Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 366 ... 684 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 22:28
wezep schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:05:
[...]

Als de 11-34 11speed een CS-HG800 is:
Uit de dealer manual van Shimano (https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RACS001-01-ENG.pdf):
If installing CS-HG800-11 to a ROAD 11-speed
wheel/freehub, install a 1.85mm spacer first.
(A 1.85mm spacer is not required if installing
to an MTB 11-speed wheel/hub.)
Die zit volgens mij zelfs in de verpakking idd!
Een spacer toevoegen aan de kickr is wellicht een beetje een bodge, maargoed.
Hoe doen anderen dit? Meerdere fietsen in huis, maar ook verschillende cassettes? Of is t puur de 11-34 die roet in t eten gooit en zou ik met de combi 11-32, 11-28 of zelfs 11-25 prima toe moeten kunne combineren? Dat t iets mee lawaai maakt is een ding, maar nu loopt het inderdaad gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
mormegilmaster schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:44:
[...]

Hoe doen anderen dit? Meerdere fietsen in huis, maar ook verschillende cassettes? Of is t puur de 11-34 die roet in t eten gooit en zou ik met de combi 11-32, 11-28 of zelfs 11-25 prima toe moeten kunne combineren? Dat t iets mee lawaai maakt is een ding, maar nu loopt het inderdaad gewoon niet.
Nee bij deze cassette is de spacer blijkbaar nodig.. (overigens net zoals bij een 8, 9, 10 speed race, of alle MTB tot en MET 11 speed cassettes).

Die spacer wordt ook bij de kickr meegeleverd en hoort dus gewoon bij een aantal cassettes gebruikt te worden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:45
[...]

Ik heb zelf een12-25 op mijn carbon velgen en op de originele alu set ligt een 11-34 (inderdaad mét de spacer die gewoon in het doosje zit)
Ik wissel zelf nooit cassettes. Ik heb ook een gravel wielsetje, en ook daar een eigen cassette. Als ik ga fietsen wil ik geen gedoe voordat ik kan wegrijden en een wiel wisselen is 10 tellen werk. (Gelukkig geen rem problemen bij zowel velg als disc)
En mbt indoor hebben we hier drie verschillende fietsen/mensen die zwiften dus daarom heben wij een wheelon trainer.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 22:04
Mistraller schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:09:
[...]

Ik heb zelf een12-25 op mijn carbon velgen en op de originele alu set ligt een 11-34 (inderdaad mét de spacer die gewoon in het doosje zit)
Ik wissel zelf nooit cassettes. Ik heb ook een gravel wielsetje, en ook daar een eigen cassette. Als ik ga fietsen wil ik geen gedoe voordat ik kan wegrijden en een wiel wisselen is 10 tellen werk. (Gelukkig geen rem problemen bij zowel velg als disc)
En mbt indoor hebben we hier drie verschillende fietsen/mensen die zwiften dus daarom heben wij een wheelon trainer.
Zelfde configuratie hier. Derailleur op de 11-34 afgesteld en niet meer aankomen bij alle andere cassette ratios. Werkt prima.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 19:36
Wekelijks nog veel plezier van deze 2e hands aankoop van een jaar geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dW5y8Ue-OuqxZ08W56I3sK49Pug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hn8kIgFsLoulaQ1wOCeYflzb.png?f=fotoalbum_large

Echter begint de rechter shifter (ST-5500-C) parten te spelen.
Ik heb exact dit probleem als in dit filmpje wordt weergegeven:

Vervangen lijkt op basis van de comments de snelste remedie; een snelle zoektocht op marktplaats op 9-speed shimano shifters levert helaas nog niet echt resultaten op. Iemand nog een tip waar ik terecht zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:44

Kluus

Gang is alles

McMiGHtY schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:34:
[...]

Hier van de week met een action handpompje Schwalbe One TLE's in 30mm op m'n g540 velgen gekregen...

Ik deed eerst ook van alles met co2 patronen of boosters...maar op mijn racewielen gaan schwalbes eigenlijk allemaal gewoon met de handpomp
Het ligt erg aan de wielen ja, mijn andere race wielen, die officieel niet eens TR zijn (Fulcrum Wind C40) pomp ik ze zo op met de vloerpomp, al mijn gravel en MTB wielen ook, mijn MTB set van @ElGreco zelfs al eens met een handpomp langs de trail!

Maar bij mijn officieel Tubeless Ready Zipp303’s (nog wel gewoon de oude hooked versie) is het altijd een gedoe. Ik had daar ook altijd dat ie nét niet helemaal op de rand plopt recht tegenover het ventiel waardoor ik hem vaak twee keer achter elkaar moest “ploppen” met de booster voor die overal goed zit.

Misschien geven andere banden of tape ook nog wel een oplossing maar inmiddels getest met de compressor en dat gaat heel fijn, gisteren gewoon voor de gein op die set mijn banden gedemonteerd en er weer op geblazen, dat is nu ook voortaan max 10 minuten werk. 8) Kan ik straks in ieder geval de 3 Schwalbe Pro One’s die ik heb liggen even oprijden voor ik met iets anders ga experimenteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 05-12-2021 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Kaspers schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:11:
Wekelijks nog veel plezier van deze 2e hands aankoop van een jaar geleden:
[Afbeelding]

Echter begint de rechter shifter (ST-5500-C) parten te spelen.
Ik heb exact dit probleem als in dit filmpje wordt weergegeven:
[YouTube: Shimano 105 9 speed right shifter issues (ST-5500)]

Vervangen lijkt op basis van de comments de snelste remedie; een snelle zoektocht op marktplaats op 9-speed shimano shifters levert helaas nog niet echt resultaten op. Iemand nog een tip waar ik terecht zou kunnen?
Eventueel nieuwe van Shimano Sora een optie? Zit je wel met twee verschillende, of je moet ze gelijk allebij vervangen.

https://www.decathlon.nl/...9EjyPpqW5tOQaAjMyEALw_wcB

Ik neem aan dat je hem al eens goed onder handen hebt genomen en schoon hebt gemaakt?

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 05-12-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 07:07

Galois

1811 - 1832

Kan je met Strava zelf totalen van voorgaande jaren bekijken? Dus hoeveel km ik in 2019, 2020, ... gefietst heb?

Dat kan wel met bv. Stathunters en vergelijkbare addons, maar kan het ook met Strava zelf? Ik kan het nergens vinden en het zou wel erg suf zijn als dat niet zou kunnen toch?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 20:41
Galois schreef op zondag 5 december 2021 @ 19:22:
Kan je met Strava zelf totalen van voorgaande jaren bekijken? Dus hoeveel km ik in 2019, 2020, ... gefietst heb?

Dat kan wel met bv. Stathunters en vergelijkbare addons, maar kan het ook met Strava zelf? Ik kan het nergens vinden en het zou wel erg suf zijn als dat niet zou kunnen toch?
Op de website van Strava kan dat in je profiel. Rechts staat halverwege de pagina aan de rechterkant 'Mijn statistieken' en daar kan je per jaar zien wat de afstand, tijd, hoogtemeters en aantal ritten is geweest. In de app kan je zo te zien alleen het huidige jaar versus je totaal zien.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 18:16

Fisico

by Fabian

Twee fietsen maar eentje gaat maar op de Kickr. Op de Kickr zitten een Sunrace 28-11 en op de fiets een Shimano 30-11. Het loopt niet helemaal lekker maar ik heb geen zin om het helemaal te fine tunen. Ik merkte vandaag wel dat bepaalde versnellingen buiten ook wat meer ratelen dan normaal. Ach zolang het midden maar oké is geloof ik het wel voor de winter.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ElGreco schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:36:
[...]

Zelfde configuratie hier. Derailleur op de 11-34 afgesteld en niet meer aankomen bij alle andere cassette ratios. Werkt prima.
Maar jij hebt dan ook wielen zat :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Tja, er zijn zoveel dingen die met strava niet (goed) kunnen en met externe tools wel. Ik vind het niet zo erg, er zijn zoveel add-ons, er is altijd wel een slimme developer die het beter maakt. Iets waar je als gebruiker weinig van merkt maar wat Strava wel top geregeld heeft is de API. Zolang je maar niet in vervelend drijfzand terecht komt zoals bij Relive gebeurd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 06-12-2021 09:00 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06:00

Elevate App kan dit ook erg handig mee, niet alleen KM's maar ook andere statistieken (tijd, Hm, etc.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Mistraller schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:49:
[...]

Maar jij hebt dan ook wielen zat :P
Een cassette zonder wiel is ook maar zo eenzaam...

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:49
-

[ Voor 98% gewijzigd door richard94 op 06-12-2021 20:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 20:11

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:17:
[...]

Een cassette zonder wiel is ook maar zo eenzaam...
Dit verdiend een tegeltje

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ElGreco
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfY0W7k3NJiv0DMpQ7VgvZAVRJc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lTGBPEpVOwGNn5rExTLbSJw7.jpg?f=user_large

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 16:53

Op je profiel heb je rechts een grote kolom met My Stats. Ik heb daar Last 4 Weeks, All-time PRs, Estimated Best Efforts en daar onder 2021 met een drop-down menuutje. Daar kan ik ook andere jaartallen selecteren!

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 22:30

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Mijn nieuwe project (Velobuild VB-R-177) is bijna af. Morgenavond hoop ik de remleidingen te doen en de remmen te ontluchten. Vervolgens nog een stuurlint wikkelen en dan is het gedaan. De ketting lag er op deze foto nog niet op maar inmiddels wel.

Bijzonderheden tijdens het bouwen: de stofkap van het balhoofd schuurde over de bovenbuis dus daar moesten wat spacers (1.8mm) tussen. Verder is de voorste steekas te dik waardoor hij niet in de naaf past. Voor de foto heb ik de steekas met een vijl bewerkt maar een nieuwe set steekassen komt morgen. Verder was het vrij recht toe recht aan.

Frame: Velobuild VB-R-177
Wielen: Farsports Feder 45mm hoog 28mm breed
Naven: DT Swiss 240s
Remschijven: Shimano XT icetech
Banden: Schwalbe Pro One TLE 28mm
Groepset: Shimano Ultegra Di2 R8070
Crank: Rotor ALDHU 50/34

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VK2_qj8HFPMzfV1kd3ig5oVYlDs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RpSEyvZGCxsHxgqV1o1Oiot0.jpg?f=user_large
Het zadel moet nog wat lager denk ik :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Tjebakka schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:13:
Mijn nieuwe project (Velobuild VB-R-177) is bijna af. Morgenavond hoop ik de remleidingen te doen en de remmen te ontluchten. Vervolgens nog een stuurlint wikkelen en dan is het gedaan. De ketting lag er op deze foto nog niet op maar inmiddels wel.

Bijzonderheden tijdens het bouwen: de stofkap van het balhoofd schuurde over de bovenbuis dus daar moesten wat spacers (1.8mm) tussen. Verder is de voorste steekas te dik waardoor hij niet in de naaf past. Voor de foto heb ik de steekas met een vijl bewerkt maar een nieuwe set steekassen komt morgen. Verder was het vrij recht toe recht aan.

[Afbeelding]
Ziet er erg goed uit, paar zwarte boutjes bij je stuur zouden het nog meer stealth maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 11:18
Nice! Is een mooie zwarte!

Zelf maak ik het achterderailleurkabeltje altijd vast met een tie-wrap.
(maar niet te strak, want je wil 'm ook niet pletten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc3TL8tpxIjXHXCXuKplQmFuly8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCovyNhsEY6onZyEJEOjYwIt.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door Salteh op 09-12-2021 09:25 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Salteh schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:24:
Nice! Is een mooie zwarte!

Zelf maak ik het achterderailleurkabeltje altijd vast met een tie-wrap.
(maar niet te strak, want je wil 'm ook niet pletten)

[Afbeelding]
WaSteiL schreef op donderdag 9 december 2021 @ 07:36:
[...]

Ziet er erg goed uit, paar zwarte boutjes bij je stuur zouden het nog meer stealth maken.
Dank! Zwarte boutjes zoek ik binnenkort nog wel even op.
Het kabeltje steekt minder ver uit mijn frame dan bij jou @Salteh, geen tie wrap nodig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Tjebakka ziet er goed uit! Mooi zwart is niet lelijk! d:)b
Tjebakka schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:38:
Dank! Zwarte boutjes zoek ik binnenkort nog wel even op.
Persoonlijk zou ik als je dan toch boutjes gaat “upgraden” voor titanium boutjes kiezen en dan juist niet zwart.
Het kabeltje steekt minder ver uit mijn frame dan bij jou @Salteh, geen tie wrap nodig :)
Ook als hij achter uit je frame komt geeft dat wel een strakkere finish vind ik, overtollige kabellengte terug in je frame frotten. Zo zit het bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogTFJW33v4_fHhVmhr-AJaq96ZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NjWFJmHsR1rg6NdGwo0npT2L.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Salteh nu ik het zo bekijk, hoort die adapter van je derailleur (dus dat koppelstukje tussen de derrie zelf en de hanger) niet ongeveer horizontaal te staan? Bij onze fietsen is dat zo maar bij @Tjebakka lijkt hij verticaal te zitten. Of verschilt dat van fiets tot fiets?

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 09-12-2021 13:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Salteh
Scherp! Ik gebruik altijd deze plaatjes, maar het is inderdaad afhankelijk van het frame en de mount:

Maar, ja - als je een direct mount frame/hanger hebt, dan moet je het tussenstukje (B2 link?) van de derailleur verwijderen.
(groen in het plaatje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28xXdFAKpaCDk10yAbPx9Mo-p7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8V0HYpRWmLcXyZw4uz9HvMxz.png?f=user_large

En het blauwe stukje moet inderdaad tegen geel aan - geel hoort niet tussen blauw en rood.
(vaag verhaal, maar hier is een plaatje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc7a20wdrc54CQ8z4nqX_PbZ7HM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6XB1TS8qfAPk30SQRTgowq5l.png?f=fotoalbum_large

Zie ook pagina ~44 en 45 van de dealer manual: https://si.shimano.com/ap...R8050/DM-R8050-05-ENG.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door Salteh op 09-12-2021 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Salteh schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:15:
Scherp! Ik gebruik altijd deze plaatjes, maar het is inderdaad afhankelijk van het frame en de mount:

Maar, ja - als je een direct mount frame/hanger hebt, dan moet je het tussenstukje (B2 link?) van de derailleur verwijderen.
(groen in het plaatje)

[Afbeelding]

En het blauwe stukje moet inderdaad tegen geel aan - geel hoort niet tussen blauw en rood.
(vaag verhaal, maar hier is een plaatje)
[Afbeelding]

Zie ook pagina ~44 en 45 van de dealer manual: https://si.shimano.com/ap...R8050/DM-R8050-05-ENG.pdf
Inderdaad als je het op de fiets bekijkt is het duidelijk, blauw en rood zijn duidelijke stoppertjes. @Tjebakka check dit even, want ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd zien maar op jouw foto lijkt het anders te zitten (geel tegen rood).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Nu het over derailleurs gaat wilde ik wat vragen. Sinds de fietsenmaker bij mijn recentste bezoek zelfs na 2 keer melden/klagen over doortrappen niet heeft gezien dat ik op werpsterren aan het fietsen was en het gewoon op 'afstellen van de derailleur' gooide, heb ik geen vertrouwen meer in die zaak en wilde ik meer zelf gaan sleutelen en leren.

De ketting en cassette heb ik al vervangen maar de derailleur zelf is helaas ook vernaggeld daar deze nu heen een weer schakeld tussen 4-5 als ie op die versnelling is geschakeld. Nu wil ik proberen de derailleur zelf te vervangen, maar loop tegen een probleem aan. Ik weet niet precies welk model ik moet halen. De enige Shimano Alivio achter derailleur die ik nog kan vinden is 9 speed en ik moet 8 hebben, kan ik er simpelweg een andere Shimano 8 speed derailleur op zetten of zit je dan met bijzonder veel (specialistisch) afstelwerk? Momenteel leer ik namelijk nog gewoon van youtube :+

Of weten jullie misschien gewoon welk model/type ik voor deze Alivio moet nemen

Hier 2 foto's van m'n huidige derailleur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg_9LoCrtJKMTR4TEgPHoaUPIQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4FsoYFLt5h7SlWudagW6i34.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AixDo4OnmV3indK3teKp-ORhhbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgVbDe9vczhWUQqrmLSVQjUV.jpg?f=fotoalbum_tile

Note: als jullie het niet verstandig achten voor mij om dit zelf te proberen kan ik wel kijken naar een andere fietsenmaker, maar als het even kan wil ik het graag zelf proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Lanfear89 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:27:
Nu het over derailleurs gaat wilde ik wat vragen. Sinds de fietsenmaker bij mijn recentste bezoek zelfs na 2 keer melden/klagen over doortrappen niet heeft gezien dat ik op werpsterren aan het fietsen was en het gewoon op 'afstellen van de derailleur' gooide, heb ik geen vertrouwen meer in die zaak en wilde ik meer zelf gaan sleutelen en leren.

De ketting en cassette heb ik al vervangen maar de derailleur zelf is helaas ook vernaggeld daar deze nu heen een weer schakeld tussen 4-5 als ie op die versnelling is geschakeld. Nu wil ik proberen de derailleur zelf te vervangen, maar loop tegen een probleem aan. Ik weet niet precies welk model ik moet halen. De enige Shimano Alivio achter derailleur die ik nog kan vinden is 9 speed en ik moet 8 hebben, kan ik er simpelweg een andere Shimano 8 speed derailleur op zetten of zit je dan met bijzonder veel (specialistisch) afstelwerk? Momenteel leer ik namelijk nog gewoon van youtube :+

[Afbeelding][Afbeelding]

Note: als jullie het niet verstandig achten voor mij om dit zelf te proberen kan ik wel kijken naar een andere fietsenmaker, maar als het even kan wil ik het graag zelf proberen
De huidige 8-speed achterderailleur is de Claris RD-R2000 (-SS / GS) (https://productinfo.shima...ec/ROAD/Rear%20Derailleur).

Ik weet zelf niet op de "cable-pull ratio" van je huidige shifters werkt met deze nieuwere achterderailleur. De laatste post op deze pagina lijkt te suggereren van wel, en dat Shimano alleen de cable-pull van de FD heeft aangepast bij R2000 (https://www.mtbr.com/thre...ano-9-sp-changed.1120019/)

Volgens Shimano (https://productinfo.shima...er=1&cid=C-453&acid=C-454) kan je de RD-R2000 gebruiken met in ieder geval ST-2400, ST-R240, ST-R2000, ST-RS200, SL-2400 en SL-R2000
(als je shifter hier niet bij staat betekent dat niet het einde.. maar dan durf ik er verder niks meer over te zeggen O-) )

Ik zou in ieder geval ook even dubbelchecken of je 'm echt niet goed af kunt stellen - en anders is ebay natuurlijk ook nog een optie!

[ Voor 3% gewijzigd door Salteh op 09-12-2021 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Lanfear89 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:27:

[Afbeelding][Afbeelding]

Een mechanische derailleur heeft geen “weet” van indexing, dat zit in je shifters dus daar kan aan de derailleur kant weinig aan stuk volgens mij, behalve wanneer deze (of je padje!) echt krom is.

Als ie tussen twee kransjes over springt kan hij ook gewoon net iets te strak of te los staan…

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 09-12-2021 13:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:37
Kluus schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:37:
[...]

Volgens mij kan dit, maar weet je zeker dat het toch niet nog de afstelling is? Een mechanische derailleur heeft geen “weet” van indexing, dat zit in je shifters, dus als ie tussen twee kransjes over springt kan ie net iets te strak of te los staan…
Maar dat kan ook komen door oude/versleten kabels.
Ik zou eerst een nieuwe binnen en buitenkabel monteren.
Een nachtje onder spanning laten staan en dan afstellen.
Heel vaak is het probleem dan opgelost (en goedkoper dan een nieuwe derailleur).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Of een krom padje

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dank allen,
Salteh schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:34:
[...]

De huidige 8-speed achterderailleur is de Claris RD-R2000 (-SS / GS) (https://productinfo.shima...ec/ROAD/Rear%20Derailleur).

Ik weet zelf niet op de "cable-pull ratio" van je huidige shifters werkt met deze nieuwere achterderailleur. De laatste post op deze pagina lijkt te suggereren van wel, en dat Shimano alleen de cable-pull van de FD heeft aangepast bij R2000 (https://www.mtbr.com/thre...ano-9-sp-changed.1120019/)

Volgens Shimano (https://productinfo.shima...er=1&cid=C-453&acid=C-454) kan je de RD-R2000 gebruiken met in ieder geval ST-2400, ST-R240, ST-R2000, ST-RS200, SL-2400 en SL-R2000
(als je shifter hier niet bij staat betekent dat niet het einde.. maar dan durf ik er verder niks meer over te zeggen O-) )
Mmmm, als ik dit verhaal zo lees wordt ik heel gauw heel voorzichtig, ik had het wat simpeler verwacht... helaas.Iig extra onderzoek doen.

@Kluus Helaas heeft dit ding recent een 'tik' gehad toen ie net verkeerd was gevallen.
@wezep De remkabels zijn enkele weken geleden vervangen, toen zijn ook die werpsterren aan het licht gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Lanfear89 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:40:

[...]

Helaas heeft dit ding recent een 'tik' gehad toen ie net verkeerd was gevallen.

[...]
dus
tenzij er voelbaar veel speling op zit, of de kooi zichtbaar beschadigd, zou ik eerst je padje (laten) checken, straks hang je er een nieuwe derailleur op en heb je precies hetzelfde probleem omdat ie net zo scheef aan je frame hangt.

(bij 8 speed is het bij problemen meestal ook nog wel zichtbaar krom, de marges zijn een stuk groter dan bij moderne 11-12 speed groepen, daar is een kleine onzichtbare afwijking vaak al voeldoende voor schakelproblemen. De 8 speed mtb van mijn zoontje heb ik ook nog wel eens gewoon met de hand aan de derailleur rechtgebogen, niet dat ik dit aanraad, maar het komt gewoon een stuk minder nauwkeurig)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Kluus schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:25:
[...]

Inderdaad als je het op de fiets bekijkt is het duidelijk, blauw en rood zijn duidelijke stoppertjes. @Tjebakka check dit even, want ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd zien maar op jouw foto lijkt het anders te zitten (geel tegen rood).
Klopt. De derailleur zat op de foto nog niet goed! Scherp van jullie :P Dit heb ik met het plaatsen van de ketting natuurlijk wel weer verholpen :) Het is eigenlijk ook onmogelijk om een ketting te leggen als de derrie niet goed zit. Dan komt hij steeds tegen de onderkant van de chainstay aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Tjebakka op 09-12-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tjebakka schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:10:
[...]

Klopt. De derailleur zat op de foto nog niet goed! Scherp van jullie :P Dit heb ik met het plaatsen van de ketting natuurlijk wel weer verholpen :) Het is eigenlijk ook onmogelijk om een ketting te leggen als de derrie niet goed zit. Dan komt hij steeds tegen de onderkant van de chainstay aan.
Oja, dat zal wel inderdaad, want die stopper waar hij tegenaan getrokken wordt door de ketting zit dan ook 90 graden te ver rechtsom. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Mijn vader wil volgend seizoen beginnen met racefietsen. Hebben jullie nog tips voor een goede instapper met Tiagra of 105?
Hij is 189cm en heeft een binnenbeenlengte van 92cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 19:13
Owios schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:44:
Mijn vader wil volgend seizoen beginnen met racefietsen. Hebben jullie nog tips voor een goede instapper met Tiagra of 105?
Ik lees: "Oude stijve man met lange benen en een kort lijfje begint met racefietsen."

Hier het commentaar van een oude stijve man met lange benen en een kort lijf die al best lang fietst:
Geen enkele fiets past. Zelfs fietsen die wèl passen zijn uitgesproken oncomfortabel, want de houding op een racefiets is volkomen kut.
Ik zou zeggen: zoek een tweedehandsje om de houding te leren en een idee te krijgen van zijn lenigheid en eisen aan de fiets. Neem daar gewoon het hele seizoen de tijd voor. Met die fietservaring kan hij een inhoudelijk gesprek voeren met een bikefitter. Volgend jaar in één keer de juiste fiets bestellen in de juiste maat. Doe je selectie op geometrie en niet op merk want het aanbod van hoge korte frames (voor oude stijve mannen met lange benen) is erg beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dat hele verhaal dat hij stijf is en comfort wil verzin je nu zelf hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
DieAnder schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:10:
[...]

Ik lees: "Oude stijve man met lange benen en een kort lijfje begint met racefietsen."

Hier het commentaar van een oude stijve man met lange benen en een kort lijf die al best lang fietst:
Geen enkele fiets past. Zelfs fietsen die wèl passen zijn uitgesproken oncomfortabel, want de houding op een racefiets is volkomen kut.
Ik zou zeggen: zoek een tweedehandsje om de houding te leren en een idee te krijgen van zijn lenigheid en eisen aan de fiets. Neem daar gewoon het hele seizoen de tijd voor. Met die fietservaring kan hij een inhoudelijk gesprek voeren met een bikefitter. Volgend jaar in één keer de juiste fiets bestellen in de juiste maat. Doe je selectie op geometrie en niet op merk want het aanbod van hoge korte frames (voor oude stijve mannen met lange benen) is erg beperkt.
Haha dat valt wel mee. Hij is 55 en hij heeft al een mountainbike, maar hij wil graag vaker de weg op. Hij is wel op zoek naar een endurance model en heeft geen voorkeur voor een framemerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 13:06
Owios schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:44:
Decathlon heeft meestal wel goede bang for buck fietsen staan en anders inderdaad 2e hands zoeken

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
418O2 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:15:
Dat hele verhaal dat hij stijf is en comfort wil verzin je nu zelf hè?
Ja, dat heb ik helemaal uit mijn duim gezogen bij gebrek aan informatie. Beetje de discussie opschudden.

De kern van mijn betoog is:
Je eerste fiets is leergeld; pas als je een seizoen hebt gereden kun je een beetje aangeven wat je wilt en kunt en daarmee een nuttige bikefit doen. Tel daarbij op dat iemand lange benen heeft en een dagje ouder is, dan is de keuze aan passende fietsen gewoon beperkt.

[ Voor 34% gewijzigd door DieAnder op 10-12-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 18:40
scraemus schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:41:
[...]

Decathlon heeft meestal wel goede bang for buck fietsen staan en anders inderdaad 2e hands zoeken
Jup, de Triban RC520 is een goed voorbeeld daarvan.
Ik heb zelf een RC500 als eerste racefiets gekocht, maar achteraf gezien zou ik de RC520 hebben gekozen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:27
Bij de tweede loting alsnog ingeloot voor de Amstel Gold Race *O*

Ik doe mee samen met een goede vriend (die al ~10 jaar wielrent) en we hebben ons opgegeven voor de 240km. Ik woon in Maastricht dus het is voor mij een thuiswedstrijd, maar het gaat wel ~260km fietsen worden met naar de start/finish erbij. Ik ben zelf een beginner (maart dit jaar begonnen).

De langste afstand die ik tot nu toe heb gefietst is 190km (vlakke route), het grootste aantal hoogtemeters op een dag 1.862 (maar dat was bikepacking, dus flink wat extra gewicht). Op de site van de AGR staat dat het 3.173 hoogtemeters zijn maar als ik de route in komoot bekijk kom ik op slechts ~2.600 uit.

Ik vraag me af hoe ik me het beste kan voorbereiden op de AGR (en of ik er überhaupt verstandig aan doe om de 240km te doen). De 150km zou ik fluitend fietsen, 200km zou wel een flinke uitdaging zijn maar daar ben ik wel zeker van dat ik het zou halen, dus dan blijft de 240km als "echte uitdaging" over.

Ik fiets wel veel (10.000km dit jaar is het doel) maar dat zijn meestal korte ritjes van ~50km (10 keer dit jaar 100km+ gereden). M'n gemiddelde is meestal zo rond de 25km/u (in de heuvels hé O-)); om op tijd binnen te zijn moet je geloof ik 20km/u halen.

Iemand tips voor de training de komende tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tom-Z schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 00:24:
Bij de tweede loting alsnog ingeloot voor de Amstel Gold Race *O*

Ik doe mee samen met een goede vriend (die al ~10 jaar wielrent) en we hebben ons opgegeven voor de 240km. Ik woon in Maastricht dus het is voor mij een thuiswedstrijd, maar het gaat wel ~260km fietsen worden met naar de start/finish erbij. Ik ben zelf een beginner (maart dit jaar begonnen).

De langste afstand die ik tot nu toe heb gefietst is 190km (vlakke route), het grootste aantal hoogtemeters op een dag 1.862 (maar dat was bikepacking, dus flink wat extra gewicht). Op de site van de AGR staat dat het 3.173 hoogtemeters zijn maar als ik de route in komoot bekijk kom ik op slechts ~2.600 uit.

Ik vraag me af hoe ik me het beste kan voorbereiden op de AGR (en of ik er überhaupt verstandig aan doe om de 240km te doen). De 150km zou ik fluitend fietsen, 200km zou wel een flinke uitdaging zijn maar daar ben ik wel zeker van dat ik het zou halen, dus dan blijft de 240km als "echte uitdaging" over.

Ik fiets wel veel (10.000km dit jaar is het doel) maar dat zijn meestal korte ritjes van ~50km (10 keer dit jaar 100km+ gereden). M'n gemiddelde is meestal zo rond de 25km/u (in de heuvels hé O-)); om op tijd binnen te zijn moet je geloof ik 20km/u halen.

Iemand tips voor de training de komende tijd?
Leuk vooruitzicht! d:)b Waarschijnlijk een open deur maar aangezien je al redelijk wat kilometers maakt op jaarbasis, zou ik me vooral focussen op de lange ritten. Dus, als het kan, de weken vooraf ieder weekend een lange rit, uitbouwen tot ~130-150 kilometer en dan nog een keer 170 en misschien een keer tegen de 200 km. Tijdens deze ritten ga je ook uitproberen wat voor jou werkt kwa (voldoende!) eten en drinken uiteraard.

De hoogtemeters vallen me eigenlijk wel mee in combinatie met die afstand en aangezien je in Maastricht woont dus waarschijnlijk daar nu ook al je kms maakt, zou ik me daar niet al te druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-08 21:23
Beste allen,

Weet iemand hier of er een soort van opberg systeem is voor cassettes van racefietsen? Of een soort van houder waar je je cassettes op kunt doen. Ik wissel nog weleens van een cassette omdat ik samen met mijn vrouw de smart trainer deel. Omdat de ene fiets een 11 speed is en de andere een 10 speed, liggen er regelmatig stapels van tandwielen.

Het mooiste zou natuurlijk zijn een houder waarop je de cassette kunt schuiven. Ik heb gezocht online maar ik kon niets vinden. Waarschijnlijk om dat ik de juiste term niet gebruik.

Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel…..

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-09 20:45
Als in een rijtje (evt oude / kapotte) freehubs op een plankje?

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:40
tommy2005 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:18:
Beste allen,

Weet iemand hier of er een soort van opberg systeem is voor cassettes van racefietsen? Of een soort van houder waar je je cassettes op kunt doen. Ik wissel nog weleens van een cassette omdat ik samen met mijn vrouw de smart trainer deel. Omdat de ene fiets een 11 speed is en de andere een 10 speed, liggen er regelmatig stapels van tandwielen.
Dat wat je zoekt, bestaat al. Als je een nieuwe cassette koopt, dan zitten deze op een doorzichtige koker. Sommigen zullen deze al heel snel weggooien, maar eigenlijk kun je deze beter bewaren voor dit soort situaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:12
Beste allen,

Het mooiste zou natuurlijk zijn een houder waarop je de cassette kunt schuiven. Ik heb gezocht online maar ik kon niets vinden. Waarschijnlijk om dat ik de juiste term niet gebruik.

Je gebruikt inderdaad niet de goede zoekterm

Maar even serieus, misschien zeg ik iets doms. Maar kan je bij een DTSwiss wielset niet je hub eraf halen, terwijl je cassette nog gemonteerd is? Dan kan je alles in een keer wisselen.

En anders kan je misschien iets zoeken in de 3D printhoek.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ElGreco
Beste allen,

5 euro. Kun je er drie cassettes op kwijt

https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.0631491005.html

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Beste allen,

Ik bewaar inderdaad altijd de doosjes, daar zit al zo'n handig ding in. En voor de rest idd. extra wielsetje kopen. Dat is een stuk fijner voor de sluitring ipv steeds erop en eraf.

Tja, en anders....wc rolletje met een sateprikker erdoor, stukje pvc pijp met een dop?? Uiteindelijk zijn we hier toch bij tweakers ;)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Tjebakka schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:13:

[Afbeelding]
Wil je daar voor ons ook een totaal kostenplaatje op plakken? En hebje voor iets invoerrechten moeten betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 20:11

McMiGHtY

- burp -

Beste allen,

Hersluitbare tiewraps..

Al is de optie die @ElGreco geeft wel mooier..denk ik..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Of gewoon die witte dingen waar shimano (en andere merken vast ook) hun cassettes op leveren ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Joindry schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:22:
[...]

Wil je daar voor ons ook een totaal kostenplaatje op plakken? En hebje voor iets invoerrechten moeten betalen?
Voor zowel het frame als de wielen heb ik geen invoerheffing of BTW hoeven betalen. Dat kostte me wel iets meer aan verzending, anders was dat gratis geweest. Maar aan de andere kant denk ik tussen €150-€250 aan import en btw kwijt te zijn geweest.

Frame inclusief stuur, vork, zadelpen, out front garmin mount balhoofd:

Subtotal: $550.00
Shipping Charges & Insurance: $150.99
Service Charge: $27.34
Grand Total: $728.33

Wielen:
Subtotal: €968,95
Shipping Charges & Insurance: €58,89
Grand Total: €1.027,84

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb even wat posts verplaatst naar Het grote indoor cycling topic, dus ben je hier wat kwijt dan staat het daar ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Ik heb eens een vraag, is wel vaker over pedalen gegaan. Ik heb nu een setje LOOK KEO 2 MAX RACE PEDALEN, kleur wit. Achteraf nooit moeten doen, je ziet er alles op. Volgende word 100% zwart, nu zijn ze +/- 14000km uit, 1x de lagers even wat nieuw vet gegeven. Vermoedelijk kunnen ze nog wel even mee maar ik kijk toch alvast een een vervangend setje.

Ik gebruik Look Keo Grijs dus ik wil sowieso binnen de Look pedalen blijven, dan heb je :
- LOOK KEO 2 MAX RACE PEDALEN ZWART
- LOOK KEO 2 MAX CARBON RACE PEDALEN ZWART
- LOOK KEO BLADE CARBON RACE PEDALEN ZWART

Volgens mij waren er wel wat mensen hier die de blade's ook gebruiken of zijn overgestapt. Merken jullie noemenswaardige verschillende tussen de bovenste pedalen of heb je hier ervaring mee? Ben oprecht benieuwd of het een gimmick is of er merkbare verschillen zijn in het in/uitklikken, pedaalstand bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:25

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

rolandos582 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:00:
Ik heb eens een vraag, is wel vaker over pedalen gegaan. Ik heb nu een setje LOOK KEO 2 MAX RACE PEDALEN, kleur wit. Achteraf nooit moeten doen, je ziet er alles op. Volgende word 100% zwart, nu zijn ze +/- 14000km uit, 1x de lagers even wat nieuw vet gegeven. Vermoedelijk kunnen ze nog wel even mee maar ik kijk toch alvast een een vervangend setje.

Ik gebruik Look Keo Grijs dus ik wil sowieso binnen de Look pedalen blijven, dan heb je :

Volgens mij waren er wel wat mensen hier die de blade's ook gebruiken of zijn overgestapt. Merken jullie noemenswaardige verschillende tussen de bovenste pedalen of heb je hier ervaring mee? Ben oprecht benieuwd of het een gimmick is of er merkbare verschillen zijn in het in/uitklikken, pedaalstand bijvoorbeeld.
Grootste verschil in mijn ogen; gewicht en prijs, de blades zijn lichter en dus duurder. Uitklikken bij de blades hangt af van de veer die je gebruikt 16nm klikt moeilijker uit dan 12nm. Om de veer te wisselen heb je wel 2 torxsleutels nodig, weet uit mijn hoofd even niet welke.
Ik heb de blades puur omdat ik ze mooier vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
rolandos582 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:00:
Ik heb eens een vraag, is wel vaker over pedalen gegaan. Ik heb nu een setje LOOK KEO 2 MAX RACE PEDALEN, kleur wit. Achteraf nooit moeten doen, je ziet er alles op.
Dasty is je vriend.
Volgende word 100% zwart, nu zijn ze +/- 14000km uit, 1x de lagers even wat nieuw vet gegeven. Vermoedelijk kunnen ze nog wel even mee maar ik kijk toch alvast een een vervangend setje.

TL:DR
nee, ja, nee, eigenlijk niet.

De KEO 2 MAX is voor mij de benchmark. De goedkopere Look modellen vind ik eigenlijk vooral dat: te goedkoop. Bedenk daarbij dat ik gewoon een elitaire zak ben. En ik wil spullen die het gewoon altijd goed doen.

Met die 2 MAX ben ik heel tevreden. Kan goed in en uit klikken, goed instelbereik van de weerstend. Float van de grijze plaatjes helemaal zoals ik het wil. Lagers zijn goed te vetten. En ik vind het leuk om gekleurde pedalen te hebben.
Qua prijs vind ik de reguliere 2 MAX ook acceptabel.

De 2 MAX Carbon levert in mijn ogen niets extra's: 5 gram minder gewicht en verder hetzelfde. Dat is voor mij geen verkoopargument: ik ben niet alleen elitair maar ook bovengemiddeld zwaar.

De BLADEs heb ik gekocht toen ik een chique fiets aan het bouwen was. Ik vond het 'raar' om daar dezelfde pedalen op te zetten als de fietsen die de helft kostten. En ik vind de blades leuk, en ik had een kortingsbon.
Ze werken prima. Ze hangen iets anders dan de 2 MAX dus het is even zoeken als je er een tijdje niet op gereden hebt. De keuze in retentie is niet traploos maar gaat door het verwisselen van de blades. Standaard zitten er 2 bij. Als je ze los moet kopen (b.v. andere spanning) dan zijn ze best duur.
Nog wat voordelen: ik vind ze echt mooi. Jammer dat je er niets van ziet tijdens het rijden. 10gram lichter per stuk.
En een echt voordeel: de stack is 2,5 mm lager. Dus je kunt je zadel ook 2,5 mm lager zetten en je zwaartepunt komt ook naar beneden. Voor mij is dat een hele prettige bijkomstigheid want ik ben lang en zwaar. De lagere stack gaat niet ten koste van de grondspeling dus je kunt gewoon door blijven trappen in de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
@ohno_nl @DieAnder Dank! De Look Keo 2 Max zijn ook wel een beetje de sweet spot denk ik , die hebben een weerstand van 8 tot 12Nm zo te zien. De Look Kéo Blade Carbon word geleverd met 8 en 12 dus aardig vergelijkbaar.

Ik vind die blades er wel top uitzien inderdaad, het design is ook wat dicht en dus minder gevoelig voor troep. Zwart zoals het hoort. Die 2.5mm stack zie ik nergens worden benoemd, daar ga ik eens induiken!

Qua prijs verschilt het nog niet eens zoveel, blade's zijn zo'n 100€ bij bijvoorbeeld hopmans : https://www.hopmansfietsg...bon-cr-3611720180773.html

En een nieuw setje keo 2 max zit je ook op 60-70€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:21:
@ohno_nl @DieAnder Dank! De Look Keo 2 Max zijn ook wel een beetje de sweet spot denk ik , die hebben een weerstand van 8 tot 12Nm zo te zien. De Look Kéo Blade Carbon word geleverd met 8 en 12 dus aardig vergelijkbaar.

Ik vind die blades er wel top uitzien inderdaad, het design is ook wat dicht en dus minder gevoelig voor troep. Zwart zoals het hoort. Die 2.5mm stack zie ik nergens worden benoemd, daar ga ik eens induiken!

Qua prijs verschilt het nog niet eens zoveel, blade's zijn zo'n 100€ bij bijvoorbeeld hopmans : https://www.hopmansfietsg...bon-cr-3611720180773.html

Ik heb ook een setje Keo 2 max carbon (I know... ;w) en Blades, ik heb ze zojuist weer omgewisselt tussen mijn binnen- en buitenfiets, waarbij de blades naar binnen zijn gegaan juist omdat ik meer last had van viezigheid: door het dichte design verplaats je alle eventuele meuk die aan je schoenplaatje blijft hangen naar dit bakje, waar het niet meer uit kan, in tegenstelling tot een open design.

De blades zijn ook eigenlijk ontworpen voor (crit) racers, waarbij je in principe gedurende een rit niet meer uitklikt. Als je naar de marketing kijkt zijn de Keo 2 max juist bedoelt voor Gran Fondo rijders (en dus meer alledaags gebruik). Ze zijn wel mooi, die blades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
rolandos582 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:21:

Het is mij opgevallen dat de pedalen van Hopmans (in elk geval op het plaatje) er anders uitzien dan die op de site van Look. Andere versie? ander modeljaar? verkeerde afbeelding? Geen idee wat er aan de hand is, maar als je het interessant vindt kom je er vast achter.
Kluus schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:59:
[...]
ik heb ze zojuist weer omgewisselt tussen mijn binnen- en buitenfiets, waarbij de blades naar binnen zijn gegaan juist omdat ik meer last had van viezigheid: door het dichte design verplaats je alle eventuele meuk die aan je schoenplaatje blijft hangen naar dit bakje, waar het niet meer uit kan, in tegenstelling tot een open design.
Mee eens. Had ik al verteld dat ik ze op mijn mooi-weer fiets heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:59:
[...]

Ik heb ook een setje Keo 2 max carbon (I know... ;w) en Blades, ik heb ze zojuist weer omgewisselt tussen mijn binnen- en buitenfiets, waarbij de blades naar binnen zijn gegaan juist omdat ik meer last had van viezigheid: door het dichte design verplaats je alle eventuele meuk die aan je schoenplaatje blijft hangen naar dit bakje, waar het niet meer uit kan, in tegenstelling tot een open design.

De blades zijn ook eigenlijk ontworpen voor (crit) racers, waarbij je in principe gedurende een rit niet meer uitklikt. Als je naar de marketing kijkt zijn de Keo 2 max juist bedoelt voor Gran Fondo rijders (en dus meer alledaags gebruik). Ze zijn wel mooi, die blades.
Hmm interessant wel, ik kan niet echt ontdekken of er een verschil zit qua lagers tussen de blades & keo 2 max. Ik zou niet eens weten hoeveel Nm ik momenteel heb ingesteld op mijn pedalen, maar dat zat in dezelfde range dus niet zo spannend. Ze zijn wel echt sexy die blades <3 kan natuurlijk altijd nog wisselen.
DieAnder schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:23:
[...]

Het is mij opgevallen dat de pedalen van Hopmans (in elk geval op het plaatje) er anders uitzien dan die op de site van Look. Andere versie? ander modeljaar? verkeerde afbeelding? Geen idee wat er aan de hand is, maar als je het interessant vindt kom je er vast achter.
[...]

Mee eens. Had ik al verteld dat ik ze op mijn mooi-weer fiets heb?
Viel mij inderdaad ook op, bij Mantel hebben ze wel de ''nieuwe'' versie, kan zijn dat hopmans een oude afbeelding gebruikt, zal ze eens informeren. Ze zijn wel vaker in de aanbieding, dus dan toeslaan lijkt me het makkelijkst. Het zijn geen giga verschillen in prijs, dus dan worden looks ook meegewogen. Gewicht is minimaal verschil, voordeel is wel dat L+R dezelfde spanning hebben, nadeel dat je natuurlijk maar 2 opties hebt. Toch wel opvallend dat zoveel mensen de blades gebruiken O-) Overall zijn jullie dus wel happy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:12:
[...]

Hmm interessant wel, ik kan niet echt ontdekken of er een verschil zit qua lagers tussen de blades & keo 2 max. Ik zou niet eens weten hoeveel Nm ik momenteel heb ingesteld op mijn pedalen, maar dat zat in dezelfde range dus niet zo spannend. Ze zijn wel echt sexy die blades <3 kan natuurlijk altijd nog wisselen.

[...]

Viel mij inderdaad ook op, bij Mantel hebben ze wel de ''nieuwe'' versie, kan zijn dat hopmans een oude afbeelding gebruikt, zal ze eens informeren. Ze zijn wel vaker in de aanbieding, dus dan toeslaan lijkt me het makkelijkst. Het zijn geen giga verschillen in prijs, dus dan worden looks ook meegewogen. Gewicht is minimaal verschil, voordeel is wel dat L+R dezelfde spanning hebben, nadeel dat je natuurlijk maar 2 opties hebt. Toch wel opvallend dat zoveel mensen de blades gebruiken O-) Overall zijn jullie dus wel happy?
Jawel, kan ook goed zijn dat ik de blades straks weer terug wissel, even kijken nog, maar het is dus niet zo dat ze minder smerig worden omdat ze gesloten zijn ;). Verder wel tevreden ja, maar ook over de keo 2 max. Ik herken ook het verhaal van @DieAnder dat de blades anders hangen en dat dat wennen is.

Jij wil gewoon die mooie blades onder je kerstboom hebben liggen, dus geef er maar gewoon aan toe ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:19:
[...]

Jawel, kan ook goed zijn dat ik de blades straks weer terug wissel, even kijken nog, maar het is dus niet zo dat ze minder smerig worden omdat ze gesloten zijn ;). Verder wel tevreden ja, maar ook over de keo 2 max. Ik herken ook het verhaal van @DieAnder dat de blades anders hangen en dat dat wennen is.

Jij wil gewoon die mooie blades onder je kerstboom hebben liggen, dus geef er maar gewoon aan toe ;).
Hehe ik moet ze sowieso zelf kopen hoor, dus dat maakt verder niet uit O-)

Zat gisteren wel even na te denken wat het kost om een racefiets draaiend te houden op basis van 10-12k per jaar.
- 2 setjes banden
- 3 kettingen + 1 cassette
- Setje lagers, balhoofd + bottom bracket (eventueel wiel lagers)
- 2 setjes remblokken
- Setje schoenplaatjes/stuurlint wellicht

Tikt best aan hoor, nu is het misschien niet allemaal strict noodzakelijk en kun je wel wat extra levensduur eruit halen maar dat ligt er ook aan wat je ermee doet. Persoonlijk wil ik gewoon dat het goed loopt en doe aan preventief onderhoud. Maar tikt best wel aan. Ik heb nu nog 2 nieuwe buitenbanden op voorraad (Pirelli P Zero TLR) fijne band maar zonder sale gewoon te duur, ik zat eens te kijken naar alternatieven,

- HUTCHINSON FUSION 5 PERFORMANCE TLR
- MICHELIN POWER ALL SEASON TLR RACE
- Pirelli Cinturato Velo TLR
- Schwalbe Pro One TLE

Heb persoonlijk niks met Schwalbe's maar hoor er goede verhalen over. Het is toch wel goed om eens te kijken naar een tubeless band onder de 40 euro. O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:21
rolandos582 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:53:
[...]

Zat gisteren wel even na te denken wat het kost om een racefiets draaiend te houden op basis van 10-12k per jaar.
- 2 setjes banden
- 2 setjes remblokken

Tikt best aan hoor, n
Beter gewoon een paar extra fietsen kopen, dat scheelt echt enorm qua slijtage!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:27
[...]

- 2 setjes banden
- 2 setjes remblokken

Tikt best aan hoor, nu is het misschien niet allemaal strict noodzakelijk en kun je wel wat extra levensduur eruit halen maar dat ligt er ook aan wat je ermee doet. Persoonlijk wil ik gewoon dat het goed loopt en doe aan preventief onderhoud. Maar tikt best wel aan. Ik heb nu nog 2 nieuwe buitenbanden op voorraad (Pirelli P Zero TLR) fijne band maar zonder sale gewoon te duur, ik zat eens te kijken naar alternatieven,

- Schwalbe Pro One TLE

Heb persoonlijk niks met Schwalbe's maar hoor er goede verhalen over. Het is toch wel goed om eens te kijken naar een tubeless band onder de 40 euro. O-)
Nou als je volgend seizoen een keer niet vierkant door die bochten wil rijden @rolandos582 zou ik voor Vittoria's gaan, Corsa Control dan pak jij je winst sowieso in de bochten al ;) _/-\o_

Wat betreft pedalen, ik ben ook weer begonnen met een zoektocht. Heb jarenlang met Time Xpresso gereden maar nu ze over zijn gegaan op de Xpro merk ik dat ik minder tevreden ben. Ze beginnen soms te kraken of zoals laatst zat er plotseling veel speling op.

Twijfel nog wat tussen Look en Wahoo Speedplay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
[...]

- 2 setjes banden
- 2 setjes remblokken

- Schwalbe Pro One TLE

Als je tevreden bent over de Pirelli's zou ik de Hutchinson's proberen. Dezelfde fabriek, prima banden. Ik ben er tevreden over. Soms moet je er wel even op wachten want niet altijd op voorraad, maar goed, jij koopt die dingen toch altijd in vóór dat je ze echt nodig hebt, dat zal dus wel loslopen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
[...]

- 2 setjes banden
- 2 setjes remblokken

Zo natte vinger 500 euro slijtagedelen in het jaar. Tel dat bedrag er nog eens bij op aan afschrijving en aan kleding, dan zit je op 1.500 euro voor 400 uur fietsen. Dat is een flinke bak met geld, maar een stuk voordeliger dan 400 uur in de kroeg zitten.

Als je je dat niet kunt/wilt veroorloven (wat heel begrijpelijk is) kun je het makkelijk terugbrengen tot de helft.
Als je het je wèl kunt en wilt veroorloven: lekker doen, en vergeet niet te genieten van je hobby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Nu online
[...]

- Schwalbe Pro One TLE

Ik rij nu zo'n 4000km op de Schwalbe Pro One TLE 30mm zonder enige problemen. 1 keer lekgereden, precies die ene keer dat ik natuurlijk niets bij mij had. Sindsdien tubeless gegaan en 0 problemen, dus in totaal dik tevreden. Na 4000km zien ze er nog bijna als nieuw uit.

Ik gebruik ze verder niet om te racen, dus daar kan ik verder niet over oordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
@GerbenBK Dat is nog duurder tho :-(

@pier87 Ja die corsa control, daar hoor ik nou ook maar weinig goeds over. Die Corsa Control G2 TLR is nu hun top model? Ik zal me er eens in verdiepen. Time pedalen vind ik er altijd wel grappig uit zien, ik denk dat je je prima kan vinden in Look pedalen. Speed play vind ik toch altijd maar een beetje gaar. Maar het moet je liggen.

@ElGreco Oh zeker, altijd voorraad hebben. Zodat je niet hoeft te kopen als de prijs toren hoog is, kun je rustig wachten tot er een leuke aanbieding voorbij komt en dan inslaan. Heb je ook mooi de tijd voor wat research, maar dat is inderdaad wel de reden dat ik die Hutchinson noem. Ik heb die volgens mij nog nergens gezien maar prijs is wel interessant en dezelfde fabriek inderdaad. Je hebt ook een Hutchinson Fusion 5 Galactik, die gaat ook wel hard.

https://www.bicyclerollin...s-vittoria-corsa-speed-g2

Wel interessante data.

@DieAnder Klopt ook hoor! Uiteindelijk mag een hobby ook geld kosten natuurlijk maar al die kleine bedragen tellen wel op :) . Gelukkig vind ik het erg leuk en kan ik het hebben. Maar vrienden van mij rijden 2-3k per jaar en verklaren mij voor gek. Die hebben dit onderhoud 1x per zoveel jaar. Het helpt wel als je het gewoon zelf doet, anders ben je nog een fractie extra kwijt aan monteursuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:18
Volgens mij hebben we het vroeger in dit topic (of op fiets forum) weleens in cent per kilometer uitgedrukt en dat was ook niet mals, kwam dichter in de buurt van de kilometervergoeding dan je zou denken. Dat was dan wel inclusief afschrijving etc, heel het plaatje.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 20:41
[...]Ik heb nu nog 2 nieuwe buitenbanden op voorraad (Pirelli P Zero TLR) fijne band maar zonder sale gewoon te duur, ik zat eens te kijken naar alternatieven,

- Schwalbe Pro One TLE

FWIW: Ik rijd sinds dit jaar op de Schwalbe Pro One TLE's en die bevallen echt prima. Twee keer 'lek' gehad maar gaatje was beide keren snel gedicht en kon weer door. Slijtage valt ook nog reuze mee. Had nu nog de 25mm want de 28mm was toen niet op voorraad. Heb wel al 28mm op voorraad als vervanging (ergens komend jaar denk ik).

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:48
Ja, het is niet per se een goedkope hobby. Wat dat betreft kan je beter gaan dammen of schaken :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
Van de andere kant kun je ook veel langer met je onderdelen doen dan @rolandos582. Per tienduizend kilometer een paar banden, ketting en stuurlint (€100 samen) is wat meer gemiddeld denk ik. En de meerderheid van de racefietsbezitters heeft zeker twee jaar nodig om die kilometers te maken. Verreweg de meeste frames zullen van hun leven geen nieuw balhoofd krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heyster
  • Laatst online: 17-09 08:30
Daarnaast sparen we ons de kosten van een sportschool en/of een diëtist.

a backup is a man's best friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 21:59
[...]

- Schwalbe Pro One TLE

Ik gebruik de Pirelli Cinturato Velo TLR als winterband (tubeless), en daar is hij prima voor qua lekbestendigheid en grip. Maar.. Daardoor heeft hij ook meer rolweerstand. Hij is wel een stuk (2-3km/h gemiddeld) langzamer dan mijn Continental 5000 TL zomer banden.

Voor mijn doel prima omdat mijn doel is om niet onderuit te gaan of banden plakken in de winter, maar als je voor snelheid gaat kan je beter voor de Schwalbe of Hutchinson gaan. (De Michelin heb ik geen ervaring mee)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
2-3km/u is wel erg veel hoor, kan ik mij niet echt voorstellen.
Dan moet je echt denken aan 20w extra weerstand ofzo.

Scheelt 4 watt oid :
https://www.bicyclerollin...lbe-pro-one-tubeless-2016

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Bacchus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:47:
Van de andere kant kun je ook veel langer met je onderdelen doen dan @rolandos582. Per tienduizend kilometer een paar banden, ketting en stuurlint (€100 samen) is wat meer gemiddeld denk ik. En de meerderheid van de racefietsbezitters heeft zeker twee jaar nodig om die kilometers te maken. Verreweg de meeste frames zullen van hun leven geen nieuw balhoofd krijgen.
10k km met een setje banden en een ketting? No way, dat is allemaal allang versleten joh. En nooit een nieuw setje lagers op balhoofd ;w heb medelijden met jouw f iets :N
justinb81 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:28:
[...]

Ik gebruik de Pirelli Cinturato Velo TLR als winterband (tubeless), en daar is hij prima voor qua lekbestendigheid en grip. Maar.. Daardoor heeft hij ook meer rolweerstand. Hij is wel een stuk (2-3km/h gemiddeld) langzamer dan mijn Continental 5000 TL zomer banden.

Voor mijn doel prima omdat mijn doel is om niet onderuit te gaan of banden plakken in de winter, maar als je voor snelheid gaat kan je beter voor de Schwalbe of Hutchinson gaan. (De Michelin heb ik geen ervaring mee)
Zie die inderdaad vaker gebruikt in de winter vanwege goede grip + lekbestendigheid, prima natuurlijk maarja nu rijd ik amper buiten en alles op de tacx. Dat is meer voor @DDX , Michelin word wel gebruikt door @Ypuh , hij is groot fan dacht ik. Ik hoop volgend jaar gewoon een normaal wegseizoen met volop koers. Het liefst gewoon elke week, dan kijk je ook iets anders naar je materiaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 21:59
DDX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:51:

Scheelt 4 watt oid :
https://www.bicyclerollin...lbe-pro-one-tubeless-2016
Nou de Pirelli's heb ik op aluminium velgen en de Conti's op carbon velgen, maar dat zal het verschil niet maken toch?
Ik ben na de wissel vorige maand van 31-33KM/h naar 28-30KM/h gegaan.

7.5 watt verschil
https://www.bicyclerollin...relli-cinturato-velo-2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Dikkere lucht/meer rotzooi op wegen, je gaat langzamer door bochten.

Nee dat verschil in weerstand ga je amper merken en zeker niet in aantal km/u op je hele rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
7,5 W per band; 15W in totaal.
Dat is toch niet zo ver uit de buurt van de onvoorstelbare 20 Watt?
DDX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:51:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Lastig om direct getallen te vinden omdat het lastig te meten is ;

https://ridefar.info/bike/cycling-speed/rolling-resistance/
Because punctures cost self-supported cyclists time, some ultracyclists choose a more robust tire like the Continental Grand Prix 4-Season (Amazon). Extra puncture protection requires more material in the tire tread, which causes more rolling resistance, but how much does this affect the expected riding speed? Unfortunately, this tire has 40% higher rolling resistance than the GP 4000S II, which causes the average speed to drop by 0.6 km/h, and so increases the total cycling time predicted for the 2016 Transcontinental Race (TCR) by over 5 hours, making the predicted finish time almost half a day later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ElGreco schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:10:
[...]

Als je tevreden bent over de Pirelli's zou ik de Hutchinson's proberen. Dezelfde fabriek, prima banden. Ik ben er tevreden over. Soms moet je er wel even op wachten want niet altijd op voorraad, maar goed, jij koopt die dingen toch altijd in vóór dat je ze echt nodig hebt, dat zal dus wel loslopen.
Ik heb hutchinson sector op chinese velgen. Zonder latex was het al luchtdicht :) Zodra mijn andere wielsetje versleten bandjes heeft komt er ook hutchinson op denk ik.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 18:16

Fisico

by Fabian

rolandos582 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:11:

10k km met een setje banden en een ketting? No way, dat is allemaal allang versleten joh. En nooit een nieuw setje lagers op balhoofd ;w heb medelijden met jouw f iets :N
Ergens rond de 4.000 zijn de banden wel op. Dat haalde ik ook altijd max met de ketting, maar sinds ik de Grin-methode doe zit ik al over de 5.000 heen. Met wax haalt een clubgenootje zelfs meer dan 10.000 met de ketting en dan hoeft de cassette niet gelijk mee. Het is een dure hobby en op de banden na doe ik niets zelf. Als de ketting moet dan moeten er vaak ook wel wat andere kleine dingen dus krijgt de fiets mooi wat tlc.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06:00
[...]

- 2 setjes banden
- 2 setjes remblokken
Goedkoop is het ook zeker niet en beaam ik in grote lijnen wel wat hierboven staat, met uitzondering van de ketting en tandwielen. Dat vind ik wel hèèl erg veel hoor...

Maar goed, omstandigheden (weer) + soort wegen + onderhoud is wel alles bepalend voor met name de drivetrain... (van 1 fiets is de ketting momenteel +- 11K oud en wordt deze van het voorjaar - preventief - vervangen). Dat de ketting na enkele duizend km's al na gort kan zijn, heb ik met de mtb (icm zeer slechte omstandigheden) uiteraard ook ervaren...

Anderzijds, merendeel zal de fiets recreatief gebruiken. Maar tel eens uit wat de spriet en onderhoud is van 12K met een (doorsnee) auto... Om nog maar te zwijgen van een 6 in lijn |:(

Als ik voor mezelf spreek, probeer ik wel vaak zaken te combineren zodat ik hiervoor niet de auto hoef te pakken, of dat dan nu een bezoekje is of iets kleins ophalen. Niet zo zeer vanuit het kosten aspect, maar meer vanuit hobby (sport) versus tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Fisico schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:53:
[...]

Ergens rond de 4.000 zijn de banden wel op. Dat haalde ik ook altijd max met de ketting, maar sinds ik de Grin-methode doe zit ik al over de 5.000 heen. Met wax haalt een clubgenootje zelfs meer dan 10.000 met de ketting en dan hoeft de cassette niet gelijk mee. Het is een dure hobby en op de banden na doe ik niets zelf. Als de ketting moet dan moeten er vaak ook wel wat andere kleine dingen dus krijgt de fiets mooi wat tlc.
Ja ben ook wel benieuwd naar de effecten van mijn Grin methode. Bijkomend voordeel is ook dat ik nu bijna alleen maar binnen fiets, komt er ook geen rotzooi op die fiets etc. Maar ik rouleer nu ook tussen 3 kettingen, dat maakt wel verschil natuurlijk. Scheelt wel veel tijd qua waxen etc. Ik merk ook verschil tussen de levensduur van Shimano kettingen en Connex Wippermann kettingen. Bovendien zijn die van Connex veel stiller + hebben die de geweldige quicklink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:12

joker1977

Tweakert

rolandos582 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:21:
[...]

Ja ben ook wel benieuwd naar de effecten van mijn Grin methode. Bijkomend voordeel is ook dat ik nu bijna alleen maar binnen fiets, komt er ook geen rotzooi op die fiets etc. Maar ik rouleer nu ook tussen 3 kettingen, dat maakt wel verschil natuurlijk. Scheelt wel veel tijd qua waxen etc. Ik merk ook verschil tussen de levensduur van Shimano kettingen en Connex Wippermann kettingen. Bovendien zijn die van Connex veel stiller + hebben die de geweldige quicklink.
Ik denk dat je écht moet bepalen wat prioriteit heeft. Wil je het 'goedkoopst' per km. rijden of het minste onderhoud of een 'verstandige balans'.

Je zou eens op
https://cyclingtips.com/2...ty-and-efficiency-tested/

kunnen kijken welke ketting de langste levensduur heeft. Voor een redelijke balans (kosten / km) zou je eigenlijk prima zitten met de normale Shimano 105/Ultegra kettingen.

Voor in de winter zijn KMC X11 EPT prima, roesten niet en gaan lang mee.

Als je vrijwel alleen indoor fietst dan zou ik daarvoor een schoon 105-ketting nemen, dat slijt echt bijna niet op de trainer - zeker als je daarvoor een eigen cassette hebt is dat best bang/buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
joker1977 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:30:
[...]

Ik denk dat je écht moet bepalen wat prioriteit heeft. Wil je het 'goedkoopst' per km. rijden of het minste onderhoud of een 'verstandige balans'.

Je zou eens op
https://cyclingtips.com/2...ty-and-efficiency-tested/

kunnen kijken welke ketting de langste levensduur heeft. Voor een redelijke balans (kosten / km) zou je eigenlijk prima zitten met de normale Shimano 105/Ultegra kettingen.

Voor in de winter zijn KMC X11 EPT prima, roesten niet en gaan lang mee.

Als je vrijwel alleen indoor fietst dan zou ik daarvoor een schoon 105-ketting nemen, dat slijt echt bijna niet op de trainer - zeker als je daarvoor een eigen cassette hebt is dat best bang/buck.
In theorie zou je dan ook aparte kettingbladen moeten hebben voor binnen want die verzamelen ook wat troep. Die vervolgens op je schone indoor ketting en cassette belandt.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
ElGreco schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:54:
[...]

In theorie zou je dan ook aparte kettingbladen moeten hebben voor binnen want die verzamelen ook wat troep. Die vervolgens op je schone indoor ketting en cassette belandt.
Ik heb nog een setje 50/34 AB bladen liggen, daar begon ik mee. Nu 52/38 maar teveel moeite om ze wisselen + instellen. ;w Je moet het ook allemaal niet te gek maken.

@joker1977 Die site heb ik wel vaker bekeken hoor, daarom rijd ik nu ook met connex. Top kwaliteit, duurzamer, stiller + top quicklink. Ik ben zeker niet op zoek naar de goedkoopste oplossing, gewoon kwaliteit met een enigszins goede prijs. Daarom rijd ik bijvoorbeeld Ultegra R8070 en niet R9170 DA. Die prijs is het me gewoon niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 13:38

Poenzkie

Just being Hendrick

Even een vraagje, ik ben voor het eerst een fiets in elkaar aan het zetten. Maar ik loop nu tegen een raar probleempje aan. Ik heb een Sram Dub BB86 pressfit BB. Het erin persen was geen probleem, maar nu ik de crank er door heb gedaan merk ik dat er aan 1 kant speling zit tussen de crankas en de lager. Je kan hem links gewoon heen en weer bewegen. Recht zit er wel strak in. Dus crank er weer uit en links lijkt er ook anders uit zien, zit geen mooi afdekkapje op. En als ik de lagers opmeet (niet heel nauwkeuring met een duimstok), is links ongeveer 30mm terwijl rechts 29mm is.

Nu heb ik deze BB bij de groepset gekregen die ik van MP gekocht heb, maar kan ik er van uit gaan dat dit niet helemaal klopt en dat er ergens ooit wat door mekaar is gehaald? Oftwel een nieuwe zien te scoren en die erin zetten?

Of mis ik iets?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rolandos582
YouTube: The Hunt For The Next Pro Cyclist! | Zwift Academy Finals 2021 Ep 1

Absolute aanrader! Totaal geen fan van GCN content de laatste tijd, voelt als enorme promotie filmpjes van hun artikelen maar dit is toch wel erg mooi gemaakt. Valt me wel op dat ze veel uit dezelfde landen hebben. En onze Mathieu _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:12

joker1977

Tweakert

ElGreco schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:54:
[...]

Tja, hoe ver wil je gaan. Als je al een aparte ketting gebruikt voor indoor-werk en de (aparte) cassette laat je op de indoor-trainer zitten dan is het niet al teveel werk om je kettingbladen even af te vegen voordat je em op de trainer gooit, toch ?

Dit klinkt bijna als een n+1 oplossing (d.w.z. een speciale indoor-fiets, of winter/slecht-weer fiets)

Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vind het vaak wel iets te serieus klinken als mensen meerdere setjes kettingen gebruiken om de slijtage op de cassette te verminderen. Maar misschien is mijn inkomen te hoog voor de prijs van de onderdelen die ik gebruik ;)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:39
@Poenzkie En als je de as er andersom in probeert te doen? Ik ben niet heel bekend met Sram DUB maar er zijn trapassen met verschillende passingen tussen de linker en rechter kant.
Misschien zitten de lagers verkeerd in de BB shell. Was die nieuw? Ik zou ook de contactvlakken van de as opmeten of die wel de juiste nominale maat hebben.

Flickr - Strava

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
@Poenzkie:
Diameter van een Dub as is 28,99mm. Dus dat kan je probleem wel verklaren. Het 30mm lager is gewoon te groot. Nou is een duimstok niet heel nauwkeurig maar nauwkeurig genoeg om een verschil van een mm te schatten.

https://wheelsmfg.com/blo...F29%20ABEC%2D3%20bearings.

Is het een echt nieuwe trapas of is er per ongeluk een verkeerd lager bijgedaan door de verkoper?

@GWBoes: SRAM GXP heeft 24/22mm lagers. (DS/NDS)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
Via marktplaats heb ik een setje pedalen van Look Keo 2 Max carbon weten te bemachtigen. Zaten nog in de doos en waren ongebruikt.

Vond de opmerking van @rolandos582 over Wahoo Speedplay, skere bende nog al zwaarwegend, dus heb maar voor Look gekozen ;)

Heb ze gisteravond even bevestigd, in en uitklikken is wel een verschil met de Time Xpro 10. Dit gaat een stuk zwaarder, persoonlijk vind ik dat prettig. Daarnaast voelde het als meer contact met de pedalen, ik heb wel het idee dat mn zadel iets naar beneden moet na het bevestigen van de pedalen en schoenplaatjes...

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 13:38

Poenzkie

Just being Hendrick

GWBoes schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:22:
@Poenzkie En als je de as er andersom in probeert te doen? Ik ben niet heel bekend met Sram DUB maar er zijn trapassen met verschillende passingen tussen de linker en rechter kant.
Misschien zitten de lagers verkeerd in de BB shell. Was die nieuw? Ik zou ook de contactvlakken van de as opmeten of die wel de juiste nominale maat hebben.
De as andersom doen zorgt ervoor dat de speling nog steeds links zit. De as zelf is dus aan beide kanten over dik.
Ruud schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:13:
@Poenzkie:
Diameter van een Dub as is 28,99mm. Dus dat kan je probleem wel verklaren. Het 30mm lager is gewoon te groot. Nou is een duimstok niet heel nauwkeurig maar nauwkeurig genoeg om een verschil van een mm te schatten.

https://wheelsmfg.com/blo...F29%20ABEC%2D3%20bearings.

Is het een echt nieuwe trapas of is er per ongeluk een verkeerd lager bijgedaan door de verkoper?

@GWBoes: SRAM GXP heeft 24/22mm lagers. (DS/NDS)
Ik denk dat er toch inderdaad iets mis is gegaan met de lager. Het zit wel in een orginele verpakking van SRAM maar hij was al open gemaakt. Zit dus denk niets anders op dan een nieuwe bestellen, die bijna nergens verkrijgbaar zijn, en hem eruit persen. En ik vond erin persen al spannend :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Nu online
pier87 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:35:
Via marktplaats heb ik een setje pedalen van Look Keo 2 Max carbon weten te bemachtigen. Zaten nog in de doos en waren ongebruikt.

Vond de opmerking van @rolandos582 over Wahoo Speedplay, skere bende nog al zwaarwegend, dus heb maar voor Look gekozen ;)

Heb ze gisteravond even bevestigd, in en uitklikken is wel een verschil met de Time Xpro 10. Dit gaat een stuk zwaarder, persoonlijk vind ik dat prettig. Daarnaast voelde het als meer contact met de pedalen, ik heb wel het idee dat mn zadel iets naar beneden moet na het bevestigen van de pedalen en schoenplaatjes...
Waaaaat? Geen Time meer? ;(

• rolandos582
pier87 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:35:

Nice! Fijn setje is dat hoor, heb die van mij toevallig afgelopen week ook wat strakker gezet, op de indoor trainer klik je toch maar 1x in en uit. Heerlijk, lekker rammen. Grijze plaatjes gewoon neem ik aan? O-)

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
@Poenzkie:
https://r2-bike.com/SRAM-...et-DUB-PressFit-PF41-BB86

R2 heeft nog een betaalbare op voorraad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
Klopt @WaSteiL hoorde volgens mij bij de fanboys van Time. Maar sinds ze overgestapt zijn van Xpresso naar Xpro ondervind ik problemen, plotseling kraken is meer de regel dan de uitzondering. En als ik ergens een hekel aan heb is dat het wel.

Ja @rolandos582 grijze plaatjes, zitten als een huis zal vanavond even een indoorritje doen. Ben benieuwd. Als ze wat bevallen bestel ik een nieuw setje voor mn moraalfiets ;)
Pagina: 1 ... 366 ... 684 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).