Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 360 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:53

joker1977

Tweakert

KipCurreh schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:55:
Vanmorgen tijdens het WW verkeer in de Antwerpse haven nog maar eens lek gereden, en hoorde ook soms een rare tik onderweg.

Bij nadere inspectie blijkt er een spaak afgebroken te zijn aan de nippel.

De vraag is nu kan ik naar huis rijden op dit wiel? Ik weet dat dit niet fantastisch is vanwege mogelijkse slag in het wiel, maar het is maar een 30km vlakke rit en dan staat hij toch terug thuis.

Daarna rijd ik er niet meer op tot de spaak vervangen is
Normaliter geen probleem, tenzij je velg al veel minder spaken heeft.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
KipCurreh schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:55:
Vanmorgen tijdens het WW verkeer in de Antwerpse haven nog maar eens lek gereden, en hoorde ook soms een rare tik onderweg.

Bij nadere inspectie blijkt er een spaak afgebroken te zijn aan de nippel.

De vraag is nu kan ik naar huis rijden op dit wiel? Ik weet dat dit niet fantastisch is vanwege mogelijkse slag in het wiel, maar het is maar een 30km vlakke rit en dan staat hij toch terug thuis.

Daarna rijd ik er niet meer op tot de spaak vervangen is
lastig om iets zinnigs over te zeggen.. het aantal spaken speelt zeker een rol, zoals @joker1977 aangeeft.

Heb je een simpel/zwaar/degelijk wiel met 32 (of 28) spaken, dan zal het niet zoveel kwaad kunnen.
Ook zal een hoge carbon velg meer vormvast zijn dan een licht gewicht aluminium lage velg.

Daarnaast speelt de staat van het wiel ook een grote rol. Heb je nu een breuk omdat het de spaakspanning al niet helemaal lekker was.. dan kan het snel achteruit gaan (en knallen er mogelijk nog 3 spaken en eindig je met een taco). Was het wiel verder in perfecte conditie en was deze spaak gewoon dikke pech, dan zou ik het wel aandurven. (icm het bovenstaande dus genoeg spaken en een stevige velg))

Strava

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:44
MaSw85 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:49:
[...]

De gemeentes kleuren kan met Statshunters ook.
Hoe dan? Ik zie alleen regions.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
La1974 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:48:
[...]

Hoe dan? Ik zie alleen regions.
Is dat niet gelijk? Of is dat nog de oude gemeenteindeling? Anyway blijft het ook een uitdaging om alle regions af te tikken. Is misschien ook wel meer uitdaging dan gemeentes. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de gemeentes in Noord Nederland dan is dat minder moeilijk dan in het westen. En dan is regions leuker. Ben je tenminste echt overal geweest voor die uitdaging :)

Komoot

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 22:41
Prulleman schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:27:
[...]

lastig om iets zinnigs over te zeggen.. het aantal spaken speelt zeker een rol, zoals @joker1977 aangeeft.

Heb je een simpel/zwaar/degelijk wiel met 32 (of 28) spaken, dan zal het niet zoveel kwaad kunnen.
Ook zal een hoge carbon velg meer vormvast zijn dan een licht gewicht aluminium lage velg.

Daarnaast speelt de staat van het wiel ook een grote rol. Heb je nu een breuk omdat het de spaakspanning al niet helemaal lekker was.. dan kan het snel achteruit gaan (en knallen er mogelijk nog 3 spaken en eindig je met een taco). Was het wiel verder in perfecte conditie en was deze spaak gewoon dikke pech, dan zou ik het wel aandurven. (icm het bovenstaande dus genoeg spaken en een stevige velg))
Zie het als een lakmoesproef.

Als je gewoon thuis komt is er blijkbaar niet veel aan de hand en is het de moeite waard het wiel te (laten) repareren. Als er onderweg nog meer problemen aan het licht komen is het blijkbaar een brol en rijp voor vervanging.

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-01 16:52

KipCurreh

Nightcrawler

Prulleman schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:27:
[...]

Het gaat over Easton EA90 SL velgen met 28 spaken, wel al een bepaalde leeftijd maar nog nooit problemen mee gehad.
Nu is er dus 1 spaak afgebroken aan de nippel aan de velg
DieAnder schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

Als je gewoon thuis komt is er blijkbaar niet veel aan de hand en is het de moeite waard het wiel te (laten) repareren. Als er onderweg nog meer problemen aan het licht komen is het blijkbaar een brol en rijp voor vervanging.
Hahahaha OK
Nou ja ik ga het idd dus gewoon proberen en zien of ik thuis geraak 8)

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Zelfs als je bijna alle spaken eruit knipt kan je er nog prima mee fietsen. O-)

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-01 14:02
DieAnder schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

Dat zou ik niet te hard zeggen.. in mijn DT Swiss RR21 Dicut lage alu velgen met 24 spaken ging er achter 1 spaak stuk. Die heeft waarschijnlijk wat tikken gehad bij het vervoer tegen een andere trapper aan. Binnen 5 km verder fietsen(zelf zo'n 65 kg) was er een behoorlijke slag in het wiel. Daarna spaak vervangen en rijdt er nog steeds met volle tevredenheid op rond.

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Net de binnenband vervangen en het wiel er eens terug op gezet.

Er zit toch een ferme slag in het wiel, wellicht dat ik er deze ochtend ook al wat km's zo op gereden heb.
Ik ga het me dan toch maar niet meer riskeren 8)

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01 16:36

Galois

1811 - 1832

Na tweemaal de achterband ver voor wat mij betreft de levensduur zou moeten zijn lek gereden te hebben, ga ik over op iets anders dan de GP5000TL.

Met mijn vorige achterband heb ik 3500 km gereden en toen kwam er een lek die de latex niet dicht kreeg en deze band die er nu op zit is na 2000 km al lek. Ook een relatief klein gaatje wat de latex niet dicht krijgt.

Ik ben best ontevreden over de levensduur van de GP5000TL (icm met de toch forse prijs) en ik heb er nog ééntje liggen, die ga ik er straks om zetten, maar mijn volgend setje gaat iets anders worden. Iets wat net zo soepel rijdt (want daar ben ik wel tevreden over), maar wel wat langer meegaat.

De controlegaatjes zijn ook bijna niet meer te zien. En dat na 2000 km.

Vroeger... toen ik nog op GP4000II reed, gingen die banden zoveel langer mee voor mijn gevoel. Ik hield het toen overigens niet bij, (nu voer ik dat in Strava in en weet ik exact hoe lang ik met een bepaald onderdeel gereden heb) maar ik heb wel het gevoel dat het veel meer was.

Wat is jullie ervaring met GP5000TL en hoeveel km gaan deze gemiddeld bij jullie mee? Ik zou bijna zeggen dat 3000 km zo'n beetje het maximale is. Overigens is mijn voorband (ook GP5000TL) wel helemaal in orde en die heeft 4500 km gereden, maar nog (lang) niet af.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• joker1977

joker1977

Tweakert

la_fusion schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:26:
[...]

Dat zou ik niet te hard zeggen.. in mijn DT Swiss RR21 Dicut lage alu velgen met 24 spaken ging er achter 1 spaak stuk. Die heeft waarschijnlijk wat tikken gehad bij het vervoer tegen een andere trapper aan. Binnen 5 km verder fietsen(zelf zo'n 65 kg) was er een behoorlijke slag in het wiel. Daarna spaak vervangen en rijdt er nog steeds met volle tevredenheid op rond.
die slag krijg je zodra er een spaak kapotgaat. Immers, die kapotte spaak is er niet meer om 'tegenkracht' te bieden aan de velg, met als gevolg dat de velg daar een slag krijgt. Een vervangende spaak 'trekt' die slag er weer uit.

Dus of er een slag ontstaat (vrijwel altijd - anders was waarschijnlijk die spaak ook niet geknapt) is geen goede indicatie. Blijf echter wel van mening dat je dat ding wel op 'korte' termijn moet fixen, maar het gaat vast niet helemaal naar de gallemiezen door die 30 km. :)

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-01 15:05
goedemiddag,

ik vroeg me zo eens af, in het kader van duurzaamheid en het feit dat alles rete duur is geworden, of hier iemand zijn tandwielen in de cassette los vervangt?

Ik heb van de zomer een fiets overgenomen van een Tweaker (nog bedankt, erg veel plezier van), en nu de ketting vervangen. Echter slaat de nieuwe ketting nu door op de oude cassette en dan is als ik het goed heb begrepen de cassette op. Echter slaat ie niet overal over, dus is het zonde om de hele cassette weg te pleuren omdat 2 of 3 van de tandwielen niet goed zijn.

Nu is mijn vraag, ben ik te pietluttig aan het denken en is het jammer voor de eerste tweede en elfde tandwielen dat ze weinig gebruikt met pensioen mogen, of zijn er meer mensen die er zo over denken en dus losse tandwieltjes vervangen?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-01 14:54
Ik doe het niet, maar er is wel veel voor te zeggen om het wel te doen. Waarschijnlijk kan je cassette zonder problemen weer 20K kilometer gebruikt worden als je alleen tandjes 4/5/6 oid vervangt.

• joker1977

joker1977

Tweakert

pannekoek schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:26:
Nu is mijn vraag, ben ik te pietluttig aan het denken en is het jammer voor de eerste tweede en elfde tandwielen dat ze weinig gebruikt met pensioen mogen, of zijn er meer mensen die er zo over denken en dus losse tandwieltjes vervangen?

Ik vind het te pietluttig, maar ik kan niet in je portemonnee kijken. Maar een cassette kan, mits je je ketting op tijd vervangt echt lang mee. Sommige mensen rijden met 2 vingers in de neus >25.000 km. op een cassette, dus ach.. wat is dan EUR 60-80 (beetje afhankelijk van type cassette e.d.)

Hoeveel speed cassette heb je ?

• pannekoek
joker1977 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:09:
[...]

Ik vind het te pietluttig, maar ik kan niet in je portemonnee kijken. Maar een cassette kan, mits je je ketting op tijd vervangt echt lang mee. Sommige mensen rijden met 2 vingers in de neus >25.000 km. op een cassette, dus ach.. wat is dan EUR 60-80 (beetje afhankelijk van type cassette e.d.)

Hoeveel speed cassette heb je ?
portemonnee is gelukkig het probleem niet, heb nu voor 50eu een 105 cassette gekocht die ik er straks onder ga schroeven, maar het is me meer om de discussie te doen.

Op mijn 9speed heb ik een roulatie met 3 kettingen, daar ben ik nu over de 3000km en hoop toch zeker 2k per ketting = 6k op die cassette te leggen.

De fiets in kwestie heeft overigens 11spd. Daar worden veel cassettes van gemaakt dus hoeft ook niet duur te zijn natuurlijk

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik heb het al gedaan voor de MTB; een kransje trapte door omdat ik net te laat was met de ketting te vervangen. Maar ik wil het ook gaan doen voor mijn wegfiets zodat ik idd richting de 20K of meer kan met een cassette.

Tips die ik je mee wil geven. Als het kan probeer iets van 100 km te rijden met de nieuwe ketting; kans is aanwezig dat de nieuwe ketting daarna niet meer doortrapt op dat ene kransje. Beschikbaarheid van precies dat ene kransje dat je nodig hebt kan in deze tijd ook een probleem zijn. Gooi je oude ketting niet direct weg zodat je levertijden kunt overbruggen.

• pannekoek
pdukers schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:21:
Ik heb het al gedaan voor de MTB; een kransje trapte door omdat ik net te laat was met de ketting te vervangen. Maar ik wil het ook gaan doen voor mijn wegfiets zodat ik idd richting de 20K of meer kan met een cassette.

Tips die ik je mee wil geven. Als het kan probeer iets van 100 km te rijden met de nieuwe ketting; kans is aanwezig dat de nieuwe ketting daarna niet meer doortrapt op dat ene kransje. Beschikbaarheid van precies dat ene kransje dat je nodig hebt kan in deze tijd ook een probleem zijn. Gooi je oude ketting niet direct weg zodat je levertijden kunt overbruggen.
Dank je wel voor je inzicht. Ik heb de oude ketting nog wel, maar met die hippe parktool unit zag ik dat die richting de 1% ging dus om te voorkomen dat mijn tandwiel voor aan gort gaat heb ik die zsm vervangen met een nieuwe 11spd ketting. Die koop ik altijd minstens per 2 dus dat komt goed.

Goeie tip op die 100km, ik ga dat eens proberen. Ik zag helaas alleen wel al wat braamvorming bij de cassette dus ik ben wel bang dat die paar tandwielen af zijn:(

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
Ik weet dat Miche kettingwieltjes per stuk verkoopt. Volgens mij koop je bij alle andere merken altijd een volledige cassette. Die zit ook meestal aan elkaar geklonken maar die klinknagel kun je zo uitboren. Of hebben jullie leveranciers van losse (Shimano-)kranjes? Om hyperglide-achtige eigenschappen te houden, moet je die dan toch matchen met zijn buren?

• pannekoek
Bacchus schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:35:
Ik weet dat Miche kettingwieltjes per stuk verkoopt. Volgens mij koop je bij alle andere merken altijd een volledige cassette. Die zit ook meestal aan elkaar geklonken maar die klinknagel kun je zo uitboren. Of hebben jullie leveranciers van losse (Shimano-)kranjes? Om hyperglide-achtige eigenschappen te houden, moet je die dan toch matchen met zijn buren?
Ah goeie, ik heb nog niet nagedacht over het effect op de hyperglide wanneer je een oude met een nieuwe krans combineert. Op Bike24.de kun je wel losse shimano kransjes kopen trouwens.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Bacchus schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:35:
Je kunt ze wel los vervangen, voor bv. Ultegra 11X kun je eens kijken op https://www.bike24.com/p2177354.html

heel eerlijk is het me het gedoe niet waard, maar als je voor een paar euro een cassette daarmee een tweede leven kan inblazen, why not. De vraag is echter of het leverbaar is, hangt er een beetje vanaf.

Ik heb zelf voor 70 euro net voor mijn nieuwe fiets een Ultegra 11X cassette gekocht. Ik zie dat die inmiddels nu op EUR 80 zit, maar ik ben voorlopig wel voorzien ;)

• pdukers
  • Niet online
pannekoek schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Dank je wel voor je inzicht. Ik heb de oude ketting nog wel, maar met die hippe parktool unit zag ik dat die richting de 1% ging dus om te voorkomen dat mijn tandwiel voor aan gort gaat heb ik die zsm vervangen met een nieuwe 11spd ketting. Die koop ik altijd minstens per 2 dus dat komt goed.
Richting de 1% is aan de erg late kant; denk niet dat dit nog goed gaat komen. Ik vervang zelf rond net voor de 0.75%, wat in mijn situatie 6000-7000 km is afhankelijk van het aantal winterkilometers.

Zo bang hoef je niet te zijn voor de kettingbladen voor, want die slijten niet zo hard is mijn ervaring (en ik rij ook in de winter door). Bij mij binnenblad na 30K ivm doortrappen met nieuwe ketting (gebruik deze relatief veel want woon in Zuid-Limburg); buitenblad na 40K, al was dat vooral preventief.

[ Voor 3% gewijzigd door pdukers op 28-10-2021 15:39 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:39

McMiGHtY

- burp -

Galois schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:02:
Na tweemaal de achterband ver voor wat mij betreft de levensduur zou moeten zijn lek gereden te hebben, ga ik over op iets anders dan de GP5000TL.

Met mijn vorige achterband heb ik 3500 km gereden en toen kwam er een lek die de latex niet dicht kreeg en deze band die er nu op zit is na 2000 km al lek. Ook een relatief klein gaatje wat de latex niet dicht krijgt.

Ik ben best ontevreden over de levensduur van de GP5000TL (icm met de toch forse prijs) en ik heb er nog ééntje liggen, die ga ik er straks om zetten, maar mijn volgend setje gaat iets anders worden. Iets wat net zo soepel rijdt (want daar ben ik wel tevreden over), maar wel wat langer meegaat.

De controlegaatjes zijn ook bijna niet meer te zien. En dat na 2000 km.

Vroeger... toen ik nog op GP4000II reed, gingen die banden zoveel langer mee voor mijn gevoel. Ik hield het toen overigens niet bij, (nu voer ik dat in Strava in en weet ik exact hoe lang ik met een bepaald onderdeel gereden heb) maar ik heb wel het gevoel dat het veel meer was.

Wat is jullie ervaring met GP5000TL en hoeveel km gaan deze gemiddeld bij jullie mee? Ik zou bijna zeggen dat 3000 km zo'n beetje het maximale is. Overigens is mijn voorband (ook GP5000TL) wel helemaal in orde en die heeft 4500 km gereden, maar nog (lang) niet af.
Ik ben erg tevreden over de Schwalbe one tl...en de pro versie hiervan. Al is die laatste ook aan de dure kant. Makkelijk tubeless te krijgen met een handpomp en gaatjes worden goed gedicht.( En....ook niet onbelangrijk, best makkelijk op de velg te krijgen itt een gp5000..)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zag dat futurumshop de Garmin RTL 515 in de aanbieding heeft. Heeft iemand nog die code voor 20 euro korting over? Volgens mij heb ik de mijne nooit geclaimd. Kan althans niks in m'n mail vinden.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:39
goedemiddag,

ik vroeg me zo eens af, in het kader van duurzaamheid en het feit dat alles rete duur is geworden, of hier iemand zijn tandwielen in de cassette los vervangt?

Ik heb van de zomer een fiets overgenomen van een Tweaker (nog bedankt, erg veel plezier van), en nu de ketting vervangen. Echter slaat de nieuwe ketting nu door op de oude cassette en dan is als ik het goed heb begrepen de cassette op. Echter slaat ie niet overal over, dus is het zonde om de hele cassette weg te pleuren omdat 2 of 3 van de tandwielen niet goed zijn.

Ik vindt het absoluut niet pietluttig. Ik doe het zelf mijn hele fietscarrière ook (40jr). Sterker....met de keuze van de cassette en de voorbladen probeer ik het zo uit te kiezen dat ik de losse kransjes verslijt. (ik rij trouwens Campagnolo). Ik vindt het verspilling van grondstoffen om gehele cassettes te vervangen. Past niet meer helemaal in deze tijd. Daarnaast is het ook beter voor je eigen schatkist.

De gemiddelde prijs per kransje van een complete cassette is lager dan de prijs van losse kransjes, maar als je er maar 1 of twee hoeft te vervangen zijn losse kransjes veel goedkoper. Ik heb ze altijd op voorraad liggen.

• MaSw85
hoi1234 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:08:
Ik zag dat futurumshop de Garmin RTL 515 in de aanbieding heeft. Heeft iemand nog die code voor 20 euro korting over? Volgens mij heb ik de mijne nooit geclaimd. Kan althans niks in m'n mail vinden.
Die van de laatste challenge is op 17 oktober verlopen. Code podcast geeft volgens mij wel een tientje korting.

Komoot

• hoi1234
MaSw85 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

Die van de laatste challenge is op 17 oktober verlopen. Code podcast geeft volgens mij wel een tientje korting.
Bedankt. Code "podcast" is trouwens verlopen. Dan wacht ik wel even op de volgende aanbieding. 169 euro betaal je ook bij Decathlon.

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-01 10:20

Poenzkie

Just being Hendrick

Na 6 jaar op mijn huidige fiets te hebben gereden wil ik nu toch eigenlijk wel een nieuwe gaan aanschaffen. Zeker aangezien de huidige 2de hands was om te kijken of ik het wel leuk vond. Nou dat vind ik het dus wel. Overigens een prima fiets, maar ben nu wel toe naar iets nieuws en vooral iets unieks en helemaal naar mijn smaak. En omdat ik toch best wel handig ben wil ik er zelf eentje gaan bouwen.

Helaas is dit natuurlijk niet de beste tijd om dit te gaan ondernemen, maar goed het is niet anders.

Het enige waar ik nu tegen aan loop is het scoren van een groepset. Ik ben opzoek naar een SRAM Force eTap groepset maar die zijn uiteraard nergens te krijgen. Alleen wat kan ik nu het beste doen? Wachten tot ze beschikbaar zijn? Hem ergens bestellen als backorder? Maar waar dan, de meeste winkels hebben hem uberhaubt niet meer online staan.

Of heeft iemand anders nog een gouden tip heeft om er eentje in handen te kunnen krijgen.

• DieAnder
Poenzkie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:37:
Na 6 jaar op mijn huidige fiets te hebben gereden wil ik nu toch eigenlijk wel een nieuwe gaan aanschaffen. Zeker aangezien de huidige 2de hands was om te kijken of ik het wel leuk vond. Nou dat vind ik het dus wel. Overigens een prima fiets, maar ben nu wel toe naar iets nieuws en vooral iets unieks en helemaal naar mijn smaak. En omdat ik toch best wel handig ben wil ik er zelf eentje gaan bouwen.

Helaas is dit natuurlijk niet de beste tijd om dit te gaan ondernemen, maar goed het is niet anders.

Het enige waar ik nu tegen aan loop is het scoren van een groepset. Ik ben opzoek naar een SRAM Force eTap groepset maar die zijn uiteraard nergens te krijgen. Alleen wat kan ik nu het beste doen? Wachten tot ze beschikbaar zijn? Hem ergens bestellen als backorder? Maar waar dan, de meeste winkels hebben hem uberhaubt niet meer online staan.

Of heeft iemand anders nog een gouden tip heeft om er eentje in handen te kunnen krijgen.
Je zou losse onderdelen bij elkaar kunnen gaan sprokkelen bij diverse shops, maar of je daarmee alles compleet krijgt is de vraag. Uitendelijk: Niet leverbaar is niet leverbaar. Heel veel variaties zijn er niet.

Je zou het om kunnen keren. Ga je eerst beraden op je frame. Uitzoeken, bestellen, kleurtjes, weetikveel wat je van plan bent, dat kan zomaar een half jaar duren, dan heb je een tijdslijn om mee te werken.
Heb je al een frame en heb je haast, dan zou je tijdelijk een tweedehands groepsset kunnen overwegen. Shimano 105 oid, er is vast wel iets te vinden op marktplaats. Of een leuke Campagnolo 11 speed set, dan wil je niet eens meer naar SRAM. ;)

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

DieAnder schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:38:
[...]

Je zou losse onderdelen bij elkaar kunnen gaan sprokkelen bij diverse shops, maar of je daarmee alles compleet krijgt is de vraag. Uitendelijk: Niet leverbaar is niet leverbaar. Heel veel variaties zijn er niet.

Je zou het om kunnen keren. Ga je eerst beraden op je frame. Uitzoeken, bestellen, kleurtjes, weetikveel wat je van plan bent, dat kan zomaar een half jaar duren, dan heb je een tijdslijn om mee te werken.
Heb je al een frame en heb je haast, dan zou je tijdelijk een tweedehands groepsset kunnen overwegen. Shimano 105 oid, er is vast wel iets te vinden op marktplaats. Of een leuke Campagnolo 11 speed set, dan wil je niet eens meer naar SRAM. ;)
In principe heb ik alles al uitbedacht. Maar frame wil ik nog niet bestellen, zou er niet tegen kunnen als die een half jaar op zolder moet staan zonder dat ik hem op kan bouwen :+ Maar ik heb geen haast, zoals ik al zeg, me huidige fiets doet het nog prima. Dus ik wil ook niet voor halve oplossingen gaan, ik wil hem hebben zoals ik het wil. Dus met SRAM :)

Losse onderdelen heb ik ook naar zitten kijken, sommige dingen kan je nog wel ergens vinden, maar veel is het niet.

• borft
  • Laatst online: 14-01 16:01
Galois schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:02:

Ik ga het nog uitvinden. Heb er nu ongeveer 2500km op gereden, to zover geen problemen ;)

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:11
Poenzkie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:00:
[...]

In principe heb ik alles al uitbedacht. Maar frame wil ik nog niet bestellen, zou er niet tegen kunnen als die een half jaar op zolder moet staan zonder dat ik hem op kan bouwen :+ Maar ik heb geen haast, zoals ik al zeg, me huidige fiets doet het nog prima. Dus ik wil ook niet voor halve oplossingen gaan, ik wil hem hebben zoals ik het wil. Dus met SRAM :)

Losse onderdelen heb ik ook naar zitten kijken, sommige dingen kan je nog wel ergens vinden, maar veel is het niet.
Moet het per se Force zijn? Rival is ook etap tegenwoordig. Als het je niet stoort om componenten te mixen, kun je tot een compleet groepset komen door losse onderdelen van die twee te scharrelen.

Mijn frame stond 3/4 jaar op zolder...

www.vanspeykwheels.nl

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

ElGreco schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Moet het per se Force zijn? Rival is ook etap tegenwoordig. Als het je niet stoort om componenten te mixen, kun je tot een compleet groepset komen door losse onderdelen van die twee te scharrelen.

Mijn frame stond 3/4 jaar op zolder...
Nee hoeft niet persee, alleen van Rival kon ik nou ook niet heel veel vinden. Grootste probleem om te vinden zijn de shifters + remmen (schijfrem variant uiteraard). En die wil ik wel Force hebben omdat de Rival geen Blips ondersteund.

Derries en al het andere spul kom je soms nog wel ergens tegen.

Hoop toch dat het bij mij geen 3/4 jaar gaat duren ;w

[ Voor 7% gewijzigd door Poenzkie op 29-10-2021 12:39 ]

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
OK.. noob vraag...

Wat doet een nette tweedehands Ultegra R8050 groep die amper gebruikt is?

Ik zit te gluren naar een ander frame.. Staat wat moois op marktplaats, maar met deze groep. En daar heeft deze Campy-funboy-pur-sang natuurijk geen intresse in :)

Wat ook helpt is dat ik nog een complete Record EPS groep heb liggen :P

iRacing Profiel

• ElGreco
Poenzkie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Nee hoeft niet persee, alleen van Rival kon ik nou ook niet heel veel vinden. Grootste probleem om te vinden zijn de shifters + remmen (schijfrem variant uiteraard). En die wil ik wel Force hebben omdat de Rival geen Blips ondersteund.

Deze winkel even in de gaten houden. Die komt regelmatig met losse spullen voorbij.
Bekijk advertenties van op Marktplaats

https://link.marktplaats.nl/link/seller-profile/4392209

www.vanspeykwheels.nl

• DieAnder
MrBarBarian schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:12:
OK.. noob vraag...

Wat doet een nette tweedehands Ultegra R8050 groep die amper gebruikt is?

Ik zit te gluren naar een ander frame.. Staat wat moois op marktplaats, maar met deze groep. En daar heeft deze Campy-funboy-pur-sang natuurijk geen intresse in :)

Wat ook helpt is dat ik nog een complete Record EPS groep heb liggen :P
Geen drol natuurlijk.

Nu ze in het verre Oosten ook :O eíndelijk :O 12 speed hebben ontdekt en alle Shimano fanboys met lede oogjes verlekkerd de horizon af speuren naar een vrachtschip met muisgrijze derailleurs en draadloze shifters met kabels en wéér nieuwe cassettebodys om hun karakterloze carbonframes mee op te tuigen zal de interesse in 11 speed Shimano tanende zijn.

Is er niet iemand aan wie je een hekel hebt? Die kun je het kado doen.

;)
[/AficionadoCampagnolo]

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 15:18
ElGreco schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:19:
[...]

Deze winkel even in de gaten houden. Die komt regelmatig met losse spullen voorbij.

Die man verkoopt alles eigenlijk boven de waarde, gewoon door schaarste. Ik kocht nieuw voor €1250 een volledige R8070 disc groep bij Hopmans. Denk dat zo'n set 800-1000 mag opbrengen volledig compleet.

• mhr-zip
  • Laatst online: 22:50
Inderdaad, ik bied 75 euro incl. verzenden.
Doe ik alleen om @MrBarBarian te helpen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• MrBarBarian
@DieAnder nu ben ik het helemaal met je eens, maar ik heb geen drol aan je post :p

iRacing Profiel

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-01 13:42
ElGreco schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:19:
[...]

Zie dat hij (vrijwel) alles in sport-fitness>wielrennen gooit.

Buiten zoekopdrachten kom ik daar eigenlijk niet, maar blik regelmatig in fietsen>fietsonderdelen.
Is dat vreemd?

• nogeeninlog
DieAnder schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:09:
[...]

Dan durf ik mij nu hardop af te vragen of je nog plannen hebt met de klem van de zadelpen. Je zou hem geel kunnen spuiten, maar kaalmaken en polijsten is misschien nog mooier.
De nieuwe zadelpenklem:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XX5Z8Cx6/DSC-0548.jpg

Lezyne pomp en Velo Orange bidonhouder:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9rjDNQNR/DSC-0549.jpg

Het belangrijkste, de gele shifterkappen:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/N57KhvWN/DSC-0550.jpg

• DieAnder
nogeeninlog schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:40:
[...]

De nieuwe zadelpenklem:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ohhhh, nice!
Je hebt zeker oog voor detail _/-\o_

• Mistraller
  • Laatst online: 02:25
goedemiddag,

Ik had het ook willen doen maar ik kon de juiste kransjes niet vinden. Ik kon ze dan wel weer uit een andere casette pakken, maar dan was dát wiel weer niet compleet. En toen zag ik ineens precies de goede cassette bij van eijk, voor een ok prijs, dus toch maar nieuw.

Ik baal wel van deze manier; want naast fietsen is duurzaamheid een van dingen waar ik veel mee bezig ben. Het doet mij heel erg pijn om dingen af te danken die deels nog goed zijn. Zeker bij grondstoffen als metaal. Wat overigens wel gescheiden wordt afgeleverd.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:46
Duurzaamheid, maar het moet niet teveel kosten ;)

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-01 10:47
nogeeninlog schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:40:
[...]

De nieuwe zadelpenklem:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat verschrikkelijk lelijk allemaal, het geheel doet mij heel sterk aan de caravan van Bassie & Adriaan denken.

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:34
Haha, ik zal niet zeggen dat het helemaal mijn ding is, maar ik kan de moeite, tijd en puntjes op de i wel waarderen!

Sowieso is het geen zwarte of grijze fiets, en dat is al super goed.
(Ja, ik had vroeger ook een zwarte :))

BetterShifting.com | Strava

• Ypuh
  • Laatst online: 22:03
Denk dat de makers van Aliexpress nog niet jaloers zouden zijn. Vond ze er op het eerste oog wel leuk uitzien, maar als je deze video ziet is het allemaal plastic fantastic, niet alleen de lagers.

Van Ceramic Speed kon je al zeggen dat het een dure oplossing is voor een niet bestaand probleem, maar in vergelijking met die van AbsoluteBlack is CS een meesterwerk. De lagers draaienniet eens vrij rond. Geen carbon/keramische materialen of zelfs ook maar aluminium cage/pulleys, enkel plastic en €575 :F.

[ Voor 53% gewijzigd door Ypuh op 31-10-2021 08:57 ]

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-01 13:26

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Poenzkie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Blips?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• hoi1234
hoi1234 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 06:12:
[...]

Bedankt. Code "podcast" is trouwens verlopen. Dan wacht ik wel even op de volgende aanbieding. 169 euro betaal je ook bij Decathlon.
Toch maar even contact opgenomen met de klantenservice van futurumshop. Bleek dat ze nog een andere code hadden voor 20 euro korting. Wilde er ook een nieuwe bidonhouder bij, want de huidige is totaal uitgeleefd. Normaal moet je minimaal 2 afnemen. Heb ik toch mooi kunnen regelen dat ik nog extra korting kreeg en zelfs een cadeaubon kon verzilveren en maar 1 bidonhouder hoefde af te nemen.

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-01 19:43
Even een vraag: ik heb een Decathlon RC 520 endurance bike. Het lijkt me leuk om ook eens een graveltocht te doen, maar wil liever niet gelijk een hele nieuwe fiets kopen daarvoor. Kom ik er mee weg om een paar nieuwe wielen met bredere banden te kopen die ik dan kan wisselen? Op internet las ik dat iemand er banden tot 40 mm op gepast kreeg.

Of heeft een gravelbike nou nog heel andere eigenschappen waardoor dit een slecht plan is?

• 418O2
Ypuh schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:55:
Denk dat de makers van Aliexpress nog niet jaloers zouden zijn. Vond ze er op het eerste oog wel leuk uitzien, maar als je deze video ziet is het allemaal plastic fantastic, niet alleen de lagers.

[YouTube: AbsoluteBlack $700 OSPW: An Engineering Reaming]

Van Ceramic Speed kon je al zeggen dat het een dure oplossing is voor een niet bestaand probleem, maar in vergelijking met die van AbsoluteBlack is CS een meesterwerk. De lagers draaienniet eens vrij rond. Geen carbon/keramische materialen of zelfs ook maar aluminium cage/pulleys, enkel plastic en €575 :F.
Blij dat je de samenvatting geeft, ik was na de intro alweer klaar met die vent. Misschien moet hij eens een gehoor test doen

• NewbieNeo
Aurelium schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:48:
Even een vraag: ik heb een Decathlon RC 520 endurance bike. Het lijkt me leuk om ook eens een graveltocht te doen, maar wil liever niet gelijk een hele nieuwe fiets kopen daarvoor. Kom ik er mee weg om een paar nieuwe wielen met bredere banden te kopen die ik dan kan wisselen? Op internet las ik dat iemand er banden tot 40 mm op gepast kreeg.

Of heeft een gravelbike nou nog heel andere eigenschappen waardoor dit een slecht plan is?
Ik heb zelf een Triban RC500 en ben deze ook aan het ombouwen naar gravel/winterfiets.
Had er eerst 32mm GP 4-seasons op zitten en het plan was om er 38mm Pathfinder Pro's onder te gooien.

Ik wist al wel, dat de originele decathlon velgen berucht waren en dat het vervangen van een band een crime was. Maar bij het het vervangen van de achterband was de frustratie zo hoog, dat ik maar heb besloten om de wielset ook maar gelijk te vervangen voor een setje fulcrum racing 5 db. Deze moet nog binnenkomen, dus het is even afwachten of het vervangen van de band makkelijker gaat.
Ik monteer er ook gelijk een setje extra lange SKS spatborden op, dus kom maar op met die regenritjes.. :+

Moet er ongeveer uit gaan zien als deze fiets.

• Mistraller
418O2 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:45:
Duurzaamheid, maar het moet niet teveel kosten ;)
Op die manier is zelfs een fietskilometer vervuilend. Het is eigenlijk schandalig dat Shimano en concurrenten geen recycling programma kennen; en robuuste groepen zoals triple 8/9/10 afserveren.
Met 12 speed gaat de hoeveelheid metaalverspilling alleen maar omhoog, want het spul heeft nog sneller last van slijtage. Want het idiote is dat het niet eens metaal is wat weggesleten is, het is gewoon vervormd. Dat zou je zelfs een ontwerpfout kunnen noemen; het materiaal is niet goed bestand tegen de krachten die erop uitgeoefend worden.

---------------

• Mistraller
Aurelium schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:48:

Ik zet op mijn fitnessbike (soort race maar dan met recht stuur) ook wel eens een setje gravelwielen (35mm). Dat kan prima; maar het kan wel zijn dat je je remmen en of derailleur opnieuw moet stellen.

Vaak zit er op een gravelbike een derailleur met een clutch. Een soort veer die je ketting strakker houdt waardoor ie niet tegen de achtervork slaat. Heb je niet perse nodig. Verder heeft een echte graveler vaak een wat ander stuur. Kortom, met andere wielen kan je meestal prima gravellen.

---------------

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:29
Heeft er iemand nog een code voor futurum?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

https://www.sram.com/en/sram/models/es-eac-blip-a1

Over het nut kan je hier natuurlijk een complete discussie voeren van meerdere pagina's :+ Maar ik wil ze graag.

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-01 08:26
Mistraller schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:38:
[...]

Ik had het ook willen doen maar ik kon de juiste kransjes niet vinden. Ik kon ze dan wel weer uit een andere casette pakken, maar dan was dát wiel weer niet compleet. En toen zag ik ineens precies de goede cassette bij van eijk, voor een ok prijs, dus toch maar nieuw.

Ik baal wel van deze manier; want naast fietsen is duurzaamheid een van dingen waar ik veel mee bezig ben. Het doet mij heel erg pijn om dingen af te danken die deels nog goed zijn. Zeker bij grondstoffen als metaal. Wat overigens wel gescheiden wordt afgeleverd.
Je kan ook andere dingen doen met de oude cassette. Je kan er een klok mee maken, je kan de kransjes om toveren tot onderzetters, je kan ze aan elkaar lassen om een lamp te maken etc O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• wisselwerking
  • Laatst online: 23:20
Mistraller schreef op maandag 1 november 2021 @ 00:18:
[...]

Ik zet op mijn fitnessbike (soort race maar dan met recht stuur) ook wel eens een setje gravelwielen (35mm). Dat kan prima; maar het kan wel zijn dat je je remmen en of derailleur opnieuw moet stellen.

Vaak zit er op een gravelbike een derailleur met een clutch. Een soort veer die je ketting strakker houdt waardoor ie niet tegen de achtervork slaat. Heb je niet perse nodig. Verder heeft een echte graveler vaak een wat ander stuur. Kortom, met andere wielen kan je meestal prima gravellen.
In feite kun je op elke fiets wel min of meer gravelen. Waarbij banden keuze, afhankelijk van het terrein, wat mij betreft het belangrijkste is. Afgelopen zaterdag gravelrit gedaan op mijn 32mm (standaard gemonteerde slicks) en dat was wel een technische uitdaging met de blubber. Maar ja, had geen zin om de MTB te pakken (was al laat). Maar wel weer een trigger om toch eens te kijken welke banden ik straks ga kopen.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:58
Als de omstandigheden goed zijn qua modder kan je met een beetje handigheid ook op 25mm gravellen, ik heb 2 weken terug nog een weekend in de achterhoek gegravelled met een maatje die dat deed.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:29

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
KW25 schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:51:
[...]

Staat toch geen code in?
Ik denk dat om codes vragen sowieso niet de bedoeling is.

• mhr-zip
  • Laatst online: 22:50
Je kan toch aan @hoi1234 en/of futurumshop vragen wat voor actie het was.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Mistraller
scraemus schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:20:
[...]

Je kan ook andere dingen doen met de oude cassette. Je kan er een klok mee maken, je kan de kransjes om toveren tot onderzetters, je kan ze aan elkaar lassen om een lamp te maken etc O-)
Dat is allemaal downcycling. Meuk waar geen behoefte aan is, gemaakt van materialen die niet thuishoren in dergelijke producten. Het is dan veel beter om ze gescheiden als metaal af te voeren, zodat er ook echte metalen producten van gemaakt worden. (ook al is ook een prullenbak van recycled metaal downcycling, maar nog niet zo erg als het maken van "troep")
Als een bedrijf als Shimano dit recyclen zelf zou doen, zou dat het meest optimaal zijn omdat ze exact weten welke samenstellingen de delen hebben. De kans is dan groter dat het terug kan keren als hoogwaardig product.
Blijft natuurlijk zo dat je als fabrikant in mijn ogen een plicht hebt om over duurzaamheid na te denken. Dus bijv bij cassettes losse kransjes verkopen. Bedrijven die puur vanwege commercieel gewin, moedwillig de afvalstroom vergroten hebben nog een lange weg te gaan.

---------------

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:13
Losse kransjes is leuk, maar hoe ga je precies opmeten welk kransje aan vervanging toe is en wanneer ?
Losse shimano kransjes zijn gewoon te koop, maar iets met weinig vraag (en dus weinig winkels die dit verkopen) en als je meer dan 5 kransjes wilt vervangen ben je goedkoper uit om nieuwe cassette te kopen.

[ Voor 50% gewijzigd door DDX op 01-11-2021 11:54 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Mistraller
DDX schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:53:
Losse kransjes is leuk, maar hoe ga je precies opmeten welk kransje aan vervanging toe is en wanneer ?
Losse shimano kransjes zijn gewoon te koop, maar iets met weinig vraag (en dus weinig winkels die dit verkopen) en als je meer dan 5 kransjes wilt vervangen ben je goedkoper uit om nieuwe cassette te kopen.
We kunnen kettingmeters verzinnen. Het is echt wel mogelijk om ook kransjes meetbaar te maken. Bovendien weet je met electronisch schakelen (en meestal met mechanisch ook wel) welke kransjes het meest belast zijn.

Maar je slaat de spijker op z'n kop: Omdat het goedkoper is, pleuren we kostbare grondstoffen weg. We hebben in 100 jaar heel erg veel kapot gemaakt op die manier.
Terwijl shimano en consorten weet dat dunnere kettingen en kransen een nóg kortere levensduur hebben, pushen ze doodleuk 12 speed.
Goed, dit is natuurlijk niet alleen in de fietswereld zo. Maar het stoort me mateloos. Dat gaan we in dit forum alleen niet veranderen (En met cop26 ook niet).

---------------

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01 01:44
Mistraller schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:18:
[...]

We kunnen kettingmeters verzinnen. Het is echt wel mogelijk om ook kransjes meetbaar te maken. Bovendien weet je met electronisch schakelen (en meestal met mechanisch ook wel) welke kransjes het meest belast zijn.

Maar je slaat de spijker op z'n kop: Omdat het goedkoper is, pleuren we kostbare grondstoffen weg. We hebben in 100 jaar heel erg veel kapot gemaakt op die manier.
Terwijl shimano en consorten weet dat dunnere kettingen en kransen een nóg kortere levensduur hebben, pushen ze doodleuk 12 speed.
Goed, dit is natuurlijk niet alleen in de fietswereld zo. Maar het stoort me mateloos. Dat gaan we in dit forum alleen niet veranderen (En met cop26 ook niet).
Pushen weet ik niet.. op een gegeven moment moeten ze natuurlijk met de markt mee. En die beweegt naar 12 speed. Ze waren behoorlijk veel later dan bijvoorbeeld SRAM. Het zou ze sieren de 10 en 11 speed nog lang te ondersteunen. Niet alleen slijtage onderdelen maar ook shifters en derailleurs, want dat is wel een dingetje.... ik moet nog altijd een nieuwe 10 speed shifter hebben, maar in Ultegra vind je ze alleen tweedehands....

• DDX
Zou leuk zijn als je met di2 gewoon instelling hebt om 10 of 11 speed cassettes te ondersteunen.
Desnoods een firmware.

Bij 10 speed di2 hebben ze dat gedaan, rd-6770 derailleur b revisie uitgebracht wat eigenlijk een rd-6870 was met aangepaste firmware.
Kon je de achterderraileur vervangen indien nodig zonder meteen alles te moeten upgraden naar 11 speed.
Bij 11 speed nog geen probleem, maar als je straks paar jaar op 12 speed zou het best kunnen dat ze dit nog een doen.
Bij Sram heb je een probleem als je sram etap 11 speed derailleur kapot gaat, mag je echt alles vervangen. (of hopen dat je nog ergens een 2e hands derailleur kan vinden)

• Kluus
  • Laatst online: 19:32

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:18:
[...]

Aan de andere kant wordt Shimano ook gewoon naar 12 speed ge-pushed door de rest van de markt (SRAM en Campa). Daarbij maakt SRAM gewoon de hele cassette op een blok, onder marketing gewauwel dat je daarvan een "stijvere cassette krijgt"... (WTF? 8)7). Dus daar heb je deze keuze uberhaupt niet.

Wat dat betreft is Shimano dus nog niet eens zo slecht. Verder is fietsen natuurlijk altijd nog heel erg veel duurzamer dan autorijden.

Edit: Overigens rij ik al een poosje 12 Speed Shimano met mijn MTB en ik merk nog geen verschil met betrekking tot duurzaamheid van cassette/ketting, daarnaast zijn die cassettes een stuk duurder wat mij triggered om daar juist duurzamer mee om te gaan ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 01-11-2021 12:51 ]

• pdukers
  • Niet online
DDX schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:53:
Is het niet zo simpel als ketting vervangen en dan kijken op welke kransjes je eventueel doortrapt?

Verkrijgbaarheid van losse kransjes is idd een dingetje. Ik kan bijv. voor R7000 geen shop vinden die dit nog aanbiedt.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:00
pdukers schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:01:
[...]

Is het niet zo simpel als ketting vervangen en dan kijken op welke kransjes je eventueel doortrapt?

Verkrijgbaarheid van losse kransjes is idd een dingetje. Ik kan bijv. voor R7000 geen shop vinden die dit nog aanbiedt.
https://www.bike-discount...-cs-r7000-cs-5800-1018236

Zoek je deze kransjes?

• pdukers
  • Niet online
Super! _/-\o_
Ik heb er waarschijnlijk overheen gekeken cq slecht gezocht. Snel bookmarken ;)

edit:
lag aan de duitse zoekterm die ik gebruikte, nl. ritzel ipv sprocket 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door pdukers op 01-11-2021 13:36 ]

• Mistraller
HBSVDK schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:35:
[...]

Pushen weet ik niet.. op een gegeven moment moeten ze natuurlijk met de markt mee. En die beweegt naar 12 speed. Ze waren behoorlijk veel later dan bijvoorbeeld SRAM. Het zou ze sieren de 10 en 11 speed nog lang te ondersteunen. Niet alleen slijtage onderdelen maar ook shifters en derailleurs, want dat is wel een dingetje.... ik moet nog altijd een nieuwe 10 speed shifter hebben, maar in Ultegra vind je ze alleen tweedehands....
Nee dat klopt. daarom ook de toevoeging "en consorten".
Maar de hele markt, niet alleen bij fietsen, is gebaseerd op nieuwe spullen verzinnen. Er is niet zo veel anders aan een 12 speed, om daarvoor oude ranges af te serveren. De enige reden is geld en groei. Anders zou de fietsindustrie toch veel meer werk maken van duurzaamheid ipv dat pietluttige grammetje minder waar het steeds maar over blijft gaan.

---------------

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 1 november 2021 @ 00:11:
[...]

Op die manier is zelfs een fietskilometer vervuilend. Het is eigenlijk schandalig dat Shimano en concurrenten geen recycling programma kennen; en robuuste groepen zoals triple 8/9/10 afserveren.
Maar dat is natuurlijk niet puur Shimano aan te rekenen. De triple is door de wielrenners afgeserveerd. En zal vast qua marketing wel een push hebben gehad van Shimano & co, maar dan nog. Schijnbaar zijn ze afschuwelijk om te zien. (Gebaseerd op wat ik weleens online heb gelezen, ik heb zelf een triple en zou van meer dan een halve meter afstand uberhaupt niet herkennen dat het een triple is).

• NewbieNeo
Vandaag mijn nieuwe Fulcrum racing 5 db wielset binnengekregen en niet normaal wat een verschil met de originele velgen van de Triban RC500. :X

Met de originele velgen was ik een uur bezig om met alle kracht en 2 oversized bandenlichters de buitenband erop te zetten en daarbij gelijk de binnenband lek weten te krijgen.
Met de Fulcrum velgen lukte het me zelfs om dezelfde banden (38mm Pathfinder Pro's) zonder bandenlichters gewoon met de hand erop te krijgen. :+

Mocht ik onderweg een lekke band krijgen, dan weet ik iig dat ik het weer gefixt krijg.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01 09:00
pdukers schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:01:
[...]

Naar mijn mening niet. Op het moment dat één van je kransjes begint door te trappen dan heeft de rest van de cassette ook al slijtage van het aantal gereden kilometers. Op het moment dat je alleen die gene die doortrapt vervangt dan gaat je ketting weer sneller slijten op de kransen die al versleten waren, maar nog niet zo ver dat hij doortrapt.

• Mistraller
Pyramiden schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:04:
[...]

Naar mijn mening niet. Op het moment dat één van je kransjes begint door te trappen dan heeft de rest van de cassette ook al slijtage van het aantal gereden kilometers. Op het moment dat je alleen die gene die doortrapt vervangt dan gaat je ketting weer sneller slijten op de kransen die al versleten waren, maar nog niet zo ver dat hij doortrapt.
Da's net zo goed aan de orde als je een nieuwe ketting op je gebruikte cassette legt, of wisselt van indoor naar outdoor.
Bij mijn cassette sloegen er 2 kransjes door. En laat dat nou precies de kransjes zijn die ik vaak kies bij optrekken waarbij je vaak ook nog eens lekker gaat staan op je pedalen. Als ik de juiste had gevonden wist ik het wel.

Het hele concept waarbij we dit soort slijtage normaal zijn gaan vinden slaat feitelijk nergens op. Ik weet dat het een heilig huisje is omdat je fiets perfect moet zijn, maar ook wij fietsers zouden moeten realiseren dat elk jaar een kilo staal afdanken omwille van een miniem beetje vervorming, eigenlijk niet okee is. Daar kunnen we alleen niet zomaar iets aan doen, want er is amper een alternatief, fabrikanten hebben hun melkkoe die ze steeds verder proberen uit te buiten. Maar de bewustwording, en het westerse gemak waarmee iets gedachteloos vervangen wordt en het oude gedumpt, ontbreekt vaak ook nog steeds. Daar moet het wel mee beginnen denk ik.

Je ziet de achteloosheid ook bij mensen die jaarlijks alle kabels vervangen omdat het kan, biba's weggooien ipv plakken, etc, en dan beperk ik me bewust tot fietsen, want dit gedrag is natuurlijk vele malen breder in onze maatschappij.

---------------

• Stillekracht
@Mistraller : helemaal mee eens.

Ik fiets al iets van 40 jaar. Ik schat >600.000Km. Heb de meest extremen gefietst (in snelheid, hoogtemeters, afstanden etc), maar heb nog nooit mijn rem of schakelkabels hoeven te vervangen.

Zelf rijd ik op de vakanties na, gewoon in Noord Holland op het vlakke. Dan verslijt er 1 kransje echt en een andere aan beetje. Je ziet aan de vertandingen ook wel of je ze moet vervangen.

Het consequent goed schoonhouden (dus na elke rit) van je drive-train geeft je de grootste duurzaamheid. Tussen 9sp en 10sp zie ik weinig verschil. Bij 11sp gaat de ketting wat minder lang mee omdat je deze op 0,5% vervangt.

Sommige binnenbanden zitten wel vijf plakkers op. Ik merk daar niets van. Alleen als ik de bergen in ga dan gaan er nieuwe binnenbanden in.

• MrBarBarian
Pff, ik ben alweer klaar met de fietsindustrie.

Op Marktplaats heb ik een leuk frame gezien. Zoals eerder gezegt zit er niet de goede groep op. Dus als ik het frame koop, dan ga ik e.a. ombouwen.

Daarvoor zijn mogelijk wat andere plugjes, stoppertjes en een ander bottom bracket noodzakelijk. Omdat ik goed wil weten waar ik aan begin, stuur ik een mailtje naar de (Belgische) framebouwer. Ik de mail vermeld in het framenummer en vraag ik wat ik nodig heb om om te bouwen van Shimano naar Campy EPS.

1e reactie: ga maar naar een dealer.
Mijn tegenreactie: hoezo? Wat is een betere bron dan de producent zelf?
2e reactie: is het een disk of velgrem frame?
Pfff.. Ik stuur je het framenummer. Daarmee zou je exact mee moeten kunnen opzoeken om welk frame het gaat. Dat is nl de reden dat ik dat nummer stuur..

Toch naar weer een Chinees frame kopen dan?

iRacing Profiel

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-01 10:29
MrBarBarian schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:50:

Op Marktplaats heb ik een leuk frame gezien. Zoals eerder gezegt zit er niet de goede groep op. Dus als ik het frame koop, dan ga ik e.a. ombouwen.

Daarvoor zijn mogelijk wat andere plugjes, stoppertjes en een ander bottom bracket noodzakelijk. Omdat ik goed wil weten waar ik aan begin, stuur ik een mailtje naar de (Belgische) framebouwer. Ik de mail vermeld in het framenummer en vraag ik wat ik nodig heb om om te bouwen van Shimano naar Campy EPS.

Pfff.. Ik stuur je het framenummer. Daarmee zou je exact mee moeten kunnen opzoeken om welk frame het gaat. Dat is nl de reden dat ik dat nummer stuur..

Klinkt mij eigenlijk helemaal als iemand die ik via MP heb leren kennen :+.
Achtelijke reactie, dat zeker, zou voor mij al genoeg reden zijn om daar niets te halen. Maar er zijn toch wel meer opties te vinden?

Strava & Untappd - Do not combine!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007

Klinkt als de gemiddelde reactie bij welk bedrijf dan ook als je meer dan 1 vraag tegelijk stelt in je email. Bellen levert dan vaak meer op, vooral omdat je dan een aantal keren doorverbonden kunt worden naar de juiste persoon.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:55

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Dat laatste is altijd leuker en altijd 100% naar je eigen wensen te krijgen.

Ik heb mijn wiel-bestelling aangepast. In plaats van intern/externe breedte resp. 26mm/19mm heb ik nu 28mm/21mm besteld. Ook worden de velgen iets hoger: 45mm in plaats van 40mm. De prijs was exact hetzelfde en Farsports was zo flexibel om de order aan te passen. De wielen zijn toch nog niet geproduceerd. Hopelijk over een week zijn ze klaar, heb ik ze tegen december wel een keer binnen en kan ik gaan opbouwen.

Zojuist ook 28mm Schwalbe Pro One TLE's gehaald. Eerste keer tubeless, ben erg benieuwd naar het extra comfort.

[ Voor 19% gewijzigd door Tjebakka op 02-11-2021 12:01 ]

If it aint fixed, it's broken.

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

In de navolging van men gebroken spaak vorige week, toch maar beslist om er niet op te rijden en hem naar de LBS te brengen.
Resultaat is dat de naaf gescheurd is, en hoewel hij dit wel kan fixen raadt hij het eigenlijk af aangezien de ouderdom van de wielen en de kostprijs.
Dit waren Easton EA 90 SL wielen

Kortom, ik ga maar eens naar een nieuw wielsetje kijken.
Binnen enkele jaren komt er een nieuwe fiets, dus ik wil ook niet te ver gaan in prijs voor nieuwe (500€ max wielset).
SRAM 11-spd, velgrem, clincher

DT Swiss PR 1600 Spline 32 (beschikbaar mid nov, de 23 versie is wel voorradig)
https://www.mantel.com/be...-32-racefiets-wielen&spec

Fulcrum Racing 5 HG-8-11
https://www.bikester.nl/f...?vgid=G1207128&cgid=37092

FSA Vision Team 35 comp SL
https://www.bikester.nl/f...?vgid=G1427865&cgid=37092

Ik weet niet goed waar ik vooral op moet gaan letten, en of dit wat betrouwbare merken zijn.
Een collega raadt me af om Shimano wielen te nemen ivm de gebruikte lagers

Hebben jullie nog wat raad en advies in deze zoektocht? Eeuwige dankbaarheid ;)
Zoals reeds vermeld is het budget rond de 500€

-edit-
Mavic Ksyrium S zijn nog beschikbaar op mantel
https://www.mantel.com/mavic-ksyrium-s&spec

[ Voor 10% gewijzigd door KipCurreh op 02-11-2021 15:18 ]

• MrBarBarian
Campy scirocco. Gaan de rest van je leven mee

iRacing Profiel

• ElGreco
KipCurreh schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:54:
In de navolging van men gebroken spaak vorige week, toch maar beslist om er niet op te rijden en hem naar de LBS te brengen.
Resultaat is dat de naaf gescheurd is, en hoewel hij dit wel kan fixen raadt hij het eigenlijk af aangezien de ouderdom van de wielen en de kostprijs.

Binnen enkele jaren komt er een nieuwe fiets, dus ik wil ook niet te ver gaan in prijs voor nieuwe (500€ max wielset).

Fulcrum Racing 5 HG-8-11

Ik weet niet goed waar ik vooral op moet gaan letten, en of dit wat betrouwbare merken zijn.

-edit-
De Mavics en de Visions zou ik laten liggen. Mavic is alleen maar proprietaire spul (oftewel best vervelend - zacht uitgedrukt - qua onderdelen). Deze serie van Visions blinkt niet uit in duurzaamheid.

De Fulcrums zijn op zich wel oke (ook al gebruiken die ook proprietaire onderdelen, zijn deze wat makkelijker te verkrijgen) maar 20 spaken achter is serieus weinig.
Hoe zwaar ben je? En hoeveel km's rijd je per jaar?

Blijven de DT's. Behoorlijk aan het gewicht, maar verder een prima set (afhankelijk van je gewicht altijd) die je later wellicht ook door kunt verkopen want DT.

www.vanspeykwheels.nl

• DieAnder
KipCurreh schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:54:

Fulcrum Racing 5 HG-8-11

-edit-
Als jij jezelf een paar nieuwe wielen wilt geven houd ik je natuurlijk niet tegen maar ik krijg niet het idee dat je er echt voor gaat, dus laat mij een casus maken om te repareren:

Er van uitgaande dat het voorwiel ok is en de achtervelg nog goed ... voor €200 euro moet je daar een goeie naaf in kunnen laten spaken door een vakman.

Dan heb je €300 extra budget voor je nieuwe fiets, en je bent lekker duurzaam bezig. :)

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

ElGreco schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:36:
[...]

De Fulcrums zijn op zich wel oke (ook al gebruiken die ook proprietaire onderdelen, zijn deze wat makkelijker te verkrijgen) maar 20 spaken achter is serieus weinig.
Hoe zwaar ben je? En hoeveel km's rijd je per jaar?

Blijven de DT's. Behoorlijk aan het gewicht, maar verder een prima set (afhankelijk van je gewicht altijd) die je later wellicht ook door kunt verkopen want DT.
70 kg, een goeie 5000-6000km per jaar
DieAnder schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:42:
[...]

Als jij jezelf een paar nieuwe wielen wilt geven houd ik je natuurlijk niet tegen maar ik krijg niet het idee dat je er echt voor gaat, dus laat mij een casus maken om te repareren:

Er van uitgaande dat het voorwiel ok is en de achtervelg nog goed ... voor €200 euro moet je daar een goeie naaf in kunnen laten spaken door een vakman.
De velgen beginnen ook wel op te geraken jammer genoeg

Don't get me wrong, ik wil gerust wel wat investeren in decent gear, maar heb geen zin om 1k+ uit te trekken voor een wielset voor een ietwat oudere (weliswaar goed onderhouden) racefiets waarvoor ik zelf maar 1000€ heb betaald (tweedehands, wel fantastisch koopje mee gedaan ;) )

Daarbij komt dat ze hier op het werk bezig zijn met een fiets lease project, dus als dat erdoor zou komen komt er vrijwel zeker een mooie nieuwe racefiets van een betrekkelijk budget (3-4k)

Akkoord die wielen zijn daarom niet weg, en ik kan ze nog steeds proberen verkopen ofzo. Maar das dan toch weer allemaal wat meer moeite dan ik verwacht.

Ik denk ook niet dat die Easton de topwielen waren, dus wat dat betreft wil ik gewoon in ongeveer dezelfde klasse blijven, en daar ben ik wel met het vooropgestelde budget (imo)

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-01 12:01
Tsja @KipCurreh in de prijscategorie waar jij zoekt mag je denk ik ook niet altijd evenveel verwachten. Het zijn de instapmodellen. Ik heb in mn winterfiets de Visions, destijds bij wielerkoopjes gekocht voor nog geen 200 euro.

https://www.wielerkoopjes...omp-sl-zwart-wielset.html

Prima setje hoor, maar de kleur van de velg wordt door de pekel wel wat mat en de spaken beginnen hier en daar wat te roesten, maar goed zoals ik zei instapmodel wielen. Daarnaast heb ik de lagers al eens moeten vervangen in mn achterwiel. Maar voor de prijs van 189 euro is er niets mis mee.

Mavic zou ik met een hele grote boog omheen lopen...

[ Voor 4% gewijzigd door pier87 op 03-11-2021 08:37 ]

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-01 10:58
@KipCurreh Je kan ook een setje laten spaken. Zo heb ik goede ervaringen met Maatwielen.nl (er zijn er veel meer). Daar heb ik een fijn en degelijk setje laten spaken een jaar of 4 terug. Rijden nog steeds uitstekend. Neem contact op met Hans (reageert snel) en geef hem door wat je max budget is en wat je van de wielen verwacht. Voor minder dan € 500,- heb je dan een prima setje.

• MaSw85
ONWdolf schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:02:
@KipCurreh Je kan ook een setje laten spaken. Zo heb ik goede ervaringen met Maatwielen.nl (er zijn er veel meer). Daar heb ik een fijn en degelijk setje laten spaken een jaar of 4 terug. Rijden nog steeds uitstekend. Neem contact op met Hans (reageert snel) en geef hem door wat je max budget is en wat je van de wielen verwacht. Voor minder dan € 500,- heb je dan een prima setje.
Of stuur een PM naar @ElGreco.

@KipCurreh: Ik ben erg tevreden met de DT P1800 van 32 mm hoog. Prima setje, en goedkoper dan de PR1600. Destijds gekocht bij bike-discount.de voor minder dan Mantel het aanbiedt. Never mind, velgrem. Mijn set is schijfrem. Fulcrum Racing 5 had ik op mijn vorige fiets, ook daar geen problemen mee gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door MaSw85 op 03-11-2021 09:07 ]

Komoot

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 15:18
@KipCurreh Onze grote vriend @ElGreco heeft voor mij ook een al round alu setje gemaakt rond een DT R470 velg + DT350 naven. Daarmee heb je gewoon een degelijke wielset in huis waar je alles wel mee kan rijden zonder dat het veel geld hoeft te kosten. Je kunt beter net even wat meer besteden dan de budget wielen, over het algemeen heb je daar toch sneller weer problemen mee.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ben eigenlijk al jaren bezig om mezelf qua routes uit te dagen om elke rit ergens een nieuw weggetje mee te pakken. Liefst buiten de bebouwde kom. Dat laatste begint nu op korte ritjes lastig te worden merk ik. Misschien moet ik het "buiten de bebouwde kom" puntje laten varen, of dat ik ergens wel in tegenovergestelde richting mag rijden als ik dat nog niet eerder gedaan heb.

Meer mensen die dergelijke dingen doen? De Veloviewer tiles en de gemeentes ken ik uiteraard.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:35
BreadFan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:28:
Ben eigenlijk al jaren bezig om mezelf qua routes uit te dagen om elke rit ergens een nieuw weggetje mee te pakken. Liefst buiten de bebouwde kom. Dat laatste begint nu op korte ritjes lastig te worden merk ik. Misschien moet ik het "buiten de bebouwde kom" puntje laten varen, of dat ik ergens wel in tegenovergestelde richting mag rijden als ik dat nog niet eerder gedaan heb.

Meer mensen die dergelijke dingen doen? De Veloviewer tiles en de gemeentes ken ik uiteraard.
Onvermijdelijk uiteindelijk, tenzij je je startpunt veranderd (met de auto verder weg rijden en dan beginnen)

• 418O2

sowieso moet je de statshunters tiles gebruiken! ;)

• Mistraller

Je kan eens naar wandrer.earth kijken. Die is speciaal voor dit doeleinde, en dan bv een challenge doen; "ride your town" :)
Wordt je wel knettergek van het keren; @DDX wil zijn activity vast wel even delen.

Ik gebruik statshunters, en om een tile te pakken zit je sowieso op een nieuw weggetje. Alleen moet je op den duur wel ver van huis om nog wat te scoren.

---------------

• DDX
Mistraller schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:48:
[...]

Je kan eens naar wandrer.earth kijken. Die is speciaal voor dit doeleinde, en dan bv een challenge doen; "ride your town" :)
Wordt je wel knettergek van het keren; @DDX wil zijn activity vast wel even delen.
https://www.strava.com/activities/3357660111

Volgens wandrer.earth zit ik pas op 72.6% van Assendelft, maar die telt ook boerenpaden mee (als in echt achter boerderij het weiland in) en forbo wegen waar je niet op kan komen.
Al heb ik niet echt idee hoe ik precies kan zien wat ik mis, want lijkt me niet dat dat 28% is.

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 03-11-2021 20:00 ]

• Blauw
  • Laatst online: 03-01 13:19

Blauw

De Schreeuw

Ik heb een beetje stomme vragen, maar ik heb een paar weken geleden m'n fiets op de Tacx Flux gezet maar nu word ik helemaal gek van de herrie die van de ketting komt. Moet ik die smeren, of..? De casette gebruik ik dus specifiek voor de Tacx maar de ketting komt gewoon van de wegfiets (een Giant TCR0).

• pannekoek
Blauw schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:56:
Ik heb een beetje stomme vragen, maar ik heb een paar weken geleden m'n fiets op de Tacx Flux gezet maar nu word ik helemaal gek van de herrie die van de ketting komt. Moet ik die smeren, of..? De casette gebruik ik dus specifiek voor de Tacx maar de ketting komt gewoon van de wegfiets (een Giant TCR0).
een droge ketting is nooit een goed idee. Zou dus zeker daarmee beginnen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Blauw schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:56:
paar mogelijke oorzaken:
- smering.. uiteraard moet een ketting goed gesmeerd zijn, over het algemeen is olie wat stiller dan bv wax, en aangezien je binnen niet te maken hebt met vuil, is olie beter voor binnen.
- indexing, het kan zijn dat de positie van je cassette net een (fractie van een) milimeter afwijkt op de flux tov je achterwiel. Hierdoor staat je derailleur niet precies recht onder je kransje en dan hoor je ook wat meer geratel. (dit kan ook merkbaar zijn in schakel performance, bv soepel/snel opschakelen, maar moeizaam af of andersom.
- sltijtage, een oude ketting op een nieuwe cassette of andersom maakt ook meer geluid, dit kan naar verloop van tijd minder worden.

Strava

• Blauw
  • Laatst online: 03-01 13:19

Blauw

De Schreeuw

Prulleman schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:09:
[...]

paar mogelijke oorzaken:
- smering.. uiteraard moet een ketting goed gesmeerd zijn, over het algemeen is olie wat stiller dan bv wax, en aangezien je binnen niet te maken hebt met vuil, is olie beter voor binnen.
Moet ik dan de ketting eerst schoonmaken en dan nieuwe olie er op? Is dat m?

• Stillekracht
Yep, eerst heeeeel goed schoonmaken. Daarna smeren en een aantal uren laten intrekken. Daarna met een doekje weer het overtollige weghalen.
Pagina: 1 ... 360 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).