Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 428 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:43

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Bedankt voor alle reacties. Kan alle hulp en advies zeer waarderen!Nu ik dacht er helemaal uit te zijn, zit ik toch weer vol met twijfel. Jakkes.... |:(

Ik heb hier het rapport van de bikefit opgeslagen.

Ik heb niet 5 uur aan 1 stuk gefietst, hier zaten soms hele korte stops in(kon iets sneller klimmen dan mijn maatje). Voor mijn gevoel zat ik verder wel lekker op de fiets, niks geforceerd.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

jasperv91 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:54:
Nu we het toch even over de bikefit hebben.
Mijn fiets is poosje geleden afgesteld en qua zadelpijn etc heb ik nergens meer last van gelukkig!

Nu merk ik alleen dat ik liever met mijn handen het liefst op het brede gedeelte zet ipv in de shifters.
Is het dan zo dat toch mijn stuurpen te lang is en ik een kortere moet plaatsen?

edit; typo zadelpen moest stuurpen zijn uiteraard 8)7
Kan. En/of wellicht de breedte van je stuur waardoor het minder prettig is om je handen op de shifters te houden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 14:46

McMiGHtY

- burp -

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:31
The DenMan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:17:
Voor mijn gevoel zat ik verder wel lekker op de fiets, niks geforceerd.
Dan moet je die fiets lekker kopen.

Wij zijn niet verantwoordelijk voor jouw beslissingen.

Ik zou die bikefitter aan zijn taas trekken en komt daar niks fatsoenlijks uit, bij een gerenommeerde toko een nieuwe fit laten doen.

Het feit dat er uit je fit maten komen die niet bestaan in racefietsland. En dat je naar aanleiding hiervan niet doorverwezen bent naar iets van een fysio is voor mij een redelijk rode vlag.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 13:56
Tom-Z schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Maar dan nog, zelfs als je W/kg wat lager zit kan je verruit de meeste hellingen nog seeds in Z3 op. De Eyserbosweg is de steilste klim in de Tour du Dumoulin en zelfs die is "maar" 8.6% gemiddeld. Het stukje wat daarboven uit komt is 350m lang. Ik denk dat @verstappen33 als die "niet bang" is voor een rit van 180km met 0 hoogtemeters ook niet al te bang moet zijn voor 180km met 2700 hoogtemeters. Dat komt wel goed.
Op karakter kom ik natuurlijk ook al een heel eind..
En ik hoef inderdaad ook niet elke heuvel op te knallen, dat doe ik vaak wel fout, dan wil ik gewoon zsm omhoog als ik een heuveltje pak in mijn rondje.

qua verzetten heb ik voor 50-34 en achter 11-34, dus daar kom ik een aardig eind mee.
DikkieDick schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Ik zou zeggen wat kortere ritjes met de nodige hoogtemeters? Da's een dooddoener weet ik. :-)
Tja, in Groningen ben ik niet veel gewend. Afgelopen zondag met fietsmaat met de auto naar Rheine gereden en daar een heuvelrit (Tecklenburg, Georgsmarienhütte, Osnabrück) gereden van 135km met 1200hm. Was wel blij dat 7 van de 8 beklimmingen (volgens mijn Edge) in de eerste helft zaten. Volgens mij was er de gehele tocht geen enkel stuk vlak. Conitnu op en af, maar prachtige route en het smaakt zeker naar meer. Maar ben met mijn gewicht ook niet bepaald een klimmer. :-)

Succes met de voorbereidingen.
Tecklenburg is hier ook nog wel te doen qua afstand om eens naar toe te rijden, misschien dat ik daar inderdaad eens een "test" doe om te zien hoe het bevalt.
Nu we het toch even over de bikefit hebben.
Mijn fiets is poosje geleden afgesteld en qua zadelpijn etc heb ik nergens meer last van gelukkig!

Nu merk ik alleen dat ik liever met mijn handen het liefst op het brede gedeelte zet ipv in de shifters.
Is het dan zo dat toch mijn stuurpen te lang is en ik een kortere moet plaatsen?

edit; typo zadelpen moest stuurpen zijn uiteraard 8)7
Ik heb vorig jaar een bikefit gedaan, beviel me prima, ik had ook wat last van slapende handjes en kruis bij langere ritten..

Conclusie was dat ik een te smal zadel had en dus niet goed op mijn zitbotjes zat, en de reach was net te lang volgens mij waardoor ik teveel op mijn armen leunde, stuurpen is omgedraaid en zit nu iets rechter, maar bijna geen last meer.. Laatste beetje pijn krijg ik wel weg als ik wat meer let op mijn houding, bij vermoeiheid ga ik toch weer teveel leunen..

Ik raad het aan bij iedereen die klachten heeft..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

verstappen33 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:08:
Vraagje,

Ik ben een recreatieve fietser die gemiddeld 2x per week een rondje fietst en af en toe aan een toertochtje mee doet..

Ik fiets bijna altijd op hartslag en merk qua conditie dat dit wel prima gaat op vlakke wegen..
Echter wil ik in het najaar mee doen aan een tochtje waar wat hoogtemeters in komen (2000+m).

Ik heb hier in de regio af en toe een heuveltje meegepakt in mijn rondje, maar ik merk dat ik te weinig kracht heb lekker de berg op te komen (10%). ik vlieg al gauw het rode in qua hartslag en kom uitgeput boven.. (klimmetje tot 10% van 1-2km)..

Dit moet echt veranderen wil ik goed kunnen doseren en ook nog een beetje normaal boven zien te komen..

Nu ben ik mij meer aan het inlezen om vermogen te trainen en komt het meer aan op trainen op FTP dan op hartslag, als ik het goed heb begrepen..

Ik heb een Garmin 830 + alle toebehoren zoals een powermeter, is de FTP test die hierop te doen is een goede basis om verder te kijken naar trainingen?
Of heeft iemand anders nog tips om de komende 2 maand wat meer kracht te trainen op de fiets?

Ik fiets gemiddeld 2-3x in de week 2 a 2,5 uur.
Vroegah klapt ik zo'n berg zo hard mogelijk op (want dan ben je sneller binnen dus vast beter!) om dan helemaal vertieft aan te komen. Paar jaar geleden tijdens een tour tocht in Engeland gewoon lager gaan schakelen en dan gaat het allemaal een heel stuk makkelijker. Ja tuurlijk, je bent langzamer, maar wat heb je eraan om een paar minuten eerder boven te zijn als je daarna niet meer vooruit komt?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

mhr-zip schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Ik vind dit ook wel bijzonder.
Wat was de onderbouwing van de bikefitter?

Was de bikefitter trouwens wel gecertificeerd door het koninklijke gilde bikefitters?

@The DenMan een bikefit is niet alleen dat je geen pijn hebt. Kan je een acceptabele tijd in de beugels rijden, kan je optimaal/maximaal vermogen leveren in die positie?
Zonder alle bike-fitters meteen in de categorie 'fietsenmakers' te schuiven, maar hoe concludeert die bike-fitter dan dat jij 'een acceptabele tijd' in de beugels kan rijden met optimaal/maximaal vermogen?

Want als je 5 uur op een fietsje zit niet afdoende 'bewijs' vindt dat je fietsje niet geschikt is (waar ik op zich nog wel iets van logica in zie) dan kun je ook niet verwachten dat een bike-fitter dat allemaal 'even' in een paar uurtjes max kan doen.

Toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
joker1977 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

Zonder alle bike-fitters meteen in de categorie 'fietsenmakers' te schuiven, maar hoe concludeert die bike-fitter dan dat jij 'een acceptabele tijd' in de beugels kan rijden met optimaal/maximaal vermogen?

Want als je 5 uur op een fietsje zit niet afdoende 'bewijs' vindt dat je fietsje niet geschikt is (waar ik op zich nog wel iets van logica in zie) dan kun je ook niet verwachten dat een bike-fitter dat allemaal 'even' in een paar uurtjes max kan doen.

Toch ?
Klopt, je moet je ook afvragen hoeveel je fietst en hoevaak..

Fiets je 2x per hooguit 2-3 uurtjes, dan zal je weinig last hebben of kans hebben op blessures, maar ga je echt veel fietsen (lees bijna dagelijks), dan kan een verkeerde houding wel blessures veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:32

Phydomir

Dennis

Kan ook gewoon gewenning zijn. Toen ik 4 jaar geleden mijn fiets kocht reed het liefst met m'n handen op de bocht. Dus het breedste stuk van het stuur. Langzaam maar zeker ben ik steeds meer op de hoods/shifters gaan rijden en dat gaat nu prima, zonder klachten. Inmiddels ook met kleine stapje het stuur iets lager gezet, nog steeds zonder klachten.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 17:01
joker1977 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:22:
[...]

Werken die cat-ears een beetje goed? De claims op die website doen mij een beetje aan 'snake-oil' denken, maar misschien kun jij je ervaringen ermee delen?
Dat was ook mijn eerste reactie toen ik het zag :)
Maar ergens denk ik dat ik het concept ook wel kan begrijpen met de logica van aerodynamica en hoe een stroming turbulent wordt, wat een minder harde druk op en stroom langs de headphones kan geven.
Ik fiets er inmiddels zo'n twee seizoenen mee rond met de wielrenfiets en merk een groot verschil. Dat valt vooral op als ik incidenteel een keer zonder rij.
Ik denk overigens ook dat het makkelijk zelf te maken moet zijn om te proberen. Het is werkelijk niet meer dan een pluizig stukje stof en dat goed om de bandjes van je help draaien. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
verstappen33 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:08:
Vraagje,

Ik ben een recreatieve fietser die gemiddeld 2x per week een rondje fietst en af en toe aan een toertochtje mee doet..

Ik fiets bijna altijd op hartslag en merk qua conditie dat dit wel prima gaat op vlakke wegen..
Echter wil ik in het najaar mee doen aan een tochtje waar wat hoogtemeters in komen (2000+m).

Ik heb hier in de regio af en toe een heuveltje meegepakt in mijn rondje, maar ik merk dat ik te weinig kracht heb lekker de berg op te komen (10%). ik vlieg al gauw het rode in qua hartslag en kom uitgeput boven.. (klimmetje tot 10% van 1-2km)..

Dit moet echt veranderen wil ik goed kunnen doseren en ook nog een beetje normaal boven zien te komen..

Nu ben ik mij meer aan het inlezen om vermogen te trainen en komt het meer aan op trainen op FTP dan op hartslag, als ik het goed heb begrepen..

Ik heb een Garmin 830 + alle toebehoren zoals een powermeter, is de FTP test die hierop te doen is een goede basis om verder te kijken naar trainingen?
Of heeft iemand anders nog tips om de komende 2 maand wat meer kracht te trainen op de fiets?

Ik fiets gemiddeld 2-3x in de week 2 a 2,5 uur.
Dat trainen op vermogen kan , als je het goed en effectief doet, wel iets helpen, maar het " key word" is hier doseren en de meest effectieve versnelling kiezen.
Omslagpunt bekend"?
Ga daar niet overheen , blijf er pakweg 5 B/min onder en je gaat prima de berg op.
Wat de cadans betreft, dat is vaak toch wel iets persoonlijks, iets lager dan op het vlakke werkt meestal goed.
Ik rij zelf vaak een net iets hogere cadans bergop dan op het vlakke...
Verzuur je snel, dan ga je simpelweg te hard, veel moeilijker hoef je het niet te maken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12

Chakotay

Lick here to continue

Ook maar eens een keer gestopt voor een plaatje, onverwacht leuke stukjes hier in de buurt wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Lc-bbvC1e24VXn58AENfIFFZro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mKkbXB7Hfs0EkmqgkaaZNsdX.png?f=fotoalbum_large

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx
Dat is de befaamde/beruchte Gazelle Vuelta, waarvan ik (toen ik dat ding voor het eerst zag) dacht dattie vooral bedoeld was voor uit de kluiten gewassen chimpansees.
Dit wegens de voor die tijd nogal vreemde geometrie (steile zithoek en enorme reach)

Disclaimer:
Zit je er goed op, dan is het natuurlijk okee wat mij betreft....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfwood
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:13
jasperz89 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:16:
Ik heb nu een proefaccountje op JOIN en wil graag checken of het wat voor me is om wat gerichter te gaan fietsen/trainen. Iemand enig idee hoe ik dit draaiend krijg op een Hammerhead Karoo 2?
Via Training Peaks zal dat wel lukken, zo doe ik het voor mijn Waahoo Bolt. In de Join app je training uploaden naar Training Peaks en die synced vervolgens met je Karoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@Keezx volgens de print op het frame is een een Primavera, maar volgens mij redelijk vergelijkbaar inderdaad.

Het is mijn eerste fiets die ik voor weinig van markplaats gehaald heb om te proberen, nog steeds niet gehinderd door enige kennis heb ik inderdaad wel wat twijfels over de pasvorm/zithouding. Ik vind hem echter eerder te klein dan te groot, maar het is dan ook maar een maatje 50. (volgens de verkoper vergelijkbaar met maat 54 voor een 'normaal' frame, wat wel zou moeten passen met mijn 1.75)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Aaah ja, Primavera was het.....
Heb je soms hele lange armen, ik ben zelf 1.80 m , maar zou absoluut niet kunnen rijden op dat frame.
Met die lange, maar verstelbare stuurpen kan je een hoop opvangen, maar zoiets is onmogelijk goed te berijden door mij.
Wat het niet beter maakt is het ouderwetse stuur, met een compact stuurtje zou het meteen al een klasse beter worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 16:20

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Chakotay schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:31:
Ook maar eens een keer gestopt voor een plaatje, onverwacht leuke stukjes hier in de buurt wel:

[Afbeelding]
Leuk fietsje wel nog. :) Ik mis de tijd wel een beetje waar alles wat meer goed-fout was rond het wielrennen.
Bij lokale ritten vind ik het altijd tof van die oude mannetjes terug te zien op hun fiets van toen, 15-30 jaar oud. Die dingen hebben zoveel meer karakter dan moderne fietsen. Alles lijkt op elkaar van carbon frames tegenwoordig. En zelfs de kleurtjes doen mee aan modeseizoenen.
Jullie weten nog wel, de superkleurrijke fietsen en outfitjes. Toen je zorgeloos kon mixen en matchen met de outfits. Nobody cared.
Tegenwoordig is alles veel te boutique en komt de fashion police er veels te veel bij te pas.
Nieuwe fiets? Nauw, dan zal ik eerst een paar honderd euro extra kleding moeten kopen ook, want die past niet meer bij mijn fiets. (end nostalgia rant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:02
Joindry schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:24:
[...]

Leuk fietsje wel nog. :) Ik mis de tijd wel een beetje waar alles wat meer goed-fout was rond het wielrennen.
Bij lokale ritten vind ik het altijd tof van die oude mannetjes terug te zien op hun fiets van toen, 15-30 jaar oud. Die dingen hebben zoveel meer karakter dan moderne fietsen. Alles lijkt op elkaar van carbon frames tegenwoordig. En zelfs de kleurtjes doen mee aan modeseizoenen.
Jullie weten nog wel, de superkleurrijke fietsen en outfitjes. Toen je zorgeloos kon mixen en matchen met de outfits. Nobody cared.
Tegenwoordig is alles veel te boutique en komt de fashion police er veels te veel bij te pas.
Nieuwe fiets? Nauw, dan zal ik eerst een paar honderd euro extra kleding moeten kopen ook, want die past niet meer bij mijn fiets. (end nostalgia rant)
Hoewel ik het sentiment herken is dit toch echt je eigen keuze :+ .

Genoeg van mijn vrienden rijden in Rabopakken, wereldkampioen truien, Sky-outfits of nog ‘kleurrijker’ rond. En er zijn gelukkig nog genoeg lelijke fietspakken te koop!

Frames zijn inderdaad wel een stuk minder eclectisch dan een aantal decennia geleden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05
Naar aanleiding van mijn vraag hier een tijdje geleden voor een leuke ronde toch maar besloten om het Markermeer van mijn lijstje af te kunnen strepen. Ondanks dat het de 'kleine versie' van de ronde IJsselmeer is die ik al eens had gedaan, heeft het natuurlijk wel iets om te kunnen zeggen dat je er rond bent gefietst.

Wind technisch was gisteren niet de beste dag met de start in Muiden en dus wind tegen de tweede helft van de ronde maar goed 'het zal toch wel meevallen hoe erg het waait'. Bewust de ronde met de klok meegereden waarbij ik het tweede stuk het saaie stuk had met de Houtribdijk + het stuk Flevoland(Lelystad -> Almere). De belangrijkste reden was vooral omdat ik het IJsselmeer tegen de klok in had gereden en het eens andersom wilde fietsen. Andere reden was dat ik op deze stukken gewoon mijn hoofd naar beneden kon doen en trappen ipv rondkijken en genieten.

Richting Enkhuizen bleek dat het toch wel meer waaide dan verwacht, vooral door de hoge snelheden met wind mee en de taaie stukjes wind in. Halverwege de Houtribdijk werd dit nog even bevestigd en tussen Lelystad en Almere was het volle bak wind tegen. Na zo'n 2,5 uur wind in beuken gelukkig weer terug bij de start en in iets meer dan 5 uur ook weer het volgende item van het lijstje af kunnen strepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Pffff, in mijn vakantie 4500 hm gereden, dan denk/hoop je dat het klimmen hier in Nederland wat makkelijker gaat... maar zo voelde het gisteren niet 8)7

Toch een klein PR gereden op de Amerongse berg, denk dat de uitspraak van Lemond gewoon klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
themax1992 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:06:
Weet iemand hier toevallig hoe het zit met het verschil in tijd, afstand en snelheid tussen Strava en wat mijn Garmin Edge aangeeft? Strava zit meestal toch wel een halve tot een hele kilometer per uur lager. Heb het gevoel dat het groter is als ik in mijn rit openstaande bruggen en ponten tegenkom. Zet hem dan altijd even op pauze, maar blijkbaar houdt Strava daar geen rekening mee als ik de rit upload?

Had al even online gezocht, maar vond nergens een bevredigend antwoord.
Ik heb het een keer aan strava gevraagd want op een KOM zit soms een behoorlijk snelheidsverschil.
Het komt doordat de Garmin de snelheid neemt van je wielen en de sensoren. Je slingert een beetje en het voorwiel maakt bijvoorbeeld altijd meer meters dan je achterwiel.

Strava berekent de snelheid per seconde tussen de GPS coordinaten en door afronding en punt van de GPS fix kunnen daar verschillen door komen.

Strava rekent ook de gemiddelde snelheid uit ZONDER de momenten dat je stilstaat. Op een Garmin is dat een keuze (autopauze).

Op mijn garmin is gemiddeld vermogen wel weer met de nullen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:02
Wolfwood schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:13:
[...]

Via Training Peaks zal dat wel lukken, zo doe ik het voor mijn Waahoo Bolt. In de Join app je training uploaden naar Training Peaks en die synced vervolgens met je Karoo.
Klopt, dit werkt. Zo doe ik het ook. Wel moet ik eerst altijd syncen op m’n telefoon voordat het zichtbaar wordt op mijn Karoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
tweakerharrie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Ik heb het een keer aan strava gevraagd want op een KOM zit soms een behoorlijk snelheidsverschil.
Het komt doordat de Garmin de snelheid neemt van je wielen en de sensoren. Je slingert een beetje en het voorwiel maakt bijvoorbeeld altijd meer meters dan je achterwiel.

Strava berekent de snelheid per seconde tussen de GPS coordinaten en door afronding en punt van de GPS fix kunnen daar verschillen door komen.

Strava rekent ook de gemiddelde snelheid uit ZONDER de momenten dat je stilstaat. Op een Garmin is dat een keuze (autopauze).

Op mijn garmin is gemiddeld vermogen wel weer met de nullen erbij.
Garmin is, imho erg optimistisch. Hij stop eerder met meten, als je bv uitrolt naar een stoplicht, of er wegrijdt. Als ik track met mijn wahoo, of met de strava app, is mijn gemiddelde bijna altijd lager dan vrienden die met een Garmin rijden. Zij hebben vaak een lagere moving time, omdat de Garmin de klok stopt voordat je stilstaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• La1974
Louislouislouis schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:37:
[...]

Genoeg van mijn vrienden rijden in Rabopakken, wereldkampioen truien, Sky-outfits of nog ‘kleurrijker’ rond. En er zijn gelukkig nog genoeg lelijke fietspakken te koop!

Frames zijn inderdaad wel een stuk minder eclectisch dan een aantal decennia geleden.
Ik hoorde pas een prof in een podcast zeggen: “Een wereldkampioenstrui verdien je. Die koop je niet.”

Daar was ik het 100% mee eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 13:47
Is wel wat wieler snobisme / mantra maar ben het er wel mee eens.

Ken geen serieuze renner in mijn omgeving die rond rijdt in kampioen- of uci/pro ploeg kleding.

Ik zie soms wel randgevallen die bijv. in dienst zijn (verzorger oid) voor een pro ploeg (en dus bijv. een jumbo pak aan hebben)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DenMan

The DenMan

Louislouislouis schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:37:
[...]

Een teamshirt kan ik nog een beetje inkomen, maar rijden in een WK trui is voor mij echt not done!
Iedereen zijn eigen mening natuurlijk, maar zoals hierboven ook vermeld zo'n trui verdien je en koop je niet

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Dat zijn, zoals de Engelsen zo mooi zeggen, full kit wankers.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Ik zie nergens dat je exact de waarden weet. Heb je wel eens een extreme test gedaan om je maximale hartfrequentie te bepalen? Als je die weet kan je daarop trainen in exaxt de goede zones, met alle respect, veel toerrijders rijden met een te lage zone en dan komt er geen supercompensatie (het trainings effect is dan laag tot nul!). Training in de hogere zones doet beetje pijn dat hoort zo. Tenminste als je een betere wielrenner wil worden. Met ouder worden daalt je max HF en af toe moet je de test herhalen.

Een vermogensmeter lost niets op als je geen kernwaarden weet, je gewicht en je maximale vermogen over 20 minuten. Kijk niet naar vermogen maar vermogen per kilogram. Wij (amateurs) zijn meestal zwaarder dan profs en vermogen lijkt heel waTT maar een correctie is nodig op kilogram.

Wil je echt trainen met vermogen, leestip: https://www.strava.com/activities/7021805648.
Mijn ftp uitleg op basis van wetenschap.

Altijd plezier in het wielrennen houden, realistische doelen houden. mooiste sport van de wereld.
verstappen33 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Nee, maar ik merk gewoon aan mezelf dat ik te comfortabel fiets en ook veel te vlak, ik fiets veel in D1 en D2, D3 en daarboven is maar minimaal (en vaak bij een klimmetje of flinke wind tegen)..

Maar ik wil in oktober de Tour de Dumoulin fietsen, die is 180km en 2700hm, de afstand ben ik niet zo bang voor, daar heb ik de conditie wel voor.. Maar icm de hoogtemeters ben ik bang dat ik na 90km al compleet leeg zal zijn (met mijn huidige conditie)..

Daarom zoek ik wat tips en tricks, ik zal eens kijken naar wat trainingschema's om wat meer in de hogere hartslag en power te gaan zitten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:02
La1974 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:25:
[...]

Ik hoorde pas een prof in een podcast zeggen: “Een wereldkampioenstrui verdien je. Die koop je niet.”

Ja ik ook hoor, volwassenen met sportkleding van profclubs vind ik sowieso wat twijfelachtig!
Dix0r schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:28:
Is wel wat wieler snobisme / mantra maar ben het er wel mee eens.

Ken geen serieuze renner in mijn omgeving die rond rijdt in kampioen- of uci/pro ploeg kleding.

Ik zie soms wel randgevallen die bijv. in dienst zijn (verzorger oid) voor een pro ploeg (en dus bijv. een jumbo pak aan hebben)..
Het zijn in mijn omgeving dan ook geen serieuze renners maar toeristen die tussen de 7-10k per jaar fietsen aan 32-35km/h gemiddeld.

Naast het dragen van team/kampioensshirts vind ik veel van de mantra's/regeltjes/mores bij wielertoeristen wel overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

tweakerharrie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:34:
Ik zie nergens dat je exact de waarden weet. Heb je wel eens een extreme test gedaan om je maximale hartfrequentie te bepalen? Als je die weet kan je daarop trainen in exaxt de goede zones, met alle respect, veel toerrijders rijden met een te lage zone en dan komt er geen supercompensatie (het trainings effect is dan laag tot nul!). Training in de hogere zones doet beetje pijn dat hoort zo. Tenminste als je een betere wielrenner wil worden. Met ouder worden daalt je max HF en af toe moet je de test herhalen.
Volgens mij rijden de meeste toerrijders juist te hoog in de hartslag. Een rustig ritje (onderin D1) is namelijk echt traag, ik denk dat de meesten eerder denken dat ze echt rustig rijden maar qua hartslag nog steeds flink te hoog zitten. En waarschijnlijk ook bij intensief: niet intensief genoeg.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 16:20

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Louislouislouis schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Ja ik ook hoor, volwassenen met sportkleding van profclubs vind ik sowieso wat twijfelachtig!
Kampioenentruien vind ik compleet van de pot gerukt. Maar teamkit vind ik best kunnen. Das imho hetzelfde als voetbalshirtjes, idiolatrie. Al heb ik er zelf geen actuele.
Vintage, en ja hier ga ik weer, compleet foute retro vind ik dan wel weer iets hebben.
Maar het intussen iets te populaire 'Molteni' shirt blijf ik dan ook weer bij weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14

Roozzz

Plus ultra

[...]
Eens dat je moet testen om je zones te bepalen. En misschien weet je het wel maar schrijf je het niet expliciet: je hoeft echt niet alleen maar in de hogere zones moet trainen om beter te worden. Een balans tussen inspanning met hoge en lage intensiteit is belangrijk om beter te (blijven) worden.

Persoonlijk zie ik veel mensen vooral in het grijze midden trainen, daar word je op de lange termijn niet beter van. Dan kan je veel beter de rustige trainingen écht rustig doen en de intensieve trainingen écht hard.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 13:55
borft schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

Garmin is, imho erg optimistisch. Hij stop eerder met meten, als je bv uitrolt naar een stoplicht, of er wegrijdt. Als ik track met mijn wahoo, of met de strava app, is mijn gemiddelde bijna altijd lager dan vrienden die met een Garmin rijden. Zij hebben vaak een lagere moving time, omdat de Garmin de klok stopt voordat je stilstaat.
Ligt aan welke snelheid er ingesteld is voor autopauze. Standaard is dat geloof ik 10 km/u. Die van mij staat onder de 4 km/u want klimmen gaat niet altijd heel snel (tegenwoordig wel sneller dan voorheen, maar 20+% hellingen gaan gewoon langzaam)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
scraemus schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Ligt aan welke snelheid er ingesteld is voor autopauze. Standaard is dat geloof ik 10 km/u. Die van mij staat onder de 4 km/u want klimmen gaat niet altijd heel snel (tegenwoordig wel sneller dan voorheen, maar 20+% hellingen gaan gewoon langzaam)
maar ook dan klopt het dus eigenlijk niet, want het stuk tussen 0 en 4km/u beweeg je wel, maar die verplaatsing gebeurt dan in 0 seconden, en dan gaat je gemiddelde omhoog, ipv omlaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-09 16:51
borft schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

maar ook dan klopt het dus eigenlijk niet, want het stuk tussen 0 en 4km/u beweeg je wel, maar die verplaatsing gebeurt dan in 0 seconden, en dan gaat je gemiddelde omhoog, ipv omlaag ;)
Nee. Alles met een gemiddelde onder in dit voorbeeld 4km/h doet niet mee. Als voorbeeld kun je een stukje overtocht per pont aanhouden: als ik m'n minimale gemiddelde voor opnemen op 5km/h zet, dan wordt de pontvaart keurig meegenomen in de ritopname (als een gebogen lijn over het water, de daadwerkelijke route). Als ik m op 10km/h zet, wordt de pont vaart geskipt, en zie ik een rechte lijn tussen de twee kades. De pont vaart dus ergens tussen de 5 en 10 km/h.

Voor een hoog gemiddelde zet je je autopause lekker hoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
jochy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Nee. Alles met een gemiddelde onder in dit voorbeeld 4km/h doet niet mee. Als voorbeeld kun je een stukje overtocht per pont aanhouden: als ik m'n minimale gemiddelde voor opnemen op 5km/h zet, dan wordt de pontvaart keurig meegenomen in de ritopname (als een gebogen lijn over het water, de daadwerkelijke route). Als ik m op 10km/h zet, wordt de pont vaart geskipt, en zie ik een rechte lijn tussen de twee kades. De pont vaart dus ergens tussen de 5 en 10 km/h.

ja precies, maar de afstand telt dus wel mee, alleen je moving time loopt niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jochy
borft schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

ja precies, maar de afstand telt dus wel mee, alleen je moving time loopt niet door.
Nee, de afstand telt dus niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan

The DenMan

jochy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Alleen je Strava dan weer niet. Tenminste dat is bij mij zo, zoals het nu lijkt. Mijn Garmin staat op 10km/h voor auto pause. Zet ik mijn rit daarna op Strava dan is het meestal 0,2 km/h minder dan de Garmin. Afgelopen weekend in Valkenburg heel veel gestopt (wachten op maatje), toen was het verschil tussen de Garmin en Strava zelfs 0,4 km/h.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jochy
The DenMan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Alleen je Strava dan weer niet. Tenminste dat is bij mij zo, zoals het nu lijkt. Mijn Garmin staat op 10km/h voor auto pause. Zet ik mijn rit daarna op Strava dan is het meestal 0,2 km/h minder dan de Garmin. Afgelopen weekend in Valkenburg heel veel gestopt (wachten op maatje), toen was het verschil tussen de Garmin en Strava zelfs 0,4 km/h.
1) Dan komt de autopause-snelheid van Strava (zal binnen het algoritme vallen) niet overeen met die van je Garmin.

2) Daarnaast komen de algoritmes waarmee Garmin/Strava je snelheid bepalen aan de hand je opgenomen coördinaten, niet overeen. Als je bijvoorbeeld de helft van je opgenomen coordinaten weg zou gooien, kun je je voorstellen dat de afgelegde afstand tussen twee punten minder groot wordt, en je gemiddelde dus zal afnemen.

Standaard gebruikt Strava de opname van je apparaat (Garmin), tenzij je met de Strava-app zelf opgenomen hebt natuurlijk. Wat je kunt doen, om de "Strava-methode" te proberen, is de knop "afstand corrigeren" te gebruiken. Dan zal Strava haar eigen algoritme gebruiken om aan de hand van je coördinaten je gemiddelde te bepalen. Als je veel om gemiddelde geeft kun je deze methode steeds proberen om te zien welk algoritme voordeliger is per rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03:16
[...]

Hier staat autopauze op m'n Karoo op 0.5km/h en er zit nooit meer dan 0.1km/h tussen de Karoo en Strava,
En als je op een pont gaat dan zet je hem toch even handmatig op pauze?
Snap het extra hoog zetten niet zo, want ik zou er van balen als je bijvoorbeeld >:) een mooi rond gemiddeld hebt op de fietscomputer maar dat ie dan op Strava net wat minder is.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 21:32
Hier was het gisteren voor 1x omgekeerd.
35.1 volgens de Garmin, 35.2 volgens Strava :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

10km/h ? Gebruik je auto-pause om je te motiveren ook bij stijle klimmen een beetje door te rijden? 8)7 :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan

The DenMan

Crazy D schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:43:
[...]

10km/h ? Gebruik je auto-pause om je te motiveren ook bij stijle klimmen een beetje door te rijden? 8)7 :P
Paar weken geleden Alpe d'huzes nog beklommen. Dat ging nog prima zonder dat de auto-pause ingreep 8)
Was alleen wel aardig kapot toen ik boven was. 8)7

Ik ga hem toch maar weer aanpassen. Waar staat hij standaard op?

[ Voor 8% gewijzigd door The DenMan op 03-08-2022 16:14 ]

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:31
Auto pauze kan je ook uitzetten op je Garmin, beetje zinloze functie icm Strava.

Of je moet hem net als ik op 30 km/u zetten. Sinds dien nooit meer rondjes onder de 30 gemiddeld!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:37

MJV

Joindry schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Kampioenentruien vind ik compleet van de pot gerukt. Maar teamkit vind ik best kunnen. Das imho hetzelfde als voetbalshirtjes, idiolatrie. Al heb ik er zelf geen actuele.
Vintage, en ja hier ga ik weer, compleet foute retro vind ik dan wel weer iets hebben.
Maar het intussen iets te populaire 'Molteni' shirt blijf ik dan ook weer bij weg.
Ik vind het vooral vermakelijk dat het wel een ding is, wel/geen (pro)-teamkit :). Ik zit zelf in het "kan niet, als je niet betaald wordt"-kamp; omdat dat nu eenmaal zo hoort. In dezelfde categorie: wel/geen zadeltasje.

Voor wat meer vermaakt (en heel veel do's en dont's) zijn de Rules van Velomenati leuk om eens door te nemen. 'Antwoorden' op allerhande dilemma's zijn daar te vinden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Keezx schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 00:22:
Aaah ja, Primavera was het.....
Heb je soms hele lange armen, ik ben zelf 1.80 m , maar zou absoluut niet kunnen rijden op dat frame.
Met die lange, maar verstelbare stuurpen kan je een hoop opvangen, maar zoiets is onmogelijk goed te berijden door mij.
Wat het niet beter maakt is het ouderwetse stuur, met een compact stuurtje zou het meteen al een klasse beter worden.
Ik zat al te kijken of een compact stuurtje een optie is inderdaad, maar volgens mij is alles wat je nu nieuw koopt 31 mm, wat er nu op zit is 25... Dan moet ik ook de stuurpen gaan vervangen, word snel een hellend vlak dan. Ik zie deze fiets meer als letterlijk een oude fiets om het op te leren, als ik er na een paar maanden nog niet op uitgekeken ben komt er gewoon iets nieuws dat daadwerkelijk goed op maat is :)
Joindry schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:24:
[...]

Gelukkig geef ik helemaal niets om mode en kleurmatchen. In combinatie met deze fiets rij ik nu in een zwarte broek, donkergroen shirt, wit/rode schoenen en een mintgroene helm :+

Van mijn vriendin had ik ook nog dit shirtje gekregen voor als het wat kouder word, dat heeft toevallig ook wel een mooie 90s-vibe met die kleuren :P

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=169274&w=760&h=570

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
La1974 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:25:
[...]

Dus jij zegt nu dat ik op mijn vakantie niet echt Valverde heb ingehaald op een klim? :o ;(

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KFtcGDz/20220803-220615.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:27
Chakotay schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:34:
[...]
Ik zat al te kijken of een compact stuurtje een optie is inderdaad, maar volgens mij is alles wat je nu nieuw koopt 31 mm, wat er nu op zit is 25... Dan moet ik ook de stuurpen gaan vervangen, word snel een hellend vlak dan. Ik zie deze fiets meer als letterlijk een oude fiets om het op te leren, als ik er na een paar maanden nog niet op uitgekeken ben komt er gewoon iets nieuws dat daadwerkelijk goed op maat is :)
[...]
Een wijs uitgangspunt.

Mocht je tòch weer gaan twijfelen, de klemmaat is waarschijnlijk 26,0mm (meet hem zelf na met een schuifmaat!). Een voordelig compact stuur dat daar in past is de Deda Piega 26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
BreadFan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:12:
[...]

Dus jij zegt nu dat ik op mijn vakantie niet echt Valverde heb ingehaald op een klim? :o ;(

[Afbeelding]
Haha, zelfs nog met Movistar bib. Hij rijdt zo de berm in >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:57
[...]

[Afbeelding]
Ik mag aannemen dat hij je voorbij vloog alsof je stil stond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Ah die doet natuurlijk de surplace-training halverwege de berg. Das alleen voor dn echte hè.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik zie ook wel is mensen in een complete kit rijden..Ik vind dat het toch "net niet", kan het opzich wel begrijpen als je fan bent van een bepaalde renner/team, dat doen ze bij dat balletje trappen ook..

Tour de Tietema Meesterknecht shirt en BEAT Member shirts kan ik dan wel weer waarderen, toch je "verbinden" aan ploeg, maar niet die "full kit wanker"zijn.

(En soms is het toch gewoon Cees Bol, Joris Nieuwenhuizen, Ramon Sinkeldam of Niki Terpstra die je ziet fietsen hier in de buurt..,)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Keezx schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:16:
[...]

Dat trainen op vermogen kan , als je het goed en effectief doet, wel iets helpen, maar het " key word" is hier doseren en de meest effectieve versnelling kiezen.
Omslagpunt bekend"?
Ga daar niet overheen , blijf er pakweg 5 B/min onder en je gaat prima de berg op.
Wat de cadans betreft, dat is vaak toch wel iets persoonlijks, iets lager dan op het vlakke werkt meestal goed.
Ik rij zelf vaak een net iets hogere cadans bergop dan op het vlakke...
Verzuur je snel, dan ga je simpelweg te hard, veel moeilijker hoef je het niet te maken.
Gisteren met de hitte nog een rondje gedaan en 4x "de berg" mee gepakt, Kleine 200hm gemaakt, en had inderdaad nu het idee om rustig de bult op de fietsen en de HS zo laag mogelijk te houden, dit ging best goed, alleen de 3e keer ging ik net iets over mijn omslagpunt heen, maar dit was net in de laatste 40-50m naar de top maar verzuurde nog niet.
gemiddeld zat ik er nog wel 10bpm onder en verzuurde ik niet en kwam ook niet met de tong op het stuur boven..

Een vermogensmeter lost niets op als je geen kernwaarden weet, je gewicht en je maximale vermogen over 20 minuten. Kijk niet naar vermogen maar vermogen per kilogram. Wij (amateurs) zijn meestal zwaarder dan profs en vermogen lijkt heel waTT maar een correctie is nodig op kilogram.

Wil je echt trainen met vermogen, leestip: https://www.strava.com/activities/7021805648.
Mijn ftp uitleg op basis van wetenschap.

Altijd plezier in het wielrennen houden, realistische doelen houden. mooiste sport van de wereld.

[...]
Mijn hartslag waardes weet ik wel, omslagpunt ligt op 170bpm, max HS 188.
Alleen zijn deze gegevens wel iets verouderd, ik heb dit 3-4 jaar geleden bij een sportmedische keuring laten nameten..

FTP/VO2max weet ik niet, en zou ik graag een keer professioneel willen laten meten, maar dat zal dan begin volgend jaar zijn zodat ik het seizoen optimaal kan starten met de juiste trainingwaarden.

En jou laatste puntje klopt zeker, ik heb ook zeker plezier in fietsen, maar ik hou graag van een uitdaging waar ik naar toe wil werken, en in dit geval is het de Tour de Dumoulin tocht begin oktober met genoeg hoogtemeters.

Ik heb nu genoeg informatie waar ik iets mee kan in de komende weken qua voorbereiding en ik verwacht dat het mij dan wel gaan lukken..

Hoofdingredienten:
- genoeg kilometers maken
- doseren
- en af en toe mijzelf pijn doen tijdens een training door in hogere zones te gaan fietsen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Stillekracht schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 05:59:
[...]

Ik mag aannemen dat hij je voorbij vloog alsof je stil stond?
Kijk, ik ben zelf een topsprinter en en topklimmer in 1. Topklimmer in een massasprint en een topsprinter bergop. :P Maar ik haalde hem in alsof hij stil stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 15:32
McMiGHtY schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:24:
Ik zie ook wel is mensen in een complete kit rijden..Ik vind dat het toch "net niet", kan het opzich wel begrijpen als je fan bent van een bepaalde renner/team, dat doen ze bij dat balletje trappen ook..

Tour de Tietema Meesterknecht shirt en BEAT Member shirts kan ik dan wel weer waarderen, toch je "verbinden" aan ploeg, maar niet die "full kit wanker"zijn.

(En soms is het toch gewoon Cees Bol, Joris Nieuwenhuizen, Ramon Sinkeldam of Niki Terpstra die je ziet fietsen hier in de buurt..,)
Maar heb wel het idee dat dit vroeger veel meer gebeurde, toen fietste half Nederland in het Rabotenue. Wanneer je nu iemand in een Jumbo tenue tegenkomt is op 1 hand te tellen.

Momenteel heeft elk tourclubje een eigen tenue, van wielerkleding leveranciers begreep ik dit goudmijntjes zijn voor de wielerkleding industrie. Ze betalen grof geld voor een compleet outfit, ze verdienen hier naar eigen zeggen meer aan dan aan wielerclubs in de provincie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Je moet ergens geld aan verdienen natuurlijk :)

Ik ben van mening dat als je lid van een (toer)club bent, en je fietst mee met geplande/georganiseerde clubritten, dan rijd je in clubtenue.

Daarnaast heb je inderdaad een heleboel (vrienden)clubjes die een eigen shirtje dragen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdBX-w9Ks0vmHdAbg5LlNVrXyE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nrXv6Qm8U2br7ZjQR6dJfKak.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8QwAEn_EL1e0EM7enY962E7KLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adl3yKQxCkGAr95NWY9A4Wzt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
verstappen33 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:44:

Mijn hartslag waardes weet ik wel, omslagpunt ligt op 170bpm, max HS 188.
Alleen zijn deze gegevens wel iets verouderd, ik heb dit 3-4 jaar geleden bij een sportmedische keuring laten nameten..

FTP/VO2max weet ik niet, en zou ik graag een keer professioneel willen laten meten, maar dat zal dan begin volgend jaar zijn zodat ik het seizoen optimaal kan starten met de juiste trainingwaarden.
Bedenk wel dat je FTP niet iets statisch is, dat verandert, oa met training/vorm. Daarnaast is het vrij makkelijk zelf te meten imho, helemaal als je trainer met powermeter hebt. Belangrijkste, imho, is dat je het elke keer op dezelfde manier meet, zodat je appels met appels vergelijkt. Dan maakt het een stuk minder uit of je een ramptest of bv een 20-mins ftp test doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
borft schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Bedenk wel dat je FTP niet iets statisch is, dat verandert, oa met training/vorm. Daarnaast is het vrij makkelijk zelf te meten imho, helemaal als je trainer met powermeter hebt. Belangrijkste, imho, is dat je het elke keer op dezelfde manier meet, zodat je appels met appels vergelijkt. Dan maakt het een stuk minder uit of je een ramptest of bv een 20-mins ftp test doet.
Klopt, maar ik heb geen trainer, ik kan het alleen buiten doen, en dan is het vaak niet 100% ivm bochten of andere verkeers invloeden..

Ik wil in het najaar een Tacx aanschaffen voor de wintermaanden, dan zou ik het wel goed kunen meten.

Maar HS zones blijven wel redelijk constant, want ik haal nog steeds 187-188 als ik vol de berg op knal..
Trainen op HS was ook vaak mijn uitgangspunt de laatste jaren, maar ik train gewoon te weinig in de hoge zones.. zit liever in D1/2 om duur te trainen ipv kracht/snelheid in D3 of boven mijn omslagpunt/
En dan merk je dat de groei langzaam is of zelfs stagneert..

Dus komende weken gewoon lekker af en toe knallen en mijn benen aan het werk zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 13:59
Volgende week staat er weer een FTP test op de planning. Meestal doe ik een ramp test binnen, maar dat ga ik dus echt niet doen met dit weer. Nu zat ik te denken, waarom niet een ramp test buiten proberen. Ik woon langs de Lek en daar kan ik redelijk ongestoord lange stukken pakken.

Maarrrr.. het klinkt nog steeds als een erg slecht idee. 8)
Een 20 minuten test heeft ook zo zijn risico's en duurt langer. Nadeel van ramp test buiten is dat je zelf de wattages moet aanhouden die je fietscomputer aangeeft. Waar een trainer binnen dat voor je doet.

Maar voor shits and giggles wil ik dit misschien wel proberen. Ervaringen zijn welkom. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
WaSteiL schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:22:
Volgende week staat er weer een FTP test op de planning. Meestal doe ik een ramp test binnen, maar dat ga ik dus echt niet doen met dit weer. Nu zat ik te denken, waarom niet een ramp test buiten proberen. Ik woon langs de Lek en daar kan ik redelijk ongestoord lange stukken pakken.

Een 20 minuten test heeft ook zo zijn risico's en duurt langer. Nadeel van ramp test buiten is dat je zelf de wattages moet aanhouden die je fietscomputer aangeeft. Waar een trainer binnen dat voor je doet.

Maar voor shits and giggles wil ik dit misschien wel proberen. Ervaringen zijn welkom. :*)
Je kunt natuurlijk je tacx in de tuin zetten ;) Weet niet wat voor vermogens jij trapt, maar zeker aan het eind van zo'n test zit je makkelijk boven de 40km/u, allicht niet de meest veilige snelheden om naar het scherm van je fietscomputer te turen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 13:59
borft schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Je kunt natuurlijk je tacx in de tuin zetten ;) Weet niet wat voor vermogens jij trapt, maar zeker aan het eind van zo'n test zit je makkelijk boven de 40km/u, allicht niet de meest veilige snelheden om naar het scherm van je fietscomputer te turen ;)
Huidig FTP is 273 watt. Met ramp test zit je dan op average van zo'n 360 watt in de laatste minuut. Over die laatste minuut maak ik mij niet zo druk, dan is het een kwestie van overleven en alles geven wat erin zit. Dan hoef ik niet meer naar fietscomputer te kijken.. kan ik ook niet meer. :X
Totaal zou dat zo'n 4 minuten boven het moment zijn dat ik threshold ben gepasseerd. Maar 4 minuten. Laten we hopen 5 minuten, want dan heb ik mijn FTP tenminste verbeterd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

a) Meld je aan bij intervals.icu
b) Rij jezelf minimaal warm 10-15 minuten op of rond omslag
c) Even rustig worden met hartslag flink onder omslag
d) Ga nu een keer goed all-out, zo lang mogelijk als kan in je omgeving, zeg bv. 10-15 minuten
e) Neem de estimated FTP (eFTP) van intervals.icu voor die rit aan als FTP. Dat is een redelijke benadering, mits je minimaal 10+ minuten all-out bent gegaan. Veiligheidshalve kun je er 5% afhalen als je (sterk) anaeroob bent of de tijdsduur echt heel kort is geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10

Bij een 20 min test hoe je je niet aan een bepaalde waarde.. (dan is het geen test maar een bevestiging..) je kan wel ongeveer een doel stellen en dan de bijbehorende Watts trappen, maar dan loop je altijd het risico dan je jezelf opblaast of tekort doet.. een 20 min test is toch meer op gevoel dan op een target. (En daarom is het ook lastig)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Als je een mooi stuk dijk hebt dan kan een 20 minuten test prima buiten. Heb zelf de luxe van de Rijn, Ijssel en Waal in de buurt. Prima stukken dijk (vooral de Rijn en Waal). 20 minuten test is wel pittig als je niet al een basis waarde hebt. Zo hard als je kunt maar wel 20 minuten vol weten te houden is pittig. Mocht je je omslagpunt hartslag weten kun je die wel als basis nemen ook al zitten daar ook nadelen aan (hartslag kan nogal verschillen per dag, maar meestal doe je een FTP test na een rust week, dus vermoeidheid zou eigenlijk niet mee moeten spelen). Begin puur op gevoel en laat je hartslag op komen. Als je rond je omslagpunt zit dit vast houden. Na een minuut of 10 kan je dan wel aanvoelen of je nog wat harder kunt de rest van de 10 minuten, of dat je dit net vol kan houden.

Een ramp test buiten lijkt me heel erg lastig. Die is eigenlijk toch wel bedacht om in ERG mode, op een trainer te rijden. Het idee is ook doortrappen tot je echt niet meer kan, dat is buiten misschien niet zo'n goed idee.

Als 20 minuten achter elkaar, onafgebroken door de verkeerssituatie, lastig is. Zou je ook nog naar de 8 minuten variant kunnen kijken. Die is ook wat makkelijker te pacen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Even de auto pakken en vanaf Eupen beginnen aan de Baraque Michel. Daar kan je makkelijk een 20 minuten effort doen.

Maar snap dat het iets minder mogelijk is als je niet uit Zuid-Limburg komt.

[ Voor 25% gewijzigd door Yakolev op 04-08-2022 18:26 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 15-09 13:47
Heeft iemand hier ervaring met
- Park Tool TW-6.2 Torque Wrench
- Wera Click-Torque B1 - Torque Wrench (Of de C1)

Ben eigenlijk op zoek naar een moment sleutel in deze range 10-50(60)

Voor dat alle vragen/adviezen komen met of je dat nodig bent of niet. Dat is aan mij :) Ik ben het nodig, daarom ben ik opzoek naar een dergelijk apparaat. Eventuele vergelijkbare modellen die aan te raden zijn. Let me know. De Parktool is denk ik wel de bekende varianten, bijna alle LBS'en hebben deze volgens mij ook wel, net als menig online video. Maar is dat omdat ze zo goed zijn of vanwege sponsoring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 12:24
rolandos582 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:59:

Voor dat alle vragen/adviezen komen met of je dat nodig bent of niet. Dat is aan mij :) Ik ben het nodig, daarom ben ik opzoek naar een dergelijk apparaat. Eventuele vergelijkbare modellen die aan te raden zijn. Let me know. De Parktool is denk ik wel de bekende varianten, bijna alle LBS'en hebben deze volgens mij ook wel, net als menig online video. Maar is dat omdat ze zo goed zijn of vanwege sponsoring?
Ik ben meer van de WERA tools omdat die gewoon echt goed en innovatief zijn (een aantal).

Parktool smijt een blauw kleurtje op een Chinees apparaat. Bij Parktool betaal je vooral voor de naam.

Echter kan de Park zowel rechts als links aanhalen. Dat is een pluspunt met sleutelen aan fietsen. Ik weet niet of WERA ook een model heeft die dat kan.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik ben niet helemaal thuis in de merken die je hiervoor noemt, maat voor zo een flinke momentsleutel zou ik gewoon een bouwmaterialen zaak inlopen. En dan bedoel ik zo’n toko waar alleen klus-bussen voor staan en niet de praxis of gamma…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Voor dat alle vragen/adviezen komen met of je dat nodig bent of niet. Dat is aan mij :) Ik ben het nodig, daarom ben ik opzoek naar een dergelijk apparaat.
Je bent dat niet nodig, je hebt dat nodig. 8)7

Maar goed, als je goed spul wilt, zou ik voor merken gaan die in de industrie veel gebruikt worden. Dan heb je iets goeds in handen. WERA is top, Swisstools, Mannesmann, Wiha etc etc.

Ik denk dat Parktool zich een beetje geallieerd heeft aan fiets-gereedschap, ook door bv. ketting-checkers ed. aan te bieden. Maar qua kwaliteit zal het écht niet beter voldoen dan de eerder genoemde merken.

Het nut van moment-sleutels is zoals je zelf aanhaalt inderdaad discutabel, zeker als er niet wordt genoemd met welk prutje je de boel moet insmeren (en in welke hoeveelheid) voor het aandraaien. Zeker bij aluminium onderdelen is de kans op beschadigen van schroefdraad groot als je daar als een chimpansee met een moment-sleutel de boel gaat aantrekken.

Beetje goede momentsleutel gaat een tijdje mee, tientje meer uitgeven is wat dat betreft geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:47

Dat heb Ben toch niet nodig! O-)

Vroeger kocht ik veel dingen van Park Tool... en nu eigenlijk alleen maar het spul waar niet echt alternatieven voor zijn (zoals de Disc Brake mount facing tool - die van VAR is toch een stukje duurder).

Maar goed... ik gebruik relatief simpele momentsleutels, die van BBB en PRO. Ik heb er geen die hoger dan 14Nm gaat, maar misschien koop ik die ooit nog wel.
Zelf ga ik vaak ook voor Wera/Pedros/PB Swiss, etc :)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:12

Ik heb 3 moment sleutels van Facom uit de doe-het-zelf-zaak (Vlaams voor bouwmarkt) en gebruik die al 15 jaar met volle tevredenheid. Ik zou wegblijven van Park Tool zoals hierboven al beschreven, en eerder naar de bouwmarkt gaan en daar één kopen, ipv een fietsgerelateerd merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
SirLenncelot schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 06:21:
Ik ben niet helemaal thuis in de merken die je hiervoor noemt, maat voor zo een flinke momentsleutel zou ik gewoon een bouwmaterialen zaak inlopen. En dan bedoel ik zo’n toko waar alleen klus-bussen voor staan en niet de praxis of gamma…
Die verkopen helaas vaak niet aan particulieren. Je hebt dan een btw-nummer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Tegenwoordig zijn de regels voor nevenactiviteiten en 2de banen een stuk relaxder geregeld in NL, dus even langs de KvK...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Salteh schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:49:
[...]

Dat heb Ben toch niet nodig! O-)

Vroeger kocht ik veel dingen van Park Tool... en nu eigenlijk alleen maar het spul waar niet echt alternatieven voor zijn (zoals de Disc Brake mount facing tool - die van VAR is toch een stukje duurder).
Het alternatief voor zoiets is gewoon 'beetje pielen totdat het goed zit'. Afhankelijk van je uurloon en hoevaak je dat moet doen is het een pak goedkoper of oneindig duurder :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Normaal gesproken klagen we alleen, maar ik wil even een positieve noot posten.
Trek gekocht een week of 4 geleden, was verassend genoeg (ook voor de verkoper) op voorraad in de winkel zelf.
Nu was na 200 km de bar tape al losgekomen op de hoeken....
Ik zag al helemaal voor mij hoe zo'n groot bedrijf gewoon de standaard "is een verbruiksartikel, eigen probleem, dok maar" praktijken volgde, maar ik kwam langs, kreeg koffie en reed 10 minuten later met nieuwe tape weg. Voor een hele 0 euro.
Lekker bezig Trek Utrecht!

blup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 17-09 12:24
Tape is niet zo spannend en kost een drol en een knikker. Ben benieuwd wat ze doen als je terug komt met continu krakende lagers.

Zo, klaag modus weer uit.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
joker1977 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:19:
[...]

Je bent dat niet nodig, je hebt dat nodig. 8)7

Maar goed, als je goed spul wilt, zou ik voor merken gaan die in de industrie veel gebruikt worden. Dan heb je iets goeds in handen. WERA is top, Swisstools, Mannesmann, Wiha etc etc.

Ik denk dat Parktool zich een beetje geallieerd heeft aan fiets-gereedschap, ook door bv. ketting-checkers ed. aan te bieden. Maar qua kwaliteit zal het écht niet beter voldoen dan de eerder genoemde merken.

Het nut van moment-sleutels is zoals je zelf aanhaalt inderdaad discutabel, zeker als er niet wordt genoemd met welk prutje je de boel moet insmeren (en in welke hoeveelheid) voor het aandraaien. Zeker bij aluminium onderdelen is de kans op beschadigen van schroefdraad groot als je daar als een chimpansee met een moment-sleutel de boel gaat aantrekken.

Beetje goede momentsleutel gaat een tijdje mee, tientje meer uitgeven is wat dat betreft geen gek idee.
Ja precies, ik zie veel stahlwille ook, facom/rodac/gedore staan ook vrij hoog in de DHZ zaak. Maar eens verdiepen in de keuzes. Er zit namelijk nogal wat prijs verschil in. Zo'n WERA B1 of C1 heb je voor +/- 125 zonder bitjes. Een Facom of Stahlwille kost je al snel 300+
RigolleM schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:04:
[...]

Ik heb 3 moment sleutels van Facom uit de doe-het-zelf-zaak (Vlaams voor bouwmarkt) en gebruik die al 15 jaar met volle tevredenheid. Ik zou wegblijven van Park Tool zoals hierboven al beschreven, en eerder naar de bouwmarkt gaan en daar één kopen, ipv een fietsgerelateerd merk.
Ja precies, op zicht zal het niet slecht zijn maar ze profileren zichzelf natuurlijk wel op die manier. In het gebruik merk je er toch weinig van dus kan je net zo goed een merk pakken wat goed bekend staat in de industrie. Die Facom zien wel er wel interessant uit, zeker die elektronische! Maar wel een stuk duurder allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:43
ElGreco schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:17:
Tape is niet zo spannend en kost een drol en een knikker. Ben benieuwd wat ze doen als je terug komt met continu krakende lagers.

Zo, klaag modus weer uit.
Dit jaar een grote bekende cyclo in het buitenland gedaan. Je zag er eerder een dure trek of specialized met dura ace dan Ultegra. En toch best vaak een fietser ingehaald berg op die inderdaad krakende lagers in z'n carbon trek of specialized had. Opvallend die merken... Of komt dat omdat dit de meest voorkomende merken waren daar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

HBSVDK schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Dit jaar een grote bekende cyclo in het buitenland gedaan. Je zag er eerder een dure trek of specialized met dura ace dan Ultegra. En toch best vaak een fietser ingehaald berg op die inderdaad krakende lagers in z'n carbon trek of specialized had. Opvallend die merken... Of komt dat omdat dit de meest voorkomende merken waren daar?
En hoeveel Trek of Specialized fietsen heb je geteld die geen krakende lagers hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:14

Roozzz

Plus ultra

In het kader van klagen, mijn woon-werk fiets heeft spontaan (letterlijk: heen niet, terug wel) een kraakje vanuit de omgeving van de voorvork. Het wekte weinig vertrouwen... Een snelle visuele inspectie leverde niets op, dus ik vrees dat ik dit weekend wat te klussen heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 05-08-2022 09:51 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:43
Phydomir schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

En hoeveel Trek of Specialized fietsen heb je geteld die geen krakende lagers hadden?
Haha. Teveel om bij te houden. Krakende fietsen een stuk of 10? Maar toch opvallend dat men 170km gaat fietsen in 6-12 uren op een 6000+ euro fiets die hard kraakt,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

HBSVDK schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Haha. Teveel om bij te houden. Krakende fietsen een stuk of 10? Maar toch opvallend dat men 170km gaat fietsen in 6-12 uren op een 6000+ euro fiets die hard kraakt,....
Ik zou er ook helemaal gek van worden hoor. Maar denk dat het soms gewoon gemakzucht is, of ze rijden er al zo lang mee dat ze het zelf al niet meer horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Maakt het eigenlijk nog verschil qua aandrijving voor een momentsleutel?
Je hebt 3/8 , 1/4 en 1/2 . Uiteindelijk gaat het toch alleen om de dop die erop past en of je die kunt gebruiken voor je toepassing of denk ik nu te simpel?

Je hebt bijvoorbeeld een
Wera Click-Torque B1 (3/8 aansluiting)
Wera Click-Torque C1 (1/2 aansluiting)

De aansluiting is verschillend, andere doppenset erop en het uiteindelijk zal altijd wel passen in je crank/cassette etc toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 15-09 22:40
Wat denk je zelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

rolandos582 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:25:
Maakt het eigenlijk nog verschil qua aandrijving voor een momentsleutel?
Je hebt 3/8 , 1/4 en 1/2 . Uiteindelijk gaat het toch alleen om de dop die erop past en of je die kunt gebruiken voor je toepassing of denk ik nu te simpel?

Je hebt bijvoorbeeld een
Wera Click-Torque B1 (3/8 aansluiting)
Wera Click-Torque C1 (1/2 aansluiting)

De aansluiting is verschillend, andere doppenset erop en het uiteindelijk zal altijd wel passen in je crank/cassette etc toch?
Dat maakt inderdaad in theorie niet uit, hangt ook af wat je al in je doppenset hebt. Maar meestal gaat het voor de fiets niet om doppen maar om inbus en heb je een zg. bit-adapter nodig waar je gewone bitjes in kan zetten. En die zijn zowel voor 3/8 als 1/2 beschikbaar.

1/2 is normaliter meer voor het "grove werk" - dus laten we zeggen cassette en bv. crank (SRAM/Rotor) waar je 30-50 Nm. gebruikt. Maar heel eerlijk komt dat niet zo precies - de momenten daarop hebben zoveel tolerantie dat het vrijwel altijd irrelevant is, zolang draad maar goed schoon / gepasta'ed is zodat het niet beschadigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:04
joker1977 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

...

1/2 is normaliter meer voor het "grove werk" - dus laten we zeggen cassette en bv. crank (SRAM/Rotor) waar je 30-50 Nm. gebruikt. Maar heel eerlijk komt dat niet zo precies - de momenten daarop hebben zoveel tolerantie dat het vrijwel altijd irrelevant is, zolang draad maar goed schoon / gepasta'ed is zodat het niet beschadigt.
Je wil niet weten hoe relevant dit stukje is binnen de huidige casus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:04
McMiGHtY schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:31:
Tegenwoordig zijn de regels voor nevenactiviteiten en 2de banen een stuk relaxder geregeld in NL, dus even langs de KvK...
"Panama B.V."? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Al doe je het op Kaaimaneilanden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32

Kluus

Gang is alles

Cranzai schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Ik vermoedde ook al dat het daar voor was maar als het dermate "grof" werk is kan @rolandos582 volgens mij ook wel uit met een momentsleutel voor de helft van de prijs.

Maar dat is natuurlijk wel een beetje vloeken in deze kerk van het kwaliteitsgereedschap en een beetje geld uitgeven aan de hobby moet ook wel kunnen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Cranzai schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Als je de draad van je crank kapot hebt getrokken dan ben je of een chimpansee die geen enkel besef heeft hoe hard ie ergens aan staat te trekken of je hebt de draad beschadigd door scheef te draaien cq. er iets tussen te hebben.

In het laatste geval helpt een momentsleutel niet. In het eerste geval wel, maar begrijpt die chimp dan de uitlezing van de sleutel wel ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Als je de draad van je crank kapot hebt getrokken dan ben je of een chimpansee die geen enkel besef heeft hoe hard ie ergens aan staat te trekken of je hebt de draad beschadigd door scheef te draaien cq. er iets tussen te hebben.

In het laatste geval helpt een momentsleutel niet. In het eerste geval wel, maar begrijpt die chimp dan de uitlezing van de sleutel wel ...
Er is ook nog een optie dat je de crank juist niet hard genoeg hebt aangejengelt waardoor hij zich tijdens het fietsen (onder gorilla krachten) los werkt, met alle gevolgen van dien. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Ik vermoedde ook al dat het daar voor was maar als het dermate "grof" werk is kan @rolandos582 volgens mij ook wel uit met een momentsleutel voor de helft van de prijs.

Maar dat is natuurlijk wel een beetje vloeken in deze kerk van het kwaliteitsgereedschap en een beetje geld uitgeven aan de hobby moet ook wel kunnen natuurlijk.
Zo'n dergelijk apparaat heb ik nu al , https://www.hbm-machines....2-momentsleutel-28-210-nm deze volgens mij. Het grote nadeel van zo'n ding, je hebt eigenlijk geen idee op hoeveel moment die staat, want je schroeft hem omhoog en omlaag en door de krassen word het onleesbaar. Het minimale is 28 en hij staat vrij laag op dit moment. Gezien ik hem toch regelmatig gebruik, kan het geen kwaad om eens in goed gereedschap te investeren in plaats van die goedkope rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

een moment-sleutel die je niet af kunt lezen is niet een groot nadeel - dat is niks anders dan een ratel.

210 Nm - ofwel voor de gemiddelde automonteur met dito Fingerspitzengefuhl ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEEjexTk3LEgcZiAzA5huEkapkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Peth2M4qmtKflj6A3nq8ErKi.jpg?f=fotoalbum_large

Naja het kan wel maar doordat je krast met gebruik, blijft het op een gegeven moment onleesbaar. Uiteindelijk heb je daar dan niks aan. Mijn BBB BTL-73 is dan een stuk beter, die heeft half tweakers hier volgens mij ook. Prima voor tot 14nm. Zoiets moet ik hebben voor de hogere momenten. Ik ga mij eens verdiepen in WERA! Die lijken me wel gunstig geprijsd en goede reviews hebbende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:23:
een moment-sleutel die je niet af kunt lezen is niet een groot nadeel - dat is niks anders dan een ratel.

210 Nm - ofwel voor de gemiddelde automonteur met dito Fingerspitzengefuhl ;)
Precies en je kan hem tevens gebruiken om inbrekers te lijf te gaan, maarja zo heel spits komt het ook niet op een crankarm waar 40-53Nm op staat natuurlijk zoals we al hadden vastgesteld dus dan voldoet zo’n oversized ding al snel. Gelijk een grote arm voor ons fietsertjes met onze kippenkracht ;).

Anyway die heeft @rolandos582 dus al en investeren in goei spul is ook niet verkeerd natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb net de lagers van een oud wiel voorzien van nieuw vet. Ging echt makkelijker dan ik dacht. Helaas voel ik nog steeds op één punt een "grinding" gevoel. Das dan wel weer een teleurstelling. (Eigenlijk niet heel raar, wiel stond compleet droog en de rest van de fiets is compleet mishandeld) Conus was op een punt ook compleet ingesleten. In ieder geval heb ik nu genoeg vertrouwen dus om mijn nieuwe wiel eens onder handen te nemen.

Ik heb echter nog twee vragen:
Is het verstandig om nu ook al het freewheel van mijn nieuwe Shimano rs300 achterwiel te servicen? Ik had ergens gevonden dat dat eens per jaar moet. Wiel is net 3 maanden oud.

Ook wil ik mijn voorwiel aanpakken. Dit is nog een oud wiel met een FH6500 naaf. Ik ben bang dat de naaf compleet droog staat en mogelijk ook ingesleten is. (In 3 jaar niks van onderhoud gebeurd en ook vaker een hogedrukspuit + ontvetter gebruikt). Mocht dit zo zijn, kan ik dan een nieuwe conus kopen? Een FH6500 naaf is natuurlijk niet meer leverbaar (een conus staat wel op de exploded view en heeft een onderdelennummer, dus was ooit wel los leverbaar), maar kan ik een willekeurige conus gebruiken? Zo niet, zou het zin hebben om de kogellagertjes te vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 05-08-2022 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx
1-Een shimano vrijloop body die goed loopt> niks aan doen of tie nu 3 maanden of 3 jaar gelopen heeft.
Ik ben een geharnaste doehetzelver, maar Shimano freehubs zijn weggooiprodukten waar je vrijwel niet succesvol iets aan kan doen, zonde van de tijd.

2-Een voorwiel met dubieuze conuslagers kan je eens volledig demonteren en kijken wat nog okee en wat niet meer okee is.
Zijn de conussen gaar en de loopbanen nog okee , dan kan je eens zoeken naar conussen, die zijn hier en daar nog wel te vinden, B.v. "de fietsenmaker"heeft vaak wel wat bruikbaars, of anders een op Ebay kijken.
Nieuwe kogels +vet hebben altijd zin, neem dan kogels Grade 25 of beter.
Zijn ook de loopbanen ingevreten , dan is de naaf EOL, die vindt je zeer waarschijnlijk niet meer.
Zodra lagers ingevreten zijn, kan je die naaf hooguit nog een beperkte tijd gebruiken, mooi gaat ie nooit meer lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:02
Ik heb zelf ook zo’n HBM momentsleutel en snap precies wat je bedoelt. Heb hem niet zo lang dus het spul is nog te lezen maar in de toekomst komt hier wel wat beters.

Volgende week de naaf van mijn voorwiel maar eens een beurtje geven. De boel begint na een jaar (langs de Zeeuwse kust, en ja dat merk je aan alles wat betreft slijtage aan spullen) wat stroef te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Keezx schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:38:
1-Een shimano vrijloop body die goed loopt> niks aan doen of tie nu 3 maanden of 3 jaar gelopen heeft.
Ik ben een geharnaste doehetzelver, maar Shimano freehubs zijn weggooiprodukten waar je vrijwel niet succesvol iets aan kan doen, zonde van de tijd.

2-Een voorwiel met dubieuze conuslagers kan je eens volledig demonteren en kijken wat nog okee en wat niet meer okee is.
Zijn de conussen gaar en de loopbanen nog okee , dan kan je eens zoeken naar conussen, die zijn hier en daar nog wel te vinden, B.v. "de fietsenmaker"heeft vaak wel wat bruikbaars, of anders een op Ebay kijken.
Nieuwe kogels +vet hebben altijd zin, neem dan kogels Grade 25 of beter.
Zijn ook de loopbanen ingevreten , dan is de naaf EOL, die vindt je zeer waarschijnlijk niet meer.
Zodra lagers ingevreten zijn, kan je die naaf hooguit nog een beperkte tijd gebruiken, mooi gaat ie nooit meer lopen.
Daarnet bij het demonteren van de cassette (om te controleren of de spacer goed gemonteerd was, fiets trapt door) kwam ik er ook nog achter dat er wat vuil op de body zit. Moet dit er wel af, of geldt hier ook dat het een weggooiproduct is en dus niet erg is als het vuil de freehubbody heeft gesloopt? Met een doekje krijg ik het er zo niet direct af. Denk dat ik het makkelijker eraf krijg als ik even de body demonteer en eventueel voorzien van wat ontvetter.

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 05-08-2022 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Als dat een normale Shimano body is, dan is die niet zomaar van de naaf te trekken zoals bij veel andere wel..., dan moet je aan 1 kant de conus met borgmoer eraf schroeven, as eruit en dan pas kan je proberen met een grote inbus de body eraf te draaien.
Vuil op de buitenkant kan helemaal geen kwaad, kan je eraf borstelen, desnoods met een staalborstel.
Is de vrijloopfunctie gestoord of trapt ie door , dan kan je nog proberen de body compleet in een ontvetter te speoeln, drogen en wat dikke olie erin laten lopen.
Misschien krijg je het zo weer werkend., demonteren van die dingen is problematisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Keezx op 05-08-2022 23:10 ]

Pagina: 1 ... 428 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).