Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dit gaan we de komende tijd vaker doen, die ready2race wedstrijden zijn zeker een aanrader! Redelijk laagdrempelig en leuk om eens te ervaren!
https://ready2race.teamju...1-ready2race-steenbergen/
Zekers..mijn val was ook vrij lullig wel... meter naar rechts was beter geweest...maar helaas.TrailBlazer schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:42:
@mhr-zip @McMiGHtY ik hoop dat alles opgehelderd is zo. Het was zeker niet mijn bedoeling als leed vermaak. Mijn val was gewoon enorm lullig vandaar mijn reactie.
McMiGHtY sterkte met je herstel gekneusde rib is knap waardeloos is mijn ervaring. Het schijnt erger te zijn dan gebroken.
Shit happens en ik hoop over een week of drie weer te kunnen fietsen want dan heb ik een club driedaagse gepland staan. ( En de week erna Veldslag om Norg en twee weken daarna Strade Bianche Achterhoek)
Lijkt me een leuke activiteit! Ik kom niet aan deze snelheden hoor. Helaas kom ik ook niet op de site door alle popups. Als je niet alle cookies accepteert en je kijkt op je mobiel is er geen doorkomen aan.rolandos582 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:44:
Vandaag mijn 1e koersdag, Ready2Race GP Steenbergen. Erg interessant wel! Deze vond plaats op een gesloten circuit, was allemaal erg goed gereden! Begonnen in Klasse 3, wat voor mij om te beginnen een prima klasse is. Kon prima meekomen en zelfs de 1e ronde als 1e over de streep gekomen!
Dit gaan we de komende tijd vaker doen, die ready2race wedstrijden zijn zeker een aanrader! Redelijk laagdrempelig en leuk om eens te ervaren!
[Afbeelding]
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Oh dat kan wel, ik doe het op de pc :-) De snelste in de laagste klasse is echt wel goed te doen. Daar rijden ook allemaal vrouwen mee. Die rijden echt geen top records solo hoor. Vanaf klasse 3, 2 en 1 + hoofdklasse gaat het allemaal wel bijzonder hard ja. Dan moet je wel wat kunnen trappen. Het voordeel in een peloton is zo 5 km/u if not more.stevens20 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:50:
[...]
Lijkt me een leuke activiteit! Ik kom niet aan deze snelheden hoor. Helaas kom ik ook niet op de site door alle popups. Als je niet alle cookies accepteert en je kijkt op je mobiel is er geen doorkomen aan.
Netjes gedaan hoor! Vind 42 gemiddeld voor een eerste wedstrijd vrij hard! Je hebt door je lengte/bouw wel wat voordeel natuurlijk in termen van pure wattages maar vangt ook veel wind en kunt minder schuilen achter je voorgangers. Goed kunnen rijden in een peloton en scherp kunnen bochten rijden scheelt de wereld. Dan kan je als krasse knar en als 15-jarige kiddo goed mee.rolandos582 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:34:
[...]
Oh dat kan wel, ik doe het op de pc :-) De snelste in de laagste klasse is echt wel goed te doen. Daar rijden ook allemaal vrouwen mee. Die rijden echt geen top records solo hoor. Vanaf klasse 3, 2 en 1 + hoofdklasse gaat het allemaal wel bijzonder hard ja. Dan moet je wel wat kunnen trappen. Het voordeel in een peloton is zo 5 km/u if not more.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Tsja met 1.95 en 88kg doe ik zon 3.7w/kg. Gooi daar een toren aan spacers en zadeltasje bij maar heey, ik klaag niet! Was puur genieten, hele mooie ervaring die smaakt naar meer. De bochten laat ik nog wel wat liggen maar op rechte stukken maak ik dat wel goed.Stufferdt schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:54:
[...]
Netjes gedaan hoor! Vind 42 gemiddeld voor een eerste wedstrijd vrij hard! Je hebt door je lengte/bouw wel wat voordeel natuurlijk in termen van pure wattages maar vangt ook veel wind en kunt minder schuilen achter je voorgangers. Goed kunnen rijden in een peloton en scherp kunnen bochten rijden scheelt de wereld. Dan kan je als krasse knar en als 15-jarige kiddo goed mee.
Remmen is angst.rolandos582 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:26:
De bochten laat ik nog wel wat liggen maar op rechte stukken maak ik dat wel goed.
Zelf gisteravond weer thuis gekomen van 2 ritjes (heb het als 2 ritten geregistreerd, aangezien ik tussendoor (soort van) geslapen heb). Heen via Pieterburen naar Maastricht (441km, eigenlijk iets meer maar was ergens navigatie vergeten aan te zetten) en terug de kortste route (303km). Helaas was de wind op beide dagen niet echt gunstig gestemd. Zaterdag zuid-west tegen en zondag was hij gedraaid naar west, met af en toe noord-west. Wat een energie vreter is dat dan.
Bij aankomst in Maastricht paar uur geprobeerd te slapen op een bank (moest van mijn vrouw 😉) en weer terug.
De afdalingen in het donker waren trouwens wel erg gaaf om te doen. Gewoon hoog tempo op mijn veel te zware fiets, want selfsupported, en lekker even rammen. Omhoog daarentegen... Ik heb nog nooit zo slecht de Cauberg beklommen. Maar toen had ik ook al 425km in de benen. Wel leuk al die aanmoedigingen van alle terrasjes.
[ Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 16-08-2021 11:58 ]
Die had ik gemist, mooie rit! Als we hadden geweten dat je het zo zou oplossen hadden we nog wel wat meer alternatiefjes voorgedragen.CedricD schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:46:
Voldaan na een dagje 'Amstellen'![]()
Onderstaande route is het uiteindelijk geworden.
Zeker aan te bevelen. En zoals jullie kunnen zien heb ik het Keutenbergprobleem vakkundig kunnen oplossen
https://strava.app.link/zFVpcovCDib
Mijn bochten zijn zeker nog niet heel goed maar al stukken beter, kan het nu beter inschatten + durf risico te nemen. Maar op dit circuit maakt dat niet uit, iedereen voor je gaat op de rem in de bocht, dan kun je alleen maar remmen en er word dan gelijk weer volle bak aangezet. Alleen als je zelf de bocht bepaald, dus ergens voorzin zit, dan heb je een stuk meer voordeel.wisselwerking schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:24:
@rolandos582 je moet dan toch echt nodig aan jouw bochten gaan werken. Kost je allemaal extra energie als je dat op de rechte stukken weer bij moet trappen.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Ik denk niet dat parcours kennis ooit een nadeel zal zijnKW25 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:48:
Heb me ook ingeschreven voor een ready2race event. Ben benieuwd. Is enig kennis van het parcours nodig? Als in, slim om van te voren een paar rondjes te rijden?
Dit ligt er ook aan hoe serieus je wilt gaan rijden, als je echt mee wilt gaan doen is een voorverkenning wel praktisch, zodat je weet wat je kunt verwachten. Anders niet echt, in de lagere klasses is er vgm 1 volledige ronde geneutraliseerd dus is dat je verkenning. In de hogere klasses word dit steeds minder tot max een paar honderd meter.KW25 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:48:
Heb me ook ingeschreven voor een ready2race event. Ben benieuwd. Is enig kennis van het parcours nodig? Als in, slim om van te voren een paar rondjes te rijden?
Welke ga je mee rijden?
Ja zijn 4 bochten van 90 graden en dan eentje U-turn. Weet niet of het dan zin heeft.scraemus schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:57:
[...]
Ik denk niet dat parcours kennis ooit een nadeel zal zijn
@rolandos582 Die in Amsterdam
Ik heb dit ook bij een Lazer Blade+ (met MIPS), en daar zat onder het MIPS systeem nog een extra verstelmogelijkheid om hem wat "dieper" te maken, en dat scheelde de wereld. Zonder afstellen zat de helm helemaal kut, na het afstellen zit 'ie heerlijk en stevig.SirLenncelot schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:02:
ik heb net een nieuwe helm gekocht. Nu past hij qua maat wel als ik het binnenwerk strakker draai met de stel-knop maar ik heb het gevoel dat de helm verder losjes zit. Als of er ruimte zit tussen het binnenwerk en de helm zelf. En ook wel alsof hij niet helemaal aansluit aan de zijkant van het hoofd.
Mijn vorige Giro-helm zit beduidend strakker. Betekent dit dat de helm niet past of is dat een soort van veiligheidsding dat ik gemist heb. De helm heeft geen MIPS-systeem.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Het is een stalen Cinelli geworden. Wilde heel graag staal, vooral vanwege het rijeigenschap maar ook de looks. Dunne, rechte buizen.
Heel content mee! Zelf alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld op Duitse webshops. Denk dat ik behoorlijk wat geluk heb gehad, aangezien bijna alles uitverkocht is.
- Cinelli Vigorelli Road disc 2021
- SRAM Force AXS Etap (crank is SRAM Rival, komt nog een powermeter op)
- Mantel TLR50 wielen
- Fizik Arione R1 zadel
- King Cage Stainless Steel bidonhouders
- Afgemonteerd met Ritchey classic onderdelen
Kan je die ff voor me uittekenen? 4 bochten 90 graden én een u-turn dan wordt het een héél erg lang parkoers (tenzij je 1 keer linksaf gaat en drie keer rechts)KW25 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:48:
[...]
Ja zijn 4 bochten van 90 graden en dan eentje U-turn. Weet niet of het dan zin heeft.
@rolandos582 Die in Amsterdam
https://www.strava.com/segments/1137559Frenz64 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:32:
[...]
Kan je die ff voor me uittekenen? 4 bochten 90 graden én een u-turn dan wordt het een héél erg lang parkoers (tenzij je 1 keer linksaf gaat en drie keer rechts)
Hij gaat naar deze toe vermoed ik, https://arc-ulysses.nl/parcours/
tiswat schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:28:
Ook nog even melden dat mijn nieuwe fiets inmiddels klaar is.![]()
Het is een stalen Cinelli geworden. Wilde heel graag staal, vooral vanwege het rijeigenschap maar ook de looks. Dunne, rechte buizen.
Heel content mee! Zelf alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld op Duitse webshops. Denk dat ik behoorlijk wat geluk heb gehad, aangezien bijna alles uitverkocht is.
- Mantel TLR50 wielen
- Fizik Arione R1 zadel
[Afbeelding]
Wat een gave fiets! Gaat de spacertoren er nog af op de lange termijn?tiswat schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:28:
- Mantel TLR50 wielen
- Fizik Arione R1 zadel
[Afbeelding]
Gaaf fietsje hoor! Wel grappig het contrast tussen het klassieke frame en zilveren stuurpen v.s. strakke hoge carbon wielen en de ETAP groepset. Heeft wel wat weg van een fixie.tiswat schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:28:
- Mantel TLR50 wielen
- Fizik Arione R1 zadel
[Afbeelding]
De wijzen komen uit het Oosten!
Of de spacertoren in dit geval.Owios schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
Wat een gave fiets! Gaat de spacertoren er nog af op de lange termijn?
Zeker, zeker! Stuurpen moet nog een cm korter of misschien wel 2. En daarna ga ik nog aankijken of ie geslammed kan worden. Daarna wordt ie afgezaagd.Owios schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
Wat een gave fiets! Gaat de spacertoren er nog af op de lange termijn?
Haha ja, vooral dat klassieke frame + zilver vond ik wel heel tof. Past ook gewoon goed bij de decals.NoepZor schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:57:
[...]
Gaaf fietsje hoor! Wel grappig het contrast tussen het klassieke frame en zilveren stuurpen v.s. strakke hoge carbon wielen en de ETAP groepset. Heeft wel wat weg van een fixie.
Wordt het inderdaad wat klassieker van, maar daar houd ik dan ook wel van i.p.v. aero.
En de hoge carbon wielen + ETAP is om het af te maken. Ben de laatste jaren veel van fiets gewisseld.
Deze lijst in 8 jaar:
- Bianchi Nirone 7 (2013), eerste racefiets
- Trek Madone (2015)
- Giant Propel advanced 2 (2017), wilde voor aero gaan
- Canyon Ultimate (2019), kreeg veel last van m'n hamstring. Geometrie paste gewoonweg niet, terwijl die maar 1cm scheelde met de Giant. Van alles geprobeerd qua afstelling. Dus helaas weer verkocht.
- Scott Addict 10 (2020) in het groen, wat echt super mooi was. Meer een endurance frame. Problemen met lak gehad, vervangend frame was zwart, dat wilde ik niet. Dus dat was ook niet meer mijn droomfiets.
- Cinelli Vigorelli (2021)
Het was niet bedoeld als kritiek hoor. Maar aan de fiets kan je zien dat iemand er veel moeite aan heeft besteed en dat het waarschijnlijk een blijvertje is. Dan kan je de voorvork ook op jouw maat afzagen toch als je zeker bent dat het de goede maat is.
Ga ik dat doen, bedankt voor je advies en de bevestigingrolandos582 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:21:
[...]
Zou de R7000 pakken, lopen wat soepeler en gaan langer mee. De goedkopere varianten zijn het niet heb ik gehoord. https://www.futurumshop.n...-race-pedalen-zwart.phtml eventueel nog met een kortingscode van strava actie + wat bijstellen.
Gaaf ding! Ik hou wel van klassieke frames met een moderne afmontage. M'n pa rijdt nu op mijn oude Gazelle Demax, maar ben van plan die ooit weer op te knappen met nieuwe spullen. Enige wat mij daar beetje bij tegenstaat is dat er geen bredere banden dan 23mm op passen. Hoe is dat bij je Cinelli? Past daar wat breders op?tiswat schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:28:
- Mantel TLR50 wielen
- Fizik Arione R1 zadel
[Afbeelding]
28mm nu, breder gaat bijna niet helaas. Cinelli heeft overigens nog wel een gravel frame.cordonbleu schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:18:
[...]
Gaaf ding! Ik hou wel van klassieke frames met een moderne afmontage. M'n pa rijdt nu op mijn oude Gazelle Demax, maar ben van plan die ooit weer op te knappen met nieuwe spullen. Enige wat mij daar beetje bij tegenstaat is dat er geen bredere banden dan 23mm op passen. Hoe is dat bij je Cinelli? Past daar wat breders op?
[ Voor 4% gewijzigd door tiswat op 16-08-2021 16:03 ]
Niet te moeilijk denken, je geeft het antwoord zelf alFrenz64 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:32:
[...]
Kan je die ff voor me uittekenen? 4 bochten 90 graden én een u-turn dan wordt het een héél erg lang parkoers (tenzij je 1 keer linksaf gaat en drie keer rechts)
Anders die van @rolandos582 even bekijken, dat is hem idd
Het frame zelf ziet er wel echt heel top uit, binnenkort maar eens gaan sleutelen eraan.
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
Enige nadeel was dat ik bij een lage cadans/steile helling een heel hinderlijk kraakje hoorde bij de trapas.
![]() | ![]() |
Heb je al een preview voor ons?Yakolev schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:04:
Mijn frame van Workswell is eindelijk binnen. Het duurde 10 maanden vanaf het moment van betaling, veel te lang natuurlijk.
Het frame zelf ziet er wel echt heel top uit, binnenkort maar eens gaan sleutelen eraan.
Mooi (fiets) gebied en een leuke tent. Aan de fotos te zien deden de weergoden ook leuk mee, dat kan daar wel anders zijn.BertP schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:16:
Dit weekend in de ardennen geweest (le coffee ride). Wat een fantastische omgeving om te fietsen is dat, dikke aanrader. Zelf echt niet perse een goede klimmer maar het is wel mooi om jezelf zo tegen te komen!
Enige nadeel was dat ik bij een lage cadans/steile helling een heel hinderlijk kraakje hoorde bij de trapas.
Wat dat kraakje betreft: heb je al uitgesloten dat het bij je zadeltasje vandaan komt?
[ Voor 6% gewijzigd door DieAnder op 17-08-2021 10:58 ]
Goeie routes hebben zij inderdaad! En mooie omgeving natuurlijk. Vorig jaar ook geweestBertP schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:16:
Dit weekend in de ardennen geweest (le coffee ride). Wat een fantastische omgeving om te fietsen is dat, dikke aanrader. Zelf echt niet perse een goede klimmer maar het is wel mooi om jezelf zo tegen te komen!
[Afbeelding] [Afbeelding]
If it aint fixed, it's broken.
Ja de weergoden waren ons zeer gunstig gezind, 25 graden met een zonnetje! Ik heb geen zadeltasje, mag niet van de stijlpolitieDieAnder schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:46:
[...]
Mooi (fiets) gebied en een leuke tent. Aan de fotos te zien deden de weergoden ook leuk mee, dat kan daar wel anders zijn.
Wat dat kraakje betreft: heb je al uitgesloten dat het bij je zadeltasje vandaan komt?
Vorig jaar ander deel vd ardennen bezocht en daar twee dagen volle bak regen gehad. Dan prefereer ik dit!
Oh pardon, ik zag die hangende helm aan voor een zadeltas!BertP schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:19:
Ja de weergoden waren ons zeer gunstig gezind, 25 graden met een zonnetje! Ik heb geen zadeltasje, mag niet van de stijlpolitie
Onvergeeflijk van mijn kant, maar wees er beducht op dat de stijlpolitie je alsnog tot de orde kan roepen wegens overtreding van rule #76
En dan alles bij je maatje erin proppen zeker!?BertP schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:19:
[...]
Ik heb geen zadeltasje, mag niet van de stijlpolitie
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Al tijden fietste ik rond met wat milde klachten die ik vaak toeschreef aan ongetraindheid.
Dit jaar redelijk veel gefietst voor mijn doen en hoewel de klachten iets minder werden gingen ze nooit helemaal weg..
Enkele klachten die ik had tijdens/na een wat langere rit (+1.5 uur):
- Last van schouders/nek
- Last van onderrug
- Slapend kruis
- Tintelingen in handen..
De klachten waren mild maar wel hinderlijk, daarom eens een prof naar laten kijken..
Na eerst een fysiek onderzoek om te kijken wat mijn lichaam precies kan zijn we op de fiets gestapt en is er een filmpje gemaakt van mijn fietshouding..
Hieruit bleek al snel dat de drop te laag was, hierdoor kwam er teveel druk op de armen/schouders en nek wat de klachten kan vooroorzaken.. Door de stuurpen om te draaien is de drop 2,5cm verminderd en ik voelde direct minder druk op de handen tijdens het fietsen..
Daarnaast is er uit gekomen dat ik een te smal zadel heb, dit zorgde voor een slapen kruis, maar ook te weinig ondersteuning in het bekken die de lage rugklachten kan verklaren.
Verder zijn er enkele hele kleine wijzigingen in de hoogte van het zadel, de afstand tussen stuur-zadelpunt etc. om de puntjes op de i te zetten voor een optimale positie op de fiets..
Op de terugweg naar huis een kleine 15 kilometer gefietst en ik moet zeggen dat het mij positief bevallen is..
Vooral de mindere drop en een breder zadel zorgt voor veel meer comfort op de fiets..
De overige aanpassingen zijn niet direct merkbaar maar zal op de langere termijn wel merkbaar zijn..
Vanavond (als het weer het toelaat), een wat langere rit en ben benieuwd naar de impact van deze wijzigingen..
Al met al zeer tevreden en de 2,5 uur goed besteed denk ik..
Komende ritjes zal het nog even wennen zijn, maar ik hoop over 2-3 weken toch klachtenvrij 2-3 uur te kunnen fietsen..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Afhankelijk van je ambitie is dat ook op de lossen met core stability en flexibility.verstappen33 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:37:
Enkele klachten die ik had tijdens/na een wat langere rit (+1.5 uur):
- Last van schouders/nek
- Last van onderrug
...
Hieruit bleek al snel dat de drop te laag was, hierdoor kwam er teveel druk op de armen/schouders en nek wat de klachten kan vooroorzaken.. Door de stuurpen om te draaien is de drop 2,5cm verminderd en ik voelde direct minder druk op de handen tijdens het fietsen..
Doordat je schouders nu hoger zitten, is er meer druk op je zadel gekomen. Nu kan je nieuwe zadel dat wegnemen, maar het kan ook juist blijven door de extra druk.
Als je competitief (of sportief+) wil fietsen, kan het ook niet wenselijk zijn om meer rechtop te zitten.
Alles heeft voor- en nadelen
Veel van deze klachten waren misschien op te lossen door oefeningen etc.MrBarBarian schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:05:
[...]
Afhankelijk van je ambitie is dat ook op de lossen met core stability en flexibility.
Doordat je schouders nu hoger zitten, is er meer druk op je zadel gekomen. Nu kan je nieuwe zadel dat wegnemen, maar het kan ook juist blijven door de extra druk.
Als je competitief (of sportief+) wil fietsen, kan het ook niet wenselijk zijn om meer rechtop te zitten.
Alles heeft voor- en nadelen
Ik ben een echte endurance fietser, ik wil lange toertochten maken en ben zeker geen wedstrijd fietser die keihard wil knallen..
Het oude zadel was gewoon te smal, mijn zitbotjes zitten blijkbaar ver uit elkaar en daardoor drukte het zadel er precies tussen wat ervoor zorgt dat je bloedsomloop niet optimaal is in je kruis, en je bekken teveel bewegen...
Verder zit ik nu iets rechterop wat de druk op de handen verminderd, maar dat vind ik niet erg, wil ik wat meer aero fietsen om een sprintje te doen, dan ga ik wel in de beugels hangen....
leuke uitdaging. Hopelijk heb je snel je spullen bijeen (gezien de levertijden etc..)MyrddinLXXIIX schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:31:
Begin van mijn (gravel) zelfbouwavontuur
[Afbeelding]
...
Nee gewoon keurig in het rugvakkieGerbenBK schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:40:
[...]
En dan alles bij je maatje erin proppen zeker!?
Ik ben onlangs gevallen en daarbij ben ik over mijn rug gegleden, ik was blij dat ik daar geen pompjes etc in had.
Ik snap dat een zadeltasje niet oke is, maar een pomp kan je rug lelijk verneuken bij een val...
Ook erg benieuwd naar de componenten en zo, dus voel je vrij om lijsten te droppen hahaMyrddinLXXIIX schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:31:
Begin van mijn (gravel) zelfbouwavontuur
[Afbeelding]
Mooi resultaat! Die laatste zijn is wel belangrijk. Geef je lichaam een paar weken de tijd om je nieuwe houding te wennen. Ik zou het rustig aan opbouwen.verstappen33 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:37:
Al met al zeer tevreden en de 2,5 uur goed besteed denk ik..
Komende ritjes zal het nog even wennen zijn, maar ik hoop over 2-3 weken toch klachtenvrij 2-3 uur te kunnen fietsen..
Hebben jullie nog tips ? Ik kwam al zelf uit op de 1300 lumen versie van mijn huidige lampje maar ik sta open voor alternatieven.
Overigens ben ik een keer nat gegaan met eentje van aliexpress. Deze had een externe baterij en was binnen een kwartier leeg. Ik had toen de batterijbox open gemaakt en bleek dus 2 van de 4 batterijen niet eens aangesloten te zijn. Was dus nep..
pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5
Ik heb de lezyne 1000 Lumens versie en die houdt het ongeveer 2 uur uit op de hogere standen (niet continue op de hoogste stand)..Xanderk89 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:03:
Ik werk in ploegendienst en dat betekent dat ik om half 12 s avonds nog op de fiets zit. Nu fiets ik rond met een lezyne microdrive 400xl.. Deze is al na 1-2 tochtjes(1-2 uur) leeg en uit voorzorg zet ik hem dus ook niet op de hoogste stand. De stukken waar ik fiets zijn soms aarde donker dus goede verlichting is wel aangenaam.
Hebben jullie nog tips ? Ik kwam al zelf uit op de 1300 lumen versie van mijn huidige lampje maar ik sta open voor alternatieven.
Overigens ben ik een keer nat gegaan met eentje van aliexpress. Deze had een externe baterij en was binnen een kwartier leeg. Ik had toen de batterijbox open gemaakt en bleek dus 2 van de 4 batterijen niet eens aangesloten te zijn. Was dus nep..
Ik denk dat je gewoon na elke rit het beste je lampje kunt opladen op je werk/thuis etc..
Als je geen mogelijkheden hebt op het werk om hem tussentijds op te laden zou ik een powerbankje meenemen om hem tussentijds op te laden..
Heb zelf de 1200 lumen variant, bij de 1300 staat :Xanderk89 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:03:
Ik werk in ploegendienst en dat betekent dat ik om half 12 s avonds nog op de fiets zit. Nu fiets ik rond met een lezyne microdrive 400xl.. Deze is al na 1-2 tochtjes(1-2 uur) leeg en uit voorzorg zet ik hem dus ook niet op de hoogste stand. De stukken waar ik fiets zijn soms aarde donker dus goede verlichting is wel aangenaam.
Modus - continu:
• Overdrive (1300 lumen - 2:30 uur)
• Blast (800 lumen - 4:00 uur)
• Enduro (450 lumen - 8:00 uur)
• Economy (150 lumen - 23:00 uur)
Lijkt me dus prima. Ik rijd eigenlijk altijd met 450 of 800. Dan kun je dus +/- 4 uur fietsen, dat is ruim zat.
Ik heb hier zelf ene 600XL, opladen is vaak ook na 2 ritjes, daarna is hij leeg. Ook wel begrijpelijk voor de hoeveelheid licht die hij moet geven.Xanderk89 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:03:
Ik weet niet of er nog lampjes zijn die echt lang mee gaan en toch veel verlichting hebben. Je kunt buiten een powerbank (of een lampje welke sowieso via powerbank loopt) ook nog kijken naar een goede zaklamp met houder (bijv. Nitecore). Dan kan je altijd 1 of 2 reserve batterijen meenemen en even wisselen wanneer nodig (ik vind het zelf vaak wel vervelend als hij leeg is, hij ook echt leeg is en ik naar huis moet, of moet wachten totdat de 600XL weer iets voller is).
Ik moet zeggen, n=1, maar ik heb goede ervaringen met de spullen van Rockbros. Heb daar bikepack tassen van gekocht en recent een achterlicht. Het licht voelt duurzaam (bracket voor zadelrails en een extra houder voor zadelpen, je schroeft het licht erop).Xanderk89 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:03:
Om die reden zou ik, indien ik in de markt zou zijn voor een nieuwe lamp, een Rockbros proberen:
https://nl.aliexpress.com...2212000021752504786%22%7D
deze geeft aan een powerbank te zijn ook, mocht het niet bevallen dan mag je deze binnen 15 dagen retourneren zonder reden.
Hopelijk kan je hier wat mee
https://nl.aliexpress.com/item/33010819226.htmlpannekoek schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:44:
[...]
Ik moet zeggen, n=1, maar ik heb goede ervaringen met de spullen van Rockbros. Heb daar bikepack tassen van gekocht en recent een achterlicht. Het licht voelt duurzaam (bracket voor zadelrails en een extra houder voor zadelpen, je schroeft het licht erop).
Om die reden zou ik, indien ik in de markt zou zijn voor een nieuwe lamp, een Rockbros proberen:
https://nl.aliexpress.com...2212000021752504786%22%7D
deze geeft aan een powerbank te zijn ook, mocht het niet bevallen dan mag je deze binnen 15 dagen retourneren zonder reden.
Hopelijk kan je hier wat mee
400 Lumen Group 2
die variant heb ik hier liggen, zal eens testen hoe lang die meegaat
Viel me wel op dat ik er weer een schade bij heb aan de binnenkant van mijn dropout:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NNi2X80U64L14N2uJaMaa8kt.jpg?f=user_large)
Volgens mij heb ik dit ook gehoord en is er op een modderig bospad wat prut tussen de cassette lockring en het frame gekomen, er is ook zeer weinig ruimte met deze wielen. Normaal draait hij wel vrij (nog maar eens extra gechecked) maar een beetje grut er tussen is gelijk schuurpapier zo te zien… Gelukkig was die dropout al niet meer maagdelijk met die chainrub aan de bovenkant en die plek waar de as zit…
Als ik dan toch een voordeel moet noemen van schijfremmen (en dus steekassen) is het wel dat je van veel van dit soort schades aan carbon dropouts af bent, je ziet er niets van als het wiel er in zit maar je weet dat het er is…
Absoluut leuk om te doen, was zondag niet in de gelegenheid om mee te doen, maar was anders zeker van de partij. Eind juli nog meegedaan in Annen, leuke laagdrempelige koersjes.rolandos582 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:44:
Vandaag mijn 1e koersdag, Ready2Race GP Steenbergen. Erg interessant wel! Deze vond plaats op een gesloten circuit, was allemaal erg goed gereden! Begonnen in Klasse 3, wat voor mij om te beginnen een prima klasse is. Kon prima meekomen en zelfs de 1e ronde als 1e over de streep gekomen!
[Afbeelding]
Al moet je wel goed opletten, want niet iedereen kan even goed sturen 🤔 met name donderdag avonden op Corpus is het schering en inslag.
En dan heb je van die lomperikken die niet kunnen sturen maar wel snoeihard trappen… Bij de koersjes die ik vorig jaar mee deed zit er zo een, hij wint er veel omdat hij op de laatste rondjes als een dolle stier weg knalt (inclusief alle wilde bewegingen) en niemand durft goed in zijn wiel te zitten. Volgens een maat van mij doet hij het er om, maar hij valt er zelf vaak genoeg door dus volgens mij is het pure lompheid zonder dat hij het zelf door heeft…pier87 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:38:
[...]
Absoluut leuk om te doen, was zondag niet in de gelegenheid om mee te doen, maar was anders zeker van de partij. Eind juli nog meegedaan in Annen, leuke laagdrempelige koersjes.
Al moet je wel goed opletten, want niet iedereen kan even goed sturen 🤔 met name donderdag avonden op Corpus is het schering en inslag.
Ik naar de fietsenmaker. Kom ik terug om ‘m op te halen, pompt hij de oude binnenband op en het enige wat er gebeurde was dat er twee grote bulten kwamen aan beide kanten van het ventiel waarbij de rest van de binnenband amper lucht kreeg.
Iemand dit ooit gehad en wat is het?
Ook zei hij dat de achterband een zijslag had, maar ook een hoogteslag. Toen ik de fiets kocht 10 dagen geleden viel mij dit niet op, dus het moet tijdens de 100 km die ik erop heb gefietst gebeurd zijn.
Ik heb alleen geen idee hoe. Iemand enig idee hoe en wanneer dit heeft kunnen gebeuren en wat er met de binnenband mis was?
Of was ik gewoon tijdens aanschaf van de fiets volkomen blind wat betreft de slagen? 😅
Een slag in een band kan ontstaan omdat het canvas gescheurd is. Als de fiets lang stil gestaan heeft dan kan dat prima net ontstaan zijn, maar het kan natuurlijk ook dat je het niet opgemerkt hebt bij het kopen van de fiets.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik heb zelf ook de 1300 Lumen versie en doe bevalt prima. Op de racefiets nog geen behoefte gehad om hem op maximaal te zetten. Afgelopen zaterdag in het donker afdalingen in Duitsland en Limburg gedaan en ik hoefde niet echt in te houden, ondanks dat hij op standje 2 stond.Xanderk89 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:03:
Overigens heb ik ook een Solar express 2 en 3 (Ali) liggen. Die hebben ook voldoende branduren en hebben al heel wat kilometers voor mij verlicht. Zowel op de racefiets en de mountainbike. Nadeel daarvan is een losse batterijpack.
[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 17-08-2021 20:29 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Sorry bedoelde dat het wiel een zij- en bovenslag had, niet de buiten- (of binnenband).MrAngry schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:48:
Wel ja alles kan natuurlijk. Sowieso slaat het oppompen van een gebruikte binnenband zonder buiten echt helemaal nergens op, je krijgt altijd een regio die zwakker is en die "ontploft". Vooral bij Latex gebeurt dat echt snel en die moet je echt niet oppompen zonder buitenband.
Een slag in een band kan ontstaan omdat het canvas gescheurd is. Als de fiets lang stil gestaan heeft dan kan dat prima net ontstaan zijn, maar het kan natuurlijk ook dat je het niet opgemerkt hebt bij het kopen van de fiets.
Ik heb momenteel deze op de mtb.Xanderk89 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:03:
Getest dat ie ca. 4 uur volhoudt in felle stand.
https://a.aliexpress.com/_vSH4Fs
Maar voor jou de belangrijkste vragen:
- hoelang duurt een gemiddelde rit?
- kun je tussen ritten opladen?
Dat laatste doe ik nl ook als ik naar m’n werk fiets.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Even terugkomend op het w/kg verhaal. De toerclub werd hem niet i.v.m. regen. Ik heb maar de Tacx weer aangesloten en de Tour of Fire and Ice gedaan. Ik kom tot een gewogen gemiddelde van 254 watt op de Alpe du Zwift. Hartslag zat voor mijn doen wel relatief laag, maar veel harder trappen is a-relaxed qua benen.BartNL schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:50:
[...]
Wanneer je 2W/kg gemiddeld haalt op zo'n klim dan moet je al aardig je best doen. Zou zeker 34 achter doen of zo licht mogelijk. Wanneer je 3 uur bergop fietst kun je beter een zo licht mogelijke versnelling over hebben dan dat je er na een uur achter komt dat een lichter verzet misschien wel handig was geweest.
https://www.strava.com/activities/5809065786
Tourmalet zal nog wel een stukje langer duren om op te fietsen. Maar slow progress is ook progress
Nog meer mensen die met een snelheidssensor boven de 70 per uur ineens snelheiddrops zien op de Bolt of Strava?dinkelover schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 23:16:
[Afbeelding]
Kort: iemand bekend met dat speed/cadanssensoren een max rotatiesnelheid kennen?
Materiaal: Magene 3 speed(/cadans)sensor, Elemnt Bolt (v1).
Elke keer als ik boven de 70 km/u kom, dan dropt de snelheid op m'n Bolt ineens, zie het plaatje. Hetzelfde kan gebeuren over metalen bruggen bij normale snelheden, waardoor ik veronderstel dat deze sensor gebruikt maakt van het Hall-effect.
Dit kan natuurlijk een bug/beperking zijn van de:
-Elemnt Bolt, of
-Magene sensor, of
-in algemene zulke speedsensoren (die gebruik maken van het aards magnetisch veld). (onwaarschijnlijk)
Misschien dat iemand dat weet?
(ja, m'n HR sensor deed het ook een keer niet en dat was geen Magene sensor... voor er een hele discussie komt over A, B of C merk sensoren).
Overigens kon ik de max snelheid nog wel berekenen aan de hand van de cadanssensor (Magene..) i.c.m. m'n verzet en wielomtrekMaar dat terzijde.
pepernooot
Yep dat geloof ik wel. Op donderdagavond op Corpus gaat het ook snoeihard, gemiddelde snelheid +/- 48/49 km/u. Komen nog genoeg koerses aan komende tijd, op woensdag GP langelo van Kannibaal. En genoeg koers van ready2race, volgende week zondag ben ik weer van de partij. Morgen maar even verkennen maar van wat heb ik gehoord/gezien is het allemaal full speed behalve 1 bocht. Dat ligt mij welpier87 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:38:
[...]
Absoluut leuk om te doen, was zondag niet in de gelegenheid om mee te doen, maar was anders zeker van de partij. Eind juli nog meegedaan in Annen, leuke laagdrempelige koersjes.
Vriendinlief kan niet zoveel aan, dus ik krijg een dag (of twee, dat moet ik nog uitvechten) om zelf te fietsen
Heb voor nu deze route gemaakt om zoveel mogelijk hoogtemeters te pakken.
De basis was welke versnelling je zou trappen. Je trainer difficulty lijkt niet op 100% te staan en dan is vergelijk qua cadans niet realistisch....NoepZor schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:58:
[...]
Ik heb maar de Tacx weer aangesloten en de Tour of Fire and Ice gedaan. Ik kom tot een gewogen gemiddelde van 254 watt op de Alpe du Zwift.
Thnx voor die tip. Het is meer een geintje hoor, ik heb op mijn vorige fiets (sensa) wel altijd een zadeltasje gehad maar die past niet op mijn nieuwe fiets. Daarom ben ik een beetje aan het testen. Heb nu een lezyne pompje, imbus, biba en bandenlichters in een tasje van the pack. Zal van de stijlpolitie ook niet de bedoeling zijn maar het fietst wel prettig.418O2 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:52:
[...]
Ik ben onlangs gevallen en daarbij ben ik over mijn rug gegleden, ik was blij dat ik daar geen pompjes etc in had.
Ik snap dat een zadeltasje niet oke is, maar een pomp kan je rug lelijk verneuken bij een val...
Die heeft van mij heeft inderdaad onze reserve band bij zichGerbenBK schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:40:
[...]
En dan alles bij je maatje erin proppen zeker!?
Je moet het zelf weten hoor, het is jouw rug, maar kan me voorstellen dat je er niet bij stil staat. Ik heb verder schijt aan de velonazis, heb een zadeltasje en een pompje aan mijn frame. Ik vergeet namelijk sowieso van alles. En alles wat ik niet hoef te pakken scheelt weerBertP schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:07:
[...]
Thnx voor die tip. Het is meer een geintje hoor, ik heb op mijn vorige fiets (sensa) wel altijd een zadeltasje gehad maar die past niet op mijn nieuwe fiets. Daarom ben ik een beetje aan het testen. Heb nu een lezyne pompje, imbus, biba en bandenlichters in een tasje van the pack. Zal van de stijlpolitie ook niet de bedoeling zijn maar het fietst wel prettig.
Ik ben in 2019 een in Calpe op traininsweek geweest, het is daar Spaans vlak dus voor ons Nederlanders altijd klimmen . Ik heb een paar van de ritjes die we daar gemaakt hebben onder elkaar gezet, wellicht zit er iets voor je tussen. Persoonlijk vond ik deze rit erg mooiPimorez schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:47:
Hier mensen met ervaring met fietsen vanuit Calpe? Ik zoek mooie routes, met natuurlijk wat hoogtemeters
Vriendinlief kan niet zoveel aan, dus ik krijg een dag (of twee, dat moet ik nog uitvechten) om zelf te fietsen
https://www.strava.com/activities/2217649646
https://www.strava.com/activities/2219901083
https://www.strava.com/activities/2222199225
https://www.strava.com/activities/2229527536
https://www.strava.com/activities/2224463924
https://www.strava.com/activities/2231472594
Ik moet zeggen dat ik bij een lekke biba thuis, dus als ik net wil gaan fietsen en de band staat leeg of ik kom net thuis en hij loopt dan leeg, dat ik meestal wel even kijken waar/wat er zit. Even rustig op het gemak kijken of het gewoon een defect is of dat ik zelf niet helemaal heb opgelet of zo.MrAngry schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:48:
Wel ja alles kan natuurlijk. Sowieso slaat het oppompen van een gebruikte binnenband zonder buiten echt helemaal nergens op, je krijgt altijd een regio die zwakker is en die "ontploft". Vooral bij Latex gebeurt dat echt snel en die moet je echt niet oppompen zonder buitenband.
Ik kan alleen wel als tip geven om zo'n biba niet te hard op te pompen en dan luisteren waar het lek zit terwijl je er met je handen overheen wrijft om te voelen waar de lucht vandaan komt. Zo is bij mij een keer een band naast mijn oor geklapt en 5 jaar later hoor ik het nog piepen..
Ik heb een Knog PWR Mountain met 2000 lumen voor op m'n MTB, maar die is er ook in verschillende andere versies.
https://www.knog.com/category/bike/
Hello. Is it me you're looking for?
Niet vanuit Calpe, maar wel paar jaar terug in Denia gezeten. Coll de Rates mag niet ontbreken. Kun je je mooi meten met de pro's die er vaak in hun voorbereiding hun testjes doen.Pimorez schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:47:
Hier mensen met ervaring met fietsen vanuit Calpe? Ik zoek mooie routes, met natuurlijk wat hoogtemeters
https://www.strava.com/activities/1204275904
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Dat is deels waar inderdaad, maar het ging ook over het w/kg verhaal. Ik dacht ik test eens uit hoeveel watt ik "gemakkelijk" kan volhouden door de Alpe du Zwift te doen. Ik had de trainer difficulty wel op 100% gezet, maar het is een Tacx Flux S, die kan tot 10% simuleren (bij iemand van 75 kilo). Bij mijn gewicht stopt het ergens bij een % of 7-8. In de praktijk verwacht ik wel dat ik inderdaad verder terug moet schakelen. Op de trainer zat ik ongeveer op de 19 of 22 gok ikBartNL schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:55:
[...]
De basis was welke versnelling je zou trappen. Je trainer difficulty lijkt niet op 100% te staan en dan is vergelijk qua cadans niet realistisch....
Kilo's drukken op de weegschaal gaat ook niet super snel, vetpercentage loopt harder terug dan aantal kilo's
Dat zal berg op een heel stuk schelen ja. Wil het een beetje gezond doen dan moet je rekenen op ongeveer een halve kilo week wat je kwijt moet kunnen raken. Altijd oppassen dat niet te hard gaat en daardoor ook weel spiermassa kwijt raakt, daar heb je op de fiets weer niet zo veel aan.NoepZor schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:28:
Kilo's drukken op de weegschaal gaat ook niet super snel, vetpercentage loopt harder terug dan aantal kilo'sDeze winter maar eens serieus doortrainen op Zwift en op het eten blijven letten. Zou mooi zijn als ik voor start volgend voorjaar rond 90-95 kilo kan zitten. Scheelt weer een flinke slok op de borrel.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Die staat op het lijstje inderdaad!GerbenBK schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:24:
[...]
Niet vanuit Calpe, maar wel paar jaar terug in Denia gezeten. Coll de Rates mag niet ontbreken. Kun je je mooi meten met de pro's die er vaak in hun voorbereiding hun testjes doen.
![]()
https://www.strava.com/activities/1204275904
Ja maar klinkt heel wat, maar stelt niet zoveel voor hoor, ben er regelmatig geweest en was er vorige week ook nog, je kunt mooi meewaaien samen met nog een man of 100 wat er aan de start staat.rolandos582 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:33:
[...]
Yep dat geloof ik wel. Op donderdagavond op Corpus gaat het ook snoeihard, gemiddelde snelheid +/- 48/49 km/u. Komen nog genoeg koerses aan komende tijd, op woensdag GP langelo van Kannibaal. En genoeg koers van ready2race, volgende week zondag ben ik weer van de partij. Morgen maar even verkennen maar van wat heb ik gehoord/gezien is het allemaal full speed behalve 1 bocht. Dat ligt mij wel
Langelo is ook een mooi afgelegen ronde, en laagdrempelig. 25 augustus en 1 sept zie ik!
Dit is ontzettend goed juist, omdat spier zwaarder is dan vet. Daarom zul je op de weegschaal inderdaad een omslagpunt zien tussen het vetpercentage en je gewicht (het ene beweegt wel en het andere niet).NoepZor schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:28:
[...]
Kilo's drukken op de weegschaal gaat ook niet super snel, vetpercentage loopt harder terug dan aantal kilo'sDeze winter maar eens serieus doortrainen op Zwift en op het eten blijven letten. Zou mooi zijn als ik voor start volgend voorjaar rond 90-95 kilo kan zitten. Scheelt weer een flinke slok op de borrel.
Kun je dat eens anders uitleggen? Want een kilogram spier weegt toch hetzelfde als een kilogram vet? En dus een procent vet hetzelfde als een procent spier?pannekoek schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:05:
[...]
Dit is ontzettend goed juist, omdat spier zwaarder is dan vet. Daarom zul je op de weegschaal inderdaad een omslagpunt zien tussen het vetpercentage en je gewicht (het ene beweegt wel en het andere niet).
Of bedoel je dat als je (intensiever) gaat trainen niet alleen (en zelfs niet noodzakelijk enige) vetmassa kwijtraakt maar ook (vooral) spiermassa aankomt? Daardoor loopt uiteraard wel je vetgehalte terug.
Zonder verder de technische kant te bekijken maar lux is geen lumenBacchus schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:16:
Hoeveel licht geven die lampen op de weg? Ik heb Chinese 250-lumen-zaklampen die minder licht geven dan mijn 15 lux voorlicht.
De soortelijke massa van vet is ~0.9kg per liter, spieren ~1,06. Dus ja spieren zijn wat zwaarder dan vet, maar is ook weer niet zo dat ze opeens 2 x zo zwaar zijn.Bacchus schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:23:
[...]
Kun je dat eens anders uitleggen? Want een kilogram spier weegt toch hetzelfde als een kilogram vet? En dus een procent vet hetzelfde als een procent spier?
Of bedoel je dat als je (intensiever) gaat trainen niet alleen (en zelfs niet noodzakelijk enige) vetmassa kwijtraakt maar ook (vooral) spiermassa aankomt? Daardoor loopt uiteraard wel je vetgehalte terug.
Hello fellow humans
Dit dus inderdaad.bert74 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:27:
[...]
De soortelijke massa van vet is ~0.9kg per liter, spieren ~1,06. Dus ja spieren zijn wat zwaarder dan vet, maar is ook weer niet zo dat ze opeens 2 x zo zwaar zijn.
@Bacchus ja ik had het een beetje brak verwoord, maar het komt er dus op neer dat mensen niet altijd op de weegschaal een groot verschil gaan zien omdat de hoeveelheid vet minder wordt en de hoeveelheid spier meer.
Maar goed dat is natuurlijk afhankelijk van lichaamsbouw, mensen die bijvoorbeeld zowel lijnen als sporten zullen dit wel merken.
Echter ben ik geen diëtist of fysioloog
Dit voorjaar ook behoorlijk op mijn gewicht gelet en weer begonnen met fietsen..
Wat goed voor mij gewerkt heeft is je calorie inname en verbruik te meten..
Het hoeft niet op de calorie nauwkeurig.. maar het is wel goed te weten of je meer verbrand dan dat je eet..
En let goed op je eiwit inname, ik heb het zonder shakes gedaan maar wel extra zuivel en kwark.
Ikzelf zat 5-10% onder mijn verbruik wat ik aanhield wat ik kon eten die dag..
Op dagen zonder training was dat ongeveer 2200 verbruik tov 2000 inname
en op trainingdagen 3000 vs 2600.. calorieeen..
En ik heb mij niet aan een dieeet gehouden, gewoon 3 maaltijden met 1-2 gezonde tussendoortjes of een extra hapje na een training.
De chips en koek etc heb ik wel grotendeels laten staan en vervangen door gezonde dingen.
Zo ben ik in 2 maanden tijd 6 kilo afgevallen en is mijn vet percentage van 26 naar 17-18% gegaan..
[ Voor 12% gewijzigd door verstappen33 op 18-08-2021 09:36 ]
Ik snap wat je bedoelt, maar vanuit fietsoogpunt maakt het niet uit of je 90kg bent en mega gespierd, of 90kg met een hoog vetpercentage. Bergop zul je nog steeds die 90kg moeten meekrijgen.pannekoek schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:32:
[...]
Dit dus inderdaad.
@Bacchus ja ik had het een beetje brak verwoord, maar het komt er dus op neer dat mensen niet altijd op de weegschaal een groot verschil gaan zien omdat de hoeveelheid vet minder wordt en de hoeveelheid spier meer.
Maar goed dat is natuurlijk afhankelijk van lichaamsbouw, mensen die bijvoorbeeld zowel lijnen als sporten zullen dit wel merken.
Natuurlijk is het antwoord dan: 'maar als van die 90kg meer spiermassa is, kun je ook meer vermogen trappen' en dat is waar
Op het vlakke maken de kilo's echter heulll weinig uit en heb je veel meer aan absoluut vermogen en een goede aerodynamische positie op de fiets.
Het is dus maar net waar je het voor doet. Ik vind persoonlijk het lichaam van echt fanatieke fietsers niet mooi, veel te iel voor mij. Dus ik doe er flink wat krachttraining bij. Dat helpt me echter niet als ik weer eens in de Italiaanse Alpen 10%+ omhoog aan het sukkelen ben
Ah, dus inderdaad in de richting "Je kan wel slanker worden, dus met name minder buikomvang krijgen, maar je wordt niet noodzakelijk direct lichter."pannekoek schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:32:
[...]
Dat is het verschil in lichaamsbouw tussen bv Groenewegen en Quintana.Requiem19 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:44:
[...]
Ik snap wat je bedoelt, maar vanuit fietsoogpunt maakt het niet uit of je 90kg bent en mega gespierd, of 90kg met een hoog vetpercentage. Bergop zul je nog steeds die 90kg moeten meekrijgen.
[...]
Op het vlakke maken de kilo's echter heulll weinig uit en heb je veel meer aan absoluut vermogen en een goede aerodynamische positie op de fiets. et sukkelen ben
[ Voor 36% gewijzigd door Bacchus op 18-08-2021 09:50 ]
Juist haha.Bacchus schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:46:
[...]
Ah, dus inderdaad in de richting "Je kan wel slanker worden, dus met name minder buikomvang krijgen, maar je wordt niet noodzakelijk direct lichter."
Verder eens met @Requiem19. Ik wil vooral lekker fietsen, maar begin nu de eerste zichtbare veranderingen te zien van het fietsen. Even zorgen dat de boel in balans blijft
Het uiteindelijke effect op gewicht door verschil in soortgelijke massa is heel klein hoor. Voor de meeste wielrenners met wat overgewicht kan er zo 10kg, of 11 liter vet af. Bij mannen zit dit vooral op de buik.pannekoek schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:32:
[...]
Dit dus inderdaad.
Het is onzin dat je door wielrennen opeens veel meer spierweefsel krijgt, tuurlijk de benen worden wat gespierder maar ik schat dat dit niet veel meer dan een paar kilo is. Echte profsprinters zijn wel wat zwaarder gebouw maar ook dat zijn geen bodybuiders.
Dus gewoon lekker doorfietsen en op de voeding letten. Mijn ervaring is dat door "normale" maaltijden te eten in combinatie met het zoveel mogelijk laten staan van snoep, koek, chips, frisdrank etc. het gewicht best gestaag naar beneden gaat.
Dit is inderdaad wel een beetje de samenvatting. Ik heb zelf momenteel wel wat overgewicht. In het verleden heb ik ooit eens 83 gewogen, en een latere dieetpoging 89-90. Meeste Strava PR's op de Holterberg stammen ook nog uit die periodeRequiem19 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:44:
[...]
Ik snap wat je bedoelt, maar vanuit fietsoogpunt maakt het niet uit of je 90kg bent en mega gespierd, of 90kg met een hoog vetpercentage. Bergop zul je nog steeds die 90kg moeten meekrijgen.
Natuurlijk is het antwoord dan: 'maar als van die 90kg meer spiermassa is, kun je ook meer vermogen trappen' en dat is waar. Althans, als de spiermassa in je benen zit. Een gespierde rug, borstkas of armen gaat je weinig helpen op de fiets...
Op het vlakke maken de kilo's echter heulll weinig uit en heb je veel meer aan absoluut vermogen en een goede aerodynamische positie op de fiets.
Het is dus maar net waar je het voor doet. Ik vind persoonlijk het lichaam van echt fanatieke fietsers niet mooi, veel te iel voor mij. Dus ik doe er flink wat krachttraining bij. Dat helpt me echter niet als ik weer eens in de Italiaanse Alpen 10%+ omhoog aan het sukkelen ben
Ik vraag me trouwens ook af of je bij een gelijkblijvende overige massa (spiermassa, botten) en je vetpercentage zakt, of je dan alleen die kilo's aan vet verliest, of dat er ook bijv. nog extra vocht verdwijnt?
Voorbeeld: ik heb bij een gewicht van 111 kilo een vetpercentage van 24,3% volgens de weegschaal (even domme aanname dat dit soort van klopt). Dat betekent dat ongeveer 27 kilo daarvan vetmassa is. Stel dat ik afval tot een 12% vetpercentage, dan gaat er 13,5 kilo af. In dat geval weeg ik alsnog dik in de 90 kilo.
Edit: als voorbeeld, deze meneer is volgens de BMI schaal obese (1,74 lengte bij 96 kilo):
[ Voor 4% gewijzigd door NoepZor op 18-08-2021 09:59 ]
Ik heb die (de Lezyne 1300 dus), bevalt prima. Als het echt hel;emaal aardedonker is, heb ik hem soms op de max stand, maar eigenlijk is een standje lager al genoeg, en dat kan ie echt uren volhouden!Xanderk89 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:03:
Ik denk dat Wout Van Aert en Quintana een betere vergelijking isBacchus schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:46:
[...]
Ah, dus inderdaad in de richting "Je kan wel slanker worden, dus met name minder buikomvang krijgen, maar je wordt niet noodzakelijk direct lichter."
[...]
Dat is het verschil in lichaamsbouw tussen bv Groenewegen en Quintana.
WvA = 78kg
Quintana = 58kg
Om 6 watt/kg te trappen moet WvA -> 78*6 = 468 watt trappen
Om 6 watt/kg te trappen moet Quin -> 58*6 = 348 watt trappen
Simpel gezegd gaan Quintana en WvA bergop precies even hard omhoog als WvA 468 watt trapt en Quintana 348 watt. Dat is een verschil van 120 (!) watt.
Zet je ze allebei op een tijdritfiets op een vlak parcours, dan trapt Quintana nog steeds 348 watt en WvA nog steeds 468 watt. Omdat op het vlakke gewicht nagenoeg irrelevant is en het verschil in aerodynamica tussen hen niet zó groot is, is Quintana dan nergens in zo'n tijdrit en verliest hij per kilometer vele secondes.
Als je dus met een zware vriend gaat fietsen die jou als lichtgewichtje bergop bijhoudt, weet je al dat hij jou op het vlakke echt goed pijn kan doen
Aanname dat jouw weegschaal jouw vetpercentage correct heeft bepaald kan naar de prullebak.NoepZor schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:55:
[...]
Voorbeeld: ik heb bij een gewicht van 111 kilo een vetpercentage van 24,3% volgens de weegschaal (even domme aanname dat dit soort van klopt). Dat betekent dat ongeveer 27 kilo daarvan vetmassa is. Stel dat ik afval tot een 12% vetpercentage, dan gaat er 13,5 kilo af. In dat geval weeg ik alsnog dik in de 90 kilo.
Als je ooit 83kg hebt gewogen, terwijl je nu 110kg weegt, wil zeggen dat je toen graad en graad mager moet zijn geweest. Komt onder normale omstandigheden naiuwelijks voor.
Weegschalen proberen vetpercentage te meten met gelijding van stroom. Volstrekt onbetrpuwbaar. Als je het echt wilt weten moet je een huidplooi meting doen bij een SMA, dan noch is het een inschatting.
De meeste mensen met redelijk wat overzicht zittten makkelijk >30% vet.
https://fittestbody.nl/vetpercentage-meten/NoepZor schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:55:
[...]
Dit is inderdaad wel een beetje de samenvatting. Ik heb zelf momenteel wel wat overgewicht. In het verleden heb ik ooit eens 83 gewogen, en een latere dieetpoging 89-90. Meeste Strava PR's op de Holterberg stammen ook nog uit die periodeIk zie mezelf echter niet heel snel naar gewichten onder de 80 zakken, daar ben ik te endomorf voor
(lees: ik hou van "gezelligheid").
Ik vraag me trouwens ook af of je bij een gelijkblijvende overige massa (spiermassa, botten) en je vetpercentage zakt, of je dan alleen die kilo's aan vet verliest, of dat er ook bijv. nog extra vocht verdwijnt?
Edit: als voorbeeld, deze meneer is volgens de BMI schaal obese (1,74 lengte bij 96 kilo):
[Afbeelding]
Elke meting opzichzelf is niet betrouwbaar, beste is dus diverse metingen te doen met verschillende methoden..
Daarnaast staat vet en vocht los van elkaar.. Echter met metingen kunnen ze elkaar wel dwars zitten..
Je ziet soms ook wel bodybuilders etc vochtafdrijvers gebruiken in de dagen voor een wedstrijd om net iets "droger" voor de dag te komen..
Persoonlijk zou ik er niet teveel op letten, het balanceerd zich goed uit, of je moet echt last hebben van vocht vasthouden etc..
Vetmassa en spiermassa zijn relatief blijvend (als in dat je morgen niet opeens wakker kunt worden met 3kg minder vetmassa of spiermassa). Een afname of toename gaat enigszins gelijkmatig.NoepZor schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:55:
[...]
Dit is inderdaad wel een beetje de samenvatting. Ik heb zelf momenteel wel wat overgewicht. In het verleden heb ik ooit eens 83 gewogen, en een latere dieetpoging 89-90. Meeste Strava PR's op de Holterberg stammen ook nog uit die periodeIk zie mezelf echter niet heel snel naar gewichten onder de 80 zakken, daar ben ik te endomorf voor
(lees: ik hou van "gezelligheid").
[Afbeelding]
Qua vocht kun je zomaar op 1 dag een paar liter verliezen (is niet gezond, dus niet doen
Wat je doorgaans wel ziet is dat mensen die een eetpatroon met veel koolhydraten hebben meer vocht vasthouden. Daarnaast zorgen sommige supplementen (creatine) ook voor het vasthouden van meer vocht. Groene groentes zijn daarentegen weer vochtafdrijvend etc.
Hoe lang ben jij bij 110 kg?
Ik heb een slanke bouw (1,88m). Dus wanneer ik boven de 90kg ga, zie je vooral een papa-buikje. Ik fiets nu enkel nog en loop of zwem niet meer. De spiermassa aan het bovenlichaam is met de jaren sterk afgenomen en de massa aan vet aan de buik toegenomen. Maar massa aan spieren aan de benen is wel sterk toegenomen omdat ik geen extra lange duurinspanningen meer doe. (dus geen spierafbraak meer) Mijn bouw is een beetje "een gezellige van Aert")
Nu ben ik vooral ook bezig met een evenwicht te vinden. Hier en daar een uitschieter wat betreft eten en drinken.
Waar ik wel streng op let is dat de voeding gezond is op dagen van inspanning. Daar gaat het niet enkel over juist aantal calorieën, maar ook juiste hoeveelheden eiwit. De belasting op je lichaam is bepalend voor je metabolisme omvorming.
tl;dr
imho telt correcte voeding op dagen van (zware) inspanning dubbel. Pintelieren na het fietsen is uit den boze voor mij. Zeurdagen zijn niet op dagen van ritten. Mijn lichaam lijkt met die keuzes wel te kunnen leven. Ik herstel beter na inspanning en ik lijk minder snel te verzwaren na zeurdagen (periodes).
Ik zeg daarom altijd dat voeding op dagen van inspanning dubbel telt.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/ew7X3w5M4vy26AEQLm6EdQnj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/b9Oaqq6nQ3LZAIcuxuuNDf9f.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oN3WmJyz6VPtMli6Wz6CWmUh.jpg?f=fotoalbum_large)