Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 364 ... 685 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:21
418O2 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:26:
@Mick3112 Ligt een beetje aan verhoudingen van je lichaam. Ik zou zelf de grotere pakken, je kan meer componseren naar kleinere afstanden dan naar grotere
@Mick3112 Het ligt inderdaad aan jouw ledenmaten en wat jij aankunt qua drop en hoe ver je kunt reiken.

Ik denk wel dat het juist andersom is. Een kleinere frame kun je meer mee spelen dan een te grote frame.
De zadel kan meer naar achteren door een zadelpen met offset, een stuurpen van 130mm is nog mogelijk. Zolang je de diepere zit aankan en/of eventueel een spacertoren voor lief neemt (want stack is lager), is dat een betere optie dan een grotere maat.

De andere kant op, een stuurpen van 100mm vervangen voor een van 70 is niet zo fraai en als je zadelpen recht is kun je heel beperkt nog naar voren zonder dat je je zit verpest.

Dit is wat ik overal lees, en ook mijn eigen ervaring. Mijn eerste fiets was net te groot en het hield gauw op met de aanpassingen. Ergo: zit was k*t. Ik heb nu een fiets wat eigenlijk ietsie te klein is, maar daar kan ik juist helemaal los gaan met aanpassingen zodat ik echt goed zit.

Gaat het echt om hele kleine verschillen tussen de twee maten (in vergelijking met wat voor jou fijn zit), kun je naar andere zaken gaan kijken. Een grotere frame kan makkelijker een frametas herbergen en genoeg ruimte overlaten voor 2 bidons. Bij de kleinere frame wordt dit zeuren (ook eigen ervaring). Een kleinere frame laat meer zadelpen zien. Bij een carbon zadelpen betekent dit meer comfort.

Zijn je benen aan de korte kant, kleinere maat ivm stand over. Heb je lange stelten, grotere maat anders wordt je drop te groot.

Etc Etc

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
418O2 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:26:
@Mick3112 Ligt een beetje aan verhoudingen van je lichaam. Ik zou zelf de grotere pakken, je kan meer componseren naar kleinere afstanden dan naar grotere
Als de basis reach al te ver is, dan kun je natuurlijk niet meer een grotere fiets kleiner maken :) Andersom wel.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:52
Bedankt voor jullie reacties! Ik dacht zelf ook meer aan een kleiner frame. Ik heb geen overdreven lange benen volgens mij.

Binnenkort toch eens naar een winkel om gewoon wat modellen en maten te proberen. Beter wat tijd investeren dan een potentiele miskoop doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:32
Michaelg schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:50:
[...]

Als de basis reach al te ver is, dan kun je natuurlijk niet meer een grotere fiets kleiner maken :) Andersom wel.
Juist.

Goede maat kopen.

En anders beter te klein dan te groot.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatmarked
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-09 21:31
Na 10 jaar op een oudje te hebben gefietst, nu ook tijd voor een nieuwe racefiets. Ik fiets +/- 2x per maand en ga 1x per jaar naar Frankrijk.

Door de bomen kan ik het bos niet meer zien, iemand een aanrader in prijscategorie +/- 2000/2500 euro? Wat langere levertijd niet zo'n probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
greatmarked schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:14:
Na 10 jaar op een oudje te hebben gefietst, nu ook tijd voor een nieuwe racefiets. Ik fiets +/- 2x per maand en ga 1x per jaar naar Frankrijk.

Door de bomen kan ik het bos niet meer zien, iemand een aanrader in prijscategorie +/- 2000/2500 euro? Wat langere levertijd niet zo'n probleem.
https://www.12gobiking.nl/ridley-fenix-sl-disc-105-ltd

nog op voorraad ook

Ik zou hem zo kopen, maar het is niet echt een upgrade, buiten dat hij "mooier" is dan mijn huidige fietsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IXWpEK-NrAREdrNjwNvu9h0O3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whumZOAErgOpZrOyH2Nqjx8H.jpg?f=fotoalbum_large

is ook gewoon prima natuurlijk, helemaal nu met hydraulische schijfremmen en ovals

[ Voor 37% gewijzigd door 418O2 op 19-11-2021 14:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:59
@Mick3112 frame kiezen die de juiste stack heeft.
Stack ophogen kan enkel door lelijke spacers te monteren, stack verlagen enkel door -30% stuurpen te monteren.

En zorgen dat reach van het frame niet te groot is, zodat je met minimaal 100mm stuurpen kan rijden.
Een frame met kleinere stack kan je voorzien van bijvoobeeld een 120mm stuurpen, maar een te grote reach oplossen met een 70mm stuurpen wil je weer niet.

Als je met stack/reach niet uitkomt dan moet je op zoek naar een ander frame en is fiets die je hebt uitgekozen niet geschikt zegmaar.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
ElGreco schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:49:
De zadel kan meer naar achteren door een zadelpen met offset, een stuurpen van 130mm is nog mogelijk.
En dat moet je dus nooit doen, zadel gewoon op juiste plek zetten en niet spelen met zadelstand om reach probleem op te lossen.
Als je zadel gaat verplaatsen ga je mogelijk knieproblemen krijgen of ga je continu op puntje van zadel zitten en krijg je weer last van je billen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:17

McMiGHtY

- burp -

Kluus schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:46:
[...]

Ja klopt, die zag ik ook en zijn volgens mij wel te krijgen in 28mm, lijken me erg fijn maar inderdaad net te duur ik zocht toch vooral voor de Schwalbes of desnoods GP5000 TR (maar die is ook al uitverkocht. Maar ik kan nog wel even wachten, voorlopig heb ik nog wel wat niet tubeless bandjes die ik ook nog eens op moet rijden. Ik wil in het seizoen wel graag naar 28mm nu dat fatsoenlijk in mijn nieuwe fiets moet passen vanwege de direct mount remmen, tegen die tijd zal het wel lukken iets te vinden.

@Fisico heb even terug gezocht (was wel grappig omdat er toen al opmerkingen over levertijden werden gemaakt ;)), het gaat nog steeds om de Factor Ostro toch? Echt een gaaf ding, precies mijn smaak ook voor wat betreft aero maar niet té. Welke kleur is het? Kan me voorstellen dat je flink uitkijkt naar zaterdag :D.
https://www.amazon.com/s?...rketplaceID=ATVPDKIKX0DER

Een nieuw/oud merk, waarvan de reviews goed zijn, en gewoon verkrijgbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door McMiGHtY op 19-11-2021 14:55 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Teun_2 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:54:
[...]

Ik ben zelf heel tevreden met de winspace lun-wielen. Met kortingcode die je bij iedere youtuber vindt komen die nog wat goedkoper uit, zelfs met importtaksen en btw.
Daar heb ik ook serieus naar gekeken, kwam een review tegen die het carbon e.d. inspecteerde en ze kwamen er best goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
DDX schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:47:
[...]

En dat moet je dus nooit doen, zadel gewoon op juiste plek zetten en niet spelen met zadelstand om reach probleem op te lossen.
Als je zadel gaat verplaatsen ga je mogelijk knieproblemen krijgen of ga je continu op puntje van zadel zitten en krijg je weer last van je billen.
Er zijn grenzen inderdaad en net als jij en andere gezegd hebben, gewoon de geschikte maat van de voor jou geschikte fiets zoeken.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Michaelg schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:50:
[...]

Als je net op de grens zit zal het wel meevallen. Maargoed; zoals we constateerden; lichaamslengte alleen is niet genoeg om de maat goed te kunnen definieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Wel mooi trouwens bij die 12go pagina van die sensa fiets :
Kortste levertijd garantie
In bestelling bij fabrikant, leverdatum onbekend.
Onbekend wanneer, maar we geven wel garantie dat het de kortste levertijd is 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 19-11-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
DDX schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:22:
Wel mooi trouwens bij die 12go pagina van die sensa fiets :

[...]

Onbekend wanneer, maar we geven wel garantie dat het de kortste levertijd is 8)7
Dat is niet heel gek toch? Als hij ergens beschikbaar komt, is het als eerste daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
418O2 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:34:
[...]

Dat is niet heel gek toch? Als hij ergens beschikbaar komt, is het als eerste daar
Gedurfde uitspraak, krijg ik hem dan gratis als ik hem nu ergens anders eerder kan krijgen/hij wel op voorraad is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
DDX schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:41:
[...]

Gedurfde uitspraak, krijg ik hem dan gratis als ik hem nu ergens anders eerder kan krijgen/hij wel op voorraad is ?
Wat de garantie is weet ik niet, maar kan me voorstellen dat zij met sensa hebben geregeld dat zij de eerste levering krijgen. Ze zullen het wel niet voor niks roepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 22:56
Ik dub al maanden om een setje Zipp 303S te kopen voor mijn racefiets. Met Black Friday hoop ik een mooie aanbieding tegen het lijf te lopen, maar vind het onoverzichtelijk om tientallen webshops (in NL en DE) in de gaten te houden. Google Shopping is niet echt accuraat. Iemand een tip?

Creating my own hero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik zou me concentreren op de webshops die je vertrouwd en waar je vaker wat gekocht hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:02
Een vraagje aan de mensen die er verstand van hebben. Ik zit er over te twijfelen om een powermeter te kopen, maar ik moet eerst weten of die compatibel is met mijn fiets. Deze is ondertussen +/- 20 jaar oud en ik weet niet exact meer welke techniek er allemaal inzit (behalve groepset, shimano rx100 8 speed, maar niet relevant denk ik). Ik zie vaak bij powermeter cranks staan dat ze op shimano hollow tech II passen.

Nu als ik naar de 4iiii kijk, en ik kijk naar mijn eigen cranks, dan lijkt het mij duidelijk dat dit niet overeenkomt. Klopt het dat ik hier geen powermeter crank op kan passen, of is er nog een omweg of zie ik iets over het hoofd?

Daarbij was dit voor mij de eerste keer dat ik een crank eraf heb gehaald, met flink wat moeite. Het er weer terug op zetten kostte me zo ongeveer nog meer moeite. Hoe weet je dat deze er goed in zit? voor mijn gevoel zit er nog veel ruimte tussen waar rotzooi door kan, maar ik heb natuurlijk van te voren niet gekeken hoe het toen zat 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyVh0V_AIMS5NefvFM_j4Ry9zt4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIvzTbRPFhL87jbYYY24N76V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWMXR4vhydhpq71suGrBt66X20w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzBPo3KAzywsdgcOCALrjaVR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_No29UF3FRwjSrpI0zUcxi4DzQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ak53qxd27tDBcSSoN7SAyD17.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt een vierkante trapas / square taper. Die trapas is niet compatibel met hollow tech, dus je kan er niet zomaar een power meter crank op zetten.
Wel kan je de trapas vervangen door een hollow tech trapas. Een kwestie van controleren wat het schroefdraad van je bottom bracket is (meestal BSA, maar er bestaat ook afwijkend frans en italiaans draad). Dan het juiste lager kiezen en dan past er een hollow tech crank in.

Zo'n crank sluit nooit helemaal aan op het frame. Je kan het best wel voor het terugplaatsen de rommel er tussenuit halen zodat de crankarm strak op de as zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2021 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:06
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:00:
Je hebt een vierkante trapas / square taper. Die trapas is niet compatibel met hollow tech, dus je kan er niet zomaar een power meter crank op zetten.
Wel kan je de trapas vervangen door een hollow tech trapas. Een kwestie van controleren wat het schroefdraad van je bottom bracket is (meestal BSA, maar er bestaat ook afwijkend frans en italiaans draad). Dan het juiste lager kiezen en dan past er een hollow tech crank in.

Zo'n crank sluit nooit helemaal aan op het frame. Je kan het best wel voor het terugplaatsen de rommel er tussenuit halen zodat de crankarm strak op de as zit.
Ja en vergeet dan dus niet dat je dus de hele 'drivetrain' aan het vervangen bent. De kettingbladen voor moet je dan namelijk mee vervangen want je krijgt een hollowtech 2 trapas alleen via nieuwe kettingblad. Dan heb je automatisch bij nieuw spul een 11 (of 12) speed ketting nodig, dan ook meteen nieuwe casette achter (11 speed (of 12)) en tot slot nieuwe derailleurs achter (en wellicht ook voor). Wat ik dan nog vergeten ben te benoemen is nieuwe versnellingen (in principe alleen in remklauwen mogelijk itt shifters op het frame) dus dat wil zeggen 2x remgrepen met schakelaar ingebouwd.... En daarbij dan ook nieuwe bloekjesremmen waarschijnlijk.

Dat is nogal wat als je plan was alleen een power meter te plaatsen.

Nieuwe fiets? :)

[ Voor 4% gewijzigd door HBSVDK op 19-11-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:02
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:00:

HBSVDK schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:26:
[...]

Ja en vergeet dan dus niet dat je dus de hele 'drivetrain' aan het vervangen bent. De kettingbladen voor moet je dan namelijk mee vervangen want je krijgt een hollowtech 2 trapas alleen via nieuwe kettingblad. Dan heb je automatisch bij nieuw spul een 11 (of 12) speed ketting nodig, dan ook meteen nieuwe casette achter (11 speed (of 12)) en tot slot nieuwe derailleurs achter (en wellicht ook voor). Wat ik dan nog vergeten ben te benoemen is nieuwe versnellingen (in principe alleen in remklauwen mogelijk itt shifters op het frame) dus dat wil zeggen 2x remgrepen met schakelaar ingebouwd.... En daarbij dan ook nieuwe bloekjesremmen waarschijnlijk.

Bedankt beide, voor dat probleem was ik al bang met zo'n oude groep er op, dat is het me nu niet waard. Een nieuwe fiets zou leuk zijn inderdaad, maar denk dat ik deze winter in ieder geval nog even met deze door ga. Morgen maar even die zooi schoonmaken en dan maar zonder powermeter de winter door. Ik zou natuurlijk ook een pedaal powermeter kunnen halen zoals de favero assioma, maar die is me nog iets te prijzig, dan houd ik dat budget liever voor een nieuwe fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

HBSVDK schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:26:
[...]

Niet helemaal waar: je kan Claris R2000 (8 speed) kettingbladen op een Shimano 4x110 hollow tech crank kwijt. Dan heb je de juiste kettingbladen met correcte spacing, dat zou verder helemaal compatibel moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 22:56
Powermeter pedalen?

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:56:
[...]

Niet helemaal waar: je kan Claris R2000 (8 speed) kettingbladen op een Shimano 4x110 hollow tech crank kwijt. Dan heb je de juiste kettingbladen met correcte spacing, dat zou verder helemaal compatibel moeten zijn.
Of het compatible is moet je van te voren wel goed controleren, het kan wel hollotech kan zijn maar soms willen de verschillende lijnen en generaties toch niet goed op elkaar passen. Ook al lijkt het op elkaar, de spacing komt niet altijd 100% overeen. Misschien speelt dit minder bij racefiets groepen (105 en Ultegra van dezelfde generatie passen bijvoorbeeld in ieder geval wel) maar ik heb ooit een XT M8000 PM willen kopen voor mijn XT M8100 crankset en dat paste dan weer niet.

Aan de andere kant kom je met de kosten PM + BB + crankstel al wel redelijk in de buurt van Favero Assioma Uno pedaaltjes. En die kunnen later zo door naar je nieuwe fiets.

Edit: Bij de M8000 linker crank vs M8100 rechter, zoals in mijn geval, was het dacht ik dat de linker crank van de M8000 serie iets smaller is dan de M8100 waardoor de as te ver uit stak en je de preload niet kan instellen (dus speling).

[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 19-11-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ja, of een achterwiel (of set) met een Powertap G3 naaf kopen, die komen nu vaak goedkoop omdat ze voor velgremmen zijn en iedereen overgaat op schijf

[ Voor 31% gewijzigd door MrAngry op 19-11-2021 20:36 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
DDX schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:41:
[...]

De Ridley Fenix SL Disc 105 LTD 2022 is exclusief verkrijgbaar bij 12GO Biking!
Zo durf ik ook dergelijke garanties te geven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Haha ja zo kan ik het ook, ltd slaat zeker op stickertje ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06
Dullahan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:51:
Een vraagje aan de mensen die er verstand van hebben. Ik zit er over te twijfelen om een powermeter te kopen, maar ik moet eerst weten of die compatibel is met mijn fiets. Deze is ondertussen +/- 20 jaar oud en ik weet niet exact meer welke techniek er allemaal inzit (behalve groepset, shimano rx100 8 speed, maar niet relevant denk ik). Ik zie vaak bij powermeter cranks staan dat ze op shimano hollow tech II passen.

Nu als ik naar de 4iiii kijk, en ik kijk naar mijn eigen cranks, dan lijkt het mij duidelijk dat dit niet overeenkomt. Klopt het dat ik hier geen powermeter crank op kan passen, of is er nog een omweg of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij stuurde je vroeger gewoon je eigen crankarm op naar 4iiii en dan boorden ze er een gat in, powermeter monteren, en kreeg je de hele handel netjes terug. Misschien kan dat nog steeds wel?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Ze boren weinig hoor, iets met opplakken ;)
Moet je alleen wel een compatible crank hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja klopt, je zou het kunnen vragen though of het ook kan met zo'n oude crank... Stages doet dat ook tegenwoordig zag ik:
https://stagescycling.com...-meters/factory-installed

Die oudjes staan bij zowel 4iiii als stages in ieder geval niet op de compatibiliteitslijst :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:06
Kluus schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:03:
Ja klopt, je zou het kunnen vragen though of het ook kan met zo'n oude crank... Stages doet dat ook tegenwoordig zag ik:
https://stagescycling.com...-meters/factory-installed

Die oudjes staan bij zowel 4iiii als stages in ieder geval niet op de compatibiliteitslijst :P.
Vraag is of je dat moet willen. Weet niet of ik het goed zag maar de cranck oogde zelf al niet meer perfect 4-kant. Dus hoewel hij misschien nu nog wel solide vast zit zonder speling staan dit type cranks er volgens mij wel om bekend dat ze ook best wel eens plots slap/met speling plots zijn, oftewel versleten. Dit oude en kwetsbare matig slijtage vaste spul zou ik dus geen kostbare power meter op laten zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

HBSVDK schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:06:
[...]

Vraag is of je dat moet willen. Weet niet of ik het goed zag maar de cranck oogde zelf al niet meer perfect 4-kant. Dus hoewel hij misschien nu nog wel solide vast zit zonder speling staan dit type cranks er volgens mij wel om bekend dat ze ook best wel eens plots slap/met speling plots zijn, oftewel versleten. Dit oude en kwetsbare matig slijtage vaste spul zou ik dus geen kostbare power meter op laten zetten.
Mee eens hoor en ik denk ook niet dat die bedrijven er uberhaupt aan gaan beginnen. Beste optie lijkt me in dit geval toch pedalen (ivm budget single sided), zeker met het oog op een eventuele nieuwe fiets. Of inderdaad eerst de nieuwe fiets waarna je weer meer opties hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:00:
Ze boren weinig hoor, iets met opplakken ;)
Moet je alleen wel een compatible crank hebben.
OH dat dacht ik, om die rekstrookjes ergens een plekje te geven of zo.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Mick3112 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:23:
Goedemorgen,

Ik heb een vraagje over racefiets maten en mischien dat er een stelregel voor is die mij niet bekend is.

Ik ben 1.80 en hierdoor val ik wat betreft maten vaak in 2 categorieen.

56 inch 1.75 - 1.80
58 inch 1.80 - 1.85

Deze bijvoorbeeld. https://www.12gobiking.nl/sensa-romagna-105-disc-limited

Wat is nou wijsheid in zo'n geval?

alvast bedankt!
Tja, naar de zaak toe gaan en ze naast elkaar zetten, en erop gaan zitten. Ik heb ook lang getwijfeld met mijn 1m80 en het is toch de 56 geworden, want ik vond de reach van de 58 te lang. (Was wel bij een Scott)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:19:
[...]

OH dat dacht ik, om die rekstrookjes ergens een plekje te geven of zo.
Nee dat is echt gewoon plakken. Oorspronkelijk was de bedoeling van 4iiii om kitjes op te sturen die je thuis zelf kon plakken. Maar omdat de specifieke lijm niet zo'n fijn goedje is was het niet zo makkelijk te verschepen in verband met regelgeving in diverse landen. Daarom hebben ze toen de factory install opgezet.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 19-11-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
BreadFan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:55:
[...]

[...]

Zo durf ik ook dergelijke garanties te geven :D
Staat niet bij die fiets natuurlijk. Die is ook op voorraad

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 19-11-2021 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zo. Ik begreep dat we morgen met ons groepje toch weer eens een keer op de weg gaan fietsen en met de gravel racer hou ik ze denk ik niet bij :+, dus toch maar weer de moeite genomen om de Tarmac een beetje winterklaar te maken met de aluminium winter wielen (Fulcrum Racing 3 aka de versie van de Zonda's die met Shimano gecombineerd mag worden ;)).

Dat is toch wel weer het nadeel aan velgremmen, dat je niet het hele jaar op je mooie wielen gaat rijden (ik dan niet in ieder geval) maarja, hier liggen gelijk 4 seasons bandjes op en dan hebben we straks in de lente ook weer een extra geluksmomentje bij de volgende wielwissel. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vD3C4G3oPqHblgCWzhX6H5iGr78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/prga4HOs9C2XGmQjLXf056cp.jpg?f=user_large

Op een of andere manier staan ze deze fiets iets beter dan mijn oude frame vind ik, hoewel het frame eigenlijk iets meer aero is en ze draaien zoooo soepel, dat doet campa toch wel netjes met die cup&conus naven.

Edit: Oja, toen ik Di2 instelde op de nieuwe cassette (11-28 ipv 11-30) kwam ik er achter dat de synchro standen ook allemaal weg waren. Blijkbaar slaat 'ie dit per cassette op (ergens ook wel weer logisch misschien).

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 20-11-2021 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Kluus schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:40:
Zo. Ik begreep dat we morgen met ons groepje toch weer eens een keer op de weg gaan fietsen en met de gravel racer hou ik ze denk ik niet bij :+, dus toch maar weer de moeite genomen om de Tarmac een beetje winterklaar te maken met de aluminium winter wielen (Fulcrum Racing 3 aka de versie van de Zonda's die met Shimano gecombineerd mag worden ;)).

Dat is toch wel weer het nadeel aan velgremmen, dat je niet het hele jaar op je mooie wielen gaat rijden (ik dan niet in ieder geval) maarja, hier liggen gelijk 4 seasons bandjes op en dan hebben we straks in de lente ook weer een extra geluksmomentje bij de volgende wielwissel. :)

[Afbeelding]

Op een of andere manier staan ze deze fiets iets beter dan mijn oude frame vind ik, hoewel het frame eigenlijk iets meer aero is en ze draaien zoooo soepel, dat doet campa toch wel netjes met die cup&conus naven.

Edit: Oja, toen ik Di2 instelde op de nieuwe cassette (11-28 ipv 11-30) kwam ik er achter dat de synchro standen ook allemaal weg waren. Blijkbaar slaat 'ie dit per cassette op (ergens ook wel weer logisch misschien).
Inderdaad. Dit is een BEETJE winterklaar. Er mist toch een essentieel onderdeel.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:49:
[...]

Inderdaad. Dit is een BEETJE winterklaar. Er mist toch een essentieel onderdeel.
Haha, wat is dan écht winterklaar ;). Voor het echt slechte weer heb ik mijn gravelracer met bredere banden (dan hoef ik ook niemand bij te houden, want dan ben ik de enige die gaat) en met volledige spatborden, als dat het beoogde missende onderdeel is! :*)

Op de tarmac komt ook wel een ass-saver indien nodig O-). Ik heb ook van die clipon spatborden gehad van sks op mijn oude winterfiets, maar ik vond toch dat die de lak beschadigen als je er te lang niet naar omkijkt en er grut tussen gaat zitten.

[ Voor 49% gewijzigd door Kluus op 20-11-2021 13:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
ElGreco schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:49:
[...]

Overduidelijk een zadeltasje.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
TheTinusNL schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:48:
[...]

Overduidelijk een zadeltasje.
Dat ook

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Kluus schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:50:
[...]

Haha, wat is dan écht winterklaar ;). Voor het echt slechte weer heb ik mijn gravelracer met bredere banden (dan hoef ik ook niemand bij te houden, want dan ben ik de enige die gaat) en met volledige spatborden, als dat het beoogde missende onderdeel is! :*)

Op de tarmac komt ook wel een ass-saver indien nodig O-). Ik heb ook van die clipon spatborden gehad van sks op mijn oude winterfiets, maar ik vond toch dat die de lak beschadigen als je er te lang niet naar omkijkt en er grut tussen gaat zitten.
Inderdaad spatborden. Een beetje van de doorzichtige tape die niemand ziet erop plakken en gaan. Een beetje sociaal voor je mederijders achter je zijn hoor, zij hebben geen ass aan je ass saver.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:12:
[...]

Inderdaad spatborden. Een beetje van de doorzichtige tape die niemand ziet erop plakken en gaan. Een beetje sociaal voor je mederijders achter je zijn hoor, zij hebben geen ass aan je ass saver.
Als de mederijders ook zo attent waren zou ik er over nadenken, maar dat heb ik al lang opgegeven ;).
@TheTinusNL Zadeltasje mja, ik ben niet anti hoor dus je krijgt met mij niet die discussie, maar ik heb hem zelf niet echt nodig voor die paar spullekes die ik mee neem.

Belangrijker: Zijn jullie ook zo benieuwd naar de foto's van @Fisico?

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 20-11-2021 14:44 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 23:02

Fisico

by Fabian

Eerst een rondje met de club op de Canyon (#fietsvandeshow) en daarna de shake down van de Ostro gedaan. Factor Ostro, maat 54, met 45mm BlackInc. velgen, SRAM RED AXS en overal van die Ceramic Speed lagers in.

De shake down was een uurtje rechttoe rechtaan met een stukje landingsbaan. Eerste indrukken zijn echt heel goed. De geo is iets compacter en het stuur iets smaller dus ik zit lager op de fiets en over stijfheid niets te klagen. Aan SRAM kan ik zeker wel wennen. De fietsenmaker vond tubeless een goed idee, hij doet vaker zijn eigen ding toch @MrBarBarian ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CV1TjCehkYxbajltretiybgfXe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnAdQfpiK64x32XWRnwvSUje.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oq_tG4WfFQWiI-u-2E6IJf7ZWro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7EcISLArcSL8ew8iw0YUOKS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ADvNlW9Zoy5veHgctRFkk0_IIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QO5tMaz9heTH4eUwz6Tiwsy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZpbk3niKtCIsaXmHP-eVIBlCfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usp8UNfHKR0HeYYscI2xOhaX.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een traantje gelaten bij Hessing, maar dat is een ander onderwerp. En ja de Wahoo zit verkeerd, maar als ik de houder goed draai dan passen de schroefjes niet |:(

Zoiets @Kluus ;)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Fisico schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:20:
...

De fietsenmaker vond tubeless een goed idee, hij doet vaker zijn eigen ding toch @MrBarBarian ?
Prima fietsenmaker dus! :)
...

Zoiets @Kluus ;)
Heel mooi! Echt een gave kleur ook met dat gestreepte blauw. :9~ Daar ga je vast veel plezier van hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@Kluus Dank je! De carbondeeltjes onder de blanke lak vind ik echt schitterend.

Ik heb besloten tubeless tot de eerste bandenwissel te gaan ervaren. Als het top is dan hou ik het en anders stap ik weer terug naar biba's. Geen keuze hebben zorgt ervoor dat ik ook weer eens iets nieuws probeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Geen ideen wat je bedoeld @Fisico .

Onze date staat voor de eerste fatsoenlijke dag in 2022 (+15 graden). Ostro-day ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@MrBarBarian een mooie meewindkoers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Fisico schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:20:
Eerst een rondje met de club op de Canyon (#fietsvandeshow) en daarna de shake down van de Ostro gedaan. Factor Ostro, maat 54, met 45mm BlackInc. velgen, SRAM RED AXS en overal van die Ceramic Speed lagers in.
Mooie fiets!
en over stijfheid niets te klagen.
Was iedere trap raak?
De fietsenmaker vond tubeless een goed idee
Niet alleen die fietsenmaker....

Die GP5000 bandjes daarentegen worden misschien wel een uitdaging als je lek rijdt onderweg.....
Ik zou een Dynaplug (racer pro) kopen, en niet wachten tot je hem nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@mhr-zip goede tip, ik heb een tool van Leynze erbij gekregen, maar ik zal eens kijken. Ik las her en der wat over gebrekkige stijfheid van de fiets. Bij de Canyon heb ik altijd het idee dat de eerste trappen raak zijn en het daarna werken wordt. Ik ben benieuwd hoe dat hier uit gaat pakken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ElGreco
Raar. Bij mij is het altijd werken. Ik doe iets fout denk ik.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Fisico schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:52:
@mhr-zip goede tip, ik heb een tool van Leynze erbij gekregen, maar ik zal eens kijken. Ik las her en der wat over gebrekkige stijfheid van de fiets. Bij de Canyon heb ik altijd het idee dat de eerste trappen raak zijn en het daarna werken wordt. Ik ben benieuwd hoe dat hier uit gaat pakken.
Ik zeg niet dat een Lezyne niet goed is. Maar hele kleine gaatjes gaan vanzelf dicht. Soms gaat hij net niet dicht, dan wil je een plug gebruiken. Dan wil je volgens mij niet zo'n dartplug, want die krijg je er niet in (je bent niet Dirty Kanza aan het rijden).

Met sealant en een plug, dek je 90% van het lekrijden af. Voor de grote gaten en scheuren kan je altijd nog een biba en Parktool tb-2's meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Die lidl fietsensteun waar iedereen zo lyrisch over is: 25 euro met blackfriday.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 19:32
Mistraller schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:57:
Die lidl fietsensteun waar iedereen zo lyrisch over is: 25 euro met blackfriday.
Heb je toevallig een link? Ik zie hem wel staan, maar voor 40 euro? :?
https://www.lidl.nl/p/crivit-fietsmontagesteun/p100332141

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 21:32
De Lidl fietsensteun staat in de folder van week 47. te bestellen vanaf 22 november. Dat is morgen. :)
Je moet eerst een filiaal selecteren en dan de folder die bij het filiaal hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
De steun lag hier overigens ook in de winke afgelopen zaterdag, voor 30 euro.

https://wekelijkse-folders.nl/lidl/lidl-folder-IJen3BLKKL-65

Ze hebben ook een topper van een fiets te koop. :X

[ Voor 46% gewijzigd door Mistraller op 21-11-2021 22:10 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41
Mistraller schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:08:
De steun lag hier overigens ook in de winke afgelopen zaterdag, voor 30 euro.

https://wekelijkse-folders.nl/lidl/lidl-folder-IJen3BLKKL-65

Die remgrepen...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Mistraller schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:08:

hoho, met voor- en achterrem hoor! :X

Iedereen moet ergens beginnen, maar dit lijkt mij aardig als halve hipster door de stad maar dat is het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Volgens mij is dit ook niks voor een hipster, er zitten namelijk (iets van) versnellingen en remmen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:01

Poenzkie

Just being Hendrick

ElGreco schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:19:
[...]

Deze winkel even in de gaten houden. Die komt regelmatig met losse spullen voorbij.
Bekijk advertenties van op Marktplaats

https://link.marktplaats.nl/link/seller-profile/4392209
Nou uiteindelijk niet via deze winkel, maar wel via Marktplaats een complete Force groepset kunnen scoren met alles er op en eraan O+ Frame staat ook in bestelling en de rest binnenkort ook maar is bestellen :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Ik dacht meer aan die enkelbrekers toeclips ;(

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet Krediet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 17:21
Goedendag allemaal,

Ik zag vandaag op de site van Futurumshop https://www.futurumshop.n...wermeter-left-right.phtml de Favero Assioma Duo-Shi Powermeter voor een mooie Black-Friday prijs.

Iemand toevallig ervaringen met deze powermeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:09
@Piet Krediet : zelf geen ervaring mee, maar mocht je deze review nog niet gelezen hebben... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Piet Krediet schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:58:
Goedendag allemaal,

Ik zag vandaag op de site van Futurumshop https://www.futurumshop.n...wermeter-left-right.phtml de Favero Assioma Duo-Shi Powermeter voor een mooie Black-Friday prijs.

Paar dingen op een rijtje:
- "normaal" koop je deze compleet (enkel of duo) met "pedal body" voor Look Keo plaatjes
- deze zijn goedkoper omdat ze zonder body geleverd worden, je moet dus zelf je shimano pedalen combineren met deze om een compleet pedaal te maken.
- de Q factor voor deze versie is hoger dan standaard shimano pedalen of de Look versie van de assioma's. Voor normaal gebruik zal je dit niet snel merken, maar ga je regelmatig op de grens met 40+ door de bocht (bv in crits), dan ga je gegarandeerd met je pedaal tegen de grond, de invloed van de q factor op de maximale hoek is best groot aanwezig, meningen zijn verdeeld volgens mij...
- verder zijn assioma's de benchmark qua powermeters, dus de meet techniek is dik op orde

De vraag is dus, is deze shimano versie de juiste voor je..?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:05
Goedendag allemaal,

Ik heb deze power meter (enkelzijdig) sinds de zomer van 2019 en ben er mega tevreden mee. In de afgelopen 2,5 jaar geen enkel probleem gehad.

Wordt door DCRainmaker ook als één van de beste pedal power meters beschouwd. Goede deal, zeker voor dubbelzijdig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 22:16
Goedendag allemaal,

De deal valt mee hoor. Deze prijs had ie afgelopen week ook al. Ik ben ook opzoek naar een powermeter. De uno is dan wel weer een stuk in prijs gezakt. Die is nu ongeveer 350. Helaas past een 4iiii of stages niet op mijn canyon ultimate cf slx, maar wel op mijn speedmax. Dus neig naar de uno, zodat ik hem op beide kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Prulleman schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:18:

- de Q factor voor deze versie is hoger dan standaard shimano pedalen of de Look versie van de assioma's. Voor normaal gebruik zal je dit niet snel merken, maar ga je regelmatig op de grens met 40+ door de bocht (bv in crits), dan ga je gegarandeerd met je pedaal tegen de grond, de invloed van de q factor op de maximale hoek is best groot aanwezig, meningen zijn verdeeld volgens mij...
Door die Q-factor zit je ook wijder met je benen op de fiets. Dat kan best een effect op je lichaam hebben. Voor mij de reden om ze niet te kopen, want met name mijn rechterbeen is heel gevoelig voor kleine afwijkingen. Blijven die van Garmin over maar die zijn echt een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

stokmeister schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:10:
[...]

De deal valt mee hoor. Deze prijs had ie afgelopen week ook al. Ik ben ook opzoek naar een powermeter. De uno is dan wel weer een stuk in prijs gezakt. Die is nu ongeveer 350. Helaas past een 4iiii of stages niet op mijn canyon ultimate cf slx, maar wel op mijn speedmax. Dus neig naar de uno, zodat ik hem op beide kan gebruiken.
De ruimte tussen arm en frame is echt hopeloos smal op de Ultimate. Zelfs een cadansmeter past maar op een plekje er net tussen. En dan moet je nog de dubbelzijdige tape gebruiken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-09 18:18
ten aanzien van die discussie, in hoeverre is dubbel meten tov enkel meten nou een voordeel? Scheelt nogal als je gewoon zo'n stages oid kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
nogeeninlog schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:28:
De Lidl fietsensteun staat in de folder van week 47. te bestellen vanaf 22 november. Dat is morgen. :)
Je moet eerst een filiaal selecteren en dan de folder die bij het filiaal hoort.
Thanks, net besteld :) Incl. verzenden 29,99 eu

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

mormegilmaster schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:46:
ten aanzien van die discussie, in hoeverre is dubbel meten tov enkel meten nou een voordeel? Scheelt nogal als je gewoon zo'n stages oid kan halen.
Jim van Join merkte bij Laurens ten Dam op dat iedereen toch redelijk 50/50. Wellicht niet op alle momenten, maar als je geen kwestuur hebt dan ben je niet 60/40 standaard. Dus op zich moet een kant ook wel voldoende zijn. Je wattage is misschien wat onbetrouwbaar, zeg je bent 52.48 in verhouding, maar ik denk dat voor trainingen dat niet echt uit maakt. Dubbel is wel fraaier en kan ook weer informatie over de manier van trappen opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
mormegilmaster schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:46:
lastig iets over te zeggen...

als je altijd met een balans van 48-52 trapt, dan meet je bv altijd een paar % te hoog of te laag, maar wel consequent, dus niet zo erg. Als je L/R afwijking groter is, dan de afwijking in je gemiddelde power en berekende calorieen etc ook groter, op zich ook geen ramp, zeker gezien je er nooit achter komt als je met nooit met een dubbel gaat rijden.

Sommige mensen hebben echter niet echt een vaste balans, maar schommeld het erg van links naar rechts aan de hand van bv vermoeidheid of andere omstandigheden, Dan ga je wat meer gekke resultaten zien in je avg power over een complete rit, maar zolang we het over een paar procent hebben, valt ook dit allemaal enorm mee.

Kortom, als je niet beter weet is de kans klein dat je het verschil merkt, maar ben je een data nerd dan zal je je altijd af blijven vragen hoe correct je data is :)
Het voordeel is dus betere data, hoe belangrijk dat voor je is, is heel persoonlijk

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Je krijgt wat meer afwijking als je geen dubbel hebt.
Ik zit redelijk rond de 50/50, soms kom ik met 49/51 thuis maar heb ook ritten dat ik met 54/46 thuiskom.
Of omgekeerd 46/54.
Wisselt ook tijdens het fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:39
Fisico schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:07:
[...]

Jim van Join merkte bij Laurens ten Dam op dat iedereen toch redelijk 50/50. Wellicht niet op alle momenten, maar als je geen kwestuur hebt dan ben je niet 60/40 standaard. Dus op zich moet een kant ook wel voldoende zijn. Je wattage is misschien wat onbetrouwbaar, zeg je bent 52.48 in verhouding, maar ik denk dat voor trainingen dat niet echt uit maakt. Dubbel is wel fraaier en kan ook weer informatie over de manier van trappen opleveren.
De noodzaak voor 2-zijdig neemt toe zodra je vaker langere zwaardere ritten zult doen.

Zoals hierboven gezegd zijn de meeste mensen "redelijk" 50/50. Echter kan het zijn dat je gedurende langere zwaardere ritten meer een dominantere kant zult zien. Dan kan 50/50 opeens 52/48 worden, wat zou kunnen betekenen dat je vermogens meter ongeveer 5% overschat of (als je andere been zwakker is juist onderschat).

Bij kortere ritten zal die afwijking altijd gelden, dus dan maakt het niet zo veel uit. Maar zoals gezegd kan de afwijking verschillen na verloop van tijd.

Dat gezegd hebbende zal voor de meerderheid een enkelzijdige vermogensmeter dus wel voldoende zijn. Dan steek je de rest van het geld bijvoorbeeld in goede winterkleding om langer te kunnen trainen bijvoorbeeld en dan heb je netto meer kans op prestatieverbetering. Aan de andere kant, zo groot is het verschil als je het uitsmeert over het aantal uren dat je er gebruik van maakt.

Uiteindelijk dus een persoonlijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Het is toch simpel, meer data = altijd beter. Zo'n setje pedalen doe je echt enorm lang mee. Dus gewoon een investering, die assioma duo's waren laatst voor €520 bij futurumshop. Gewoon een nobrainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
maar die is me nog iets te prijzig, dan houd ik dat budget liever voor een nieuwe fiets.
Als je voor de Favero gaat kun je die tzt ook meenemen naar je nieuwe fiets. Spaar je iig die set pedalen uit . :)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Fisico schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:07:
[...]

Eigenlijk zei hij dat het niets uitmaakt en een single crankmeter al voldoende doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
418O2 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:26:
[...]

Eigenlijk zei hij dat het niets uitmaakt en een single crankmeter al voldoende doet?
Maakte op ons bedenkelijke niveau over het algemeen inderdaad niets uit. Maar heb toch de duo's gekocht... 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
rolandos582 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:16:
Het is toch simpel, meer data = altijd beter. Zo'n setje pedalen doe je echt enorm lang mee. Dus gewoon een investering, die assioma duo's waren laatst voor €520 bij futurumshop. Gewoon een nobrainer.
niet om een discussie te starten, want ik zie zeker het nut van een goede, betrouwbare, dubbele powermeter, maar om nou te zeggen dat een 500+ euro uitgave een nobrainer is gaat wat ver. Dat kan je echt alleen in perspectief zien in combinatie met budget, doelen, andere items op je verlanglijstje, ... etc.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:31:
[...]

niet om een discussie te starten, want ik zie zeker het nut van een goede, betrouwbare, dubbele powermeter, maar om nou te zeggen dat een 500+ euro uitgave een nobrainer is gaat wat ver. Dat kan je echt alleen in perspectief zien in combinatie met budget, doelen, andere items op je verlanglijstje, ... etc.
Ja tuurlijk maar als je op zoek bent naar een dergelijke powermeter is het voor het geld gewoon het beste wat je kan kopen. Ja voor de wieler tourist is een simpele 4IIII ook afdoende. Die is nu ook in de aanbieding voor €220,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
rolandos582 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:32:
[...]

Ja tuurlijk maar als je op zoek bent naar een dergelijke powermeter is het voor het geld gewoon het beste wat je kan kopen. Ja voor de wieler tourist en een simpele 4IIII ook afdoende. Die is nu ook in de aanbieding voor €220,-
dat klinkt al beter ;)
Je kan je geld maar 1 x uitgeven

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
Persoonlijk zou ik nooit pedalen kopen, zit toch op een plek die gevoeliger is voor slijtage (en je ik weet dat je vervangonderdelen kan krijgen, maar kan dat over paar jaar nogsteeds?) en schade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
DDX schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:35:
Persoonlijk zou ik nooit pedalen kopen, zit toch op een plek die gevoeliger is voor slijtage (en je ik weet dat je vervangonderdelen kan krijgen, maar kan dat over paar jaar nogsteeds?) en schade
Jouw use case is ook niet heel normaal, he ;)

Maar bij +/- max 10k per jaar en voldoende onderhoud / schoonmaken heb ik geen enkel issue op dit vlak met de Favero's. Lees daar online ook weinig over.

Voordeeltje bij pedalen is dat je ze makkelijker op meerdere fietsen kunt gebruiken (bijvoorbeeld bij huurfiets op vakantie).

[ Voor 0% gewijzigd door GerbenBK op 22-11-2021 12:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

jasperdeman schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:15:

De noodzaak voor 2-zijdig neemt toe zodra je vaker langere zwaardere ritten zult doen.
Dat denk ik ook. Ik bedoelde meer dat wanneer je gaat intervallen, sprintjes etc het waarschijnlijk niet zoveel uit zal maken omdat je dan toch beide benen maximaal gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

418O2 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:26:
[...]

Zo zou je het kunnen samenvatten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Fisico schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:59:
[...]

Zo zou je het kunnen samenvatten ;)
Die ifs en buts kan je zo wel samenvatten. Pedalen zijn leuk en geil geil extra data, maar een crankmeter geeft je al meer dan voldoende informatie. Die extra 400 euro kan je efficiënter besteden als je beter wil worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
GerbenBK schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:56:
[...]

Maar bij +/- max 10k per jaar en voldoende onderhoud / schoonmaken heb ik geen enkel issue op dit vlak met de Favero's. Lees daar online ook weinig over.

Voordeeltje bij pedalen is dat je ze makkelijker op meerdere fietsen kunt gebruiken (bijvoorbeeld bij huurfiets op vakantie).
Gelukkig heb ik meerdere fietsen he ;)
En dus ook meerdere powermeters (prijzige hobbie ja 8) )
1x stages (enkelzijdig)
3x 4iiii (dubbelzijdig)
1x quarq (soort van dubbelzijdig)
1x power2max (soort van dubbelzijdig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
DDX schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:48:
[...]

Gelukkig heb ik meerdere fietsen he ;)
En dus ook meerdere powermeters (prijzige hobbie ja 8) )
1x stages (enkelzijdig)
3x 4iiii (dubbelzijdig)
1x power2max (soort van dubbelzijdig)
Dat telt niet, want ik heb ook meerdere fietsen haha! Dus je fietst nog steeds +/- vijf keer zo veel op je fietsen als ik.

Oh en ik heb 2 powermeters....Favero's en de Quarq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-09 18:18
GerbenBK schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:56:
[...]

Dat laatste lijkt me inderdaad wel prettig, maar all in all is dat natuurlijk ook iets wat niet heel vaak voorkomt (bij mij tenminste niet).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:26
(jarig!)
[...]

Ja tuurlijk maar als je op zoek bent naar een dergelijke powermeter is het voor het geld gewoon het beste wat je kan kopen. Ja voor de wieler tourist is een simpele 4IIII ook afdoende. Die is nu ook in de aanbieding voor €220,-
De wielertoerist kan dat geld zelfs in de zak houden. Jij denkt al weer 1 (of meer niveaus) hoger. De wielertoerist heeft amper een hartslagmeter. En terecht. Ik denk dat veel mensen juist veel meer plezier zouden beleven met MINDER data.

Ik fiets zelf de laatste tijd zonder cadans- en hartslagmeter. En ook nog geen moment gemist.

Dus dat maakt mij wielertoerist. Helemaal prima.

[ Voor 17% gewijzigd door wisselwerking op 22-11-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

DDX schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:48:
Dat was een van de punten die ik minder aan de quarq vond. Esthetisch i.c.m. Red was het ook niet helemaal voor mij. Pedalen worden inderdaad vies, raken uitgetrapt bij het kliksysteem etc. Het blijft toch allemaal schipperen tussen de mogelijkheden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 10:38

joker1977

Tweakert

[...]

De simpele wieler-toerist heeft geen vermogensmeter nodig. Heck, die heeft geeneens een hartslagmeter of cadansmeter.

De toegevoegde waarde van dubbelzijdig vs. enkelzijdig is vaak zeer klein. Leuk dat je dan "meer" data krijgt, maar wat doe je daar dan mee ?

Daarnaast: De nauwkeurigheid van powermeters is ook niet zo belangrijk tenzij je onderling wilt vergelijken. Met onderling bedoel ik dan tussen 2 mensen of tussen 2 verschillende fietsen (of indoor-trainers). Of je nu een FTP van 300W of 250W hebt is niet zo belangrijk, zolang je je training en vooruitgang bekijkt op hetzelfde apparaat.

Maar ja, FTP is alles he - dan kun je het beste een enkelzijdige meter nemen en de balans daarop in de firmware flink verdraaien, dan ePeen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Precies, ik heb op twee fietsen een enkelzijdige stages, op de racer gebruik ik die op zich wel regelmatig om buiten te kunnen intervallen en om te pacen, op de MTB ben ik er eigenlijk nog niet eens helemaal over uit of het nou zo'n nuttige toevoeging is.

Het volstaat in ieder geval dat het consistent is met zichzelf wat mij betreft. En lange zware ritten doe ik ook, maar in de finale van een cyclo, wanneer je door vermoeidheid wellicht uit balans raakt, ben ik al lang niet meer met dat ding bezig. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 10:38

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:01:
Precies, ik heb op twee fietsen een enkelzijdige stages, op de racer gebruik ik die op zich wel regelmatig om buiten te kunnen intervallen en om te pacen, op de MTB ben ik er eigenlijk nog niet eens helemaal over uit of het nou zo'n nuttige toevoeging is.

Het volstaat in ieder geval dat het consistent is met zichzelf wat mij betreft. En lange zware ritten doe ik ook, maar in de finale van een cyclo, wanneer je door vermoeidheid wellicht uit balans raakt, ben ik al lang niet meer met dat ding bezig. ;)
Ik kan me nog enigszins voorstellen dat je ook consistent "wilt" tussen Tacx/Wahoo en je fiets: Dan kun je je trainingen, als je daar echt zo serieus mee bezig bent, ook vergelijken tussen in- en outdoor. Maar heel eerlijk, als daar 5% tussen zit dan maakt dat heus niet het verschil.

Voor de rest dat gedoe over L/R-verhouding: Gemiddeld genomen zal iedereen zonder blessures niet meer dan 1-2% tussen beide benen hebben. Bij typische vermogens die je kunt volhouden (afhankelijk van je grootte e.d.) zal dat niet meer dan 5 Watt zijn per been. Peanuts. Je kunt veel beter trainen op "meer vermogen overall" dan op "betere 50-50 balans" want waarom zou je 1 been trainen als je 2 beter kunt maken...

Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf bepalen wat nuttig is, maar het nut van een tweezijdige meter tov. een enkelzijdige crankmeter is onzinnig op het wielren-niveau van Tweakers (uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerbenBK
joker1977 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:53:
[...]

De simpele wieler-toerist heeft geen vermogensmeter nodig. Heck, die heeft geeneens een hartslagmeter of cadansmeter.

De toegevoegde waarde van dubbelzijdig vs. enkelzijdig is vaak zeer klein. Leuk dat je dan "meer" data krijgt, maar wat doe je daar dan mee ?

Daarnaast: De nauwkeurigheid van powermeters is ook niet zo belangrijk tenzij je onderling wilt vergelijken. Met onderling bedoel ik dan tussen 2 mensen of tussen 2 verschillende fietsen (of indoor-trainers). Of je nu een FTP van 300W of 250W hebt is niet zo belangrijk, zolang je je training en vooruitgang bekijkt op hetzelfde apparaat.

Maar ja, FTP is alles he - dan kun je het beste een enkelzijdige meter nemen en de balans daarop in de firmware flink verdraaien, dan ePeen O-)
Tja, de simpele wielertoerist heeft wel meer niet nodig...sub 10kg carbon fiets, 60 mm wielen, electronisch schakelen, 10, 11 of 12 speed, shifters ipv buiscommandeurs, gps navigatie etc, etc...

Niet alles hoeft altijd nut te hebben, soms is het gewoon leuk, mooi, handig of 'omdat-het-kan' :)

Ps. Schijfremmen en zadeltasjes natuurlijk buiten beschouwing gelaten. Over de zin / onzin daarvan zijn we het allemaal eens gelukkig.

[ Voor 5% gewijzigd door GerbenBK op 22-11-2021 14:47 . Reden: typo en ps ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:10
GerbenBK schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:43:
[...]

Tja, de simpele wielertoerist heeft wel meer niet nodig...sub 10kg carbon fiets,
Sub 7 kg mag ik hopen. 10 kg is wel heel zwaar! :+

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:26
(jarig!)
Mother_lepard schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:00:
[...]

Mijn fiets is 10,5kg. Ik compenseer dat met een leeg hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:03
joker1977 schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:23:
Voor de rest dat gedoe over L/R-verhouding: Gemiddeld genomen zal iedereen zonder blessures niet meer dan 1-2% tussen beide benen hebben. Bij typische vermogens die je kunt volhouden (afhankelijk van je grootte e.d.) zal dat niet meer dan 5 Watt zijn per been.
Maar ja, gemiddeldes zeggen niet alles.

Kijk maar naar DDX waar variaties over een rit tussen de 54/46 en 46/54 voorkomen. Aangezien een en ander kan veranderen per rit, maar ook met het inspanningsniveau is het wel goed om bewust te zijn van het effect.

Vooral omdat de verhouding ook kan wisselen met cadans en intensiteit; kan je soms onverwachte resultaten krijgen. Als je uitgaat van 50/50 zal, bij 52/48 de intensiteit de ene keer maar 96% zijn van wat je verwacht; de volgende keer 104%. Effectief kan je 8% meer vermogen trappen; met hetzelfde getalletje op je scherm (of omgekeerd).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerbenBK
Mother_lepard schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:00:
[...]

Haha de simpele wielertoerist kan eerst beter 10kg afvallen. :o

Pagina: 1 ... 364 ... 685 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).