Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 422 ... 652 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 19:34
Leetness schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:52:
Ieder zijn smaak natuurlijk :9 Wat is precies het nadeel aan een oude groepsset, als ik vragen mag? Scheelt dit een aantal % efficiëntie t.o.v. de nieuwere modellen, of heeft het te maken met de beschikbaarheid van reserveonderdelen? Ik ben niet zo thuis in de wereld van racefietsen, maar begin er de laatste tijd steeds met interesse in de krijgen. :) M.a.w. waarom zou bovenstaande Dogma (mogelijk) geen slimme koop zijn?
Voor een beginnende wielrenner (wat ik een beetje uit je post opmaak) zou ik dit absoluut afraden. Oude Di2 groep, waar geen onderdelen meer voor te krijgen zijn. Mochten ze er wel zijn, loopt het gigantisch in de papieren.
Schade aan het wiel op de foto's te zien en de remrand ziet er ook niet helemaal lekker meer uit. Reken op eventueel een nieuwe wielset.

Als advies zou ik je mee willen geven te kijken naar een niet al te oude fiets met een 105 groep, die zijn meestal nog wel redelijk betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:10
ElGreco schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:42:
[...]

Maar wel schrikwekkend dat lelijk ding
Denk dat de ontwerper dronken was toen ie het frame op papier zette... -O-

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:16
Nou nou, overdrijven kan ook.
6800 groep is prima en mocht er iets defect gaan zijn daar nog prima onderdelen voor te krijgen
11 speed.
Merendeel is ultega trouwens, alleen remmen dura ace als ik het zo zie.
Wel oude type batterij en junction box (van 6700 serie, maar voglens mij in begin ook bij 6800 geleverd)
Voorderraileur zit di2 kabel wel erg losjes

Wielen zien er idd redelijk op uit.

[ Voor 51% gewijzigd door DDX op 15-07-2022 23:05 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:48
Oelske schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:51:
[...]
Als advies zou ik je mee willen geven te kijken naar een niet al te oude fiets met een 105 groep, die zijn meestal nog wel redelijk betaalbaar.
Onwijs bedankt voor je tips en feedback, erg nuttig! Zou je me misschien een (klein) aantal fietsmodellen kunnen aanbevelen om naar te kijken? Het onderwerp "welke fiets moet ik kopen" komt niet heel sterk terug in de TS van dit topic, en ik wil niet direct een nieuw topic openen omdat ik (zoals je juist opmerkt, als beginnende wielrenner) nog niet onwijs veel kennis heb.

Marktplaats staat vol met honderden verschillende modellen, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:36
Leetness schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Onwijs bedankt voor je tips en feedback, erg nuttig! Zou je me misschien een (klein) aantal fietsmodellen kunnen aanbevelen om naar te kijken? Het onderwerp "welke fiets moet ik kopen" komt niet heel sterk terug in de TS van dit topic, en ik wil niet direct een nieuw topic openen omdat ik (zoals je juist opmerkt, als beginnende wielrenner) nog niet onwijs veel kennis heb.
Shimano heeft verschillende groepsets, in aflopende volgorde van kwaliteit Dura-Ace, Ultegra, 105, Tiagra. Dura-Ace is voor mensen die écht te veel geld hebben, 105 heeft de beste prijs-kwaliteit verhouding, en met Tiagra zie je weinig serieuze wielrenners rijden. Da's echt instapmodel (maar wel nog steeds prima). Binnen die lijnen zijn er ook weer verschillen, af en toe komt er een nieuwe versie uit.

Wat ideaal zou zijn is een fiets met de meest recente 105 groepset, de R7000 (of R7020, met schijfremmen). Je zal er niet heel veel van vinden want die is pas sinds 2018 op de markt, maar het is dé sweetspot qua prijs/kwaliteit en de kans dat je een oud barrel koopt is kleiner. Een specifiek model noemen heeft niet zo veel zin want er zijn heel veel verschillende; dat zou je zoektocht onnodig beperken.
De R7000/R7020 is min of meer identiek aan de Ultegra R8000/R8020 maar een paar gram zwaarder en minder luxe. Als het niet binnen je budget lukt om een R7000/8020/8000/8020 te vinden kun je ook kijken naar de vorige generaties, de R5800/6800. Het verschil tussen de oude en nieuwe generaties kan je het beste zien aan de voorderailleur.

Verder is het vooral belangrijk dat het frame de juiste maat heeft en niet al te zwaar is. Qua frames kan je kiezen uit aluminium en carbon. Carbon is het beste (en ook veel duurder), maar tweedehands carbon is een gokje omdat carbon bij een crash onzichtbaar beschadigd kan raken. Waarschijnlijk is een lichtgewicht aluminium frame het beste voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 12:37

DAC #12
We mochten weer! Vooraf voelde ik me best prima dus ik wilde er een goede workout van maken. Ofwel in de aanval gaan als dat mogelijk was, ofwel lekker de gaatjes dichtrijden.
In het begin van de race kon ik nog een paar keer in de aanval gaan, maar we kwamen nooit echt los.
Of we trokken het op een groot lint, of we werden opgehouden door verkeer op de weg (helaas hoort dat er soms ook bij als je op de openbare weg raced. Bestemmingsverkeer mag gecontroleerd de baan op).
Na een klein half uur even op adem komen in het peleton om vervolgens opnieuw in de aanval te gaan, maar zo ver mocht het niet komen. Op het achterste gedeelte kwam de wind weer redelijk schuin van voren en dus was het lastig om goed te schuilen. Er vielen wat gaatjes en ik zat op dat moment te ver om het direct dicht te rijden.

Vervolgens een minuut of 15 geprobeerd met wat mensen het gat dicht te rijden, maar echt dichterbij kwamen we niet. Dit kwam niet omdat we niet hard genoeg reden, maar omdat het teamwork waardeloos was. Van de 30 man (gok ik) waren er maar een man of 5 die regelmatig op kop doortrokken. En sommige mensen gingen vervolgens van kop af sprintend de bocht uit waardoor er achter ons weer gaatjes ontstonden. Verre van ideaal als je een gat probeert dicht te rijden.
Ik gok dat we constant zo tussen de 5 a 15 seconde van de kopgroep reden, maar ook daar viel het helaas niet stil.
Uiteindelijk samen met 1 iemand anders geprobeerd het nog dicht te rijden, maar ik zat op moment dat hij overnam eigenlijk al op de limiet.

Uiteindelijk verder rond gereden in de 2de groep, sommige begonnen er wel weer in te geloven dus er werd nog steeds redelijk door gereden totdat de B groep finishede.
Ik had stiekem de hoop dat ik nog weg kon rijden uit de groep, maar op dat moment schoot weer vol de kramp in me rechter adductor (opnieuw....). Helaas dus 3 rondjes voor het einde de race moeten stoppen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Held, dankjewel voor deze uitgebreide informatie! Vanmiddag even langs de fietsenwinkel hier geweest, erg prettig geholpen, en met mijn instapbudget (max €3k) uiteindelijk twee opties meegekregen:

- Specialized Allez E5 Elite, alu frame, SRAM Rival 22 set (vergelijkbaar met 105 werd mij verteld), velgremmen, all-in zo'n €2k
- Specialized Tarmac SL6, instapmodel carbon frame, Tiagra 10 set, schijfremmen, all-in zo'n €3k

De verkoper wist duidelijk waar hij het over had, en ik ben erg te spreken over beide opties. Schijfremmen op de Tarmac zijn leuk en prettig, maar geen must-have voor het fietsen in Nederland. Het zou wel de waarde van de fiets ten goede moeten komen in de toekomst. Nadeel was natuurlijk de iets mindere set die erop zit.

Zouden jullie één van deze fietsen over de ander kiezen, of is er een vergelijkbaar model van een ander merk waar ik eventueel nog naar moet kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:26

Kluus

Gang is alles

Leetness schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:54:
[...]

Held, dankjewel voor deze uitgebreide informatie! Vanmiddag even langs de fietsenwinkel hier geweest, erg prettig geholpen, en met mijn instapbudget (max €3k) uiteindelijk twee opties meegekregen:

- Specialized Allez E5 Elite, alu frame, SRAM Rival 22 set (vergelijkbaar met 105 werd mij verteld), velgremmen, all-in zo'n €2k
- Specialized Tarmac SL6, instapmodel carbon frame, Tiagra 10 set, schijfremmen, all-in zo'n €3k

De verkoper wist duidelijk waar hij het over had, en ik ben erg te spreken over beide opties. Schijfremmen op de Tarmac zijn leuk en prettig, maar geen must-have voor het fietsen in Nederland. Het zou wel de waarde van de fiets ten goede moeten komen in de toekomst. Nadeel was natuurlijk de iets mindere set die erop zit.

Zouden jullie één van deze fietsen over de ander kiezen, of is er een vergelijkbaar model van een ander merk waar ik eventueel nog naar moet kijken?
Tarmac SL6 is een prettig frame, de geo komt nog uit de tijd dat Spesh er ook nog de Venge tegenover had staan waardoor de SL6 denk ik voor beginnende fietsers (en persoonlijk zou ik zeggen voor alle toeristen) zelfs fijner dan de SL7 wat toch nog een iets hardere racebak is.

Wel jammer van de tiagra afmontage, komt er echt geen 105 afgemonteerde SL6 in beeld? Zo niet zou ik toch de Allez overwegen wat ook een hele goede fiets is, high end alu…

Zeker voor die prijs, ik denk dat je met de allez een goedkopere fiets hebt waarmee je toch langer gaat doen voor je iets nieuws wil.

MAAR... Hoewel ik zelf wel een beetje een Specialized hart heb is het wel een merk waar je voor de naam betaald. Als het merk je niet zo veel uit maakt en je wil veel fiets voor je geld kan je beter bij andere merken gaan shoppen, bijvoorbeeld:
https://www.canyon.com/en...72_pv_rahmenfarbe=RD%2FBK
https://www.canyon.com/en...69_pv_rahmenfarbe=BU%2FTQ
https://www.canyon.com/en...74_pv_rahmenfarbe=RD%2FBK

[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 16-07-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06 11:04

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb mijn fiets vandaag bij de fietsenmaker gehad (cannondale synapse). Die had wat raar geluid in de trapas. Dat hoorde je als je de ketting eraf had en je de boel aan het schoonmaken was. Tijdens het fietsen eigenlijk niet. Hij heeft inderdaad wat troep gevonden in de lager en deze vervangen (perslagers). De fiets is 1.5 jaar oud, 3000km. Ik vind het vrij bizar dat ik nu al een reparatie in de trapas heb, mijn vorige fietsen heb ik daar nog nooit iets mee gehad.

De fietsenmaker had een verhaal dat dit blijkbaar de nieuwe manier van shimano is die wel minder torsie veroorzaken maar blijkbaar toch minder goed afsluiten, waardoor dit kan gebeuren, ook na 3000km. Heeft hij een punt? Het was nu een beetje van...ja dat doen die dingen nou eenmaal tegenwoordig.

[ Voor 5% gewijzigd door bonzz.netninja op 16-07-2022 18:29 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06
@Kluus Noem dan ook de andere merken en kom dan niet 3 keer met een Canyon aanzetten :P

@Leetness Om je te oriënteren op verschillende merken, zou je eens kunnen kijken bij https://www.mantel.com/ of https://www.12gobiking.nl/. Je kunt bij de racefietsen een aantal filters instellen, bv. dat je een frame van het type Endurance (ontspannender zithouding) wilt zoeken. Je komt dan uit bij merken uit als Cube, Sensa, Ridley, Merida, Trek, LaPierre, Scott, Bulls.

Nb. Een Canyon kun je volgens mij nooit in een winkel kopen, maar alleen via internet. Voor een eerste fiets misschien minder handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

EdwinW schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:02:
@Kluus Noem dan ook de andere merken en kom dan niet 3 keer met een Canyon aanzetten :P
Haha ik had wel even bij Mantel gekeken hoor maar daar kon ik zo snel niets binnen het budget vinden. Canyon is voor mij als zelfklusser gewoon een snelle keuze als ik een budget fiets wil zoeken maar er zijn inderdaad veel meer gunstig geprijsde merken zoals cube, sensa en soms ook wel giant waarbij je gewoon bij een fietsenmaker terecht kan.

Dat is inderdaad wel handiger voor een beginner maar ik was even te lui ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 16-07-2022 19:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
[...]

[...] ik ben erg te spreken over beide opties. Schijfremmen op de Tarmac zijn leuk en prettig, maar geen must-have voor het fietsen in Nederland. Het zou wel de waarde van de fiets ten goede moeten komen in de toekomst. Nadeel was natuurlijk de iets mindere set die erop zit.
Tiagra is dus maar 10 speed, geen 11. Valt ook prima mee te fietsen natuurlijk, maar meer versnellingen is wel prettiger en 3k€ voor Tiagra is wel een beetje :|
Voor €2300 heb je een Ultegra afgemonteerde Canyon (goed aangeschreven carbon), maar zit je wel met een levertijd die kan oplopen tot volgend jaar.

Je denkt toch niet voor eeuwig en altijd in Nederland te blijven?
Hét grote nadeel van schijf (wat ik me van te voren niet echt bedacht had) is dat de remblokjes sneller slijten. Ik ben twee keer per jaar €40 kwijt aan nieuwe blokjes.
Hét grote voordeel (behalve dat het prettiger remt) is dat ze ook in natte omstandigheden onverminderd goed hun werk doen. Als je in Zuid-Limburg in een regenbui terecht komt zijn schijfremmen heel prettig, met velgremmen voelt het dan toch wat onzeker. Maar het belangrijkste is dat je veilig beneden komt en dat lukt met schijf en velg allebei prima.
Een ander verschil is dat er op een fiets met schijfremmen vaak ruimte is om bredere banden te monteren, voor meer comfort en zodat je eventueel ook stukjes gravel kunt gaan fietsen. Velgremmen beperken de keuze aan banden.

Waar je ook over moet nadenken is welk verzet je wil. Niet dat het niet meer te veranderen is maar als je ooit nog serieus de bergen in wil (en dat wil je) dan wil je het lichtste verzet hebben dat je kan krijgen (er zullen hier ook genoeg mensen zitten die vinden dat 11-25 zat is maar ik kies lekker voor 11-34 en een compact).
De verkoper wist duidelijk waar hij het over had,
Je hebt fietsenmakers en je hebt fietsenmakers. Fietsenmakers die écht weten hoe racefietsen werken zijn zeldzaam. Een fietsenmaker kan (zeker als je zelf er niet heel veel van weet) goed overkomen maar toch het fijne er niet van weten. Laatst m'n fiets teruggekregen met "behulpzaam" even opgepompte banden (vér boven de maximale druk...), een keer de steekas zó strak vastgedraaid gehad dat ik terug moest naar de fietsenmaker om hem weer los te krijgen, totaal verkeerd afgestelde derailleur bij aflevering...

Maar goed, het belangrijkste is niet de fiets, maar de fietser. Door van m'n 10 jaar oude aluminium tweedehandsje van €500 te upgraden naar een gloednieuwe carbon fiets van €2500 ben ik geen procentje sneller geworden. Het maakt allemaal niet zo veel uit...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 15:44
ff voor de duidelijkheid, ik heb me in geen enkele afdaling met geen enkel weer 'onzeker' gevoeld met velgremmen, zelfs niet buiten Nederland. Ja, schijfremmen vertragen beter en consistenter, maar laten we niet doen alsof velgremmen niet berekend zijn op hun taak. Het enige valide argument voor achijfremmen is restwaarde van je fiets, er zijn ook zat nadelen aan schijfremmen, gruwelijke pijn aan je oren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06 16:40
Frenz64 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:23:
ff voor de duidelijkheid, ik heb me in geen enkele afdaling met geen enkel weer 'onzeker' gevoeld met velgremmen, zelfs niet buiten Nederland. Ja, schijfremmen vertragen beter en consistenter, maar laten we niet doen alsof velgremmen niet berekend zijn op hun taak. Het enige valide argument voor achijfremmen is restwaarde van je fiets, er zijn ook zat nadelen aan schijfremmen, gruwelijke pijn aan je oren bijvoorbeeld.
Maken schijfremmen echt zo veel herrie joh? Ik ben aan het orienteren naar een nieuwe fiets, maar ben dankzij tinnitus redelijk voorzichtig met lawaai (>85dba).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Vraagje, hoe lang kunnen jullie net de cleats van jullie schoenen doen? Ik heb nu 2 setjes versleten in krap 16 maanden.

Eerste setje heb ik echt mishandeld. Teveel met de cleat tegen de grond gekomen bij afremmen en echt moeilijk veel op gelopen, ook bij slecht weer en slechte ondergrond.

Tweede setje heb ik hier echt op gelet. Eerst stilstaan voordat ik m'n voet aan de grond zet en van die speciale cleatcovers gekocht om te gebruiken tijdens lopen. Alsnog is links de gele beschermlaag alweer weggesleten. Heb ze sinds begin september. Zal straks eens kijken hoeveel km ik ze gebruikt heb. Maar is dit normaal, of doe ik iets verkeerd?

Ga nu maar over op mtb-pedalen, want daar had ik nooit problemen mee en als ik ooit nog m'n gravelbike krijg ook handiger, maar ik ben nu wel benieuwd. Ik ook althans nooit iemand die de cleats moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 10:27
Tom-Z schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:32:
[...]

Een ander verschil is dat er op een fiets met schijfremmen vaak ruimte is om bredere banden te monteren, voor meer comfort en zodat je eventueel ook stukjes gravel kunt gaan fietsen. Velgremmen beperken de keuze aan banden.
Dit is voor mij verreweg het grootste voordeel. Ik rij nu met 40 mm Strada Bianchi (Diverge) banden en die rijden zoveel beter dan de 28 bandjes (Roubaix) waar ik vroeger mee reed. Daarnaast slijten je velgen ook van velgremmen, als je veel kilometers maakt is dat best een dooddoener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:22
meridin schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Maken schijfremmen echt zo veel herrie joh? Ik ben aan het orienteren naar een nieuwe fiets, maar ben dankzij tinnitus redelijk voorzichtig met lawaai (>85dba).
Nee hoor. Schijfremmen zijn helemaal stil. Tenzij ze niet goed staan afgesteld of er vet op de schijven /blokjes zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:32
hoi1234 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:43:
Eerste setje heb ik echt mishandeld. Teveel met de cleat tegen de grond gekomen bij afremmen en echt moeilijk veel op gelopen, ook bij slecht weer en slechte ondergrond.
Wat mij betreft niet normaal. Met mijn huidige setje gele plaatjes doe ik nu 25k km en 2,5 jaar.

Wanneer kom je in de situatie dat je moet lopen op die dingen, staat je fiets in een schuur achter op je terrein? 80% van de ritjes stap je niet af en komt alleen je linkervoet sporadisch aan de grond toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
meridin schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Nee, natuurlijk niet, maar bij nat weer en/of beetje zooi op de blokken kan het een heel onaangenaam geluid voortbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Louislouislouis schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:17:
[...]

Wat mij betreft niet normaal. Met mijn huidige setje gele plaatjes doe ik nu 25k km en 2,5 jaar.

Wanneer kom je in de situatie dat je moet lopen op die dingen, staat je fiets in een schuur achter op je terrein? 80% van de ritjes stap je niet af en komt alleen je linkervoet sporadisch aan de grond toch?
Bij een pauze moet je toch altijd een stukje lopen. Het is ook alleen de linker cleat die overmatig slijt. Zou het kunnen dat ik veel slijtage veroorzaak bij het in en uitklikken?

Versleten is bij mij trouwens als de gele beschermlaag eraf is. Ooit eens te lang doorgereden. Dan wordt het zwarte deel dat inklikt echt flinterdun. Op een gegeven moment is het zo ernstig versleten dat je losschiet. Tussen beschermlaag en losschieten zit echt een flinke tijd, maar ik hou er niet van om tot het laatste moment te wachten. Het gaat vaak lang goed en als het kapot is, is dat vaak ook opeens.

[ Voor 25% gewijzigd door hoi1234 op 16-07-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18

Phydomir

Dennis

Vraagje, hoe lang kunnen jullie net de cleats van jullie schoenen doen? Ik heb nu 2 setjes versleten in krap 16 maanden.
4jaar geleden begonnen met fietsen, nu 2e setje cleats. Loop er eigenlijk alleen op door het huis (van de bank naar de schuur).
Bij mijn eerste set waren die gele dingetjes ook weg maar de cleats zelf echt nog lang niet versleten. Nooit het gevoel dat ze echt los zaten. Gewoon oprijden tot je wel los schiet, zorgen dat je een reserve setje achter de hand heb en dan vervangen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-06 00:20
Vandaag mijn eerste fietstocht gemaakt in 12 jaar! Leuke beginners fiets Trek Domane al 2 disc. Werd wel op dit forum afgeraden om claris te kopen, maar de fiets zat iets fijner dan de decathlon fiets en kon ook een leuke aanbieding krijgen op de accessoires.

De rit was 49,4 km en viel me echt reuze mee. Had naar mijn gevoel alleen maar tegenwind. Heb de rit in 2:46 uur afgerond incl. 10 min stilstaan . Eenmaal thuis gekomen voelde ik mezelf nog super fris, aangezien ik het rustig aan deed. Daarna nog naar buiten gegaan om te wandelen.

Wel stom, was mijn energierepen vergeten .. Dus onderweg in een dorp was ik een supermarkt naar binnen gegaan. Heb nog geen slot of iets dus vroeg of ik even snel wat mocht kopen met de fiets aan m'n zij. Dat mocht gewoon .. Buiten kreeg ik een opmerking van een random oma op een rollator, "die fiets kan je ook gewoon buiten laten staan toch?". Gewoon genegeerd uiteraard, wel leuk voor de afwisseling om gedist te worden door een oma.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Tom-Z schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:32:
[...]

Tiagra is dus maar 10 speed, geen 11. Valt ook prima mee te fietsen natuurlijk, maar meer versnellingen is wel prettiger
Een van mijn fietsen heeft 10 speed. maar ik mis echt niet dat ene kransje (of met huidige 12, de 2 kransjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
d0nny41 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:54:
Wel stom, was mijn energierepen vergeten .. Dus onderweg in een random dorp was ik een supermarkt naar binnen gegaan. Heb nog geen slot of iets dus vroeg of ik even snel wat mocht kopen met de fiets aan m'n zij. Dat mocht gewoon .. Buiten kreeg ik een opmerking van een random oma op een rollator, "die fiets kan je ook gewoon buiten laten staan toch?". Gewoon genegeerd uiteraard, wel leuk voor de afwisseling om gedist te worden door een random oma.
Gewoon vragen of ze haar rollator ook buiten laat staan 8)
Fiets mee in supermarkt kan prima zolang je er maar niet op gaat fietsen in de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24
d0nny41 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:54:
Vandaag mijn eerste fietstocht gemaakt in 12 jaar! Leuke beginners fiets Trek Domane al 2 disc. Werd wel op dit forum afgeraden om claris te kopen, maar de fiets zat iets fijner dan de decathlon fiets en kon ook een leuke aanbieding krijgen op de accessoires.

De rit was 49,4 km en viel me echt reuze mee. Had naar mijn gevoel alleen maar tegenwind. Heb de rit in 2:46 uur afgerond incl. 10 min stilstaan . Eenmaal thuis gekomen voelde ik mezelf nog super fris, aangezien ik het rustig aan deed. Daarna nog naar buiten gegaan om te wandelen.
Claris is prima en je hebt echt niet meer weerstand dan met 105 ofzo.
Enige is, dat als fietsen een blijvertje is, je sneller tegen beperkingen aan loopt als je wilt upgraden.
Wel stom, was mijn energierepen vergeten .. Dus onderweg in een dorp was ik een supermarkt naar binnen gegaan. Heb nog geen slot of iets dus vroeg of ik even snel wat mocht kopen met de fiets aan m'n zij. Dat mocht gewoon .. Buiten kreeg ik een opmerking van een random oma op een rollator, "die fiets kan je ook gewoon buiten laten staan toch?". Gewoon genegeerd uiteraard, wel leuk voor de afwisseling om gedist te worden door een oma.
1 dag een fiets en gelijk al onze goede naam als wielrenners te grabbel gegooid.......

Ja, lekker boeiend dat die fiets mee naar binnen gaat, die bejaarde doet ook d'r schoenen niet om op d'r sokken naar binnen te gaan.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
DDX schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Een van mijn fietsen heeft 10 speed. maar ik mis echt niet dat ene kransje (of met huidige 12, de 2 kransjes)
Tja, ik ben heel slap fiets graag met een hoge cadans en heb daarom een 11-34 cassette. Bij zo'n brede cassette mis je eerder kransjes dan bij een poldermodel. Als ik zo rond de 32km/u fiets zou ik er graag nog een 18t bij willen hebben (als ik zou upgraden naar 12 speed zou ik er een 14t en 12t bij krijgen, yeeuh, leuk voor die keren dat je 40+km/h fietst...).
Ik heb 11 speed, maar met een 10 speed 11-34 zou je bijvoorbeeld voor 14km/u de keuze hebben tussen 80 rpm of 93 rpm, terwijl je met 11 speed een extra kransje hebt zodat je lekker 85 rpm kan doen. Als ik het zo neerschrijf misschien niet een heel belangrijk verschil maar wel enigzins merkbaar als je gaat klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 03:12
DDX schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Ben twee jaar geleden van 1x10 naar 1x11 gegaan op mijn crossfiets en moet zeggen dat dat extra kansje daar wel echt het verschil maakt. Verschil tussen 2x10 en 2x11/12 is me minder boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Na mijn oververhitting/uitdroging tijdens de Marmotte heb ik afgelopen week een afspraak met een sportdieetist gehad. Die deed een uitgebreide intake en gaat nog een geschreven leefstijl-, trainings- en prestatiedag-advies uitbrengen. Maar een eerste concrete tip was om de sportdrank in mijn bidon veel sterker te mengen en daarmee te oefenen. Van 1 schepje isostar op 700ml naar 3 (niet-afgestreken) scheppen. Nu heb ik dat gisteren bij een 125km tochtje (voor 11 weer thuis, dus het was nog relatief koel) gedaan en ik liep meteen tegen wat obstakels aan.
  1. Dit is veel te zoet voor mij met IsoStar. Alsof ik pure ranja drink. Daarnaast plakt ook nog eens alles daardoor.
  2. doordat het zo zoet is ga ik me verzetten tegen drinken, gisteren fietste ik 4,5 uur met twee bidons van 700ml. Ik moest me forceren om elke 10 minuten een slokje te nemen. Ik was niet misselijk ofzo, maar mentaal lukte het gewoon niet om die zoete drank te pakken.
  3. Voor onderweg bijvullen had ik tabletten van IsoStar mee, maar nog niet gebruikt omdat ik dus zo weinig dronk.
Diëtist gaf al aan dat het iets is om te oefenen, maar om het iets makkelijker voor mezelf te maken ben ik op zoek naar:
  • Suggesties voor een minder zoet alternatief voor IsoStar. Allerliefst iets wat ook nog een tikje betaalbaar is.
  • Suggesties voor een handige meeneem-variant voor onderweg bijvullen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 13-06 17:09
SirLenncelot schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:37:
Na mijn oververhitting/uitdroging tijdens de Marmotte heb ik afgelopen week een afspraak met een sportdieetist gehad. Die deed een uitgebreide intake en gaat nog een geschreven leefstijl-, trainings- en prestatiedag-advies uitbrengen. Maar een eerste concrete tip was om de sportdrank in mijn bidon veel sterker te mengen en daarmee te oefenen. Van 1 schepje isostar op 700ml naar 3 (niet-afgestreken) scheppen. Nu heb ik dat gisteren bij een 125km tochtje (voor 11 weer thuis, dus het was nog relatief koel) gedaan en ik liep meteen tegen wat obstakels aan.
  1. Dit is veel te zoet voor mij met IsoStar. Alsof ik pure ranja drink. Daarnaast plakt ook nog eens alles daardoor.
  2. doordat het zo zoet is ga ik me verzetten tegen drinken, gisteren fietste ik 4,5 uur met twee bidons van 700ml. Ik moest me forceren om elke 10 minuten een slokje te nemen. Ik was niet misselijk ofzo, maar mentaal lukte het gewoon niet om die zoete drank te pakken.
  3. Voor onderweg bijvullen had ik tabletten van IsoStar mee, maar nog niet gebruikt omdat ik dus zo weinig dronk.
Diëtist gaf al aan dat het iets is om te oefenen, maar om het iets makkelijker voor mezelf te maken ben ik op zoek naar:
  • Suggesties voor een minder zoet alternatief voor IsoStar. Allerliefst iets wat ook nog een tikje betaalbaar is.
Is dit iets voor je? De watermeloen optie is niet zo ontzettend zoet heb ik begrepen.

https://www.bodyandfit.co...rank/p/isotone-sportdrank

Meeneem variant hebben ze helaas niet. Ik heb dit opgelost door bij de lokale AH die hele kleine bakjes te kopen waar precies 35gr in past. Maar dat is dan weer te weinig als ik kijk wat er in moet van de specialist. Dat ben ik zelf zeer zeker niet, maar 3 scheppen van 30/35gr (ik ga er vanuit dat dit de hoeveelheid is per schep), poeh, dat is nogal wat zeg.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
De hoeveelheid “3 scheppen” is natuurlijk ook afhankelijk van het product en het formaat schepje. Maar het is het advies dat op die IsoStar bus staat en waarvan de diëtist zei dat je dit beter maar moet opvolgen om daadwerkelijk een isotoon drankje te maken.

Bedankt voor de tip, eens kijken of ik daar een sample van kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Domme vragen:

Als sportdrank isotone is, dan heb je geen losse elektrolyten meer nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:34

Roozzz

Plus ultra

Hoeveel gram koolhydraten mik je op?

Zelf gebruik ik meestal Sis go electrolyte (lemon-lime). In een 750ml bidon 'horen' dan 3 scheppen en dat is zo'n 54 gram koolhydraten. Dat smaakt voor mij nog prima. Eigenlijk altijd wel ergens in de sale te koop.

Wil ik meer binnenkrijgen via drank dan gebruik ik sis bèta. Bevalt super, maar is geen budget optie.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

SirLenncelot schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:53:
De hoeveelheid “3 scheppen” is natuurlijk ook afhankelijk van het product en het formaat schepje. Maar het is het advies dat op die IsoStar bus staat en waarvan de diëtist zei dat je dit beter maar moet opvolgen om daadwerkelijk een isotoon drankje te maken.

Bedankt voor de tip, eens kijken of ik daar een sample van kan bestellen.
Wat is de samenstelling van die Isostar per schep? Vooral fructose maakt de boel heel erg zoet. Wellicht is zelf mixen met maltodextrine (bijna geen smaak) en fructose een optie. Maar dat ligt er wel aan hoeveel er van wat wordt aanbevolen door de diëtist.
mhr-zip schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:05:
[...]

Domme vragen:

Bij dit product zit alles in één, dus geen losse elektrolyten nodig.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
[...]

Domme vragen:

Dit is afhankelijk van het product

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ga nu maar over op mtb-pedalen, want daar had ik nooit problemen mee en als ik ooit nog m'n gravelbike krijg ook handiger, maar ik ben nu wel benieuwd. Ik ook althans nooit iemand die de cleats moet vervangen.
SPD cleats slijten ook. Laatst kon ik niet meer inklikken en zat mijn voet los op het pedaal. Dat was wel na ~ 50.000 km :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 03:12
[...]

Domme vragen:

Isotoon wil zeggen evenveel zouten en suikers als in gemiddeld bloed. Een hogere concentratie zou problemen met spijsvertering kunnen veroorzaken. Als je iets isotoon gebruikt, heb je inderdaad geen losse elektrolyten meee nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Roozzz schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:07:
Phydomir schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:09:
Wat is de samenstelling van die Isostar per schep?
In 3 scheppen zou zitten: 37gr koolhydraten waarvan 26gr suiker.
Volgens de diëtist zou in een isotone drank voldoende mineralen (zout, magnesium, zink) moeten zitten voor de meeste sporters. Ben je een uitzonderlijk zoute-zweter dan kan het nodig zijn om extra aan te vullen maar dan heb je het (blijkbaar) wel echt over een niche-groepje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

SirLenncelot schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:02:
Dat valt me eigenlijk nog wel mee. Kan ook nog zijn dat de smaak die je hebt het extra zoet maakt of doet aanvoelen.

Je zou eens met je diëtist kunnen overleggen of 40g maltodextrine (kun je in losse zakken kopen) icm een elektrolyten tablet zou kunnen proberen, weet bijna zeker dat het minder zoet is dan wat je nu hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

SirLenncelot schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:02:
[...]

[...]
Typisch, dat is niet gek veel. Ik zou eens wat gaan proberen met andere merken. Meer koolhydraten is niet per definitie zoeter.
Volgens de diëtist zou in een isotone drank voldoende mineralen (zout, magnesium, zink) moeten zitten voor de meeste sporters. Ben je een uitzonderlijk zoute-zweter dan kan het nodig zijn om extra aan te vullen maar dan heb je het (blijkbaar) wel echt over een niche-groepje.
Precies dit. Een doorsnee product zit voor mij bijvoorbeeld te laag. Kwestie van blijven aanvullen anders word ik "gaar" na een aantal uur. Ik ken er trouwens bovenmatig veel in de niche :P

Mocht je snel zoutkringen op je kleding krijgen dan kan je aannemen dat je relatief zout zweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 19:11
Roozzz schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:07:

Zelf gebruik ik meestal Sis go electrolyte (lemon-lime). In een 750ml bidon 'horen' dan 3 scheppen en dat is zo'n 54 gram koolhydraten. Dat smaakt voor mij nog prima. Eigenlijk altijd wel ergens in de sale te koop.

Wil ik meer binnenkrijgen via drank dan gebruik ik sis bèta. Bevalt super, maar is geen budget optie.
Doe jij nog extra electrolyten hierbij? Ik merk dat ik ook behoorlijk zout zweet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06
@SirLenncelot @Phydomir De sportdranken die je koopt, bevatten vaak citroenzuur om de smaak te verbeteren/versterken. Nog even afgezien dat (vrij regelmatig gebruik van) citroenzuur niet zo goed is voor je tandglazuur, zorgt dit ook bij tabletten voor een sterkere smaak. Misschien dat sportdrank met watermeloen als smaakje minder sterk is. Anders zou je toch een minder hoge concentratie kunnen gebruiken en het bv. met repen kunnen aanvullen (na een uurtje mee beginnen). Zelf iets samenstellen is ook nog een optie, maar moet je wel weten of je niet ergens ingrediënten vergeet toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ja ik had nu een bidon cranberry en een bidon grapefruit, beide even vervelend. Kan natuurlijk ook nog kijken of andere smaak wat verschil maakt.

Ik heb eens een overzicht gemaakt van mijn ervaringen en alternatieven en die gemaild naar de diëtist. Kijken wat zij zegt over smaken, merken en zelf samenstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

yeehaw schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:03:
[...]

Doe jij nog extra electrolyten hierbij? Ik merk dat ik ook behoorlijk zout zweet.
In principe doe ik het vrij goed hierop, maar als ik daarnaast ook nog veel water drink slik ik ook nog wel eens een zouttablet om aan te vullen. Zoiets als dit.

Die meng ik dus niet specifiek mee, maar slik ik gewoon wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Ik bevind me nu in vrijwel de laatste fase van de aankoop van een nieuwe (instap)racefiets. Vanuit dit topic meegekregen dat 105- of ultregra setjes aan te raden zijn, en vanuit daar mijn zoektocht begonnen. Ik heb nu eigenlijk twee opties op het oog;

Specialized Venge 58cm à €1400, ultegra set, mooi merk, velgremmen.
Giant Defy Advanced 2 Disc L à €1700, 105 set, schijfremmen.

Ik ben een recreatieve rijder in binnenland, de enige bergen die ik ga zien met deze fiets zijn de Nederlandse duinen. De Giant vind ik iets comfortabeler overkomen tijdens de eerste rit. Beide fietsen lijken in prima staat en goed onderhouden te zijn geweest.

Hebben jullie misschien nog tips of advies (of alternatieve fietsen) over hoe ik de knoop kan doorhakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:22
Leetness schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:37:
Ik bevind me nu in vrijwel de laatste fase van de aankoop van een nieuwe (instap)racefiets. Vanuit dit topic meegekregen dat 105- of ultregra setjes aan te raden zijn, en vanuit daar mijn zoektocht begonnen. Ik heb nu eigenlijk twee opties op het oog;

Ik ben een recreatieve rijder in binnenland, de enige bergen die ik ga zien met deze fiets zijn de Nederlandse duinen. De Giant vind ik iets comfortabeler overkomen tijdens de eerste rit. Beide fietsen lijken in prima staat en goed onderhouden te zijn geweest.

Hebben jullie misschien nog tips of advies (of alternatieve fietsen) over hoe ik de knoop kan doorhakken?
Ik zou vooral kijken naar een fiets die qua geometrie bij je past. Het beste is eigenkijk om een meting te doen vooraf en met die maten een fiets uit te zoeken die je past.

Als je nu zegt dat de Defy comfortabeler zit dan zou ik daar nu op af gaan. Of je nou 105 of ultegra hebt, dat maakt voor het schakelen niet uit. Schijfremmen is wel pre. Het remt beter en de verkoop waarde van je fiets is hoger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-06 06:56

joker1977

Tweakert

Ik denk dat een groot deel van het comfort uit de banden komt: De Giant is met 32 mm. banden uitgerust en de Specialized met 25 mm.

Zeker qua afwerking zou ik persoonlijk voor de Giant gaan. Dat is een nieuwere generatie 105 met schijfremmen, die kwalitatief niet onder doet voor een 6800 Ultegra die de Specialized heeft.

Schijfremmen, toegang tot bredere banden, nieuwere groepset, en vrijwel nieuw (bouwjaar 2021) - dat lijkt me de meerprijs van 300 euro wel waard tov. de Specialized.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z

Ik heb precies diezelfde Defy Advanced. Het is veel fiets voor weinig geld, maar hij heeft wel wat zwakke punten: de lak (op die van mij) is heel kwetsbaar en zelfs als ze de vork "netjes bijwerken" heb je snel weer dezelfde beschadigingen terug, de crankset is niet 105 (maar de zwaardere non-series R510), het stuur heeft een rare "D-fuse" vorm en daar kan je dus niet "standaard" opzetstukken zoals aero-bars op doen, de wielen en hubs zijn matig (ik moest na 6k km een nieuwe freehub), de zalpen is ook "D-fuse" en kan je dus niet uitwisselen met een andere standaard zadelpen en door de cable-routing past een stuurtas voor bikepacking er niet goed op. Goed, dat waren mijn frustraties met mijn fiets O-) maar ik ben nog steeds tevreden met mijn aankoop!

Die Specialized heeft een verouderde versie van Ultegra (6800) en die loopt technisch eigenlijk achter op de meer recentere 105 die op de Defy zit. Qua gewicht is de groepset van de Specialized iets lichter maar bijvoorbeeld de voorderailleur heeft een heel ander ontwerp (=ouder) dan de 105 op de Defy.

Het grootste verschil tussen de twee fietsen is het verzet. De Specialized heeft een semi-compact 36/52 crank en een 11-30 cassette, de Defy heeft een compact 34/50 en een 11-34 cassette. Dat heeft gevolgen voor welke snelheden je bij welke cadans kan fietsen, en dat kan je zien via de linkjes. Een cassette is op zich makkelijk te vervangen (en een crank ook, maar dat is een iets grotere investering) dus je zit er niet definitief aan vast, maar het is wel een overweging.
Imho is een 36/52 voor de gemiddelde amateur niet zo'n goede keuze. Je zwaarste verzet wordt dan 52x11, dat is een versnelling die je pas nodig gaat hebben als je harder dan 55km/u gaat. Maar aan de andere kant is een 11-34 cassette ook niet nuttig als je nooit buiten NL gaat fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tom-Z schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:09:
[...]
...de wielen en hubs zijn matig (ik moest na 6k km een nieuwe freehub).
Wat was de reden van het vervangen van de freehub?
Edit: Oh nvm ik heb het al gevonden.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 17-07-2022 15:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-06 13:10

Focus je alsjeblieft niet op de groep maar op de verschillen tussen de frames. Je bekijkt hier 2 uitersten. Kort door de bocht is een venge gebouwd om een zo snel mogelijke fiets te zijn. De defy is een endurance racer en heeft dus wat meer focus op comfort. Dit is buiten alle zaken als bandbreedte enzo om. De zithouding als gevolg van de geometrie moet te houden zijn en zeker met een venge moet je wel weten waar je aan begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Los van alle mogelijk nuttige adviezen is een eerste racefiets IMO toch vrijwel altijd leergeld betalen.
Vooral niet de illusie gaan koesteren dat deze of gene het wel is voor 5 jaar of zo, dat is hoogstwaarschijnlijk niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:27
He boys, girls,

Ik heb een vraag. Ik heb een fiets uit 2019 en het is tijd om deze een hele grote beurt te geven. Nieuwe lagers, BB, stuurlint, alles uit elkaar halen, schoonmaken en invetten. Een van de zaken die ik zag is dat mijn chainringen voor aan het haaien zijn, de ketting is in 2021 vervangen en die is niet versleten maar voor ziet er niet lekker meer uit. KEtting valt van tijd tot tijd ook spontaan naar beneden op de kleine ring.

Ergo; vervangen nu ik toch bezig ben. Maar als ik ga vervangen, misschien upgraden. Dus ik wil een powermeter installeren, liefst een die beide kanten meet. Ik kwam eerst op een Rotor 2inpower uit, maar die zijn te duur, een Quarq DFOUR met quarq crankstel komt beter in zicht. Gaat toch een nieuwe BB op, dus dan maar een DUB. Verder al een DZero op m'n MTB gehad en was daar tevreden mee

Maar (er is altijd een maar), dat ding is ontworpen voor Shimano, maar ook voor SHimano chainrings, liefst Dura-Ace want zelfde kleur en duur.. Ik zat te kijken naar een setje van absolute black of andere merken (lekker rond wel), maar dat staat voor geen meter op zo'n DFOUR...

Past een DZero ook op een shimano based drivetrain? Of zit daar verschil in in de offset oid? Thanks voor de feedback en wellicht tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Het is mega fraai fietsweer en iemand gaat uitgerekend nu de boel uit elkaar halen....

Terzake, als je met offset bedoelt of de kettinglijn past, ja hoogstwaarschijnlijk wel, daar zit bij wegspullen weinig verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 22:34

Fisico

by Fabian

Vandaag voor het eerst sinds lange tijd een bizarre actie tegen wielrenners meegemaakt. Ergens tussen "t Goy en Houten reed ik op de weg, want dat mag daar. Het fietspad is niet verplicht, bestaat uit betonplaten en je hebt mensen die vanuit hun auto in de berm overstekken zonder te kijken om bij de boer iets te kopen. Dus dan toch liever de brede weg.

Blijkbaar vond een automobilist dit een slecht idee, want hij haalde mij in en remde vervolgens af om vlak voor mij nog even de ruitersproeiers aan te zetten en toen volgas weg te rijden.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Fisico schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:12:
Vandaag voor het eerst sinds lange tijd een bizarre actie tegen wielrenners meegemaakt. Ergens tussen "t Goy en Houten reed ik op de weg, want dat mag daar. Het fietspad is niet verplicht, bestaat uit betonplaten en je hebt mensen die vanuit hun auto in de berm overstekken zonder te kijken om bij de boer iets te kopen. Dus dan toch liever de brede weg.

Blijkbaar vond een automobilist dit een slecht idee, want hij haalde mij in en remde vervolgens af om vlak voor mij nog even de ruitersproeiers aan te zetten en toen volgas weg te rijden.
Eigen rechtertje spelen is het helemaal in 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Doen sommige mensen al veel langer hoor.
Niet te druk om maken en soms even zwaaien als iemand toetert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02:15
Keezx schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:19:
Het is mega fraai fietsweer en iemand gaat uitgerekend nu de boel uit elkaar halen....
Want dat mag niet? Wat een rare opmerking zeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
DDX schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:28:
Doen sommige mensen al veel langer hoor.
Niet te druk om maken en soms even zwaaien als iemand toetert.
afhankelijk van de situatie wik en weeg ik altijd tussen puur negeren of een kushandje, met wisselend succes moet ik zeggen, maar iha zonder al teveel nadelige gevolgen ... de weg is van ons allemaal!

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

en met mijn instapbudget (max €3k)
Dat is dus geen instap budget.
Daar kan je mooie fietsen van kopen hoor. Schijfremmen, 105, carbon moet makkelijk kunnen en dan zit je al best in een middensegment lijkt mij.
Wat veel merken doen is mixen.
Zo heeft de Giant (Liv) van mijn vrouw Ultegra maar met budget remschijven en crank. Terwijl mijn fiets (Scott) ongeveer dezelfde prijsklasse heeft en volledig 105 is.
Je komt niet veel merken tegen die echt alles in dezelfde groepset houden, maar dat is vaak ook helemaal niet erg. Als je het leuk vind ga je toch upgraden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vraagje, hoe lang kunnen jullie net de cleats van jullie schoenen doen?
Met SPD een jaar of 4 al denk >:)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Tom-Z schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:09:
[...]

Ik heb precies diezelfde Defy Advanced. Het is veel fiets voor weinig geld, maar hij heeft wel wat zwakke punten: de lak (op die van mij) is heel kwetsbaar en zelfs als ze de vork "netjes bijwerken" heb je snel weer dezelfde beschadigingen terug, de crankset is niet 105 (maar de zwaardere non-series R510), het stuur heeft een rare "D-fuse" vorm en daar kan je dus niet "standaard" opzetstukken zoals aero-bars op doen, de wielen en hubs zijn matig (ik moest na 6k km een nieuwe freehub), de zalpen is ook "D-fuse" en kan je dus niet uitwisselen met een andere standaard zadelpen en door de cable-routing past een stuurtas voor bikepacking er niet goed op. Goed, dat waren mijn frustraties met mijn fiets O-) maar ik ben nog steeds tevreden met mijn aankoop!
Ook herkenbaar op de Liv. Ook daar onder garantie het achterwiel al vervangen (2x zelfs al) en de R510 hebben we een ultegra met powermeter op gezet. Mijn vrouw gaat er niet mee bikepacken oid dus de overige zaken hebben we geen hinder van. De Dfuse van de zadelpen vind ik wel mooi overigens; we hebben een bijpassend achterlichtje gekocht dat je in het zadel klikt dus er hoeft ook niks aan de zadelpen gemonteerd te worden verder.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Fisico schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:12:
Ohja, zo'n kansloze actie had ik laatst ook in de afdaling van de Sibbergrubbe. Inhalen, afremmen, ruitensproeiers. Ik snap niet zo goed wat ik "verkeerd" deed. 't was een rustige doordeweekse avond, fietste alleen. Misschien vond 'ie dat ik niet genoeg rechts hield? Of misschien reed ik te hard, 't was een zone 30 O-). Nou ja, 't was warm dus lekker verkoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 16:48
Normaal fiets ik zelf op de zondag met de fietsclub vroeg op de dag maar nu kon ik eindelijk weer eens uitslapen(3 kinderen..) dus dat ook maar gedaan. Vervolgens om 1130 vertrokken voor een ronde en kwam weer wat mooie situaties tegen.

Een groep wielrenners in plaats van zelf achter elkaar te gaan voor het groepje meisjes(6, 15 jaar oud of zo) die tegemoet kwamen te bellen of zo kei hard EEEY begonnen te schreeuwen. Mensen van hoge leeftijd die totaal doof zijn en dan alsnog aangeven dat je moet bellen. Toen ik een stukje met een groepje meefietste (6 in totaal, netjes 3x 2 naast elkaar) kwam er een tweetal fietsers tegemoet(60 jaar oud) die vervolgens zeiden dat ze aan de kant moesten terwijl zij ook gewoon naast elkaar bleven fietsen.

Dit is slechts een kleine selectie van wat ik gezien heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:54

McMiGHtY

- burp -

Gemiddeld genomen een klein jaar...maar soms sneller, als ze niet lekker meer klikken (en bij mij vaak de linker) dan bestel ik een nieuw setje, of ik heb een setje op voorraad liggen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
Ik ben van spd-sl naar look keo grip gegaan en het grip gedeelte slijt daar enorm snel. Ik weet vrij zeker dat ik binnen het jaar een nieuw setje nodig ga hebben.

Ach ja, met 15 euro voor een setje cleats is dat wel een van de goedkopere dingen in het fietsen om te vervangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

SirLenncelot schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:12:
Ja ik had nu een bidon cranberry en een bidon grapefruit, beide even vervelend. Kan natuurlijk ook nog kijken of andere smaak wat verschil maakt.

Ik heb eens een overzicht gemaakt van mijn ervaringen en alternatieven en die gemaild naar de diëtist. Kijken wat zij zegt over smaken, merken en zelf samenstellen.
Ik doe eigenlijk al een paar jaar:

- 1L bidon
- 3 Scheppen maltodextrine
- electrolyte tabletje

Soms een schepje meer als ik weet dat het een pittig tochtje word.
En qua smaak. Het tabletje geeft het iets smaak, niet zoet..niet zuur. En als ik die er niet in doe, gebruik ik vaak iets van een scheutje ranje.. En pro-tip, zeker met dit weer, maak de bidons een avond van te voren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-06 14:43
Gisteren voor het eerste een enkele rit gemaakt van boven de 50km (52 om precies te zijn). Precies 2 uur onderweg geweest zonder te stoppen. Ik krijgt echter na +- 60/75 minuten last van het schuren van mijn zadel en zal vermoedelijk opzoek moeten naar een ander zadel waar ik beter op kan zitten.

Ik merk dat mijn huidige zadel erg lang is en dat ik op de achterkant prettiger zit qua vorm. Aangezien ik met mijn 1,97cm en 104 kg redelijk buiten alle gemiddelden val vroeg ik mij af wat hiervoor de beste aanvliegroute is.

Hebben jullie de zitbotjes laten meten of een aantal zadels besteld en de beste/lekkerst zittende gehouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Iemans ervaring met Alhletic Health in Nieuwegein qua bikefit?

Ik zoek een goede bikefitter in regio Utrecht (die niet Jurrian heet :+ ). Ik heb geen klachten, maar ben wel op zoek naar een goede positie in "tijdrijdhouding" (lees: op m'n ligstuur voor de triathlon) en daarnaast wil ik input voor de nieuwe fiets, waar ik me zo langzamerhand voor aan het oriënteren (en sparen, klein detail) ga.

Het moet een do it all fiets worden, potentieel de n=laatste, De voorkeur gaat uit naar een tita frame, hier heb ik al eens naar gekeken. Maar wie weet ga ik wel een stalen frame in elkaar cheffen in de UK, op advies van de hier welbekende wielbouwer. Het gaat op zeker geen Canyon of welke andere carbon unit worden.

De bikefit is dus om m'n fiestpositie te optimaliseren voor nu, maar is ook input voor de gewenste geometrie voor de nieuwe fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Slechte ervaringen met Jurrian? Ik vraag dit omdat ik net een kennismakingsgesprek heb ingepland met hem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
McMiGHtY schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:14:
[...]

Gemiddeld genomen een klein jaar...maar soms sneller, als ze niet lekker meer klikken (en bij mij vaak de linker) dan bestel ik een nieuw setje, of ik heb een setje op voorraad liggen.
Je moet er wel even bij vermelden hoe weinig km's jij rijdt. Tijd is niet relevant voor slijtage van spullen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
[...]

Hij raadt zeker aan wat ie heeft staan? Niet gek op zich maar voor jou niet handig.

Ter referentie.

Voor 3k koop je bij canyon een nieuwe Endurace CF met SRAM Rival AXS.

Heb je eigenlijk al een meting of referentie welke fiets je past?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:45:
[...]

Je moet er wel even bij vermelden hoe weinig km's jij rijdt. Tijd is niet relevant voor slijtage van spullen.
Het is meer hoevaak je stopt denk ik, als je om de 15minuten een voetje aan de vloer hebt, dan heb je natuurlijk iets meer slijtage dan dat je gewoon door kan fietsen.

Dit jaar tot nu toe: 6,512.2 km Dus valt best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-06 14:52
mr.DJ95 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:25:

Hebben jullie de zitbotjes laten meten of een aantal zadels besteld en de beste/lekkerst zittende gehouden?
Zitbotjes heb ik de eerste keer zelf opgemeten: https://www.mantel.com/blog/zadel-meetsysteem-keuzehulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
yeehaw schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:38:
Slechte ervaringen met Jurrian? Ik vraag dit omdat ik net een kennismakingsgesprek heb ingepland met hem
Ik denk dat tie het te ver vind.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-06 10:12

Chakotay

Lick here to continue

Ik ga het wielrennen ook maar eens proberen, om te zien of het iets is heb ik gisteren eerst maar eens een oudje van Marktplaats gehaald voor relatief weinig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fjw6cFVmGPfPGeNi94DnjOl-Okc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xIIUFyECLxr6LOmWlf4UwHGW.png?f=fotoalbum_large

De komende dagen maar even kleding e.d. erbij gaan uitzoeken. Een collega heeft nog een setje Look-pedalen liggen welke ik zo mag meenemen, dat is vast al wat handiger dan de hybride SPD/normale pedalen welke er nu aan hangen.

Mijn eerste ritje gisteravond was zo'n 15 km met 27 kph gemiddeld. Stelt natuurlijk niets voor, maar ik ben er prima tevreden over aangezien ik evenveel ervaring als conditie heb :+

Ik zit wel nog een beetje te klooien met de zithouding & afstelling van het stuur, ik kreeg er nu redelijk snel tintelende handen van. Die rechte alu vork in combinatie met rijden zonder handschoenen geeft natuurlijk ook 0 demping.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Frenz64 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:30:
Iemans ervaring met Alhletic Health in Nieuwegein qua bikefit?

Ik zoek een goede bikefitter in regio Utrecht (die niet Jurrian heet :+ ). Ik heb geen klachten, maar ben wel op zoek naar een goede positie in "tijdrijdhouding" (lees: op m'n ligstuur voor de triathlon) en daarnaast wil ik input voor de nieuwe fiets, waar ik me zo langzamerhand voor aan het oriënteren (en sparen, klein detail) ga.

Het moet een do it all fiets worden, potentieel de n=laatste, De voorkeur gaat uit naar een tita frame, hier heb ik al eens naar gekeken. Maar wie weet ga ik wel een stalen frame in elkaar cheffen in de UK, op advies van de hier welbekende wielbouwer. Het gaat op zeker geen Canyon of welke andere carbon unit worden.

De bikefit is dus om m'n fiestpositie te optimaliseren voor nu, maar is ook input voor de gewenste geometrie voor de nieuwe fiets.
De misses was erg tevreden met haar bikefit bij TriPro in Hilversum. Zoals de naam doet vermoeden snappen zij triathlon ook :+

Maar een do-it-all met soms een ligstuur? Volgens mij doe je op een normale fiets altijd concessies qua zithouding met een ligstuur t.o.v. een echte tt of triathlon fiets. Dus mocht je fanatiek zijn op het tt-gebied dan zou ik heroverwegen. Voor een keertje of wat natuurlijk helemaal prima :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
mr.DJ95 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:25:
Gisteren voor het eerste een enkele rit gemaakt van boven de 50km (52 om precies te zijn). Precies 2 uur onderweg geweest zonder te stoppen. Ik krijgt echter na +- 60/75 minuten last van het schuren van mijn zadel en zal vermoedelijk opzoek moeten naar een ander zadel waar ik beter op kan zitten.
Moet je niet gewoon wat meer kilometers maken? Het is vaak een kwestie van wennen aan het op de fiets zitten. Dat je je eerste paar ritten ergens last van zal krijgen is niet zo gek. Het is net het inlopen van schoenen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tom-Z op 18-07-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-06 20:10

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Tom-Z schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:13:
[...]

Moet je niet gewoon wat meer kilometers maken? Het is vaak een kwestie van wennen aan het op de fiets zitten. Dat je je eerste paar ritten ergens last van zal krijgen is niet zo gek. Het is net het inlopen van schoenen.
Mijn ervaring (grofweg zelfde gewicht en lengte) is dat het aan verschillende dingen kan liggen:
- Gewenning --> zoals genoemd meer kilometers maken
- Zadel --> pasvorm sluit niet aan bij de vorm van jouw lichaam, kan je oplossen door een zadeldrukmeting te doen
- Broek (zeem) --> ik heb een broek van Rapha en een van Futurum en ik merk dat ik bij die van Futurum veel minder last heb van een mate van schuren dan bij die van Rapha. Maar dit zal vooral persoonlijk zijn denk ik..

Ergo, proberen en kijken wat werkt. Er is helaas geen pasklaar antwoord.. -O- Al denk ik wel dat in jouw geval je eerst wat meer kilometers moet proberen te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Guusjee op 18-07-2022 09:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29
Chakotay schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:54:
Ik zit wel nog een beetje te klooien met de zithouding & afstelling van het stuur, ik kreeg er nu redelijk snel tintelende handen van. Die rechte alu vork in combinatie met rijden zonder handschoenen geeft natuurlijk ook 0 demping.
Leuk dat je er mee begint. Heb je ook schoenen die bij de pedalen passen?

Qua tintelende handen eerst maar een doodoener: in het algemeen wordt dit soort klachten mettertijd minder als je meer gewend / getraind bent in de houding op een racefiets.

Meer specifiek: wat me opvalt uit je foto is dat het stuur een 'klassiek' model heeft en daarmee eigenlijk niet geschikt is voor moderne (grote) shifters. Jouw shifters zitten op het voorste punt (dat is ok), maar door de aflopende vorm van het stuur is er een 'knik' tussen stuur en shifter.
Hier moeten je polsen een nare knik maken en daardoor knel je waarschijnlijk iets af met als gevolg een tintelend gevoel in je handen.

Als illustratie de recentste fiets die ik op het forum tegenkwam, met dank aan @Mistraller
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubqgo9nNJYIYYNp-Kv0snMmjbsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8QVrV5LRlwbgB9XWGFADACD.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet dat de bovenzijde van het stuur gewoon doorgezet wordt in de shifters.

Voor jou zou het kunnen helpen om een modernere stuurbocht te plaatsen (model 'compact') of het andere uiterste: je stuur vasthouden en niet je shifters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@DieAnder schoenen moet ik nog kopen :) Daarom zijn de hybride pedalen voor nu wel handig, dan kan ik in ieder geval alvast een stukje fietsen met gewone schoenen.

Ik had al het idee dat de hoek & afstand tussen de shifters en het stuur niet helemaal ideaal is, nuttig om er een verklaring voor te zien. Tot nu toe hou ik vooral de shifters vast inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 11:27
Ik ga het wielrennen ook maar eens proberen, om te zien of het iets is heb ik gisteren eerst maar eens een oudje van Marktplaats gehaald voor relatief weinig:

[Afbeelding]

De komende dagen maar even kleding e.d. erbij gaan uitzoeken. Een collega heeft nog een setje Look-pedalen liggen welke ik zo mag meenemen, dat is vast al wat handiger dan de hybride SPD/normale pedalen welke er nu aan hangen.

Mijn eerste ritje gisteravond was zo'n 15 km met 27 kph gemiddeld. Stelt natuurlijk niets voor, maar ik ben er prima tevreden over aangezien ik evenveel ervaring als conditie heb :+

Niks mis mee, zo zijn veel trimmers hier begonnen, zo ben ik ook ooit begonnen op mn allereerste fietsje, een Orbea Enol ;) Eerst lekker fietsen en overal wat aan wennen dan komt het fine-tunen vanzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
Het hoeven niet per se de trillingen zijn die het doen. Het kan ook de druk zijn die je op je handen zet waardoor een zenuw bekneld raakt. Ik heb hier ook een tijdje last van gehad, maar handschoenen maakten het juist erger. Uiteindelijk is ook hier de oplossing gewenning en je buikspieren trainen zodat je minder druk op je handen hoeft te zetten: probeer je stuur "losjes" vast te houden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

En ik zie dat je geen zadeltasje hebt.. daarmee breng je onbalans in de fiets.. Die kan ook de tintelende handen veroorzaken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
  • Laatst online: 13-06 15:19
SirLenncelot schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:37:
Ik heb een tijd de spullen van Amacx/Duursport.nl gebruikt. https://www.duursport.nl/product/isotonic-energy-combi-deal/ Toen dat op was en ik snel een busje Isostar Lemon had gebruikt viel mij op hoe zoet dat was!
Gelukkig nu weer Amacx, wat mij prima bevalt! _/-\o_ Ben zo fan van zoet

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
  • Laatst online: 13-06 15:19

Ik ben dik tevreden met mijn Defy! (ook met die 105groep) Over de bandjes was ik niet zo te spreken, maar met 32mm Conti All Seasons knal ik overal doorheen. Wielen zijn wel heavy duty, gezien de wegen/gravel waar ik over rijd met mijn chunky gewicht, maar echt duurzaam niet. In 14k km (ook winter) toch al 2x de lagers vervangen en hub geserviced. :+

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

McMiGHtY schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:39:
En ik zie dat je geen zadeltasje hebt.. daarmee breng je onbalans in de fiets.. Die kan ook de tintelende handen veroorzaken..
De ventielen zitten ook al niet netjes uitgelijnd met de logo's op de banden, dat helpt vast ook niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 16:03
[...]

De Cannondale CAAD13 vind ik ook een hele interessante keuze. Top alu frame, beter dan menig carbon frame imho! En prima betaalbaar in 105 (€2399)

https://www.12gobiking.nl/cannondale-caad13-105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Mooie fietsen van Cannondale. Ik zie op de afbeelding dat zij nog steeds werken met hun eigen cranks. Dat weerhield mij destijds wel van Cannondale. Het zal vast goede kwaliteit zijn maar ik vind het dan toch een veiliger gevoel om voor iets te kiezen dat meer standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themax1992
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 12:49
Weet iemand hier toevallig hoe het zit met het verschil in tijd, afstand en snelheid tussen Strava en wat mijn Garmin Edge aangeeft? Strava zit meestal toch wel een halve tot een hele kilometer per uur lager. Heb het gevoel dat het groter is als ik in mijn rit openstaande bruggen en ponten tegenkom. Zet hem dan altijd even op pauze, maar blijkbaar houdt Strava daar geen rekening mee als ik de rit upload?

Had al even online gezocht, maar vond nergens een bevredigend antwoord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:39
Auto pauze op minimaal 29 per uur zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:55
Zijn er hier nog mensen die morgen door het weer niet gaan fietsten?
Hier is dinsdag altijd mijn vaste woonwerk ritje dus zal met een kleine 40 graden naar huis moeten fietsen...
Maar zou dit met voldoende drinken / smeren / intensiteit terug schroeven prima moeten lukken?
Met fietsen heb ik veel minder last van de warmte dan met hardlopen. Alleen is uitdrogen veel verraderlijker dacht ik ooit gelezen te hebben.

PS Weet niet of dit hier al voorbij gekomen is maar ik zie dat watertappunten worden weergegeven in de strava route bouwer.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 16:03
SirLenncelot schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:59:
Mooie fietsen van Cannondale. Ik zie op de afbeelding dat zij nog steeds werken met hun eigen cranks. Dat weerhield mij destijds wel van Cannondale. Het zal vast goede kwaliteit zijn maar ik vind het dan toch een veiliger gevoel om voor iets te kiezen dat meer standaard is.
Cranks zijn toch geen slijtage onderdeel? Bottom bracket is BB30, niets exotisch toch?

Ik heb zelf in 2016 een 2de hands Caad10 gekocht (ultegra afgemonteerd, uitgezonderd de crankset dus), heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Fietsen waren toen ook nog prima betaalbaar :9 €1000 voor de fiets, stages powermeter, excl wielen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
themax1992 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:06:
Weet iemand hier toevallig hoe het zit met het verschil in tijd, afstand en snelheid tussen Strava en wat mijn Garmin Edge aangeeft? Strava zit meestal toch wel een halve tot een hele kilometer per uur lager. Heb het gevoel dat het groter is als ik in mijn rit openstaande bruggen en ponten tegenkom. Zet hem dan altijd even op pauze, maar blijkbaar houdt Strava daar geen rekening mee als ik de rit upload?

Had al even online gezocht, maar vond nergens een bevredigend antwoord.
Auto pause (ik gebruik 5 km/u) en handmatig pauzeren hebben geen invloed aangezien de rijtijd voor de berekening gebruikt wordt ipv de totale tijd. Bij mij is Strava meestal 0.1 km/u lager. Dat zal zeer waarschijnlijk zijn vanwege een andere algoritme dan Garmin om stilstand te verwerken.

Rij je met speed sensor? Indien ja, misschien is je wielomtrek verkeerd (handmatig of bepaald dmv gps aan het begin van de rit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

[Afbeelding]

SPD is op zich helemaal niks mis mee natuurlijk. Je klikt er (zeker met multirelease plaatjes) vrij makkelijk uit, wel zo veilig. Ik heb nu singlerelease maar ik ga niet meer naar wat anders, spd is prima voor mij.

Ik zie dat je een verstelbare stuurpen hebt, die heb ik ook op mijn woonwerk fiets. Je moet dan niet vergeten dat je je stuur moet draaien. Zoals @DieAnder al aangaf, met dit stuur/instelling hang je heel erg op je armen als je op de remhandles pakt. Daar komt heel veel tinteling vandaan denk, dat los je niet met handschoentjes op denk ik. Voordeel van verstelbare pen is wel dat je makkelijker kunt spelen met de geometrie.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Tinusvolkel schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:09:
Ik ga wel fietsen... de geschrapte eerste vierdaagse dag weiger ik los te laten; ik doe hem daarom per fiets })

Wel in de ochtend dus voor de hitte weer thuis.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 18-07-2022 10:20 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-06 21:32
Mistraller schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Ik ga wel fietsen... de geschrapte eerste vierdaagse dag weiger ik los te laten; ik doe hem daarom per fiets })

Wel in de ochtend dus voor de hitte weer thuis.
Mooi stukje! Houd er rekening mee dat de Waaldijk ten westen van Lent is afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:09:
...
Fietsen (woon-werk) zou wel moeten gaan verwacht ik hoor, gewoon voldoende drinken en zo min mogelijk stil staan. Als je even moet stoppen merk ik altijd pas hoe heet het eigenlijk is en dus ook hoe het is voor hardlopers ;). Misschien nog zo veel mogelijk door de bossen proberen te rijden voor beschutting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
yeehaw schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:38:
Nee, zeker niet. Afstand idd (hij kwam voorbij in een chat, daar refereerde ik aan)

Alleen voor SR's maak ik afstanden met de campert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Roozzz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:06:
[...]

De misses was erg tevreden met haar bikefit bij TriPro in Hilversum. Zoals de naam doet vermoeden snappen zij triathlon ook :+

Maar een do-it-all met soms een ligstuur? Volgens mij doe je op een normale fiets altijd concessies qua zithouding met een ligstuur t.o.v. een echte tt of triathlon fiets. Dus mocht je fanatiek zijn op het tt-gebied dan zou ik heroverwegen. Voor een keertje of wat natuurlijk helemaal prima :)
Nee, het ligstuur zit op de huidige racert, de nieuwe fiets wordt uiteraard helemaal velominati-proof.

maar TriPro klinkt goed en Hilversum is om de hoek vanuit Breukelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
McMiGHtY schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:39:
Dat kan je compenseren met een stuurtas, heb ik gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Chakotay schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:43:
[...]

De ventielen zitten ook al niet netjes uitgelijnd met de logo's op de banden, dat helpt vast ook niet.
Er zitten iig geen dopjes op, dat scheelt gigantisch
Pagina: 1 ... 422 ... 652 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).