Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 427 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:29
Ik zat te denken om een bone construction koptelefoon te kopen maar vanwege de slecht geluidskwaliteit ben ik er een beetje huiverig voor. Kwam deze tegen Sony Linkbuds , iemand ervaring met deze en wielrennen? Veel ruis van de wind? Hoor je autos goed aankomen etc?

YouTube: Did Sony Accidently Make the PERFECT EARBUDS for CYCLING?! - Sony Li...

[ Voor 37% gewijzigd door kadooosh op 31-07-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:55
kadooosh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:31:
Ik zat te denken om een bone construction koptelefoon te kopen maar vanwege de slecht geluidskwaliteit ben ik er een beetje huiverig voor. Kwam deze tegen Sony Linkbuds , iemand ervaring met deze en wielrennen? Veel ruis van de wind? Hoor je autos goed aankomen etc?

YouTube: Did Sony Accidently Make the PERFECT EARBUDS for CYCLING?! - Sony Li...
Geen ervaring met de Sony in-ears, maar wel met de aeropex aftershokz. Geluidskwaliteit is natuurlijk persoonlijk, maar ik stoor mij er totaal niet aan dat er minder bas aanwezig is (hiervoor had ik in-ears en die komen bij mij toch altijd een beetje los te zitten waardoor ik nu effectief net zoveel bas ervaar als daarvoor).

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:29
scraemus schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:58:
[...]

Geen ervaring met de Sony in-ears, maar wel met de aeropex aftershokz. Geluidskwaliteit is natuurlijk persoonlijk, maar ik stoor mij er totaal niet aan dat er minder bas aanwezig is (hiervoor had ik in-ears en die komen bij mij toch altijd een beetje los te zitten waardoor ik nu effectief net zoveel bas ervaar als daarvoor).
Sonny Darvish
I do have Aftershockz Aeropex and initially I bought it for cycling, but soon realised the wind noise completely overwhelms any sound from the headset. It's more practical for walking and running.
Also the bluetooth connectivity is phenomenal! especially in comparison to sony wf-1000xm4.
Heb je geen last van het geruis van de wind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:32
kadooosh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:53:
[...]

[...]

Ik heb soortgelijke oortjes gehad, ik had vrijwel geen last van windgeruis dit waren overigens Jaybird Vista's, volgens mij hetzelfde dan de Sony. Ze zaten prima in het oor maar had toch regelmatig het idee om ze wat terug te duwen, tijdens een ritje of hardlopen.

Waar ik tegenaan liep, dat ze niet te bedienen zijn via de oortjes, je kunt ze dus niet even makkelijk harder of zachter zetten. Daarnaast had ik telkens gedoe met de oortjes waardoor ik uit de garantie nieuwe kon uitzoeken. Hierna ben ik voor Powerbeats pro gegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
Pimorez schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:14:
[...]

Jazeker! Staan op Strava (elke dag is een link naar de rit zelf), ik kan ze morgen nog wel hier uploaden :)

De terugreis was een avontuur. Ik zal mijn post aanpassen zodat het in één bericht staat. Had een beetje haast om het vanmiddag af te typen O-)
Zag ze ook niet staan, vandaar mijn opmerking :)
joker1977 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 07:38:
[...]
De discussie gaat m.i. helemaal niet over de noodzaak van een helm. Daar is iedereen hier het wel over eens. Het gaat, dacht ik, over de manier waarop je anderen bejegent die een andere keus maken.

Ik ben van mening dat zodra je je daarmee gaat bemoeien op een persoonlijk niveau je al zaagt aan de poten van een vrije maatschappij en (in extremum) aan de individuele rechten van de mens.

Jij en ik leggen dan die grens misschien bij een helm-plicht voor wielrenners, maar de niet-wielrenners vinden dan het hele wielrennen op de openbare weg idioot en zouden het liefst zien dat wielrennen enkel nog op de baan of een besloten circuit gebeurt.
Het een ontgaat het ander natuurlijk niet, als iedereen gewoon het eens is over de noodzaak van een helm en de helmplicht. Hoeven anderen hen daar ook niet op aan te spreken. Ik vind dat als in normale kleren, je fiets naar de FM brengt op 2km en je rustig rijd. Tot daar aan toe dat je niet met helm fietst. Maar als je gewoon een rit gaat maken of zelfs trainen, moet je dat ding gewoon op. En dan moet je het recht hebben om anderen aan te spreken als ze dat niet doen. Ik zie het helaas ook nog steeds te vaak. En heb ook al een aantal keren gezien wat zo'n helm daadwerkelijk doet.

De man waarvan ik mijn 1e racefiets kocht, is verongelukt. Hij heeft allemaal hele nare gevolgen daaraan overgehouden, zoals overgevoelig voor prikkels en zware hoofdpijn enzo. Zonder helm had hij het gewoon niet overleefd. Dat ding zat helemaal in zijn hoofd gedrukt. En zo ken ik nog wel een aantal voorbeelden, je draagt gewoon dat ding en brengt anderen niet onnodig in een bepaalde positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
We maken iedere dag wel meerdere keuzes op veiligheidgebied, waar anderen dan weer wat over te zeiken hebben...
Holland domineesland, roeping gemist?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pier87
Keezx schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:44:
We maken iedere dag wel meerdere keuzes op veiligheidgebied, waar anderen dan weer wat over te zeiken hebben...
Nee denk ik niet @Keezx er is maar begon 1 persoon begonnen met zeiken over het niet groeten van wielrenners zonder helm dus wat dat betreft heb je niet je roeping gemist denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:02
Wat een schijt team dat SD worx zeg.

Edit: oops verkeerde topic. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door 3dav0d3 op 31-07-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:54

oNo

kadooosh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:31:

Er zijn earbuds met ambient sound. Die dingen hebben 3 standen. Normaal, actieve noise cancelling en ambient sound. Dus omgevingsgeluid alsof je geen earbuds in hebt. Of als je slechthorend bent, versterking van omgevingsgeluid.

Ideaal voor sport, o.a. Zwift en rustig buiten fietsen. Ik heb de Jlab epic air sport ANC. Deze hebben een earhook, dus die blijven goed zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Bad Brains schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:31:
Wat geven jullie uit aan een helm, en wat moet er minimaal aan "opties" op zitten.
Ben zelf in de markt voor een fietshelm en zie een hoop maar ik heb geen idee waar ik naar kijk.
En als toevoeging op alles wat al gezegd is: Ga altijd passen. Het ene merk zit goed op een hoofd met een bepaalde vorm, de andere totaal niet. Ik had bijvoorbeeld eerst een Giro (online gekocht) maar nadat ik een aantal jaar later een andere (in dit geval Specialized) kocht in de winkel merkte ik toch een duidelijk (en positiever) verschil.

Komoot

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pimorez schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:49:
En nog even wat uitgebreider over mijn fietsvakantie.

Het idee is geboren sinds ik begin corona een kennis van een kennis een mooie route heb zien maken die zo goed als langs de grenzen van Frankrijk ging. Dit leek mij erg gaaf, maar ik heb er vervolgens niks mee gedaan. Tot ik meegesleurd werd in de 'hype' rondom FKT's op Youtube van EF (Lachlan Morton), Rapha (Lael Wilcox) en Canyon (mooi merk :+ ). Met als hoogtepunt The Alt Tour. Ik kreeg daarna zoveel zin om zelf ook zoiets te doen dat ik in mijn hoofd ben begonnen met plannen. Gezien ik een idiote hoeveelheid vakantiedagen had staan maakte de duur niet uit, de grens lag bij mijn fysieke gesteldheid. Oh ja, en camperen is niks voor mij dus ik doe het zogenaamde 'creditcardpacking'; hotel/B&B/Airbnb boeken en gaan!

Waar wilde ik naartoe fietsen? De eerste gedachte was natuurlijk de Pyreneeën. Ik had daar nog nooit gefietst (enkel de Vogezen, Sierra Nevada, Los Angeles en de Dolomieten, stuk voor stuk prachtig op elk hun eigen manier), het is zonnig, warm, rustig en er zijn veel bergen. Top, nu nog een stad. Girona was een simpele keuze gezien dit zo'n beetje het wieler-walhalla van Europa is. Het probleem is alleen dat Rotterdam > Girona 'slechts' 1500km is volgens Google Maps, en ik wilde eigenlijk toch wel langer dan 7-10 dagen op de fiets zitten. Gelukkig laat de kaart van Europe meteen zien dat er in het westen van Frankrijk nog heel veel land is met Normandië, Bretagne en Aquitanië. Geluk bij een ongeluk kom je dan ook in de buurt van San Sebastian en kun je van daaruit heel makkelijk door de Pyreneeën.

Dat was de route dan. Zo ongeveer. Ik had op dit punt dus een startpunt, tussenstop en eindpunt. Het was alleen wel belangrijk om de rest van de route ook uit te stippen. Gezien de kust van Frankrijk er erg mooi uitzag op Google, heb ik besloten om de route zoveel mogelijk langs de kust te laten lopen (maar in Bretagne heb ik daar bewust van afgeweken om een klein beetje te schaven in de kilometers en gezien de natuur op die plekken er niet heel anders uitzag dan wat ik tijdens andere ritten al zou hebben gezien). Uiteindelijk heb ik 24 routes gemaakt (eigenlijk 25, één dag was een transferdag van Pas de la Casa naar Andorra la Vella, een route van 33km waarvan de eerste 4km klimmen is met 400 hoogtemeters maar de rest is alleen maar dalen) en die verdeeld in 4 dagen op, 1 dag af (op aanraden van een kennis). Met deze 24 routes heb ik ook grofweg de eindbestemming van elke dag, dus kon ik op basis daarvan beginnen met het zoeken van overnachting. Per route heb ik vervolgens de eindbestemming weer iets verplaatst naar het hotel bijvoorbeeld, en het startpunt van de volgende dag uiteraard ook. Nadat ik dit had gedaan waren alle routes klaar. Voor de precieze routes kun je het routeboek bekijken, daar staat bij elke dag een link naar de route.

Startpunt: Rotterdam
Tussenstop: San Sebastian
Eindpunt: Girona
Geplande: 3508km / 38343hm
Gemiddelde per fietsdag: 140km / 1534hm (tot aan San Sebastian 161km/1020hm)

Dag 1
Deze dag is vooral gewoon naar Brugge rijden. Helaas heb ik met het plannen van mijn routes geen rekening gehouden met zaken zoals een tunnel bij Terneuzen waar je niet doorheen kunt fietsen.. Dus hier heb ik een omweg moeten nemen. Op de lange bruggen bij Zeeland zelf was het lichtjes afzien vanwege de flinke zijwind, maar vooral ook een mentaal spelletje om te kijken of ik mij tijdens deze vakantie voor het eerst wél kan inhouden. Dit is gelukkig gelukt waardoor ik met vertrouwen de rest van de vakantie tegemoet ging. Helaas heb ik wel te weinig gegeten, dit is ook een terugkerend probleem bij mij. Gezien dit nog een relatief korte en vlakke etappe was was het een minder groot probleem en heeft mij dit alleen maar geholpen om de dagen erna wél goed te eten.

Dag 2
Wederom een vlakke etappe, en ik mocht vrijwel direct na de start over een mooi stukje kasseien. Op dag 1 ook al, en die lagen er een stuk minder goed bij, maar zo 's ochtends wakker worden op kasseien is ook niet niks. De eerste 20km ongeveer waren wel heerlijk. Je fietst vanuit Brugge een heel lang stuk langs een rivier, goed geasfalteerd, lekkere schaduw en het is een fietspad dus geen last van auto's. Nadat ik de Franse grens ben gepasseerd kreeg ik mij toch een partij prachtige uitzichten voorgeschoteld. Ongelofelijk. Het is zeker een aanrader om hier te gaan fietsen als het mooi weer is.

Dag 3
De dag begon met de verwachting dat ik door onweer zou fietsen, gelukkig bleef het beperkt tot een uurtje regen. Zoals al aangegeven heeft die eerste dag slecht eten geholpen om mij de dagen erna wel goed te laten eten.

Dag 4
Vandaag nog meer regen! En helaas ook wat onweer. Zo in het open tussen de weilanden voelt dat toch niet prettig.. Gelukkig was het maar een kilometer of 15. Dit zou de eerste van ~3 dagen worden waarop ik enorm veel legervoertuigen zou zien. Ik kwam er toen ook pas achter dat D-Day nog een grote feestdag is in Frankrijk, dus was het maar de vraag of ik op D-Day zelf wel mijn route kon fietsen zoals gepland (want die ging expres langs Utah en Omaha beach). Dit was tevens de 4e dag op rij met een route boven de 150km, in totaal zat ik al op de 715km! Een dag later was de eerste rustdag. Hoewel die zeer welkom was, was ik verbaasd over hoe fris mijn benen nog waren. Er was nog geen echte vermoeidheid te voelen, en ondanks dat het allemaal zone 1/2 was had ik wel verwacht al iets te voelen, niet dus.

Dag 6
Ik heb veel historische plekken gezien deze dag. Zoals gezegd de bekende stranden, maar ook Carentan (goede herinneringen aan deze plek vanwege Call of Duty II :D) en vele andere kleine dorpjes waar de bevrijding nog steeds heel zichtbaar is.

Dag 7
145km lang vol met tegenwind. Het kon erger, zoals een dag later, maar heel fijn was dit niet. De korte steile heuvels in zowel Normandië als Bretagne hielpen niet met het beter maken van deze dag, gelukkig zijn de bakkerijtjes altijd een genot om even bij te stoppen.

Dag 8
Dit is één van de drie dagen die ik als 'ruk' zou omschrijven. Niet omdat het qua route zo zwaar was, die dagen zijn er ook wel geweest maar die waren gewoon zwaar in plaats van ruk, maar omdat het 176km bijna continu windkracht 3 à 4 tegen was. Een uiteindelijk gemiddelde snelheid van 22.5km met 140 watt gemiddeld is aardig laag, terwijl de route maar 1800 hoogtemeters had over veel kleine klimmetjes (weer die vervelend steile heuvels).

Dag 9
Ik had veel verwacht van Brest, helaas vond ik het in de praktijk niet aan de verwachtingen voldoen. Ik heb natuurlijk maar een zeer beperkt deel van de stad gezien, maar wat ik heb gezien was niet interessant. Gelukkig waren de plaatjes bij het verlaten van Brest wél erg mooi en heb ik hier goed van genoten.
De tweede stint was hiermee afgesloten, 637km en 5600hm en ook 7 van de afgelopen 8 ritten die als century tellen.

Dag 11
De benen waren weer goed uitgerust en ik voelde mij eigenlijk super fris. Alsof ik helemaal niet gefietst had de afgelopen dagen. Het was een mooie route, maar niet zo spectaculair als de tweede dag toen ik de grens met Frankrijk passeerde. Helaas heb ik aan het einde van deze dag mijn grote bidon laten vallen dus moest ik op zoek naar een vervanger. Bij de Decathlon heb ik een iets kleinere gevonden wat ik toch erg vervelend vond. Het was echter wel zo'n bidon met thermos werking. In de dagen hierna was dit, met de enorme hitte, toch wel een goede keuze.

Dag 12
Een vlakke maar lange dag. 180km met een stuk hogere temperaturen zorgen ervoor dat je goed moet hydrateren. Na deze dag heb ik de eerste volle kalenderweek (maandag tot en met zondag) gehad, in totaal goed voor 972km!

Dag 13
Dit was de tweede dag die ik als 'ruk' zou beschrijven. Enorm warm (tussen de 35 en 40 graden), weilanden en weinig schaduw. Vandaag waren er nog genoeg plekken om water te halen gelukkig. Ik heb expres tussendoor nog even stilgestaan in de schaduw om voor werk even een belletje van een half uur te doen, dat was wel lekker om bij te komen.

Dag 14
De derde rukdag. In tegenstelling tot gisteren was er vandaag bijna geen boom te bekennen en dus was het afzien. Het vinden van water was op deze dag een stuk lastiger helaas, in totaal heb ik 5km extra moeten fietsen om bij te tanken en mijn hoofd af te koelen. Maar! Weer een rustdag en weer een stint afgesloten. Deze stint was goed voor ongeveer 644km en 4100hm.

Dag 16
Het begin van een korte stint om alvast wat uit te rusten voor de Pyreneeën. Helaas was het weer takkewarm (ik was wel expres extra vroeg vertrokken om het grootste deel van de hitte voor te blijven) en lag een stuk van de route langs snelwegen, niet heel boeiend dus. Bij het stoppen om mij nog een keer in te smeren heb ik helaas over het hoofd gezien dat een deel van dat gravel (was een parkeerplaatsje langs de weg) erg diepe wielsporen had. Of één van mijn wielen gleed weg of ik ben met mijn pedaal blijven hangen. De schade viel mee met alleen wat vuile wielen van het stof en op beide handen een klein wondje. De pleister bleef niet plakken en het zat wel precies op een plek waardoor het vervelend was om mijn stuur beet te houden, maar dat is alles.

Dag 17
Een korte dag, en meteen het einde van de eerste helft van deze vakantie. Deze dag ben ik de grens van Frankrijk en Spanje gepasseerd en arriveerde ik in San Sebastian om van een rustdag te genieten. Ik had hier gelukkig een Airbnb host die enorm vriendelijk was en ik zat op de perfecte plek in het oude gedeelte van het centrum. Ik heb anderhalve dag geprobeerd om mijn tanlines iets bij te kleuren maar helaas is dat niet gelukt.

Dag 19
Het begin van wederom een korte stint. Niet om alvast bij te komen voor de komende dagen maar om uit te rusten van wat de queen stage had moeten zijn. Deze dag nog niet, deze dag is kort en eenvoudig. Helaas wel stootlek met tubeless op een put omdat ik die ochtend dacht nog wel een dag zonder bij te pompen zou kunnen. Er zat alleen geen sealant meer in, ik ben bang dat ik het niet had bijgevuld na het vervangen van de band en de seal goed krijgen. Gelukkig had ik een flesje sealant mee waarna het alsnog was opgelost.

Dag 20
De koninginnenrit! Althans, dat was het idee. Met een geplande afstand van 186km en 4100hm zou dit een enorm lange dag worden. Helaas heb ik mij op de Col de Marie-Blanque (wat een b*tch is het toch) niet heel goed kunnen inhouden en dit heb ik op de Col de Portalet moeten bekopen, hoewel ik waarschijnlijk weer te weinig heb gegeten. Hier heb ik besloten om niet tot het allerhoogste puntje te fietsen maar om het bij de normale top te houden. In totaal een stuk of 500hm minder. Gelukkig weer een rustdag hierna!

Dag 22
Col d'Aubisque en Luz Ardiden. De Aubisque was een prachtige klim alleen de laatste paar kilometer fietste je door de wolken met daarbij veel vocht. Dit was net iets te koud voor kort-kort helaas, maar mijn arm en beenstukken zaten te ver in mijn zadeltas verstopt. Na de eerste kilometer dalen verdwenen de wolken en kon ik beginnen met opdrogen. Geen snelle afdaling dus, maar hierdoor kreeg ik extra veel zin in de Luz Ardiden. Het beklimmen van die berg was prachtig, maar het dalen was nog leuker. Uiteindelijk heb ik daar zelfs de 348e tijd neergezet (https://www.strava.com/segments/1762889?filter=overall).

Dag 23
De dag begon meteen met het beklimmen van de Col de Tourmalet (als je uit Luz Saint-Sauveur vertrekt kun je rechts de Luz Ardiden op en links de Tourmalet), maar halverwege heb ik die moeten pauzeren door onweer tussen de bergen, ik vond het toch te riskant. Twee man gingen wel door terwijl de rest van die groep (een groep fietsvrienden uit het oosten van het land) ook in het skidorp bleven wachten. Toen het eenmaal droog was werd het klimmen weer leuk. De wegen waren helaas wel nog nat waardoor ik rustig aan heb gedaald.

De Hourquette d'Ancizan was de volgende klim. Ik had ook voor de Col d'Aspin kunnen kiezen maar de Ancizan zag er indrukwekkender uit. Ik heb de Aspin niet meer gezien maar ik heb geen enkele spijt van mijn keuze. De Ancizan loopt dwars door een mooi natuurgebied, je fietst tussen loslopende koeien, geen last van auto's en 4km voor de top kom je nog in een soort vallei terecht wat fenomenaal is om te zien. De weg was iets te smal om snel te dalen, voor een gewoon mens tenminste. Tijdens de tour zijn ze hier een stuk sneller gegaan dan ik :D

Col du Portet was leuk. Erg warm weer natuurlijk, en het is geen malse klim (17km à 8.5%), maar mooie uitzichten en weinig verkeer. Tussendoor waren er gelukkig een aantal waterkraantjes om mijn kop onder te houden en water bij te vullen. Vanaf Espiaube splitst de berg tussen de Col du Portet en de Pla d'Adet. De Col du Portet heeft in ieder geval een erg wisselende kwaliteit in asfalt. Veel losse stenen, veel goten voor water, veel koeienstront. Dalen is hierdoor erg lastig dit eerste stuk. Daarintegen is het dalen vanaf Espiaube GEWELDIG. Dit is een afdaling met de perfecte combinatie van snelheid, flauwe bochten, scherpe bochten, weinig verkeer, goed asfalt en een weg die niet te smal is. Je kunt hier enorm hard naar beneden, maar ook als je langzamer gaat zit er een lekkere flow in de afdaling. Ik heb getwijfeld om een dag later een lift omhoog te regelen zodat ik nog een keer naar beneden zou kunnen, maar heb dat helaas niet gedaan.

Dag 24
De benen waren natuurlijk wat moe na deze dagen met veel hoogtemeters, dus deze dag had ik expres makkelijk gemaakt. Slechts 100km en 575hm in tegenstelling tot 94km/2740hm en 111km/3700hm. Lekker rustig aan gedaan naar de eindbestemming van die dag.

Dag 25
De laatste extra zware dag. 133km/3400hm (volgens de planning dan, Strava zegt achteraf 3134hm terwijl het dezelfde route is als hoe ik hem via Strava heb gemaakt) met lange klimmen die niet extreem steil zijn. Halverwege ben ik nog aangehaakt bij een cyclo. Die mensen zaten redelijk af te zien dus voelde het extra lullig dat ik er met extra tassen zonder moeite voorbij fietste, dus heb ik gedaan wat iedereen zou doen, extra gas geven :+ Dit was meteen het moment dat ik doorkreeg hoeveel kracht ik nog over had. Dit kleine bergje opfietsen ging verassend makkelijk waardoor ik extra zin had in de allerlaatste dag in Girona om één keer maximaal de Els Angels op te beuken.
De laatste klim van de dag (Col d'Envalira) was helaas toch te lang. Eigenlijk wilde ik helemaal naar de top (en dus voorbij de eindbestemming van de dag) maar het was zwaar genoeg om dit niet voort te zetten. Het was wel leuk om te zien dat er meerdere auto's onderweg hun raampje opendeden om mij aan te moedigen.
Als avondeten heb ik twee volle borden pasta op. Een derde had ook nog gekund alleen zou het dan weer zo duur worden..

Dag 26/Transferdag
Dit is dus de transferdag. Uiteindelijk 34km en 400hm. Het dalen was heerlijk omdat de eerste 10km ongeveer heel open zijn, brede wegen, en je kunt er enorm hard. Max snelheid was 84.5km/h. De rest van deze rustdag heb ik vooral veel gegeten.

Dag 27
Het begin van het einde! Helaas begon deze dag wel met enorm veel wolken. De Coll de la Gallina was wel erg mooi! Daarna was het enkel dalen tot ik weer in Andorra la Vella was, om vervolgens weer de Col d'Envalira op te fietsen. Wat een takke eind. 2km voor de top begon het helaas weer te onweren, maar ik ben dit keer wel door blijven fietsen omdat er geen plek was om te schuilen. Na het bereiken van de top was het bijna alleen maar dalen tot de plek van overnachting.

Dag 28
Mooie beklimmingen. Of nouja, toen ik eenmaal een paar honderd meter voorbij de top van de Col de Creu was kreeg ik de vallei tussen de Col de Creu en Col de la Llose te zien. DIT IS MOOI! Enorm smal weggetje maar een gigantisch uitzicht op de andere bergen. Beide Cols zelf zijn niet bijzonder overigens. Wat wel bijzonder is zijn de hoeveelheid vlinders op de Col de la Llose.

Dag 29
De hitte is weer terug. Verder stond deze dag eigenlijk alleen maar in het teken van de Rocacorba. Ik had erger verwacht, maar uiteindelijk viel het mee. De Col de Marie-Blanque is waarschijnlijk een lastigere klim dan de Rocacorba en het asfalt is van slechte kwaliteit. Ik was deze dag wel blij omdat het betekende dat er nog maar één dag was waarop ik zou fietsen tot ik in Girona zou arriveren!

Dag 30
De laatste dag! Het was een gemengd gevoel van blijheid dat ik bijna klaar was, maar ook teleurstelling dat ik bijna klaar was. Zoveel dagen fietsen was heerlijk om te doen. Geen haast om iets te doen, geen verwachtingen behalve dat ik foto's van eclairs zou delen met familie/vrienden/collega's en heerlijk weer.
Ik zou deze dag eerst naar de kust gaan zodat ik beide kanten van de kust van Frankrijk/Spanje had aangetikt. Dit was makkelijk want het was vrijwel vlak. Daarna terug landinwaarts richting Girona om twee keer de Els Angels te beklimmen. Ik had in de week hiervoor bedacht om de tweede keer maximaal te gaan om te kijken wat ik nog over had na deze trip, en stiekem hopend dat ik een nieuwe FTP zou trappen. De laatste keer dat ik hem had getest was op een berg in LA, helaas zaten daar wat afdalingen tussen wat er voor zorgde dat ik niet alles heb kunnen geven. Daarnaast weet ik dat @Salteh blij was dat hij afgelopen jaar zijn PR op deze berg had verbroken, dus ik was benieuwd hoe ik mij met hem zou kunnen vergelijken. Ik heb de dag ervoor nog snel even zijn tijd opgezocht alleen stond er geen vermogen bij (enkel geschat vermogen en iedereen weet dat je daar niks mee kan). Ik kon dus niks anders dan echt maximaal gaan en dan hopen dat het genoeg is.
Het nadeel van deze klim is dat ook hier wat stukjes vlak/omlaag en scherpe bochten in zitten. Uiteindelijk kwam ik 4 watt tekort voor mijn 20min PR ondanks twee stukken waar ik flink moest inhouden. Ik was erg verbaasd, maar bovenaan de top was ik ook erg moe. Ik heb hier een kwartier bij zitten komen en stiekem ook blij teruggekeken naar de afgelopen maand. Het afdalen ging voor geen meter, ik was nog steeds moe van dit blok van 27 minuten maximaal gaan.

De dag was voorbij. De maand was voorbij. Wat een vakantie, ik heb echt genoten. Ik kan het iedereen aanraden om een keer te doen, zelfs al is het maar 2 of 3 dagen binnen Nederland of de BeNeLux.

De terugreis was een avontuur op zich. Ik had die expres niet gepland omdat er meerdere wegen naar Rome Rotterdam leiden. Ik had wel al gezien dat met een fiets de Thalys in geen optie is, dus mijn enige doel was om in Parijs te komen waar ik 3 opties had: 1. Verder fietsen 2. Met kleine treintjes terug de grens over 3. Fiets achterlaten bij een collega, zelf met de trein terug en dan fiets later die week met de auto ophalen of door collega mee terug naar Rotterdam laten verhuizen in augustus.

Ik heb uiteindelijk op de eerste reisdag de trein van Girona naar Lyon kunnen nemen omdat er die dag geen treinen verder naar het noorden gingen (eerste vakantiedag en laat in de avond voor een langer traject), daar kwam ik om 20:40 aan dus overnachten in een hotel. De volgende dag ben ik na het ontbijt naar het treinstation gegaan om de opties te bekijken, helaas ging de eerstvolgende trein pas rond 11:30 richting Parijs om om 17:30 te arriveren.

Daar aangekomen konden de mensen op het station mij niet verder helpen om thuis te komen (ik vermoed dat ze geen Engels wilde praten), dus heb ik maar gekeken of Flixbus een optie was vanuit Parijs (vanaf steden waar ik hiervoor was was dat niet het geval, er was wel plek voor mij maar niet voor mijn fiets). Die avond om 23:00 zou ik de bus kunnen pakken dus heb ik die avond eerst F1 gekeken bij die collega en hebben we daarna een lekkere steak gegeten.

Eenmaal aangekomen bij de busstop begon de ellende. Je staat daar in een garage met 150 anderen in de hitte. Het is een slecht scherm, de pagina's wisselen snel en ik had geen gewone bril mee. Ik stond te wachten op het nummer van de halte waar ik zou moeten instappen maar ineens was de regel van mijn bus verdwenen. Volgens de app reed hij toen al op de ring.. Gelukkig konden ze mij omboeken naar een bus de volgende dag iets na het middaguur, dus heb ik gelukkig bij die collega kunnen logeren, wat een held.
De volgende dag dus nog snel over de Champs-Elysees gefietst, Louvre en Eiffeltoren van buiten gezien en nog wat parken gezien en toen snel geluncht om de bus te halen. Dit keer was het wel raak. Helaas is het niet aan te raden met een carbon fiets, maar mijn fiets lag gelukkig beide busritten (overstap in Brussel) bovenop of alleen.
En de foto's! Niet in de juiste volgorde, dat is teveel uitzoekwerk. @rolandos582 @J-M-T.
https://drive.google.com/..._vChH1i9I1Nyz?usp=sharing

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
Keezx schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:44:
Het is ieders goed recht om de Darwin Award te scoren, maar een ander betichten van zendelingendrang (terwijl het gewoon gezond verstand is om zo iets simpels als een helm op te doen) is simpelweg arrogantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
offtopic onzin.

[ Voor 92% gewijzigd door Remy op 04-08-2022 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:40
Voor mij is het: Geen helm, niet fietsen. Voelt gewoon niet compleet.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
De ena laatste van het seizoen:

De donderdag avond competitie stopt eind Augustus en over anderhalve week ga ik op vakantie dus nog maar 1 race te gaan.
Afgelopen donderdag avond begon ik de race met het idee om wat rustiger in het peleton te cruisen, maar zodra de speaker heeft geroepen "we starten met 3 rondjes geneutraliseerd", gooi ik alle plannen overboord. 8)7
De eerste 25 minuten van de race gingen echt enorm hard. Er werd veel aangevallen en ik was niet te beroerd om mijn steentje bij te dragen om alles terug te halen ^^. Tegen beter weten in wellicht, maar ach :). Vlak voordat de B groep ging afsprinten zakte ik wat door het peleton om wat te herstellen en net op dat moment rijden er een paar uit de A's weg. Helaas reageerde er (logisch) niemand van de B's en kregen ze al gauw genoeg ruimte om weg te blijven. Die hebben we de rest van de avond niet meer gezien.

Laatste paar minuten voelde ik al een paar keer mijn hamstring trekken maar had stille hoop dat ie nog de sprint zou overleven. Ik reageerde op tijd om mee te gaan richting de laatste bocht en kwam daar als 5de uit. Alleen toen ik uit het zadel kwam om te sprinten voelde ik al direct dat het hem niet ging worden dus maar netjes naar links gereden en zo over de finish gerold.
Aanstaande donderdag dan maar eens echt proberen om zo MIN mogelijk te doen en kijken of ik eens iets in de sprint kan betekenen. :D

Bij zowel het racen als het editen van de video is netjes een helm gedragen. :+

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:20
Keezx schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 00:43:
Iemand zonder helm die niet gegroet wordt heeft geen idee waarom ie niet gegroet is.
Het is zelfbevrediging door mensen die waarschijnlijk thuis niet aan hun trekken komen. >:)
Heb je het dan nu over jezelf?

Wat betreft dragen van een helm. Op de racefiets en MTB draag ik dat altijd. Tegelijkertijd fiets ik op de stadsfiets ook vaak genoeg hard genoeg om een helm te rechtvaardigen. Gek genoeg zou het in die gevallen gek voelen om een helm te dragen. Maar dat is wellicht een kwestie van tijd.

[ Voor 31% gewijzigd door wisselwerking op 01-08-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Wederom weer mooie beelden en verslag @Michaelg wat gebruik je trouwens voor ''filter'' voor die vermogens en snelheid weer te geven? En welke camera gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:55
[...]

[...]

Een beetje, maar minder dan wanneer je geen oortjes/bone conducting koptelefoon op hebt. Ik stoor mij er persoonlijk niet aan, maar dat doe ik ook weinig wanneer ik zonder fiets. Iets wat ik wel merk is dat wanneer de wind harder dan 4 Bft waait ik het volume eentje omhoog zet (en dat kan bij de aeropex gewoon op de koptelefoon zelf) omdat het anders wat lastig te verstaan is.

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
pier87 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:35:
Wederom weer mooie beelden en verslag @Michaelg wat gebruik je trouwens voor ''filter'' voor die vermogens en snelheid weer te geven? En welke camera gebruik je?
Thanks!
Ik gebruik een Gopro Hero 10. Met Garmin Virb kun je vervolgens FIT file data als overlays gebruiken.
Werkt alleen een beetje omslachtig. Je moet die FIT file synchroniseren met de video file. Nu zou dat geen probleem zijn als GoPro het in 1 grote file gooit, maar dat doet het helaas niet. Ik moet dus eerst van alle kleine files 1 grote file maken, en vervolgens kan ik die FIT file syncen met de video.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
Michaelg schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Thanks!
Ik gebruik een Gopro Hero 10. Met Garmin Virb kun je vervolgens FIT file data als overlays gebruiken.
Werkt alleen een beetje omslachtig. Je moet die FIT file synchroniseren met de video file. Nu zou dat geen probleem zijn als GoPro het in 1 grote file gooit, maar dat doet het helaas niet. Ik moet dus eerst van alle kleine files 1 grote file maken, en vervolgens kan ik die FIT file syncen met de video.
Veel werk? Als in hoeveel uur hebben we het over? Misschien moet ik ook maar eens wat opnemen. Rijd rondjes genoeg O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
rolandos582 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Veel werk? Als in hoeveel uur hebben we het over? Misschien moet ik ook maar eens wat opnemen. Rijd rondjes genoeg O-)
Als je 1 rondje opneemt en die in een loop zet dan heb je voldoende. Al die rondjes zien er hetzelfde uit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
Ah oke @Michaelg zal er ook eens induiken tzt. Heb zelf nog een Go Pro Hero 4 Session, maar vond het altijd maar wat een gedoe dat monteren etc ;)

weinig spannends op dat donderdagsavond rondje van je @rolandos582 :P

Ah @wisselwerking was me voor :P _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door pier87 op 01-08-2022 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:31
Jij hebt ook tijd genoeg…..

Het zou de signal server misschien wel iets meer rust geven

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
pier87 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:28:
Ah oke @Michaelg zal er ook eens induiken tzt. Heb zelf nog een Go Pro Hero 4 Session, maar vond het altijd maar wat een gedoe dat monteren etc ;)

weinig spannends op dat donderdagsavond rondje van je @rolandos582 :P

Ah @wisselwerking was me voor :P _/-\o_
Elk rondje is anders!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0nJe6GLgLMc3HOr5B5cbbDCXQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UvNLSCDV2vrb3m1k8v2WWImZ.png?f=fotoalbum_large

Zat laatst ff te kijken, ik rijd dat rondje wel heel vaak.. Binnenkort ook wel weer wat criteriums. Volgend jaar KNWU koersen, dan zie je sowieso meer criteriums :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Goed bezig @rolandos582

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
rolandos582 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Nee het is niet veel werk. Maar vooral doorlooptijd.
Het ziet er zo uit :
1. Plak in een edit tool alle video's aan elkaar in goede volgorde en exporteer deze naar 1 file. (15 minuten werk, en met mijn systeem uurtje of 4 aan export tijd. )
2. Sync de fit file met je nieuwe aangemaakte video en exporteer deze opnieuw (als 2.7K zodat Youtube de betere Codec gebruikt :), 15 minuten werk en met mijn systeem uurtje of 6 export tijd)
3. Uploaden naar Youtube.

En ik vind de filmpjes vooral voor mijzelf erg nuttig om terug te kijken :D. In het moment zelf is het vaak lastig om helder na te denken. Dus zelf leer ik er erg veel van.

[ Voor 11% gewijzigd door Michaelg op 01-08-2022 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

Dus na afloop kijk je die rondjes ook nog terug? Kolere zeg...

Ik kan me niet voorstellen dat iemand een uur of anderhalf uur rondjes om de kerk of op een industrie-terrein interessant vindt om naar te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobeshome
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 13:41
@Michaelg bedankt voor het uploaden van de DAC, leuk en interessant om even versneld terug te kijken. Afgelopen donderdag was het de tweede keer dat ik meedeed, ik was de fietser in het rood #inhetrood. Ik ben sinds dit jaar wedstrijden gaan fietsen, onder andere KNWU criteriums. Door mijzelf terug te kijken kan ik kijken of mijn acties handig waren. 2 weken geleden was ik er ook, maar toen meer achteraan gezeten. Nu heb ik meer van voren gekoerst. Ik wilde graag in de kopgroep belanden, maar dat is helaas niet gelukt omdat ik op dat moment te ver van achteren zat, en ik het niet helemaal doorhad dat er ook A's wegreden :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
bobeshome schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:12:
@Michaelg bedankt voor het uploaden van de DAC, leuk en interessant om even versneld terug te kijken. Afgelopen donderdag was het de tweede keer dat ik meedeed, ik was de fietser in het rood #inhetrood. Ik ben sinds dit jaar wedstrijden gaan fietsen, onder andere KNWU criteriums. Door mijzelf terug te kijken kan ik kijken of mijn acties handig waren. 2 weken geleden was ik er ook, maar toen meer achteraan gezeten. Nu heb ik meer van voren gekoerst. Ik wilde graag in de kopgroep belanden, maar dat is helaas niet gelukt omdat ik op dat moment te ver van achteren zat, en ik het niet helemaal doorhad dat er ook A's wegreden :/ .
Graag gedaan. Leuk om te horen dat er iemand op zit te wachten ;) ;)
En ja, als de groep zoals afgelopen week wat groter is, is het wel lastig om op de goede momenten van voren te zitten. Denk dat dit gewoon kwestie is van meer ervaring opdoen. Of zoals afgelopen week, als de B groep op punt staat van sprinten, toch wat alerter zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Michaelg op 01-08-2022 10:21 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:23
joker1977 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:52:

Ik kan me niet voorstellen dat iemand een uur of anderhalf uur rondjes om de kerk of op een industrie-terrein interessant vindt om naar te kijken.
Mijn oma zei altijd: 'Als je niets vriendelijks weet te zeggen, zeg dan niets.'

Of was dat de oma van het ancien regime uit de Rode Lantaarn? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door GerbenBK op 01-08-2022 10:30 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 10:14
rolandos582 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:35:
[...]

Zag ze ook niet staan, vandaar mijn opmerking :)

[...]

Het een ontgaat het ander natuurlijk niet, als iedereen gewoon het eens is over de noodzaak van een helm en de helmplicht. Hoeven anderen hen daar ook niet op aan te spreken. Ik vind dat als in normale kleren, je fiets naar de FM brengt op 2km en je rustig rijd. Tot daar aan toe dat je niet met helm fietst. Maar als je gewoon een rit gaat maken of zelfs trainen, moet je dat ding gewoon op. En dan moet je het recht hebben om anderen aan te spreken als ze dat niet doen. Ik zie het helaas ook nog steeds te vaak. En heb ook al een aantal keren gezien wat zo'n helm daadwerkelijk doet.

De man waarvan ik mijn 1e racefiets kocht, is verongelukt. Hij heeft allemaal hele nare gevolgen daaraan overgehouden, zoals overgevoelig voor prikkels en zware hoofdpijn enzo. Zonder helm had hij het gewoon niet overleefd. Dat ding zat helemaal in zijn hoofd gedrukt. En zo ken ik nog wel een aantal voorbeelden, je draagt gewoon dat ding en brengt anderen niet onnodig in een bepaalde positie.
Op de racefiets vind ik het inderdaad niet meer dan normaal dat je een helm draagt. Mijn vader is 2 weken geleden met zijn racefiets in aanraking gekomen met een shovel tijdens een trainingsritje. Zaten een aantal goede deuken en scheuren in zijn helm. Gelukkig geen schade aan hersenen / nek / ruggegraat. Verder wel een gebroken arm, gebroken hand, 8 ribben gebroken, gescheurde milt en gekneusde nieren. Ben bang dat hij het zonder helm niet na kon vertellen.

Nee, bij mij op de racefiets echt geen ritje zonder helm. Gelukkig zie ik hier in de regio Eindhoven ook steeds meer ouderen met een helm op hun elektrische fiets zitten.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
GerbenBK schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Mijn oma zei altijd: 'Als je niets vriendelijks weet te zeggen, zeg dan niets.'

Of was dat de oma van het ancien regime uit de Rode Lantaarn? ;)
En sindsdien heb je niet meer met jouw oma gesproken? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:46

McMiGHtY

- burp -

Keezx schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 00:43:
Iemand zonder helm die niet gegroet wordt heeft geen idee waarom ie niet gegroet is.
Het is zelfbevrediging door mensen die waarschijnlijk thuis niet aan hun trekken komen. >:)
Zoals hierboven gezegd is "Als je niks aardigs kunt zeggen, zeg dan niks".
Hoeveel hints moet je hebben dat je niks aardigs zegt?

[ Voor 18% gewijzigd door McMiGHtY op 01-08-2022 11:26 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-09 16:51
Heb enorme problemen passende banden om mijn setje Vision Trimax 35 velgen te krijgen (rijd met biba's). Na een half uur stunten heeft de fietsenmaker, mbv tools, er een Vittoria Corsa's omheen gekregen. Omdat dat mijzelf niet lukt (onderweg al helemaal niet), nu overgestapt naar de Schwalbe One's. Maar ook dat gaat zo ongelooflijke stroef. Ben dus op zoek naar een band die ik erzelf, ook langs d ekant vd weg, op kan leggen.

Ik weet dat de andere oplossing is om tubeless te gaan rijden, maar liever rijd ik nog even met biba's. Dus voor nu ben ik op zoek naar band die erom bekend staat wat soepeler op een velg te leggen is.

Vandaar mij vraag: ben op zoek naar een overzicht van welke banden op welke velgen passen.. Kan me herinneren dat zoiets in het verleden in omloop was. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:52:

Ik neem aan dat @Michaelg vooral de sleutelmomenten er uit pikt om terug te kijken, meestal weet je wel ongeveer wanneer er iets gebeurde. En aan bovenstaande reacties te zien zijn er bij deze koers ook nog anderen die er iets aan hebben. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43
jochy schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:47:
Heb enorme problemen passende banden om mijn setje Vision Trimax 35 velgen te krijgen (rijd met biba's). Na een half uur stunten heeft de fietsenmaker, mbv tools, er een Vittoria Corsa's omheen gekregen. Omdat dat mijzelf niet lukt (onderweg al helemaal niet), nu overgestapt naar de Schwalbe One's. Maar ook dat gaat zo ongelooflijke stroef. Ben dus op zoek naar een band die ik erzelf, ook langs d ekant vd weg, op kan leggen.

Ik weet dat de andere oplossing is om tubeless te gaan rijden, maar liever rijd ik nog even met biba's. Dus voor nu ben ik op zoek naar band die erom bekend staat wat soepeler op een velg te leggen is.

Vandaar mij vraag: ben op zoek naar een overzicht van welke banden op welke velgen passen.. Kan me herinneren dat zoiets in het verleden in omloop was. Iemand tips?
Ik liep hier ook enorm mee te kloten. Zeker als ik van/naar mijn werk fiets op mijn racefiets en dan onverhoopt weer lek rij ergens in de stad. Dankzij een tip van een vriend heb ik hiervoor maar een tooltje gekocht die gewoon standaard mee gaat in de tas. Andere optie (die ik mogelijk ga uittesten volgend seizoen) is inderdaad tubeless te gaan.

Tooltje in kwestie

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
Joarie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:57:
[...]

Ik liep hier ook enorm mee te kloten. Zeker als ik van/naar mijn werk fiets op mijn racefiets en dan onverhoopt weer lek rij ergens in de stad. Dankzij een tip van een vriend heb ik hiervoor maar een tooltje gekocht die gewoon standaard mee gaat in de tas. Andere optie (die ik mogelijk ga uittesten volgend seizoen) is inderdaad tubeless te gaan.

Tooltje in kwestie
die tool heb ik ook, aanrader. Overigens rijd ik tubeless, en heb ik die tool gekocht, omdat de tubeless banden zo strak zijn, dat ik ze niet om de velg kreeg, gewone banden ging prima. Dus of tl de oplossing is voor het probleem, ik vraag het me af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43
borft schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

die tool heb ik ook, aanrader. Overigens rijd ik tubeless, en heb ik die tool gekocht, omdat de tubeless banden zo strak zijn, dat ik ze niet om de velg kreeg, gewone banden ging prima. Dus of tl de oplossing is voor het probleem, ik vraag het me af ;)
In principe hoef je je band er niet af te halen bij een lek...althans dat is het hele idee :+
Al zag ik ook dat er nu nieuwe pluggen zijn die je van binnenuit aanbrengt als je een te groot gat hebt. Dan zit je alsnog met een (plakkerige) band te klooien :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Joarie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:57:
[...]

Tooltje in kwestie
Hoewel ik zelf een aanhanger ben van tubeless rijden weet ik niet of het de oplossing is voor dit probleem. Tubeless banden zitten vaak strakker en hoewel het de kans op pech onderweg wat reduceerd is het absoluut niet 0… Bovendien wil je thuis wellicht weer vaker je band loshalen om bijvoorbeeld de sealant te checken.

@borft was me voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Joarie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

In principe hoef je je band er niet af te halen bij een lek...althans dat is het hele idee :+
Al zag ik ook dat er nu nieuwe pluggen zijn die je van binnenuit aanbrengt als je een te groot gat hebt. Dan zit je alsnog met een (plakkerige) band te klooien :+
Dat is volgens mij niet het hele idee van tubeless rijden. De voordelend van tubeless zijn vooral:

- Minder roterend gewicht
- Soepelere band waardoor je minder rolweerstand hebt
- In principe geen snakebites (want geen binnenband) waardoor je op een lagere druk kan rijden, dus meer grip en comfort.

De sealant is nodig om de boel goed luchtdicht te maken en dat dit vaak ook lekken dicht is meer een bijkomend voordeel. Het dicht echter niet alles en zeker met een racefiets band ben je er mogelijk niet altijd op tijd bij met een plug waardoor je alsnog een binnenband moet steken.

Tubeless is wat mij betreft super om bovenstaande redenen maar als je tubeless gaat rijden voor de lekprotectie is de kans groot dat je uiteindelijk teleurgesteld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:57
Kluus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Even voor de context: roterend gewicht (op de uiterste buitendiameter van je buitenband) "voelt" als je optrekt als een twee keer zo groot gewicht op je frame (en dit effect neemt af naar mate het gewicht dichter bij de hub zit). Als je dus 100g aan binnenband bespaart komt dat overeen met je frame minder dan 200g lichter maken (voor wat optrekken betreft, voor wat klimmen betreft is gewicht gewoon gewicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
McMiGHtY schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Zoals hierboven gezegd is "Als je niks aardigs kunt zeggen, zeg dan niks".
Hoeveel hints moet je hebben dat je niks aardigs zegt?
Lekker laten gaan @McMiGHtY , die gast heeft hier nog nooit wat nuttigs op het forum geplaatst, behalve wat stoken en wat irriteren en wat balletjes opgooien en het forum hierover los laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
[...]

Dat is volgens mij niet het hele idee van tubeless rijden. De voordelend van tubeless zijn vooral:

- In principe geen snakebites (want geen binnenband) waardoor je op een lagere druk kan rijden, dus meer grip en comfort.

De sealant is nodig om de boel goed luchtdicht te maken en dat dit vaak ook lekken dicht is meer een bijkomend voordeel. Het dicht echter niet alles en zeker met een racefiets band ben je er mogelijk niet altijd op tijd bij met een plug waardoor je alsnog een binnenband moet steken.

Tubeless is wat mij betreft super om bovenstaande redenen maar als je tubeless gaat rijden voor de lekprotectie is de kans groot dat je uiteindelijk teleurgesteld wordt.
mjah, ik heb toch al meerder keren een lek gehad, dat alle keren netjes gedicht is door de sealant ;) (op mijn racefiets dus). Wel kon ik na ritjes waarin dat gebeurde mijn fiets goed poetsen, overal latext ;) Overigens had ik niet eens sealant nodig om de banden nagenoeg luchtdicht op de velg te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

borft schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

mjah, ik heb toch al meerder keren een lek gehad, dat alle keren netjes gedicht is door de sealant ;) (op mijn racefiets dus). Wel kon ik na ritjes waarin dat gebeurde mijn fiets goed poetsen, overal latext ;) Overigens had ik niet eens sealant nodig om de banden nagenoeg luchtdicht op de velg te krijgen.
Ja dat is ook zo, vaak werkt het wel, maar niet altijd, zeker niet als je alleen voor de lekprotectie naar tubeless gaat en verder niets aanpast, dus op 7 bar ofzo blijft rijden, en de eerste de beste keer echt lek spuit de sealant er uit. Ik zie dat helaas echt vaak in mijn fiets-kring en die zijn daarna ook gelijk "anti".

Overigens heb ik aan het begin van het leven van mijn huidige achterband al een tiptop plakker moeten gebruiken omdat een plugje wel werkte als thuiskomer maar daarna telkens weer lek ging door vervorming van de band en de ervaring is wel positief. Inmiddels een paar duizend kilometer verder en de slijtage indicatoren zijn zo goed als weg maar geen enkel probleem meer gehad met de band! *O*

Binnenkort maar eens kijken hoe die plakker er nog uit ziet.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 01-08-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:57
Ik heb nu een proefaccountje op JOIN en wil graag checken of het wat voor me is om wat gerichter te gaan fietsen/trainen. Iemand enig idee hoe ik dit draaiend krijg op een Hammerhead Karoo 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

[...]

Ik denk dat 'minder roterend gewicht' in de praktijk een non-factor is. Maar anderzijds denk ik dat je de kans op 'herstel' van een lekje weer te pessimistisch inschat, het is uiteindelijk een extra 'kans' op bescherming dat het wel goed gaat. De procentuele kans dat het goedgaat is waarschijnlijk een stuk hoger dan de procentuele Watts-besparing van minder roterend gewicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Ik denk dat 'minder roterend gewicht' in de praktijk een non-factor is. Maar anderzijds denk ik dat je de kans op 'herstel' van een lekje weer te pessimistisch inschat, het is uiteindelijk een extra 'kans' op bescherming dat het wel goed gaat. De procentuele kans dat het goedgaat is waarschijnlijk een stuk hoger dan de procentuele Watts-besparing van minder roterend gewicht ;)
Dat zou inderdaad wel kunnen ik denk dat de winst ook voornamelijk bij de andere twee punten die ik aanhaalde ligt. Aan de andere kant, als je een 100g gewichtsreductie uit je velgen moet halen dan praat je vaak ook al over een prijsklasse verschil, wat mensen (inclusief ik zelf) er zo voor neer tellen.

En nogmaals, ik ben het er zeker mee eens dat de extra kans tegen lekken een voordeel is, maar het is geen 100% reductie en daarom denk ik niet de (complete) oplossing voor het specifieke probleem wat @Joarie en @jochy benoemen, namelijk het elimineren van het moeten opleggen van lastige buitenbanden ;).

Ik rij zelf al een paar jaar tubeless en heb zeker al een aantal keer mogen ervaren dat ik door kon na lek rijden, zowel zonder als met inzet van een plugje. Maar ik heb ook al meegemaakt dat ik alsnog een binnenbandje heb moeten steken en in die gevallen hebben de "tegenhangers" gelijk dat het dan ineens wat meer gedoe/geklieder is. Neemt niet weg dat ik van mening ben dat over het geheel gezien tubeless behoorlijke voordelen biedt en ik ga zeker niet terug naar biba's.

Overigens is mijn ervaring ook dat de lekprotectie logischerwijs beter werkt bij meer volume en lagere druk waardoor ik bijvoorbeeld met de MTB al wel zonder reserve binnenband op pad ga maar op de racefiets nog niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 01-08-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:56
Vraagje,

Ik ben een recreatieve fietser die gemiddeld 2x per week een rondje fietst en af en toe aan een toertochtje mee doet..

Ik fiets bijna altijd op hartslag en merk qua conditie dat dit wel prima gaat op vlakke wegen..
Echter wil ik in het najaar mee doen aan een tochtje waar wat hoogtemeters in komen (2000+m).

Ik heb hier in de regio af en toe een heuveltje meegepakt in mijn rondje, maar ik merk dat ik te weinig kracht heb lekker de berg op te komen (10%). ik vlieg al gauw het rode in qua hartslag en kom uitgeput boven.. (klimmetje tot 10% van 1-2km)..

Dit moet echt veranderen wil ik goed kunnen doseren en ook nog een beetje normaal boven zien te komen..

Nu ben ik mij meer aan het inlezen om vermogen te trainen en komt het meer aan op trainen op FTP dan op hartslag, als ik het goed heb begrepen..

Ik heb een Garmin 830 + alle toebehoren zoals een powermeter, is de FTP test die hierop te doen is een goede basis om verder te kijken naar trainingen?
Of heeft iemand anders nog tips om de komende 2 maand wat meer kracht te trainen op de fiets?

Ik fiets gemiddeld 2-3x in de week 2 a 2,5 uur.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Kluus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Dat zou inderdaad wel kunnen ik denk dat de winst ook voornamelijk bij de andere twee punten die ik aanhaalde ligt. En nogmaals, ik ben het er zeker mee eens dat de extra kans tegen lekken een voordeel is, maar het is geen 100% reductie en daarom denk ik niet de oplossing voor het specifieke probleem wat @Joarie en @jochy benoemen, namelijk het elimineren van het moeten opleggen van lastige buitenbanden ;).

Ik rij zelf al enige tijd tubeless en heb zeker al een aantal keer mogen ervaren dat ik door kon na lek rijden, zowel zonder als met inzet van een plugje. Maar ik heb ook al meegemaakt dat ik alsnog een binnenbandje heb moeten steken en in die gevallen hebben de "tegenhangers" gelijk dat het dan ineens wat meer gedoe/geklieder is. Neemt niet weg dat ik van mening ben dat over het geheel gezien tubeless behoorlijke voordelen biedt en ik ga zeker niet terug naar biba's.

Overigens is mijn ervaring ook dat de lekprotectie logischerwijs beter werkt bij meer volume en lagere druk waardoor ik bijvoorbeeld met de MTB al wel zonder reserve binnenband op pad ga maar op de racefiets nog niet.
Reserve biba heb ik sowieso altijd bij me (ik ga niet zeggen waar, want dat is een hele andere discussie ;). Is het niet voor mezelf, dan komt het soms van pas om een andere wielrenner te helpen, kan dus nooit kwaad om voorbereid op pad te gaan.

Verder moet je inderdaad niet met 7 bar gaan rijden, ik rijd nu meestal met 4.5 bar, minder moet ook nog wel kunnen, maar zo blijft er in ieder geval nog een beetje lucht over als ik toch een klein lekje rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:17
verstappen33 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:08:
Vraagje,

Ik ben een recreatieve fietser die gemiddeld 2x per week een rondje fietst en af en toe aan een toertochtje mee doet..

Ik fiets bijna altijd op hartslag en merk qua conditie dat dit wel prima gaat op vlakke wegen..
Echter wil ik in het najaar mee doen aan een tochtje waar wat hoogtemeters in komen (2000+m).

Ik heb hier in de regio af en toe een heuveltje meegepakt in mijn rondje, maar ik merk dat ik te weinig kracht heb lekker de berg op te komen (10%). ik vlieg al gauw het rode in qua hartslag en kom uitgeput boven.. (klimmetje tot 10% van 1-2km)..

Dit moet echt veranderen wil ik goed kunnen doseren en ook nog een beetje normaal boven zien te komen..

Nu ben ik mij meer aan het inlezen om vermogen te trainen en komt het meer aan op trainen op FTP dan op hartslag, als ik het goed heb begrepen..

Ik heb een Garmin 830 + alle toebehoren zoals een powermeter, is de FTP test die hierop te doen is een goede basis om verder te kijken naar trainingen?
Of heeft iemand anders nog tips om de komende 2 maand wat meer kracht te trainen op de fiets?

Ik fiets gemiddeld 2-3x in de week 2 a 2,5 uur.
Ik zou aan de slag gaan met een programma als join of Trainerroad. In beide programma's kan je een doel definieren waar je dan naartoe werkt met gerichte training. Veelal is het duur met wat trainingen op/rond/boven je FTP. Ik denk dat dit het meeste resultaat gaat opleveren :)

En inderdaad, trainen op vermogen is nauwkeuriger dan hartslag. Interessante podcast overigens: Beter Worden Podcast.

Belangrijkste overigen is consistentie, kilometers maken en alle zones trainen :)

edit:
Niemand geniet van 10% klimmen. That's just how life works.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

borft schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:10:
[...]

Reserve biba heb ik sowieso altijd bij me (ik ga niet zeggen waar, want dat is een hele andere discussie ;). Is het niet voor mezelf, dan komt het soms van pas om een andere wielrenner te helpen, kan dus nooit kwaad om voorbereid op pad te gaan.

Verder moet je inderdaad niet met 7 bar gaan rijden, ik rijd nu meestal met 4.5 bar, minder moet ook nog wel kunnen, maar zo blijft er in ieder geval nog een beetje lucht over als ik toch een klein lekje rijd.
Ja je zult er van op kijken hoe veel ik dat laatste hoor, dan zitten ze af te geven op tubeless en als je dan vraagt met hoe veel bar ze reden toen ze het probeerden is het zomaar 7 of zelfs 8 bar. Tsja, dan zit alle sealant waarschijnlijk overal behalve in het gaatje inderdaad. 7(8)7

Ik rij zelf ook met 4,5-5 bar op het moment, dat bevalt goed, veel lager durf ik nog niet te gaan met 80kg op 28mm bandjes.

Edit: Het gaat me dus om de overweging, als iemand zegt: "Ik wil tubeless gaan proberen want dat rijdt fijner, ik kan met minder druk rijden en ik heb ook nog eens wat minder kans op lek rijden" zeg ik: doen! Maar als iemand zegt, "Ik ga tubeless rijden omdat het lastig is om langs de weg een buitenband om te leggen en ik ga er van uit dat dat met tubeless nooit meer hoeft" ben ik bang dat zo iemand uiteindelijk na een teleurstelling, en ook al heeft tubeless op dat moment misschien al 3 lekken voorkomen, in het anti kamp terecht komt en dat zou jammer zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 01-08-2022 14:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik zat laatst op een bar of 3 merkte ik tijdens het fietsen..met zo rond de 100kg. Geen centje pijn van gehad, behalve bij wildroosters. Bij de koffie toch maar even het fijne pompje van @mhr-zip gebruikt (En een paar dagen later gewoon dat pompje zelf besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Stufferdt schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Ik zou aan de slag gaan met een programma als join of Trainerroad. In beide programma's kan je een doel definieren waar je dan naartoe werkt met gerichte training. Veelal is het duur met wat trainingen op/rond/boven je FTP. Ik denk dat dit het meeste resultaat gaat opleveren :)

En inderdaad, trainen op vermogen is nauwkeuriger dan hartslag. Interessante podcast overigens: Beter Worden Podcast.

Belangrijkste overigen is consistentie, kilometers maken en alle zones trainen :)

edit:
Niemand geniet van 10% klimmen. That's just how life works.
Nee, maar ik merk gewoon aan mezelf dat ik te comfortabel fiets en ook veel te vlak, ik fiets veel in D1 en D2, D3 en daarboven is maar minimaal (en vaak bij een klimmetje of flinke wind tegen)..

Maar ik wil in oktober de Tour de Dumoulin fietsen, die is 180km en 2700hm, de afstand ben ik niet zo bang voor, daar heb ik de conditie wel voor.. Maar icm de hoogtemeters ben ik bang dat ik na 90km al compleet leeg zal zijn (met mijn huidige conditie)..

Daarom zoek ik wat tips en tricks, ik zal eens kijken naar wat trainingschema's om wat meer in de hogere hartslag en power te gaan zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:17
verstappen33 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Nee, maar ik merk gewoon aan mezelf dat ik te comfortabel fiets en ook veel te vlak, ik fiets veel in D1 en D2, D3 en daarboven is maar minimaal (en vaak bij een klimmetje of flinke wind tegen)..
Herkenbaar hoor. Zonder anderen om me heen OF een voorgeschotelde workout vanuit een systeempje/programmatje, ga ik ook niet uit mezelf intervallen doen of me eens goed afmatten.
Maar ik wil in oktober de Tour de Dumoulin fietsen, die is 180km en 2700hm, de afstand ben ik niet zo bang voor, daar heb ik de conditie wel voor.. Maar icm de hoogtemeters ben ik bang dat ik na 90km al compleet leeg zal zijn (met mijn huidige conditie)..
Je kan natuurlijk ook eens een nulmeting doen begin september om te zien hoe je 100km met 1000hm verteert. Maar een rit als dit doe je minimaal 7 uur over, dus dan is het toch veelal ook duurvermogen dat je nodig hebt.
Daarom zoek ik wat tips en tricks, ik zal eens kijken naar wat trainingschema's om wat meer in de hogere hartslag en power te gaan zitten..
In Join en TR ook kan je een evenement om naartoe te werken aangeven, waardoor het programme je ernaartoe helpt werken.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 09:44
Ik heb nu sinds een aantal jaar Mavic Ksyrium wielen met het toen vrij recent geintroduceerde tubeless UST concept. Het derde paar yksion II bandjes ligt er nu naar volle tevredenheid om, maar zoeken naar een vervanger is lastig.
Mavic is gestopt met tubeless ust banden verkopen na enkele keren van eigenaar te zijn gewisseld. Nu werden die banden geloof ik toch al door Hutchinson gemaakt, maar die maakt ook geen UST banden meer. Ik was daarom maar gegaan voor hun fusion 5 performance band, ergens ook gelezen dat dit eigenlijk wel dezelfde band was als die yksion bandjes. Maarrr bij binnenkomst blijken het de 'normale' tube type te zijn. De TLR tubeless ready is nergens te vinden. Cadez maakt/verkoopt nog wel een UST band, maar 80 euro per bandje gaat wel weer wat ver haha.
Iemand wellicht hier die een beetje een chill alternatief heeft? Vrij slechte beschikbaarheid van veel banden wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
[...]

Leuke tocht, ik heb hem vorig jaar gereden, zeker een aanrader (zaten redelijk wat klimmetjes in die ik nog niet eerder had gereden). Houd er wel rekening mee, dat het in oktober echt prutweer kan zijn, wij hadden vorig jaar de hele dag regen en 12 graden ;)

Overigens vallen de lengtes van de klimmen wel mee, max hoogteverschil zal zo'n 150m zijn ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
mormegilmaster schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:45:
Ik heb nu sinds een aantal jaar Mavic Ksyrium wielen met het toen vrij recent geintroduceerde tubeless UST concept. Het derde paar yksion II bandjes ligt er nu naar volle tevredenheid om, maar zoeken naar een vervanger is lastig.
Mavic is gestopt met tubeless ust banden verkopen na enkele keren van eigenaar te zijn gewisseld. Nu werden die banden geloof ik toch al door Hutchinson gemaakt, maar die maakt ook geen UST banden meer. Ik was daarom maar gegaan voor hun fusion 5 performance band, ergens ook gelezen dat dit eigenlijk wel dezelfde band was als die yksion bandjes. Maarrr bij binnenkomst blijken het de 'normale' tube type te zijn. De TLR tubeless ready is nergens te vinden. Cadez maakt/verkoopt nog wel een UST band, maar 80 euro per bandje gaat wel weer wat ver haha.
Iemand wellicht hier die een beetje een chill alternatief heeft? Vrij slechte beschikbaarheid van veel banden wel.
Schwalbe (Pro) One TLR. Afgelopen pagina's meerdere keren voorbij gekomen, daar staan de ervaringen. Zelf al een jaar zonder issues tevreden gebruiker van de One's in 25 mm. De 28 mm variant ligt al klaar voor binnenkort.

[ Voor 6% gewijzigd door MaSw85 op 01-08-2022 15:05 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:49
tinusterror schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Die valt nog wel te maken hoor, de veer is los geschoten en moet je terug draaien naar de binnen zijde. Dus links. Check deze foto: en de manual op blz: 46. https://si.shimano.com/nl...R01/DM-RACBR01-03-DUT.pdf[Afbeelding]
Thnx voor meedenken... helaas niet meer te maken in mijn situatie :(

Als het goed is komt ergens einde van de week een nieuwe binnen.. was nogal een uitdaging om er 1 te vinden in huidige tijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
[...]

De hoogtemeters maken eigenlijk geen verschil, mits je de klimmetjes gewoon rustig aan doet. Het helpt om en bergverzet te monteren zodat je de cadans redelijk kan houden. Tot 10% helling ofzo kan je in D3/Z3 blijven. De AGR (260km, 3000hm) heb voor 90% <=Z3/D2 gefietst, de Cinglé du Mont Ventoux zelfs voor 97.9%.

Ik heb voor de AGR getraind met trainingsschema's van Fondo. Daar zaten steeds drie trainingen per week in, totaal iets van 8-10 uur. Het zit hem vooral in veel uren maken in Z2/D1 om een goeie basisconditie te behalen. Dus wat dat betreft ben je al goed bezig. Dat waren vaak twee van de drie trainingen, en die derde training was dan "iets anders". Bijvoorbeeld intervaltrainingen van ~2 uur, met dan verschillende soorten intervallen: krachttrainingen (D3/D2, 10 minuten, lage cadans 60-70 RPM), cadanstrainingen (hetzelfde, maar dan hoge cadans 100-110 RPM), bloktrainingen (Z4/D3, 10 minuten) of zwaardere intervallen (5 minuten VO2Max of 15 seconden sprinten). Ik kan me voorstellen dat je vooral aan krachttrainingen (met lage cadans fietsen) iets zou kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
[...]

Is er ruimte om voor die tijd wat gewicht te verliezen?

Op het vlakke is gewicht relatief irrelevant. Om makkelijker klimmetjes op te komen kan een paar kg eraf redelijk wat schelen, zeker als je de hele dag omhoog (en omlaag ;)) fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:46
Pimorez schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:53:
[...]

En de foto's! Niet in de juiste volgorde, dat is teveel uitzoekwerk. @rolandos582 @J-M-T.
https://drive.google.com/..._vChH1i9I1Nyz?usp=sharing
Heel tof, ga ik straks even doorheen! Weinig bagage wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Op het vlakke is gewicht relatief irrelevant. Om makkelijker klimmetjes op te komen kan een paar kg eraf redelijk wat schelen, zeker als je de hele dag omhoog (en omlaag ;)) fietst.
Dat staat nog wel op mijn planning, ik wil voor die tijd nog 5-6kg kwijt zien te raken, maarja heb zo ook nog 2-3 weken vakantie en zal de bbq wat vaker aan staan met een biertje erbij. :X
Ik weeg nu 86-87 (bij 1m86), en wil richting de 80 gaan.

Het gaat mij er niet om die tocht supersnel uit te fietsen, als ik maar voor het eind signaal binnen ben.. :+

En zoals @Tom-Z aangeeft, ik blijf gewoon zo doorfietsen, alleen zal ik er iets meer variatie in gooien, stoplicht sprintjes van 400-500m zijn ook altijd wel goed in te passen, of idd een zwaarder verzet pakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Requiem19 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Is er iemand bezig om zich voor te bereiden op een stukje type 2 fun..

(ik heb een paar weken ook geroepen dat ik Limburgs Mooste ga fietsen..de langste afstand.. Type 2...here we come!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:04
Ben weer mijn racefiets wat veelvuldiger aan het pakken. Nu is het beestje ondertussen al wel 13 jaar oud. Wel full carbon en super licht maar afgemonteerd met een Shimano 105 R5600 Triple configuratie. Geen slechte combo maar nu toch wel wat slijtage waardoor er wat vervangen dient te worden.

Nu loop ik er tegenaan dat de R5600 al zo oud is dat hier geen vervanging voor is. En een 10 speed casette ook niet te krijgen is (zover ik kon nagaan)

Dus loop nu met de gedachten om de groepset compleet te laten ombouwen naar een nieuwe 105 of Ultegra met rim-brakes. Of een nieuwe fiets… maar goed dan is de investering nog even vele malen hoger.

Wat is hierin nu het verstandigste. Want ansich met het frame is niks mis mee.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:45
verstappen33 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

Dat staat nog wel op mijn planning, ik wil voor die tijd nog 5-6kg kwijt zien te raken, maarja heb zo ook nog 2-3 weken vakantie en zal de bbq wat vaker aan staan met een biertje erbij. :X

Het gaat mij er niet om die tocht supersnel uit te fietsen, als ik maar voor het eind signaal binnen ben.. :+

En zoals @Tom-Z aangeeft, ik blijf gewoon zo doorfietsen, alleen zal ik er iets meer variatie in gooien, stoplicht sprintjes van 400-500m zijn ook altijd wel goed in te passen, of idd een zwaarder verzet pakken..
Berg op telt je absolute vermogen minder mee, maar gaat het om watts per kg. Je kunt watts per kg op twee manieren verhogen:

1. Meer watts
2. Minder kg'en

:P.

Met een lichter gewicht en hetzelfde vermogen fiets je sneller omhoog. Of omgekeerd: je kunt met minder kg even snel omhoog fietsen als nu, met minder vermogen. Kortom, het wordt makkelijker. (maar het moet ook leuk blijven).

Om terug te komen op je eerste vraag: een FTP test doen buiten is behoorlijk lastig in Nederland. Een FTP test buiten werkt imo het beste 20 minuten berg op. Op het vlakke kan ook, maar dit is wel lastiger met wind mee tegen, verkeer, stoplichten, kruispunten, bochten etc etc.

Rondje hoep werkt voor mij altijd wel goed hier in Noord Holland, weet niet of er iets vergelijkbaars bij jou in de buurt zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:02
verstappen33 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

.
Nu weet ik natuurlijk niet hoeveel spieren je hebt maar 86-87kg is op die lengte, als je geen fanatieke krachtsporter bent, wel echt stevig.

Als je de mayo en bier af en toe laat staan en je fiets meeneemt op vakantie is 80kg begin oktober wel te doen. Dat gaat je in combinatie met de training om op die 80 kilo te komen echt een hoop opleveren!

Zelf was ik ook een tijdje te zwaar en nu ik weer op sportief gewicht voel ik me echt stukken beter, zowel op als naast de fiets. Dikke ( :+ ) aanrader!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Louislouislouis schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Nu weet ik natuurlijk niet hoeveel spieren je hebt maar 86-87kg is op die lengte, als je geen fanatieke krachtsporter bent, wel echt stevig.

Als je de mayo en bier af en toe laat staan en je fiets meeneemt op vakantie is 80kg begin oktober wel te doen. Dat gaat je in combinatie met de training om op die 80 kilo te komen echt een hoop opleveren!

Zelf was ik ook een tijdje te zwaar en nu ik weer op sportief gewicht voel ik me echt stukken beter, zowel op als naast de fiets. Dikke ( :+ ) aanrader!
Inderdaad, stevig wil ik mijzelf niet noemen, eerder "oneerlijk verdeeld gewicht"..
Ik heb een normaal postuur, en het gewicht zit geconcentreerd op 1 plek (buik)..
Maarja het is ook de leeftijd, ben inmiddels 40+ en de coronajaren hebben mij ook geen goed gedaan, voor de coronatijd zat ik rond de 80kg en had ik veel minder een buikje..

Maar ik merk ook gewoon in de algemene conditie dat ik wat achterloop dan voor de coronatijd.

Een bepaald klimmetje hier in de buurt was mijn PR ook ruim 30-40 seconden sneller dan dit jaar, ik had toen ook meer kracht in de benen..

Maarja laatste 2 jaar veel minder gefietst en dat merk ik nu wel..

Dus komende weken lekker kilometers maken en wat gewicht zien kwijt te raken..
In de wintermaanden wil ik ook weer erbij fitnessen of op de tacx gaan zitten, om geen terugval te krijgen qua conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 17-09 10:24
Wicked-Game schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:55:
Ben weer mijn racefiets wat veelvuldiger aan het pakken. Nu is het beestje ondertussen al wel 13 jaar oud. Wel full carbon en super licht maar afgemonteerd met een Shimano 105 R5600 Triple configuratie. Geen slechte combo maar nu toch wel wat slijtage waardoor er wat vervangen dient te worden.

Nu loop ik er tegenaan dat de R5600 al zo oud is dat hier geen vervanging voor is. En een 10 speed casette ook niet te krijgen is (zover ik kon nagaan)

Dus loop nu met de gedachten om de groepset compleet te laten ombouwen naar een nieuwe 105 of Ultegra met rim-brakes. Of een nieuwe fiets… maar goed dan is de investering nog even vele malen hoger.

10-speed is nog vrij goed te verkrijgen volgens mij: https://www.futurumshop.n.../v_shimano/f11_10%20speed

Je kan de hele groepset ombouwen, maar dan ga je naar 11- of 12-speed en de vraag is of je die dan weer kwijt kan op de body van je wiel. Zo gaat dat cirkeltje een beetje rond. Ik zou beginnen met cassette (en wss ketting) vervangen. Dan ben je voor ong 100 euro klaar ipv een veelvoud ervan voor een nieuwe groepset.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
wackmaniac schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

10-speed is nog vrij goed te verkrijgen volgens mij: https://www.futurumshop.n.../v_shimano/f11_10%20speed

Je kan de hele groepset ombouwen, maar dan ga je naar 11- of 12-speed en de vraag is of je die dan weer kwijt kan op de body van je wiel. Zo gaat dat cirkeltje een beetje rond. Ik zou beginnen met cassette (en wss ketting) vervangen. Dan ben je voor ong 100 euro klaar ipv een veelvoud ervan voor een nieuwe groepset.
Kijk de casette is er dus nog, ketting moet ik dan even kijken. Ook omdat ik nu een triple blad heb moet ik even kijken welke ketting er nu op zit.

Ombouw is inderdaad een punt wat je zegt qua body. Geen idee kan ik zoiets ergens verifiëren of controleren of dit past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Tom-Z schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:40:
[...]

De hoogtemeters maken eigenlijk geen verschil, mits je de klimmetjes gewoon rustig aan doet. Het helpt om en bergverzet te monteren zodat je de cadans redelijk kan houden. Tot 10% helling ofzo kan je in D3/Z3 blijven. De AGR (260km, 3000hm) heb voor 90% <=Z3/D2 gefietst, de Cinglé du Mont Ventoux zelfs voor 97.9%.
Is het niet "gewoon" afhankelijk van je FTP in Watt/kg of je in Z3 kan blijven? Zonder FTP en gewicht kun je dat toch niet zo zondermeer stellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
joker1977 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Is het niet "gewoon" afhankelijk van je FTP in Watt/kg of je in Z3 kan blijven? Zonder FTP en gewicht kun je dat toch niet zo zondermeer stellen ?
Dat lijkt me ook. als je een uur moet klimmen, en je hebt minimaal 3W/kg nodig om niet om te vallen, dan moet je dat wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 02:48
Een te lage druk in (smallere) banden moet je overigens ook niet willen. Het is wel comfortabel, maar je loopt het risico (zoals ik) dat je misschien je wiel beschadigd. Nu is dit mij overkomen denk ik. Alleen het voorwiel, daar lijkt een kleine slag in te zitten. Het vreemde echter is dat de remschijf dezelfde slag vertoont, ik kon dan ook merkbaar slechter remmen. De naaf zal toch niet verbogen zijn? Draait wel gewoon soepel. Nu heb ik het in elk geval wel weer remmende gekregen met wat afstellen, maarja, het lijkt niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 17:01
[...]

[...]

Ik heb de aftershokz ook, maar gebruik ze samen met een set cat ears: https://www.cat-ears.com/
Kleine tweak die bij mij echt goed helpt tegen de windruis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
yulunga schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:21:
[...]

Ik heb de aftershokz ook, maar gebruik ze samen met een set cat ears: https://www.cat-ears.com/
Met hardlopen vind ik het top, op de fiets wat minder, vooral door de windruis. Maar daar zijn allicht oplossingen voor (je kunt ook gewoon langzamer gaan fietsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
joker1977 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Ja, dat is waar. Het is een beetje natte vingerwerk. 10% opfietsen met 7km/h heb je ongeveer 2.3-2.4 W/kg voor nodig. Een "doorsnee amateur" haalt volgens futurumshop 2.5-3.5 W/kg.

Maar dan nog, zelfs als je W/kg wat lager zit kan je verruit de meeste hellingen nog seeds in Z3 op. De Eyserbosweg is de steilste klim in de Tour du Dumoulin en zelfs die is "maar" 8.6% gemiddeld. Het stukje wat daarboven uit komt is 350m lang. Ik denk dat @verstappen33 als die "niet bang" is voor een rit van 180km met 0 hoogtemeters ook niet al te bang moet zijn voor 180km met 2700 hoogtemeters. Dat komt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wicked-Game schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:55:

Wat is er versleten? Zo lang het niet de kettingbladen voor zijn zou ik me de moeite besparen om alles om te bouwen. Als je niet exact de originele onderdelen kan vinden dan kan het lonen om gewoon eens te mailen naar Mantel of FuturumShop, ik heb daar ooit prima adviezen gekregen waardoor mijn vader nu fietst met een tiagra triple voor, 10 speed 105 achter en een derailleur van Ultegra. Zij wisten te zeggen welke onderdelen compatible waren. Zelf in elkaar geschroefd en loopt prima.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
J-M-T schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Heel tof, ga ik straks even doorheen! Weinig bagage wel!
Meer heb je niet echt nodig als je in hotels/B&B's/Airbnb's slaapt!
Ik zal het aan die post toevoegen, maar wat ik mee had:

2 setjes fietskleding (sokken/bibshort/ondershirt/fietsshirt), heb wel twee paar nieuwe sokken gekocht omdat wit niet meer wit was
Arm en beenstukken
2 Buffs (maar één gebruikt, voor mijn hoofd had ik niks nodig)
Zwembroek (die als gewone broek fungeerde)
T-shirt (in San Sebastian een tweede gekocht)
3 binnenbandjes
Flesje Orange Seal sealant
Flesje Squirt lube
Binnenbandplakkertjes
Buitenbandplakkers
Lichters
3 patroontjes
Klein pompje aan de fiets
Powerbank
Kabel van USB-A naar Garmin Fenix (het solar paneeltje werkt goed maar niet goed genoeg om een hele maand zonder opladen te kunnen, heb hem uiteindelijk 1x opgeladen)
Kabel van USB-A naar USB-C (voor opladen van de powerbank maar ook de telefoon)
Kabel van USB-A naar micro-USB (voor opladen van Garmin 830 maar ook Di2)
Adapter voor Di2 (en dan combineren met bovenstaande kabel)
Oplaadkabel Favero Assioma's (1 is voldoende)
Oplaadkabel oordopjes
Jaybird Tarah Pro
200 euro contant geld
Missing link
Multi-tool
Mini-tool imbus
Een paar voorgeknipte pleisters in verschillende formaten
Wat zelfklevend verband
Twee stukken steriel gaas
De eerste dagen had ik ~12 zakjes SiS Beta Fuel, 6x Clif Bloks en een stuk of 10 repen Clif bar
Windjack die als regenjack fungeerde
Zonnebrandolie
Tandenborstel
Tandpasta
Slippers

Dat was het volgens mij, en meer heb je niet nodig.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Tom-Z
Ik ben klaar voor vertrek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHnRfxkRfeJSPU2AYAzELvppYYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVI6aDJLo31grJFLZNqFv73P.jpg?f=fotoalbum_large
Zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

yulunga schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:21:
[...]

Werken die cat-ears een beetje goed? De claims op die website doen mij een beetje aan 'snake-oil' denken, maar misschien kun jij je ervaringen ermee delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:46
Pimorez schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

Meer heb je niet echt nodig als je in hotels/B&B's/Airbnb's slaapt!
Ik zal het aan die post toevoegen, maar wat ik mee had:

2 setjes fietskleding (sokken/bibshort/ondershirt/fietsshirt), heb wel twee paar nieuwe sokken gekocht omdat wit niet meer wit was
Arm en beenstukken
2 Buffs (maar één gebruikt, voor mijn hoofd had ik niks nodig)
Zwembroek (die als gewone broek fungeerde)
T-shirt (in San Sebastian een tweede gekocht)
3 binnenbandjes
Flesje Orange Seal sealant
Flesje Squirt lube
Binnenbandplakkertjes
Buitenbandplakkers
Lichters
3 patroontjes
Klein pompje aan de fiets
Powerbank
Kabel van USB-A naar Garmin Fenix (het solar paneeltje werkt goed maar niet goed genoeg om een hele maand zonder opladen te kunnen, heb hem uiteindelijk 1x opgeladen)
Kabel van USB-A naar USB-C (voor opladen van de powerbank maar ook de telefoon)
Kabel van USB-A naar micro-USB (voor opladen van Garmin 830 maar ook Di2)
Adapter voor Di2 (en dan combineren met bovenstaande kabel)
Oplaadkabel Favero Assioma's (1 is voldoende)
Oplaadkabel oordopjes
Jaybird Tarah Pro
200 euro contant geld
Missing link
Multi-tool
Mini-tool imbus
Een paar voorgeknipte pleisters in verschillende formaten
Wat zelfklevend verband
Twee stukken steriel gaas
De eerste dagen had ik ~12 zakjes SiS Beta Fuel, 6x Clif Bloks en een stuk of 10 repen Clif bar

Dat was het volgens mij, en meer heb je niet nodig.
Thanks voor het overzicht! Ik zou toch verleid worden voor het meenemen van een kleine frametas (niet zo groot als hierboven) en dan o.a. meenemen een (regen)jas en wat ondergoed en een normale (korte) broek oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
J-M-T schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Thanks voor het overzicht! Ik zou toch verleid worden voor het meenemen van een kleine frametas (niet zo groot als hierboven) en dan o.a. meenemen een (regen)jas en wat ondergoed en een normale (korte) broek oid.
Deze frametas is een Apidura Racing Frame van 2,4l, best klein dus.
Ik ben een windjack die als regenjack fungeerde, tandenborstel, tandpasta, twee onderbroeken, slippers en zonnebrandolie vergeten!

Zwembroek is meer dan genoeg. Ik zou niet weten waarom een gewone broek geprefereerd wordt op zo'n vakantie als dit, waar je weinig aan het wandelen bent (ligt natuurlijk wel aan je routes, als je routes korter zijn dan zou ik het eventueel kunnen begrijpen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Goed uitgerust! Wat weegt zo’n toevoeging ongeveer?

Ps ik zou je achterlicht aan de tas vastmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door SirLenncelot op 01-08-2022 19:45 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Weet niet of ik het hier mee eens ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDxfmpOKxQtn7DqMIiQPmkQhzZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VTOniAjLVk7YFzsBh3hRTdML.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Tijd voor een kitlist :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

mhr-zip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
Niet iedereen heeft een goddelijk lichaam...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 14:03

Flipmo

OMG !!

Michaelg schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:06:
De ena laatste van het seizoen:
[YouTube: DAC #14 - 28-07-22 - A bit of everything]
De donderdag avond competitie stopt eind Augustus en over anderhalve week ga ik op vakantie dus nog maar 1 race te gaan.
Afgelopen donderdag avond begon ik de race met het idee om wat rustiger in het peleton te cruisen, maar zodra de speaker heeft geroepen "we starten met 3 rondjes geneutraliseerd", gooi ik alle plannen overboord. 8)7
De eerste 25 minuten van de race gingen echt enorm hard. Er werd veel aangevallen en ik was niet te beroerd om mijn steentje bij te dragen om alles terug te halen ^^. Tegen beter weten in wellicht, maar ach :). Vlak voordat de B groep ging afsprinten zakte ik wat door het peleton om wat te herstellen en net op dat moment rijden er een paar uit de A's weg. Helaas reageerde er (logisch) niemand van de B's en kregen ze al gauw genoeg ruimte om weg te blijven. Die hebben we de rest van de avond niet meer gezien.

Laatste paar minuten voelde ik al een paar keer mijn hamstring trekken maar had stille hoop dat ie nog de sprint zou overleven. Ik reageerde op tijd om mee te gaan richting de laatste bocht en kwam daar als 5de uit. Alleen toen ik uit het zadel kwam om te sprinten voelde ik al direct dat het hem niet ging worden dus maar netjes naar links gereden en zo over de finish gerold.
Aanstaande donderdag dan maar eens echt proberen om zo MIN mogelijk te doen en kijken of ik eens iets in de sprint kan betekenen. :D

Bij zowel het racen als het editen van de video is netjes een helm gedragen. :+
Leuk om te zien, fietsmaatje van mij komt er ook geregeld in voor. Geloof dat hij 4de was in de B klasse. Witte Sensa met blauw shirt. (Op 21 en 52 minuten goed in beeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:00
Succes, waar gaat de reis naar toe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
mhr-zip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
Lekker makkelijk om alleen de zwembroek te quoten en de t-shirts niet.. You are fake news!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik zie dat je de Decathlon bikepacking range gevonden hevt, hoor graag na je reisje wat de bevindingen hiervan waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
McMiGHtY schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:06:
[...]

Ik zie dat je de Decathlon bikepacking range gevonden hevt, hoor graag na je reisje wat de bevindingen hiervan waren.
Ik heb de zadeltas van de Decathlon. Die heb ik een aantal keren gebruikt en bevalt mij tot nu toe erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
[...]

Ik zou zeggen wat kortere ritjes met de nodige hoogtemeters? Da's een dooddoener weet ik. :-)
Tja, in Groningen ben ik niet veel gewend. Afgelopen zondag met fietsmaat met de auto naar Rheine gereden en daar een heuvelrit (Tecklenburg, Georgsmarienhütte, Osnabrück) gereden van 135km met 1200hm. Was wel blij dat 7 van de 8 beklimmingen (volgens mijn Edge) in de eerste helft zaten. Volgens mij was er de gehele tocht geen enkel stuk vlak. Conitnu op en af, maar prachtige route en het smaakt zeker naar meer. Maar ben met mijn gewicht ook niet bepaald een klimmer. :-)

Succes met de voorbereidingen.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
wisselwerking schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

Ik heb de zadeltas van de Decathlon. Die heb ik een aantal keren gebruikt en bevalt mij tot nu toe erg goed.
Ik heb de zadeltas ook. Als je hem goed aanspant dan zwenkt hij bijna niet/helemaal niet, wat echt top is. En er past heel veel in.

De drybag die erin gaat heeft een ontluchtingsventiel wat het heel makkelijk maakt om de tas compact op te rollen.

Bij mij liet echter een van de straps om de zadelpen los na de eerste rit. Ik moet nog even terug naar de winkel ermee, verwacht dat ze dat wel omruilen. Rest van het product voelt supersolide dus ik denk een fabricagefoutje.

[ Voor 8% gewijzigd door yeehaw op 02-08-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
SirLenncelot schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:54:
[...]

Wat is er versleten? Zo lang het niet de kettingbladen voor zijn zou ik me de moeite besparen om alles om te bouwen. Als je niet exact de originele onderdelen kan vinden dan kan het lonen om gewoon eens te mailen naar Mantel of FuturumShop, ik heb daar ooit prima adviezen gekregen waardoor mijn vader nu fietst met een tiagra triple voor, 10 speed 105 achter en een derailleur van Ultegra. Zij wisten te zeggen welke onderdelen compatible waren. Zelf in elkaar geschroefd en loopt prima.
Ketting en achter cassette zijn sowieso wel toe aan vernieuwing. Voorbladen is twijfel geval, die lijkt prima nog te pakken en ook redelijk geruisloos. Die zou dan niet vervangen hoeven te worden.

Shifters, bekabeling is ook allemaal nog prima. Ben er altijd wel zuinig op geweest. Elke rit schoonmaken of afstoffen. En regelmatig onderhoud. Maar goed na zoveel jaar mag er ondertussen wel wat vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan
  • Laatst online: 15-09 16:43

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Paar weken geleden had ik hier gepost, dat ik een bike advies meting had laten voor het aanschaffen van een nieuwe racefiets. Conclusie was min of meer dat mijn lichaam totaal ongeschikt zou zijn voor een aero fiets.

Afgelopen weekend heb ik samen met een maatje een weekend gefietst in omgeving Valkenburg. Voor de zaterdag hadden we allebei een Canyon Aeroad gehuurd bij Shimano (eigenwijs als ik ben, ik moest het toch proberen).

Uiteindelijk heb ik er 5 uur op gefietst, zonder klachten/kleine pijntjes in de rug, schouders etc. Had alleen wat irritatie op het zitvlak, maar dat zou eventueel met een ander zadel wel te verhelpen zijn. Al ging het ook al een stuk beter toen ik wat verder naar achteren op het zadel ging zitten.

Conclusie van de dag: Ik ben best wel teleurgesteld in het bike advies(al dan niet terecht). Weet niet zo goed of en hoe ik dit nog moet terugkoppelen aan de fitter. Of ben ik misschien toch leniger dan gedacht? Verder een geweldige dag op de fiets, met mooi weer en mooie klimmetjes. Dan vergeet ik misschien nog wel het belangrijkste, ik weet nu wat voor nieuw fiets ik wil :9~ , nu alleen nog op tijd zien te wezen zodra Canyon de fiets online zet. Iemand ervaring met trackers oid? >:)

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

The DenMan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:26:
Paar weken geleden had ik hier gepost, dat ik een bike advies meting had laten voor het aanschaffen van een nieuwe racefiets. Conclusie was min of meer dat mijn lichaam totaal ongeschikt zou zijn voor een aero fiets.

Afgelopen weekend heb ik samen met een maatje een weekend gefietst in omgeving Valkenburg. Voor de zaterdag hadden we allebei een Canyon Aeroad gehuurd bij Shimano (eigenwijs als ik ben, ik moest het toch proberen).

Uiteindelijk heb ik er 5 uur op gefietst, zonder klachten/kleine pijntjes in de rug, schouders etc. Had alleen wat irritatie op het zitvlak, maar dat zou eventueel met een ander zadel wel te verhelpen zijn. Al ging het ook al een stuk beter toen ik wat verder naar achteren op het zadel ging zitten.

Conclusie van de dag: Ik ben best wel teleurgesteld in het bike advies(al dan niet terecht). Weet niet zo goed of en hoe ik dit nog moet terugkoppelen aan de fitter. Of ben ik misschien toch leniger dan gedacht? Verder een geweldige dag op de fiets, met mooi weer en mooie klimmetjes. Dan vergeet ik misschien nog wel het belangrijkste, ik weet nu wat voor nieuw fiets ik wil :9~ , nu alleen nog op tijd zien te wezen zodra Canyon de fiets online zet. Iemand ervaring met trackers oid? >:)
Nou ja, bike-fitting is, ondanks wat sommige fitters je willen doen geloven, geen absolute wetenschap. Als je 5 uur achtermekaar op zo'n ding kunt zitten zonder pijn en je wilt graag zo'n ding, prima toch ?

Bij Canyon kun je je opgeven op de mailing-lijst dat ze je een e-mail sturen als een bepaalde fiets te bestellen valt. Daarnaast is mijn advies om iedere maandag even te kijken, vaak zetten ze op maandag een nieuwe lijst van bestelbare fietsen online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582

Elke maandag nieuwe voorraad aldus Canyon. Het ligt natuurlijk allemaal aan geometry. Misschien ligt die van de Aeroad je wel, maar die van een Factor Ostro VAM of Pinarello Dogma F totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:23

Wil je niet teleurstellen hoor, maar 5 uur fietsen biedt geen garantie dat je na een paar weken of maanden wekelijks fietsen geen last krijgt. Aan de andere kant, als een 'aero' fiets goed afgesteld kan worden op jouw lichaam kun je er natuurlijk heerlijk op fietsen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:24

Ik lees irritatie op het zitvlak + het ging beter toen ik meer naar achteren ging zitten.

Dit betekent dat de fiets, zoals deze afgesteld was, voor jou te lang is en je ongemerkt automatisch naar voren schuift omdat dat fijner zit (behalve voor je kont na een tijdje). Als een kortere stuurpen of een zadelpen met minder setback geen optie zijn, zou ik toch nog eens goed over na denken.

5 uur fietsen, is dat continu of met pauzes waar je even afstapt? Dat maakt heel veel uit is mijn ervaring. En één (rit) is geen zeg ik altijd. Zoals eerder ook door GerbenBK geschreven, pas na meerdere ritten van deze duur ga je de eventuele ongemakken merken (hopelijk niet!)

Als je twijfelt: second opinion is ook een optie. @mhr-zip schijnt een goede fitter te kennen waar meerdere lieden van GoT vrolijk van werden.

Als ik naar je cijfers kijk springt het volgende er uit:
Frame lengte 58.4 cm
Reach frame 35.4 cm

Die twee stroken niet met elkaar. Ik denk dat zelfs het kleinste maatje racefiets niet onder deze reach blijft. Laat staan een frame met een bovenbuis lengte (echt of effectief? dat staat er niet bij) van om en nabij de 58. Een reach van 390 bij maat 58 is een beetje het minimale denk ik (en dat wordt al lastig) voor een racer/endurance of hoe je het ook noemen wilt, fiets.

[ Voor 9% gewijzigd door ElGreco op 02-08-2022 11:01 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:05:

Als ik naar je cijfers kijk springt het volgende er uit:
Frame lengte 58.4 cm
Reach frame 35.4 cm
Ik vind dit ook wel bijzonder.
Wat was de onderbouwing van de bikefitter?

Was de bikefitter trouwens wel gecertificeerd door het koninklijke gilde bikefitters?

@The DenMan een bikefit is niet alleen dat je geen pijn hebt. Kan je een acceptabele tijd in de beugels rijden, kan je optimaal/maximaal vermogen leveren in die positie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 10:04

jasperv91

PSN: Glutinator91

Nu we het toch even over de bikefit hebben.
Mijn fiets is poosje geleden afgesteld en qua zadelpijn etc heb ik nergens meer last van gelukkig!

Nu merk ik alleen dat ik liever met mijn handen het liefst op het brede gedeelte zet ipv in de shifters.
Is het dan zo dat toch mijn stuurpen te lang is en ik een kortere moet plaatsen?

edit; typo zadelpen moest stuurpen zijn uiteraard 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door jasperv91 op 02-08-2022 11:58 ]

Pagina: 1 ... 427 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).