Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 425 ... 654 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 08:18
DieAnder schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Zoek verder naar een ander frame. Koga's zijn notoir 'lang', net zoals vele Italiaanse frames in grote maten.

Als je een XXL fiets passend moet maken met een 3cm kortere stuurpen is de fiets te lang voor jou.
Op zich zou je wel goed bij het stuur kunnen, maar je zwaartepunt ligt te ver naar achteren waardoor de rijeigenschappen / handelbaarheid beroerd worden.
+1. En daarnaast ziet zo’n grote fiets met een zo’n lullig klein stuurpennetje er niet uit; dat mag niet van de stijlpolitie. :+

Lekker verder kijken dus voor een fiets die je zonder allerlei noodgrepen wel goed past!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:07
Jaloers op de mogelijkheid tot uitbreiden van sommige hier...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFSCd22946Mt0JVXamr0xDj_mKM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p8kxygewLRRpNsHm6WbKHoF4.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:25
Voor iedereen die klem zit qua square. Concentreer je op je cluster. Die kun je in theorie eindeloos vergroten itt een square wat nooit groter wordt door water of een lullig tegeltje waar je niet op kunt of mag komen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-06 16:08
Toen ik na mijn ritje vorig weekend terug op Statshunters inlogde kreeg ik de melding dat ik een max cluster van 3000 had overschreden :*) . Mijn square staat op 43x43 en ik heb gelukkig nog potentieel om uit te breiden: iemand uit de lokale fietsclub is gestrand op 56x56 vooraleer de Antwerpse haven hem finaal problemen gaf (goed voor een 68ste plaats op de wereldwijde rangschikking trouwens B) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h299i8wDZ6Bt09Balw4aCsUqyeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5B9Wze1SZWK8DhCC1BifS0h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Laatst online: 13-06 11:40
Zit naar de Statshunters te kijken maar snap 'even' niet waarom de rode tegels niet tot het cluster behoren. Of maak ik een denkfout?
Of zijn ze rood omdat er nog een 'niet-ontdekte' tegel tussen zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YazPcOWlK7GExqH_JZ4JDxTwQQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SMoUd4Mt8eAFCYA9Jr9aB4hD.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door DikkieDick op 24-07-2022 10:05 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:16
Ik kan via een kennis een S-Works Tarmac SL7 op de kop tikken, net in mijn maat. Gaat om het 2021 model, nieuwprijs lijkt mij rond de 11-12k te zitten. Is 7k volgens jullie een realistisch bod (mits goed onderhouden uiteraard) of zou ik eventueel ietsje lager kunnen gaan?

Volledige onderdelenlijst:
  • Frame: Specialized Sworks Tarmac SL7 Quick Step
  • Wielen: 9th Wave ninefold 38mm met DTSwiss 180 naven
  • Banden: Hutchinson fusion 5 tubeless
  • Remmen: Shimano Ultegra Di2
  • Schijven: XTR 140mm
  • Crank: Shimano Dura ace met 2-zijdige powermeter 34/50
  • Achterderailleur: Shimano Ultegra Di2 met ceramicspeed kooi
  • Cassette: Shimano Dura ace 11-30
  • Ketting: Shimano Dura ace
  • Stuur: 3T Ernova Team carbon 40cm
  • Stuurpen: Sworks 110mm
  • Zadel: Sworks power zadel
  • Trapas: Ceramicspeed
Enige vreemde lijkt mij de achterderailleur die Ultegra is, terwijl al de rest Dura-Ace is. Maar kan niet echt kwaad volgens mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 13:20
DikkieDick schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:04:
Zit naar de Statshunters te kijken maar snap 'even' niet waarom de rode tegels niet tot het cluster behoren. Of maak ik een denkfout?
Of zijn ze rood omdat er nog een 'niet-ontdekte' tegel tussen zit?

[Afbeelding]
Klopt! Die tegels zijn rood omdat niet alle aangrenzende (boven, onder, links, rechts) tegels bezocht zijn. In jouw geval is het daar even de doodlopende weg naar de boerderijen in rijden en dan weer omkeren richting het kanaal/Zuidhorn om dat vakje te scoren :)

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:25
SanderH_ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:51:
Ik kan via een kennis een S-Works Tarmac SL7 op de kop tikken, net in mijn maat. Gaat om het 2021 model, nieuwprijs lijkt mij rond de 11-12k te zitten. Is 7k volgens jullie een realistisch bod (mits goed onderhouden uiteraard) of zou ik eventueel ietsje lager kunnen gaan?

Enige vreemde lijkt mij de achterderailleur die Ultegra is, terwijl al de rest Dura-Ace is. Maar kan niet echt kwaad volgens mij?
De Ultegra zal waarschijnlijk een lange kooi zijn (geweest) voor een berg cassette? Of de oude DA is gesneuveld en te duur/niet leverbaar waardoor er voor een Ultegra gekozen is.

Ik lees wel alleen maar dure onderdelen qua vervanging maar als je bereid bent om 7k af te tikken voor een 2e hands fiets zal dat niet een probleem zijn. Dit is geen kritiek, begrijp mij niet verkeerd, maar meer een constatering. Vooral die trapas wordt een leuke grap op termijn als je Ceramicspeed blijft gebruiken. De lagers van de naven zijn ook een leuke kostenpost.

Waar mijn oog direct op viel is de volgende zin: "net in mijn maat". Is dat echt zo of is dat wishfull thinking omdat je die fiets mooi vind? Het moet niet net jouw maat zijn maar echt jouw maat anders is het weggegooid geld op termijn.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Laatst online: 13-06 11:40
MaSw85 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Klopt! Die tegels zijn rood omdat niet alle aangrenzende (boven, onder, links, rechts) tegels bezocht zijn. In jouw geval is het daar even de doodlopende weg naar de boerderijen in rijden en dan weer omkeren richting het kanaal/Zuidhorn om dat vakje te scoren :)
Thanx, duidelijk. Ja, had hier nog niet gekeken waarom ik deze nog niet gehad had, maar bij andere tegels idd ook een boerderij. Wel leuk om die tegels er dan ook bij te scoren en zo ook mijn 9x9 vierkant uit te breiden.

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 13:10
SanderH_ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:51:

Zag hem ook voorbij komen, wel prima fiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2731OQ9zjNsAB9NgUmCLB-Flq_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mImx63pC1PX3TGJhUk7RxvIb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyLg_FKSp91Uk_N3oFEeHpw3Qpk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EdcgnicjVOS4Me81wLCi08t4.png?f=fotoalbum_large

Deze toch? Prima fiets, gezien de onderdelen blijft het toch wel duur. Richting de 7k zal het wel snel gaan vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:00
DieAnder schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Zoek verder naar een ander frame. Koga's zijn notoir 'lang', net zoals vele Italiaanse frames in grote maten.

Als je een XXL fiets passend moet maken met een 3cm kortere stuurpen is de fiets te lang voor jou.
Op zich zou je wel goed bij het stuur kunnen, maar je zwaartepunt ligt te ver naar achteren waardoor de rijeigenschappen / handelbaarheid beroerd worden.
3dav0d3 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:02:
[...]

+1. En daarnaast ziet zo’n grote fiets met een zo’n lullig klein stuurpennetje er niet uit; dat mag niet van de stijlpolitie. :+

Lekker verder kijken dus voor een fiets die je zonder allerlei noodgrepen wel goed past!
Bedankt voor jullie reacties, dat bevestigt wel een beetje de gedachte die door mijn hoofd gaat. Ik vind het een erg mooie fiets maar het passend maken van de fiets door het gebruik van een kortere stuurpen i.c.m. veel spacers maakt het een minder aantrekkelijke fiets voor mij.

Ik heb een maand "premium" aangeschaft op Geometrygeeks.bike waardoor ik kan zoeken op nummers. Gezien mijn huidige korte stuurpen (8-9cm) heb ik gezocht op een korte reach en een vergelijkbare of iets hogere stack dan dat ik nu heb. Met de huidige fietsconfiguratie heb ik een fijne fietshouding en geen kwaaltjes.

Even geen rekeninghoudend met de levertijden en beschikbaarheid kwam ik uit bij de volgende vier modellen:Vergelijking van geometrie huidige fiets met bovenstaande lijst: hier.

Stuk voor stuk op het oog mooie fietsen, Basso is voor mij een onbekend merk en ook hier niet onwijs bekend volgens mij. Verder moet ik kijken wat de levertijden en prijzen zijn. Het kopen van een frameset is mogelijk en de opbouw zou ik eventueel zelf kunnen doen. Wat behalve de prijs het exacte verschil tussen de Astra en de Venta is moet ik nog even uitzoeken. Het verschil tussen de Astra en de Venta zit vooral in het gewicht en het gebruikte carbon waarbij de Astra beter (?) carbon heeft.

De Trek Domane SL6 is een mooie fiets maar niet echt een lichtgewicht, daarnaast denk ik dat deze fiets een "te luie" geometrie heeft. Daarnaast voldoet de standaard zadelpen (20cm) niet, de maximale zadelhoogte is 82.5cm terwijl mijn huidige zadelhoogte +/- 87cm is. Of een langere zadelpen past zou ik even moeten uitzoeken.

De Cube Attain GTC SL is een mooie fiets en ronduit de goedkoopste, wellicht dat dit terug te vinden is in de kwaliteit. In een enkele review heb ik gelezen dat het frame te flexibel is waardoor aanzetten ervoor zorgt dat de ketting tegen de voorderailleur aanloopt, dat zou voor mij wel een dealbreker zijn.

Mochten jullie nog aanvullingen en/of opmerkingen hebben hoor ik dat graag.

Just do it.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39

Ready2Race - Klasse 2 Geldrop

Gisteren samen met @Phydomir mijn eerste Ready2Race race gereden in Geldrop.
Er stonden 21 man aan de start en het parcours lijkt totaal niet op wat ik normaal op donderdag avond rijd.
De start was niet echt top; ik raakte niet ingeklikt 8)7 dus de eerste 2 rondjes bezig geweest om terug naar voren te rijden. Vanaf daar eens gekeken wie de sterkere jongens waren en of Phydomir en ik samen wellicht zouden kunnen ontsnappen.
Vrij snel werd al duidelijk dat het veld te sterk was om even samen weg te rijden dus besloot ik om regelmatig even flink aan te zetten om zo het veld wat uit te dunnen. En als ik weer werd terug gepakt, viel Phydomir weer aan en zo wisselde we een paar keer.
Bij 1 aanval van Phydomir werd er niet direct gereageerd waardoor hij wat kon wegrijden. Ik volgde op dat moment braaf het vierde wiel. Dit duurde 2 rondjes en langzaam aan werd hij toch terug gehaald. Direct toen we bij hem waren besloot ik weer in de aanval te gaan (helaas reed Phydomir een beetje in de weg :P waardoor ik niet echt kon doorzetten.)
In dezelfde ronde besloot een andere jongen aan te vallen. Niemand reageerde en ik besloot om geduldig te wachten tot er iemand anders naar toe wilde springen. Dit duurde gelukkig niet lang. Op het rechte stuk probeerde 2 gasten naar hem toe te springen en ik pikte gelijk het wiel. Helaas koos ik het verkeerde wiel want deze jongen kon het gat niet echt dicht rijden. Aangezien ik zelf niemand achter me aan had besloot ik wel om alles op alles te zetten om terug naar de 2 kopmannen te rijden en dat lukte ook. Er werd netjes samen gewerkt en zo konden we langzaam onze voorsprong uitbouwen.
Bij de laatste ronde kwamen we een groep achterblijvers in de ena laatste bocht tegen en de jongen achter mij sprinte vlak bij het passeren van deze groep voorbij.Ik liet me enorm verrassen en moest zelfs nog remmen om niet op me voorganger te rijden. Ik ben al niet een held in sprinten, maar op dat moment was het een kansloze missie. Ik moest genoegen nemen met een derde plek.
Al met al weer een leuke ochtend gehad en het parcours is echt heel leuk om te rijden. Komt een stuk meer bij kijken dan alleen hard rijden.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-06 13:41
Michaelg schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:43:
[YouTube: Ready2race - klasse 2 Geldrop]
Ready2Race - Klasse 2 Geldrop

Gisteren samen met @Phydomir mijn eerste Ready2Race race gereden in Geldrop.
Er stonden 21 man aan de start en het parcours lijkt totaal niet op wat ik normaal op donderdag avond rijd.
De start was niet echt top; ik raakte niet ingeklikt 8)7 dus de eerste 2 rondjes bezig geweest om terug naar voren te rijden. Vanaf daar eens gekeken wie de sterkere jongens waren en of Phydomir en ik samen wellicht zouden kunnen ontsnappen.
Vrij snel werd al duidelijk dat het veld te sterk was om even samen weg te rijden dus besloot ik om regelmatig even flink aan te zetten om zo het veld wat uit te dunnen. En als ik weer werd terug gepakt, viel Phydomir weer aan en zo wisselde we een paar keer.
Bij 1 aanval van Phydomir werd er niet direct gereageerd waardoor hij wat kon wegrijden. Ik volgde op dat moment braaf het vierde wiel. Dit duurde 2 rondjes en langzaam aan werd hij toch terug gehaald. Direct toen we bij hem waren besloot ik weer in de aanval te gaan (helaas reed Phydomir een beetje in de weg :P waardoor ik niet echt kon doorzetten.)
In dezelfde ronde besloot een andere jongen aan te vallen. Niemand reageerde en ik besloot om geduldig te wachten tot er iemand anders naar toe wilde springen. Dit duurde gelukkig niet lang. Op het rechte stuk probeerde 2 gasten naar hem toe te springen en ik pikte gelijk het wiel. Helaas koos ik het verkeerde wiel want deze jongen kon het gat niet echt dicht rijden. Aangezien ik zelf niemand achter me aan had besloot ik wel om alles op alles te zetten om terug naar de 2 kopmannen te rijden en dat lukte ook. Er werd netjes samen gewerkt en zo konden we langzaam onze voorsprong uitbouwen.
Bij de laatste ronde kwamen we een groep achterblijvers in de ena laatste bocht tegen en de jongen achter mij sprinte vlak bij het passeren van deze groep voorbij.Ik liet me enorm verrassen en moest zelfs nog remmen om niet op me voorganger te rijden. Ik ben al niet een held in sprinten, maar op dat moment was het een kansloze missie. Ik moest genoegen nemen met een derde plek.
Al met al weer een leuke ochtend gehad en het parcours is echt heel leuk om te rijden. Komt een stuk meer bij kijken dan alleen hard rijden.
Mooi man, mooi verslag en mooie beelden, begint bij mij dan ook wel weer te kriebelen om in koers te gaan _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
pier87 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:41:
[...]

Mooi man, mooi verslag en mooie beelden, begint bij mij dan ook wel weer te kriebelen om in koers te gaan _/-\o_
Zie je donderdag *O*

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:02
Korte review van een top evenement: Rad am Ring

Voor de motorsport liefhebbers is de Nurburgring Nordschleife zeker een bekend iets, voor de gene die niet weten wat dit is, het is een legendarisch circuit in de eifel (Nurburg) van een goeie 20km/550hm.
Een goed pov-filmpje vanaf een fiets kon ik zo 1 2 3 niet vinden maar dit wekt misschien een goede indruk:
https://youtu.be/Kj8Pk6Db1rg?t=119
Op film/video en tv zijn hoogte verschillen en gradient erg moeilijk weer te geven, maar na een paar bezoekjes en nu daadwerkelijk zelf op het circuit fietsen kan ik vertellen dat dit zeker een heftige baan is. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6Bw9KNQaAzXakKXVEgcdWLqYxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFZ3qlsK9dM8ykM8pEWnKhkr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJ9hnOMPDEh_LZMZRSp7RJSCSjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ev34WewalAP7OO997GQIuYbn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrC9fXZKP2HVRKewqkqOtNfnTF8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9SPLZUHoXfIk9985l051TxX.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWnQRRIeCMOO0UyhjzP4DwunOgw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bndaW9hGYHexSXtM4stEoOlY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jllce770bnNt18yNJa3wbrGJXC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbQvxxE9FgUSQ4idkSGCJGqT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB5nrDuHHbBOuHxJrdHP_ddl4Yw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9AnGJr4pXpxVBjotCbP5Jds.jpg?f=fotoalbum_tile

Organisatie is zoals je kan verwachten heel goed! Van de expo moet je niet teveel verwachten, erg beperkt. Starterbag is ook niet veel bijzonders, een paar coupons en een blik Bitburger 0,0% radler. Inschrijf geld (zaterdag 25eu, zondag 20eu) kan iemand veel vinden, maar gezien de lokatie en organisatie is dit dikke prima.

Zaterdag de Tourenfahren gedaan, tussen de andere wielrenners, e-bikes en ander bijzonder volk. Zondag de Sportive Tourenfahren met alleen maar wielrenners, incl de deelnemers van de 24h race die zaterdags 12:00 zijn gestart. Gaf mij de gelegenheid om super fitte op super fietsen eerlijk in te halen :P
Zaterdags hebben we ons behoorlijk over de kop gejaagd, oa met de warming up van hotel naar de ring (7km/250hm), dus de zondag iets rustiger gedaan, met de opgedane parcours kennis.
https://www.strava.com/activities/7519402188

Zeker een aanrader! Helaas maar 1x in het jaar :/

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:32
Rednas_N schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:46:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reacties, dat bevestigt wel een beetje de gedachte die door mijn hoofd gaat. Ik vind het een erg mooie fiets maar het passend maken van de fiets door het gebruik van een kortere stuurpen i.c.m. veel spacers maakt het een minder aantrekkelijke fiets voor mij.

Ik heb een maand "premium" aangeschaft op Geometrygeeks.bike waardoor ik kan zoeken op nummers. Gezien mijn huidige korte stuurpen (8-9cm) heb ik gezocht op een korte reach en een vergelijkbare of iets hogere stack dan dat ik nu heb. Met de huidige fietsconfiguratie heb ik een fijne fietshouding en geen kwaaltjes.

Even geen rekeninghoudend met de levertijden en beschikbaarheid kwam ik uit bij de volgende vier modellen:Vergelijking van geometrie huidige fiets met bovenstaande lijst: hier.

Stuk voor stuk op het oog mooie fietsen, Basso is voor mij een onbekend merk en ook hier niet onwijs bekend volgens mij. Verder moet ik kijken wat de levertijden en prijzen zijn. Het kopen van een frameset is mogelijk en de opbouw zou ik eventueel zelf kunnen doen. Wat behalve de prijs het exacte verschil tussen de Astra en de Venta is moet ik nog even uitzoeken. Het verschil tussen de Astra en de Venta zit vooral in het gewicht en het gebruikte carbon waarbij de Astra beter (?) carbon heeft.

De Trek Domane SL6 is een mooie fiets maar niet echt een lichtgewicht, daarnaast denk ik dat deze fiets een "te luie" geometrie heeft. Daarnaast voldoet de standaard zadelpen (20cm) niet, de maximale zadelhoogte is 82.5cm terwijl mijn huidige zadelhoogte +/- 87cm is. Of een langere zadelpen past zou ik even moeten uitzoeken.

De Cube Attain GTC SL is een mooie fiets en ronduit de goedkoopste, wellicht dat dit terug te vinden is in de kwaliteit. In een enkele review heb ik gelezen dat het frame te flexibel is waardoor aanzetten ervoor zorgt dat de ketting tegen de voorderailleur aanloopt, dat zou voor mij wel een dealbreker zijn.

Mochten jullie nog aanvullingen en/of opmerkingen hebben hoor ik dat graag.
Toen ik een fiets zocht ben ik uitgekomen bij een Eddy Merckx EM525 Endurance in de maat XXL
  • stack: 639mm
  • reach: 398mm
  • blahoofdhoek: 73,2
  • wielbasis: 1014mm
Die fiets is niet meer in het actuele assortiment maar is nog wel als uitverkopertje leverbaar. Ik heb mijn frameset uit Belgie gehaald.
Het 'endurance' in de naam slaat alleen op de verlengde balhoofdbuis (en dus op de zitpositie), en helemaal niet op de rijeigenschappen. Eigenlijk is het een racer met 4cm ingebouwde spacers.

Voor elke fiets die je overweegt zou ik je aanraden om hem in de gewenste maat eens te bekijken. Lieftst IRL en anders op een plaatje. Sommige fietsen zijn namelijk ronduit lelijk in maatje tuinhek. Voor mij persoonlijk is dat voldoende reden verder te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-06 14:53

McMiGHtY

- burp -

Smotske schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:42:

Voor de motorsport liefhebbers is de Nurburgring Nordschleife zeker een bekend iets, voor de gene die niet weten wat dit is, het is een legendarisch circuit in de eifel (Nurburg) van een goeie 20km/550hm.
Een goed pov-filmpje vanaf een fiets kon ik zo 1 2 3 niet vinden maar dit wekt misschien een goede indruk:
https://youtu.be/Kj8Pk6Db1rg?t=119
Op film/video en tv zijn hoogte verschillen en gradient erg moeilijk weer te geven, maar na een paar bezoekjes en nu daadwerkelijk zelf op het circuit fietsen kan ik vertellen dat dit zeker een heftige baan is. 8)7

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Organisatie is zoals je kan verwachten heel goed! Van de expo moet je niet teveel verwachten, erg beperkt. Starterbag is ook niet veel bijzonders, een paar coupons en een blik Bitburger 0,0% radler. Inschrijf geld (zaterdag 25eu, zondag 20eu) kan iemand veel vinden, maar gezien de lokatie en organisatie is dit dikke prima.

Zaterdag de Tourenfahren gedaan, tussen de andere wielrenners, e-bikes en ander bijzonder volk. Zondag de Sportive Tourenfahren met alleen maar wielrenners, incl de deelnemers van de 24h race die zaterdags 12:00 zijn gestart. Gaf mij de gelegenheid om super fitte op super fietsen eerlijk in te halen :P
Zaterdags hebben we ons behoorlijk over de kop gejaagd, oa met de warming up van hotel naar de ring (7km/250hm), dus de zondag iets rustiger gedaan, met de opgedane parcours kennis.
https://www.strava.com/activities/7519402188

Zeker een aanrader! Helaas maar 1x in het jaar :/
Er was dit weekeinde ook het WK voor Journalisten.. clubgenoot van mij deed mee, had toch maar even een 11-34 laten monteren..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:26

Phydomir

Dennis

Smotske schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:42:
Als groot autosport liefhebber staat deze ook nog wel bij mij op het lijstje.
Heb je nou de zondag ook "vrij" gereden of was dit onderdeel van een van de wedstrijden?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:02
Phydomir schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:18:
[...]

Als groot autosport liefhebber staat deze ook nog wel bij mij op het lijstje.
Heb je nou de zondag ook "vrij" gereden of was dit onderdeel van een van de wedstrijden?
Beide dagen "vrije" gereden.
Zaterdagmiddag was het racerij. 25, 50 of 75km en 24h. Zondag "vrij" samen met de 24h renners
Zaterdag kan je een ronde starten van 9u - 11u, Zondag van 7u - 11:30.
McMiGHtY schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:47:
[...]

Er was dit weekeinde ook het WK voor Journalisten.. clubgenoot van mij deed mee, had toch maar even een 11-34 laten monteren..
Ik heb vrij laat toch nog besloten mijn 11-28 te wisselen met m'n 11-34, godzijdank... _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door Smotske op 25-07-2022 13:09 ]

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Hij was er ook wel blij mee :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:24
Leuk! Wil ook nog eens terug naar Noorwegen. 3 jaar geleden van Oslo naar de Noordkaap gefietst. Eerste 5 dagen helaas kwijtgeraakt door een kapotte Garmin. Nu er een veerdienst is vanuit Delfzijl zou ik graag nog eens gaan om de zuid-west hoek van Noorwegen te fietsen, maar deze zomer was de boot helaas al volgeboekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7Fkwe-oyharx01VzHwRJWzVRbI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tDuX0cJcLGgy2SKNX5eJRZ5E.png?f=fotoalbum_large

Voor de rest afgelopen weken bezig geweest om mijn cluster wat uit te breiden, maar dat wil niet echt vlotten. Zit op 34x34 en heb nu ritten van 130km nodig en dan pak je steeds maar +/- 5 nieuwe vakjes. Zou de fiets eens achterin de auto gooien en een ander startpunt moeten kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/295vP3jOQBrdUI_8emJaIsJtlOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K3uCGktHufRQkPQTda3rO6FH.png?f=fotoalbum_large

Volgend doelen zijn om de clusters in Friesland, Utrecht en de Ardennen te verbinden en een 40x40 square te halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ki13KtXDDwtNMJ2FI6V2uuZKLJY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lrn6LR9kGB5hV3FgjaMT6lZO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 25-07-2022 18:36 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 16:03
Afgelopen weekend heb ik samen met een vriend ons voor het eerst gewaagd aan bike packing. De light versie eigenlijk, steeds overnacht in B&B's, bagage meegenomen op de fiets.

Mooie dagen geweest, prachtige zichten gehad, maar ook wat lessons learnt ;-)
Zo hadden we op de tweede dag zwaar lek gereden, een snee van bijna 1cm door m'n buitenband. Proberen te fixen (snee dichtlijmen, patch langs weerszijden ervan), maar door die zwakke plek in de buitenband nog 3x plat gereden. Volgende keer nemen we een reserve buitenband mee ;-)
Ook te tijd om te bevoorraden, te eten onderschat. Algemeen te weinig marge genomen qua tijd.
Ik vond het ook wat moeilijk om routes te maken waarbij je enerzijds wel wat leuke bezienswaardigheden ziet, maar anderszijds niet te lang in drukke steden moet rijden.

Dag 1: 98.5km, 820hm, 190W NP (pas in de late namiddag kunnen vertrekken)
Dag 2: 221km, 350hm, 172W NP
Dag 3: 260km, 1050hm, 177W NP
Dag 4: 147km, 770hm, 191W NP

PS: iemand tips hoe je bidons combineert met een kadertas? Kon ze maar half pakken omdat je er ze zo zijwaarts uit moet halen.
PSS: Lekkende bidons vind ik ook ;(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rIh2yJC.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UFVGfia.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Brecht.A op 25-07-2022 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Brecht.A Dat zijn mooie afstanden!

Voor de combinatie bikepacking tassen + bidons heb je side-load cages (even opletten dat je een linker en rechter variant van hebt en dus 2 verschillende nodig bent). Het is eventjes wennen, maar inmiddels heb ik ze op al mijn fietsen omdat ze het bijkomende voordeel hebben dat een bidon er ook op slecht wegdek/kasseien vrijwel nooit uit kan stuiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:07
@Brecht.A Ik wil binnenkort een stuk van diezelfde route gaan bikepacken (zie hier mijn plan); heb je misschien nog tips voor bezienswaardigheden of voor de route (dingen die je anders zou doen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-06 09:57

Chakotay

Lick here to continue

Hm, gepland rondje van 20km vanavond is ruim 30km geworden, met de helft tegenwind...

Ik reed tegen een kermis aan precies bij een bruggetje, ik dacht dat de volgende brug vlakbij was. Blijkbaar niet :+ Oh well, weet ik ook weer dat ik dat ook kan, langzaamaan kom ik nog ergens :) Het vierkant is ook meteen naar 5x5 uitgebreid, met nog maar 1 blokje voor 6x6 :P

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 15:23
Ypuh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:25:
[...]

Leuk! Wil ook nog eens terug naar Noorwegen. 3 jaar geleden van Oslo naar de Noordkaap gefietst. Eerste 5 dagen helaas kwijtgeraakt door een kapotte Garmin. Nu er een veerdienst is vanuit Delfzijl zou ik graag nog eens gaan om de zuid-west hoek van Noorwegen te fietsen, maar deze zomer was de boot helaas al volgeboekt.
Ik had de boot dan ook al op 2 januari geboekt :+ . Sprak wel een paar mensen die redelijk last minute nog een hut hadden gekregen maar voor de werkende bevolking is dat niet altijd een optie :/

Noordkaap staat hier ook nog op de to do list, maar dan moet ik er toch wat meer tijd voor uit trekken, m'n manier van fietsen aanpassen (meer gebruik maken van het daglicht en niet per se elke dag een douche willen) en wat meer trainen (op dag 3 had ik nu beide knieën al overbelast waardoor ik de dagen wat ingekort had en een extra rustdag moest pakken)

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Je hebt ook een Noordkaap in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
McMiGHtY schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:44:
Je hebt ook een Noordkaap in Nederland?
Jazeker, Uithuizermeeden of Noordpolderzijl wat mij betreft tellen deze beide

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 19:08

joker1977

Tweakert

pier87 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Jazeker, Uithuizermeeden of Noordpolderzijl wat mij betreft tellen deze beide
Nee. Enkel het monument aan de dijk telt (Wikipedia: Noordkaap (Nederland) )

Als je dan toch beslist een "plaats" wilt aandoen dan reken ik eventueel Valom nog goed, maar Uithuizermeeden kan echt niet - dat is zelfs nog met de trein bereikbaar!

NPZ (NoordPolderZijl) is ook nog wel "speciaal" en verdient zeker een bezoek als je in de buurt bent, maar fiets dan gewoon even langs de zeedijk. Zelfs voor toeristen goed te doen als je de trein pakt naar de Eemshaven kun je via Valom en het monument over de zeedijk naar NPZ fietsen en dan afdalen naar Usquert of Warffum en daar de trein terug weer pakken ;)

edit: https://www.visitgroningen.nl/nl/plekken/noordkaap voor niet-ingewijden

[ Voor 5% gewijzigd door joker1977 op 26-07-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

joker1977 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:28:
[...]

Als je dan toch beslist een "plaats" wilt aandoen dan reken ik eventueel Valom nog goed, maar Uithuizermeeden kan echt niet - dat is zelfs nog met de trein bereikbaar!

NPZ (NoordPolderZijl) is ook nog wel "speciaal" en verdient zeker een bezoek als je in de buurt bent, maar fiets dan gewoon even langs de zeedijk. Zelfs voor toeristen goed te doen als je de trein pakt naar de Eemshaven kun je via Valom en het monument over de zeedijk naar NPZ fietsen en dan afdalen naar Usquert of Warffum en daar de trein terug weer pakken ;)

Ik bedoelde het monument wat er staat inderdaad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
joker1977 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:28:
[...]

oke je hebt een punt _/-\o_ Heb daar vanaf de Valom ergens een Kommetje gepakt binnendijks tussen de schapen door richting Noordpolderzijl. Ik geloof op de dag dat Roglic de Tour verloor tijdens de tijdrit. Tis nou niet de bedoeling dat alle Tweakers richting hier gaan om dat Kommetje te kapen ;) al geef ik het je te doen tussen al die schapen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
pier87 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:16:
[...]

oke je hebt een punt _/-\o_ Heb daar vanaf de Valom ergens een Kommetje gepakt binnendijks tussen de schapen door richting Noordpolderzijl. Ik geloof op de dag dat Roglic de Tour verloor tijdens de tijdrit. Tis nou niet de bedoeling dat alle Tweakers richting hier gaan om dat Kommetje te kapen ;) al geef ik het je te doen tussen al die schapen door.
Zo te zien heb je die niet meer, anders was ik onderweg geweest O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-06 13:11

jasperv91

PSN: Glutinator91

Hi!

Volg het forum al een tijdje en heb hier en daar best wel nuttige tips gelezen ondertussen.
Nu heb ik mezelf ingeschreven voor de la vuelta tourtocht van 115km en ondertussen hiervoor aan het trainen.
Nu gebruikte ik altijd bij langere tochten +40 km een bidon met sis beta fuel erin en een banaan mee.
een collega wees mij erop dat het ook verstandig was om bij langere tochten de elktrolyten goed bij te vullen.

nu is het voor mij daarin allemaal een zoektocht wat prettig is en een fijne bijkomstigheid daarbij is dat ik helaas glutenvrij moet eten dus de optie stop een extra krentenbol achter in de zak zit er helaas niet in.
Hebben jullie nog tips of aanmerkingen waar ik op moet letten qua voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

rolandos582 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:32:
[...]

Zo te zien heb je die niet meer, anders was ik onderweg geweest O-)
Kansloos met deze wind

[ Voor 39% gewijzigd door joker1977 op 26-07-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

jasperv91 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:46:
Hi!

Volg het forum al een tijdje en heb hier en daar best wel nuttige tips gelezen ondertussen.
Nu heb ik mezelf ingeschreven voor de la vuelta tourtocht van 115km en ondertussen hiervoor aan het trainen.
Nu gebruikte ik altijd bij langere tochten +40 km een bidon met sis beta fuel erin en een banaan mee.
een collega wees mij erop dat het ook verstandig was om bij langere tochten de elktrolyten goed bij te vullen.

nu is het voor mij daarin allemaal een zoektocht wat prettig is en een fijne bijkomstigheid daarbij is dat ik helaas glutenvrij moet eten dus de optie stop een extra krentenbol achter in de zak zit er helaas niet in.
Zo te lezen ben je al goed op weg. Makkelijkste qua elektrolyten is om één bidon met je beta fuel te houden en dan een 2e bidon met water en een elektrolyten tablet. Maar wat ook nog zou kunnen is gewoon wat extra zout in je drinkmix bidon. Dat samen met je banaan zou ook wel voldoende moeten zijn. Maar dat is een beetje experimenteren en dan is het nog steeds lastig om te zeggen of je er te weinig, te veel of precies genoeg van binnenkrijgt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Patatje met eten onderweg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
joker1977 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:54:
[...]

Kansloos met deze wind, maar als pier87 " is (kans is groot, toch - en de KOM is idd. van 19 sept. 2020, de tijdrit van Roglic) dan heb je op nog een leuke uitdaging...
Ahja hij heeft hem nog wel! Wel een mooie dox 8)7 Even wachten op een mooi windje

[ Voor 6% gewijzigd door rolandos582 op 26-07-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
@jasperv91 Ik zou jezelf niet te druk maken over de voeding en vooral doen wat je gewend bent (nooit op de dag zelf gaan experimenteren). Een tocht van 115km is prima te fietsen op vier bananen en een bidon sportdrank. Extra electrolyten zijn niet nodig (in die sis beta star zit ook al het een en ander) en schoon water is veel lekkerder.
Wat ik vaak lekker vind (maar geen idee of het daadwerkelijk goed is voor mijn prestaties) is een klein zakje zoute nootjes, daar kan je ook het zout weer een beetje mee aanvullen. Maar voor een tocht van 115km zou ik zelf niet meer meenemen dan vier of vijf snelle jelles (als het glutenvrij moet zijn komt het qua voedingswaarde aardig overeen met eenzelfde aantal grote bananen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

rolandos582 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Ahja hij heeft hem nog wel! Wel een mooie dox 8)7 Even wachten op een mooi windje
Doet ie een beetje zelf met zo specifiek de KOM te claimen, maar ik zal het even weghalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
jasperv91 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:46:
Hi!

Je weet zelf waarschijnlijk het beste wat je wel en vooral niet kunt eten. Ik heb zelf nooit teveel extra aandacht besteed aan de voeding voor een (toer)tocht van die lengte behalve gewoon wat extra eten meenemen. Zelf ga ik wel goed op Nakd repen, die mag je ook hebben lijkt me. En onderweg zijn verzorgingsposten zag ik op de website, daar kan je je bidons bijvullen (vaak ook met sportdrank) en kan je vaak ook fruit pakken (zoals bananen en sinaasappel) naast de nodige koeken etc. die je niet mag hebben.

Kortom: Niet teveel zorgen maken, vooral kilometers :)

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
joker1977 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Doet ie een beetje zelf met zo specifiek de KOM te claimen, maar ik zal het even weghalen :)
Is ook waar, ik volg hem ook op Strava maar niet iedereen wil publiekelijk met voor en achternaam op een forum natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 16:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLpDo41l2jE_OM-9IyuiV9uDUfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJ9uNUX9wvk9FCP4RX6eKxpg.jpg?f=fotoalbum_large

Achterband Vittoria Corsa-control ~4700 km oud. Tijd voor vervanger.. of kan nog wel even door?
Inmiddels achter met voor omgewisseld. Ik ben benieuwd >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 12:15
rolandos582 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:25:
[...]

En hopen dat er niet teveel schapen rond wandelen daar (ik heb al eens iemand zijn achterband kapot zien remmen omdat er een schaap plotseling overstak...)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
joker1977 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Nee klopt, maar boeit me eerlijk gezegd geen klap wanneer die KOM gepakt wordt, dikke prima zelfs. Ben er nooit mee bezig geweest, eerlijk gezegd.

Dus als je het KOM etje pakt dan 👌👍🤙👋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:44
BraX schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:50:
[Afbeelding]

Achterband Vittoria Corsa-control ~4700 km oud. Tijd voor vervanger.. of kan nog wel even door?
Zitten er niet altijd van rondjes(soort kuiltjes) in je band die aangeven wanneer hij vervangen moet worden. Bij mijn huidige Vittoria banden zie ik deze trouwens niet. Bij de grand prix had ik dat wel. Als ze weg zijn moet je ze vervangen. Heb je deze ook?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

BraX schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:50:
Ik zou er geen gewoonte van maken banden om te wisselen. Voorbanden slijten normaliter lang niet zo snel als achter, terwijl de voorband erg belangrijk is voor het sturen. Als je dan een versleten achterband naar voren verplaatst kun je best wel wat grip verliezen in de bochten.

De voorband naar achteren verhuizen is nog wel een logische stap, maar een (semi-)versleten achterband moet je weggooien. Zet dan een nieuwe band voor erop en verplaats de oude voorband naar achteren als die nog goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-06 13:11

jasperv91

PSN: Glutinator91

MaSw85 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:30:
[...]

Je weet zelf waarschijnlijk het beste wat je wel en vooral niet kunt eten. Ik heb zelf nooit teveel extra aandacht besteed aan de voeding voor een (toer)tocht van die lengte behalve gewoon wat extra eten meenemen. Zelf ga ik wel goed op Nakd repen, die mag je ook hebben lijkt me. En onderweg zijn verzorgingsposten zag ik op de website, daar kan je je bidons bijvullen (vaak ook met sportdrank) en kan je vaak ook fruit pakken (zoals bananen en sinaasappel) naast de nodige koeken etc. die je niet mag hebben.

Kortom: Niet teveel zorgen maken, vooral kilometers :)
Ja laten we de koeken maar niet pakken daar anders word het een dumoulin actie in de giro van 2017 :')
qua voeding van sportdranken op 1 of andere manier kunnen daar best vaak nog gluten inzitten, gelukkig heb ik een lieve vriendin die op aantal punten wilt gaan staan voor een bidonwissel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

joker1977 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:59:
[...]

Ik zou er geen gewoonte van maken banden om te wisselen. Voorbanden slijten normaliter lang niet zo snel als achter, terwijl de voorband erg belangrijk is voor het sturen. Als je dan een versleten achterband naar voren verplaatst kun je best wel wat grip verliezen in de bochten.

De voorband naar achteren verhuizen is nog wel een logische stap, maar een (semi-)versleten achterband moet je weggooien. Zet dan een nieuwe band voor erop en verplaats de oude voorband naar achteren als die nog goed is.
@BraX Dit wilde ik net zeggen. Achterbanden slijten sneller dus nu heb je een meer versleten band voor liggen. Een slippend achterwiel is vaak nog wel op te vangen, als je voorband weg glijd ligt je op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
rolandos582 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Is ook waar, ik volg hem ook op Strava maar niet iedereen wil publiekelijk met voor en achternaam op een forum natuurlijk :)
Als je graag een keer een KOM-etje wil afpakken in Groningen, moet je Tjerk Bos eens opzoeken. Heeft ook eens in een tijdschrift gestaan, heeft volgens mij in Noord Groningen zo'n beetje alle KOM's

Hij heeft zelfs een website met daarop alle KOM's die hij heeft gehaald.

https://debijrijder.eu/kommetjes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 16:13
Phydomir schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:15:
[...]

@BraX Dit wilde ik net zeggen. Achterbanden slijten sneller dus nu heb je een meer versleten band voor liggen. Een slippend achterwiel is vaak nog wel op te vangen, als je voorband weg glijd ligt je op de grond.
Dus eigenlijk zeggen jullie, voor een nieuwe erop leggen in plaats van de versleten band gebruiken.
Ik ga het even aanzien >:)
Eigenlijk wil ik naar GP5000's wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFortune
pier87 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:36:
[...]

Als je graag een keer een KOM-etje wil afpakken in Groningen, moet je Tjerk Bos eens opzoeken. Heeft ook eens in een tijdschrift gestaan, heeft volgens mij in Noord Groningen zo'n beetje alle KOM's

En vervolgens kijk je bij een aantal van die kommetjes en zie je dat er maar 2 personen in het klassement staan. Waarvan hij op 1. Tja beetje zelf hele lange segmenten aanmaken kan ik ook.

Edit:
Lang niet alles zie ik net, maar toch.

[ Voor 5% gewijzigd door MrFortune op 26-07-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

MrFortune schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:41:
[...]

En vervolgens kijk je bij die kommetjes en zie je dat er maar 2 personen in het klassement staan. Waarvan hij op 1. Tja beetje zelf hele lange segmenten aanmaken kan ik ook.
Inderdaad, neem bijvoorbeeld eens:
https://www.strava.com/segments/27658794

Daar is hij werkelijk de enige die dat segment ooit heeft gereden. Niet vreemd, want hoeveel mensen rijden heel specifiek zo'n route in een dunbevolkt deel van Nederland?

Ik heb trouwens van horen-en-zeggen weleens gehoord dat Tjerk ook weleens achter de auto rijdt. Of dat waar is, weet ik niet, maar dat hij een speciaal persoon is, is wel duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

BraX schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:39:
[...]

Dus eigenlijk zeggen jullie, voor een nieuwe erop leggen in plaats van de versleten band gebruiken.
Ik ga het even aanzien >:)
Eigenlijk wil ik naar GP5000's wisselen.
Als je maar één band wilt verwisselen, voor een nieuwe en de oude van voor naar achteren. Of achter een nieuwe en de volgende keer beide. Maar eigenlijk wil je altijd optimale grip aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
joker1977 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Inderdaad, neem bijvoorbeeld eens:
https://www.strava.com/segments/27658794

Daar is hij werkelijk de enige die dat segment ooit heeft gereden. Niet vreemd, want hoeveel mensen rijden heel specifiek zo'n route in een dunbevolkt deel van Nederland?

Ik heb trouwens van horen-en-zeggen weleens gehoord dat Tjerk ook weleens achter de auto rijdt. Of dat waar is, weet ik niet, maar dat hij een speciaal persoon is, is wel duidelijk :)
Op zijn instagram ziet hij er niet bepaald heel topfit uit. Zal me inderdaad niks verbazen als hij achter de auto rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:10
MrFortune schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Op zijn instagram ziet hij er niet bepaald heel topfit uit. Zal me inderdaad niks verbazen als hij achter de auto rijdt.
Hele volksstammen behalen KOMs in een peloton, eigenlijk telt alleen solo met maximaal windkracht 2 mee. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
joker1977 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Bij dit segment heeft 'ie een filmpje. Geen auto. 59 km/u gedurende 2 minuut 38 is niet niks. Volgens de schatting van Strava 908 W.
Maar misschien weinig verbazend: volgens het weerarchief had hij die dag 38 km/u de wind mee. Dan hoeft er nog maar 217 W bij om aan de 60 km/u te komen.
Op de terugweg van dat segment had 'ie 16 km/h. Dat is misschien nog wel indrukwekkender :+ (257 W).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
pier87 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:36:
[...]

Hahaha ik weet het, bijzondere vent. Die is al vaak voorbij gekomen in onze signal app van chapter grunn. Die doet alles voor een KOM, mij boeit dat allemaal precies niks. Is allemaal zo afhankelijk van omstandigheden. Zonder power/hartslag data en weerdata is het zo subjectief. Kan ook gewoon aan een scooter of auto hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27
Op een bepaald moment wordt het ook wel beetje gevaarlijk, dit soort segmenten/koms bijvoorbeeld :

https://www.strava.com/segments/4941596

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 26-07-2022 13:14 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Dat is een breed fietspad/parallelweg en ik zie daar niet zoveel kwaad in, daar kan je makkelijk 60 a 70 rijden, ook omdat het wat naar beneden loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Tom-Z schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:03:
[...]

Bij dit segment heeft 'ie een filmpje. Geen auto. 59 km/u gedurende 2 minuut 38 is niet niks. Volgens de schatting van Strava 908 W.
Maar misschien weinig verbazend: volgens het weerarchief had hij die dag 38 km/u de wind mee. Dan hoeft er nog maar 217 W bij om aan de 60 km/u te komen.
Op de terugweg van dat segment had 'ie 16 km/h. Dat is misschien nog wel indrukwekkender :+ (257 W).
Haha ja die Tjerk. Dat is ook zijn MO. In Noord-Groningen met windkracht 5-6 KOM's pakken en online beetje stoer doen. Hij zoekt ook anderen op op basis van de Strava Flyover functie als iemand hem niet gegroet heeft en gaat ze berichten sturen :+

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Die TB was 6-7 jaar terug toen ik in de regio woonde al helemaal loco. Hoe/wat/waar is hij eigenlijk actief, of is dat enkel op Strava? Heb voor de rest geen idee wie het is, behalve dat het een kneus is als het op KOM's aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 18-06 09:18
[...]

haha, tis maar wat je leuk vindt ;) Zijn rondje is nog geen 25, met een gemiddelde van 22... tof hoor dat je met wind mee een sprintje van 2 km kunt rijden, en daarna met een slakkengang terug naar huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27
Keezx schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:41:
Dat is een breed fietspad/parallelweg en ik zie daar niet zoveel kwaad in, daar kan je makkelijk 60 a 70 rijden, ook omdat het wat naar beneden loopt.
Met 70 per uur is het maar een smal fietspad hoor :o
Ik ga het iig niet proberen daar.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 26-07-2022 13:49 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

[...]

Ga er maar vanuit dat de wind in de regio Godlinze ook nog wel wat harder is dan op airport Eelde als de wind zo strak NW in de rug was. Wind van zee, relatief vlakbij de kust..

Die weer-informatie van precies daar is natuurlijk niet meer makkelijk te vinden, maar ervaring leert dat het verschil tussen 'zuid van stadt' en 'noord van stadt' al gauw een Beaufortje is.

Je moet het maar leuk vinden, om met de wind in de rug keihard te gaan knallen 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pier87
Je zou eigenlijk met een clubje een ochtend op pad moeten en die kommetjes een voor en afpakken 😂

Treintje maken en dan elk segment ff afsprinten. Savonds om 21 uur tegelijk uploaden.

Krijgt ie allemaal push berichten, oh oh je KOM is afgepakt die TB doet geen oog dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 16:09
Wordt wel een dag met wind uit een hoop richtingen dan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
In het kader van vreemde nieuwtjes: Voor wie dacht dat de dude van Oz Cycle een beetje een vreemde vogel was heeft gelijk. Hij moet namelijk 18 maanden de cel in omdat ie de hond van z'n buren omgelegd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:37:
In het kader van vreemde nieuwtjes: Voor wie dacht dat de dude van Oz Cycle een beetje een vreemde vogel was heeft gelijk. Hij moet namelijk 18 maanden de cel in omdat ie de hond van z'n buren omgelegd heeft.

[YouTube: The Ultimate bicycle chain clean]
True, zag het voorbij komen in het WW thread, veel mensen zullen hem niet kennen tenzij je bezig bent met waxen van je kettingen. Zijn manier van schoonmaken is uiteindelijk ook gebruikt door Molten Speed Wax, inmiddels is er een nieuwe manier middels CeramicSpeed UFO cleaner. Zie : https://zerofrictioncycli...AIN-Prep-FAQ-Guide-V2.pdf

Blijft natuurlijk verschrikkelijk dat iemand tot zoiets in staat is, als het allemaal waar is wat hij heeft gedaan. Je gaat niet zomaar 18 maanden de cel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

rolandos582 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:49:
[...]

True, zag het voorbij komen in het WW thread, veel mensen zullen hem niet kennen tenzij je bezig bent met waxen van je kettingen. Zijn manier van schoonmaken is uiteindelijk ook gebruikt door Molten Speed Wax, inmiddels is er een nieuwe manier middels CeramicSpeed UFO cleaner. Zie : https://zerofrictioncycli...AIN-Prep-FAQ-Guide-V2.pdf

Blijft natuurlijk verschrikkelijk dat iemand tot zoiets in staat is, als het allemaal waar is wat hij heeft gedaan. Je gaat niet zomaar 18 maanden de cel in.
Die kerel is idd. een behoorlijke autist, dat was ook wat zijn advocaat als verdediging aanvoerde. Maar ja, fiks steekje los kun je wel zeggen.

Ik vind die PDF wel mooi, trouwens.

"De media wordt betaald door iedereen, daarom roepen die alles, als je ze maar betaalt. Die zeggen gebruik product X of Y!" - maar wij niet hoor!

gevolgd door :
"Gebruik product Z, dat is echt het beste"

hele verhalen over hoe je niet moet mengen, hoe sommige oplosmiddelen een film achterlaten, om vervolgens doodleuk te lezen dat het aanbevolen product Z ook een film achterlaat, maar die is toevallig niet erg.

Sommige mensen gaan een stapje té ver in dit soort dingen. Als je "gewoon" met wasbenzine of een andere ontvetter losgaat op een nieuw ketting voordat je het in de was/lube/squirt zet ben je al op 95% van het werk. De rest is dan echt gerommel in de marge. 1 keer extra een regenbuitje meepakken en alle winst van verminderde slijtage is wel weg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Ligt het aan mij, of zijn de gemiddelde snelheden die Komoot aan houdt veel te laag voor korte ritjes? Als ik hem op "ongetraind" laat staan (meer dan dat vind ik mezelf niet na goed een week ervaring :P ) gaat het uit van 15 kph, terwijl ik tot nu toe meer rond de 27 kph gemiddeld zit... Die snelheid geeft hij pas als ik het niveau op "atletisch" zet.

15kph red ik zelfs nog wel als ik de kinderen naar school breng op de crappy omafiets zonder versnellingen van mijn vrouw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
joker1977 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:11:
[...]

Die kerel is idd. een behoorlijke autist, dat was ook wat zijn advocaat als verdediging aanvoerde. Maar ja, fiks steekje los kun je wel zeggen.

Ik vind die PDF wel mooi, trouwens.

"De media wordt betaald door iedereen, daarom roepen die alles, als je ze maar betaalt. Die zeggen gebruik product X of Y!" - maar wij niet hoor!

gevolgd door :
"Gebruik product Z, dat is echt het beste"

hele verhalen over hoe je niet moet mengen, hoe sommige oplosmiddelen een film achterlaten, om vervolgens doodleuk te lezen dat het aanbevolen product Z ook een film achterlaat, maar die is toevallig niet erg.

Sommige mensen gaan een stapje té ver in dit soort dingen. Als je "gewoon" met wasbenzine of een andere ontvetter losgaat op een nieuw ketting voordat je het in de was/lube/squirt zet ben je al op 95% van het werk. De rest is dan echt gerommel in de marge. 1 keer extra een regenbuitje meepakken en alle winst van verminderde slijtage is wel weg 8)7
Marginal gains, ik vind het prachtig. Ik heb wel het idee dat mijn kettingen langer mee gaan met hot melt wax. Ook blijven ze echt mooi schoon :D maar ik snap wel dat het niet voor iedereen is. Ik vind dat beetje aankloten wel mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-06 07:39
DDX schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:49:
[...]

Met 70 per uur is het maar een smal fietspad hoor :o
Ik ga het iig niet proberen daar.
Daar zit ook nog een bushalte en de uitrit van een camping, waardoor je overstekende voetgangers kan hebben. Even verderop heb je fietsers die ineens linksaf de Kennemer duinen inslaan; heb ik ook wel eens vol in de ankers voor moeten hangen...

Ook een leuke Speedmeter Julianalaan even verderop in Overveen. Lekker met 60 plus door de bebouwde kom inclusief twee zebrapaden :)

https://www.strava.com/segments/1728491

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 26-07-2022 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Chakotay schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:08:
Ligt het aan mij, of zijn de gemiddelde snelheden die Komoot aan houdt veel te laag voor korte ritjes? Als ik hem op "ongetraind" laat staan (meer dan dat vind ik mezelf niet na goed een week ervaring :P ) gaat het uit van 15 kph, terwijl ik tot nu toe meer rond de 27 kph gemiddeld zit... Die snelheid geeft hij pas als ik het niveau op "atletisch" zet.

15kph red ik zelfs nog wel als ik de kinderen naar school breng op de crappy omafiets zonder versnellingen van mijn vrouw :+
Kort gezegd: Ja, Komoot rekent vreemd

Zal wel door de verscheidenheid aan sporten/activiteiten komen en dat het natuurlijk ook op o.a. bikepacking gericht is. Er zit een groot verschil in als je de fitheid aanpast inderdaad. Gelukkig is hoofdrekenen niet zo moeilijk :-) Is mij ook wel eens opgevallen in het verleden, inmiddels kijk ik er niet meer naar.

[ Voor 7% gewijzigd door MaSw85 op 26-07-2022 23:40 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Tja... wat is "ongetraind"? Is dat een dikke Amerikaan van 200kg die al buiten adem is als hij één verdieping de trap op loopt? Of een doorsnee Nederlander met een normaal BMI die niet echt aan sport doet? Als je regelmatig woon-werk fietst (of wat dan ook aan beweging/sport) ben je ook weer niet écht ongetraind.

Ik heb niet het idee dat komoot echt rekening houdt met de lengte van het rondje bij het bepalen van de snelheid. Hij pakt afhankelijk van het niveau een gemiddelde snelheid (van rond de 17 voor "ongetraind", tot rond de 38 voor "pro"), gooit daar nog een fudge-factor overheen voor de verschillende wegtypes (en eventuele hoogtemeters) en dat is dan de schatting.

27 km/h is een best wel prima snelheid, afhankelijk van de omstandigheden en hoeveel moeite het kost (als in: is dat één uur alles geven en naar adem snakkend thuiskomen, of is het een snelheid die je uren volhoudt terwijl je rustig een gesprek kan voeren?). Op een kort ritje zal de goedgetrainde amateur een stuk harder kunnen maar op de T.net Social Rides halen we 27 km/h niet hoor O-)

En misschien dat komoot wel expres je een goed gevoel probeert te geven door je "atletisch" te noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:47

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:08:
[...]

Marginal gains, ik vind het prachtig. Ik heb wel het idee dat mijn kettingen langer mee gaan met hot melt wax. Ook blijven ze echt mooi schoon :D maar ik snap wel dat het niet voor iedereen is. Ik vind dat beetje aankloten wel mooi
Het idee vind ik ook wel ok, maar waarschijnlijk te veel gedoe ;). Hoe doe je dat bijvoorbeeld op vakantie, sleep je dan je hele potten bende en frituurpan mee of gebruik je voor bepaalde gelegenheden toch maar een ketting met druppel spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Strava is vaak wel on point met het voorspellen hoe lang ik over een gemaakte route ga doen. Ik heb het vermoeden dat naar mijn eigen trainingsgegevens gekeken wordt en dat strava zo een snelheid bepaalt.

Benieuwd of die schatting anders wordt wanneer ik eens een maandje wat meer de gravelaar pak.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
Kluus schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 06:16:
[...]

Het idee vind ik ook wel ok, maar waarschijnlijk te veel gedoe ;). Hoe doe je dat bijvoorbeeld op vakantie, sleep je dan je hele potten bende en frituurpan mee of gebruik je voor bepaalde gelegenheden toch maar een ketting met druppel spul?
Je vergeet ff dat de beste man een stuk of 7 kettingen in roulatie heeft. Die waxt gewoon de hele bende voor vertrek en neemt ze in ziplocks mee, schone onderbroek voor hem, schone ketting voor de fiets, échte liefde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:54
SirLenncelot schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:41:
Strava is vaak wel on point met het voorspellen hoe lang ik over een gemaakte route ga doen. Ik heb het vermoeden dat naar mijn eigen trainingsgegevens gekeken wordt en dat strava zo een snelheid bepaalt.

Benieuwd of die schatting anders wordt wanneer ik eens een maandje wat meer de gravelaar pak.
Ga maar eens een weekje vanuit Nederland naar Frankrijk in de bergen en kom dan nog maar eens terug met die voorspelde snelheid van Strava :+ Vaak klopt het redelijk maar ze doen het vooral op recente activiteiten.

Zelf gisteren overigens voor het eerst mijn stuurlint vervangen en warempel is dat veel beter gelukt dan gedacht! 2 kleine foutjes gemaakt: 1. te weinig rondom stuurlint uit laten steken onder in de beugel om in het stuur te proppen, 2. het schuin afknippen op het einde klopte niet helemaal. Gelukkig zitten de doppen onderin toch prima vast lijkt het en is het op het einde ook prima afgewerkt met tape.

De tape zelf is misschien ook redelijk makkelijk want je kunt er behoorlijk aan trekken en als je er dan goed aantrekt, plakt hij ook beter maar even terug gaan is ook geen probleem. Benieuwd hoe die gaat bevallen met fietsen.

https://www.fizik.com/eu_...crotex-bondcush-soft.html

Nu nog kabels zelf vervangen en dan heb ik bijna alles gedaan om zelf eens een fiets in elkaar te gaan zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-06 10:49

Grin

Ride si sapis.

Cranzai schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:46:
[...]

Je vergeet ff dat de beste man een stuk of 7 kettingen in roulatie heeft. Die waxt gewoon de hele bende voor vertrek en neemt ze in ziplocks mee, schone onderbroek voor hem, schone ketting voor de fiets, échte liefde ;)
Volgens mij heet z’n fiets Lisanne, toch? ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Grin schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:33:
[...]

Volgens mij heet z’n fiets Lisanne, toch? ;)
Is hij toevallig ook van onderstaand filmpje? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 06:16:
[...]

Het klinkt als heel veel gedoe maar eigenlijk valt het allemaal wel mee. Het beginsel is wat werk wellicht om je kettingen helemaal te strippen maar feitelijk is dat ook gewoon middelen in een potje stoppen, kettingen erin, beetje schudden. Overnacht laten staan en door. Zo'n pot zet je aan, wacht een uur, daarna even kettingen erin roeren en laten drogen. Vrij simpel. 1 ketting doe ik +/- 400-500km mee na wax en je hebt dan ook vloeibare wax (Silca Super Secret of Ceramicspeed UFO drop en daarmee kan je ongeveer 1000km in totaal per ketting doen voor het opnieuw in de pot gaat. Ik heb 2 training kettingen en 1 race ketting. Op die manier wax ik ongeveer 1x per maand. Kan dus prima op vakantie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaSw85
rolandos582 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:50:
[...]

Het klinkt als heel veel gedoe maar eigenlijk valt het allemaal wel mee. Het beginsel is wat werk wellicht om je kettingen helemaal te strippen maar feitelijk is dat ook gewoon middelen in een potje stoppen, kettingen erin, beetje schudden. Overnacht laten staan en door. Zo'n pot zet je aan, wacht een uur, daarna even kettingen erin roeren en laten drogen. Vrij simpel. 1 ketting doe ik +/- 400-500km mee na wax en je hebt dan ook vloeibare wax (Silca Super Secret of Ceramicspeed UFO drop en daarmee kan je ongeveer 1000km in totaal per ketting doen voor het opnieuw in de pot gaat. Ik heb 2 training kettingen en 1 race ketting. Op die manier wax ik ongeveer 1x per maand. Kan dus prima op vakantie
Dat is gewoon heel veel gedoe. Ik maak mijn ketting schoon als ie geluid gaat maken. Met een droge doek, en soms ook met ontvetter. Daarna nieuwe wax erop, bij ontvetten doe ik 2x wax. Evt. na wat nattigheid opnieuw even waxen als de ketting droog is, en that's it. En net als @DDX heb ik de ketting na de eerste keer monteren gewoon met het fabrieksvet gereden, waarna bovenstaand proces zich herhaalt. Mijn kettingmeter valt na 4.965,5 km (aldus Strava), waarvan toch zeker 10-15% offroad is geweest, nog steeds niet in de ketting. Wel bijna, maar de vervanger ligt al klaar.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
MaSw85 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:17:
[...]

Dat is gewoon heel veel gedoe. Ik maak mijn ketting schoon als ie geluid gaat maken. Met een droge doek, en soms ook met ontvetter. Daarna nieuwe wax erop, bij ontvetten doe ik 2x wax. Evt. na wat nattigheid opnieuw even waxen als de ketting droog is, en that's it. En net als @DDX heb ik de ketting na de eerste keer monteren gewoon met het fabrieksvet gereden, waarna bovenstaand proces zich herhaalt. Mijn kettingmeter valt na 4.965,5 km (aldus Strava), waarvan toch zeker 10-15% offroad is geweest, nog steeds niet in de ketting. Wel bijna, maar de vervanger ligt al klaar.
Ieder zijn ding natuurlijk, de 1 rijd puur om wat kilometers te maken. De ander pakt het wat serieuzer aan en heeft een hele andere insteek. Ik vind het ook gewoon mooi om ermee bezig te zijn. Zou het zeker niet aan iedereen aanraden maar als het toch over marginal gains hebben. En die SL6 van Geert heeft toch de nodige upgrades gehad, blijft een MTB'er maar toch O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

rolandos582 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:43:
[...]

Ik vind het ook gewoon mooi om ermee bezig te zijn. Zou het zeker niet aan iedereen aanraden maar als het toch over marginal gains hebben.
Denk dat dit de essentie is. Het zal vast iets helpen, maar je bevindt je dan wel echt in het spectrum dat je sleutelen en prutsen leuk moet vinden.

Waarschijnlijk gaan je onderdelen iets langer mee, maar als je er zo mee bezig bent neem je waarschijnlijk ook minder snel genoegen met 'kan nog wel even mee' waardoor het netto-resultaat is dat je er net zo lang mee doet 8)

Maar gun iedere gek zijn gebrek - en als het je hobby is is het toch ook prima !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
la_fusion schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:52:
[...]

Ga maar eens een weekje vanuit Nederland naar Frankrijk in de bergen en kom dan nog maar eens terug met die voorspelde snelheid van Strava :+ Vaak klopt het redelijk maar ze doen het vooral op recente activiteiten.
Ik vermoed dat in de voorspelling ook community data meenemen. Als ik een opgeslagen route in de strava app open dan zie je nl. ook een grafiek met de verdeling van de "completion time" voor die route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Tom-Z schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:39:
[...]

27 km/h is een best wel prima snelheid, afhankelijk van de omstandigheden en hoeveel moeite het kost (als in: is dat één uur alles geven en naar adem snakkend thuiskomen, of is het een snelheid die je uren volhoudt terwijl je rustig een gesprek kan voeren?). Op een kort ritje zal de goedgetrainde amateur een stuk harder kunnen maar op de T.net Social Rides halen we 27 km/h niet hoor O-)

En misschien dat komoot wel expres je een goed gevoel probeert te geven door je "atletisch" te noemen ;)
Een beetje er tussenin. Ik trap aardig door en raak goed bezweet (dat doe ik sowieso heel snel...), maar ben zeker niet buiten adem daarna.
la_fusion schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:52:
[...]

[...]
Daarom had ik het ook specifiek over korte ritjes ipv langere stukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:10
[...]

Ieder zijn ding natuurlijk, de 1 rijd puur om wat kilometers te maken. De ander pakt het wat serieuzer aan en heeft een hele andere insteek. Ik vind het ook gewoon mooi om ermee bezig te zijn. Zou het zeker niet aan iedereen aanraden maar als het toch over marginal gains hebben. En die SL6 van Geert heeft toch de nodige upgrades gehad, blijft een MTB'er maar toch O-)
Als je het echt serieus wil aanpakken doe je natuurlijk gewoon en nieuwe ketting voor elke race. Marginal gains. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

De classificatie "MTB'er" is niet echt op mij van toepassing hoor, de racer is toch wel mijn "main" fiets waar inderdaad ook de upgrades op plaats vinden ;).

Maar ik ben het er mee eens hoor en een blinkende ketting speekt me wel aan. Ik heb alleen mijn twijfels over de praktische zaken maar dat hebben anderen bijvoorbeeld ook met tubeless waar ik dan weer voldoende handigheid in heb zodat het voor mij om het even is. Datzelfde zou kunnen gelden voor hotwaxing. ;)

Misschien moet ik het ook eens gaan proberen. (Alleen in ben sowieso al te lui voor ketting wisselen dus als meerdere kettingen een vereiste is houdt het voor mij persoonlijk wel op...)

Edit: Het was overigens niet mijn bedoeling om @rolandos582 te vergelijken met die fietsenwappie van Man bijt Hond, ik dacht toen ik dat postte dat we het nog over die hondenmepper van Oz Cycle hadden. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 27-07-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
GerbenBK schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Als je het echt serieus wil aanpakken doe je natuurlijk gewoon en nieuwe ketting voor elke race. Marginal gains. :9
Muahh dat is ook niet helemaal waar, een nieuwe ketting hoeft niet perse je beste ketting te zijn. De loss is ook minimaal. Als je elke week koerst zoals mij, dan heeft een aparte ketting daarvoor wel nut. Houd je hem tenminste altijd goed, sommigen vinden het knettergek. Ik vind het dikke prima.
Kluus schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:12:
[...]

De classificatie "MTB'er" is niet echt op mij van toepassing hoor, de racer is toch wel mijn "main" fiets waar inderdaad ook de upgrades op plaats vinden ;).

Maar ik ben het er mee eens hoor en een blinkende ketting speekt me wel aan. Ik heb alleen mijn twijfels over de praktische zaken maar dat hebben anderen bijvoorbeeld ook met tubeless waar ik dan weer voldoende handigheid in heb zodat het voor mij om het even is. Datzelfde zou kunnen gelden voor hotwaxing. ;)

Misschien moet ik het ook eens gaan proberen. (Alleen in ben sowieso al te lui voor ketting wisselen dus als meerdere kettingen een vereiste is houdt het voor mij persoonlijk wel op...)

Edit: Het was overigens niet mijn bedoeling om @rolandos582 te vergelijken met die fietsenwappie van Man bijt Hond, ik dacht toen ik dat postte dat we het nog over die hondenmepper van Oz Cycle hadden. ;)
Toen ik voor het eerst mijn wielen tubeless maakte, dacht ik ook. Dayum, wat is dit allemaal. Nu is het peanuts en kan ik alles prima zelf. Zo werkt het ook met waxen van kettingen, de 1e keer is een hoop gedoe om je niet weet wat je doet. Daarna is het gewoon routine. Gewoon zorgen dat je alle benodigdheden in huis hebt, dan is het echt peanuts en kost het je enkel wat tijd. Mijn ketting is brandschoon en daar ben ik gelukkig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 16:03
Tom-Z schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:19:
@Brecht.A Ik wil binnenkort een stuk van diezelfde route gaan bikepacken (zie hier mijn plan); heb je misschien nog tips voor bezienswaardigheden of voor de route (dingen die je anders zou doen)?
Zeker!
  • Ik ben er zelf niet doorgereden en ik zie dat het niet op jouw pad ligt, maar Laon lijkt me een hele mooie stad om te bezoeken. Probeer ik zeker nog eens te doen.
  • Baai van de Somme is heel mooi
  • In Berck plage rij je ook langs de dijk, vond ik ook leuk!
  • In Boulogne sur Mer zou ik even naar boven rijden via Route de Paris via de oude vesting en kathedraal naar de Colonne de la Grande Armée en terug afdalen naar je oorspronkelijke route
  • Je rijdt door Wissant, ik zou dan ook even doorsteken tot op de dijk, is mooi daar en niet te druk :-)
  • In Calais passeer je ook langs het mooie stadhuis ginder :)
  • In Gravelines kun je misschien van west naar oost door de Vauban vesting rijden
  • Ik zie dat je anders door Dunkerque fietst dan wij, waarschijnlijk goed, want wij hebben niet veel moois gezien in de industriestad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:00
Weet iemand of de KMC X12 geschikt is voor de nieuwe 12 speed ultegra? Bij sommige webshops staat er alleen bij dat deze geschikt is voor MTB.

Zit er überhaupt verschil tussen 12 speed MTB of road kettingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

Je moet gewoon even ontdekken welke instelling het beste bij je past: 1 t/m 5; welke naam Komoot daar aan hangt is minder relevant. Als ik zelf een kort / middellang rondje ga fietsen, dan zet ik 'm op 4 (atletisch). Ga ik een lang stuk fietsen of een rondje met m'n vriendin, dan zet ik 'm op 3 (goed in vorm). Hang ik de fietskar met twee kinderen achter de racefiets, dan zet ik 'm op 2 (gemiddeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:36
Hmm, fietste afgelopen maandag naar huis (forenzen) en ineens deed de shifter (R8000, mechanisch icm. schijfrem) van de achter derailleur het zeer slecht en even later niet meer...

Aanvankelijk dacht ik kabel over, maar bij thuiskomst bleek dit toch niet het geval te zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiCLsRAKIRCYSpbxYei9B105Wvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoSvo0fXCj5KWsALfYE2DaFR.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand hier ervaring mee? Shifter dood of is dit nog goed te repareren? (technisch doe ik alles zelf aan de fiets, maar hier heb ik me nog niet aan durven wagen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 12:15
RR46 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:48:
Hmm, fietste afgelopen maandag naar huis (forenzen) en ineens deed de shifter (R8000, mechanisch icm. schijfrem) van de achter derailleur het zeer slecht en even later niet meer...

Aanvankelijk dacht ik kabel over, maar bij thuiskomst bleek dit toch niet het geval te zijn...

[Afbeelding]

Iemand hier ervaring mee? Shifter dood of is dit nog goed te repareren? (technisch doe ik alles zelf aan de fiets, maar hier heb ik me nog niet aan durven wagen...)
Voor mijn 105 hendel uit 2015 was dit einde oefening want die was niet meer open te maken in tegenstelling tot de nog oudere versies, dus ik vrees het ergste ;w

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-06 15:46
RR46 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:48:

[Afbeelding]

Die valt nog wel te maken hoor, de veer is los geschoten en moet je terug draaien naar de binnen zijde. Dus links. Check deze foto: en de manual op blz: 46. https://si.shimano.com/nl...R01/DM-RACBR01-03-DUT.pdfAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WOQuxRNcy1g65asEpEqaa8Fau4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uld5LUZQaDKEaRP0uXseebGW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
Kluus schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:43:
[...]

Is hij toevallig ook van onderstaand filmpje? :+
[YouTube: Man Bijt Hond - Fietsmeneer]
Sodeknetter, waar ik heb ik zojuist naar gekeken?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-06 07:39
Cranzai schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:35:
[...]

Een fietsofiel?

Maar belangrijker; hoe krijg je dit weer uit je hoofd... What has been seen, cannot be unseen :(

[ Voor 20% gewijzigd door Morrar op 27-07-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Cranzai schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:35:
[...]

Een compleet doorgesnoven idioot. Man man man, dit kan toch niet... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Morrar schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:40:
[...]

Een fietsofiel?

Maar belangrijker; hoe krijg je dit weer uit je hoofd... What has been seen, cannot be unseen :(
Naja, in dit geval meer van "what has been heard cannot be unheard", wat een verhalen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:10

Fisico

by Fabian

Vandaag mijn banden vervangen. Eerste keer met de tubeless dus een beetje oefenen en klooien. De GP5000 eraf bleek de grootste klus, met name de tweede kant eraf viel wat tegen. De Schwalbebanden erop ging wel lekker en met de booster plopte ze ook goed. Voorlopig lijkt alles op druk te blijven, maar. Ja er altijd een maar.

Hoe er is het dat de achterband tegen de rijrichting in is gemonteerd? Esthetisch is het niet fraai, maar kan ik verder problemen verwachten. Ik twijfel namelijk of ik zo vlak voor mijn vakantie zin heb om de band om te draaien.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Pagina: 1 ... 425 ... 654 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).