Drie jaar geleden heb ik een tweedehands racefiets gekocht om te kijken of wielrennen iets voor mij was. Bevalt me goed, maar inmiddels schakelt de fiets niet echt lekker meer. Volgens de fietsenmaker moet eigenlijk de ketting, bladen en cassette worden vervangen. Ik vind het leuk om zelf te knutselen maar het is als redelijke leek een puzzel om te kijken wat ik echt nodig heb, dus wilde onderstaande even aan jullie voorleggen en hoop dat jullie mee willen denken.
- op de fiets zit een Shimano Ultegra schakelsetje
- voorbladen zijn een "triple" met 5 bevestigingspunten:
- buiten: 130 BCD, 53T
- midden: 110 BCD, 42T
- binnen: 74 BCD, 30T
- achter een 9-speed cassette
Op basis van mijn eigen analyse zijn het buitenblad en middenblad versleten (haaientandjes), is het binnenblad nog prima, en is de ketting ook versleten (als ik er aan trek komt hij meer dan 4mm van het buitenblad). De casette ziet er nog wel redelijk uit.
Nou zijn mijn vragen als volgt:
- is het mogelijk om alleen het buitenste en middelste voorblad te vervangen, en de kleinste te laten zitten aangezien deze er nog goed uitziet?
- als ik de voorbladen en ketting vervang, moet dan eigenlijk ook de casette gelijk vervangen worden?
- het lijkt erop dat de combinatie triple met 9-speed cassette tegenwoordig niet veel meer voorkomt. de enige beetje betaalbare bladen die ik kan vinden zijn de TA SPECIALITES ALIZE (
https://www.futurumshop.n...ingblad-alize-zwart.phtml). Of kan ik ook makkelijk andere bladen monteren?
- Wielrennen doe ik echt voor de lol, het maakt me niets uit dat ik niet het nieuwste van het nieuwste of het allerbeste heb. Als het economisch beter is om te gaan kijken naar een leuke tweedehands dan bovenstaande nog te gaan repareren hoor ik het ook graag.