Keezx schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:16:
[...]
Dat trainen op vermogen kan , als je het goed en effectief doet, wel iets helpen, maar het " key word" is hier doseren en de meest effectieve versnelling kiezen.
Omslagpunt bekend"?
Ga daar niet overheen , blijf er pakweg 5 B/min onder en je gaat prima de berg op.
Wat de cadans betreft, dat is vaak toch wel iets persoonlijks, iets lager dan op het vlakke werkt meestal goed.
Ik rij zelf vaak een net iets hogere cadans bergop dan op het vlakke...
Verzuur je snel, dan ga je simpelweg te hard, veel moeilijker hoef je het niet te maken.
Gisteren met de hitte nog een rondje gedaan en 4x "de berg" mee gepakt, Kleine 200hm gemaakt, en had inderdaad nu het idee om rustig de bult op de fietsen en de HS zo laag mogelijk te houden, dit ging best goed, alleen de 3e keer ging ik net iets over mijn omslagpunt heen, maar dit was net in de laatste 40-50m naar de top maar verzuurde nog niet.
gemiddeld zat ik er nog wel 10bpm onder en verzuurde ik niet en kwam ook niet met de tong op het stuur boven..
tweakerharrie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:34:
Ik zie nergens dat je exact de waarden weet. Heb je wel eens een extreme test gedaan om je maximale hartfrequentie te bepalen? Als je die weet kan je daarop trainen in exaxt de goede zones, met alle respect, veel toerrijders rijden met een te lage zone en dan komt er geen supercompensatie (het trainings effect is dan laag tot nul!). Training in de hogere zones doet beetje pijn dat hoort zo. Tenminste als je een betere wielrenner wil worden. Met ouder worden daalt je max HF en af toe moet je de test herhalen.
Een vermogensmeter lost niets op als je geen kernwaarden weet, je gewicht en je maximale vermogen over 20 minuten. Kijk niet naar vermogen maar vermogen per kilogram. Wij (amateurs) zijn meestal zwaarder dan profs en vermogen lijkt heel waTT maar een correctie is nodig op kilogram.
Wil je echt trainen met vermogen, leestip:
https://www.strava.com/activities/7021805648.
Mijn ftp uitleg op basis van wetenschap.
Altijd plezier in het wielrennen houden, realistische doelen houden. mooiste sport van de wereld.
[...]
Mijn hartslag waardes weet ik wel, omslagpunt ligt op 170bpm, max HS 188.
Alleen zijn deze gegevens wel iets verouderd, ik heb dit 3-4 jaar geleden bij een sportmedische keuring laten nameten..
FTP/VO2max weet ik niet, en zou ik graag een keer professioneel willen laten meten, maar dat zal dan begin volgend jaar zijn zodat ik het seizoen optimaal kan starten met de juiste trainingwaarden.
En jou laatste puntje klopt zeker, ik heb ook zeker plezier in fietsen, maar ik hou graag van een uitdaging waar ik naar toe wil werken, en in dit geval is het de Tour de Dumoulin tocht begin oktober met genoeg hoogtemeters.
Ik heb nu genoeg informatie waar ik iets mee kan in de komende weken qua voorbereiding en ik verwacht dat het mij dan wel gaan lukken..
Hoofdingredienten:
- genoeg kilometers maken
- doseren
- en af en toe mijzelf pijn doen tijdens een training door in hogere zones te gaan fietsen..