Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
In zekere zin zeggen we hier dat een Polo niets onderdoet voor een Mercedes C-klasse. Je woon-werk is nog steeds dezelfde afstand en door de snelheidslimieten en files doe je er nog steeds exact even lang over. Toch zijn er wel verschillen waarvoor de één schijnbaar wel bereid is een factor 2-5 meer te betalen en een ander niet.
Overigens heeft Di2/eTap de grootste verschillen in feel wel weggenomen. Bij SRAM zijn de electronica/motortjes etc. identiek en zijn enkel de gebruikte materialen nog anders. Bij mechanische groepen wordt er vaak nog onderscheid gemaakt in land van productie en daarmee ook toleranties/kwaliteitscontrole. Die verschillen vallen steeds meer weg, maar daardoor gaan de prijzen van goedkopere groepen ook alleen maar omhoog.
Ik heb hem gefietst en kwam inderdaad uit op (door Strava corrected) 830hm. Je moet dus nog een paar keer heen en weer op de Amerongse bergGalois schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:41:
Al tijden staat deze route op mijn todo-lijste: 1000 hm op de Utrechtse Heuvelrug.
Als ik de route inlaadt in Garmin Connect worden er 1265 hoogtemeters weergegeven, als ik de route inlaadt in Komoot dan 890 hoogtemeters.
Heeft iemand deze route gefietst? En op hoeveel hoogtemeters kwam je uit?
(ik weet dat elk apparaat weer iets anders aangeeft en dat het ook flink kan schelen... maar voor het idee)
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Vooral in de regen mis je ze echt als je een edge 830 hebt.mhr-zip schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:05:
[...]
De eerste 2x dacht ik, lekker boeiend die buttons. Als ik nu met mijn oude fiets (mechanisch) rijdt mis ik die buttons nog meer dan het elektrisch schakelen zelf.
Wisselt scherm opeens en kom je met geen mogelijkheid meer op kaartscherm.
Ik heb het nooit gehad, dus mis het niet. Maar zouden ze dat niet dmv software update kunnen implementeren?DDX schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:42:
[...]
Vooral in de regen mis je ze echt als je een edge 830 hebt.
Heb hiervoor een Garmin Remote gemonteerd, kan ik rustig mijn handen op het stuur houden en voorwaarts scrollen van de éne naar de andere pagina.DDX schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:42:
[...]
er zit een touchvergrendeling op he?DDX schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:42:
[...]
ik zal nog eens door de regen moeten fietsen, maar ik heb een keer een natte aprildag in Limburg gefietst en had toen bij mijn weten geen last.DDX schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:10:
[...]
Ja maar die stopt niet het wisselen tussen de pagina's.
N=1 (tot nu toe), dat wel
Er zijn geen extra buttons, dus lastig.GerbenBK schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:06:
[...]
Ik heb het nooit gehad, dus mis het niet. Maar zouden ze dat niet dmv software update kunnen implementeren?
Opzich zou het kunnen als je 1x rijd, dat de functie van beide buttons tegelijk indrukken pagina wisselt.
Je hebt wel van die kleine buttons voor microadjustment maar dat zal ook niet heel handig werken. Je hebt ook nog de mogelijk bij Red en Force om externe buttons aan te sluiten toch? Dan zou het daarmee wellicht getriggerd kunnen worden.DDX schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:11:
[...]
Er zijn geen extra buttons, dus lastig.
Opzich zou het kunnen als je 1x rijd, dat de functie van beide buttons tegelijk indrukken pagina wisselt.
Helaas kon ik niets meer antwoorden dan bovenstaande stellige opmerking op vragen als: "Maar hoeveel scheelt het dan? Volgens mij valt het wel mee. Ik heb nooit gemerkt dat ik echt onzinwaarden kreeg. Enz, enz."
Ook op dit onderwerp googlen geeft mij geen informatie wat de 'afwijking' is als je het gewoon nooit doet.
Nu is het mij (en dat maatje van mij ook) wel bekend dat het een soort van 'tarra' op je keukenweegschaal is. Dat als daar -5 op staat en je weegt iets wat 100 gram is, dat je dan inderdaad 95 gram meet. Logisch.
Maar goed... er is dus een verschil tussen 'er staat -5 gram op en ik weeg iets van 5 kg' (dus zero-offset is hier niet/minder van belang) of 'er staat -5 gram op en ik week iets van 50 gram'.
Weet iemand hier meer van? Of kan iemand mij verwijzen naar documenten op internet (hoe technische hoe beter
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Als ik mijn power2max erbij pak :Galois schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:21:
Van de week fietste ik met een maatje die ook een vermogensmeter heeft. We hadden het over de kalibratie voor elke rit (zero-offset). Hij gaf aan dat eigenlijk nooit te doen. Mijn reactie was: "Dat moet je echt wel elke rit doen hoor! Anders krijg je echt verkeerde waarden." Ik doe dat dus elke keer standaard als ik ga fietsen.
Helaas kon ik niets meer antwoorden dan bovenstaande stellige opmerking op vragen als: "Maar hoeveel scheelt het dan? Volgens mij valt het wel mee. Ik heb nooit gemerkt dat ik echt onzinwaarden kreeg. Enz, enz."
Ook op dit onderwerp googlen geeft mij geen informatie wat de 'afwijking' is als je het gewoon nooit doet.
Nu is het mij (en dat maatje van mij ook) wel bekend dat het een soort van 'tarra' op je keukenweegschaal is. Dat als daar -5 op staat en je weegt iets wat 100 gram is, dat je dan inderdaad 95 gram meet. Logisch.
Maar goed... er is dus een verschil tussen 'er staat -5 gram op en ik weeg iets van 5 kg' (dus zero-offset is hier niet/minder van belang) of 'er staat -5 gram op en ik week iets van 50 gram'.
Weet iemand hier meer van? Of kan iemand mij verwijzen naar documenten op internet (hoe technische hoe beter).
''HOW CAN I CALIBRATE MY POWER2MAX MYSELF?
There are two important values for the precision of crank-based power meters: zero-offset and slope. The zero-offset is the value that the power meter reports when there is no torque, i.e. when you are not pedaling and there is no tension on the chain. The slope indicates how much the measured value changes as torque increases.
power2max power meters automatically update the zero offset when you stop pedaling. Anytime you stop pedaling long enough (approximately 3 seconds or more) power2max updates the zero offset. You can also update the zero offset manually through a compatible head unit.
The slope does not need to be calibrated by the user. Other systems require calibration in two cases:
1. When you change chain rings 2. Due to aging of the materials of the power meter
power2max power meters have been designed in such a way that you can change chain rings without having to recalibrate the unit. Calibration remains unaffected by the choice of chain rings and chain bolt torque. We do however, recommend tightening chain bolts to the prescribed torque.
Furthermore we have constructed power2max power meters in a way that aging of materials is not an issue. You don?t have to worry about the calibration of your power2max.
If you want to verify the calibration of your power meter anyway you can send it in for calibration. However, we don?t see this as necessary.
Another possibility is to conduct a dynamic calibration yourself: you can compare the values from your power2max with a CYCLUS 2 professional ergometer. This ergometer also has a known precision of ±2%. Please contact us for a comparison test protocol if you wish to conduct this test.''
https://power2max.cc/pages/faq
Ook als je op een lente dag vertrek met 10 graden en later in de middag nog rijdt met 25 graden is het aan te raden opnieuw te calibreren.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ik meen ergens gelezen te hebben dat 32 offset punten ongeveer 1Nm aan koppel is. Dat zou gelijk staan aan ongeveer 10w.Galois schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:21:
Van de week fietste ik met een maatje die ook een vermogensmeter heeft. We hadden het over de kalibratie voor elke rit (zero-offset). Hij gaf aan dat eigenlijk nooit te doen. Mijn reactie was: "Dat moet je echt wel elke rit doen hoor! Anders krijg je echt verkeerde waarden." Ik doe dat dus elke keer standaard als ik ga fietsen.
Weet iemand hier meer van? Of kan iemand mij verwijzen naar documenten op internet (hoe technische hoe beter).
Kalibratie van dag tot dag scheelt bij mij nauwelijks, maar is sterk afhankelijk van temperatuur. Zeker in deze tijd van het jaar kan het s'middags 23 graden zijn en s'avonds 11 en ga je dat ook wel terugzien in je offset waardes. Zeker als je er weken tussen laat of je hebt een keer je crankset los gehad of een BB vervangen, dan kan er ook zo 30-50 punten verschil inzitten. Terugrekende naar gewicht vind ik 15w best veel (ongeveer 4kg).
Edit: Alle Quarq's hebben sinds de firmware update van vorig jaar ook MagicZero. Die zou tijdens het freewheelen ook een zero offset uit moeten voeren. Ook hebben ze iets van temperature compensation; dus in hoeverre zero offset echt nog nodig is? Ik doe het braaf bij de start van iedere rit (je kunt gewoon een pop-up instellen op je Garmin).
[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 26-08-2021 13:59 ]
Hier overigens in de afgelopen 2 weken exact 15km gefietst. Door wat stress thuis gewoonweg geen zin gehad om te fietsen. Ben sinds 12 augustus dan ook gezakt van 74 naar 53 fitness aldus intervals.icu. Zou eigenlijk weer even een lang ritje moeten inplannen om weer eens lekker te peddelen. merk dat ik ineens stramme benen heb en weeral lui begin te worden.
😀😀😀
Echt hele gekke getallen ga je ook niet krijgen als het goed is. Je gaat niet ineens 400w of 200w zien wanneer je 300w trapt, dan is er iets mis met je powermeter. De variatie is eerder in de range 3-10w. Voor de één niet noemenswaardig, voor de ander zou het vreemd zijn als je FTP ineens 10w hoger is.Stufferdt schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:02:
Ik calibreer mijn favero's eigenlijk nooit. Kan me ook even niet herinneren of het nodig is. Heb geen gekke getallen gehad tot nu toe, dus het zal wel goed zijn
Ik zou het vreemd vinden als je honderden euro's uitgeeft aan een precisie instrument dat tot +/- 1% nauwkeurig is, om vervolgens door eigen toedoen een afwijking van +/- 1-5% te accepteren. Dat zijn wel uitersten. Met de softwarematige snufjes van nu, er vanuitgaande dat je iedere rit vanaf hetzelfde punt vertrekt en dat je niet elke rit aan je crankset loopt te sleutelen, zullen de verschillen niet zó groot zijn. Toch zou ik minimaal bij verplaatsing (vakantie o.i.d.), grote temperatuurswisselingen/onderhoud etc. een zero offset doen.
Merk weinig verschil iig.
En bij 4iiii krijg je enkel een ok (code 1010) geen offset punten zoals bij stages en quarq
[ Voor 41% gewijzigd door DDX op 26-08-2021 14:29 ]
Ik heb sinds 2 jaar een Trek Emonda SL6 Disc uit 2019. Ik ben erg erg blij mee, mooie lichte Carbon fiets van 8,15kg. Destijds voor ~€ 2100 gekocht in Oosterhout. (Tegenwoordig moet € 3.500 betalen om op een dergelijke fiets te rijden, maar dat terzijde).
Ik rijd op de wielset die bij de fiets zat: Bontrager Paradigm Comp TLR Disc, specs: https://www.mantel.com/bo...ets-wielen#specifications
Ik hoor vaak, ook hier dat een betere wielen enorm verschil maken. Ik snap dat lichtere en stijvere wielen voordeel kunnen opleveren. Hoge Aero wielen kunnen ook voordeel opleveren, maar zijn gevoelig voor zijwind, vaak zwaarder en minder comfortabel.
Als ik naar de specs van mijn standaard wielen kijk, dan zijn ze helemaal niet zo zwaar: 1675 gram.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar deze: https://www.mantel.com/bontrager-aeolus-elite-35-tlr-disc , deze zitten snadaard onder nieuwe Emonda SL6 Pro , dan zie ik dat deze maar 10 gram lichter zijn dan mijn eigen wielen.
Kortom ik ben een beetje lost.
1. Is mijn wielset matig/redelijk/goed?
2. Wat voor soort wielen moet ik aan denken om echt een stap te maken t.o.v. mijn huidige wielset?
Mijn eigen specs/voorkeuren:
- 47 jaar oud, 175cm, 69kg
- Redelijke conditie, fiets 3000-3500km per jaar. Daarnaast 1000km hardlopen per jaar en ca. 3000km woonwerk op een E-bike
- In het seizoen fiets ik 100-150km per week, gewoon lekker fietsen voornamelijk solo
- In de vakantie in de bergen (Mont ventoux in 1 uur 50)
- Geen behoefte aan tubeless
- Geen behoefe aan Aero (Fiets zelden >35km/h)
- Wel behoefte aan comfort
Ik houd me aanbevolen voor suggesties's/feeback.
Even contact opnemen met @ElGreco en kijken wat hij voor je kan betekenen. Heb ook reeds 2 setjes van hem. Het gaat natuurlijk ook om het soort spaken/nippel & naaf. En daarnaast alu of carbon. Zitten best veel mogelijkheden en verschil in.bert74 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:41:
Ik heb even een Noob vraag over wielen.
Ik heb sinds 2 jaar een Trek Emonda SL6 Disc uit 2019. Ik ben erg erg blij mee, mooie lichte Carbon fiets van 8,15kg. Destijds voor ~€ 2100 gekocht in Oosterhout. (Tegenwoordig moet € 3.500 betalen om op een dergelijke fiets te rijden, maar dat terzijde).
Ik rijd op de wielset die bij de fiets zat: Bontrager Paradigm Comp TLR Disc, specs: https://www.mantel.com/bo...ets-wielen#specifications
Ik hoor vaak, ook hier dat een betere wielen enorm verschil maken. Ik snap dat lichtere en stijvere wielen voordeel kunnen opleveren. Hoge Aero wielen kunnen ook voordeel opleveren, maar zijn gevoelig voor zijwind, vaak zwaarder en minder comfortabel.
Als ik naar de specs van mijn standaard wielen kijk, dan zijn ze helemaal niet zo zwaar: 1675 gram.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar deze: https://www.mantel.com/bontrager-aeolus-elite-35-tlr-disc , deze zitten snadaard onder nieuwe Emonda SL6 Pro , dan zie ik dat deze maar 10 gram lichter zijn dan mijn eigen wielen.
2. Wat voor soort wielen moet ik aan denken om echt een stap te maken t.o.v. mijn huidige wielset?
- Redelijke conditie, fiets 3000-3500km per jaar. Daarnaast 1000km hardlopen per jaar en ca. 3000km woonwerk op een E-bike
- In het seizoen fiets ik 100-150km per week, gewoon lekker fietsen voornamelijk solo
Als je comfort zoekt, dan zou ik beginnen met bredere banden.
Ik heb zelf bij mijn nieuwe fiets gelijk de banden vervangen van 25mm naar 32mm en vind het heerlijk rijden. Snel zat, maar super comfortabel.
Favero’s hebben sinds begin dit jaar ook auto-calibration: https://zwiftinsider.com/assioma-auto-calibration/Stufferdt schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:02:
Ik calibreer mijn favero's eigenlijk nooit. Kan me ook even niet herinneren of het nodig is. Heb geen gekke getallen gehad tot nu toe, dus het zal wel goed zijn
Eens! Dat is inderdaad wat ik ook zeg!Michaelg schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:52:
Als je geen auto calibrate hebt moet je gewoon iedere rit calibreren om met name de temperatuur afwijkingen mee te laten nemen.
Ook als je op een lente dag vertrek met 10 graden en later in de middag nog rijdt met 25 graden is het aan te raden opnieuw te calibreren.
En daar gaat het JUIST om. Ik roep dat wel, maar waar ik nu geïnteresseerd in ben is in _hoeveel_ maakt het uit. Zoals ik zojuist zei, als bij een weegschaal de '0' niet op '0' staat, maar op -5, dan maakt het uit als je iets van 50 gram gaat wegen, maar als je iets van 5000 gram gaat wegen, maakt dat niet/minder uit.
Kortom: als ik gekalibreerd heb (zero-offset) bij 10 graden en daarna nooit meer... wat is de 'fout' dan bij 25 graden. Moet ik denken aan paar watt (geen probleem) of aan tientallen watts (groot probleem).
Ik weet dat niet en ik kan dat ook nergens vinden in documentatie.
Wat @rolandos582 citeert, zegt ook niets over de 'afwijking'. Er is genoeg informatie te vinden over 'slope' en 'zero-offset' en dat is ook allemaal erg eenvoudig te begrijpen. Maar kennelijk is nog niemand op het idee gekomen om met twee vermogensmeters te rijden en er dan maar ééntje te kalibreren
Naar zoiets zoek ik dus (32 offset punten komt overeen met 1 Nm... oid). Maar ik kan daar niets over vinden. Niemand die dit uit kennelijk getest heeft?Ypuh schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:55:
[...]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat 32 offset punten ongeveer 1Nm aan koppel is. Dat zou gelijk staan aan ongeveer 10w.
Kalibratie van dag tot dag scheelt bij mij nauwelijks, maar is sterk afhankelijk van temperatuur. Zeker in deze tijd van het jaar kan het s'middags 23 graden zijn en s'avonds 11 en ga je dat ook wel terugzien in je offset waardes. Zeker als je er weken tussen laat of je hebt een keer je crankset los gehad of een BB vervangen, dan kan er ook zo 30-50 punten verschil inzitten. Terugrekende naar gewicht vind ik 15w best veel (ongeveer 4kg).
Edit: Alle Quarq's hebben sinds de firmware update van vorig jaar ook MagicZero. Die zou tijdens het freewheelen ook een zero offset uit moeten voeren. Ook hebben ze iets van temperature compensation; dus in hoeverre zero offset echt nog nodig is? Ik doe het braaf bij de start van iedere rit (je kunt gewoon een pop-up instellen op je Garmin).
Overigens scheelt het bij mij nooit zoveel. Alle waarden die ik ooit gezien heb, zitten tussen de 900 en 910 (Garmin met een Stages vermogensmeter).
Ik snap niet waarom het los hebben gehad van crankset, van invloed zou zijn. In de Stages meter zit een rekstrookje, afhankelijk van de kracht die hierop komt verandert de weerstand (dus wat gemeten wordt, is volgens mij deze weerstand, deze is weer gekoppeld aan kracht en op zijn beurt kracht weer aan vermogen (met P=Fv?)). Dit rekstrookje zit op de crank en kan je niet loshalen of zelfs maar zien. Dus het loshalen van de crank of het vervangen van de BB-lagers zou m.i. van geen enkele invloed kunnen zijn (??).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
1675gr voor een velg van 21mm hoog is wel degelijk zwaar. Met 23mm velgen kan ik alu setjes maken van 1430gr.bert74 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:41:
Ik heb even een Noob vraag over wielen.
De carbon velgen die je noemt zijn ook niet bijster licht voor een 35mm hoogte.
Als je comfort wilt, moet je vooral bredere banden gebruiken. Jouw velgen hebben een interne breedte van 21mm. Daar vallen 28/30/32mm banden mooi op en krijg je bakken comfort voor terug. Tubeless maken scheelt nog meer.
normale powermeters kalibreer je nooit maar je 'nult' deze. Zolang je dus geen vermogen meet wanneer je niet trapt hoef je in de praktijk ook niet te kalibreren. Ik kalibreer mijn Powertap pedalen wel regelmatig omdat het zo eenvoudig gaat en de Garmin daar om vraagtGalois schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:21:
Wat uitleg zie https://powermetercity.co...libration-vs-zero-offset/
Ja, dit is het probleem ook niet (zie mijn eerdere posts, de verschillen tussen kalibreren en zero offset is meer dan duidelijk).BartNL schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:34:
[...]
normale powermeters kalibreer je nooit maar je 'nult' deze. Zolang je dus geen vermogen meet wanneer je niet trapt hoef je in de praktijk ook niet te kalibreren. Ik kalibreer mijn Powertap pedalen wel regelmatig omdat het zo eenvoudig gaat en de Garmin daar om vraagt![]()
Wat uitleg zie https://powermetercity.co...libration-vs-zero-offset/
Jouw opmerking "Zolang je dus geen vermogen meet wanneer je niet trapt..." is een interessante! Want inderdaad, als je zero offset (vgl met tarra op een keukenweegschaal (?)) niet gedaan is, dan zal bij niet trappen er vermogen gemeten worden (vgl met tarra op een keukenweeschaal, die zal dus (bv) 5 gram aangeven terwijl er niets op de weegschaal staat, er dus niets gemeten wordt).
Dit heb ik overigens nog nooit meegemaakt: niet trappen is ALTIJD 0 watt op mijn meter.
Zou dit dus betekenen dat als ik bij 30 graden of meer (fiets lekker in het zonnetje
Echt ik ken maar een persoon die nog luier is op dit vlakStufferdt schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:02:
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Verwijderd
Niet trappen = 0 vermogen hoeft niet te betekenen dat je niet hoeft te nullen.Galois schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:47:
[...]
Ja, dit is het probleem ook niet (zie mijn eerdere posts, de verschillen tussen kalibreren en zero offset is meer dan duidelijk).
Jouw opmerking "Zolang je dus geen vermogen meet wanneer je niet trapt..." is een interessante! Want inderdaad, als je zero offset (vgl met tarra op een keukenweegschaal (?)) niet gedaan is, dan zal bij niet trappen er vermogen gemeten worden (vgl met tarra op een keukenweeschaal, die zal dus (bv) 5 gram aangeven terwijl er niets op de weegschaal staat, er dus niets gemeten wordt).
Dit heb ik overigens nog nooit meegemaakt: niet trappen is ALTIJD 0 watt op mijn meter.
Zou dit dus betekenen dat als ik bij 30 graden of meer (fiets lekker in het zonnetje) een zero offset uitvoer en vervolgens de fiets bij 10 graden ongezero-offset ga gebruiken, dat bij niet trappen er toch een vermogen getoond wordt? Hmmm... interessant.
Een power meter meet twee dingen: koppel (door verbuiging van de crank) en hoeksnelheid (zeg maar cadans). Vermenigvuldig die met elkaar en je krijgt vermogen.
Als door temperatuurwisselingen de spanningen in de crank veranderen, kan de sensor een koppel meten terwijl er geen kracht wordt gezet. Maar als de trappers stilstaan is de hoeksnelheid 0 en het vermogen dus ook 0. Iets maal 0 is 0.
Dus als je de trappers stilhoudt en je ziet niet 0W, is er iets heel erg mis. Maar zie je wel 0W, dan betekent dat niet dat alles in orde is!
Nope, vanwege de uitleg die hierboven al wordt gegeven. Maar afgezien daarvan, elke moderne vermogensmeter heeft een temperatuursensor en corrigeert daar automatisch voor.Galois schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:47:
[...]
Ja, dit is het probleem ook niet (zie mijn eerdere posts, de verschillen tussen kalibreren en zero offset is meer dan duidelijk).
Zou dit dus betekenen dat als ik bij 30 graden of meer (fiets lekker in het zonnetje) een zero offset uitvoer en vervolgens de fiets bij 10 graden ongezero-offset ga gebruiken, dat bij niet trappen er toch een vermogen getoond wordt? Hmmm... interessant.
goede aanvulling en klopt, je zou met 0 kracht moeten freewheelen. Lijkt mij dat het 'offset' getal van mijn Powertap op de Garmin wel gewoon een meting bij stilstand is. D.w.z. wanneer offset voor en na het nullen gelijk blijft had ik niet hoeven nullen.Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:44:
[...]
Niet trappen = 0 vermogen hoeft niet te betekenen dat je niet hoeft te nullen.
[ Voor 3% gewijzigd door BartNL op 26-08-2021 21:27 ]
Klinkt heel logisch wat je zegt inderdaad! Je zou dus moeten schakelen naar een licht verzet en heel rustig, zonder kracht te zetten, je cranks rond laten gaan…Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:44:
[...]
Niet trappen = 0 vermogen hoeft niet te betekenen dat je niet hoeft te nullen.
Een power meter meet twee dingen: koppel (door verbuiging van de crank) en hoeksnelheid (zeg maar cadans). Vermenigvuldig die met elkaar en je krijgt vermogen.
Als door temperatuurwisselingen de spanningen in de crank veranderen, kan de sensor een koppel meten terwijl er geen kracht wordt gezet. Maar als de trappers stilstaan is de hoeksnelheid 0 en het vermogen dus ook 0. Iets maal 0 is 0.
Dus als je de trappers stilhoudt en je ziet niet 0W, is er iets heel erg mis. Maar zie je wel 0W, dan betekent dat niet dat alles in orde is!
Als je dan geen 0 ziet staan…? Of zijn die meters zo gevoelig dat je zelfs zonder kracht wel iets meet… bv 10 W is niet heel veel…
Interessant in ieder geval!
Ben ik trouwens de enige die KMC kettingen kapot trap? Ooit eens één kapot getrapt op mijn 'oude' koersfiets.
Op mijn nieuwe koersfiets zat standaard ook een KMC ketting. Na 500 km kapot.
En vandaag de KMC ketting op mijn mountainbike kapot getrapt. Die zat er ook nog geen 1000 km op
Op mijn koersfietsen nu steeds Shimano kettingen (105 of Ultegra) waarmee ik al duizenden kilometers mee heb afgelegd. Tot nu toe nooit problemen mee gehad. Nog mensen met een gelijkaardige ervaring?
Ik heb wel eens een Shimano ketting kapot getrapt.CedricD schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:51:
Pechweekje: 2 lekke banden begin deze week en vandaag mijn ketting in 2.
Ben ik trouwens de enige die KMC kettingen kapot trap? Ooit eens één kapot getrapt op mijn 'oude' koersfiets.
En vandaag de KMC ketting op mijn mountainbike kapot getrapt. Die zat er ook nog geen 1000 km op.
Op mijn koersfietsen nu steeds Shimano kettingen (105 of Ultegra) waarmee ik al duizenden kilometers mee heb afgelegd. Tot nu toe nooit problemen mee gehad. Nog mensen met een gelijkaardige ervaring?
Kon je het repareren onderweg?
Dat een ketting op de MTB bij 1.000km knapt vind ik ietsjes begrijpelijker. Mijn kettingen zijn vaak al wel versleten op de MTB voor de 1.000km bereikt is.
Verwijderd
Makkelijkst lijkt mij: achterwiel van de grond, kleine versnelling en dan het achterwiel een zwieper geven. Je hebt dan wel rotatie van de cranks maar geen kracht op de pedalen / torsie op de crankarm.Galois schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:34:
[...]
Klinkt heel logisch wat je zegt inderdaad! Je zou dus moeten schakelen naar een licht verzet en heel rustig, zonder kracht te zetten, je cranks rond laten gaan…
Als je dan geen 0 ziet staan…? Of zijn die meters zo gevoelig dat je zelfs zonder kracht wel iets meet… bv 10 W is niet heel veel…
Interessant in ieder geval!
Disclaimer: ik heb geen ervaring met power meters maar begrijp wel hoe ze werken
Dan komt de kracht van binnenuit / trapas.Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:30:
[...]
Makkelijkst lijkt mij: achterwiel van de grond, kleine versnelling en dan het achterwiel een zwieper geven. Je hebt dan wel rotatie van de cranks maar geen kracht op de pedalen / torsie op de crankarm.
Disclaimer: ik heb geen ervaring met power meters maar begrijp wel hoe ze werken![]()
Hoe klein ook en vergelijkbaar met zo goed als krachtloos draaien.
Verwijderd
Het enige vermogen dat dan op dat punt geleverd wordt is wat nodig is om de crankarmen en pedalen door de lucht te duwen. Dat is uiteraard niet 0 maar wel véél kleiner dan 1 watt.babbelbox schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:39:
[...]
Dan komt de kracht van binnenuit / trapas.
Hoe klein ook en vergelijkbaar met zo goed als krachtloos draaien.
Hahahahaha, ik vind ‘m mooi.Fisico schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:20:
[...]
Echt ik ken maar een persoon die nog luier is op dit vlak
Voor de niet-insiders binnen dit trapje:
Je vectors als gewone ‘dumb’ pedalen gebruiken omdat je te lui bent om er batterijen in te steken is wel de overtreffende trap ja
Oeh nice. Ik ben dus eigenlijk onbewust bekwaam😎La1974 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:10:
[...]
Favero’s hebben sinds begin dit jaar ook auto-calibration: https://zwiftinsider.com/assioma-auto-calibration/
😀😀😀
Zet je beide op dezelfde manier vast? Kan zijn dat ik er helemaal naast zit hoor, maar Shimano levert toch alleen met slagpin en kmc doet missing link…?CedricD schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:51:
En vandaag de KMC ketting op mijn mountainbike kapot getrapt. Die zat er ook nog geen 1000 km op.
Anyway, ik kan me niet voorstellen dat kmc zo snel kapot zou gaan.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Moet je niet zo lui zijn dat je de firmware niet updateStufferdt schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:52:
[...]
Hahahahaha, ik vind ‘m mooi.
Voor de niet-insiders binnen dit trapje:
Je vectors als gewone ‘dumb’ pedalen gebruiken omdat je te lui bent om er batterijen in te steken is wel de overtreffende trap ja
[...]
Oeh nice. Ik ben dus eigenlijk onbewust bekwaam😎
Als je je firmware niet eens wilt updaten, moet je jezelf eens goed achter de oren krabben op je nog wel op GoT zou moeten zitten418O2 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 00:05:
[...]
Moet je niet zo lui zijn dat je de firmware niet update
Shimano kettingen worden tegenwoordig standaard geleverd met een shimano missing link. Ik kan tenminste bijna geen shimano ketting zonder missing link meer vindenSirLenncelot schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 00:02:
[...]Kan zijn dat ik er helemaal naast zit hoor, maar Shimano levert toch alleen met slagpin en kmc doet missing link…?
Ik heb in juni een XT ketting gekocht (bij Mantel) zonder missing link hoor...pdukers schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:24:
[...]
Shimano kettingen worden tegenwoordig standaard geleverd met een shimano missing link. Ik kan tenminste bijna geen shimano ketting zonder missing link meer vinden
En klopt... dat is nog steeds zo. Zie hier.
De oudere 10-speed Shimano kettingen worden waarschijnlijk met breekpen geleverd, maar volgens mij worden alle 11 en 12 speed Shimano kettingen met missing link geleverd.Galois schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:58:
[...]
Ik heb in juni een XT ketting gekocht (bij Mantel) zonder missing link hoor...
En klopt... dat is nog steeds zo. Zie hier.
Ik weet nog niet of het Aero of klim wordt, misschien een leuke mix als tarmac sl7 of SK Pininfarina.
Bij de laatste (DeRosa) kun je bij diverse bedrijven zelf online configureren. Bij de lokale Salden kom ik dan rond 5k uit waar anderen bij €6800 starten. Wel een goedkope wielset gekozen bij Salden, wat ze aanbieden bevalt me niet en dan heb ik na upgrade een aardig reservesetje wielen.
Waar zit nu het verschil van ruim €1800?
Verkoopt Salden overjarige frames, foute mix van groepen, of zijn ze gewoon goedkoper dan de rest?
Salden zit ook redelijk in mijn buurt (20km) dus is redelijk lokaal voor mij. Maar de zeldzame keer dat ik er ben, heb ik toch het dozenschuiver idee in mijn hoofd. Altijd druk, verkopers hebben niet heel veel tijd als je zonder afspraak binnenloopt.
Overigens wel veel kennis in huis en onlangs hebben ze een heel krom wiel van mij perfect gericht. Had het wiel eigenlijk afgeschreven maar voor 20€ weer keurig in orde.
Kijk je dan bij Jef Abels, dan voel ik me daar meer klant. Nemen ook 1-2 uur de tijd voor bikefit (moet je gewoon betalen). Maar uiteindelijk is €1000 of meer toch heel veel geld, alleen voor het gevoel.
De winkel waar ik mijn supersix gekocht heb is ook prettig om er te kopen, goed advies, goede service. Andersom, in de 3 jaar dat ik de fiets heb ben ik er 1x geweest voor servicebeurt. Kom er wel vaker, maar dan voor kleding, onderdelen etc. Zo vaak heb ik de dealer dus niet nodig.
[ Voor 44% gewijzigd door Ramon 73 op 27-08-2021 09:15 ]
Er zaten Bontrager R2 28mm banden onder, maar die heb ik vrij snel vervangen door 28mm GP5000.NewbieNeo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:59:
@bert74 Welke banden heb je eromheen zitten en hoe breed? Nog steeds de originele 25mm?
Als je comfort zoekt, dan zou ik beginnen met bredere banden.
Ik heb zelf bij mijn nieuwe fiets gelijk de banden vervangen van 25mm naar 32mm en vind het heerlijk rijden. Snel zat, maar super comfortabel.
NB: comfort met deze set is prima, maar ben mij aan het orienteren wat een betere set wielen brengt, zonder te verliezen aan comfort.
Ik heb positieve ervaringen met Salden, ook al is dat van flink wat jaren terug. Heb daar destijds een fiets gekocht, vooraf aangegeven via de mail dat ik langs wilde komen, framemaat doorgegeven etc.
Ze nemen dan alle tijd voor je en hebben mij destijds perfect op de fiets gezet, de bikefit die ik later nog heb gedaan, was eigenlijk weg gegooid geld, alleen de schoonplaatjes moesten bij de bikefit nog wat bijgesteld worden. De bikefitter gaf ook aan dat Salden goed werk had geleverd.
Ook qua service verlening vond ik Salden top, kortom ik zou daar zo weer een fiets kopen! Dat dus... terwijl ik een krappe 250 km enkele reis heb afgelegd
Er zitten al 28mm GP5000 onder. Comfort vind ik prima nu. Wellicht dat 30mm net past op m'n fiets, 32 mm past in elk geval niet.ElGreco schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:30:
[...]
1675gr voor een velg van 21mm hoog is wel degelijk zwaar. Met 23mm velgen kan ik alu setjes maken van 1430gr.
De carbon velgen die je noemt zijn ook niet bijster licht voor een 35mm hoogte.
Als je comfort wilt, moet je vooral bredere banden gebruiken. Jouw velgen hebben een interne breedte van 21mm. Daar vallen 28/30/32mm banden mooi op en krijg je bakken comfort voor terug. Tubeless maken scheelt nog meer.
ik rij eigenlijk steevast met SRAM kettingen op mijn 9spd, heb sinds juli een 11spd erbij maar die heb ik nog niet hoeven onderhouden.CedricD schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:51:
Mijn vuistregel is om de 1000km de ketting ruilen, 3 kettingen per cassette. Ben nu bij de 3e en ga daarna weer terug naar 1. Ketting slijtage tool past er nog niet in dus alles lijkt goed te gaan.
Maar goed, je vroeg naar KMC dus ik kan je niet echt helpen haha
-----
Ik zie nu deze aanbieding voorbijkomen. Ik heb zelf al een Garmin, maar mocht iemand in de wondere wereld van fietscomputers willen duiken dan ziet dit eruit als een goede aanbieding.
https://www.ibood.com/nl/...0e-gps-fietscomputer.html
Mocht ik hiermee de regels overtreden, dan haal ik dit weer weg, maar ik zag deze ineens voorbij komen en misschien is er iemand mee geholpen.
[ Voor 17% gewijzigd door pannekoek op 27-08-2021 09:46 ]
Je kan ze met en zonder bestellen :NewbieNeo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:03:
[...]
De oudere 10-speed Shimano kettingen worden waarschijnlijk met breekpen geleverd, maar volgens mij worden alle 11 en 12 speed Shimano kettingen met missing link geleverd.
https://www.bike24.de/p184753.html
https://www.bike24.de/p1231621.html
Grappige is dat prijs gewoon gelijk is.
[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 27-08-2021 10:21 ]
Nou, nee. Dozenschuiver, goedkope mixen of gewoon minder marge maken. Daar zit nogal wat verschil in. Bij een dozenschuiver liever niet voor een dergelijke aanschaf, maar als ze bewust minder marge per fiets maken en daardoor meer verkopen, tsja, alleen maar prima toch.418O2 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:12:
Je vraagt waarom ze goedkoper zijn en geeft daarna de redenen zelf al...
Ik ken de winkel niet goed genoeg om te weten waar ze staan. Kom er eigenlijk maar zelden, alleen fietsschoenen en balieverkoop.
Er wordt alleen vermogen getoond als je trapt cq toeren maakt met je voeten. Voeten stil = geen vermogen.Galois schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:47:
[...]
Er wordt wel pedaalkracht gemeten als je op het pedaal duwt, maar vermogen is het product van pedaalkracht, cadans en cranklengte. Neem je 1 van de 3 weg (cadans bij niet trappen) heb je 0 Watt vermogen.
Je kan toch ook langsgaan? Gewoon praatje maken met de verkoper, zeggen dat je aan het rondkijken bent en wat de opties zijn. Krijg je vanzelf antwoorden op zulke vragen.Ramon 73 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:22:
[...]
Nou, nee. Dozenschuiver, goedkope mixen of gewoon minder marge maken. Daar zit nogal wat verschil in. Bij een dozenschuiver liever niet voor een dergelijke aanschaf, maar als ze bewust minder marge per fiets maken en daardoor meer verkopen, tsja, alleen maar prima toch.
Ik ken de winkel niet goed genoeg om te weten waar ze staan. Kom er eigenlijk maar zelden, alleen fietsschoenen en balieverkoop.
Die SK Pinifirina is trouwens wel echt een heel mooie fiets, zou die wel over de Tarmac nemen, zie je zelden rijden. Waar je die Tarmac al veel vaker ziet.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
In het afgelopen jaar is het wel duidelijk geworden dat ik het echt heel leuk vind en ben dan ook best veel op de fiets te vinden. De gravelbanden hangen nog nieuw in de schuur, het racen is mijn ding.
Nou liep ik met het idee om volgend jaar voor een racer te gaan. Een goede carbonnen fiets met degelijke groepset en wielen.
Maar de discussie van gisteren over of je nou echt zoveel winst pakt op een nieuwe fiets of dat je beter een upgrade van de wielen kunt doen hebben me wel aan het denken gezet. Is het niet beter om eerst een goed stel wielen aan te schaffen en de nieuwe racer nog even uit te stellen.
Net even bij de LBS op de hoek geweest en het daar ook eens besproken. Hij gaf aan dat de overstap van een aluminium gravelbike naar een carbon racer toch echt wel de nodige performanceverbetering zal geven, bekeken vanuit mijn koerssnelheid van +- 36 km/pu.
Oftewel: dubio. Volgend jaar nieuwe racer en gravelbanden onder mijn huidige gravelbike of de gravelbike upgraden met een goed wielset die ook mee kan naar een nieuwe racer over een paar jaar.
Voor nu besloten om volgende week allereerst een bikefit te doen op mijn huidige fiets omdat ik af en toe wat pijntjes in de rug heb.
Ik zeg koop een stel nieuwe wielen
De FM zegt koop een nieuwe carbon fiets.
Beiden zijn we van wc-eend en adviseren wij wat ons het beste uitkomt.
Ik zou dus niet blind varen op de FM.
Op dit moment is het niet heel makkelijk om een fiets te vinden wat alle hokjes aftikt:
- passend qua zit
- passend qua budget
- iets wat je mooi vind
- beschikbaar en niet pas over 2 jaar
Het is niet onmogelijk om iets te vinden, maar wel een hit and run gebeuren op dit moment. Wielen kopen is wat makkelijker.
Wat handig is om voor jezelf te bepalen wat je nu gaat doen in de toekomst. Het zou zonde zijn om een racer te kopen om erna er achter te komen dat je eigenlijk ook wel eens in het bos zou willen spelen. Ik ga er tenminste vanuit dat de gravelding de deur uit gaat.
Heb je je gravelfiets wel eens gebruikt voor het doel waarvoor dit primair voor is gemaakt? Weet je zeker dat je het gravellen niets vind? Misschien dat eerst even aftikken?
Je zegt dqat een racer je ding is. Dan heb je toch een racefiets nodig en geen gravelbike? Lijkt me logischer om dan voor een racefiets te gaan. Wielen kun je altijd nog een upgrade geven. Het is makkelijker om je wielenset een upgrade te geven dan een hele nieuwe fiets te kopen omdat je een upgrade wil. Dus als een racefiets je ding is koop dan een mooie (goed passende) racefiets. En wielen die kun je later nog van een upgrade voorzien.Bartmanz schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:56:
Vorig jaar zomer begonnen met fietsen. Omdat ik niet wist ik of het leuk of superleuk zou vinden en niet wist of ik wilde racen of gravelen op advies van een kennis voor een aluminium gravelbike gegaan. Wel gelijk racebanden eronder gezet.
In het afgelopen jaar is het wel duidelijk geworden dat ik het echt heel leuk vind en ben dan ook best veel op de fiets te vinden. De gravelbanden hangen nog nieuw in de schuur, het racen is mijn ding.
Nou liep ik met het idee om volgend jaar voor een racer te gaan. Een goede carbonnen fiets met degelijke groepset en wielen.
Maar de discussie van gisteren over of je nou echt zoveel winst pakt op een nieuwe fiets of dat je beter een upgrade van de wielen kunt doen hebben me wel aan het denken gezet. Is het niet beter om eerst een goed stel wielen aan te schaffen en de nieuwe racer nog even uit te stellen.
Net even bij de LBS op de hoek geweest en het daar ook eens besproken. Hij gaf aan dat de overstap van een aluminium gravelbike naar een carbon racer toch echt wel de nodige performanceverbetering zal geven, bekeken vanuit mijn koerssnelheid van +- 36 km/pu.
Oftewel: dubio. Volgend jaar nieuwe racer en gravelbanden onder mijn huidige gravelbike of de gravelbike upgraden met een goed wielset die ook mee kan naar een nieuwe racer over een paar jaar.
Voor nu besloten om volgende week allereerst een bikefit te doen op mijn huidige fiets omdat ik af en toe wat pijntjes in de rug heb.
1X is misschien niet heel praktisch voor "snelheid", een setje andere wielen er onder kan zeker helpen (of je gaat even voor iets dunnere banden om het "gevoel" te krijgen).
Mijn ervaring is toch wel dat een 2X het verschil kan maken (er ligt een 40 op nu?). Dus een upgrade op je groepset of crankstel is natuurlijk nog een optie (zelfde reeks heeft een 46/30 dubbel bijv). Maar zoals anderen ook melden, beetje de vraag of je nu of in de toekomst ook nog gravel wil doen?
Maar zou je dan richting endurance of meer aero gaan? Want die houding is ook nogal een verschil (ook gezien die pijntjes die je nu dan al hebt).
De gravelbike wil ik sowieso houden, juist om te gaan gravelen en als 'winterfiets'. Dat de FM me een fiets wil verkopen geloof ik maar ergens geloof ik ook wel in zijn eerlijke mening. We zitten ook in dezelfde fietsgroep dus de relatie is niet puur commercieel.ElGreco schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:03:
@Bartmanz
Ik zeg koop een stel nieuwe wielen
De FM zegt koop een nieuwe carbon fiets.
Beiden zijn we van wc-eend en adviseren wij wat ons het beste uitkomt.
Ik zou dus niet blind varen op de FM.
Op dit moment is het niet heel makkelijk om een fiets te vinden wat alle hokjes aftikt:
- passend qua zit
- passend qua budget
- iets wat je mooi vind
- beschikbaar en niet pas over 2 jaar
Het is niet onmogelijk om iets te vinden, maar wel een hit and run gebeuren op dit moment. Wielen kopen is wat makkelijker.
Wat handig is om voor jezelf te bepalen wat je nu gaat doen in de toekomst. Het zou zonde zijn om een racer te kopen om erna er achter te komen dat je eigenlijk ook wel eens in het bos zou willen spelen. Ik ga er tenminste vanuit dat de gravelding de deur uit gaat.
Heb je je gravelfiets wel eens gebruikt voor het doel waarvoor dit primair voor is gemaakt? Weet je zeker dat je het gravellen niets vind? Misschien dat eerst even aftikken?
Dat was een copy-paste fout van me, ik heb de normale (2X) versie.Raznov schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:05:
@Bartmanz, op basis van de info die je eerder in dit topic had gezet, zie ik dat je een Orbea Terra H30-D 1X 2020 hebt?
...
Maar zou je dan richting endurance of meer aero gaan? Want die houding is ook nogal een verschil (ook gezien die pijntjes die je nu dan al hebt).
Qua endurance of aero ben ik er nog niet helemaal uit maar ik neig meer naar endurance.
Daarnet de fiets wat opgekuist maar het knarsend geluid van het zand krijg ik maar niet weg. Is dit eerder zand die tussen de kettingschakels zit of eerder tussen de pedaalarm en de trapas? Heb de ketting mooi ontvet en met wet lube terug gesmeerd. Bij de trapas heb ik ook wat wet lube aangebracht.
Verdwijnt dit na terug wat te fietsen eens de lube wat ingedrongen is of moet ik het verder zoeken om het op te lossen?
Da's heel slim commercieel van de fietsgroep maatBartmanz schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:25:
[...]
.....We zitten ook in dezelfde fietsgroep dus de relatie is niet puur commercieel...
Maar het gaat toch n+1 worden, dat druipt er al vanaf (hint: 36 km/h)
Een Orbea Terra is qua geometrie niet echt in de 'luie' kant van het spectrum. Het is geen volbloed racer, maar het is zeker geen tractor. Dus als je neigt naar endurance zou ik persoonlijk niet direct naar een andere fiets kijken.Bartmanz schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:25:
[...]
De gravelbike wil ik sowieso houden, juist om te gaan gravelen en als 'winterfiets'. Dat de FM me een fiets wil verkopen geloof ik maar ergens geloof ik ook wel in zijn eerlijke mening. We zitten ook in dezelfde fietsgroep dus de relatie is niet puur commercieel.
[...]
Dat was een copy-paste fout van me, ik heb de normale (2X) versie.
Qua endurance of aero ben ik er nog niet helemaal uit maar ik neig meer naar endurance.
Ik rijd vanwege het vrij matige wegdek in onze regio het overgrote deel van mijn kilometers op m'n gravelbike. Dat doe ik meestal op 38mm banden, soms ga ik naar 32mm slicks voor een meer 'race' gevoel. Kijk ik dan achteraf naar de snelheden die ik in die setup (32mm onder een ~9.5kg Diverge) haal in verhouding tot mijn lichte carbon racer (26mm onder een 7.2kg Storck Scenero), dan is de conclusie voor mij vrij simpel: de racers zijn voor écht mooi weer en écht mooi wegdek. Op al het andere is de racer veel minder comfortabel en eigenlijk niet eens zo heel veel sneller
Over 1x vs 2x: je kan prima knetterhard rijden met 1x. Op mijn Standert rijd ik 1x11 (48t / 11-32) en ik zal een hele beste sprint moeten rijden om aan 48x11 te weinig te hebben. Natuurlijk ga ik met de huidige setup op de Standert tekort komen voor het echte klimwerk, maar in Nederland red ik het hier wel mee. Let wel: ik rijd geen wedstrijden, en ik rijd amper in groepen. Zou ik dat wel doen, dan zijn de kleinere stappen die 2x je biedt waarschijnlijk fijner. Persoonlijk vind ik voorderailleurs gewoon vervelende dingen en ben ik behoorlijk flexibel geworden met mijn cadans, dus ik vind 1x setups fijner, stiller, en makkelijker in onderhoud. Pak wat je fijn en/of logisch vindt en laat niemand je vertellen dat iets ongeschikt is
Launching containers into space
Wat betreft de banden was het een net iets andere tubeless ervaring dan met mijn Fulcrum wielen i.c.m. de Schwalbe one. Ik heb ditmaal voor Pirelli tubeless banden (Schwalbe ook slecht leverbaar) gekozen en de eerste ervaring is dat ze makkelijker te monteren zijn maar in het begin minder goed lucht vast houden. Ik had ditmaal een booster nodig om de banden te zetten en deze banden liepen zonder sealant ook langzaam leeg. Tijdens mijn proefritje van een uur gisterenavond liep de achterband langzaam leeg. Na thuiskomst heb ik deze opgepompt en die is nu vanavond na een ritje van anderhalf uur nog steeds hard. Ik moet zeggen, ik heb dan ook niet volledig de instructies gevolgd, had de banden meteen na het toevoegen van de sealant op spanning gezet maar het is de bedoeling dat je er eerst een paar bar in doet en dan de sealant zijn werkt laat doen.
Vandaag stond er lekker veel wind maar ik heb er niet echt hinder van ondervonden behalve dat het recht tegen de wind in wel zwaar trappen was. Voor het overige rollen de wielen mooi en heb het gevoel dat deze wiel band combinatie ook lekkerder de bochten doorstuurt. Wat verder opvalt is dat de stiller zijn dan de Fulcrums en dat de freehub ratel veel stiller is dan bij de Fulcrums.
De nieuwe KMC ketting bevalt ook goed loopt beter op de kleinere tandwielen en ziet er leuk uit in de kleur van de fiets maar daar betaal je dan ook voor. De RT-MT900 staan ook goed, ik die vind persoonlijk mooier dan de RT-900
Al met al is wat mij betreft het plaatje nu wel redelijk af:
Je zult geen spijt krijgen van deze set
Ik heb nu een Trek Emonda alr 5 (105 groep) (2016).
Plan is om volgend jaar een fietstocht te maken van ca 1000-1200km in ca 8 dagen, waarbij overnacht wordt in hotels ed dus er hoeft geen zware bepakking mee ("bikepacking"). Ik dacht aan hooguit 2 tassen achter (of 1 pack aan het zadel) en op het stuur. Daarnaast wil ik deze fiets het hele jaar door gebruiken, dus ook in de winterse omstandigheden en misschien af en toe voor woon-werk (10km enkele reis door de stad, toeristische route is 15-20km). Huidige fiets kan dan op de indoor trainer blijven in de winter.
Mijn aandacht is een beetje getrokken door de Cube SL Road serie, in het bijzonder de 2022 CUBE SL ROAD C:62 SLT of de 2022 CUBE SL ROAD SL. In een vergelijk .
Voor de vakantie zal deze voorzien worden van een achterrekje en verlichting.
Wat vinden jullie? In hoeverre is de Cube Road C:62 een verbetering tov mijn huidige Trek fiets of kan ik daar net zo goed 32mm banden op zetten voor de fietsvakantie/winter? Qua specs is de Cube natuurlijk beter op papier, wat ga je daarvan merken?
Qua levertijden is het allemaal spannend, als de levering (factuur) voor eind december is kan ik hem via het fietsplan van m'n werkgever aanschaffen
Zie trouwens dat de Trek ALR voor 850-1100 euro op marktplaats staat (gebruikt) , dat is meer dan ik er destijds nieuw voor heb betaald
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 28-08-2021 00:21 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Heerlijke machine!kwiebus schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:25:
Ik heb mijn nieuwe tractor wielen er sinds gisterenavond onder zitten. Er zullen hier zijn die het spuuglelijk vinden maar ik vind ze mooi staan.(Naast nieuwe wielen heb ik ook meteen ook maar nieuwe banden, XTR remschijven, blokken, KMC ketting en een 11-25 cassette gemonteerd.)
Wat betreft de banden was het een net iets andere tubeless ervaring dan met mijn Fulcrum wielen i.c.m. de Schwalbe one. Ik heb ditmaal voor Pirelli tubeless banden (Schwalbe ook slecht leverbaar) gekozen en de eerste ervaring is dat ze makkelijker te monteren zijn maar in het begin minder goed lucht vast houden. Ik had ditmaal een booster nodig om de banden te zetten en deze banden liepen zonder sealant ook langzaam leeg. Tijdens mijn proefritje van een uur gisterenavond liep de achterband langzaam leeg. Na thuiskomst heb ik deze opgepompt en die is nu vanavond na een ritje van anderhalf uur nog steeds hard. Ik moet zeggen, ik heb dan ook niet volledig de instructies gevolgd, had de banden meteen na het toevoegen van de sealant op spanning gezet maar het is de bedoeling dat je er eerst een paar bar in doet en dan de sealant zijn werkt laat doen.
Vandaag stond er lekker veel wind maar ik heb er niet echt hinder van ondervonden behalve dat het recht tegen de wind in wel zwaar trappen was. Voor het overige rollen de wielen mooi en heb het gevoel dat deze wiel band combinatie ook lekkerder de bochten doorstuurt. Wat verder opvalt is dat de stiller zijn dan de Fulcrums en dat de freehub ratel veel stiller is dan bij de Fulcrums.
De nieuwe KMC ketting bevalt ook goed loopt beter op de kleinere tandwielen en ziet er leuk uit in de kleur van de fiets maar daar betaal je dan ook voor. De RT-MT900 staan ook goed, ik die vind persoonlijk mooier dan de RT-900
[Afbeelding]
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Ik ben normaal echt geen fan van Italiaanse fietsen. Maar hier heb je wel heel erg je best op gedaankwiebus schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:25:
Ik heb mijn nieuwe tractor wielen er sinds gisterenavond onder zitten. Er zullen hier zijn die het spuuglelijk vinden maar ik vind ze mooi staan.(Naast nieuwe wielen heb ik ook meteen ook maar nieuwe banden, XTR remschijven, blokken, KMC ketting en een 11-25 cassette gemonteerd.)
[Afbeelding]
Ook de aandacht voor details. Bijv. we hebben hier altijd van die zinloze wel/geen zadeltasjes discussies. Maar in mijn ogen maakt het ook nog wel uit of je het oplost met een 0,5 liter Topeak, of zo subtiel als die van jouw.
Je kan de fietsenmaker toch alvast om een factuur vragen.Sport_Life schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:37:
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Ik wilde in eerste instantie voor de lichtst mogelijke fiets (prijs/kwaliteit) gaan, maar na de discussies over gewicht/endurance/wielen/bikefit etc heb ik begrepen dat er andere zaken belangrijker zijn tenzij je de Mt Ventoux wil beklimmen (die ambitie heb ik niet).
Ik heb nu een Trek Emonda alr 5 (105 groep) (2016).
Plan is om volgend jaar een fietstocht te maken van ca 1000-1200km in ca 8 dagen, waarbij overnacht wordt in hotels ed dus er hoeft geen zware bepakking mee ("bikepacking"). Ik dacht aan hooguit 2 tassen achter (of 1 pack aan het zadel) en op het stuur. Daarnaast wil ik deze fiets het hele jaar door gebruiken, dus ook in de winterse omstandigheden en misschien af en toe voor woon-werk (10km enkele reis door de stad, toeristische route is 15-20km). Huidige fiets kan dan op de indoor trainer blijven in de winter.
Mijn aandacht is een beetje getrokken door de Cube SL Road serie, in het bijzonder de 2022 CUBE SL ROAD C:62 SLT of de 2022 CUBE SL ROAD SL. In een vergelijk .
Voor de vakantie zal deze voorzien worden van een achterrekje en verlichting.
Wat vinden jullie? In hoeverre is de Cube Road C:62 een verbetering tov mijn huidige Trek fiets of kan ik daar net zo goed 32mm banden op zetten voor de fietsvakantie/winter? Qua specs is de Cube natuurlijk beter op papier, wat ga je daarvan merken?
Qua levertijden is het allemaal spannend, als de levering (factuur) voor eind december is kan ik hem via het fietsplan van m'n werkgever aanschaffen(scheelt 371 euro) , al zal dat krap worden ben ik bang.
Heb je de ketting alleen ontvet of ook met water schoongespoeld? Want er kan best zand en andere meuk tussen de ketting in zitten. Wet lube smeren bij de trapas zou ik niet doen, want dat is echt een vuil magneet (de wet lube dan, die plakt veel meer dan een dry lube) waardoor dat allemaal wat sneller gaat slijten als je het niet continue goed schoon maakt...Stancke schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:48:
Deze morgen gaan fietsen, mooie regenbui over mij gekregen![]()
Daarnet de fiets wat opgekuist maar het knarsend geluid van het zand krijg ik maar niet weg. Is dit eerder zand die tussen de kettingschakels zit of eerder tussen de pedaalarm en de trapas? Heb de ketting mooi ontvet en met wet lube terug gesmeerd. Bij de trapas heb ik ook wat wet lube aangebracht.
Verdwijnt dit na terug wat te fietsen eens de lube wat ingedrongen is of moet ik het verder zoeken om het op te lossen?
Na begonnen te zijn met hardlopen zou ik graag wat meer willen zien d.m.v. mogelijk wielrennen en struikelijk ik momenteel nog met de ondertaande situatie;
Waar laat ik toch zo'n fiets? Ik zie veel wielren-enthousiasten de fiets binnen zetten/ophangen. Deze mogelijkheid heb ik niet (net te kleine entree, en in de woonkamer plaatsen gaat het niet worden- aldus mijn vrouw). Ik heb echter wel een "soort van" schuurtje maar deze is niet volledig dicht, als in; er is geen deur en is volledig open aan een kant (en is overigens vlak naast het raam van het washok en dus relatief vochtig volgens mij).
Wat voor opties heb ik? Ik zou graag beginnen maar het bovenstaande lijkt een belangrijk probleem te zijn wat ik op een manier moet oplossen.
Alvast bedankt!
Er zijn oneindig veel opties, je moet ze alleen even verzinnenstategamer schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:46:
Wat voor opties heb ik? Ik zou graag beginnen maar het bovenstaande lijkt een belangrijk probleem te zijn wat ik op een manier moet oplossen.
Zo heb ik twee fietsen in het trapgat hangen. Pakken en opruimen kost niet meer tijd dan de sleutel van de schuur zoeken (overigens hangen er ondertussen andere fietsen).
Dit is wel een van de mooiste oplossingen die ik ooit gezien heb. Aan die ruimte heb je meestal toch niets. Simpel, clean, efficiënt, makkelijk. Top.DieAnder schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:32:
[...]
Er zijn oneindig veel opties, je moet ze alleen even verzinnen
Zo heb ik twee fietsen in het trapgat hangen. Pakken en opruimen kost niet meer tijd dan de sleutel van de schuur zoeken (overigens hangen er ondertussen andere fietsen).
[Afbeelding]
Shimano heeft een uitgebreide range wielen. Van basis tot top. Welk model heb je?Ronnie N schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:44:
Afgelopen week lekker in de Alpen gefietst. Helaas bij de laatste Col (Col du Glandon, aanrader!) Knapte een spaak en trok het achterwiel krom. Dit is al de tweede keer. Aan m'n gewicht kan het niet liggen (183 cm lang, 67 kg). Ben wel een rappe klimmer maar baal er wel van. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen? Heb Shimano wielen zijn die echt zo slecht?
Shimano wielen is nogal een breed begrip. Heb je het allergoedkoopste instapmodel, of rij je op de Dura Ace wielen?Ronnie N schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:44:
Afgelopen week lekker in de Alpen gefietst. Helaas bij de laatste Col (Col du Glandon, aanrader!) Knapte een spaak en trok het achterwiel krom. Dit is al de tweede keer. Aan m'n gewicht kan het niet liggen (183 cm lang, 67 kg). Ben wel een rappe klimmer maar baal er wel van. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen? Heb Shimano wielen zijn die echt zo slecht?
Lijkt me eerder slecht onderhoud dan slechte wielen. Als je nu 100+ kg weegt, kan ik me er iets bij voorstellen, niet bij 69kg.ElGreco schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:08:
[...]
Shimano heeft een uitgebreide range wielen. Van basis tot top. Welk model heb je?
Het was op 300 meter van mijn ouderlijk huis. Geluk bij een ongelukmhr-zip schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:03:
[...]
Ik heb wel eens een Shimano ketting kapot getrapt.
Kon je het repareren onderweg?
Ze hebben met met veel plezier naar huis gebracht!
Nope, was het gewoon van bij het ene moment op het andere op de racer. Sindsdien Shimano kettingen en nooit problemen, buiten de gewone slijtage dan.Ypuh schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:09:
Ketting hoort na 500km op de racer niet kapot te gaan. Knappen ze spontaan of bij het schakelen van je voorblad?
Dat een ketting op de MTB bij 1.000km knapt vind ik ietsjes begrijpelijker. Mijn kettingen zijn vaak al wel versleten op de MTB voor de 1.000km bereikt is.
De ketting die deze week geknapt is op mijn MTB was nog in prima staat. Geen vuil weer meegemaakt en ook geen zware omstandigheden. Paar ritjes Utrechtse Heuvelrug en voor de rest hier lokaal wat ritjes op gravelwegen. Ketting had zelf nog geen 1000 km. Kunnen er max 800 geweest zijn. Ach ja, nu komt er ook 1 van Shimano op. We zien wel hoe lang deze meegaat
Er zijn er veel die deze truc gebruiken. Ik doe het bewust niet, aangezien ik minstens 500 km/week fiets. Dan zou ik om de twee weken kettingen moeten wisselen en daarvoor is mijn tijd ook net iets te kostbaarpannekoek schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:26:
[...]
Mijn vuistregel is om de 1000km de ketting ruilen, 3 kettingen per cassette. Ben nu bij de 3e en ga daarna weer terug naar 1. Ketting slijtage tool past er nog niet in dus alles lijkt goed te gaan.
Ben nu wel aan het timen om mijn volledige aandrijving in 1x te vervangen. Mijn grootste voorblad heeft intussen na 30000 km wel zijn beste tijd gehad en de cassette begint ook te verslijten. Ketting ligt er ook alweer een dikke 3500 km op. Schakelen gaat wel nog prima, maar beter voorkomen dan genezen
Ik probeer morgen om een century (110 km om precies te zijn) te fietsen op minimaal 25 km per uur.
Wat nemen jullie mee qua eten op zulke afstanden?
Ik dacht aan 2 muesli repen + 1 banaan.
Ligt eraan hoe snel dat voor je is. Als die snelheid op dat parcours hartslag zone 1 of zone 2 is, zou je het daarmee moeten kunnen redden. Zou zelf nog iets van isostar in je bidons doen. Als de rit z3 of z4 is, dan zou ik wat extra eten meenemen. Bv 2 of 3 energy repen.DeVliegendeNLer schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:18:
Omdat ik een pure beginner ben, vraag ik het toch maar.
Ik probeer morgen om een century (110 km om precies te zijn) te fietsen op minimaal 25 km per uur.
Wat nemen jullie mee qua eten op zulke afstanden?
Damn wat een wind met fietsen vandaag zeg (Noord-Holland)
Meh
2-3 op de heenweg denk ik, 1-2 op de terugweg.The DenMan schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:26:
[...]
Ligt eraan hoe snel dat voor je is. Als die snelheid op dat parcours hartslag zone 1 of zone 2 is, zou je het daarmee moeten kunnen redden. Zou zelf nog iets van isostar in je bidons doen. Als de rit z3 of z4 is, dan zou ik wat extra eten meenemen. Bv 2 of 3 energy repen.
Ik neem wel wat extra mee.
Wss ben ik 4+ uur onderweg. Eet ik dan na 2, 3 en 4 uur of begin ik na 1 uur al te eten. Of moet ik korter of juist langer op elkaar eten?
Ik probeer gelijk tijdens het fietsen te eten en er ook een soort van gewoonte van te maken om op gelijke tijden te eten.
Het is heel persoonlijk en ook afhankelijk van wat je de dagen er voor hebt gegeten. Gewoon ruim voldoende meenemenDeVliegendeNLer schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:46:
[...]
2-3 op de heenweg denk ik, 1-2 op de terugweg.
Ik neem wel wat extra mee.
Wss ben ik 4+ uur onderweg. Eet ik dan na 2, 3 en 4 uur of begin ik na 1 uur al te eten. Of moet ik korter of juist langer op elkaar eten?
Ik probeer gelijk tijdens het fietsen te eten en er ook een soort van gewoonte van te maken om op gelijke tijden te eten.
Ikzelf eet na 1 uur al iets en doe dit ongeveer elk uur.
Daarnaast eet ik niet tijdens het fietsen en stop gewoon ff 5 minuten. Eet veel relaxter aangezien het voor mij geen wedstrijd is.
Qua drinken heb ik alleen water in mijn bidons en soms onderweg nog ergens een fanta/cola.
Het soort voedsel is ook heel persoonlijk. Vind bijv gels enzo maar smerig. Ik houd het wel op muesli bars en een zak haribo.
En onderweg/halverwege ergens echt voedsel halen doet het ook altijd goed.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Eettentjes zijn er sowieso in de buurt, ook treinstations mocht ik koppie onder gaan. 😅Sport_Life schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:10:
Paar krentenbollen (extra) mee kan nooit kwaad imo. Hongerklop is behoorlijk irritant zeker als er geen eettentje in de buurt is..
Ik neem denk 6 repen en 1 banaan mee op mijn rug.
[ Voor 7% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 28-08-2021 20:18 ]
Succes!DeVliegendeNLer schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:18:
[...]
Eettentjes zijn er sowieso in de buurt, ook treinstations mocht ik koppie onder gaan. 😅
Tip: begin met de banaan
Iets van snelle suikers is ook wel aangeraden om mee te nemen, voor het geval je toch een hongerklopje krijgt.
Ik heb deze morgen 4 uur gefietst met enkel een sneetje peperkoek. Hangt ook af wat je de dag voordien en vooral ook als ontbijt gegeten hebt.
Veel plezierDeVliegendeNLer schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:18:
[...]
Eettentjes zijn er sowieso in de buurt, ook treinstations mocht ik koppie onder gaan. 😅
Hopelijk staat er morgen minder wind dan vandaag
(Eerst 2u tegen de wind ingetrapt, op de terugweg ging de wind draaien.. weer wind tegen ).
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 28-08-2021 21:14 ]
Ik vind het niet veel voor een beginner.DeVliegendeNLer schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:18:
Mee terugnemen kan altijd nog, en ik heb ook wel eens wat laten vallen onderweg. Als je het dan net heb afgemeten wordt je niet vrolijk.
Ook als ik ga fietsen tijdens etenstijd (bijv van 11-15 uur) neem ik nog wel eens wat extra's mee.
Bij Shimano kettingen krijg je een quicklink die je (officieel maar) 1 keer kan gebruiken. Die heb ik onderweg mee om mijn ketting te kunnen fixen, en in de ketting zelf zit een quicklink die vaker open en dicht kan.CedricD schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:22:
Shimano kettingen
(Ja, het zal allemaal vast goed gaan om die shimano quicklinks vaker te gebruiken, maar ik heb echt geen zin dat het niet zoals gepland gaat onderweg voor die paar euro).
Vanaf het begin blijven eten. Niet te veel maar gewoon beetje en dan gedurende rit blijven doen.DeVliegendeNLer schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:46:
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
En eten voor je honger hebt, voor een reep begint te werken ben je 20 minuten verder.Phydomir schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:20:
[...]
Vanaf het begin blijven eten. Niet te veel maar gewoon beetje en dan gedurende rit blijven doen.
Ik eet zelf de eerste 2 uur misschien 1 banaan of reep. En dan misschien nog 1 na drie uur ofzo. Maar beter mee als onverlegen
Maar jij bent geen beginner meer.418O2 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:26:
[...]
Ik eet zelf de eerste 2 uur misschien 1 banaan of reep. En dan misschien nog 1 na drie uur ofzo.
In de ochtend eet ik havermoutpap, vind ik altijd chill om te nemen. Vervolgens ga ik na 1 uur - 1,5 uur een banaan eten en daarna ieder uur een reep, dan moet het wel lukken.
Vorig week fietste ik 85 km, wel met een maat die op een stadfiets fietste dus gemiddelde snelheid langzamer, maar had aan 1 banaan en 2 mueslirepen genoeg.
Bedankt! Ik woon in Denemarken, morgen windkracht 2 verwacht met stoten van windkracht 4Sport_Life schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:13:
[...]
Veel plezier.
Hopelijk staat er morgen minder wind dan vandaag
(Eerst 2u tegen de wind ingetrapt, op de terugweg ging de wind draaien.. weer wind tegen ).
Ook wat hobbeliger dan in NL, dus er staan wel wat hoogtemeters op de planning. Staat 500 hoogtemeters, maar zal mij niets verbazen als het er meer zijn.
EDIT: Lees net dat je op ‘moderate pace’ 200-250 calorieën per uur aan koolhydraten in moet nemen. Er vanuitgaande dat een banaan 100 calorieën hiervan bevat en een mueslireep ongeveer 50, neem ik wel wat meer mee.
Iemand enig idee hoeveel koolhydraten/glucose er in je lichaam zit tot de tank leeg is? Ik dacht 60-90 minuten intensieve training of zit ik er naast?
[ Voor 61% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 28-08-2021 22:08 ]
Heen rustig aan gedaan om benen te sparen, bij de watertoren stroopwafeltje gedaan en weer omgekeerd. Terug niet langs de kust gegaan, maar "binnendoor"; scheelt een hoop. Uiteindelijk met 31 gemiddeld en nog redelijk fris thuisgekomen.
Wel lekker fietsweer, half bewolkt, niet te warm, prima! Ook redelijk rustig op de fietspaden gelukkig.
[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 28-08-2021 21:59 ]
Morrar schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:57:
Heh moest nog m'n 100km rit voor augustus en vandaag was de laatste kans... Meestal rij ik Haarlem - Scheveningen voor het gemak. Nu was het dan wel wind mee heen en terug tegen, dus niet ideaal.
Heen rustig aan gedaan om benen te sparen, bij de watertoren stroopwafeltje gedaan en weer omgekeerd. Terug niet langs de kust gegaan, maar "binnendoor"; scheelt een hoop. Uiteindelijk met 31 gemiddeld en nog redelijk fris thuisgekomen.
Wel lekker fietsweer, half bewolkt, niet te warm, prima! Ook redelijk rustig op de fietspaden gelukkig.
Voordeel van wind en donkere wolken is dat het lekker rustig is.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 28-08-2021 22:04 ]
Dat zal volgende week wel anders zijnMorrar schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:57:
[...] Ook redelijk rustig op de fietspaden gelukkig.
Dat is wel ongeveer de gangbare hoeveelheid ja. Maar dat is dus wel heel erg afhankelijk van hoe intensief je rit is.DeVliegendeNLer schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:46:
EDIT: Lees net dat je op ‘moderate pace’ 200-250 calorieën per uur aan koolhydraten in moet nemen. Er vanuitgaande dat een banaan 100 calorieën hiervan bevat en een mueslireep ongeveer 50, neem ik wel wat meer mee.
Iemand enig idee hoeveel koolhydraten/glucose er in je lichaam zit tot de tank leeg is? Ik dacht 60-90 minuten intensieve training of zit ik er naast?
Zelf ga ik iedere rit voor zo'n 60gr koolhydraat per uur, meestal in de vorm van sportdrank. Intensief of gematigd maak ik geen onderscheid in. Heb gemerkt dat ik na een lange Z2 rit me gewoon veel lekkerder voel als ik wel die koolhydraten inneem, terwijl het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn aangezien je dan nog volop in de vetverbranding zone zit. Maar voor mij persoonlijk werkt dat wel het best.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic