iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Nadat ik vorig jaar het fietsen een beetje verwaarloosd heb ivm een marathon training, wil ik het dit jaar serieuzer aanpakken, dus elke week minimaal 1 ritje maken (is iig de eerste 2 weken van 2022 gelukt
Ook wil ik meer gaan intervallen dus lijkt mij daarbij een powermeter wel handig (doe mijn hardloop intervals ook op vermogen)
Heb een Ultegra 6800 groepset met wel een Miche Syntium crankset maar dacht dit zal allemaal wel compatible met elkaar zijn...
Dus om het een beetje betaalbaar te houden kwam ik uit bij 4iiii powermeter, maar toen ik daarvoor de batterij test ging doen merkte ik al dat die 4iiii powermeter niet ging passen aangezien je de crank heel anders op de as monteert.
Dus wat zou dan de beste optie zijn?
Crank set vervangen is ook een duur grapje, en volgens mij is dan de FAVERO UNO POWERMETER LEFT de goedkoopste en makkelijkste optie of zie ik nog iets over het hoofd?
Echter is deze oplossing wel dubbel zo duur... en vind het toch best veel geld voor extra data en iets nauwkeuriger intervallen. Ook omdat fietsen niet mijn hoofdsport is maar meer voor erbij.
[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 11-01-2022 12:12 ]
Ik fiets al 2,5 jaar met de Favero uno -> nog steeds heel blij mee! En heb weinig last van enkelzijdig. Heb op vakantie gefietst met een huur fiets met dubbelzijdige power meter en daar kwamen vergelijkbare waardes uit. Die additionele power meter data vind ik zelf niet zo boeiend.Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:36:
Hier weer 1tje die opzoek is naar een betaalbare powermeter![]()
Nadat ik vorig jaar het fietsen een beetje verwaarloosd heb ivm een marathon training, wil ik het dit jaar serieuzer aanpakken, dus elke week minimaal 1 ritje maken (is iig de eerste 2 weken van 2022 gelukt)
Ook wil ik meer gaan intervallen dus lijkt mij daarbij een powermeter wel handig (doe mijn hardloop intervals ook op vermogen)
Heb een Ultegra 6800 groepset met wel een Miche Syntium crankset maar dacht dit zal allemaal wel compatible met elkaar zijn...
Dus om het een beetje betaalbaar te houden kwam ik uit bij 4iiii powermeter, maar toen ik daarvoor de batterij test ging doen merkte ik al dat die 4iiii powermeter niet ging passen.....
Crank set vervangen is ook een duur grapje, en volgens mij is dan de FAVERO UNO POWERMETER LEFT de goedkoopste en makkelijkste optie of zie ik nog iets over het hoofd?
Echter is deze oplossing wel dubbel zo duur... en vind het toch best veel geld voor extra data en iets nauwkeuriger intervallen. Ook omdat fietsen niet mijn hoofdsport is maar meer voor erbij.
Ik kan zo snel alleen deze vinden op ali, maar ik zou inderdaad ook graag reserve willen hebben indien mijn garmin band besluit met pensioen te gaan. Iemand tips voor fatsoenlijke borstbanden waar een Garmin HRM op geklikt kan worden?Phydomir schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:34:
Die Ali bandjes zijn wel fijn ja. Ook al twee keer een kapotte Wahoo band gehad. Die klik knop breekt gewoon uit de behuizing. 1e keer zelfs buiten de garantie vervangen, maar die Ali bandjes zijn net zo makkelijk.
Deze heb ik.pannekoek schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:21:
[...]
Ik kan zo snel alleen deze vinden op ali, maar ik zou inderdaad ook graag reserve willen hebben indien mijn garmin band besluit met pensioen te gaan. Iemand tips voor fatsoenlijke borstbanden waar een Garmin HRM op geklikt kan worden?
Heb dan wel een Wahoo band maar die Garmin moet daar ook gewoon op passen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
De beste optie is pedalen, dus Favero's inderdaad. Daarnaast is power2max een bron die door velen inclusief mijzelf word gebruikt. Een spider powermeter dus en kun je je huidige spullen vaak overzetten. Staan ook genoeg op marktplaats om wellicht een leuke deal te makenTinusvolkel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:36:
Is gewoon compatible!pannekoek schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:21:
[...]
Ik kan zo snel alleen deze vinden op ali, maar ik zou inderdaad ook graag reserve willen hebben indien mijn garmin band besluit met pensioen te gaan. Iemand tips voor fatsoenlijke borstbanden waar een Garmin HRM op geklikt kan worden?
If it aint fixed, it's broken.
Dank ik heb die van mijn link opgepikt want die was goedkoper met verzenden in totaal haha.Phydomir schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:24:
[...]
Deze heb ik.
Marktplaats een crankset, dat zou zeer betaalbaar moeten zijn.Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:36:
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Heb enkele maanden geleden een P2M gekocht, was een behoorlijk bedrag maar goed ik maak er dan ook volop gebruik van. Soms moet je ook eens goed investeren en heb je er vervolgens jarenlang plezier van.
Heb destijds ook redelijk goedkoop m'n fiets 2de hands gekocht voor ruim 1000 euro, en heb momenteel geen behoefte geld voor over om een nieuwe te kopen. Dus om er dan een powermeter op te gooien die de helft van de fietst kost vind ik ook weer flink uit verhoudingpier87 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:31:
Tsja @Tinusvolkel en @MrAngry soms moet je ook wat anders redeneren. Goedkoop is met enige regelmaat duurkoop. Als je van te voren al weet hoeveel je het product gaat gebruiken dan kan ik het voor mijzelf goed verantwoorden als het een dikke aanschaf is.
Heb enkele maanden geleden een P2M gekocht, was een behoorlijk bedrag maar goed ik maak er dan ook volop gebruik van. Soms moet je ook eens goed investeren en heb je er vervolgens jarenlang plezier van.
Maar als ik pedalen zou kopen dan kan ik die altijd over zetten op een nieuwe fietst.
Maar ik ga er is over nadenken
En een spider powermeter kan je niet overzetten?Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:19:
[...]
Heb destijds ook redelijk goedkoop m'n fiets 2de hands gekocht voor ruim 1000 euro, en heb momenteel geen behoefte geld voor over om een nieuwe te kopen. Dus om er dan een powermeter op te gooien die de helft van de fietst kost vind ik ook weer flink uit verhouding![]()
Maar als ik pedalen zou kopen dan kan ik die altijd over zetten op een nieuwe fietst.
Maar ik ga er is over nadenken

mwah.. de 4iiii 105 left is bij mantel en consorten standaard 250 euro, en zo'n beetje de goedkoopste optie, op MP vind ik die amper voor minder.. , misschien < 200 als je toevallig een 172,5 of 170 ipv een 175 nodig hebt.MrAngry schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:25:
[...]
Marktplaats een crankset, dat zou zeer betaalbaar moeten zijn.
Dan beter gewoon een futurum code regelen en een nieuwe voor 225 scoren. dat is voor een single sided naar mijn idee een prima "budget" oplossing
qua future proof.. dan winnen pedalen het wel, maar een crankset met eventueel een aangepast BB moet ook altijd wel over te zetten zijn, al krijg je dan misschien weer dat je een leuke high end fiets koopt en je goedkope crankset moet gaan overzetten. Of je gaat weer van 11 naar 12 speed ofzo..
Een spider is eigenlijk hetzelfde verhaal, die moet ook mar net passen, of je moet de hele crankset overzetten...
een favero uno vind ik nog best aan de prijs met 400 euro, wellicht is dat beter te behappen als je toch nieuwe pedalen moet (of je oude nog goed kan verkopen), maar dan is het nog steeds een stukje duurder dan een linker crank
Gevaarlijke uitspraak. Jouw Shimano P2M past niet op alle fietsen, die is specifiek gemaakt voor een 24mm as. Je zal net die ene prachtige fiets gekocht hebben in ontwettendheid waarbij er een ietwat aparte crankstel voor nodig is, omdat iemand een nieuwe standaard heeft bedacht, want dat is >kuch< beter.rolandos582 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:44:
[...]
En een spider powermeter kan je niet overzetten?Dat is appels met peren vergelijken. Power2max is wel 1 van de betere die gewoon jaren meegaan en over het algemeen niet kapot gaan want spider. Zeker als je 1 van marktplaats pakt met een deal is die <300€
De goedkoopste oplossing en wat voor de meesten prima afdoende is, is een 4iiii scoren op Futurum. Ieder jaar komen ze een paar keer in de aanbieding. Gooi je er een 25,- code er tegen aan, heb je een 105 eenzijdige meter voor 200,-. Geduld is een schone zaak. Op MP betaal je hetzelfde voor een gebruikte zonder garantie.
Tenzij je een blessure hebt gehad waarbij je kracht aan een zijde echt verminderd is (breuk oid) of een aangeboren afwijking heb, zitten de meeste mensen in de range van 45-55 tussen links en rechts. Dat kleine verschil maakt geen drol uit.
Oh verkeerde begrepen dan. Ik dacht dat de 4iiii crankarm al in huis was, maar niet past vanwege de michi crank, dus ik dacht 5800 of 6800 crank op marktplaats en klaar.Prulleman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:51:
[...]
mwah.. de 4iiii 105 left is bij mantel en consorten standaard 250 euro, en zo'n beetje de goedkoopste optie, op MP vind ik die amper voor minder.. , misschien < 200 als je toevallig een 172,5 of 170 ipv een 175 nodig hebt.
Ow... Dat verhaal had ik niet eens gelezen..MrAngry schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:36:
[...]
Oh verkeerde begrepen dan. Ik dacht dat de 4iiii crankarm al in huis was, maar niet past vanwege de michi crank, dus ik dacht 5800 of 6800 crank op marktplaats en klaar.

Hele crankset vervangen en wat voor gereedschap ik er allemaal voor nodig heb vind ik een beetje complex
of valt dat wel mee?
Die P2M zijn ook vrij prijzig en 1tje vinden die op mijn zeldzame crankset past en dan ook nog future proof is voor een andere fiets met minder zeldzame crankset vind ik ook wel een risico.
Makkelijkste en meest betaalbare en future proof zou de Favero Assioma UNO Powermeter zijn maar voor een 130 euro meer zou ik dan weer een Favero Assioma DUO-Shi hebben die op m'n huidige pedalen past.
Denk dat ik gewoon nog even aan het idee moet wennen dat het meer geld gaat kosten
Dat sowieso, die pedalen gaan bij mensen jaren mee. Daar investeer je dus 1x in. Verschil voor dubbelzijdig vind ik het wel waard maar goed dat je moet zelf bepalen. Als je in de toekomst een N+1 koopt, kun je ze heel eenvoudig wisselen. Dat is 1 van de voordelen.Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:50:
Denk dat ik gewoon nog even aan het idee moet wennen dat het meer geld gaat kosten
Bedankt! Mijn Garmin band is alweer stuk. De contactpunten komen los van de band.Phydomir schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:24:
[...]
Deze heb ik.
Weet iemand ook welke schroefjes er in de HRM dual gaan? Moest ook de batterij vervangen en de schroefjes zijn zo klein, die zijn dol gedraaid.
Zie dat de recentere versie van de HRM dual geen kruiskop meer is.
Zoek eigenlijk een Torx versie van de schroefjes. Werkt veel beter dan conventionele schroefkoppen.
Maar waar vind ik die?
Mijn Garmin band is ook al 2x gesneuveld door loslatende contactpunten, heb gewoon (ook 1x buiten de garantie periode) een mail gestuurd naar Garmin en beide keren netjes een vervangend model ontvangen., Ik zou eens een poging wagen als ik jou was (de laatste keer kreeg ik gewoon de nieuwste versie thuis gestuurd)La1974 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:39:
[...]
Bedankt! Mijn Garmin band is alweer stuk. De contactpunten komen los van de band.
Weet iemand ook welke schroefjes er in de HRM dual gaan? Moest ook de batterij vervangen en de schroefjes zijn zo klein, die zijn dol gedraaid.
Zie dat de recentere versie van de HRM dual geen kruiskop meer is.
Zoek eigenlijk een Torx versie van de schroefjes. Werkt veel beter dan conventionele schroefkoppen.
Maar waar vind ik die?
Rechtstreeks naar Garmin of via verkopende partij? 1 van mijn contactpunten begint ook los te laten nu, dat lipje wat eroverheen zit hangt voor de helft los.scraemus schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:42:
[...]
Mijn Garmin band is ook al 2x gesneuveld door loslatende contactpunten, heb gewoon (ook 1x buiten de garantie periode) een mail gestuurd naar Garmin en beide keren netjes een vervangend model ontvangen., Ik zou eens een poging wagen als ik jou was (de laatste keer kreeg ik gewoon de nieuwste versie thuis gestuurd)
Direct met Garmin, beide keren. Alhoewel de eerste keer er ook nog werd gesuggereerd dat ik ook via de winkel kon (want toen nog garantie).rolandos582 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:00:
[...]
Rechtstreeks naar Garmin of via verkopende partij? 1 van mijn contactpunten begint ook los te laten nu, dat lipje wat eroverheen zit hangt voor de helft los.
Volgens mij phillips #0 of #00, maar zelfs daarmee is het echt een geklooi (model uit 2015). Wat ik bij de laatste batterijwissel heb gedaan, een shroefje kreeg ik er niet meer goed uit/in, is de twee delen met een stukje plakband/tape samengevoegd. Dat werkt al bijna een jaar zonder problemen bij mijLa1974 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:39:
[...]
Of, als je toch veel geld stuk gaat slaan, Wahoo Speedplay Powrlink pedaaltjesTinusvolkel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:50:
Bedankt voor alle reacties, het eerste idee was idd een 4iiii erop gooien, echter kan ik die idd niet monteren op m'n huidige michi as.
Hele crankset vervangen en wat voor gereedschap ik er allemaal voor nodig heb vind ik een beetje complex
of valt dat wel mee?
Die P2M zijn ook vrij prijzig en 1tje vinden die op mijn zeldzame crankset past en dan ook nog future proof is voor een andere fiets met minder zeldzame crankset vind ik ook wel een risico.
Makkelijkste en meest betaalbare en future proof zou de Favero Assioma UNO Powermeter zijn maar voor een 130 euro meer zou ik dan weer een Favero Assioma DUO-Shi hebben die op m'n huidige pedalen past.
Same here, ook een vervangende van Garmin gekregen inclusief electronica. Ondertussen overgestapt naar een Polar H10 band en die bevalt erg goed. Garmin band ligt nu ergens in een kast stof te happen.scraemus schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:42:
[...]
Mijn Garmin band is ook al 2x gesneuveld door loslatende contactpunten, heb gewoon (ook 1x buiten de garantie periode) een mail gestuurd naar Garmin en beide keren netjes een vervangend model ontvangen., Ik zou eens een poging wagen als ik jou was (de laatste keer kreeg ik gewoon de nieuwste versie thuis gestuurd)
Voordeel nieuwe fiets:
- alles nieuw
- remschijven
nadeel:
-duur
-levertijden
-behalve remschijven geen grote upgrade
voordeel los frame:
-leuk om zelf op te bouwen
-in eigen kleur laten spuiten
-carbon
-goedkoper
nadeel:
-geen remschijven
Wat zouden jullie doen of aanraden in mijn geval?
Wat wil je bereiken met een nieuwe fiets? Meer comfort (Domane is een endurance racer)? Lager gewicht? Betere looks?Verona27 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:53:
Ik ben op zoek naar wat hulp/advies. Ik zit al een tijdje na te denken over een nieuwe fiets/een upgrade voor mijn huidige fiets. Ik rijd op dit moment op een oude Bulls Desert Falcon 2, waar ik zelf 2 jaar geleden een 105 groepset (5800) op heb gezet, FFWD diepe carbon wielset en een nieuw stuur. Het meeste onderhoud doe ik met plezier zelf. Mijn twijfel op het moment is óf voor 2000 euro een geheel nieuwe fiets te kopen (Trek Domane AL5 bv) of voor 1300 euro een Ridley R10 frameset.
Voordeel nieuwe fiets:
- alles nieuw
- remschijven
nadeel:
-duur
-levertijden
-behalve remschijven geen grote upgrade
voordeel los frame:
-leuk om zelf op te bouwen
-in eigen kleur laten spuiten
-carbon
-goedkoper
nadeel:
-geen remschijven
Wat zouden jullie doen of aanraden in mijn geval?
Persoonlijk zou ik niet meer veel investeren in een "oude" racefiets en lekker door blijven fietsen of een nieuwe fiets kopen die weer helemaal up-to-date is (schijfremmen, steekassen, bredere velgen / banden).
Mocht je graag carbon willen bij Giant en Cube beginnen de carbon racefietsen bij 2400-2600 euro. Trek is echt belachelijk duur (geworden). En dat zeg ik met behoorlijk wat Trek fietsen in de schuur waaronder een Domane SL5 en een Domane AL5. Beide zijn afgemonteerd met een 105 disc groep en zelfde wielsets. Het zijn hele fijne comfortabele en flexibele fietsen (gravel banden tot 38mm en spatborden voor in de winter). Als je echter nu carbon wielen hebt, ga je de wielen op een SL5 / AL5 wel willen upgraden want die zijn degelijk maar zwaar en basic.
Oh en Bolio, voornaamste reden is eigenlijk dat ik gewoon wat nieuws wil, beetje stom misschien moet ik het ook gewoon laten voor wat het is.
[ Voor 15% gewijzigd door Verona27 op 12-01-2022 12:25 ]
Groepset ed overzetten en je hebt goedkoop weer wat nieuws.
Argumenten als je moet nu echt alleen maar disc kopen want dat is beter voor de restwaarde is een kul argument.
Schijfremmen kan je nog flink wat jaren mee fietsen, het is echt niet dat je over 2 jaar geen blokjes (of wielen) meer kan kopen.
En restwaarde, hoe vaak ruil je een fiets in/hoeveel euro minder verwacht je dan opeens te gaan krijgen ?
Mag je nu honderden euro's extra gaan uitgeven om straks 100 euro meer terug te krijgen ?
Disc hebben hun nut, onverhard/slechter weer ed. Maar velgremmen is makkelijker kwa onderhoud/goedkoper met slijtagedelen.
[ Voor 68% gewijzigd door DDX op 12-01-2022 12:39 ]
https://www.wielerflits.n...ingoal-pauwels-sauces-wb/
McMiGHtY schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:25:
Volgens mij komt er wel weer een leuke serie aan:
https://www.wielerflits.n...ingoal-pauwels-sauces-wb/
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Kortom, wanneer je Bas een leuk contractje geeft zal het al snel uit kunnen...
zijn ritjes op Strava zien er natuurlijk redelijk indrukwekkend uit door zijn debiel lage hartslag (4 uur lang, 190w gemiddeld en hartslag 111 gemiddeld)...maar weet natuurlijk niet hoe dat zich verhoud tot een bepaalde indicatie van vorm. het is wel duidelijk dat hij natuurlijk veel talent heeft en daardoor dingen een stuks sneller op pakt dan de gemiddelde wielerterrorist.pier87 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:33:
Tsja ik denk dat de Pauwels Sauzen ploeg slim op het succes van TdT inspeelt, ik bedoel je krijgt hierdoor direct een enorme schare trouwe youtube fans bij waar je bijna niets voor hoeft te doen.
Kortom, wanneer je Bas een leuk contractje geeft zal het al snel uit kunnen...
ik hoop iig dat als ze hem tekenen het niet alleen voor het youtube gedeelte maar dat hij ook leuk mee kan doen
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Dat valt wel mee toch, dat is 2.2w/kg ofzo. @DDX trapt ook zo 4 uur 3w/kg met die hartslag. Maarja wat zegt datNutterd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:40:
[...]
zijn ritjes op Strava zien er natuurlijk redelijk indrukwekkend uit door zijn debiel lage hartslag (4 uur lang, 190w gemiddeld en hartslag 111 gemiddeld)...maar weet natuurlijk niet hoe dat zich verhoud tot een bepaalde indicatie van vorm. het is wel duidelijk dat hij natuurlijk veel talent heeft en daardoor dingen een stuks sneller op pakt dan de gemiddelde wielerterrorist.
ik hoop iig dat als ze hem tekenen het niet alleen voor het youtube gedeelte maar dat hij ook leuk mee kan doen
ja daarom zeg ik ook dat het niks voorstelt, maar als je de reacties onder zijn strava profiel ziet waar iedereen reageerd over zijn hartslag ziet het er in ieder geval indrukwekkend uit.rolandos582 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:49:
[...]
Dat valt wel mee toch, dat is 2.2w/kg ofzo. @DDX trapt ook zo 4 uur 3w/kg met die hartslag. Maarja wat zegt dat
Wat kilootjes eraf en nog wat trainingskilometerters erbij en hij zit toch wel op prof-waardige vermogens lijkt me?
Die basis van jaren lang training richting het professionele wielrennen die is niet zo maar weg. De fundering ligt er nog. Dat zal vast wel goedkomen.Requiem19 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:01:
Toen hij totaal niet getraind was en die eerste FTP test deed, had hij toen ook al niet een FTP van rond de 300? En was dat niet na een goede 1.5 maand training al 340?
Wat kilootjes eraf en nog wat trainingskilometerters erbij en hij zit toch wel op prof-waardige vermogens lijkt me?
Hartslag kan je niet echt vergelijken natuurlijk van persoon op persoon.Nutterd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:58:
[...]
ja daarom zeg ik ook dat het niks voorstelt, maar als je de reacties onder zijn strava profiel ziet waar iedereen reageerd over zijn hartslag ziet het er in ieder geval indrukwekkend uit.
En wisselt ook op basis van omstandigheden. (van jezelf en weer etc)
Ik zit met een probleempje. Ik voelde namelijk de laatste keer dat ik mijn aandrijving ging inspecteren dat de trapas een beetje rauw liep. Zo nu en dan voel ik nu ook een tikje, en recent heb ik gevonden dat de crankarmen niet op 180 graden staan. Dit doet vermoeden dat het vierkantje in de trapas afgesleten is en de crankarm over het randje is gegaan (hopelijk is dit duidelijk).
Nu leek het mij dus verstandig om die trapas te vervangen. Het lijkt op een octalink, maar ik heb dat nog niet kunnen vaststellen. De aandrijfkant gaat er wel af, die inbus draait mooi los en dan kan ik een cranktrekker erop zetten (nog even doen, nog nooit gedaan, Zinn gaat mij vertellen hoe het moet).
Echter aan de andere kant is het niet mogelijk om de bout los te maken. De bout is intussen rond, dus ik heb er een bout bovenop gelast. Nou ja, 3 verschillende, ze zijn allemaal afgebroken.We hebben geprobeerd de hele boel uit te boren maar dat is hem ook niet geworden. Met andere woorden, ik zie geen andere keuze dan de zaag erin te zetten.
Plaatjes want praatjes vullen geen gaatjes:
:strip_exif()/f/image/HTrWVEXmoU8nD2RmMvOyLPTL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w22lFcaYBe1ABvcWOAR2wONB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GBEPZwL5Acm4Y6UNfFgmxOJN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik bedenk mij nu dat ik een nieuwe cartridge kan bestellen en deze er in kan schroeven, dan hoef ik geloof ik alleen maar een nieuwe crankarm voor links te bestellen toch? Ik vermoed namelijk dat het vierkantje in de crank ook iets afgerond zal zijn (ivm het feit dat de cranks niet 180 op elkaar stonden?)
Iemand wellicht adviezen of een soortgelijke situatie meegemaakt? Ik heb nog een hollowtech II (uit mijn hoofd liggen, misschien weet @WaSteiL dat beter;-)) en ultegra compact liggen, maar dit is een 3x9 fiets dus ik weet niet of ik daar gemakkelijk een compact op kan zetten dan.
Alvast bedankt voor eventuele reacties:)
Die losse crankset die je hebt liggen is een Shimano Ultegra 50/34, 11-speed.. geen 9 speed.pannekoek schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:50:
Hallo vrienden van het forum!
Iemand wellicht adviezen of een soortgelijke situatie meegemaakt? Ik heb nog een hollowtech II (uit mijn hoofd liggen, misschien weet @WaSteiL dat beter;-)) en ultegra compact liggen, maar dit is een 3x9 fiets dus ik weet niet of ik daar gemakkelijk een compact op kan zetten dan.
Alvast bedankt voor eventuele reacties:)
EDIT: ow wacht.. die andere is een 9 speed.. never mind.
[ Voor 5% gewijzigd door WaSteiL op 12-01-2022 15:04 ]
190w is nou niet heel indrukwekkend ?Nutterd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:40:
[...]
zijn ritjes op Strava zien er natuurlijk redelijk indrukwekkend uit door zijn debiel lage hartslag (4 uur lang, 190w gemiddeld en hartslag 111 gemiddeld)...maar weet natuurlijk niet hoe dat zich verhoud tot een bepaalde indicatie van vorm. het is wel duidelijk dat hij natuurlijk veel talent heeft en daardoor dingen een stuks sneller op pakt dan de gemiddelde wielerterrorist.
Pak ik bijvoobeeld mijn ritje van gisteravond erbij :
https://www.strava.com/activities/6507713710
1,5 uur
hartslag 104 gemiddeld en 217w gemiddeld.
wat @rolandos582 dus al al aangeeft.
Neuhh, leuk dat je getraind bent en genetische aanleg hebt voor een lagere hartslag. Maar daar win je natuurlijk geen koersen meeDDX schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:03:
[...]
190w is nou niet heel indrukwekkend ?
Pak ik bijvoobeeld mijn ritje van gisteravond erbij :
https://www.strava.com/activities/6507713710
1,5 uur
hartslag 104 gemiddeld en 217w gemiddeld.
wat @rolandos582 dus al al aangeeft.

En als ik nog een keer lees..want ik snap de consternatie niet..
@Nutterd roept _juist_ dat z'n strava ritje niet heel erg bijzonder is...
:fill(white):strip_exif()/f/image/SeSELpKlkp9wUFbQ6zxLoiFL.png?f=user_large)
[ Voor 79% gewijzigd door McMiGHtY op 12-01-2022 16:49 ]
De enige manier om de zaak er uit te krijgen ispannekoek schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:50:
Echter aan de andere kant is het niet mogelijk om de bout los te maken. De bout is intussen rond, dus ik heb er een bout bovenop gelast. Nou ja, 3 verschillende, ze zijn allemaal afgebroken.We hebben geprobeerd de hele boel uit te boren maar dat is hem ook niet geworden. Met andere woorden, ik zie geen andere keuze dan de zaag erin te zetten.
Ik bedenk mij nu dat ik een nieuwe cartridge kan bestellen en deze er in kan schroeven, dan hoef ik geloof ik alleen maar een nieuwe crankarm voor links te bestellen toch? Ik vermoed namelijk dat het vierkantje in de crank ook iets afgerond zal zijn (ivm het feit dat de cranks niet 180 op elkaar stonden?)
1. trapas doorzagen tussen frame en linkercrank
2. rechtercrank verwijderen met een cranktrekker
3. trapas verwijderen.
En dan moet je een plan maken.
Is de passing van de rechtercrank in de trapas nog goed? Het is Octalink, dus géén vierkantje.
Als de passing nog mooi is kun je met een nieuwe trapas cartidge en nieuwe (tweedehands) linkerkrank de boel gewoon weer opbouwen. Let wel dat je passende spullen ziet te krijgen. Er zijn verschillende trapaslengtes en verschillende octalink systemen.
Als de passing van de rechtercrank ook naar z'n grootje is zul je op zoek moeten gaan naar een vervangend crankstel en daarbij passende trapas.
Eerlijk gezegd lijkt compact + 9 speed me een bereslecht idee. Dat is worst of both worlds.
https://www.strava.com/activities/6513181880
99bpm en 185W gemiddeld.
Binnenkort prof contractje?DDX schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:08:
Hadden we het vanmiddag over lage hartslag bij zo'n 190W ?
99bpm en 185W gemiddeld.

Bij EF en dan samen met Lachlan Morton kop over kop al die ritjes doen die Lachlan nu solo rijdt.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dit is zielig voor Lachlan, die jongen houdt helemaal niet van hard fietsen.mhr-zip schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:05:
[...]
Bij EF en dan samen met Lachlan Morton kop over kop al die ritjes doen die Lachlan nu solo rijdt.

[ Voor 44% gewijzigd door Requiem19 op 14-01-2022 14:27 ]
Was er zo aan gewendTinusvolkel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:50:
Net even 300m door de straat gereden en de data wordt goed weergegeven en opslagen op de Karoo 2
Morgen is een testen in een langer ritje en verder binnenkort is een FTP test doen op de spinningsfiets op de sportschool van het werk zodat ik m'n powerzones beter kan bepalen.
Monteer je je assioma's op die spinning bike of is het er een met een ingebouwde powermeter?
Volgens mij zijn die ingebouwde PM's op een aantal spinning bikes nl niet echt nauwkeurig en meer een inschatting. Zoals bijv het verschil in PM tussen een normale peloton bike en een peloton+ bike.
Je kan dan denk ik beter een 20 min ftp-test met je assioma pedalen op je fiets buiten doen. Dan weet je zeker dat het klopt.
Hmm ik zou verwachten dat het een beter resultaat zou geven aangezien je geen bochten / andere verkeersdeelnemers hebt.NewbieNeo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:49:
@Tinusvolkel *eens
Monteer je je assioma's op die spinning bike of is het er een met een ingebouwde powermeter?
Volgens mij zijn die ingebouwde PM's op een aantal spinning bikes nl niet echt nauwkeurig en meer een inschatting. Zoals bijv het verschil in PM tussen een normale peloton bike en een peloton+ bike.
Je kan dan denk ik beter een 20 min ftp-test met je assioma pedalen op je fiets buiten doen. Dan weet je zeker dat het klopt.
Maar kan dus beter een minuut of 20 langs een kanaal fietsten en kijken wat voor waarde daar gemiddeld uit komt en dat vermenigvuldigen met 0.95 en dat is dan mij FTP toch?
Ja. De Assioma's meten power bij je pedalen. De spinning fiets (denk ik) op de crank? Dat alleen al kan net een verschil geven.Tinusvolkel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:18:
[...]
Hmm ik zou verwachten dat het een beter resultaat zou geven aangezien je geen bochten / andere verkeersdeelnemers hebt.
Maar kan dus beter een minuut of 20 langs een kanaal fietsten en kijken wat voor waarde daar gemiddeld uit komt en dat vermenigvuldigen met 0.95 en dat is dan mij FTP toch?
Als je op FTP wil gaan trainen zou ik je FTP ook bepalen met je assioma's. Beste is overigens een klim van 20 minuten, maar dat gaat lastig worden in NL
Favero heeft ook een artikel over hoe je FTP kunt testen: https://cycling.favero.co...at-is-it-and-how-to-do-it
Bedankt voor de tips, misschien deze is proberen, er zitten wel wat rotondes in maar als Mike Teunissen er met 50 per uur gemiddeld kan fietsen dan zal het oponthoud wel meevallen.Requiem19 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:44:
[...]
Ja. De Assioma's meten power bij je pedalen. De spinning fiets (denk ik) op de crank? Dat alleen al kan net een verschil geven.
Als je op FTP wil gaan trainen zou ik je FTP ook bepalen met je assioma's. Beste is overigens een klim van 20 minuten, maar dat gaat lastig worden in NL. Anders een dag zoeken met goed wind tegen, maakt het iets makkelijker om vermogen te trappen (Hint => Zeelandbrug met wind tegen doet het prima
).
Favero heeft ook een artikel over hoe je FTP kunt testen: https://cycling.favero.co...at-is-it-and-how-to-do-it
Morgen staat de wind wel goed, alleen wil vanavond ook nog een rondje hardlopen....dus weet niet of dat goed te combineren is...
https://support.strava.co...741453-Points-of-Interest
Waterpunten kan je nu zien bij maken van route, net zoals andere zaken.
Maaaaarrr.. het belangrijkste is eigenlijk dat je meet hoe en waarmee je traint.. als je voor amelijk op de spinbike workouts doet met de power van de spinbike.. dan kan je best gewoon die meting aanhouden.. als je buiten met je asioma's trainingen gaat afwerken, kan je het beste je FTP buiten met asioma's meten. (Voor de 1 scheelt binnen en buiten ook een hoop, bv door het gebrek aan koeling of een toch ietwat andere / meer statische houding
Dan moet ik hem gewoon met de asioma's op de normale fietst doen, ik zal zelden op de spinningfietst zitten.Prulleman schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:13:
@Tinusvolkel je kan best binnen je FTP bepalen, maar dan zou ik wel de asioma's op de spinbike schroeven.. de power van de gemiddelde spinbike zit er waarschijnlijk 15 % of meer naast.
Maaaaarrr.. het belangrijkste is eigenlijk dat je meet hoe en waarmee je traint.. als je voor amelijk op de spinbike workouts doet met de power van de spinbike.. dan kan je best gewoon die meting aanhouden.. als je buiten met je asioma's trainingen gaat afwerken, kan je het beste je FTP buiten met asioma's meten. (Voor de 1 scheelt binnen en buiten ook een hoop, bv door het gebrek aan koeling of een toch ietwat andere / meer statische houding
Heel veel spinbikes hebben een 'vermogensmeter' die niks anders doet dan afhankelijk van de stand van de weerstand het RPM gebruiken om tot een vermogen te komen.Requiem19 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:44:
[...]
Ja. De Assioma's meten power bij je pedalen. De spinning fiets (denk ik) op de crank? Dat alleen al kan net een verschil geven.
Het is beter dan niks - maar zodra die weerstand een tikkie anders wordt dan dat ie was gedurende factory-calibration (als dat al is gedaan op de specifieke bike) klopt er vrijwel niks meer van.
Ik zou inderdaad gewoon de Assioma's op de fiets in kwestie monteren en een leuk stukkie weg uitzoeken waar je 20 min voluit kan gaan. Heb je ook geen last van het in- vs outdoor effect e.d.
@Kluus, nogmaals dank voor je tip. Besloten beide shifters te vervangen door een sora 9 speed setje en de derailleur ook meteen meegepakt. Die shifters zijn (in vergelijking met de derailleur) niet goedkoop trouwens:Kluus schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:07:
[...]
Eventueel nieuwe van Shimano Sora een optie? Zit je wel met twee verschillende, of je moet ze gelijk allebij vervangen.
https://www.decathlon.nl/...9EjyPpqW5tOQaAjMyEALw_wcB
Ik neem aan dat je hem al eens goed onder handen hebt genomen en schoon hebt gemaakt?
[YouTube: How To Service Your Shifters | Road Bike Maintenance]
/f/image/8BXiJwGq0mw8YFuKrI5PiPIw.png?f=fotoalbum_large)
Deed me nog even twijfelen ze aan te schaffen, op een fiets van 20 jaar. Maargoed, ding is verder goed onderhouden, en weer 400/500 'investeren' in een nieuw 2e hands fietsje waar ongetwijfeld ook het e.e.a. aan zal mankeren zet je misschien nog verder achteruit. Voor de 2/3 ritjes in de week, is dit natuurlijk prima:
:strip_exif()/f/image/wTk1fA2vpRcGvcnszUEJ5AD6.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmm dan blijf ik daar mooi van weg, had een paar jaar terug een test op gedaan die ik al best optimistisch vond.joker1977 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:09:
[...]
Heel veel spinbikes hebben een 'vermogensmeter' die niks anders doet dan afhankelijk van de stand van de weerstand het RPM gebruiken om tot een vermogen te komen.
Het is beter dan niks - maar zodra die weerstand een tikkie anders wordt dan dat ie was gedurende factory-calibration (als dat al is gedaan op de specifieke bike) klopt er vrijwel niks meer van.
Ga ik binnenkort doen, alleen gisteren wat frustraties er uit gelopen dus die was iets te intensief om een dag later een FTP test te doen.Ik zou inderdaad gewoon de Assioma's op de fiets in kwestie monteren en een leuk stukkie weg uitzoeken waar je 20 min voluit kan gaan. Heb je ook geen last van het in- vs outdoor effect e.d.
Dacht dan ga ik richting Berg en Dal een beetje met heuvels de powermeter testen maar de weg bleef nat vandaag en dat zie ik bergaf niet zo zitten…
Dus toen maar op het gemakje m’n eerste 100km ritje van het jaar gedaan
Zo’n beetje alle parameters op het scherm getoverd om te kijken wat ze doen maar hoeveel seconde average gebruiken de meeste hier?
Verder zat de balans op 50.9/49.1% dus dat zit volgens mij wel goed.
Eff. Draaimoment zat op 74/74% en pedaal souplesse zat op 19/20% maar hierin moet ik mijzelf nog verdiepen.
Al met al wel lekker gefietst, maar toch wel blij dat ik rustig aan gedaan had want op het einde vonden de benen het toch wel mooi geweest.
Wat op zich ook niet gek is na 3 ritjes waar een iets te lange fiets pauze aan vooraf ging…
[ Voor 55% gewijzigd door 418O2 op 17-01-2022 11:56 ]
Shifters zijn altijd prijzig ja, maar nu kun je wel weer een hele poos vooruit en het ziet er weer mooi clean uit zo!Kaspers schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:17:
[...]
@Kluus, nogmaals dank voor je tip. Besloten beide shifters te vervangen door een sora 9 speed setje en de derailleur ook meteen meegepakt. Die shifters zijn (in vergelijking met de derailleur) niet goedkoop trouwens:
[Afbeelding]
Deed me nog even twijfelen ze aan te schaffen, op een fiets van 20 jaar. Maargoed, ding is verder goed onderhouden, en weer 400/500 'investeren' in een nieuw 2e hands fietsje waar ongetwijfeld ook het e.e.a. aan zal mankeren zet je misschien nog verder achteruit. Voor de 2/3 ritjes in de week, is dit natuurlijk prima:
[Afbeelding]
Ik zag toevallig vandaag dat de verschillende startpunten bij MTB routes ook staan aangegeven inderdaad, super handig!DDX schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:01:
Nuttige toevoeging op strava ;
Inderdaad, maar helaas zie je de waterpunten pas als je flink inzoomt. Op het zoomlevel dat ik vaak gebruik zie je alleen startpunten. Vrij zinloos voor solo rijders zoals ik. Ik zou die POI's liever op mijn Edge zien. Maar dat kan helaas niet heb ik ondervonden. Jammer dat je de POI's in strava niet kan kiezen of uitzetten.DDX schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:01:
Nuttige toevoeging op strava ;
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Als je de OSM kaarten op je Edge laat kun je daarop toch configureren wat er op de kaart te zien is? Of bedoel je specifieke POI's vanuit Strava die gemarkeerd worden of iets dergelijks?Mistraller schreef op maandag 17 januari 2022 @ 00:18:
[...]
Inderdaad, maar helaas zie je de waterpunten pas als je flink inzoomt. Op het zoomlevel dat ik vaak gebruik zie je alleen startpunten. Vrij zinloos voor solo rijders zoals ik. Ik zou die POI's liever op mijn Edge zien. Maar dat kan helaas niet heb ik ondervonden. Jammer dat je de POI's in strava niet kan kiezen of uitzetten.
Wattages zeggen niets als je het gewicht van de rijder niet weet. Wattage per kilo daar draait het om.DDX schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:08:
Hadden we het vanmiddag over lage hartslag bij zo'n 190W ?
99bpm en 185W gemiddeld.
99 hartfrequentie is laag maar hier moet je ook de leeftijd weten, hoe jonger hoe hoger het max hartslag.
En je weet het slagvolume niet, topsporters pompen met een lage freq meer bloed dan ik als amateur.
Watt / kilo
HF / max hf
Haha, ' less is more ' is wel omgedraaid op je karretje of niet? Er is nog plek voor een koffiemokje! Dan heb je echt elk gaatje benut.418O2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:04:
65km vandaag. Het was echt heel koud. Zit al tijden te kijken naar een ander frame (titanium gravel/bikepack), maar werd vandaag weer verliefd op deze...
Wil je er geen zwarte bidonnen op? Geeft een nog mooier en wat rustiger kijkbeeld.
Blijven mooie fietsen, Bianchi's...
[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 17-01-2022 12:04 . Reden: Afbeelding verwijderd uit quote ]
Wattage per kilo is op het vlakke niet echt boeiend hoor, vaak ben je eerder in het nadeel als lichter iemand.tweakerharrie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:35:
[...]
Wattages zeggen niets als je het gewicht van de rijder niet weet. Wattage per kilo daar draait het om.
99 hartfrequentie is laag maar hier moet je ook de leeftijd weten, hoe jonger hoe hoger het max hartslag.
En je weet het slagvolume niet, topsporters pompen met een lage freq meer bloed dan ik als amateur.
Watt / kilo
HF / max hf
En die hartslag tja, leuk die rekensom 220-leeftijd wat zogenaamd dan een indicatie aangeeft...
'Hoe jonger hoe hoger max HR' is niet per se juist.tweakerharrie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:35:
[...]
Wattages zeggen niets als je het gewicht van de rijder niet weet. Wattage per kilo daar draait het om.
Watt / kilo
HF / max hf
Vriendin 36 ik 37. Mijn MAX HR: nog steeds 200 (is het al 5-6 jaar). Max HR vriendin: 173.
Andere fysiologie. Max HR verschilt gewoon van persoon tot persoon en is het is ook niet 'slechter of beter' als je een hogere Max HR hebt. In een interessant onderzoek hebben ze eens 2 wielrenners vergeleken, eentje met Max HR 215 en andere met Max HR van 175 en qua medische testen kwam daar geen verschil in performance uit.
Niet dat ik dat echt vaak haal, is echt iets van kort klimmetje waar je redelijk hard oprijd en dan op het eind 'dood' gaat met eindspurt.
Zoiets als de posbank oprijden.
Als je gewoon hard rijd zal je die max niet heel snel halen en blijk ik steken ergens in de 18x. (vorige week nog 185 gehaald op het strand)
Oja leeftijd 44, dus volgens formule zou ik max 176 moeten halen.
Zou dit aan de bandendruk liggen of speelt zadelhoogte hier mogelijk nog een rol in?
Verder zijn hier de benen de beperkende factor, want de hartslag van m'n ritje van afgelopen zaterdag zat gemiddeld op 121.
Toevallig had GCN Tech daar nog een filmpje over dit weekendDDX schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:05:
[...]
Wattage per kilo is op het vlakke niet echt boeiend hoor, vaak ben je eerder in het nadeel als lichter iemand.
En die hartslag tja, leuk die rekensom 220-leeftijd wat zogenaamd dan een indicatie aangeeft...
Ik wil vooral comfort. Genoeg eten mee, genoeg reparatie spul mee.Mr. Stom schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:41:
[...]
Haha, ' less is more ' is wel omgedraaid op je karretje of niet? Er is nog plek voor een koffiemokje! Dan heb je echt elk gaatje benut.
Wil je er geen zwarte bidonnen op? Geeft een nog mooier en wat rustiger kijkbeeld.
Blijven mooie fietsen, Bianchi's...
Ik heb zwarte Bianchi bidons, maar die warmen onwijs op als de zon schijnt, niet altijd handig. Maar een keer een setje camelbaks komen nog wel
"""mvds schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:05:
Het stukje over navigatie in de SP mag wel worden geupdateNaast Garmin en Bryton is Wahoo natuurlijk inmiddels ook een bekende speler! Vele mensen hier (waaronder ik) rijden met een ELEMNT (Bolt)
En hierop aanvullend de Hammerhead Karoo
@havana heeft het vast te druk met artikelen schrijven voor Cycloworld.rolandos582 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:08:
@joint_me @havana volgens mij word er alleen niks met de OP gedaan, word tijd voor meer auteurs!
Die artikelen die hij schrijft zijn best leuk, net als de podcast!
En wat de OP betreft. Volgens mij kan je het beste beginnen met dingen schrappen.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Maar kan ik dit als open sollicitaties beschouwen?
[ Voor 20% gewijzigd door joint_me op 17-01-2022 15:01 ]
Hello fellow humans
Toevallig hebben ze over alles toevallig net een filmpjescraemus schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:49:
[...]
Toevallig had GCN Tech daar nog een filmpje over dit weekend
Ze krijgen de dagelijkse filmpjes niet meer verzonnen, dus herhalen ze alles maar voor de derde keerDDX schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:27:
[...]
Toevallig hebben ze over alles toevallig net een filmpje

@mhr-zip heeft momenteel genoeg tijd, dus maak hem maar mede-TSjoint_me schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:00:
Ik heb alleen het nieuwe topic geopend toen de oude vol was, ben niet zo'n auteur, ik ga liever fietsen
Maar kan ik dit als open sollicitaties beschouwen?
Anders mag je mij ook toevoegen, dan begin ik alvast met een groot deel schrappen
Ik vind het wel tof! Vooral die spatborden zijn echt goed gevonden want die breken de lijn van de fiets totaal niet!418O2 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:00:
[...]
Ik wil vooral comfort. Genoeg eten mee, genoeg reparatie spul mee.
Ik heb zwarte Bianchi bidons, maar die warmen onwijs op als de zon schijnt, niet altijd handig. Maar een keer een setje camelbaks komen nog wel
Kan er een beetje veel in je stuurtas? Lijkt me wel handig als ik een dikkere jas aan doe 's ochtends en die dan kan wegstoppen. Armstukken en vestjes laten toch altijd tochtgaatjes.
Die stuurtas is een liter of 6 volgens mij, van thepack.cc , daar kan je denk ik geen jas in kwijt'Mr. Stom schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:05:
[...]
Ik vind het wel tof! Vooral die spatborden zijn echt goed gevonden want die breken de lijn van de fiets totaal niet!
Kan er een beetje veel in je stuurtas? Lijkt me wel handig als ik een dikkere jas aan doe 's ochtends en die dan kan wegstoppen. Armstukken en vestjes laten toch altijd tochtgaatjes.
edit: 2 liter zelfs maar. Ik heb er wat gels. sportdranktabletten, ibuprofen en reepjes in, dat past wel. een regen of windjack ook wel, maar daar houdt het wel mee op
[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 18-01-2022 11:11 ]
In navolging hierop, heb met een slijptol de linker crank doorgezaagd, vervolgens met zo'n slagschroevendraaier voor autobanden de BB losgekregen. Dat ding heeft weinig liefde gekendDieAnder schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:37:
[...]
De enige manier om de zaak er uit te krijgen is
1. trapas doorzagen tussen frame en linkercrank
2. rechtercrank verwijderen met een cranktrekker
3. trapas verwijderen.
En dan moet je een plan maken.
Is de passing van de rechtercrank in de trapas nog goed? Het is Octalink, dus géén vierkantje.
Als de passing nog mooi is kun je met een nieuwe trapas cartidge en nieuwe (tweedehands) linkerkrank de boel gewoon weer opbouwen. Let wel dat je passende spullen ziet te krijgen. Er zijn verschillende trapaslengtes en verschillende octalink systemen.
Als de passing van de rechtercrank ook naar z'n grootje is zul je op zoek moeten gaan naar een vervangend crankstel en daarbij passende trapas.
Eerlijk gezegd lijkt compact + 9 speed me een bereslecht idee. Dat is worst of both worlds.
Uit Duitsland is nu onderweg een Sora 3x9 crankset en een RS500 BB. Of het echt een upgrade is weet ik niet, maar dit was goedkoper dan de hele groep vervangen/modernisere. Ik kwak die BB wel vol met vet en probeer het juiste aanhaalmoment te gebruiken zodat ik niet weer de zaag in mijn fiets hoef te zetten. Het is dan wel een winter/woonwerkbeuker, maar het is ook mijn eerste racer haha
pannekoek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:56:
[...]
In navolging hierop, heb met een slijptol de linker crank doorgezaagd....
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/0Y8broVqEfkvfXxhfaPdH7Lz.gif?f=user_large)
(Credits: Wintergatan)
[ Voor 39% gewijzigd door Mistraller op 18-01-2022 10:39 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Over de banden en het tubeless systeem ben ik na nog steeds zeer tevreden. Die discussie wil ik ook niet opgang trekken
Echter, ik baal dat ik de band zelf niet op de velg kan krijgen. Voor de rest probeer ik namelijk zoveel mogelijk zelf te doen, echter dit lukt me gewoon niet.
Zou het verschil maken om over te stappen op een ander merk, en zo ja welke? Ik heb de Continental Grand Prix 5000 S TR op het oog, maar ben benieuwd of dit soepeler zou gaan. Zou bijvoorbeeld een bredere band (28mm) nog het verschil kunnen maken?
Heb je al geprobeerd de rand wat nat te maken/in te zepen? Ik ben zelf meer van de gravel, maar heb een wielset met 35mm panaracer gravelking slicks. Die waren best flexibel, je zou die in 28c ook kunnen proberen. Had daar enkel moeite om ze op te pompen zonder boost pomp, dus zo'n schwalbe drukvat gekocht waar het wel mee lukte nadat ik wat sealant op de rand had gesmeerd. (mijn maxxis 50mm banden gingen wel zonder)MartijnMartijn schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:48:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring m.b.t. tubeless banden: nu heb ik de Schwalbe Pro One TLE 25mm i.c.m. Giant SLR 2 velgen.
Over de banden en het tubeless systeem ben ik na nog steeds zeer tevreden. Die discussie wil ik ook niet opgang trekken.
Echter, ik baal dat ik de band zelf niet op de velg kan krijgen. Voor de rest probeer ik namelijk zoveel mogelijk zelf te doen, echter dit lukt me gewoon niet.
Zou het verschil maken om over te stappen op een ander merk, en zo ja welke? Ik heb de Continental Grand Prix 5000 S TR op het oog, maar ben benieuwd of dit soepeler zou gaan. Zou bijvoorbeeld een bredere band (28mm) nog het verschil kunnen maken?
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic