Stadsfiets is ook wel een leuke challange. Maar eerst de challange op de racefiets. Stadsfiets wil ik ook zeker ooit doen. Een vriend van mij zit op 270km of zo. Dan heb ik hem voor eens en altijd verslagen.rolandos582 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:29:
[...]
Al doe je het op je fietskoerier fiets of stadsfiets. Om jezelf even te quoten :
[...]
Inderdaad, ook doen wat je roept.rolandos582 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:29:
[...]
Al doe je het op je fietskoerier fiets of stadsfiets. Om jezelf even te quoten :
[...]
Tegen mij allemaal dingen roepen dat ik even 300 km (heen en weer) moet fietsen voor de startlocatie, en zelf niet met de Elfstedentocht mee doen omdat je vader je niet kan brengen.
Wie a zegt, moet ook b zeggen of gaat zwemmen

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Hoe hard rijd je met de auto dat je 300km/1,5 uur doet?mhr-zip schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:46:
[...]
Inderdaad, ook doen wat je roept.
Tegen mij allemaal dingen roepen dat ik even 300 km (heen en weer) moet fietsen voor de startlocatie, en zelf niet met de Elfstedentocht mee doen omdat je vader je niet kan brengen.
Wie a zegt, moet ook b zeggen of gaat zwemmen![]()
Is niet zo moeilijk uit te rekenen hoor dat is 200 km/hhoi1234 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:48:
[...]
Hoe hard rijd je met de auto dat je 300km/1,5 uur doet?
Als jullie nu allemaal eens stoppen met zeiken en gaan fietsen
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Maar..Nutterd schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:14:
Als jullie nu allemaal eens stoppen met zeiken en gaan fietsen
Het is donker
Het is al laat
Jij fietst ook niet
Ik heb al gesport
Ik moet rusten voor een betere prestatie
https://indekken.nlwisselwerking schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:17:
[...]
Maar..
Het is donker
Het is al laat
Jij fietst ook niet
Ik heb al gesport
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Mijn kleding moet gewassen worden maar mijn moeder is niet thuiswisselwerking schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:17:
[...]
Maar..
Het is donker
Het is al laat
Jij fietst ook niet
Ik heb al gesport
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Je bent in Nederland...en inderdaad..stop is met indekken en put your money where your mouth is..hoi1234 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:29:
[...]
Ik fiets liever niet in het donker op onbekend terrein... Je moet gevaar ook niet opzoeken.
Nou ja, je hebt ook in Nederland plekken waar je 's nachts gewoon niet moet willen rijden. Je kunt nog zulke goede verlichting hebben , maar als je een medeweggebruiker tegenkomt die jou niet ziet, is dat toch niet zo mooi. Bovendien kun je altijd lek rijden, of een andere vorm van pech krijgen. Ik heb niet zoveel zin om dan te stranden op een afgelegen weg.McMiGHtY schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:57:
[...]
Je bent in Nederland...en inderdaad..stop is met indekken en put your money where your mouth is..
Neemt niet weg dat het me echt een leuke challange lijkt.
[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 02-01-2022 22:20 ]
Je hebt @wisselwerking bij je... En...wat betaald indekken.nl je voor het bedenken van smoezen?
Nou ja, als het donker is, is het toch allemaal net wat moeilijker om je fiets te repareren, ben je net wat minder zichtbaar voor het verkeer dat er wel rijdt enz.DDX schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:22:
Pech krijgen op een afgelegen weg is overdag toch net zo onhandig ?
Dat kan overdag ook gebeuren. Je moet wat minder denken aan alles wat er kan gebeuren. Dan kom je het huis niet meer uit. Mijn lange tochten waren niet echt goed voorbereid. Bij mijn rondje NL (660 km en hele nacht doorgefietst) stond ik net buiten het dorp al stil omdat ik de zadeltas niet goed zat. Die had ik toen voor het eerst op de fiets. Met een goede mindset is dat geen probleem.hoi1234 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:18:
[...]
Nou ja, je hebt ook in Nederland plekken waar je 's nachts gewoon niet moet willen rijden. Je kunt nog zulke goede verlichting hebben , maar als je een medeweggebruiker tegenkomt die jou niet ziet, is dat toch niet zo mooi. Bovendien kun je altijd lek rijden, of een andere vorm van pech krijgen. Ik heb niet zoveel zin om dan te stranden op een afgelegen weg.
Neemt niet weg dat het me echt een leuke challange lijkt.
#vaakbenjetebanghoi1234 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:24:
[...]
Nou ja, als het donker is, is het toch allemaal net wat moeilijker om je fiets te repareren, ben je net wat minder zichtbaar voor het verkeer dat er wel rijdt enz.
Bedankt voor al het advies, @ElGreco @McMiGHtY @Phydomir en @Fisico over mijn vraag of een 200 km rit voor mij haalbaar is met een trainingsplan voor een century voor beginners. Ik heb geen specifieke tijdslimiet voor deze eerste keer, alhoewel ik binnen de 8 uur met een pauze tussendoor mooi zou vinden. Zolang ik geen erge pijn heb of een enorme hongerklop ben ik tevreden, en dat moet wel lukken zo te horen, mits ik natuurlijk voldoende eet en drink tijdens het fietsen.
Zo ging mijn eerste 200km ook... Blijven fietsen...blijven eten...blijven drinken en dan kom je er wel.3kster schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:50:
Bedankt voor al het advies, @ElGreco @McMiGHtY @Phydomir en @Fisico over mijn vraag of een 200 km rit voor mij haalbaar is met een trainingsplan voor een century voor beginners. Ik heb geen specifieke tijdslimiet voor deze eerste keer, alhoewel ik binnen de 8 uur met een pauze tussendoor mooi zou vinden. Zolang ik geen erge pijn heb of een enorme hongerklop ben ik tevreden, en dat moet wel lukken zo te horen, mits ik natuurlijk voldoende eet en drink tijdens het fietsen.
Haha... mijn vrouw.DDX schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:13:
[...]
Gewoon een 4iiii 105 kopen, dat verschil ga je amper zien.
Past prima bij elkaar, staat rechts shimano en links 105.
Ze is nog trotser op haar fiets dan ik op de mijne.
Ik denk dat dit hem wellicht wordt; ik zag dat de crankstellen sowieso amper te krijgen zijn in die maat. Maar nu heb ik er wel eentje op MP gezien... Maar goed, nog even zien hoe serieus ze is hierin, 500 euro is natuurlijk ook geen kleine upgrade. Ze praatte het al goed door te stellen dat ze geen zwift heeft momenteelNewbieNeo schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:23:
maar een complete ultegra groepset oog natuurlijk mooier.![]()
En je kan later evt nog een (tweedehandse) Ultegra crankset erbij kopen.
Heb zelf ook een 4iiii Ultegra left crank PM gekocht (tijdens black friday) voor mijn fiets met RS510 crank.
En aangezien dat mijn mooiweerfiets is, zit de PM tijdelijk op mijn winterfiets met Sora groepset.
Vandaag voor het eerst met mijn zoon buiten op de racer gereden. Trots dat ie was...fiets is eigenlijk te groot maar dat deert niet.
Leuk zo'n fietsgezin
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Haha @Mistraller alle vrouwen zijn duur, die van jou steekt het tenminste in de juiste dingen en niet zeg maar schoenen of handtassen.
Geef haar gewoon die Ultegra PM en crank! Verkoop desnoods een nier
[ Voor 6% gewijzigd door Morrar op 03-01-2022 08:46 ]
Dat kan natuurlijk ook gewoon.Mistraller schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:08:
[...]
...
Als dat de optie is dan weet ik zeker dat ik "105" moet afplakken.
...

[ Voor 52% gewijzigd door Kluus op 03-01-2022 09:54 ]
Als je normaal gesproken ook (vooral) vlak fietst en (nog) geen extra wielset wilt puur voor het road werk dan kan je best een 11-28 overwegen. Ook offroad kom je vlak daar prima mee vooruit. Ik heb afgelopen jaar Graveller op de Veluwe gefietst en met de 40t en 11-28 ging dat prima.TrailBlazer schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:02:
[...]
Op dit moment rijd ik alleen vlak en op asfalt dus volledige ritten. Ik ben nog aan het kijken of ik ook mijn wielen wil vervangen maar het is me ook nog onduidelijk hoe veel me dit gaat opleveren.
Een grapje moet kunnen, maar zorg ervoor dat het niet teveel op de man gespeeld gaat worden. @hoi1234, zorg aub dat je niet teveel hooi op je vork neemt, die boomerang komt hoe dan ook weer een keer terug.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Misschien is het al besproken, maar waarom geen pedaal met powermeter van Garmin of Favero?Mistraller schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:08:
[...]
Haha... mijn vrouw.Die piekert er niet over om 105 op haar fiets te laten verschijnen. Want ik heb 105 en zij voor het grootste deel Ultegra. Als dat de optie is dan weet ik zeker dat ik "105" moet afplakken.
[...]
Ik denk dat dit hem wellicht wordt; ik zag dat de crankstellen sowieso amper te krijgen zijn in die maat. Maar nu heb ik er wel eentje op MP gezien... Maar goed, nog even zien hoe serieus ze is hierin, 500 euro is natuurlijk ook geen geen kleine upgrade. Ze praatte het al goed door te stellen dat ze geen zwift heeft momenteel![]()
Vandaag voor het eerst met mijn zoon buiten op de racer gereden. Trots dat ie was...fiets is eigenlijk te groot maar dat deert niet.
Leuk zo'n fietsgezin
Thx ik ben alleen nog aan het twijfelen of een road wielset de investering waard is.MaSw85 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:35:
[...]
Als je normaal gesproken ook (vooral) vlak fietst en (nog) geen extra wielset wilt puur voor het road werk dan kan je best een 11-28 overwegen. Ook offroad kom je vlak daar prima mee vooruit. Ik heb afgelopen jaar Graveller op de Veluwe gefietst en met de 40t en 11-28 ging dat prima.
Oké, let's up the ante. Uiteraard ben ik er de volgende social ride in Grun weer bij. Ik wilde al eerder een keer naar Veendam (vanuit Breukelen), maar het weer was de spelbreker.
Aantal opties:
a) ik sluit ergens aan op het traject Nijmegen - Grun
b) @hoi1234 haakt af en @wisselwerking heeft zin om mij op te pikken
c) ik rijd solo naar Grun (zonder indekken)
d) regio Utrecht sluit aan en er rijden er meer richting Grun
Uiteraard vertrek ik wel de dag voor de social ride. 270+ wordt me te gortig.
Enige afhankelijkheid is wel de datum, maar als we die snel prikken dan moet er omheen te plannen zijn. Camper op het Stadspark, Peking eend van Ni Hao, zin an!
Aantal opties:
Enige afhankelijkheid is wel de datum, maar als we die snel prikken dan moet er omheen te plannen zijn. Camper op het Stadspark, Peking eend van Ni Hao, zin an!
Je vergeet het deel dat hij dan weer een excuus heeft als hij wat wilt kopen.Morrar schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:41:
Haha @Mistraller alle vrouwen zijn duur, die van jou steekt het tenminste in de juiste dingen en niet zeg maar schoenen of handtassen.
Dan zou ik lekker een dura ace 4iiii kopen, past ook primaMistraller schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:08:
[...]
Haha... mijn vrouw.Die piekert er niet over om 105 op haar fiets te laten verschijnen. Want ik heb 105 en zij voor het grootste deel Ultegra. Als dat de optie is dan weet ik zeker dat ik "105" moet afplakken.
Ik zat zelf ook naar de Garmin xc100 te kijken, aangezien ik SPD rijd.Requiem19 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:31:
[...]
Misschien is het al besproken, maar waarom geen pedaal met powermeter van Garmin of Favero?
Maar voor €600 wil ik wel een goed product hebben en heb al meerdere reviews gezien (van GPlama en dcrainmaker geloof ik) dat de xc100 nog niet echt betrouwbaar/nauwkeurig is.
Dus ben zelf maar voor de veilige en goedkopere optie gegaan. 4iiii left cranks bestaan geloof ik al iets van 6 jaar en €200 voor een 105 left crank is een stuk beter behapbaar als eerste PM.
e) @wisselwerking en ik rijden via Breukelen en pikken jou op.Frenz64 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:50:
Oké, let's up the ante. Uiteraard ben ik er de volgende social ride in Grun weer bij. Ik wilde al eerder een keer naar Veendam (vanuit Breukelen), maar het weer was de spelbreker.
Aantal opties:
Je kan natuurlijk ook alleen de cassette vervangen en het dan eerst aankijken. Voor wat het waard is: Ik heb vorig jaar mijn racefiets omgeruild voor een gravelbike en heb daar toen een losse wielset (DT-Swiss P1800) bij gekocht voor puur op de weg fietsen. Het fietst natuurlijk een stuk beter met 25 of 28 mm op de weg dan met gravelbanden. Wisselen tussen de wielsets kost ongeveer 2-3 minuten, inclusief opnieuw stellen van de schijfremblokjes indien nodig.TrailBlazer schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:48:
[...]
Thx ik ben alleen nog aan het twijfelen of een road wielset de investering waard is.
Heb toen gekozen voor de P1800 omdat op mijn gravelbike de G1800 wielen meegeleverd waren. Deze wielsets hebben beide dezelfde naaf (en dus afmetingen) en daardoor is het wisselen gemakkelijk want het afstellen van de remblokjes is vaak niet eens nodig. Als je veel met anderen op de weg fietst is het wel fijn om een extra wielset te hebben in ieder geval.
Je hebt de Filante nu al een week of 3 gereden - ben wel benieuwd naar je indrukken van de FilanteSalteh schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:49:
Ik ben vanaf nu ook lid van de Wilier Filante familie! Hoera!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Tijdelijk dan, ik heb 'm vanmiddag opgehaald bij Shimano in Nunspeet - de 2e week van januari breng ik de fiets weer terug.
Ging opvallend makkelijk. Kort samengevat:
Ik loop naar binnen, zeg bij de balie "Hoi ik kom een fiets halen bij Magnus".
Drie minuten laten komt Magnus aangelopen met een fiets.
"Hoi Magnus!" (Magnus heeft me ook Di2 laten zien/uitgelegd bij Eurobike)
"Hoi! Hier is de fiets, hier nog wat kleine dingen waar je op moet letten bij deze fiets"
"Ok bedankt, doei!"
"Doei!"
Niks tekenen, geen ontvangstbewijsje inleveren, niks. Nu kennen ze me wel en weten ze ook waar ik woon, maar ja. Wel fijn dat het vertrouwen er in ieder geval is ;-).
precies @Salteh ik ben wel benieuwd naar die fiets op mijn oude shortlist.Requiem19 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:32:
[...]
Je hebt de Filante nu al een week of 3 gereden - ben wel benieuwd naar je indrukken van de Filante.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Hah, het is wel een lekker fietsje hoor!
Hij is eigenlijk 1 maat te klein voor me, dus ik zou zelf op deze fiets eerder voor de 115mm 'stuurpen' kiezen i.p.v. de 105, maar goed. Het stuur is 38cm breed, en dat heb ik op m'n Cinelli ook.
Eergisteren heb ~60k buiten gereden, was ook echt perfect weer. De fiets gaat zeker lekker vooruit
. Kon het toch niet laten om mijn tijd op het segment op 5 minuten fietsen wat scherper te zetten (en de wind stond ook goed natuurlijk)...
:strip_exif()/f/image/bhY579kKFCPlPu9pfm4XF1j0.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik binnenkort nog wel een keer doen, maar dan ga ik eerst even een opwarmrondje rijden.
Wat betreft dat stuur.. ik heb wel een 'probleem'. Want waar laat je je bel?
:strip_exif()/f/image/qCpMGRM9s3fYtisu7ShbXu84.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is misschien niet helemaal de bedoeling om hier een bel op te zetten, maar ja. Wel zo sociaal
.
Er is ruimte voor lekker brede banden (en velgen). Op deze fiets zitten 28mm banden. Ze zien er ook breed uit, maar ik heb zelf nog niet opgemeten hoe breed ze zijn..
:strip_exif()/f/image/5FzF0aXnXmmpucyTzAEn3FBt.jpg?f=fotoalbum_large)
En tsja... die achterband he...
Elke rit zit er sealant op de fiets. De voorband is prima, maar achter heeft er gewoon geen zin in. Ik kom daar overigens pas thuis achter, want tubeless banden kunnen niet lek (
), maar het is niet ideaal.
Dat betekent wel lekker poetsen na elke rit:
Verder heb ik natuurlijk een heel lijstje van dingen die ik de fiets aan ga doen, maar ik ben begonnen met het 'vervangen' van het batterijtje van de shifter. Morgen zet ik de fiets misschien weer op zolder om er verder mee te spelen.
Dit is overigens 'mijn' eerste fiets die ik in de schuur op slot heb gezet.. vastgeketend aan m'n Cinelli
In eerste instantie vond ik het niet echt mijn kleur, dit wit/grijs/zwart/rode geval, maar na een paar dagen werd ik er steeds enthousiaster over. Hij is wel echt mooi - en een stuk lichter dan m'n Cinelli.
(nu is die relatief zwaar, maar ja)
:strip_exif()/f/image/6FdycRF9Vh4oSpemfBdBcUz9.jpg?f=fotoalbum_large)
Over het hele 12-speed vs 11-speed en Filante SLR megaturbosuperfietsalsjemaarbetaalt vs de cinellilekkeroranjemindersnel ga ik ook nog wel wat zeggen, maar daar wacht ik even mee tot ik weer wat ritjes op Nelly heb gedaan, nadat ik deze fiets half januari weer heb ingeleverd.
Dan vallen me waarschijnlijk wat extra dingen op
Hij is eigenlijk 1 maat te klein voor me, dus ik zou zelf op deze fiets eerder voor de 115mm 'stuurpen' kiezen i.p.v. de 105, maar goed. Het stuur is 38cm breed, en dat heb ik op m'n Cinelli ook.
Eergisteren heb ~60k buiten gereden, was ook echt perfect weer. De fiets gaat zeker lekker vooruit
:strip_exif()/f/image/bhY579kKFCPlPu9pfm4XF1j0.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik binnenkort nog wel een keer doen, maar dan ga ik eerst even een opwarmrondje rijden.
:strip_exif()/f/image/qCpMGRM9s3fYtisu7ShbXu84.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is misschien niet helemaal de bedoeling om hier een bel op te zetten, maar ja. Wel zo sociaal
Er is ruimte voor lekker brede banden (en velgen). Op deze fiets zitten 28mm banden. Ze zien er ook breed uit, maar ik heb zelf nog niet opgemeten hoe breed ze zijn..
:strip_exif()/f/image/5FzF0aXnXmmpucyTzAEn3FBt.jpg?f=fotoalbum_large)
Elke rit zit er sealant op de fiets. De voorband is prima, maar achter heeft er gewoon geen zin in. Ik kom daar overigens pas thuis achter, want tubeless banden kunnen niet lek (

![]() | ![]() |
Verder heb ik natuurlijk een heel lijstje van dingen die ik de fiets aan ga doen, maar ik ben begonnen met het 'vervangen' van het batterijtje van de shifter. Morgen zet ik de fiets misschien weer op zolder om er verder mee te spelen.
Dit is overigens 'mijn' eerste fiets die ik in de schuur op slot heb gezet.. vastgeketend aan m'n Cinelli
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
In eerste instantie vond ik het niet echt mijn kleur, dit wit/grijs/zwart/rode geval, maar na een paar dagen werd ik er steeds enthousiaster over. Hij is wel echt mooi - en een stuk lichter dan m'n Cinelli.
:strip_exif()/f/image/6FdycRF9Vh4oSpemfBdBcUz9.jpg?f=fotoalbum_large)
Over het hele 12-speed vs 11-speed en Filante SLR megaturbosuperfietsalsjemaarbetaalt vs de cinellilekkeroranjemindersnel ga ik ook nog wel wat zeggen, maar daar wacht ik even mee tot ik weer wat ritjes op Nelly heb gedaan, nadat ik deze fiets half januari weer heb ingeleverd.
Een ladder en een bureaustoel zijn overigens perfecte tools om je fiets op te balanceren kan ik je vertellen 
:strip_exif()/f/image/7Vzpp9xyzktwtbp5KH6CM1zq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog een album met wat meer foto's: https://photos.app.goo.gl/FpDqPvoaX5ggQK3J9
:strip_exif()/f/image/7Vzpp9xyzktwtbp5KH6CM1zq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog een album met wat meer foto's: https://photos.app.goo.gl/FpDqPvoaX5ggQK3J9
[ Voor 22% gewijzigd door Salteh op 03-01-2022 12:20 ]
Ben benieuwd naar je vergelijking zodra je weer op je eigen fiets gereden hebt.Salteh schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:14:
Hah, het is wel een lekker fietsje hoor!
Eergisteren heb ~60k buiten gereden, was ook echt perfect weer. De fiets gaat zeker lekker vooruit. Kon het toch niet laten om mijn tijd op het segment op 5 minuten fietsen wat scherper te zetten (en de wind stond ook goed natuurlijk)...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is misschien niet helemaal de bedoeling om hier een bel op te zetten, maar ja. Wel zo sociaal.
[Afbeelding]
Elke rit zit er sealant op de fiets. De voorband is prima, maar achter heeft er gewoon geen zin in. Ik kom daar overigens pas thuis achter, want tubeless banden kunnen niet lek (![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dit is overigens 'mijn' eerste fiets die ik in de schuur op slot heb gezet.. vastgeketend aan m'n Cinelli![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
M'n vriendin heeft het bel probleem opgelost met deze bekende Garmin Edge mount:
ja maar, ja maar.. er is geen rond oppervlak op het stuur om op te klemmenRequiem19 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:21:
[...]
Ben benieuwd naar je vergelijking zodra je weer op je eigen fiets gereden hebt..
M'n vriendin heeft het bel probleem opgelost met deze bekende Garmin Edge mount:
[Afbeelding]
Ik denk dat ik wel zou proberen om 'm onder de out-front mount te hangen (hide-my-bell-out-front?)
Op m'n eigen fiets heb ik de bel aan de stuurpen vastgemaakt, en dan 'achter' het stuur.
(dus opzij vanaf de stuurpen)
Ik zie dat je ook een heel ander stuurtje hebt dan m'n vriendin op haar FIlante. Zij heeft onderstaande stuur. Aan de onderkant van dat stuur kun je de Hidemybell GPS mount bevestigen en dan zit de bel dus letterlijk onder je GPS apparaat. Werkt top.Salteh schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:24:
[...]
ja maar, ja maar.. er is geen rond oppervlak op het stuur om op te klemmen![]()
Ik denk dat ik wel zou proberen om 'm onder de out-front mount te hangen (hide-my-bell-out-front?)
Op m'n eigen fiets heb ik de bel aan de stuurpen vastgemaakt, en dan 'achter' het stuur.
(dus opzij vanaf de stuurpen)

Yeah, dit is de "PRO Vibe EVO".
Het ging zo van "hoi we hebben drie fietsen, maar we willen graag de Wilier meegeven want daar zit ons stuur op"
Het ging zo van "hoi we hebben drie fietsen, maar we willen graag de Wilier meegeven want daar zit ons stuur op"
[ Voor 63% gewijzigd door Salteh op 03-01-2022 12:28 ]
Deze moet toch wel passen?Salteh schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:14:
https://www.closethegap.cc/nl/product/raceday-fi/
Die heb ik op mijn Bianchi met Vision Metron 5D ACR gemonteerd. (standaard was wel 1 meegeleverde bout te kort maar zo te zien zal dat bij die PRO Vibe Evo beter passen)
Hoe dan ?Salteh schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:14:
Elke rit zit er sealant op de fiets. De voorband is prima, maar achter heeft er gewoon geen zin in. Ik kom daar overigens pas thuis achter, want tubeless banden kunnen niet lek (![]()
Bij mij ontsnapt er na montage van nieuwe band soms ook wel een beetje sealant langs randen velg/banden.
Maar zo op jouw foto zou je gewoon echt een lek moeten hebben waar het uit spuit ?
Zelfs als ik eens lek rij zie ik niet zo'n spray patroon op m'n fiets zitten.
Slecht 1 keer gehad, toen ik door groot stuk glas reed en de sealant het gat niet dicht kreeg.
Ha, mooi !Mistraller schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:08:
[...]
Ik kijk vervolgens naar mijn Ultegra Di2 met 105 4iii powermeter
Tot nu toe is er 1x iemand over gestruikeld die links van me fietste: "Huh heeft Shimano voor de 105 ook Di2". De rest van de mensheid kijkt vaak niet zo heel dringend naar iemand anders zijn fiets.
Ik heb schijfremmen op mijn fiets dus dat zou helemaal geen issue moeten zijn. Ik ga even kijken wat de nieuwe cassette/voorblad zou moeten kosten en wat een setje wielen plus bandjes erbijMaSw85 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:29:
[...]
Je kan natuurlijk ook alleen de cassette vervangen en het dan eerst aankijken. Voor wat het waard is: Ik heb vorig jaar mijn racefiets omgeruild voor een gravelbike en heb daar toen een losse wielset (DT-Swiss P1800) bij gekocht voor puur op de weg fietsen. Het fietst natuurlijk een stuk beter met 25 of 28 mm op de weg dan met gravelbanden. Wisselen tussen de wielsets kost ongeveer 2-3 minuten, inclusief opnieuw stellen van de schijfremblokjes indien nodig.
Heb toen gekozen voor de P1800 omdat op mijn gravelbike de G1800 wielen meegeleverd waren. Deze wielsets hebben beide dezelfde naaf (en dus afmetingen) en daardoor is het wisselen gemakkelijk want het afstellen van de remblokjes is vaak niet eens nodig. Als je veel met anderen op de weg fietst is het wel fijn om een extra wielset te hebben in ieder geval.
Tsja! Deze banden zijn niet heel lekbestendig blijkbaar.DDX schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:48:
[...]
Hoe dan ?
Bij mij ontsnapt er na montage van nieuwe band soms ook wel een beetje sealant langs randen velg/banden.
Maar zo op jouw foto zou je gewoon echt een lek moeten hebben waar het uit spuit ?
Zelfs als ik eens lek rij zie ik niet zo'n spray patroon op m'n fiets zitten.
Slecht 1 keer gehad, toen ik door groot stuk glas reed en de sealant het gat niet dicht kreeg.
Bas Rotgans (https://wheelrunner.cc) zei "F_kkin Corsa’s…" ;-).
Na m'n eerste rit op de fiets lekte de band door de naad:
:strip_exif()/f/image/0qG1uBKPBCd6LU8jj43hvyoe.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen nieuwe sealant erin gedaan, en ergens de 2e rit reed ik blijkbaar lek, want dat zorgde voor die mega-witte-spray foto van hierboven. Denk dat dat redelijk dicht bij huis was, en het daarom nog goed te zien was.
M'n derde en vierde ritjes ook lek, maar minder sealant op het frame
Gelukkig kan tubeless niet lek (Mr. Stom in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21" // Ypuh in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21")
Overigens ga ik op m'n Cinellii wel een seizoen tubeless rijden, zodra m'n huidige banden op zijn. Alleen niet met Vittoria Corsa bandjes
[ Voor 13% gewijzigd door Salteh op 03-01-2022 13:23 ]
Persoonlijk vind ik die blauwe Garmin niet passen bij de rest van de kleuren.[b]
In het kader van waar laat je je bel... in je stuur natuurlijk 

https://www.canyon.com/nl...ar-end-bell/10005999.html

Dat is een Wahoo, en die past (toevallig) perfect bij m'n eigen fietsSparkiee schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:37:
[...]
Persoonlijk vind ik die blauwe Garmin niet passen bij de rest van de kleuren.
Maar je hebt zeker gelijk - volgende keer neem ik m'n andere (zwarte) wahoo mee. Ik pak uit gewoonte altijd de blauwe als ik naar buiten ga.
:strip_exif()/f/image/bcmkDzJ3lZXqHeMVK3xHx92b.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Salteh op 03-01-2022 13:54 ]
Kijk, dat is tenminste wel een mooie en unieke fiets.Salteh schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:39:
[...]
Dat is een Wahoo, en die past (toevallig) perfect bij m'n eigen fiets
Maar je hebt zeker gelijk - volgende keer neem ik m'n andere (zwarte) wahoo mee.
[Afbeelding]
Weg met die troep Terry, tijd voor goede banden! Verder denk ik dat zo'n fiets ook wel bij mij past en die outfront mount pro wel moet kunnen voor de belSalteh schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:05:
[...]
Tsja! Deze banden zijn niet heel lekbestendig blijkbaar.
Bas Rotgans (https://wheelrunner.cc) zei "F_kkin Corsa’s…" ;-).
Na m'n eerste rit op de fiets lekte de band door de naad:
[Afbeelding]
Toen nieuwe sealant erin gedaan, en ergens de 2e rit reed ik blijkbaar lek, want dat zorgde voor die mega-witte-spray foto van hierboven. Denk dat dat redelijk dicht bij huis was, en het daarom nog goed te zien was.
M'n derde en vierde ritjes ook lek, maar minder sealant op het frame
Gelukkig kan tubeless niet lek (Mr. Stom in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21" // Ypuh in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21")
Overigens ga ik op m'n Cinellii wel een seizoen tubeless rijden, zodra m'n huidige banden op zijn. Alleen niet met Vittoria Corsa bandjes

Mooie oplossing, maar dan zou ik wel 2 bellen moeten hebben omdat anders de symmetrie weg isDutX schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:38:
In het kader van waar laat je je bel... in je stuur natuurlijk
[Afbeelding]

Ook bij schijfremmen kan het afstellen van remblokjes noodzakelijk zijn na het wisselen van wielset. Dit kan komen doordat de maatvoering van verschillende merken iets kan variëren. Hierdoor kan het voorkomen dat je remschijf net iets anders gepositioneerd is t.o.v. het frame (na een wielwissel), zodat deze niet meer mooi gecentreerd tussen je remblokken zit.TrailBlazer schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:59:
[...]
Ik heb schijfremmen op mijn fiets dus dat zou helemaal geen issue moeten zijn.
De kans is het kleinste wanneer beide wielset dezelfde naaf hebben. Soms kun je nog wat spelen met het plaatsen van een shim bij een 6 gats remschijf of door het plaatsen van een shim in de naaf. In hoeverre dit ook met centerlock kan, durf ik zo niet te zeggen.
[ Voor 0% gewijzigd door ydderf op 03-01-2022 14:23 . Reden: typo ]
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Yep! Bij schijfremmen kan het ook een dingetje zijnydderf schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Ook bij schijfremmen kan het afstellen van remblokjes noodzakelijk zijn na het wisselen van wielset. Dit kan komen doordat de maatvoering van verschillende merken iets kan variëren. Hierdoor kan het voorkomen dat je remschijf net iets anders gepositioneerd is t.o.v. het frame (na een wielwissel), zodat deze niet meer mooi gecentreerd tussen je remblokken zit.
De kans is het kleinste wanneer beide wielset dezelfde naaf hebben. Soms kun je nog wat spelen met het plaatsen van een shim bij een 6 gats remschijf of door het plaatsen van een shim in de naaf. In hoeverre dit ook met centerlock kan, durf ik zo niet te zeggen.
Of een leuk bar-end spiegeltje aan de andere kantwisselwerking schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:17:
[...]
Mooie oplossing, maar dan zou ik wel 2 bellen moeten hebben omdat anders de symmetrie weg is
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Op mijn racefiets maakte de stap van Bontrager wielen naar een Ali carbon set met Novatech hub daadwerkelijk verschil, ik moest de remklauwen opnieuw centreren voor en achter.ydderf schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Ook bij schijfremmen kan het afstellen van remblokjes noodzakelijk zijn na het wisselen van wielset. Dit kan komen doordat de maatvoering van verschillende merken iets kan variëren. Hierdoor kan het voorkomen dat je remschijf net iets anders gepositioneerd is t.o.v. het frame (na een wielwissel), zodat deze niet meer mooi gecentreerd tussen je remblokken zit.
Op gravelfiets maakte de stap van DT Swiss G1800 wielen naar een Farsports carbon set met Novatech hub geen verschil voor de centrering.
Bontrager gebruikt volgens mij DT Swiss componenten, dus het verschil bij beiden fietsen kan ik niet echt verklaren. Misschien is de pad clearance van de GRX 800 groepset op mijn gravelfiets ook iets groter waardoor opnieuw centreren niet nodig is.
Wellicht zit er ook verschil in de DT Swiss naven? Een G1800 heeft een DT370 naaf. Misschien is die wel gelijk aan de Novatec en niet gelijk aan een andere DT naaf die in de Bontrager set zit...chielmi schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:57:
[...]
Op mijn racefiets maakte de stap van Bontrager wielen naar een Ali carbon set met Novatech hub daadwerkelijk verschil, ik moest de remklauwen opnieuw centreren voor en achter.
Op gravelfiets maakte de stap van DT Swiss G1800 wielen naar een Farsports carbon set met Novatech hub geen verschil voor de centrering.
Bontrager gebruikt volgens mij DT Swiss componenten, dus het verschil bij beiden fietsen kan ik niet echt verklaren. Misschien is de pad clearance van de GRX 800 groepset op mijn gravelfiets ook iets groter waardoor opnieuw centreren niet nodig is.
TrailBlazer schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:59:
[...]
Ik heb schijfremmen op mijn fiets dus dat zou helemaal geen issue moeten zijn. Ik ga even kijken wat de nieuwe cassette/voorblad zou moeten kosten en wat een setje wielen plus bandjes erbij
Ook ?ydderf schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Ook bij schijfremmen kan het afstellen van remblokjes noodzakelijk zijn na het wisselen van wielset.
Juist bij schijfremmen.
Bij velgremmen is het een stuk makkelijker, eventueel de rem wat verder openzetten maar verder geen gedoe.
[ Voor 30% gewijzigd door DDX op 03-01-2022 16:04 ]
Yep, ze lopen vrij snel aan en zijn erg gevoelig daarvoor. Mijn alu set met DT350 naaf en carbon set met Erase naaf hebben ook wat verschillen waardoor het ook altijd even afstellen is tussen die 2 sets. Wel afhankelijk hoe nieuw de blokjes zijn. Als de blokjes een beetje ingesleten zijn, kan ik ze wel zo wisselen zonder problemen. Maar dan is de dikte ook minder dus heb je meer speling. Is natuurlijk mm werk. Zo'n aanlopende remschijf is overigens echt iets waar ik kippenvel van krijg, zo'n irritant iets.DDX schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:03:
[...]
Ook ?
Juist bij schijfremmen.
Bij velgremmen is het een stuk makkelijker, eventueel de rem wat verder openzetten maar verder geen gedoe.
Gewoon even met platte schroevendraaier wrikken op de oude blokken voordat je er nieuwe in stopt.
Je hebt ook speciale tools maar die moet je gebruiken als je blokken eruit haalt en dan moet je oppassen dat je zuigers niet beschadigd.
En soms loopt het een beetje aan, niet te druk om maken tijdens het fietsen hoor je dat vaak niet eens.
Je hebt ook speciale tools maar die moet je gebruiken als je blokken eruit haalt en dan moet je oppassen dat je zuigers niet beschadigd.
En soms loopt het een beetje aan, niet te druk om maken tijdens het fietsen hoor je dat vaak niet eens.
Nee maar vrouwen.... Ze wil ook haar 530 al upgraden naar een 830. En als die PM er eenmaal opzit moet er natuurlijk ook een strava subscription komen.joker1977 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:57:
[...]
Ha, mooi !
Ik kijk vervolgens naar mijn Ultegra Di2 met 105 4iii powermeter![]()
Tot nu toe is er 1x iemand over gestruikeld die links van me fietste: "Huh heeft Shimano voor de 105 ook Di2". De rest van de mensheid kijkt vaak niet zo heel dringend naar iemand anders zijn fiets.
Maar goed, de glimlach als ze thuiskomt van fietsen.... priceless!
Ik laat het wel weten wat het wordt.
---------------
Wat voegt een Strava-subscription nou precies toe? Behalve het bedrijf supporten zie ik er geen toegevoegde waarde in, ik heb enkel een subscription om Strava 'a float' te houden vooralsnog..Mistraller schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:10:
[...]
Nee maar vrouwen.... Ze wil ook haar 530 al upgraden naar een 830. En als die PM er eenmaal opzit moet er natuurlijk ook een strava subscription komen.
Maar goed, de glimlach als ze thuiskomt van fietsen.... priceless!
Ik laat het wel weten wat het wordt.
Als je 'nuttige' PM-data wilt even naar https://intervals.icu/ gaan en je Strava daarmee connecten, geeft je alles van CTL vs fatigue en estimated-FTP; echt leuk (en goed)
Is wel gek, want je blokken zijn zelfstellend. De clearance zou niet mogen veranderen als je blokken dunner worden.rolandos582 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:22:
[...]
Yep, ze lopen vrij snel aan en zijn erg gevoelig daarvoor. Mijn alu set met DT350 naaf en carbon set met Erase naaf hebben ook wat verschillen waardoor het ook altijd even afstellen is tussen die 2 sets. Wel afhankelijk hoe nieuw de blokjes zijn. Als de blokjes een beetje ingesleten zijn, kan ik ze wel zo wisselen zonder problemen. Maar dan is de dikte ook minder dus heb je meer speling. Is natuurlijk mm werk. Zo'n aanlopende remschijf is overigens echt iets waar ik kippenvel van krijg, zo'n irritant iets.
Het is overigens minder dan mm-werk. Je clearance is volgens mij rond de 0,5mm (=~500μm)
---------------
Tja, dan wil ze natuurlijk segmenten gaan bekijken en vergelijken of weet ik veel wat. Ze verzint wel watjoker1977 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:14:
[...]
Wat voegt een Strava-subscription nou precies toe? Behalve het bedrijf supporten zie ik er geen toegevoegde waarde in, ik heb enkel een subscription om Strava 'a float' te houden vooralsnog..
Als je 'nuttige' PM-data wilt even naar https://intervals.icu/ gaan en je Strava daarmee connecten, geeft je alles van CTL vs fatigue en estimated-FTP; echt leuk (en goed)
---------------
Ik heb jaren Strava gesponsord en ben er sinds kort mee gestopt, maar dan merk je hoeveel ze dicht hebben gegooid.joker1977 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:14:
[...]
Wat voegt een Strava-subscription nou precies toe? Behalve het bedrijf supporten zie ik er geen toegevoegde waarde in, ik heb enkel een subscription om Strava 'a float' te houden vooralsnog..
Hello fellow humans
Het lijkt mij niet verstandig om zo'n tool te gebruiken zonder dat er remblokken in de remklauw zitten. Zo'n tool heeft een uiteinde die een fractie smaller is dan een remschijf en is juist bedoeld om te gebruiken als de blokken er (nog) in zitten. Als je zo'n ding gebruikt zonder dat er blokken in zitten loop je lijkt mij juist de kans de zuigers te beschadigen.DDX schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:34:
Gewoon even met platte schroevendraaier wrikken op de oude blokken voordat je er nieuwe in stopt.
Hydraulic Brake Piston Press
The PP-1 makes bicycle hydraulic disc brake maintenance faster and easier. Its unique, wedge-shaped blade slides into a hydraulic disc brake caliper to quickly pre-set the pistons when replacing or resetting the pads.
Instructions for pad replacement:
1. Remove wheel from bike.
2. Insert PP-1 between brake pads, pushing tool to spread the two pistons into the caliper body.
3. Pull PP-1 from caliper body.
4. Remove pads and replace with new pads as recommended by brake manufacturer.
5. Reinstall wheel in bike.
Je kunt ook de schijven shimmen, ben je klaar met afstellen.rolandos582 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:22:
[...]
Yep, ze lopen vrij snel aan en zijn erg gevoelig daarvoor. Mijn alu set met DT350 naaf en carbon set met Erase naaf hebben ook wat verschillen waardoor het ook altijd even afstellen is tussen die 2 sets. Wel afhankelijk hoe nieuw de blokjes zijn. Als de blokjes een beetje ingesleten zijn, kan ik ze wel zo wisselen zonder problemen. Maar dan is de dikte ook minder dus heb je meer speling. Is natuurlijk mm werk. Zo'n aanlopende remschijf is overigens echt iets waar ik kippenvel van krijg, zo'n irritant iets.
Ik gebruik altijd een houten Gamma verf roerstaaf (kleine variant) om de pistons terug te duwen. Werkt prima en lekker breed oppervlak zonder scherpe randen / hoeken. Ben ik nu een barbaar?
Overigens hoef ik niet heel vaak de remmen te stellen, zeker niet met steekassen. Op de MTB zit nog QR en dat kan wel soms net een beetje verschillen.
Overigens hoef ik niet heel vaak de remmen te stellen, zeker niet met steekassen. Op de MTB zit nog QR en dat kan wel soms net een beetje verschillen.
[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 03-01-2022 19:42 ]
If it works it ain't stupidMorrar schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:42:
Ik gebruik altijd een houten Gamma verf roerstaaf (kleine variant) om de pistons terug te duwen. Werkt prima en lekker breed oppervlak zonder scherpe randen / hoeken. Ben ik nu een barbaar?
Ja, maar anders toch ook? Als je alles symmetrisch wilt hebben, kun je niet opeens aan een kant van het stuur wel een bel hebben en aan de andere kant van het stuur geen bel hebben.wisselwerking schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:17:
[...]
Mooie oplossing, maar dan zou ik wel 2 bellen moeten hebben omdat anders de symmetrie weg is
Ik vind dit echt een hele mooie oplossing. Lekker clean, maar toch een bel.
https://www.parktool.com/...brake-piston-press-pp-1-2kwiebus schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:59:
[...]
Het lijkt mij niet verstandig om zo'n tool te gebruiken zonder dat er remblokken in de remklauw zitten. Zo'n tool heeft een uiteinde die een fractie smaller is dan een remschijf en is juist bedoeld om te gebruiken als de blokken er (nog) in zitten. Als je zo'n ding gebruikt zonder dat er blokken in zitten loop je lijkt mij juist de kans de zuigers te beschadigen.
Dus tja...NOTE: Wedge-style piston tools, such as the PP-1.2, are not intended for use with ceramic pistons in Shimano® road disc brake calipers
Gewoon grote platte schroevendraaier tussen je oude remblokken zetten, die je toch weggooit.
Maar dat heeft dus ook risico lees ik in de faq :
Geen idee wat dan wel de juiste methode is, al zeggen ze daar dit weer over in de faq :Ceramic pistons need to be pushed in with evenly applied pressure. Even with the break pads left in, it is still possible to use uneven pressure when pushing the pistons back into place. If even pressure is not applied (like a rocking motion) it is possible the pistons could crack.
Maar dat heb ik ook wel eens gedaan en gaat stuk lastiger.It is important to press ceramic pistons evenly to prevent them from cracking. Using a tire lever to pull from both ends to ensure even pressing will work.
[ Voor 37% gewijzigd door DDX op 03-01-2022 20:55 ]
Kan je beter een plastic bandenlichter gebruiken.
Stuk goedkoper en het beschadigt keramische zuigers niet.
Stuk goedkoper en het beschadigt keramische zuigers niet.
En dan niet te vergeten, eigenlijk moet je ook de trechter van een bleeding kit aansluiten om te voorkomen dat je het oliereservoir in de remgrepen kapot kunt drukken bij het terugduwen van de zuigers.DDX schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:52:
[...]
Geen idee wat dan wel de juiste methode is, al zeggen ze daar dit weer over in de faq :
YouTube: Do you use a funnel when changing pads on Shimano Disc Brake calipe...
Ik kwam vanavond tijdens een verfrissend fietsritje ook aan het denken. Volgens mij heb ik mijn velg-remblokken nog nooit afgesteld na een wielwissel, behalve inderdaad het iets openzetten omdat de velgdikte iets varieert.DDX schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:03:
[...]
[...]
Ook ?
Juist bij schijfremmen.
Behalve al je ene wielset een carbon remoppervlak heeft en de andere alu, dan is remblokken wisselen wel weer aan te bevelen.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
#vaakbenjetebangkwiebus schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:14:
[...]
En dan niet te vergeten, eigenlijk moet je ook de trechter van een bleeding kit aansluiten om te voorkomen dat je het oliereservoir in de remgrepen kapot kunt drukken bij het terugduwen van de zuigers.
YouTube: Do you use a funnel when changing pads on Shimano Disc Brake calipe...
Ik heb de remschijven en blokken van mijn auto ook al eens gewisseld. Het enige wat je dan moet overwegen is om bij het terugduwen van de cylinders (blokje hout en een lijmklem
Overigens hoor ik bij de happy few waar de stock velgen en mijn chinese carbonezen bijna tot in perfectie passen. Ik hoef nooit iets af te stellen bij een wielwissel.
[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 03-01-2022 23:17 ]
---------------
Ik moet toch even jullie hulp in roepen. Vanmiddag een scheur in mijn (rechter)crank getrapt tijdens het binnenfietsen. Gaat om een ultegra 6800 175mm crank. Fiets komt bij canyon weg (januari 2016) en al even contact met hen gehad, maar zij geven aan 2 jaar fabrieksgarantie te geven op onderdelen. Daarnaast gaven ze aan dat ook shimano niet veel meer dan 2 jaar garantie geeft. Echter verwacht ik toch wel op iets als een crank dat het niet zomaar mag scheuren, is er iemand die hier ervaring mee heeft? Daarnaast dan nog de 2e vraag: kun je ook alleen een rechter crank kopen? Links heb ik een 4iiii powermeter crank dus aan een nieuwe set heb ik niet zo veel, dan zou ik zelfs 2 linker cranks in de kast hebben liggen.
Plaatje bij het praatje
Plaatje bij het praatje
:strip_exif()/f/image/mnUrP0gflDP88bnXo1bqeEf9.jpg?f=fotoalbum_medium)
Iemand hier ervaring met de SKS raceblades long als spatbord? Zijn specifiek voor velgremmen. Heb ze eergisteren besteld maar ze passen niet. Heb te weinig speling tussen onderbuis en voorwiel, waardoor het er niet tussen past.
Iemand ervaring en weer of ze nog dichter op het wiel kunnen? Heb al een ticket ingeschoten bij Mantel voor advies en eventueel retourneren.
![]() | ![]() |
Iemand ervaring en weer of ze nog dichter op het wiel kunnen? Heb al een ticket ingeschoten bij Mantel voor advies en eventueel retourneren.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Dit probleem heb ik zelf ook. Ik dacht dat het kwam omdat mijn frame al wat ouder is (2008) en ik met 25mm banden ook al behoorlijk aan de max van spelling zit. Ik heb eerst een tijdje geprobeerd met wat tape op mijn onderbuis, maar vond het uiteindelijk toch niet prettig. Ik gebruik nu alleen het achter spatbord. Ben benieuwd wat Mantel adviseert.Stufferdt schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:09:
Iemand hier ervaring met de SKS raceblades long als spatbord? Zijn specifiek voor velgremmen. Heb ze eergisteren besteld maar ze passen niet. Heb te weinig speling tussen onderbuis en voorwiel, waardoor het er niet tussen past.
Hier een frame uit 2018 meen ik met ook 25mm. Kom nergens tegen op da webz dat mensen problemen ervaren qua clearance, dus was hier niet echt op berekend.Owios schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:14:
[...]
Dit probleem heb ik zelf ook. Ik dacht dat het kwam omdat mijn frame al wat ouder is (2008) en ik met 25mm banden ook al behoorlijk aan de max van spelling zit. Ik heb eerst een tijdje geprobeerd met wat tape op mijn onderbuis, maar vond het uiteindelijk toch niet prettig. Ik gebruik nu alleen het achter spatbord. Ben benieuwd wat Mantel adviseert.
Dan wacht ik Mantel maar even af
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
https://www.bikeradar.com...=2&type=gallery&gallery=1djfrankel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:08:
Ik moet toch even jullie hulp in roepen. Vanmiddag een scheur in mijn (rechter)crank getrapt tijdens het binnenfietsen. Gaat om een ultegra 6800 175mm crank. Fiets komt bij canyon weg (januari 2016) en al even contact met hen gehad, maar zij geven aan 2 jaar fabrieksgarantie te geven op onderdelen. Daarnaast gaven ze aan dat ook shimano niet veel meer dan 2 jaar garantie geeft. Echter verwacht ik toch wel op iets als een crank dat het niet zomaar mag scheuren, is er iemand die hier ervaring mee heeft? Daarnaast dan nog de 2e vraag: kun je ook alleen een rechter crank kopen? Links heb ik een 4iiii powermeter crank dus aan een nieuwe set heb ik niet zo veel, dan zou ik zelfs 2 linker cranks in de kast hebben liggen.
Plaatje bij het praatje
[Afbeelding]
In bovenstaand artikel is op het eind te lezen dat Shimano toch courant is geweest, het is altijd een poging waard.
Ik zou het inderdaad gewoon proberen. Mocht er niks uit komen... Ik wil het ook nog wel even bij ze vragen, misschien heeft mijn PR persoon hier ook een mening over
.
(Werkt deze week nog niet, maar volgende week wel)
(Werkt deze week nog niet, maar volgende week wel)
Ik heb geen ervaring met deze maar zelf sinds vorige week de SKS Raceblade Pro XL waarbij ik het spatbord in de beugels kon verschuiven om deze passend te maken. Kan dat bij deze niet?Stufferdt schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:09:

En daarom is een RS510 crank vwb betrouwbaarheid eigenlijk superieur aan 105, Ultegra of Dura-Ace...RvA91 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:27:
[...]
https://www.bikeradar.com...=2&type=gallery&gallery=1
In bovenstaand artikel is op het eind te lezen dat Shimano toch courant is geweest, het is altijd een poging waard.

Onder #thanksshimano kun je dit probleem terugvinden op Instagram. Het is een bekend probleem waar helaas meer mensen last van hebben dan nodig zou moeten zijn.djfrankel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:08:
Plaatje bij het praatje
[Afbeelding]
Dat is idd een vreemd probleem. Je kan de plek waar het bord vastgehouden wordt verschuiven, misschien past het dan.Stufferdt schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:09:
Ik heb ze toevallig vandaag geïnstalleerd, ben zeer benieuwd of ze morgen blijven zitten. Aangezien ze niet mooi om de ronde buizen van mijn merida scultura 300 gaan. Zo met een kleine stuiter op de plek lijkt het goed te gaan.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
kwiebus schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:38:
[...]
Ik heb geen ervaring met deze maar zelf sinds vorige week de SKS Raceblade Pro XL waarbij ik het spatbord in de beugels kon verschuiven om deze passend te maken. Kan dat bij deze niet?
[Afbeelding]
Ik kan zeker de beugels verschuiven, het probleem is de geringe ruimte tussen buis en band. Het is krap een CM. Met wat schuiven past de beugel wel, maar blijft het spatbord zelf aanlopen waardoor mijn wiel niet onder de buis kan.stevens20 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:30:
[...]
Dat is idd een vreemd probleem. Je kan de plek waar het bord vastgehouden wordt verschuiven, misschien past het dan.
Ik heb ze toevallig vandaag geïnstalleerd, ben zeer benieuwd of ze morgen blijven zitten. Aangezien ze niet mooi om de ronde buizen van mijn merida scultura 300 gaan. Zo met een kleine stuiter op de plek lijkt het goed te gaan.
Dat is het nadeel van universele aftermarket producten. Had soortgelijke problemen met de raceblade pro op m’n fiets. Uiteindelijk een set besteld specifiek voor mijn type fiets. Dat past nu perfect. Is voor jou waarschijnlijk niet een oplossing, want de ruimte lijkt mij wel erg krap.Stufferdt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:56:
[...]
[...]
Ik kan zeker de beugels verschuiven, het probleem is de geringe ruimte tussen buis en band. Het is krap een CM. Met wat schuiven past de beugel wel, maar blijft het spatbord zelf aanlopen waardoor mijn wiel niet onder de buis kan.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Iets met dat veel racefietsen niet bedacht zijn voor spatborden.
Net zoals paar jaar geleden 25mm bandjes/bredere velgen ook probleem werden op veel fietsen.
Net zoals paar jaar geleden 25mm bandjes/bredere velgen ook probleem werden op veel fietsen.
@Stufferdt Is dat een min of meer een aero frame ? Dan kan het inderdaad zijn dat de ruimte tussen de band en het frame krap is. Doel is om de luchtstroom vanaf het wiel direct langs het frame te kunnen geleiden. Op m’n ene fiets bedraagt die ruimte iets van 7 mm terwijl op een andere fiets dit ongeveer 25 mm bedraagt, zoals ongeveer bij @kwiebus. De SKS raceblades gebruik ik dan alleen bij laatstgenoemde fiets.
Hmm dat is wel balen. Vooral ook omdat je volledig op coulance bent aangewezen door Canyon en je fiets al 6 jaar oud is. Dan is het wel een nadeel dat je die fiets van internet hebt en niet de lokale fietsenmaker kunt aankijken.djfrankel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:08:
Plaatje bij het praatje
[Afbeelding]
Ik zou ook Shimano rechtstreeks benaderen als Canyon nul op het rekest geeft. Maar daarbij zou ik ook je fiets even héél goed schoonmaken en smeren zodat het, in elk geval op foto's, lijkt alsof deze fiets altijd geweldig is onderhouden en het daar niet aan ligt. Je huidige foto laat een smerige 6 jaar oude fiets zien, dat speelt niet in je voordeel.
Je kunt de houder verder schuiven over het spatbord, wat lager heb je meestal wat meer ruimte. 2-3mm van de band is voor op de weg wel voldoende.Stufferdt schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:09:
Ik zou Shimano sowieso benaderen, want een crank die zo faalt daar zouden ze zoch sowieso zorgen over moeten maken.Mr. Stom schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:31:
[...]
Hmm dat is wel balen. Vooral ook omdat je volledig op coulance bent aangewezen door Canyon en je fiets al 6 jaar oud is. Dan is het wel een nadeel dat je die fiets van internet hebt en niet de lokale fietsenmaker kunt aankijken.
Ik zou ook Shimano rechtstreeks benaderen als Canyon nul op het rekest geeft. Maar daarbij zou ik ook je fiets even héél goed schoonmaken en smeren zodat het, in elk geval op foto's, lijkt alsof deze fiets altijd geweldig is onderhouden en het daar niet aan ligt. Je huidige foto laat een smerige 6 jaar oude fiets zien, dat speelt niet in je voordeel.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ja dat heb ik nu ook al geprobeerd, maar Shimano heeft niet echt een contact punt o.i.d. (toch?) Ik heb het nu eerst even via twitter geprobeerd. Ik zag in hun tijdslijn op twitter al meerdere foto's van cranks die niet meer heel waren langs komenMrAngry schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:58:
[...]
Ik zou Shimano sowieso benaderen, want een crank die zo faalt daar zouden ze zoch sowieso zorgen over moeten maken.
Shimano Beneluxdjfrankel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:25:
[...]
Ja dat heb ik nu ook al geprobeerd, maar Shimano heeft niet echt een contact punt o.i.d. (toch?) Ik heb het nu eerst even via twitter geprobeerd. Ik zag in hun tijdslijn op twitter al meerdere foto's van cranks die niet meer heel waren langs komen
https://bike.shimano.com/...tors/shimano-benelux.html
Klein frame zeker. En ook nog een racy geometrie?Stufferdt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:56:
Ik kan zeker de beugels verschuiven, het probleem is de geringe ruimte tussen buis en band. Het is krap een CM. Met wat schuiven past de beugel wel, maar blijft het spatbord zelf aanlopen waardoor mijn wiel niet onder de buis kan.
Die hebben by design een zo kort mogelijke wielbasis en per definitie dus geen ruimte voor spatborden.
Da's een beetje de categorie 'trekhaak aan je Ferrari'.
[ Voor 5% gewijzigd door DieAnder op 05-01-2022 13:56 ]
magic_nl schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:35:
[...]
Dat is het nadeel van universele aftermarket producten. Had soortgelijke problemen met de raceblade pro op m’n fiets. Uiteindelijk een set besteld specifiek voor mijn type fiets. Dat past nu perfect. Is voor jou waarschijnlijk niet een oplossing, want de ruimte lijkt mij wel erg krap.
Dit inderdaad. Logisch opzich, voor de wintermaanden heb je natuurlijk de mountainbike. Italiaanse raspaardjes moeten met slecht weer gewoon binnen blijvenDDX schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:37:
Iets met dat veel racefietsen niet bedacht zijn voor spatborden.
Net zoals paar jaar geleden 25mm bandjes/bredere ook probleem werden op veel fietsen.
Yes, moet doorgaan voor aero. Je zegt het helemaal goedEdwinW schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:39:
@Stufferdt Is dat een min of meer een aero frame ? Dan kan het inderdaad zijn dat de ruimte tussen de band en het frame krap is. Doel is om de luchtstroom vanaf het wiel direct langs het frame te kunnen geleiden. Op m’n ene fiets bedraagt die ruimte iets van 7 mm terwijl op een andere fiets dit ongeveer 25 mm bedraagt, zoals ongeveer bij @kwiebus. De SKS raceblades gebruik ik dan alleen bij laatstgenoemde fiets.
Hij blijft sowieso niet in elke hoek staan, maar afstand tussen spatbord en band lijkt sowieso niet echt te veranderen. Als de beugel/houder eronder past omdat ik ze meer richting de uiteindes van het spatbord doe, komt het spatbord zelf in het midden omhoog. Krijg 'm dus niet lager lijkt het.MartijnGizmo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:37:
[...]
Je kunt de houder verder schuiven over het spatbord, wat lager heb je meestal wat meer ruimte. 2-3mm van de band is voor op de weg wel voldoende.
Een 54/M dus relatief klein ja! En aero-features dus overal vrij nauwsluitend.DieAnder schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:54:
[...]
Klein frame zeker. En ook nog een racy geometrie?
Die hebben by design een zo kort mogelijke wielbasis en per definitie dus geen ruimte voor spatborden.
Da's een beetje de categorie 'trekhaak aan je Ferrari'.
Maar helder, heb dus een gravelfiets nodig voor in de winter
Klopt, en dat wist je eigenlijk al. Immers:Stufferdt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:35:
Een 54/M dus relatief klein ja! En aero-features dus overal vrij nauwsluitend.
Maar helder, heb dus een gravelfiets nodig voor in de winterKan geen andere conclusie trekken
![]()
![]()
Rule #12 // The correct number of bikes to own is n+1.
Je kunt de stangetjes ook verstellen cq inkorten (met Dremel oid) he!Stufferdt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Hij blijft sowieso niet in elke hoek staan, maar afstand tussen spatbord en band lijkt sowieso niet echt te veranderen. Als de beugel/houder eronder past omdat ik ze meer richting de uiteindes van het spatbord doe, komt het spatbord zelf in het midden omhoog. Krijg 'm dus niet lager lijkt het.
Ik zal het eens tegen mijn vrouw zeggen...NewbieNeo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:57:
[...]
En daarom is een RS510 crank vwb betrouwbaarheid eigenlijk superieur aan 105, Ultegra of Dura-Ace...
Maar goed, nu ik daar over denk; als je een ultegra crankarm met PM aan een Rs510 crank maakt, krijg je dus wel gewichtsverschillen links/rechts. Zou dat merkbaar zijn?
---------------
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic