MrBarBarian schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:51:
[...]
Nee
Ik kan de bron niet meer vinden. Onlangs heb ik het hier met mijn trainer over gehad. Sowieso verdwijnt het effect van rode bieten sap als je stopt die zut te drinken (duh). Dus tenzij je altijd een rode kleur in de WC wil achterlaten, maakt dit het tijdelijk.
Als ik het me goed herinner is het verhaal ongeveer dat als je een lange(re) wedstrijd rijdt, je hier relatief zelden op vo2max rijdt en andere zaken (endurance en sub threshold) belangrijker zijn. 200km vo2max kan nl niemand
Hoe dan ook is ook dit weer een marginal gain en zijn er voor niet professionele sporters waarschijnlijk andere factoren die meer opleveren (meer trainen

)
Ja eens dat rode bietensap uiteraard alleen werkt op het moment dat je het inneemt (iets met omzetting nitraat in nitriet, wat weer in NO wordt omgezet. Dit verwijderd je bloedvaten). Editje: als het zou werken, ook al is het tijdelijk, zorgt het er wel voor dat je harder kunt trainen natuurlijk, wat ook weer positief effecten kan hebben.
Was ook meer een geinig experimentje, merkte er ook totaal niets van en had ook niet m'n beste V02 max training eigenlijk

.
Ik ben het niet met je eens dat V02 max 'onbelangrijk' is. In de eerste plaats omdat een wedstrijd van 200km juist vaak gewonnen wordt met een inspanning op een klim, of een demarrage. Afhankelijk van de lengte van de klim of demarrage zouden dat zomaar V02 max inspanningen kunnen zijn. Alle Belgische en Limburgse klimmetjes zijn eigenlijk V02 max werk (1 tot 3-4 minuten).
Daarnaast heeft V02 max training nog allerlei andere voordelen, met name dat je lichaam efficiënter wordt, ook bij inspanningen onder je V02 max. Toename mitochondriën, snelle spiervezels etc etc. Het wordt als een goede prikkel gezien, ook voor duursporters.
[
Voor 4% gewijzigd door
Requiem19 op 16-09-2021 10:03
]