Hoe zat het nou alweer met je zadelbreedte?
Mijn "zitbotjes maat" is 13.6cm, was het dan +- 1 cm voor je zadelbreedte?
Mijn "zitbotjes maat" is 13.6cm, was het dan +- 1 cm voor je zadelbreedte?
Inmiddels meer dan een maand in mijn bezit en gebruik deze elke twee dagen om de tubelessbanden te controleren/oppompen. Fantastisch apparaat, beste koop ooit. Alleen moet je wel de laatste uitvoering de Xiaomi Mi S1 nemen.!Luuk741 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:08:
Wij gaan komende zomer met onze "nieuwe oude" camper weg, een klein omgebouwd volkswagen busje. Uiteraard gaan de racefietsen achterop mee maar met het indelen van de beschikbare ruimte zat ik over de onhandige maat van de fietspomp na te denken. Nu kwam ik online een elektrische pomp van Xiaomi tegen. Lekker compact qua formaat (handig in de camper) en op de gewenste spanning in te stellen. Heeft iemand toevallig ervaring met een dusdanig apparaat?
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik had Ultegra Di2 op mijn vorige fiets en nu SRAM Red AXS.Louislouislouis schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:01:
Iemand ervaring met Rival etap vs Ultegra Di2?
Momenteel heb ik een mechanische Ultegra groep op mijn fiets en wil graag switchen naar elektronisch schakelen. Rival Etap is echt een stuk goedkoper dan de nieuwe Ultegra Di2 groepen, is Ultegra ook echt zoveel beter?
Gewicht vind ik persoonlijk niet zo heel belangrijk (fiets vooral in NL en als ik de bergen in ga eet ik wel een paar weken wat minder) dus gaat me vooral om de schakelprestaties.
Ik heb het beide (rival en forca axs en ultegra en dura ace di2), persoonlijk zou ik eerder voor di2 kiezen.Louislouislouis schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:01:
Momenteel heb ik een mechanische Ultegra groep op mijn fiets en wil graag switchen naar elektronisch schakelen. Rival Etap is echt een stuk goedkoper dan de nieuwe Ultegra Di2 groepen, is Ultegra ook echt zoveel beter?
[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 28-05-2022 20:18 ]
Ik gebruik de app in ieder geval elke keer als ik van cassette wissel (op vakanties naar het buitenland dus). En om te checken of de accu lading nog OK is. Micro adjust heb ik bij beide nog nooit gedaan trouwens.DDX schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:13:
[...]
@Noxa hoe vaak gebruik je de app ?
Ik gebruik het (bijna) nooit iig.
YLMOSE schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:55:
[...]
Heeft iemand bij wie dit het probleem heeft verholpen, een foto van zijn ingetapete seatpost?
Toevallig net mijn rival shifters geupdate via de app, micro adjustment hebben ze daarmee aangepast volgens mij. Nog niet getest.DDX schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:13:
[...]
Bij sram moet je tegelijk button aan binnenkant shifter indrukken, net ff wat lastiger.
@Noxa hoe vaak gebruik je de app ?
Ik gebruik het (bijna) nooit iig.
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Accu lading check ik gewoon via garmin die mij alert geeft/soms even omkijken of lampje derailleur rood is.Noxa schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:34:
[...]
Ik gebruik de app in ieder geval elke keer als ik van cassette wissel (op vakanties naar het buitenland dus). En om te checken of de accu lading nog OK is. Micro adjust heb ik bij beide nog nooit gedaan trouwens.
Bovendien kan je die ook wijzigen op je garmin zelf bij de instellingen van de sensor, kan je ook nog eens kiezen voor officieel niet ondersteunde combinaties.DDX schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:23:
[...]
Accu lading check ik gewoon via garmin die mij alert geeft/soms even omkijken of lampje derailleur rood is.
En cassette wissel bedoel je om te zien welke versnelling je zit ? (die info boeit mij niet echt, heb het iig niet als dataveld op garmin staan)
Pedaalsleutel heb je niet nodig. Monteren/demonteren gaat prima met een inbussleutel. Desnoods verleng je de arm met een dunne pijp als je te weinig kracht kunt zetten.mr.DJ95 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 00:06:
Na een aantal fiets tochten ben ik overtuigd; ik wil klikpedalen om ook de opwaartse kracht te kunnen gebruiken en nog constanter te kunnen fietsen.
Maar waar begin ik nu? Ik rij nu met platte pedalen op mijn retro Cannondale.
Ik heb onderstaande spullen op het oog:Mis ik wat of zouden jullie dit anders aanpakken?
- Shimano Ultegra R8000 SPD-SL Pedalen
- Shimano RC502 Wielrenschoenen
- BBB Cycling Hi-Torque BTL-10D Pedaalsleutel
- Park Tool Montagepasta ASC-1
Dat opwaarts kracht zetten zou ik je niet te veel bij voorstellen. De enige keren dat ik me bewust ben dat ik dit echt doe is als ik in een te zware versnelling weg wil rijden bij een stoplicht. Sommige zweren erbij dat het helpt qua efficiëntie, persoonlijk denk ik dat het wel mee valt.mr.DJ95 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 00:06:
Na een aantal fiets tochten ben ik overtuigd; ik wil klikpedalen om ook de opwaartse kracht te kunnen gebruiken en nog constanter te kunnen fietsen.
Ik heb onderstaande spullen op het oog:Mis ik wat of zouden jullie dit anders aanpakken?
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Nee ik heb sync shifting aan staan. Bij klim cassette schakelt de voor derailleur bij een anders kransje dan bij de laagland cassette.DDX schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:23:
[...]
Accu lading check ik gewoon via garmin die mij alert geeft/soms even omkijken of lampje derailleur rood is.
En cassette wissel bedoel je om te zien welke versnelling je zit ? (die info boeit mij niet echt, heb het iig niet als dataveld op garmin staan)
[ Voor 14% gewijzigd door Bastard op 31-05-2022 10:07 ]
Ik weet niet of bij het nieuwe model 4iiii de kinderziektes er al uit zijn..Bastard schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:09:
Vraagje, ik wil graag een vermogensmeter, ik heb gewoon een fietsje met een 105 groepset;
Voor zover ik kan vinden heb ik dan 3 opties:
Type Accuracy battlife statusindicator Prijs
- stages +/-1.5% 200u batt statuslampjes ~275
- 4iii precision +/-1% 100u batt n.a. ~250
- 4iii precision 3 +/-1% 800u batt statuslampjes ~300
Alle 3 zouden makkelijk op het frame passen. Mis ik nog iets in dit vergelijk? Zijn er los van de battery life redenen om niet gewoon de oude 4iii te halen en die 50e in mijn zak te houden?
Lekker kleurtje hoor!Drossie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:28:
Sinds enkele dagen heb ik een nieuwe (tweedehands) fiets.
Ik ben van een Giant TCR met velgremmen en een mechanische Ultegra overgestapt op een Giant TCR met schijfremmen en Di2.
Gisteren een eerste keer 100 km gereden. Wat een genot!
[Afbeelding]
Proficiat met de eerste century!yeehaw schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:26:
Ik heb gisteren mijn eerste century gereden. Het was een rondje door Noord Holland met een hoop wind tegen, maar gelukkig zo gepland dat we de laatste 30-40km wind in de rug hadden. Uiteindelijk 164 km gereden in 6:15. Ik zag dat @DDX toevallig een soortgelijk rondje reed en er meer als een uur minder over heeft gedaan dus er is nog genoeg ruimte voor verbetering![]()
Het was erg goed te doen, enige waar ik echt last van had was dat ongeveer 10-15km voor het einde mijn rug begon te verkrampen en ik ook mn nek niet heel goed meer kon draaien. Toch wat meer core strength oefeningen doen
Oh en ik was lang-kort met armwarmers en ondershirt, maar merkte dat het eigenlijk net te koud was. Als het zonnetje scheen ging het wel, maar tegen de wind in zonder zon was het soms even doorbijten. Les geleerd voor de volgende keer.
Nu wil ik gaan opbouwen naar de 200km en dat ergens in Juli gaan fietsen. Ik denk dat dat wel ongeveer de grootste afstand is die nog leuk is om te doen op 1 dag. Daarna moet ik een nieuw doel gaan verzinnen
Het viel me wel op dat de persoon met wie ik fietste veel meer (200) hoogtemeters had gehaald en ook 3/4km extra had gefietst volgens zijn garmin. We hebben dezelfde Garmin en exact hetzelfde gefietst. Weet iemand of dat soort verschillen vaak voorkomen?
Mocht je wel een pedaalsleutel willen aanschaffen, dan zou ik wel voor een ander model gaan. Die je nu hebt is het model steeksleutel, alleen deze past niet op je nieuwe pedaal. Daarvoor heb je een sleutel nodig met imbus zoals bijv deze.mr.DJ95 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 00:06:
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Heb alleen ervaring met SRAM Force etap en een vriend die rijdt met de Rival etap groep. Ik weet niet wat het prijsverschil is, maar als dat inderdaad een stuk scheelt is het wat mij betreft een no-brainer om voor de Rival groep te gaan. Is echt een top groep en ik zie geen grote voordelen van Ultegra di2 waar ik een sloot geld voor over zou hebben.Louislouislouis schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:01:
Gewicht vind ik persoonlijk niet zo heel belangrijk (fiets vooral in NL en als ik de bergen in ga eet ik wel een paar weken wat minder) dus gaat me vooral om de schakelprestaties.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
daag
Of gewoon PD-RS500. Nog goedkoper. Wel non-series, maar het was het enige wat mijn LBS had liggen en ik vind het prima pedalen.The_Thijs© schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:24:
Ik zou lekker beginnen met wat simpelere pedalen, ultegra lijkt me wat overkill.pak Bijv de pedalen uit de 105 serie, ben je voor 95 euro klaar. ( tip: Futurum nu een korting van 25 eur vanaf 125 eur besteding
+1 voor de PD-RS500Tom-Z schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:36:
[...]
Of gewoon PD-RS500. Nog goedkoper. Wel non-series, maar het was het enige wat mijn LBS had liggen en ik vind het prima pedalen.
Nee ergens anders gekocht destijds voor €12 per stuk (had er 2 nodig) met 4 weken levertijd want kwam ergens uit spanjekwiebus schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:25:
[...]
Proficiat met jouw nieuwe aanwinst, blijkbaar heeft deze fiets een UK setup. https://www.cyclingweekly...nt-brakes-right-uk-408381
[...]
Ik heb er toevallig vorig week vrijdag één bij Decathlon besteld die vandaag is bezorgd. De meegeleverde mount past met de meegeleverde adapter prima op de Aero seat post van mijn Bianchi. Ik heb wel voor de zekerheid wel een tweede o-ring, die ik nog had liggen geplaatst, dan er is in ieder geval sprake van enige redundantie want één zo'n rubberen ring vind ik wel wat magertjes en die ringen staan behoorlijk onder spanning.
[...]
Ik hoop niet dat je die daar gekocht hebt, die is wel heel erg aan de prijs aangezien de adviesprijs
€19.99 is. Hier bijvoorbeeld is deze wat goedkoper: https://www.bike-discount...t-post-quarter-turn-mount
Op Amazon heb je ook een nog goedkopere niet Garmin variant: https://www.amazon.nl/TUS...efix=%2Caps%2C175&sr=8-19
Ik heb hem sinds twee weken en hij werkt top. Verder weinig over te zeggen, werkt als de beschrijving het zegt.Luuk741 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:08:
Wij gaan komende zomer met onze "nieuwe oude" camper weg, een klein omgebouwd volkswagen busje. Uiteraard gaan de racefietsen achterop mee maar met het indelen van de beschikbare ruimte zat ik over de onhandige maat van de fietspomp na te denken. Nu kwam ik online een elektrische pomp van Xiaomi tegen. Lekker compact qua formaat (handig in de camper) en op de gewenste spanning in te stellen. Heeft iemand toevallig ervaring met een dusdanig apparaat?
Je hebt nog een optie, de Favero Assioma's. Wat mij betreft de beste powermeters voor op de racefiets.Bastard schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:09:
Vraagje, ik wil graag een vermogensmeter, ik heb gewoon een fietsje met een 105 groepset;
Voor zover ik kan vinden heb ik dan 3 opties:
Type Accuracy battlife statusindicator Prijs
- stages +/-1.5% 200u batt statuslampjes ~275
- 4iii precision +/-1% 100u batt n.a. ~250
- 4iii precision 3 +/-1% 800u batt statuslampjes ~300
Alle 3 zouden makkelijk op het frame passen. Mis ik nog iets in dit vergelijk? Zijn er los van de battery life redenen om niet gewoon de oude 4iii te halen en die 50e in mijn zak te houden?
Vandaag maar even gebruikt, rustdagje en 1tje begon wat korrelig te voelen, andere nog niet. Na 18k km keer een vers setje is niet erg, zijn de kosten niet en kon ik mooi die tool proberenKluus schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:00:
[...]
Was het inmiddels al gelukt met die BB tool? Ik kom er net bij het vervangen van de ketting achter dat mijn linker BB lager ook al een beetje korrelig loopt, dat is vrij snel na een krappe 4000km vind ik, gelukkig kosten die brakke "enduro" lagers geen drol dus gelijk maar besteld...
pedalen met powermeter had ik op zich ook wel interesse in, maar ik vind ze wel wat prijzig. Overigens ben ik vooral MTB'er en heb ik mijn renfiets alleen om buiten te kunnen trainen, dus ik trap met spd pedalen.Noxa schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:37:
[...]
Je hebt nog een optie, de Favero Assioma's. Wat mij betreft de beste powermeters voor op de racefiets.
Second best is wat mij betreft de 4iiii. En een stages koop ik nooit meer, teveel gezeik mee gehad.
[ Voor 38% gewijzigd door Bastard op 29-05-2022 21:40 ]
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Iets heel anders: koop een goede rugzak? Dat gebruik ik zelf voor woon-werkverkeer met de racefiets. Ik heb tassen van Osprey: https://www.ospreyeurope....ackpacks/biking-backpacks , de Syncro 12 en de Escapist 25.justice strike schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:25:
Ik ga met de racefiets naar werk, nog een van de weinige momenten dat ik wat beweging krijg.
Ik heb alleen nogal wat dat ik mee moet nemen. Met name een laptop en een set schoenen. Ik zat nu te kijken naar bagage opties.
Eerst naar panniers, maar ik zie al dat het behoorlijk wat gewicht met zich meebrengt.
Nu dacht ik dat een seatpack een betere oplossing is. Ik kom er alleen niet uit welke nou gaat werken met een laptop.
De enige die ik gevonden heb welke echt gaat werken is een carradice longflap camper. Daar kun je ook nog een quick release op zetten en dat zou ideaal zijn.
Ik zit echter ook te kijken naar de wat "traditionelere" seatpacks. De revelate terapin zag er wel goed uit, en heeft ook een harnass (en dus ook iets wat op een quick release lijkt). Ik kom er alleen nietuit of de afmetingen gaan werken.
Heeft iemand ervaring met seatpacks en het gebruik voor een laptop?
Verwijderd
Ga je elke dag naar kantoor of soms ook met de auto? Anders zou je gewoon wat kleding op kantoor kunnen bewaren en die mee naar huis nemen wanneer je de auto pakt. Dat scheelt weer wat gewicht. Als dat lukt, zou je een wat lichtere tas kunnen gebruiken. Ik heb zoiets: https://bold-banana.nl/justice strike schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:25:
Ik ga met de racefiets naar werk, nog een van de weinige momenten dat ik wat beweging krijg.
Ik heb alleen nogal wat dat ik mee moet nemen. Met name een laptop en een set schoenen. Ik zat nu te kijken naar bagage opties.
Eerst naar panniers, maar ik zie al dat het behoorlijk wat gewicht met zich meebrengt.
Nu dacht ik dat een seatpack een betere oplossing is. Ik kom er alleen niet uit welke nou gaat werken met een laptop.
De enige die ik gevonden heb welke echt gaat werken is een carradice longflap camper. Daar kun je ook nog een quick release op zetten en dat zou ideaal zijn.
Ik zit echter ook te kijken naar de wat "traditionelere" seatpacks. De revelate terapin zag er wel goed uit, en heeft ook een harnass (en dus ook iets wat op een quick release lijkt). Ik kom er alleen nietuit of de afmetingen gaan werken.
Ik heb ook jaren woon-werk verkeer gedaan op de fiets. Dat deed ik met een rugtas. Ik kon douchen op het werk, dus zweten was voor mij geen probleem (ook zonder rugtas zou ik bezweet aankomen).justice strike schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:25:
Iemand heeft een keer een onderzoek gedeeld waaruit bleek dat het juist minder efficiënt is om te trekken aan je pedalen. Weet even niet meer wanneer dit was. Had volgens mij iets te maken met dat het je tegenwerkt als je bewust bezig moet zijn met trekken aan je pedalen.Phydomir schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:12:
[...]
Dat opwaarts kracht zetten zou ik je niet te veel bij voorstellen. De enige keren dat ik me bewust ben dat ik dit echt doe is als ik in een te zware versnelling weg wil rijden bij een stoplicht. Sommige zweren erbij dat het helpt qua efficiëntie, persoonlijk denk ik dat het wel mee valt.
Wat mij betreft is het grootste voordeel van klikpedalen hoe één met je fiets te hierdoor wordt. Je kan niet van je pedalen schieten en zit altijd in dezelfde houding. Je bent echt één geheel.
Wat betreft de slijtage van de SPD-SL pedalen. Werkelijk nog nooit problemen mee gehad. Ja, je ziet de slijtage en lopen is wat lastiger maar je doet echt makkelijk een paar jaar met een setje schoenplaatjes. Zelf met een visueel "versleten" paar nooit het gevoel gehad dat ik niet vast zat of dat ik los zou kunnen komen tijdens het fietsen.
Dus setje pedalen en een paar schoenen kopen en gaan. Extra tools zijn niet nodig. Met standaard inbus sleutels heb je genoeg om de pedalen te vervangen en de plaatjes te monteren.
Niet per se ervaring met deze usecase, maar je wilt in een seatpack zo weinig mogelijk lucht hebben. Waar lucht zich kan verzamelen, zit ruimte. Ruimte betekent ook dat er een mogelijkheid is dat je bagage gaat schuiven. Dat beïnvloedt de gewichtsverdeling, waardoor de tas kan gaan doorhangen. Sowieso is een seatpack niet geschikt voor zware items. Wederom vanwege het doorhangen.justice strike schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:25:
[ Voor 13% gewijzigd door hoi1234 op 30-05-2022 10:21 ]
Laptop heb ik altijd in een klein rugzakje op de rug. Vanwege trillingen ooit wat gedoe gehad namelijk (No bootdevice...openmaken ff friemelen met hdd, toen deed ie het weer gelukkig).justice strike schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:25:
[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 30-05-2022 10:14 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Heb ik ook eens gelezen inderdaad. Maar kwam er op neer dat je hoofd hier niet goed mee om kan gaan en dan "vergeet" je dat er vooral ook geduwd moet worden op de pedalen.hoi1234 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:54:
[...]
Iemand heeft een keer een onderzoek gedeeld waaruit bleek dat het juist minder efficiënt is om te trekken aan je pedalen. Weet even niet meer wanneer dit was. Had volgens mij iets te maken met dat het je tegenwerkt als je bewust bezig moet zijn met trekken aan je pedalen.
---------------
Hier inmiddels ook links vervangen met de tool want die was naar mijn gevoel een beetje korrelig en dat was inderdaad super makkelijk. Wel vreemd dat het lager wat er uit komt daarna totaal niet meer korrelig voelt, dus misschien was ik toch te vroeg... Maarja nieuwe zit er in en we hebben het trucje eens een keer gedaan.rolandos582 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:15:
[...]
Vandaag maar even gebruikt, rustdagje en 1tje begon wat korrelig te voelen, andere nog niet. Na 18k km keer een vers setje is niet erg, zijn de kosten niet en kon ik mooi die tool proberenEnorm gemak, was zo gefixed! Hele sleeve er wel uitgehaald om die ook even schoon te maken maar is absoluut niet nodig.
Ik rijd sinds een jaar met de Powrlink pedalen en dat bevalt goed, hiervoor met SPD-SL en Look gereden. Is er iets specifieks dat je wilt weten?tiswat schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:41:
Zijn er hier trouwens veel mensen met Wahoo Speedplay pedalen? Ben er wel nieuwsgierig naar, heb in 9 jaar fietsen tot nu toe alleen Shimano gehad.
In heb ook een constructie ala @Mistraller en dat werkt op zich top. Alleen vind ik het zo'n geklooi met vastmaken met die spin. En dan zit alles netjes, zit je pasje van je werk er nog inwisselwerking schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:50:
[...]
Ik heb ook jaren woon-werk verkeer gedaan op de fiets. Dat deed ik met een rugtas. Ik kon douchen op het werk, dus zweten was voor mij geen probleem (ook zonder rugtas zou ik bezweet aankomen).
Maar als je mogelijkheden hebt voor panniers, wat houdt je dan tegen? Gewicht lijkt mij in het vlakke Nederland niet zo'n issue. En bovendien kun je het ook zien als wat extra training. Als je dan een keer zonder bagage fietst dan lijkt het alsof je vliegt.
[ Voor 12% gewijzigd door mhr-zip op 30-05-2022 11:20 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Krachtoverdracht en het inklikken vooral, hoe dat bevaltborft schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:03:
[...]
Ik rijd sinds een jaar met de Powrlink pedalen en dat bevalt goed, hiervoor met SPD-SL en Look gereden. Is er iets specifieks dat je wilt weten?
---------------
Soms is het moment van inschrijven inderdaad wat later. Nu loopt het over het algemeen ook niet echt storm qua inschrijvingen. Dus je kan nog prima op een later moment inschrijven (toevallig net afgelopen week ingeschreven voor een BRM200 gravel editie).Mistraller schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:09:
Ik wil mijn eerste brm200 gaan rijden op 18 jun. Nu zie ik op randonneurs.nl dat de inschrijving ca een maand vooraf opent, maar vooralsnog nog geen inschrijving.
Hoe gaat dit normaliter?
https://www.randonneurs.nl/brevet/nijmegen-2022-200/
Zijn er verder nog zinvolle tips? Ik heb al een stuurtasje om wat extra meuk mee te kunnen nemen.
Het bevalt goed, alhoewel ik de eerste paar ritjes echt even moest wennen. In het begin kreeg ik ze helemaal niet ingeklikt (dat is ook een van de klachten die je in reviews leest). Maar dat went snel. Ik heb een beetje brakke knien, en vind het erg relax dat ik zoveel instelmogelijkheden heb, oa kwa draaien. En natuurlijk dat je aan beide kanten kan inklikken!tiswat schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:08:
[...]
Krachtoverdracht en het inklikken vooral, hoe dat bevalt
Prijs verschil was niet heel groot en was toch benieuwd of Angular Contact Abec 5 een verschil maakt, die ceramic opties waren nog duurder en uit verhalen maakt het toch weinig uit. Misschien als ik ze een keer goedkoop kan krijgen, maar anders.Kluus schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:21:
[...]
Hier inmiddels ook links vervangen met de tool want die was naar mijn gevoel een beetje korrelig en dat was inderdaad super makkelijk. Wel vreemd dat het lager wat er uit komt daarna totaal niet meer korrelig voelt, dus misschien was ik toch te vroeg... Maarja nieuwe zit er in en we hebben het trucje eens een keer gedaan.![]()
Overigens deze keer nog gewoon vervangen voor een ABEC3 en die heb ik gelijk een paar op voorraad gekocht. Als die allemaal op zijn ook maar eens kijken naar een hoogwaardiger lager als alternatief.
Vanuit bikepacken en gravel heb ik een tailfin met afneembare ap20 topbag. Daar past net een 13 inch laptop in met setje kledij. Ideaal voor commuten, gebruik het nu veel meer dan mijn oude seatpack. Heb ook een 2de fiets nu naast de graveler met meer weg georiënteerde banden als commuter/racefiets. Rugzak vind ik niks op de fiets, panniers misschien nog leuk maar ik wil geen klassieke bagagedrager monteren.justice strike schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:25:
Hier ook een fan van Racktime dragers. Mid-end spul voor low-end prijzen.mhr-zip schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:08:
Qua drager heb ik een racktime drager, daar heb je ook tassen en universele stukken voor om rechtstreeks er op te klikken.
Haha, je hebt gelukkig ook normale speedplay van 150 euro zonder power meter.borft schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:15:
[...]
Het bevalt goed, alhoewel ik de eerste paar ritjes echt even moest wennen. In het begin kreeg ik ze helemaal niet ingeklikt (dat is ook een van de klachten die je in reviews leest). Maar dat went snel. Ik heb een beetje brakke knien, en vind het erg relax dat ik zoveel instelmogelijkheden heb, oa kwa draaien. En natuurlijk dat je aan beide kanten kan inklikken!
Krachtoverdracht lijkt me prima, ik kan volle bak sprinten met trekken en duwen, heb me nog nooit eruit weten te trekken, dit itt spd-sl.
Moet wel zeggen dat ik de pedalen gekregen heb, als beta-tester. Weet niet of ik er zelf zomaar 1000 euro voor neer zou leggen
Op die Racktime drager heb ik onderstaande gemonteerd, met daarop weer iets dat tas goed op zijn plaats houdt (iets te vaak met tas er naast gereden).DieAnder schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:24:
[...]
Hier ook een fan van Racktime dragers. Mid-end spul voor low-end prijzen.
Gesleep met laptops verdom ik. Mijn laptop staat op kantoor en thuis heb ik een dedicated extra PC.
Als ik naar m'n werk fiets neem ik alleen kleren en een handdoek mee. Schoenen heb ik er ook al staan.
Als je echt enkel je fiets als commuter wil gebruiken is een normaal rekje beter inderdaad. Ervan uit gaande dat het past in de eerste plaats.justice strike schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:49:
tailfin is wel een mooie oplossing... maar verdomd duur moet ik eerlijk zetten. Voor die prijs kun je beter voor een tubus airy gaan van titanium. Lichter en je kunt er traditionele panniers op zetten.
Enfin, echt opzoek naar iets als een seatpack
[ Voor 8% gewijzigd door cedrix5 op 30-05-2022 11:59 ]
Koopje, ik hoor forumleden al roepen, NO BRAINERSirLenncelot schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:22:
iemand ervaring met kunststof binnenbanden? Ze zien er heerlijk compact uit om mee te nemen tov een butyl bandje.
Bijvoorbeeld https://www.futurumshop.n...35-mm-40-mm-ventiel.phtml
als ie 7x langer mee gaat dan komt het wel uit hoorpier87 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:42:
[...]
Koopje, ik hoor forumleden al roepen, NO BRAINER
idd. Massief rubberen banden is the way to go
Ik heb een tijdje met tubolito's gereden op de gravel en nog nooit zo vaak lekgereden. Uiteindelijk was het een no-brainer om te switchen naar tubeless.SirLenncelot schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:22:
iemand ervaring met kunststof binnenbanden? Ze zien er heerlijk compact uit om mee te nemen tov een butyl bandje.
Binnenbanden werken prima hoor. Er zullen vast voordelen zitten aan tubeless, maar binnenbanden hebben ook zeker voordelen.
en dan haal je ze eruit, schoonmaken en weer opvouwen? Dat klinkt wel als een uitkomst.cedrix5 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:05:
Voor tubeless setups zijn die ultracompacte/lichte binnenbanden ideaal als thuiskomertjes
Zo doe ik het wel ja, voor die ene keer in de paar jaar dat ik het nodig heb.SirLenncelot schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:59:
[...]
en dan haal je ze eruit, schoonmaken en weer opvouwen? Dat klinkt wel als een uitkomst.
mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"SirLenncelot schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:22:
[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 30-05-2022 14:12 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 30-05-2022 14:12 ]
Even uit nieuwsgierigheid: hoezo?mhr-zip schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:06:
[...]
- Als gewone biba zou ik er nooit op gaan rijden.
[ Voor 16% gewijzigd door Grin op 30-05-2022 14:16 ]
Het voordeel van die Aerothan vind ik dat hij lekker compact is mee te nemen.Grin schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:12:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid: hoezo?
Ze bevallen mij prima en heb er tot zover geen gedonder mee gehad. Enig nadeel is de ventielverlenger i.v.m. m'n 60mm velgen. Ze worden wat geel na verloop van tijd maar het afgelopen kalenderjaar hebben ze me nog niet in de steek gelaten.
Mee eens!wisselwerking schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:21:
[...]
Binnenbanden werken prima hoor. Er zullen vast voordelen zitten aan tubeless, maar binnenbanden hebben ook zeker voordelen.
[ Voor 18% gewijzigd door mhr-zip op 30-05-2022 14:25 ]
Je wilt toch niet gezien worden met een zadeltasje? Kom nou.mhr-zip schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:06:
[...]
Edit: maar je kan ook gewoon vragen of iemand een groter model zadeltasje weet, heb je al die problemen niet.
Inderdaad!ElGreco schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:40:
[...]
Je wilt toch niet gezien worden met een zadeltasje? Kom nou.
[ Voor 46% gewijzigd door wisselwerking op 30-05-2022 15:06 ]
Tubolito heb je er ook in 80mm.Grin schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:12:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid: hoezo?
Ze bevallen mij prima en heb er tot zover geen gedonder mee gehad. Enig nadeel is de ventielverlenger i.v.m. m'n 60mm velgen. Ze worden wat geel na verloop van tijd maar het afgelopen kalenderjaar de laatste 18 maanden (halverwege 2021 met deze dingen begonnen, schat ik zo begin 2021 dus) hebben ze me nog niet in de steek gelaten.
Ben nog nooit lek gereden tubeless. Althans, mijn vorige set gravelking slickbanden hielden na een 3000km geen lucht meer voor langer dan een uur, toen viel op bij vervangen dat er een 5-tal gaten in zaten gedicht door de sealant. Zo’n tube onderweg mee hebben is meer voor die ene keer dat er een groot gat in je buitenband komt. Of als je ventiel faalt/breekt bv.SirLenncelot schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:59:
[...]
en dan haal je ze eruit, schoonmaken en weer opvouwen? Dat klinkt wel als een uitkomst.
Dat zei ik vorige week ook tegen m'n maat: Ben nog nooit lek gereden sinds hij tubeless heeft.cedrix5 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:07:
Ben nog nooit lek gereden tubeless.
blup
Maar 65 lijkt me wel heel groot. Tevens ik weet niet of wielen 140kg houden.Bezulba schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:41:
Omdat mijn werk een geinige 0 rente lening heeft op een nieuwe fiets dacht ik een mooie nieuwe racefiets te kunnen scoren...
Nou dat was dus ijdele hoop... ik ben groot (2m) en zwaar (140kg) dus frame moet (volgens de fietsenboer) toch wel 65 zijn en laten die nou net niet meer leverbaar zijn tot waarschijnlijk eind dit jaar. Hmpff.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Beste man gaf aan dat het enige wat ik anders dan andere moet hebben zijn wielen met meer spaken.KW25 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:44:
[...]
Maar 65 lijkt me wel heel groot. Tevens ik weet niet of wielen 140kg houden.
[ Voor 22% gewijzigd door Bezulba op 30-05-2022 15:47 ]
blup
65, 62 of welke andere maat dan ook zegt vrij weinig aangezien elk merk een andere maatvoering hanteert dus staar je niet blind op die 65.Bezulba schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:45:
[...]
Beste man gaf aan dat het enige wat ik anders dan andere moet hebben zijn wielen met meer spaken.
En uiteraard niet carbon, maar ik ben niet Musk rijk, dus dat is geen probleem.
een 62 zou mij waarschijnlijk een zadelpen geven die wel heel lang moet worden. Leuk als ik door een kuil rij of over een iets te scherpe verkeersdrempel ga. Die ervaring heb ik al gehad, doen we niet nog een keer
Hier inderdaad ook een maatje 62 Trek Domane met 1,98 lang..justinb81 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:50:
Wilde net zeggen ja, ik heb met mijn 2 meter een maat 62
Klinkt alsof je even langs een geschikte fietsenmaker moet. Zonder jouw exacte maten (binnenbeenlengte, verhouding arm/beenlengte, lenigheid) is het lastig bepalen wat voor maat je nodig hebt. Maat 65 zegt vrij weinig zonder het specifieke merk.Bezulba schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:41:
Omdat mijn werk een geinige 0 rente lening heeft op een nieuwe fiets dacht ik een mooie nieuwe racefiets te kunnen scoren...
Nou dat was dus ijdele hoop... ik ben groot (2m) en zwaar (140kg) dus frame moet (volgens de fietsenboer) toch wel 65 zijn en laten die nou net niet meer leverbaar zijn tot waarschijnlijk eind dit jaar. Hmpff.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
400mm zadelpen gaat gewoon lukken. Ik heb een maat 61 met een binnenbeenlengte van 100cm. Afhankelijk van hoe de fabrikant de "framemaat" uitrekent is dit gewoon te doen.Bezulba schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:45:
[...]
Beste man gaf aan dat het enige wat ik anders dan andere moet hebben zijn wielen met meer spaken.
En uiteraard niet carbon, maar ik ben niet Musk rijk, dus dat is geen probleem.
een 62 zou mij waarschijnlijk een zadelpen geven die wel heel lang moet worden. Leuk als ik door een kuil rij of over een iets te scherpe verkeersdrempel ga. Die ervaring heb ik al gehad, doen we niet nog een keer
Je kan als je lek rijdt een klein of groter gat hebben.cedrix5 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:07:
[...]
Ben nog nooit lek gereden tubeless. Althans, mijn vorige set gravelking slickbanden hielden na een 3000km geen lucht meer voor langer dan een uur, toen viel op bij vervangen dat er een 5-tal gaten in zaten gedicht door de sealant. Zo’n tube onderweg mee hebben is meer voor die ene keer dat er een groot gat in je buitenband komt. Of als je ventiel faalt/breekt bv.
Blijven fietsen, blijven eten en je laten verrassen door de vriendelijkheid van je mede-randonneursMistraller schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:09:
Ik wil mijn eerste brm200 gaan rijden op 18 jun. Nu zie ik op randonneurs.nl dat de inschrijving ca een maand vooraf opent, maar vooralsnog nog geen inschrijving.
Hoe gaat dit normaliter?
https://www.randonneurs.nl/brevet/nijmegen-2022-200/
Zijn er verder nog zinvolle tips? Ik heb al een stuurtasje om wat extra meuk mee te kunnen nemen.
Heb jij loctite 603 gebruikt? Ik las dat later pas in de handleiding (die lees ik altijd achterafrolandos582 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:15:
[...]
Prijs verschil was niet heel groot en was toch benieuwd of Angular Contact Abec 5 een verschil maakt, die ceramic opties waren nog duurder en uit verhalen maakt het toch weinig uit. Misschien als ik ze een keer goedkoop kan krijgen, maar anders.
[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 31-05-2022 09:10 ]
Nahh word ook specifiek benoemd om dit niet te doen bij Press Fit. Gewoon een beetje vet, zoals : https://wheelsmfg.com/carbon-bike-grease , ik heb Park Tool HPG-1 High Performance Grease zoals je op mijn foto ziet. Mijn seals zijn nog wel prima op dit moment, doe jij een beetje vet aan de binnenkant van je seal of stop je die er zo in?Kluus schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:04:
[...]
Heb jij loctite 603 gebruikt? Ik las dat later pas in de handleiding (die lees ik altijd achteraf) maar heb uiteindelijk gewoon een beetje vet gebruikt voor het monteren zoals ik ook bij wiellagertjes doe... Even kijken hoe lang het kraakvrij blijft zo
.
Edit: Overigens was de linker seal bij mij helemaal gaar aan de binnenkant geen idee of het een fabricage ding was of hergebruik van de LBS maar misschien de reden dat dat lager zo hard ging. Heb na enig speurwerk een replacement setje (SHIM-SPACER-PK) kunnen vinden bij https://all4bikes.be/shop/.
Ja wel vet ook, ik gebruik galli vet, maar het rubberrandje aan de binnenkant van de seal was vanaf het begin al zo slecht volgens mij. Even in de gaten houden.rolandos582 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:20:
[...]
Nahh word ook specifiek benoemd om dit niet te doen bij Press Fit. Gewoon een beetje vet, zoals : https://wheelsmfg.com/carbon-bike-grease , ik heb Park Tool HPG-1 High Performance Grease zoals je op mijn foto ziet. Mijn seals zijn nog wel prima op dit moment, doe jij een beetje vet aan de binnenkant van je seal of stop je die er zo in?
Ik ben van België en woon zelfs in MolMcMiGHtY schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:57:
Zijn er hier toevallig nog mensen van België? En die dan ook nog bekend zijn in Mol?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq