Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 365 ... 684 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
GerbenBK schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:43:
[...]
Tja, de simpele wielertoerist heeft wel meer niet nodig...sub 10kg carbon fiets, 60 mm wielen, electronisch schakelen, 10, 11 of 12 speed, shifters ipv buiscommandeurs, gps navigatie etc, etc...
Die GPS navigatie zou ik juist vrij algemeen voor een wielertoerist nuttiger vinden dan voor een prof. Verder helemaal mee eens maar als je er lekkerder (en dus méér) door fietst moet je het zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:02
Bacchus schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:35:
[...]

Die GPS navigatie zou ik juist vrij algemeen voor een wielertoerist nuttiger vinden dan voor een prof. Verder helemaal mee eens maar als je er lekkerder (en dus méér) door fietst moet je het zeker doen.
Ik denk serieus dat dat eigenlijk de beste wieler gerelateerde uitvinding is van de afgelopen 30 jaar. Als ik denk hoeveel gave routes ik door dat ding heb gereden.

Maar de simpele toerist kan natuurlijk ook gewoon zo'n kaart op zn stuur klemmen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAMtF0YQnWPIKoHGjRmDFjpKc6M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kebv9YpmnSPZjpLxkyUMBfVQ.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door GerbenBK op 22-11-2021 15:49 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
GerbenBK schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:48:
[...]
Ik denk serieus dat dat eigenlijk de beste wieler gerelateerde uitvinding is van de afgelopen 30 jaar. Als ik denk hoeveel gave routes ik door dat ding heb gereden.

Maar de simpele toerist kan natuurlijk ook gewoon zo'n kaart op zn stuur klemmen. :+

[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat ik nog verrassend vaak gewoon een papiertje met een reeks knooppunten op mijn bovenbuis tape. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 11:12

joker1977

Tweakert

GerbenBK schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:43:
[...]

Tja, de simpele wielertoerist heeft wel meer niet nodig...sub 10kg carbon fiets, 60 mm wielen, electronisch schakelen, 10, 11 of 12 speed, shifters ipv buiscommandeurs, gps navigatie etc, etc...

Niet alles hoeft altijd nut te hebben, soms is het gewoon leuk, mooi, handig of 'omdat-het-kan' :)

Ps. Schijfremmen en zadeltasjes natuurlijk buiten beschouwing gelaten. Over de zin / onzin daarvan zijn we het allemaal eens gelukkig.
Ho ! Zeker "omdat het kan" is een super goed argument, begrijp me niet verkeerd.

Mijn probleem is zeggen dat iets nodig is, of dat een 4iii enkelzijdige crank-meter "afdoende" is voor een wieler-toerist. Dat is ruwweg 3 stappen te ver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 21:23
Bacchus schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:52:
[...]

Ik moet zeggen dat ik nog verrassend vaak gewoon een papiertje met een reeks knooppunten op mijn bovenbuis tape. :)
Voordat ik een GPS fietscomputer kocht deed ik dat ook, werkte de eerste tijd eigenlijk prima! Stuk schilderstape op het stuur met de fietsrouteknooppunten waar ik langs wilde rijden.
Toen m'n actieradius wat groter werd was ik dat snel beu, voordat omdat ik niet altijd de fietsroutes wilde volgen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:30
GerbenBK schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:08:
[...]

Haha de simpele wielertoerist kan eerst beter 10kg afvallen. :o
Geef je een vermogen uit aan een sub 7 kg fiets uit om op internet te patsen.

Kom je op een forum waar ze 10,5 kg ook wel door de beugel vinden kunnen O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:26
mhr-zip schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:02:
[...]

Geef je een vermogen uit aan een sub 7 kg fiets uit om op internet te patsen.

Kom je op een forum waar ze 10,5 kg ook wel door de beugel vinden kunnen O-)
Het kan heel goed zijn dat ik een uitzondering ben natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 21:09
Nee hoor, zeker niet @wisselwerking . "Omdat het kan" is dé reden waarom we op veel vlakken elkaar gek maken met snelller, lichter, meer gadgets die imho de vreugde aan het sporten eerder beperken dan vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:14
Mijn fiets weegt compleet met ligstuurtje, Z A D E L T A S J E, pedalen, bidonhouders, lampjes, net geen 10KG. Ik ga gewoon altijd flink kakken voor het fietsen. En lekker dat ik fiets! 8)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:48:
[...]

Het kan heel goed zijn dat ik een uitzondering ben natuurlijk ;)
#Team10kgplus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Die racevelo van jou is geen 10kg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Pimorez schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:52:
[...]

Die racevelo van jou is geen 10kg!
Die andere haalt het makkelijk, en qua snelheid maakt het echt geen hol uit.

Edit: op het vlakke.

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 23-11-2021 07:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:52

Kluus

Gang is alles

Dat jullie je fietsen allemaal hebben gewogen, wat fanatiek, ik heb dat nog nooit gedaan.. :)

Mijn lichtste fiets is op de weg in ieder geval wel veel sneller en vinniger (iedere trap is raak! O-)) dan mijn twee zwaardere fietsen die wel boven de 10 kilo zullen zijn maar daar liggen natuurlijk ook allemaal andere bandjes onder... Het is ook fijner om die lichtste fiets uit de plafondhaken te tillen, ik ben dan al minder moe als ik aan mijn tocht begin. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 23-11-2021 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Kluus schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 07:51:
Dat jullie je fietsen allemaal hebben gewogen, wat fanatiek, ik heb dat nog nooit gedaan.. :)
Dat heb ik ook nooit gedaan. Stond gewoon bij de specificaties van de fiets. Dus zo fanatiek is dat ook weer niet :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Ik weet dat niet iedereen in het topic hier gecharmeerd is van Canyon, maar voor diegene die het wel zijn. De Ultimate is weer op voorraad: https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes/race-bikes/ultimate/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:02

Fisico

by Fabian

@Mathijs14 dat blijft echt een superfijne fiets. Wel bijzonder dat prijzen van Shimano 9200 en SRAM RED aan elkaar gelijk zijn bij eenzelfde afwerking. Ik zie elders een prijsverschil van 1.000 euro tussen die twee. Voor de Sint nog op een CFR rijden, dat is ook een fijne gedachte.
Aan de bagageweegschaal hangen en klaar. Sub 6,8 kg is wel echt een uitdaging is mijn conclusie.

[ Voor 24% gewijzigd door Fisico op 23-11-2021 11:25 ]

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:50

Roozzz

Plus ultra

Mathijs14 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:02:
Ik weet dat niet iedereen in het topic hier gecharmeerd is van Canyon, maar voor diegene die het wel zijn. De Ultimate is weer op voorraad: https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes/race-bikes/ultimate/
Dit kleurtje vind ik dan wel weer leuk <3
Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw03b8535c/images/full/full_2022_/2022/full_2022_ultimate-cf-slx-9-disc-di2_2918_bu-bk_P5.jpg?sw=1060&sh=1060&sm=fit&sfrm=png&bgcolor=F4F4F4

* Roozzz heeft al meer fietsen dan ie gebruikt...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mathijs14 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:02:
Nice, dit was mijn dag geweest als er geen oplossing was gekomen voor mijn garantie geval bij Specialized. Ik had dan nu deze in de bestelling staan denk ik:
https://www.canyon.com/nl...ar_3077_pv_rahmenfarbe=BU

Ook wel leuk dat er in ieder geval nog een etap fiets van rond de 3000 euro. Slimme zet van SRAM, eTap op Rival nu Shimano de prijzen op Ultegra Di2 verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Roozzz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:21:
[...]

Dit kleurtje vind ik dan wel weer leuk <3
[Afbeelding]

* Roozzz heeft al meer fietsen dan ie gebruikt...
N + 1 toch? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Fisico schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:19:

[...]

Aan de bagageweegschaal hangen en klaar. Sub 6,8 kg is wel echt een uitdaging is mijn conclusie.
Die heb ik geen... Ik denk dat ik rond de 7,5 kg uit zal komen, zeker geen sub 7, valt ook niet mee met een framemaat 61 denk ik. Wel heb ik een ultra lichte, veel te dure, S-Works stuurpen in de bestelling staan, maar dat is eigenlijk vooral voor de looks (en omdat het kan!). :+

[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 23-11-2021 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@Kluus zo'n ding kan verrassingen op het vliegveld voorkomen en ik heb geen gewone weegschaal in huis.

Omdat het kan is altijd een goede reden, net als voor de looks dat is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Fisico schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:53:
@Kluus zo'n ding kan verrassingen op het vliegveld voorkomen en ik heb geen gewone weegschaal in huis.

Omdat het kan is altijd een goede reden, net als voor de looks dat is. :)
Niet gaan vliegen. Je hebt een fiets. B)
Ik was benieuwd wat een zadeltasje nu eigenlijk weegt. :X

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:16:
[...]

[...]

Ik was benieuwd wat een zadeltasje nu eigenlijk weegt. :X
Ja dat dus, ik heb ook al jaaaaren niet meer gevlogen, dus daarvoor heb ik hem nog niet nodig gehad.
Voor wat betreft het zadeltasje, je fiets is inderdaad lichter als je al die spullen gewoon in je shirt stopt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Mistraller schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:16:

ik compenseer mijn carbon footprint met carbonfietsen.
Kluus schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:19:
[...]

Ja dat dus, ik heb ook al jaaaaren niet meer gevlogen, dus daarvoor heb ik hem nog niet nodig gehad.
Voor wat betreft het zadeltasje, je fiets is inderdaad lichter als je al die spullen gewoon in je shirt stopt!
Precies zoals Bernard Hinault met zijn bidon deed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:19:
[...]

Ik stop mijn fiets voortaan ook in m'n shirt.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:49
Fisico schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:57:
Precies zoals Bernard Hinault met zijn bidon deed.
Ja maar die had het afgekeken van Anquetil.

Of toch niet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DieAnder schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:32:
[...]

Ja maar die had het afgekeken van Anquetil.

Of toch niet?
Ik heb Krabbe er maar weer even bij gepakt B) het was inderdaad Anquetil:
Jacques Anquetil, die vijfmaal de Tour de France won, nam vóór iedere beklimming zijn bidon uit de bidonhouder en stopte hem in de achterzak van zijn koerstrui. (...) Een wielrenner, zei Anquetil, bestaat uit twee gedeelten, een mens en een fiets. Weliswaar is de fiets het hulpmiddel van de mens om sneller te gaan, maar hij remt die snelheid ook af, door zijn gewicht. Vooral bij zwaar werk speelt dat een rol en zeker bij klimmen komt het erop aan dat de fiets zo licht mogelijk is. Een goede manier om hem lichter te maken is: de bidon uit de houder verwijderen. En dus verplaatste Anquetil bij beklimmingen zijn bidon van de bidonhouder naar zijn achterzak. Geen speld tussen te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@Kluus @DieAnder ik twijfelde nog maar qua leeftijd leek de Das ook te passen en ik had geen zin om op te staan en de renner te pakken. Mooi boek met mooie wijsheden. Ik probeer ook in elk koersspel in ieder geval even mijn wiel vooruit te steken en te denken ik lig op kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Fisico schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:17:
@Kluus @DieAnder ik twijfelde nog maar qua leeftijd leek de Das ook te passen en ik had geen zin om op te staan en de renner te pakken. Mooi boek met mooie wijsheden. Ik probeer ook in elk koersspel in ieder geval even mijn wiel vooruit te steken en te denken ik lig op kop.
Zeker mooi, ik heb zelfs afgelopen zomer mijn vorm getest op de Col d'Uglas:
https://www.strava.com/activities/5897237880

En uiteraard de Mont Aigoual, niet van de kant uit "De Renner" helaas, wel de klim die in 2020 in de Tour zat, de aanmoedigingen voor Pavel (TdT) waaren nog duidelijk zichtbaar :D :
https://www.strava.com/activities/5865456641

Sowieso prachtig fietsen daar, verborgen juweeltje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@Kluus die ronde wil ik nog steeds een keertje rijden. Hopelijk zit het dit voorjaar een beetje mee met werk en COVID-19 en dan gelijk kijken of er nog iets van de Ventoux of zo mee genomen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Mistraller schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:51:
[...]
Ik stop mijn fiets voortaan ook in m'n shirt.
Net als Froome op de Ventoux? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Nee die had hem gewoon achtergelaten. Dan heet het gewoon rennen, dus zonder wiel.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 09:24
Iemand die weet of je op het shimano experience center ook zonder arrangement kan douschen? Wil evt wat heuvels pakken in Limburg met vriendin, maar als we ergens kunnen douschen is namiddag Maastricht nog te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 11:46
cedrix5 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:07:
Iemand die weet of je op het shimano experience center ook zonder arrangement kan douschen? Wil evt wat heuvels pakken in Limburg met vriendin, maar als we ergens kunnen douschen is namiddag Maastricht nog te combineren.
De laatste keer dat ik er was (overigens met een evenement) zag ik niets wat je tegenhoudt om daar te gaan douchen zonder een arrangement. Maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 09:24
Ben ook bereid er wat voor te betalen evt, zou bijna een basic fit abonnement nemen gewoon om de optie te hebben eender waar in NL/BE/FR te douschen haha, probleem speelt wel vaker. In Zwitserland deed ik het met mobiele karcher naast de auto, maar toen was het ook wel stuk warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:00
cedrix5 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:22:
Ben ook bereid er wat voor te betalen evt, zou bijna een basic fit abonnement nemen gewoon om de optie te hebben eender waar in NL/BE/FR te douschen haha, probleem speelt wel vaker. In Zwitserland deed ik het met mobiele karcher naast de auto, maar toen was het ook wel stuk warmer.
dat arrangement is toch 23 euro ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Fisico schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:17:
Er zit net een generatie tussen. Hinault was nog een broekie toen De Renner uitkwam in '78. Toen reed (en won) de Das zijn eerste Tour.

En ik kijk ook bewonderend naar mijn polsen als ik rijd.
Kluus schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:24:
En uiteraard de Mont Aigoual, niet van de kant uit "De Renner" helaas, wel de klim die in 2020 in de Tour zat, de aanmoedigingen voor Pavel (TdT) waaren nog duidelijk zichtbaar :D :
https://www.strava.com/activities/5865456641

Sowieso prachtig fietsen daar, verborgen juweeltje!
Ik had daar in 2020 een reis naar geboekt maar die was gecancelled wegens corona. Staat nog keurig op de bucket list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:26
Na mijn laatste rit afgelopen zondag zie ik mijn binnenband door mijn buitenband ploppen, tijd voor nieuwe buitenbanden dus!

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer..
Er liggen nu Continental GP's 23mm (700x23c) op mijn Supra RA Pro wielen

Blijf ik bij 23mm, ga ik naar 25mm? Wat past op deze wielset? Ik heb even een zetje in de juiste richting nodig.. voor de beeldvorming, mijn fiets is deze, maar inmiddels voorzien van een 12-28 :)

schilderstape in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@schilderstape kan je frame het hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
Is dat heel simpel een kwestie van opmeten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-09 00:36
schilderstape schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:50:
[...]

Is dat heel simpel een kwestie van opmeten?
Heb je nu veel ruimte tussen buitenband loopvlak en remklauw / frame-vork? Voor en achterwiel? Is het millimeter werk? Heb je halve centimeter moet het vast lukken. Twijfel je bestel je 1 band en plaats je die waar de ruimte het meest krap is. Past het en past het na 2 dagen en een ritje nog steeds (mocht de band iets gaan rekken) dan bestel je voor het andere wiel ook een 25 mm.

Past het niet dan kan de 25 mm naar het andere wiel waar je meer plek hebt en bestel je een 23mm buitenband erbij.

[ Voor 9% gewijzigd door HBSVDK op 24-11-2021 21:06 ]

• schilderstape
HBSVDK schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:04:
[...]

Past het niet dan kan de 25 mm naar het andere wiel waar je meer plek hebt en bestel je een 23mm buitenband erbij.
Bedankt voor je reactie! Heb vanochtend even gekeken en het ziet er allemaal erg smal uit, ben ook wel tevreden over de huidige 23mm, dus gelijk 2 stuks besteld :D

• 418O2
schilderstape schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:09:
[...]

Bedankt voor je reactie! Heb vanochtend even gekeken en het ziet er allemaal erg smal uit, ben ook wel tevreden over de huidige 23mm, dus gelijk 2 stuks besteld :D
23 vs 25mm is 1mm aan weerszijde he. Dat scheelt nauwelijks. 25mm vond ik een stuk comfortabeler dan 23 in elk geval

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:34
418O2 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:10:
[...]
23 vs 25mm is 1mm aan weerszijde he. Dat scheelt nauwelijks. 25mm vond ik een stuk comfortabeler dan 23 in elk geval
Ik vind het comfort van mijn Bianchi wezenlijk beter met 25mm. Achter past het bij mij, voor eigenlijk net niet. Dit merk ik als ik bijvoorbeeld een beetje modder tegen kom of er een blaadje mee komt, dat komt dan tussen de band en de bovenkant van de voorvork te zitten. Gaat vaak vanzelf weer weg, of na even het stuur lichten en anders even kort stoppen en schoonmaken. Gebeurd niet heel vaak (zeker niet elke rit), maar het zegt mij wel dat het frame eigenlijk niet helemaal geschikt is voor 25mm. Gelukkig heb ik inmiddels ook een gravelbike die tot 47 mm gaat ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
@robhuls zelfde hier hoor. Ben inmiddels over naar 28mm tubeless, dat is echt een onwijs verschil met 23mm met biba natuurlijk

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Vanwege het mindere weer rij ik inmiddels op mijn alu velgjes met Continental GP 4-Seasons banden, maar waar ik dacht meer grip te krijgen ging ik van de week haast op mijn smoel toen in een wat ongemakkelijk vierkant bochtje op snelheid om bladeren in de binnenbocht te ontwijken mijn voorwiel begon te glijden.

Gelukkig kon ik dit opvangen maar nu vraag ik mij af of mijn vertrouwen in deze banden wellicht misplaatst is. Wat zijn de ervaringen? Heeft de GP 4-Seasons wellicht te hard rubber ten behoeve van anti lek en gaat dit ten koste van de grip of had ik gewoon (bijna) pech/ben ik te lomp in verband met toch wat meer gladheid dan verwacht en een verre van optimale stuuractie?

Sowieso haal ik op mijn goede wielen denk ik altijd meer grip door tubeless + bredere velg + bredere banden (straks). Omgekeerde wereld... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 25-11-2021 10:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wisselwerking
@Kluus Ja, vertrouwen in de banden is misplaatst. Ook met MTB banden kun je in een gladde bocht onderuit gaan. Zeker als de ondergrond meebeweegt (wat bij blad zeker het geval is). Belangrijkste is dat je de bocht leert lezen en de snelheid daarop aanpast. In deze tijd van het jaar betekent dat dus over het algemeen minder snelheid.

En voor jouw beeld. Ik fiets hele jaar door op dezelfde banden, waar ik ook mee door de sneeuw heb gefietst. Op rechte stukken kun je dan nog steeds makkelijk 30km/u+ fietsen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

wisselwerking schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:51:
@Kluus Ja, vertrouwen in de banden is misplaatst. Ook met MTB banden kun je in een gladde bocht onderuit gaan. Zeker als de ondergrond meebeweegt (wat bij blad zeker het geval is). Belangrijkste is dat je de bocht leert lezen en de snelheid daarop aanpast. In deze tijd van het jaar betekent dat dus over het algemeen minder snelheid.

En voor jouw beeld. Ik fiets hele jaar door op dezelfde banden, waar ik ook mee door de sneeuw heb gefietst. Op rechte stukken kun je dan nog steeds makkelijk 30km/u+ fietsen.
Ja precies, echter ik zit ook zeer regelmatig op de MTB en fiets ook het hele jaar door, voor het beeld: sinds een jaar of vijf haal ik de 15-17k per jaar inclusief 30km (enkele reis) woon-werk in alle omstandigheden, dus ik ben ook niet helemaal nieuw in het "slecht weer rijden". ;)

Ik vind mezelf redelijk goed met het inschatten van bochten, maar ik werd nu toch even verrast. De bladeren ontweek ik op zich, dus er was geen sprake van een "rollende" ondergrond. Als ik geen ervaring had met offroad had ik sowieso tegen de vlakte gelegen. De snelheid was inderdaad te hoog voor de situatie, dat is achteraf wel duidelijk.

Met bochtentechniek ben ik dus wel bekend, mijn vraag ligt met name op technisch vlak: wordt er bij de zogenoemde "winter"-banden een hardere compound gebruikt ten behoeve van een betere lekbestendigheid en gaat dit dan ten koste van de grip? Maw: kan je inderdaad, zoals jij dus doet, niet beter de "zomer"-banden gebruiken die je altijd gebruikt?

Overigens kunnen rechte stukken je ook verassen, vorig jaar ben ik, weliswaar op de MTB op een verhard tussenstuk, hard op mijn plaat gegaan omdat ik door de bolling van de weg zijwaards weg gleed toen er ineens een dikke ijsplaat bleek te liggen onder de sneeuw, daar was echt geen redden aan (maar snelheid maakte waarschijnlijk weinig uit in dat geval)... ;(

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 25-11-2021 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-09 05:36
Ik heb onder mijn Giant Defy nu met de winter de standaard gleverde Giant Gavia Fondo banden (32mm), en die zijn best zacht. En veel profiel. Stuk meer en constanter dan de GP All-seasons. Op bladeren is het altijd op passen, maar voor de rest is het dan net een MTB. soort van. :o

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 24-09 13:40
Was er al een aanbiedingen topic?

Op dit moment zijn de Favero Assiomas Duo afgeprijsd naar 552,- bij Futurum.

En bij van Bon sport heb je een Garmin 830 voor 280,-

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 11:24

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ElGreco schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 07:17:
Was er al een aanbiedingen topic?

Op dit moment zijn de Favero Assiomas Duo afgeprijsd naar 552,- bij Futurum.

En bij van Bon sport heb je een Garmin 830 voor 280,-
Volgens mij is er geen aanbiedingen topic, ik heb (dit jaar :+ ) ook niet zoveel nodig...enige wat ik echt wil hebben is:

-een goede winter BIB
-Overschoenen
-warme handschoenen

alle 3 had ik, maar toen vond ik het nodig om op de Schaak in Horst onderuit te gaan met de gravelbike :+ maar ga vandaag even goed zoeken!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 20:11

McMiGHtY

- burp -

Nutterd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 07:26:
[...]

Volgens mij is er geen aanbiedingen topic, ik heb (dit jaar :+ ) ook niet zoveel nodig...enige wat ik echt wil hebben is:

-een goede winter BIB
-Overschoenen
-warme handschoenen

alle 3 had ik, maar toen vond ik het nodig om op de Schaak in Horst onderuit te gaan met de gravelbike :+ maar ga vandaag even goed zoeken!
Overschoenen:

https://www.mantel.com/gripgrab-racethermo-2018

Deze heb ik zelf en bevallen erg goed.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

+1 fijne overschoenen inderdaad, met de huidige temperturen zelfs nog een beetje warm. Ik heb zelf de X versie (https://www.mantel.com/gripgrab-racethermo-x), het enige verschil is dat die een extra bandje heeft waardoor de neus beter blijft zitten, verder past die ook gewoon op race schoenen. Helaas is die dan weer net niet in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Smotske schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:56:
Ik heb onder mijn Giant Defy nu met de winter de standaard gleverde Giant Gavia Fondo banden (32mm), en die zijn best zacht. En veel profiel. Stuk meer en constanter dan de GP All-seasons. Op bladeren is het altijd op passen, maar voor de rest is het dan net een MTB. soort van. :o
Ja precies, waarschijnlijk is dat ook wel gewoon het probleem, ik rij in deze tijd ook het meest op mijn MTB met 2.25" banden of op mijn gravelbike met 35mm Schwalbe G-One allrounds. Dan moet ik natuurlijk ook niet met 25mm slicks dezelfde limieten op gaan zoeken. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 11:24

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Kluus schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:21:
[...]

+1 fijne overschoenen inderdaad, met de huidige temperturen zelfs nog een beetje warm. Ik heb zelf de X versie (https://www.mantel.com/gripgrab-racethermo-x), het enige verschil is dat die een extra bandje heeft waardoor de neus beter blijft zitten, verder past die ook gewoon op race schoenen. Helaas is die dan weer net niet in de aanbieding.
https://www.bakkerracingp...b-racethermo-x-zwart.html

Deze besteld! :*) thanks voor de tip!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Haha nice, toch nog ergens anders een aanbieding gevonden :). Die andere, die @McMiGHtY linkte, is verder ook top hoor, maar ik heb zelf ook nog de Arctic (die zijn precies hetzelfde model maar nog iets dikker) in de non-x uitvoering en dan heb ik toch wel eens dat de neus er af floept als je moet stoppen bij een stoplicht ofzo. Door dat bandje op de -x heb je daar geen last van.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 26-11-2021 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 14:41
schilderstape schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:09:
[...]

Ah zonde man! Die 25, als het past, rijd zoveel comfortabeler. Echt de moeite waard om te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 24-09 20:03
Vorige maand kreeg ik een uitgestelde CAO-verhoging uitbetaald. Tja, wat zou ik daar nu eens mee doen?
Ik besloot de waarde van mijn winterfiets te verdubbelen:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tYZP6wRC/DSC-0562.jpg

Nog wel even wachten op de adapters die ik bij Ali heb besteld.

Trouwens, als je zowel een papegaaiachtige vogel als carbon velgen op je fiets hebt, hou de vogel dan in de kooi:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CRvgVPDk/carbon-velg.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05:54
Fisico schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:34:
[...]

De ruimte tussen arm en frame is echt hopeloos smal op de Ultimate. Zelfs een cadansmeter past maar op een plekje er net tussen. En dan moet je nog de dubbelzijdige tape gebruiken ook.
Vanwege bovenstaande voor de favero assioma uno bij Futurum gegaan.
Even gewacht op mooie black friday aanbiedingen, maar voor minder dan 356€ heb ik hem nergens kunnen vinden. Met kortingscode werd hij zelfs hij 336€, dat vond ik nog wel acceptabel voor een powermeter die ik op 2 fietsen kan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 24-09 13:40
nogeeninlog schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:14:
Vorige maand kreeg ik een uitgestelde CAO-verhoging uitbetaald. Tja, wat zou ik daar nu eens mee doen?
[Afbeelding]

Trouwens, als je zowel een papegaaiachtige vogel als carbon velgen op je fiets hebt, hou de vogel dan in de kooi:

[Afbeelding]
Leuk verhaal van die papegaai inderdaad. Dit zijn echter geen carbon wielen, maar een ander composiet, vandaar dat die papegaai er lekker doorheen geknabeld heeft 😉

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mistraller
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onze vogel zou niet aan velgen beginnen denk ik. Die neemt liever kranten, kleding, gordijnen en huid te grazen. Ik kreeg er wel een briljante ad onder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcpbIAfeN4EL4bLxJ0AyYo6w2uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LsNCGmB2ZZI6hQT5PtVN5OXH.png?f=fotoalbum_large
_O-

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neobuq
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-04-2024
Aankomend jaar ga ik de Marmotte fietsen. Daarvoor zoek ik nog een of twee mensen om mee samen te rijden omdat het in je eentje toch een pokkeneind is en om de kosten te delen ;).

Zijn er hier mensen die 'm ook gaan fietsen en nog iets zoeken voor vervoer?

Ik heb een auto dus ik zou kunnen rijden. 26 of 27 juni vertrekken en 4 juli terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 18:50
[Afbeelding]
Wellicht dat ik iets mis maar wat is dit voor crank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Een aangepaste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 21-09 18:40
Het rechterbeen van OP zal dan geen grote kniebuigingen kunnen maken gok ik zo?
Wel mooi om dat soort vindingrijke oplossingen te zien.
In deze situatie heb je zeker een dubbelzijdige powermeter nodig om accuraat te kunnen meten. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
NewbieNeo schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:29:
In deze situatie heb je zeker een dubbelzijdige powermeter nodig om accuraat te kunnen meten. 8)
Of juist niet om jezelf of anderen voor de gek te houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
la_fusion schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:19:
[...]

Wellicht dat ik iets mis maar wat is dit voor crank?
NewbieNeo schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:29:
Het rechterbeen van OP zal dan geen grote kniebuigingen kunnen maken gok ik zo?
Wel mooi om dat soort vindingrijke oplossingen te zien.
Zou het juist om het pedaal gaan in de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 18:50
DieAnder schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:35:
[...]

[...]

Zou het juist om het pedaal gaan in de foto?
De pedalen zijn inderdaad met powermeter maar vroeg mij af wat voor crank het is en hoe het dan werkt, vooral uit interesse hoe bepaalde dingen werken en opgelost worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

la_fusion schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:57:
[...]

De pedalen zijn inderdaad met powermeter maar vroeg mij af wat voor crank het is en hoe het dan werkt, vooral uit interesse hoe bepaalde dingen werken en opgelost worden.
Als je even terug zoekt heeft @nogeeninlog hier in het verleden al een en ander over geschreven:
nogeeninlog in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 30-11-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
Ik vraag me af of zo'n vermogensmeter wel goed werkt met zo'n crank.

Aangezien een vermogens meter uitgaat van stress, snelheid en cranklengte e.d. kan ik me voorstellen dat deze toepassing een beetje buiten het reguliere toepassingsgebied van een pedaalvermogensmeter valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
jasperdeman schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:59:
Ik vraag me af of zo'n vermogensmeter wel goed werkt met zo'n crank.

Aangezien een vermogens meter uitgaat van stress, snelheid en cranklengte e.d. kan ik me voorstellen dat deze toepassing een beetje buiten het reguliere toepassingsgebied van een pedaalvermogensmeter valt.
Lijkt me geen enkel issue mits je voor beide zijden een afzonderlijke cranklengte kunt opgeven. Rechts zou dat de lengte zonder pendel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
DieAnder schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:11:
[...]

Lijkt me geen enkel issue mits je voor beide zijden een afzonderlijke cranklengte kunt opgeven. Rechts zou dat de lengte zonder pendel zijn.
Interessant idee. Ik moet eens onderzoeken of dat mogelijk is.
De meting van het totaal ziet er normaal uit, maar de balans gaat alle kanten op:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qg8Rfqk3/temp-vector.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik zie ook niet hoe een powermeter aan de rechterkant goed gaat werken. Vermogen is versimpeld gezegd kracht(druk op pedaal)*arm(cranklengte)*snelheid(cadans) .
Met die pendel veranderd de arm constant, zelfs als je de lengte naar het pendeldraaipunt opgeeft klopt het vermogen alleen als de cranks perfect horizontaal staan.

edit: nog wat langer nagedacht: Aangezien de horizontale afstand tov de as niet veranderd en je effectief alleen verticaal kracht kan zetten zou het nog enigszins betrouwbaar kunnen zijn als je de cranklengte tot de pendelas in kan stellen. Maar het verbaasd me niks dat de pedalen geen idee hebben wat ze hier mee aan moeten.

[ Voor 33% gewijzigd door GWBoes op 01-12-2021 08:32 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:08:
Ik zie ook niet hoe een powermeter aan de rechterkant goed gaat werken. Vermogen is versimpeld gezegd kracht(druk op pedaal)*arm(cranklengte)*snelheid(cadans) .
Met die pendel veranderd de arm constant, zelfs als je de lengte naar het pendeldraaipunt opgeeft klopt het vermogen alleen als de cranks perfect horizontaal staan.

edit: nog wat langer nagedacht: Aangezien de horizontale afstand tov de as niet veranderd en je effectief alleen verticaal kracht kan zetten zou het nog enigszins betrouwbaar kunnen zijn als je de cranklengte tot de pendelas in kan stellen. Maar het verbaasd me niks dat de pedalen geen idee hebben wat ze hier mee aan moeten.
Volgens mij heeft de lengte van de crank hier niet echt mee te maken toch? Vermogen is een combinatie van kracht en cadans, om de kracht uit te rekenen is in het geval van een crank PM wellicht de lengte van die crank nodig maar bij een pedaal volgens mij niet, dan meet je voor torsie hoe hard je op/aan de pedalen duwt/trekt.

Ik kan het helemaal mis hebben hoor want zo ver heb ik me er nog niet in verdiept, maar hoewel de hefboom uiteraard belangrijk is voor het effectief maken van het vermogen zie ik zo niet wat de invloed ervan is op het vermogen wat je vanuit jezelf in de fiets stopt.

Moet je bij pedaal pms dan sowieso je crankarm instellen aangezien dit uberhaupt verschilt van fiets tot fiets (160mm, 165mm, 170mm, 175mm en wellicht nog wat extremen)?

Edit: sowieso zou met de formule die je noemt gelden: hoe korter de crank, hoe lager het vermogen bij een bepaalde cadans, dat lijkt me niet te kloppen, eerder het omgekeerde (en dan wordt de druk op je pedalen dus ook hoger) ;). Maar goed, gezien de reactie van @Gummie hieronder en nu ik er nog wat meer over nadenk zal hij er toch iets mee doen inderdaad, maar de berekening lijkt me wel wat complexer, het zal een rol spelen in het bepalen van de kracht die je uitoefend.

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 01-12-2021 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-09 17:28
Kluus schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:19:
[...]

Moet je bij pedaal pms dan sowieso je crankarm instellen aangezien dit uberhaupt verschilt van fiets tot fiets (160mm, 165mm, 170mm, 175mm en wellicht nog wat extremen)?
Ik kan uit ervaring vertellen dat je de crankarmlengte moet instellen, anders gaan de waardes niet kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Gummie schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:23:
[...]

Ik kan uit ervaring vertellen dat je de crankarmlengte moet instellen, anders gaan de waardes niet kloppen.
Maar boeit het of het klopt? Als de waardes maar consistent zijn lijkt mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
@Kluus Een pedaal sensor meet alleen hoe hard jij op het pedaal drukt in principe. Voor het koppel verschilt het nogal of je met je 70kg op een armpje van 175mm staat of op een theoretische crank van 500mm. cranksensoren zijn in de fabriek al gekalibreerd op de juiste cranklengte.

Een langere crankarm kan idd een groter vermogen opleveren, alleen je moet ook een grotere afstand afleggen met je voeten waardoor je cadans waarschijnlijk afneemt. daar komt bij dat het verschil in cranklengtes niet super groot is dus effectief heeft cranklengte geen grote invloed op vermogen.

Voorbeeld
P=M*2*pi*n
P = vermogen in Watt
M = koppel in Nm
n = toerental in omw/s
aannames:
constant ca. 10kg op pedalen (100N voor het gemak)
cadans 100 omw/min

cranklengte 170:
100*0.170*2*pi*(100/60)=178W
cranklengte 175:
100*0.175*2*pi*(100/60)=183W

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GWBoes schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:08:
@Kluus Een pedaal sensor meet alleen hoe hard jij op het pedaal drukt in principe. Voor het koppel verschilt het nogal of je met je 70kg op een armpje van 175mm staat of op een theoretische crank van 500mm. cranksensoren zijn in de fabriek al gekalibreerd op de juiste cranklengte.

Een langere crankarm kan idd een groter vermogen opleveren, alleen je moet ook een grotere afstand afleggen met je voeten waardoor je cadans waarschijnlijk afneemt. daar komt bij dat het verschil in cranklengtes niet super groot is dus effectief heeft cranklengte geen grote invloed op vermogen.

Voorbeeld
P=M*2*pi*n
P = vermogen in Watt
M = koppel in Nm
n = toerental in omw/s
aannames:
constant ca. 10kg op pedalen (100N voor het gemak)
cadans 100 omw/min

cranklengte 170:
100*0.170*2*pi*(100/60)=178W
cranklengte 175:
100*0.175*2*pi*(100/60)=183W
Vermogen is inderdaad recht evenredig met cranklengte (bij gelijke cadans en kracht). Maar als de cranklengte niet constant is, maar gedurende de pedaalslag varieert tussen maximaal en bijna 0, gaat het echt niet goed komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:02
Verwijderd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:07:
[...]

Vermogen is inderdaad recht evenredig met cranklengte (bij gelijke cadans en kracht). Maar als de cranklengte niet constant is, maar gedurende de pedaalslag varieert tussen maximaal en bijna 0, gaat het echt niet goed komen ;)
De cranklengte is in dit geval toch wel constant? namelijk de 1e helft van de crank tot het scharnier. Dat het draaiende stukje crank af en toe precies in lijn zit hiermee en af en toe tegenovergesteld (en alles er tussen) verandert niks aan de richting waarop deze de kracht uitoefend. Als je ipv deze speciale crank, een kortere crank zou hebben die een lager middelpunt heeft dan de andere kant, heb je hetzelfde effect (alleen mechanisch lastiger te maken).

De lengte van de crank arm wordt waarschijnlijk gebruikt om alle powermeters te 'normalizeren' naar een waarde zodat je alle combinaties van powermeters en cranklengtes met elkaar kan vergelijken. Een langere crank met dezelfde kracht levert effectief meer kracht naar de aandrijving dan een kortere crank. Dus ik denk dat de vermogens zijn genormaliseerd naar het vermogen van de aandrijflijn, maar dat is een aanname.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dullahan schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:40:
[...]

De cranklengte is in dit geval toch wel constant? namelijk de 1e helft van de crank tot het scharnier. Dat het draaiende stukje crank af en toe precies in lijn zit hiermee en af en toe tegenovergesteld (en alles er tussen) verandert niks aan de richting waarop deze de kracht uitoefend. Als je ipv deze speciale crank, een kortere crank zou hebben die een lager middelpunt heeft dan de andere kant, heb je hetzelfde effect (alleen mechanisch lastiger te maken).

De lengte van de crank arm wordt waarschijnlijk gebruikt om alle powermeters te 'normalizeren' naar een waarde zodat je alle combinaties van powermeters en cranklengtes met elkaar kan vergelijken. Een langere crank met dezelfde kracht levert effectief meer kracht naar de aandrijving dan een kortere crank. Dus ik denk dat de vermogens zijn genormaliseerd naar het vermogen van de aandrijflijn, maar dat is een aanname.
We hebben het nog stees over de crank van @nogeeninlog toch? Daar is de effectieve cranklengte continu variabel. De effectieve cranklengte is de afstand tussen de trapas en de padaalas.
Als de crank omhoog staat, is die afstand ontzettend klein. Je kan dan veel kracht zetten, maar door de kleine effectieve cranklengte is het vermogen relatief klein. Maar de powermeter in het pedaal weet dat niet, die gaat uit van een constante cranklengte.

Edit: als het vermogen gedurende de pedaalslag constant is, zal het wel uitmiddelen. Maar dat is natuurlijk niet het geval.

Edit 2: je kunt het inderdaad ook zo bezien dat het pedaal nog steeds een circulaire beweging maakt, maar rond een virtueel middelpunt, met een veel kortere cranklengte. Als je deze lengte kunt opgeven in de software (dus twee verschillende lengtes voor links en rechts) zou het kunnen werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2021 16:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:02
Verwijderd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:30:
[...]

We hebben het nog stees over de crank van @nogeeninlog toch? Daar is de effectieve cranklengte continu variabel. De effectieve cranklengte is de afstand tussen de trapas en de padaalas.
Als de crank omhoog staat, is die afstand ontzettend klein. Je kan dan veel kracht zetten, maar door de kleine effectieve cranklengte is het vermogen relatief klein. Maar de powermeter in het pedaal weet dat niet, die gaat uit van een constante cranklengte.

Edit: als het vermogen gedurende de pedaalslag constant is, zal het wel uitmiddelen. Maar dat is natuurlijk niet het geval.

Edit 2: je kunt het inderdaad ook zo bezien dat het pedaal nog steeds een circulaire beweging maakt, maar rond een virtueel middelpunt, met een veel kortere cranklengte. Als je deze lengte kunt opgeven in de software (dus twee verschillende lengtes voor links en rechts) zou het kunnen werken.
Ja het gaat over die crank inderdaad. De crank bestaat uit 2 delen, 1e deel "crank vast" zit bij de trapas, en eindigt bij het scharnier met het 2e deel, "crank los". Deze begint bij het scharnier en eindigt bij het pedaal. De lengte van crank los is irrelevant (als je het gewicht van dit deel van de crank even weglaat), omdat de kracht die je op het pedaal zet ervoor zorgt dat crank los zich draait in de richting van de kracht, dus ik de kracht en richting op crank vast exact hetzelfde. Dit geld ook als je niet direct omlaag trapt.

Dat de kracht afhankelijk is van de hoek die de crank maakt is voor een normale crank en deze exact hetzelfde. alleen telt bij de speciale crank alleen de lengte van het vaste gedeelte.

Ik heb geprobeerd iets te painten, hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q50Hy_V1yd472GM33uc1Kk9oBII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PcN7QgdIja6LFTZq7d8zaqPN.png?f=fotoalbum_large

*richting van de richting moet natuurlijk richting van de kracht zijn*

Misschien dat ik ergens een fout maak, ik heb zelf nog nooit zo'n crank gebruikt, maar volgens mij klopt het mechanisch wel zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
Wow.
Ik ben een beetje beduusd van alle inhoudelijke reacties. Allen bedankt!
@Dullahan : je hebt de draaicirkel inderdaad juist ingeschat. Hieronder een plaatje van fietsenopmaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vcmBGf7k/fietsen-op-maat-rom-oplossing-1030x792.png

Misschien moet ik deze maar inruilen voor een enkele meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:58
Afgezien van de "variabele cranklengte" zal de vermogensmeter ook continu meten dat het pedaal in de onderste positie staat. Het pedaal draait namelijk niet ten opzichte van het stuk na het draaipunt. Als de vermogensmeter op het draaipunt zou zitten, of in het eerste deel van de crank, zou het denk ik best aardig moeten kunnen werken.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
avdongen schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:31:
Afgezien van de "variabele cranklengte" zal de vermogensmeter ook continu meten dat het pedaal in de onderste positie staat. Het pedaal draait namelijk niet ten opzichte van het stuk na het draaipunt. Als de vermogensmeter op het draaipunt zou zitten, of in het eerste deel van de crank, zou het denk ik best aardig moeten kunnen werken.
Ja ik denk dat hij nu echt heel verkeerde data doorgeeft. In deze situatie werkt alleen een spider of as meter lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

418O2 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:56:
[...]

Ja ik denk dat hij nu echt heel verkeerde data doorgeeft. In deze situatie werkt alleen een spider of as meter lijkt me
Ja precies een enkele crank/pedaal meter gaat waarschijnlijk ook niet werken omdat de balans waarschijnlijk ook niet bepaald 50/50 is. Ik zou ook zeggen, spider/as of eventueel een powertap naaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Gisterenmiddag voordat ik van de sint dit weekend een "easy button" krijg in de vorm van een compressortje nog even de tubeless banden die ik nog had liggen (25mm helaas Schwalbe Pro One TLE) op de Zipps geblazen met een booster. Gewoon om nog eens te oefenen, en nog eenmaal die frustratie te voelen want het zijn niet de makkelijkste wielen. Maar het ging verrassend goed moet ik zeggen!

Geen latex toegevoegd want tot maart/april gaat deze set geen zonlicht zien, maar vanmorgen was de boel nog steeds mooi op druk. De banden zijn al wel eens met latex gebruikt, dus die zijn al mooi luchtdicht, dat helpt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Laatst online: 23:20
Weet iemand of er een essentieel verschil tussen cassettes zit van shimano 105 5800 en 7000?
Heb de 7000 in 11-34 op mn fiets en nu op de wahoo kickr een oude 11-28, maar hij loopt toch niet helemaal lekker. Nu vraag ik me dus af of t in die generatie verschil kan liggen. Ik heb de 11-28 van mn fiets afgehaald toen ik de 34 erop zette, maar toen ook meteen een r7000 grote kooi derailleur erop gezet. Toen moest ik dus de derrie sowieso stellen en die loopt echt fraai op de 34.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 13:06
mormegilmaster schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:49:
Weet iemand of er een essentieel verschil tussen cassettes zit van shimano 105 5800 en 7000?
Heb de 7000 in 11-34 op mn fiets en nu op de wahoo kickr een oude 11-28, maar hij loopt toch niet helemaal lekker. Nu vraag ik me dus af of t in die generatie verschil kan liggen. Ik heb de 11-28 van mn fiets afgehaald toen ik de 34 erop zette, maar toen ook meteen een r7000 grote kooi derailleur erop gezet. Toen moest ik dus de derrie sowieso stellen en die loopt echt fraai op de 34.
Er zit sowieso verschil in de 11-28 en 11-34 qua B-screw afstelling, dus niet raar dat ie niet helemaal lekker loopt...

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Laatst online: 23:20
scraemus schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:02:
[...]

Er zit sowieso verschil in de 11-28 en 11-34 qua B-screw afstelling, dus niet raar dat ie niet helemaal lekker loopt...
Aaahja. Mooi, in huis op mij fiets een 11-34, de vriendin een 11-32 en dus een 11-28 over. Zou wel handig zijn om een casette te regelen waarbij onze fietsen zonder teveel moeite allebei op de kickr kunnen, maar gok dat de instelling bij de 32 of 34 ook al net anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Heb je een vulring achter de 11-34 cassette ? Op mijn Ultegra R8050 zat standaard een 11-34 cassette en daar zat een extra spacer "achter" de 34 (dus op de body eerst een spacer, dan het 34-tandwiel). Was iets om die cassette ook op een 10-speed te kunnen gebruiken oid.

Ik kan me voorstellen dat als je die spacer er niet achter hebt dat je dan afstelling dan niet lekker is op een 11-28 en v-v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:16
joker1977 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:09:
[...]

Heb je een vulring achter de 11-34 cassette ? Op mijn Ultegra R8050 zat standaard een 11-34 cassette en daar zat een extra spacer "achter" de 34 (dus op de body eerst een spacer, dan het 34-tandwiel). Was iets om die cassette ook op een 10-speed te kunnen gebruiken oid.

Ik kan me voorstellen dat als je die spacer er niet achter hebt dat je dan afstelling dan niet lekker is op een 11-28 en v-v.
Die spacer achter de cassette is voor <=10 speed en 11 speed MTB. 11 speed race heeft die spacer niet nodig want die is iets breder.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Toevallig vorige week ook een collega met vergelijkbaar probleem.. 5800 op de fiets en een 7000 een kickr core, en die maakte ook meer lawaai op de een of andere manier.. niet kunnen achterhalen waarom.. Gooi het eigenlijk op slijtage verschil

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Uitlijning van cassette op het wiel en de cassette op de trainer is ook niet helemaal hetzelfde. Bij mij loopt het daarom wat minder fraai. Wel jammer dat veel op de KICKR rijden ook wat meer herrie geeft op de fiets buiten. Op wat wedstrijdjes na rij ik alles in ERG dus ik kies gewoon de mooiste lopende verhouding uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 08:37
Prulleman schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:44:
[...]

Die spacer achter de cassette is voor <=10 speed en 11 speed MTB. 11 speed race heeft die spacer niet nodig want die is iets breder.
Als de 11-34 11speed een CS-HG800 is:
Uit de dealer manual van Shimano (https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RACS001-01-ENG.pdf):
If installing CS-HG800-11 to a ROAD 11-speed
wheel/freehub, install a 1.85mm spacer first.
(A 1.85mm spacer is not required if installing
to an MTB 11-speed wheel/hub.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
wezep schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:05:
[...]

Als de 11-34 11speed een CS-HG800 is:
Uit de dealer manual van Shimano (https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RACS001-01-ENG.pdf):
If installing CS-HG800-11 to a ROAD 11-speed
wheel/freehub, install a 1.85mm spacer first.
(A 1.85mm spacer is not required if installing
to an MTB 11-speed wheel/hub.)
Ok check.. blijkbaar de uitzondering die de regel bevestigd...

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op zondag 5 december 2021 @ 00:00:
[...]

Ok check.. blijkbaar de uitzondering die de regel bevestigd...
Gelukkig, ik ben dus niet gek dat ik een spacer achter mijn berg-cassette heb gestoken in de verpakking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Kluus schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:00:
Gisterenmiddag voordat ik van de sint dit weekend een "easy button" krijg in de vorm van een compressortje nog even de tubeless banden die ik nog had liggen (25mm helaas Schwalbe Pro One TLE) op de Zipps geblazen met een booster. Gewoon om nog eens te oefenen, en nog eenmaal die frustratie te voelen want het zijn niet de makkelijkste wielen. Maar het ging verrassend goed moet ik zeggen!

Geen latex toegevoegd want tot maart/april gaat deze set geen zonlicht zien, maar vanmorgen was de boel nog steeds mooi op druk. De banden zijn al wel eens met latex gebruikt, dus die zijn al mooi luchtdicht, dat helpt uiteraard.
Hier van de week met een action handpompje Schwalbe One TLE's in 30mm op m'n g540 velgen gekregen...

Ik deed eerst ook van alles met co2 patronen of boosters...maar op mijn racewielen gaan schwalbes eigenlijk allemaal gewoon met de handpomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Wie was er ook al weer #TeamBabyDoekjes?

https://www.ibood.com/con...4d8a065589c12b99e3e395589

Pagina: 1 ... 365 ... 684 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).