Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 426 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Fisico schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:17:
Vandaag mijn banden vervangen. Eerste keer met de tubeless dus een beetje oefenen en klooien. De GP5000 eraf bleek de grootste klus, met name de tweede kant eraf viel wat tegen. De Schwalbebanden erop ging wel lekker en met de booster plopte ze ook goed. Voorlopig lijkt alles op druk te blijven, maar. Ja er altijd een maar.

Hoe er is het dat de achterband tegen de rijrichting in is gemonteerd? Esthetisch is het niet fraai, maar kan ik verder problemen verwachten. Ik twijfel namelijk of ik zo vlak voor mijn vakantie zin heb om de band om te draaien.
My two cents, draai die band om, elke keer als je naar je fiets kijkt zul je er aan herinnerd worden dat die band verkeerd zit (als je zoals ik ben tenminste). Als je hem omdraait kun je zonder belemmering genieten van het aangezicht van je fiets, én slaap je vannacht beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
Fisico schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:17:
Vandaag mijn banden vervangen. Eerste keer met de tubeless dus een beetje oefenen en klooien. De GP5000 eraf bleek de grootste klus, met name de tweede kant eraf viel wat tegen. De Schwalbebanden erop ging wel lekker en met de booster plopte ze ook goed. Voorlopig lijkt alles op druk te blijven, maar. Ja er altijd een maar.

Hoe er is het dat de achterband tegen de rijrichting in is gemonteerd? Esthetisch is het niet fraai, maar kan ik verder problemen verwachten. Ik twijfel namelijk of ik zo vlak voor mijn vakantie zin heb om de band om te draaien.
Zie het als een les voor de volgende keer, dan let je er meer op :) Daarnaast meer ervaring met het verwijderen en monteren van tubeless banden. Kost je alleen wat sealant. Verkeerde richting is minder grip, al zeggen sommigen dat het niks uit maakt. Ik zou ze ook draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

Voor race-banden zonder profiel maakt het qua grip echt niet uit (doordat de tpi erg hoog is, zul je daarin echt geen verschil in richting merken). Zowel qua grip als qua rolweerstand (wat misschien wel ruwweg hetzelfde is in deze discussie) maakt dat écht niet uit.

Vaak zit het op race-banden puur om de vraag 'Hoe moet ikd e band om monteren' of omdat er een aero-profiel op de wangen zit wat een hele kleine directionele-component heeft. Schwalbe zegt dat zelf trouwens ook, zie https://www.schwalbe.com/en/profil

Maar ja, dat knagende gevoel he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:00
Goedemorgen!

Door omstandigheden heb ik de komende weken maar 5-6 uur per week om te fietsen.

Hoe zouden jullie dit ‘tijds budget’ besteden om zo min mogelijk fitheid te verliezen/fitter te worden?

Zelf dacht ik aan 2 keer +/- 1,5 uur op tempo en één keer 2/3 uur rustig in het weekend.

Aan de beschikbare uren valt helaas niet te sleutelen maar ik kan ze wel redelijk naar eigen inzicht over de week verdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Zou zelf 3 uur duur training doen. 2x1.5 uur waarvan 1 een vo2max training. De andere dan wellicht een sweet spot/threshold training.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 22:33
Louislouislouis schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:02:
Goedemorgen!

Door omstandigheden heb ik de komende weken maar 5-6 uur per week om te fietsen.

Hoe zouden jullie dit ‘tijds budget’ besteden om zo min mogelijk fitheid te verliezen/fitter te worden?

Zelf dacht ik aan 2 keer +/- 1,5 uur op tempo en één keer 2/3 uur rustig in het weekend.

Aan de beschikbare uren valt helaas niet te sleutelen maar ik kan ze wel redelijk naar eigen inzicht over de week verdelen.
Zo ziet het Trainerroad trainingschema eruit voor polarized base training met gemiddeld 4u of 6u per week.
Persoonlijk vind ik een 2 'zwarte' (vo2max en treshold) trainingen veel tov 2 'witte' duurtrainingen. Ik zou er eerder 1 zwarte en 3 witte van maken. En om de week afwisselen tussen vo2max en treshold training.

Zelf volg ik het high volume schema en daar zitten wekelijks 2 zwarte en 4 witte trainingen in, wat ik beter in balans vind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4gLKljiLXABlIZVBnl9X444cHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BXBQkasqUSwMsRrg7AIvIXgU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4gLKljiLXABlIZVBnl9X444cHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BXBQkasqUSwMsRrg7AIvIXgU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
Tom-Z schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:39:
[...]

Op een kort ritje zal de goedgetrainde amateur een stuk harder kunnen maar op de T.net Social Rides halen we 27 km/h niet hoor O-)
Daarentegen op de GoT SSR over 160km weer wel 8) Maar hey, die eerste S staat ook voor Serious hè

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 22:35
Frenz64 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:16:
[...]

Daarentegen op de GoT SSR over 160km weer wel 8) Maar hey, die eerste S staat ook voor Serious hè
[...]

[ Voor 25% gewijzigd door Tom-Z op 28-07-2022 16:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:09

McMiGHtY

- burp -

Er waren er ook een paar waarbij stond "dit is xxxxx langste rit op Strava" en dan is op zo'n afstand ruim 27gemiddeld helemaal niet langzaam.

Daarbij...het was een leuk dagje fietsen, met zelfs voor mensen die vaker een Rondje Markenmeer hebben gedaan nieuwe wegen, een gezellig gezelschap en een Konditorei die een lekkere lunch verzorgden :)

Als elke lange(te) tocht zo zou zijn, dan teken ik ervoor :D

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
McMiGHtY schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:13:
Er waren er ook een paar waarbij stond "dit is xxxxx langste rit op Strava" en dan is op zo'n afstand ruim 27gemiddeld helemaal niet langzaam.
Sorry hoor, ik zit alleen maar te dollen ;) maar misschien was het niet zo'n aardige post. Ik wil écht niet zeggen dat dat langzaam is of geen indrukwekkende afstand. Jammer dat ik er niet bij kon zijn, klinkt alsof het superleuk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Tom-Z schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:05:
[...]

Wil niet flauw doen hoor, maar, volgens Strava was de deelnemer met het hoogste gemiddelde degeen die z'n strava al vanuit huis had aangezet }:O
Doe dat dan ook niet: alle deelnemers zaten gemiddeld boven de 27,6 over 160km. Jij begon over SR's die de 27km niet haalden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Tom-Z schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Sorry hoor, ik zit alleen maar te dollen ;) maar misschien was het niet zo'n aardige post. Ik wil écht niet zeggen dat dat langzaam is of geen indrukwekkende afstand. Jammer dat ik er niet bij kon zijn, klinkt alsof het superleuk was.
Check, het was idd superleuk. Maar er komen genoeg opties, nieuwe rides zitten in de planning en 10 september kun je aansluiten in NH

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 12:24
Frenz64 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:40:
[...]

Doe dat dan ook niet: alle deelnemers zaten gemiddeld boven de 27,6 over 160km. Jij begon over SR's die de 27km niet haalden
@Tom-Z refereert waarschijnlijk naar een beruchte SR in Limburg. Dan snap ik zijn reactie wel.

En @Tom-Z , die zekere deelnemer moest heel gauw naar huis vanwege, eum, darmklachten....... Dan gaat het wel hard ja met je gemiddelde

Ik vond het vooral leuk dat @mhr-zip alles betaald heeft en achteraf geen tikkie stuurt. Gouden vent.

[ Voor 26% gewijzigd door ElGreco op 28-07-2022 16:58 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Die SR van Limburg'22?

Daar heb ik verhalen over gehoord...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
GIng dat o.a. niet over hongerklop, diep in Duitsland vanwege gesloten Konditoreien?

Fnuikend voor gemiddeldes is dat, alleen paaseieren kunnen je redden dan.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Frenz64 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:58:
GIng dat o.a. niet over hongerklop, diep in Duitsland vanwege gesloten Konditoreien?

Fnuikend voor gemiddeldes is dat, alleen paaseieren kunnen je redden dan.......
Iedere 15km stoppen om te pissen is wel goed voor je gemiddelde......

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:23
Lekker boeiend hoe hard er gereden is. Het is een socialride. Niet wie heeft de langste.

Uitgangspunt is iedereen mag mee. Al kwam ik met 20 km/u gemiddeld thuis.

[ Voor 12% gewijzigd door mhr-zip op 28-07-2022 17:29 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:00:
Lekker boeiend hoe hard er gereden is. Het is een socialride. Niet wie heeft de langste.

@Tom-Z jij blijft voortaan lekker thuis?
Nee! @Tom-Z is een goede meesterknecht, samen met @The__Dude , heel de 160km aan kop sleuren en wij maar HANS! roepen er achter.

En jij had de langste aan je frame vast.

[ Voor 4% gewijzigd door ElGreco op 28-07-2022 17:03 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Niet alleen aan z'n frame vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
McMiGHtY schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:10:
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
McMiGHtY schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:10:
Aan wie dan?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
mhr-zip schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:00:

Het was dus niet een verplas wedstrijd of wie heeft de langste? Jammer... Maar goed dat ik niet mee ging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Met schoonste ketting zou je gisteren nog stevige competitie hebben gehad @rolandos582 , er was een dame mee met een ketting waar niet eens een stofje op zat. Ik reed erachter en raakte behoorlijk verblind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
rolandos582 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:30:
[...]

Het was dus niet een verplas wedstrijd of wie heeft de langste? Jammer... Maar goed dat ik niet mee ging
Nee het was Groningen niet.

Hoppa, weer 500 Signal berichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Frenz64 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:43:
Met schoonste ketting zou je gisteren nog stevige competitie hebben gehad @rolandos582 , er was een dame mee met een ketting waar niet eens een stofje op zat. Ik reed erachter en raakte behoorlijk verblind.
Ik hoor graag welke methode zij gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
rolandos582 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Een droge ketting wordt niet vies? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

mhr-zip schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:46:
[...]

Nee het was Groningen niet.

Hoppa, weer 500 Signal berichten
En bedankt weer hè, dat zuipt accu man!
rolandos582 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Ik denk gewoon nieuwe ketting elke keer.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ex Nunc schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:46:
[...]

Ik denk gewoon nieuwe ketting elke keer.
Is dat niet gebruikelijk dan? Voor die 22 euro kan je toch niet tobben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:12
Omdat het zo droog in de bossen is ben ik het wielrennen weer een beetje aan het oppakken. Zit normaal op de MTB.

Fiets heeft even een poets en opknapbeurtje nodig. Nieuw stuurlintje en de rubbers op de shifters plakken helemaal dus die wil ik vervangen. Hoe noem je die? Remgreeprubbers / shifter covers? Ik heb geen idee welk model shifters ik heb behalve dan dat het zeker 10 jaar oude 105's zijn. Welk model rubbers heb ik daar voor nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/andAXmD-kZyU6Nt1q--uXMmobag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeRaxIfh61FSMhmfOdq0jH5F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBTAE6KwTTfKZMv59HCU3vQ-Klc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4Z6jGFAqnOQppbQZewHpUiI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:29
Rudolf schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:00:
Omdat het zo droog in de bossen is ben ik het wielrennen weer een beetje aan het oppakken. Zit normaal op de MTB.

Fiets heeft even een poets en opknapbeurtje nodig. Nieuw stuurlintje en de rubbers op de shifters plakken helemaal dus die wil ik vervangen. Hoe noem je die? Remgreeprubbers / shifter covers? Ik heb geen idee welk model shifters ik heb behalve dan dat het zeker 10 jaar oude 105's zijn. Welk model rubbers heb ik daar voor nodig?

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je zoekt op hood covers moet je wel wat tegenkomen :)
Groep lijkt me shimano 105 5500?
Ik kom ze zo snel niet tegen en ook geen idee eigenlijk of ze uitwisselbaar zijn met nieuwe groepen.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:14

[Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij heb die hoods vorig jaar nog kunnen kopen bij Mantel.

Helaas niet meer op voorraad zie ik (als het de juiste groep is): https://www.mantel.com/sh...105-5600-achterderailleur

[ Voor 6% gewijzigd door R0y. op 29-07-2022 11:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rudolf
Okee, dus als ik het goed lees moet ik gewoon een nieuwe fiets kopen? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Rudolf schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:11:
Ja, das nog beter dan elke rit een nieuwe ketting.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:14

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

[Afbeelding][Afbeelding]
Hebje 9 of 10 speed?

9 speed wss 5500
10 speed wss 5600
Lijken aan de shifters heel goed op elkaar. (ik heb een 5600 staan, effe zuiver ter info)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Altijd goed, maar je kunt ook even kijken of je ipv. hood-covers nieuwe shifters kan kopen. Is de nieuwere generatie Tiagra niet ook 'gewoon' 10 speed compatible?

Of eventueel 105 11spd shifters kopen, maar dan heb je ook een nieuwe derailleur en cassette nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:03

Bezulba

Formerly known as Eendje

gewoon stukkie tape er overheen.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
Werd ook wel hoog tijd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Joindry schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Hebje 9 of 10 speed?

9 speed wss 5500
10 speed wss 5600
Lijken aan de shifters heel goed op elkaar. (ik heb een 5600 staan, effe zuiver ter info)
Volgens mij nog 9 speed. Thuis effe checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Rudolf schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:20:
[...]

Volgens mij nog 9 speed. Thuis effe checken.
Ik denk wel dat jij de 10 speed 5600 hebt, 5500 ziet er net even anders uit (zie het rubber dat niet tot op het "flightdeck" plaatje loopt maar nog een stukje hard plastic ertussen heeft):
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Shimano_105-5500_shifters.jpg

Ik heb zelf nog 6500 thuis 8) en die lijkt inderdaad meer op bovenstaand plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:03
Iemand ervaring met dit stuur?
Ik wil het originele Syncros stuur erop zetten maar ik heb geen idee hoe ik deze zonder te slopen eraf haal.
Uiteraard wil ik hem heel houden want het is best een fijn stuur mss voor later.

Het lijkt uit 3 delen te bestaan maar als ik in het midden naar het stalen (zilveren) middendeel kijk lijkt het uit een stuk.
Het draait iig niet, maar het lijkt wel te horen draaien. (zie ook de twee putjes links en rechts van het "open" deel aan de onderkant.
Het kan natuurlijk ook in een hoek zijn afgeslepen aan beide kanten en zodoende in elkaar passen in het midden en dan worden vastgeklemd. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/malXxhpIlLTIdg5bvKEoQlXsvxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdLNinSmUATFqfeucIavYBLE.jpg?f=fotoalbum_large

links

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdysy2qGaCJJBst2bwrQnDh0Zqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpYkQJGIrg1MWy2Wn1E7VrUv.jpg?f=fotoalbum_large

rechts

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIvN7Qfyr48dhkTnmfK1wLQCyaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mn7xU6TCnvaT9hmZBfCIESnI.jpg?f=fotoalbum_large

midden (ondersteboven/onderkant)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXsR6KjBW4Yydhv-KS3m550CMls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx2mz00FeveVWJHnTfBsh3sL.jpg?f=fotoalbum_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 22:49

Fisico

by Fabian

@joker1977 @Cranzai @rolandos582
Toch maar de band omgedraaid, ook al hoefde het van Schwalbe niet want het is dus alleen maar optisch. Wel bijzonder dat de band er zo weer op lag, veel makkelijker dan de GP5000 of mijn banden met een biba. Het helpt ook wel dat bij tubeless de band makkelijk in het midden van de velg te krijgen is.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
Fisico schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:49:
Toch maar de band omgedraaid, ook al hoefde het van Schwalbe niet want het is dus alleen maar optisch. Wel bijzonder dat de band er zo weer op lag, veel makkelijker dan de GP5000 of mijn banden met een biba. Het helpt ook wel dat bij tubeless de band makkelijk in het midden van de velg te krijgen is.
Keurig, ventiel en logo van de band uitgelijnd? O-)

@rolandos582 heeft ook nog een dilemma met het uitlijnen van zijn Pro One's

[ Voor 7% gewijzigd door Cranzai op 29-07-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 22:49

Fisico

by Fabian

Cranzai schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:00:

Keurig, ventiel en logo van de band uitgelijnd? O-)
oeps... nee hoor dat zit wel goed.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Fisico schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:49:
Heb vanmiddag ook een Schwalbe pro one TLE gemonteerd, die gaan verrekte makkelijk ja. En ik vond mijn Pirelli P zero TLR al makkelijk gaan. Nu maar eens kijken hoe ze rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjk88
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 22:36
Pimorez schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:57:
[...]

D-wegen zijn geen probleem. 95% van de auto's gaan met een ruime boog om je heen (soms denk ik dat ze gek zijn want ze schuiven op een eenbaansweg gerust een baan op naar de andere richting alleen om jou in te halen..).
Na twee weken, zes ritten, 240 km en ruim 4800 hoogtemeters kan ik dit alleen maar bevestigen. Ik heb mij geen seconde onveilig gevoeld, sterker nog het was hier (soms) fijner fietsen dan thuis in Nederland.

Ik denk dat ik wel op zoek ga naar een upgrade met schijfremmen en de volgende keer een 11-32/34 meeneem ipv een 11-28. Met uitschieters van 12/14% is iets extra’s wel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@Bad Brains zit er een schroef aan de onderkant van je stuurpen waarmee je ruimte kunt maken?

Kan het rubber van een handvat getrokken worden zodat het stuur er zo door past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
SirLenncelot schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:06:
@Bad Brains zit er een schroef aan de onderkant van je stuurpen waarmee je ruimte kunt maken?

Kan het rubber van een handvat getrokken worden zodat het stuur er zo door past?
Er zit 1 bout in de stuurpen, hij kan verder ook niet "open".
Rubber zou eraf kunnen als ik op een of andere manier er olie of iets tussen kan spuiten.
Zat te denken om bij de apotheek een injectiespuit te halen en met kook olie te "injecteren" onder de handvatten, dat lijkt me de enige optie.
Of hij dan de bocht kan maken is dan nog de vraag. Wil het wel graag heel houden want het is inmiddels "vintage"

"Even" de remkabels afknippen en vervangen om het makkelijker te maken is geen optie aangezien de originele dikke Shimano XT kabels er nog op zitten.
En die kan ik nergens meer kopen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 23:22
Sjk88 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:59:
[...]

Na twee weken, zes ritten, 240 km en ruim 4800 hoogtemeters kan ik dit alleen maar bevestigen. Ik heb mij geen seconde onveilig gevoeld, sterker nog het was hier (soms) fijner fietsen dan thuis in Nederland.

Ik denk dat ik wel op zoek ga naar een upgrade met schijfremmen en de volgende keer een 11-32/34 meeneem ipv een 11-28. Met uitschieters van 12/14% is iets extra’s wel fijn.
Het grootste gevaar komt inderdaad van Belgen en Nederlanders die op 10cm van jou passeren. Liefst nog met een combo camionnette/caravan (type 10m lang natuurlijk).

De Fransen gaan meestal veel verder aan de kant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjk88
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 22:36
Tarkin schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Het grootste gevaar komt inderdaad van Belgen en Nederlanders die op 10cm van jou passeren. Liefst nog met een combo camionnette/caravan (type 10m lang natuurlijk).

Dit kan ik alleen maar beamen. De Fransen houden keurig afstand en halen ook alleen maar in als het echt kan. Zowel tijdens het klimmen als afdalen.

Verder viel mij op dat iedere fietser hier elkaar groet, dat is thuis nog weleens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Bad Brains schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:17:
[...]

Er zit 1 bout in de stuurpen, hij kan verder ook niet "open".
Rubber zou eraf kunnen als ik op een of andere manier er olie of iets tussen kan spuiten.
Zat te denken om bij de apotheek een injectiespuit te halen en met kook olie te "injecteren" onder de handvatten, dat lijkt me de enige optie.
Of hij dan de bocht kan maken is dan nog de vraag. Wil het wel graag heel houden want het is inmiddels "vintage"

"Even" de remkabels afknippen en vervangen om het makkelijker te maken is geen optie aangezien de originele dikke Shimano XT kabels er nog op zitten.
En die kan ik nergens meer kopen.
Toch verwacht ik ergens een bout waarmee je de spanning erg kunt halen. Ik zou zeggen dat je die ook erop moet kunnen zetten om te zorgen dat je stuur niet constant naar beneden hangt. Misschien zit die aan de binnenkant van de pen als je de stuurpen aan de vork kant losmaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Tarkin schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Valt mij op vakanties in Europa sowieso op dat in Nederland erg scherp gereden wordt. Weinig afstand naar fietsers, kort op elkaar, voorrang nemen etc. Dat gaat in veel landen wel relaxter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
SirLenncelot schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Toch verwacht ik ergens een bout waarmee je de spanning erg kunt halen. Ik zou zeggen dat je die ook erop moet kunnen zetten om te zorgen dat je stuur niet constant naar beneden hangt. Misschien zit die aan de binnenkant van de pen als je de stuurpen aan de vork kant losmaakt?
Ik ga morgen even verder kijken, dank voor je input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12

Chakotay

Lick here to continue

Sjk88 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:34:
[...]

Dit kan ik alleen maar beamen. De Fransen houden keurig afstand en halen ook alleen maar in als het echt kan. Zowel tijdens het klimmen als afdalen.

Verder viel mij op dat iedere fietser hier elkaar groet, dat is thuis nog weleens anders.
Dat vroeg ik me nog af... Van het motorrijden ben ik gewend om mensen met dezelfde hobby te groeten, uit automatisme doe ik dat nu op de fiets ook. Is dat überhaupt gebruikelijk? Tot nu toe rij ik alleen relatief laat in de avond en kom ik niet heel veel andere wielrenners tegen, maar er word niet echt teruggegroet merk ik. Je hand uitsteken of een duidelijke knik geven is ook niet goed voor je aerodynamica natuurlijk :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
Chakotay schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:11:
[...]

Dat vroeg ik me nog af... Van het motorrijden ben ik gewend om mensen met dezelfde hobby te groeten, uit automatisme doe ik dat nu op de fiets ook. Is dat überhaupt gebruikelijk? Tot nu toe rij ik alleen relatief laat in de avond en kom ik niet heel veel andere wielrenners tegen, maar er word niet echt teruggegroet merk ik. Je hand uitsteken of een duidelijke knik geven is ook niet goed voor je aerodynamica natuurlijk :+
Ik groet altijd wel, vaak een combinatie van een knikje en hand optillen (of ff mijn vingers los laten als ik in de drops hang)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
[...]

Heel subjectief, bij de zondag ochtend dauwtrappers groet ik steevast wel, maar de zondag-middag toeristen negeer ik volkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Cranzai schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:21:
[...]

Ik groet altijd wel, vaak een combinatie van een knikje en hand optillen (of ff mijn vingers los laten als ik in de drops hang)
Rij op mijn daily driver (geen auto) op mijn Zoomer.
Da's best een cult item aan het worden en ik wordt al jaren gegroet door mensen die op een Honda Zoomer rijden in mijn stad/dorp.
Kan het wel waarderen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12

Chakotay

Lick here to continue

SirLenncelot schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:21:
[...]

Heel subjectief, bij de zondag ochtend dauwtrappers groet ik steevast wel, maar de zondag-middag toeristen negeer ik volkomen.
Dat herken ik van het motorrijden ook wel. In de winter groet zowat iedereen wel, op de mooie weekenddagen in de zomer een stuk minder. Op dat soort dagen rij ik zelf ook niet echt meer, veel te druk dan overal. Zal op de fiets niet veel anders zijn denk ik, tot nu toe heb ik de drukte nog weten te ontwijken *O*

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:38
[...]

Ik probeer dit wel altijd even te doen. Even een knikje, handje of vingers van het stuur met een "hoi" vind ik altijd wel even leuk. Vriendelijkheid kost niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:38
Gister ook een testritje gemaakt naar mijn ouders op de camping met de nieuwe Tailfin.

Wat is de Tailfin een fijn product! Zit echt heel stevig bevestigd. Zittend fietsen voel je er bijna niets van en vergeet je soms even dat je bagagedrager met een tas bovenop mee hebt.
Staand gaat opzich ook prima, je moet je dan wel even aanpassen aan de hoeveel gewicht die je in de tas stopt. Had mijn bepakking nu niet gewogen maar denk dat het ongeveer rond de 3~4 kg was.

De 20L tas heeft naar mijn idee ook zat ruimte. Heb wel met een 15L topeak zadeltas gefietst. Dat is toch wat anders inpakken dan dit. Met de tas van Tailfin ligt alles mooi vlak en kun je gewoon stapelen. Geen doorhangen van de tas, geen gezwieber aan de achterkant.

Kwaliteit van materialen is ook echt uitstekend! Heb de aluminium rack en dat is gewoon topkwaliteit en super licht. Materiaal van de tas voelt ook heel luxe en professioneel aan.

Dure aankoop, maar je krijgt zonder twijfel waar voor je geld. Een verademing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:14
[...]

Wisselt hier heel erg. Het zijn er nu zo veel met dit lekkere weer dat ik het niet altijd doe. Als ik het doe een knikje of even de hand open op de hoods. Motor is wel altijd vaste prik maar dan weet je ook zeker dat 90% terug zwaait.

En gefeliciteerd! :)

[ Voor 3% gewijzigd door R0y. op 30-07-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:52
Merk zelf dat het groeten van andere wielrenners onderweg afhangt van hoeveel fietsers er zijn. Als je iedere 5 seconden moet groeten is het snel over zeg maar.

Anyway...laatste tijd merk ik dat mijn ritten op Strava altijd als gravelrit lijken te worden geupload. Iemand een idee waar het mis gaat? In de fietscomputer of bij Strava?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Stoffa schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:28:
Merk zelf dat het groeten van andere wielrenners onderweg afhangt van hoeveel fietsers er zijn. Als je iedere 5 seconden moet groeten is het snel over zeg maar.

Anyway...laatste tijd merk ik dat mijn ritten op Strava altijd als gravelrit lijken te worden geupload. Iemand een idee waar het mis gaat? In de fietscomputer of bij Strava?
Fietscomputer. Garmin heeft bijvoorbeeld verschillende profielen die je kunt kiezen en het kan best zijn dat je een gravel-profiel actief hebt. Ik gebruik altijd ROAD voor normaal fietsen en dat lijkt goed te gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
[...]

Hier in het Noorden groeten we sowieso iedereen die we tegenkomen ;) behalve wanneer ik trimmers tegenkom zonder helm die weiger ik altijd te groeten ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Ze zijn er nog , figuren die zich met helm moreel superieur voelen en dat laten blijken door niet te groeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Als ik iemand zonder helm zie dan hoop ik altijd dat ie niet in mijn zicht valt. Met dat beeld wil ik niet opgezadeld zitten.

Van de week ook weer zo’n clown met 60 in de afdaling (Slovenië) zonder helm…

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Keezx schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:51:
Ze zijn er nog , figuren die zich met helm moreel superieur voelen en dat laten blijken door niet te groeten.
Ze zijn er nog, de boomers die lekker recalcitrant zonder helm gaan rijden in de hoop dat een ander daar iets van vind en dat laat blijken door niet te groeten, of beter nog een opmerking, zodat ze weer lekker verongelijkt kunnen gaan doen.

De "sportieve" variant van de bewust in de weg rijdende bejaarde e-biker ;).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mhr-zip
Kluus schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:09:
[...]

Ze zijn er nog, de boomers die lekker recalcitrant zonder helm gaan rijden in de hoop dat een ander daar iets van vind en dat laat blijken door niet te groeten, of beter nog een opmerking, zodat ze weer lekker verongelijkt kunnen gaan doen.

Ik negeer ze zowel op internet als in het echie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:02
Pfffff, zojuist half uurtje voor het einde uit het niets de man met de hamer tegen gekomen. Was nog een zwaar half uurtje naar huis.. :N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
mhr-zip schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:27:
[...]

Ik negeer ze zowel op internet als in het echie.
Wie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:00
Keezx schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:51:
Terecht. Je zal maar per ongeluk een aanvaring hebben met zo’n oude vent zonder helm en die loopt ernstig letsel op omdat hij denkt dat hij Pantani is.

Als je zonder helm fietst heb je veel teveel vertrouwen in jezelf en alle andere weggebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Waarom zou je je druk maken om de iemand die (bewust) geen helm op heeft? Als die persoon tot de conclusie komt dat hij het voor zijn gezondheid niet nodig heeft, wie ben ik dan om me daar wel druk om te maken.

20% van de Nederlandse bevolking vindt het prima om zich langzaam de kanker te roken. 50% van de Nederlandse bevolking vind het prima om zich tonnetje rond te eten. Ik kan me echt niet druk maken om die 0.01% van de Nederlandse bevolking die op een racefiets geen helm opdoet.

Leven en laten leven, toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sjk88 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:59:
[...]

Ik heb mij in Nederland ook maar een enkele keer onveilig gevoeld, dus een vergelijking vanuit mij is oneerlijk, maar de D-wegen in Frankrijk zijn inderdaad meer dan prima te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:52
joker1977 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:37:
[...]

Fietscomputer. Garmin heeft bijvoorbeeld verschillende profielen die je kunt kiezen en het kan best zijn dat je een gravel-profiel actief hebt. Ik gebruik altijd ROAD voor normaal fietsen en dat lijkt goed te gaan.
Ben er nog niet helemaal achter. Standaard staat m'n fietscomputer wel gewoon op "Wielrennen", maar al m'n activiteiten worden naar Connect en Strava als gravel gesaved.

Edit: gevonden. Onder "Wielrennen" stond onder "standaardtype" op "gravel". Geen flauw idee waarom, heb dat zelf nooit gewijzigd.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoffa op 30-07-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Wat geven jullie uit aan een helm, en wat moet er minimaal aan "opties" op zitten.
Ben zelf in de markt voor een fietshelm en zie een hoop maar ik heb geen idee waar ik naar kijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Bad Brains schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:31:
Wat geven jullie uit aan een helm, en wat moet er minimaal aan "opties" op zitten.
Ben zelf in de markt voor een fietshelm en zie een hoop maar ik heb geen idee waar ik naar kijk.
Ik heb maar een paar eisen:
1. MIPS
2. Hij moet goed scoren op https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html
3. Max 200 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:09
Moet nieuw zijn, mips vanwege veiligheid en goed passen. geen drukpunt op mijn voorhoofd. Die van mij is dan toevallig van Specialized uit een fysieke winkel voor €130 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Geen netten voor insecten, of zoiets luxe als een vizier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:28

Grin

Ride si sapis.

Moet mooi zijn, goed ventileren, MIPS, liefst een topmodel want die hebben doorgaans de nodige opties waar ik blij van wordt. Magnetische sluiting, MIPS Spherical, betere/meer padding, ventileert beter en/of meer aero, draagzak, brilhouder/rubbers, reflectie verf/decals, etc. Die 100 euro meer of minder zal allemaal wel. Budget is doorgaans tot 300 euro.
Bad Brains schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:41:
Geen netten voor insecten, of zoiets luxe als een vizier.
Nee, ik draag altijd een bandana, een netje verminderd ventilatie.
Vizier hoef ik ook niet, Oakley all the way 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Grin op 30-07-2022 15:48 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Hmm nu we het over helmen hebben. Weten jullie een adres waar ze diverse tt / triathlon helmen hebben om te passen? Miss Roozzz is op zoek.

Idealiter omgeving Utrechtse Heuvelrug, maar een stukje rijden is geen probleem. Is er al een bikeshoes4u equivalent? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 30-07-2022 15:43 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:03:
Waarom zou je je druk maken om de iemand die (bewust) geen helm op heeft? Als die persoon tot de conclusie komt dat hij het voor zijn gezondheid niet nodig heeft, wie ben ik dan om me daar wel druk om te maken.

20% van de Nederlandse bevolking vindt het prima om zich langzaam de kanker te roken. 50% van de Nederlandse bevolking vind het prima om zich tonnetje rond te eten. Ik kan me echt niet druk maken om die 0.01% van de Nederlandse bevolking die op een racefiets geen helm opdoet.

Leven en laten leven, toch ?
Dat is ook zo, maarja het is ook ieder zijn goed recht om te groeten (of niet) wie hij wil en daar werd in eerste instantie op gereageerd.

Mijn keuze voor helmen is meestal veel ventilatie, liefst iets van MIPS en lichtgewicht, aero vind ik voor mij wat minder belangrijk (omdat dit vaak ten koste gaat van ventilatie) alsook insecten, ik ben gezegend met voldoende haar op mijn hoofd en ik heb nog niet meegemaakt dat een insect daar doorheen heeft weten dringen om mij op mijn hoofd te steken, mocht dat anders zijn was mijn afweging waarschijnlijk ook weer anders.

Momenteel erg tevreden van de POC Ventral Air Spin.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

joker1977 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:03:
Waarom zou je je druk maken om de iemand die (bewust) geen helm op heeft?
Dat zie ik totaal anders.
Ik ben namelijk verplicht te helpen. Doorrijden na een ongeluk, ik zou het niet doen…
Ik maak mij daar dus wel druk om. En daarbij hebben de hulpdiensten het druk genoeg, een mafklapper zonder helm hoeft daar m.i. niet bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:05:
[...]

Dat is ook zo, maarja het is ook ieder zijn goed recht om te groeten (of niet) wie hij wil en daar werd in eerste instantie op gereageerd.
Zeker, dat moet iedereen (sowieso) zelf weten. Als jij mensen niet groet omdat ze niet voldoen aan een aantal door jou gestelde criteria, prima. Ik denk ook niet dat die niet-helm malloot daar wakker van ligt, toch ?
Grin schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:19:
Dat zie ik totaal anders.
Ik ben namelijk verplicht te helpen. Doorrijden na een ongeluk, ik zou het niet doen…
Ik maak mij daar dus wel druk om. En daarbij hebben de hulpdiensten het druk genoeg, een mafklapper zonder helm hoeft daar m.i. niet bij.
Tja, dat vind ik een drog-redenering. Die motor-rijder vindt dat jij meer beschermende kleding aan moet doen ipv. wat lycra. Want hij is nl. verplicht om te helpen.

Daar komt bij dat die hulpverlener vindt dat je sowieso niet beter op een fiets of motor in het verkeer moet deelnemen enkel en alleen voor 'de lol'. Veel te gevaarlijk ! Ga maar op Zwift fietsen, ofzo.

Zo redenerend kun je dat soort 'eisen' steeds enger en enger stellen totdat er geen vrijheid meer is.

Let wel: Ik heb op de racefiets ook altijd een helm op, maar op de stadsfiets nooit. En het zou me niet verbazen dat de kans op brokken op de stadsfiets, in de stad, met allerlei andere half-idioten om me heen in de meest zotte voertuigen, groter is dan op de racefiets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 18:10
Ik ben helemaal vóór het dragen van een helm en ik snap dat dit veiliger is. Toch vind ik het onterecht om wielrenners zonder helm zo zwart te maken zoals veel mensen hier doen.
We vinden het blijkbaar onacceptabel als iemand in leeftijd 20-50 met een recreatieve 25-30km/u zonder helm door de natuur fietst, maar hebben er geen problemen mee wanneer dezelfde (of oudere) mensen met 25km/u op een (elektrische) fiets door een drukke straat met verkeer gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

joker1977 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:51:
[...]

Tja, dat vind ik een drog-redenering. Die motor-rijder vindt dat jij meer beschermende kleding aan moet doen ipv. wat lycra. Want hij is nl. verplicht om te helpen.

Daar komt bij dat die hulpverlener vindt dat je sowieso niet beter op een fiets of motor in het verkeer moet deelnemen enkel en alleen voor 'de lol'. Veel te gevaarlijk ! Ga maar op Zwift fietsen, ofzo.

Zo redenerend kun je dat soort 'eisen' steeds enger en enger stellen totdat er geen vrijheid meer is.

Let wel: Ik heb op de racefiets ook altijd een helm op, maar op de stadsfiets nooit. En het zou me niet verbazen dat de kans op brokken op de stadsfiets, in de stad, met allerlei andere half-idioten om me heen in de meest zotte voertuigen, groter is dan op de racefiets..
Dat mag jij vinden maar ik zou niet zomaar doorrijden na een ongeluk.
De mate van verwijtbaarheid, i.e. van het rijden zonder helm, is m.i. enorm en van een totaal ander kaliber dan de voorbeelden die jij aanhaalt (over drogredenaties gesproken). Anyway, wij zijn het eens over het belangrijkste. Laten we dit verder afdoen met agree to disagree.

Acties:
  • +54 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
En nog even wat uitgebreider over mijn fietsvakantie.

Het idee is geboren sinds ik begin corona een kennis van een kennis een mooie route heb zien maken die zo goed als langs de grenzen van Frankrijk ging. Dit leek mij erg gaaf, maar ik heb er vervolgens niks mee gedaan. Tot ik meegesleurd werd in de 'hype' rondom FKT's op Youtube van EF (Lachlan Morton), Rapha (Lael Wilcox) en Canyon (mooi merk :+ ). Met als hoogtepunt The Alt Tour. Ik kreeg daarna zoveel zin om zelf ook zoiets te doen dat ik in mijn hoofd ben begonnen met plannen. Gezien ik een idiote hoeveelheid vakantiedagen had staan maakte de duur niet uit, de grens lag bij mijn fysieke gesteldheid. Oh ja, en camperen is niks voor mij dus ik doe het zogenaamde 'creditcardpacking'; hotel/B&B/Airbnb boeken en gaan!

Waar wilde ik naartoe fietsen? De eerste gedachte was natuurlijk de Pyreneeën. Ik had daar nog nooit gefietst (enkel de Vogezen, Sierra Nevada, Los Angeles en de Dolomieten, stuk voor stuk prachtig op elk hun eigen manier), het is zonnig, warm, rustig en er zijn veel bergen. Top, nu nog een stad. Girona was een simpele keuze gezien dit zo'n beetje het wieler-walhalla van Europa is. Het probleem is alleen dat Rotterdam > Girona 'slechts' 1500km is volgens Google Maps, en ik wilde eigenlijk toch wel langer dan 7-10 dagen op de fiets zitten. Gelukkig laat de kaart van Europa meteen zien dat er in het westen van Frankrijk nog heel veel land is met Normandië, Bretagne en Aquitanië. Geluk bij een ongeluk kom je dan ook in de buurt van San Sebastian en kun je van daaruit heel makkelijk door de Pyreneeën.

Dat was de route dan. Zo ongeveer. Ik had op dit punt dus een startpunt, tussenstop en eindpunt. Het was alleen wel belangrijk om de rest van de route ook uit te stippen. Gezien de kust van Frankrijk er erg mooi uitzag op Google, heb ik besloten om de route zoveel mogelijk langs de kust te laten lopen (maar in Bretagne heb ik daar bewust van afgeweken om een klein beetje te schaven in de kilometers en gezien de natuur op die plekken er niet heel anders uitzag dan wat ik tijdens andere ritten al zou hebben gezien). Uiteindelijk heb ik 24 routes gemaakt (eigenlijk 25, één dag was een transferdag van Pas de la Casa naar Andorra la Vella, een route van 33km waarvan de eerste 4km klimmen is met 400 hoogtemeters maar de rest is alleen maar dalen) en die verdeeld in 4 dagen op, 1 dag af (op aanraden van een kennis). Met deze 24 routes heb ik ook grofweg de eindbestemming van elke dag, dus kon ik op basis daarvan beginnen met het zoeken van overnachting. Per route heb ik vervolgens de eindbestemming weer iets verplaatst naar het hotel bijvoorbeeld, en het startpunt van de volgende dag uiteraard ook. Nadat ik dit had gedaan waren alle routes klaar. Voor de precieze routes kun je het routeboek bekijken, daar staat bij elke dag een link naar de route.

Startpunt: Rotterdam
Tussenstop: San Sebastian
Eindpunt: Girona
Gepland: 3508km / 38343hm
Gemiddelde per fietsdag: 140km / 1534hm (tot aan San Sebastian 161km/1020hm)

Dag 1
Deze dag is vooral gewoon naar Brugge rijden. Helaas heb ik met het plannen van mijn routes geen rekening gehouden met zaken zoals een tunnel bij Terneuzen waar je niet doorheen kunt fietsen.. Dus hier heb ik een omweg moeten nemen. Op de lange bruggen bij Zeeland zelf was het lichtjes afzien vanwege de flinke zijwind, maar vooral ook een mentaal spelletje om te kijken of ik mij tijdens deze vakantie voor het eerst wél kan inhouden. Dit is gelukkig gelukt waardoor ik met vertrouwen de rest van de vakantie tegemoet ging. Helaas heb ik wel te weinig gegeten, dit is ook een terugkerend probleem bij mij. Gezien dit nog een relatief korte en vlakke etappe was was het een minder groot probleem en heeft mij dit alleen maar geholpen om de dagen erna wél goed te eten.

Dag 2
Wederom een vlakke etappe, en ik mocht vrijwel direct na de start over een mooi stukje kasseien. Op dag 1 ook al, en die lagen er een stuk minder goed bij, maar zo 's ochtends wakker worden op kasseien is ook niet niks. De eerste 20km ongeveer waren wel heerlijk. Je fietst vanuit Brugge een heel lang stuk langs een rivier, goed geasfalteerd, lekkere schaduw en het is een fietspad dus geen last van auto's. Nadat ik de Franse grens ben gepasseerd kreeg ik mij toch een partij prachtige uitzichten voorgeschoteld. Ongelofelijk. Het is zeker een aanrader om hier te gaan fietsen als het mooi weer is.

Dag 3
De dag begon met de verwachting dat ik door onweer zou fietsen, gelukkig bleef het beperkt tot een uurtje regen. Zoals al aangegeven heeft die eerste dag slecht eten geholpen om mij de dagen erna wel goed te laten eten.

Dag 4
Vandaag nog meer regen! En helaas ook wat onweer. Zo in het open tussen de weilanden voelt dat toch niet prettig.. Gelukkig was het maar een kilometer of 15. Dit zou de eerste van ~3 dagen worden waarop ik enorm veel legervoertuigen zou zien. Ik kwam er toen ook pas achter dat D-Day nog een grote feestdag is in Frankrijk, dus was het maar de vraag of ik op D-Day zelf wel mijn route kon fietsen zoals gepland (want die ging expres langs Utah en Omaha beach). Dit was tevens de 4e dag op rij met een route boven de 150km, in totaal zat ik al op de 715km! Een dag later was de eerste rustdag. Hoewel die zeer welkom was, was ik verbaasd over hoe fris mijn benen nog waren. Er was nog geen echte vermoeidheid te voelen, en ondanks dat het allemaal zone 1/2 was had ik wel verwacht al iets te voelen, niet dus.

Dag 6
Ik heb veel historische plekken gezien deze dag. Zoals gezegd de bekende stranden, maar ook Carentan (goede herinneringen aan deze plek vanwege Call of Duty II :D) en vele andere kleine dorpjes waar de bevrijding nog steeds heel zichtbaar is.

Dag 7
145km lang vol met tegenwind. Het kon erger, zoals een dag later, maar heel fijn was dit niet. De korte steile heuvels in zowel Normandië als Bretagne hielpen niet met het beter maken van deze dag, gelukkig zijn de bakkerijtjes altijd een genot om even bij te stoppen.

Dag 8
Dit is één van de drie dagen die ik als 'ruk' zou omschrijven. Niet omdat het qua route zo zwaar was, die dagen zijn er ook wel geweest maar die waren gewoon zwaar in plaats van ruk, maar omdat het 176km bijna continu windkracht 3 à 4 tegen was. Een uiteindelijk gemiddelde snelheid van 22.5km met 140 watt gemiddeld is aardig laag, terwijl de route maar 1800 hoogtemeters had over veel kleine klimmetjes (weer die vervelend steile heuvels).

Dag 9
Ik had veel verwacht van Brest, helaas vond ik het in de praktijk niet aan de verwachtingen voldoen. Ik heb natuurlijk maar een zeer beperkt deel van de stad gezien, maar wat ik heb gezien was niet interessant. Gelukkig waren de plaatjes bij het verlaten van Brest wél erg mooi en heb ik hier goed van genoten.
De tweede stint was hiermee afgesloten, 637km en 5600hm en ook 7 van de afgelopen 8 ritten die als century tellen.

Dag 11
De benen waren weer goed uitgerust en ik voelde mij eigenlijk super fris. Alsof ik helemaal niet gefietst had de afgelopen dagen. Het was een mooie route, maar niet zo spectaculair als de tweede dag toen ik de grens met Frankrijk passeerde. Helaas heb ik aan het einde van deze dag mijn grote bidon laten vallen dus moest ik op zoek naar een vervanger. Bij de Decathlon heb ik een iets kleinere gevonden wat ik toch erg vervelend vond. Het was echter wel zo'n bidon met thermos werking. In de dagen hierna was dit, met de enorme hitte, toch wel een goede keuze.

Dag 12
Een vlakke maar lange dag. 180km met een stuk hogere temperaturen zorgen ervoor dat je goed moet hydrateren. Na deze dag heb ik de eerste volle kalenderweek (maandag tot en met zondag) gehad, in totaal goed voor 972km!

Dag 13
Dit was de tweede dag die ik als 'ruk' zou beschrijven. Enorm warm (tussen de 35 en 40 graden), weilanden en weinig schaduw. Vandaag waren er nog genoeg plekken om water te halen gelukkig. Ik heb expres tussendoor nog even stilgestaan in de schaduw om voor werk even een belletje van een half uur te doen, dat was wel lekker om bij te komen.

Dag 14
De derde rukdag. In tegenstelling tot gisteren was er vandaag bijna geen boom te bekennen en dus was het afzien. Het vinden van water was op deze dag een stuk lastiger helaas, in totaal heb ik 5km extra moeten fietsen om bij te tanken en mijn hoofd af te koelen. Maar! Weer een rustdag en weer een stint afgesloten. Deze stint was goed voor ongeveer 644km en 4100hm.

Dag 16
Het begin van een korte stint om alvast wat uit te rusten voor de Pyreneeën. Helaas was het weer takkewarm (ik was wel expres extra vroeg vertrokken om het grootste deel van de hitte voor te blijven) en lag een stuk van de route langs snelwegen, niet heel boeiend dus. Bij het stoppen om mij nog een keer in te smeren heb ik helaas over het hoofd gezien dat een deel van dat gravel (was een parkeerplaatsje langs de weg) erg diepe wielsporen had. Of één van mijn wielen gleed weg of ik ben met mijn pedaal blijven hangen. De schade viel mee met alleen wat vuile wielen van het stof en op beide handen een klein wondje. De pleister bleef niet plakken en het zat wel precies op een plek waardoor het vervelend was om mijn stuur beet te houden, maar dat is alles.

Dag 17
Een korte dag, en meteen het einde van de eerste helft van deze vakantie. Deze dag ben ik de grens van Frankrijk en Spanje gepasseerd en arriveerde ik in San Sebastian om van een rustdag te genieten. Ik had hier gelukkig een Airbnb host die enorm vriendelijk was en ik zat op de perfecte plek in het oude gedeelte van het centrum. Ik heb anderhalve dag geprobeerd om mijn tanlines iets bij te kleuren maar helaas is dat niet gelukt.

Dag 19
Het begin van wederom een korte stint. Niet om alvast bij te komen voor de komende dagen maar om uit te rusten van wat de queen stage had moeten zijn. Deze dag nog niet, deze dag is kort en eenvoudig. Helaas wel stootlek met tubeless op een put omdat ik die ochtend dacht nog wel een dag zonder bij te pompen zou kunnen. Er zat alleen geen sealant meer in, ik ben bang dat ik het niet had bijgevuld na het vervangen van de band en de seal goed krijgen. Gelukkig had ik een flesje sealant mee waarna het alsnog was opgelost.

Dag 20
De koninginnenrit! Althans, dat was het idee. Met een geplande afstand van 186km en 4100hm zou dit een enorm lange dag worden. Helaas heb ik mij op de Col de Marie-Blanque (wat een b*tch is het toch) niet heel goed kunnen inhouden en dit heb ik op de Col de Portalet moeten bekopen, hoewel ik waarschijnlijk weer te weinig heb gegeten. Hier heb ik besloten om niet tot het allerhoogste puntje te fietsen maar om het bij de normale top te houden. In totaal een stuk of 500hm minder. Gelukkig weer een rustdag hierna!

Dag 22
Col d'Aubisque en Luz Ardiden. De Aubisque was een prachtige klim alleen de laatste paar kilometer fietste je door de wolken met daarbij veel vocht. Dit was net iets te koud voor kort-kort helaas, maar mijn arm en beenstukken zaten te ver in mijn zadeltas verstopt. Na de eerste kilometer dalen verdwenen de wolken en kon ik beginnen met opdrogen. Geen snelle afdaling dus, maar hierdoor kreeg ik extra veel zin in de Luz Ardiden. Het beklimmen van die berg was prachtig, maar het dalen was nog leuker. Uiteindelijk heb ik daar zelfs de 348e tijd neergezet (https://www.strava.com/segments/1762889?filter=overall).

Dag 23
De dag begon meteen met het beklimmen van de Col de Tourmalet (als je uit Luz Saint-Sauveur vertrekt kun je rechts de Luz Ardiden op en links de Tourmalet), maar halverwege heb ik die moeten pauzeren door onweer tussen de bergen, ik vond het toch te riskant. Twee man gingen wel door terwijl de rest van die groep (een groep fietsvrienden uit het oosten van het land) ook in het skidorp bleven wachten. Toen het eenmaal droog was werd het klimmen weer leuk. De wegen waren helaas wel nog nat waardoor ik rustig aan heb gedaald.

De Hourquette d'Ancizan was de volgende klim. Ik had ook voor de Col d'Aspin kunnen kiezen maar de Ancizan zag er indrukwekkender uit. Ik heb de Aspin niet meer gezien maar ik heb geen enkele spijt van mijn keuze. De Ancizan loopt dwars door een mooi natuurgebied, je fietst tussen loslopende koeien, geen last van auto's en 4km voor de top kom je nog in een soort vallei terecht wat fenomenaal is om te zien. De weg was iets te smal om snel te dalen, voor een gewoon mens tenminste. Tijdens de tour zijn ze hier een stuk sneller gegaan dan ik :D

Col du Portet was leuk. Erg warm weer natuurlijk, en het is geen malse klim (17km à 8.5%), maar mooie uitzichten en weinig verkeer. Tussendoor waren er gelukkig een aantal waterkraantjes om mijn kop onder te houden en water bij te vullen. Vanaf Espiaube splitst de berg tussen de Col du Portet en de Pla d'Adet. De Col du Portet heeft in ieder geval een erg wisselende kwaliteit in asfalt. Veel losse stenen, veel goten voor water, veel koeienstront. Dalen is hierdoor erg lastig dit eerste stuk. Daarintegen is het dalen vanaf Espiaube GEWELDIG. Dit is een afdaling met de perfecte combinatie van snelheid, flauwe bochten, scherpe bochten, weinig verkeer, goed asfalt en een weg die niet te smal is. Je kunt hier enorm hard naar beneden, maar ook als je langzamer gaat zit er een lekkere flow in de afdaling. Ik heb getwijfeld om een dag later een lift omhoog te regelen zodat ik nog een keer naar beneden zou kunnen, maar heb dat helaas niet gedaan.

Dag 24
De benen waren natuurlijk wat moe na deze dagen met veel hoogtemeters, dus deze dag had ik expres makkelijk gemaakt. Slechts 100km en 575hm in tegenstelling tot 94km/2740hm en 111km/3700hm. Lekker rustig aan gedaan naar de eindbestemming van die dag.

Dag 25
De laatste extra zware dag. 133km/3400hm (volgens de planning dan, Strava zegt achteraf 3134hm terwijl het dezelfde route is als hoe ik hem via Strava heb gemaakt) met lange klimmen die niet extreem steil zijn. Halverwege ben ik nog aangehaakt bij een cyclo. Die mensen zaten redelijk af te zien dus voelde het extra lullig dat ik er met extra tassen zonder moeite voorbij fietste, dus heb ik gedaan wat iedereen zou doen, extra gas geven :+ Dit was meteen het moment dat ik doorkreeg hoeveel kracht ik nog over had. Dit kleine bergje opfietsen ging verassend makkelijk waardoor ik extra zin had in de allerlaatste dag in Girona om één keer maximaal de Els Angels op te beuken.
De laatste klim van de dag (Col d'Envalira) was helaas toch te lang. Eigenlijk wilde ik helemaal naar de top (en dus voorbij de eindbestemming van de dag) maar het was zwaar genoeg om dit niet voort te zetten. Het was wel leuk om te zien dat er meerdere auto's onderweg hun raampje opendeden om mij aan te moedigen.
Als avondeten heb ik twee volle borden pasta op. Een derde had ook nog gekund alleen zou het dan weer zo duur worden..

Dag 26/Transferdag
Dit is dus de transferdag. Uiteindelijk 34km en 400hm. Het dalen was heerlijk omdat de eerste 10km ongeveer heel open zijn, brede wegen, en je kunt er enorm hard. Max snelheid was 84.5km/h. De rest van deze rustdag heb ik vooral veel gegeten.

Dag 27
Het begin van het einde! Helaas begon deze dag wel met enorm veel wolken. De Coll de la Gallina was wel erg mooi! Daarna was het enkel dalen tot ik weer in Andorra la Vella was, om vervolgens weer de Col d'Envalira op te fietsen. Wat een takke eind. 2km voor de top begon het helaas weer te onweren, maar ik ben dit keer wel door blijven fietsen omdat er geen plek was om te schuilen. Na het bereiken van de top was het bijna alleen maar dalen tot de plek van overnachting.

Dag 28
Mooie beklimmingen. Of nouja, toen ik eenmaal een paar honderd meter voorbij de top van de Col de Creu was kreeg ik de vallei tussen de Col de Creu en Col de la Llose te zien. DIT IS MOOI! Enorm smal weggetje maar een gigantisch uitzicht op de andere bergen. Beide Cols zelf zijn niet bijzonder overigens. Wat wel bijzonder is zijn de hoeveelheid vlinders op de Col de la Llose.

Dag 29
De hitte is weer terug. Verder stond deze dag eigenlijk alleen maar in het teken van de Rocacorba. Ik had erger verwacht, maar uiteindelijk viel het mee. De Col de Marie-Blanque is waarschijnlijk een lastigere klim dan de Rocacorba en het asfalt is van slechte kwaliteit. Ik was deze dag wel blij omdat het betekende dat er nog maar één dag was waarop ik zou fietsen tot ik in Girona zou arriveren!

Dag 30
De laatste dag! Het was een gemengd gevoel van blijheid dat ik bijna klaar was, maar ook teleurstelling dat ik bijna klaar was. Zoveel dagen fietsen was heerlijk om te doen. Geen haast om iets te doen, geen verwachtingen behalve dat ik foto's van eclairs zou delen met familie/vrienden/collega's en heerlijk weer.
Ik zou deze dag eerst naar de kust gaan zodat ik beide kanten van de kust van Frankrijk/Spanje had aangetikt. Dit was makkelijk want het was vrijwel vlak. Daarna terug landinwaarts richting Girona om twee keer de Els Angels te beklimmen. Ik had in de week hiervoor bedacht om de tweede keer maximaal te gaan om te kijken wat ik nog over had na deze trip, en stiekem hopend dat ik een nieuwe FTP zou trappen. De laatste keer dat ik hem had getest was op een berg in LA, helaas zaten daar wat afdalingen tussen wat er voor zorgde dat ik niet alles heb kunnen geven. Daarnaast weet ik dat @Salteh blij was dat hij afgelopen jaar zijn PR op deze berg had verbroken, dus ik was benieuwd hoe ik mij met hem zou kunnen vergelijken. Ik heb de dag ervoor nog snel even zijn tijd opgezocht alleen stond er geen vermogen bij (enkel geschat vermogen en iedereen weet dat je daar niks mee kan). Ik kon dus niks anders dan echt maximaal gaan en dan hopen dat het genoeg is.
Het nadeel van deze klim is dat ook hier wat stukjes vlak/omlaag en scherpe bochten in zitten. Uiteindelijk kwam ik 4 watt tekort voor mijn 20min PR ondanks twee stukken waar ik flink moest inhouden. Ik was erg verbaasd, maar bovenaan de top was ik ook erg moe. Ik heb hier een kwartier bij zitten komen en stiekem ook blij teruggekeken naar de afgelopen maand. Het afdalen ging voor geen meter, ik was nog steeds moe van dit blok van 27 minuten maximaal gaan.

De dag was voorbij. De maand was voorbij. Wat een vakantie, ik heb echt genoten. Ik kan het iedereen aanraden om een keer te doen, zelfs al is het maar 2 of 3 dagen binnen Nederland of de BeNeLux.

Foto's (niet op volgorde, dat is teveel uitzoekwerk)

De terugreis was een avontuur op zich. Ik had die expres niet gepland omdat er meerdere wegen naar Rome Rotterdam leiden. Ik had wel al gezien dat met een fiets de Thalys in geen optie is, dus mijn enige doel was om in Parijs te komen waar ik 3 opties had: 1. Verder fietsen 2. Met kleine treintjes terug de grens over 3. Fiets achterlaten bij een collega, zelf met de trein terug en dan fiets later die week met de auto ophalen of door collega mee terug naar Rotterdam laten verhuizen in augustus.

Ik heb uiteindelijk op de eerste reisdag de trein van Girona naar Lyon kunnen nemen omdat er die dag geen treinen verder naar het noorden gingen (eerste vakantiedag en laat in de avond voor een langer traject), daar kwam ik om 20:40 aan dus overnachten in een hotel. De volgende dag ben ik na het ontbijt naar het treinstation gegaan om de opties te bekijken, helaas ging de eerstvolgende trein pas rond 11:30 richting Parijs om om 17:30 te arriveren.

Daar aangekomen konden de mensen op het station mij niet verder helpen om thuis te komen (ik vermoed dat ze geen Engels wilde praten), dus heb ik maar gekeken of Flixbus een optie was vanuit Parijs (vanaf steden waar ik hiervoor was was dat niet het geval, er was wel plek voor mij maar niet voor mijn fiets). Die avond om 23:00 zou ik de bus kunnen pakken dus heb ik die avond eerst F1 gekeken bij die collega en hebben we daarna een lekkere steak gegeten.

Eenmaal aangekomen bij de busstop begon de ellende. Je staat daar in een garage met 150 anderen in de hitte. Het is een slecht scherm, de pagina's wisselen snel en ik had geen gewone bril mee. Ik stond te wachten op het nummer van de halte waar ik zou moeten instappen maar ineens was de regel van mijn bus verdwenen. Volgens de app reed hij toen al op de ring.. Gelukkig konden ze mij omboeken naar een bus de volgende dag iets na het middaguur, dus heb ik gelukkig bij die collega kunnen logeren, wat een held.
De volgende dag dus nog snel over de Champs-Elysees gefietst, Louvre en Eiffeltoren van buiten gezien en nog wat parken gezien en toen snel geluncht om de bus te halen. Dit keer was het wel raak. Helaas is het niet aan te raden met een carbon fiets, maar mijn fiets lag gelukkig beide busritten (overstap in Brussel) bovenop of alleen.

Paklijst:
2 setjes fietskleding (sokken/bibshort/ondershirt/fietsshirt), heb wel twee paar nieuwe sokken gekocht omdat wit niet meer wit was
Arm en beenstukken
2 Buffs (maar één gebruikt, voor mijn hoofd had ik niks nodig)
Zwembroek (die als gewone broek fungeerde)
T-shirt (in San Sebastian een tweede gekocht)
3 binnenbandjes
Flesje Orange Seal sealant
Flesje Squirt lube
Binnenbandplakkertjes
Buitenbandplakkers
Lichters
3 patroontjes
Klein pompje aan de fiets
Powerbank
Kabel van USB-A naar Garmin Fenix (het solar paneeltje werkt goed maar niet goed genoeg om een hele maand zonder opladen te kunnen, heb hem uiteindelijk 1x opgeladen)
Kabel van USB-A naar USB-C (voor opladen van de powerbank maar ook de telefoon)
Kabel van USB-A naar micro-USB (voor opladen van Garmin 830 maar ook Di2)
Adapter voor Di2 (en dan combineren met bovenstaande kabel)
Oplaadkabel Favero Assioma's (1 is voldoende)
Oplaadkabel oordopjes
Jaybird Tarah Pro
200 euro contant geld
Missing link
Multi-tool
Mini-tool imbus
Een paar voorgeknipte pleisters in verschillende formaten
Wat zelfklevend verband
Twee stukken steriel gaas
De eerste dagen had ik ~12 zakjes SiS Beta Fuel, 6x Clif Bloks en een stuk of 10 repen Clif bar
Slippers
Zonnebrandolie
2 onderbroeken
Tandenborstel
Tandpasta

Meer heb ik niet nodig gehad vanwege de hotels/B&B's/Airbnb's.

[ Voor 15% gewijzigd door Pimorez op 26-09-2022 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
@Pimorez Dik avontuur! Ik mis wel een beetje de foto's, ik zie wel meer mensen op mijn feed dit doen en hebben altijd geweldige plaatjes. Dat vind ik persoonlijk altijd mooi om te zien, beetje andere omgevingen etc. Ook mooi voor je herinneringen! Heb je wel foto's geschoten?

Hoe ging je terug naar huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Kluus schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:09:
[...]

Ik voel me niet aangesproken, heb altijd een helm op op een racefiets, en rij nooit iemand in de weg.
Maar figuren die anderen die risico's anders benaderen diskwalificeren vind ik zonder meer zielig.
Nog zieliger is daar dan weer over vallen....je daalt flink in m'n respect.

[ Voor 9% gewijzigd door Keezx op 30-07-2022 18:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Keezx schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:40:
[...]

Ik voel me niet aangesproken, heb altijd een helm op op een racefiets, en rij nooit iemand in de weg.
Maar figuren die anderen die risico's anders benaderen diskwalificeren vind ik zonder meer zielig.
Nog zieliger is daar dan weer over vallen....je daalt flink in m'n respect.
Je hoeft je ook niet aangesproken te voelen hoor het valt mij alleen op dat “helmlozen” vaak van dat type zijn, blijkbaar geld dat gelukkig niet voor jou, goed zo. Zo op de man spelen omdat iemand iets ludieks als zijn “groetcriteria” aangeeft met een knipoog vind ik dan ook weer een beetje triest.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Oké, ik draag op de racefiets altijd een helm en verwacht dat eigenlijk ook van anderen omdat ik vanuit egoïstisch perspectief niet met de gevolgen geconfronteerd wil worden.

Aan de andere kant haal ik op de stadsfiets zo af en toe een wielrenner in vol ornaat in, en dan heb ik zelf geen helm op… toch gek dat ik het dan niet nodig vind.

gaat nog eens goed over zijn keuzes nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@SirLenncelot ik heb een tijdje ook op de stadsfiets een helm gedragen (als voorbeeld voor de kinderen en de gebeurtenis die ik in deze post weergeef), maar ik bleef het ding vergeten...

Met sportfietsen doe ik wel altijd een helm op, dan zit het in het systeem.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 30-07-2022 20:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rolandos582
Dat dit anno 2022 nog een discussiepunt is... De tijd waarin ze willen dat we op een stadsfiets ook een helm dragen en op bijna elk gemotoriseerd voertuig een helmplicht zit... Zelfs de blauwe kentekens straks.

En dan nog denken dat het niet nodig is :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
rolandos582 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:11:
@Pimorez Dik avontuur! Ik mis wel een beetje de foto's, ik zie wel meer mensen op mijn feed dit doen en hebben altijd geweldige plaatjes. Dat vind ik persoonlijk altijd mooi om te zien, beetje andere omgevingen etc. Ook mooi voor je herinneringen! Heb je wel foto's geschoten?

Hoe ging je terug naar huis?
Jazeker! Staan op Strava (elke dag is een link naar de rit zelf), ik kan ze morgen nog wel hier uploaden :)

De terugreis was een avontuur. Ik zal mijn post aanpassen zodat het in één bericht staat. Had een beetje haast om het vanmiddag af te typen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:46
Pimorez schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:14:
[...]

Jazeker! Staan op Strava (elke dag is een link naar de rit zelf), ik kan ze morgen nog wel hier uploaden :)

De terugreis was een avontuur. Ik zal mijn post aanpassen zodat het in één bericht staat. Had een beetje haast om het vanmiddag af te typen O-)
Super toffe rit en leuk om het verslag te lezen. Ik zie geen foto's bij je Strava posts, zal met de privacy settings te maken hebben denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
J-M-T schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:32:
[...]

Super toffe rit en leuk om het verslag te lezen. Ik zie geen foto's bij je Strava posts, zal met de privacy settings te maken hebben denk ik.
Ai jammer. Dan moeten jullie het tot morgenmiddag doen met de belofte dat er mooie foto's zijn gemaakt van natuur en voedsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:25

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik ben een beginner. Ik filterde als eerst op MIPS beveiliging. Prijs ging ik vrij neutraal in, maar max iets van €150. Bestelde een Bontrager. Zat best oké, maar zweette me rot in dat ding. Was overigens geen Mips maar ander soort beveiliging. Daarna rondgekeken met focus op meer koeling en uitgekomen op de Giro Agilis, past in zwart rood mooi bij de kleding en fiets die ik heb. Kostte €80. Zit duidelijk koeler dan de Bontrager.

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vorig jaar reed ik voor het eerst op fiets met vermogensmeter. Bij een ritje tot mijn eigen verbazing bijna 1000W getrapt (ben absoluut niet fanatiek). Dus die grens moest verbroken worden. Rit daarna bij begin van een helling voluit gegaan, en goede nieuws, 1012W gehaald. Dit was dus niet bij enorm hoge snelheid ofzo, want tja, bergop.

Waarom vertel ik dit? Op dat moment schoot waarschijnlijk voet uit mijn pedaal, en lag ik op de weg. Naar het schijnt. Want behalve een hele zooi gebroken ribben, sleutelbeen en schouderblad, ook fracturen in mijn schedel, een minuut of vijf bewusteloos op de grond gelegen, en heeft mijn geheugen een reset gehad: Geen herinnering aan het ongeluk, sterker nog, geen herinneringen aan de hele dag. Drie dagen daarna nauwelijks herinneringen, en pas daarna is alles weer gaan werken. En daarna is de revalidatie begonnen.

Uiteindelijk is alles iig met mijn hoofd goed gekomen hoor, maar dit was dus een totaal eenzijdig ongeluk, geen ravijn ingedonderd ofzo, en ja ik trapte hard, maar het is ook niet alsof ik met 60km/u onderuit ging. En voor de duidelijkheid, dit was met helm op. Oftewel doe een gok wat ik van het idee vind om op een racefiets zonder helm te gaan.

Toen moest er dus ook een nieuwe komen, zoals andere ook al zeiden, dat werd een MIPS helm. Geen idee of het nou echt zo goed in de praktijk is als in theorie, maar kwaad kan het vast niet. Niks fancies verder, belangrijkste is dat hij goed zit en goed ventileert voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:53
Wanneer ga je voor de 1200W? O-)

(fijn dat het inmiddels weer goed gaat)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Salteh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 07:11:
Wanneer ga je voor de 1200W? O-)

(fijn dat het inmiddels weer goed gaat)
Is er een tooltje die je een overzicht geeft qua hoogste power over al je ritten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

rolandos582 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:55:
Dat dit anno 2022 nog een discussiepunt is... De tijd waarin ze willen dat we op een stadsfiets ook een helm dragen en op bijna elk gemotoriseerd voertuig een helmplicht zit... Zelfs de blauwe kentekens straks.

En dan nog denken dat het niet nodig is :/
De discussie gaat m.i. helemaal niet over de noodzaak van een helm. Daar is iedereen hier het wel over eens. Het gaat, dacht ik, over de manier waarop je anderen bejegent die een andere keus maken.

Ik ben van mening dat zodra je je daarmee gaat bemoeien op een persoonlijk niveau je al zaagt aan de poten van een vrije maatschappij en (in extremum) aan de individuele rechten van de mens.

Jij en ik leggen dan die grens misschien bij een helm-plicht voor wielrenners, maar de niet-wielrenners vinden dan het hele wielrennen op de openbare weg idioot en zouden het liefst zien dat wielrennen enkel nog op de baan of een besloten circuit gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

McMiGHtY schreef op zondag 31 juli 2022 @ 07:38:
[...]

Is er een tooltje die je een overzicht geeft qua hoogste power over al je ritten?
Garmin, Strava en bijvoorbeeld www.intervals.icu geven je een powercurve waarin automatisch alle hoogste powers per tijdsinterval worden weergegeven.
Pagina: 1 ... 426 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).