Dilemma
dinszaterdag: roadie met extra wielset of gravelbike met extra wielset, voor de Utrechtse Heuvelrug en het langzame lange (asfalt)werk?
Concreet denk ik aan:
Domane AL
3/
4/
5. Standaard net-niet-gravel 32mm's vervangen door 35 of 38 gravelbandjes. Setje wielen, bij voorkeur met hoge velgen

, en schijven voor de slicks er bij kopen.
Met dank aan o.a. de nuchtere @
wisselwerking voor de overtuiging van de AL5 via DM.
Maarrrr... toen ik de AL3 voor de helft van de prijs zag... en bekijk wat ik er allemaal niet voor hoef in te leveren... en hoe lang ik er mee ga doen... misschien interessanter.
Zorgen: officieel max 35mm, twijfel of dit voldoende gaat zijn. Ik wil er wel wat MTB-trails mee proberen nadat ik verschillende YouTubers dit ook in het wat heuvelachtigere US / UK / Australië / Ierland heb zien doen met 38/40 mm's. Benieuwd of Sora / Tiagra / 105 het gaat redden op de trails.
versus bijvoorbeeld
Trek Checkpoint ALR
4/5 (
2021 /
2022) of
Giant Revolt 0 met eveneens een extra setje wielen voor 28mm slicks. Standaard 38 of 40 mm's oprijden en dan vervangen voor 45mm.
Zorgen: compatibiliteit met road-componenten?
Kort lijstje met wensen:
- Aluminium, want goedkoop, niet gevoelig voor weightweeniemarketing, geen idee wat ik aan stijfheid mis, ik mis nu ook niets, geen carbonscheurbangheid
- Z.s.m. powermeter als linkercrank, mee te nemen naar de volgende fiets
- Volgende fiets wordt hopelijk een Ultegra 8100 ergens begin 2023 als er de voorraadcrisis voorbij, of een stuk minder deprimerend is, dus reken op +- 1,5 jaar gebruik
- Makkelijk te onderhouden. Specifiek bij voorkeur clinchers (al is Revolt standaard al tubeless) en die mechanische schijfremmen van de Domane AL3 zagen er ook wel interessant uit (fight me
) - Niet zo zeer een budget, maar rond de €1500-2000 zit denk ik de sweetspot qua bang-for-the-buck
- Bij GRX: twee voorbladen, want ook (lang) gebruik op de weg
- Sowieso een extra setje "aero" wielen, die kunnen ook mee naar de roadie van 2023
Waar zouden jullie hopelijk onafhankelijkere, niet-fietsenverkopers met wel veel kennis kiezen en waarom? Zie ik praktische dingen over het hoofd?
Achtergrond:
Ik woon dicht bij de Utrechtse Heuvelrug en Hooge/Lage Vuursche en heb na 2 jaar het asfalt wel een beetje gezien.
Daarom op zoek naar wat nieuws. Wilde eerst voor een bang-for-the-buck roadie (o.a. CAAD13, Emonda ALR4, Speedster 10 en Agree C62 stonden op mijn lijstje), maar ja... voorraadcrisis en inmiddels al een paar maanden af en toe even gluren. Intussen begint offroad steeds meer te kriebelen nadat ik er af en toe overheen wordt gestuurd door Maps / Garmin Connect. Bovendien is mijn huidige fiets (mijn eerste racert, een tweedehandsje uit 2019 met Tiagra 4700 + velgremmen die ik kocht om te kijken of ik wielrennen leuk vond) eigenlijk gewoon te groot tot het punt waar ik op ritjes van 4+ uur mij er aan stoor, dus die staat sinds kort in de verkoop. Vanwege deze langere ritjes die ik maak valt een MTB af, daarvoor wil ik gewoon een roadie of gravelbike. 2 fietsen zit er voorlopig niet in, daarom ben ik op zoek naar het best of both worlds.
Ik was donderdag nog in de Trek en Giant store hier in de buurt.
Meneer bij de Trek was wel aardig, maar zeer gefocused op winst. Toen ik "AL 3, 4 of 5 want beetje gravel" noemde zocht hij direct de orders van de AL 5 er bij, zonder de afweging tussen 3, 4 of 5 te benoemen of überhaupt de Checkpoint te noemen. "nu 20% aanbetalen en dan hebbie hem in week 6" "oke goed om te weten" en ik was weer uit de winkel.
Meneer bij Giant was iets meer inhoudelijk. Ik vertelde dat ik begin dit jaar ook twijfelde tussen een Propel of TCR voor asfalt. Toen ik hem vertelde dat ik ervoor bij de Trek winkel naar een Domane was wezen kijken omdat ik toch ook wel beetje gravel wil pakken, wees hij mij direct door naar de Revolt: "zonde van de TCR". Echter leek hij een beetje gefocused op verkope verkope verkope en een beetje klaar te zijn met vragen over levertijden zonder kope kope kope (begrijpelijk, maar wil je nou een fiets verkopen?) dus ben ik er weer wat vlug weggegaan. Of misschien was hij moe van een lange werkdag, want ik was er rond 17:00 
Verder ook nog wat weeknummers van Cube en Merida gekregen. Merida is kansloos met op zijn vroegst "hopelijk april", Cube met "waarschijnlijk week 6" wat interessanter maar dat gold voor de Agree C62. Zodoende blijven Trek en Giant voor mij over.
[
Voor 10% gewijzigd door
TheTinusNL op 06-11-2021 22:11
. Reden: URLs ]