Allemaal leuk en aardig, maar iemand met 2w/kg heeft andere versnellingen nodig dan iemand met 4 w/kg of een pro met 6 w/kg.
Er zijn wat "randzaken" waardoor je niet een strakke berekening kan maken, wat je -precies- nodig hebt voor een klim van x% bij een bepaald
w/kg (want ja, de kg's tellen juist bergop behoorlijk mee).
juist die amateur met 2 w/kg gaat een 39/25 simpelweg niet rondkrijgen bergop.
even voor de vorm, dit (extreme) voorbeeld uitgewerkt, met 39/25 en 60 rpm ga je 12 km/uur
https://ritzelrechner.de/...60&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
om 12 km/uur een helling van 12 % op te rijden voor iemand van 77 kg kost 358 watt.
https://www.gribble.org/c...dwind=0&p2v=200&v2p=35.41
als het een korte klim is kom je met 4 w/kg nog wel wel boven, maar ik (4 w/kg) rij niet graag langer dan een paar minuten 358 watt. dat is namelijk ruim boven mijn FTP en dus heel simpel gezien niet lang vol te houden.
Uiteraard kan je met minder watts ook naar boven rijden, maar dan moet je dus onder de 60 RPM gaan rijden.. praktisch gezien, hoeveel wielrenners houden dat lang vol? Misschien dat je een paar uitzonderingen kan vinden die met 40 rpm een bergop kunnen rijden, als ik het goed uitreken kom je dan op 8 km per uur, dan moet je dus met 236 watt 12% op rijden (met 77 kg). Er even van uitgaande dat we het over een lange klim hebben, dan wil je eigenlijk onder je FTP blijven, zeker in een langere koers. dan is 3 w/kg het minimum als je een bezopen lage cadans wilt rijden en de hele klim op FTP kan doen..
Pak je gewoon een geschikt bergverzet zoals een 34/34, dan kan je diezelfde 8 km per uur (en dus 236 watt / 3w/kg) gewoon lekker 60 rpm trappen, wat nog steeds best laag is, en dan heb je dus een pussy verzet...
zoals @
Phydomir al zei, bezuinig niet op versnellingen, als je toch wat gaan aanschaffen, koop dan het lichtste wat je binnen je budget kan kopen (rekening houden met kooi lengtes, voorbladen, etc)
Ik (en vele andere) trappen toch echt liever ~90 rpm, dus met een licht verzet kom je gewoon comfortabeler omhoog, zo simpel is het
@
joker1977 op papier heb je wellicht een punt, maar praktisch gezien niet