Leetness schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:54:
[...]
- Specialized Allez E5 Elite, alu frame, SRAM Rival 22 set (vergelijkbaar met 105 werd mij verteld), velgremmen, all-in zo'n €2k
- Specialized Tarmac SL6, instapmodel carbon frame, Tiagra 10 set, schijfremmen, all-in zo'n €3k
[...] ik ben erg te spreken over beide opties. Schijfremmen op de Tarmac zijn leuk en prettig, maar geen must-have voor het fietsen in Nederland. Het zou wel de waarde van de fiets ten goede moeten komen in de toekomst. Nadeel was natuurlijk de iets mindere set die erop zit.
Tiagra is dus maar 10 speed, geen 11. Valt ook prima mee te fietsen natuurlijk, maar meer versnellingen is wel prettiger en 3k€ voor Tiagra is wel een beetje

Voor €2300 heb je een Ultegra afgemonteerde Canyon (goed aangeschreven carbon), maar zit je wel met een levertijd die kan oplopen tot volgend jaar.
Je denkt toch niet voor eeuwig en altijd in Nederland te blijven?
Hét grote nadeel van schijf (wat ik me van te voren niet echt bedacht had) is dat de remblokjes sneller slijten. Ik ben twee keer per jaar €40 kwijt aan nieuwe blokjes.
Hét grote voordeel (behalve dat het prettiger remt) is dat ze ook in natte omstandigheden onverminderd goed hun werk doen. Als je in Zuid-Limburg in een regenbui terecht komt zijn schijfremmen heel prettig, met velgremmen voelt het dan toch wat onzeker. Maar het belangrijkste is dat je veilig beneden komt en dat lukt met schijf en velg allebei prima.
Een ander verschil is dat er op een fiets met schijfremmen vaak ruimte is om bredere banden te monteren, voor meer comfort en zodat je eventueel ook stukjes gravel kunt gaan fietsen. Velgremmen beperken de keuze aan banden.
Waar je ook over moet nadenken is welk verzet je wil. Niet dat het niet meer te veranderen is maar als je ooit nog serieus de bergen in wil (en dat wil je) dan wil je het lichtste verzet hebben dat je kan krijgen (er zullen hier ook genoeg mensen zitten die vinden dat 11-25 zat is maar ik kies lekker voor 11-34 en een compact).
De verkoper wist duidelijk waar hij het over had,
Je hebt fietsenmakers en je hebt fietsenmakers. Fietsenmakers die écht weten hoe racefietsen werken zijn zeldzaam. Een fietsenmaker kan (zeker als je zelf er niet heel veel van weet) goed overkomen maar toch het fijne er niet van weten. Laatst m'n fiets teruggekregen met "behulpzaam" even opgepompte banden (vér boven de maximale druk...), een keer de steekas zó strak vastgedraaid gehad dat ik terug moest naar de fietsenmaker om hem weer los te krijgen, totaal verkeerd afgestelde derailleur bij aflevering...
Maar goed, het belangrijkste is niet de fiets, maar de fietser. Door van m'n 10 jaar oude aluminium tweedehandsje van €500 te upgraden naar een gloednieuwe carbon fiets van €2500 ben ik geen procentje sneller geworden. Het maakt allemaal niet zo veel uit...