Requiem19 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:50:
Vrijdag voor het eerst echt op een wielrenfiets gezet. Gelijk de Ventoux op gereden met vrienden die heel vaak fietsen. Was zo leuk dat ik nu zelf een fiets wil kopen. Als semi nerd natuurlijk ook met wat gadgets.
Ik denk aan:
- Cannondale Caad12. Gebaseerd op mini internetonderzoekje. Lijkt fiets te zijn met veel waar voor je geld. Alu frame, maar wel licht (+- 8kg). En goede reviews. Ik denk dat carbon frame pas interessant wordt in hogere prijsklasse?
Voor een beginner leek mij 105 voldoende (?).
- Garmin Edge 530: op basis van review Dcrainmaker lijkt mij dit een top apparaat, met aantal mooie nieuwe functies.
- Favero Assioma DUO: wattage meter in pedaalvorm. Als gadget nerd en data freek vind ik het wel heel cool om met wattage te gaan fietsen. Volgens mij kan Garmin dan ook V02 max beter inschatten en kun je leuker trainen.
Ik ben benieuwd of iemand nog opmerkingen / tips heeft!
Cannondale CAAD frames zijn inderdaad high end alu, en waarschijnlijk beter dan de meeste instap carbon frames. 105 is zeker voldoende, met name omdat je al op 11 speed zit kan je ook makkelijker stapsgewijs upgraden of vervangen (als je shifter bv kapot gaat kan je gewoon een dura-ace erop zetten, als je nu bv tiagra zou hebben zit je vast aan 10 speed shifters, of je moet gelijk je cassette, ketting en derrailleur vervangen).
ik heb een simpelere garmin en die bevalt al prima, ook de connect software is tegenwoordig op orde. in de 530 zitten misschien nog wat bugjes, maar er zullen geregeld nieuwe firmwares voor komen.
powermeters zijn met name goed voor een efficiënte training (beter dan bv trainen op hartslag). Dus als je serieus aan de slag gaan met trainings schema's is het een goede investering. Alleen voor de getalletjes op strava.. is het een beetje duur.. zo heb ik een keer een cadans sensor gekocht, puur voor de data, maar toen de batterij op was, was de lol en de toegevoegde waarde er wel vanaf. (was een ali sensor van 10 euro, dus niet te vergelijken met een PM, maar goed).
Ik zou als ik jou was nog even wachten met een powermeter, als je enkel "normale ritten" maakt (lees gewoon rondje van x km fietsen) blijft het echt bij nummertjes zonder toegevoegde waarde. Bij een echte training sessie, ga je (afhankelijk van je doel) a minuten op b% van je threshold, daarna c minuten op d% etc. Op die manier kan je verbeteringen in performance sneller en met kortere sessies verkrijgen dan met gewoon toeren op de weg (met een ~constant tempo, maakt niet uit of dat 28 of 35 km/u is). Voor velen is toeren leuker dan "trainen".