Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 388 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:44
Net weer een heerlijk woon-werk ritje gedaan, het was ideaal weer vanochtend.
En het fietsen naar het werk bevalt wel, dus wil ik er sowieso 2x in de week inhouden (dan maar iets minder hardlopen) nu nog even tactisch om een extra laptop vragen op het werk maar heb al wat gewicht bespaard door een paar normale schoenen gel deo en shampoo te dumpen op het werk.

En de brug stond open dus had even tijd voor een foto :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZO_qhjrMXpVLjwwCs5dxPe7V2I0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JWs7ViE4wuOKjN2JXJhyTaA.jpg?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:06:
Net weer een heerlijk woon-werk ritje gedaan, het was ideaal weer vanochtend.
En het fietsen naar het werk bevalt wel, dus wil ik er sowieso 2x in de week inhouden (dan maar iets minder hardlopen) nu nog even tactisch om een extra laptop vragen op het werk maar heb al wat gewicht bespaard door een paar normale schoenen gel deo en shampoo te dumpen op het werk.

En de brug stond open dus had even tijd voor een foto :)
[Afbeelding]
Van die extra laptop heb ik laatst ook geprobeert, maar daar werd wat lacherig over gedaan haha. Ik ben recent wel over gegaan op een kleinere 13" laptop, dat scheelt ook al wel wat. Volgende week begint coudewater op woensdag weer, daar sluit ik altijd aan na het werk (werk in Den Bosch) dus dan laat ik mijn laptop sowieso op kantoor. Inmiddels maar mijn prive pc maar weer klaargestoomd met de logins etc.

Sowieso levert woon-werk fietsen in deze tijd altijd weer mooie foto's op vind ik :D.
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/d7EHJlpt6UrCotCqLjC6quR_c7h7TKHUs3Dl8f_DKtQ-2048x1536.jpg

Edit: Die van jou lijkt trouwens een punt op mijn oude woon-werk route Oss -> Eindhoven. :)
Edit 2: Yes, gevonden, dat dacht ik al: https://www.google.com/ma...2uUq5Q!2e0!7i16384!8i8192

Ga je dan ook een stukje dokkeren over Pave Nederwetten richting Eindhoven daarna? Dat vond ik altijd wel een leuke weg. d:)b

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 22-03-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:44
Kluus schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:15:
[...]

Van die extra laptop heb ik laatst ook geprobeert, maar daar werd wat lacherig over gedaan haha. Ik ben recent wel over gegaan op een kleinere 13" laptop, dat scheelt ook al wel wat. Volgende week begint coudewater op woensdag weer, daar sluit ik altijd aan na het werk (werk in Den Bosch) dus dan laat ik mijn laptop sowieso op kantoor. Inmiddels maar mijn prive pc maar weer klaargestoomd met de logins etc.

Sowieso levert woon-werk fietsen in deze tijd altijd weer mooie foto's op vind ik :D.
[Afbeelding]

Edit: Die van jou lijkt trouwens een punt op mijn oude woon-werk route Oss -> Eindhoven. :)
Edit 2: Yes, gevonden, dat dacht ik al: https://www.google.com/ma...2uUq5Q!2e0!7i16384!8i8192

Ga je dan ook een stukje dokkeren over Pave Nederwetten richting Eindhoven daarna? Dat vond ik altijd wel een leuke weg. d:)b
Je was mij net voor maar idd die ja,
Ik hoef Eindhoven niet in :)
Maar die weg ken ik wel, laatst nog een keer daar hardgelopen, maar ik zou er niet graag willen fietsen, doe mij maar asfalt :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:48:
[...]

Je was mij net voor maar idd die ja,
Ik hoef Eindhoven niet in :)
Maar die weg ken ik wel, laatst nog een keer daar hardgelopen, maar ik zou er niet graag willen fietsen, doe mij maar asfalt :)
Ah Ekkersrijt moet je zijn, ik moest door naar de High Tech Campus, dus inderdaad nog door Eindhoven. Pave Nederwetten is op zich nog wel te doen hoor, je kan meestal over de klinkertjes aan de zijkant rijden, tenzij er bij een van de boerderijen een (vracht)auto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:11
Mistraller schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 00:10:
[...]
Maar MAN wat een prijsstijging zeg. Tis dan wel van 105=>ultegra (mech) maar 1000 euro erbij, bizar zeg. Ik heb 1999 voor mijn fiets betaald in mei 2020. Maar dat is allemaal carbon en zo te zien zoekt @rinslll dat niet.
Dat houdt mij ook deels tegen eigenlijk. Ik heb een 105 rim brake TCR Advanced modeljaar 2017 welke destijds 1499 was. Vriend van me heeft een Ultegra met disc gehaald begin 2020 voor 2300 euro, diezelfde spec fiets kost nu 2700-2800 euro. Of ik er dan zo veel mee opschiet vraag ik me dan af. :|

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik zit met een vraag over verzetten:

Ik heb voor dit voorjaar een lang weekend fietsen in het Sauerland (standplaats Willingen) en de Klimclassic 170km op de planning staan.

Vooral voor de klimclassic vrees ik met mijn huidige verzet (50/34 11-28) geen marge te hebben. Iemand ervaring met het Sauerland/Klimclassic die iets nuttigs kan zetten over 34/28 als lichtste?

Ik heb een lange kooi derailleur liggen, maar nog geen cassette. Dus dat is even zoeken. Verschil in Shimano en Sram zit in het middenstuk, 16/18/20 of 15/17/19. Dat verschil lijkt me verwaarloosbaar.

Shimano 105: 11-32: 11, 12, 13, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32
Sram PG1130: 11-32: 11, 12, 13, 14, 15, 17,19, 22, 25, 28, 32

En iemand nog een webshop waar de kettingen goedkop zijn? Laagste tot nu toe is mantel met een KMC X11 voor 19,95.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32
Kluus schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:15:
[...]

Vroeger had ik altijd een vaste pc op mijn werk, die ik met RDP kon overnemen vanaf mijn prive pc. Dat was echt ideaal.

Nu met nieuwe baan gaat dat helaas niet meer.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:57
Stufferdt schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:48:

Ik heb voor dit voorjaar een lang weekend fietsen in het Sauerland (standplaats Willingen) en de Klimclassic 170km op de planning staan.

Vooral voor de klimclassic vrees ik met mijn huidige verzet (50/34 11-28) geen marge te hebben. Iemand ervaring met het Sauerland/Klimclassic die iets nuttigs kan zetten over 34/28 als lichtste?

Ik heb een lange kooi derailleur liggen, maar nog geen cassette. Dus dat is even zoeken. Verschil in Shimano en Sram zit in het middenstuk, 16/18/20 of 15/17/19. Dat verschil lijkt me verwaarloosbaar.

En iemand nog een webshop waar de kettingen goedkop zijn? Laagste tot nu toe is mantel met een KMC X11 voor 19,95.
Geen idee van je gewicht e/o skills maar 34/28 is te doen bij de Klimclassic. Wordt wel harken op de steile stukken van bijvoorbeeld de Redoute maar grotendeels prima te doen. Zelf had ik volgens mij een 34/30 als lichtste verzet toen ik hem een paar jaar terug reed. (Nog) geen ervaring met Sauerland.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:21

Zoals al gezegd, geen idee van je fitheid, maar voor de Klimclassic zou ik toch zeker voor een 30 of 32 achter gaan! Zitten toch best een paar venijnige klimmen in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:39

Deze vraag kun je alleen beantwoorden als we je FTP weten op basis van watt/kg. En hoe goed je klimmen aankan op een lagere cadans.

Mijn mening is sinds het begin van mijn fietscarriere dat het heel vreemd is hoe 'zwaar' amateur wielrenners fietsen qua verzet. Alleen maar om vergelijkbaar te zijn met de pro's voor wie 4 w/kg omhoog fietsen extreem rustig is, terwijl de meeste amateurs tussen de 2,5 - 3.0 w/kg zitten en dus heel snel met een hele lage cadans fietsen bergop.

Aan de andere kant: van een 28 naar een 32 maakt ook weer niet heel veel uit.

http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 15-09 19:29
Requiem19 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:39:
[...]

Deze vraag kun je alleen beantwoorden als we je FTP weten op basis van watt/kg. En hoe goed je klimmen aankan op een lagere cadans.

Mijn mening is sinds het begin van mijn fietscarriere dat het heel vreemd is hoe 'zwaar' amateur wielrenners fietsen qua verzet. Alleen maar om vergelijkbaar te zijn met de pro's voor wie 4 w/kg omhoog fietsen extreem rustig is, terwijl de meeste amateurs tussen de 2,5 - 3.0 w/kg zitten en dus heel snel met een hele lage cadans fietsen bergop.

Amen.

Ik heb een FTP van 3.75 en rijd rond met een 50-34 en 11-32 en zou best regelmatig toch nog wat lichter willen. Als een triple voor nog een ding was, had ik dat al lang weer op mijn fiets gezet. veel hangt af waar je rijdt, maar zelf hier in België schakel ik vaak toch liever wat meer terug. Ik kan me voorstellen dat dat voor de niet-limburgse Nederlanders wat anders is. Het verschil tussen 28 en 32 is me toch wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
GerbenBK schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:57:
[...]

Geen idee van je gewicht e/o skills maar 34/28 is te doen bij de Klimclassic. Wordt wel harken op de steile stukken van bijvoorbeeld de Redoute maar grotendeels prima te doen. Zelf had ik volgens mij een 34/30 als lichtste verzet toen ik hem een paar jaar terug reed. (Nog) geen ervaring met Sauerland.
Ohja, goed punt.

De Stats beste mensen:
Gewicht: momenteel 77, hoop de 75 nog te redden. Hing normaal rond de 72.
FTP: 250ish, beter in kort intensief dan lang rondom FTP rijden. (FTP dus rond de 3,3).

Huidige waardes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QM-1soZZNWyslqFgRigVpBzV290=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6FchziD2cTguSazJCBsE4GXY.png?f=fotoalbum_large

Ben nog niet in topvorm maar begin weer kilometers te maken :)
loyske schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Zoals al gezegd, geen idee van je fitheid, maar voor de Klimclassic zou ik toch zeker voor een 30 of 32 achter gaan! Zitten toch best een paar venijnige klimmen in ;)
Ja wat groter klinkt wel fijn. Ik heb alleen nul ervaring met klimmen en kan me ook niet helemaal voorstellen hoe steil het is tijdens de klimclassic (hoe hard ga ik kaputt op 13%? :+ ).
Requiem19 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:39:
[...]

Lage cadans harken kan ik opzich wel prima, denk alleen niet 13x in 1 tocht. Dus denk dat ik toch bij voorkeur lichter achter de hand heb. En eens hoor, ben gehecht aan m'n knieen (heb er maar 2) dus zou ze graag intact houden.
Teun_2 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Amen.

Ik heb een FTP van 3.75 en rijd rond met een 50-34 en 11-32 en zou best regelmatig toch nog wat lichter willen. Als een triple voor nog een ding was, had ik dat al lang weer op mijn fiets gezet. veel hangt af waar je rijdt, maar zelf hier in België schakel ik vaak toch liever wat meer terug. Ik kan me voorstellen dat dat voor de niet-limburgse Nederlanders wat anders is. Het verschil tussen 28 en 32 is me toch wel groot.
Ik woon zelfs op de Veluwe en doe eigenlijk niks binnenblad meer tegenwoordig. Komend weekend overigens wel in Limburg (familie dus fietsen wordt beperkt), wellicht daar even ervaren ook hoe ver ik raak.

Thanks allen alvast. Heb opzich de lange kooi derrie liggen, dus wellicht is 'm sowieso steken voor de klimclassic slim. Sauerland zou ik nog kunnen proberen met huidige verzet.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:16

joker1977

Tweakert

We kunnen hele verhandelingen schrijven, maar FTP zegt vrijwel niets in deze. Nog even afgezien of FTP bepalend is bij dit soort (kortere) klimmertjes.

Het gaat nl. helemaal niet om het vermogen bij het bepalen welk verzet je nodig hebt, maar om het koppel wat je kan leveren. Ofwel: Bij welke cadans lever je je FTP. Dat bepaalt welk verzet je wilt/kunt ronddraaien. En juist dat zit niet in je FTP opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
joker1977 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:50:
We kunnen hele verhandelingen schrijven, maar FTP zegt vrijwel niets in deze. Nog even afgezien of FTP bepalend is bij dit soort (kortere) klimmertjes.

Het gaat nl. helemaal niet om het vermogen bij het bepalen welk verzet je nodig hebt, maar om het koppel wat je kan leveren. Ofwel: Bij welke cadans lever je je FTP. Dat bepaalt welk verzet je wilt/kunt ronddraaien. En juist dat zit niet in je FTP opgenomen.
Goede toevoeging, maar nog steeds blijft FTP (of een andere indicator van het vermogen dat je kunt produceren) juist wel belangrijk.

Als jouw ftp 5 w/kg is, kun je vrij gemakkelijk 4 w/kg bergop rijden. Met een 34-32 zul je op steile stukken met je 4w/kg dan nog lekker hoge cadans hebben en is koppel minder relevant.

Als je ftp lager is en je maar 2,5 w/kg gaat rijden, wordt koppel belangrijk. Dan zul je op steile klimmetjes eerder rond de 60 cadans zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Goede toevoeging, maar nog steeds blijft FTP (of een andere indicator van het vermogen dat je kunt produceren) juist wel belangrijk.

Als jouw ftp 5 w/kg is, kun je vrij gemakkelijk 4 w/kg bergop rijden. Met een 34-32 zul je op steile stukken met je 4w/kg dan nog lekker hoge cadans hebben en is koppel minder relevant.

Als je ftp lager is en je maar 2,5 w/kg gaat rijden, wordt koppel belangrijk. Dan zul je op steile klimmetjes eerder rond de 60 cadans zitten.
Sorry maar het is voor mijn anal retentiveness echt super irritant om dit soort dingen te lezen:

* FTP druk je uit in Watts, niet in Watts per kg.
* De vraag of een bepaald verzet afdoende is om een bepaalde berg op te komen heeft primair niks met vermogen of gewicht te maken. Het heeft enkel te maken met koppel: Krijg je het rond (of niet).

Natuurlijk is het zo dat je uiteindelijk wel een idee hebt op basis van FTP welk verzet nodig is, simpelweg omdat de meeste mensen dat rond ruwweg cadans = 85-95 draaien.

Maar voor personen met een fysische achtergrond doet het gewoon pijn om allerlei redeneringen te zien - die uiteindelijk precies de essentie missen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
joker1977 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:13:
[...]

Sorry maar het is voor mijn anal retentiveness echt super irritant om dit soort dingen te lezen:

* De vraag of een bepaald verzet afdoende is om een bepaalde berg op te komen heeft primair niks met vermogen of gewicht te maken. Het heeft enkel te maken met koppel: Krijg je het rond (of niet).

Natuurlijk is het zo dat je uiteindelijk wel een idee hebt op basis van FTP welk verzet nodig is, simpelweg omdat de meeste mensen dat rond ruwweg cadans = 85-95 draaien.

Maar voor personen met een fysische achtergrond doet het gewoon pijn om allerlei redeneringen te zien - die uiteindelijk precies de essentie missen.
Jij hebt de fysische achtergrond, dus dan kun je wellicht ook uitleggen wat vermogen is. In mijn simplistische visie is vermogen niet meer dan koppel * cadans.

Als je dus de sterkste man van de wereld op een fiets zet, die een enorm vermogen kan leveren voor 3 minuten, kan hij bergop 3 minuten het vereiste koppel leveren.

Is het dan dus niet de vraag hoe lang je dat koppel kunt leveren (waardoor vermogen dus juist van belang is, afhankelijk van hoeveel hoogtemeters je maakt (en hoe lang je dat vermogen moet leveren => FTP)?

Waarom denk je trouwens dat FTP niet in w/kg kan worden uitgedrukt? Dat is toch juist interessant als we het hebben over bergop fietsen? Absolute FTP is niet heel belangrijk om een indicatie te geven hoe gemakkelijk iemand kan klimmen... (edit, ik zie zelfs dat Cogan, ongeveer de bedenker van trainen met vermogen, 'functional threshold' uitdrukt in w/kg in zijn Chart).

Happy to learn 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 22-03-2022 12:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33

Phydomir

Dennis

Uiteindelijk is het vrij simpel. Ik heb nog nooit iemand bergop zien gaan die dacht, had ik nog maar een zwaarder verzet over. Met andere woorden, je kan beter gaan voor een cassette waarvan je het grootste tandwiel niet nodig blijkt te hebben, dan dat je jezelf opblaast omdat je niet klein genoeg kan rijden.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Buiten het fysische verhaal gaat FTP wel over je lange duur vermogen terwijl de klimmen in de klimclassic allemaal niet langer duren dan 10 minuten, een paar die dat misschien wel doen maar die zijn dan weer nergens echt steil. Iemand met een tijdrijders profiel kan met een hoge FTP weer relatief lage vermogens hebben op de kortere duur en vice versa voor een sprinters type. In die zin zegt FTP dus ook weer niet zo veel over welk verzet je kan ronddraaien op dit soort klimmen en hoe snel je hier van kan herstellen voor de volgende inspanning.

Uiteindelijk komt het gewoon neer op je eigen lichaam kennen en daar kan een ander hier weinig over zeggen. Ik kan prima rond komen op de klimclassic met een 36-28 als lichtste verzet (al heb ik dan tegenwoordig ook liever een 36-30) maar daar heeft een ander niet zo veel aan. In die zin zou ik uit gaan van het advies van @Phydomir en gewoon een goede klimcassette kopen om jezelf te leren kennen. En inderdaad even aanvoelen in Limburg als dat lukt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 15-09 19:29
Requiem19 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:26:
[...]

Jij hebt de fysische achtergrond, dus dan kun je wellicht ook uitleggen wat vermogen is. In mijn simplistische visie is vermogen niet meer dan koppel * cadans.

Als je dus de sterkste man van de wereld op een fiets zet, die een enorm vermogen kan leveren voor 3 minuten, kan hij bergop 3 minuten het vereiste koppel leveren.

Is het dan dus niet de vraag hoe lang je dat koppel kunt leveren (waardoor vermogen dus juist van belang is, afhankelijk van hoeveel hoogtemeters je maakt (en hoe lang je dat vermogen moet leveren => FTP)?

Waarom denk je trouwens dat FTP niet in w/kg kan worden uitgedrukt? Dat is toch juist interessant als we het hebben over bergop fietsen? Absolute FTP is niet heel belangrijk om een indicatie te geven hoe gemakkelijk iemand kan klimmen... (edit, ik zie zelfs dat Cogan, ongeveer de bedenker van trainen met vermogen, 'functional threshold' uitdrukt in w/kg in zijn Chart).

Happy to learn 8)
Vermogen = Koppel * cadans, maar die dingen zijn niet zomaar aan te passen.
Je kan niet zomaar zeggen dat iemand die een vermogen van 500w kan trappen aan 100rpm aan een bepaald koppel, hij of zij dat ok kan aan 50rpm en een dubbel zo hoog koppel. Als dat waar was, had je helemaal geen versnellingen nodig.

Daar zit inderdaad een verschil op, al vallen de meeste mensen in ongeveer dezelfde ranges en is FTP gedeeld door massa nog wel een werkbare manier (maar niet helemaal correct)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

[...]

"De sterkste man van de wereld". Is dat iemand die een gewicht van 1 kilo 300x per minuut kan optillen of is dat iemand die een gewicht van 150 kilo 2x per minuut kan optillen ?

De vraag was "wat voor verzet" heb ik nodig voor een berg. Als wij beide een FTP hebben van 250 Watt (of 3 Watt/kg kunnen leveren) maar jij doet dat bij een cadans van 100 en ik bij een cadans van 50 dan maakt dat uit voor het verzet wat we nodig hebben. "In theorie" zou ik dan een 2x zo groot verzet kunnen rondkrijgen dan jij.

Vandaar dat FTP niet zoveel zegt. Het zegt wel iets, maar meer bij de gratie dat de meeste mensen het FTP bij ruwweg een vergelijkbare cadans leveren.
FTP = Functional Treshold Power. Power (vermogen) druk je uit in Watt (= J/s) en niet in Watt/kg. Natuurlijk is W/kg belangrijker dan absoluut vermogen bij klimmen, maar je kunt vermogen (en dus FTP) niet uitdrukken in W/kg - dan is het nl. geen vermogen meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
joker1977 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:07:
[...]

"De sterkste man van de wereld". Is dat iemand die een gewicht van 1 kilo 300x per minuut kan optillen of is dat iemand die een gewicht van 150 kilo 2x per minuut kan optillen ?
Ik dacht dat iedereen de Sterkste Man van de Wereld competitie wel kende :)

Wikipedia: Sterkste Man van de Wereld

Hint: de 2e stelling past hier een stuk beter bij - vandaar het voorbeeld.
De vraag was "wat voor verzet" heb ik nodig voor een berg. Als wij beide een FTP hebben van 250 Watt (of 3 Watt/kg kunnen leveren) maar jij doet dat bij een cadans van 100 en ik bij een cadans van 50 dan maakt dat uit voor het verzet wat we nodig hebben. "In theorie" zou ik dan een 2x zo groot verzet kunnen rondkrijgen dan jij.

Vandaar dat FTP niet zoveel zegt. Het zegt wel iets, maar meer bij de gratie dat de meeste mensen het FTP bij ruwweg een vergelijkbare cadans leveren.
Ok, maar welke wielrenner fietst altijd rond met 50rpm? Dat is meer een theoretisch punt dan een praktisch punt.

En daarnaast is 'welk koppel je kunt leveren' op zichzelf staand weinig zeggend als je daar geen tijdseenheid aan koppelt.
FTP = Functional Treshold Power. Power (vermogen) druk je uit in Watt (= J/s) en niet in Watt/kg. Natuurlijk is W/kg belangrijker dan absoluut vermogen bij klimmen, maar je kunt vermogen (en dus FTP) niet uitdrukken in W/kg - dan is het nl. geen vermogen meer ;)
d:)b

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Allemaal leuk en aardig, maar iemand met 2w/kg heeft andere versnellingen nodig dan iemand met 4 w/kg of een pro met 6 w/kg.
Er zijn wat "randzaken" waardoor je niet een strakke berekening kan maken, wat je -precies- nodig hebt voor een klim van x% bij een bepaald w/kg (want ja, de kg's tellen juist bergop behoorlijk mee).

juist die amateur met 2 w/kg gaat een 39/25 simpelweg niet rondkrijgen bergop.
even voor de vorm, dit (extreme) voorbeeld uitgewerkt, met 39/25 en 60 rpm ga je 12 km/uur
https://ritzelrechner.de/...60&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed

om 12 km/uur een helling van 12 % op te rijden voor iemand van 77 kg kost 358 watt.
https://www.gribble.org/c...dwind=0&p2v=200&v2p=35.41

als het een korte klim is kom je met 4 w/kg nog wel wel boven, maar ik (4 w/kg) rij niet graag langer dan een paar minuten 358 watt. dat is namelijk ruim boven mijn FTP en dus heel simpel gezien niet lang vol te houden.

Uiteraard kan je met minder watts ook naar boven rijden, maar dan moet je dus onder de 60 RPM gaan rijden.. praktisch gezien, hoeveel wielrenners houden dat lang vol? Misschien dat je een paar uitzonderingen kan vinden die met 40 rpm een bergop kunnen rijden, als ik het goed uitreken kom je dan op 8 km per uur, dan moet je dus met 236 watt 12% op rijden (met 77 kg). Er even van uitgaande dat we het over een lange klim hebben, dan wil je eigenlijk onder je FTP blijven, zeker in een langere koers. dan is 3 w/kg het minimum als je een bezopen lage cadans wilt rijden en de hele klim op FTP kan doen..

Pak je gewoon een geschikt bergverzet zoals een 34/34, dan kan je diezelfde 8 km per uur (en dus 236 watt / 3w/kg) gewoon lekker 60 rpm trappen, wat nog steeds best laag is, en dan heb je dus een pussy verzet...
zoals @Phydomir al zei, bezuinig niet op versnellingen, als je toch wat gaan aanschaffen, koop dan het lichtste wat je binnen je budget kan kopen (rekening houden met kooi lengtes, voorbladen, etc)

Ik (en vele andere) trappen toch echt liever ~90 rpm, dus met een licht verzet kom je gewoon comfortabeler omhoog, zo simpel is het

@joker1977 op papier heb je wellicht een punt, maar praktisch gezien niet :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:33
joker1977 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:13:
[...]

Nou dit vind ik dus super irritant om te lezen, anal retentiveness doet me denken aan collega's die hun verhaal kracht bij willen zetten door enkele interessante termen erin te slingeren, en dan daarbij ook gaan roepen, ''onderzoek heeft uitgewezen dat''... maar met het onderzoek komen ze zelf eigenlijk nooit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:54
Over lange ritten gesproken.. ik zelf vind het fijn om tijdens lange ritten met eventueel wat zware stukken naast gewoon eten ook een specifieke sportreep en/of sportgel te gebruiken. Echter zijn die dingen over het algemeen wel vrij prijzig. Nu heb ik in het verleden vaker gebruik gemaakt van een of andere kortingsactie van SiS waardoor de prijs van de gels/repen van hun beperkt bleef.

Nu ben ik dus wel heel erg te spreken over het effect en de toegevoegde waarde bij lange/zware ritten(6-8+ uur) maar minder over de prijs 1,5+ euro per reep/gel als je het niet in de aanbieding kunt vinden.

Ben ik nu te veel een cheap ass Hollander of wat zijn jullie alternatieven? Waarbij ik niet zelf de repen wil gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:23:
@joker1977 op papier heb je wellicht een punt, maar praktisch gezien niet :)
Omdat vrijwel iedereen die fietst een soortgelijke cadans heeft bij zijn FTP (laten we zeggen 85-95). Dat neemt niet weg dat het nog steeds onjuist is, maar omdat het toevallig 'goed' uitkomt binnen je foutenmarges is het bruikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:33
@la_fusion hebben we hier al eens eerder besproken, maar wat vaak naar voren kwam en wat ook mijn eigen ervaring is...

Stroopwafels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

pier87 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:33:
[...]

Nou dit vind ik dus super irritant om te lezen, anal retentiveness doet me denken aan collega's die hun verhaal kracht bij willen zetten door enkele interessante termen erin te slingeren, en dan daarbij ook gaan roepen, ''onderzoek heeft uitgewezen dat''... maar met het onderzoek komen ze zelf eigenlijk nooit :P
Haha, ook herkenbaar. Maar goed, ik staaf mijn opmerkingen dan ook met een kleine uitleg waarom....

Net zoals dat het heel herkenbaar (en begrijpelijk) is als mensen zeggen "er staat stroom op hoor". Dat kun je wel zeggen, iedereen begrijpt het, maar het is wel onjuist ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
joker1977 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Omdat vrijwel iedereen die fietst een soortgelijke cadans heeft bij zijn FTP (laten we zeggen 85-95). Dat neemt niet weg dat het nog steeds onjuist is, maar omdat het toevallig 'goed' uitkomt binnen je foutenmarges is het bruikbaar.
dan zijn we het toch soort van eens ;)
maar laten we hier vooral adviezen geven die van toepassing zijn op 99% van de bevolking, als iemand van zichzelf weet dat ie het heerlijk vind om met 30 rpm te harken, dan weet ie vast nog wel meer dingen die goed voor em zijn.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
la_fusion schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:34:
Over lange ritten gesproken.. ik zelf vind het fijn om tijdens lange ritten met eventueel wat zware stukken naast gewoon eten ook een specifieke sportreep en/of sportgel te gebruiken. Echter zijn die dingen over het algemeen wel vrij prijzig. Nu heb ik in het verleden vaker gebruik gemaakt van een of andere kortingsactie van SiS waardoor de prijs van de gels/repen van hun beperkt bleef.

Nu ben ik dus wel heel erg te spreken over het effect en de toegevoegde waarde bij lange/zware ritten(6-8+ uur) maar minder over de prijs 1,5+ euro per reep/gel als je het niet in de aanbieding kunt vinden.

Ben ik nu te veel een cheap ass Hollander of wat zijn jullie alternatieven? Waarbij ik niet zelf de repen wil gaan maken.
Voor mijn langere duurritten gebruik ik voornamelijk standaard supermarkt reepjes (pindakaas reepje, granenreepje, of what ever) En inderdaad! Ook de duo verpakkingen stroopwafels zijn echt top! De gels ed gebruik ik alleen als ik niet fatsoenlijk kan eten tijdens het fietsen (dus bijvoorbeeld bij interval trainingen). Dan zie ik echt toegevoegde waarde van die gels.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33

Phydomir

Dennis

Mijn goto endurance voeding:

Nature Valley Crunchy Haver en Honing
g'woon Fruitreep aardbei
Banaan

Die Coop fruitreep heb ik pas ontdekt en dat vind ik wel een aanrader. Heel zacht en makkelijk weg te werken. 20G koolhydraten per reep.

Gels is voor mij alleen bij de echt lange ritten als nood backup. Meeste haal ik echter nog steeds uit m'n drankmix. Ongeveer 60G koolhydraat per uur en dan een van de bovenstaande per uur erbij.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
pier87 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:35:
@la_fusion hebben we hier al eens eerder besproken, maar wat vaak naar voren kwam en wat ook mijn eigen ervaring is...

Stroopwafels!
Inderdaad kanjers!

Daarnaast krentenbollen, bananen en snelle jelle met rozijnen (normale kan ook wel, maar die zijn stuk droger).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:38:
[...]

dan zijn we het toch soort van eens ;)
maar laten we hier vooral adviezen geven die van toepassing zijn op 99% van de bevolking, als iemand van zichzelf weet dat ie het heerlijk vind om met 30 rpm te harken, dan weet ie vast nog wel meer dingen die goed voor em zijn.
Ik zie minstens 30% van de bevolking op een e-Bike rondrijden hier in de stad (Groningen) met een cadans van <30

:? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Phydomir schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:34:
Uiteindelijk is het vrij simpel. Ik heb nog nooit iemand bergop zien gaan die dacht, had ik nog maar een zwaarder verzet over. Met andere woorden, je kan beter gaan voor een cassette waarvan je het grootste tandwiel niet nodig blijkt te hebben, dan dat je jezelf opblaast omdat je niet klein genoeg kan rijden.
Ik heb naast mijn poldercassette (12x25) vorig jaar een 11-34 gekocht. Die 34 zit er meer op zo van "Als het nou echt niet meer gaat heb ik nog een reddende engel". Om dan boven te komen op de 30 of zelfs 27 en trots zijn dat je hem niet nodig hebt gehad :P
Heb nog niet echt serieus klimwerk gedaan overigens met deze fiets.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 22-03-2022 14:23 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:49
Oh jee, mag ik zo wel de auto in zaterdag? Anders moet ik ook nog even tijd vrij gaan maken in de agenda...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29

Naast alle andere suggesties : De gel van de Action vind ik prima te pruimen. Die zou je kunnen proberen als je gel wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Stufferdt schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Ohja, goed punt.

De Stats beste mensen:
Gewicht: momenteel 77, hoop de 75 nog te redden. Hing normaal rond de 72.
FTP: 250ish, beter in kort intensief dan lang rondom FTP rijden. (FTP dus rond de 3,3).

Huidige waardes:
[Afbeelding]

Ben nog niet in topvorm maar begin weer kilometers te maken :)
Wat door anderen gezegd is, lichter verzet zal altijd fijn zijn maar met 3.3W/kg en een 34-28 kom je echt die heuvels wel op, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Ja je zal in een lagere cadans zitten maar gezien het geen eindeloze klimmen zijn is het zeker prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik doe sowieso niet meer aan polder- en bergcassettes, ik had eerst een 11-28 voor alles, en nu ik er achter ben dat de 11-30 tot en met de 21 precies hetzelfde is gebruik ik die altijd. Vroegah pakte ik ook een 12-25 als polder cassette, maar die komt net niet lekker uit (had rond de 30km/u altijd een scheve kettinglijn) en bovendien wil ik hier in Nederland ook nog wel eens naar Nijmegen rijden, daar is het ook wel eens fijn als je een lekker koffiemolentje kan draaien.

Voor mijn geplande cyclo dit jaar (Kitzbueheler Radmarathon) overweeg ik nog wel een 32 of zelfs 34 vanwege de horror verhalen die ik hoor over die slotklim. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Oja en mijn derailleur kan ook niet kleiner dan 28, of misschien kan het wel, maar Di2 dus dan klopt het schermpje op mijn Garmin niet meer :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 15:45

Flipmo

OMG !!

Kluus schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:27:
Ik doe sowieso niet meer aan polder- en bergcassettes, ik had eerst een 11-28 voor alles, en nu ik er achter ben dat de 11-30 tot en met de 21 precies hetzelfde is gebruik ik die altijd. Vroegah pakte ik ook een 12-25 als polder cassette, maar die komt net niet lekker uit (had rond de 30km/u altijd een scheve kettinglijn) en bovendien wil ik hier in Nederland ook nog wel eens naar Nijmegen rijden, daar is het ook wel eens fijn als je een lekker koffiemolentje kan draaien.

Voor mijn geplande cyclo dit jaar (Kitzbueheler Radmarathon) overweeg ik nog wel een 32 of zelfs 34 vanwege de horror verhalen die ik hoor over die slotklim. :X
sterkte op de Horn... ik heb hem geprobeerd op de racefiets, maar na 500 meter omgedraaid.
Had daar een 34-30 op zitten, maar niet te doen man..
Had gelukkig de MTB ook bij me en hem daarmee beklommen.. Daar zat toen een triple op en achter een pizzaschijf :P

https://www.strava.com/activities/663018249

rondje op de racefiets, en inieminie stukje de Horn op
https://www.strava.com/activities/658305819

[ Voor 6% gewijzigd door Flipmo op 22-03-2022 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58

McMiGHtY

- burp -

Maltodextrinepoeder voor in je bidon..kost eigenlijk helemaal niks, en vrij makkelijk wat koolhydraten. En je meld niet zelf willen maken, maar mocht je partner zich is willen vermaken (of als je kinderen hebt..ook die kunnen het) ricecakes, een vrij goedkope manier om "reepjes" te maken. (En in zoveel smaken als je wil).

En acties gelijk scoren, en de gelletjes van de action vind ik persoonlijk ook nog wel te nassen, en kanjers zijn zoals genoemd ook handig verpakt en lekker. (En bij echt een lange tocht..is een patatje / frietje ook altijd wel een lekkere)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Bedankt voor de ideeen maar ik merk echt heel goed het verschil tussen een sportgel als een soort van doping ten opzichte van een gewone reep/krentenbol/etc. Echt na een paar minuten krijg je direct een boost, handig als je er even doorheen zit. Enige wat ik dan dus nog niet had was zo'n stroopwafel. Daar zal ik eens even naar gaan kijken. Ik zal ook eens kijken wat die gel van de Action is.

Nadeel is dus vooral dat die andere gels echt goed werken maar dus ook zijn prijs hebben helaas.

/edit: wellicht vergeten te melden maar tijdens mijn ritten heb ik sowieso altijd een bidon met sportdrank en een bidon met water. Volgens mij zit het dan wel snor. Voor de sportdrank gebruik ik altijd PowerBar Electrolytes tabletten.

[ Voor 19% gewijzigd door la_fusion op 22-03-2022 16:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Flipmo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:02:
[...]

sterkte op de Horn... ik heb hem geprobeerd op de racefiets, maar na 500 meter omgedraaid.
Had daar een 34-30 op zitten, maar niet te doen man..
Had gelukkig de MTB ook bij me en hem daarmee beklommen.. Daar zat toen een triple op en achter een pizzaschijf :P

https://www.strava.com/activities/663018249

rondje op de racefiets, en inieminie stukje de Horn op
https://www.strava.com/activities/658305819
I know, zie hier de beklimming van de winnaar van Kitzbueheler Radmarathon 2021:

Wij nemen ook de MTBs mee om de rest van de week daar een beetje offroad te kunnen touren, maarja die mogen we waarschijnlijk niet gebruiken bij de cyclo :+.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
Pimorez schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:08:
[...]

Wat door anderen gezegd is, lichter verzet zal altijd fijn zijn maar met 3.3W/kg en een 34-28 kom je echt die heuvels wel op, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Ja je zal in een lagere cadans zitten maar gezien het geen eindeloze klimmen zijn is het zeker prima te doen.
Dit geeft de burger weer moed :)
In de middagpauze via marktplaats voor 40 euro een praktisch nieuwe 11-32 op de kop kunnen tikken (105/7000) en die heb ik vanavond binnen. Dus ik kijk in het Sauerland (ben er 4 volle dagen) hoe ver ik kom met 32-28 en maak dan de keuze of de kooi en cassette omwissel of dat ik htfu doe :+

Met wat extra kilometers komende weken en mogelijk wat vet eraf hoop ik een heel eind te raken :)
Hier overigens kamp stroopwafel, gedroogde abrikozen, winegums en zelfgebakken bananenbrood.

@Kluus 360watt is blijkbaar niet voldoende om 39/32 rond te krijgen. Wellicht is een 39 binnenblad ook wel wat optimistisch :+

[ Voor 6% gewijzigd door Stufferdt op 22-03-2022 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Snelle Jelle, met rozijnen (paarse verpakking). 45gram koolhydraten per reep, weinig vet en eiwitten. 1 reep en 1 bidon per uur en je bent al een heel eind op weg met je 60-90 gram mogelijke opname per uur.

Kostentechnisch zijn die altijd wel voor een prikkie te vinden bij bijv. Kruidvat of ergens anders in de actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Stufferdt schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:14:
[...]

Dit geeft de burger weer moed :)
In de middagpauze via marktplaats voor 40 euro een praktisch nieuwe 11-32 op de kop kunnen tikken (105/7000) en die heb ik vanavond binnen. Dus ik kijk in het Sauerland (ben er 4 volle dagen) hoe ver ik kom met 32-28 en maak dan de keuze of de kooi en cassette omwissel of dat ik htfu doe :+

Met wat extra kilometers komende weken en mogelijk wat vet eraf hoop ik een heel eind te raken :)
Hier overigens kamp stroopwafel, gedroogde abrikozen, winegums en zelfgebakken bananenbrood.

@Kluus 360watt is blijkbaar niet voldoende om 39/32 rond te krijgen. Wellicht is een 39 binnenblad ook wel wat optimistisch :+
Tussen jou en mij zit niet zoveel verschil zo te zien, gewicht en vermogens profiel zien er heel erg gelijk uit, dus ik spreek uit ervaring ;)

Maar een 34-28 is zelfs nog genoeg om in Sierra Nevada, de Dolomieten en rondom Bormio (Stelvio/Gavia/Mortirolo op één dag) te fietsen. Dus kijk lekker hoe het voor jou aanvoelt in het Sauerland (geen idee hoe die heuvels daar zijn) en maak daar je beslissing :) In beide gevallen gaat die Klimclassic wel lukken. Ik ga hem zelf wel met een 30 of 32 achter doen, dat moet ik nog even bedenken maar heeft te maken met dat ik 1 juni op de fiets richting Girona (via San Sebastian) vertrek en dus wel wat lichters kan gebruiken in de Pyreneeën :D

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:53
Lekker weertje hoor.. perfect voor een lunchritje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6v8yugKwepuumDSrOGaKWSjTYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Km92MNoxZBhohi9y3dM4EMTB.jpg?f=fotoalbum_large

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:49

Ik rijd met Campa, maar die heeft dezelfde vertandingen als de SRAM.
De stap 19-22 vind ik echt waardeloos. Nèt effe te groot en nèt op de plek waar het me slecht uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47

Snelle Jelle kruidkoek, bananen, winegums & kanjers stroopwafels. Daarnaast myprotein deze en ik gebruik myprotein oat flapjack deze myprotein met kortingscode prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:37
Heeft Futurum de huismerk prijzen verhoogd? Alles lijkt bijna 20 euro duurder...

[ Voor 3% gewijzigd door replica17 op 22-03-2022 19:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Wat.een.fantastisch.fietsweer

Zo

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:54
dano_nl schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:17:
Wat.een.fantastisch.fietsweer

Zo
Wat.ongelooflijk.kl*te.dat.ik.naar.kantoor.moest.

Daar! :+

(maar morgen hopelijk wel een kans)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
Morrar schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:34:
[...]

Wat.ongelooflijk.kl*te.dat.ik.naar.kantoor.moest.

Daar! :+

(maar morgen hopelijk wel een kans)
Donderdag moet ik ook naar kantoor... OP DE FIETS *O* *O* *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
Salteh schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:43:
[...]

Donderdag moet ik ook naar kantoor... OP DE FIETS *O* *O* *O*
Ik ben daar al heel lang over aan het twijfelen weet je dat? Op zich heerlijk om lekker door de buitenlucht te rijden ipv stampvolle spitstrein/metro.

Maar dan moet je wel douchen op werk (kan wel, zag er schoon uit), je fiets ergens veilig stallen (kan denk ik in de parkeergarage), je wielerpakje ergens uithangen (geen idee waar), je laptop op werk stallen (gebruik 'm niet met thuis werken), door hartje Amsterdam fietsen (tja) ...

Best wat logistiek, maar misschien moet ik het gewoonten keer gaan proberen...

[ Voor 7% gewijzigd door Morrar op 22-03-2022 19:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:57
Morrar schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:55:
[...]

Ik ben daar al heel lang over aan het twijfelen weet je dat? Op zich heerlijk om lekker door de buitenlucht te rijden ipv stampvolle spitstrein/metro.

Maar dan moet je wel douchen op werk (kan wel, zag er schoon uit), je fiets ergens veilig stallen (kan denk ik in de parkeergarage), je wielerpakje ergens uithangen (geen idee waar), je laptop op werk stallen (gebruik 'm niet met thuis werken), door hartje Amsterdam fietsen (tja) ...

Je moet natuurlijk wel een beetje lekker ver van je werk wonen. Als je alleen door de stad moet, kun je beter een stadsfiets pakken. Of je maakt natuurlijk zowel op de heen- als terugweg een lusje... :P

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Ik mag 25 km door de polder, was weer super vandaag. Vanochtend wel fris, dus arm en beenstukken. De terugweg was top. Ik kan douche op werk, hebben lockers en gesloten fietsenstalling. Alleen wel redelijk bepakt met kleren, schoenen en eten. Daar moet ik nog wat op vinden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Salteh
Morrar schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:55:
[...]

True! Ik heb daar gelukkig m'n "barrel" voor, oftewel m'n oude fiets. Bagagedragertjes erop en fietstassen voor laptop en kleren, en gaan. Deze fiets mag lekker buiten staan, in de buurt van de andere fietsen achter 't kantoor.

Douchen kan inderdaad, en we hebben ook een plek om kleding (en handdoek) op te hangen, gelukkig :)

Hier m'n oude woon-werk fiets (nu binnenfiets), maar hetzelfde idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-agLxIzxhr4-_0hV8HvGOANAwDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4QZut0bQbA8jxI1tHYwNI8R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e-h50wwklkmDAQoKJUr8qU6B2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8galtu4zdXbcMxP2d1tiSGDe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Salteh op 22-03-2022 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
@Salteh Ik heb alleen m'n carbon racer of een MTB. Dan neig ik wel een beetje naar die eerste, maar is eigenlijk een te mooie fiets om voor woon werk in te zetten... Een gravel fiets of tour fiets zou er nog wel een keer kunnen komen, maar met de huidige krapte en prijzen wacht ik liever ff af.

@GerbenBK Het is ongeveer 22 km enkele reis; da's op zich prima afstandje. Stukje door de polder, maar ook wel vrij veel bebouwde kom helaas. Kan wel allerlei lusjes eraan vastplakken. Zelfs rondje ringvaart als je echt een goede dag hebt :)

Wel een lekker plaatje met die zonsopkomst!

[ Voor 15% gewijzigd door Morrar op 22-03-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 22:05

Decathlon heeft een 11 SP ketting voor 16,99. Dat is gewoon een KMC x11 in een iets gewijzigde verpakking

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:35
Ik heb gisteren de fiets achterin de auto gegooid. Auto naar kantoor. Met fiets terug. Vandaag met trein naar kantoor, met auto terug. Zo heb ik geen last van plakkerig op kantoor aankomen (daar geen douche helaas), en al mijn spullen laat ik op werk (laptop) / in auto (normale kleding).

De rit a’foort-utrecht heeft grotendeels een afgescheiden bosfietspad, de heerlijk met 29km/u gemiddeld naar huis met vrijwel geen oponthoud 😊.

Was nu aan de late kant maar denk dat ik er volgende keer nog een polderlusje aan plak, zeker als het iets langer licht is straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
McMiGHtY schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:06:
[...]

Maltodextrinepoeder voor in je bidon..kost eigenlijk helemaal niks, en vrij makkelijk wat koolhydraten. En je meld niet zelf willen maken, maar mocht je partner zich is willen vermaken (of als je kinderen hebt..ook die kunnen het) ricecakes, een vrij goedkope manier om "reepjes" te maken. (En in zoveel smaken als je wil).

En acties gelijk scoren, en de gelletjes van de action vind ik persoonlijk ook nog wel te nassen, en kanjers zijn zoals genoemd ook handig verpakt en lekker. (En bij echt een lange tocht..is een patatje / frietje ook altijd wel een lekkere)
Om hier specifiek nog even op terug te komen.. in hoeverre verschilt dit met de PowerBar Electrolytes tabletten die ik nu al gebruik? Wellicht zie ik het over het hoofd en levert het nog wat extra's.

Verder nogmaals dank voor alle reacties.. vooral veel van de dingen die ik dus al doe helaas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58

McMiGHtY

- burp -

la_fusion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:12:
[...]

Om hier specifiek nog even op terug te komen.. in hoeverre verschilt dit met de PowerBar Electrolytes tabletten die ik nu al gebruik? Wellicht zie ik het over het hoofd en levert het nog wat extra's.

Verder nogmaals dank voor alle reacties.. vooral veel van de dingen die ik dus al doe helaas :+
Maltodextrine is koolhydraten, je powerbar zijn electrolyten.

In Duitsland heb je de DM, deze heeft buisjes met tabletten, een van de versies hiervan is multi mineral. Hier doe ik er voor de smaak..en de mineralen vaak eentje bij de bidon maltodextrine (wat van zichzelf eigenlijk geen smaak heeft)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 16:17
la_fusion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:12:
[...]

Het grote verschil is dat die Powerbar electrolytes dus alleen electrolytes bevatten (mineralen zoals zout, magnesium etc.) Maar hier zitten geen koolhydraten in. Heel simpel gezegd, deze tabletten zijn alleen goed om uitdroging tegen te gaan / dorst te lessen maar geen energie te geven.
Dus dan moet je je energie volledig uit eten halen.

Je zou je eens kunnen verdiepen in de verschillende sportdranken en de samenstelling daarvan (isotoon, hypotoon en hypertoon).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Morrar schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:03:
@Salteh Ik heb alleen m'n carbon racer of een MTB. Dan neig ik wel een beetje naar die eerste, maar is eigenlijk een te mooie fiets om voor woon werk in te zetten... Een gravel fiets of tour fiets zou er nog wel een keer kunnen komen, maar met de huidige krapte en prijzen wacht ik liever ff af.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Te mooi voor woon-werk...dit is echt een goed excuus voor N+1! d:)b d:)b d:)b

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morrar
Nutterd schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:37:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Te mooi voor woon-werk...dit is echt een goed excuus voor N+1! d:)b d:)b d:)b
Nog beter; mijn dame zei al "koop die fiets nou maar gewoon!" *O*

Maarrrr waarom zijn er nu juist problemen met voorraden!! :'( :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 16:16
Morrar schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:03:
.......... Een gravel fiets of tour fiets zou er nog wel een keer kunnen komen, maar met de huidige krapte en prijzen wacht ik liever ff af.
Gelukkig zorgen de huidige benzineprijzen voor een extra argument vóór N+1. Zelfs met de absurde prijsstijgingen is een extra fiets voor woon/werk een goed idee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
(jarig!)
Salteh schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:24:
Lekker weertje hoor.. perfect voor een lunchritje :)

[Afbeelding]
En letten we even op allemaal: zo heurt 't dus

[mierenneukmodus]hoewel die ventielen wel heul erg lang zijn[/mierenneukmodus]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

Frenz64 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Zou ie al omgevallen zijn? :P

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:43
[...]

Nee hoor. Je hoort er op te zitten en te fietsen. Daar is een fiets voor bedoeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 16:46

Galois

1811 - 1832

Ach... gewoon goed eten en goed drinken. Dat is alles wat ik doe. Geen semi-wetenschappelijk onderbouwde keuzes die misschien op detailniveau een klein beetje uit zouden kunnen maken als je op je grens fietst.

Voor de meeste van ons komt het echt neer op 'goed eten en drinken'.

Als ik een langere tocht doe, dan zorg ik er gewoon voor dat ik wat extra eet vooraf (niets bijzonders, gewoon extra eten als bv. een extra boterham met pindakaas oid) en extra drink (ook gewoon water).

Voor onderweg neem ik dan gewoon water in mijn bidon(s) (die ik evt. bijvul onderweg) en snacks als Sultana oid. Niets van die 'overpriced' semi-wetenschappelijke onderbouwde keuzes...

Maar goed... ieder zijn ding. En al helpt het alleen mentaal om toch die speciale snacks/drankjes te nemen, is dat ook winst :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Cormo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:31:
[...]

Het grote verschil is dat die Powerbar electrolytes dus alleen electrolytes bevatten (mineralen zoals zout, magnesium etc.) Maar hier zitten geen koolhydraten in. Heel simpel gezegd, deze tabletten zijn alleen goed om uitdroging tegen te gaan / dorst te lessen maar geen energie te geven.
Dus dan moet je je energie volledig uit eten halen.

Je zou je eens kunnen verdiepen in de verschillende sportdranken en de samenstelling daarvan (isotoon, hypotoon en hypertoon).
Heb je wellicht een betrouwbare bron van informatie hierover? Ik kom vooral op websites van winkels en/of fabrikanten waardoor ik het eea met korreltje zout neem.

@Galois Mijn vetverbranding in relatieve rust is nogal hoog, dus eten + drinken is bij mij sowieso al noodzakelijk en hoewel ik bij de meeste ritten prima af kan met het normale, vind ik wel fijn om mijn lichaam binnen het redelijke te voorzien van de juiste energie. Als ik op een relatief eenvoudige manier dat op de juiste manier kan verbeteren doe ik dat graag. Zoals gezegd, ik leef niet alleen op gels oid en verwacht ook niet dat ik op alleen gels ineens de Tour ga winnen maar vind het wel fijn dat ik na een lange dag fietsen ook nog een beetje normaal kan functioneren ipv helemaal oudgehongerd en gedroogd op de bank neer moet ploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 16:46

Galois

1811 - 1832

la_fusion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:23:

@Galois Mijn vetverbranding in relatieve rust is nogal hoog, dus eten + drinken is bij mij sowieso al noodzakelijk en hoewel ik bij de meeste ritten prima af kan met het normale, vind ik wel fijn om mijn lichaam binnen het redelijke te voorzien van de juiste energie. Als ik op een relatief eenvoudige manier dat op de juiste manier kan verbeteren doe ik dat graag. Zoals gezegd, ik leef niet alleen op gels oid en verwacht ook niet dat ik op alleen gels ineens de Tour ga winnen maar vind het wel fijn dat ik na een lange dag fietsen ook nog een beetje normaal kan functioneren ipv helemaal oudgehongerd en gedroogd op de bank neer moet ploffen.
Snap ik! En als dat voor jou werkt, dan is dat toch prima?

Het is altijd wel lastig om te testen wat wel en wat niet werkt. Helaas is het niet zo eenvoudig om twee ritten te doen en één zonder en één met speciale voeding. De vorm van de dag, wat je al gegeten hebt, enz, enz, is ook zeker niet onbelangrijk.

Ik heb vroeger :) ook van alles onderbouwd aan voeding genomen, waar ik toen ook wel echt van overtuigd was. Ik had zeker het gevoel dat het bij mij toen goed werkte. Maar tegenwoordig doe ik dat helemaal niet en heb ik niet het gevoel dat ik iets mis.

Wat ik wel altijd heb gehad dat na een zware training (zeker bij mijn maratontrainingen vroeger...) dat een eiwitshake wel goed werkte bij het herstel. Qua spierpijn merkte ik dat ook (minder spierpijn de volgende dag als ik voldoende eiwitten tot mij genomen had). Maar goed... of dat tussen mijn oren zat of dat het echt zo was... dat weet ik niet. Misschien kreeg ik ook al voldoende eiwitten via het normaal eten...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:05
DialOut schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:24:
Ik mag 25 km door de polder, was weer super vandaag. Vanochtend wel fris, dus arm en beenstukken. De terugweg was top. Ik kan douche op werk, hebben lockers en gesloten fietsenstalling. Alleen wel redelijk bepakt met kleren, schoenen en eten. Daar moet ik nog wat op vinden.
Hier 30km heen en 30km terug, douche spullen, handdoek en schoenen staan op kantoor, dus alleen broek, shirt, laptop en eten mee. Prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:03
[...]

Heb je wellicht een betrouwbare bron van informatie hierover? Ik kom vooral op websites van winkels en/of fabrikanten waardoor ik het eea met korreltje zout neem.

*knip*
https://www.voedingscentr...-tijdens-het-sporten.aspx

Overigens is de info van de grote webwinkels en fabrikanten ook geen kul, maar dat kan je met bovenstaande info zelf denk ik aardig gaan plaatsen. En of er koolhydraten inzitten dat staat gewoon op het label met de voedingsinformatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Jesse op 23-03-2022 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Laatst online: 13-09 10:03
[...]
Mijn vetverbranding in relatieve rust is nogal hoog, dus eten + drinken is bij mij sowieso al noodzakelijk
Toch erg nieuwsgierig naar de onderbouwing hiervan. Kun je daar wat meer over vertellen?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Salteh
[...]

haha, vooral het ventiel achter he. Maar ja, dat was de enige lengte die ik hier had.
En de logo's staan niet precies goed, maar ja :)

Je moet natuurlijk ruimte voor verbetering laten, anders ben je na 1 foto klaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Salteh schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:31:
[...]

haha, vooral het ventiel achter he. Maar ja, dat was de enige lengte die ik hier had.
En de logo's staan niet precies goed, maar ja :)

Je moet natuurlijk ruimte voor verbetering laten, anders ben je na 1 foto klaar!
Hoe staat je fiets rechtop? Zie geen stokje oid :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Salteh
Shadowstand - https://shadowstand.com/

Ik heb er ooit een gekocht toen ik die Wilier van Shimano mee naar huis kreeg. Vond het wel een grappig idee om zo'n ding te hebben, zeker als ik in de toekomst nog wel eens wat meer fietsen van ze over de vloer heb.

Het is niet een ding dat je meeneemt op ritjes langer dan 30km. Tenminste, ik niet. Misschien de echte vloggers/influencers wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Salteh schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:34:

Ik heb er ooit een gekocht toen ik dee Wilier van Shimano mee naar huis kreeg. Vond het wel een grappig idee om zo'n ding te hebben, zeker als ik in de toekomst nog wel eens wat meer fietsen van ze over de vloer heb.

Het is niet een ding dat je meeneemt op ritjes langer dan 30km. Tenminste, ik niet. Misschien de echte vloggers/influencers wel :)
Ah nu zie ik hem :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
DialOut schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:24:
Kan je niet een extra setje kleding op kantoor leggen de laatste kantoordag voorafgaand aan je fietstrip?

Fijn, douche op werk. Dat hebben wij helaas niet dus ik beperk mij denk ik tot terugritjes (dag 1: fiets in auto heen, terug met fiets. dag 2: heen trein, terug met auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Galois schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:34:
[...]

Snap ik! En als dat voor jou werkt, dan is dat toch prima?

Het is altijd wel lastig om te testen wat wel en wat niet werkt. Helaas is het niet zo eenvoudig om twee ritten te doen en één zonder en één met speciale voeding. De vorm van de dag, wat je al gegeten hebt, enz, enz, is ook zeker niet onbelangrijk.

Ik heb vroeger :) ook van alles onderbouwd aan voeding genomen, waar ik toen ook wel echt van overtuigd was. Ik had zeker het gevoel dat het bij mij toen goed werkte. Maar tegenwoordig doe ik dat helemaal niet en heb ik niet het gevoel dat ik iets mis.

Wat ik wel altijd heb gehad dat na een zware training (zeker bij mijn maratontrainingen vroeger...) dat een eiwitshake wel goed werkte bij het herstel. Qua spierpijn merkte ik dat ook (minder spierpijn de volgende dag als ik voldoende eiwitten tot mij genomen had). Maar goed... of dat tussen mijn oren zat of dat het echt zo was... dat weet ik niet. Misschien kreeg ik ook al voldoende eiwitten via het normaal eten...
Nou ik mis het over het algemeen ook niet hoor maar merk dat zo'n gel wel als een soort doping werkt als ik er doorheen zit, iets wat een normaal stukken eten niet voor elkaar krijgt. En bij extreme ritten is de kans om er doorheen te zitten nou eenmaal wat vanzelf sprekender :+

Zelf toevallig gemerkt dat kwark na intensieve ritten ook het herstel bevorderd nadat we toevallig nog kwark hadden staan in de koelkast.
Michaelg schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:16:
[...]

Toch erg nieuwsgierig naar de onderbouwing hiervan. Kun je daar wat meer over vertellen?
Door aanhoudende klachten een tijd geleden de nodige onderzoeken gehad waaronder sportmedisch onderzoek en dit bleek uit een van de onderzoeken. Durf niet meer te zeggen hoe/wat exact behalve dat ik relatief eenvoudig gewicht verlies als ik niet snack/ongezond eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

la_fusion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Mijn vetverbranding in relatieve rust is nogal hoog, dus eten + drinken is bij mij sowieso al noodzakelijk

Door aanhoudende klachten een tijd geleden de nodige onderzoeken gehad waaronder sportmedisch onderzoek en dit bleek uit een van de onderzoeken. Durf niet meer te zeggen hoe/wat exact behalve dat ik relatief eenvoudig gewicht verlies als ik niet snack/ongezond eet.
Ik ben altijd een beetje sceptisch zodra ik 'sportmedisch' onderzoek hoor, want de ervaring leert mij dat wat daar gebeurt bijna altijd gericht is op 'tijd is geld' en op basis daarvan worden veel onderzoeken vrij kort uitgevoerd. Voldoende om de 'echt' rare dingen eruit te vissen, maar meestal niet afdoende om gespecialiseerd te kijken naar mensen en hun metabolisme.

Volgens mij is het "normaal" dat je in rust op ca. 80-90% vet-verbranding leeft. Dus de claim 'vetverbranding in relatieve rust is nogal hoog' zegt me nog niet heel veel.

Bij normale mensen is dat dan, afhankelijk van je lichaamsgewicht op zo'n 1 kcal / kg lichaamsgewicht / uur. Stel je voor dat jij in rust op maar liefst 95% zit - dan zit je op 0.1 kcal / kg lichaamsgewicht /uur meer dan een gemiddeld mens. Ofwel: Niet significant en zeker geen bijzondere afwijking.

Dus dan rest de vraag: Wat is relatieve rust? Is dat dan onder inspanning, maar signifcant onder je FTP ? Of hoe moet ik dat verstaan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 22:49

Fisico

by Fabian

Eerste ritje in kort/kort vandaag en gelijk het shirt van Chris Froome bekeken bij Koppel, lang verhaal dus luister vooral de Grote Plaat met Thijs Z.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:19
Salteh schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:34:

Ik heb er ooit een gekocht toen ik die Wilier van Shimano mee naar huis kreeg. Vond het wel een grappig idee om zo'n ding te hebben, zeker als ik in de toekomst nog wel eens wat meer fietsen van ze over de vloer heb.

Tof idee. Eens kijken of ik niet zoiets zelf kan printen ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Bartmanz
  • Laatst online: 28-08 15:47
Wat een heerlijk fietsweer vandaag zeg. Weinig wind, warm genoeg voor kort-kort. Zag er vorige week al veelbelovend uit dus had al halve dag vrij genomen om te fietsen.
Heb de Flevopolder rond gefietst, m’n eerste 150km+ tocht sinds ik fiets (2020).

En onderweg ook nog door de lbs gebeld dat mijn nieuwe wielset klaar ligt. Morgen maar even langshalen. Mijn dag kon niet mooier :)

Het weerbericht voor volgende week is al stuk minder mooi dus probeer de komende dagen je fiets momentjes te pakken!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:14
Het was inderdaad heerlijk weer om te fietsen vandaag, alleen moet je dan niet van je sokken gereden worden. :X
Had gelukkig zelf niets doordat ik wonderbaarlijk snel uitklikte en een koprol maakte.
Eerste wat ik deed was foto's maken. Ben alleen vergeten getuigen te noteren, maar ik denk dat de situatie wel duidelijk is.
Uiteindelijk politie erbij geroepen en een schadeformulier ingevuld.
Thuis bleek ik toch nog een schaafwond op mijn elleboog te hebben gekregen dwars door mijn longsleeve thermoshirt.
Morgen maar de verzekering bellen en de fiets naar de fietsenmaker brengen.
Na eerste inspectie veel krassen op linkershifter, stuurlint en op de rechter chainstay. Ketting lag er ook af.
Afwachten of het frame nog heel is, de wielen/spaakspanning nog recht/goed zijn en er evt andere schade is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiYoQZ6Lu5XVuXPbnM6DR0MqFZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7k7N845FzSqXvN8dNp3DGbg8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m23sJdeGb5uatE_CyryU-VhJMHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mttrOpBG4kpWizhjePTlRsFR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 22:41
Toch wel schrikken zulke dingen. Goed om te lezen dat je er zelf redelijk ok bent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 15:45

Flipmo

OMG !!

noodgang schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:41:
[...]

Tof idee. Eens kijken of ik niet zoiets zelf kan printen ;)
ding lijkt net op een ijskrabber, wellicht het handvat eraf halen en iets een ronding in vijlen voor je pedaal. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
NewbieNeo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:42:
Het was inderdaad heerlijk weer om te fietsen vandaag, alleen moet je dan niet van je sokken gereden worden. :X
Had gelukkig zelf niets doordat ik wonderbaarlijk snel uitklikte en een koprol maakte.
Eerste wat ik deed was foto's maken. Ben alleen vergeten getuigen te noteren, maar ik denk dat de situatie wel duidelijk is.
Thuis bleek ik toch nog een schaafwond op mijn elleboog te hebben gekregen dwars door mijn longsleeve thermoshirt.
Na eerste inspectie veel krassen op linkershifter, stuurlint en op de rechter chainstay. Ketting lag er ook af.
Afwachten of het frame nog heel is, de wielen/spaakspanning nog recht/goed zijn en er evt andere schade is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mocht je ergens pijn hebben, kan ik je aanraden om even langs de huisarts te gaan. Dan staat het namelijk in het dossier. Als dan later blijkt dat de klachten aanhouden, dan is het een stuk aannemelijker dat het door de aanrijding kwam.

Fijn dat het mee lijkt te vallen. Maar alles goed checken is sowieso een goed idee. Ik had een paar jaar geleden een aanrijding, daar leek ook alles mee te vallen, bij nadere inspectie bleek mijn vork gebroken, en zo'n beetje alles was krom, dus fiets total loss :( 1/2 dagen na mijn crash werd mijn elleboog ineens 3x zo groot als normaal.

Oh ja, en check je helm, bij twijfel: nieuwe helm!

Sterkte! Hoe reageerde de automobilist trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:18

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn toevallig ook wel heel lekkere rotondes met voorrang om door te rijden. Zeker als je vanaf de molen komt naar beneden :P.
Gelukkig kom je er met al te weinig problemen vanaf als ik zo lees. Schikken is het altijd wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik rij momenteel een BeOne Diablo Sport uit 2013 en op zich gaat dat eigenlijk prima voor de afstanden die ik rijd, maarja toch al bijna 10 jaar oud. Een triple die ik nooit gebruik, velgremmen, misschien iets verouderde 105 en eigenlijk wil ik ook wel iets nieuws. Maar wat zou dan een goede stap zijn? In principe lijkt in de huidige markt alleen een alu frame realistisch met mijn budget van 1500-2000 euro. Dan kom ik volgens mij op een Cube Attain SL, Sensa of een CAAD. Maar is dat een verbetering van mijn huidige fiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

shoombak schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:55:
Ik rij momenteel een BeOne Diablo Sport uit 2013 en op zich gaat dat eigenlijk prima voor de afstanden die ik rijd, maarja toch al bijna 10 jaar oud. Een triple die ik nooit gebruik, velgremmen, misschien iets verouderde 105 en eigenlijk wil ik ook wel iets nieuws. Maar wat zou dan een goede stap zijn? In principe lijkt in de huidige markt alleen een alu frame realistisch met mijn budget van 1500-2000 euro. Dan kom ik volgens mij op een Cube Attain SL, Sensa of een CAAD. Maar is dat een verbetering van mijn huidige fiets?
Ik heb vlug gezocht op jouw huidige fiets, en die heeft een carbon frame en een gewicht van ca. 8,6kg.
Dan is een aluminium fiets al snel een kilo zwaarder.

Iets boven budget zou je kunnen kijken naar:
https://www.cubestores.nl...arbon-2022-50-cm/57730050
Ook verkrijgbaar in een mooie blauwe versie.
Daarmee ga je er m.i. wel op vooruit. Let wel op, her en der wordt aangegeven dat het een 2x12 is, maar bij Cube zelf staat 2x11.

[ Voor 11% gewijzigd door magic_nl op 24-03-2022 09:24 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

borft schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:47:
[...]

Oh ja, en check je helm, bij twijfel: nieuwe helm!
Ik zou eigenlijk altijd een nieuwe helm claimen. Zodra je een beetje serieus onderuitgaat is de kans vrij groot dat je helm wel ergens de grond heeft geraakt. Dan is het best aannemelijk te maken dat een nieuwe helm vereist is, tenslotte lees je overal dat een helm betrokken in een crash vervangen dient te worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

joker1977 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:55:
[...]

Ik zou eigenlijk altijd een nieuwe helm claimen. Zodra je een beetje serieus onderuitgaat is de kans vrij groot dat je helm wel ergens de grond heeft geraakt. Dan is het best aannemelijk te maken dat een nieuwe helm vereist is, tenslotte lees je overal dat een helm betrokken in een crash vervangen dient te worden..
Helemaal mee eens. Een helm kan ook onzichtbaar schade hebben.
Voor je eigen veiligheid nooit op bezuinigen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Wat betreft Helm: er zijn ook diverse merken en winkels die grote korting geven bij het vervangen van de helm binnen een paar jaar na een crash. Loont om even te checken! Weet niet meer welke maar tijdens mijn zoektocht naar een goede helm zag ik daar regelmatig dingen over staan bij winkels (zal Futurumshop, Mantel of 12gobiking geweest zijn) of merken (dacht Lazer of Bontrager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Bontrager vervangt je helm gratis in het eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 15-09 13:47
Futurumshop heeft bijvoorbeeld :
''FuturumZeker Helm Crash Replacement
Met FuturumZeker kan je na een valpartij met 40% korting een nieuwe fietshelm bestellen. Binnen 2 jaar na aankoop van je helm, ontvang je na een valpartij een korting van 40% op de aanschafwaarde van je oude helm, mits deze bij FuturumShop gekocht is. Crash replacement garantie is niet mogelijk in combinatie met andere kortingscodes. Meer weten? Lees meer over onze FuturumZeker Helm Crash Replacement''
https://www.futurumshop.n...ce/garantie-en-defecten#7

Was voor mij de reden om mijn helm daar te kopen, Mantel heeft dat dacht ik ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

shoombak schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:55:
Als je specifieke "irritaties" hebt kan je ook kiezen om die direct aan te pakken en je budget steken in echt goede upgrades in plaats van nu (in de huidige markt ook nog eens) kiezen voor een ander instap model. Voor die 2000 euro (en ook voor veel minder) kan je met je BeOne een mooie stap vooruit maken als je de groep en eventueel je wielen gaat upgraden en dan heb je met je BeOne denk ik een veel fijnere fiets dan wanneer je nu een fiets van max 2000 gaat kopen.

Dan kan je alleen niet naar schijfremmen, maar persoonlijk vind ik dat juist een pre O-). Als je echt gewoon helemaal iets nieuws wil vind ik de cube attain die @magic_nl noemt ook wel een mooi ding voor die prijs, ik denk dat dat wel de entry point is vanaf waar je er echt op vooruit gaat inderdaad.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 24-03-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Altijd die kut wielrenners!

Even serieus. Das mooi kut, hopelijk helen de wonden snel. En heb je geen gezeur met verzekering enzo.
Misschien kan je ook een scan laten maken van je fiets of er geen scheuren inzitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 22:19
Sleeon schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Hier 30km heen en 30km terug, douche spullen, handdoek en schoenen staan op kantoor, dus alleen broek, shirt, laptop en eten mee. Prima te doen.
Als ik naar kantoor ga, dan is het op de fiets. Dus dan moet je vroeg of laat toch alles mee. Ik heb alleen voor nood een paar oudere schoenen in de locker (die wil ik nog wel eens vergeten in de tas te proppen). En ik heb een dubbele set met headset/muis/powersupply voor laptop.
De laptop gaat op m'n rug en de rest op mijn bagagedrager. Als het koud is neem ik vaak ook nog een fleecevest mee voor de middagwandeling (en omdat het anders soms wat fris is op kantoor, omdat we lager stoken ivm corona en nu Oekraine).
Het enige wat écht niet handig is om te vergeten is je handdoek. Ik had me ooit flink in het zweet gewerkt, toen tóch maar gaan douchen en mijn lijf in alle bochten gewrongen om met de handdoekrol alles droog te krijgen :+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@la_fusion @rolandos582
Ah, thanks, dan had ik het goed gelezen destijds. Nog even gecheckt en mijn helm komt van Mantel. Die doen inderdaad ook 40% korting op nieuwe helm na een crash binnen 2 jaar. Ongeachte merk/prijzen van oude en nieuwe helm.

(Dus de echte oer-Hollandse opportunisten koopt de allergoedkoopste helm, rijdt op dag 729 tegen een boom en kiest daarna de allerduurste helm met 40% korting. Om dan vanuit de IC hier te posten hoeveel euro deze slimme actie hem of haar heeft opgeleverd)
Pagina: 1 ... 388 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).