Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 349 ... 652 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 16:25
Stufferdt schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:57:
[...]

Ja dus toch? Kwam er niet helemaal uit.
Nja, in ieder geval: goed ding om lekker door te trappen :)

[...]

die laatste zin kan zo op indekken.nl :>
indekken.nl - kende ik niet - meesterlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 21:38
Vandaag een rondje (https://strava.app.link/Ar5gESD0xjb) gemaakt maar 15km voor het einde van de rit kwam ik er achter dat mn zadelpen los zat. Zadel is een stuk naar beneden gezakt dus echt lekker fietsen was er niet meer bij. Het is een zadelpen van carbon die ik max 5nm mag aandraaien dus net maar even een momentsleutel besteld. De pen is er 1 keer in en uit geweest, moet ik nu nog extra montagepasta er tussen doen voor ik de momentsleutel gebruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46
BertP schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:02:
Vandaag een rondje (https://strava.app.link/Ar5gESD0xjb) gemaakt maar 15km voor het einde van de rit kwam ik er achter dat mn zadelpen los zat. Zadel is een stuk naar beneden gezakt dus echt lekker fietsen was er niet meer bij. Het is een zadelpen van carbon die ik max 5nm mag aandraaien dus net maar even een momentsleutel besteld. De pen is er 1 keer in en uit geweest, moet ik nu nog extra montagepasta er tussen doen voor ik de momentsleutel gebruik?
speciale carbon pasta gebruiken, hier zitten kleine deeltjes in die voor meer frictie zorgen en de boel dus niet snel zal zakken, verder zorgt het ervoor dat de boel ooit ook weer los kan (en tast het carbon niet aan)

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:30
Als het aan Natuurmonumenten en de colleges van gemeenten Rheden en Rozendaal ligt, hebben gemotoriseerde voertuigen geen toekomst meer op de Posbank. Ze willen dat de Posbank volledig afgesloten wordt voor die voertuigen. De gemeenteraden moeten zich nog uitspreken. Dat doen ze op 5 oktober.

Geen toekomst voor auto's en motoren op de Posbank

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:32
Zo. Dat was een welbesteed weekend fietsen.

BRM1200 Bord-eau
Wat een avontuur. Solo, self supported langs de randen van het water. Slapen in de duinen (onder de sterrenhemel), slapen onder een aanhanger (want plotseling overvallen door een regenbui), veel tegenwind en regen op de eerste dag, veel tegenwind op de tweede dag, maar de derde dag werd het beter.

Dag 1 433km
Dag 2 350km
Dag 3 462km

Vanmorgen op weg naar de trein voelden de benen al wel weer aardig. Dus bij thuiskomst gelijk door om de jongste van school te halen en naar cello les te brengen

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/cb87grR4xjb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-06 23:25
wisselwerking schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:59:
BRM1200 Bord-eau
Wat een avontuur. Solo, self supported langs de randen van het water. Slapen in de duinen (onder de sterrenhemel), slapen onder een aanhanger (want plotseling overvallen door een regenbui), veel tegenwind en regen op de eerste dag, veel tegenwind op de tweede dag, maar de derde dag werd het beter.

Chapeau. Imposant hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

McMiGHtY

- burp -

BRM1200 Bord-eau

Dag 1 433km
Dag 2 350km
Dag 3 462km

Vanmorgen op weg naar de trein voelden de benen al wel weer aardig. Dus bij thuiskomst gelijk door om de jongste van school te halen en naar cello les te brengen

Het lijkt me vooral mentaal zwaar omdat je (in principe) zo dicht bij huis bent..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:47
McMiGHtY schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:17:
[...]

Het lijkt me vooral mentaal zwaar omdat je (in principe) zo dicht bij huis bent..
Die vent is mentaal van een andere planeet. En dat bedoel ik op de best denkbare manier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
EdwinW schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:20:
Als het aan Natuurmonumenten en de colleges van gemeenten Rheden en Rozendaal ligt, hebben gemotoriseerde voertuigen geen toekomst meer op de Posbank. Ze willen dat de Posbank volledig afgesloten wordt voor die voertuigen. De gemeenteraden moeten zich nog uitspreken. Dat doen ze op 5 oktober.

Geen toekomst voor auto's en motoren op de Posbank
Zou geen gek idee zijn. Op mooie zondagen is het veel te druk, motoren die binnenbochten nemen, auto’s die stapvoets de berg afrijden… Het is al grotendeels 1 richting geworden, dat scheelt al, maar ik kan me zeker bij die motoren voorstellen dat dat voor omwonenden irritant is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Bacchus schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:40:
Dan is "mijn" Torenberg misschien wel de topografie onder de wegen waar we het over hebben. Ik ben er weleens vanuit Apeldoorn door Het Loo omhoog gereden, zandwegen Wieselseweg/Elspetergrindweg. Wel met een volgeladen vakantiefiets, dus niet op een noemenswaardig tempo.
Ik ben een beetje kwijt wat de discussie precies is ;), maar ik weet wel dat de torenberg de hoogste heuvel is, met 107m. Die top zit in de buurt van de kruising Aardhuisweg en Amersfoortse weg. Fiets je hem vanuit het westen, dan issie lang en niet te steil (maar steeds steiler).

Zie ook https://climbfinder.com/nl/regios/veluwe voor alle klimmetjes hier :). Niet alle gravelklimmetjes staan erbij, uiteraard, dat zijn er nog meer…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

BRM1200 Bord-eau

Dag 1 433km
Dag 2 350km
Dag 3 462km

Van die irritante reclame:
"Doe maar een ritje"

Nee even serieus. Dit is fantastisch geweldig. Ik weet niet hoe ik mijn digitale petje verder af kan nemen dan een kudo, thumbs-up en stomme reclamereferentie.

_/-\o_

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
418O2 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:36:
[...]

Die vent is mentaal van een andere planeet. En dat bedoel ik op de best denkbare manier
Mentaal of mental?

Scheelt 1 letter O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:21:
[...]

Mentaal of mental?

Scheelt 1 letter O-)
Nou zeg. Ik dacht elke keer met veel liefde aan jou terwijl ik een bidon stond bij te vullen en dan dit... :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
wisselwerking schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:41:
[...]

Nou zeg. Ik dacht elke keer met veel liefde aan jou terwijl ik een bidon stond bij te vullen en dan dit... :'(
Had je de puntjes gepland of had je ze live via https://www.drinkwaterspots.nl ?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Niet online
Mocht iemand nog een montagestandaard willen kopen: Lidl heeft zijn standaard in prijs verhoogd. Is nu 44.99 exclusief 4.99 bezorgkosten :|

https://www.lidl.nl/p/crivit-fietsmontagesteun/p100323326

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:17
Flink gestegen.. ooit 25€ voor betaald

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
koentjuh1987 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:54:
Flink gestegen.. ooit 25€ voor betaald
Hij was ook "te goedkoop" tov de alternatieven imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:17
418O2 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:58:
[...]

Hij was ook "te goedkoop" tov de alternatieven imo
Eens maar een prima koop destijds en doet nog steeds dienst 😎

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:51:
[...]

Had je de puntjes gepland of had je ze live via https://www.drinkwaterspots.nl ?
Via de app. Werkt prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
koentjuh1987 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:04:
[...]

Eens maar een prima koop destijds en doet nog steeds dienst 😎
Ja ik heb hem ook, maar ik bedoel dat hij te goedkoop was voor wat je kreeg, dus snap dat ze de prijs omhoog doen

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-06 20:59
Had ik maar...

Morgen auto wasdag, flesje ceramic wet wax voor afdrogen scoren, mooi klusje om te doen tussen de nachtdiensten in, ipv te fegeteren op de bank. Net buiten een natuurgebied nog net onder de helm gestoken door iets wat hard aan kwam botsen... Tijdens het wegslaan toch nog gestoken. Normaal heb ik een klakske op tegen zweet, maar omdat dit maar 24km was, kon het wel een keertje zonder... Volgende keer toch maar weer een klakske op. 8)7

Derde keer dat ik gestoken ben op de fiets dit jaar. Ondertussen worden de reacties van de steek wel een stuk minder. Nemen jullie hier iets voor mee vaak? Je kan wel zo veel meenemen...

@DetailingBySmotske

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:54
@Smotske Wat is een klakske?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:26

Kluus

Gang is alles

ZieMaar! schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:44:
[...]

Zou geen gek idee zijn. Op mooie zondagen is het veel te druk, motoren die binnenbochten nemen, auto’s die stapvoets de berg afrijden… Het is al grotendeels 1 richting geworden, dat scheelt al, maar ik kan me zeker bij die motoren voorstellen dat dat voor omwonenden irritant is…
Nu nog op de dijken… :+

Afgelopen weekend een paar rondjes gereden op de Camerig en daar mogen blijkbaar, als proef, nu ook motoren geweerd… Er stonden ook echt handhavers op de top (bij de kruising naar ‘t Hijgend Hert) boetes uit te delen…

Het lijkt voor ons, als fietsers dan, goed nieuws maar ieder zijn hobby en het is echt wel zuur als ze ineens alle wegen die je hobby juist leuk maken af gaan sluiten specifiek voor jou. De volgende stap is dat onze eigen sport de sjaak is.

Edit: voor MTBers speelt dit nota bene op een aantal plekken ook al!

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 15-09-2021 07:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 21:38
Tweewielers podcast luisteren, dan weet je dat :P
Maar een klakske is een dun, simpel petje (meestal met reclame) dat je onder je helm draagt.
Het type petje dat je op de Wikipedia van Wout Wagtmans ziet.
Kluus schreef op woensdag 15 september 2021 @ 07:00:
[...]

Afgelopen weekend een paar rondjes gereden op de Camerig en daar mogen blijkbaar, als proef, nu ook motoren geweerd… Er stonden ook echt handhavers op de top (bij de kruising naar ‘t Hijgend Hert) boetes uit te delen…
Is al eventjes van kracht, die regel. Dat er ook actief op gehandhaafd wordt wist ik niet. Maar dat is ook net het ergste stuk racebaan waar motoren 160 reden IPV 60 die is toegestaan. Goed, 60 is ook geen interessante snelheid voor dat stuk per motor, maar er is daar veel (teveel) recreatie verkeer en dus kan het niet zo hard.
Denk overigens dat de controle meer met de agr toer te maken had?
In Duitsland, Eifelgebied is er al veel langer een motor verbod op veel stukken met haarspeld bochten.

[ Voor 55% gewijzigd door Ramon 73 op 15-09-2021 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Nu online
Ramon 73 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 07:17:
[...]
Tweewielers podcast luisteren, dan weet je dat :P
Maar een klakske is een dun, simpel petje (meestal met reclame) dat je onder je helm draagt.
Het type petje dat je op de Wikipedia van Wout Wagtmans ziet.
In Semi-Noord-Nederlands een koerspetje dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Kluus schreef op woensdag 15 september 2021 @ 07:00:
[...]

Het lijkt voor ons, als fietsers dan, goed nieuws maar ieder zijn hobby en het is echt wel zuur als ze ineens alle wegen die je hobby juist leuk maken af gaan sluiten specifiek voor jou. De volgende stap is dat onze eigen sport de sjaak is.

Edit: voor MTBers speelt dit nota bene op een aantal plekken ook al!
Klopt. Ik ben daar op termijn ook bang voor met de gravelbike. Hier in de kroondomeinen mag je echt overal fietsen, maar dat zal ook wel een kwestie van tijd worden, zeker omdat het overal steeds drukker wordt…

Motoren hebben wel echt als groot nadeel hun geluid, dat hebben fietsers, meestal, niet.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
hereweare67893 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:53:
Mocht iemand nog een montagestandaard willen kopen: Lidl heeft zijn standaard in prijs verhoogd. Is nu 44.99 exclusief 4.99 bezorgkosten :|

https://www.lidl.nl/p/crivit-fietsmontagesteun/p100323326
Flink duurder inderdaad maar eigenlijk nog steeds een goede deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solkram
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05 13:50
mhr-zip schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:51:
[...]

De website drinkwaterkaart.nl kende ik al en is al meerdere malen goed van pas gekomen. Maar dat iemand een app omheen heeft ontwikkeld was mij nog niet bekend. Bedankt voor het delen! Dit is een stuk makkelijker tijdens het fietsen dan de website zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:15
ZieMaar! schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:18:
[...]

Motoren hebben wel echt als groot nadeel hun geluid, dat hebben fietsers, meestal, niet.
Weet ik niet hoor. De MAMIL groepjes die iedere zaterdag en zondag ochtend hier voor het huis voorbij razen kunnen prima wedijveren met een motor geluid qua decibellen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Solkram schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:39:
[...]

De website drinkwaterkaart.nl kende ik al en is al meerdere malen goed van pas gekomen. Maar dat iemand een app omheen heeft ontwikkeld was mij nog niet bekend. Bedankt voor het delen! Dit is een stuk makkelijker tijdens het fietsen dan de website zelf.
Ja, ik kan sinds afgelopen weekend melden dat dit veel fijner werkt. Aanrader dus _/-\o_

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ramon 73 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 07:17:
[...]
Is al eventjes van kracht, die regel. Dat er ook actief op gehandhaafd wordt wist ik niet. Maar dat is ook net het ergste stuk racebaan waar motoren 160 reden IPV 60 die is toegestaan. Goed, 60 is ook geen interessante snelheid voor dat stuk per motor, maar er is daar veel (teveel) recreatie verkeer en dus kan het niet zo hard.
Denk overigens dat de controle meer met de agr toer te maken had?
In Duitsland, Eifelgebied is er al veel langer een motor verbod op veel stukken met haarspeld bochten.
Wij waren er zondag, na de AGR tour dus... Nog even mee staan praten terwijl we stonden te wachten op de rest en die handhaafster zei op zich ook dat motoren zich daar wel erg asociaal gedroegen, dus wij nog voor de grap "Net als wielrenners dus", maar toen zei zij al dat ze dat nog wel een groot verschil vond, inderdaad in snelheid en geluid, maar goed, iets met "in the eye of the beholder".

Maar goed, er werd dus gehandhaaft en niet op de dag van de AGR. Overigens vertelde ze wel dat ze in eerste instantie de motorrijders een waarschuwing gaf, het bonnenboekje werd pas getrokken bij herhaling of als ze begonnen te schelden (wat schijnbaar ook regelmatig gebeurde :F).

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:12
Goedemorgen, ik heb wat advies van jullie nodig.

Volgende week ga ik een aantal dagen richting Bormio om daar de bekende klimmetjes te gaan rijden. Wat adviseren jullie momenteel qua kledingadvies? Aan het weerbericht te zien lijkt de zomer daar ook wel redelijk aan zijn einde te zijn gekomen..

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20
Prulleman schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:04:
.... maar een paar feiten

- bij een ritje met 200 watt gemiddeld verbrand je ruim 700 calorieën, onafhankelijk van je fitness, gewicht,..
wanneer je 200W trapt zie ik niet hoe je dan bij 700 calorieën komt? Omdat ik denk dat je je hier vergist vraag ik mij dan af hoe betrouwbaar jouw "...paar feiten" dan verder zijn ;)

Een uur lang 200 Watt = 200 J/s x 3600 = 720kJ per uur oftewel 172 kCal per uur. Mogelijk dat omzetting verlies is meegerekend en dat je dan op 700 kCal uit komt maar dan zit je nog een factor 1000 mis...

[ Voor 19% gewijzigd door BartNL op 15-09-2021 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:14
YLMOSE schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:34:

Volgende week ga ik een aantal dagen richting Bormio om daar de bekende klimmetjes te gaan rijden. Wat adviseren jullie momenteel qua kledingadvies? Aan het weerbericht te zien lijkt de zomer daar ook wel redelijk aan zijn einde te zijn gekomen..
Regenkleding O-)

• 418O2
BartNL schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:38:
[...]

wanneer je 200W trapt zie ik niet hoe je dan bij 700 calorieën komt? Omdat ik denk dat je je hier vergist vraag ik mij dan af hoe betrouwbaar jouw "...paar feiten" dan verder zijn ;)

Een uur lang 200 Watt = 200 J/s x 3600 = 720kJ per uur oftewel 172 kCal per uur. Mogelijk dat omzetting verlies is meegerekend en dat je dan op 700 kCal uit komt maar dan zit je nog een factor 1000 mis...
Je denkt na zo'n berekening zelf niet, goh, dat is wel weinig?

https://tdsportswear.com/...ieen-verbrand-wielrennen/

En zo nog tig bronnen noemen ook 600-700 en dat is volgens mij wel realistisch. Wel afhankelijk van een hoop factoren natuurlijk

https://connect.garmin.com/modern/activity/7488866496

Ik heb gister in 2:08 uur 1588 calorieen verbrand volgens Garmin. En die gebruikt hartslag + power + gewicht. En ik zat op 175 watt avg power

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 15-09-2021 10:49 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
[...]

Jouw berekening klopt niet helemaal ?
Even ritje van mij ;
https://www.strava.com/activities/5959958828

180w voor 1u22,, kom ik op 1001 calorieën.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Fietsen is ongeveer 25% efficient, vandaar 172 kCal -> 720 kCal

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39
There’s just one last adjustment to make. The fact that we multiplied calories by 1,000 to get our desired kilocalories (kcal) means we also need to adjust time. We will multiply it by 3.6 to get hours. This is the final formula you can use. Just multiply your average power output on the bike by the number of hours you spent riding times 3.6 and there you have it – the number of calories burned.

Energy (kcal) = Power (watts) * Time (hours) * 3.6

https://www.welovecycling...ories-burned-on-the-bike/

Volgens mij moet bovenstaande calculatie gebruikt worden.
Dus 1 uur 200W komt op 720 kcal.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023

Take everything you got!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:18
ZieMaar! schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:18:
[...]
Hier in de kroondomeinen mag je echt overal fietsen, maar dat zal ook wel een kwestie van tijd worden, zeker omdat het overal steeds drukker wordt…
Nu niet meer, nu is het tot 25 december gesloten. Hopelijk dit jaar voor het laatst.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:30
Gisteren 1 uur en 29 minuten gefietst over een afstand van 44,44km, Strava maakt daar 1101 cal van. Al neem ik dat wel met een korreltje zout.

Vanwege gezinsuitbreiding hebben wij een andere auto aangeschaft. Voorheen gebruikte ik dakdragers om mijn fiets mee te nemen maar nu hebben we eindelijk een auto met (afneembare) trekhaak. Ideaal! Dus op zoek naar een fietsendrager.

De easyfold van Thule spreekt mij wel erg aan omdat deze in te klappen is en dit dus wat ruimte bespaard maar ik schrok nogal van de prijs. Nu zie ik op Marktplaats veel oudere fietsendragers staan. Nog zaken waar ik op moet letten? Zelf dacht ik aan de goot, mijn MTB moet ook mee kunnen (banden moeten passen). Dat de fietsendrager naar voren kan zodat de kofferbak nog open kan lijkt mij ook wel handig dus dat staat ook op het lijstje... Ik heb geen carbon frames dus dat is geen dealbreaker.

Verder is het voor mij onduidelijk of er nog een voordeel zit in een 13 polige stekker of een 7 polige bij fietsendragers? Op de nieuwe auto zit een 13 polige dus mocht er een fietsendrager komen met een 7 polige stekker moet ik volgens mij enkel een verloopje scoren. Maar als ik het goed begrijp heb je bij een 7 polige stekker weer geen achteruitrij verlichting... Dat is dan wel weer zo veilig.

Maar goed, alle tips en adviezen zijn welkom! :)

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:18

BRM1200 Bord-eau

Dag 1 433km
Dag 2 350km
Dag 3 462km

Gaaf! Zou je wat meer kunnen vertellen wat je allemaal mee had om deze tocht self supported te kunnen doen? Hoe deed je het met eten? En heb je de gpxfiles samengevoegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
R0y. schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:58:
Gisteren 1 uur en 29 minuten gefietst over een afstand van 44,44km, Strava maakt daar 1101 kcal van. Al neem ik dat wel met een korreltje zout.
Heb je een powermeter? zo nee, dan klopt het heel erg niet. Ik heb zelf een powermeter en een garmin weegschaal, dus dan heeft hij al een stuk meer data om mee te rekenen
Vanwege gezinsuitbreiding hebben wij een andere auto aangeschaft. Voorheen gebruikte ik dakdragers om mijn fiets mee te nemen maar nu hebben we eindelijk een auto met (afneembare) trekhaak. Ideaal! Dus op zoek naar een fietsendrager.

De easyfold van Thule spreekt mij wel erg aan omdat deze in te klappen is en dit dus wat ruimte bespaard maar ik schrok nogal van de prijs. Nu zie ik op Marktplaats veel oudere fietsendragers staan. Nog zaken waar ik op moet letten? Zelf dacht ik aan de goot, mijn MTB moet ook mee kunnen (banden moeten passen). Dat de fietsendrager naar voren kan zodat de kofferbak nog open kan lijkt mij ook wel handig dus dat staat ook op het lijstje... Ik heb geen carbon frames dus dat is geen dealbreaker.

Verder is het voor mij onduidelijk of er nog een voordeel zit in een 13 polige stekker of een 7 polige bij fietsendragers? Op de nieuwe auto zit een 13 polige dus mocht er een fietsendrager komen met een 7 polige stekker moet ik volgens mij enkel een verloopje scoren. Maar als ik het goed begrijp heb je bij een 7 polige stekker weer geen achteruitrij verlichting... Dat is dan wel weer zo veilig.

Ik zou gelijk 13 polig doen, je wil niet lopen klootviolen met een adapter. Maatje heeft een XLC drager en is daar tevreden over, stukje voordeliger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-06 20:24
418O2 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:17:
[...]

Heb je een powermeter? zo nee, dan klopt het heel erg niet. Ik heb zelf een powermeter en een garmin weegschaal, dus dan heeft hij al een stuk meer data om mee te rekenen
Je weegschaal heeft geen enkele invloed op het aantal verbrande kcal. Het draait enkel om vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
En even ter info: hartslag, perceived exertion allebei ook niet. Puur het wattage dat je trapt bepaalt hoeveel kCals je verbrandt.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:30
418O2 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:17:
[...]

Geen powermeter, vandaar dat ik het ook met een korrel(tje) zout neem :)
Ik zou gelijk 13 polig doen, je wil niet lopen klootviolen met een adapter. Maatje heeft een XLC drager en is daar tevreden over, stukje voordeliger
Bedankt, ken het merk niet. Eens verder naar zoeken.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20
Smultie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:47:
[...]
Fietsen is ongeveer 25% efficient, vandaar 172 kCal -> 720 kCal
denk ook dat dat het is maar dan vind ik het verwarrend dat er over calorieën wordt gepraat terwijl er kilo calorieën bedoelt worden. Vooral wanneer het als "feit" wordt gepresenteerd met de verwachting dat er een reactie op komt >:)

• Smultie
  • Niet online
BartNL schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:32:
[...]

denk ook dat dat het is maar dan vind ik het verwarrend dat er over calorieën wordt gepraat terwijl er kilo calorieën bedoelt worden. Vooral wanneer het als "feit" wordt gepresenteerd met de verwachting dat er een reactie op komt >:)
Ah zo. Ja, kCal en Cal worden nogal vaak door elkaar gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 17:21

Laagjes, laagjes, laagjes.

Ik was paar weken geleden in de Dolomieten, ik heb sneeuw gehad, regen, zon, wind, kou en hitte.

[ Voor 10% gewijzigd door joint_me op 15-09-2021 11:41 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:24
Gisteren 1 uur en 29 minuten gefietst over een afstand van 44,44km, Strava maakt daar 1101 kcal van. Al neem ik dat wel met een korreltje zout.

Ik heb sinds 't voorjaar een movanext lux. Hij is niet kantelbaar en dat maakt 'm lichter. Handig voor twee elektrische fietsen die er toch redelijk zwaar zijn. Aansluiten, inklappen en fietsen monteren is een makkie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
Owios schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:07:
[...]

Gaaf! Zou je wat meer kunnen vertellen wat je allemaal mee had om deze tocht self supported te kunnen doen? Hoe deed je het met eten? En heb je de gpxfiles samengevoegd?
Mijn bagage:

Voortas
- tentje (niet gebruikt)

Stangtas
- powerbanks (2)
- kabels voor navigatie en telefoon
- paar snacks

Frametas
- binnenbanden (2)
- reparatieset (o.a. plakkers,co2 pomp en tierips)
- wat eten
- hoofdlampje (om mij klaar te maken voor de nacht (en weer opstaan)
- tissues (voor het geval ik onderweg een grote boodschap zou moeten doen)

Zadeltas
- slaapzak
- luchtbedje
- bivakzak (waterdicht)
- reservekleding, waar ik niet veel van gebruikt heb

Navigatie en registratie
De route zelf kreeg je vanuit de organisatie (randonneurs.nl). Ik heb gekozen om deze per checkpoint in te laden. Dat werkt erg goed op de Garmin 530.
Per dag heb ik de route opgeslagen en bij thuiskomst aan elkaar geplakt via gotoes.org.
Ik had naast mijn Garmin 530 ook nog mijn Bryton 310 mee voor registratie als backup en extra zichtbare data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:58
Dus op zoek naar een fietsendrager.

...

Ik ben erg tevreden van mijn Pro User Diamant SG3. Deze is opvouwbaar, kan achteruit klappen (zodat koffer openkan), en in vergelijking met de Thule net ietsje slimmer afgewerkt. Zo zit er bijvoorbeeld een stekker op die zowel 7 als 13-pins aansluitbaar is.

Als ik eventjes rondkijk is deze nog steeds merkelijk goedkoper dan de equivalente Thule.

Als je nog een extra duwtje nodig hebt: het wordt in Nederland gefabriceerd, dus zo doe je netjes aan #kooplokaal :)F

Kleine tip: misschien kan je hem ook goedkoper nog vinden onder zijn oude naam 'Bosal Traveller 3'. Ik heb hem toen kunnen scoren aan 369 EUR, maar zie hem nu bijv. voor 467 EUR staan hier: https://www.rameder.nl/fi...-iii-fix4bike-137139.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

Ik zal er de volgende keer een k voor zetten, maar beetje flauw.
In de volksmond wordt altijd gesproken over "calorieën", terwijl men in feite "kilocalorieën" bedoelt.
(zelfs Garmin Connect en Strava hebben het over "Cal" in de orde van grote waar ik het over heb, 720 Cal voor 1 uur 200 watt)

200 watts * 1 hour * 3.6 = 720 kcal

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 15-09-2021 12:58 ]

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Prulleman schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:04:
ik heb zo het idee dat dit een eindeloze discussie gaat worden, maar een paar feiten:

- bij een ritje met 200 watt gemiddeld verbrand je ruim 700 calorieën, onafhankelijk van je fitness, gewicht, training etc,
Heel simpel, of je nou een LED lamp, spaarlamp of gloeilamp van 10 watt laat branden, er moet evenveel juice in.
En voor de beeldvorming, met 200 watt rij je afhankelijk van je gewicht, wind, fiets, houding, kleding etc waarschijnlijk rond de 30 km/u, dus voor de 1 volle bak, voor een ander rustig toeren
- 90 suiker is ~ 360 cal, dus de helft van wat je per uur verbrand.
- als je sneller wordt, ga je meer energie nodig hebben, als je ipv 200 watt gemiddeld zoals MvdP 400 watt kan trappen over een lange rit, dan verbruik je gewoon het dubbele, onafhankelijk van hoe goed je vet verbranding getraind is en hoe fit je bent, als je 400 watt trapt verbruik je 1400 cal per uur
- de meeste kant en klare sportdranken zitten op 30 gram per 500 ml, drink je dus 750 ml per uur op een rit van 120 km @30km/u neem je maar 800 van de ruim 2000 calorieën in.

Naast deze feiten zijn er een hoop tegenstrijdige zaken in onderzoeken, N=1 ervaringen, onderbuik gevoelens, etc.
Als ik tijdens het fietsen niet genoeg calorieën pak, gaat dat tot een uur of 1,5 hard fietsen best OK, minder intens lukt 2-2,5 nog wel, daarboven ga ik al merken dat de performance minder wordt. Maar in alle gevallen heb ik dan na het fietsen echt honger.. je kan beter tijdens het fietsen die suikers pakken en direct verbranden, dan achteraf. Daarnaast is je performance is gewoon hoger/beter als je brandstof tijdens de rit op peil houd.

Maar op basis van de feiten zou je ook al wel kunnen concluderen dat je best wat suiker tijdens een rit kan pakken
Precies dit. ‘You gotta fuel for the work required’.

Als je dit soort materie interessant vindt, kun je in recente podcasts precies zien dat dit de meest recente visie is van sportvoedingsdeskundigen.

Met als kanttekening / toevoeging dat het ook erg uitmaakt waar je 1e drempel ligt (vet verbranding / suiker verbranding). Zeer getrainde endurance atleten kunnen op een relatief hoog percentage van hun ftp grotendeels op vetverbranding rijden.

Voor de meesten van ons is de glycogeen voorraad na 1 tot 1.5 uur echt wel flink op. Doorrijden zonder goed te fuelen staat je herstel dan gelijk al in de weg.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
Prulleman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:52:
[...]
Ik zal er de volgende keer een k voor zetten, maar beetje flauw.

[...]

(zelfs Garmin Connect en Strava hebben het over "Cal" in de orde van grote waar ik het over heb, 720 Cal voor 1 uur 200 watt)

200 watts * 1 hour * 3.6 = 720 kcal
Dat is wel kort door de bocht. Power (W) * Time (hours) *3.6 = Energy (kJ). Je vergeet even dat ze uitgaan van een efficientie van ongeveer 25% van het menselijk lichaam, en die gemakshalve wegstrepen tegen de conversie van kJ naar kcal. 0.2kWh = 720kJ. 720kJ = 172kcal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
borft schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:07:
[...]

Dat is wel kort door de bocht. Power (W) * Time (hours) *3.6 = Energy (kJ). Je vergeet even dat ze uitgaan van een efficientie van ongeveer 25% van het menselijk lichaam, en die gemakshalve wegstrepen tegen de conversie van kJ naar kcal. 0.2kWh = 720kJ. 720kJ = 172kcal.
Maar die efficiëntie verschilt toch nauwelijks van persoon tot persoon? Dan is het dus een prima manier om het zo in te schatten zonder een medisch onderzoek.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:54
Bacchus schreef op woensdag 15 september 2021 @ 07:23:
[...]

In Semi-Noord-Nederlands een koerspetje dus. :)
Dat versta ik beter :) Weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@borft ja precies wat @Requiem19 zegt, er zijn ingewikkelde testen voor nodig om het precies te bepalen, en het blijkt dat de verschillen onderling klein zijn (1-2 procentjes meer of minder, wellicht dat er onder de topathleten uitschieters zitten) en nauwelijks trainbaar. Dus tenzij je een labtest gaat doen om je efficiency te bepalen is deze formule de beste benadering.

Daarnaast is dit gewoon de gangbare formule in de wielerwereld, Strava, Garmin, Wahoo, iedereen gebruikt gewoon deze :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 15-09-2021 13:35 ]

Strava

• StecaGrid
Ik vraag me wel af wat strava/sigma in mijn geval doet. 128w gedurende 58 min is 819kcal. Met 32,2 gemiddeld denk ik dat de 128 w niet helemaal nauwkeurig is O-)

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-06 21:45
Naar aanleiding van het afgelopen voedingsgesprek en een "man met de hamer moment" van afgelopen weken van me, ben ik eens gaan kijken hoeveel je nu daadwerkelijk moet eten en drinken om aan die 60 tot 90 gram koolhydraten te komen.
Het verbaasde me wel hoeveel dat eigenlijk nog is. De meeste sportrepen bevatten zon 30 gram koolhydraten maar ook bijvoorbeeld een banaan is 33 gram. Sportdrinks (Isostar / SiS) doen zon 35 gram per bidon.

Dit zou betekenen dat je zowel een reep als bidon minimaal per uur moet weg tikken. Vind dit best veel en komt hier eigenlijk nooit aan, zeker niet op een lange tocht.

Hoe doen jullie dit eigenlijk? Of zit ik hier ook naast met mijn berekening, wil natuurlijk geen BartNL zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
StecaGrid schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:38:
Ik vraag me wel af wat strava/sigma in mijn geval doet. 128w gedurende 58 min is 819kcal. Met 32,2 gemiddeld denk ik dat de 128 w niet helemaal nauwkeurig is O-)
De strava inschatting van power is echt totaal nutteloos helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Cormo schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:39:
Naar aanleiding van het afgelopen voedingsgesprek en een "man met de hamer moment" van afgelopen weken van me, ben ik eens gaan kijken hoeveel je nu daadwerkelijk moet eten en drinken om aan die 60 tot 90 gram koolhydraten te komen.
Het verbaasde me wel hoeveel dat eigenlijk nog is. De meeste sportrepen bevatten zon 30 gram koolhydraten maar ook bijvoorbeeld een banaan is 33 gram. Sportdrinks (Isostar / SiS) doen zon 35 gram per bidon.

Dit zou betekenen dat je zowel een reep als bidon minimaal per uur moet weg tikken. Vind dit best veel en komt hier eigenlijk nooit aan, zeker niet op een lange tocht.

Hoe doen jullie dit eigenlijk? Of zit ik hier ook naast met mijn berekening, wil natuurlijk geen BartNL zijn ;)
Voor lange ritten bereken ik het in Excel :-).

Met combi van goede sport drank, bloks (yummie!), bananen en cliffbars kom je prima een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 21:24
Requiem19 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:39:
[...]

De strava inschatting van power is echt totaal nutteloos helaas.
Strava neemt geen wind mee in de berekening, en ik denk zelfs luchtweerstand in de algemeenheid (alsof je altijd wind mee hebt dus)
Om die reden heb ik een eenvoudige powermeter, ik heb er een hekel aan als je data te zien krijgt die volledig uit de lucht gegrepen is. (hier best letterlijk :+ )

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• StecaGrid
Ik snap dat de power data niet klopt maar het aantal kcal wordt dus niet gebaseerd op het gemiddelde vermogen. Ik denk dat 't wat complexer ligt

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:14

Crazy D

I think we should take a look.

Snap je nu waarom de profs heel de dag aan het eten zijn? 8)7

Je moet in je berekening wel het aandeel vanuit vetverbranding meenemen he. Als jouw vetverbrandingszone rond 175 watt is en jij cruist rustig met 150 watt hoef je minder koolhydraten aan te vullen dan wanneer je richting je omslagpunt aan het knallen bent.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
StecaGrid schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:46:
Ik snap dat de power data niet klopt maar het aantal kcal wordt dus niet gebaseerd op het gemiddelde vermogen. Ik denk dat 't wat complexer ligt
Waar baseren ze het dan op? ;)

• StecaGrid
Als je mijn getallen hierboven pakt kom je volgens de formule op 460 kcal ipv 819. Tenzij ze achter de schermen met een reëel vermogen rekenen

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Reken maar niet met die 90gram. En doorsnee amateur neemt dat niet meer op hoor.

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42
BreadFan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:51:
[...]

Reken maar niet met die 90gram. En doorsnee amateur neemt dat niet meer op hoor.
Nee inderdaad. Doorsnee amateur kan beter op 60g mikken om te beginnen. En dat is al best wat.
Maar zaak is vooral om niet te beginnen met eten na twee uur als je honger begint te krijgen. Maar al na een half uur beginnen met eten bij langere tochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Intensieve training rit alleen in drank. Mix van 20g fructose en 40g maltodextrine en wat zout in de bidon.
Bij een duur rit zorg ik voor ongeveer de helft daarvan in de fles (per uur) en de andere helft uit bananen of Nature Valley Crunchy repen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Prulleman
BreadFan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:51:
[...]

wat is een doorsnee amateur, genoeg doorsnee amateurs hier die over de 4w/kg zitten, als je op dat level fietst, kan je ook je spijsvertering trainen :)
Nate Pearson, de ceo van trainerroad staat er wel om bekend flink te experimenteren met de hoeveelheid carbs
https://www.strava.com/activities/5687748945
die doet 120 zonder problemen en wellicht nog meer als ie hiermee zijn grens bereikt :)

en @Michaelg tikt ook regelmatig 90 gram per uur weg,

maar je moet het wel opbouwen, kijken hoe het voelt. 60 is inderdaad wel een mooi startpunt

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 15-09-2021 14:13 ]

Strava

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

McMiGHtY

- burp -

Afgelopen zomer toen er nog wel wat warme dagen waren wilde ik op lange afstanden nog wel is een patatje meepikken onderweg. Gelijk je zout weer een beetje aangevuld.

En bij echt lange afstanden, ricecookies (zelfgemaakt na recept van EF en Sky/Ineos) Simpele koolhydraten en met gemak te voorzien van diverse smaken.
En als je dan op een gegeven moment helemaal klaar bent met eten dan klap je af en toen een gelletje naar binnen of een blockje (winegums kunnen ook) .
Dan heb ik op een gegeven moment het punt bereikt dat ik eigenlijk mn tanden wil poetsen en iets hartigs wil hebben en dan is een patatje wel lekker (kwam ik achter)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 13-06 21:56
En voor de echte cheapskates onder ons is suikerwater voldoende. :+

YouTube: I used Sugar as my Sports Drink for 2 years, Why? | Scientific Analysis

• Requiem19
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/81exjuRfWDL._AC_SL1500_.jpg

:D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:12:
[...]

wat is een doorsnee amateur, genoeg doorsnee amateurs hier die over de 4w/kg zitten, als je op dat level fietst, kan je ook je spijsvertering trainen :)
Nate Pearson, de ceo van trainerroad staat er wel om bekend flink te experimenteren met de hoeveelheid carbs
https://www.strava.com/activities/5687748945
die doet 120 zonder problemen en wellicht nog meer als ie hiermee zijn grens bereikt :)

en @Michaelg tikt ook regelmatig 90 gram per uur weg,

maar je moet het wel opbouwen, kijken hoe het voelt. 60 is inderdaad wel een mooi startpunt
Innemen is wat anders dan opnemen natuurlijk. Maar ok, uitzonderingen zijn er altijd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:37
Met geld als water is dit een prima oplossing ja. Voor de gemiddelde sterveling is 3 euro per verpakking (a 6 bloks) wel wat duur in mijn optiek.

Daar heb ik veel winegums, stroopwafels, zelfgebakken reepjes en bananen voor. Bij een wedstrijd, toertocht of cyclo/granfondo prima, maar voor het zaterdagochtend karren met de lokale buffels geloof ik het wel :P

Maar heb ze nog nooit gehad, dus kan er qua voeding zelf niet over oordelen. Het klinkt wel ideaal en LtD + Thunderbolt zijn er lyrisch over, dus het moet wel fantastisch zijn :*)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Stufferdt schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:25:
[...]

Maar heb ze nog nooit gehad, dus kan er qua voeding zelf niet over oordelen. Het klinkt wel ideaal en LtD + Thunderbolt zijn er lyrisch over, dus het moet wel fantastisch zijn :*)
Krijgt LtD dat ook niet gesponsord? Hij heeft ook geen idee wat fietsen kosten merkte ik laatst in een podcast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
BreadFan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:24:
[...]

Innemen is wat anders dan opnemen natuurlijk. Maar ok, uitzonderingen zijn er altijd :)
ja, daar heb je ook een punt, maar wellicht duurt het wat langer, maar dan kan je gelijk je buffer weer aanvullen en kan je beter herstellen ofzo.. (geen idee of dat zo werkt ;)),

Als je flink wat werk verzet tijdens het fietsen, zal je niet zomaar aankomen, omdat je een gelletje teveel hebt gepakt, dat komt echt vooral door die zakken chips en liters pils

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Stufferdt schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:25:
[...]

Met geld als water is dit een prima oplossing ja. Voor de gemiddelde sterveling is 3 euro per verpakking (a 6 bloks) wel wat duur in mijn optiek.

Daar heb ik veel winegums, stroopwafels, zelfgebakken reepjes en bananen voor. Bij een wedstrijd, toertocht of cyclo/granfondo prima, maar voor het zaterdagochtend karren met de lokale buffels geloof ik het wel :P

Als echte 'ollander moet je natuurlijk even goed de koopjes afstruinen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Prulleman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:33:
[...]

ja, daar heb je ook een punt, maar wellicht duurt het wat langer, maar dan kan je gelijk je buffer weer aanvullen en kan je beter herstellen ofzo.. (geen idee of dat zo werkt ;)),

Als je flink wat werk verzet tijdens het fietsen, zal je niet zomaar aankomen, omdat je een gelletje teveel hebt gepakt, dat komt echt vooral door die zakken chips en liters pils
Zelfs 120g verbrand je nog tijdens een rustig ritje. Dus dat aankomen zal wel meevallen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-06 20:24
[...]

Ja, maar liters pils laten staan is natuurlijk niet iets wat we willen horen hier.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Owios schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:57:
[...]

Nu niet meer tot 25 december gesloten. Hopelijk dit jaar voor het laatst.
Ja dat klopt. Helaas is de achtertuin hier dus dicht voor het gravellen…maar genoeg moois in de buurt. Vanochtend een stukje gefietst bij Planken Wambuis, was erg mooi (en ook wel op smallere bandjes te doen). Dus de sluiting is ook een mooi excuus om verder te kijken.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:30
[...]

En vergeet die andere 100.000 bewerkte voedingsmiddelen voor het gemak ook niet.
Hierin zitten vaak suikers “verstopt”, d.w.z. onherkenbaar onder een andere naam. Het zit ook in voedsel waar je het helemaal niet in zou verwachten.

• Requiem19
Experimentje vandaag. Groot glas bietensap voor m'n V02 max training zo.

Ben heel erg benieuwd of ik überhaupt iets merk, al is het maar een placebo effect :P.

https://www.ncbi.nlm.nih....n%20to%20be%20established.

[ Voor 30% gewijzigd door Requiem19 op 15-09-2021 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-06 23:25
Requiem19 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:55:
Ben heel erg benieuwd of ik überhaupt iets merk, al is het maar een placebo effect :P.
Mijn gok: rode pies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2

Ze hadden een iets handigere afkorting voor bietensap kunnen kiezen

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik ga binnenkort een fiets opbouwen met interne kabels. Hebben jullie tips om gerammel van de kabels te voorkomen? Ik heb meerdere suggesties al gevonden, o.a. tiewraps, krimpkous, en soort kabelhoes. Wat vinden jullie het makkelijkst/beste werken?

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023

Besef wel dat de hogere vo2max niet blijvend is en het alleen helpt bij korte inspanningen. Met andere woorden; een koers van 200km ga je er niet door winnen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
BonJonBovi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:33:
Ik ga binnenkort een fiets opbouwen met interne kabels. Hebben jullie tips om gerammel van de kabels te voorkomen? Ik heb meerdere suggesties al gevonden, o.a. tiewraps, krimpkous, en soort kabelhoes. Wat vinden jullie het makkelijkst/beste werken?
Krimpkous of kabelhoes ja. https://www.bikester.nl/j...991692.html?vgid=G1445937 zoiets heb ik nu, prima spul!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
MrBarBarian schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:17:
[...]

Besef wel dat de hogere vo2max niet blijvend is en het alleen helpt bij korte inspanningen. Met andere woorden; een koers van 200km ga je er niet door winnen.
Die volg ik even niet, kun je deze even toelichten?

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:44:
[...]

Hoe bedoel je? Je moet toch juist meer met achter remmen dan met voor? Zeker bij een racefiets maak je anders een koprol.
Om heel eerlijk te zijn snap ik het nog steeds niet helemaal...

Ik gebruik inderdaad tegenwoordig m'n voorrem en dat werkt echt super. Laatst op de fiets van m'n zusje per ongeluk de achterrem gebruikt bij het maken van een bocht en ik viel bijna. Overtuigen dat het beter is hoeft dus niet.

Alleen merk ik dat ik te weinig tegengewicht heb in een discussie. Mensen beweren dan dat je over de kop slaat. Ik kan dan niet uitleggen, waarom remmen met je voorrem veiliger is. Ik snap dat het voorwiel harder kan remmen dan het achterwiel. Dat is zo vanwege natuurkundige wetten. Ook blokkeert het achterwiel sneller door deze natuurkundige wetten. Maar wat is er verder aan uit te leggen?

Mijn vraag dus: Hoe leg je iemand uit dat remmen met de voorrem beter is? Ook wil ik weten waarom het bullshit is dat je over de kop slaat/hoe je dit kunt voorkomen. Gaat trouwens zowel over stadsfietsen als racefietsen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wisselwerking
hoi1234 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:22:
[...]

Ik gebruik inderdaad tegenwoordig m'n voorrem en dat werkt echt super. Laatst op de fiets van m'n zusje per ongeluk de achterrem gebruikt bij het maken van een bocht en ik viel bijna. Overtuigen dat het beter is hoeft dus niet.

Alleen merk ik dat ik te weinig tegengewicht heb in een discussie. Mensen beweren dan dat je over de kop slaat. Ik kan dan niet uitleggen, waarom remmen met je voorrem veiliger is. Ik snap dat het voorwiel harder kan remmen dan het achterwiel. Dat is zo vanwege natuurkundige wetten. Ook blokkeert het achterwiel sneller door deze natuurkundige wetten. Maar wat is er verder aan uit te leggen?

Mijn vraag dus: Hoe leg je iemand uit dat remmen met de voorrem beter is? Ook wil ik weten waarom het bullshit is dat je over de kop slaat/hoe je dit kunt voorkomen. Gaat trouwens zowel over stadsfietsen als racefietsen.
Begin met jezelf de vraag te stellen waarom je iemand wil overtuigen die zich niet wil laten overtuigen. Dan kun je de tijd beter anders besteden. Of ben je misschien zelf nog niet overtuigt? Dan hebben we een ander probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
hoi1234 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:22:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLH_2hR_Pm-TSYtMerKUDb3WSwE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ib2Q5CJlaUD3Y7kavJHgup8K.jpg?f=user_large

Anyway
Gepost 44mins geleden, het is alsof je het erom doet : https://www.bicycling.com...our-brakes-the-right-way/

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
wisselwerking schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:36:
[...]

Begin met jezelf de vraag te stellen waarom je iemand wil overtuigen die zich niet wil laten overtuigen. Dan kun je de tijd beter anders besteden. Of ben je misschien zelf nog niet overtuigt? Dan hebben we een ander probleem.
Je hebt gelijk dat het erg lastig is (misschien ook wel onmogelijk) om iemand te overtuigen die niet overtuigd wil worden.

Maar ik krijg het idee dat ik het zelf nog niet helemaal begrijp, omdat ik het niet goed kan uitleggen. Ik snap niet waarom de argumenten niet kloppen. Als ik dat wel zou weten, dan zou ik minder (of geen twijfels) over m'n kennis hebben.

Als je iemand moet uitleggen hoe die z'n veters moet strikken weet ik welke stappen daarvoor nodig zijn. Als ik al deze stappen heb uitgelegd en de persoon snapt het nog steeds niet, kan ik zeggen dat de persoon het gewoon echt niet begrijpt (en moet ik het anders uitleggen, maar dat is een ander verhaal). Maar ik weet gewoon niet zeker of ik alles goed heb uitgelegd of dat ik zelf nog informatie mis.

Wat ik uit het artikel haal is dat het alles te maken heeft met het moment van remmen en de gewichtsverdeling. Dus over de kop slaan kun je voorkomen door op het juiste moment te remmen, maar ook je gewicht naar achteren te verplaatsen.
Het probleem met die artikelen is dat ze vaak te abstract zijn voor mij. Dat werkt gewoon niet voor mij. Bovendien hoe weet ik dat het hele verhaal wordt verteld en niet halve waarheden/of een incompleet verhaal. Soms wordt het simpel gehouden, maar zorgt dit er voor dat je de echte diepgang mist.

[ Voor 10% gewijzigd door hoi1234 op 15-09-2021 23:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
Concreet: mens fietsen. Mens remmen. Meer rem voor en mens sneller stilstaan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ok, een poging dan... Als je remt verplaatst je gewicht naar voren, denk maar eens aan een geveerde auto die hard remt, die zakt ook door zijn voorvering terwijl de achterkant omhoog komt dit is hetzelfde effect (je ziet dit zelf echter ook al omdat je blijkbaar bang bent om over de kop te slaan).

Dit betekend dus dat op het moment dat je afremt de druk op je voorwiel veel groter is dan op je achterwiel, die wordt dus harder met zijn band tegen de weg geduwd, terwijl de achterkant op dat moment juist grip verliest. Hierdoor blokkeert je achterwiel veel sneller dan je voorwiel, deze laatste blijft tractie houden en effectief je snelheid verlagen.

Als je nu zo hard moet remmen dat je bang bent over de kop te slaan moet je iets doen aan de gewichtsverdeling op je fiets, dus gewicht naar achter verplaatsen helpt daar bij.

Overigens betekent dit niet dat je alleen met voor remt, achter rem je tegelijkertijd ook wat bij, maar met je voorrem heb je wel verruit de meeste stop kracht.

Als je het nog niet snapt, kan je dan niet beter gewoon geloven wat er hier door iedereen geadviseerd wordt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
@Kluus teveel info, @418O2 that's it
Ofwel:

"Eerder stil"

(Kan het nog korter? Mand)

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
Grootste fout die de jonge en dame van GCN maakt is stoppen met trappen bij het remmen. Je ziet ook dat het achterwiel snel blokkeert. Advies is om minder hard jouw achterrem te gebruiken.

Fout. Je zet dan een van jouw 2 remmen buitenspel.

Als je doortrapt terwijl je hard remt, druk je als het ware jouw achterwiel (en voorwiel waar dat betreft) doe het punt heen waarbij deze zouden blokkeren (achter sneller dan voor uiteraard). Maar omdat je evengoed in je remmen knijpt vertragen je wielen wel behoorlijk en dat dan x2 ipv alleen maar het voorwiel. Een glijdend achterwiel vertraagt namelijk nauwelijks.

Zie het maar als je eigen ABS

Bijkomend voordeel: omdat je blijft trappen houd je druk, laag in je fiets (pedalen en trapas). Hierdoor zal je fiets niet zo snel over de kop gaan.

Het klinkt raar. En het eerste reflex is altijd stoppen met trappen want je wilt immers minder hard gaan. Ik moest de docent uitlachen. Maar ik geef vaak mensen het voordeel van de twijfel (moet minder eigenwijs zijn van het thuisfront) en ben het gaan proberen tijdens de cursus. Wat in het begin onwijs raar en onwennig voelde, veranderde later in verbazing van wat de f*ck heb ik al die jaren verkeerd gedaan.... Ik stopte opeens van volle vaart tot stilstand in no time zonder de controle over de fiets te verliezen.

[ Voor 3% gewijzigd door ElGreco op 15-09-2021 23:32 ]

www.vanspeykwheels.nl

Pagina: 1 ... 349 ... 652 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).