschil.
Ik vind de kwaliteit van reviews echt ondermaats. Ze beweren van alles over gevoel, dat het "snel voelt" of dat je voelt dat ze "beter klimmen" maar niemand die dat met betrouwbare experimenten onderbouwt (twee keer een random rondje fietsen zonder dat je heel precies een constante snelheid/vermogen fietst zegt niets, want verschillen in pacing hebben een enorm effect op je efficiëntie).
Ik kan me voorstellen dat je het verschil kan voelen als je probeert een bepaalde constante snelheid te fietsen, maar wie doet dat in de praktijk? Ik mik altijd op een bepaalde intensiteit en ongeacht je wielen "voelt" dat hetzelfde, het enige verschil is achteraf je snelheid op Strava. Ik ben gek op getalletjes en ik merk dat het enorm motiveert, dus voor mij de investering waard. Maar het is wel echt een subtiel verschil.
Tja, van een duurdere fiets wordt je niet per se sneller, duurdere wielen helpen wel