Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 340 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 16:18
stevens20 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:56:
[...]

Ofm? Het klinkt dus als een instellingen ding.
Ofm: https://www.openfietsmap.nl/
Open source Garmin kaarten. Excuses als dit wat simplistisch is, het leest alsof de afkorting geen belletje deed rinkelen.

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Ramon 73 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:05:
[...]

Ofm: https://www.openfietsmap.nl/
Open source Garmin kaarten. Excuses als dit wat simplistisch is, het leest alsof de afkorting geen belletje deed rinkelen.
Excuses niet nodig. Dat was exact het probleem en een simpele zoekopdracht leverde niks op.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01 13:44
ooops wat te late reactie :)

[ Voor 61% gewijzigd door BartNL op 24-08-2021 20:02 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:48
stevens20 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:30:
Vandaag eerste rondje can 100+km gereden. Heerlijk! LtD, Twkrs, mnot en tegenlicht podcasts in een oor en lekker gaan.

Wel drie keer flink ruzie gehad met de garmin die me bovenop een brug ineens linksaf stuurt, hij had niet in de gaten dat dat een verdieping lager is.
Heb je zelf een route gemaakt en ingeladen, of ingesteld dat je Garmin de weg naar punt x moet zoeken?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
mhr-zip schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:56:
[...]

Heb je zelf een route gemaakt en ingeladen, of ingesteld dat je Garmin de weg naar punt x moet zoeken?
Ik ben vanaf Zevenaar naar Deventer en terug via de Posbank gegaan. Ik heb de Garmin een route laten bepalen tot een punt bij Deventer in de buurt (route gemaakt via de pc en toen ingeladen). Daar ben ik zonder problemen gekomen maar daar begonnen de problemen ook. Vanaf daar was de route naar de posbank en vanuitgaande terug. In totaal, buiten het start- en eindpunt, maar twee punten in de route gezet. Bij het maken van de route heb ik hem op “wegwielrennen” gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door stevens20 op 24-08-2021 21:11 ]

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:37
Vorige week na een bikefit een nieuw zadel aangemeten gekregen.
Ik had een te smal zadel waardoor alles na 1-2 uur verdoofd was door afknelling.
Nu met een iets breder zadel zit ik goed op mijn zitbotjes en zijn die klachten voorbij _/-\o_

Maar man man man wat hebben die zitbotjes het zwaar, vorige week eerst een kort ritje gefietst van 30-40km en ik voelde ze daarna wel goed.
Vanavond 65km gefietst en ik heb me toch een spierpijn In mijn kont. :X

Het zadel zit comfortabel, maar de belasting is nu wel heel anders.
Hopelijk went het snel.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:16
Maarten_E schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:31:
Ik ga toch even de knuppel in het hoenderhoek gooien;

Ben ik de enige die hoge wielen héél lelijk vind ogen? Komt zo ontzettend log over, alsof je (zeker met een zwarte velg en zwarte band) met een gigantische tractorband rijdt. Gaat mij niet om de aero, daar geloof ik wel in, maar puur het uiterlijk.
Oei dat is niet zo best, morgen wordt bij mij een setje 60mm bezorgd. Wat kan ik nu het beste doen, deze omruilen voor 45mm of wellicht nog beter 30mm?

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-01 09:03
kwiebus schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:06:
[...]

Oei dat is niet zo best, morgen wordt bij mij een setje 60mm bezorgd. Wat kan ik nu het beste doen, deze omruilen voor 45mm of wellicht nog beter 30mm?
Ik zou ze wisselen voor een setje Mavic aksium O-) ruilen? :+

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
kwiebus schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:06:
[...]

Ik zou stoppen met fietsen, 60mm is echt niet mee te leven. Schaam je. :+

Nee hoor, lekker fietsen en hopen dat je niet van de weg waait met die tractorwielen.

Oké grapje, gewoon lekker fietsen.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
StecaGrid schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:09:
[...]

Ik zou ze wisselen voor een setje Mavic aksium O-) ruilen? :+
Mijn "wegsetje" is ook Mavic Aksium. Daar kun je prima op fietsen hoor. Op die set heb ik 25mm banden, terwijl mijn standaard set (die bij mijn Trek Domane AL5 kwamen) met 32mm zijn uitgerust. Qua gewicht maakt dat nog behoorlijk uit.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:04
Ik weet niet of de jongeman tussen Bunnik en Houten langs de A12 bij de boomgaard nog is opgehaald en of het een tweaker was. Ik fietste daar gisterenavond en zag in de verte al een wielrenner lopen, dus even gevraagd of hij iets nodig had. Bleek een lekke band te hebben en zonder spullen vertrokken te zijn. Ik had alles bij me om tubeless te fixen, maar geen nieuw bandje. Moest hem dus helaas weer laten lopen. Hij moest nog naar Utrecht. Ongeveer een kilometer of 8 lopen. Hopelijk ben je nog opgepikt door je vriendin. :/

Bij Wijk bij Duurstede stond er een gehele fietsclub (dacht wel zo snel een mannetje of 10) dicht rond een fiets waarbij een gast verwoede pogingen deed om de band op te pompen. Al die blikken erop zullen denk ik niet geholpen hebben.

Eenmaal Wijk bij Duurstede weer uit werd ik getrakteerd op een schitterende zonsondergang. Even een paar foto's van gemaakt voor Strava, maar die vallen dan altijd weer een beetje tegen tov in het echt.
En uiteindelijk op de dijk tussen Wijk en Nieuwegein gezandstraald door muggen. Paar keer helm even afgedaan om de beesten van mijn hoofd te halen. Maar al met al een leuke rit. Lampjes zijn zeker weer nodig in de avond.

• StecaGrid
wisselwerking schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 07:48:
[...]

Mijn "wegsetje" is ook Mavic Aksium. Daar kun je prima op fietsen hoor. Op die set heb ik 25mm banden, terwijl mijn standaard set (die bij mijn Trek Domane AL5 kwamen) met 32mm zijn uitgerust. Qua gewicht maakt dat nog behoorlijk uit.
't is ook gelijk 't enige setje wat ik heb. Heb er zelf 28mm op liggen. Fietsen prima, alleen merk wel dat er wat speling op de naaf. Zijn in ieder geval een stuk stijver dan de Shimano wh501 die ik op m'n vorige fiets had

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
WaSteiL schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:19:En uiteindelijk op de dijk tussen Wijk en Nieuwegein gezandstraald door muggen. Paar keer helm even afgedaan om de beesten van mijn hoofd te halen.
+1, maar dan met vliegjes. De kneiters. Hele zwermen op de Harderwijkerweg richting Otterlo.

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:44
BreadFan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:26:
[...]

+1, maar dan met vliegjes. De kneiters. Hele zwermen op de Harderwijkerweg richting Otterlo.
Maandag avond ritje door de Schoorlse duinen (Noord Holland). Had voor m'n portie vlees de biefstuk kunnen overslaan, er vloog genoeg naar binnen. Pffff. :X :O

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Mond open en genieten. Er zitten veel proteïnen in die vliegjes. Scheelt je weer zo'n dure reep ;)

iRacing Profiel

• The DenMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:32

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Ik ben van plan om een nieuwe racer te kopen, maar nu vroeg ik me af is het handiger om eerst een bikefit te doen of pas nadat ik een nieuwe fiets heb? Zou bv graag willen weten of ik nog lenig genoeg ben voor een aero fiets bijvoorbeeld. Ik denk zelf dat het beter is om het ervoor te doen.

Mijn iRacing Profiel

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:15
The DenMan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:13:
Ik ben van plan om een nieuwe racer te kopen, maar nu vroeg ik me af is het handiger om eerst een bikefit te doen of pas nadat ik een nieuwe fiets heb? Zou bv graag willen weten of ik nog lenig genoeg ben voor een aero fiets bijvoorbeeld. Ik denk zelf dat het beter is om het ervoor te doen.
Hangt van je maat af. Als het mijn maat is, beter achteraf een bikefit zodat ik je fiets 2e hands kan overnemen als blijkt dat ie helemaal niet bij je past :+

Nah serieus, beter vooraf of in combinatie met een koop, dan kun je de maten van de door jou gewenste fiets laten meenemen door de bikefitter.

Hangt wat mij betreft ook een beetje van je fietservaring af, ik voel zelf, als ik een kort rondje op een fiets kan maken, vrij snel of ie me goed past. Eventueel kan ik dan nog wat spelen met stemlengte en zadel voor / achter om het fine te tunen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• mhr-zip
GerbenBK schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Hangt van je maat af. Als het mijn maat is, beter achteraf een bikefit zodat ik je fiets 2e hands kan overnemen als blijkt dat ie helemaal niet bij je past :+

Nah serieus, beter vooraf of in combinatie met een koop, dan kun je de maten van de door jou gewenste fiets laten meenemen door de bikefitter.

Hangt wat mij betreft ook een beetje van je fietservaring af, ik voel zelf, als ik een kort rondje op een fiets kan maken, vrij snel of ie me goed past. Eventueel kan ik dan nog wat spelen met stemlengte en zadel voor / achter om het fine te tunen.
Inderdaad vooraf!

En achteraf even op die maten (laten) instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 25-08-2021 10:26 ]

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:07
BreadFan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:26:
[...]

Gisteren ook gezandstraald door die vliegjes op de Veluwezoom. Op zich is het wel handig, je hoeft alleen maar je mond open te doen om de nodige proteïnen binnen te krijgen :9

• The DenMan

The DenMan

GerbenBK schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Ik heb nog niet heel veel fiets ervaring. Ik heb ruim 2 jaar geleden een fiets gekocht van 400 euro. Nu blijkt dat ik er best wel veel plezier uithaal (bijna 16.000 km op de teller sinds aanschaf), dus wil graag gaan upgraden. Mijn enige referentie is dus mijn huidige fiets (Bulls harrier, 105, alu met carbon voorvork) dus denk dat alles al snel beter is.

Zijn er nog dingen waarmee rekening te houden? Er zijn ondertussen zoveel bikefits te vinden.
Zijn bijvoorbeeld de lasergescande fits beter?

Mijn iRacing Profiel

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:11
The DenMan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:27:
Zijn er nog dingen waarmee rekening te houden? Er zijn ondertussen zoveel bikefits te vinden.
Er is geen gouden standaard, je kunt wel alle techniek van de wereld hebben maar als je er stagiair achter zet die er de ballen verstand heeft, dan kom je helemaal nergens. Je hebt het liefst iemand met verstand van zaken, die extra techniek is dan leuk meegenomen.

Zo ben ik zelf bij https://bikefitlab.nl/ geweest, en nog een aantal mensen hier uit het topic + ik ken nog veel meer mensen die bij Kevin zijn geweest. Wereldgozer, heeft goede achtergrond met verstand van zaken. Rijd niet voor niets ook als bikefitter mee met team DSM in de afgelopen Tour de France.

Er is vast wel iemand met ervaring in jouw regio die je iemand kan aanbevelen. Ze zijn namelijk zeker niet allemaal even goed.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:30
[...]

Ik heb nog niet heel veel fiets ervaring. Ik heb ruim 2 jaar geleden een fiets gekocht van 400 euro. Nu blijkt dat ik er best wel veel plezier uithaal (bijna 16.000 km op de teller sinds aanschaf), dus wil graag gaan upgraden. Mijn enige referentie is dus mijn huidige fiets (Bulls harrier, 105, alu met carbon voorvork) dus denk dat alles al snel beter is.

Ik zou een fysio zoeken die bikefits doet, om de reden die @rolandos582 noemt (ik ben bij diezelfde guy geweest)

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-01 13:49
[...]

Die fiest is helemaal niet zo slechte hoor ;-)
bert74 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:47:
Ik ben de afgelopen weken op vakantie op vakantie naar de Ardeche geweest. Racefiets mee (Trek Emonda SL6 Disc 2019) om veel te fietsen in het middelgebergte.

Na 3 ritten kon ik totaal niet meer schakelen met mijn achterderrailleur: kabel zat muurvast in rechtershifter. Dit is me al eens eerder overkomen, de LBS heeft dit met veel moeite kunnen verhelpen. Ik had geen vertrouwen in een Franse LBS met een moderne Ultegra shifter, dus einde oefening voor de Trek.

"Gelukkig" had ik mijn oude fiets ook bij me om mijn zoon van 14 te verleiden af en toe mee te gaan. Een beginnersfiets, Bulls Harrier 1 uit 2016 met 11-speed 105 groepset. Ik heb mijn zadel opnieuw goed afgesteld en ben de volgende dag gaan fietsen met de vewachting dat dit enorm behelpen zou zijn in vergelijking tot mijn luxe carbon Trek.

Eigenlijk viel het me 100% mee: de 105 versnellingen deden het perfect, de fiets was stabiel bergaf en de tijden omhoog waren vrijwel even goed als vorig jaar (ondanks 1,5kg meer gewicht) toen ik op dezelfde camping stond. Het grootste verschil was het verschil in remkracht (velgremmen vs. schijfremmen) en in midere mate het comfort op slechte wegen, daar is mijn Trek frame in combinatie met 28mm banden een stuk comfortabeler.

Ergo: na de aanvankelijke teleurstelling dat ik niet op mijn Trek kon fiesten heb ik net zo veel plezier gehad tijdens het fietsen en kwam ik (vrijwel) niet langzamer boven. Voor mij toch wel een eye-opener dat het niet perse een dure, luxe carbon fiets hoeft te zijn om plezier te hebben met fietsen. Een goed aangemeten/afgstelde aluminium fiets in combinatie met een degelijke 105 groepset is eigenlijk (meer) dan voldoende voor doorsnee gerbruik.
Een luxere fiets is een beetje lichter, het frame en banden zijn wellicht wat comfortabeler, maar verwacht niet dat je opeens heel veel progressie gaat maken in prestatie's.

Het grootste voordeel van een nieuwe fiest is dat je een fiets kan kiezen die optimaal bij je past. Tegelijkertijd kan een verkeerd aangemeten fiets totaal vekeerd uitpakken.

• Solkram
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-01 15:30
[...]

Ik heb afgelopen vrijdag nog een bikefit gedaan, bij Jurrian en hij heeft mij vooral veel beter gepositioneerd op mijn huidige fiets. Mijn stuur staat vooral een heel stuk dichterbij, ik heb een nieuw zadel, advies voor bredere schoenen en advies om 165 - 170 mm cranks te regelen. Helaas kan ik het niet buiten uitproberen op mijn huidige fiets want mijn achterwiel is op sterven na dood. Gelukkig heb ik nog mijn indoor trainer en het comfort is enorm verbeterd. Dit is voor mij de investering waard, want deze aanpassingen had ik nooit zelf gemaakt. Dit was zonder al te veel technologie, dus geen lasers helaas :p

Ik krijg daarnaast deze week van hem nog een aankoopadvies. Hij heeft mij gevraagd om 3 tot 5 fietsen uit te zoeken die ik mooi vind en dan kiest hij een soortgelijke fiets die goed bij mij past, met advies tot aanpassingen om het helemaal passend te maken. Hij heeft al wel gezegd dat ik de Aero categorie links kan laten liggen, zoals de Canyon Aeroad e.d, want daarvoor ben ik een veel te stijve Harry. Ik ben benieuwd met welke fietsen hij terugkomt, vooral uit de Endurance hoek verwacht ik.

Zeker als je meer geld aan een nieuwe fiets wilt uitgeven is het belangrijk dat je er prettig en comfortabel op fietst. Dus ik kan het aanraden om een bikefit te doen voor je een nieuwe fiets koopt.

• StecaGrid
Ik overweeg ook een bikefit. Iemand ervaring met Stappenbelt in Zwolle? https://bikefitcenter.nl/

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:17
writser schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:51:
Hoe verkopen jullie oude fietsen? Ik heb hier nog een Stevens Ventoux staan voor de knutselaar, met een framebreukje in de bovenste buis en een zadelpen die muurvast zit. Redelijke fiets voor de knutselaar, o.a. nog met Dura-Ace wielen. Ik ben bang dat de beste optie is om hem op marktplaats te zetten, maar ik heb een schurfthekel aan het "onderhandelen" met de tientallen debielen die dan twee euro veertig bieden als ik hem morgenmiddag kom brengen, of iets dergelijks.
Afbeeldingslocatie: https://assets.kakhiel.nl/uploads/image_fragment/141654/file/default_humeur13.jpg

• mhr-zip
Solkram schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:02:
[...]

Ik heb afgelopen vrijdag nog een bikefit gedaan, bij Jurrian en hij heeft mij vooral veel beter gepositioneerd op mijn huidige fiets. Mijn stuur staat vooral een heel stuk dichterbij, ik heb een nieuw zadel, advies voor bredere schoenen en advies om 165 - 170 mm cranks te regelen. Helaas kan ik het niet buiten uitproberen op mijn huidige fiets want mijn achterwiel is op sterven na dood. Gelukkig heb ik nog mijn indoor trainer en het comfort is enorm verbeterd. Dit is voor mij de investering waard, want deze aanpassingen had ik nooit zelf gemaakt. Dit was zonder al te veel technologie, dus geen lasers helaas :p

Ik krijg daarnaast deze week van hem nog een aankoopadvies. Hij heeft mij gevraagd om 3 tot 5 fietsen uit te zoeken die ik mooi vind en dan kiest hij een soortgelijke fiets die goed bij mij past, met advies tot aanpassingen om het helemaal passend te maken. Hij heeft al wel gezegd dat ik de Aero categorie links kan laten liggen, zoals de Canyon Aeroad e.d, want daarvoor ben ik een veel te stijve Harry. Ik ben benieuwd met welke fietsen hij terugkomt, vooral uit de Endurance hoek verwacht ik.

Zeker als je meer geld aan een nieuwe fiets wilt uitgeven is het belangrijk dat je er prettig en comfortabel op fietst. Dus ik kan het aanraden om een bikefit te doen voor je een nieuwe fiets koopt.
Ik heb ook goede ervaringen met Jurrian.

Verder heb je echt geen moderne apparatuur nodig om een goede bikefit uit te voeren.
Wat wel belangrijk is: ervaring!!

Ervaring doe je op door het veel te doen. Dus zoek iemand die het al lang doet, en ook vooral er zijn fulltime beroep van heeft gemaakt.

Dat iemand ook fysio is, dat is geen garantie dat "het wel goed zit".

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:13
Ja, jij compostbak, wat flik je hem nou?

Wel een mooie nieuw scheldwoord geleerd. Bedank je hem even voor me?

www.vanspeykwheels.nl

• Bacchus
  • Laatst online: 12:58
[...]
Mijn enige referentie is dus mijn huidige fiets (Bulls harrier, 105, alu met carbon voorvork) dus denk dat alles al snel beter is.
Een bikefit klinkt als een goed idee maar een Harrier met 105 is toch een hele fijne fiets. Die zou ik niet bij voorbaat afschrijven. Met wat onderhoud, een passend zadel en strakke wielen kun je er nog weleens veel plezier van hebben.

• wisselwerking
  • Nu online
Bacchus schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

Een bikefit klinkt als een goed idee maar een Harrier met 105 is toch een hele fijne fiets. Die zou ik niet bij voorbaat afschrijven. Met wat onderhoud, een passend zadel en strakke wielen kun je er nog weleens veel plezier van hebben.
Mee eens. Ik heb een Scott Speedster 20 uit 2015 en die is wel redelijk vergelijkbaar met die Harrier. Uiteraard kun je een andere fiets kopen, maar verwacht daar geen wonderen van. Je moet het uiteindelijk nog zelf doen.

Overigens heb ik inmiddels wel een andere fiets :+ Maar dat heeft meer te maken met mijn verschuiving naar ultra endurance ritten.

• mhr-zip
wisselwerking schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:39:
[...]

Mee eens. Ik heb een Scott Speedster 20 uit 2015 en die is wel redelijk vergelijkbaar met die Harrier. Uiteraard kun je een andere fiets kopen, maar verwacht daar geen wonderen van. Je moet het uiteindelijk nog zelf doen.

Overigens heb ik inmiddels wel een andere fiets :+ Maar dat heeft meer te maken met mijn verschuiving naar ultra endurance ritten.
Inderdaad op het vlakke ga je echt niet harder van carbon en ultegra.

Een nieuwe fiets helpt goed wegens:
- Placebo effect.
- Geen achterstallig onderhoud.
- Vaak beter aangemeten dan de eerste fiets (en hier zit ook de meeste potentiele "winst" qua snelheid.)

En tuurlijk 3 kilo lichter is bergop echt fijner, en in een criterium zal soepeler schakelen onder belasting ook vast helpen. De meeste hier doen dat echter niet (zo vaak). Ik heb het nodige geïnvesteerd in een nieuwe fiets en ik ben niet 0,1 km/u sneller gaan rijden.

Als je harder wil rijden kan je beter investeren in
- Join/Trainerroad/etc
- Diëtist.

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 25-08-2021 14:48 ]

• GerbenBK
Wat een verstandig slechte adviezen allemaal...Laat je niet aan het twijfelen brengen hoor.

Tuurlijk moet je die Bulls verkopen en er een zo duur mogeljik carbon ros met eletrisch schakelen en hoge velgen voor in de plaats nemen...Alleen al van de nieuw herwonnen moraal gaat je gemiddelde al van 29kmu naar 32kmu. Niet zozeer door de veel betere fiets (al helpt dat ook) maar vooral omdat je nu 3,5x per week gaat fietsen in plaats van 1,5 op die ouwe stier.

[ Voor 0% gewijzigd door GerbenBK op 25-08-2021 16:10 . Reden: typo ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-01 17:06
mhr-zip schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:47:
[...]

Inderdaad op het vlakke ga je echt niet harder van carbon en ultegra.

Een nieuwe fiets helpt goed wegens:
- Placebo effect.
- Geen achterstallig onderhoud.
- Vaak beter aangemeten dan de eerste fiets (en hier zit ook de meeste potentiele "winst" qua snelheid.)

En tuurlijk 3 kilo lichter is bergop echt fijner, en in een criterium zal soepeler schakelen onder belasting ook vast helpen. De meeste hier doen dat echter niet (zo vaak). Ik heb het nodige geïnvesteerd in een nieuwe fiets en ik ben niet 0,1 km/u sneller gaan rijden.

Als je harder wil rijden kan je beter investeren in
- Join/Trainerroad/etc
- Diëtist.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik rijd zelf (toevallig - gezien vragensteller oeps, dat was iemand die reageerde) op een Scott Speedster 10 uit 2017. Mijns inziens een relatief zware fiets waarbij je behoorlijk druk moet houden op de pedalen om geen snelheid te verliezen.

Toen ik laatst met een vriend fietste (met dure carbonfiets, schijfremmen, hogere velgen, Ultegra) viel het me op dat het hem relatief weinig moeite kostte om snelheid te maken en te houden. We hebben uiteindelijk een kilometer of 10 op elkaars fietsen gereden, we zijn ongeveer even groot maar houding is dan toch sub-optimaal. Hij gaf aan dat mijn fiets 'zwaar' reed terwijl ik juist het gevoel had te vliegen op zijn fiets.

Dan kun je zeggen dat het allemaal niet zoveel uitmaakt in gewicht van de fiets, maar als een fiets stijver is, een wielset en/of banden lekkerder lopen en je bespaart alles bij elkaar misschien 20-40 Watt in weerstand, dan is dat bij een prutser amateur zoals ik die blij is met 200W+ gemiddeld volgens de Strava algoritmes toch behoorlijk serieus.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-01 20:33
Ik heb hem inmiddels verkocht via marktplaats aan een aardig gastje. De marktplaats-ervaring was best ok deze keer. Het zal inderdaad per segment behoorlijk verschillen wat voor volk er op af komt. Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk, onderstaande onderhandeling liep helaas spaak (no pun intended):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMed6FInK6iURcdO--C4InnLpe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/44hoMBr9rcxq0kItCKmT94cU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 25-08-2021 15:02 ]

Onvoorstelbaar!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:35
writser schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

Ik heb hem inmiddels verkocht via marktplaats aan een aardig gastje. De marktplaats-ervaring was best ok deze keer. Het zal inderdaad per segment behoorlijk verschillen wat voor volk er op af komt. Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk, onderstaande onderhandeling liep helaas spaak (no pun intended):
[Afbeelding]
als jij nou gewoon even zegt wat je wilt, dan kan ik de helft bieden 8)7

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:59
[...]

Op basis van 16k in 2 jaar denk ik dat het wel reeel is om een volgende stap te gaan. Zoals hier eerder vermeld, kan ik ook beamen dat een nieuw zadel of een upgrade in groepset kan helpen. Maar als ik naar de huidige prijzen van de groepsets kijk, is een nieuwe fiets bijna een betere optie aan het worden.

Zelf ben ik een tijdje terug van een Koga Roadwinner 105 naar een Bianchi Oltre XR toe gegaan. Hele andere fiets, hele andere houding. Uiteindelijk ben ik sneller geworden, maar dat komt denk ik ook wel doordat ik nu meer fiets dan vroeger (nog altijd niet de afstanden die sommige doen, maar goed zat voor mij). Beetje op eten en drinken letten zoals @mhr-zip vermeld is ook een goede. Uiteindelijk is mijn ervaring ook wel dat de aero houding op de Bianchi sneller is, maar aan de andere kant is de Bianchi dan weer niet echt de geschikte fiets om even een bospad tussendoor te pakken. Iedere fiets heeft denk ik toch zo wel zijn voor en nadelen (en toen ben ik dus tot de n+1 conclusie gekomen en er nog een Rose Pro Cross bij gekocht).
Gelukkig heb je mijn naam weggehaald, anders zou ik gaan klagen over privacy... :+

Strava & Untappd - Do not combine!

• rolandos582
En haal gelijk even een paar aero sokken. https://www.sockeloen.nl/nl/fietssokken-all-white-aero.html

Ga je ook zeker een paar watt mee besparen

Maar uiteindelijk gewoon lekker fietsen en genieten

• The DenMan

The DenMan

GerbenBK schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:53:
Wat een verstandig slechte adviezen allemaal...Laat je niet aan het twijfelen brengen hoor.

Tuurlijk moet je die Bulls verkopen en er een zo duur mogeljik carbon ros met eletrisch schakelen en hoge velgen voor in plaats nemen...Alleen al van de nieuw herwonnen moraal gaat je gemiddelde al van 29kmu naar 32kmu. Niet zozeer door de veel betere fiets (al helpt dat ook) maar vooral omdat je nu 3,5x per week gaat fietsen in plaats van 1,5 op die ouwe stier.
Hahah precies wat ik wilde lezen :9

Zonder gekheid, ik verwacht ook niet veel sneller te gaan fietsen. Alleen het oog wil ook wat. Kabels die nu helemaal buiten het frame om lopen.

Mijn iRacing Profiel

• wisselwerking
  • Nu online
coelho schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:57:
[...]

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik rijd zelf (toevallig - gezien vragensteller oeps, dat was iemand die reageerde) op een Scott Speedster 10 uit 2017. Mijns inziens een relatief zware fiets waarbij je behoorlijk druk moet houden op de pedalen om geen snelheid te verliezen.

Toen ik laatst met een vriend fietste (met dure carbonfiets, schijfremmen, hogere velgen, Ultegra) viel het me op dat het hem relatief weinig moeite kostte om snelheid te maken en te houden. We hebben uiteindelijk een kilometer of 10 op elkaars fietsen gereden, we zijn ongeveer even groot maar houding is dan toch sub-optimaal. Hij gaf aan dat mijn fiets 'zwaar' reed terwijl ik juist het gevoel had te vliegen op zijn fiets.

Dan kun je zeggen dat het allemaal niet zoveel uitmaakt in gewicht van de fiets, maar als een fiets stijver is, een wielset en/of banden lekkerder lopen en je bespaart alles bij elkaar misschien 20-40 Watt in weerstand, dan is dat bij een prutser amateur zoals ik die blij is met 200W+ gemiddeld volgens de Strava algoritmes toch behoorlijk serieus.
Als dat waar zou zijn dan zou zijn, dan zou ik met mijn huidige fiets (nog zwaarder) bijna niet vooruit horen te komen. Maar volgens mij valt dat wel mee.

Als jouw fiets zwaar fietst dan heeft dat wellicht ergens anders mee te maken. Tijd voor onderhoud?

Je kunt veel beter in jezelf investeren. Fatsoenlijk trainen, eventueel andere voeding, voldoende slaap.

[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 25-08-2021 15:22 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:30
20-40 watt? Dat lijkt me stug. Tenzij je een hagelnieuwe verse fiets vergelijkt met een oude fiets waar alle vet uit is en de banden zacht

• Ypuh
Nu is wel het perfecte moment om een nieuwe fiets te kopen. Weet je ten minste zeker dat je de hoofdprijs betaalt en dit jaar niets geleverd krijgt.

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-01 22:50
Hier onlangs een Garmin Varia gekocht en ben er echt ontzettend tevreden over. Het is echt een apparaat waarvan je denkt dat je hem niet nodig hebt maar als je hem eenmaal hebt niet meer kwijt wilt.

Nu wil ik ook heel snel op mijn andere fietsen monteren, dus heb ik een paar mounts nodig.

Hebben jullie tips waar/welke ik die het beste kan kopen? Ook zoek ik wat andere mounts dan die erbij zaten, bijvoorbeeld om hem op een fietstas te monteren tijdens bikepacking.

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:33
Cormo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:28:
Hier onlangs een Garmin Varia gekocht en ben er echt ontzettend tevreden over. Het is echt een apparaat waarvan je denkt dat je hem niet nodig hebt maar als je hem eenmaal hebt niet meer kwijt wilt.

Nu wil ik ook heel snel op mijn andere fietsen monteren, dus heb ik een paar mounts nodig.

Hebben jullie tips waar/welke ik die het beste kan kopen? Ook zoek ik wat andere mounts dan die erbij zaten, bijvoorbeeld om hem op een fietstas te monteren tijdens bikepacking.
Ik heb zelf op al mijn fietsen deze zitten (blijven beter zitten tijdens kasseien etc.): Seatpost Support Varia

Maar er bestaan ook deze versies: Saddle rail holder.

Ik heb wel mensen gezien die hem met de bijgeleverde mount aan een zadeltas(je) vast hebben hangen, maar dan hangt ie vaak scheef of op zijn kant...

[ Voor 23% gewijzigd door scraemus op 25-08-2021 15:35 ]

https://www.strava.com/athletes/5891551

• rolandos582
Cormo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:28:

Ik heb : https://www.shapeways.com...-short-varia-edge-adapter voor mijn Specialized zadel. Echt top. Wat voor mount zoek je precies? Voor op je zadel/zadelpen of?

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-01 22:59

Fisico

by Fabian

Ypuh schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:22:
Nu is wel het perfecte moment om een nieuwe fiets te kopen. Weet je ten minste zeker dat je de hoofdprijs betaalt en dit jaar niets geleverd krijgt.
Precies op tijd voor het nieuwe seizoen volgend jaar. Dan deze winter doortrappen op de Bulls, doekje langs de ketting en het eerste zonnige weekend van 2022 dat ding op Marktplaats ;)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
[...]

indien mogelijk, wissel eens enkel de wielen. Banden + hoge velgen kan een behoorlijk verschil in zitten.

Verder zijn aero voordelen in watts vaak bij een bepaalde (hoge) snelheid bv 40 km per uur. Bij 28-30 is het voordeel een stuk kleiner

Strava

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-01 22:50
rolandos582 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Ik heb : https://www.shapeways.com...-short-varia-edge-adapter voor mijn Specialized zadel. Echt top. Wat voor mount zoek je precies? Voor op je zadel/zadelpen of?
Thnx voor de voorbeelden. Ik zoek dus 2 gewone op een zadelpen (MTB en gravel). Daarnaast nog 1 die ik aan mijn zadeltasje en mijn Apidura Saddle pack kan vast maken. Dus meer een haakje ben ik bang.

• GerbenBK
The DenMan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:12:
[...]

Hahah precies wat ik wilde lezen :9

Zonder gekheid, ik verwacht ook niet veel sneller te gaan fietsen. Alleen het oog wil ook wat. Kabels die nu helemaal buiten het frame om lopen.
Mijn 'stap' was ooit wat groter. Van mn eerste fiets (jaren 90 2e hands mplaats Giant Cadex anyone :)) naar een full carbon Scott Addict uit 2014. Dat merkte ik behoorlijk in mijn normale gemiddelde. Maar goed, het is lastig te bepalen waar het precies door komt. Ik ging ook steeds meer fietsen in die tijd (mede door die mooie nieuwe fiets haha). Tuurlijk helpt afvallen als je te zwaar bent en is veel trainen de allerbeste manier om beter te worden. Maar dat zijn allemaal geen redenen om geen upgrade te doen als je er aan toe bent.

Laat je ook niet afschrikken door alle spookverhalen dat er niets te krijgen zou zijn. Ja het is soms moeilijk, afhankelijk van je wensen en maat, maar ik heb bijvoorbeeld in juli een 3T gekocht die binnen 2 weken klaar stond. Geen crazy korting ofzo, maar een 'normale' prijs. Het kan dus wel gewoon. :*)

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:54:
[...]
indien mogelijk, wissel eens enkel de wielen. Banden + hoge velgen kan een behoorlijk verschil in zitten.

Verder zijn aero voordelen in watts vaak bij een bepaalde (hoge) snelheid bv 40 km per uur. Bij 28-30 is het voordeel een stuk kleiner
Ik onderschrijf dit ook. Eventueel aangevuld met een goed schoongemaakte drivetrain.

• mhr-zip
GerbenBK schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:53:
Wat een verstandig slechte adviezen allemaal...
Inderdaad, als je maat 56 kan kopen en je hebt een 70 of 140 mm stuurpen nodig, altijd doen!!
[...]

"gevoel".....

En tuurlijk fietst het anders.
Banden, onderhoud, zitpositie (zadel offset etc), aero-positie, geometrie.

Als je goede bandjes, wielen, lagers, normale groep, en juiste zitpositie hebt. Dat frame (mits niet 2,5 keer zo zwaar) maakt echt niet zoveel uit. En een beetje minder stijf ook niet, frames van heel lang geleden konden misschien echt zwabberen, maar een normale alu fiets van een paar jaar terug doet dat echt niet extreem. We heten niet allemaal Dylan Groenewegen.

Maar als je een andere fiets wil, vooral doen!! Ik wil niemand van zijn koop plannen afhelpen. Ik heb zelf ook wat anders gekocht, puur omdat het kon. Je moet zelf de slingers ophangen :*)

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 25-08-2021 16:38 ]

• coelho
mhr-zip schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:32:
"gevoel".....

En tuurlijk fietst het anders.
Banden, onderhoud, zitpositie (zadel offset etc), aero-positie, geometrie.

Als je goede bandjes, wielen, lagers, normale groep, en juiste zitpositie hebt. Dat frame (mits niet 2,5 keer zo zwaar) maakt echt niet zoveel uit. En een beetje minder stijf ook niet, frames van heel lang geleden konden misschien echt zwabberen, maar een normale alu fiets van een paar jaar terug doet dat echt niet extreem. We heten niet allemaal Dylan Groenewegen.
Dus concreet zeg jij dat er geen verschil zit in snelheid bij hetzelfde geleverde wattage bij een doorsnee liefhebber (28-32km/u op het vlakke) tussen een alu racefiets met 105 van pak 'm beet 1000-1500 euro en een racefiets uit het hogere segment, bijvoorbeeld een Trek Domane SLR7 van rond de 8000 euro?

Laat het mijn vrouw maar niet horen -O-

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:28
coelho schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:38:
[...]

Dus concreet zeg jij dat er geen verschil zit in snelheid bij hetzelfde geleverde wattage bij een doorsnee liefhebber (28-32km/u op het vlakke) tussen een alu racefiets met 105 van pak 'm beet 1000-1500 euro en een racefiets uit het hogere segment, bijvoorbeeld een Trek Domane SLR7 van rond de 8000 euro?

Mooi filmpje hierover: YouTube: Why We Should STOP Our Obsession With Bike Weight

• GerbenBK
mhr-zip schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Inderdaad, als je maat 56 kan kopen en je hebt een 70 of 140 mm stuurpen nodig, altijd doen!!
huh? Als je iets moois gaat kopen, moet je natuurlijk wel iets goeds kopen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door GerbenBK op 25-08-2021 16:44 ]

• GerbenBK
[...]

Als je hem eenmaal op gang het zal het allemaal niet zoveel schelen. Maar verwacht door de stijfheid en gewichtsbesparing (en misschien 0,1% Aero) dat je hem wel een stuk sneller op gang trekt.

• coelho
In het tweede deel van het filmpje geeft de auteur aan dat rolweerstand en aerodynamica meer invloed hebben dan gewicht. Daarom had ik het in mijn post ook over zaken als framestijfheid, betere wielset, hogere velgen enz. Ik geloof zeker dat het niet allemaal in de kilo's zit (en zoals gezegd, die zijn er makkelijker bij mezelf af te halen), maar wel in kwaliteitsmaterialen die de totale (rol)weerstand verlagen.

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:28
coelho schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:47:
[...]

In het tweede deel van het filmpje geeft de auteur aan dat rolweerstand en aerodynamica meer invloed hebben dan gewicht. Daarom had ik het in mijn post ook over zaken als framestijfheid, betere wielset, hogere velgen enz. Ik geloof zeker dat het niet allemaal in de kilo's zit (en zoals gezegd, die zijn er makkelijker bij mezelf af te halen), maar wel in kwaliteitsmaterialen die de totale (rol)weerstand verlagen.
Ben bang dat dit allemaal pas echt gaat tellen bij hele hoge snelheden. Maar ik heb nooit een Trek Domane gereden ;)

• mhr-zip
[...]

Jep (afgezien van de wielen, al is dat zelfs marginaal). En aangezien de Domane een endurance model is, en de berijder misschien iemand is die ook in een aeropositie zijn vermogen kan leveren, ben je misschien wel beter af met een de alu racefiets (mits die een gunstigere stack-reach verhouding heeft).
Maar dat hoeft uiteraard niet zo te zijn, het is maar net wat bij je lichaam past.

Ik wil deze mok voor mijn verjaardag:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71shAjuD+AL._AC_SX466_.jpg

• mhr-zip
GerbenBK schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:43:
[...]

huh? Als je iets moois gaat kopen, moet je natuurlijk wel iets goeds kopen. :)
Ik bedoel als een 56 te groot of te klein voor je is, altijd kopen.
Ik heb namelijk maat 56 O-)

• GerbenBK
mhr-zip schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:54:
[...]

Ik bedoel als een 56 te groot of te klein voor je is, altijd kopen.
Ik heb namelijk maat 56 O-)
damn ik ook! Moeten we toch nog tegen elkaar gaan opbieden :-(

• GerbenBK
Heeft er iemand trouwens nog aanraders voor fietsen in Toscane? Ik ga er de komende weken heen en heb eigenlijk alleen de permanente route van de l'Eroica op de agenda gezet.

Je kunt er bijna niet lelijk fietsen, maar hou me aanbevolen voor mooie pareltjes die ik nog niet ken.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 19:11

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

[...]

Er kan een (marginaal) verschil zijn in geleverd wattage voor het bereiken en het behouden van een ‘recreant cruise tempo’. Dat verschil gaat hem vooral zitten in wielen. Een goedkope fiets met zware wielen en goedkope naven gaat meer moeite kosten om op gang te krijgen dan diezelfde fiets met een set kwaliteitswielen. Op deze snelheden gaan aero wielen maar beperkt voordeel bieden (voor het behouden van de snelheid), en aangezien ze vaak ook zwaarder zijn (meer roterend gewicht) en windgevoelig kunnen zijn kunnen ze zelfs in je nadeel werken. Een lichtere groep of frame is leuk maar maakt echt maar beperkt uit op het vlakke. ‘Moraal-snelheid’ is iets hoogst persoonlijks maar kan een factor zijn :+

Ik val zeker in de categorie ‘behoorlijk fitte recreant’. Ik heb afscheid genomen van mijn mooie (maar vervelende) 60mm aero wielen in mijn Storck Scenero. Irritant met zijwind op de dijken, en verder geen toegevoegde waarde behalve patsfactor. Voor de helft van het geld een set Fulcrum Racing Zero (velgremmen O+ ) gestoken in dezelfde fiets. Geen gedoe met zijwind, fantastische naven, rolt als een malle. Netto een bak sneller, vooral omdat ik minder gedoe heb met zijwind.

Nu heb ik ook nog een Standert Kreissäge racer. Aluminium frame, ietsje minder afgemonteerd (105/Ultegra mix vs vol Ultegra), en netto een ruime kilo zwaarder dan de Storck. Focus op fun en praktisch ipv licht. Op het vlakke is er precies nul verschil in hoe hard ik erop ga.

Als je een degelijke alu fiets hebt met 105 en je wilt meer snelheid, bespaar die 8000 euro voor een Trek, Specialized of ander stuk mainstream plastic :+

1. Upgrade je wielen. Carbon is niet nodig. Voor ~700 EUR kan je al een enorme upgrade regelen.
2. Regel een bikefit. Een goede positie maakt je mechanisch efficiënter, maar zorgt er ook voor dat je effectiever in een aerodynamische houding kán zitten. En dat scheelt veel meer (ik win >30W bij 30km/h door van ‘recreanten-gorilla-houding’ naar een effectievere positie te gaan).
3. Profit. Je hebt nu 7000 EUR uitgespaard waar je een paar mooie fietsvakanties van kan regelen :P

Launching containers into space

• GerbenBK
Whieee schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

1. Upgrade je wielen. Carbon is niet nodig. Voor ~700 EUR kan je al een enorme upgrade regelen.
2. Regel een bikefit. Een goede positie maakt je mechanisch efficiënter, maar zorgt er ook voor dat je effectiever in een aerodynamische houding kán zitten. En dat scheelt veel meer (ik win >30W bij 30km/h door van ‘recreanten-gorilla-houding’ naar een effectievere positie te gaan).
3. Profit. Je hebt nu 7000 EUR uitgespaard waar je een paar mooie fietsvakanties van kan regelen :P
En als het nou niet of / of hoeft te zijn maar gewoon allemaal kan? Mooi nieuw frame (bijvoorbeeld die Standert Kreissäge waarvan het frame al meer kost dan mijn alu Cube Cross race pro ;) ) met een mooie nieuwe wielset én een paar mooie fietsvakanties? Besparen wordt je nou ook niet altijd gelukkiger van :+

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:11
Ergens in de afgelopen 1359 pagina's al een paar keer verteld, maar mijn vriendin is gegaan van een Sensa Romagna Tiagra naar een Willier Filante met SRAM Force eTap.

Gaat dat nou harder, als je van een 750 euro fiets gaat naar een 8k fiets?

JA.

VEEL.

HARDER.

Klimmetjes in Limburg met hetzelfde wattage gingen veel sneller. Dus is zeker niet alleen aero, maar een combinatie van gewicht, stijfheid van het frame, drivetrain en wielen / lagers.

Op het vlakke was ze op Rondje Hoep 35 seconden sneller dan ik toen we beiden volle bak gingen:

Vriendin: 25:33 met 207 watt gemiddeld over 14,20 kilometer
Ik: 26:08 met 242 watt gemiddeld over 14,20 kilometer

EDIT: ik moet daar even bij zeggen: het verschil is niet alleen de fiets, maar het is natuurlijk ook voor een groot deel de veel meer aero houding op de Wilier tov de Sensa :).

[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 25-08-2021 17:17 ]

• Fisico

Fisico

by Fabian

GerbenBK schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:59:
Heeft er iemand trouwens nog aanraders voor fietsen in Toscane? Ik ga er de komende weken heen en heb eigenlijk alleen de permanente route van de l'Eroica op de agenda gezet.

Je kunt er bijna niet lelijk fietsen, maar hou me aanbevolen voor mooie pareltjes die ik nog niet ken.
Goede vraag. Ik heb tot op heden alleen de testberg van Thomas Dekker en zijn dokter bij Lucca in het snotje.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 19:11

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

GerbenBK schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:09:
[...]

En als het nou niet of / of hoeft te zijn maar gewoon allemaal kan? Mooi nieuw frame (bijvoorbeeld die Standert Kreissäge waarvan het frame al meer kost dan mijn alu Cube Cross race pro ;) ) met een mooie nieuwe wielset én een paar mooie fietsvakanties? Besparen wordt je nou ook niet altijd gelukkiger van :+
Je geeft het antwoord zelf al :P Bespaar jezelf alsnog de idiote bedragen die de grote merken voor hun plastic frames vragen en koop die Kreissäge (voorraad is wel een dingetje, maar de refresh is onderweg), een set mooie wielen, en ga vervolgens op vakantie :*)

Geld moet rollen, maar op die manier rolt het wel lekker efficiënt :+

Ik begin zachtjesaan behoorlijk af te haken op de mainstream carbon 'performance' fietsen waarbij je soms voor 3000 net aan Tiagra krijgt (op een racer van 9kg), en waar het topmodel rustig 15000 mag kosten.. Een mooi alu frame (of zelfs staal) in een nette build vind ik dan eigenlijk veel leuker, en ik rijd er waarschijnlijk even hard op :+

[ Voor 18% gewijzigd door Whieee op 25-08-2021 17:58 ]

Launching containers into space

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:23
Requiem19 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:13:
Ergens in de afgelopen 1359 pagina's al een paar keer verteld, maar mijn vriendin is gegaan van een Sensa Romagna Tiagra naar een Willier Filante met SRAM Force eTap.

Gaat dat nou harder, als je van een 750 euro fiets gaat naar een 8k fiets?

JA.

VEEL.

HARDER.

Klimmetjes in Limburg met hetzelfde wattage gingen veel sneller. Dus is zeker niet alleen aero, maar een combinatie van gewicht, stijfheid van het frame, drivetrain en wielen / lagers.

Op het vlakke was ze op Rondje Hoep 35 seconden sneller dan ik toen we beiden volle bak gingen:

Vriendin: 25:33 met 207 watt gemiddeld over 14,20 kilometer
Ik: 26:08 met 242 watt gemiddeld over 14,20 kilometer

EDIT: ik moet daar even bij zeggen: het verschil is niet alleen de fiets, maar het is natuurlijk ook voor een groot deel de veel meer aero houding op de Wilier tov de Sensa :).
En hoeveel kilo verschil zit er tussen jullie?

• Requiem19
tiswat schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:34:
[...]

En hoeveel kilo verschil zit er tussen jullie?
15.

Maar op het vlakke maakt absoluut gewicht echt bijna niets uit. Vooral niet bij een constante snelheid zonder optrekken / afremmen etc.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-01 13:49
[...]

Ik ben er van overtuigd dat er nauwelijks in snelheid is tussen een goede instapper en een ultra luxe Carbon fiets. De snelheid bij een gegeven wattage hangt af van een aantal factoren.

- Luchtweerstand (vooral positie op de fiets). Als de geometrie postie op de fiets dezelfde is tussen de goedkope fiets en de dure fiets, dan is er geen verschil in snelheid. Een tijdritfiets is uiteraard een ander verhaal.

- Rolweerstand. Wordt veroorzaakt door de banden. Goedkope fietsen hebben doorgaans wat goedkopere banden met iets meer rolweerstand. Investering in 2 topbanden van 4 tientjes per stuk lost dit verschil op.

- Mechanische weerstand in de aandrijflijn. Een 105 groepset is al van een behoorlijk niveau. Wellicht dat je een paar watt kunt winnen, veel meer zal het niet zijn.

- Gewicht. Is alleen van invloed bij klimmen en acceleratie. 2 kilo verschil tussen een instapper en een topfiets op een totaal gewicht van zeg 85kg, levert je bergop ca. 2% tijdwinst op. Op het vlakke is het verschil nihil.

Ik rijd op mijn Emonda ~3% sneller bij dezelfde hartslag dan mijn oude Bulls.
- Voornamelijk doordat ik iets dieper zit
- Mijn Emonda is een stuk comfortabeler, trillingen worden beter gedempt. Ik merk dat ik hierdoor minder moe wordt, uitendelijk ga je dat merken in prestatie's. Ook het sturen het directer, prettiger.

Met name het argument van comfort en stuurprecisie gaf voor mij de doorslag om te gaan upgraden: het geeft mij gewoon een stuk meer fietsplezier. Dit is lastig in getallen uit te drukken, maar wordt vermoed ik door velen herkent.

Wat niet wegneemt dat je met een instapfiets veel geld overhoud voor bijvoorbeeld bikefit, goede broek, schoenen, zadel, handschoenen en dus ook een heleboel plezier aan een fiets kunt beleven.

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-01 23:13
[...]

Geen. Reet.
bert74 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:40:
[...]
- Rolweerstand. Wordt veroorzaakt door de banden. Goedkope fietsen hebben doorgaans wat goedkopere banden met iets meer rolweerstand. Investering in 2 topbanden van 4 tientjes per stuk lost dit verschil op.

- Mechanische weerstand in de aandrijflijn. Een 105 groepset is al van een behoorlijk niveau. Wellicht dat je een paar watt kunt winnen, veel meer zal het niet zijn.
Vergeet de weerstand van de lagers in naven en crankstel niet. Vooral bij een slecht onderhouden fiets kunnen die beroerd draaien en energie vreten.

[ Voor 42% gewijzigd door DieAnder op 25-08-2021 19:00 ]

• Xanderk89
  • Niet online
Gewoon kopen wat je mooi vind en bij je past : :9

Maar even zonder gekkigheid. Ik rij op een trek Madone 3.1 uit 2012.
Ooit zelf de nobrand/tiagra gemixte groepset vervangen voor volledig 105. Wereld van verschil kwa schakelen. Rijcomfort is hierdoor een stuk omhoog gegaan.

De velgen heb ik vervangen voor een setje handgespaakte Pancenti Sl23. Kwa weggedrag echt stappen vooruit. Enkel het achterwiel van de "bontrager" was even zwaar als de volledige nieuwe set.

Een nieuwe fiets had mij misschien hetzelfde geleverd. Echter geeft een nieuwe fiets ook nog een extra voordeel en dat is dat mijn fiets een framemaat te groot is. En dat zal voor mij de hoofdreden zijn om een nieuwe fiets te kopen.

Op het einde komt het op 1 ding neer. Waarom wil je een nieuwe fiets. Is het voor jou een goede reden dan gewoon lekker doen :P

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ik zie veel dat men een gravelbike als hybride fiets voor gravel en weg aanraadt (koop er een wielensetje voor op de weg bij), maar waarom niet andersom? Wat is er bijvoorbeeld mis met een Domane (ruimte tot 38mm bandjes) met extra gravelsetje? Rijd kilometervreter DDX niet rond op zo'n ding? En ik zie dat ze zelfs een gravel-variant hebben.

Ik rijd nu nog steeds rond op een iets te groot tweedehandsje (2019 Sensa Romagna Tiagra, maat 64 met 193cm en 93cm BBL) die ik als beginner kocht, sinds november 2019. Had mijzelf een nieuwe racert voor 2021 beloofd als ik het nog steeds leuk zou vinden, maarja toen kwam het gemekker met levertijden. ;w

Maar sinds maandag ben ik toch weer wat serieuzer gaan kijken omdat ik op de lange ritjes
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
toch meer last krijg van het bovenlichaam dan benen of kont.

Klimmen is niet mijn specialiteit en ik ben ook zeker geen weight weenie (#teamArmeStudent), een klimfiets is niets voor mij.
Wedstrijdjes doe ik niet, hard fietsen nauwelijks, ik geniet meer van dit soort lange ritjes dan korte intensieve ritjes. Hoewel ik denk ik met een goede fit prima op een aero model pas, denk ik dat ik "gewoon" een comfort/endurance model moet hebben, maar nu twijfel ik dus omdat het op de spaarzame stukken lichte gravel waar Garmin/Google maps mij soms op trakteert het toch altijd zeer begint te kriebelen. :9~

Informaticus of vakkundig Googler?

• NewbieNeo
  • Laatst online: 11-01 20:38
@TheTinusNL Op een aerobike kan je ook prima lange ritten maken hoor. :P
Zelf toevallig ook afgelopen maandag mijn langste rit ooit gereden.

Wat denk ik ook heeft geholpen zijn de 32mm clincher GP5000's op 4,5/5,0 bar @70kg voor extra comfort over klinkers en gravel.
Heb ook nog alle spacers eronder zitten en begin steeds meer in te zien, dat slammen voor mij als recreatieve rijder het niet echt waard is puur alleen voor de looks. Voor de aerodynamica hoef ik het niet te doen, aangezien ik nu al zeker 50-75% van de tijd met lichtgebogen armen in de drops zit of horizontaal in de hoods.
En met gestrekte armen heb je altijd nog een relaxte positie in de hoods.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-01 09:44

McMiGHtY

- burp -

TheTinusNL schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:05:
Ik zie veel dat men een gravelbike als hybride fiets voor gravel en weg aanraadt (koop er een wielensetje voor op de weg bij), maar waarom niet andersom?
Ik moet zeggen dat ik met m'n gravelbike de laatste tijd regelmatig op een mtb parkoers te vinden was.. Al heb ik er wel een extra wielset bij met wegbandjes. Dat laatste heb ik eigenlijk gedaan om 1 fiets mee te nemen op vakantie(s). Ik kan en best lekker op de weg meekomen (brede slicks) en ik kan gravel en (niet te spannende ) mtb parkoersen gewoon op.
Hoewel ik denk ik met een goede fit prima op een aero model pas, denk ik dat ik "gewoon" een comfort/endurance model moet hebben, maar nu twijfel ik dus omdat het op de spaarzame stukken lichte gravel waar Garmin/Google maps mij soms op trakteert het toch altijd zeer begint te kriebelen. :9~
Qua racefiets heb ik een Roubaix..en met 28mm durf ik best wat gravel mee te pakken..ik zou het gewoon is doen als ik jou was.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:51
Ik zie veel dat men een gravelbike als hybride fiets voor gravel en weg aanraadt (koop er een wielensetje voor op de weg bij), maar waarom niet andersom? Wat is er bijvoorbeeld mis met een Domane (ruimte tot 38mm bandjes) met extra gravelsetje? Rijd kilometervreter DDX niet rond op zo'n ding? En ik zie dat ze zelfs een gravel-variant hebben.

Ik rijd nu nog steeds rond op een iets te groot tweedehandsje (2019 Sensa Romagna Tiagra, maat 64 met 193cm en 93cm BBL) die ik als beginner kocht, sinds november 2019. Had mijzelf een nieuwe racert voor 2021 beloofd als ik het nog steeds leuk zou vinden, maarja toen kwam het gemekker met levertijden. ;w

Maar sinds maandag ben ik toch weer wat serieuzer gaan kijken omdat ik op de lange ritjes
***members only***

Klimmen is niet mijn specialiteit en ik ben ook zeker geen weight weenie (#teamArmeStudent), een klimfiets is niets voor mij.
Wedstrijdjes doe ik niet, hard fietsen nauwelijks, ik geniet meer van dit soort lange ritjes dan korte intensieve ritjes. Hoewel ik denk ik met een goede fit prima op een aero model pas, denk ik dat ik "gewoon" een comfort/endurance model moet hebben, maar nu twijfel ik dus omdat het op de spaarzame stukken lichte gravel waar Garmin/Google maps mij soms op trakteert het toch altijd zeer begint te kriebelen. :9~
Nog iets minder dan een jaar geduld hebben, volgend voorjaar hebben zowel fietswinkels als marktplaats voorraad. Dan willen veel corona-fietsers weer op vakantie en worden ze weer verkocht. Dan heb je keuze.

En met 30mm op een aero fiets kun je gewoon over veel Nederlandse gravelpaden. Ik steek ook 30mm in m'n Bianchi Aria voor een route met gravel. Tubeless en met lage druk gaat dat prima. De mountainbikepaden moet je wel even links laten liggen. 32mm past ook nog.

Voor asfaltritten heb ik een andere hoge wielset met 25mm (wat ik stiekem toch lekkerder vind rijden, ik vind trillingen en schokken prettiger rijden omdat ik dan meer gevoel heb bij wat er gebeurd). Daar rijd ik ook probleemloos 200km+ op. Al heb ik recent begrepen dat hoge wielsets lelijk zijn :+

• mhr-zip
aero houding op de Wilier tov de Sensa
Volgens mij stond dit in de disclaimer. En dat ze sneller is dan jouw, komt echt niet door het carbon of het etap.

Iedereen die sneller kan wil fietsen, kan beter parttime gaan werken (of extra uren aankopen). Mits als aan de basis voorwaarden wordt voldaan: "zit positie" en materiaal op orde.

• MrBarBarian
Mr. Stom schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:51:
[...]

Nog iets minder dan een jaar geduld hebben, volgend voorjaar hebben zowel fietswinkels als marktplaats voorraad. Dan willen veel corona-fietsers weer op vakantie en worden ze weer verkocht. Dan heb je keuze.
Ik hoop het, maar zou er niet teveel op rekenen. Schaarste blijft mogelijk tot in 2023.

En hoe de corona-maatregelen ontwikkelen.. Het is makkelijker om een weersverwachting voor 1 nov dit jaar op te stellen geloof ik

iRacing Profiel

• Requiem19
mhr-zip schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:56:
[...]

[...]

Volgens mij stond dit in de disclaimer. En dat ze sneller is dan jouw, komt echt niet door het carbon of het etap.

Iedereen die sneller kan wil fietsen, kan beter parttime gaan werken (of extra uren aankopen). Mits als aan de basis voorwaarden wordt voldaan: "zit positie" en materiaal op orde.
Onderdeel van de lol is voor sommigen ook het materiaal. Qua looks of qua performance. En idd, gewoon meer uren fietsen is by far de goedkoopste en beste oplossing om sneller te gaan :-).

• mhr-zip
Requiem19 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:46:
[...]

Onderdeel van de lol is voor sommigen ook het materiaal. Qua looks of qua performance. En idd, gewoon meer uren fietsen is by far de goedkoopste en beste oplossing om sneller te gaan :-).
Ik heb een fiets gekocht ook puur voor het materiaal, en ik ben het echt niet waard qua prestaties.
Dus ik hoop niemands feestje te bederven.

En zoals @bert74 al zei, je kan ook op comfort etc winnen. Di2 vind ik ook een leuke gimmick, hoge velgen kan je kopen voor de looks. En je kan er prima moraal van krijgen. Daarnaast als je een fiets van 3,4,5,6,7,8k koop je niet om 1 keer per maand 30km te toeren, ook dat helpt.

• GerbenBK
Whieee schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:54:
[...]

Je geeft het antwoord zelf al :P Bespaar jezelf alsnog de idiote bedragen die de grote merken voor hun plastic frames vragen en koop die Kreissäge (voorraad is wel een dingetje, maar de refresh is onderweg), een set mooie wielen, en ga vervolgens op vakantie :*)

Geld moet rollen, maar op die manier rolt het wel lekker efficiënt :+

Ik begin zachtjesaan behoorlijk af te haken op de mainstream carbon 'performance' fietsen waarbij je soms voor 3000 net aan Tiagra krijgt (op een racer van 9kg), en waar het topmodel rustig 15000 mag kosten.. Een mooi alu frame (of zelfs staal) in een nette build vind ik dan eigenlijk veel leuker, en ik rijd er waarschijnlijk even hard op :+
Maar ondertussen beschrijf je wel tussen de 5 en 8k aan fietsspul >:) . Je verdeelt het gewoon wat anders.

Ik heb niet een specifieke voorkeur voor mainstream, bespoke of materiaal. Alles heeft z’n plek. Anders zou ik ook geen stalen of ti fiets op m’n lijstje kunnen zetten met toekomstige wensen.

• Requiem19
Vandaag weer een grappig persoonlijk ‘record’:

Grootste verschil tussen de avg power en normalized power.

249-179= 70 watt verschil.

Wie biedt meer? :p

• GerbenBK
Bij deze dure carbon fiets krijg je wel allemaal goodies en een fietsgarage 😂. Bang for je buck.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3UauJalPYlWgXTpUzBXudwMkWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8xNAbJS9fDNRyoiaLmOGvf9q.jpg?f=user_large

• NewbieNeo
  • Laatst online: 11-01 20:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY9r7MKXsH3ELiffg_1nziOarmQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jpyu5T0TXHz2B8Y3qZ5bEKJa.png?f=user_large

5k voor alleen een houten kist.... 8)7

• GerbenBK
5k voor alleen een houten kist.... 8)7
Hoho…wel een houten kist mét afstandsbediening!

• wisselwerking
  • Nu online

***members only***

Ik heb een Domane waar ik ook wel mee gravel (nog wel op de standaard 32mn banden) en ook wel single tracks meepak. Dat gaat super hoor.

"Nadeel" is dat je wat vaker van de weg afgaat. Ook als je dat niet van plan bent.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-01 09:44

McMiGHtY

- burp -

wisselwerking schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 06:33:
[...]

"Nadeel" is dat je wat vaker van de weg afgaat. Ook als je dat niet van plan bent.
En da's misschien wel het leukste :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• ErnstMid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-12-2025

ErnstMid

Xbox GT: Capitalbully

Whieee schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

Mijn aanvulling hierop als zijnde een echte recreant:

1. Nieuwe wielen maken echt een wereld van verschil, al is het alleen het gevoel al.
2. 105 voelt hetzelfde als ultegra/dura ace.
3. Onderhoud is belangrijk.

Voor mij gaven nieuwe wielen echt het gevoel alsof ik op een nieuwe fiets zat. Emonda SL5 met 105. Alles vervangen voor bv Dura Ace had echt niet zo'n groot verschil gegeven.

Maar... aan het einde van de dag is ieders budget anders. Dus als je 10k. te besteden hebt en het is je grote hobby. Why not?
Snelheid kopen kan echter alleen met een motortje... ;)

• Ypuh
ErnstMid schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:14:
2. 105 voelt hetzelfde als ultegra/dura ace.
Alles vervangen voor bv Dura Ace had echt niet zo'n groot verschil gegeven.
Los van dat ik het met je eens ben, vraag ik me wel eens af hoeveel mensen die dit zeggen ook daadwerkelijk met Dura Ace gereden hebben?

• Fisico

Fisico

by Fabian

GerbenBK schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:39:
Bij deze dure carbon fiets krijg je wel allemaal goodies en een fietsgarage 😂. Bang for je buck.

[Afbeelding]
Echt een verschrikkelijk zwak voor dit soort edities. Ik overweeg nog steeds een bevriende meubelmaker iets te laten maken voor mijn fiets, zodat deze op een betere manier in een woonkamer kan dan aan de muur.
ErnstMid schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:14:

Maar... aan het einde van de dag is ieders budget anders. Dus als je 10k. te besteden hebt en het is je grote hobby. Why not?
Snelheid kopen kan echter alleen met een motortje... ;)
Precies, laat iedereen lekker zelf weten wat hij met zijn geld doet. Ik word altijd wel moe van die alleen tandartsen rijden op een S-Works opmerkingen. Mijn talent sluit niet aan bij de huidige fiets en zeker niet bij de nieuwe, maar waarom zou dat iemand anders wat uit moeten maken?
Ypuh schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:16:
[...]

Los van dat ik het met je eens ben, vraag ik me wel eens af hoeveel mensen die dit zeggen ook daadwerkelijk met Dura Ace gereden hebben?
En dan ook nog op dezelfde fiets. Want ik heb op beide gereden en allebei niet Di2, maar de fietsen zijn ook compleet anders. Het enige wat ik merk is dat bij schakelen in sprint of klim het bij 105 nog wel eens met geluid en drama ging en bij Dura Ace eigenlijk altijd geluidloos.

[ Voor 15% gewijzigd door Fisico op 26-08-2021 11:24 ]

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:15
GerbenBK schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:39:

[Afbeelding]
Waarom zou je z'n mooie dure fiets in een zwarte doos stoppen?

• Galois
  • Laatst online: 10:34

Galois

1811 - 1832

Al tijden staat deze route op mijn todo-lijste: 1000 hm op de Utrechtse Heuvelrug.

Als ik de route inlaadt in Garmin Connect worden er 1265 hoogtemeters weergegeven, als ik de route inlaadt in Komoot dan 890 hoogtemeters.

Heeft iemand deze route gefietst? En op hoeveel hoogtemeters kwam je uit?
(ik weet dat elk apparaat weer iets anders aangeeft en dat het ook flink kan schelen... maar voor het idee)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Requiem19
Ik had op de huurfiets in de dolomieten SRAM Red eTap en vond dit eigenlijk helemaal niet zo 'high end' voelen qua remmen, maar ook qua schakelen (wat een flinke klap af en toe als je terugschakelde in de grotere tandwielen van de cassette).

Remmen viel me ook tegen qua gevoel, dosering en hoever ik de rem moest inknijpen.

Maar goed, afgeragde huurfiets, dus wellicht niet een hele eerlijke vergelijking met een verse Red eTap.

• MrBarBarian
Volgens mij moet je meer naar het verschil in gewicht en uiterlijk kijken. Laten we eerlijk wezen: een fietsgroep is functioneel gezien echt geen Rocket Science.

Voor Campy geld dat Chorus wat mij betreft de beste prijs/kwaliteit heeft. Record is gaaf vanwege de reputatie en historie (weird) en SR laat gewoon zien dat je single bent of teveel geld hebt..

iRacing Profiel

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:05
Fisico schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:20:
Het enige wat ik merk is dat bij schakelen in sprint of klim het bij 105 nog wel eens met geluid en drama ging en bij Dura Ace eigenlijk altijd geluidloos.
Een goed afgeregelde 105 schakelt beter dan een slecht afgeregelde DA ;)

• ErnstMid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-12-2025

ErnstMid

Xbox GT: Capitalbully

Ypuh schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:16:
[...]

Ja dat is natuurlijk altijd de vraag. Persoonlijk heb ik ervaring met 105, ultegra en dura ace. Waarbij de ervaring met dura ace wel beperkt is - heb ik zelf nooit gehad dus dat beperkt zich tot ritjes op andermans fiets.

Maar ik heb niet de ervaring van een losse upgrade van alleen de groepset met de rest allemaal hetzelfde. Dus misschien als ik dat ooit eens ga proberen dat ik dan wel verschil ga merken.

Feit is wel dat ik na de wielset wissel wel echt een 'wauw' gevoel had _/-\o_ Maar de upgrade van een wielsetje die standaard bij een <2k. fiets zit naar een handgespaakt setje is ook wel vrij fors :+

• Galois
  • Laatst online: 10:34

Galois

1811 - 1832

RigolleM schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Een goed afgeregelde 105 schakelt beter dan een slecht afgeregelde DA ;)
Hahahaha! Een Fiat Panda met opgepompte banden rijdt beter dan een 911 met lekke banden! :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:57
Ik merk weinig verschil tussen dura ace en ultegra (allemaal di2) behalve gewichtsvoordeel wat je eigenlijk alleen merkt in de bergen.
En zelfs dat laatste merk je niet echt, maar alleen als je 1op1 zou gaan vergelijken met zelfde condities dat je met dura ace net even iets sneller boven bent.

Sram axs valt mij tegen formaat van de shifters vergeleken met shimano.
Flinke bulten bovenop ivm hydraulic, waarm shimano dat wat compacter voor elkaar krijgt.
En bij sram mis je de buttons bovenop om pagina van computer te kunnen wisselen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• wisselwerking
  • Nu online
Galois schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Hahahaha! Een Fiat Panda met opgepompte banden rijdt beter dan een 911 met lekke banden! :)
Als je een 911 hebt, dan heb je natuurlijk ook tubeless. Die kunnen niet lek :+

• Requiem19
DDX schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:57:
Ik merk weinig verschil tussen dura ace en ultegra (allemaal di2) behalve gewichtsvoordeel wat je eigenlijk alleen merkt in de bergen.
En zelfs dat laatste merk je niet echt, maar alleen als je 1op1 zou gaan vergelijken met zelfde condities dat je met dura ace net even iets sneller boven bent.

Sram axs valt mij tegen formaat van de shifters vergeleken met shimano.
Flinke bulten bovenop ivm hydraulic, waarm shimano dat wat compacter voor elkaar krijgt.
En bij sram mis je de buttons bovenop om pagina van computer te kunnen wisselen.
Die buttons lijken me super handig, scheelt veel gehannes.

Ik ben heel erg benieuwd naar de Shimano 12s die over 5 dagen de wereld ingeslingerd wordt, want als ik de geruchten een beetje volg gaat Shimano nu eindelijk ook net als Sram een 1:1 gearing aanbieden (in ieder geval voor 12s Ultregra, maar ook voor DA?).

• mhr-zip
wisselwerking schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

Als je een 911 hebt, dan heb je natuurlijk ook tubeless. Die kunnen niet lek :+
En geen zadeltasje.

Wel of niet elektrisch schakelen?

• mhr-zip
DDX schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:57:
En dan nog, wat is het probleem als je 45 seconden later boven bent (als je niet mee doet om de prijzen).

Verder:
Koop het allemaal vooral! Laat je niet beïnvloeden door rationale keuzes en allemaal van die mode woorden. Het oog wil ook wat.
De eerste 2x dacht ik, lekker boeiend die buttons. Als ik nu met mijn oude fiets (mechanisch) rijdt mis ik die buttons nog meer dan het elektrisch schakelen zelf.

Pagina: 1 ... 340 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).