Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 431 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 17:51
SirLenncelot schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:30:
@RigolleM dat gaat natuurlijk niet over jaren maar over kilometers.
Klopt, maar ik denk dat jullie in NL een betere accommodatie hebben om te fietsen dan hier in België, maar ik rij ook al jaren met veel minder druk in mijn banden (ook toen bij 23mm) dan de meesten van mijn racefiets-collega's , die blijven zweren bij 7 bar en meer. Tijdens het MTB'en reed ik al tubeless, dus lage druk was mij niet onbekend, en zocht toen ook al de limieten bij de racefiets van lage druk met biba's. Al moet ook toegeven dat er een factor geluk mee te maken heeft ook, want ik heb nog maar 2x een nagel in mijn band gehad.. terwijl mijn fietsbuddy minder geluk heeft met nagels en aanverwanten. Ik mijd ook geen gravelstroken met mijn racer, maar ik licht ook mijn gat op als ik de ondergrond zie ruwer worden.. misschien allemaal gewoontes uit het MTB'en, maar het helpt bij het fietsen op een racer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:28
Rednas_N schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:46:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reacties, dat bevestigt wel een beetje de gedachte die door mijn hoofd gaat. Ik vind het een erg mooie fiets maar het passend maken van de fiets door het gebruik van een kortere stuurpen i.c.m. veel spacers maakt het een minder aantrekkelijke fiets voor mij.

Ik heb een maand "premium" aangeschaft op Geometrygeeks.bike waardoor ik kan zoeken op nummers. Gezien mijn huidige korte stuurpen (8-9cm) heb ik gezocht op een korte reach en een vergelijkbare of iets hogere stack dan dat ik nu heb. Met de huidige fietsconfiguratie heb ik een fijne fietshouding en geen kwaaltjes.

Even geen rekeninghoudend met de levertijden en beschikbaarheid kwam ik uit bij de volgende vier modellen:Vergelijking van geometrie huidige fiets met bovenstaande lijst: hier.

Stuk voor stuk op het oog mooie fietsen, Basso is voor mij een onbekend merk en ook hier niet onwijs bekend volgens mij. Verder moet ik kijken wat de levertijden en prijzen zijn. Het kopen van een frameset is mogelijk en de opbouw zou ik eventueel zelf kunnen doen. Wat behalve de prijs het exacte verschil tussen de Astra en de Venta is moet ik nog even uitzoeken. Het verschil tussen de Astra en de Venta zit vooral in het gewicht en het gebruikte carbon waarbij de Astra beter (?) carbon heeft.

De Trek Domane SL6 is een mooie fiets maar niet echt een lichtgewicht, daarnaast denk ik dat deze fiets een "te luie" geometrie heeft. Daarnaast voldoet de standaard zadelpen (20cm) niet, de maximale zadelhoogte is 82.5cm terwijl mijn huidige zadelhoogte +/- 87cm is. Of een langere zadelpen past zou ik even moeten uitzoeken.

De Cube Attain GTC SL is een mooie fiets en ronduit de goedkoopste, wellicht dat dit terug te vinden is in de kwaliteit. In een enkele review heb ik gelezen dat het frame te flexibel is waardoor aanzetten ervoor zorgt dat de ketting tegen de voorderailleur aanloopt, dat zou voor mij wel een dealbreker zijn.

Mochten jullie nog aanvullingen en/of opmerkingen hebben hoor ik dat graag.
Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder en heb ik een Basso Astra besteld. Ik ben bij een Basso dealer geweest en daar ben ik opgemeten.

Mijn lengte is 198cm waarvan mijn bbl 101cm is wat aardig mijn gevoel bevestigd dat mijn benen aardig lang zijn ten opzichte van de rest van mijn lichaam. Verder bleek het zadel van mijn huidige fiets te laag te staan en verder moet ik iets naar voren op m’n zadel gaan zitten (ik zit te ver achter op mijn zadel).

Omdat de Shimano groepen op dit moment slecht leverbaar zijn heb ik aangegeven zelf op zoek te gaan naar een Shimano groepset. Waarschijnlijk wordt het een mix tussen 105 en Ultegra, dat is een beetje afhankelijk van wat er zowel nieuw als jong gebruikt/tweedehands te krijgen is.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Hielko schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:58:
Vooral in de herst/winter/voorjaar kan het hard gaan als je wat pech hebt.
Verklaar u nader, want maakt het in de zomer anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:30
RigolleM schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:15:
[...]

Verklaar u nader, want maakt het in de zomer anders?
Met nat weer ligt er meestal meer rommel op de weg en blijven steentjes en dergelijke makkelijker plakken aan je band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Hielko schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Met nat weer ligt er meestal meer rommel op de weg en blijven steentjes en dergelijke makkelijker plakken aan je band.
Ach bij nat weer... nu ben ik terug mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Bizar hoe divers het aantal keren lek rijden is.

Ik rij zelf het hele jaar door (ga alleen niet als het regent) en met minstens 9.000 km per jaar, zowel weg als MTB, sta ik gemiddeld minder dan 1x per jaar met een platte band langs de weg. Mijn laatste keer lek is al weer 17.000 km geleden. Ik vervang mijn banden op basis van de slijtage indicatoren; alleen eerder als ik significante schade zie. Alles met biba.

Voor de gein mijn historie van het aantal kilometers tussen iedere platte band van de laatste 20 jaar voor weg en offroad bijelkaar :9

17.000 km and counting
15.500 km
7.800 km
3.100 km
500 km (MTB)
37.000 km 8)7
14.000 km
8.000 km
7.200 km

[ Voor 9% gewijzigd door pdukers op 14-08-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Maakt denk ik ook veel uit waar je precies fietst. Heb altijd veel kilometers stad in en uit, dus helaas ook vaak glas op de weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Hier zou een mooie plug-in voor strava voor kunnen bestaan. Routes en uitrusting inlezen vanuit Strava en in de plug-in materiaal bijhouden. KM met ketting, KM met binnenland. Mooie metric ook om de eeuwige discussies over merken, tubes, olie/wax een beetje mee te voeden…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 16:52
Laatste keer dat ik lekreed is toen ik op mijn stadsfiets door spijkers heenreed 2 jaar geleden
De keer daarvoor toen de bouwvakkers niet goed hadden opgeruimd en iets vergelijkbaars gebeurde, 2 jaar daarvoor. Nog nooit op de racefiets *klopt af*

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Hielko schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:49:
Maakt denk ik ook veel uit waar je precies fietst. Heb altijd veel kilometers stad in en uit, dus helaas ook vaak glas op de weg
Ik woon ook in het midden van een stad en rij regelmatig door straten waar af en toe glas ligt.. maar op één of andere manier zie ik dat allemaal liggen en rij ik er niet doorheen, idem met steentjes op de weg... als je dat allemaal niet ziet liggen en er overal los door rijdt,... snap ik het van 1x/maand lek rijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:18
SirLenncelot schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:54:
Ik ken een zeer serieuze competitieve renner (in de 60+ categorie) en die is heel tevreden over deze. Samen met 2 plastic binnenbandjes past het precies in een zadeltasje. Maar goed, ik neem nu ook 2 bandjes en 2 patronen mee op lange tochten. Ik kom geen ruimte tekort..
Ik ben zelf ook niet vies van een gadget maar dit is een dure oplossing voor een niet bestaande probleem.

Sinds kort heb ik op aanraden van de kortingsbonnenmeister een Silca pomp aan mijn frame vast zitten. Een aantal voordelen tov de Fumpa.

Het mag nat worden.
Ik hoef het niet op te laden.
Ik hoef er geen grotere zadeltas voor te hebben.
Het neemt geen ruimte in mijn zakjes.
Heb geen dood gewicht aan mijn rug zitten die mijn shirt naar beneden trekt.
Kan eindeloze keren een band mee oppompen zelfs in dezelfde rit! En dat binnen een minuut want dit is een mini pomp die wel goed werkt en meer dan zat druk op kan bouwen.
Het is goedkoper en zonder een accu die het na een paar jaar minder gaat worden.

En als ik echt lui ben. Gaat er een co2 patroon op.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
SirLenncelot schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:03:
Hier zou een mooie plug-in voor strava voor kunnen bestaan. Routes en uitrusting inlezen vanuit Strava en in de plug-in materiaal bijhouden. KM met ketting, KM met binnenland. Mooie metric ook om de eeuwige discussies over merken, tubes, olie/wax een beetje mee te voeden…
Dat kan gewoon in Strava, bij het tabblad Mijn Uitrusting in je profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
HuHu schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Dat kan gewoon in Strava, bij het tabblad Mijn Uitrusting in je profiel.
Daar kun je fietsen toevoegen maar slechts 1 fiets per activiteit koppelen.

Ik wil juist van de (slijtage) delen zien hoeveel km ze afgelegd hebben. Dus bijvoorbeeld van de ketting en de banden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
SirLenncelot schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Ik wil juist van de (slijtage) delen zien hoeveel km ze afgelegd hebben. Dus bijvoorbeeld van de ketting en de banden.
Je kunt per fiets onderdelen toevoegen. En bijhouden hoe lang je ze gebruikt. Niet in de app, maar alleen op de website

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
SirLenncelot schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Al van bv. Excel gehoord? Kolom 1 fiets, kolom 2 onderdeel, kolom 3 datum.. 6 maanden later als je het vervangt, moet je enkel kolom 3 aanvullen en dan met een eenvoudige formule: dag A - dag B = aantal dagen tada :*)

Mij interesseert het ook geen bal hoe lang een onderdeel mee gaat, is het versleten = vervangen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@HuHu thnx dat wist ik niet!

@RigolleM ja hallo, zo veel mogelijk geautomatiseerd hè :P
Tijd is niet zo relevant voor mij, eerder km mee gedaan. En dan zou ik dus na elke rit een excel moeten openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
Keezx schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:38:
1-Een shimano vrijloop body die goed loopt> niks aan doen of tie nu 3 maanden of 3 jaar gelopen heeft.
Ik ben een geharnaste doehetzelver, maar Shimano freehubs zijn weggooiprodukten waar je vrijwel niet succesvol iets aan kan doen, zonde van de tijd.

2-Een voorwiel met dubieuze conuslagers kan je eens volledig demonteren en kijken wat nog okee en wat niet meer okee is.
Zijn de conussen gaar en de loopbanen nog okee , dan kan je eens zoeken naar conussen, die zijn hier en daar nog wel te vinden, B.v. "de fietsenmaker"heeft vaak wel wat bruikbaars, of anders een op Ebay kijken.
Nieuwe kogels +vet hebben altijd zin, neem dan kogels Grade 25 of beter.
Zijn ook de loopbanen ingevreten , dan is de naaf EOL, die vindt je zeer waarschijnlijk niet meer.
Zodra lagers ingevreten zijn, kan je die naaf hooguit nog een beperkte tijd gebruiken, mooi gaat ie nooit meer lopen.
Ik heb een tijd geleden een shimano conus een stukje afgedraaid; conus op een boortol en dan al draaiend met de dremel de kuil weggefreesd en daarna met steeds fijner schuurpapier weer glad gemaakt. Helemaal mooi wordt het natuurlijk nooit meer, maar deze conus had ik al meerdere keren van positie gedraaid, en de cup was ook al niet zo best meer. Viel me nochtans niet tegen dat ik alweer 1500 km gedraaid heb met deze conus! Ik had verwacht dat er al snel een diepe groef zou komen omdat er een geharde toplaag op die conus zit maar dat viel ontzettend mee, nu is er een keurig gladde kogelbaan te zien, en geen nieuwe speling. Is mijn woon/werk fiets dus zit ook altijd een tas achterop.

Overigens heb ik al een nieuw wiel klaarstaan, want ook de body is slecht aan het worden, en een WH-R501 kost natuurlijk geen drol. Maar daarom als tweaker zijnde, en ik-die-weigert-iets-weg-te-doen-wat-nog-niet-tot-het-uiterste-versleten-is..... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 14-08-2022 14:11 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 20:58

Grin

Ride si sapis.

RigolleM schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

Ik fiets al sinds 2009 met een racefiets en ik ben al 5x lek gereden... Met de MTB ben ik meer lek gereden, maar daar zijn de omstandigheden ook anders. 1x/maand lek |:(
Que? :?
Wat doen jullie op de fiets? Rij al maanden 330-420km per week maar dit jaar nog geen lek gehad… uiteraard N=1 maar eens per maand zou ik niet acceptabel vinden en subiet een andere buitenband zoeken…

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Grin schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Wat doen jullie op de fiets? Rij al maanden 330-420km per week maar dit jaar nog geen lek gehad… uiteraard N=1 maar eens per maand zou ik niet acceptabel vinden en subiet een andere buitenband zoeken…
Vind je het te veel of te weinig op 13 jaar tijd 5x lek rijden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Mistraller schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Ik heb een tijd geleden een shimano conus een stukje afgedraaid; conus op een boortol en dan al draaiend met de dremel de kuil weggefreesd en daarna met steeds fijner schuurpapier weer glad gemaakt. Helemaal mooi wordt het natuurlijk nooit meer, maar deze conus had ik al meerdere keren van positie gedraaid, en de cup was ook al niet zo best meer. Viel me nochtans niet tegen dat ik alweer 1500 km gedraaid heb met deze conus! Ik had verwacht dat er al snel een diepe groef zou komen omdat er een geharde toplaag op die conus zit maar dat viel ontzettend mee, nu is er een keurig gladde kogelbaan te zien, en geen nieuwe speling. Is mijn woon/werk fiets dus zit ook altijd een tas achterop.

Overigens heb ik al een nieuw wiel klaarstaan, want ook de body is slecht aan het worden, en een WH-R501 kost natuurlijk geen drol. Maar daarom als tweaker zijnde, en ik-die-weigert-iets-weg-te-doen-wat-nog-niet-tot-het-uiterste-versleten-is..... 8)7
Dit gaat ver, maar kan, ALS de loopringen nog okee zijn het leven van een wiel van een ordinaire fiets flink oprekken.
Conussen zijn meestal door en door gehard heb ik me ooit door een oude fietsenmaker laten vertellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:47
Grin schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Maar jij fietst natuurlijk ook alleen maar bij mooi weer en als de band net is ingereden komt er een nieuwe op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik heb zelfs op de trainer een lekke band gereden…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 20:58

Grin

Ride si sapis.

wisselwerking schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:07:
[...]

Maar jij fietst natuurlijk ook alleen maar bij mooi weer en als de band net is ingereden komt er een nieuwe op ;)
Hehehe uiteraard!
Doorgaans 6 banden per seizoen; één setje voor jan-mrt (Pirelli 4S), één setje voor apr-jul en iets om het seizoen mee uit te rijden.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:42
Ik krijg m'n achterderailleur (105) niet meer goed geindexed. Tijdens het fietsen viel me op dat hij niet meer naar het kleinste kransje wilde. Als ik met de barrel adjuster de spanning verminder zodat hij wel naar de kleinste gaat, krijg ik hem niet meer op de grootste en vice-versa. Ik heb tot nu toe nog niet met de limit screws gespeeld (moet uitzoeken hoe dat precies werkt). Fiets heeft ~9k km op de teller. Waar moet ik naar kijken?

[ Voor 16% gewijzigd door Tom-Z op 14-08-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een aantal posts zijn verplaatst naar Het grote fietskleding topic

Tweakers Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
Tom-Z schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:20:
Ik krijg m'n achterderailleur (105) niet meer goed geindexed. Tijdens het fietsen viel me op dat hij niet meer naar het kleinste kransje wilde. Als ik met de barrel adjuster de spanning verminder zodat hij wel naar de kleinste gaat, krijg ik hem niet meer op de grootste en vice-versa. Ik heb tot nu toe nog niet met de limit screws gespeeld (moet uitzoeken hoe dat precies werkt). Fiets heeft ~9k km op de teller. Waar moet ik naar kijken?
Derailleurpad (laten) richten en daar uit weer verder afstellen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
@Tom-Z inderdaad het bovenstaande checken, maar het zou ook een versleten (niet meer soepel genoeg) kabel zijn. Soms is een nieuwe binnenkabel genoe, soms moet je ook de buitenkabel vervangen. Dus als de pad recht is zou ik naar de kabel kijken. De veer van de kooi is wat minder sterk in de uiterste (kleine kransje) stand. Als de kabel dan stroef gaat valt ie niet lekker op het kleinste kransje

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Prulleman schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:41:
@Tom-Z inderdaad het bovenstaande checken, maar het zou ook een versleten (niet meer soepel genoeg) kabel zijn. Soms is een nieuwe binnenkabel genoe, soms moet je ook de buitenkabel vervangen. Dus als de pad recht is zou ik naar de kabel kijken. De veer van de kooi is wat minder sterk in de uiterste (kleine kransje) stand. Als de kabel dan stroef gaat valt ie niet lekker op het kleinste kransje
Dit zou ook mijn eerste gok zijn. Zeker na 9k km zit er stiekem toch wat meer rek op dan je wellicht in eerste instantie denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx
Op binnenkabels zit zo goed als geen (plastische) rek.
De belasting is veel te laag om dat te veroorzaken.
Stuiken van buitenkabel, slijtage buitenkabel en "zetten"in de eindkapjes , dat is aan de orde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Bedankt voor de adviezen iedereen.

Aan de ene kant ben ik net terug van een bikepacking-trip en hebben mijn kabels wat bekneld gezeten onder m'n stuurtas, dus het zou kunnen zijn dat dat extra slijtage heeft veroorzaakt. Aan de andere kant kan ik ook de derailleur als ik hem wat "help" met uittrekken van de kabel niet op de kleinste krijgen (terwijl hij maar nét genoeg spanning heeft om naar de grootste te gaan), dat maakt het voor mij wat minder aannemelijk dat het aan de kabel ligt en denk ik eerder aan de derailleurpad. En ik kan me voorstellen dat het in de trein naar huis is misgegaan...

Ik ga eens op zoek naar een fietsenmaker (die niet op vakantie is...) want zelf m'n derailleurpad controleren zal niet lukken denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom-Z op 15-08-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Tom-Z schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:47:

Aan de ene kant ben ik net terug van een bikepacking-trip en hebben mijn kabels wat bekneld gezeten onder m'n stuurtas, dus het zou kunnen zijn dat dat extra slijtage heeft veroorzaakt. Aan de andere kant kan ik ook de derailleur als ik hem wat "help" met uittrekken van de kabel niet op de kleinste krijgen (terwijl hij maar nét genoeg spanning heeft om naar de grootste te gaan), dat maakt het voor mij wat minder aannemelijk dat het aan de kabel ligt en denk ik eerder aan de derailleurpad. En ik kan me voorstellen dat het in de trein naar huis is misgegaan...

Ik ga eens op zoek naar een fietsenmaker (die niet op vakantie is...) want zelf m'n derailleurpad controleren zal niet lukken denk ik.
Je kan heel makkelijk zelf controleren of je derailleurpad recht is. Je kan hem zo losschroeven, en als je hem dan op een oppervlak legt wat 100% vlak is (zoals een tafel) dan heb je direct door of je pad verbogen is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Hielko schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Je kan heel makkelijk zelf controleren of je derailleurpad recht is. Je kan hem zo losschroeven, en als je hem dan op een oppervlak legt wat 100% vlak is (zoals een tafel) dan heb je direct door of je pad verbogen is of niet.
Ik denk dat dat door de vorm van mijn pad niet zal werken. Die kan niet plat op tafel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Hielko schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Een pad moet recht zijn tov de cassette in de fiets en niet op een keukenblad. Er kunnen altijd minimale afwijkingen zitten in de uitvallen van een frame.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Tom-Z schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:47:

Jij fietst aardig wat en gaat ook met de fiets op vakantie. Tassen, trein in en trein uit. Een padrichter heb je snel terugverdiend denk ik.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:49
ElGreco schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:56:
[...]
Jij fietst aardig wat en gaat ook met de fiets op vakantie. Tassen, trein in en trein uit. Een padrichter heb je snel terugverdiend denk ik.
Helemaal mee eens.
Sterker: koop een reserve derailleurhanger, richt hem na en neem die de volgende keer mee in je baggage op reis. Als de nood aan de man is gewoon uitwisselen. Bij thuiskomst de kromme weer rechtzetten voor je volgende reis.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mistraller
Zo, vakantie is weer voorbij in huize Mistraller.

Uiteindelijk toch 2x echt gefietst in die weken;
Eerst met de vierdaagse week; de uitgevallen wandeldag met de fiets afgelegd.

Daarna in Noorwegen in de regio Flåm verzeild geraakt. We kregen de tip om met de trein de bergen in te gaan en dan terug te fietsen. Dus onze toeristendrukte-angst overwonnen en de megadrukke Flåmbana genomen, gevolgd door de trein naar Finse, waar onze fietsen klaarstonden. De oude aanvoerweg (Rallarvegen) voor aanlegmaterieel van de treinbaan is tegenwoordig in gebruik als populaire fiets- en wandelroute.
De rit, door sneeuwvelden, sneeuwmuren, veel rotsen, was adembenemend mooi. De rust, de ruigheid, alles was er in volle glorie. Omdat het vooral afdalen was met slechts nu en dan een klein klimmetje was het ook voor onze kinderen prima te doen. En gedurende het afdalen verandert het landschap prachtig van wit naar groen. Een zeer steile afdaling met diverse hairpins kwamen we goed beneden. Helaas was er wat later een tunnel waar het licht uitgevallen was, en reed ik door een kuil die ik dus niet gezien had, en ging ik onderuit. Gelukkig slechts een schram en geen materiële schade.
Een tocht om nooit te vergeten in elk geval!

De fietsen zijn zelf samengesteld (zelfs logo's op al het materiaal); het lijken hybride fietsen, maar feitelijk mountainbikes met spatborden en bagagedrager. Zeer goed materiaal, het schakelde en remde subliem, alle helmen met MIPS, we kregen een sparekit mee (met schijfremblokken!). De prijs was wel even slikken, maar het was een geweldige ervaring.

Onderweg ook veel gravelbikes gezien. Met racebanden is de Rallarvegen in elk geval niet te doen, het wegdek is zo nu en dan erg slecht. Je hebt hier echt wel profiel nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OINKSLD9z8OqMgA0td149RQWOF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWGgXsuMg9Hm8UaLcyxjY8ql.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.strava.com/activities/7604673175

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:11
DieAnder schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:35:
[...]

Helemaal mee eens.
Sterker: koop een reserve derailleurhanger, richt hem na en neem die de volgende keer mee in je baggage op reis. Als de nood aan de man is gewoon uitwisselen. Bij thuiskomst de kromme weer rechtzetten voor je volgende reis.
Inderdaad een (gerichte) reserve derailleurhanger is goud waard.

Daarnaast als het lukt om de juiste spaken mee te nemen, kan ook helpen. Iemand vinden die ze er in kan zetten in het buitenland is het probleem meestal niet.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:33
Mistraller schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:46:
Zo, vakantie is weer voorbij in huize Mistraller.

Uiteindelijk toch 2x echt gefietst in die weken;
Eerst met de vierdaagse week; de uitgevallen wandeldag met de fiets afgelegd.

Daarna in Noorwegen in de regio Flåm verzeild geraakt. We kregen de tip om met de trein de bergen in te gaan en dan terug te fietsen. Dus onze toeristendrukte-angst overwonnen en de megadrukke Flåmbana genomen, gevolgd door de trein naar Finse, waar onze fietsen klaarstonden. De oude aanvoerweg (Rallarvegen) voor aanlegmaterieel van de treinbaan is tegenwoordig in gebruik als populaire fiets- en wandelroute.
De rit, door sneeuwvelden, sneeuwmuren, veel rotsen, was adembenemend mooi. De rust, de ruigheid, alles was er in volle glorie. Omdat het vooral afdalen was met slechts nu en dan een klein klimmetje was het ook voor onze kinderen prima te doen. En gedurende het afdalen verandert het landschap prachtig van wit naar groen. Een zeer steile afdaling met diverse hairpins kwamen we goed beneden. Helaas was er wat later een tunnel waar het licht uitgevallen was, en reed ik door een kuil die ik dus niet gezien had, en ging ik onderuit. Gelukkig slechts een schram en geen materiële schade.
Een tocht om nooit te vergeten in elk geval!

De fietsen zijn zelf samengesteld (zelfs logo's op al het materiaal); het lijken hybride fietsen, maar feitelijk mountainbikes met spatborden en bagagedrager. Zeer goed materiaal, het schakelde en remde subliem, alle helmen met MIPS, we kregen een sparekit mee (met schijfremblokken!). De prijs was wel even slikken, maar het was een geweldige ervaring.

Onderweg ook veel gravelbikes gezien. Met racebanden is de Rallarvegen in elk geval niet te doen, het wegdek is zo nu en dan erg slecht. Je hebt hier echt wel profiel nodig.

[Afbeelding]

https://www.strava.com/activities/7604673175
Heel gaaf! Zat er net te ver van af tijdens mijn vakantie in juni Maar die Rallarvegen staat op 'het lijstje'!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:31

Steeffoon

Smartphone-nerd

Goedenavond,

Ik ben voor de auto op zoek naar een portable bandenpomp. Nu kwam ik deze Xiaomi 1S tegen.
Heeft iemand daar ervaringen mee?

Hij moet namelijk ook werken op de fiets, en ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met dit apparaat op de racefiets?

Twijfel namelijk nog tussen deze of de veel duurdere Donrox Ride A922 of eventueel een andere van Donrox, zoals de F522. Hoor het graag.

[ Voor 12% gewijzigd door Steeffoon op 15-08-2022 19:39 ]

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
Steeffoon schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:34:
Goedenavond,

Ik ben voor de auto op zoek naar een portable bandenpomp. Nu kwam ik deze Xiaomi 1S tegen.
Heeft iemand daar ervaringen mee?

Hij moet namelijk ook werken op de fiets, en ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met dit apparaat op de racefiets?

Twijfel namelijk nog tussen deze of de veel duurdere Donrox Ride A922 of eventueel een andere van Donrox, zoals de F522. Hoor het graag.
Yes, is een top apparaat. Heb hem de afgelopen 3 weken mee gehad op zomervakantie en de banden van de racefietsen een paar keer bijgevuld. Onder andere nadat ik lek had gereden. Heb er voor die tijd de camperbanden mee op spanning gezet en ook een voetbal werkt prima.

Wel heb ik de nieuwste versie (die met pixels de bars aangeeft). Die laadt op met USB c, heeft een betere accuduur en pompt alles sneller op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:31

Steeffoon

Smartphone-nerd

Luuk741 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:57:
[...]

Yes, is een top apparaat. Heb hem de afgelopen 3 weken mee gehad op zomervakantie en de banden van de racefietsen een paar keer bijgevuld. Onder andere nadat ik lek had gereden. Heb er voor die tijd de camperbanden mee op spanning gezet en ook een voetbal werkt prima.

Wel heb ik de nieuwste versie (die met pixels de bars aangeeft). Die laadt op met USB c, heeft een betere accuduur en pompt alles sneller op.
Thanks! Interessant om te weten. De nieuwste, is dat niet de 1S?

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:22
Vraagje.. Ik fiets nu een half jaartje en maak afstanden van meestal tussen de 50 en 80km. Soms een uitschieter naar 100 en soms een kort rondje van 30. Qua tempo lukt het mij eigenlijk altijd wel de 27/u gemiddeld aan te houden en als ik er een goede workout van maak en niet te lang fiets dan gaat dat richting de 29/u.

Nu weet ik dat snelheden an zich niet zoveel zeggen. Maar mij opvalt is dat ik met fietsen eigenlijk mijn hartslag nooit hoger krijg dan +- 80% van mijn max. Daarmee ijf ii volgens garmin ook in de aerobe training. Aenarobe tik ik met fietsen eigenlijk nooit aan. Mijn max hr is ongeveer 207, en met hardlopen was ik gewens dat ik bij alles geven al snel de 195-200 aantikte, en bij een 10km wedstrijd op ongeveer 190 liep, dus op zo’n 90%. Bij fietsen kan ik er een flinke ploeter-workout van maken maar is mijn gemeten max misschien net boven de 170 en gemiddelde zelfs op zo’n 165. Is dit iets wat gewoon bij fietsen hoort (tik je daar de echte hogere hartslag niet zo snel aan) of ben ik simpelweg nog te onervaren en lukt dat jullie wel? Het gaat mij uiteraard niet om getalletjes an zich, maar ik streef in de basis naar een goede verdeling aerobe vs anaerobe training, zoals ik gewend was van hardlopen (was even op lag pitje staat). Of zie ik nog andere dingen over het hoofd?

Zo heb ik zojuist een morte felle ronde gedaan van 30km, waarbin ik het gemiddelde op 31.5 heb gekregen. Heel veel sneller gaat dat voorlopig nog niet worden, dit was al flink doorzetten. Maar qua hartslag/trainingseffect kwam het met 165 gemiddeld nauwelijks boven een hardloop-duurloopje uit. 😬

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 15-08-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

Inderdaad een (gerichte) reserve derailleurhanger is goud waard.

Daarnaast als het lukt om de juiste spaken mee te nemen, kan ook helpen. Iemand vinden die ze er in kan zetten in het buitenland is het probleem meestal niet.
Bij wielen met normale onderdelen hoeft dat niet.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Valorian schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:17:
Maar mij opvalt is dat ik met fietsen eigenlijk mijn hartslag nooit hoger krijg dan +- 80% van mijn max. Daarmee ijf ii volgens garmin ook in de aerobe training. Aenarobe tik ik met fietsen eigenlijk nooit aan. Mijn max hr is ongeveer 207, en met hardlopen was ik gewens dat ik bij alles geven al snel de 195-200 aantikte, en bij een 10km wedstrijd op ongeveer 190 liep, dus op zo’n 90%. Bij fietsen kan ik er een flinke ploeter-workout van maken maar is mijn gemeten max misschien net boven de 170 en gemiddelde zelfs op zo’n 165. Is dit iets wat gewoon bij fietsen hoort (tik je daar de echte hogere hartslag niet zo snel aan) of ben ik simpelweg nog te onervaren en lukt dat jullie wel?
Het is een bekend fenomeen dat bij wielrennen je hartslag lager uitvalt dan bij hardlopen en dat je zones ook anders liggen.
Ik doe niet aan hardlopen, maar het is eigenlijk een zeldzaamheid dat ik bij het fietsen m'n max HR aantik. Dat gebeurt eigenlijk alleen maar als ik eerst een flink stuk behoorlijk tempo doe, en daarna nog even een minuut of twee maximaal een klimmetje op knal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:53
Gebruikt iemand toevallig ook een Xiaomi band (ik heb de 5) voor het meten van de hartslag e.d. tijdens de ritjes? Of een andere meter die de hartslag aan de arm meet. Hoe zijn de ervaringen met betrekking tot de accuratesse van dit soort meetapparatuur? Is dat betrouwbaar?

Ik ben net begonnen met wielrennen. Hiervoor reed ik het laatste jaar bijna elke week iets van 15 km op een dag. Nu probeer ik 2 keer per week ongeveer 30 km te fietsen. Wegen zijn vaak vlak. Maar... Ik heb namelijk de ene rit een hoge gemiddelde hartslag, a la 160 gemiddeld, de andere keer gemiddeld 130 en de laatste keer had ik het eerste deel van de rit een lage hartslag, a la 90 oid en daarna een gemiddelde hartslag van 160. Herkent iemand dit toevallig en valt hier wat aan te doen? Mijn gemiddelde snelheid ligt elke keer rond de 25 km/u over ritjes van max. 30 km en voor mijn gevoel doe ik het rustig aan.

[ Voor 12% gewijzigd door AMD1800 op 15-08-2022 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
AMD1800 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:40:
Gebruikt iemand toevallig ook een Xiaomi band (ik heb de 5) voor het meten van de hartslag e.d. tijdens de ritjes? Of een andere meter die de hartslag aan de arm meet. [...] Is dat betrouwbaar?
Nee.

Dat soort hartslagmeters werken optisch, door letterlijk met een camera fotos van je bloedvaten te maken. Zit het ding net niet even goed (of heb je het koud en trekken je bloedvaten samen) dan krijg je vaak onrealistisch lage waarden. Die keer dat je een tijdlang op 90 gemiddeld zat is daar een duidelijk voorbeeld van. Om min of meer betrouwbaar je hartslag te meten heb je zo'n band om je borst nodig die de elektrische pulsen meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
@Valorian Maximale hartslag zegt nog niets als je je leeftijd er niet bij vermeld ;) Naarmate je ouder wordt, gaat je maximale hartslag nl. lager worden. En dan is nog de vraag waarméé je die hartslag hebt gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
EdwinW schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:48:
@Valorian Maximale hartslag zegt nog niets als je je leeftijd er niet bij vermeld ;) Naarmate je ouder wordt, gaat je maximale hartslag nl. lager worden. En dan is nog de vraag waarméé je die hartslag hebt gemeten.
Ah ja, dat is waar. Mijn max HR is gemeten met een hartslagband, en tijdens piek-testen met hardlopen (ofwel via Zoladztest op de baan, ofwel via een heuvel-op-test na goed warmlopen). Daarbij tikte ik de laatste jaren steeds een beetje de 205-207 aan. En tijdens intense intervallen hardlopen of een 5km wedstrijd hardlopen (de afstand waarbij ik echt alles geef) afgelopen voorjaar wist ik nog wel eens de 199-200 aan te tikken dus hoewel de testen alweer even geleden zijn is de max kennelijk nog altijd wel boven de 200. Ik ben overigens 41.

Leeftijd vind ik zelf niet zo interessant want max hr is genetisch, en hoewel je gelijk hebt dat die langzaam zakt zegt een max hr eigenlijk heel weinig over je conditie. In tegenstelling tot rustHR die beïnvloed kan worden door training, en hersteltijd natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
GerbenBK schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Heel gaaf! Zat er net te ver van af tijdens mijn vakantie in juni Maar die Rallarvegen staat op 'het lijstje'!
Je kunt ook eigen materiaal meenemen in de trein. Is wel beperkt plek; omhoog dan :)
En wij hadden vanaf Finse dus 54km, zonder kinderen hadden we de route vanaf Haugastøl genomen, dan is ie 80km. De rijtijden op de websites zijn overigens behoorlijk overdreven, mits je niet elke sneeuwvlok op de foto wilt zetten natuurlijk.
Op rallarvegen.com kan je ook de toestand van de route bekijken. In juni ligt er in deze regio vaak nog erg veel sneeuw namelijk.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Valorian schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:57:
CUT

Leeftijd vind ik zelf niet zo interessant want max hr is genetisch, en hoewel je gelijk hebt dat die langzaam zakt zegt een max hr eigenlijk heel weinig over je conditie. In tegenstelling tot rustHR die beïnvloed kan worden door training, en hersteltijd natuurlijk.
Focussen op maximale HF is gewoon niet zo heel handig, het varieert nogal , ook bij dezelfde persoon, veel beter kan je je inspanningen doseren met het omslagpunt en rust HF als basis.
Voorzover je geen vermogensmeter wil inzetten.....
@AMD 1800: gewoon een ANT+ metertje met borstband voor een betrouwbare indicatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Keezx op 15-08-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:10

Kluus

Gang is alles

Tom-Z schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Nee.

Dat soort hartslagmeters werken optisch, door letterlijk met een camera fotos van je bloedvaten te maken. Zit het ding net niet even goed (of heb je het koud en trekken je bloedvaten samen) dan krijg je vaak onrealistisch lage waarden. Die keer dat je een tijdlang op 90 gemiddeld zat is daar een duidelijk voorbeeld van. Om min of meer betrouwbaar je hartslag te meten heb je zo'n band om je borst nodig die de elektrische pulsen meet.
Mwah ik gebruik regelmatig mijn Garmin Vivoactive horloge als ik geen zin heb om die band om te doen, dat ding is ook optisch en werkt toch vrij aardig.

Het is voor mij een beetje secundaire informatie omdat ik vooral naar vermogen kijk maar de keren dat ik er wel naar keek deed hij niet echt onder voor de garmin borstband eigenlijk, misschien iets trager…

Die Xiaomi ken niet verder daar kan eventueel natuurlijk verschil in zitten maar met een borstband heb ik ook wel eens vage meetfouten gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 15-08-2022 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Vraagje.. Ik fiets nu een half jaartje en maak afstanden van meestal tussen de 50 en 80km. Soms een uitschieter naar 100 en soms een kort rondje van 30. Qua tempo lukt het mij eigenlijk altijd wel de 27/u gemiddeld aan te houden en als ik er een goede workout van maak en niet te lang fiets dan gaat dat richting de 29/u.
Ik zie mijn HR pas echt naar de max schieten als ik een explosieve sprint doe (in Zwift doorgaans), of bijv een pittige klim pak. Niet bij een temporit of harde wind tegen.
Een zwift sprintje waar ik echt boven de 190 uitkom is er zo eentje waarbij je weigert ingehaald te worden bij een event, en dan bijna kotsend van de fiets af stapt met een bloedsmaak in je mond :X
Ik gebruik alleen indoor een band; mijn max ligt rond de 190, 46jr.
Buiten gewoon een horloge, en die pakt pieken slecht op, maar gemiddeldes kloppen doorgaans wel aardig. Voor een ik-doe-maar-wat fietser als ik is dat meer dan prima.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
Steeffoon schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:20:
[...]

Thanks! Interessant om te weten. De nieuwste, is dat niet de 1S?
Ik denk dat je gelijk hebt, in de omschrijving hebben ze het ook over opladen met USB C. Maar de afbeeldingen laten nog wel het oude model zien.. in ieder geval iets om even in de gaten te houden als hij binnenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Keezx schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Focussen op maximale HF is gewoon niet zo heel handig, het varieert nogal , ook bij dezelfde persoon, veel beter kan je je inspanningen doseren met het omslagpunt en rust HF als basis.
Voorzover je geen vermogensmeter wil inzetten.....
@AMD 1800: gewoon een ANT+ metertje met borstband voor een betrouwbare indicatie.
Dank voor je reactie! Misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt. Ik focus absoluut niet speciefiek op maximale hr (en vind die max als getal ook weinig interessant), maar probeer wel te focussen op training van alle zones, die uiteindelijk afgeleid worden van max hf en eventueel rust hr (afhankelijk van welke methodiek je handhaafd) In ieder geval, zo ken ik het vanuit de hardloopwereld.

Verder varieert max hr binnen een persoon naar mijn weten heel weinig, je hebt gewoon een max als persoon en ja die zakt langzaam naarmate je ouder wordt. Maar die max is niet de ene maand 190 en de ander maand 200 en dan weer 185 etc. Maar goed ik ben dus pas net aan het fietsen en nog zoekende naar hoe het daarbij precies werkt. :) Eens dat zaken als cadansmeter en of vermogensmeter mij waarschijnlijk ook verder zullen helpen.

Hoe dan ook blijf ik wel streven naar het trainen van ook de hoogste zone, als dat met fietsen niet lukt dan eventueel met een andere sport zoals hardlopen. In mijn optiek is een optimaal systeem voor cardio er een waarbij je zowel hele lage als hele hoge zones goed getrained hebt, en natuurlijk alles wat ertussenin zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 06:35

Phydomir

Dennis

@Valorian
Zoals andere al aangeven is het heel normaal dat je piek hartslag bij fietsen lager is dan bij hartlopen, je gebruikt nou eenmaal minder spieren. Wat je kunt doen op je fiets, is een stuk echt hard fietsen, minstens zo'n 10 minuten en dan direct daar achteraan een maximale sprint van zo'n 20 seconde. Als je het goed doet wil je daarna eigenlijk niets anders dan van je fiets af stappen en op de grond gaan liggen. Dan weet je wel redelijk wat je maximale hartslag is, op die dag. Want er zijn nogal wat dingen van invloed op je (maximale) hartslag. Maar dit geeft een goed begin punt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Tsja, ik blijf het uitgangspunt gewoon verkeerd vinden, bepaal je omslagpunt en haal daar je doelen en zones uit.
Er wordt heel veel gestrooid met "de max."en dat meent men beter te snappen dan het omslagpunt, maar dat laatste zegt zo veel meer, het is gewoon een vorm van gemakzucht.
Ik weet niet eens wat m'n max. is, het zal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
[b]Valorian in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"Valorian schreef op maandag 15 augustus 2022 @
Verder varieert max hr binnen een persoon naar mijn weten heel weinig, je hebt gewoon een max als persoon en ja die zakt langzaam naarmate je ouder wordt. Maar die max is niet de ene maand 190 en de ander maand 200 en dan weer 185 etc.

Cut
Dat is nu net niet wat het is , het is gewoon geen vaste waarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Phydomir schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:38:
@Valorian
Zoals andere al aangeven is het heel normaal dat je piek hartslag bij fietsen lager is dan bij hartlopen, je gebruikt nou eenmaal minder spieren. Wat je kunt doen op je fiets, is een stuk echt hard fietsen, minstens zo'n 10 minuten en dan direct daar achteraan een maximale sprint van zo'n 20 seconde. Als je het goed doet wil je daarna eigenlijk niets anders dan van je fiets af stappen en op de grond gaan liggen. Dan weet je wel redelijk wat je maximale hartslag is, op die dag. Want er zijn nogal wat dingen van invloed op je (maximale) hartslag. Maar dit geeft een goed begin punt.
Thanks. Denk dat dat soort intervalletjes en ook heuvels inderdaad wel bijdragen ja. Overigens hoef ik niet mijn “max hr van de dag” te weten, dat vind ik weinig interessant. Ik wil alleen wel mijn anaerobe vermogen goed blijven trainen, en de vraag is vooral of dat goed kan met fietsen. Wellicht wel door dan wat meer heuvels mee te pikken zoals je aangeeft wat fellere korte stukken tussendoor op hoger vermogen.

Edit: inmiddels hier ook wat handige info gevonden:
https://wielerfit.nl/anae...iningsvormen-en-adviezen/

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 15-08-2022 23:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:25
Valorian schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:45:
[...]

Thanks. Denk dat dat soort intervalletjes en ook heuvels inderdaad wel bijdragen ja. Overigens hoef ik niet mijn “max hr van de dag” te weten, dat vind ik weinig interessant. Ik wil alleen wel mijn anaerobe vermogen goed blijven trainen, en de vraag is vooral of dat goed kan met fietsen. Wellicht wel door dan wat meer heuvels mee te pikken zoals je aangeeft wat fellere korte stukken tussendoor op hoger vermogen.

Als het je echt gaat om trainen in de verschillende zones zou ik eens JOIN proberen, zijn vast ook nog andere apps/programma’s voor.
Ik ben hier nu een tijdje mee bezig en waar ik voorheen gewoon op de fiets stapte en gewoon een stuk ging rijden wordt ik nu echt geholpen om in verschillende zones te trainen. Ik doe dit echter wel op Watt en niet op hartslag maar je kunt ook daarop rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 19-09 11:51
Een vrij simpele tip @Valorian is een paar tandjes kleiner schakelen. Ik herken het fenomeen, met fietsen is "afzien" lastiger dan met lopen, mijn benen blaas ik eerder op dan dat ik qua cardio in de problemen kom. Onlangs een test gedaan om 30+ te halen op de 90 km ihkv m'n 70.3 (die steeds dichterbij komt btw) en daarbij een hogere kadans aangehouden dan normaal. Dat werkte goed qua cardio.

Overigens is serieus bergop fietsen ook een goede tip, maar om voor een training elle keer naar een Col te rijden is ook al zowat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Frenz64 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:31:
Een vrij simpele tip @Valorian is een paar tandjes kleiner schakelen. Ik herken het fenomeen, met fietsen is "afzien" lastiger dan met lopen, mijn benen blaas ik eerder op dan dat ik qua cardio in de problemen kom. Onlangs een test gedaan om 30+ te halen op de 90 km ihkv m'n 70.3 (die steeds dichterbij komt btw) en daarbij een hogere kadans aangehouden dan normaal. Dat werkte goed qua cardio.

Overigens is serieus bergop fietsen ook een goede tip, maar om voor een training elle keer naar een Col te rijden is ook al zowat.
Op een viaduct of brug kan je ook altijd wel wat watts kwijt :) Paar keer heen en weer en je bent stuk hoor. Ik zie ze hier vaak bij Tiel, Zaltbommel, Ravenstein etc de brug een keer of 10 doen.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
Valorian schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:45:
[...]

Misschien moet je jezelf gewoon wat harder pushen ;) Met hardlopen zit ik inderdaad ook redelijk snel al hoog (180-190, mijn max is 209), maar als ik een uur all-out ga op de racefiets, kan ik daar ook prima gemiddeld tussen de 180 en 190 halen. Een goed sprintje, of even in het rood tegen de wind in, en dan lukt 200+ ook nog wel (maar niet te vaak ;)

Je zegt dat je als je flink hard gaat gemiddeld 29 haalt, wat gebeurt er als je gewoon een stuk 40 gaat rijden tot je niet meer kunt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
borft schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Misschien moet je jezelf gewoon wat harder pushen ;) Met hardlopen zit ik inderdaad ook redelijk snel al hoog (180-190, mijn max is 209), maar als ik een uur all-out ga op de racefiets, kan ik daar ook prima gemiddeld tussen de 180 en 190 halen. Een goed sprintje, of even in het rood tegen de wind in, en dan lukt 200+ ook nog wel (maar niet te vaak ;)

Je zegt dat je als je flink hard gaat gemiddeld 29 haalt, wat gebeurt er als je gewoon een stuk 40 gaat rijden tot je niet meer kunt? ;)
Ik denk dat ik met mijzelf pushen wellicht nog wat kan winnen ja. 40 haal ik helaas nog niet zonder krachtige meewind of een heuvel af, maar +/- 36 aantikken lukt wel en ik zou eens kunnen proberen dat in blokjes van bijvoorbeeld 30-60 seconden vol te houden, als intervallen. Wellicht kan ik dan de hogere zones inderdaad aantikken.

@Frenz64 Heuveltjes meepakken werkt inderdaad ook wel goed voor mijn HR. Heb de Utrechtse heuvelrug op redelijk do-able afstand (Amerongse berg 40km van mijn huis) dus voor de weekends geeft dat nog wel wat leuke opties. Al blijft het natuurlijk Nederland. Misschien ook eens de fiets in de auto en bij Arnhem wat leuke cols pakken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Valorian schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

Ik denk dat ik met mijzelf pushen wellicht nog wat kan winnen ja. 40 haal ik helaas nog niet zonder krachtige meewind of een heuvel af, maar +/- 36 aantikken lukt wel en ik zou eens kunnen proberen dat in blokjes van bijvoorbeeld 30-60 seconden vol te houden, als intervallen. Wellicht kan ik dan de hogere zones inderdaad aantikken.

@Frenz64 Heuveltjes meepakken werkt inderdaad ook wel goed voor mijn HR. Heb de Utrechtse heuvelrug op redelijk do-able afstand (Amerongse berg 40km van mijn huis) dus voor de weekends geeft dat nog wel wat leuke opties. Al blijft het natuurlijk Nederland. Misschien ook eens de fiets in de auto en bij Arnhem wat leuke cols pakken...
Wat bedoel je trouwens met niet halen? Kan je niet hard genoeg trappen (allicht zwaarder of lichter verzet proberen)? Probeer anders eens met 30 de Amerongse berg op te rijden (noord kant) tot je niet meer kunt, ben benieuwd hoe hoog je hartslag dan wordt :)

Waarom trouwens met de auto naar Arnhem? ;) Dat is prima te fietsen vanaf de heuvelrug.

[ Voor 4% gewijzigd door borft op 16-08-2022 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 14:08

Nu weet ik dat snelheden an zich niet zoveel zeggen. Maar mij opvalt is dat ik met fietsen eigenlijk mijn hartslag nooit hoger krijg dan +- 80% van mijn max. Daarmee ijf ii volgens garmin ook in de aerobe training. Aenarobe tik ik met fietsen eigenlijk nooit aan. Mijn max hr is ongeveer 207, en met hardlopen was ik gewens dat ik bij alles geven al snel de 195-200 aantikte, en bij een 10km wedstrijd op ongeveer 190 liep, dus op zo’n 90%. Bij fietsen kan ik er een flinke ploeter-workout van maken maar is mijn gemeten max misschien net boven de 170 en gemiddelde zelfs op zo’n 165. Is dit iets wat gewoon bij fietsen hoort (tik je daar de echte hogere hartslag niet zo snel aan) of ben ik simpelweg nog te onervaren en lukt dat jullie wel? Het gaat mij uiteraard niet om getalletjes an zich, maar ik streef in de basis naar een goede verdeling aerobe vs anaerobe training, zoals ik gewend was van hardlopen (was even op lag pitje staat). Of zie ik nog andere dingen over het hoofd?

Zo heb ik zojuist een morte felle ronde gedaan van 30km, waarbin ik het gemiddelde op 31.5 heb gekregen. Heel veel sneller gaat dat voorlopig nog niet worden, dit was al flink doorzetten. Maar qua hartslag/trainingseffect kwam het met 165 gemiddeld nauwelijks boven een hardloop-duurloopje uit. 😬
Met fietsen zal je hartslag zoals gezegd minder snel op je max zitten. 31 gemiddeld over de hele afstand zegt niks: wellicht heb je dus de hele rit mak aan 31km gefietst of je hebt een halfuur keihard staan hengsten en een halfuurtje uitgerold. Maar op een halfuurtje knallen moet je die hartslag wel boven de 190 kunnen houden? (zeker als je max 200 is).

If not:

- harder fietsen. Schakel terug of op, whatever, maar je moet - in elk geval op korte intervals - domweg harder gaan fietsen. Harder fietsen is ook: benen sneller ronddraaien én meer kracht zetten. En ja, dat doet pijn in je benen. 40 moet je zeker kunnen halen. Neem daar ook een goed stuk de tijd voor, niet proberen vanuit 26kmh binnen 100 meter die snelheid te hebben. Gewoon rustig de power opbouwen naar 32/33 en dan even 30/40 seconden heel hard knallen. Als je dan geen max hartslag en 40 haalt trap je niet hard genoeg.

if then still not:

- hoe meet je? Met enkel een horloge zul je zeker de hogere hartslag op de fiets minder accuraat lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00

Ik doe ook aan hardlopen en wielrennen. Maximale hartslag is ~196, gemiddelde hartslag tijdens 5km wedstrijd was recent 185. Ik ben 48 jaar oud.

Maximale hartslag maar ook hartslag wat ik langdurig kan volhouden ligt tijdens fietsen iets lager dan bij hardlopen, maar dat ligt ook aan getraindheid.

Er zijn 2 factoren waarom hartslag hartslag tijdens fietsen doorgaan wat lager ligt.
- Bij harlopen worden meer spiergroepen aangesproken (waar het bloed heen kan)
- Bij fietsen meer verkoeling door rijwind waardoor minder bloed naar de bloedvaten in de huid worden gepompt.

Tegelijkertrijd geldt in ieder geval voor mij dat in het begin van het fietsseizoen mijn conditie redelijk is door het hardlopen, maar mijn beenspieren wat minder ontwikkeld zijn. Hart/ademhaling wil wel, maar mijn benen lopen "vol", terwijl hart nog wel hoger kan. Als mijn benen gedurdende het seizoen beter getraind zijn, kan mijn hartslag ook hoger.

Mindset speelt ook mee. Een half uur op je omslagpunt tegen de wind in fietsen, vind ik een stuk minder moiverend, dan een een berg op rijden.

Tijdens mijn vakantie in de Ardeche kon ik probleemloos colletjes van de tweede categorie fietsen tegen mijn omslagpunt aan tussen 175-180 bpm. Dit is niet veel lager van 10km hardloop wedstrijdtempo 180-185 bpm.

Kortom, met meer gewenning/training en motivatie (Bergen) hoeft hartslag tijdens fiesten niet veel lager te zijn dan tijdens hardlopen. Op omslagpunt fietsen/hardlopen doet net zo veel pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
borft schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Wat bedoel je trouwens met niet halen? Kan je niet hard genoeg trappen (allicht zwaarder of lichter verzet proberen)? Probeer anders eens met 30 de Amerongse berg op te rijden (noord kant) tot je niet meer kunt, ben benieuwd hoe hoog je hartslag dan wordt :)

Waarom trouwens met de auto naar Arnhem? ;) Dat is prima te fietsen vanaf de heuvelrug.
Vanaf de heuvelrug wel, maar vanaf mijn huis in Utrecht-stad is een retourtje Arnhem al 130km, en dan heb ik de saaie route en nog geen echte heuvel gezien ;) .. En hoewel ik voor de toekomst niets uitsluit zijn dergelijke afstanden vooralsnog nog wat ver voor mij.

Dan doe ik liever een autoritje in ieder geval een stukje die kant op om dan vervolgens een echte mooie heuvelcombinatie te pakken. Andere optie is fiets-in-trein en dan Arnhem+heuvels+heuvelrug terug, wellicht kan ik dan met een route van zo’n 100km toch richting de 500hm gaan, en hoef ik niet bezweet terug in de auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Valorian schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Vanaf de heuvelrug wel, maar vanaf mijn huis in Utrecht-stad is een retourtje Arnhem al 130km, en dan heb ik de saaie route en nog geen echte heuvel gezien ;) .. En hoewel ik voor de toekomst niets uitsluit zijn dergelijke afstanden vooralsnog nog wat ver voor mij.

Dan doe ik liever een autoritje in ieder geval een stukje die kant op om dan vervolgens een echte mooie heuvelcombinatie te pakken. Andere optie is fiets-in-trein en dan Arnhem+heuvels+heuvelrug terug, wellicht kan ik dan met een route van zo’n 100km toch richting de 500hm gaan, en hoef ik niet bezweet terug in de auto ;)
enkeltje Arnhem: https://www.strava.com/activities/1131585775 :) dit was overigens terug met de trein, maar andersom en terug met de trein kan natuurlijk ook prima. Rondje Amerongse berg kom je rond de 75 uit denk ik zo. (ik woonde tot voor kort ook in Utrecht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

bert74 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:09:
Kortom, met meer gewenning/training en motivatie (Bergen) hoeft hartslag tijdens fiesten niet veel lager te zijn dan tijdens hardlopen. Op omslagpunt fietsen/hardlopen doet net zo veel pijn.
Dat heb ik vorige week ook weer eens ervaren op het rondje uit de Renner van Tim Krabbe en later in de bergen. Wat ik aan de andere kant ook merkte was een rem op mijn inspanning uit angst om te parkeren op een berg. In theorie zou ik de Granon toch hard op ftp moeten kunnen rijden, in de praktijk zat ik daar nog best onder. Dit kwam vooral omdat ik al een lage cadans had en mij af vroeg hoe ik de nog steilere stukken zou overleven met volle benen. Een tweede keer zou ik wel volle bak hebben gedaan, want ik weet nu wat mij te wachten staat.

Met hardlopen of fietsen op het vlakke is uitbollen naar de streep altijd nog een optie, in de bergen toch minder.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:33
Mistraller schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:32:
[...]

Je kunt ook eigen materiaal meenemen in de trein. Is wel beperkt plek; omhoog dan :)
En wij hadden vanaf Finse dus 54km, zonder kinderen hadden we de route vanaf Haugastøl genomen, dan is ie 80km. De rijtijden op de websites zijn overigens behoorlijk overdreven, mits je niet elke sneeuwvlok op de foto wilt zetten natuurlijk.
Op rallarvegen.com kan je ook de toestand van de route bekijken. In juni ligt er in deze regio vaak nog erg veel sneeuw namelijk.
Was eigenlijk inderdaad van plan hem op en af te fietsen naar Haugastol. Is het te doen met een gravelbike of echt MTB only? Ja ben met de auto over het plateau gereden richting Lofthus en lag idd nog behoorlijk wat sneeuw.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
borft schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

enkeltje Arnhem: https://www.strava.com/activities/1131585775 :) dit was overigens terug met de trein, maar andersom en terug met de trein kan natuurlijk ook prima. Rondje Amerongse berg kom je rond de 75 uit denk ik zo. (ik woonde tot voor kort ook in Utrecht ;)
Leuk. Zie dat je ook het Paardenveld in Rhenen hebt meegenomen. Mooie klim. Naar het schijnt de steilste van de Utrechtse Heuvelrug. Voor wat het waard is ;) ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:08
@GerbenBK Ik heb hem zelf niet gefietst maar een paar weken geleden wel met de trein langs de route gekomen en zag veel Gravelbikes fietsen, ook met redelijke bepakking, dus dat moet wel te doen zijn.

@Mistraller Leuk om eens een ervaring van de Rallarvegen te lezen. Staat hier ook nog op het lijstje (als deel van een fietsvakantie), dit jaar paste het helaas niet meer in de planning.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Ik lijk niet superveel geluk te hebben met mijn fiets :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNiH8KIlc5j4tyhNUChYpy67EFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JwH2Rhc9fw9HIYbVl6IM1901.png?f=fotoalbum_large

Bij meedere spaken ziten haarscheurtjes, dit is de ergste. Tijd voor een garantieclaim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik mute een deel van mijn activiteiten in Strava tegenwoordig zodat niet mijn 2 trainingsrondjes dagelijks in ieders feed staan. Maar er is 1 persoon die mij kudo’s blijft geven hiervoor. Hij is letterlijk de enige. Hoe kan dit? Heeft hij mij als favoriet ingesteld ofzo? Of gaat hij expliciet naar mijn profiel? Het betreft een oud-collega, niet iemand die een bovengemiddelde interesse in mijn sportieve prestaties zou moeten hebben 😋

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
Tom-Z schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:02:
Ik lijk niet superveel geluk te hebben met mijn fiets :/

[Afbeelding]

Bij meedere spaken ziten haarscheurtjes, dit is de ergste. Tijd voor een garantieclaim?
Aan de verdraaide nippel zie ik dat dit prutswerk is en dat de spanning van deze spaak aan de hoge kant is.
Hoogstwaarschijnlijk de reden van de scheur.

Als de wielen jonger zijn dat 2 jaar oud, zeker terug naar de winkel.

[ Voor 3% gewijzigd door ElGreco op 16-08-2022 17:20 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:40

Roozzz

Plus ultra

SirLenncelot schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:19:
Ik mute een deel van mijn activiteiten in Strava tegenwoordig zodat niet mijn 2 trainingsrondjes dagelijks in ieders feed staan. Maar er is 1 persoon die mij kudo’s blijft geven hiervoor. Hij is letterlijk de enige. Hoe kan dit? Heeft hij mij als favoriet ingesteld ofzo? Of gaat hij expliciet naar mijn profiel? Het betreft een oud-collega, niet iemand die een bovengemiddelde interesse in mijn sportieve prestaties zou moeten hebben 😋
Misschien gebruikt ie Sauce for Strava? Dat voegt een hele mooi knop Kudo all toe. Ik weet niet precies hoe dit omgaat met gemute activiteiten, maar ik zou het hier zoeken.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

Je kunt in de App zien of iemand je volgt en notificaties heeft ingesteld. Onder je Followers staan ze dan onder het kopje "FAVORIDED OR ENABLED NOTIFICATIONS FOR YOU".

Ik zou het daar zoeken, ik had exact hetzelfde als jij dat ik kudo's kreeg op muted activities. Ik kan me niet voorstellen dat mensen expliciet op een profiel blijven klikken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Thnx @joker1977 dat was het. Wist niet dat je dat kunt zien.

Overigens gaan een paar KOM’s kapot gereden worden verwacht ik zo…
https://twitter.com/thoma...&t=X6c1L3fZq4CDoCzgO0H_iA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
GerbenBK schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Was eigenlijk inderdaad van plan hem op en af te fietsen naar Haugastol. Is het te doen met een gravelbike of echt MTB only? Ja ben met de auto over het plateau gereden richting Lofthus en lag idd nog behoorlijk wat sneeuw.
De hairpins bij Myrdal zijn wel echt steil (ca 15%~18%) en stenig, dus zwoegen bij de klim en heel erg oppassen met afdalen. We zagen iemand flink onderuit gaan, je glijdt wel ff door als je op een vervelende plek valt. Afdaling kan hier overigens ook via de zipline, je kunt je fiets naar beneden laten brengen :P

Het kan best met een gravelbike. De banden van de Rallarvegen.com fietsen hebben ook geen zwaar noppenprofiel. Maar is wel fijn als je wat centimeters lucht tussen een eventuele rots en je velg hebt zitten. Het pad is niet altijd strak en glad. Vooral in het hogere deel af en toe wat kuilen waar je óf afstapt of een jump maakt ;) En in de sneeuw kan je niet fietsen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Volgens mij heb je ook een addon die automatisch kudo's geeft.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@SirLenncelot is het misschien niet handiger om als default je activities als private in te stellen en alleen dat expliciet te delen wat je wilt delen met anderen? Andere rigoreuze oplossing is je account alleen voor approved followers in te stellen en je ongewenste followers verwijderen.

[edit]Vergat dat je ook nog iemand kunt blokken.

Blocking an athlete does the following:
  • Removes them from your list of followers.
  • Removes you from their follower's list and Activity Feeds.
  • Prevents them from following you again or accessing your activity details pages.
  • Hides all profile details from them with the exception of your profile photo, bio, last 4 weeks' total activity count, activity bar chart, and the number of following/followers.
  • Someone you've blocked will be able to see your activity entry (summary) in public areas like segment leaderboards and segment explore however the blocked athlete will not be able to access your activity if they click on that entry.
  • Removing or blocking a follower does not send a notification to the athlete.
[edit]

[ Voor 59% gewijzigd door pdukers op 16-08-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremulant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 18:10
Zou het niet gewoon zo wezen dat de beste collega niet zoveel vrienden/volgers heeft en jou als een van de weinige sporters in zijn feed voorbij ziet komen? Misschien ben ik een simpele, maar ik heb maar een beperkt aantal vriendjes op Strava en ik kudo ook alles wat ik voorbij zie komen. Why nut?

Edit; of ben ik een uitzondering die het maar vreemd vind om hier iets achter te zoeken? Als jij je ritjes op een social media post en dan kudo's van mensen (waarvan je het volgverzoek nota bene zelf hebt geaccepteerd) vreemd vind... tjah dan weet ik het ook niet meer.

[ Voor 31% gewijzigd door Tremulant op 16-08-2022 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

Tremulant schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:13:
Zou het niet gewoon zo wezen dat de beste collega niet zoveel vrienden/volgers heeft en jou als een van de weinige sporters in zijn feed voorbij ziet komen? Misschien ben ik een simpele, maar ik heb maar een beperkt aantal vriendjes op Strava en ik kudo ook alles wat ik voorbij zie komen. Why nut?

Edit; of ben ik een uitzondering die het maar vreemd vind om hier iets achter te zoeken? Als jij je ritjes op een social media post en dan kudo's van mensen (waarvan je het volgverzoek nota bene zelf hebt geaccepteerd) vreemd vind... tjah dan weet ik het ook niet meer.
De gedachte achter 'muted' activities is dat ze standaard niet in de 'feed' van je volgers komen, tenzij ze expliciet op je naam klikken om je activiteiten te bekijken.

Ik vind het een fijne feature, je kunt de 'onzin' automagisch muten op basis van rules in bv. ActivityFix - en ze toch registreren voor bv. de kilometer-registratie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremulant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 18:10
joker1977 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:23:
De gedachte achter 'muted' activities is dat ze standaard niet in de 'feed' van je volgers komen, tenzij ze expliciet op je naam klikken om je activiteiten te bekijken.
Achja, excuus.. had het stukje mute niet goed gelezen. Dan kan ik de vraag wel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ohja ik vind het verder niet erg hoor. Het viel me alleen op.

En over alles met add-ons etc, deze beste man is volgens mij niet zo digitaal vaardig. Ik vermoed dat hij me ooit per ongeluk als favoriet heeft aangevinkt en daardoor nu steeds mijn activiteiten in zijn feed ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
Vervangen van de bottom bracket en schoonmaken bladen / bladbouten heeft helaas niet helemaal geholpen voor het oplossen van de kraak/tik. Het is wel minder dan voorheen. Net na het eten de trappers opnieuw gemonteerd met anti seize, snelspanners ingesprayed met WD40 en anti seize op de delen waar het wiel in valt en de spanner op klemt. Hierna geen gekraak meer bij normaal fietsen. Zet ik echter aan, dan hoor en voel ik nog een lichte kraak. Kan dit nog uit de trappers komen? Kan ik hier nog iets mee doen? Het zijn geen stokoude trappers, deze zijn er vorig jaar einde zomer op gekomen. Op 1 pedaal voel ik heel iets speling. Kan dit het laatste restje gekraak ook veroorzaken? Type is PD-RS500 van Shimano. Of komt dit bijvoorbeeld nog van de voorbladen? Ik heb Shimano 105 5800 compact. De bladbouten zitten met anti seize vast en op moment aangedraaid, de voorbladen zelf zijn niet voorzien van vet / anti seize of iets dergelijks.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Wat mensen willen met snelspanners is me duidelijk, maar daar zit eigenlijk nooit de oorzaak van kraken.
De oorzaak is bewegen van het achterwiel in de patten en daarvoor/tegen moet je meer klemkracht inzetten, betere spanners of stalen spanners als het exotisch spul is, geliefd bij sommigen..
Achteras even draaien en opnieuw klemmen kan een aanwijzing zijn of je het daarin moet zoeken,
Was het geen pressfit BB lagersysteem en heb ik daar niet aangegeven hoe je dat moet aanpakken....
Kraken van Shimano SPD SL komt sporadisch voor en kan je uitsluiten (of niet) door even met een ander paar schoenen/plaatjes te tsjekken.
Gezien wat je hebt gedaan met kettingbladen & boutjes kan je dat verder wel uitsluiten.
Overigens is antiseize op bladbouten en dan op moment aandraaien het paard achter de wagen,. is er niks aangegeven dan geldt droog aantrekken...

[ Voor 18% gewijzigd door Keezx op 16-08-2022 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:10

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

Ik vind het een fijne feature, je kunt de 'onzin' automagisch muten op basis van rules in bv. ActivityFix - en ze toch registreren voor bv. de kilometer-registratie oid.
Thanks voor de tip over activityfix! Dat is precies wat ik al een tijdje zocht met name omdat deze blijkbaar ook automatisch de gear kan instellen en gelijk een hele mooie vervanging voor commutemarker. _/-\o_ Een hele ruleset opgezet, eens kijken of dat een beetje werkt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Thanks voor de tip over activityfix! Dat is precies wat ik al een tijdje zocht met name omdat deze blijkbaar ook automatisch de gear kan instellen en gelijk een hele mooie vervanging voor commutemarker. _/-\o_ Een hele ruleset opgezet, eens kijken of dat een beetje werkt!
Ik ben er erg tevreden over. Ik heb op basis van de ANT-ID's op mijn fietsen dat de juiste fiets wordt gezet. De stadsfiets heeft geen sensoren en als er geen sensor kan worden gevonden is het "dus" mijn stads-fiets.. Werkt perfect!

Op basis start-en-stop locatie herken ik mijn Woon-werk cq. werk-woon verkeer, geef ik automagisch een nieuwe titel, zet er een teller bij in, markeer het als Commute en mute het (zodat mensen het niet iedere dag in hun feed hebben).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 19-09 11:51
Pro tip vanuit Utrecht @Valorian : Laan 14-18 in A'foort en via de wijk een rondje maken. 10 keer achter elkaar op het grote blad naar boven knallen en het komt goed met je hartslag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99MuviVbpeX4XuVW5CIvIGen49M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VLQtsFYIADugmcOgewCDp1xE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik gebruik ook activity fix maar ben nog op zoek naar een manier om mijn trainingen automatisch te laten muten. Helaas is er geen goede identifier om vast te stellen of iets een gestructureerde workout is danwel een lekker plezier rondje. Vanuit mijn Wahoo worden die activiteiten namelijk hetzelfde geüpload naar Strava. Ondanks dat ik in het ene geval een workout inlaad op mijn Wahoo en het andere geval enkel opneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

SirLenncelot schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:05:
Ik gebruik ook activity fix maar ben nog op zoek naar een manier om mijn trainingen automatisch te laten muten. Helaas is er geen goede identifier om vast te stellen of iets een gestructureerde workout is danwel een lekker plezier rondje. Vanuit mijn Wahoo worden die activiteiten namelijk hetzelfde geüpload naar Strava. Ondanks dat ik in het ene geval een workout inlaad op mijn Wahoo en het andere geval enkel opneem.
Het is niet eenvoudig dan. Bij Garmin zou je de trainingen op een ander profiel kunnen doen (dus bv. je hebt profiel ROAD, GRAVEl, MTB en dan maak je een copy van ROAD en die noem je bv. TRAIN) maar ik zie dat dat niet kan bij Wahoo

Kun je niet iets doen met gemiddelde hartslag en/of gemiddelde snelheid ofzo? Anders word het idd. onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Het enige wat ik kan bedenken is om je activiteiten niet automatisch te laten uploaden. Eerst binnen de Wahoo app de naam veranderen naar training en dan pas uploaden naar Strava. Je zou dan misschien op de titel kunnen zoeken in ActivityFix.

Niet vol automatisch zo maar dit is misschien een workaround.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT
  • Laatst online: 20-09 12:01

AntonT

One Ton!

Met mijn workouts uit TrainingPeaks maakt de Wahoo voor elk blokje een lap aan. Kan je wellicht op een activity met meerdere laps selecteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
https://www.giant-bicycles.com/nl/showcase/propel-advanced

Afbeeldingslocatie: https://images.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_400,q_80,w_600/afwt9edla8mqhtgczzbr/MY23PropelAdvanced1_ColorAOrionNebula.jpg

De nieuwe Giant propel staat op de website!
Ik had gehoopt een op betaalbare ultegra di2 variant. Maar dat lijkt hem niet te worden.
Entry bike (advanced 2)is mechanisch 105
€2999
De advanced 1 is Rival etap axs €4799

Wat een prijzen. Wachten op de nieuwe canyon ultimate dan maar?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom-Z
ElGreco schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

Bedankt voor deze tip, heeft me over de streep getrokken om toch een derailleurrichter te kopen. Even slikken om €45 voor zoiets specialistisch uit te geven, maar m'n favoriete fietsenmaker had vakantie en een andere winkel zei "daar kun je waarschijnlijk niet op wachten".
M'n derailleur zat inderdaad een miniem beetje scheef. Teruggebogen, alles schakelt weer subliem. Het leek een intimiderend klusje, maar het was onverwacht eenvoudig en binnen een paar minuten klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 18:14
BraX schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:19:

[Afbeelding]

Ik had gehoopt een op betaalbare ultegra di2 variant. Maar dat lijkt hem niet te worden.
€2999

De tegenhanger van de propel bij canyon is dan toch eerder de aeroad?
Vind de prijs eerlijk gezegd nog wel redelijk, als je het vergelijkt met andere betaalbare fietsen, zoals de merida reacto of de goedkoopste aeroad.

Bij de aeroad krijg je dan wel leuke wielen erbij, maar heb je geen geïntegreerde kabels.
Voor interne bekabeling kost de aeroad alweer €5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Laten we wel wezen; Het is niet de beste tijd om een fiets te kopen. Ik heb door mijn treuzelen om een nieuwe fiets te kopen mijn budget flink moeten verhogen om toch een fiets te kunnen krijgen die voldeden aan mijn specs.

Als onze hobby geen geld mag kosten moeten we maar gaan dammen ;)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 13:29
wackmaniac schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:47:
Laten we wel wezen; Het is niet de beste tijd om een fiets te kopen. Ik heb door mijn treuzelen om een nieuwe fiets te kopen mijn budget flink moeten verhogen om toch een fiets te kunnen krijgen die voldeden aan mijn specs.

Als onze hobby geen geld mag kosten moeten we maar gaan dammen ;)
Klopt en die prijzen zullen ook niet meer veranderen in prijzen van pre corona verwacht ik.

Maar ik had eerlijk gezegd ook wel verwacht dat veel fietsen vrijwel ongebruikt op marktplaats zouden komen…

Moet zeggen dat de prijs van de Propel mij wel meevalt voor amper 5k een rival @BraX als je dan voor een canyon ultimate gaat begrijp ik niet waarom je eerst kijkt naar een Propel, een Aeroad zou logischer zijn 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

BraX schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:19:

[Afbeelding]

€2999

Ik denk dat het sowieso lastig wordt om echt scherpe prijzen te vinden bij enerzijds nieuwe modellen die nu uitkomen en anderzijds de nieuwe Shimano (12 speed) groepen. Ook de 'instap' 105 is fors duurder geworden ten opzichte van de oude 11 speed groep.
Pagina: 1 ... 431 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).