@Mick3112 Het ligt inderdaad aan jouw ledenmaten en wat jij aankunt qua drop en hoe ver je kunt reiken.418O2 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:26:
@Mick3112 Ligt een beetje aan verhoudingen van je lichaam. Ik zou zelf de grotere pakken, je kan meer componseren naar kleinere afstanden dan naar grotere
Ik denk wel dat het juist andersom is. Een kleinere frame kun je meer mee spelen dan een te grote frame.
De zadel kan meer naar achteren door een zadelpen met offset, een stuurpen van 130mm is nog mogelijk. Zolang je de diepere zit aankan en/of eventueel een spacertoren voor lief neemt (want stack is lager), is dat een betere optie dan een grotere maat.
De andere kant op, een stuurpen van 100mm vervangen voor een van 70 is niet zo fraai en als je zadelpen recht is kun je heel beperkt nog naar voren zonder dat je je zit verpest.
Dit is wat ik overal lees, en ook mijn eigen ervaring. Mijn eerste fiets was net te groot en het hield gauw op met de aanpassingen. Ergo: zit was k*t. Ik heb nu een fiets wat eigenlijk ietsie te klein is, maar daar kan ik juist helemaal los gaan met aanpassingen zodat ik echt goed zit.
Gaat het echt om hele kleine verschillen tussen de twee maten (in vergelijking met wat voor jou fijn zit), kun je naar andere zaken gaan kijken. Een grotere frame kan makkelijker een frametas herbergen en genoeg ruimte overlaten voor 2 bidons. Bij de kleinere frame wordt dit zeuren (ook eigen ervaring). Een kleinere frame laat meer zadelpen zien. Bij een carbon zadelpen betekent dit meer comfort.
Zijn je benen aan de korte kant, kleinere maat ivm stand over. Heb je lange stelten, grotere maat anders wordt je drop te groot.
Etc Etc