Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 350 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04:43

Stufferdt

doet ook maar wat.

BreadFan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:29:
[...]

Krijgt LtD dat ook niet gesponsord? Hij heeft ook geen idee wat fietsen kosten merkte ik laatst in een podcast.
Ja tuurlijk wel. Krijgt alles gesponsord en heeft geen idee van prijzen. Dan zou ik ook lekker bloks kauwen👌

😀😀😀

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-01 18:53
Stufferdt schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:40:
[...]

Ja tuurlijk wel. Krijgt alles gesponsord en heeft geen idee van prijzen. Dan zou ik ook lekker bloks kauwen👌
Mja is alleen die dingen eten lekker? Denk het niet.
Hoe gaan je maag en darmen reageren op die zoete troep zonder een vezel??

LtD traint er ook op om die dingen te eten, maar in de podcast kwam al naar voren dat veel (semi)profs bloks-only al niet kunnen handelen.

Ik heb er wel eens een geprobeerd, vond ze prima te eten en ging ook prima al fietsende weg. Ik heb nu een paar "neppers" liggen van de Decathlon, maar die moet ik nog proberen. Maar ik wissel ze lekker af met een krentenbol of kanjer stroopwafel.

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 15-09-2021 23:55 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:16
Grappig, als ik ècht hard moet remmen druk ik mijn achterrem volledig in om de fiets weg te roteren van het gevaar. Prima te doen icm je lichaamsgewicht gebruiken, wel even oefenen op een lege weg. Immers: Ook al schuif je dan zijdelings weg, die energie wordt tenminste wel gebruikt om niet nog verder naar voren te gaan. Kan toch een paar centimeter schelen. Als er iets is wat ik niet wil is een blokkerende voorrem, je bent dan ogenblikkelijk je stabiliteit en stuurvermogen kwijt, het enige wat je dan kan doen is als de sodemieter de rem loslaten en opnieuw proberen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:10
hoi1234 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:22:
[...]

Mijn vraag dus: Hoe leg je iemand uit dat remmen met de voorrem beter is? Ook wil ik weten waarom het bullshit is dat je over de kop slaat/hoe je dit kunt voorkomen. Gaat trouwens zowel over stadsfietsen als racefietsen.
Een auto remt 75% op de voorwielen. Remmen op wielen waar weinig druk op staat betekent snel blokkeren. En blokkeren is kut. Door de druk op de voorwielen, bij auto's ofwel fietsen, kan je er dus fors véél meer vertragende kracht kwijt voordat het wiel blokkeert.

Het meest krachtige werkt dit als je het omgekeerd uitlegt; bij versnellen kan je de meeste power op de achteras kwijt, want dan helt de auto naar achter; meer druk. Daarom hebben snelle auto's achterwielaandrijving en een spoiler. (Normale voorwielaangedreven auto's hebben genoeg aan het gewicht van de motor, mits die uiteraard maar voorin ligt ;) De voorwielaandrijving heeft enkele andere technische voordelen.)

Kortweg; versnellen achter, vertragen voor. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 16-09-2021 00:54 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:10
Maarten_E schreef op donderdag 16 september 2021 @ 00:00:
Grappig, als ik ècht hard moet remmen druk ik mijn achterrem volledig in om de fiets weg te roteren van het gevaar. Prima te doen icm je lichaamsgewicht gebruiken, wel even oefenen op een lege weg. Immers: Ook al schuif je dan zijdelings weg, die energie wordt tenminste wel gebruikt om niet nog verder naar voren te gaan. Kan toch een paar centimeter schelen. Als er iets is wat ik niet wil is een blokkerende voorrem, je bent dan ogenblikkelijk je stabiliteit en stuurvermogen kwijt, het enige wat je dan kan doen is als de sodemieter de rem loslaten en opnieuw proberen.
Dan is het nog altijd geen noodstop. Als jij echt in een reflex moet remmen, heb je niet de tijd om na te denken, en kan slechts maximale remdruk je redden, en je kunt er beter maar voor zorgen dat je die reflex goed traint. Dus grijp ALTIJD je voorrem als je remt, dan doe je dat hopelijk ook bij een noodstop. :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Kluus schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:15:
Ok, een poging dan... Als je remt verplaatst je gewicht naar voren, denk maar eens aan een geveerde auto die hard remt, die zakt ook door zijn voorvering terwijl de achterkant omhoog komt dit is hetzelfde effect (je ziet dit zelf echter ook al omdat je blijkbaar bang bent om over de kop te slaan).

Dit betekend dus dat op het moment dat je afremt de druk op je voorwiel veel groter is dan op je achterwiel, die wordt dus harder met zijn band tegen de weg geduwd, terwijl de achterkant op dat moment juist grip verliest. Hierdoor blokkeert je achterwiel veel sneller dan je voorwiel, deze laatste blijft tractie houden en effectief je snelheid verlagen.

Als je nu zo hard moet remmen dat je bang bent over de kop te slaan moet je iets doen aan de gewichtsverdeling op je fiets, dus gewicht naar achter verplaatsen helpt daar bij.

Overigens betekent dit niet dat je alleen met voor remt, achter rem je tegelijkertijd ook wat bij, maar met je voorrem heb je wel verruit de meeste stop kracht.

Als je het nog niet snapt, kan je dan niet beter gewoon geloven wat er hier door iedereen geadviseerd wordt?
Heel goed uitgelegd. Dus als het nog eens gebeurt dat iemand beweert dat je voorover slaat als je met je voorrem remt, dan ga ik zeggen dat je je gewichtsverdeling naar achteren moet verplaatsen. Dan sla je niet voorover. Als ze het dan nog niet geloven, zijn ze gewoon eigenwijs :)

Overigens ben ik nog nooit over m'n stuur geslagen en ben eigenlijk vrij snel begonnen met alleen voor remmen en bijremmen met achteren, nadat ik deze tip kreeg. Het enige is dat als ik thuiskom en stop voor de schuur, m'n wiel soms blokkeert, maar dan ben ik al uitgeklikt en verdeel ik m'n gewicht absoluut niet goed.

• hoi1234
Prulleman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:20:
@Kluus teveel info, @418O2 that's it
Ofwel:

"Eerder stil"

(Kan het nog korter? Mand)
Ja, zoveel informatie vind ik dan juist weer fijn. Vaak vind ik het makkelijk als er een vergelijking wordt gemaakt met iets wat ik al ken. Dat helpt me het beter te begrijpen.

De uitleg met een remmende auto werkt goed. Ik ken namelijk het fenomeen dat in een remmende auto het gewicht naar voren gaat. Als je het me zo uitlegt, is het ook logisch dat het gewicht van een remmende fiets naar voren gaat. Ik zou niet weten, waarom het zou uitmaken of het object dat remt een fiets of een auto is.

• hoi1234
ElGreco schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:30:
[...]

Grootste fout die de jonge en dame van GCN maakt is stoppen met trappen bij het remmen. Je ziet ook dat het achterwiel snel blokkeert. Advies is om minder hard jouw achterrem te gebruiken.

Fout. Je zet dan een van jouw 2 remmen buitenspel.

Als je doortrapt terwijl je hard remt, druk je als het ware jouw achterwiel (en voorwiel waar dat betreft) doe het punt heen waarbij deze zouden blokkeren (achter sneller dan voor uiteraard). Maar omdat je evengoed in je remmen knijpt vertragen je wielen wel behoorlijk en dat dan x2 ipv alleen maar het voorwiel. Een glijdend achterwiel vertraagt namelijk nauwelijks.

Zie het maar als je eigen ABS

Bijkomend voordeel: omdat je blijft trappen houd je druk, laag in je fiets (pedalen en trapas). Hierdoor zal je fiets niet zo snel over de kop gaan.

Het klinkt raar. En het eerste reflex is altijd stoppen met trappen want je wilt immers minder hard gaan. Ik moest de docent uitlachen. Maar ik geef vaak mensen het voordeel van de twijfel (moet minder eigenwijs zijn van het thuisfront) en ben het gaan proberen tijdens de cursus. Wat in het begin onwijs raar en onwennig voelde, veranderde later in verbazing van wat de f*ck heb ik al die jaren verkeerd gedaan.... Ik stopte opeens van volle vaart tot stilstand in no time zonder de controle over de fiets te verliezen.
Dit is echt een geniale tip! Dit ga ik echt eens proberen. Het klinkt logisch. Je wiel moet namelijk blijven rollen, dat is hoe ABS werkt. Dat bereik je niet door maar "de motor" uit te zetten. Ik durf zelfs te wedden dat deze manier beter is dan niet blijven trappen. Blokkerende wielen hebben geen grip. Geen grip = geen remkracht. Daarom wil je bij ABS dat de wielen blijven draaien. Anders ga je slippen en schuif je door.

Ik snap alleen niet wat je bedoelt met het bijkomende voordeel. Kan ik dat uitleggen als: doordat het gewicht (druk) laag ligt, houdt je meer grip?

Overigens laatst moesten we tijdens de training om bidons slalommen. We kregen toen de tip om met de achterrem te remmen en te blijven trappen. Door de druk die je dan krijgt, zou het beter gaan. Ik heb dit ook eens geprobeerd bij een U-turn en in plaats van uitklikken en onzeker draaien, kon ik haast op m'n eigen vak blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 16-09-2021 01:32 ]

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05:46
Om niet over je stuur te gaan is voornamelijk een kwestie van doseren van je remkracht. Kom je met 70Km/uur aanrijden dan kan je fors je voorrem gebruiken. Blijf je deze echter net zo hard inknijpen als de snelheid eruit is ja....dan gaat het mis.

Je moet er dus wat gevoel bij hebben. Achter geeft in ieder geval weinig remvermogen bij hoge snelheid. In de bocht altijd voorzichtig zijn met de voorrem. Een slippertje van het achterwiel in een bocht is vaak nog wel te corrigeren. Een slippertje voor gaat meestal fout. In principe dus voor de bocht voldoende remmen, zodat je in de bocht je remmen los kunt laten. In de praktijk kan het soms anders gaan.....

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-01 11:53
hoi1234 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 01:28:
[...]

Dit is echt een geniale tip! Dit ga ik echt eens proberen. Het klinkt logisch. Je wiel moet namelijk blijven rollen, dat is hoe ABS werkt. Dat bereik je niet door maar "de motor" uit te zetten. Ik durf zelfs te wedden dat deze manier beter is dan niet blijven trappen. Blokkerende wielen hebben geen grip. Geen grip = geen remkracht. Daarom wil je bij ABS dat de wielen blijven draaien. Anders ga je slippen en schuif je door.

Ik snap alleen niet wat je bedoelt met het bijkomende voordeel. Kan ik dat uitleggen als: doordat het gewicht (druk) laag ligt, houdt je meer grip?

Overigens laatst moesten we tijdens de training om bidons slalommen. We kregen toen de tip om met de achterrem te remmen en te blijven trappen. Door de druk die je dan krijgt, zou het beter gaan. Ik heb dit ook eens geprobeerd bij een U-turn en in plaats van uitklikken en onzeker draaien, kon ik haast op m'n eigen vak blijven.
Je duwt je pedalen naar beneden met trappen, daarmee druk je de fiets en vooral het achterwerk naar beneden. Meer grip met het achterwiel en het gaat daarmee ook minder snel over de kop,

www.vanspeykwheels.nl

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:04
Nou gisteren de kogel maar door de kerk gejaagd, een P2M Ngeco Road Rotor besteld. Ben erg benieuwd, maar gezien de recensies en de ervaringen hier moet dat goedkomen.

Nu het installeren nog even... er moet eerst namelijk een nieuwe crank as op van rotor die mijn shimano as vervangt. Deze...
https://www.bike-componen...Crank-Axle-Offset-p60411/

• Bacchus
  • Laatst online: 15-01 14:02
hoi1234 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 01:09:
[...]
Heel goed uitgelegd. Dus als het nog eens gebeurt dat iemand beweert dat je voorover slaat als je met je voorrem remt, dan ga ik zeggen dat je je gewichtsverdeling naar achteren moet verplaatsen. Dan sla je niet voorover. Als ze het dan nog niet geloven, zijn ze gewoon eigenwijs :)
Let op dat naast een te hoog zwaartepunt ook te weinig spierspanning in je armen je over je stuur doet slaan. Stel je voor dat je tijdens (maximaal) remmen eigenlijk een handstand op je stuur/voorwiel aan het doen bent. Ik stel voor: doe eens een handstand, kijk de grond op 10 cm van je gezicht eens strak aan, en bedenk je of je je armen ineens gaat ontspannen. >:)

Je wil je zwaartepunt overigens liever naar beneden dan naar achteren brengen. Nu zit er zo'n stuk staal (/alu/carbon) tussen je benen in de weg, dus dat kan maar beperkt natuurlijk. Maar op mijn M-Racer is het juist vanwege de hoogte van het zwaartepunt compleet onmogelijk over de kop te gaan.

Het probleem in zo'n discussie is natuurlijk dat je discussieert met iemand die beweert dat de voorrem gevaarlijk is. Die heeft bijna per definitie geen kaas gegeten van essentiële mechanica en biomechanica. Dus uitleggen wat er daadwerkelijk gebeurt heeft weinig zin.

Alleen je achterrem gebruiken werkt wel om te voorkomen dat je over je stuur slaat trouwens, om de heel eenvoudige reden dat je niet hard kunt remmen met je achterrem. Zodra je achterwiel namelijk wat lichter wordt, stop je namelijk automatisch met remmen.

Verwijderd

ElGreco schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:03:
[...]

Je duwt je pedalen naar beneden met trappen, daarmee druk je de fiets en vooral het achterwerk naar beneden. Meer grip met het achterwiel en het gaat daarmee ook minder snel over de kop,
Dit klopt niet hoor. Als je naar beneden trapt, duw je je lichaam omhoog. De massa/druk van band op wegdek blijft hetzelfde. Je kunt dat niet uit het niets verhogen.

• pier87
Jongens... Remmen is angst....

EINDE DISCUSSIE, volgend onderwerp

[ Voor 16% gewijzigd door pier87 op 16-09-2021 08:52 ]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Zo, de Keo Blades zitten op de fiets, mooie pedaaltjes en voor wat ik er tot nu toe van heb getest zitten zitten je schoenen ook fijner vast dan Shimano (persoonlijk uiteraard). Ik ben wel benieuwd naar de duurzaamheid, ik lees hier en daar dat de blade zelf wel eens stuk gaat bij impact (lijkt mij dat er een beste klap nodig is, maar goed...) en dat deze meer geluid geeft bij slecht weer dan een standaard systeem met een springveer. We zullen zien, ik kan altijd weer omwisselen met de binnenfiets als het gaat irriteren.

Zo nog wel even een Torx 8 bitje/schroevendraaier halen bij de bouwmarkt om de meegeleverde 12Nm blades te installeren, de standaard geinstalleerde 8Nm is wel echt te weinig voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 16-09-2021 09:04 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:48
pier87 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:51:
Jongens... Remmen is angst....

EINDE DISCUSSIE, volgend onderwerp
Volgens het politieverslag had ik een remspoor van 30m voor de impact met de auto... zonder te remmen was ik nu 'DOOD', dan was het pas einde discussie... (in mijn geval dan).

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
RigolleM schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:16:
[...]

Volgens het politieverslag had ik een remspoor van 30m voor de impact met de auto... zonder te remmen was ik nu 'DOOD', dan was het pas einde discussie... (in mijn geval dan).
Hoe hard reed je dan?

XMCS Netherlands

• RigolleM
Was in een afdaling denk rond de 40 km/u... in blinde bocht, ik te wijd, auto te wijd en BOEM... Door te remmen heb ik mij nog kunnen schuin trekken en dwars tegen de auto geknald ipv op de neus, motorkap en/of vooruit te belanden... Ik wou maar aanduiden, remmen is niet altijd uit angst, maar ook uit noodzaak.

Verwijderd

Ik snap nou wel waarom dit soort topics zo groot zijn. :+

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
ElGreco schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:03:
[...]

Als je hard moet remmen dan ga ik juist iets achter mijn zadel hangen met mijn pedalen horizontaal. Op die manier heb je voldoende druk op de pedalen en het achterwiel. Door blijven trappen bij een noodstop heb ik nog nooit iemand zien doen.
Als je iets uit het zadel komt en de pedalen horizontaal houdt, heb je ook de meeste controle over de fiets. Is ook niet voor niets dat MTB'ers in afdalingen niet op hun zadel blijven zitten (kan ook niet met dat gestuiter).

Remmen doe je inderdaad bij voorkeur voor de bocht, zeker als het nat is. En alternatief voor remmen (remmen blijft angst :+ ) is zoeken naar een alternatieve route waarbij je niet of minder hoeft te remmen. Ik ben wel eens bewust rechtdoorgeschoten omdat ik de bocht niet kon halen.

Belangrijk blijft dus altijd, goed vooruit kijken. Doe maar eens een MTB clinic, dan leer je dat (als het goed is) wel. Dat is ook voor wielrennen heel erg waardevol. Zie ook het voorbeeld van @RigolleM. Die botsing had met goed anticiperen op de situatie wellicht voorkomen kunnen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door wisselwerking op 16-09-2021 09:38 ]

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Requiem19 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:20:
[...]

Die volg ik even niet, kun je deze even toelichten?
Nee :+

Ik kan de bron niet meer vinden. Onlangs heb ik het hier met mijn trainer over gehad. Sowieso verdwijnt het effect van rode bieten sap als je stopt die zut te drinken (duh). Dus tenzij je altijd een rode kleur in de WC wil achterlaten, maakt dit het tijdelijk.

Als ik het me goed herinner is het verhaal ongeveer dat als je een lange(re) wedstrijd rijdt, je hier relatief zelden op vo2max rijdt en andere zaken (endurance en sub threshold) belangrijker zijn. 200km vo2max kan nl niemand ;)

Hoe dan ook is ook dit weer een marginal gain en zijn er voor niet professionele sporters waarschijnlijk andere factoren die meer opleveren (meer trainen :P )

iRacing Profiel

• pier87
MrBarBarian schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:51:
[...]

Ik kan de bron niet meer vinden. Onlangs heb ik het hier met mijn trainer over gehad. Sowieso verdwijnt het effect van rode bieten sap als je stopt die zut te drinken (duh). Dus tenzij je altijd een rode kleur in de WC wil achterlaten, maakt dit het tijdelijk.

Als ik het me goed herinner is het verhaal ongeveer dat als je een lange(re) wedstrijd rijdt, je hier relatief zelden op vo2max rijdt en andere zaken (endurance en sub threshold) belangrijker zijn. 200km vo2max kan nl niemand ;)

Hoe dan ook is ook dit weer een marginal gain en zijn er voor niet professionele sporters waarschijnlijk andere factoren die meer opleveren (meer trainen :P )
Werd volgens mij erg populair in de tour van Bau en Lau, dacht 2014. Toen zag je Bauke regelmatig bietensap drinken. Heeft weer te maken met nitraat etc. Denk dat het pas echt effect heeft bij mannen die al op de toppen van hun kunnen zitten en net even die 1 of 2 % beter proberen te worden.

• Frenz64
  • Laatst online: 17-01 11:44
RigolleM schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:25:
[...]

Was in een afdaling denk rond de 40 km/u... in blinde bocht, ik te wijd, auto te wijd en BOEM... Door te remmen heb ik mij nog kunnen schuin trekken en dwars tegen de auto geknald ipv op de neus, motorkap en/of vooruit te belanden... Ik wou maar aanduiden, remmen is niet altijd uit angst, maar ook uit noodzaak.
In een blinde bocht en dan een remweg hebben van 30m? Heel apart

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Aan de andere kant kan je zo alles wel dood redeneren, het mooie aan deze sport is toch dat mensen een dingen uitproberen die mond op mond gaan vind ik en @Requiem19 geeft al aan dat hij hooguit een placebo effect verwacht (al vraag ik me af of het zo werkt met placebo :)).

Ik trek dit in ieder geval beter dan LtD met zijn block repen en uberhaupt al die zelfbenoemde fiets-influencers die de sport de laatste tijd teisteren. (Maar wie ben ik)

• ErnstMid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-01 11:19

ErnstMid

Xbox GT: Capitalbully

Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:39:
[...]

Dit klopt niet hoor. Als je naar beneden trapt, duw je je lichaam omhoog. De massa/druk van band op wegdek blijft hetzelfde. Je kunt dat niet uit het niets verhogen.
Voor vs achterwiel - daar kun je zeker wel dingen aan veranderen :9

• Requiem19
  • Nu online
MrBarBarian schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:51:
[...]

Ja eens dat rode bietensap uiteraard alleen werkt op het moment dat je het inneemt (iets met omzetting nitraat in nitriet, wat weer in NO wordt omgezet. Dit verwijderd je bloedvaten). Editje: als het zou werken, ook al is het tijdelijk, zorgt het er wel voor dat je harder kunt trainen natuurlijk, wat ook weer positief effecten kan hebben.

Was ook meer een geinig experimentje, merkte er ook totaal niets van en had ook niet m'n beste V02 max training eigenlijk ;).

Ik ben het niet met je eens dat V02 max 'onbelangrijk' is. In de eerste plaats omdat een wedstrijd van 200km juist vaak gewonnen wordt met een inspanning op een klim, of een demarrage. Afhankelijk van de lengte van de klim of demarrage zouden dat zomaar V02 max inspanningen kunnen zijn. Alle Belgische en Limburgse klimmetjes zijn eigenlijk V02 max werk (1 tot 3-4 minuten).

Daarnaast heeft V02 max training nog allerlei andere voordelen, met name dat je lichaam efficiënter wordt, ook bij inspanningen onder je V02 max. Toename mitochondriën, snelle spiervezels etc etc. Het wordt als een goede prikkel gezien, ook voor duursporters.

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 16-09-2021 10:03 ]

XMCS Netherlands

Verwijderd

ErnstMid schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:00:
[...]

Voor vs achterwiel - daar kun je zeker wel dingen aan veranderen :9
Uiteraard, maar blijven trappen maakt daarin geen verschil.

• Requiem19
  • Nu online
Was overigens m'n eerste keer dat ik een gestructureerde workout op de weg deed.

Heb Join al een tijdje, maar had nog nooit echt de workout in m'n Garmin geladen. Gisteren dus wel gedaan. Garmin geeft dan de hele tijd aan in welke zone je moet zitten qua wattage.

Ik vond het niet echt handig op de openbare weg om zo'n gestructureerde workout te doen. Net als m'n volgende blokje dan weer begon kwam ik weer onhandig uit op een kruispunt, of had ik opeens wind mee ipv tegen (wind tegen is zoveel fijner als je veel vermogen moet trappen).

Ik denk dat ik volgende keer gewoon weer beetje op gevoel zo'n training ga doen, want dit was niet echt een relaxt ritje met zo'n dwingende Garmin :P.

XMCS Netherlands

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-01 07:21
[...]

https://www.dumpert.nl/item/100009283_e4eb9a7a

Was jij dit?

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-01 20:53
Requiem19 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:01:
[...]

Ja eens dat rode bietensap uiteraard alleen werkt op het moment dat je het inneemt (iets met omzetting nitraat in nitriet, wat weer in NO wordt omgezet. Dit verwijderd je bloedvaten).
Lijkt me lastig trainen als je geen bloedvaten meer hebt, denk dat ik het maar bij water laat.

• wisselwerking
  • Nu online
Dat zal @RigolleM niet geweest zijn, maar wat mij opvalt is dat de wielrenner niet tussen de auto's door in de berm schiet. Was wel duidelijk dat de bocht halen niet meer lukt, dan beter de berm en de bosjes in.

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-01 17:24
wisselwerking schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:11:
[...]

Dat zal @RigolleM niet geweest zijn, maar wat mij opvalt is dat de wielrenner niet tussen de auto's door in de berm schiet. Was wel duidelijk dat de bocht halen niet meer lukt, dan beter de berm en de bosjes in.
Wordt die wielrenner niet verneukt door de groene auto?

• wisselwerking
  • Nu online
pannekoek schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:13:
[...]

Wordt die wielrenner niet verneukt door de groene auto?
Hoezo? De auto's hebben allemaal een constante snelheid. Dus in theorie zou je daar dus op kunnen anticiperen.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-01 11:59

McMiGHtY

- burp -

pier87 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:56:
[...]

Werd volgens mij erg populair in de tour van Bau en Lau, dacht 2014. Toen zag je Bauke regelmatig bietensap drinken. Heeft weer te maken met nitraat etc. Denk dat het pas echt effect heeft bij mannen die al op de toppen van hun kunnen zitten en net even die 1 of 2 % beter proberen te worden.
https://www.ncbi.nlm.nih....formance%20at%20anaerobic

https://www.washingtonpos...0-0ccfeec87a61_story.html

https://www.avogel.co.uk/...ove-athletic-performance/

Word het vrij simpel in uitgeleg vond ik en onderbouwd met resultaten uit testen.
Of het voor de "gewone sporter" wat uitmaakt weet ik dan weer niet, misschien zijn het de marginal gaines :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• MrBarBarian
@Requiem19
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het wel (wat) effect heeft. Je Vo2max gaat echt even wat omhoog.

Natuurlijk doe je wel v02max inspanningen tijdens een wedstrijd. Korte klimmetjes en aanvallen, zoals je zelf al zegt. Dus ja, het kan wat verschil maken.

Of je er ook van profiteerd door tijdens een trainingsperiode rode bietensap te drinken weet ik niet. De toenames die je beschrijft zullen mogelijk ongedaan worden gemaakt op het moment dat je stop met het drinken van rode bietensap. Zo werkt je lichaam immers.

Volgens mij wordt het, als je het wil gebruiken, vooral ingezet als booster tijdens bijvoorbeeld een wedstrijd. Niet zozeer tijdens een trainingsperiode.

iRacing Profiel

• Bacchus
  • Laatst online: 15-01 14:02
[...]
Dan moet er toch meer aan de hand zijn geweest. In het ideale geval zou je op de fiets toch ruim 7 m/s² moeten kunnen remmen. Jij haalde met 40 km/u en 30 m remweg nog niet een derde ervan.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 12:24
Dat is het slippen zoals we dat vroeger met de BMX deden. Om dat nou als remmethode op de racefiets te gebruiken, dat weet ik ook niet...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Requiem19
  • Nu online
MrBarBarian schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:18:
@Requiem19
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het wel (wat) effect heeft. Je Vo2max gaat echt even wat omhoog.

Natuurlijk doe je wel v02max inspanningen tijdens een wedstrijd. Korte klimmetjes en aanvallen, zoals je zelf al zegt. Dus ja, het kan wat verschil maken.

Of je er ook van profiteerd door tijdens een trainingsperiode rode bietensap te drinken weet ik niet. De toenames die je beschrijft zullen mogelijk ongedaan worden gemaakt op het moment dat je stop met het drinken van rode bietensap. Zo werkt je lichaam immers.

Volgens mij wordt het, als je het wil gebruiken, vooral ingezet als booster tijdens bijvoorbeeld een wedstrijd. Niet zozeer tijdens een trainingsperiode.
Het werkt omdat je een hogere concentratie NO krijgt en er meer (of makkelijker) bloedtoevoer naar de spieren is. Als je het nitraat niet meer toevoegt, verdwijnt het effect. Evident.

Maar wat het dus wel doet is dat (als het werkt, en dat zal van persoon tot persoon ook verschillen) het ervoor zorgt dat je op een hogere intensiteit kunt trainen, wat weer voor een andere prikkel zorgt voor het lichaam.

XMCS Netherlands

• Gebanned
  • Laatst online: 06:46
MrBarBarian schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:18:
@Requiem19

TIjdens training zal het ook wel een voordeel geven doordat je langer op een hogere intensiteit kan trainen. De grote vraag is of het voordeel opweegt tegen het nadeel; teveel nitraat is ook niet goed voor je; en je van het geld niet beter gewoon wat vrije dagen kan bijkopen en meer gaan fietsen.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:29
wat betreft druk op de wielen, los van het zadel is in dit verhaal altijd beter, dan heb je druk via de trappers op je BB en kan je met je veel beter de druk voor en achter regelen, dan als je kont gewoon recht op je zitbuis drukt

Strava

• Frenz64
  • Laatst online: 17-01 11:44
Wel dan tegelijkertijd het zwaartepunt naar achteren bewegen, dus uit het zadel en direct naar achteren . Alleen omhoog is niet goed (aka topzwaar) en naar voren al helemaal niet

[ Voor 4% gewijzigd door Frenz64 op 16-09-2021 10:40 ]

• Prulleman
Frenz64 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:39:
Wel dan tegelijkertijd het zwaartepunt naar achteren bewegen, dus uit het zadel en direct naar achteren . Alleen omhoog is niet goed en naar voren al helemaal niet
ja klopt, je moet de boel in balans / onder controle zien te houden, maar dat begint dus met uit het zadel. bij BMX en Downhill MTB gebruiken ze de zadels zo goed als niet, bij andere takken van MTB, rijden de meeste ook al met "droppers" (een zadelpen die je als een bureaustoel kan laten zakken). Hiermee creeer je meer "ruimte" om jezelf boven de fiets te bewegen en op die manier met meer controle te houden

Strava

• MrBarBarian
Gebanned schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:34:
[...]

TIjdens training zal het ook wel een voordeel geven doordat je langer op een hogere intensiteit kan trainen. De grote vraag is of het voordeel opweegt tegen het nadeel; teveel nitraat is ook niet goed voor je; en je van het geld niet beter gewoon wat vrije dagen kan bijkopen en meer gaan fietsen.
Ongetwijfeld, maar ook het effect van een training is tijdelijk. Vandaar dat regelmaat de allerbalangrijkste factor is als je beter wilt worden.

Dus als je een week veel vo2max trained met bietensap dan heeft dat effect voor die week. Het effect blijft even (bijv nog een week) en zakt dan weg. Natuurlijk kan je vervolgens proberen je trainingload te verhogen, zodat je je nieuwe vo2max kan volhouden. Ook zonder bietensap. Maar het is maar de vraag of je dit volhoud,

iRacing Profiel

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:00
Requiem19 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:08:
Was overigens m'n eerste keer dat ik een gestructureerde workout op de weg deed.

Heb Join al een tijdje, maar had nog nooit echt de workout in m'n Garmin geladen. Gisteren dus wel gedaan. Garmin geeft dan de hele tijd aan in welke zone je moet zitten qua wattage.

Ik vond het niet echt handig op de openbare weg om zo'n gestructureerde workout te doen. Net als m'n volgende blokje dan weer begon kwam ik weer onhandig uit op een kruispunt, of had ik opeens wind mee ipv tegen (wind tegen is zoveel fijner als je veel vermogen moet trappen).

Ik denk dat ik volgende keer gewoon weer beetje op gevoel zo'n training ga doen, want dit was niet echt een relaxt ritje met zo'n dwingende Garmin :P.
Ik doe mijn JOIN trainingen op de dijk tussen Nieuwegein en Schoonhoven. Dan heb ik eigenlijk niet de problemen die jij noemt. Als ik de andere kant op ga, dus naar Wijk bij Duurstede is het probleem al groter omdat je dan soms net een blokje kan hebben in een stuk waar je net de dijk op en af moet, of scherpe bochten.

Dus het uitzoeken van de juiste weg is erg belangrijk.

• Requiem19
  • Nu online
WaSteiL schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:05:
[...]

Ik doe mijn JOIN trainingen op de dijk tussen Nieuwegein en Schoonhoven. Dan heb ik eigenlijk niet de problemen die jij noemt. Als ik de andere kant op ga, dus naar Wijk bij Duurstede is het probleem al groter omdat je dan soms net een blokje kan hebben in een stuk waar je net de dijk op en af moet, of scherpe bochten.

Ja dat is wel lekker als je zo'n lange rechte weg hebt. Dat is voor mij iets moeilijker hier in de buurt van Amsterdam... Heb nu een soort rondje gevonden in de Haarlemmerliede (tussen Haarlem en Amsterdam in), maar dat is ook nog niet optimaal.

Boven Amsterdam heb je wel wat lekkere lange dijken, maar dat is nu net iets te ver voor een avondrondje.

XMCS Netherlands

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:07:
[...]

Ja dat is wel lekker als je zo'n lange rechte weg hebt. Dat is voor mij iets moeilijker hier in de buurt van Amsterdam... Heb nu een soort rondje gevonden in de Haarlemmerliede (tussen Haarlem en Amsterdam in), maar dat is ook nog niet optimaal.

Boven Amsterdam heb je wel wat lekkere lange dijken, maar dat is nu net iets te ver voor een avondrondje.
Ik kom niet uit de regio, maar: https://www.strava.com/segments/12118738 ?

• Requiem19
  • Nu online
Rondje hoep is inderdaad ook een goede om 25 minuten door te kunnen fietsen, die doe ik ook wel eens:

https://www.strava.com/activities/5627802438

Is vooral handig als je aan de onderkant van Amsterdam woont :P. Maar goed, ik moet niet te veel klagen want het zijn vooral first world problems :P.

XMCS Netherlands

• RigolleM
Ff politieverslag erbij genomen: het is 6m remspoor, waar ik die 30m vandaan haal... 8)7 Mijn excuses voor de verkeerde feiten... |:(

[ Voor 255% gewijzigd door RigolleM op 16-09-2021 11:57 ]

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 21:25
Requiem19 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:07:
[...]

Langs het Amsterdam-Rijnkanaal kun je je ook flink uitleven. Flinke stukken vrijliggend fietspad en gegarandeerd (minstens) één kant op tegenwind.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:00
DieAnder schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:38:
[...]

Langs het Amsterdam-Rijnkanaal kun je je ook flink uitleven. Flinke stukken vrijliggend fietspad en gegarandeerd (minstens) één kant op tegenwind.
Die gebruik ik ook nog wel eens voor 20 minuten test. Perfect stuk daarvoor.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19

Phydomir

Dennis

Voor trainingen buiten is het wel belangrijk dat je een goed, vrij stuk weg hebt ja. Ik woon zo'n beetje op de splitsing van de Rijn en de Ijssel, genoeg stukken dijk hier. Even fietsen en dan ben ik bij de waaldijk en voor vo2 kan ik de Posbank op. Jammer dan ik allergisch ben voor regen en dus alsnog meestal binnen mijn trainingen afwerk.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• pier87
Ja hier in Friesland en Groningen wordt het juist lastig om drukke wegen met stoplichten te vinden... Ben altijd blij dat ik er een tegenkom kan ik even uitrusten :P

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Moet je ook gewoon een gravelfiets kopen..

• Requiem19
  • Nu online
Dit was gisteren mijn rondje, heb op een gegeven moment maar variaties van hetzelfde stukje gefietst afhankelijk van welk blokje in Join ik zat :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVODERdry-vL9z7O50_pgP-Q0k4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdRtgwu29ZeFR4SVMCeycbV1.jpg?f=fotoalbum_large

XMCS Netherlands

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Requiem19 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:08:

Wat veel scheelt is als je de blokken niet automatisch op tijd doet, maar dat je handmatig op de rondeknop moet drukken. Niet handig bij 40-20's maar voordat je met dat blok begint kun je dan een goed stukje weg opzoeken. Dijkje, rondje in een park. Stuk weg langs de snelweg dat lang genoeg is om een blok af te werken en in de rust even omdraaien. Maar als je buiten goed je training wil volgen moet je wel wat goede weggetjes opzoeken. Stukje voorbereiding :)

Exact expert nodig?

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-01 22:25

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Dat zijdelings wegschuiven heb ik ook een keer geprobeerd om een niet gewenst contact moment met een jong vrouw te voorkomen. Dit was het resultaat: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHXGBreqaywvxe_ncfb3bZ2Yz6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixW9RvfrycHkPmskCJWZ0Gls.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie: fietswielen zijn niet gemaakt voor grote zijdelingse krachten :P

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Requiem19 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:59:
Dit was gisteren mijn rondje, heb op een gegeven moment maar variaties van hetzelfde stukje gefietst afhankelijk van welk blokje in Join ik zat :P.

[Afbeelding]
Ik deed mijn kortere blokken vaak langs het noodzeekanaal vanaf de brug over zijkanaal C richting Velsen. Blok tegen de wind in en met windje mee weer terug naar start.

• pannekoek
ohno_nl schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:35:
[...]

Dat zijdelings wegschuiven heb ik ook een keer geprobeerd om een niet gewenst contact moment met een jong vrouw te voorkomen. Dit was het resultaat: [Afbeelding]

zo, die is kapot.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ohno_nl schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:35:
[...]

Dat zijdelings wegschuiven heb ik ook een keer geprobeerd om een niet gewenst contact moment met een jong vrouw te voorkomen. Dit was het resultaat: [Afbeelding]

Maar je hebt wel d'r nummer?

• pannekoek
Denk niet dat hij een band met haar had

8)7

• wisselwerking
  • Nu online
pannekoek schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:07:
[...]

8)7
Eerste afspraak liep al spaak

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
En vervolgens zelf weer krom liggen voor een nieuw achterwiel.

De wijzen komen uit het Oosten!

• rolandos582
Die canyons van tegenwoordig...

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 21:25
En dan niet tubeless hè. Wat verwacht je dan?

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Wel van wheeltec zo te zien... :X ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 16-09-2021 15:18 ]

• rolandos582
DieAnder schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:16:
[...]

En dan niet tubeless hè. Wat verwacht je dan?
Ja inderdaad... Dit was met tubeless nooit gebeurd

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

haha ja dat had ik maar ze nam maar niet op :(. Gelukkig heb ik geld voor een nieuw wiel van mijn verzekering terug gekregen en heb ik een identiek wiel laten spaken bij Wheeltec

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

NoepZor schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:14:
En vervolgens zelf weer krom liggen voor een nieuw achterwiel.
Gelukkig niet, mijn verzekeraar was coulant _/-\o_

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

pannekoek schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:07:
[...]

8)7
Ze was net even te jong 8)

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

rolandos582 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:19:
[...]

Ja inderdaad... Dit was met tubeless nooit gebeurd
Ik heb daarna meteen tubeless gemonteerd en het is inderdaad nooit meer voorgekomen O-)

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Is alweer een oudje uit 2014

• ElGreco
  • Laatst online: 18-01 11:53
Denk dat het eerder aan het wiel ligt dan de fiets 🤔

Canyon 's zijn toppers volgens Hambini

[ Voor 37% gewijzigd door ElGreco op 16-09-2021 17:58 ]

www.vanspeykwheels.nl

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 20:47
WaSteiL schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:05:
[...]

Laatst kwam ik daar weg tekort, dus dan maar omdraaien. Langs het Amsterdam-rijnkanaal kan ook, maar de weg is daar op dit moment slecht.

Hello fellow humans

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43
Ik heb net mijn eerste join training gedaan (2 uur met wat blokjes 5 min 130% FTP). Ging wel lekker, ik ga wel lekker op begeleid en "gedwongen" beuken.

• pier87
Heb ook wen tijdje een poging gedaan om Join te gebruiken, was vooraf best enthousiast maar het is enorm lastig/omslachtig om een training op je wahoo te krijgen. Met een garmin schijnt dit juist erg makkelijk te zijn…

Kortom ben weer afgehaakt

• MrBarBarian
418O2 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:23:
Ik heb net mijn eerste join training gedaan (2 uur met wat blokjes 5 min 130% FTP). Ging wel lekker, ik ga wel lekker op begeleid en "gedwongen" beuken.
Als 5 minuten op 130% FTP lekker is, dan gaat er iets niet goed. Bij zo'n training moet je helemaal naar de kl*te zijn aan het eind...

Goede nieuws is dus dat waarschijnlijk je FTP hoger is ;)

iRacing Profiel

• 418O2
MrBarBarian schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:32:
[...]

Als 5 minuten op 130% FTP lekker is, dan gaat er iets niet goed. Bij zo'n training moet je helemaal naar de kl*te zijn aan het eind...

Goede nieuws is dus dat waarschijnlijk je FTP hoger is ;)
Je impliceert dat lekker en naar de klote gaan niet hetzelfde kunnen zijn... ;) Ik was zeker naar de kut en kon ook niet langer. 5 minuten uiteindelijk gemiddeld op 290watt getrapt. Mijn FTP is ongeveer 220watt, dus zat er dan wel een stuk boven

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 16-09-2021 18:41 ]

• JuanChispa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-01 14:35
pier87 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:29:
Heb ook wen tijdje een poging gedaan om Join te gebruiken, was vooraf best enthousiast maar het is enorm lastig/omslachtig om een training op je wahoo te krijgen. Met een garmin schijnt dit juist erg makkelijk te zijn…

Kortom ben weer afgehaakt
Dan kun je vanaf vandaag weer aanhaken, dit probleem is opgelost icm een trainingpeaks account.
https://www.linkedin.com/...-6844232573967843328-8s8J

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ohno_nl schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:41:
[...]

Is alweer een oudje uit 2014
Ik lees hier.. "NIEUWE FIETS!!"

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
418O2 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:38:
[...]

Je impliceert dat lekker en naar de klote gaan niet hetzelfde kunnen zijn... ;) Ik was zeker naar de kut en kon ook niet langer. 5 minuten uiteindelijk gemiddeld op 290watt getrapt. Mijn FTP is ongeveer 220watt, dus zat er dan wel een stuk boven
Als je vijf minuten 130% moest.. 290 Watt / 1,3 * 1 is ongeveer 223 Watt. Je FTP klopt dus aardig lijkt me.

Kortom: training goed gevolgd, lekker bezig!

Komoot

• 418O2
MaSw85 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:53:
[...]

Als je vijf minuten 130% moest.. 290 Watt / 1,3 * 1 is ongeveer 223 Watt. Je FTP klopt dus aardig lijkt me.

Kortom: training goed gevolgd, lekker bezig!
Gelukkig ben ik geen accountant :) de target was 5 minuten lange 253+ watt trappen dus het was idd goed

• Requiem19
  • Nu online
Kak, mijn Garmin denkt dat mn ftp 261 is, maar kon ook maar 300 watt trappen in mn V02 Max blokjes van 1, 2, 3, 4, 5 minuten.

Garmin lijkt mn ftp dus beetje te overschatten.

XMCS Netherlands

• 418O2
Requiem19 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:07:
Kak, mijn Garmin denkt dat mn ftp 261 is, maar kon ook maar 300 watt trappen in mn V02 Max blokjes van 1, 2, 3, 4, 5 minuten.

Garmin lijkt mn ftp dus beetje te overschatten.
Kom je maar op 1 manier achter...

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19

Phydomir

Dennis

418O2 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:23:
Dat vind ik een vrij pittige eerste training. Blokjes van 5min op 130% zijn hele serieuze blokken.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Prulleman
220 x 1.3 = 286, dus 290 is inderdaad net boven target.

Maar zoals anderen hier aangeven, dat is serieuze business.. als je daar niet naartoe opbouwt, dan zou het eigenlijk niet mogelijk moet zijn. (En is je FTP wellicht te laag, zo niet petje af).

VO2 is niet mijn zwakste punt, maar 5 min @130% heb ik nog niet gered, verder dan 4 minuten kom ik niet, en dat was dan in een ramptest, niet in een workout waarin die 5 min nog vaker terug kwamen..

Strava

• 418O2
Check out my road cycling activity on Garmin Connect. #beatyesterday
https://connect.garmin.co...789820?share_unique_id=84

Het is natuurlijk niet mijn eerste fietsrit ofzo. Heb dit jaar 2100+km gereden (halverwege februari begonnen, er even uitgelegen met sleutelbeenbreuk). En ik ben groot en zwaar

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 16-09-2021 20:25 ]

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Maar de target van je training was 253W toch? En die 130% heb je zelf uitgerekend aan de hand van je werkelijke gemiddelde gedurende die blokken, of begrijp ik het toch verkeerd?

In dat geval was de training dus 115% en is je werkelijke FTP waarschijnlijk een stuk hoger aangezien je 130% haalde.

• Prulleman
@418O2 no offense, maar ik denk echt dat je ftp hoger ligt. (En je 5 min max een lager percentage van FTP)

Strava

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01 10:27
Even voor de duidelijkheid. Maar dit waren blokken van 5 minuten aan een gesloten op 130%? En hoeveel herhalingen dan?

Ik durf hem wel aan om te zeggen dat je ftp niet correct is. Ik zou toch maar eens opnieuw testen en dan echt jezelf maximaal uit wringen. Normaal zijn dit soort 5 minuten efforts ook eerder in de 105-110% range. Alles boven de 120% moet je echt niet veel langer van 3 minuten kunnen volhouden. Of je vo2max is bijzonder hoog en is je lactate treshold in verhouding erg laag.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• 418O2
Check out this workout in the JOIN app! https://join.cc/workouts/NTA1NQ==
/

Dat was de workout. Wellicht is mijn FTP ook wel hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Nwyu4iVjAn_DZWxgr0Wg4t-pAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omZnLuWJnaJqAWgmcF1xemu7.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien moet ik maar even kijken of ik een FTP test in mijn schema moet drukken een dezer dagen. Ik zie ook 85% van 5 minute effort als ftp calculatie, dan zou ik op 253 moeten zitten

[ Voor 72% gewijzigd door 418O2 op 16-09-2021 20:48 ]

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

McMiGHtY schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:52:
[...]

Ik lees hier.. "NIEUWE FIETS!!"
JAAA, een mooie Cervelo Aspero of BMC URS!

Eerst nog even een huis met een garage kopen om n+1 in te stallen :+

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-01 21:19
Cervélo’s kunnen ook in een slaapkamer staan.

(Ik noem geen namen)

• mhr-zip
  • Laatst online: 18-01 18:53
EdwinW schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:31:
Cervélo’s kunnen ook in een slaapkamer staan.
Niet allemaal, aldus de veto van de leidinggevende.

Bordjes met Home en Live-Laugh-Ellende schijnen dan weer geen beperkingen te kennen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-01 19:07
mhr-zip schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 00:17:
[...]

Niet allemaal, aldus de veto van de leidinggevende.

Bordjes met Home en Live-Laugh-Ellende schijnen dan weer geen beperkingen te kennen.
Haal bij de aaceetieon een bordje om aan je fiets te hangen. Dik kans dat de leidinggevende de fiets niet eens ziet O-)

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Precies, zo'n lullig tekstje er bij en klaar:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U9VX2vj.png

• aapnooit
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-01 18:08
JuanChispa schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:48:
[...]

Dan kun je vanaf vandaag weer aanhaken, dit probleem is opgelost icm een trainingpeaks account.
Dit is wel mooi nieuws! Was voor mij ook de dealbreaker want werkte verder wel mooi. Binnenkort nog een keer proberen dan!

• pier87
JuanChispa schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:48:
[...]

Dat is mooi nieuws, bedankt voor de tip!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als je morgen nog wat leuks wil doen:

Het grote - 18 september Tweakers Social Ride- Topic

Aansluiten kan nog steeds!

[ Voor 15% gewijzigd door McMiGHtY op 17-09-2021 10:04 ]

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Jammer dat het steeds op zaterdagen is, dan heb ik meestal andere verplichtingen. Veel plezier morgen in ieder geval!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
418O2 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:43:
Check out this workout in the JOIN app! https://join.cc/workouts/NTA1NQ==
/

Dat was de workout. Wellicht is mijn FTP ook wel hoger.
[Afbeelding]

Misschien moet ik maar even kijken of ik een FTP test in mijn schema moet drukken een dezer dagen. Ik zie ook 85% van 5 minute effort als ftp calculatie, dan zou ik op 253 moeten zitten
Als ik naar mijn waarden kijk voor dit jaar dan zou die 85% van 5 minuten efforts mij ook een hoger FTP opleveren dan m'n beste 20 minuten test.

313W (5min) * 85% = 266W
267W (20min) * 95% = 254W

Intervals.icu schat m'n FTP rond die tijd zelfs op 272W, terwijl ik dat niet eens 20 minuten kan volhouden blijkbaar.

Lijkt mij dat je met 5 minuten een ander energiesysteem aanspreekt dan met een test van 20 minuten. Dus die 85% is dan een vrij onnauwkeurige benadering.

Verschil is wel dat ik die 5 minuten bergop gedaan heb op de Posbank, terwijl m'n 20 minuten tests op een vlakke dijk zijn gereden. Denk dat ik 20 minuten bergop nog wel iets hoger moet kunnen rijden.

Ben zelf trouwens ook al een poosje met JOIN aan de slag, maar zie dat ik toch vrij vaak afwijk van de daadwerkelijke training. Ik probeer wel iets in die geest te doen, dus zelfde blokken alleen langere rust bijvoorbeeld. Die exacte blokken zorgen er echter vaak voor dat ik m'n interval moet starten in een ongunstig stuk op de weg. Weinig zin om mijn 30 seconde volle sprint op een druk kruispunt te doen.
Pagina: 1 ... 350 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).