Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 686 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nou, inmiddels 1 jaar aan 't fietsen dus tijd voor een toertochtje. Is de Gran Fondo Rosa geworden, zo'n grote commerciële :). Het beviel erg goed! Alle randzaken waren prima, de route was heel mooi en de verzorging ook prima. Bij de start en sommige knelpunten was 't wat druk, maar niets wat vervelend was.

Paar leuke stukjes waar ik normaal nooit kom (Italiaanse weg, al die heuveltjes rondom Oosterbeek). De Posbank zat er ook in, maar daarna op de weg terug naar Oosterbeek is het ook niet meer vlak geweest. Letterlijk elk heuveltje zat in de route :). Wel lekker dat we daar continu iedereen inhaalde, misschien wel het resultaat van het feit dat het hier ook niet helemaal vlak is en we dus wel iets gewend zijn.

Al met al, erg leuk, maar vooral voor af en toe. Je komt mooi op plekken waar je normaal niet komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 21:03
Ik zoek een nieuwe multitool voor in het zadeltasje. Hoe zijn jullie ervaringen? Ik had een oude topeak unit maar die is naar zijn grootje/te groot/lomp.

Ergo hij moet voldoen aan de volgende voorwaarden. Lichtgewicht, compact, incl. bandenlichter(s), 4,5,6,8 mm inbus en kettingpons.

[ Voor 31% gewijzigd door Noxa op 19-05-2019 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 22:07
Tacoos schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:33:
[...]

Da's toch vooral ter voorkoming van?
Ben nu sudocreme aan het proberen, hadden we nog in huis
Dat geeft wel witte vlekken op kleding ... just saying.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

Phydomir

Dennis

ZieMaar! schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:00:
Nou, inmiddels 1 jaar aan 't fietsen dus tijd voor een toertochtje. Is de Gran Fondo Rosa geworden, zo'n grote commerciële :)
Dat zal al die fietsers in het roze verklaren die ik tegen kwam rondom oosterbeek en Arnhem.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:33
Tacoos schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:29:
[...]

iemand ondertussen tips voor het verzorgen van schuurplekken op je r**t? :X
Ééns in de zoveel jaar in Frankrijk tube NOK antifrottement bij een drogist/apotheek, ideaal spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:13
Noxa schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:02:
Ik zoek een nieuwe multitool voor in het zadeltasje. Hoe zijn jullie ervaringen? Ik had een oude topeak unit maar die is naar zijn grootje/te groot/lomp.

Ergo hij moet voldoen aan de volgende voorwaarden. Lichtgewicht, compact, incl. bandenlichter(s), 4,5,6,8 mm inbus en kettingpons.
Lezyne V11 heb ik in de CamelBak voor ATB gebruik. Voor de racer verwacht ik geen kettingbreuk dus kettingpons overbodig en daar gebruik ik de carbon 5.
Heb vroeger een tool gehad mét bandenlichters maar is mij te onhandig dus 2 stuks Parktool los in de tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:16
Noxa schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:02:

Ik heb deze:
https://www.topeak.com/gl.../mini-tools/350-hexus--ii

Best een aardig ding, maar nog niet heel veel nodig gehad. Kettingpons wel en die werkt goed. Imbussleuteltjes lijken me redelijk solide. Bandenlichters niet gebruikt nog, want voor MTB zijn ze wat priegelig. Voor racefiets misschien beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-09 08:21
Tjebakka schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:01:
[...]

Sinds zaterdagavond nog steeds een 100% volle accu volgens etube. Wellicht heeft het opnieuw instellen van H/L op de achterderrie geholpen (schakelt een stuk beter).

Jij hebt er dus nog steeds last van?
Incidenteel ja. Soms maanden achtereen niet, en dan in eens weer wel. Ik was overigens nog vergeten te vermelden dat ik de VD ook nog heb vervangen.

Ik heb contact gehad met Shimano, die stellen voor dat ik de complete groep laat opsturen maar daar heb ik weinig zin in.

Ik heb ermee leren leven. Oplader meenemen, vooral op lange trips is cruciaal.

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 20-05-2019 08:01 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
ZieMaar! schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:00:
Nou, inmiddels 1 jaar aan 't fietsen dus tijd voor een toertochtje. Is de Gran Fondo Rosa geworden, zo'n grote commerciële :). Het beviel erg goed! Alle randzaken waren prima, de route was heel mooi en de verzorging ook prima. Bij de start en sommige knelpunten was 't wat druk, maar niets wat vervelend was.

Paar leuke stukjes waar ik normaal nooit kom (Italiaanse weg, al die heuveltjes rondom Oosterbeek). De Posbank zat er ook in, maar daarna op de weg terug naar Oosterbeek is het ook niet meer vlak geweest. Letterlijk elk heuveltje zat in de route :). Wel lekker dat we daar continu iedereen inhaalde, misschien wel het resultaat van het feit dat het hier ook niet helemaal vlak is en we dus wel iets gewend zijn.

Al met al, erg leuk, maar vooral voor af en toe. Je komt mooi op plekken waar je normaal niet komt.
ben dit jaar voor het eerst begonnen met fietsen kan mijn ritten nog op 2 handen tellen, gisteren ook de GFR gedaan en ondanks dat ik voornamelijk vlak ben gewend vond ik de heuvels echt super leuk om te doen en ging ook prima af. Moest wel steeds wachten op mijn vader die al langer fietst maar samen uit samen thuis ;)
Het is allemaal wat massaler en commerciëler maar prima te doen en zeker een goede manier om het wielrennen onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Vakantie is geboekt en we gaan naar Kos dit jaar!
Nu wil ik graag een fiets meenemen of huren daar. Voorkeur heeft natuurlijk de eigen fiets mee dus ben ik een beetje rond aan het kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik kom dan uit op een fietskoffer huren/kopen en de fiets daarin meenemen. Doen jullie dit ook zo of zijn er betere opties?

Daarnaast twijfel ik nog of ik een racer of een MTB mee ga nemen. Kos heeft prima asfalt, maar ook leuke off road stukken. Is er hier iemand, die ervaring heeft met fietsen op Kos? En zo ja, of deze persoon dan racefiets of MTB zou meenemen de volgende keer :).

Thanks!

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:03

Galois

1811 - 1832

De zomervakantie begint wat vorm te krijgen.
Ook dit jaar gaan we kamperen en zullen waarschijnlijk niet (ver) van tevoren iets boeken. We kiezen dan vaak wel de regio uit en paar dagen van tevoren bellen we wel eens naar een camping. Ook weten we nooit hoe lang we blijven zullen. Vaak doen we dan zo'n 3 campings aan.

Voor dit jaar staat de Tourmalet op het programma. Dat vindt mijn vrouw goed 'mits er in de regio ook wat meer te doen is' :) (we gaan met het gezin, twee kinderen van 5 en 7).

We zullen een weekje in deze regio zitten en daarna zullen we doorgaan naar Spanje om daar ook een week of 10 dagen te zitten.

Maar nu de regio van de Tourmalet. De meest beklommen col in de Tour en door mij nog nooit bedwongen. Vele van jullie vast wel, daarom op zoek naar ervaringen hier voor een dorp in de regio waar (zoals mijn vrouw wenst) 'wat meer te doen is dan alleen die col'. (overigens niet zozeer iets in het bijzonder, gewoon sfeer, gezelligheid, bezienswaardigheden, wandelingen, enz, enz.).

Het zou leuk zijn als we een camping kunnen vinden op loopafstand van een dorpje. Dorpje hoeft niet groot te zijn, maar als er een goede supermarkt is en een pleintje met terrasjes is het prima.

Heeft iemand ervaring in dit gebied? Is de kant van Luz-Saint-Sauveur of de kant van Campan de beste plek om met het gezin te zitten? Ik hoef ook niet persé aan de voet van de beklimming te zitten. Een half uurtje rijden daar vanaf is ook prima.

Tips?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:55
Galois schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:19:
Ook dit jaar gaan we kamperen en zullen waarschijnlijk niet (ver) van tevoren iets boeken. We kiezen dan vaak wel de regio uit en paar dagen van tevoren bellen we wel eens naar een camping. Ook weten we nooit hoe lang we blijven zullen. Vaak doen we dan zo'n 3 campings aan.

Voor dit jaar staat de Tourmalet op het programma. Dat vindt mijn vrouw goed 'mits er in de regio ook wat meer te doen is' :) (we gaan met het gezin, twee kinderen van 5 en 7).

We zullen een weekje in deze regio zitten en daarna zullen we doorgaan naar Spanje om daar ook een week of 10 dagen te zitten.

Maar nu de regio van de Tourmalet. De meest beklommen col in de Tour en door mij nog nooit bedwongen. Vele van jullie vast wel, daarom op zoek naar ervaringen hier voor een dorp in de regio waar (zoals mijn vrouw wenst) 'wat meer te doen is dan alleen die col'. (overigens niet zozeer iets in het bijzonder, gewoon sfeer, gezelligheid, bezienswaardigheden, wandelingen, enz, enz.).

Het zou leuk zijn als we een camping kunnen vinden op loopafstand van een dorpje. Dorpje hoeft niet groot te zijn, maar als er een goede supermarkt is en een pleintje met terrasjes is het prima.

Heeft iemand ervaring in dit gebied? Is de kant van Luz-Saint-Sauveur of de kant van Campan de beste plek om met het gezin te zitten? Ik hoef ook niet persé aan de voet van de beklimming te zitten. Een half uurtje rijden daar vanaf is ook prima.

Tips?
Ik herken het probleem en eigenlijk komen we altijd tot de conclusie dat er maar weinig dorpen in de buurt van een beklimming zijn waar ook echt wat te doen is, tenzij je met de auto zo'n 30 minuten gaat rijden en dan wat gaat doen. Bij de Tourmalet destijds in Bagnères-de-Bigorre gezeten en daar zal vast iets te doen zijn maar niet veel :+ Wat we nu meestal doen is gewoon afspreken op welke dagen ik meer/minder fiets om zo ook samen wat activiteiten te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

la_fusion schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:26:
[...]

Ik herken het probleem en eigenlijk komen we altijd tot de conclusie dat er maar weinig dorpen in de buurt van een beklimming zijn waar ook echt wat te doen is, tenzij je met de auto zo'n 30 minuten gaat rijden en dan wat gaat doen. Bij de Tourmalet destijds in Bagnères-de-Bigorre gezeten en daar zal vast iets te doen zijn maar niet veel :+ Wat we nu meestal doen is gewoon afspreken op welke dagen ik meer/minder fiets om zo ook samen wat activiteiten te ondernemen.
Ja, dat doen wij inderdaad ook. Of ik sta vroeg op en ben rond het middaguur weer terug. Hebben zij lekker rustig aan gedaan op de camping, wat gezwommen, enz. Wat ze overigens met veel plezier doen. Ik ben een stuk onrustiger. Ik kan niet een hele ochtend of middag aan een zwembad hangen... Word ik erg onrustig van :)

Maar inderdaad, half uurtje naar een col rijden vind ik geen probleem. Zo zaten we vorig jaar bij Merano (Dolomieten) in de buurt, op een half uurtje rijden van de Stelvio. Daar was veel te doen. Eigenlijk zoek ik dus zoiets... Bovendien zit er in dat gebied ook 'aan de camping' vast vele mooie klimmen. Vorig jaar in de Dolomieten ook 2x een doodlopende klim gedaan die vrijwel aan de voet van de camping begon. Erg mooie rustige omgeving, maar onbekend want nog nooit in de Giro gereden... hehehehe. De enige reden is dat ik de Tourmalet wil doen is om 'erbij te horen'. Want ongetwijfeld zijn er daar net zulke mooie en onbekende klimmen...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Morrar schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:55:
[...]

Ik heb deze:
https://www.topeak.com/gl.../mini-tools/350-hexus--ii

Best een aardig ding, maar nog niet heel veel nodig gehad. Kettingpons wel en die werkt goed. Imbussleuteltjes lijken me redelijk solide. Bandenlichters niet gebruikt nog, want voor MTB zijn ze wat priegelig. Voor racefiets misschien beter.
Kan me hier bij aansluiten. Ik heb deze ook. Prima ding met veel opties, lekker compact en past dus goed in je zadeltasje.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 11:04

Tips?
Campan zit in een soort zadeldal tussen Tourmalet en Aspin, in mijn herinnering was daar vrij weinig te beleven. De kant van Luz-Saint-Sauveur/Argelès Gazost is wat meer bevolkt. Is er veel te doen? Wel als je van wandelen etc houdt heb je prachtige wandelgebieden oa Pont d'Espagne :) Wij hebben aantal jaar geleden in Luz-Saint-Sauveur gezeten en dat beviel uitstekend.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:23

Kluus

Gang is alles

sapphire schreef op zondag 19 mei 2019 @ 01:17:
....

Overigens kwam ik er afgelopen week achter dat ik blijkbaar een bus Cylon course spray had staan in de kast dus dat maar even gebruikt. Wel lekker stille drive train :)
Ik heb daar de lube van, een paar jaar geleden van alles geprobeerd, Squirt, Boeshield T9 etc en uiteindelijk gewoon weer terug gevallen op deze. Altijd stil, blijft lang zitten, geen gedoe met wisselende weersomstandigheden.

Als het te zwart wordt een paar keer door een doek met lampenolie trekken en hij is weer als nieuw.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 20-05-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tips?
Ik ben daar dit jaar ook voor het eerst met de Marmotte Pyrenees, dus ook ik ben nog geen ervaringsdeskundige, maar volgens mij kan je in de buurt van Lourdes gaan zitten toch? Daar kan je ook gelijk de Hautacam afvinken.

Het moet misschien je ding zijn, maar het lijkt me dat daar wel wat te zien en te doen is...

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 20-05-2019 10:32 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:37

Flipmo

OMG !!

Afgelopen zaterdag mijn nieuwe fiets opgehaald *D
Na lang twijfelen over diverse fietsen en kleurstellingen uiteindelijk bij Sensa uitgekomen.
Deze fiets heb ik op de bikemotion zien staan en sindsdien was ik verkocht :)
Het is een Sensa Giulia G3 disc afgemonteerd met Ultegra.
Wat een verschil met de oude Giant TCR (met tiagra) zeg, ik ben er echt super blij mee!

Deze zomer gaan we naar een camping in Italie, (aan lago di Iseo). Daar mooi de mogelijkheid om de fiets eens goed te testen in de bergen :)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/60597701_10158376904921521_361395517701226496_o.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=b1714c75ab8ccac58feab1bdb9b7140f&oe=5D5929CA

[ Voor 11% gewijzigd door Flipmo op 20-05-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Galois schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:34:
[...]

Ja, dat doen wij inderdaad ook. Of ik sta vroeg op en ben rond het middaguur weer terug. Hebben zij lekker rustig aan gedaan op de camping, wat gezwommen, enz. Wat ze overigens met veel plezier doen. Ik ben een stuk onrustiger. Ik kan niet een hele ochtend of middag aan een zwembad hangen... Word ik erg onrustig van :)

Maar inderdaad, half uurtje naar een col rijden vind ik geen probleem. Zo zaten we vorig jaar bij Merano (Dolomieten) in de buurt, op een half uurtje rijden van de Stelvio. Daar was veel te doen. Eigenlijk zoek ik dus zoiets... Bovendien zit er in dat gebied ook 'aan de camping' vast vele mooie klimmen. Vorig jaar in de Dolomieten ook 2x een doodlopende klim gedaan die vrijwel aan de voet van de camping begon. Erg mooie rustige omgeving, maar onbekend want nog nooit in de Giro gereden... hehehehe. De enige reden is dat ik de Tourmalet wil doen is om 'erbij te horen'. Want ongetwijfeld zijn er daar net zulke mooie en onbekende klimmen...
Zelf vond ik Col D'Aspin mooier om te rijden. Ik had geen eigen fiets bij en doordat de uur enorm prijzig was(150 euro voor 2 dagen 8)7 ), gecombineerd met weinig tijd, niet echt veel anders gedaan...

Wat hier ook al wordt gezegd, veel mooie wandeltochten daar te doen waaronder die naar Lac Bleu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 16:38
Qua vakanties met het gezin probeer ik zo'n beetje om de dag te fietsen in de ochtend vaak. Dan kan ik van 8-12 fietsen of als ik verder wil zou ik eerder op moeten staan. Maar dan hebben we de middag nog om iets te doen en ook genoeg dagen om de hele dag iets te kunnen ondernemen. Ik hoef ook niet per se tochten van 150km te maken ofzo.

Rond hemelvaart zou ik naar de Alpen gaan voor de homemade marmot route, maar de Galibier zal dan 99% kans gesloten zijn, fietsgedeelte tot de top in ieder geval. We wijken daarom uit naar de Vogezen om daar een tochtje van 240km te gaan doen met alle Ballons. Servance, Alsace, Grand Ballon en Petit Ballon. Gisteren even wat campings zitten loeren en prijzen vallen opzich wel mee. Maar kreeg ineens een ingeving om ook te kijken naar een huisje of appartement. Slaapt, hopelijk, net wat lekkerder + gemak van eventueel een keukentje voor het maken van een lekkere maaltijd. Op van die campinggasstelletjes op krakkemikkige stoeltjes en een krakkemikkig tafeltje... Je snapt :)

De geniale ingeving kwam daarna nog, waarom niet even op AirBNB kijken! Kwam ik gewoon voor 29 euro per nacht een 4persoon iets tegen hahah. Dan is de keuze voor 23 euro per nacht op de camping of 29 euro per nacht in een huisje nogal snel gemaakt haha. Dat gaat dus wel relaxt worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
orange.x schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:49:
De geniale ingeving kwam daarna nog, waarom niet even op AirBNB kijken! Kwam ik gewoon voor 29 euro per nacht een 4persoon iets tegen hahah. Dan is de keuze voor 23 euro per nacht op de camping of 29 euro per nacht in een huisje nogal snel gemaakt haha. Dat gaat dus wel relaxt worden!
Deze ingeving moet je naar mijn idee sowieso altijd direct nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@la_fusion och, camping heeft ook wel wat back-to-basics, maar voor zo'n korte periode is het eigenlijk ideaal dat AirBNB inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
d-vine schreef op maandag 20 mei 2019 @ 08:17:
[...]

ben dit jaar voor het eerst begonnen met fietsen kan mijn ritten nog op 2 handen tellen, gisteren ook de GFR gedaan en ondanks dat ik voornamelijk vlak ben gewend vond ik de heuvels echt super leuk om te doen en ging ook prima af. Moest wel steeds wachten op mijn vader die al langer fietst maar samen uit samen thuis ;)
Het is allemaal wat massaler en commerciëler maar prima te doen en zeker een goede manier om het wielrennen onder de knie te krijgen.
Ik vond de route ook echt mooi, vooral rondom Doorwerth. Posbank ken ik wel (blijft erg mooi), maar rondom Renkum, Oosterbeek en Doorwerth was echt een grote verrassing!

Qua vakanties: over een paar weekjes ga ik naar de Dolomieten (Moena). Zelfde plek als waar de wintersport was, maar nu dus zonder sneeuw. Doel is wandelen en klettersteigen, maar goed, daar een mooie klim pakken (Predazzo - Passo Rolle - San Martino en weer terug, grotendeels ook etappe in de Giro dit jaar) is natuurlijk erg mooi en de Sella Ronda op de fiets ook. Heb alleen geen trekhaak en op het dak vind ik niet fijn, dus meeslepen is wat onhandig (maar zou met zadel en wielen eruit wel moeten lukken)...Andere optie is huren, maar volgens de accommodatie zit er niet zoveel in de buurt en zit de dichtstbijzijnde verhuur op 1 uur rijden, het is vooral mountainbiken blijkbaar...Mijn vriendin twijfelt ook, die is bang voor 't afdalen :).

In september Azoren, daar valt niet veel te fietsen, maar heel misschien dan in november ofzo nog de canarische eiland (van do tot di ofzo) en dan wel veel fietsen...Keuzes zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:11
MrAcid schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:59:
[...]

Iets meer = véél meer.

Mijn Canyon Aeroad SL CF 8.0 Disc van €3700 heb ik bij andere merken alleen voor minimaal €5000 gezien. Vaak duurder.
Ben niet met je eens dat je meer bang for your buck krijgt bij Canyon als je het afzet tegen de prijsdalingen van overjarige modellen.

Een Giant met 25% korting is doorgaans een betere deal als je nog steeds een eenheidsworst wil. Een Bianchi of Pinarello zijn met een beetje geluk/geduld ook nog wel met ~40% korting te krijgen. Dan heb je vaak nog een afwijkend en lelijk FSA crankstel en cheap Selle Italia zadel, maar ik ga er toch vanuit dat je die bij aankoop moet vervangen. Daar tegenover staat dat je bij een fietsenmaker vaak wel weer een dealtje kan maken om hem zonder wielen te kopen of gratis het zadel/stuur/stuurpen kunt wisselen of een setje pedalen erbij krijgt (zonder het gedoe van heen en weer sturen).

Canyon lijkt aan de voorkant heel gunstig, maar voor gekken zoals mij die alles precies naar wens wil is er eigenlijk maar één mogelijkheid en dat is een frame vanaf de grond opbouwen. Begin je dan met een overjarige fiets en het verkopen van de onderdelen die je gaat vervangen, dan ben je vaak even duur uit als een Canyon, heb je alles naar wens, rij je een unieke fiets en komt de niet-kwantificeerbare-factor 'Emotie' om de hoek kijken.

TLDR: Vind Canyon niet slecht, maar ook niet overdreven goedkoop. Voor €4k zou ik niet meer voor de 'verstandige' optie kiezen, maar me meer laten leiden door iets waar ik me weer een kind bij voel. Voor €1.5k is Canyon één van de beste.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 20-05-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
Vraagjes voor de klimmers met ervaring onder ons.
Binnen anderhalve maand ga ik voor een weekje met enkele vrienden naar de Pyreneeën. *O*
Ik heb nog nooit een col van dichtbij gezien dus zie het volledig zitten. Conditie is ok, daar maak ik me totaal geen zorgen over.
  • Kom je met een 36-32 overal vlot boven? Of monteer ik best een 34/11-casette? Op het vlakke is mijn cadans gemiddeld steeds 90+
  • Kledij: Aangezien ik de jongste en meest getrainde van de groep ben verwacht ik dat ik overal steeds eerst boven ben. Boven op de toppen is het schijnbaar soms erg koud. Welke kledij neem je best mee om tijdens het wachten niet al te veel af te koelen?
  • Nog speciale klimtips? Ik heb een wattagemeter en probeer momenteel wat te trainen in de hogere hartslagzones om die wat gewoon te worden :).
Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Precies het gezeik en gedoe waar ik geen zin in heb. Ik wil een bang-for-buck fiets met top-kwaliteit onderdelen die qua kleurstelling en vormgeving al helemaal op elkaar zijn afgestemd.

Een nieuw crankstel en zadel kopen voor een gloednieuwe fiets?!? Koek-koek! 8)7 :+

Zoveel mensen, zoveel wensen! En wat betreft emotie: je moet mij eens zien genieten op die eenheidsworst! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
CedricD schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:56:
Binnen anderhalve maand ga ik voor een weekje met enkele vrienden naar de Pyreneeën. *O*
Ik heb nog nooit een col van dichtbij gezien dus zie het volledig zitten. Conditie is ok, daar maak ik me totaal geen zorgen over.
  • Kom je met een 36-32 overal vlot boven? Of monteer ik best een 34/11-casette? Op het vlakke is mijn cadans gemiddeld steeds 90+
  • Kledij: Aangezien ik de jongste en meest getrainde van de groep ben verwacht ik dat ik overal steeds eerst boven ben. Boven op de toppen is het schijnbaar soms erg koud. Welke kledij neem je best mee om tijdens het wachten niet al te veel af te koelen?
  • Nog speciale klimtips? Ik heb een wattagemeter en probeer momenteel wat te trainen in de hogere hartslagzones om die wat gewoon te worden :).
Thx!
Wat weeg je? Ik ben met 36-32 de Ventoux 2x opgefietst op een stalen fiets, maar leuk was anders. Fiets 3-5x in de week, maar weeg zo'n 85kg (lijk meer op Greipel dan Quintana) en volgens mij is klimmen dan gewoon nooit leuk.

Een lichter verzetje is altijd fijn, maar ik zou het gewoon proberen.

Boven op een berg wachten is koud. Een windvest en armwarmers is wel het minimum. Liefst gewoon een degelijk jackje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Thx!
Als jij op het vlakke 37 gemiddeld rijdt kom je met 36-32 overal boven. Tenzij je 100+kg weegt.

Dun jasje zonder mouwen is lekker voor afdalingen. Eventueel ook armstukken, dan ben je voldoende flexibel.

Klim-traintip voor in NL op het vlakke: tegen de wind in, rechtop zitten (handen bovenop het stuur, zo klim je vaak ook voor makkelijker ademen en luchtweerstand is minimaal op die snelheid hij het klimmen) en lage cadans (dus groot verzet) trappen (65-70). Dan heb je een redelijke simulatie van het gevoel van (lange) klimmen. Enige verschil is dat je dan waarschijnlijk 13km/h rijdt en hier 34km/h. :+

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 20-05-2019 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
MrAcid schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:00:
Precies het gezeik en gedoe waar ik geen zin in heb. Ik wil een bang-for-buck fiets met top-kwaliteit onderdelen die qua kleurstelling en vormgeving al helemaal op elkaar zijn afgestemd.

Een nieuw crankstel en zadel kopen voor een gloednieuwe fiets?!? Koek-koek! 8)7 :+

Zoveel mensen, zoveel wensen! En wat betreft emotie: je moet mij eens zien genieten op die eenheidsworst! ;)
Tja, ik zeg dan ook altijd maar dat de helft van mijn hobby naast de fiets is ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Thx!
Als je je FTP weet zou ik eens per week een uurtje Sweetspot in je trainingen doen. Dat is doorgaans het vermogen waar je het beste op kan klimmen. Met die 36-32 kom je wel boven denk ik. Maar een licht verzet is altijd fijn als je stuk zit. Voor een flinke gran fondo zet ik mijn 50/34 met een 11/32 erop. Toch lekker als je na 6u fietsen nog een licht verzet over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
@Ypuh
78 kg, maar ben wel 1m95 groot. Een kilootje kan er nog wel af maar dat is het max.
Periode met de 75-76 kg-grens geflirt, maar dat was té laag. Voelde me echt niet super die periode.

Thx voor de kledingtips! Ik ga hier even in de lokale speciaalzaak op bezoek gaan :)

@MrAcid
Heb het geluk dat ik hier nog naar de Vlaamse Ardennen kan rijden. Dat zijn dan wel kortere klimmen en volgens mij echt niet te vergelijken, but it's something :9.

Thx voor de tips en input!

@Noxa
Probeer ik te doen, ritjes van 1u30 tot 2u00 sweetspot
Ik ga binnen anderhalve week ook de Utrechtse Heuvelrug MTB-routes nog eens allemaal doen. Lijkt me ook wel een goede training :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
CedricD schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:24:
@Ypuh
78 kg, maar ben wel 1m95 groot. Een kilootje kan er nog wel af maar dat is het max.
Periode met de 75-76 kg-grens geflirt, maar dat was té laag. Voelde me echt niet super die periode.

Thx voor de kledingtips! Ik ga hier even in de lokale speciaalzaak op bezoek gaan :)
Dan zou ik mij niet al teveel zorgen maken en gewoon met 36-32 naar boven fietsen. Een globale inschatting is dat je op z'n minst net zo fit bent als ik en 10kg lichter. Zo extreem steil als in de Ardennen zijn de klimmen in de Pyreneeën ook weer niet volgens mij.

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 20-05-2019 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
@CedricD Geen centje pijn volgens mij. Ik ben net zo lang, weeg 1 a 2 kg minder, maar als ik zie hoeveel jij fietst hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Ik ben ook boven gekomen op de HC cols die ik gefietst heb (met zwaardere verzetten dan jij aangeeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:27
@CedricD volgens mij hoef je je met jouw vorm niet zoveel zorgen te maken. Ik denk dat de klimmetjes over het algemeen langer zijn, maar ook minder stijl dan in bijvoorbeeld de Ardennen. Ook in de Ardennen heb ik zelf eigenlijk nooit het kleinste verzet nodig (maar dat is dan wel met 50/34 - 11/32 combi). Sterker nog, ik heb vaak wel een tandje of 4 over.

Wat kleding betreft. Om niet koud te worden kun je natuurlijk ook nog weer een stukje afdalen en weer opnieuw klimmen. Dat wordt niet altijd op prijs gesteld door de mede-fietsers :P maar het zorgt er wel voor dat je niet koud wordt en je maakt nog wat extra hoogte meters. Had met de ATB in de Ardennen daardoor iets van 10km extra gefietst met 500 extra hoogte meters op een tocht van 60km (ik dus 70km). Dat is toch een leuke training _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb de Ventoux beklommen als allereerste (echte) beklimming ooit met 34/50 en 11/28, 86kg... dus komt goed :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/29Zo5biKPcxudQgG7T5klvdw/full.jpg

2012 alweer... en nog steeds dezelfde fiets ;)

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Thx!
Met 36-32 kom je overal boven. Maak je daar zeker niet druk over. Ik rijd met 36-28 en vindt dat net te zwaar in de bergen. Ik heb een korte kooi daarom kan ik max 30 achter monteren, maar dat ga ik voor de zomer wel doen. Dan rijd ik dus met 36-30 (ook in de Pyreneeën :) waar ga je heen?).

Wat ik altijd doe is een windjack meenemen, dat scheelt al een hele hoop. En als je dan uit de wind (in een eventueel zonnetje) gaat zitten, dan komt dat wel goed.

Klimtips: rustig beginnen. Een fijne cadans zoeken en zeker in het begin niet te snel willen en niet teveel kracht willen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Thx voor het advies allemaal!

@Galois
Préchac, niet zo ver van Lourdes én aan de voet van de zwaarste klim van de Pyreneeën blijkbaar (Hautacam) :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

CedricD schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:23:
Thx voor het advies allemaal!

@Galois
Préchac, niet zo ver van Lourdes én aan de voet van de zwaarste klim van de Pyreneeën blijkbaar (Hautacam) :9
Veel plezier en laat maar weten hoe het was. Ik ben van plan om in de zomer deze kant op te gaan en in ieder geval de Tourmalet te doen. Maar deze is ook een mooie tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07

sapphire

Die-hard pruts0r

MrAcid schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:00:

Nee met pijn aan je reet op je nieuwe zadel gaan rijden terwijl die niet goed voor je zitvlak is maar niet willen vervangen omdat hij nieuw is....koek koek 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Op tijd erin weer mislukt. Nog even een vraag. Ik rij nu op cheapass bandjes van Vittoria, erg tevreden gezien comfort en lekbestendigheid en bovenal de prijs. Echter... met het rijden van de wedstrijdtrainingen en vooral vanavond merk ik dat ik bij een simpele bocht gewoon meters verlies! Ik ben geen dweil of bang of wat ever, goed ik was niet top vanavond maar toch!

Dus misschien toch eens kijken naar wat duurdere banden met vooral een lage rolweerstand die toch ook een beetje kilometers kan maken. Lekbestendig claimen ze allemaal wel, ik ben nu veel lichter en merk dat ik amper lek rij nu dus dat zal wel ff.

Als tip kreeg ik Schwalbe One Evo bandjes. Ongeveer 33eu de band. Zelf zou ik de GP5000 ook wel kunnen/willen proberen...

Zijn er nog anderen met tips? Tubeless ook aan gedacht maar die pas ik nog dit rondje, alhoewel...
https://www.bicyclerollin...ittoria-rubino-pro-g-2016

En deze bijvoorbeeld:
https://www.bicyclerollin...l-grand-prix-5000-tl-2018
Dan heeft TL wel weer een groter voordeel tov de non tube en dan is het verschil met een cheapo bandje zoals ik nu heb waarschijnlijk zeker merkbaar... Mmmm opties, opties.
Die GP 5000 TL zijn wel aan de prijs, misschien eens bij de buren kijken of wachten op een actie binnenkort ofzo.

[ Voor 27% gewijzigd door orange.x op 22-05-2019 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
sapphire schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:25:
[...]

Nee met pijn aan je reet op je nieuwe zadel gaan rijden terwijl die niet goed voor je zitvlak is maar niet willen vervangen omdat hij nieuw is....koek koek 8)7
Ik geloof niet meer zo in de zoektocht/het bestaan van het perfecte zadel. Het is veel meer een kwestie van meer kilometers maken waardoor je zitvlak gehard raakt, je positie op de fiets verbetert en je meer ontspanning in je zithouding krijgt - in combinatie met een goeie broek/zeem (en Rule #5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
orange.x schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 23:10:
Op tijd erin weer mislukt. Nog even een vraag. Ik rij nu op cheapass bandjes van Vittoria, erg tevreden gezien comfort en lekbestendigheid en bovenal de prijs. Echter... met het rijden van de wedstrijdtrainingen en vooral vanavond merk ik dat ik bij een simpele bocht gewoon meters verlies! Ik ben geen dweil of bang of wat ever, goed ik was niet top vanavond maar toch!

Dus misschien toch eens kijken naar wat duurdere banden met vooral een lage rolweerstand die toch ook een beetje kilometers kan maken. Lekbestendig claimen ze allemaal wel, ik ben nu veel lichter en merk dat ik amper lek rij nu dus dat zal wel ff.

Als tip kreeg ik Schwalbe One Evo bandjes. Ongeveer 33eu de band. Zelf zou ik de GP5000 ook wel kunnen/willen proberen...

Zijn er nog anderen met tips? Tubeless ook aan gedacht maar die pas ik nog dit rondje, alhoewel...

En deze bijvoorbeeld:
https://www.bicyclerollin...l-grand-prix-5000-tl-2018
Dan heeft TL wel weer een groter voordeel tov de non tube en dan is het verschil met een cheapo bandje zoals ik nu heb waarschijnlijk zeker merkbaar... Mmmm opties, opties.
Die GP 5000 TL zijn wel aan de prijs, misschien eens bij de buren kijken of wachten op een actie binnenkort ofzo.
Als je in een bocht meters verliest zou ik dat niet wijten aan de rolweerstand van je band, maar aan het te langzaam ingaan/uitkomen van de bocht...? Of wil je zeggen dat je met je huidige banden niet genoeg 'grip' hebt om hard een bocht in te kunnen gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-09 20:35

Ma®tin

Hallo

MrAcid schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:43:
[...]

Het is veel meer een kwestie van meer kilometers maken, in combinatie met Rule #5.
Dit is eigenlijk het antwoord op bijna alle fietsproblemen... O-)

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
[...]

Ik geloof niet meer zo in de zoektocht/het bestaan van het perfecte zadel. Het is veel meer een kwestie van meer kilometers maken waardoor je zitvlak gehard raakt, je positie op de fiets verbetert en je meer ontspanning in je zithouding krijgt - in combinatie met een goeie broek/zeem (en Rule #5).
Een perfect zadel zul je niet vinden, maar ik heb een keer op een huurfiets een verkeerd (voor mij te smal) zadel gehad en dat heb ik zeker wel gevoeld. Zo erg dat ik na 2 dagen een ander zadel ben gaan halen bij de verhuurder.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
MrAcid schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:45:
[...]

Als je in een bocht meters verliest zou ik dat niet wijten aan de rolweerstand van je band, maar aan het te langzaam ingaan/uitkomen van de bocht...? Of wil je zeggen dat je met je huidige banden niet genoeg 'grip' hebt om hard een bocht in te kunnen gaan?
Nou de situatie is vaak dat ik gewoon "in het wiel" van mijn voorganger zit, zeg op een cm of 40 max. Ik dezelfde lijn aanhoud, de ander net als ik niet per se trap en dat wanneer de bocht klaar is ik gewoon echt afstand kwijt ben. En dan gingen we dus ongeveer even snel de bocht in. Tuurlijk als je meer naar buiten uitwijkt pak je meer afstand en kom je verder naar achteren of wanneer je de binnenbocht pakt kan je dichter komen. Maar het algehele gevoel gisteren was in ieder geval dat ik constant op een gat gereden werd. Kan komen omdat ik misschien minder fit was ofzo... wie zal het zeggen. Maar ook bij fittere omstandigheden heb ik dit al eens ondervonden. Gisteren was het alleen soms wel extreem veel dat ik dacht tjonge! Moet ik voor mijn gevoel WEER dat gat dichtrijden :-P

Qua gemiddelde snelheid of hartslag was het ook eigenlijk niet veel anders dan vorige week. 42,2km/h a 167hrgem tov 42,6km/h a 167. Goed, vorige week zat ik wel meer voorin en mee aan het draaien. Aan de andere kant moest ik gisteren ook hard werken om telkens weer erbij te zitten haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Tot je een keer op een fiets zit en je edele delen tot 20min na het fietsen compleet gevoelloos zijn.
Die wijsheid werd mij ook geadviseerd toen ik begon met wielrennen, kilometers maken, zitvlees kweken, goede zeem en niet zeiken.

Bleek dat ik een compleet ruk zadel had, nou is mijn achterste niet heel kritisch gelukkig maar dit bleek toch een regelrechte no-go.
Bij de meeste mensen gaat het gewoon prima met een standaard op de fiets geleverd zadel maar er zijn ook mensen bij wie dat gewoonweg ongeschikt is. Zo fiets één van mijn fiets maatjes met een aangepast Adamo zadel, heel vaag ding maar als hij op een gewoon zadel rijd kun je hem opvegen na een paar km ondanks zitvlees, goede zeem en jaaaaaaaaaaren lange ervaring :+

Dus om het nou direct als koekoek af te serveren vind ik gewoon flauw.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vekie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 07:48

ikzelf heb deze banden:
https://www.mantel.com/be/pirelli-p-zero-velo-4s-buitenband

super content van, nog niet lek gereden en rijd er nu bijna een jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:18:
[...]

Tot je een keer op een fiets zit en je edele delen tot 20min na het fietsen compleet gevoelloos zijn.
Die wijsheid werd mij ook geadviseerd toen ik begon met wielrennen, kilometers maken, zitvlees kweken, goede zeem en niet zeiken.

Bleek dat ik een compleet ruk zadel had, nou is mijn achterste niet heel kritisch gelukkig maar dit bleek toch een regelrechte no-go.
Bij de meeste mensen gaat het gewoon prima met een standaard op de fiets geleverd zadel maar er zijn ook mensen bij wie dat gewoonweg ongeschikt is. Zo fiets één van mijn fiets maatjes met een aangepast Adamo zadel, heel vaag ding maar als hij op een gewoon zadel rijd kun je hem opvegen na een paar km ondanks zitvlees, goede zeem en jaaaaaaaaaaren lange ervaring :+

Dus om het nou direct als koekoek af te serveren vind ik gewoon flauw.
Je hebt gelijk, ik zal het iets nuanceren: ik ben het er mee eens dat er zadels zijn die níet bij je anatomie passen (hoofdzakelijk breedte en flexibiliteit waardoor de doorbloeding in je edele delen wat benauwd kan worden). Zie ook de opmerking van @SirLenncelot.

Maar deze 'discussie' begon als reactie op iemand die een 'off-the-shelf-fiets' al min of meer afschreef omdat je toch meteen alles eraf moet slopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
orange.x schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:58:
[...]

Nou de situatie is vaak dat ik gewoon "in het wiel" van mijn voorganger zit, zeg op een cm of 40 max. Ik dezelfde lijn aanhoud, de ander net als ik niet per se trap en dat wanneer de bocht klaar is ik gewoon echt afstand kwijt ben. En dan gingen we dus ongeveer even snel de bocht in. Tuurlijk als je meer naar buiten uitwijkt pak je meer afstand en kom je verder naar achteren of wanneer je de binnenbocht pakt kan je dichter komen. Maar het algehele gevoel gisteren was in ieder geval dat ik constant op een gat gereden werd. Kan komen omdat ik misschien minder fit was ofzo... wie zal het zeggen. Maar ook bij fittere omstandigheden heb ik dit al eens ondervonden. Gisteren was het alleen soms wel extreem veel dat ik dacht tjonge! Moet ik voor mijn gevoel WEER dat gat dichtrijden :-P

Qua gemiddelde snelheid of hartslag was het ook eigenlijk niet veel anders dan vorige week. 42,2km/h a 167hrgem tov 42,6km/h a 167. Goed, vorige week zat ik wel meer voorin en mee aan het draaien. Aan de andere kant moest ik gisteren ook hard werken om telkens weer erbij te zitten haha :+
Klinkt toch echt als bochtentechniek, niet als verkeerde banden. Sorry! ;) Die van mij is ook belabberd overigens, ik moet altijd aanpoten na bochten in groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38

Voor wat het waard is (ben meer wielertoerist dan racer), Ik heb die schwalbe's er nu sinds maart/500km onder en ben er wel happy mee. Vervanging van de Conti Grand Sports die standaard onder mn fiets zaten en de fiets is er voor mijn gevoel directer van gaan sturen... Maar dat kan ook psychisch zijn natuurlijk :+

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 22-05-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@MrAcid ja techniek.. ik ben niet bang in bochten en als de lijn hetzelfde is dan moet dit niet uitmaken. Kreeg nog een tip om even naar remblokjes te kijken, kan zijn dat wiel iets aanloopt al zou je dat wel moeten horen bij die carbon dingen. Maar dat is nog wel iets waar ik naar kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Klein vraagje: ik heb sinds een tijdje wat op en neerwaartse speling in mn pedalen geloof ik. Ik rijd met SPD-SL pedalen en heb mn schoenplaatjes al vervangen. Is dit een kwestie van de pedalen wat aandraaien aan de voorkant of is er meer aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Verona27 Is het speling van je schoen(plaatje) tov je pedaal? Het pedaal ten opzichte van de "as" van het pedaal, of de as van het pedaal ten opzichte van de crankarm?

Heb de knoop doorgehakt en ga toch deze ronde dan maar de GP5000 TL proberen. De prijs is wel dat je denkt van poe, maar bij de buren van bike-components.de hebben ze ook 15% korting dus dat scheelt dan al snel weer wat. Goed je besteld gelijk extra dingetjes mee maar voor de prijs daar incl verzending 127 kwijt en dan heb ik ook een 12s sram Force ketting erbij en een fles sealant. Hier betaal je dan 120 en dan heb je alleen de 2 bandjes.

Ben benieuwd!

[ Voor 60% gewijzigd door orange.x op 22-05-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
@orange.x volgens mij is het speling tussen mijn schoenplaatje en het pedaal. Alleen dat rode afstelbare puntje op de voorkant van je pedaal waarmee je de stevigheid van de klik kunt afstellen staat nog steeds zoals het altijd heeft gestaan, dus ik snap niet echt waarom ik nu ineens speling heb.

[ Voor 58% gewijzigd door Verona27 op 22-05-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Verona27 Beweegt het achterste deel van het pedaal wat zeg maar je plaatjes vast moet klemmen dan ook naar buiten bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
orange.x schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:32:
@Verona27 Beweegt het achterste deel van het pedaal wat zeg maar je plaatjes vast moet klemmen dan ook naar buiten bijvoorbeeld?
Nee, het is echt alleen naar boven en naar beneden. Als je trapt en je trekt het pedaal naar boven en je duwt weer naar beneden hoor de schoen/plaatje op het pedaal komen. Zit verder voor zover ik het zelf merk (kan zijn dat het gradueel is gegaan en ik het daardoor niet merk) niet meer speling in naar links of rechts dan eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Verona27 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:24:
Klein vraagje: ik heb sinds een tijdje wat op en neerwaartse speling in mn pedalen geloof ik. Ik rijd met SPD-SL pedalen en heb mn schoenplaatjes al vervangen. Is dit een kwestie van de pedalen wat aandraaien aan de voorkant of is er meer aan de hand?
Beide pedalen ?
Pedalen zijn na bepeaalde tijd ook aan vervanging toe, merk het altijd bij rechterpedaal omdat ik die het vaakst losklik.
Je ziet dit ook aan achterste gedeelte waar links en rechts beetje wegslijt. (en voorkant slijt ook langzaam weg)
Zo heb ik inmiddels leuke verzameling pedalen liggen, waarvan linker nog best ok is.

Ik red er zo'n 20 tot 40 duizend km mee voordat ik het begin te merken en wacht dan eigenlijk altijd te lang met vervangen tot het echt irritant is.
Gaat sneller als je in slecht weer rijd en zand ed op pedalen/plaatjes krijgt waardoor het sneller slijt.

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 22-05-2019 12:56 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Wat @DDX zegt. Als je schoenplaatjes vervangen zijn dan zit het in het pedaal. Dus kan zijn dat dat inderdaad versleten is en aan vervanging toe is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
@DDX en @orange.x thanks, daar was ik al een beetje bang voor, maar eens kijken naar vervanging dan :) Het is inderdaad voornamelijk aan de rechterkant. Zijn er trouwens nog dingen waar je op moet letten bij de aanschaf van nieuwe pedaaltjes? Heb op dit moment Shimano PDR-540 pedalen, kunnen dan iedere soort Shimano pedalen erop? Heb ik ook voor niets nieuwe plaatjes gekocht..

[ Voor 42% gewijzigd door Verona27 op 22-05-2019 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom137
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-07 14:33
Verona27 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:09:
@DDX en @orange.x thanks, daar was ik al een beetje bang voor, maar eens kijken naar vervanging dan :) Het is inderdaad voornamelijk aan de rechterkant. Zijn er trouwens nog dingen waar je op moet letten bij de aanschaf van nieuwe pedaaltjes? Heb op dit moment Shimano PDR-540 pedalen, kunnen dan iedere soort Shimano pedalen erop? Heb ik ook voor niets nieuwe plaatjes gekocht..
Gewoon zorgen dat je pedalen koopt met SPD-SL systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:42
Ik heb het ook een tikkie aan de rechterkant, maar ik klik meestal links uit. Staat trouwens 28000km op de pedalen dus dat komt aardig overeen met het verhaal van DDX.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:51

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Hallo wielrenners!

Ik ben als beginner op zoek naar een mooie tweedehands racefiets. Ik heb in het verleden veel op de MTB gezeten toen ik nog in Drenthe woonde, maar hier in de randstad is het qua MTB wat saai. Daarom wil ik een leuke racefiets er bij om tochtjes van tot plusminus 100km te maken.

Ik ben op zoek naar een beetje comfortabele fiets, dus waarschijnlijk een endurance-achtig model. En eigenlijk toch minimaal wel 105 of beter.
  • Lengte: 190cm
  • Gewicht: 95kg (daarom ook meer fietsen ;) )
  • Budget: ‎€400-600
Ik zoek in de omgeving van Delft en kwam daar deze tegen. Ziet er goed uit en volledig ultegra, maar de verkoper geeft aan zelf 184cm te zijn en dat deze fiets dus waarschijnlijk aan de kleine kant is. Dat is framemaat 58, waar ik meer naar 60 moet kijken. M'n lokale LBS heeft zo goed als geen aanbod qua tweedehands racefietsen, als ik op de landelijke website kijk is er bijvoorbeeld deze, maar ik kan niet zien wat voor groep er op zit. Plus het is lastiger om even te gaan kijken (Tubbergen).

Hebben jullie nog tips qua merk/model of goede websites voor tweedehands? Of misschien dat hier iemand van z'n oude model af wil? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hangt misschien ook van je verhoudingen af. Als je relatief korte benen hebt (en dus een lang bovenlijf), dan wil je denk ik vooral afstand tussen zadel en stuur. Dat is beperkt in te stellen, dus dan heb je een grotere framemaat nodig. Heb je vooral lange benen, dan is het vooral een kwestie van het zadel iets omhoog doen, en zou dit prima kunnen passen.

Ik ben ook lang, maar heb relatief gezien een wat langer bovenlijf. Normaal heb ik nooit de grootste maten nodig, maar voor de racefiets dus wel en bovenstaande was volgens mij ‘t verhaal van de lbs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

De laatste tijd heb ik een wat vreemd geluid (heel licht schrapend) wat af en toe hoorbaar is, niet continu dus. Met name met wind mee op asfalt, dus met zo min mogelijk omgevingsgeluid.

In eerste instantie dacht ik dat het mogelijk te maken had met mijn interne derailleurkabels die "california cross" geinstalleerd zijn, die heb ik laatst vervangen waarbij ik erachter kwam dat de FM ze destijds meerdere keren had gekruisd. Nu heb ik ze zoals het hoort een keer laten kruisen en ik dacht dat ze mogelijk nu af en toe tegen elkaar trillen.

Nu reed ik laatst met mijn andere wielen en toen dacht heb ik het de hele rit niet gehoord. Hoewel het ook kan dat er toen gewoon meer overstemmend omgevingsgeluid was, begin ik nu toch mijn voorwiel als verdacht te zien. Als ie aan de haak hangt draait ie echter super soepel en geruisloos, maar zou het kunnen dat het onder druk (doordat ik op de fiets zit ;)) anders wordt?

Ik zal in ieder geval vanmiddag de naaf een servicen...

Ik hoor het ook als ik de benen stil hou (maar dan moet ik me goed concentreren want het is zo licht dat het wordt overstemd door de ratel van het achterwiel), het zit dus niet in de pedalen of trapas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
Aangezien ik het wielrennen beetje te leuk begin te vinden en lovende verhalen hoor over de GP5000 TL banden zit ik daar ook over na te denken.
Naast het fietsen begint nu ook de hobby aan de fiets zelf

Ik ben in het bezit van een Ridley Fenix met RC30 banden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yzlxbR6ISHafUigH1yyEJLkw/thumb.jpg

Nu hoor ik alleen wisselende verhalen over om de banden erop te krijgen en ook met name het oppompen dat lastig zou zijn en dat je zelfs een compressor nodig zou hebben?
Dat ik wat moeite moet doen voor de banden ok maar wil de TL versie wel kunnen oppompen.
ben in het bezit van een Topeak Joe Blow Sport III Vloerpomp

Als het goed is heb ik naast de GP5000 TL ook 2x tubless ventiel nodig en is het aan te raden om anti lekvloeistof te gebruiken.

Ben ik good to go of toch oppassen met dat oppompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

d-vine schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:12:
Aangezien ik het wielrennen beetje te leuk begin te vinden en lovende verhalen hoor over de GP5000 TL banden zit ik daar ook over na te denken.

[Afbeelding]

Nu hoor ik alleen wisselende verhalen over om de banden erop te krijgen en ook met name het oppompen dat lastig zou zijn en dat je zelfs een compressor nodig zou hebben?
Dat ik wat moeite moet doen voor de banden ok maar wil de TL versie wel kunnen oppompen.

Als het goed is heb ik naast de GP5000 TL ook 2x tubless ventiel nodig en is het aan te raden om anti lekvloeistof te gebruiken.

Ik heb alleen ervaring met tubeless op de MTB, daar ben ik er vanaf gestapt, dus op de racer ga ik het voorlopig zeker niet proberen, maar inderdaad, wisselende verhalen ;).

Wat ik nog weet van de MTB is dat het een kriem is om de banden de eerste keer goed luchtdicht te laten aansluiten op de velg, je moet ze zeg maar "ploppen". Een compressor is daarvoor handig omdat die in een keer een flinke stroom lucht kan leveren. Ik had echter ook geen compressor en de fietspompen die ik had hadden veel te weinig volume om de MTB banden te ploppen. Uiteindelijk lukte het mij met CO2 patronen.

Nu is het volume van een raceband een stuk kleiner, dus mogelijk gaat dat wel met een goede fietspomp... Als ze eenmaal geplopt zijn kun je de banden natuurlijk gewoon met een normale fietspomp op spanning zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien91
  • Laatst online: 27-09 19:40

[Afbeelding]

Zo te zien zijn je wielen niet tubeless compatible?
http://www.4za.com/en/products/1/10/wheels/stratos/rc30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Latex vloeistof is wel nodig ja, niet alleen tegen lekrijden maar ook om het contact tussen je velg en de band luchtdicht te krijgen.
Ook een goede ja, ik had toen mijn MTB wielen, die ook niet tubeless ready waren, tubeless gemaakt met zo'n set:
https://www.mantel.com/jo...1YmVsZXNzLWtpdHMjc3RhcnQ1

Maar ik weet niet of ik dat met een racefiets en de daarbij horende hogere bandenspanning zou proberen. De velgrand van niet tubeless wielen is namelijk ook anders...

Bovendien zie ik zo snel niet wat de binnenmaat is van je wielen en die tubeless kits kan ik zo snel niet vinden voor kleiner dan 17mm...

[ Voor 74% gewijzigd door Kluus op 23-05-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Kluus schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:25:
[...]

Ook een goede ja, ik had toen mijn MTB wielen, die ook niet tubeless ready waren, tubeless gemaakt met zo'n set:
https://www.mantel.com/jo...1YmVsZXNzLWtpdHMjc3RhcnQ1

Maar ik weet niet of ik dat met een racefiets en de daarbij horende hogere bandenspanning zou proberen. De velgrand van niet tubeless wielen is namelijk ook anders...

Bovendien zie ik zo snel niet wat de binnenmaat is van je wielen en die tubeless kits kan ik zo snel niet vinden voor kleiner dan 17mm...

Latex vloeistof is wel nodig ja, niet alleen tegen lekken maar ook om alle randen met je velg goed luchtdicht te krijgen.
Het lijkt erop dat ik vanavond een setje GP 5000 TL binnen ga krijgen met sealant en de hele meuk. Mijn set is ready en alst goed is hoop ik dat het velglint goed door mij gemonteerd is :)
Heb met deze velgen nog niet echt onwijs hoeven stoeien met de banden die ik kunnen monteren maar of dat met deze vouwbanden ook zo is.. Geen idee ook of dat ploppen enigzins nodig is of niet, dat merk ik dan dus snel genoeg hehe. Het voordeel van de 5000 is wel dat er een speciale laag in zit waardoor ze echt tubeless zijn en niet tubeless ready wat volgens mij inhoud dat je ze ook moet kunnen oppompen zonder sealant. Ik weet even niet uit mijn hoofd of ik ventielen met verwijderbare kern heb, maar dan zou je dus de sealant er achteraf in kunnen doen en hoef je niet te klooien met dat spul bij het pompen om de band goed erop te krijgen.

Wordt voor mij ook een first, dus ik zal mijn bevindingen sowieso hier even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Met de MTB kon ik hem ook ploppen zonder sealant, dat voegde ik ook later via het ventiel toe, op die manier heb je geen geklieder. Gewoon goed opletten dat de vouwband netjes tegen de velg blijft zitten als er geen lucht meer in zit.

Daarna verloor ie nog een paar dagen wat druk tot de sealant echt overal goed tussen zit. Gewoon een beetje in de gaten houden dus, af en toe oppompen en vooral mee gaan fietsen, want dan doet de sealant sneller zijn werk.

Maar dat valt met de GP5000 dan misschien wel mee, al zou ik toch sealant gebruiken tegen het lekrijden inderdaad.

Succes, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met tubeless op de racer.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 23-05-2019 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33
Kluus schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:44:
Met de MTB kon ik hem ook ploppen zonder sealant, dat voegde ik ook later via het ventiel toe, op die manier heb je geen geklieder. Gewoon goed opletten dat de vouwband netjes tegen de velg blijft zitten als er geen lucht meer in zit.

Daarna verloor ie nog een paar dagen wat druk tot de sealant echt overal goed tussen zit. Gewoon een beetje in de gaten houden dus, af en toe oppompen en vooral mee gaan fietsen, want dan doet de sealant sneller zijn werk.

Maar dat valt met de GP5000 dan misschien wel mee, al zou ik toch sealant gebruiken tegen het lekrijden inderdaad.

Succes, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met tubeless op de racer.
het is echt per band/velg combinatie anders.. mijn carbon setje met nieuwe racing ray/ralph (mtb) plopte vrij makkelijk en bleef zonder sealant zelfs de hele nacht op druk (met sealant heb ik in een paar weken amper drukverlies). vorige combinatie was iets gevoeliger, zeker in het begin wat drops in druk gehad na een paar dagen stilstand, maar uiteindelijk zit de latex ook overal en zit het goed dicht.

tip voor ploppen met een normale pomp: haal de core uit je ventiel, dit scheelt een hoop in luchtstroom, ook de randen inzepen zodat het met minder frictie op zijn plek glijdt kan helpen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
En tip om niet met zelfde druk te rijden als met binnenbanden.
Ik rij met tubeless 4bar voor / 4.5bar achter, maar zelfs iets minder kan prima. (pas onder 3 bar merk ik op slecht wegdek dat band wel erg inveert)
En met binnenband rij ik met 5bar voor / 5.5bar achter.
(beide 25mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Goed dat het hier net over gaat.
Op m'n nieuwe fiets (Smultie in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21") zitten ook standaard 25mm Gavia AC1 Tubeless banden, incl sealant.
Op de banden staat dat er minimaal 85psi in moet (5.8 bar). Heb het vooralsnog maar braaf opgevolgd, maar zou eigenlijk wat lager willen.
@DDX (of andere ervaringsdeskundigen) met m'n 82kg... 4.5 voor 5 achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ligt ook aan de breedte van je velg. Bij een bredere velg (uiteraard ook bij een bredere band, en helemaal bij een brede velg en band) heb je meer volume en kan je met minder druk rijden. dus ook met minder druk dan op de band staat.

Verder speelt je eigen gewicht en ondergrond ook nog een rol.

Je moet vooral in de gaten houden dat de band niet teveel omklapt in bochten.. daar kunnen de zijkanten hard van slijten.

(om mijn MTB banden staat volgens mij 1.85 bar als minimale druk en daar zit ik ook ruim onder)

kortom, rijden wat prettig voelt en niet wat er op de band staat. (en ook niet wat iemand anders in zijn banden stopt, tenzij die dezelfde banden, velgen, rijstijl en eigen gewicht heeft)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
https://www.giant-bicycle...nterlock-disc-road-wheels
17mm breedte dus.
Ga 't eens proberen vanavond met 5 voor 5.5 achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Smultie schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:29:
@DDX (of andere ervaringsdeskundigen) met m'n 82kg... 4.5 voor 5 achter?
Zou ik gewoon eens proberen ja.
Ik weeg 69kg trouwens en 19mm (mavic) wielen.

Mavic ust banden staat uit m'n hoofd op max 6bar dacht ik. (maar kan ook 7 zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Zo gauw mijn GP4000's af zijn, ga ik ook GP5000 TL halen. Ik heb tubeless ready velgen (volgens mij in ieder geval: DT Swiss PR1600 spline DB). Moet nog goed uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen, maar zal tzt hier vast mee terugkomen :)

Heb op de huidige GP4000 nu zo'n 2000 km gereden en zien er nog verdomd goed uit. Verwacht dat ze nog wel zeker 2000 km mee kunnen. Met mijn kilometrage zal ik ze voor de zomervakantie wel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:07

Toppertje

www.davideografie.nl

Komende maandag vertrekken wij voor een weekje richting Landal Sonnenberg (in de buurt van Trier). Heeft iemand daar nog mooie routes gereden? Ik had al een (zo op het oog mooie, incl 1500hm) route van GPSies afgeplukt, maar meer opties zijn natuurlijk altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Nu online

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Hmm, volgens mij is mijn momentsleutel niet meer helemaal ok. Ik heb met 5 nm mijn carbon zadelpen fijn geknepen :(. Ik kan nog wel fietsen maar ga de pen toch vervangen denk ik. Nu twijfel ik of ik er een alu in zal doen of opnieuw een carbon. Alu wordt een Supra Speedline (45) of een 3T Stealth Carbon (120). Wat zouden jullie doen?

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
retlaw schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:03:
Hmm, volgens mij is mijn momentsleutel niet meer helemaal ok. Ik heb met 5 nm mijn carbon zadelpen fijn geknepen :(. Ik kan nog wel fietsen maar ga de pen toch vervangen denk ik. Nu twijfel ik of ik er een alu in zal doen of opnieuw een carbon. Alu wordt een Supra Speedline (45) of een 3T Stealth Carbon (120). Wat zouden jullie doen?
geen meter mee rijden ;) en kopen wat je budget toelaat

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditani360
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-03 22:20
Toppertje schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:38:
Komende maandag vertrekken wij voor een weekje richting Landal Sonnenberg (in de buurt van Trier). Heeft iemand daar nog mooie routes gereden? Ik had al een (zo op het oog mooie, incl 1500hm) route van GPSies afgeplukt, maar meer opties zijn natuurlijk altijd welkom.
Ben er september vorig jaar geweest, geen hele grote routes gereden...max 2 uur ritjes

Er zijn wat standaard "paden" in de buurt: https://www.mosellandtour...andern/radfahren/radwege/

>> Een groot deel van die wegen heb ik gedaan via https://www.strava.com/activities/1862669810

De fietspaden langs de moezel zitten wel vol met elektrische fietsen (maar het is wel mooi), ga je echter de berg af en vervolgens de L148 op (bij het zwembad niet door naar beneden maar langsop en doorrijden via de Tannenweg) dan kun je via heuvelachtige wegen richting Noord rijden, zijn wel lekker rustige wegen daar en leuke klimmetjes. (https://www.strava.com/activities/1851825541)

Ik ben zelf nog via de moezel naar Bernkastel gereden en heb daar toen geprobeerd het kasteel te bereiken (en gefaald). (https://www.strava.com/activities/1858014205 + https://www.strava.com/activities/1858013267 + https://www.strava.com/activities/1858014056)

Genieten & genieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

In mijn zoektocht naar een eerste racefiets kwam ik deze tegen:
racefiets
  • Trek 2.1 Alpha Platinum, maat 60
  • Shimano 105 Triple (10-speed), drie voorbladen (50/39/30), achter 28-11
  • Fulcrum 5 LG wielset
  • Continental Grand Prix IIS banden
  • Recent is de voorderailleur nog gereviseerd
Vraagprijs is €549 en als ik een beetje op Google vergelijk komt 'ie uit 2011. Uiteraard hangt het een beetje af van de staat van de slijtgevoelige onderdelen (de fiets zelf ziet er op de foto's netjes uit), maar is dit een beetje een goede deal?

Voor de compleetheid: budget €400-600, lengte 190, gewicht 95kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Nu online

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Prulleman schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:28:
[...]

geen meter mee rijden ;) en kopen wat je budget toelaat
Het voelt nog best stevig. Kan het zoveel kwaad om nog ff door te rijden?

Er zit nu een 3T stealth op. Ik denk dat ik die er dan gewoon maar weer terug op zet...

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
SayWhatAgain! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:14:
[Afbeelding: racefiets]

[...]

Vraagprijs is €549 en als ik een beetje op Google vergelijk komt 'ie uit 2011. Uiteraard hangt het een beetje af van de staat van de slijtgevoelige onderdelen (de fiets zelf ziet er op de foto's netjes uit), maar is dit een beetje een goede deal?

Lijkt mij geen super slechte deal, beetje afhankelijk inderdaad van hoe de bladen ed eruit zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

[...]

Ik vind ‘m zeer aan de prijs. Een fiets van 8 jaar oud, die een nieuwprijs zal hebben gehad van 1200-1500 euro (schat ik) voor 550 euro? Hmmm...

Verwacht niet dat de draaiende onderdelen ‘net nieuw’ zijn. En zeker de bladen zullen origineel zijn verwacht ik.

Zou er max. 400€ voor over hebben (en dan twijfel ik nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
retlaw schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:17:
[...]

Het voelt nog best stevig. Kan het zoveel kwaad om nog ff door te rijden?

Er zit nu een 3T stealth op. Ik denk dat ik die er dan gewoon maar weer terug op zet...
Geen ervaring mee, maar persoonlijk zou ik er niet mee rijden... Wat nieuws bestellen en 2 dagen niet fietsen lijkt me wel opwegen tegen een kans op carbon splinters in je kont.
Maar wie weet is het helemaal geen probleem... Dus die call moet je zelf maken. Zelfs zonder zichtbare schade , maar een duidelijke (hoorbare) crack binnenin zou ik niet meer mee rijden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
bedankt voor de reacties allemaal, heb de GP5000 besteld komen morgen binnen ben benieuwd en zal het laten weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa

[...]

Ik vind hem ook te duur. 350 a 400 max. Zou er alleen 550 voor neer leggen als de banden, ketting, cassette en kettingbladen recent vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Bedankt voor de feedback, ik zal eens even vragen wanneer ketting/cassette/banden vervangen zijn!

Edit: de wielen zijn van 2015, achterband zo’n 800km gebruikt, voorband 1500km , elk jaar een beurt, cassette is nooit vervangen maar er is ~800km/jaar mee gereden. Geen idee hoeveel km ze mee horen te gaan. Dus 550 lijkt me wat aan de hoge kant, wat is een redelijk bod?

[ Voor 58% gewijzigd door SayWhatAgain! op 23-05-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 16:22

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

SayWhatAgain! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:25:
Bedankt voor de feedback, ik zal eens even vragen wanneer ketting/cassette/banden vervangen zijn!

Edit: de wielen zijn van 2015, achterband zo’n 800km gebruikt, voorband 1500km , elk jaar een beurt, cassette is nooit vervangen maar er is ~800km/jaar mee gereden. Geen idee hoeveel km ze mee horen te gaan. Dus 550 lijkt me wat aan de hoge kant, wat is een redelijk bod?
Ik zou echt een detailfoto vragen van de cassette en crank. Op het zicht kan je best goed zien in welke staat de tandwielen zien. Maw of je direct weer kosten gaat hebben of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
SayWhatAgain! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:25:

Joindry schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:02:
[...]

Ik zou echt een detailfoto vragen van de cassette en crank. Op het zicht kan je best goed zien in welke staat de tandwielen zien. Maw of je direct weer kosten gaat hebben of niet.
Er van uitgaande dat die fiets echt uit 2011 komt dan heeft ze zo'n 6400km gelopen. Dan zou je voor de cassette en kettingbladen wel safe zitten. De ketting is dan wel aan vervanging toe net als remblokken. Bandjes hangt helemaal af van hoe ze er uit zien, als het rubber droog is of de fiets lang heeft stil gestaan kan je band ook op zijn.

Detail foto's laten inderdaad goed zien hoe de cassette en kettingbladen er aan toe zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:13
retlaw schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:03:
Welke momentsleutel heb je dan, en is die correct ingesteld? Sommige sleutels kun je vastzetten en dan klikt die niet meer.
Je weet hopelijk dat zo'n sleutel niet "doorslaat" maar alleen een klik laat horen?
Overigens, als je 5Nm moet draaien en je knijpt dat nóg de pen plat, ja, dan had je toch al véél eerder kunnen bedenken dat je wel héél veel kracht moest zetten? 5Nm is net even iets meer dan goed handvast namelijk. Duim maar dat je frame niet beschadigd is met die lompe actie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ramon 73 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:12:
[...]

Overigens, als je 5Nm moet draaien en je knijpt dat nóg de pen plat, ja, dan had je toch al véél eerder kunnen bedenken dat je wel héél veel kracht moest zetten? 5Nm is net even iets meer dan goed handvast namelijk. Duim maar dat je frame niet beschadigd is met die lompe actie.
Doe eens aardig? Het is niet jouw frame en hij is er vast zelf ook niet blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Noxa schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:02:

Er van uitgaande dat die fiets echt uit 2011 komt dan heeft ze zo'n 6400km gelopen. Dan zou je voor de cassette en kettingbladen wel safe zitten. De ketting is dan wel aan vervanging toe net als remblokken. Bandjes hangt helemaal af van hoe ze er uit zien, als het rubber droog is of de fiets lang heeft stil gestaan kan je band ook op zijn.

Detail foto's laten inderdaad goed zien hoe de cassette en kettingbladen er aan toe zijn.
Bedankt voor de inzichten allemaal :) Ik heb nog wat detail foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Br8othHj28YGbQUM31Pdz3Gp/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wgkOIF22ZASEiGeKR2emT2AF/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0fuGzwVauAlBlO9wXm8OGvNh/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e7A9Yll6VeKMJvM4WfTbAdUg/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QMWPSon8BEzYdrzgwW5R7941/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D50hD53bgg14a6ex5nACV4tn/medium.jpg

Hij staat inmiddels al wel op gereserveerd, dus misschien moet ik even verder zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 16:22

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Enkel het grote tandwiel ziet er redelijk haaitanderig uit. Dat zou ik samen met de ketting vervangen. Cassette ziet er best goed uit. De meest gereden kroontjes zien er wat meer versleten uit, maar zijn nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh

[...]

Veel te duur. Max 400 en dan mag de verkoper nog zeer content zijn.

Je hebt de slechtste tijd uitgezocht om een racefiets te kopen met een beperkt budget. De eerste mooie dagen zijn net aangebroken en iedereen denkt dat ze weer goud in de schuur hebben staan (zeker in deze prijsklasse). Helaas is wachten ook niet echt een optie. Een zomer niet fietsen is mij geen 200e waard.

Edit: Gelukkig waren een aantal anderen mij al voor. Grote kettingblad ziet er idd ook al redelijk versleten uit en die gaan 15.000km+ mee. Denk dus dat de overige onderdelen ook al redelijk 'op' zijn. Een nieuwe cassette/banden/kettingblad/ketting/kabels zit je ook al op 150e aan onderdelen. Als je dit door de FM laat vervangen kun je dat gerust x2 doen (adviesprijzen + uren) en kun je beter nieuw kopen.

Sowieso raad ik beginners meestal aan voor een nieuw (overjarig) model te gaan. De slijtage delen zijn dan nieuw en je kunt een fiets uitzoeken die 100% past. Pas wanneer je wat kennis van zaken hebt wordt het interessanter om 2e hands te gaan shoppen. Voor 600e zit je dan net te krap (vanaf 800e zijn er wel leuke overjarige Sensa's en Cube's te vinden met 105-5800, maar ook daar zit het seizoen tegen).

Tip: Neem iemand mee die weet wat kettingslijtage is.

[ Voor 31% gewijzigd door Ypuh op 24-05-2019 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Ypuh schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:51:
[...]

Veel te duur. Max 400 en dan mag de verkoper nog zeer content zijn.

Je hebt de slechtste tijd uitgezocht om een racefiets te kopen met een beperkt budget. De eerste mooie dagen zijn net aangebroken en iedereen denkt dat ze weer goud in de schuur hebben staan (zeker in deze prijsklasse). Helaas is wachten ook niet echt een optie. Een zomer niet fietsen is mij geen 200e waard.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, eigenlijk kun je beter einde seizoen kopen. Helaas kom ik niet gemakkelijk met m'n maat mee als ik op m'n MTB zit en hij op een racefiets. Een collega heeft waarschijnlijk nog een fiets staan, Ultegra afgemonteerd waar 'ie wel vanaf wil, maar die moet ik nog zien. Daar is de kans minimaal dat 'ie me een poot uitdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet al te lang geleden een 2016 fiets gekocht met nieuwe cassette en ketting voor 400 bij de LBS.
550 lijkt me veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:01:
Ik heb niet al te lang geleden een 2016 fiets gekocht met nieuwe cassette en ketting voor 400 bij de LBS.
550 lijkt me veel te duur.
Ik kan inderdaad ook nog een rondje door de stad gaan en kijken wat de LBSs nog hebben staan. Hun aanbod staat vast niet allemaal online (m'n 'eigen' LBS heeft momenteel niks online staan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retlaw
  • Nu online

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Ramon 73 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:12:
[...]

Welke momentsleutel heb je dan, en is die correct ingesteld? Sommige sleutels kun je vastzetten en dan klikt die niet meer.
Je weet hopelijk dat zo'n sleutel niet "doorslaat" maar alleen een klik laat horen?
ik heb die X-tools van Wiggle en ik weet hoe die werkt :). Ik weet ook wanneer die normaal klikt, dus heb echt geen mega kracht gezet.
De pen is niet helemaal plat overigens, er zit een klein scheurtje in. Hierdoor blijft ie echter niet meer goed zitten en schuift ie langzaam naar beneden. Met het frame is gelukkig niets aan de hand :).

Wat ook kan is dat de zadelpen al eerder een scheurtje heeft opgelopen met het zadel verstellen na een ritje op de fietsendrager. Dan moet het zadel een stuk omhoog anders past ie niet. Dit gaat meestal gewoon met een inbus. Misschien heeft iemand de pen te strak aangedraaid en geeft ie nu te weinig kracht om de momentsleutel te laten klikken... Maar hoe het komt maakt niet meer uit, er moet nu in ieder geval een nieuwe in :).

Battle.net || Strava

Pagina: 1 ... 38 ... 686 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).