Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 344 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:17

Fisico

by Fabian

Requiem19 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:56:

Ik word vast verbannen door de harde kern van dit topic, maar deze staat bovenaan m’n lijstje (zodra hij beschikbaar is 😄).

Fiets nu 3 jaar en nog steeds op een 10 jaar oude Ultimate, mag mezelf wel een cadeautje geven onderhand 😎.
Ach hij stond bij mij ook heel hoog op de short list. Zonder het gedoe met de zadelpen en het stuur had ik hem misschien ook nog wel gehad ook. Ik vind alleen het prijsverschil van 1500 euro tussen oude en nieuwe Shimano wel echt heel fors.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:46
KW25 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:41:
[...]

Ja dat heet marktwerking.

Snap het gezeur over de prijzen niet zo, je hoeft niks te kopen.
Dat is het niet echt natuurlijk. Gelukkig hebben ze concurrentie

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:55

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

[...]

Ja dat heet marktwerking schaamteloos de prijzen verhogen vanwege de vraag

FTFY

If it aint fixed, it's broken.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-01 12:01
[...]

Slaat toch nergens op deze prijzen? En dan roepen marktwerking? Zie nergens het evenwicht tussen een kwalitatief goed product en de prijs...

De kwaliteit zal ongetwijfeld uitstekend zijn...maar de prijs

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01 16:36

Galois

1811 - 1832

De prijs is wel erg, erg fors hoor! En 1000+ voor de (dubbelzijdige) vermogensmeter.

Maar goed... straks is het goedkoper als je deze upgrade wilt op je huidige fiets, om een nieuwe fiets te kopen met deze nieuwe groep, de groep eraf te halen op je oude fiets te zetten en het frame (ed) te verkopen :) Want inderdaad... de prijs van de losse groep, zal niet de prijs zijn die de fietsenfabrikanten zullen betalen (en doorberekenen aan ons).
[...]

Ach, ach... vreemde reactie hoor. Uiteraard hoef je niets te kopen, je kunt inderdaad er ook voor kiezen om voor 500 euro het allermooiste schaakbord te kopen en een nieuwe hobby te beginnen!

Maar zonder gekheid, het is toch logisch dat je kijkt naar wat je nu hebt, kijkt naar de toekomst, kijkt naar wat je zou willen vervangen, kijkt naar een eventuele upgrade die je zou willen en kijkt naar de bijbehorende kosten. Als iets zoveel duurder wordt, zonder al te gekke wensen, dan is dat toch jammer en mag je er m.i. best over 'zeuren'.

Er worden inderdaad keuzes gemaakt door fabrikanten, noem het marktwerking zoal jij noemt, die in mijn ogen niet altijd goed uit te leggen zijn.

De techniek achter bv. een 10 speed cassette en een 12 speed cassette is nou niet echt van een complete andere orde. De 12 speed cassette is niet van de grond opgebouwd en er is voor deze ontwikkeling voortgebouwd op alles wat er al was van de 10 speed (en 11 uiteraard). Wat smaller, wat stijver, enz, enz...

En dan is het prijsverschil tussen bv. een 10 speed cassette (60 euro?) en een vergelijkbare 12 speed cassette (van SRAM bv, 150 euro?) is in mijn ogen niet uit te leggen vanuit productiekosten of het terugverdienen van researchinvesteringen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:33
Shimano maakt net als iedereen in de wielren industrie happig gebruik van de schaarste en de toegenomen vraag.

Specialized heeft al 2x de prijzen van de modellen verhoogd in 1 jaar. Groepsets zijn niet te krijgen of reteduur... het is een soort hyperinflatie waar ze lekker allemaal op meeliften.

Het enige dat je kan doen als je het er niet mee eens bent is gewoon niet kopen denk ik.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 17:18
Vind de nieuwe groepset maar zo zo. Niet volledig draadloos, kleinere accu en vooral erg duur. Is er wel nieuwe software eigenlijk? Want die oude apps zijn om te janken.

Doet SRAM het toch beter imho.

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-01 11:34
Houd er wel rekening mee dat supply ook erg beperkt is. Componenten bestaan doorgaans uit meerdere kleinere onderdelen en deze komen van meerdere ODMs waarbij al hun klanten schreeuwen om capaciteit (om aan de vraag aan de klanten te voldoen), zo wordt de prijs opgestuwd vanuit de keten omdat je meer mag gaan betalen voor ruimte in de fabriek. Ook zijn de kosten van transport, grondstoffen e.d. veel hoger (factor 10x in het geval van transport), derhalve is er m.i. weinig sprake van schaamteloos de prijs omhoog duwen en zijn deze hogere prijzen eerder een gevolg van bedrijven die hun marges willen bewaren.

Wat wel interessant is, is dat Shimano kiest om deze set nu uit te brengen. Juist nu er nauwelijks micro conductors op de markt zijn vraag ik mij af of ze aan de vraag kunnen voldoen.. Misschien is de timing niet optimaal.

[ Voor 22% gewijzigd door Hoiz op 01-09-2021 09:36 ]

• Requiem19
Noxa schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:28:
Vind de nieuwe groepset maar zo zo. Niet volledig draadloos, kleinere accu en vooral erg duur. Is er wel nieuwe software eigenlijk? Want die oude apps zijn om te janken.

Doet SRAM het toch beter imho.
Ik denk dat je met zulke dingen niet teveel moet kijken naar specsheets.

Ik ben absoluut geen kenner en ga dus ook maar af op wat ik lees op fora zoals Weight wheenies, maar Dura Ace schijnt bijvoorbeeld vaak cranks te hebben gehad die kapot gingen, of remmen die bij sprinten wat sneller aanliepen en een 'aan uit' gevoel hadden.

Al dat soort dingen zijn verbeterd kennelijk. Daarnaast is het (nog) sneller schakelen en zijn er eindelijk lichte gearing opties voor de mindere fietsers zoals ik.

Het is duidelijk een kwestie van evolutie en niet revolutie. Maar met zoiets als een group set vind ik dat zelf wel fijn geloof ik. Het moet gewoon heel betrouwbaar werken zonder al te veel gekkigheid.

Ik wacht rustig even af op de wat uitgebreidere reviews en gebruikerservaringen voordat ik besluit of dit het extra geld waard is.

Daarnaast: wat had men verwacht dan qua 'innovaties'? ;)

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-01 18:02
Je zou toch zeggen dat door diezelfde marktwerking er ruimte ontstaat aan de onderkant van de markt. Om de vergelijking met smartphones te maken: waar is de Oneplus of de Xiaomi van de fietswereld? Zijn wielrenners zo veel conservatiever/merktrouwer? Is het maken van een groepset zo'n uitdaging?

Bij frames zie je wel dat er aanbod is onder de gevestigde orde, het lijkt me een interessante markt.

• 418O2
Frenz64 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:41:
Je zou toch zeggen dat door diezelfde marktwerking er ruimte ontstaat aan de onderkant van de markt. Om de vergelijking met smartphones te maken: waar is de Oneplus of de Xiaomi van de fietswereld? Zijn wielrenners zo veel conservatiever/merktrouwer? Is het maken van een groepset zo'n uitdaging?

Bij frames zie je wel dat er aanbod is onder de gevestigde orde, het lijkt me een interessante markt.
Microshift heb je nog, die maken prima budget spul. Alleen niet wireless

• Requiem19

Tiagra, Sora? ;).

Denk dat het best moeilijk is als OEM om in de groepset markt te komen. Het aantal toeleveranciers voor een volledige groepset lijkt me behoorlijk groot etc.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-01 10:29

Er zijn wel wat anderen te vinden, zo ook, als we dan toch in China blijven qua merken, Sensah. Op basis van wat Trace Velo video's op Youtube lijkt dat heel redelijk te gaan, met wat haken en ogen aan het begin.
Zelf zou ik er best open voor staan om een Sensah groep ooit op een van mijn fietsen te zetten, maar nadeel is en blijft dan wel een beetje dat o.a. de garantie aanpak van bijv. een Shimano erg goed is (mijn eigen ervaring dan). En of dat bij een Sensah ook lekker loopt is altijd een tweede.

Strava & Untappd - Do not combine!

• wackmaniac
  • Laatst online: 05-01 10:14
Wat een geweldige video! Nu wil ik ontslag nemen en fietsenbouwer bij Canyon worden :*) Fiets zelf is wel een beetje above my pay grade ben ik bang.

Read the code, write the code, be the code!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-01 14:40
Het wordt helaas ‘s-avonds weer vroeger donker. Ik ben aan het kijken welke verlichting ik zou kunnen aanschaffen om te gaan gebruiken voor de avond ritten tijdens schemering en ook tijdens de echt donkere uren daarna. Futurumshop heeft nu de Lezyne Lite Drive 1000XL en Strip Alert Drive 150 verlichtingsset als demarrage deal online gezet. Zijn er tweakers met ervaring met die verlichting? En is die te gebruiken icm een Wahoo Roam stuurhouder?

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 15:18
Jimmy-time1 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:27:
Het wordt helaas ‘s-avonds weer vroeger donker. Ik ben aan het kijken welke verlichting ik zou kunnen aanschaffen om te gaan gebruiken voor de avond ritten tijdens schemering en ook tijdens de echt donkere uren daarna. Futurumshop heeft nu de Lezyne Lite Drive 1000XL en Strip Alert Drive 150 verlichtingsset als demarrage deal online gezet. Zijn er tweakers met ervaring met die verlichting? En is die te gebruiken icm een Wahoo Roam stuurhouder?
Heb de 1200XL smart met KTV PRO SMART REAR. Kocht ik een k eer voor €70,-
Prima set, erg happy mee. Kan je evt. ook met app aan en uitzetten. En als je voorlamp aanzet, gaat achterlamp ook aan. Afhankelijk van je instellingen etc.

Lezyne is gewoon goed spul, heb hem zelf onder mijn hidemybell hangen

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-01 12:01
Prima deal @Jimmy-time1 heb zelf die stripdrive en werkt super, automobilisten kunnen de zonnebril opzetten wanneer ze mij passeren.

Die Lezyne koplamp is ook prima, heb zelf een oudere versie maar ben er nog altijd erg tevreden over.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:29
Galois schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:10:
De prijs is wel erg, erg fors hoor! En 1000+ voor de (dubbelzijdige) vermogensmeter.

Maar goed... straks is het goedkoper als je deze upgrade wilt op je huidige fiets, om een nieuwe fiets te kopen met deze nieuwe groep, de groep eraf te halen op je oude fiets te zetten en het frame (ed) te verkopen :) Want inderdaad... de prijs van de losse groep, zal niet de prijs zijn die de fietsenfabrikanten zullen betalen (en doorberekenen aan ons).

[...]

Ach, ach... vreemde reactie hoor. Uiteraard hoef je niets te kopen, je kunt inderdaad er ook voor kiezen om voor 500 euro het allermooiste schaakbord te kopen en een nieuwe hobby te beginnen!

Maar zonder gekheid, het is toch logisch dat je kijkt naar wat je nu hebt, kijkt naar de toekomst, kijkt naar wat je zou willen vervangen, kijkt naar een eventuele upgrade die je zou willen en kijkt naar de bijbehorende kosten. Als iets zoveel duurder wordt, zonder al te gekke wensen, dan is dat toch jammer en mag je er m.i. best over 'zeuren'.

Er worden inderdaad keuzes gemaakt door fabrikanten, noem het marktwerking zoal jij noemt, die in mijn ogen niet altijd goed uit te leggen zijn.

De techniek achter bv. een 10 speed cassette en een 12 speed cassette is nou niet echt van een complete andere orde. De 12 speed cassette is niet van de grond opgebouwd en er is voor deze ontwikkeling voortgebouwd op alles wat er al was van de 10 speed (en 11 uiteraard). Wat smaller, wat stijver, enz, enz...

En dan is het prijsverschil tussen bv. een 10 speed cassette (60 euro?) en een vergelijkbare 12 speed cassette (van SRAM bv, 150 euro?) is in mijn ogen niet uit te leggen vanuit productiekosten of het terugverdienen van researchinvesteringen.
Tsja.. ik vind het niet raar dat het topmodel van Shimano steeds duurder wordt. Kosten van materiaal worden steeds duurder, transportkosten reizen de pan uit en er is veel schaarste in bepaalde goederen. Ik snap de vergelijking met een duur schaakbord niet, niemand verplicht je om met Dura Ace te beginnen, begin lekker met Sora, Tiagra dat zijn de budget/instap groepen. Zelfde voor ‘upgrade zonder gekke wensen’, upgraden naar de duurste groep is toch een bijzondere stap?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Galois
  • Laatst online: 15-01 16:36

Galois

1811 - 1832

KW25 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:49:
[...]

Tsja.. ik vind het niet raar dat het topmodel van Shimano steeds duurder wordt. Kosten van materiaal worden steeds duurder, transportkosten reizen de pan uit en er is veel schaarste in bepaalde goederen. Ik snap de vergelijking met een duur schaakbord niet, niemand verplicht je om met Dura Ace te beginnen, begin lekker met Sora, Tiagra dat zijn de budget/instap groepen. Zelfde voor ‘upgrade zonder gekke wensen’, upgraden naar de duurste groep is toch een bijzondere stap?
Nee, ik heb het niet over upgrade van Sora naar Dura Ace. Uiteraard niet.

Als je nu met Dura Ace rijdt, dan zal je eens in de zoveel jaar nieuw materiaal willen (of nodig hebben)... En dan zal je denk ik je materiaal niet gaan vervangen voor Sora toch? 8)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• rolandos582
Ik vraag me überhaupt af hoeveel mensen hier met DA 11 speed rijden. Dat is sowieso op 1 hand te tellen vermoed ik. Voor mij is prijs verschil : Ultegra DI2 met DA DI2 niet waard.

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 22:41
Hoiz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:32:
Houd er wel rekening mee dat supply ook erg beperkt is. Componenten bestaan doorgaans uit meerdere kleinere onderdelen en deze komen van meerdere ODMs waarbij al hun klanten schreeuwen om capaciteit (om aan de vraag aan de klanten te voldoen), zo wordt de prijs opgestuwd vanuit de keten omdat je meer mag gaan betalen voor ruimte in de fabriek. Ook zijn de kosten van transport, grondstoffen e.d. veel hoger (factor 10x in het geval van transport), derhalve is er m.i. weinig sprake van schaamteloos de prijs omhoog duwen en zijn deze hogere prijzen eerder een gevolg van bedrijven die hun marges willen bewaren.
Diezelfde situatie geldt voor een Sora groep. Is die nu ook 800 euro duurder?
Wat wel interessant is, is dat Shimano kiest om deze set nu uit te brengen. Juist nu er nauwelijks micro conductors op de markt zijn vraag ik mij af of ze aan de vraag kunnen voldoen.. Misschien is de timing niet optimaal.
Nee, twee jaar te laat.

• 418O2
DieAnder schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:18:
[...]

Diezelfde situatie geldt voor een Sora groep. Is die nu ook 800 euro duurder?
Laten we deze discussie even serieus houden

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:13
rolandos582 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:57:
Ik vraag me überhaupt af hoeveel mensen hier met DA 11 speed rijden. Dat is sowieso op 1 hand te tellen vermoed ik. Voor mij is prijs verschil : Ultegra DI2 met DA DI2 niet waard.
1 fiets heb ik volledige da (9070), klimfiets met licht frame dus wilde rest ook zo licht mogelijk. (zit nu op 6kg fietsklaar)
1 fiets heb ik alleen shifters en crank da (9070), kwam shifters toevallig 2e hands tegen toen ik fiets aan het opbouwen was
1 fiets heb ik alleen crank da (gewoon omdat ik die crank mooier vind dan ultegra crank

https://www.strava.com/athletes/2323035

• rolandos582
DDX schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:51:
[...]

1 fiets heb ik volledige da (9070), klimfiets met licht frame dus wilde rest ook zo licht mogelijk. (zit nu op 6kg fietsklaar)
1 fiets heb ik alleen shifters en crank da (9070), kwam shifters toevallig 2e hands tegen toen ik fiets aan het opbouwen was
1 fiets heb ik alleen crank da (gewoon omdat ik die crank mooier vind dan ultegra crank
Maar ik tel Stephan niet mee, nou vooruit. Jij bent 1 van de 5 maximaal O-)
Voor de meeste mensen is het de meerprijs hier gewoon niet waard, gewicht is niet interessant en het verschil kan je beter in een ander zadel/stuur/wielen stoppen.

• Frenz64
  • Laatst online: 14-01 18:02
of een halve zak chips minder op de bank

• rolandos582
Wat ik wil :
Achteraf in Garmin Connect zien welke gears ik heb gereden met mijn DI2 groepset, ik zie bijvoorbeeld een connect IQ app : https://apps.garmin.com/e...87-41e1-a4af-2dad7e91b225

Heeft iemand hier ervaring mee icm Shimano DI2 en een juiste/goede app? Zonder achteraf dingen te moeten uploaden etc.

• Fisico

Fisico

by Fabian

rolandos582 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:57:
DA had van mij niet gehoeven, maar ook dat is Canyon. Beste frame is beste groep van de drie merken. Bij de nieuwe fiets had ik een vrije keuze maar is het toch weer Red ipv Force geworden. Is het nodig? nee. Merk ik het verschil? nee vast niet. Staat het mooier? ja.

• Mistraller
  • Laatst online: 02:25
rolandos582 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:05:
Wat ik wil :
Achteraf in Garmin Connect zien welke gears ik heb gereden met mijn DI2 groepset, ik zie bijvoorbeeld een connect IQ app : https://apps.garmin.com/e...87-41e1-a4af-2dad7e91b225

Heeft iemand hier ervaring mee icm Shimano DI2 en een juiste/goede app? Zonder achteraf dingen te moeten uploaden etc.
Ik gebruik zelf GEAR2 op een mechanische groep, die berekent het op basis van speed/cadans; dat komt gewoon in de fit file en kan ik in Garmin connect bekijken.

als je de Di2 als sensor in je Garmin hebt, slaat ie de data dan niet automatisch in de fit file op? Zou het best raar vinden als daar een thirdparty app voor nodig was.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:20
Frenz64 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:58:
of een halve zak chips minder op de bank
Nee, de winst in het wielrennen zit volledig in het materiaal. Die pro´s zijn alleen zo goed door hun fietsen. Zet een willekeurige Tweaker op zo´n fiets en hij gaat net zo snel.

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-01 12:06
Mistraller schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:41:
[...]

Ik gebruik zelf GEAR2 op een mechanische groep, die berekent het op basis van speed/cadans; dat komt gewoon in de fit file en kan ik in Garmin connect bekijken.
Cool hoe werkt dat dan met GEAR2? Kon niks vinden op internet.

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-01 08:26
rolandos582 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:05:
Wat ik wil :

Ik gebruik die app en die levert bij mij automatisch de gegevens in Garmin Connect (de website en de app)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• DDX
wisselwerking schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:54:
[...]

Nee, de winst in het wielrennen zit volledig in het materiaal. Die pro´s zijn alleen zo goed door hun fietsen. Zet een willekeurige Tweaker op zo´n fiets en hij gaat net zo snel.
Collega vroeg dat laatst, hebben de pro's nou betere fietsen eigenlijk ?
Ik was die dag op m'n domane 8) (voor mensen die het niet weten; rsl model, team edition)

• Mistraller
Gummie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:55:
[...]

Cool hoe werkt dat dan met GEAR2? Kon niks vinden op internet.
Je moet ingeven welke kransjes je rijdt en wat je wielmaat is, en met de cadans en speed waarde berekent hij vervolgens de ratio; en dan kan hij inschatten welk verzet erbij hoort.

Het is wél zo dat het bij mij nog niet optimaal is; ik heb een 12-25 cassette, en dan heb je dus kleine stapjes, en denkt ie vaak dat ik vóór heb geschakeld in het gebied met overlap. Dan is het plaatje minder bruikbaar en krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTEnGT2D82K0wBhi5AQBHteBaUs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TCqtMD14PHdCCiI37GXLCpNu.png?f=user_large

Bij deze rit heb ik niet op de 34 gereden. Je kunt in de app dan wel aangeven dat je voor alleen een 50 hebt, dan zal het minder zijn, maar als je dan écht 34 gaat rijden dan zal je waarschijnlijk wat data missen.

Omdat de wielomtrek belangrijk is voor de berekening, zal ook de bandenspanning meetellen in de nauwkeurigheid.

---------------

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:27
@rolandos582 dat het opgeslagen wordt in de .fit file is bekend? (ik weet niet of je hiermee de upload optie bedoelt)

SRAM AXS app zou ook werken met Di2, kan dit iets betekenen? (zelf nog geen ervaring mee zoals je reeds weet ;-) )

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:36
pier87 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:42:
Prima deal @Jimmy-time1 heb zelf die stripdrive en werkt super, automobilisten kunnen de zonnebril opzetten wanneer ze mij passeren.

Die Lezyne koplamp is ook prima, heb zelf een oudere versie maar ben er nog altijd erg tevreden over.
Ik heb de stripdrive Pro gehad, was ik niet zo tevreden van. Werkte prima, ook een tweede die ik onder garantie ontving van Mantel (gaven op de eerste vraag al gelijk een tweede, eerste mocht ik zelfs houden....). Ik was niet gelukkig met de accuduur, op langere ritten van 150+km kwam ik zonder licht thuis.
Toen maar geïnvesteerd in een Garmin Varia RTL515 die wel de lange ritten doorstaat.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Bull. Iedereen weet dat het door de doping komt.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Fisico

Fisico

by Fabian

[...]

Zei Tom niet ooit over een tijdritfiets dat als je daarop ging zitten je dan al 50 reed? Maar het is niet alleen de fiets maar ook dat zij de hele dag alleen maar hoeven te fietsen. Zo kan ik het ook.
DDX schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:10:
Collega vroeg dat laatst, hebben de pro's nou betere fietsen eigenlijk ?
Ik was die dag op m'n domane 8) (voor mensen die het niet weten; rsl model, team edition)
Ik vraag me altijd af wat er nou waar is van de verhalen dat de S-Works van Sagan cs niet hetzelfde is als de S-Works die ik bij de LBS kan kopen.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:46
Ik maak gebruik van de Connect IQ app eGear+ en krijg bv. volgende grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8exc-yumYq2yZkuvqh67-TLafc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oh99IxARgR69HeqLYCf8kTnf.jpg?f=fotoalbum_large

SRAM AXS op een Edge 830.

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-01 13:42
Fisico schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:08:
[...]
Ik vraag me altijd af wat er nou waar is van de verhalen dat de S-Works van Sagan cs niet hetzelfde is als de S-Works die ik bij de LBS kan kopen.
Het is vrijwel zeker dat de profs op net iets andere fietsen rijden.
Zij hebben een monteur die de zaak na elke rit opnieuw stelt, waarschijnlijk perfecte verbruiksonderdelen en dus hogere slijtage.

Je bouwt een fiets anders als je weet dat ie elke dag een grondige beurt krijgt!

• rolandos582
RigolleM schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:22:
Ik maak gebruik van de Connect IQ app eGear+ en krijg bv. volgende grafiek:

[Afbeelding]

SRAM AXS op een Edge 830.
Ja precies, die eGear+ heb ik nu ook geïnstalleerd inderdaad. Zie je 2 grafiekjes? Zowel voorblad als achter?

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:46
rolandos582 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:36:
[...]

Ja precies, die eGear+ heb ik nu ook geïnstalleerd inderdaad. Zie je 2 grafiekjes? Zowel voorblad als achter?
Inderdaad 2 grafiekjes, maar het voorblad was niet zo spannend ;)

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-01 08:40
Vraagje, ik heb onlangs een bikefit gedaan voor mijn Sensa Romagna uit 2018.
Nu ben ik mij een beetje aan het verdiepen in geometrie van andere fietsen.
Ik heb geen haast met het kopen van een andere fiets, planning is sowieso volgend jaar hier nog op door te blijven fietsen.

Maar ik vind online "window shoppen" ook leuk en probeer te achterhalen welke fietsen eventueel bij mij zullen passen.

Wat zijn nu de echte dingen waar ik op moet letten met vergelijken van geometrieen?

Als ik de Sensa Romagna 2018 (58cm) vergelijk met de Cannondale Supersix EVO MKIV (56cm) uit dit jaar dan komt het aardig over een als ik het goed zie..
Enige grote verschil is de "stack" die is 17mm lager.

Enige wat ik niet terug vind is het verval in zadelhoogte tot stuur.. Mijn stuur staat 6cm lager gerekend vanaf de bovenkant van mijn zadel. (afstand trapas tot bovenkant zadel is bij mij 77cm, gemeten langs de seat tube). Binnenbeen lengte 87.5cm

Hoe kan ik dit uitrekenen met een nieuwe geometrie op bijvoorbeeld de Cannondale?

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 01-09-2021 16:13 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• DDX
Fisico schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:08:
[...]
Ik weet niet zoveel over de s-works modellen.
Maar de domane die ik heb is wel een iets andere uitvoering dan je bij een lbs kan kopen.
Andere geometry (h1 zoals trek dit noemt, ipv h2 voor normale modellen) al kan je h1 via trek one custom bestellen.
Maar ook een bevestigingspunt voor kaderplaatje achterop frame, niet dat ik daar veel aan heb.
En deel wat je daarop kan monteren is niet via trek verkrijgbaar, zoals trek medewerker op weightweenies forum toen zei ;
Hate to crush your hope if you are looking to buy that, but those were only made for the team and are not for resale - we can't even get them for ourselves.

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DDX schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:07:
[...]

Maar ook een bevestigingspunt voor kaderplaatje achterop frame, niet dat ik daar veel aan heb.
En deel wat je daarop kan monteren is niet via trek verkrijgbaar, zoals trek medewerker op weightweenies forum toen zei ;

[...]
Daar komt een 3D-printer om de hoek kijken? O-)

• 418O2
Pimorez schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:16:
[...]

Hack!

• DDX
Pimorez schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:16:
[...]

Vast maar moet je ook weten welke schroefdraad het is.
Gaat om dit ding :

Afbeeldingslocatie: https://weightweenies.starbike.com/forum/download/file.php?id=88271&mode=view

En daar moet je dan dit onderdeel in schroeven waar je weer kaderplaatje aan kan monteren :

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Hjvfwt2kubifyf7TdRKRRV-970-80.jpg

Maargoed niet echt boeiend verder, vroeg het me alleen wel af toen ik frame aan het opbouwen was.

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 01-09-2021 16:27 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-01 17:04

Stoney3K

Flatsehats!

Die toko heet Sensah. Chinese fabrikant, ontstaan uit een clubje oud-SRAM engineers. Maken niet eens zo verkeerd spul voor het geld.

De Chinezen hebben zich inmiddels ook al aardig bewezen in het fabrieken van frames en wielsets (oa. Winspace is geen kleintje meer).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-01 13:26

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Mistraller schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:41:
[...]

Als ik het goed bekeken heb is de app maar voor één fiets in te stellen. Jammer, want ik heb drie fietsen die ik zou willen instellen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Mistraller
magic_nl schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:20:
[...]

Als ik het goed bekeken heb is de app maar voor één fiets in te stellen. Jammer, want ik heb drie fietsen die ik zou willen instellen.
Dat wordt dus 2 garmins bijkopen >:)

Maar ff serieus; hoe vaak ga je die data bekijken?

---------------

• nogeeninlog
  • Laatst online: 21:11
Weet iemand wat die rubberen ring is en wat het do?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9DHYSRHC/DSC-0493.jpg

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

nogeeninlog schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:21:
[Afbeelding]
Aan het uiteinde van je BB? Waarschijnlijk gewoon een afdichtring zodat er geen vocht en rommel in de lagers van je trapas komt.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:36
MyrddinLXXIIX schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:32:
[...]

Zij hebben een monteur die de zaak na elke rit opnieuw stelt, waarschijnlijk perfecte verbruiksonderdelen en dus hogere slijtage.

Je bouwt een fiets anders als je weet dat ie elke dag een grondige beurt krijgt!
Zeker! De profs rijden vaak met iets gemodificeerd materiaal. Lagers waar het vet vervangen wordt door olie. Slijt sneller, draait lichter. Idem voor de rubberen afdichtingen die eruit gaan of vervangen worden voor stalen afdichtingen. Ook meer slijtage maar dat maakt niet uit, gaat toch elke dag uit elkaar en evt nieuw. Met hoge budgetten wordt het materiaal iets anders behandeld.

• CedricD
  • Laatst online: 13-01 20:50
Zonet melding van Strava gekregen dat 2 activiteiten van mij geflagged zijn.
Eentje op de Tourmalet en de andere op de Ventoux.

Iemand die met mij aan het fucken is, of Strava die iets gewijzigd heeft?
Iemand toevallig ook flagged activities sinds vandaag?

• DieAnder
nogeeninlog schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:21:
[Afbeelding]
Misschien heb ik poep in mijn ogen, maar ik zie geen rubberen ring. Wat bedoel je precies?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DieAnder schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:33:
[...]

Misschien heb ik poep in mijn ogen, maar ik zie geen rubberen ring. Wat bedoel je precies?
Ja, ik zie sowieso één grote rubberen ring, maar die zit om het wiel heen. Zit als het goed is ook een hoop lucht in. :+

De zwarte ring boven je BB trapas is niet van rubber maar van metaal, dat is de strap waar je derailleur aan vast zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 01-09-2021 18:38 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:39

McMiGHtY

- burp -

Stoney3K schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:52:
[...]

Die toko heet Sensah. Chinese fabrikant, ontstaan uit een clubje oud-SRAM engineers. Maken niet eens zo verkeerd spul voor het geld.

De Chinezen hebben zich inmiddels ook al aardig bewezen in het fabrieken van frames en wielsets (oa. Winspace is geen kleintje meer).
Zijn een aantal Youtubers die hier wel is wat van reviewen en die Engels praten en dus te volgen zijn.
Sensah komt er redelijk uit, Winspace heeft een Engelsman in dienst en een aantal Youtubers die wel is wat opgestuurd krijgen. En ook dat merk komt er best goed uit.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

McMiGHtY schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:39:
[...]

Zijn een aantal Youtubers die hier wel is wat van reviewen en die Engels praten en dus te volgen zijn.
Sensah komt er redelijk uit, Winspace heeft een Engelsman in dienst en een aantal Youtubers die wel is wat opgestuurd krijgen. En ook dat merk komt er best goed uit.
Voor wie dat interessant vindt overigens:

Het kanaal van Luke, aka. Trace Velo doet er vrij veel reviews van met een komische noot. Hij heeft een Chinese fiets als daily driver. :)

• 418O2
Stoney3K schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:40:
[...]

Voor wie dat interessant vindt overigens:

Het kanaal van Luke, aka. Trace Velo doet er vrij veel reviews van met een komische noot. Hij heeft een Chinese fiets als daily driver. :)
Disclaimer: hij kan als heel irritant worden ervaren. Wees gewaarschuwd

• DieAnder
Stoney3K schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:34:
[...]
Ja, ik zie sowieso één grote rubberen ring, maar die zit om het wiel heen. Zit als het goed is ook een hoop lucht in. :+
Die was me ook al opgevallen. Daarachter staan er nog twee met mooie reflectiestrepen maar daar moet nog iets me gebeuren voordat je er extra lucht bij krijgt.
De zwarte ring boven je BB trapas is niet van rubber maar van metaal, dat is de strap waar je derailleur aan vast zit.
Nou, nee. Daar krijg je van z'n langzaldieleven geen derailleur aan gebout.
Volgens mij is hij niet van rubber maar van kunststof en bedoeld om te voorkomen dat je ketting tussen binnenblad en frame flikkert. A la: https://www.rosebikes.nl/...38101?product_shape=zwart

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DieAnder schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:52:

Nou, nee. Daar krijg je van z'n langzaldieleven geen derailleur aan gebout.
Volgens mij is hij niet van rubber maar van kunststof en bedoeld om te voorkomen dat je ketting tussen binnenblad en frame flikkert. A la: https://www.rosebikes.nl/...38101?product_shape=zwart
Ah, dan is het alleen maar zo'n kettinggeleidertje op de plek waar normaal je voorderailleur bevestigd zou zitten.

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MyrddinLXXIIX schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:32:
[...]

Ramon 73 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:27:
[...]

Zeker! De profs rijden vaak met iets gemodificeerd materiaal. Lagers waar het vet vervangen wordt door olie. Slijt sneller, draait lichter. Idem voor de rubberen afdichtingen die eruit gaan of vervangen worden voor stalen afdichtingen. Ook meer slijtage maar dat maakt niet uit, gaat toch elke dag uit elkaar en evt nieuw. Met hoge budgetten wordt het materiaal iets anders behandeld.
Maar dit valt m.i. niet onder 'andere fiets', slechts onder 'onderhoud'. Dat kunnen jij en ik ook (laten) doen.
Een andere cockpit kunnen jij en ik ook doen (mits een cockpit met -x% verkrijgbaar is voor simpele zielen, ik geloof dat dat bij Canyon namelijk niet het geval is, maar voor de meeste merken kun je er gewoon een stem met -x% opzetten).

Het enige relevante antwoord hierop komt van DDX tot nu toe, dat gaat daadwerkelijk over de fiets/het frame en niet over onderhoud. Ik vraag mij alleen af of de fiets verder nog anders is of niet.

Vroeger hadden de Canyon profs volgens geruchten ook speciale frames (andere carbon layup oid.) waardoor ze lichter/stijver zouden zijn. Later heeft Canyon de CFR (Canyon Factory Racing) frames geïntroduceerd welke identiek zouden zijn aan de fietsen van de profs.

• 418O2
Is het ook niet verplicht voor homologatie dat de fietsen publiekelijk verkrijgbaar zijn ?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

418O2 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:19:
Is het ook niet verplicht voor homologatie dat de fietsen publiekelijk verkrijgbaar zijn ?
Als het zo werkt als in de racerij, dan is een gelimiteerde oplage van 20 stuks voor €15.000 per fiets ook voldoende om als 'homologatie' te tellen.

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:29
CedricD schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:32:

Wat is het resultaat hiervan? Geflagged als in: niet eerlijk behaald, of fake, of wat?

• DDX
Pimorez schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:14:
Het enige relevante antwoord hierop komt van DDX tot nu toe, dat gaat daadwerkelijk over de fiets/het frame en niet over onderhoud. Ik vraag mij alleen af of de fiets verder nog anders is of niet.
Bij Trek hebben h1 frames (wat de custom orders zijn) soms wel andere carbon layup.
oclv 500,600,700,800 wat ze het bij trek noemen.
800 is nieuwste/beste ; https://www.trekbikes.com/us/en_US/oclv-800/
Maar in principe dus gewoon voor consument ook te koop en of je verschil merkt is de vraag.

Mijn domane en emonda hebben beide oclv 700.
Ik zie dat standaard domane slr frame oclv 600 heeft.
Oude model dan, nieuwe model heeft oclv 700 en gok dat de p1 (custom order dus) oclv 800 heeft.

• DDX
418O2 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:19:
Ja, maar niet of het makkelijk/goedkoop verkrijgbaar is etc.
Probeer jij maar eens een dura ace 56 kettingblad te kopen. (of groter, weet niet precies waar profs de tijdritten mee rijden)

• CedricD
  • Laatst online: 13-01 20:50
babbelbox schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:35:
[...]

Wat is het resultaat hiervan? Geflagged als in: niet eerlijk behaald, of fake, of wat?
Rit die zogezegd in een auto is gedaan.
Terwijl er wel hartslag en powerdata is.

Zou niet weten waarom ik geflagged word. Mijn tijden zijn nu niet echt spectaculair te noemen.
Enkel even de 90 km/u aangetikt op de Ventoux bergaf, mss dat dit iets getriggerd heeft.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Pimorez schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:14:

Vroeger hadden de Canyon profs volgens geruchten ook speciale frames (andere carbon layup oid.) waardoor ze lichter/stijver zouden zijn. Later heeft Canyon de CFR (Canyon Factory Racing) frames geïntroduceerd welke identiek zouden zijn aan de fietsen van de profs.
Die heb ik ook wel eens gehoord. Het is ook lastig na te gaan als buitenstander hoe een SLX zich verhoudt tot een CFR.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-01 13:26

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Mistraller schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:17:
[...]

Dat wordt dus 2 garmins bijkopen >:)

Maar ff serieus; hoe vaak ga je die data bekijken?
Da’s waar. Meeste nut heeft het denk ik op de MTB.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:56:
[...]

Ja, maar niet of het makkelijk/goedkoop verkrijgbaar is etc.
Probeer jij maar eens een dura ace 56 kettingblad te kopen. (of groter, weet niet precies waar profs de tijdritten mee rijden)
Aerocoach uit de UK verkoopt die gewoon via de webshop :)

https://www.aero-coach.co...bon-chainrings-p202139092

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:20
CedricD schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:32:

Heb ik ook een paar keer gehad. Lag er waarschijnlijk aan dat iemand niet blij was dat ik een KOM had afgepakt. Even een mail naar service desk van Strava gestuurd. Toen was het zo opgelost.

• DDX
Ja en nu de shimano variant ;)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Die van Shimano zelf? Die is alleen voor Pro Riders beschikbaar, bij door Shimano gesponsorde teams.

• DDX
McMiGHtY schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:03:
Die van Shimano zelf? Die is alleen voor Pro Riders beschikbaar, bij door Shimano gesponsorde teams.
Ja daar ging het dus om, officieel moet die dus voor iedereen beschikbaar zijn.
Zijn ze ook wel maar niet eenvoudig dus. (maargoed dat is op dit moment ook met normale zaken)

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:40
Fisico schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:17:
[...]

Die heb ik ook wel eens gehoord. Het is ook lastig na te gaan als buitenstander hoe een SLX zich verhoudt tot een CFR.
Het viel me op dat de nieuwste Lux Trail (ja, bah, MTB, maar is voorbeeld) geen SL of SLX verwijzing meer had. Alleen CF...

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
In de categorie je even dom en blind voelen en misschien een toekomstige oplossing voor anderen:
TheTinusNL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:28:
[...]

Ik heb ook een tik op een bepaald punt van mijn linkerpedaal, inderdaad ook al veel opnieuw gemonteerd, was een tijdje weg maar nu is het sinds gisteren weer terug. Het is ook altijd op hetzelfde punt, dus het leek aan het pedaal of de trapas te liggen, maar het kan natuurlijk ook de zitpositie zijn die net op dat punt een kritiek punt heeft bereikt.

Ik was al op zoek naar een nieuw zadel in verband met comformt, nu ga ik er maar even wat haast achter zetten. Dank voor het bericht :)
Weer een mysterie opgelost na maandenlang voor de gek gehouden te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DiRK6WMpvcE-je_18IHb1yjYPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRstn8azp4P2L2Y6mfiFNDuh.jpg?f=fotoalbum_large
Blijkt dat het uiteinde van de draad iedere keer er langs schuurde. Ik dacht dat het random was, maar nu blijkt dus dat het alleen als ik op het binnenblad zat er tegen schuurde. Ook logisch dat het pas sinds enkele maanden was, toen heb ik mijn derailleur opnieuw afgesteld. :+

Afijn, weer wat geleerd als wielernoob, tijd om weer verder te dromen van mijn volgende fiets. :z

[ Voor 3% gewijzigd door TheTinusNL op 02-09-2021 11:51 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Rijdt dat nu erg lekker, zo'n fiets ondersteboven? :+

• TheTinusNL
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:25:
Rijdt dat nu erg lekker, zo'n fiets ondersteboven? :+
Zo heb ik minder last van de zwaartekracht.

• Mistraller
TheTinusNL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:49:
In de categorie je even dom en blind voelen en misschien een toekomstige oplossing voor anderen:

[...]

Weer een mysterie opgelost na maandenlang voor de gek gehouden te zijn:
[Afbeelding]
Blijkt dat het uiteinde van de draad iedere keer er langs schuurde. Ik dacht dat het random was, maar nu blijkt dus dat het alleen als ik op het binnenblad zat er tegen schuurde. Ook logisch dat het pas sinds enkele maanden was, toen heb ik mijn derailleur opnieuw afgesteld. :+

Afijn, weer wat geleerd als wielernoob, tijd om weer verder te dromen van mijn volgende fiets. :z
Wel mooi spaakloze wielen :P

---------------

• TheTinusNL
  • Niet online
Dat is voor de aero!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-01 14:02
Maar het mag niet van UCI he, anders reed iedereen wel 2-Spoke.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bacchus schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:46:
[...]

Maar het mag niet van UCI he, anders reed iedereen wel 2-Spoke.
No-spoke is nog beter dan 2 spoke. :Y)

• DeVliegendeNLer
  • Laatst online: 14-01 19:27
Ik wil mijn fiets schoonmaken.

Zijn er nog huis-tuin-keuken middeltjes wat je kan gebruiken om je frame in te zepen/schoon te maken en je aandrijving te ontvetten of is bikewash écht een aanrader of is bikewash een commerciële truc?

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-01 04:15
Vettel en Schumacher (F1-coureur) op de fiets naar hun persconferentie voor de Grand Prix van Zandvoort. Best aardige fietsjes zo, alleen jammer dat de logo's van de wielen niet zijn uitgelijnd met de ventielen. Cultuurbarbaren zijn het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXEURaCmcUy2F5tI80o_-ADeW-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wofQzVPcAatONeNW5joeMX7.jpg?f=fotoalbum_large

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 17:11

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

DeVliegendeNLer schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:43:

Zijn er nog huis-tuin-keuken middeltjes wat je kan gebruiken om je frame in te zepen/schoon te maken en je aandrijving te ontvetten of is bikewash écht een aanrader of is bikewash een commerciële truc?
Ik ben wel een fan van muc-off bike reiniger, vooral voor de MTB. Lijkt alsof er een soort laagje achterblijft waardoor modder er makkelijker vanaf spoelt volgende poets beurt. Mijn schoonmaak routine voor zowel MTB als racer:
- Met spuitkop op de tuinslang de fiets goed nat maken en de ergste modder afspuiten
- Inspuiten met muc off bike reiniger en even laten intrekken
- Met zachte borstel en een emmer met lauw Dreft sopje de fiets poetsen
- Afspuiten met tuinslang
- Naar gelang de zin: fiets afdrogen met droogdoek
- Ketting drogen met doek en voorzien van een nieuw laagje squirt-lube

Alles bij elkaar duurt het zo een 20 minuten voor een fiets. Door de squirt-lube vereist de ketting geen specifiek onderhoud en poetsen, gewoon afspuiten met tuinslang en borstel, daarna drogen en opnieuw smeren.

Don'ts:
- Hogedruk reiniger gebruiken
- Droog modder af borstelen
- Ketting iedere poetsbeurt volledig ontvetten

• 418O2

Dasty zal ook wel werken. Of autoshampoo van de xenos/action of iets soortgelijks in DK

• DeVliegendeNLer
-bolio- schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:51:
[...]

Ik ben wel een fan van muc-off bike reiniger, vooral voor de MTB. Lijkt alsof er een soort laagje achterblijft waardoor modder er makkelijker vanaf spoelt volgende poets beurt. Mijn schoonmaak routine voor zowel MTB als racer:
- Met spuitkop op de tuinslang de fiets goed nat maken en de ergste modder afspuiten
- Inspuiten met muc off bike reiniger en even laten intrekken
- Met zachte borstel en een emmer met lauw Dreft sopje de fiets poetsen
- Afspuiten met tuinslang
- Naar gelang de zin: fiets afdrogen met droogdoek
- Ketting drogen met doek en voorzien van een nieuw laagje squirt-lube

Alles bij elkaar duurt het zo een 20 minuten voor een fiets. Door de squirt-lube vereist de ketting geen specifiek onderhoud en poetsen, gewoon afspuiten met tuinslang en borstel, daarna drogen en opnieuw smeren.

Don'ts:
- Hogedruk reiniger gebruiken
- Droog modder af borstelen
- Ketting iedere poetsbeurt volledig ontvetten
Bedankt! Om de hoeveel km ontvet jij je ketting en wat gebruik je hiervoor?
418O2 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:03:
[...]

Dasty zal ook wel werken. Of autoshampoo van de xenos/action of iets soortgelijks in DK
Thanks! Ik ga even rondkijken. Ben ik al zo bekend dat jij weet dat ik in DK woon? _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 02-09-2021 15:06 ]

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-01 14:02

Met @-bolio- qua spoelen/(bio-)afwasmiddel/spoelen voor frame en wielen.
Ketting werkt goed met een doek met lampenolie. Kettingpoetsmachientjes zien er grappig uit maar zijn niet bijzonder effectief. Hardcore is ketting losnemen, in een potje met schone lampolie en deksel en schudden. Herhalen tot heldere olie. Gebruikte olie bewaren, laten bezinken, overgieten en hergebruiken.
Kettingwielen en cassette (handig even het wiel los te nemen) kun je met een doek met lampenolie tussen de wieltjes. Ik twijfel hier altijd of ik ze "afwas" (want het hoort imho vetvrij) of de ketting-lampoliedoek gebruik (want toch in de hand en het werkt goed) Een smalle borstel met lange haren (nylon voegenborstel bv) kan ook goed werken in de cassette.

[ Voor 8% gewijzigd door Bacchus op 02-09-2021 15:10 ]

• 418O2
DeVliegendeNLer schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:05:
[...]

Dat ligt echt volkomen aan het middel dat je gebruikt om in te vetten (wet/dry lube, wax) en wat voor omstandigheden je in rijdt
[...]

Thanks! Ik ga even rondkijken. Ben ik al zo bekend dat jij weet dat ik in DK woon? _/-\o_
Je bent momenteel de enige beginner met beginnersvragen, dus dat blijft wel hangen :)

• DeVliegendeNLer
418O2 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:08:
[...]

Dat ligt echt volkomen aan het middel dat je gebruikt om in te vetten (wet/dry lube, wax) en wat voor omstandigheden je in rijdt

[...]

Je bent momenteel de enige beginner met beginnersvragen, dus dat blijft wel hangen :)
Ik heb zelf wax aangeschaft wat dat betreft.

Waar zijn de andere beginners? Te bang om vragen te stellen? >:)

Oh nee, ik voel mij nu echt de leek hier. :F

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 13:49
DeVliegendeNLer schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:12:
[...]

Ik heb zelf wax aangeschaft wat dat betreft.

Waar zijn de andere beginners? Te bang om vragen te stellen? >:)

Oh nee, ik voel mij nu echt de leek hier. :F
Veel aan het mee lezen en mee aan het leren :).
Maar ik fiets geen enorme tochten, maar om 40km zo hard mogelijk te fietsen i.v.m. triatlons. Daarnaast is fietsen bij mij in de omgeving niet echt een spektakel sinds ik verhuist ben.

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-01 15:05
418O2 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:03:
[...]

Dasty is wel echt gif, dus niet heel chill om door het riool te smijten.

van een motorfietsenwebsite heb ik onderstaande overgenomen:
'Het door jou genoemde en geroemde reinigingsmiddel Dasty bevat in ieder geval twee stoffen die mij de wenkbrauwen doen fronsen.

De ene heet ethanolamine, en die is sterk alkalisch. Wanneer dit spul in de ogen komt, heb je een serieus probleem. Bovendien zal het spul lichtmetalen aanvreten.

De andere stof zit voor meer dan 30% in de vloeistof en heet limoneen. Deze stof wordt uit citrusvruchten geïsoleerd, vandaar de karakteristieke citrusgeur van Dasty. En ook de oorzaak dat dit soort middelen vaak een “groen” imago hebben.

Limoneen is een ontvlambare vloeistof met een vlampunt van circa 50 °C.

Naast het sensibiliseren van de huid (allergie) is er een acuut gevaar bij inademen. In een MSDS van limoneen staat: Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terecht komt.

Omdat het reinigingsmiddel in een flacon met vernevelaar zit, is dat risico niet nul…

Verder mag het middel absoluut niet in het milieu terecht komen, omdat het een nogal negatieve invloed heeft op het aquatisch leven. Bedenk dat je het spul door de gootsteen laat lopen. Dan komt het vervolgens in de biologische waterzuivering van het waterschap terecht. En sterft vervolgens hun algen en bacteriën af, waardoor de gehele waterzuivering het niet meer doet…

Het ergste is dat limoneen in sommige dierproeven tumoren veroorzaakt. Maar helaas kan men dan voor de mens nog niet aangeven dat dit middel carcinogeen is. Wel staat voor limoneen aangegeven dat de eigenschappen nog niet grondig onderzocht zijn en dat er door proeven op mensen is vastgesteld dat er onregelmatigheden in de lever van mensen ontstaan na blootstelling aan die stof.'
https://www.vfroc.nl/foru...als-ontvetter-de-risicos/

• 418O2
pannekoek schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:19:
[...]

van een motorfietsenwebsite heb ik onderstaande overgenomen:

[...]

https://www.vfroc.nl/foru...als-ontvetter-de-risicos/
Hm ja, denk persoonlijk dat het wel meevalt, maar ik zou het zelf ook niet gebruiken.

Ik heb gewoon MucOff en Bionet. Overpriced allicht, maar werkt goed en het gaat niets aantasten

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-01 14:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_lWH2MoUxKzR5P1dddU2fd3AxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpoNSquKIXeN43mQ8M4jsmFA.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een F1 coureur (Sergio Perez) die op een racefiets het circuit aan het verkennen is.

• DeVliegendeNLer
SteenMSc schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:16:
[...]

Veel aan het mee lezen en mee aan het leren :).
Maar ik fiets geen enorme tochten, maar om 40km zo hard mogelijk te fietsen i.v.m. triatlons. Daarnaast is fietsen bij mij in de omgeving niet echt een spektakel sinds ik verhuist ben.
Veel succes! Ja, ik kan gelukkig nog wat hoogtemeters pakken en dan moet je denken aan 350 meter op 50 km met een paar mini hellingen van 16+%. Los daarvan is er ook geweldig mooie natuur om doorheen te fietsen. Wat dat betreft vind ik het soms jammer dat ik geen gravelbike heb aangeschaft.

• DDX
Fiets 3 maten te groot ?

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-01 15:05
als we zo gaan beginnen; geen koerspet onder zijn helm, platte pedalen, niet volledig gesoigneerd..

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 17:11

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

DeVliegendeNLer schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:05:
[...]

Een nieuwe ketting ontvet ik voor montage (met wasbenzine) om al het vet te verwijderen en daarna smeer ik hem 3x met squirt-lube, volgens de handleiding.

Daarna ontvet ik de ketting nooit meer en veeg hem alleen af met een droge doek. Doordat vuil niet aan de wax plakt, blijven de ketting en tandwielen schoon en geruisloos lopen, zowel op de MTB als racefiets.

Nieuwe wax breng ik aan door op iedere schakel een druppeltje te leggen. Dit doe ik na een wasbeurt of bij de mountainbike om de rit (+/- 100km) en bij de racefiets iedere 4-5 ritten (+/- 250 km).

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:41
pannekoek schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:19:
Mmh ik gebruik ook Dasty voor de fiets en dat werkt perfect. Vorige week nog ketting helemaal mee ontvet en casette + derailleurs mee schoongemaakt. Nadien ook op mn handen gespoten om te ontvetten en het is eigenlijk helemaal geen aggressief spul ofzo, gaat prima daarna nog een keer handen wassen met zeep en gaan. Ohja en het is makkelijk verkrijgbaar. ;)

Van de mechanicien bij de Decatlhon moest ik trouwens vooral gewoon smeerolie gebruiken voor het smeren van de ketting. Heb ook zo'n flesje gekocht maar ben daar wel klaar mee. Spul trekt gewoon zoveel zooi en vuil aan dat ik na elke 3 ritten de ketting alweer kan demonteren en ontvetten. Ik ga dus denk ik ook maar overstappen op een wax / lube en dan meteen een goede reden om mijn ketting helemaal te vervangen want alle troep en vuil en zand zit inmiddels ook tussen de schakels aan de binnenkant. :O

HD4Life @ Full-HD

Pagina: 1 ... 344 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).