Om even wat nuance aan te brengen (merk dat er hier veel interesse is om het te gaan relateren aan slechte ervaringen met groepen).
Grote club, met inderdaad een max. groepsgrootte van 14 man. Ivm corona is er tijdelik teruggeschaald naar 10 en later 12 in een groep en dat was wel fijner en overzichtelijker ja. Maar ivm trainerstekort is dit weer opgehoogd naar 14. Dit is meteen ook de max.
Echterrrr, ongeacht groepsgrootte en doel van de training qu, is veiligheid prioriteit nummero uno. Elk lid moet 4 proeftraingen doen die puur in het teken staan van veilig leren fietsen in groepen; signaleren, een groep veilig (lees: langzaam vaak) door een dorpskern of langs een verkeersmeubel krijgen, kruisingen in groepsverband oversteken etc. Er wordt bij slordig/gevaarlijk gedrag stopgezet, gewaarschuwd en indien nodig ook weer gerapporteerd naar een veiligheidscommissie. Leden die meerdere malen door rood rijden bijvoorbeeld of ongewenst gedrag vertonen worden gewaarschuwd en kunnen anders een andere club zoeken. Er is ook altijd een (gecertificeerde) trainer bij die als wegkapitein dient en vetorecht. Stilzetten, feedback geven of waarschuwen etc.
Je gaat mij niet horen beweren dat er nooit mensen schrikken, geintimideerd raken of afgesneden worden door een groep van ons, maar er is (als het goed is) altijd iemand bij die als hoofdtaak heeft alles en iedereen weer veilig thuis te krijgen op een manier die de overige weggebruikers zo min mogelijk hindert. En er wordt ook wel heel eerlijk gezegd dat je voor hard karren en racen bij andere verenigingen meer kans maakt
Nog een stukje whataboutism vanuit mijn kant bij deze:
Ik snap het sentiment (want grote groepen verpesten het beeld van de wielrenner met asociaal gedrag), maar tijdens de tweakers meetup wordt er ook in groepen van 10(+?) gereden door mensen die elkaar nog nooit in het echt hebben gezien en vaak nog niet samen hebben gefietst. Maar jullie zijn ongetwijfeld het schoolvoorbeeld van een fietsgroep

Dan fiets ik liever met mensen die in ieder geval 4x tot vervelens toe hebben moeten oefenen op paaltje, voor, tegen en ritsen
Dit was mijn TEDtalk, dankjewel voor het luisteren