Dasty is je vriend.
Volgende word 100% zwart, nu zijn ze +/- 14000km uit, 1x de lagers even wat nieuw vet gegeven. Vermoedelijk kunnen ze nog wel even mee maar ik kijk toch alvast een een vervangend setje.
Ik gebruik Look Keo Grijs dus ik wil sowieso binnen de Look pedalen blijven, dan heb je :
- LOOK KEO 2 MAX RACE PEDALEN ZWART
- LOOK KEO 2 MAX CARBON RACE PEDALEN ZWART
- LOOK KEO BLADE CARBON RACE PEDALEN ZWART
Volgens mij waren er wel wat mensen hier die de blade's ook gebruiken of zijn overgestapt. Merken jullie noemenswaardige verschillende tussen de bovenste pedalen of heb je hier ervaring mee? Ben oprecht benieuwd of het een gimmick is of er merkbare verschillen zijn in het in/uitklikken, pedaalstand bijvoorbeeld.
TL:DR
nee, ja, nee, eigenlijk niet.
De KEO 2 MAX is voor mij de benchmark. De goedkopere Look modellen vind ik eigenlijk vooral dat: te goedkoop. Bedenk daarbij dat ik gewoon een elitaire zak ben. En ik wil spullen die het gewoon altijd goed doen.
Met die 2 MAX ben ik heel tevreden. Kan goed in en uit klikken, goed instelbereik van de weerstend. Float van de grijze plaatjes helemaal zoals ik het wil. Lagers zijn goed te vetten. En ik vind het leuk om gekleurde pedalen te hebben.
Qua prijs vind ik de reguliere 2 MAX ook acceptabel.
De 2 MAX Carbon levert in mijn ogen niets extra's: 5 gram minder gewicht en verder hetzelfde. Dat is voor mij geen verkoopargument: ik ben niet alleen elitair maar ook bovengemiddeld zwaar.
De BLADEs heb ik gekocht toen ik een chique fiets aan het bouwen was. Ik vond het 'raar' om daar dezelfde pedalen op te zetten als de fietsen die de helft kostten. En ik vind de blades leuk, en ik had een kortingsbon.
Ze werken prima. Ze hangen iets anders dan de 2 MAX dus het is even zoeken als je er een tijdje niet op gereden hebt. De keuze in retentie is niet traploos maar gaat door het verwisselen van de blades. Standaard zitten er 2 bij. Als je ze los moet kopen (b.v. andere spanning) dan zijn ze best duur.
Nog wat voordelen: ik vind ze echt mooi. Jammer dat je er niets van ziet tijdens het rijden. 10gram lichter per stuk.
En een echt voordeel: de stack is 2,5 mm lager. Dus je kunt je zadel ook 2,5 mm lager zetten en je zwaartepunt komt ook naar beneden. Voor mij is dat een hele prettige bijkomstigheid want ik ben lang en zwaar. De lagere stack gaat niet ten koste van de grondspeling dus je kunt gewoon door blijven trappen in de bocht.