Ook ik ging de afgelopen 6 dagen op fietsvakantie. Ik had zoiezo al het idee om weg te gaan op de fiets. Met de Hemelvaart heb ik dit 3 dagen getest en dit beviel me wel.
Vorige week had ik nog steeds geen idee waar ik heen zou fietsen. Ik had nog geen doel. Op goed geluk hotels en bed & breakfast op gaan zoeken beviel me eigenlijk ook niet. Ik ging dus maar een doel bedenken om in ieder geval wat te plannen.
Mijn doel was om naar het Drielandenpunt/Hoogste punt van Nederland te fietsen en weer terug. Voor sommigen hier niet ver, voor mij uit het zuiden van Friesland toch een mooi eindje.
Dag 1 - 155km -
Strava link
Wolvega naar Renkum
Niet al te vroeg weg. Ik had namelijk een plekje geregeld bij een locatie van Vrienden op de fiets. Hier kon ik pas na 17:00 aankomen. Het eerste stuk was als van ouds de gewone stukken die ik altijd al fiets. Pas van af Zwolle werd het weer nieuwer.
Ik had de route gemaakt met idee om door de Veluwe te gaan. Dat is goed gelukt. Hier en daar zitten er behoorlijk veraderlijke klimmetjes in. Uiteraard had ik in de route Radio Kootwijk meegenomen. Hier was ik namelijk nog nooit geweest. Wel een plaatje om te zien. Ik had het er om heen wel kaler verwacht.
Met de laatste stukken door heides en fietspaden door de bossen kwam ik aan op de bestemming. Zeer vriendelijke mensen die zelf ook al veel gefietst hadden. Fietsvakanties vanuit Nederland naar Frankrijk, Italie en Duitsland.
Dag 2 - 150km -
Strava link
Renkum naar Heel
Met een lekker ontbijt achter de kiezen en een stralend zonnetje voor de boeg begon ik aan de tweede dag. Dit maal voor een etappe richting het midden van Limburg. Hier had ik weer een Vrienden op de fiets locatie geregeld.
De route had ik een beetje uitgestippeld om langs de Maas te fietsen. Hierbij heb ik wel de pontjes gemeden aangezien ik liever gewoon doorfiets. Ook had ik watertappunten opgezocht om daar de bidon te vullen. Achteraf was dit goed aangezien het weer een warme en droge dag werd. Al met al had ik een goede 4 ~ 5 bidons leeg gedronken. Veel plassen, maar liever dat dan te weinig gedronken.
Rondom de Maas is de omgeving wel heel mooi. Heb vast hele mooi stukken overgeslagen, kan ik altijd nog in de toekomst fietsen.
Dag 3 - 75km -
Strava link
Heel naar Vaals
Bewust heb ik deze dag korter gemaakt aangezien ik deze dag naar het hoogste punt van Nederland ging. Vooraf wist ik niet hoe de vermoeid zou zijn. Uiteindelijk viel het wel mee maar vanwege warmte achteraf wel een goede keus.
Helaas was de versnelling niet helemaal meer lekker goed afgesteld. Hierdoor wouden de laatste 3 tandwielen nog wel eens van de overspringen naar de ander. Gelukking had ik niet zulke hele steile klimmetjes uitgezocht. Via de Camerig ben ik naar de Vaalserberg gefietst.
Om bij de Camerig te komen had ik route gewoon gemaakt via de Kruisberg vanuit Eys over de Zwartebrugweg. Deze was echter afgesloten door een evenement. Beetje op de Wahoo kijken voor de volgende straat (zonder te weten wat dit was) kwam ik uit op de Kruisberg vanuit Eys via de Kelderweg. Hier had ik niet echt op gerekent dat ie zo steil was. Let wel, Ik had hem echt wel op kunnen fietsen. Met versnellingen die overspringen(en 5kg extra want tas) op 12% ga je niet zomaar even staan stoempen, had geen zin dat de ketting brak. Helaas even een stukje wandelen.
De Camerig en Vaalserberg gingen allebei prima.
Overnachting deed ik bij mijn ouders op de camping in Vaals. Zo kan ik even rustig bijkomen.
Dag 4 - 140km -
Strava link
Vaals naar Hechtel-Eksel (BE)
Bij het plannen wist ik niet zo goed welke kant ik op zou gaan vanuit Vaals. Uiteindelijk op internet terecht gekomen op de icoonroutes in Belgie. Mijn plan was om vanuit Vaals naar Maastricht te fietsen om van daaruit de Vlaanderenroute te volgen. Dit is een zeer mooie route. De fietspaden waren allemaal perfect, zelfde kwaliteit als in Nederland. Verbaasde enigszins aangezien het wegdek in Belgie veel slechter is dan bij ons.
De Vlaanderenroute gaat door veel en grote heides. Ook hier moest ik weer goed opletten dat ik genoeg water in de bidon had zitten aangezien de heides langgerekte stukken waren. Hier was dan niet altijd even een huis of restaurant om het water bij te vullen.
Dag 5 - 145km -
Strava link
Hecktel-Eksel(BE) naar Zeddam (Via Duitsland)
Deze dag was de minste van allemaal.
Het begon allemaal wel heel mooi door de heides van Belgie. Dit werd voortgezet door de bossen en heides van Valkenswaard. In Nederland had ik wel een lekker fietspad wat behoorlijk lekker beschut was van zowel wind als zon. Beschutting van de wind was wel even lekker aangezien ik deze hele dag tegenwind ging hebben.
Na de mooie heides en bossen begonnen de fietspaden langs de weg en akkers wel eentonig te worden. Zeker met de wind tegen en de volle zon die stond te branden had ik niet zo'n zin meer om te stoppen voor eten of drinken. Hierdoor ging het laatste stuk een beetje op de automatische piloot. Kon nog wel prima fietsen met 26~27km/h maar of het nou fijn ging....
Uiteraard kreeg ik bij Mook nog een even heuvel voor de kiezen. Dit was wel even lekker aangezien ik me hier kon focussen op het kracht zetten op de pedalen en proberen de voorgangers wat in te halen(elektrische toerfietsers, moet toch wat als mikpunt hebben).
In Duitsland zag ik op komoot een fietspad liggen wat naast een oud treinspoor lag. Leuk... maar niet na zo'n dag en dat 20km lang. Op een gegeven moment had ik dat ook wel gezien.
Dag 6 - 140km -
Strava link
Zeddam naar Wolvega
Hier heb ik in het hotel de route nog wat aangepast zodat hij wat korter zou worden. Dit heb gedaan vanwege de warmte en vermoeidheid. Ook heb ik hem zo aangepast dat hij wat meer langs watertappunten zou gaan. Deze dag was voor de rest niet heel bijzonder. Heb lekker door kunnen fietsen en blijkbaar had ik na deze dagen nog redelijk wat energie over. Ging tegen het einde van de rit steeds meer 29~30km/h fietsen. (Misschien wilde ik wel naar huis)
---------
Al met al vond ik het wel een geslaagde fietsvakantie. 6 dagen vond ik meer dan zat. Hierdoor kon ik even wat langer proeven van het hele fietsvakantie gebeuren. Met inpakken, wat ik mee moet, eten onderweg, overnachtingen enz. Ook qua week had ik het niet beter uit kunnen kiezen. Ik had elke dag stralend mooi weer waarbij er soms geen wolk aan de lucht hing.
Elke dag smeerde ik mezelf weer in met zonnebrandcreme. Met de hemelvaart dit al eens niet gedaan en dan 6 uren gaan fietsen... Liever te dik gesmeerd dan weer verschroeid.
Waarschijnlijk ben ik hier en daar wel wat dingen vergeten te vertellen.
Totale kilometers in 6 dagen - 804.62km
Zo... en nu ga ik even met de benen lang uit.