coelho schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:38:
[...]
Dus concreet zeg jij dat er geen verschil zit in snelheid bij hetzelfde geleverde wattage bij een doorsnee liefhebber (28-32km/u op het vlakke) tussen een alu racefiets met 105 van pak 'm beet 1000-1500 euro en een racefiets uit het hogere segment, bijvoorbeeld een Trek Domane SLR7 van rond de 8000 euro?
Laat het mijn vrouw maar niet horen

Ik ben er van overtuigd dat er nauwelijks in snelheid is tussen een goede instapper en een ultra luxe Carbon fiets. De snelheid bij een gegeven wattage hangt af van een aantal factoren.
- Luchtweerstand (vooral positie op de fiets). Als de geometrie postie op de fiets dezelfde is tussen de goedkope fiets en de dure fiets, dan is er geen verschil in snelheid. Een tijdritfiets is uiteraard een ander verhaal.
- Rolweerstand. Wordt veroorzaakt door de banden. Goedkope fietsen hebben doorgaans wat goedkopere banden met iets meer rolweerstand. Investering in 2 topbanden van 4 tientjes per stuk lost dit verschil op.
- Mechanische weerstand in de aandrijflijn. Een 105 groepset is al van een behoorlijk niveau. Wellicht dat je een paar watt kunt winnen, veel meer zal het niet zijn.
- Gewicht. Is alleen van invloed bij klimmen en acceleratie. 2 kilo verschil tussen een instapper en een topfiets op een totaal gewicht van zeg 85kg, levert je bergop ca. 2% tijdwinst op. Op het vlakke is het verschil nihil.
Ik rijd op mijn Emonda ~3% sneller bij dezelfde hartslag dan mijn oude Bulls.
- Voornamelijk doordat ik iets dieper zit
- Mijn Emonda is een stuk comfortabeler, trillingen worden beter gedempt. Ik merk dat ik hierdoor minder moe wordt, uitendelijk ga je dat merken in prestatie's. Ook het sturen het directer, prettiger.
Met name het argument van comfort en stuurprecisie gaf voor mij de doorslag om te gaan upgraden: het geeft mij gewoon een stuk meer fietsplezier. Dit is lastig in getallen uit te drukken, maar wordt vermoed ik door velen herkent.
Wat niet wegneemt dat je met een instapfiets veel geld overhoud voor bijvoorbeeld bikefit, goede broek, schoenen, zadel, handschoenen en dus ook een heleboel plezier aan een fiets kunt beleven.