Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 659 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@SirLenncelot Niemand heeft iets ontvangen, er zijn geen powermeters geproduceerd. Voordat de productie begon bleek er een design flaw te zijn die ze niet konden verhelpen. Vandaar dat ze het hele concept op de schop hebben gegooid en het nu pedal based is geworden.

Ik ben geen backer maar volg dit hele verhaal wel met interesse vanaf de zijlijn.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

SirLenncelot schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:31:
Over powermeters gesproken, zag toevallig dat IQ2 zijn business concept aangepast heeft. Iemand de “oude” powermeters nog ontvangen? @Microkid
Nope. And I'm not amused :( Ik had voor IQ2 gekozen omdat het een universele powermeter zou zijn zodat je geen andere crank of pedalen zou moeten nemen. Nu worden we ineens pedalen met Keo systeem aangesmeerd. Zit ik niet op te wachten (en velen met mij niet, gezien het aantal klachten op de site). Ik zit op SPD-SL en pedalen slijten ook enz. Daarnaast is de vraag of de nieuwe oplossing wel gaat werken, zie YouTube: IQ2 - Hope the pedal renders are "artistic"
Heb nu een 4iiii powermeter op de crank gekocht, had geen zin om nog een seizoen te wachten. Ik zie wel wat er ooit van IQ2 in de bus valt. Als het mij niet bevalt gaan ze linea recta Marktplaats op.

[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 29-05-2019 22:50 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34

sapphire

Die-hard pruts0r

Pfff ik had in een enthousiaste bui besloten dat ik naar m'n ouders op de camping in Biddinghuizen zou gaan fietsen morgenochtend. Dat was 103KM volgens maps, best ver aangezien ik amper afstanden gemaakt heb dit seizoen maar te doen als ik niet te hard rijd. Toen bleken ze in een uithoek te zitten, 118KM :+, prima zou wind mee hebben en komen doe ik er wel alleen is de vraag hoe lang/welke staat :+

Voorspellen ze morgenochtend ook nog regen, nou hoop ik dat het meevalt net als de rest van de week maar er zijn grenzen, ik heb een hekel aan starten in de regen :(

Edit: Ik zou nu weg moeten gaan om op tijd te zijn maar het regent :(
C'est la vie, dan maar zwemmen met de kleine straks :)

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 30-05-2019 07:41 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
orange.x schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:20:
[...]

Het beviel een stuk beter met 4,5 voor en 5 achter. Misschien nog een keer een gewoon ritje testen met nog iets minder maar voor dit doeleinde prima. Of het elk wedstrijdje werkt weet ik niet. Volgende week het weekend is de Ronde vanNijkerk met veel klinkers, misschien verlaag ik het nog iets verder. Maar kan ik nog wel testen wat bevalt volgende week.

Qua rolweerstand moet ik het nog een keer testen want vanavond rustig aan gedaan omdat ik overmorgen in de Vogezen aan de bak mag. Maar ik merk wel dat de grip een stuk beter is met deze banden.

Verder na het trainingsrondje nog gewoon een stuk (uit)gefietst en daar is echt nix mis mee. Wat een heerlijke bandjes zeg, Continental GP 5000TL voor degene die het niet weet.
Gisteren ook 4 en 4.5 geprobeerd. Beviel prima inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Even een vraagje.
Via Strava heb ik 50 pond korting op kleding van Lecol. Is het echt goede kleding want ik vind het wel heel duur. Zelfs met die korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-12-2024
Is er daadwerkelijk een verschil tussen de 105 en de Ultegra 4iiii powermeter? Preciezer? Of betaal je alleen voor een fancy logo'tje zodat je crankset in elk geval uniform is? :) gewicht van de powermeter kan het niet zijn, tenzij de crankarm als geheel lichter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
De crankarm zal inderdaad wat lichter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:27
seeKo schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 17:11:
[...]

wat is die kortingscode? ;)
FBU-BRK = € 20 korting (vanaf € 100) bij Futurumshop.
tomtom137 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:10:
Is er daadwerkelijk een verschil tussen de 105 en de Ultegra 4iiii powermeter? Preciezer? Of betaal je alleen voor een fancy logo'tje zodat je crankset in elk geval uniform is? :) gewicht van de powermeter kan het niet zijn, tenzij de crankarm als geheel lichter is?
Grootste verschil is kleur. 105 is zwart en Ultegra donkergrijs. Functioneel zijn ze identiek (zelfde geldt voor Dura Ace en andere modellen).

[ Voor 56% gewijzigd door Ypuh op 30-05-2019 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-07 12:49
Ypuh schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:13:
[...]

FBU-BRK = € 20 korting (vanaf € 100) bij Futurumshop.
Die was geldig tot en met 24 mei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

tomtom137 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:10:
4iiii koopt gewoon een lading crankarms in bij Shimano, zowel de 105 als Ultegra en Dura Ace. Daar plakken ze dan de powermeter op en verkopen hem dan weer door. Aangezien Shimano meer centjes vraagt voor de Ultra crankarm, betaal jij dat ook als de 4iiii powermeter er op zit (€299 voor de 105 en € 349 voor de Ultegra en € 549 voor de Dura Ace). Feitelijk maakt het natuurlijk niets uit: je kan prima een 105 crankarm op een Ultegra setje zetten.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 17:54
MochiGohan schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 06:50:
[...]

Die was geldig tot en met 24 mei.
Als iemand nog een actieve code heeft liggen houd ik me ook aanbevolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-07 08:34
Anoniem: 91868 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:52:
Even een vraagje.
Via Strava heb ik 50 pond korting op kleding van Lecol. Is het echt goede kleding want ik vind het wel heel duur. Zelfs met die korting.
Ik zou het zelf lekker laten liggen, denk niet dat het exponentieel beter is dan bv castelli oid wat je gewoon bij Futurum of Mantel koopt in de uitverkoop voor veel minder geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vind zelf Le Col ook veel te duur (en niet mooi).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 09:20
Vandaag weer terug vanuit de Vogezen. Donderdag vroeg erheen en nog een rondje gereden van 94km, moet ik nog uploaden. Maar het ging allemaal om de ronde met alle Ballonnen erin:
Servance, d’Alsace, Grand Ballon en Petit Ballon.

Op tijd vertrokken en veel later weer terug. Behoorlijk geluk gehad met het weerwant de voorspellingen een week geleden waren niet zo bijzonder! Uiteindelijk een kort klimmetje afgesneden omdat het anders zo laat ging worden maar met totaal iets van 235km en 5000+hm en behoorlijk episch tochtje 😎

Heb mezelf ook behoorlijk verbaasd over hoe de hrtslag washeuvelop tegen de percentages en de snelheid. Geen toprecords gereden qua snelheid maar ben er zeer tevreden over!

Laat die Marmot maar eens komen!
Linkje: https://strava.app.link/UIuc78FvaX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Nu online
Mitashi schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:45:
[...]

Tip: Een klein beetje vaseline op de wenkbrauwen doet wonderen!
Als je daar een streep mee zet loopt het inderdaad als door een gootje naar de zijkanten van je gezicht. Ik zou er echter veel voor over hebben om een stuk minder te zweten. Ik fiets al met zo'n stoffen badmuts onder mijn helm, maar die is op een bepaald moment ook doorweekt en begint dan te lekken.

Het enige voordeel dat ik kan ontdekken is dat ik met drinken ook geen moeite heb ;)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
coelho schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 20:56:
[...]

Ik zou er echter veel voor over hebben om een stuk minder te zweten.
Aluminium oxide...

Dit zit o.a. in odorex extra dry. En de apotheek kan nog zwaardere variant maken, maar dat kan alleen via huisarts.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
mhr-zip schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:42:
[...]

Aluminium oxide...

Dit zit o.a. in odorex extra dry. En de apotheek kan nog zwaardere variant maken, maar dat kan alleen via huisarts.
Dat werkt goed onder de oksels, maar ik zou het zeker niet snel op mn gezicht smeren haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@orange.x lekker stukje, volgende week had je met de race “Les Trois Ballons” mee kunnen doen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Nu online
mhr-zip schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:42:
[...]

Aluminium oxide...

Die ken ik voor mijn oksels. In de zomer om de paar dagen. En op dagen zoals vandaag waarop het 30 graden is, is heel mijn shirt nat op mijn oksels na :X 8)7

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Gisteren een heerlijk ritje gehad. Dit weekend zit zo ongeveer stampvol met verjaardagen of de voorbereidingen daarvoor maar gisteravond een gaatje om toch een rondje te doen om 19.00u.

Lekker koel, amper wind en geen kip op de weg! Gelijk een nieuwe broek uit de voorraad kunnen inrijden en man wat zit zo'n nieuwe bib dan toch weer lekker :9

Dat er geen wind stond kwam goed uit, heb de laatste tijd het idee dat ik wat sterker in de benen ben. Kan kloppen want ik fiets geen lange stukken op dit moment en probeer ter compensatie daarvoor wat harder te fietsen. Krijg alleen altijd heel flauw van vrienden te horen dat mijn gemiddelde hoger ligt omdat ik heel planmatig rijd en de wind goed staat. Maar gisteren zonder/amper wind ging ik ook prima en lag mijn gemiddelde hartslag ook lager dan voorheen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
SirLenncelot schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:51:
@orange.x lekker stukje, volgende week had je met de race “Les Trois Ballons” mee kunnen doen.
Dat zijn er maar 3 he :9 Zo op eigen houtje is altijd wel het leukste vinden wij. Maar de uitdaging was dan ook wel om ze alle 4 te pakken in 1 rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
Nadat ik ontdekt heb op de Gran Fondo Rosa dat een beklimmingen op de fiets leuk is en we over een week op vakantie naar de Ardennen gaan vlakbij Bure zit te denken om mijn fiets mee te nemen.
zal als ik het doe fietsenrek dragers etc nog moeten aanschaffen maar dat is minst waar ik mee zit

in de buurt ligt een dijk van een beklimming De Haussire. (op zon 30 km). bij La Roche-en-Ardenne. En dat lijkt me wel een fantastische uitdaging
Om daar te komen moet ik een heel stuk over de n888 rijden (volgens strava en google maps) en op de terug weg (waar ook de De Vieille route de Beausaint wordt meegenomen) veel over de N89.

Nu heb ik al weinig ervaring met in Nederland fietsen laat staan in België. Hoe is het fietsen op dit soort wegen of moet ik dit vermijden? Eventueel andere tips met het fietsen in België.

Dit leek me wel een leuke route

belgie route

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
Toevallig nog recent in die buurt geweest met de La Chouffe Classic. Misschien kun je je daar nog door laten inspireren: https://www.routeyou.com/...-157km?c=aR0EVEwpoVgDHkA7

De wegen zijn heel goed begaanbaar op een paar stukken na. Er is (iig op deze route) veel asfalt vernieuwd. Voor jouw specifieke rondje verder geen ervaring, maar de grote stukken weg die ik vaker heb gehad zijn prima fietsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:49
Die N-wegen in de Ardennen met 3 nummers zijn prima te doen. Met 2 nummers is af en toe minder leuk, maar meestal ook dikke prima.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
Bedankt voor de info en route.
Zal wel even wennen zijn met verkeer dat langs je heen rijd, ze zullen vaker wielrenners tegen komen daar in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

MrAngry schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:41:
Die N-wegen in de Ardennen met 3 nummers zijn prima te doen. Met 2 nummers is af en toe minder leuk, maar meestal ook dikke prima.
Minder leuk alsin matig wegdek of minder leuk om te rijden qua route/omgeving ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:17
Het tijdstip en de dag maakt ook een groot verschil. Als je op een zondag vroeg vertrekt dan kom je weinig verkeer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Als in dat het bijvoorbeeld een 80km weg met een gescheiden fietspad is en we weten allemaal hoe de Belgische fietspaden regelmatig tot onduidelijke situaties leiden. Maar 95% van de tijd is het prima te doen hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-07 21:22
Zit ik net even op Veloviewer te klooien, zie ik dat ik afsteven op 20000 km dit jaar :9.
Dan moet ik wel 400 km/week aanhouden, geen idee of me dat lukt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rUcLjmY.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

MrAngry schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:04:
Als in dat het bijvoorbeeld een 80km weg met een gescheiden fietspad is en we weten allemaal hoe de Belgische fietspaden regelmatig tot onduidelijke situaties leiden. Maar 95% van de tijd is het prima te doen hoor.
Sinds ik in België over de snelweg gestuurd werd sta ik nergens meer van te kijken maar snap wat je bedoeld :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:59
coelho schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 20:56:
[...]

Als je daar een streep mee zet loopt het inderdaad als door een gootje naar de zijkanten van je gezicht. Ik zou er echter veel voor over hebben om een stuk minder te zweten. Ik fiets al met zo'n stoffen badmuts onder mijn helm, maar die is op een bepaald moment ook doorweekt en begint dan te lekken.

Het enige voordeel dat ik kan ontdekken is dat ik met drinken ook geen moeite heb ;)
Eens, ik heb er zelf ook erg veel last van (gister bijvoorbeeld..), Zelfs de vaseline helpt dan niet meer. Zo'n badmuts heb ik nog nooit geprobeerd maar ik denk dat ik daarmee dezelfde problemen heb als jij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 09:11
Mitashi schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:18:
[...]

Eens, ik heb er zelf ook erg veel last van (gister bijvoorbeeld..), Zelfs de vaseline helpt dan niet meer. Zo'n badmuts heb ik nog nooit geprobeerd maar ik denk dat ik daarmee dezelfde problemen heb als jij
https://store.haloheadband.com/

werkt perfect. Enkel na een paar uur fietsen duwt dat stukje rubber een lijn op je voorhoofd. Als je het ding afzet zie je er een beetje appart uit voor 10-15min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:10

Galois

1811 - 1832

orange.x schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:37:
[...]

Zeker:
Dit was de 130 georganiseerde route van 4 weken terug: https://www.strava.com/activities/2289445622
Dit is de route die we van het weekend reden, was van 2015: https://www.strava.com/activities/2359440851

Had zelf nog een alternatieve route gemaakt, wordt misschien voor een volgende keer wat: https://www.strava.com/routes/18792329

De laatste had dus wat meer steile stukken waar het voor mn 39/25 aardig harken was. De 1e route had ook wel steile stukken maar gemiddeld betere lopers.

En dichtbij is beetje afhankelijk van waar je woont, maar vanaf Amersfoort is het zo'n 2u rijden volgens mij.. Dus vergelijkbaar met Eifel of Zuid Limburg in dat kader.
En nogmaals dank! :)

Gisteren deze van jou gereden. En niets teveel gezegd: erg mooie route. Zeker ook erg leuk om eens een ander gebied te zien.

Maar het was wel lastig om iets te lunchen te vinden. Het gebied is wel dun bezaaid met horeca. Uiteindelijk een Italiaan gevonden waar we de enige aan het lunchen waren :)

Maar heerlijk geklommen en een goede training geweest Wel leuk om weer eens 1500 hoogtemeters te maken (ja, mijn Garmin gaf 1500 aan itt jouw 1900). En het viel ons ook wel mee met de warmte gisteren.

Tnx!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Vanaf 1 juli verboden om je mobiel vast te houden op de fiets. Hoe moet het nu met onze ijdele selfies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:27
mhr-zip schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:11:
Vanaf 1 juli verboden om je mobiel vast te houden op de fiets. Hoe moet het nu met onze ijdele selfies?
Gewoon niet meer doen en lekker fietsen :> Of stil gaan staan voor een selfie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
mhr-zip schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:11:
Niet maken want ze zijn vaak toch allemaal wel hetzelfde :P
Anders wel maken en getraind genoeg zijn om snel weg te fietsen mocht de politie op de loer liggen!

Graag gedaan @Galois, al was de route al niet uit eigen hand hoor haha :) Ja, de organisatie had aardig rekening gehouden met zoveel verkeersluwe wegen en dan skip je dus ook de dorpjes en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
d-vine schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:23:
Nadat ik ontdekt heb op de Gran Fondo Rosa dat een beklimmingen op de fiets leuk is en we over een week op vakantie naar de Ardennen gaan vlakbij Bure zit te denken om mijn fiets mee te nemen.
zal als ik het doe fietsenrek dragers etc nog moeten aanschaffen maar dat is minst waar ik mee zit

in de buurt ligt een dijk van een beklimming De Haussire. (op zon 30 km). bij La Roche-en-Ardenne. En dat lijkt me wel een fantastische uitdaging
Om daar te komen moet ik een heel stuk over de n888 rijden (volgens strava en google maps) en op de terug weg (waar ook de De Vieille route de Beausaint wordt meegenomen) veel over de N89.

Nu heb ik al weinig ervaring met in Nederland fietsen laat staan in België. Hoe is het fietsen op dit soort wegen of moet ik dit vermijden? Eventueel andere tips met het fietsen in België.

Dit leek me wel een leuke route

[Afbeelding: belgie route]
Je kunt daar prima fietsen. La-Roche en alles daaromheen is het wielerwalhalla van de Ardennen. De Haussire is wel een (leuk) onding! Zorg dat je optijd schakelt (let op het regenboog gekleurde bordje) want anders sta je zodra je de bocht omrijdt stil.

Tip is wel om iets te doen tegen het slechte wegdek, denk aan handschoenen, bredere banden, iets minder lucht o.i.d. Laat je eventueel inspireren door de route van de Velomediane, die start ook in La Roche.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 03-06-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:59
jvvv schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:44:
[...]

https://store.haloheadband.com/

werkt perfect. Enkel na een paar uur fietsen duwt dat stukje rubber een lijn op je voorhoofd. Als je het ding afzet zie je er een beetje appart uit voor 10-15min.
Ziet er goed uit, welke versie heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
Ypuh schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:12:
[...]

Je kunt daar prima fietsen. La-Roche en alles daaromheen is het wielerwalhalla van de Ardennen. De Haussire is wel een (leuk) onding! Zorg dat je optijd schakelt (let op het regenboog gekleurde bordje) want anders sta je zodra je de bocht omrijdt stil.

Tip is wel om iets te doen tegen het slechte wegdek, denk aan handschoenen, bredere banden, iets minder lucht o.i.d. Laat je eventueel inspireren door de route van de Velomediane, die start ook in La Roche.
Top! de Velomediane was me onbekend leuk die route te zien.
Bredere banden heb ik niet, handschoenen rijd ik altijd wel mee. heb 25mm en net GP5000TL erop gezet dat gaat allemaal prima ook hier ook op de niet verharde wegen. Ik probeer het daarmee en anders wat rustiger rijden. Voor mij is snelheid nog bijzaak ( althans ik knal nog niet met 30 gem. eerder 26/ 27) eerst techniek perfectioneren en veel (klim) kilometers maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 09:11
Mitashi schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:31:
[...]

Ziet er goed uit, welke versie heb jij?
basis versie. Ooit gekocht voor 15e ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:48
Vrijdag voor het eerst echt op een wielrenfiets gezet. Gelijk de Ventoux op gereden met vrienden die heel vaak fietsen. Was zo leuk dat ik nu zelf een fiets wil kopen. Als semi nerd natuurlijk ook met wat gadgets.

Ik denk aan:
- Cannondale Caad12. Gebaseerd op mini internetonderzoekje. Lijkt fiets te zijn met veel waar voor je geld. Alu frame, maar wel licht (+- 8kg). En goede reviews. Ik denk dat carbon frame pas interessant wordt in hogere prijsklasse?

Voor een beginner leek mij 105 voldoende (?).

- Garmin Edge 530: op basis van review Dcrainmaker lijkt mij dit een top apparaat, met aantal mooie nieuwe functies.
- Favero Assioma DUO: wattage meter in pedaalvorm. Als gadget nerd en data freek vind ik het wel heel cool om met wattage te gaan fietsen. Volgens mij kan Garmin dan ook V02 max beter inschatten en kun je leuker trainen.

Ik ben benieuwd of iemand nog opmerkingen / tips heeft!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Requiem19 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:50:
Vrijdag voor het eerst echt op een wielrenfiets gezet. Gelijk de Ventoux op gereden met vrienden die heel vaak fietsen. Was zo leuk dat ik nu zelf een fiets wil kopen. Als semi nerd natuurlijk ook met wat gadgets.

Ik denk aan:
- Cannondale Caad12. Gebaseerd op mini internetonderzoekje. Lijkt fiets te zijn met veel waar voor je geld. Alu frame, maar wel licht (+- 8kg). En goede reviews. Ik denk dat carbon frame pas interessant wordt in hogere prijsklasse?

- Garmin Edge 530: op basis van review Dcrainmaker lijkt mij dit een top apparaat, met aantal mooie nieuwe functies.
- Favero Assioma DUO: wattage meter in pedaalvorm. Als gadget nerd en data freek vind ik het wel heel cool om met wattage te gaan fietsen. Volgens mij kan Garmin dan ook V02 max beter inschatten en kun je leuker trainen.

Ik zelf houd altijd van jong-gebruikte gadgets, dus voor mij kan een beginner beter vaak zoveel mogelijk en dure gadgets aanschaffen.

Even zonder gekheid.

105 is prima.

Meeste beginnen met strava op telefoon en zonder powermeter. Dat gaat prima het is jouw keuze om gelijk dure gadgets aan te schaffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:53

Ik denk aan:

Cannondale CAAD frames zijn inderdaad high end alu, en waarschijnlijk beter dan de meeste instap carbon frames. 105 is zeker voldoende, met name omdat je al op 11 speed zit kan je ook makkelijker stapsgewijs upgraden of vervangen (als je shifter bv kapot gaat kan je gewoon een dura-ace erop zetten, als je nu bv tiagra zou hebben zit je vast aan 10 speed shifters, of je moet gelijk je cassette, ketting en derrailleur vervangen).

ik heb een simpelere garmin en die bevalt al prima, ook de connect software is tegenwoordig op orde. in de 530 zitten misschien nog wat bugjes, maar er zullen geregeld nieuwe firmwares voor komen.

powermeters zijn met name goed voor een efficiënte training (beter dan bv trainen op hartslag). Dus als je serieus aan de slag gaan met trainings schema's is het een goede investering. Alleen voor de getalletjes op strava.. is het een beetje duur.. zo heb ik een keer een cadans sensor gekocht, puur voor de data, maar toen de batterij op was, was de lol en de toegevoegde waarde er wel vanaf. (was een ali sensor van 10 euro, dus niet te vergelijken met een PM, maar goed).

Ik zou als ik jou was nog even wachten met een powermeter, als je enkel "normale ritten" maakt (lees gewoon rondje van x km fietsen) blijft het echt bij nummertjes zonder toegevoegde waarde. Bij een echte training sessie, ga je (afhankelijk van je doel) a minuten op b% van je threshold, daarna c minuten op d% etc. Op die manier kan je verbeteringen in performance sneller en met kortere sessies verkrijgen dan met gewoon toeren op de weg (met een ~constant tempo, maakt niet uit of dat 28 of 35 km/u is). Voor velen is toeren leuker dan "trainen".

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27

Ik denk aan:

Denk dat een Cannondale Caad12 prima is maar let wel op dat het een fiets is met goede geometrie en probeer ook wat andere fietsen uit. Verder zou ik als ik jou was eerst maar eens wat gaan fietsen met Strava op je telefoon en dan zien hoe het bevalt en wat je wilt. Met fiets, kleding en alles wat erbij komt kijken zul je al genoeg geld kwijt zijn en dan later, als je beter beeld hebt/duidelijker hebt of je het ook echt leuk vindt investeren in dingen als een fietscomputer en al helemaal een powermeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:48
Thanks voor de tips mannen!

Misschien even stapje rustiger beginnen. Ik heb een Garmin Fenix 5x en hartslagband. Ik zou ipv Edge 530 en powermeter ook daar eerst eens mee kunnen beginnen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Requiem19 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:45:
Thanks voor de tips mannen!

Misschien even stapje rustiger beginnen. Ik heb een Garmin Fenix 5x en hartslagband. Ik zou ipv Edge 530 en powermeter ook daar eerst eens mee kunnen beginnen :).
ooh, dan zou ik daar zéker mee beginnen. Een simpele fietscomputer, met tijd, afstand en snelheid is wel een aanrader maar die kosten maar paar tientjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orange.x
@Requiem19 Ik zou een powermeter wel echt als laatste kopen hoor. Zolang je geen ambities hebt met wedstrijden en echt heel gericht willen trainen is het overbodige luxe wat mij betreft, zeker als "beginneling". Op hartslag kan je dan echt al een heel eind komen hoor. Het is nu natuurlijk steeds hipper maar los van een beetje statistiek is het verder waardeloos tenzij je dus echt heel gericht wilt trainen voor een specifiek doel.

Verder is een aluminium fiets echt geen verkeerde start. Heb al vaker gehoord dat die van Cannondale niet zo gek veel onderdoen aan carbon frames. Goed, het ene merk is het andere niet en ik heb vroeger wel op een alu fiets gereden maar ik kan me gewoon niet zo goed meer inbeelden hoe dat nu zou fietsen. Over het algemeen heb je vaak toch wel een carbon voorvork erbij. Als je dan nog een carbon stuur zou hebben en bijvoorbeeld een zadelpen dan heb je eigenlijk alle overige luxe al beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Fietsen op wattage heeft alleen zin als je weet wat je lichaam aan kan. Zo doe ik regelmatig een inspannings test waaruit ik weet dat mijn FTP zo'n 265W is. Via mijn 4iii powermeter kan ik dus optimaal fietsen en niet (te veel) verzuren. Als je alleen een powermeter gebruikt als gadget heeft het imho weinig toegevoegde waarde (tenzij je kickt op grafiekjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh

Ik denk aan:

Heb een paar pagina's terug nog wat tips over bikefit/geometrie gegeven. De Cannondale CAAD is direct weer een 'race'frame (lang en laag) en dat moet je net liggen. Race of Endurance heeft weinig te maken met het type renner wat je hoopt te zijn, maar puur met je lichaamsafmetingen. Een flexibel iemand met lange armen kan makkelijker gestrekt zitten dan een wat minder flexibel iemand met lange benen.

Vermogen zou ik nog even mee wachten. Je kunt de eerste 2 jaar prima gericht op hartslag trainen voordat vermogens echt interessant worden.

De Garmin 530 is top, maar zou dan zelf altijd voor de 830 gaan zodat je ook kaarten/routes in kunt laden. Is leuk voor tourtochten en vakanties.

Complete goede carbon fietsen heb je al vanaf 1.500e (Canyon, Cube). Tot 1.000 kun je beter voor alu gaan. Slechte fietsen worden allang niet meer gemaakt, de pasvorm, rijeigenschappen en afmontage zijn belangrijker (105 is top).

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 03-06-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:12:
[...]

Heb een paar pagina's terug nog wat tips over bikefit/geometrie gegeven. De Cannondale CAAD is direct weer een 'race'frame (lang en laag) en dat moet je net liggen. Race of Endurance heeft weinig te maken met het type renner wat je hoopt te zijn, maar puur met je lichaamsafmetingen. Een flexibel iemand met lange armen kan makkelijker gestrekt zitten dan een wat minder flexibel iemand met lange benen.

Vermogen zou ik nog even mee wachten. Je kunt de eerste 2 jaar prima gericht op hartslag trainen voordat vermogens echt interessant worden.

De Garmin 530 is top, maar zou dan zelf altijd voor de 830 gaan zodat je ook kaarten/routes in kunt laden. Is leuk voor tourtochten en vakanties.

Complete goede carbon fietsen heb je al vanaf 1.500e (Canyon, Cube). Tot 1.000 kun je beter voor alu gaan. Slechte fietsen worden allang niet meer gemaakt, de pasvorm, rijeigenschappen en afmontage zijn belangrijker (105 is top).
530 vs 830... daar ben ik het niet direct mee eens. Van DCRainmaker:
– Edge 830 has a touchscreen (thankfully different than the older Edge 820 touchscreen)
– Edge 830 has can do address-specific routing, whereas on the Edge 530 you can’t enter a street address
– Edge 830 has searchable points of interest database, for finding food/monuments/hotels/etc…
– Edge 830 has four less buttons than the 530, since it’s a touch screen (and also has some slight differences in user interface, since you can touch it – most easily seen in the mapping pages)

fysieke buttons (ook al kunnen die ook kapot, zie de verhalen over de bolt hierboven) zouden mijn voorkeur hebben, omdat deze makkelijker te bedienen zijn tijdens het fietsen en met handschoenen. Misschien functioneel wat beperkter (maar bij de 530 hoef je ook geen adres in te typen ;))

kaarten en routes heeft de 530 ook, ik kan zelfs met mijn edge 25 ergens naar toe navigeren, maar dan moet ik het wel met een lijntje zonder kaartachtergrond doen en de route via de connect app aanmaken als koers en syncen naar de edge. Met de 530 kan je gewoon een end point op de kaart selecteren en dan kan je daar ook naar toe navigeren... dus met de 530 kom je echt een heel eind! Op vakantie zou misschien alleen de POI database in de 830 het verschil maken, maar zonder POI's en wat voorbereiding is dat prima te op een 530 te doen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Prulleman schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:28:
[...]
fysieke buttons (ook al kunnen die ook kapot, zie de verhalen over de bolt hierboven) zouden mijn voorkeur hebben, omdat deze makkelijker te bedienen zijn tijdens het fietsen en met handschoenen.
Kijk eens in het Garmin 830 topic op fiets.nl/forum. Het touchscreen wordt als zeer prettig ervaren.

Zelf heb ik nog de 810, ook met touchscreen en die is ook prima te bedienen in de regen en met lange handschoenen. In het ergste geval moet je ff 2x swipen voordat hij een pagina verder gaat, maar in principe werkt het 99%+ van de tijd allemaal in 1x.

Zoals iemand al gekscherend aangaf, ik ben ook helemaal pro-beginners die met dure spulletjes zoals vermogensmeters en Garmin's starten, met als gevolg dat je ze in de winter voor half geld z.g.a.n. van MP plukt. Maar ik zou je ook de tip geven eerst maar eens wat kilometers te maken en vooral een passende fiets te kopen (dat gaat verder dan de juiste maat), voordat je grof geld neer gaat leggen. Fietsplezier wordt nauwelijks beinvloed door de fiets of gadgets waar je mee rijdt. Fietsplezier wordt eigenlijk alleen beinvloed door dingen die niet meezitten (pech, regen, niet lekker zittende broek etc).

Geld uitgeven komt later nog wel (wielrennen is een bodemloze put) en je leert bepaalde zaken ook waarderen als ze een 'probleem' voor je oplossen, zoals navigatie, gericht trainen met vermogen, carbon wielen, schietschijven etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:27

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:37:
[...]

...
Zelf heb ik nog de 810, ook met touchscreen en die is ook prima te bedienen in de regen en met lange handschoenen. In het ergste geval moet je ff 2x swipen voordat hij een pagina verder gaat, maar in principe werkt het 99%+ van de tijd allemaal in 1x.
...
Voor mij ook bij voorkeur geen touchscreens meer. Mijn ervaring met mijn oude 810 (heb nu al enige tijd een Bolt) is dan ook niet dat het niet werkt, maar juist dat het wel werkt, dus ook als je even het scherm schoon wil vegen wanneer dit onleesbaar is geworden door de blubber. Erg onhandig, wat dat betreft is een (goed doordacht) systeem met drukknoppen gewoon veel fijner omdat je dan tenminste even met je vinger over het scherm kan vegen zonder onbedoeld te swipen/zoomen/drukken.

Daarnaast vind ik ook voor het in/uitzoomen de zoom knoppen op de bolt veel fijner dan het "pinchen" op de 810 wat bij mij door het apparaat toch vaak voor andere acties (swipes) werd aangezien. Dit laatste kan ik overigens alleen zeggen over de 810, wellicht dat dat op de nieuwe Garmins veel beter werkt. Maar gezien mijn eerste punt is touch screen voor mij persoonlijk op zijn minst gewoon een overbodige feature.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 03-06-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik vind mijn 36-28 combi te zwaar voor de échte bergen. Ik heb een korte kooi (Ultegra 8000) en daarom geen andere (goedkope) optie dan 36-30 (door 11-30 cassette). Het is niet veel, maar toch 7% lichter.

Maar mijn vraag:
is het handig om de 11-28-cassette in combinatie te houden met de huidige ketting en de nieuwe 11-30 cassette een nieuwe ketting op te leggen? En als ik de cassette dan verwissel, dan ook de ketting meewisselen? Of alleen de cassette wisselen en de ketting zo houden?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Galois schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:46:
Ik vind mijn 36-28 combi te zwaar voor de échte bergen. Ik heb een korte kooi (Ultegra 8000) en daarom geen andere (goedkope) optie dan 36-30 (door 11-30 cassette). Het is niet veel, maar toch 7% lichter.

Maar mijn vraag:
is het handig om de 11-28-cassette in combinatie te houden met de huidige ketting en de nieuwe 11-30 cassette een nieuwe ketting op te leggen? En als ik de cassette dan verwissel, dan ook de ketting meewisselen? Of alleen de cassette wisselen en de ketting zo houden?
Hoeveel heeft die ketting gelopen nu ongeveer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:46:

Maar mijn vraag:
Zelf wissel ik zonder problemen tussen een 11-28 (mijn klimcassette) en een 12-25 (voor in Nederland) met dezelfde ketting, dus ik denk dat het moet kunnen. Ik zou eventueel de kettinglengte afstemmen op de grootste cassette (dus in jouw geval de 11-30), maar je kan natuurlijk wel eerst even checken of je huidige ketting lang genoeg is als je eerst de cassette vervangt.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 03-06-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

orange.x schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:55:
[...]

Hoeveel heeft die ketting gelopen nu ongeveer dan?
1804 km (lang leve Strava :)).
Kluus schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:56:
[...]

Zelf wissel ik zonder problemen tussen een 11-28 (mijn klimcassette) en een 12-25 (voor in Nederland) met dezelfde ketting, dus ik denk dat het moet kunnen. Ik zou wel de kettinglengte afstemmen op de grootste cassette (dus in jouw geval de 11-30).
Is er verschil in lengte van de ketting voor een 11-28 of 11-30 cassette? Er zit nu een 11-28 cassette op (af fabriek). Zou de ketting bij een 11-30 net ietsje langer moeten? 2 schakeltjes? Of gewoon even lang?
Moet de lengte van de ketting op de (2) schakeltje nauwkeurig? Of hoeveel speling is er?

[ Voor 5% gewijzigd door Galois op 03-06-2019 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:58:
Is er verschil in lengte van de ketting voor een 11-28 of 11-30 cassette? Er zit nu een 11-28 cassette op (af fabriek). Zou de ketting bij een 11-30 net ietsje langer moeten? 2 schakeltjes? Of gewoon even lang?
Ik denk het trouwens niet inderdaad, zocht net toevallig dit plaatje er bij:

Afbeeldingslocatie: https://defietssite.nl/wp-content/uploads/2015/07/afbeelding-34.jpg

En dat gaat alleen uit van het kleinste kransje, welke in dit geval gelijk is. Dus dan zou het inderdaad niets uit maken. Het grote kransje moet dan gewoon opgevangen kunnen worden door je derailleurkooi. Aangezien je daar al bewust binnen de specificaties blijft is dat ook OK.

[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 03-06-2019 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kluus schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:00:
[...]

Ik denk het trouwens niet inderdaad, zocht net toevallig dit plaatje er bij:

[Afbeelding]

En dat gaat alleen uit van het kleinste kransje, welke in dit geval gelijk is. Dus dan zou het inderdaad niets uit maken. Het grote kransje moet gewoon opgevangen kunnen worden door je derailleurkooi. Aangezien je daar al bewust binnen de specificaties blijft is dat ok OK.
Ik was ook gelijk gaan googlen en kwam dat ook tegen (kleinste tandwiel). Jouw plaatje wil de ketting overigens op het grote blad. Filmpje dat ik vond van KMC, adviseert kleinste voorblad.

Lijkt dus meer dan een (set) tandjes aan speling te zitten in de keuze die je maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:23

Roozzz

Plus ultra

Domme vraag misschien, maar de bovenstaande discussie over het al dan niet vervangen van de ketting triggerde me, hoe lang doen jullie ongeveer met een ketting?

Ik check met enige regelmaat met zo'n kettingtooltje, maar deze geeft ondanks >7.000 km nog steeds aan dat ie nog prima is.
Vanuit het mountainbiken ben ik wel gewend dat ze iets vlotter aan vervanging toe zijn. Dat is niet onlogisch uiteraard, maar het verschil is wel heel groot :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Roozzz schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:06:
Domme vraag misschien, maar de bovenstaande discussie over het al dan niet vervangen van de ketting triggerde me, hoe lang doen jullie ongeveer met een ketting?

Ik check met enige regelmaat met zo'n kettingtooltje, maar deze geeft ondanks >7.000 km nog steeds aan dat ie nog prima is.
Vanuit het mountainbiken ben ik wel gewend dat ze iets vlotter aan vervanging toe zijn. Dat is niet onlogisch uiteraard, maar het verschil is wel heel groot :P
Mijn ervaring is dat het vooral afhankelijk is van hoe jij schakelt! In mijn fietsgroep dan hoor ik soms mensen schakelen waarvan je gewoon kunt horen dat de ketting (en tandwielen) niet lang mee zullen gaan...

Ik zelf doe ook zeker 5000+ km met een ketting. Maar ik schakel ook soepel (zonder kracht te zetten) en haat het als mijn ketting geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:05:
[...]

Ik was ook gelijk gaan googlen en kwam dat ook tegen (kleinste tandwiel). Jouw plaatje wil de ketting overigens op het grote blad. Filmpje dat ik vond van KMC, adviseert kleinste voorblad.

Lijkt dus meer dan een (set) tandjes aan speling te zitten in de keuze die je maakt?
In het filmpje gaan ze uit van een "lichte spanning" op de derailleur bij klein-klein. Bij het plaatje voor groot-klein moet de derailleur verticaal staan met de wieltjes loodrecht onder elkaar, dat is al "best wat spanning". Beide filmpjes gaan achter uit van het kleine kransje en dat veranderd bij jou helemaal niet. Je kan dus gewoon je bestaande ketting gebruiken, en bij een nieuwe dezelfde lengte aan houden.

Desnoods kan je even controleren met de nieuwe cassette of je groot-groot kan schakelen en of de derailleur dan nog iets van speling heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Roozzz

Ligt aan de ketting en het onderhoud er aan.
Mijn CN-5701's heb ik 16K km op 2 kettingen gereden waarvan de eerste vrij kort mee ging door verkeerd om monteren vanuit de fabriek 8)7 . Die sleet als een malle en is geloof ik na een paar duizend KM's vervangen. De 2e ketting heb ik zeker minimaal 10K mee gedaan :)
Die was laatst wel echt op, maak ze regelmatig schoon maar ik let totaal niet op een schuine kettinglijn oid.

[ Voor 16% gewijzigd door sapphire op 03-06-2019 15:12 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kluus schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:10:
[...]

In het filmpje gaan ze uit van een "klein beetje spanning" op de derailleur bij klei-klein. Bij het plaatje voor groot-klein moet de derailleur verticaal staan, dat is al best wat spanning. Beide filmpjes gaan achter uit van het kleine kransje en dat veranderd bij jou helemaal niet. Je kan dus gewoon je bestaande ketting gebruiken, en bij een nieuwe dezelfde lengte aan houden.

Desnoods kan je even controleren met de nieuwe cassette of je groot-groot kan schakelen en of de derailleur dan nog iets van speling heeft.
Klopt... voor mij is dit gedeelte van de vraag van antwoord voorzien...

Nu moet ik nog een keuze maken of ik deze ketting als combi houdt met de 11-28 cassette en de nieuwe ketting met de nieuwe 11-30 of dat ik het gewoon bij deze ketting houd.

Aan de ene kant is het wel makkelijker om het bij één ketting te houden, aan de andere kant met zo'n missing link is het ook een fluitje van een cent om de ketting samen met de cassette te verwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zoals gezegd ik wissel heel vaak van wielen (en vroeger ook met de Tacx) zonder de ketting te wisselen. In mijn ervaring dus niet nodig om verschillende kettingen te gebruiken.

Ik kan ook slecht tegen geluidjes en ik vervang de ketting meestal nadat mijn kettingchecker te veel rek aangeeft, gemiddeld komt dat bij mij neer op 4000-5000 km.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 03-06-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:23

Roozzz

Plus ultra

@sapphire & @Galois Helder! Ik begrijp dat ik mijn perspectief gewoon een beetje moet bijstellen. Onderhoud en kettinglijn zijn altijd wel op orde, dus dat zal helpen.

Ik blijf dan gewoon mijn ketting met enige regelmaat checken. Een vervanger ligt al in de kast, maar die mag daar dan nog wel even blijven :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
qua lengte zal het wel loslopen, maar check voor de zekerheid even of je met groot/groot (wat je normaal niet rijdt ivm met kettinglijn) de derailleur niet tegen de max aantrekt (voor het geval je per ongeluk wel een keer groot/groot schakelt).

Op de MTB rij ik ook met dezelfde ketting en een 30T oval (buitenland) of een 34T oval (NL) voor (1x setup) en dat gaat prima met de ketting lengte die er standaard op zat voor een 32T rond blad

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-07 09:27
Nu we het toch over kettingen en cassettes hebben - iemand nog een goed combo dealtje voor de Ultregra tegengekomen? Ben de NL en DE sites al aan het afstruinen maar kom overal rond de 80 euro uit voor de set.

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Fasterinside schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:37:
Nu we het toch over kettingen en cassettes hebben - iemand nog een goed combo dealtje voor de Ultregra tegengekomen? Ben de NL en DE sites al aan het afstruinen maar kom overal rond de 80 euro uit voor de set.
Bij Futurumshop hebben ze nu 10% korting. En volgens mij één van de goedkoopste momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:20
Pedaalvraagje: ik merk dat het pedaal waarmee ik het meest in en uitklik slijtage vertoont. Het voelt alsof de float van mn blauwe plaatjes veel groter is aan de ene kant dan aan de andere kant, en daardoor voelt met name de hak erg instabiel.

Herkent iemand dit, en weet iemand of dit een kwestie van nieuwe pedalen is of van spelen eruit halen door lagers te vervangen/smeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Stoffa schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:04:
Pedaalvraagje: ik merk dat het pedaal waarmee ik het meest in en uitklik slijtage vertoont. Het voelt alsof de float van mn blauwe plaatjes veel groter is aan de ene kant dan aan de andere kant, en daardoor voelt met name de hak erg instabiel.

Herkent iemand dit, en weet iemand of dit een kwestie van nieuwe pedalen is of van spelen eruit halen door lagers te vervangen/smeren?
Paar pagina's geleden had ik hetzelfde. Ik had mn cleats al vervangen dus het is een kwestie van nieuwe pedalen monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Roozzz schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:06:
Ik haal de 10k echt niet op een ketting hoor. Eerder 4-5k en ongeveer 3 kettingen per cassette. Vervang ze bij 0.75%. Bij regen en vakanties naar de Ardennen/Alpen gaat de slijtage x3 gok ik. Ik rij wel het hele jaar door weer en wind.

Je kunt er voor kiezen om een ketting en cassette samen op te rijden, dan haal je misschien de 10-12k, maar ga je het wel merken in geluid en schakelprestaties.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 05-06-2019 09:58 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48
Nieuwe wielset :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/xTYUhmQupmzVdMO7kSAHLRkVve9JdfGzgk-G_LA56EY-2048x1152.jpg

Wat ik bespaard heb door frame uit China te halen weer uitgegeven aan wielset 8)

[ Voor 24% gewijzigd door DDX op 05-06-2019 10:36 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Voor wie het interessant vindt, Mantel heeft een Hunt lopen: https://www.mantel.com/hunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Gisteren heb ik mijn kettingslijtagemeter binnengekregen. Dus ik gelijk de ketting van mijn racefiets checken die 2200 km gereden heeft: die was ok!
Ook die van mijn MTB, die 2500 km gereden heeft: daar vielen zowel de .75 als de 1.0 in de ketting. Dus versleten. Al merk ik er niets van. Maar kennelijk is het verstandig om te snelle slijtage van de cassette (en bladen) te voorkomen, deze ketting te vervangen?

Maar ik heb ook een trekkingfiets (met XT-derailleur en dito cassette). Deze heb ik al zo'n 10 jaar en fietst perfect. Schakelt goed en op het oog ziet de cassette er goed uit. Maar de kettingslijtagemeter die valt er volledig in, kortom: de ketting dus ook versleten en op. Maar goed, de cassette is ook 10 jaar oud en zeker 10.000 km. Dus een nieuwe ketting zal niet goed draaien op de cassette verwacht ik. Maar aangezien de fiets perfect schakelt en ik geen problemen ervaar... doe ik maar niets :)

Wat een kettingslijtagemeter toch tot problemen leidt :)

Wat doen jullie? Regelmatig meten en als de kettingmeter slijtage aangeeft, de ketting preventief vervangen? Ook al merk je verder niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Galois schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:11:
Gisteren heb ik mijn kettingslijtagemeter binnengekregen. Dus ik gelijk de ketting van mijn racefiets checken die 2200 km gereden heeft: die was ok!
Ook die van mijn MTB, die 2500 km gereden heeft: daar vielen zowel de .75 als de 1.0 in de ketting. Dus versleten. Al merk ik er niets van. Maar kennelijk is het verstandig om te snelle slijtage van de cassette (en bladen) te voorkomen, deze ketting te vervangen?

Maar ik heb ook een trekkingfiets (met XT-derailleur en dito cassette). Deze heb ik al zo'n 10 jaar en fietst perfect. Schakelt goed en op het oog ziet de cassette er goed uit. Maar de kettingslijtagemeter die valt er volledig in, kortom: de ketting dus ook versleten en op. Maar goed, de cassette is ook 10 jaar oud en zeker 10.000 km. Dus een nieuwe ketting zal niet goed draaien op de cassette verwacht ik. Maar aangezien de fiets perfect schakelt en ik geen problemen ervaar... doe ik maar niets :)

Wat doen jullie? Regelmatig meten en als de kettingmeter slijtage aangeeft, de ketting preventief vervangen? Ook al merk je verder niets?
Ik fiets met meerdere kettingen die ik om de zoveel tijd wissel. Wat ik vooralsnog eigenlijk gemerkt heb is dat de slijtage vooral merkbaar is uiteindelijk in de cassette bij doorslippen van de ketting. Als dat op teveel tandjes gebeurd of het "vervelend" begint te worden vervang ik gewoon de cassette + kettingen. Geen idee hoeveel ze dan precies gereden hebben (al heb ik het nu via strava bijgehouden zeg maar). Maar een te versleten ketting zal miss zorgen voor een sneller slijtende cassette maar met 2 kettingen zal denk ik de cassette uiteindelijk alsnog sneller slijten dan de kettingen. Dus eens in de zoveel tijd is het een kwestie van cassette + kettingen vervangen en doorrrrRrrRrR :)

Ben wel eens in het verleden bij Rose geweest voor framewissel (te vaak :P) maar dan begonnen ze ook altijd standaard van ja, je bladen zijn versleten, je ketting is versleten bla bla. Hey, dat maak IK nog wel uit. Als ik er niets aan merk, qua doortrappen bij kracht zetten, is het voor mij nog gewoon prima hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door orange.x op 05-06-2019 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
Same, slijtage merk je op je cassette. Ik ben ook afgestapt van de regel dat als je je ketting te laat vervangt dat je dan gelijk alles moet doen. Laatst toen het storend werd heb ik alleen de 13 vervangen van m'n 11-28 cassette met de 13 van een al afgeschreven 12-25 cassette. Gaat allemaal prima en als het niet gaat trap je door zoals Orange x opmerkt, dan moet je klussen. Soms trapt hij even door bij het leggen van een verse ketting, maar als de ketting iets slijt na een paar honderd kilometer dan verdwijnt dat weer, dan kan je nog een kettingkje door op die cassette.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh

Meten = weten. Al is het soms beter om gewoon je kop in het zand te steken.

Zoals ik al zei kun je een ketting en cassette gewoon samen oprijden als hij toch al 1.0> is, anders zal een nieuwe ketting toch in no-time naar dat niveau slijten. Je merkt vanzelf wanneer het schakelen traag gaat en/of de ketting over gaat slaan dat je de boel vervangen moet. Nadeel is dat je kettingbladen (=duur) ook boven gemiddeld snel slijten, de ketting slijt namelijk naar gelang de kransjes, en de kransjes slijten naar gelang de rek op de ketting.

Ik meet inderdaad regelmatig (elke 1.000-1.500km) en vervang de ketting zodra de 0.75 er op een willekeurig punt invalt. Dan blijven je cassette en kettingbladen ook binnen die marge van 0.75 en slijten nieuwe kettingen ook niet exponentieel snel. Je merkt dan wel wanneer je cassette versleten is als een nieuwe ketting doorslaat (soms moeten ze ff 50-100km 'inslijten') of als de tandjes op het oog te hoekig worden.

De echte Hollanders wisselen hun ketting ook nog elke 500-1.000 km zodat alles gelijkmatig slijt, maar dat gaat mij een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-07 13:58
@DDX Mooi fietsje zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gisteren heb ik mijn kettingslijtagemeter binnengekregen.
Moet zo'n stukje staal echt 30 euro kosten wat ik her en der zie??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
2 euro bij Ali.
Wel even nameten thuis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
BreadFan schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:29:
[...]

7, 9 en 13 euro bij mantel voor prima merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Smultie schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:38:
2 euro bij Ali.
Wel even nameten thuis :)
Het moet een veelvoud zijn van 12,7 mm? Die van mij is ook van Ali...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
[...]

Alleen die van Park Tool kost richting de 30 euro, maar die meet dan ook het daadwerkelijke percentage. Al die andere zijn gewoon statisch op 0.75 en 1.

Heb zelf die van BBB, kostte ooit 5 euro meende ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Wielen maken hem wel af ja, nog net ff mooier dan de 40mm mavic velgen die ik er eerst in had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:43:
[...]

Wielen maken hem wel af ja, nog net ff mooier dan de 40mm mavic velgen die ik er eerst in had.
Is dit setje hoger dan die onder je Trek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:42:
[...]

Is dit setje hoger dan die onder je Trek?
Ja deze zijn 54mm voor en 63mm achter.
En ook nog wat breder, intern 20mm en extern 29mm voor/28mm achter.

[ Voor 22% gewijzigd door DDX op 05-06-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
vervangen jullie ook wel eens de kettingbladen of alleen ketting en cassette?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Wel eens ja, maar kettingbladen gaan minstens 60 duizend km mee. (en dan heb ik enkel kleine blad vervangen, grote blad nog nooit)
Tenzij je dus te laat kettingen/cassettes gaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Wceend schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:32:
vervangen jullie ook wel eens de kettingbladen of alleen ketting en cassette?
als ze versleten zijn wel ja :)

In principe merk je het vanzelf als je door blijft slaan met een nieuwe cassetten en ketting.. dan zijn je bladen te ver heen. Maar door de krachtverdeling over veel meer tandjes slijten deze een stuk minder snel.

Waar je wel voor moet uitkijken is dat als ze eigenlijk best ver heen zijn (zichtbaar puntig en haaientand profiel) je nieuwe ketting en cassette mogelijk een stuk harder slijten door de versleten bladen. In zo'n geval kan het economisch beter zijn om die ook te vervangen

Strava

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• orange.x
Gisteren weer wat karmapunten verdiend. Reed met de kleine vanaf de houthandel naar huis en zag bij het stoplicht vlak bij ons huis een jonge knul staan die problemen had met z'n ketting en crank. Ik reed even blokje om en parkeerde de auto, en liep even terug naar die oversteek om te kijken of hij al weg was maar nog niet het geval. Dus even aangesproken of ik hem niet kon helpen. Bleek hij bij het tunneltje zijn ketting in een soort 8 om zijn trapas gedraaid te hebben. Geen idee hoe, maar zag er niet zo best uit. Even meegelopen naar de tuin en standaard tevoorschijn getoverd. Achterwiel eruit gehaald om de spanning van de ketting te halen. Daarna de ketting langzaam uit de knoop halen en uiteindelijk gelukt om hem weer netjes erop te leggen. Wieltje erin, handjes schoonmaken. Hij kon zijn pa bellen om te vertellen dat hij zijn weg kon hervatten. "Ja, ik ben hier even bij een hele aardige buurtbewoner die me geholpen heeft" :P

Hij blij, ik vieze klauwen maargoed, helpende hand is soms wel prettig, ook als je het zelf kan ontvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Tijd voor nieuwe schoenen!
Ik heb nu oude van Shimano die ik al 10 jaar heb, met klittenband :) Daar kan een serieuze wielrenner toch niet meer mee aan komen zetten :) Dus tijd om mijzelf te verwennen met nieuwe schoenen.

In reviews hier en daar lees ik dat iedereen gigantisch lovend is over de zgn. boa sluitsysteem. Het lijkt erop dat je dat 'moet' hebben :D
Wat zijn jullie ervaringen?

Ik ben een beetje aan het kijken voor een paar van Fizik of Sidi. Vind ik mooie schoenen en worden veelal goed gereviewd. Maar ook duur, dus ook op zoek naar de beste deal. Kwam bij Futurum de R4B van Fizik tegen. Zien er mooi uit (heb ook een zwarte fiets).

Vroeger kreeg ik trouwens best vaak van Futurum kortingscodes van bv. 25 euro bij besteding van 125 euro (oid). Heb ik al lang niet meer voorbij zien komen... Krijg je die codes eigenlijk alleen als je hun nieuwsbrief hebt? Dan moet ik mij maar weer snel aanmelden :) (of heeft iemand nog zo'n code?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Galois Kijk even naar wat een prettige voetbreedte is. Je hebt nu Shimano wat in relatieve zin een brede schoen is en Sidi is default best een smalle leest. Fizik weet ik even niet zo, maar niets is zo vervelend als klemmende schoenen! Zou wel aanraden dat als je naar een ander merk zou willen je beter even langs een winkel met meerdere merken kan gaan zodat je in ieder geval het verschil kan voelen en je kan spelen met de sluiting.

Zelf heb ik van Northwave schoenen, nog wat breder dan Shimano en heb een soort straktrek ding wat ook wel in die inline skates zit en 2 klittebandsluitingen. Ik merk vooral dat wanneer de bovenste sluiting goed zit het bij mij voor de rest niet zo strak meer hoeft. Dan zou zeg maar 1 boa voor de bovenkant voldoende kunnen zijn ipv 2. Maar dat is net wat je prettig vindt zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

orange.x schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:10:
@Galois Kijk even naar wat een prettige voetbreedte is. Je hebt nu Shimano wat in relatieve zin een brede schoen is en Sidi is default best een smalle leest. Fizik weet ik even niet zo, maar niets is zo vervelend als klemmende schoenen! Zou wel aanraden dat als je naar een ander merk zou willen je beter even langs een winkel met meerdere merken kan gaan zodat je in ieder geval het verschil kan voelen en je kan spelen met de sluiting.

Zelf heb ik van Northwave schoenen, nog wat breder dan Shimano en heb een soort straktrek ding wat ook wel in die inline skates zit en 2 klittebandsluitingen. Ik merk vooral dat wanneer de bovenste sluiting goed zit het bij mij voor de rest niet zo strak meer hoeft. Dan zou zeg maar 1 boa voor de bovenkant voldoende kunnen zijn ipv 2. Maar dat is net wat je prettig vindt zitten :)
Dank voor je toelichting. Mijn winterschoenen op de MTB zijn van Fizik en mijn zomerschoenen van Sidi. Sidi is wat smaller dan Fizik, maar ze zitten beide goed. Heb geen brede voeten. Heb van Sidi (mtb) ook hun brede variant aan gehad, maar die vond ik te breed. Vandaar dat ik het wel aandurf om bv. de Fizik R4B te proberen.

Shimano zijn inderdaad een stuk breder. Heb de klitteband over de zgn. 'middenstreepjes' als ik 'm goed aantrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:20
Wat schoenen betreft is pasvorm gewoon alles. Klittenband, boas, t maakt niet uit zolang de pasvorm maar goed is.
Ketens als 12go roepen altijd dat je schoenen standaard een maat groter moeten kopen, wat totale BS is.

Precies bepalen welke maat je nodig hebt en zorgen dat je die schoen koopt die bij je voet past is het devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Galois schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:05:
Tijd voor nieuwe schoenen!
Ik heb nu oude van Shimano die ik al 10 jaar heb, met klittenband :) Daar kan een serieuze wielrenner toch niet meer mee aan komen zetten :) Dus tijd om mijzelf te verwennen met nieuwe schoenen.

In reviews hier en daar lees ik dat iedereen gigantisch lovend is over de zgn. boa sluitsysteem. Het lijkt erop dat je dat 'moet' hebben :D
Wat zijn jullie ervaringen?

Ik ben een beetje aan het kijken voor een paar van Fizik of Sidi. Vind ik mooie schoenen en worden veelal goed gereviewd. Maar ook duur, dus ook op zoek naar de beste deal. Kwam bij Futurum de R4B van Fizik tegen. Zien er mooi uit (heb ook een zwarte fiets).

Vroeger kreeg ik trouwens best vaak van Futurum kortingscodes van bv. 25 euro bij besteding van 125 euro (oid). Heb ik al lang niet meer voorbij zien komen... Krijg je die codes eigenlijk alleen als je hun nieuwsbrief hebt? Dan moet ik mij maar weer snel aanmelden :) (of heeft iemand nog zo'n code?)
Ik heb recent Fizik R5 gekocht, erg fijne en mooie schoen. Ze zijn wel nét aan qua breedte. Als ik ze te strak draai dan krijg ik tintelende voeten.

Bij een zwarte fiets zijn witte schoenen (mits je wel een beetje gesoigneerde sokken hebt!) overigens ook echt een aanrader wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:32
Heb laatst ook nieuwe Shimano's gekocht met BOA sluiting (RC701), in kek wit. Lekker licht en soepel. Was wel even wennen maar zitten nu als gegoten.

Mijn 1e schoenen waren ook Shimano's met klitteband, zaten prima dus niet direct noodzaak om over te stappen op een ander merk. Daarnaast vind ik de RC7's lekker clean ogen. Vergeet niet een maat groter te bestellen. Ik was er blindelings vanuit gegaan dat ik mijn normale schoenmaat kon bestellen. Die waren toch echt een maatje te klein. Zag later pas dat mijn oude ook een maat groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 16:43
[...]

Schuifmaat is ook een optie :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:44:
[...]

Schuifmaat is ook een optie :)
Gebruik je die? En wat doen je dan? 10 schakels moet 127 mm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
Ik heb nog oude R107's van Shimano en de nieuwe S Sphyre schoen. Ik val toch nog altijd terug op de R107's omdat ik daar veel fijner op fiets helaas :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Ff gezocht maar ik vind ze alleen in de prijsrange 3,50 - 12,95...
Pagina: 1 ... 40 ... 659 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).