Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 371 ... 684 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 09:46
djfrankel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:08:
Ik moet toch even jullie hulp in roepen. Vanmiddag een scheur in mijn (rechter)crank getrapt tijdens het binnenfietsen. Gaat om een ultegra 6800 175mm crank. Fiets komt bij canyon weg (januari 2016) en al even contact met hen gehad, maar zij geven aan 2 jaar fabrieksgarantie te geven op onderdelen. Daarnaast gaven ze aan dat ook shimano niet veel meer dan 2 jaar garantie geeft. Echter verwacht ik toch wel op iets als een crank dat het niet zomaar mag scheuren, is er iemand die hier ervaring mee heeft? Daarnaast dan nog de 2e vraag: kun je ook alleen een rechter crank kopen? Links heb ik een 4iiii powermeter crank dus aan een nieuwe set heb ik niet zo veel, dan zou ik zelfs 2 linker cranks in de kast hebben liggen.

Plaatje bij het praatje
[Afbeelding]
Shimano geeft 2 jaar garantie en een jaar extra op dura ace en xtr. Ik zou refelijkerwijs geen garantie verwachten na 6 jaar op onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn. Enige coulance nadat de garantie afgelopen is, verwacht ik wel, maar zes jaar lijkt me ook daarvoor te veel. Op sommige sites kan (kon) je cranksets zonder kettingbladen bestellen. Dat scheelt wel wat in prijs. https://www.google.com/ur...Vaw39lgs47IvYcGOFaQztewaZ

Nuttiger: https://www.bikeradar.com/features/shimano-crank-failure/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:00
Mistraller schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:38:
[...]

Ik zal het eens tegen mijn vrouw zeggen... :P
Maar goed, nu ik daar over denk; als je een ultegra crankarm met PM aan een Rs510 crank maakt, krijg je dus wel gewichtsverschillen links/rechts. Zou dat merkbaar zijn?
Nee

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 13:16
Mede-(fiets)Tweakers, begin 2021 ben ik begonnen met fietsen, ter vervangen van het volleybal dat door Covid stil is komen te liggen. Via Marktplaats een 2e hands gekocht om te kijken of ik het wel leuk vond, en ik kan zeggen na vele kilometers afgelegd te hebben dat dit zo is. Daarom flink gespaard om een geheel nieuwe fiets aan te schaffen.
Vorig jaar aardig wat toertochten gereden en voor dit jaar staat dit ook al weer op de planning, de langste is de Elfstendentocht op 6 juni (235km). Ik kreeg vorig jaar bij lange tochten (100km+) wel last van mijn rechter achillespees, dus wil nu van tevoren een bikefitting doen en dan gelijk de nieuwe fiets af laten stellen.

Het komt er dus op neer dat ik een fiets zoek waarmee ik langere afstanden mee af kan leggen (type normaal/endurance) maar waarmee ik ook wel eens op een doordeweekse avond anderhalf uur wat extra gas wil geven. Ik ben online aan het oriënteren, maar wil zodra winkels weer open gaan ook nog een aantal winkels bezoeken om verdere info in te winnen. Verder zoek ik een fiets die uiteraard past bij mijn lengte (1,93m) en die op voorraad is, omdat ik eigenlijk vanaf volgende maand ook weer buiten wil gaan trainen. Nu heb ik deze fiets online gezien, Ridley Fenix SL Disc (Ultegra versnellingen, schijfremmen, kabels binnendoor en hij oogt mooi), iemand hier die deze ook heeft een zijn ervaring kan delen? Of zijn er mede-tweakers die nog andere tips hebben? Wil onder de 3000 euro blijven als het mogelijk is. Aangezien winkels zijn gesloten is het lastig om ingelicht te worden, daarom opzoek naar wat ervaringen van anderen. Deze fiets heeft bijvoorbeeld frame van carbon, maar als aluminium ook voldoet voor bovenstaande wensen, dan is dat een prima (en goedkopere) alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 18:40
[...]

Maar goed, nu ik daar over denk; als je een ultegra crankarm met PM aan een Rs510 crank maakt, krijg je dus wel gewichtsverschillen links/rechts. Zou dat merkbaar zijn?
Ik heb een 4iiii Ultegra left crank op een Sora crankstel zitten en merk er niks van. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Je hele aandrijflijn zit aan de rechterkant van je fiets. Ik neem aan dat je nu ook niet continue omvalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25

joker1977

Tweakert

Smultie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Je hele aandrijflijn zit aan de rechterkant van je fiets. Ik neem aan dat je nu ook niet continue omvalt?
Je kunt wat loodjes slaan aan die linker crank-arm als je je daar zorgen over maakt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
@Fikkie007 Als je een carbon fiets met schijfremmen en vrijwel volledig interne bekabeling zoekt met een goede prijs/kwaliteit verhouding, zou je naar Merida kunnen kijken.
Ik had ongeveer hetzelfde budget en mijn lbs is toevallig Merida dealer. Had al daarvoor een Merida hardtail gekocht, dus toen bij een Reacto 5000 uitgekomen.
Dura-ace schijven en 60mm wielen erop gezet en het ziet er gelijk uit als een 10k fiets. (in mijn ogen dan O-) )

Er is geloof ik ook een Merida experience center, waar je verschillende fietsen kan uitproberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 19:13
Fikkie007 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:55:
Mede-(fiets)Tweakers, begin 2021 ben ik begonnen met fietsen, ter vervangen van het volleybal dat door Covid stil is komen te liggen. Via Marktplaats een 2e hands gekocht om te kijken of ik het wel leuk vond, en ik kan zeggen na vele kilometers afgelegd te hebben dat dit zo is. Daarom flink gespaard om een geheel nieuwe fiets aan te schaffen.
Vorig jaar aardig wat toertochten gereden en voor dit jaar staat dit ook al weer op de planning, de langste is de Elfstendentocht op 6 juni (235km). Ik kreeg vorig jaar bij lange tochten (100km+) wel last van mijn rechter achillespees, dus wil nu van tevoren een bikefitting doen en dan gelijk de nieuwe fiets af laten stellen.

Het komt er dus op neer dat ik een fiets zoek waarmee ik langere afstanden mee af kan leggen (type normaal/endurance) maar waarmee ik ook wel eens op een doordeweekse avond anderhalf uur wat extra gas wil geven. Ik ben online aan het oriënteren, maar wil zodra winkels weer open gaan ook nog een aantal winkels bezoeken om verdere info in te winnen. Verder zoek ik een fiets die uiteraard past bij mijn lengte (1,93m) en die op voorraad is, omdat ik eigenlijk vanaf volgende maand ook weer buiten wil gaan trainen. Nu heb ik deze fiets online gezien, Ridley Fenix SL Disc (Ultegra versnellingen, schijfremmen, kabels binnendoor en hij oogt mooi), iemand hier die deze ook heeft een zijn ervaring kan delen? Of zijn er mede-tweakers die nog andere tips hebben? Wil onder de 3000 euro blijven als het mogelijk is. Aangezien winkels zijn gesloten is het lastig om ingelicht te worden, daarom opzoek naar wat ervaringen van anderen. Deze fiets heeft bijvoorbeeld frame van carbon, maar als aluminium ook voldoet voor bovenstaande wensen, dan is dat een prima (en goedkopere) alternatief.
My $0.02
Doe eerst een bikefit.
De uitkomsten daarvan zijn een papieren briefje met daarop jouw ideale instellingen en streefwaarden voor stack en reach. Neem die getallen + je voorkeuren (rijeigenschappen, materiaal, kleur, remmen, budget, ...) en ga dan pas een shortlist maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 18:16

Fisico

by Fabian

[...]

loopt dat verschil in gewicht niet weg, powermeter is zwaarder en Ultegra weer lichter. Maar voor de zekerheid zou ik dan ook een Ultegrapedaal aan die crankarm doen :+

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Aangezien winkels zijn gesloten is het lastig om ingelicht te worden.
Daar zit hem op dit moment wel het probleem. Je zou toch het liefst met jouw huidige fiets naar een fietsenmaker gaan en zeggen joh dit bevalt mij wel en dit niet, wat is de juiste maat volgens jou. Of je een hele bikefit moet doorlopen is de vraag. Ik heb best aardig gereden op basis van een internettooltje, maar na de fit was het wel beter qua houding. De tweede fiets heb ik dan ook op basis van die bikefit gekocht. Ik vind het altijd zonde om een fiets te kopen en er dan net niet lekker op te zitten en vervolgens te gaan klooien met stuurpennen en zadelpennen om toch goed uit te komen. 3.000 euro is ook geen kattenpis dus daar zou ik zuinig en verstandig mee omspringen.

Mijn advies is wacht nog een paar weken, bel een beetje rond wat er bij jou in de buurt staat en dan komt het vast goed. Ik ga geen pleidooi voor geduld houden, daar ben ik zelf ook niet zo goed in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Vind zelf dat het ook een beetje aan de persoon zelf ligt of je een bikefit nodig hebt of niet.
Iemand die van nature wat minder flexibel is of sneller last krijgt van de onderrug zou wel baat kunnen hebben bij een bikefit vooraf.
Ikzelf heb het geluk om aan de andere kant van de weegschaal te zitten.
Niet zo lang, vrij lenig en rijd al 12 jaar op een R6, dus ben het wel gewend om voorover gebogen te zitten.
Daarnaast gaf mijn eerste goedkopere racefiets genoeg vertrouwen om mijn huidige droomfiets te kopen zonder eerst een bikefit te doen.

Daarentegen ben ik voor mijn eerste SPD klikschoenen wel gelijk voor een shoefit gegaan bij de welbekende bikeshoe4u. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:41

Naast de eerdere tips: Waarom Ultegra? Kijk ook eens naar de 105 groepset of vergelijkbaar. Scheelt vooral in de prijs en is maar een marginaal verschil lijkt me. Geeft je ook wat meer ruimte om aan andere wensen te voldoen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:41
NewbieNeo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:23:
@Fikkie007 Als je een carbon fiets met schijfremmen en vrijwel volledig interne bekabeling zoekt met een goede prijs/kwaliteit verhouding, zou je naar Merida kunnen kijken.
Ik had ongeveer hetzelfde budget en mijn lbs is toevallig Merida dealer. Had al daarvoor een Merida hardtail gekocht, dus toen bij een Reacto 5000 uitgekomen.
Dura-ace schijven en 60mm wielen erop gezet en het ziet er gelijk uit als een 10k fiets. (in mijn ogen dan O-) )

Er is geloof ik ook een Merida experience center, waar je verschillende fietsen kan uitproberen.
Hij wil een normale/endurance racefiets toch? De Reacto is een aero frame en heeft een dito houding. Moet je lijf wel aan kunnen.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
MaSw85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Hij wil een normale/endurance racefiets toch? De Reacto is een aero frame en heeft een dito houding. Moet je lijf wel aan kunnen.
Daarom zei ik ook dat ie naar Merida in het algemeen zou kunnen kijken. ;)
Merida heeft bijvoorbeeld ook de Scultura en Scultura endurance.
Of zelfs de Silex als gravelfiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:09
Smultie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Mijn vrouw is al wel eens omgevallen. Ik zal even informeren welke richting 8) T'is maar een klein dametje he.

Net nog ff naar het totaalgewicht van het hele crankstel gekeken, ultegra en rs510 schelen bijna 300 gram. Alleen is een crankstel met 165mm nergens meer te vinden. Zou dat nog binnenkomen, nu de nieuwe Ultegra lijn er is?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 22-09 19:13
Mistraller schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:48:
Alleen is een crankstel met 165mm nergens meer te vinden. Zou dat nog binnenkomen, nu de nieuwe Ultegra lijn er is?
Over 3 maanden, aldus deze leverancier.
Waarom had je ook alweer een crankstel nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
DieAnder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 01:05:
[...]

Oh is nog een goeie prijs ook...

Waarom? Om die 250 gram lichter en die grote letters Ultegra.
Mijn vrouw wil gewoon alles ultegra hebben. Omdat het kan, omdat ze een vrouw is... zoiets. :P
Nu er toch een powermeter op moet, vond ze het geen gezicht als er rechts een rs510 op zit en links een Ultegra arm (of nog veel erger; 105)

Beter dit dan een paar schoenen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Mistraller schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 01:21:
[...]

Beter dit dan een paar schoenen.
Inderdaad... Waarom uberhaupt de discussie hier? Je hebt een vrouw die ook houdt van (op papier) nutteloze upgrades... Daar moet je niks aan willen veranderen :D

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:45
Ik kreeg vorig jaar bij lange tochten (100km+) wel last van mijn rechter achillespees, dus wil nu van tevoren een bikefitting doen en dan gelijk de nieuwe fiets af laten stellen.
Wat betreft de achillespees; controleer of de plaatjes onder je fietsschoenen niet te ver naar voren staan. Dat geeft instabiliteit welke door je achillespees gecorrigeerd wordt. Het middelpunt van je pedaalas moet achter het grote teen gewricht uitkomen. Zie plaatje (blauwe lijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKHkGo43GwqXAfOejiERpOheP5M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HMPI6BWUuNy8uWM70rc1pliC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:01
DieAnder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 01:05:
[...]

Hier is het ook zolang wachten, maar kan je hem wel alvast bestellen/reserveren: https://r2-bike.com/SHIMA...eed-FC-R8000-165-mm-50-34

En als je hem ergens anders eerder kan vinden, cancel je je order gewoon.

Stomme vraag van mij kant misschien, past een 12 speed crank niet? (@Salteh)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:18
Het 11-speed grote blad past in ieder geval niet op een 12-speed crankstel (van Shimano). Het kleine blad vaak wel.

I heb overigens nog wel een R8000 stuk crankstel over (rechts/aandrijfkant), maar dat is wel 172.5 :).

Je kan prima een 12-speed ketting op een 11-speed crankstel/kettingbladen gebruiken, maar of dat andersom ook zo werkt.. 11-speed ketting op een 12-speed kettingblad.. geen idee. De nieuwe kettingbladen zijn 2mm dunner dan de oude, las ik.

Wel moet Shimano voorlopig nog wel R8000 crankstellen blijven leveren - je hebt namelijk 2 jaar garantie vanaf het moment van aankoop. Ik gok dat ze ze nog wel een jaartje blijven leveren (maar wel steeds minder, ja..)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Salteh schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:02:
Het 11-speed grote blad past in ieder geval niet op een 12-speed crankstel (van Shimano). Het kleine blad vaak wel.

I heb overigens nog wel een R8000 stuk crankstel over (rechts/aandrijfkant), maar dat is wel 172.5 :).

Je kan prima een 12-speed ketting op een 11-speed crankstel/kettingbladen gebruiken, maar of dat andersom ook zo werkt.. 11-speed ketting op een 12-speed kettingblad.. geen idee. De nieuwe kettingbladen zijn 2mm dunner dan de oude, las ik.

Wel moet Shimano voorlopig nog wel R8000 crankstellen blijven leveren - je hebt namelijk 2 jaar garantie vanaf het moment van aankoop. Ik gok dat ze ze nog wel een jaartje blijven leveren (maar wel steeds minder, ja..)
Is de hart op hart afstand bij 11 en 12 speed hetzelfde?

Of te wel, kan je een 12 speed crank bedienen met een 11 speed front derailleur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Ik weet dat het andersom kan, dus dan moet dit ook werken :)

Zie b.v. die blauwe en rode TotalEnergies fietsen hier, met oude crankstel op 12-speed Di2: https://road.cc/content/t...rldtour-colourways-289279, of deze: https://cdn.mos.cms.futur...eTmfvGJPj-768-80.jpg.webp

[ Voor 75% gewijzigd door Salteh op 06-01-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Laatst online: 22-09 17:06

Goku33

Ownage!

Stillekracht schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:22:
[...]

Wat betreft de achillespees; controleer of de plaatjes onder je fietsschoenen niet te ver naar voren staan. Dat geeft instabiliteit welke door je achillespees gecorrigeerd wordt. Het middelpunt van je pedaalas moet achter het grote teen gewricht uitkomen. Zie plaatje (blauwe lijn)

[Afbeelding]
Ik had bij langere ritten ook last van 1 van de achillespezen, ondanks bikefit. Bij mij was de oplossing om voor goede schoenen met carbon zolen en voldoende ondersteuning aan de binnenkant van de voet te gaan. DMT KR1 in mijn geval. En inderdaad de schoenplaatjes lekker ver naar achteren zodat het pedaal niet te ver onder je tenen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 13:16
NewbieNeo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:23:

Merida ziet er netjes uit! Goede tip ook om eventueel later nog de fiets verder uit breiden met andere wielen etc. Zie dat er een fietsenverkoper in mijn buurt deze fietsen verkoopt, zal eens langs hoppen wanneer deze weer geopend zijn.
DieAnder schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:21:
[...]

My $0.02
Doe eerst een bikefit.
De uitkomsten daarvan zijn een papieren briefje met daarop jouw ideale instellingen en streefwaarden voor stack en reach. Neem die getallen + je voorkeuren (rijeigenschappen, materiaal, kleur, remmen, budget, ...) en ga dan pas een shortlist maken.
Dank voor tip, wacht even de nieuwe maatregelen af en hoop dan een bikefit in te plannen. Ga aan de hand van deze gegevens verder kijken.
Stillekracht schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:22:
[...]

[Afbeelding]
Vorig jaar veel zelf aan het schuiven gegaan met de plaatjes. Merk zelf dat het best wel nauw komt bij mij: dan weer last van binnenkant knie, plaatjes iets verschuiven, dan weer last van buitenkant knie etc. Ik ga sowieso de tip van @Goku33 volgen door stevige schoenen aan te schaffen!

Dank voor de tips allen, kan hier zeker wat mee!

[ Voor 55% gewijzigd door Fikkie007 op 06-01-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Leuk verhaal over fietsen in Finland: https://rideeverytile.com...kka_tahkola#RideEveryTile

Als je de Strava van die gast bekijkt rijdt hij met de racefiets nog door de sneeuw: https://www.strava.com/athletes/11645333

Maar goed, quoteje:
Ice can be slippery yeah, but snow isn't. I only have one bike with studded tires installed on it, but I never need to use it because the winter maintenance here in Oulu, Finland is so good. We do not allow salt on bike paths here at all, that would destroy the bikes, the environment and so on. Instead, we plow the paths properly with a tiny, toothed blade, producing a perfect surface to cycle on even on a granny bike with summer tires. And only if it gets too icy, then we add a small amount of sand and small bicycle tire friendly gravel to add friction. Works perfectly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@Mistraller een paar pokermeters in de de pedalen zou natuurlijk ook nog kunnen. Of maak ik het nu onnodig complex ;)

@Salteh die SWorks SL7 van PatLef, wow ik ga even mijn spaarvarken slachten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:12
Van mij mogen ze in Nederland ook wel wat minder strooien op fietspaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Fisico schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:09:
@Mistraller een paar pokermeters in de de pedalen zou natuurlijk ook nog kunnen. Of maak ik het nu onnodig complex ;)
Ik moet wel een beetje gelijk op blijven gaan met mijn vrouw. Dus als ze dubbelzijdige PM neemt, dan moet ik dat ook hebben. :P

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:00
Mistraller schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Ik moet wel een beetje gelijk op blijven gaan met mijn vrouw. Dus als ze dubbelzijdige PM neemt, dan moet ik dat ook hebben. :P
Haha, een extra reden voor een upgrade, wat wil je nog meer

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Mistraller schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Is ook een goed punt. Dat probleem heb ik gelukkig weer niet, al zou mijn LBS daar wel heel blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Owios schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:09:
Van mij mogen ze in Nederland ook wel wat minder strooien op fietspaden
Voor de veiligheid toch wel fijn, maar in Utrecht strooien ze wel heel dik in de binnenstad. Wel ideaal bij mij rondje rennen langs de singel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:39
Ik wil niet persé de tubeless discussie reanimeren maar toch even een ervarings check.
Ik rijd al tubeless en gebruik deze sealant van squirt.
Mijn ervaring is dat het toch redelijk wat geknoei is om de sealant met bolletjes netjes in de band te krijgen.
Ik heb ook de kleine variant van de squirt gebruikt (dus een flesje met slangetje) en deze heb ik bewaard.
Nu: Is het een slechte idee om bij de volgende keer plaatsen van de band de losse bolletjes gewoon in de band te leggen, band om de velg en dan daarna pas via het ventiel alleen de vloeibare latex toe te voegen? Dat moet veel makkelijker gaan via het slangetje als er geen bolletjes in de mix zitten lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:26
@babbelbox Volgens mij maakt het helemaal niks uit in wat voor volgorde je het doet. Ik heb ook zo'n klein flesje van squirt die ik vul vanuit de literfles met de bolletjes om via het ventiel te vullen. In het kleine flesjes zitten de bolletjes al in, dus zou geen probleem moeten zijn om daarin de bolletjes al te mixen met de sealent.

Bij de mtb gooi ik de bolletjes en sealent direct al in de band als die half op de velg ligt. zou niet weten waarom je niet alleen de bolletjes kan doen, wel rustig doen dat ze er niet uit vallen maar dat heb je met sealent er bij ook.

Flickr - Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:15:
[...]

Haha, een extra reden voor een upgrade, wat wil je nog meer
Nu ja, zoveel zakgeld krijg ik niet _O-
Nee alle gekheid op een stokje, we zijn allebei dol op cijfertjes hier, en het is irritant als je in Strava die lame vermogensinschatting ziet terwijl je je best hebt gedaan in de tegenwind.
Een dubbelzijdige doe je veel meer als het gaat om trainingsanalyse, en wat serieuzer bezig bent met de sport. Voor ons is daarom een enkelzijdige meter voldoende. Dat zeggen die cijfers tenminste ook iets zinvols, maar het blijft voor ons de funfactor.

Btw: De powermeter is besteld. 4iiii Ultegra left :) Mocht er nog crankstellen in de verkoop komen dan komt dat er vast ook nog wel.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
babbelbox schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:29:
Is het een slechte idee om bij de volgende keer plaatsen van de band de losse bolletjes gewoon in de band te leggen, band om de velg en dan daarna pas via het ventiel alleen de vloeibare latex toe te voegen? Dat moet veel makkelijker gaan via het slangetje als er geen bolletjes in de mix zitten lijkt mij.
Nee dat kan prima. Mijn vrouw heeft onlangs haar band gefixed (van binnenuit geplakt), half op de velg gelegd, latex erin, en toen de andere helft van de band op de velg. Even geplopt met de compressor (zonder ventiel erop) en oppompen maar.
Nu is het wel zo dat haar banden heel makkelijk op de velg glijden. Komt geen kracht bij kijken, en dus ook geen geklieder.
Bij de MucOff verpakking zat zelfs een maatbekertje, ik zou ook niet weten hoe je dat op een andere manier zou kunnen gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 06-01-2022 22:24 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:18

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:18:
@babbelbox Volgens mij maakt het helemaal niks uit in wat voor volgorde je het doet. Ik heb ook zo'n klein flesje van squirt die ik vul vanuit de literfles met de bolletjes om via het ventiel te vullen. In het kleine flesjes zitten de bolletjes al in, dus zou geen probleem moeten zijn om daarin de bolletjes al te mixen met de sealent.

Bij de mtb gooi ik de bolletjes en sealent direct al in de band als die half op de velg ligt. zou niet weten waarom je niet alleen de bolletjes kan doen, wel rustig doen dat ze er niet uit vallen maar dat heb je met sealent er bij ook.
Zo heb ik het de laatste paar keer met een MTB ook gedaan (rechtstreeks in de halflosse band), eigenlijk werkte dat veel makkelijker dan het gepiel door een ventiel. Denk dat ik dat de volgende keer met de racefiets ook gewoon weer doe.

Maar ik gebruik Doc Blue, dus geen sealant met losse bolletjes, of je dat los kan doen kan ik dus niet zo veel over zeggen, maar lijkt mij ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
Heb het vandaag dus met de voorband geprobeerd. Na het loshalen de randen goed schoon gemaakt en bij het plaatsen de bolletjes er eerst in. Na het ploppen de sealant toegevoegd. Was eigenlijk in 1 keer dicht. Helaas lijkt het wel of de bolletjes een klont geworden zijn en lijkt erop dat ik dat hoor rollen als ik de band langzaam draai.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

babbelbox schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:53:
Heb het vandaag dus met de voorband geprobeerd. Na het loshalen de randen goed schoon gemaakt en bij het plaatsen de bolletjes er eerst in. Na het ploppen de sealant toegevoegd. Was eigenlijk in 1 keer dicht. Helaas lijkt het wel of de bolletjes een klont geworden zijn en lijkt erop dat ik dat hoor rollen als ik de band langzaam draai.....
Als je langzaam draait ?

Nou, dat is dan geen probleem, gewoon harder fietsen - opgelost ! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Waren er al mensen van plan om mee te doen aan de Omloop der Wielercafés als alle coronamaatregelen het toelaten? Ik denk er over om de 130km te doen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Stoney3K schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:04:
Waren er al mensen van plan om mee te doen aan de Omloop der Wielercafés als alle coronamaatregelen het toelaten? Ik denk er over om de 130km te doen.
Maart? Dan mag ik nog niet naar buiten van mijn moeder.

Maar even serieus. Ik heb ook wel eens een tourtocht in Maart gereden. Die had ik alleen wel met potlood in mijn agenda gezet. Want met het weer zoals nu, heb ik daar weinig zin in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:11

McMiGHtY

- burp -

Als we het dan toch hebben om tochten in de agenda te zetten.. Ik kwam toch een leuk topic tegen!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
McMiGHtY schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:03:
Als we het dan toch hebben om tochten in de agenda te zetten.. Ik kwam toch een leuk topic tegen!
Je bent het MTB topic vergeten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Smultie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Je bent het MTB topic vergeten :+
Niemand is perfect...

Hold my beer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

And done!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:29
Mijn Xand hartslagmeter toonde laatst wat vreemde waarden. Ik heb vervolgens de batterij vervangen maar dat lijkt niet geholpen te hebben. De goedkoopste oplossing is een nieuwe band (zonder sensor) bestellen maar weet niet of de band het probleem is of de sensor. Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaringen met Xand hartslagmeters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:46

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Klinkt wel leuk op zich, alleen wel enorm afhankelijk van het weer voor mij. Gemiddeld 7 graden op die dag blijkbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Zaterdag een ijskoud buitenritje gefietst. Altijd frappant, het fenomeen van Raynaud, pas als ik aan het douchen ben meestal. Het is altijd weer verrassend vanaf welke knokkel en welke vinger (of teen) het gaat worden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UnNU5aiInj10HpwMg_-ttVhc2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQ7pG7ukwcGbQqCg42yMk996.jpg?f=fotoalbum_large

Het is overigens altijd zo weg, heb er niet echt last van verder, dus geen reden om binnen te blijven ;)

Maar wel weet ik dat ik hierdoor sneller last heb van koude vingers en tenen, ze zijn gewoon minder goed doorbloed. Daar helpt geen (hand)schoen aan, warmte die niet aangevoerd wordt is ook niet vast te houden...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Mistraller schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:34:
Zaterdag een ijskoud buitenritje gefietst. Altijd frappant, het fenomeen van Raynaud, pas als ik aan het douchen ben meestal. Het is altijd weer verrassend vanaf welke knokkel en welke vinger (of teen) het gaat worden...

[Afbeelding]

Het is overigens altijd zo weg, heb er niet echt last van verder, dus geen reden om binnen te blijven ;)

Maar wel weet ik dat ik hierdoor sneller last heb van koude vingers en tenen, ze zijn gewoon minder goed doorbloed. Daar helpt geen (hand)schoen aan, warmte die niet aangevoerd wordt is ook niet vast te houden...
Zorgen dat je core warm genoeg is, dan worden de bloedvaten in je handen/voeten minder snel afgekneld om zo de coretemp op peil te houden.
En evt overhandschoenen gebruiken. Heb gisteren in de ijskoude regen gefietst met deze overhandschoenen icm dunne herfsthandschoenen eronder en mijn handen bleven heerlijk warm en droog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
NewbieNeo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:03:
[...]

Zorgen dat je core warm genoeg is, dan worden de bloedvaten in je handen/voeten minder snel afgekneld om zo de coretemp op peil te houden.
En evt overhandschoenen gebruiken. Heb gisteren in de ijskoude regen gefietst met deze overhandschoenen icm dunne herfsthandschoenen eronder en mijn handen bleven heerlijk warm en droog. :)
Dat zijn wel interessante handschoenen inderdaad! Maar mijn handen waren wel droog gebleven.
Maar verder; mijn lichaam reageert gewoon heel sterk op temperaturen. Zo heb ik bij de bloedbank vaak problemen, omdat het in die ruimte koud is. En dan heb ik tot op het laatst een extra warme fleece aan! Tot de arm ontbloot wordt: "Blood-vessel says NO".
Ook mijn garmin watch heeft er nog wel eens last van, dan kan ie het vat niet onderscheiden. Vaak met zwiften in de koude garage. En in bed kan ik zo 3 uur lang met koude voeten liggen.
En dan heb ik het voor de rest écht niet koud hoor. Ook altijd een koude neus trouwens.
Is gewoon een kwestie van aanleg, mijn vrouw heeft bijvoorbeeld vrijwel nooit koude handen met fietsen.
Het maffe is dat het fenomeen van raynaud zich bij mij pas echt inzet als ik aan het opwarmen ben, zoals onder de douche. (Zo spierwit heb ik ze onderweg nooit gezien in elk geval)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Aangezien ik dit jaar wat serieuzer wil gaan rijden, vroeg ik mij af hoe ik nou precies de strava fatique, form et grafiek moet uitlezen.

Op dit moment is mijn fatique hoger dan mijn fitness, betekent dit dat ik langer moet wachten voordat ik weer mag fietsen? Of mag ik wel fietsen, maar dan heel licht? Of moet ik wachten totdat de form en fitness elkaar weer gekruisd hebben?

Ter referentie voor de grafiek: afgelopen week heb ik in principe om de dag een kort 30-50km zwift ritje gedaan met vaak zo'n 300/500m hoogtemeters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eHY4SzNprK4B23pcXCs0LrBhYI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ruDni1BS8LJUbhtt9ZsyLV57.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Ircghost op 10-01-2022 08:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
Als Fatique hoger is dan fitness betekend het dat je een positieve stimulans geeft aan je lichaam. Wel is het natuurlijk noodzakelijk om dit niet TE ver te laten oplopen (overtraining).
Dus eens per 3 a 4 weken zul je weer je fatique moeten laten aflopen (herstellen), je fitness zal daarmee ook iets teruglopen, maar als je dit goed balanceerd zal fitness minder hard teruglopen dan dat je fatique afneemt. En zo bouw je dit constant uit. Je form is eigenlijk het verschil tussen die 2. Dus als je fatique laag is en de fitness hoog, dan is je form positief (en dus een moment om te pieken bijvoorbeeld :) ) .

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Bedankt voor je snelle reactie! Wat houd jij aan voor het herstellen van je fatique? Moet het weer helemaal teruggaan naar minder dan 10 punten / 10% van je fitness bijvoorbeeld? :) Ik snap dat het voor iedereen anders is, maar ik zoek een beetje naar handvatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ircghost schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:08:
Bedankt voor je snelle reactie! Wat houd jij aan voor het herstellen van je fatique? Moet het weer helemaal teruggaan naar minder dan 10 punten / 10% van je fitness bijvoorbeeld? :) Ik snap dat het voor iedereen anders is, maar ik zoek een beetje naar handvatten.
Het draait om training zones. Lees dit eens: https://joefrieltraining.com/managing-training-using-tsb/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:06
@Ircghost goeie vragen die je stelt, maar ik zou als ik jou was eens gaan inlezen op supercompensatie etc. Denk dat je dan het verhaal van @Michaelg helemaal begrijpt. Het is niet ingewikkeld, alleen je bent snel geneigd om teveel te doen en dan wordt je dus juist NIET beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Thanks @pdukers en @pier87 ik heb het artikel net gelezen en lees mij nu wat in over supercompensatie. Soms is het niet zo moeilijk, maar heb je een duwtje in de juiste richting nodig ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 22-09 14:47
Grofweg kan je een aantal 'zones' aanhouden wat betreft je 'Form':
  • > +20%: Dan ben je aan het onttrainen en verlies je snel fitness
  • +20% tot +5%: Dan kan het zijn dat je fris bent, op zich verlies je hier ook fitness, dus het is zaak om niet te lang in deze zone te zijn
  • +5% tot -10%: Grijze zone, hier wordt je niet veel beter, maar ook niet veel slechter
  • -10% tot -30%: Optimale zone, met deze trainingsbelasting neemt je fitness met een goed tempo toe.
  • < -30%: High risk (rode zone), hier neemt de kans op overtrainen toe. Blijf niet te lang in deze zone want een blessure of ziekte door verlaagde weerstand kan zo komen.
*Let op: ik ga hier uit van percentages, volgens mij gaat Strava uit van absolute waardes, dus zul je even moeten hoofdrekenen: in jouw plaatje is dat dus [Form]/[Fitness] = -23/28 = -82%, dus diep in het rood.

Als je nog meer de trainingsleer in duikt zul je methodes tegen komen om te periodiseren, zodat je op de juiste momenten de juiste trainingsdichtheid toepast waardoor je dus zoveel mogelijk in de groene zone blijft en op de juiste momenten rust pakt om weer terug naar de 'frisse' zone te komen.

Daarnaast is het goed op te merken dat bij een beperkte trainingsbelasting je wel iets meer risico kan nemen door in het rood te gaan. Zoals bij jou nu het geval is. Je zult namelijk zien dat je ook weer heel snel terug bent in het groen.

[ Voor 14% gewijzigd door jasperdeman op 10-01-2022 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Nee dit is een beetje zelf ondervinden. Maar ergens tussen de 4 en 6 weken is wel gebruikelijk om een rust week te nemen. En rust is niet hetzelfde als niks doen, maar wel beduidend minder volume en intensiteit dan je daarvoor deed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKwhNbtnCl1ZZkTX6YhP5w1yGKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/69jaNlSroU4VaMTUFc2NZFHy.png?f=fotoalbum_large

Hier een voorbeeld van mijn afgelopen weken.
Eerst 3 weken iedere week iets meer doen dan de week ervoor. Dit om over de periode heen steeds iets meer stress op het lichaam te gooien (progressive overload) .
De laatste week is een herstel week waarin ik 3 dagen rustig laag endurance doe of zelfs actief herstel. Dit om wel de benen in beweging te houden, maar geen stress meer op het lichaam te gooien. Dit zodat je lichaam kan herstellen en echt sterker kan worden (supercompensatie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGr9gTW2x64aDtkhnbMbHYJUFQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mSi97fapetaySesqmvxgRXjb.png?f=user_large
Paars = fatique
Blauw = fitness
Onderste balk is Form.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

Heel interessant @Michaelg! Dat is Trainingspeak neem ik aan of niet? Strava geeft helaas (ook niet met subscription) de form zones aan. Dus kan het niet op eenzelfde manier uitlezen.

Gezien wat je net beschrijft ga je vanaf volgende week dus weer flink aan de bak om je form weer weer in de optimal zone te krijgen en verder te trainen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
@Ircghost Dat is https://intervals.icu/fitness , dat gebruiken we meesten hier wel. Is wel nauwkeurig en meer data in vergelijking met strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Ircghost schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:12:
Heel interessant @Michaelg! Dat is Trainingspeak neem ik aan of niet? Strava geeft helaas (ook niet met subscription) de form zones aan. Dus kan het niet op eenzelfde manier uitlezen.

Gezien wat je net beschrijft ga je vanaf volgende week dus weer flink aan de bak om je form weer weer in de optimal zone te krijgen en verder te trainen?
Ja mijn blok is afgelopen zaterdag weer gestart. Dus nu weer komende 5 weken opbouwen. Als het goed is moet langzaam aan de fitness weer oplopen samen met fatique. Eerste screenshot is mijn planning in Trainerroad, tweede screenshot is Intervals.icu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Let wel op dat die grafiek eigenlijk alleen nuttig is als je met een powermeter rijd, gaat het puur om hartslag snel die pagina sluiten want dan is het echt een getal wat compleet niet kan kloppen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Powermeter heb ik inderdaad (zowel via de indoor trainer: Elite Suito T) en op de normale fiets (wel alleen links).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:22

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Sowieso is het allemaal een beetje nattevingerwerk. Kijk naar de cijfers maar luister vooral ook naar je gevoel, probeer de trainingen af te wisselen, dus niet steeds dezelfde training, niet steeds zwaar trainen, niet steeds te licht en niet iedere keer even lang trainen maar afwisselen. Als je regelmatig fietst (3-4 keer per week) is de Beter Worden podcast over gepolariseerd trainen wel leuk om te checken!

Misschien helpt het ook om een doel te stellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tjebakka op 10-01-2022 10:31 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Ik ga vanaf vandaag ook een Zwift Trainings plan volgen omdat ik buiten en binnen vaak gewoon willekeurige rondjes rijd.. :+

Wat mij dan echter wel weer opvalt is dat er geen enkele pauze ingebouwd zit in dit plan, dus ik moet nog maar even kijken of ik dat er in kan 'fietsen' zonder dat het trainigsplan kapot gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jNsVppL03xkx2KJ95dXnuKpKLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZEYTJJMJ9KYPJxcsfBVZrzK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Ircghost op 10-01-2022 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
En met dit weer gewoon niet teveel naar kijken, bij mij duiken de getallen altijd naar beneden in de herfst/winter en klimmen dan vanaf februari/maart weer wat omhoog.
Iets met geen 300km ritten ed maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:24

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

heb ik ook altijd last van als ik niet meer wekelijks ritten van 300km maak. :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
Buiten kan je ook mbv een paar simpele workouts effectiever trainen.
Ik heb ook lange tijd gewoon op gevoel gefietst zonder powermeter.
Uiteindelijk een powermeter gekocht en een paar simpele workouts in elkaar gezet (gekopieerd O-) ) in Trainingpeaks.
Merk echt dat ik daardoor effectiever en langer in de juiste zones train/fiets door het meetbaar te maken.
Daarnaast houd ik er wel van om alles zo simpel mogelijk te houden en de workouts niet onnodig te ingewikkeld te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFzx5hSR0qvhu6QOG7sXWO2AOa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X6oFWtkvBlSHGASwGgjTDxPa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:45
Dit lijkt me wel leuke tocht om mee te doen. :9
130km begin Maart vind ik meer dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
NewbieNeo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:48:
Buiten kan je ook mbv een paar simpele workouts effectiever trainen.
Ik heb ook lange tijd gewoon op gevoel gefietst zonder powermeter.
Ja buiten kan je ook prima afwisselen maar ik kom met weer van afgelopen weken echt niet aan trainingsload die ik in de zomer haal.
Maargoed hoeft ook niet, vermaak me ook met dit weer wel (en soms ook niet, loop je te schelden als je met 1 graad, regen en wind handen voelt afkoelen.)

Afgelopen zaterdag op het strand lekker hele stukken 300w+ lopen trappen en dan 50km/u+ (max 60 ofzo) halen.
Maar woon werk met regen in het donker ga je dat niet doen zegmaar ;)

Maar ook in de zomer heb je beperkingen dat je hier in Nederland geen bergen hebt om ff lekker uur lang af te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 10-01-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Net even ingeladen in intervals.cu, ik mag weer trainen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xqTK2Mywtzc77SlDtInhmF765U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w6hZlgSXoZb2dbDs63hO7Uoj.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
@DDX Zaterdag was het hier in het westen heerlijk in de regen ploeteren. :+
Eerst door de duinen naar HvH gefietst met de gravelbike, daar de bandenspanning verlaagt naar zo'n 1,5-2 bar om vervolgens over het strand terug te fietsen.
Uiteindelijk nog een rondje Uithof over het mtb-parcour gedaan en thuis natuurlijk al het zout er weer af spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
NewbieNeo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:12:
@DDX Zaterdag was het hier in het westen heerlijk in de regen ploeteren. :+
Eerst door de duinen naar HvH gefietst met de gravelbike, daar de bandenspanning verlaagt naar zo'n 1,5-2 bar om vervolgens over het strand terug te fietsen.
Geen idee welke banden je hebt, maar probeer het volgende keer nog iets lager.
Ik had zaterdag met 55mm banden zo'n 0,8bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 22-09 14:47
Ircghost schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:10:
Net even ingeladen in intervals.cu, ik mag weer trainen ;)
d:)b Ik gebruik inderdaad ook intervals, super handige site. Je kan ook heel gemakkelijk vooruit plannen en kijken wat dat met je fitness doet.

En nogmaals, bij een relatief lage fitness (<40 ofzo) en bv. maar 3 ritjes per week, mag je best wel wat meer pushen en hoef je niet zo heel snel rust te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
DDX schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:14:
[...]

Geen idee welke banden je hebt, maar probeer het volgende keer nog iets lager.
Ik had zaterdag met 55mm banden zo'n 0,8bar.
Heb er 38mm Pathfinder Pro's op zitten met binnenband, dus ik denk dat 1,5-2 bar wel een beetje de ondergrens is om pinchflats te vermijden. :+
Op de weg doe ik er meestal 3,0/3,5 bar in.

En voorlopig waag ik me niet aan tubeless, te veel gedoe en te lui voor. In 11k km's (mtb, gravel, racefiets) pas 1x lekke band gehad bij mijn mtb en dat kwam door een spijker.
Zelfs mijn hardtail rijd ik nog met binnenbanden. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
In de zomer trap ik ook vaker in het groene zone, dan in de winter. In beide gevallen fiets ik ongeveer 4x per week maar in de winter op de Tacx doe ik ook wel minder intervallen etc. En meer races icm duur training om fit uit de winter te komen.

Het moet ook leuk blijven, de hele winter door blokjes blijven stampen is ook niet altijd het beste wat je kunt doen. Vooral doen wat je leuk vind, voor mij is dat 1/2 races in de week op Zwift en beetje badges unlocken/groepsritjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZsTj--dUMmXygT9iD7qxWT_AmE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/imSogBXTcesAWeQNMGDVd4Qd.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:02
Ircghost schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:33:
Ik ga vanaf vandaag ook een Zwift Trainings plan volgen omdat ik buiten en binnen vaak gewoon willekeurige rondjes rijd.. :+

Wat mij dan echter wel weer opvalt is dat er geen enkele pauze ingebouwd zit in dit plan, dus ik moet nog maar even kijken of ik dat er in kan 'fietsen' zonder dat het trainingsplan kapot gaat.

[Afbeelding]
Ik volg hetzelfde plan (ingesteld op 12 weken wel volgens mij) en ik ben nu bij week 4 aanbeland.
Het is zelf even inpassen hoe je de 3 / 4 / 5 trainingen per week ingepland krijgt, maar ik heb inderdaad ook al gemerkt dat zodra je er bijvoorbeeld 1 niet volgens je eigen weekschema kan fietsen het lastig is om het schema van die week nog te kunnen voltooien (ook i.v.m. rustperiodes). Je kunt bijvoorbeeld geen 2 trainingen direct achter elkaar doen, er zit een verplichte pauzeperiode van 8 uur op.

Daarnaast vervallen op de opvolgende maandag alle trainingen van de voorgaande week. Heb je er maandagochtend dus 3 v.d. 4 gefietst, dan kun je deze 4e niet nog snel op de maandagavond voltooien.
Hierin assisteert Zwift vind ik mijn inziens wel goed in, dat de focus gelijk weer gaat naar de nieuwe week en je jezelf niet druk zit te maken om 'oude' trainingen nog per se te willen voltooien.

Tenslotte vind ik het een leuk plan i.i.g. Heb sinds 'n paar maanden een Tacx Flux 2 + Zwift en dit is het eerste plan wat ik volg, maar het lijkt me een goede manier om in het voorjaar fit ten tonele te kunnen verschijnen. :)

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• babbelbox
babbelbox schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:53:
Net als vorige keer kreeg ik de band er met de hand niet op, maar met een bandenlichter lukte het wel, al sprong de bandenlichter nogal eens weg en viel op de grond.
Toen de band er eenmaal opzet kon ik toch die 3e bandenlichter niet vinden....
Het rollende geluid van wat ik dacht dat het de bolletjes in een klont waren zat me toch niet lekker.
Je raad het nooit, maar..... Het bleek inderdaad de bandenlichter te zijn. Die is dus bij het monteren IN de band geschoten ipv op de grond gevallen. Geen wonder dat ik 'm nergens meer terug kon vinden...... 8)7 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door babbelbox op 10-01-2022 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

AntraXxX schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:59:
[...]

Ik volg hetzelfde plan (ingesteld op 12 weken wel volgens mij) en ik ben nu bij week 4 aanbeland.
Het is zelf even inpassen hoe je de 3 / 4 / 5 trainingen per week ingepland krijgt, maar ik heb inderdaad ook al gemerkt dat zodra je er bijvoorbeeld 1 niet volgens je eigen weekschema kan fietsen het lastig is om het schema van die week nog te kunnen voltooien (ook i.v.m. rustperiodes). Je kunt bijvoorbeeld geen 2 trainingen direct achter elkaar doen, er zit een verplichte pauzeperiode van 8 uur op.

Daarnaast vervallen op de opvolgende maandag alle trainingen van de voorgaande week. Heb je er maandagochtend dus 3 v.d. 4 gefietst, dan kun je deze 4e niet nog snel op de maandagavond voltooien.
Hierin assisteert Zwift vind ik mijn inziens wel goed in, dat de focus gelijk weer gaat naar de nieuwe week en je jezelf niet druk zit te maken om 'oude' trainingen nog per se te willen voltooien.

Tenslotte vind ik het een leuk plan i.i.g. Heb sinds 'n paar maanden een Tacx Flux 2 + Zwift en dit is het eerste plan wat ik volg, maar het lijkt me een goede manier om in het voorjaar fit ten tonele te kunnen verschijnen. :)
Thanks voor de feedback. Ik was al een beetje bang dat ik niet door kon gaan. Die eerste training is maar een half uur dus wilde er eigenlijk 2 combineren. Anders had ik de eerste wel in de ochtend gedaan.

Goed om te weten voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ircghost schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Thanks voor de feedback. Ik was al een beetje bang dat ik niet door kon gaan. Die eerste training is maar een half uur dus wilde er eigenlijk 2 combineren. Anders had ik de eerste wel in de ochtend gedaan.

Goed om te weten voor de toekomst.
Nog wel even een grote kant-tekening die héél belangrijk is en die, volgens mij, nog niet genoemd is: Indien je FTP en/of MaxHR (en waarschijnlijk RHR) niet correct zijn ingevuld in Strava (en voornamelijk intervals.icu) dan klopt er geen ene moer van die fitness-grafieken en waardes.

Als je bijvoorbeeld intervals.icu laat 'bepalen' wat je FTP is - maar je hebt niet recent een max.effort gedaan over bv. 20 minuten dan is je FTP waarschijnlijk niet erg accuraat.

Daardoor zal het algoritme iedere training (veel) hoger (of lager) inschatten qua load dan dat het in werkelijkheid is, met als gevolg hele hoge (of lage) Fitness (en Fatigue) scores.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 21:39
Jimmy-time1 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:46:
Mijn Xand hartslagmeter toonde laatst wat vreemde waarden. Ik heb vervolgens de batterij vervangen maar dat lijkt niet geholpen te hebben. De goedkoopste oplossing is een nieuwe band (zonder sensor) bestellen maar weet niet of de band het probleem is of de sensor. Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaringen met Xand hartslagmeters?
Een nieuwe band kan zeker verschil maken. Sterker nog, gewoon een wasbeurt kan al verschil maken
Vuile band:
https://www.strava.com/activities/6489784703
Schone band, zelfde sensor, 2 dagen later:
https://www.strava.com/activities/6502009763

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
nogeeninlog schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Een nieuwe band kan zeker verschil maken. Sterker nog, gewoon een wasbeurt kan al verschil maken
Vuile band:
https://www.strava.com/activities/6489784703
Schone band, zelfde sensor, 2 dagen later:
https://www.strava.com/activities/6502009763
Ik heb vanmiddag nog even contact gehad met Futurumshop hierover. Zij gaven ook het advies om de sensor te resetten en de band goed te laten weken in lauw water en hem daarna goed uit te spoelen. Dat moet dan ook na gebruik regelmatig gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

joker1977 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:17:
[...]

Nog wel even een grote kant-tekening die héél belangrijk is en die, volgens mij, nog niet genoemd is: Indien je FTP en/of MaxHR (en waarschijnlijk RHR) niet correct zijn ingevuld in Strava (en voornamelijk intervals.icu) dan klopt er geen ene moer van die fitness-grafieken en waardes.

Als je bijvoorbeeld intervals.icu laat 'bepalen' wat je FTP is - maar je hebt niet recent een max.effort gedaan over bv. 20 minuten dan is je FTP waarschijnlijk niet erg accuraat.

Daardoor zal het algoritme iedere training (veel) hoger (of lager) inschatten qua load dan dat het in werkelijkheid is, met als gevolg hele hoge (of lage) Fitness (en Fatigue) scores.
Hele goed tip bedankt! Toevallig vandaag een FTP test gedaan en mijn FTP stond inderdaad veels te laag, dus moet die even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Misschien een rare vraag maar is het sowieso niet de bedoeling om de band regelmatig te wassen vanwege hygiene? Doen jullie dit niet? :X Ik dacht juist dat het andersom zou werken in de zin dat hij minder zou werken na een wasbeurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:27
Ik drop mijn HR band altijd in de wasbak voordat ik ga douchen. Dan laat ik de warme kraan stromen totdat deze warm is. Ligt de band mooi in lauw water en heb ik meteen warm water onder de douche. Na het douchen band uit de wasbak halen en te drogen hangen.

Ik was de band wel redelijk regelmatig (ongeveer elke 1 a 2 weken), maar niet na elke rit. Volgens mij is extreem vaak wassen minder goed voor het elastiek, maar misschien heb ik het mis? Heb overigens een vrij goedkope Wahoo kloon van bol, maar die bevalt beter dan het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
Ik spoel de band wel regelmatig af onder de douche en reinig hem met milde zeep. Maar niet na elke rit omdat ik ook bang ben dat teveel wassen averechts werkt. Maar ik liet de band eigenlijk nooit weken in lauw water, dat ga ik nu eerst maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 11:28
Eens in de zoveel tijd in waszakken met de fietskleding mee.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• kwiebus
  • Nu online
Ik lik mijn hartslagband regelmatig en als die echt heel erg zout smaakt dan spoel ik hem een keer goed uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:03
kwiebus schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:02:
Ik lik mijn hartslagband regelmatig en als die echt heel erg zout smaakt dan spoel ik hem een keer goed uit.
Rare kwiebus ben je maar als het werkt, wie is dan de gek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salteh
Welkom terug, @Ypuh !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:39
Mijn HR Band gaat altijd mee onder de douche, afspoelen met warm water (niet met zeep).

Sinds kort test ik met Contactgel van Orange Care, omdat ik toch vaak een signaal verlies (of een strakke hr van 120) heb met mijn HR Meter. Eerste tests zijn goed en heb ik geen signaal verlies meer gehad.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:44
Ik heb een Wahoo Tickr en die zit vast op de band met van die drukknopen, tijdje terug maakte ik hem los, trok ik zo die hele knoop doormidden. Het was helemaal weggevreten door het zweet. De band is onder garantie door Wahoo vervangen en sindsdien spoel ik hem regelmatig even af.
pannekoek schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:21:
[...]

haal je dan die unit los van de band en spoel je hem af of is onder de douche gaan met die band voldoende?
Ik haal nu elke keer die unit los, juist zodat het zout ertussenuit kan.

[ Voor 35% gewijzigd door MrAngry op 11-01-2022 09:23 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:20
MrAngry schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:16:
Ik heb een Wahoo Tickr en die zit vast op de band met van die drukknopen, tijdje terug maakte ik hem los, trok ik zo die hele knoop doormidden. Het was helemaal weggevreten door het zweet. De band is onder garantie door Wahoo vervangen en sindsdien spoel ik hem regelmatig even af.
haal je dan die unit los van de band en spoel je hem af of is onder de douche gaan met die band voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:47
In het verleden Polar banden gehad die altijd netjes onder de kraan met lauwwarm water werden uitgespoeld. Echter vond ik dat die echt snel kapot gingen ( < 1 jaar) en niet meer werkten. sinds een paar jaar gebruikt ik deze van Ali en die gaan gewoon na iedere rit (binnen of buiten) mee in de wasmachine. Wel in zo'n wasnetje. En die el-cheapo banden werken dus net zo goed als de bijna 10x duurdere Polar banden en gaan nog langer mee ook. Zag net dat ik mijn huidige Ali bandje in 2019 besteld heb.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:12
Ik haal de HR unit eraf en spring onder de douche met de band. Die spoel ik dan af en hang ik aan de kraan. Daarna mezelf verder wassen en nadien hang ik hem te drogen. Eens in de zoveel tijd gaat hij mee in de wasmachine en tot op heden(5 jaar in gebruik) nog geen problemen met de HR band van Garmin.

Mijn Polar HR band die ik eerder had ging al eerder stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 16:16
In de handleiding van mijn Garmin HRM-DUAL stond destijds dat je de band na ieder gebruik even onder de kraan moet afspoelen en eens per 7 activiteiten hem in de wasmachine mee kunt wassen met je sportkleding. Geen idee hoe ze bij die 7 keer komen, maar voor mij werkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

joint_me schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:07:
Mijn HR Band gaat altijd mee onder de douche, afspoelen met warm water (niet met zeep).

Sinds kort test ik met Contactgel van Orange Care, omdat ik toch vaak een signaal verlies (of een strakke hr van 120) heb met mijn HR Meter. Eerste tests zijn goed en heb ik geen signaal verlies meer gehad.
Ik gebruik al jaren KY-gel op de band (gebruikt men ook voor echo in het ziekenhuis), werkt stuk beter dan beetje spuug. Volgens mij kun je ook gewoon bij de thuiszorgwinkel een fles met dat soort spul halen, mogelijk nog stukkie goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:50

Crazy D

I think we should take a look.

Ik spoel die band gewoon af onder de douche met water. Als ie meer wilt had ie geen hartslag band moeten worden maar wielershirt of zo :+ Voor het omdoen maak ik m nog even licht vochtig maar geen idee of dat echt wat uitmaakt (als je daarna eerst nog half uur koffie zit te drinken is dat ook allang weer droog...).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:33
Hier gaat de band eigenlijk bijna altijd in mee in de wasmachine. Dat deed ik vroeger al met mijn Polar band, en sinds mei vorig jaar met mijn Garmin band.
Bij de Garmin stond inderdaad vermeld dat hij maar 1x in de zoveel trainingen in de wasmachine hoeft.

Wel had ik met mijn Polar band het gevoel, dat hij in de winter er soms iets meer moeite had met de signaal overdracht. Voor mezelf had ik het aantal lagen kleding maar de schuld gegeven...

Bij het omdoen van de band, maar ik altijd de contactplaatjes van de band nat onder de kraan.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:22

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik heb op Ali een keer 3 bandjes besteld waar ik m'n Garmin-HR unit op kan klikken. Dan is er altijd een schone beschikbaar :) En die dingen houden het ook een stuk langer vol dan de originele Garmin band.

[ Voor 23% gewijzigd door Tjebakka op 11-01-2022 11:29 ]

If it aint fixed, it's broken.

Pagina: 1 ... 371 ... 684 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).